Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-02-15, 08:49   #1
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Erfarenheter med TRX-band?

Jag har framöver en hel del problem med att få till styrketräningen, jag bor i skogen och får snart barn igen, och jag reser mycket. Jag vill gärna träna ofta så det kan va ett bra alternativ när jag inte kommer iväg till gym.

Fick tips om TRX-band vilket jag inte tänkt på alls.

Denna har jag kollat på:
http://www.trxsverige.se/trx-suspens...e-c-182-1.aspx

Rätt dyrt, finns det billigare? Är det värt att boka in en timme med någon PT någonstans för att få koll på allt man kan göra?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-15, 08:56   #2
panzerpig
Registered ulcer

panzerpigs avatar

Reg.datum: Jul 2007
Jag handlade delar på biltema, gick på ca 100:-, funkar bra. http://militarmamman.com/hemmagjord-trx/ det finns nog massa träningsprogram på tex youtube. Bygg en själv sen googla!
Gammal 2014-02-15, 09:02   #3
panzerpig
Registered ulcer

panzerpigs avatar

Reg.datum: Jul 2007
Det svåra är att få till ett skönt grepp, minns att jag funderade på att köpa romerska ringar men har inte gjort det. Jag körde en del hemma/ute I våras och somras men nu har jag gymtillgång så det har inte behövts.
Gammal 2014-02-15, 09:03   #4
944RS
Musklig

944RSs avatar

Reg.datum: Feb 2009
Jag köpte mina på blocket. Fanns en hel del till bra priser.
Sedan finns det ju även andra märken med samma funktioner.

Tror inte du behöver någon PT för att lista ut hur de ska användas. Det följde med en DVD samt bok i mitt paket.

Träningsbilder finns på Instagram: jimmy_drufva
http://www.multimotionären.com/
944RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-15, 09:05   #5
Paperbasket
Registered User

Paperbaskets avatar

Reg.datum: Mar 2009
Kolla Tradera. Du kan få ner det till 500 kr jämfört med 1500-2000 kr.

Kan tipsa om Seths youtube kanal med. Seth introducerade TRX för mig för några år sedan och är fast sen dess.

http://www.youtube.com/channel/UCNguZTFP36ZGMd2ulH4rvpg

Facebook

Instagram
Paperbasket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-15, 09:43   #6
Snubben
är en liten legend.

Snubbens avatar

Reg.datum: Nov 2003
Grattis till att bli farsa!

Jag körde med TRX på senaste semestern, då det fullutrustade gymmet bestod av en maskin med 10kg viktplatta och massa .. konstiga saker. Hur som, googla på TRX så finenr du massa övningar som är riktigt bra, dessa kan kompletteras med att använda väst med vikter eller ryggsäck med vikter (ifall det blir för lätt, vilket det kan bli efter .. et bra tag ). Det som jag såg som svårast var att få till en riktigt bra benträning.

Citat:
Ursprungligen postat av TomasB Visa inlägg
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
Snubben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-15, 11:56   #7
Peter.B
Registered User

Peter.Bs avatar

Reg.datum: Jan 2008
Billigare med olympiska ringar och jag tycker att de är bättre eftersom du har två infästningar istället för en. Köpte mina för typ 600 på budo och fitness.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk

Tränar och coachar/är tränare på www.berserkmma.com
Peter.B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-15, 14:16   #8
Adam87
Registered User

Adam87s avatar

Reg.datum: Jul 2009
Finns andra modeller än bara trx för 700kr. använder själv Bandträning när jag vill komplettera min gymträning. Du är bra allround redskap för stabilitet och bålstyrka.
Adam87 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-15, 16:01   #9
J.V
Registered User

J.Vs avatar

Reg.datum: Aug 2008
Grymt är det! Har aldrig kört regelbundet för hela kroppen utan mestadels lite småövningar här och var under skivstångsbaserade pass och det fungerar riktigt bra, går att anpassa belastningen bättre än man kan tro.

Testade på ett TRX-pass också som var 40 minuter långt. Mina stackars ben har aldrig varit så trötta. Hockey(fys), SL-böjar i oändlighet, spinning, bodypump, benträning like a baddibilder och alla andra varianter av benträning har aldrig varit i närheten.
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Mätt i klassiskt styrkelyft, så tror jag att man kan bli ungefär: 180-150-220 stark utan att dopa sig med lång tid och hård träning.
J.V är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-15, 22:05   #10
Vattenflaska
Registered User

Reg.datum: May 2012
Jag skulle nog också slå ett slag för ringar, du kan ju göra ringdips, pullups och andra saker som borde vara svårt att göra med TRX.

Vill du köra på TRX så har jag sett att det finns billigare på blocket/tradera än det du länkade till.

Senast redigerad av Vattenflaska den 2014-02-15 klockan 22:06.
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-15, 22:50   #11
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenflaska Visa inlägg
Jag skulle nog också slå ett slag för ringar, du kan ju göra ringdips, pullups och andra saker som borde vara svårt att göra med TRX.

Vill du köra på TRX så har jag sett att det finns billigare på blocket/tradera än det du länkade till.
Varför skulle det vara svårare att göra dips och pullups till TRX jämfört med ringar?

Fördelen med TRX jämfört med ringar är att det även finns de där öglorna längst ner som man kan ha fötterna i för diverse benövningar.

Men som sagt så är det ju fullt möjligt att göra sina egna. Se bara till att inte köpa sådana spännband med "ratchet" (sån där som man drar fram och tillbaka för att spänna hårdare och hårdare som en vinch). Det ska vara vanligt spänne. Tror det finns billiga sådana på biltema men inte clas ohlsson.

Om man inte gillar den där varianten med trädgårdsslang som handtag så kan man köpa PVC rör som man kan kapa av nån decimeter för varje handtag.

Sådana PVC rör kan man också värma i ugnen (med sand i) och sedan böja till "ringar". Det gjorde jag för ett antal år sedan. Det var sjukt svårt att få dem bra. De blev liksom droppformade istället för runda. Men de funkar, och har hållit rätt länge ändå. Det finns guider om detta också.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-15, 23:21   #12
Vattenflaska
Registered User

Reg.datum: May 2012
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Varför skulle det vara svårare att göra dips och pullups till TRX jämfört med ringar?

.
Alltså, TRX har ju som en fästpunk, utgår från en rem som delar sig (typ ett Y uppochner), alltså en fästpunkt. Jmf. med ringarna som har en rem/ ring så att säga. Skulle tycka att det vore svårt att göra muscleups, pullups och ringdips med den begränsade bredden TRX ger.

Jag har iofs bara testat TRX lite på gymmet, de kanske går att ställa in på ett smidigt sätt så att det blir behaglig bredd om man ska göra musleups osv?

min spontana tanke var att ringarna klarar av allt TRX klarar + lite till. Efter endel googlande så landade mitt köp på ringar och jag är väldigt nöjd med det.
Det är ganska lätt att uppnå samma funktion på ring-remmarna som öglorna som finns på trx

Hursomhaver så är båda bra träningsredskap vad du än väljer!

http://goldmedalbodies.com/your-ring...-rings-vs-trx/
Vattenflaska är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-16, 00:58   #13
Hemi
Registered User

Reg.datum: Mar 2007
Det bästa är att ha 2 separata remmar som man fäster brett eller smalt. Smalt eller till och med korsvägs för traps. Smalt till normalt för drag. Bredare än axelbrett för bröst. Prova detta och ni kommer märka skillnaden, speciellt när man tränar stående och lutande fast även ligghängande tror jag, inte testat det än.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:17.