Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-22, 11:48   #1
Marygirl
Registered User

Reg.datum: Feb 2013
App för att räkna kalorier?

Hej!

Jag har laddat ner en app på min telefon där man kan skriva in nuvarande vikt, vad som är ens målvikt, hur lång man är osv. Man kan välja viktnedgång, behålla nuvarande vikt eller viktuppgång. Då räknar den ut hur många kalorier som är lagom per dag. Så varje gång man äter kan man lägga till det samt varje gång man motionerar/tränar lägger man till hur många kalorier man gjort av med.

Är det någon mer som använder något liknande? Det stod att jag skulle gå ner 1 kg per vecka, imorgon har det gått en vecka o jag har tappat betydligt mer än så.

Det står att jag bör äta 1305 kalorier per dag, men jag kommer efter träning i BÄSTA fall upp till 700. Oftast ligger det på 200 o ibland till har jag - till o med. Någon med samma "problem"?

Äter frukost. Kanske 400 kalorier. Sedan när jag kommer till gymmet förbränner jag 700-1000 kalorier. (Gymar varje dag.)
Sedan äter jag mat på kvällen, pasta med tonfisksås tex. Äter ca en halv portion som brukar bli ca 400 kalorier. Brukar även dricka en kopp te på kvällen med lite socker i.

Senaste dagarna har jag ätit lunch också, ca 400 kalorier, brukar dock äta midre/inget alls på kvällen då. (Bara te)'

Gömde skriva att jag är 170,5 cm. O den dagen jag började vägde jag 65,4 kg. Igår kväll vägde jag 62,9 kg.

MVH/Marygirl

Senast redigerad av Marygirl den 2013-02-22 klockan 11:52.
Marygirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-22, 12:02   #2
madballz
Registered User

madballzs avatar

Reg.datum: Apr 2011
Du har inte bara ätit 700 kcal om du förbrännt kalorierna, du har fortfarande ätit så mycket kalorier och du bör inte räkna bort dem, jag räknar inte min träning som -kcal då jag räknat ut mitt kaloribehov baserat på hur mycket jag tränar, fortsätt äta runt 1300-1500 kcal och träna på!
Gammal 2013-02-22, 12:18   #3
Marygirl
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av madballz Visa inlägg
Du har inte bara ätit 700 kcal om du förbrännt kalorierna, du har fortfarande ätit så mycket kalorier och du bör inte räkna bort dem, jag räknar inte min träning som -kcal då jag räknat ut mitt kaloribehov baserat på hur mycket jag tränar, fortsätt äta runt 1300-1500 kcal och träna på!

Jag är lite dålig på att förklara. Men om jag INTE skulle träna, skulle jag behöva äta 1305 kalorier per dag för att gå ner 1 kg i veckan. Nu äter jag ca 800 kalorier samt förbrukar 1000 kalorier.

1305 ska jag alltså äta även om jag inte rör på mig.

Om jag motionerar bort 100 kalorier så kan jag äta 1404 kalorier o fortfarande gå ner i vikt.

O jag tror appen stämmer, eftersom jag gått ner mycket mer än vad som är beräknat att jag skall, så har jag ju inte missuppfattat den heller känner jag..

Nu äter jag 800 kalorier. Sedan tränar jag, o förbrukar 1000 kalorier, vilket egentligen skulle leda till att jag kan äta 1000 kalorier extra, men det gör jag inte. Om vi säger att jag INTE skulle träna, så äter jag ju ändå 505 kalorier för lite...

Senast redigerad av Marygirl den 2013-02-22 klockan 12:20.
Gammal 2013-02-22, 12:50   #4
J3T69
Registered User

Reg.datum: Sep 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Marygirl Visa inlägg
Jag är lite dålig på att förklara. Men om jag INTE skulle träna, skulle jag behöva äta 1305 kalorier per dag för att gå ner 1 kg i veckan. Nu äter jag ca 800 kalorier samt förbrukar 1000 kalorier.

1305 ska jag alltså äta även om jag inte rör på mig.

Om jag motionerar bort 100 kalorier så kan jag äta 1404 kalorier o fortfarande gå ner i vikt.

