Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-03-16, 08:57   #1
Raschmus
Registered User

Raschmuss avatar

Reg.datum: Dec 2007
Tråden för oss som brygger öl eller har tänkt att börja brygga öl

Tänker en gemensam tråd för alla nördar som brygger egen öl hemma.

Skrev ett PM till Mental som är Kolo-mästare i att ge feedback på berusningsrelaterade frågor (ffa öl kanske). Kan vara en idé att ha en gemensam tråd om hembryggeri.

TS börjar

I lördags hade jag middag för en kompis. Denna kamrat hade med sig en kasse egenbryggd bira. Gott, kul, trivsamt som fan och jag blev själv väldigt taggad på att brygga.

Nu till min fråga;

Han föreslog jag från PGW skulle köpa "Stora jäskitet Öl, termometer lång, ölkapsyler Guld 250-pack, BB Evil Dog", totalt pris om 702.

Saken är den att han är exceptionellt ekonomisk, vilket är kanon, men blir orolig att jag i min okunskap köper skit eller framförallt jag som första-gångsjoggare köper flip flop där jag väldigt snart vill ha sneakers, där flip floppen kommer ligga på en hylla.

La ett par timmar på YT igår och det fanns ju en uppsjö med produkter.

Klarar jag mig väldigt långt på hans föreslagna kit eller kommer man störa sig på utrustningen och att man skulle köpt fler eller bättre grejer från början?

Ps. Kollat YT som sagt, har googlat och facebookat diverse forum men känns som man ska hacka i sig 30hp på en sittning, vill ju få hem prylar, komma igång och löpande kunna nörda ner mig varsamt

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-16, 09:18   #2
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia

Andy.da.wohoos avatar

Reg.datum: May 2007
Jag tror inte att det är så stor skillnad i utrustningen du köper om du bara ska brygga småskaligt. Möjligtvis om du bryggt några gånger och inser att det du har är för litet och du vill brygga större batcher.

Köp ett nybörjarkit nu och ge det några försök. Är det tillräckligt kul så får du väl investera i din nyfunna hobby och köpa roligare grejer senare. Ditt nybörjarkit kan du ju dessutom ha kvar för att experimentera med, när de nyare grejerna används för att göra det som du vet funkar.
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-16, 09:55   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...hlight=brygger

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-16, 11:46   #4
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Mitt fel, jag bad honom skapa en ny tråd. Låser upp denna. Den gamla är lite väl gammal...
Gammal 2021-03-16, 11:47   #5
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Generellt får man fundera på hur sannolikt det är att man fastnar för det. Det finns två läger, de som köper massa prylar, brygger 2-3 gånger för att sedan se sakerna samla damm.
Andra sidan är de som startar med billiga prylar och sedan får lägga en massa extra på att byta upp sig.

Mitt första tips att att brygga med någon annans utrustning och känna dig för. Har du någon polare som brygger så meddelar du att du står för malt, humle, jäst mm i utbyte mot att köra på deras utrustning och givetvis får denne en del av resultatet. På så sätt får du en känsla för om hembryggning är något för dig.

Själv har jag många vänner som brygger, men gör det inte själv för det tar lång tid att bli bra nog för att matcha komersiella bryggerier, och i värsta fall står man med 20L bira som inte är speciellt god, som man av snålhet måste plåga i sig

Kittet är helt ok, det ingår lite kapsyler redan så det behöver du inte lägga till. Du börjar med ett extraktkit. Det är en bra nybörjarstart, men nästan alla växer ur det efter ett par vändor och vill böra med att koka egen vört, altså hel eller delmäska. Då behövs en rejäl gryta eller ett bryggverk. Kolla lite på olika "boil in bag" lösningar. Men nu går vi saker i förväg.

Om du blir "biten" så kommer du villja investera i en bättre kapsyleringslösning. typ https://shop.humle.se/utrustning/fla...are-bankmodell

(PGW är en bra nöbörjarsida, men de riktar sig mer till de som vill bli fulla billigt snarare än finsmakarna)

Det i särklass viktigaste är att aldrig fuska med hygienen. Om du skall återanvända gamla flaskor måste du sterilisera de noga.
Om du fortsätter brygga kommer du vilja bygga ut med ett flaskträd och en enklare flasksköljare (det gör livet mycket enklare vid flaskning av ölen.
Tänk på att om du gör kittet och tappar på 33cl flaska blir det 65ish flaskor bira att sterilisera, fylla, prima med socker, kapsylera och sedan förvara under tiden de flaskjäser.

Kolla även om det finns någon bryggförening runt där du bor, de kan ha utrustning man kan låna in sig på i utbyte mot öl eller hjälp på bryggdagar, eller mot en medlemsavgift.

Kontentan är att det duger för att få smak på det hela, men du kommer byta ut nästan allt förutom hinkar och lås om du fortsätter. Men jag skulle nog inte rekommendera dig att bränna en halv månadslön innan du vet om du kommer fortsätta. För det är lätt att bli prylgalen och sedan inse att man inte har tid och plats. Nu är det extraktbryggning så det går rätt fort, men fortsätter du och vill börja mäska och koka vört så kommer du se att varje bryggning är ett heldagsprojekt.
Gammal 2021-03-16, 12:31   #6
Wormzie
Registered User

Wormzies avatar

Reg.datum: Aug 2011
Jag har cirka 50 bryggningar bakom mig, mestadels på ett bryggverk. Av de som blir intresserade av bryggning rekommenderar jag oftast att testa brygga med en brew-in-a-bag (BIAB) i en vanlig kastrull. Har man en större kastrull hemma som ändå går in i ugnen (15-20 liter) kan man med enkelhet mäska och koka utan att behöva införskaffa någon utrustning alls i princip. Jäskärl, rengöringsmedel, kapsylerare och kapsyler är såklart ett måste.

Själv brygger jag 10-15 liter oftast och jag steriliserar i ugnen. Är noggran med att alltid skölja ur flaskorna efter jag druckit upp ölen så sköljer bara ur i vatten och sen kör i ugnen på 150 grader 10-20 minuter vilket är sjukt smidigt i mitt tycke.

Tävlings-pb bänkpress: 150kg @90kg kroppsvikt.

Journal SL/Bänkpress
Wormzie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-16, 13:04   #7
Andy.da.wohoo
Fick höra en rolig historia

Andy.da.wohoos avatar

Reg.datum: May 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Mitt fel, jag bad honom skapa en ny tråd. Låser upp denna. Den gamla är lite väl gammal...
Som OT till förra tråden känner jag mig personligt påhoppad
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
Andy.da.wohoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-03-16, 14:13   #8
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo Visa inlägg
Som OT till förra tråden känner jag mig personligt påhoppad
Du har inte uppdaterat den på 7 år, så jag utgick från att den inte var relevant längre

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:20.