O jag tror appen stämmer, eftersom jag gått ner mycket mer än vad som är beräknat att jag skall, så har jag ju inte missuppfattat den heller känner jag..

Nu äter jag 800 kalorier. Sedan tränar jag, o förbrukar 1000 kalorier, vilket egentligen skulle leda till att jag kan äta 1000 kalorier extra, men det gör jag inte. Om vi säger att jag INTE skulle träna, så äter jag ju ändå 505 kalorier för lite...
Jag har också en app som hjälpmedel.
Skall ligga runt2500kcal per dag.
När jag Styrketränar kanske jag bränner max 300 kcal per pass och då kan jag lägga till
300kcal .
J3T69 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-22, 13:53   #5
Marygirl
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av J3T69 Visa inlägg
Jag har också en app som hjälpmedel.
Skall ligga runt2500kcal per dag.
När jag Styrketränar kanske jag bränner max 300 kcal per pass och då kan jag lägga till
300kcal .

Ja, precis! Så jag menade. Men jag bränner 1000 kalorier på gymmet eftersom jag bara cyklar o springer. Samt tränar lite mage som jag inte räknar med i kaloriförbränningen.
Gammal 2013-02-22, 14:07   #6
Abbs
Registered User

Abbss avatar

Reg.datum: May 2012
Citat:
Ja, precis! Så jag menade. Men jag bränner 1000 kalorier på gymmet eftersom jag bara cyklar o springer. Samt tränar lite mage som jag inte räknar med i kaloriförbränningen.
1000 kalorier på gymmet? För att bränna så mycket så bör man springa uppemot en mil i bra takt. Underskatta hellre än överskatta förbränningen på gymmet.
Abbs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-22, 14:22   #7
Marygirl
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Abbs Visa inlägg
1000 kalorier på gymmet? För att bränna så mycket så bör man springa uppemot en mil i bra takt. Underskatta hellre än överskatta förbränningen på gymmet.

Det gör jag. Jag skriver hellre i appen att jag äter mer än jag gör, o att jag motionerar mindre än jag gör än tvärt om.

Jag cyklar ca 1-1,20 timme, o springer ca 40 min. Enkligt kalorimäterna (har knapat in ålder samt vikt) så är det dom kalorierna jag gör av med.
Gammal 2013-02-23, 10:11   #8
J3T69
Registered User

Reg.datum: Sep 2012
Citat:
Det gör jag. Jag skriver hellre i appen att jag äter mer än jag gör, o att jag motionerar mindre än jag gör än tvärt om.

Jag cyklar ca 1-1,20 timme, o springer ca 40 min. Enkligt kalorimäterna (har knapat in ålder samt vikt) så är det dom kalorierna jag gör av med.
Bra jobbat!
Lycka till med din diet.
J3T69 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-23, 14:37   #9
Bryggan
Registered User

Bryggans avatar

Citat:
Är det någon mer som använder något liknande? Det stod att jag skulle gå ner 1 kg per vecka, imorgon har det gått en vecka o jag har tappat betydligt mer än så.
Ja, jag använder shapeup vilken verkar hyfsat bra.
Det jag egentligen ville svara på är att orsaken är till din större viktnergång än beräknat beror på att du precis har börjat med din diet. Kroppen minskar sin vätskemängd och tarminnehåll precis i början och för mig har det hänt varje gång att jag tappat 5-6 kilo första veckorna. Detta fast den planerade förlusten ska ligga på 0,5 kilo i veckan.

Lycka till
Bryggan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-23, 16:40   #10
Marygirl
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Bryggan Visa inlägg
Ja, jag använder shapeup vilken verkar hyfsat bra.
Det jag egentligen ville svara på är att orsaken är till din större viktnergång än beräknat beror på att du precis har börjat med din diet. Kroppen minskar sin vätskemängd och tarminnehåll precis i början och för mig har det hänt varje gång att jag tappat 5-6 kilo första veckorna. Detta fast den planerade förlusten ska ligga på 0,5 kilo i veckan.

Lycka till

Tack för svar! Jag har dock gått på diet ca tre månader nu, var bara det att jag började med just den här appen för nu en vecka sedan
Men jag jobbar på med den så hoppas vi det fortsätter att rulla på. Jag tappar dock hellre sakta men säkert än massa på en gång om jag hade fått välja nu nät jag tänker efter ...
Gammal 2013-02-23, 16:56   #11
Bryggan
Registered User

Bryggans avatar

Citat:
Jag tappar dock hellre sakta men säkert än massa på en gång om jag hade fått välja nu nät jag tänker efter ...
Sunt tänk!
Gammal 2013-02-23, 18:55   #12
Rakanichy
Registered User

Reg.datum: May 2010
Jag skulle vilja anse att du går i ner i vikt för fort. Om du tränar så mycket som du säger på gymmet borde du äta kring 2000 kcal varje dag för att gå ner i vikt så hälsosamt som möjligt. Annars verkar du ha motivationen och allt så keep up the good work!
Rakanichy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-25, 13:24   #13
Marygirl
Registered User

Tack för bra respons!
Åt pizza idag till lunch med extra lite ost(mozarella ist för vanlig), kyckling, isabergssallad, gurka o tomat. Med tunn botten. Åt inte kanterna.Lyckades inte räkna kalorierna till denna, vad kan det ha varit? Åt tre mindre bitar från en familjepizza. Drack vatten till.
Ska till gymmet i eftermiddag(Konditionsträning med 1000 kaloriers förbrukning, o ca. 200 situps), men trots detta är ångesten på max. Kommer jag ligga på överkalorier idag?
Åt 207 kalorier till frukost o äter inte på kvällen.
Gammal 2013-02-25, 14:00   #14
Bryggan
Registered User

Bryggans avatar

Ibland är jag lite över och ibland är jag lite under. På det stora hela så går jag ändå i rätt riktning. Jag tycker inte att du ska tänka allt för mycket på att du sköt över målet för det jämnar ut sig i långa loppet...jag lovar.

Kan inte svara på hur mycket du åt tyvärr.
Gammal 2013-02-25, 14:17   #15
Reaper123
Registered User

Reaper123s avatar

Reg.datum: Jan 2011
Citat:
Tack för bra respons!
Åt pizza idag till lunch med extra lite ost(mozarella ist för vanlig), kyckling, isabergssallad, gurka o tomat. Med tunn botten. Åt inte kanterna.Lyckades inte räkna kalorierna till denna, vad kan det ha varit? Åt tre mindre bitar från en familjepizza. Drack vatten till.
Ska till gymmet i eftermiddag(Konditionsträning med 1000 kaloriers förbrukning, o ca. 200 situps), men trots detta är ångesten på max. Kommer jag ligga på överkalorier idag?
Åt 207 kalorier till frukost o äter inte på kvällen.
Usch, får lite kalla kårar när jag läser denna (din) tråd, känns som du har lite fel tänk kring kost och träning....

Först och främst, helt omöjligt att gissa vad du fått i dig på den där lunchen. För det andra, mozzarella vs "vanlig" ost behöver inte innebär färre kcal... finns lågfettostar och högfettostar men om det heter gouda, brie eller mozarella spelar egentligen ingen roll....

För det tredje, med din träningsmängd och lilla intag av pizza kommer du idag behöva en middag för att få denna dag att gå ihop. För med 207 kcal som frukost + pizza är du på ett kcalunderskott utan att ha tränat!

Du behöver lära dig att tänka långsiktigt, för man tappar även i vikt av att hålla ett moderat kcalunderskott under en längre mätperiod (veckor-månader). Om du tex äter 14000 kcal en vecka, vilket då motsvarar 2000kcal/dag så spelar det mindre roll om vissa dagar är 1700 och andra 2300 om målet enbart är att tappa i vikt!
Viktutveckling: 090328: >140 | 091201: 127 | 100601: 121 | 100801: 110 | 101229: 105 | 110728: 88 | 110830: 96 | 120102: 93.3 | 120531: 85.8 | 120807 91.1 | 121114: 82.2 | 130313: 88.2 | 130630: 83.7 | 2014-01-26: 88 | 2014-05-09: 80.6
Min mat och träning: No dieting just living - Till death do us part! samt blogg & receptsamling hittar ni här! quattrojimmy @ Instagram. Smaktest av glass hittar ni här!
Reaper123 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:34.