Hej, jag har börjat gå ner i vikt. Jag väger 145 kilo, min längd är 190 cm och jag är 26 år gammal och har ett ganska stillasittande jobb.
Jag har inte försökt att gå ned i vikt seriöst sedan jag var tonåring men nu är det dags att göra det igen och denna gång mer seriöst/vetenskapligt. Då var det mer på vilja, nu är det mer på tanke.
Så vitt jag har förstått så finns det dels ett BMR värde(basal metabolic rate). Detta värde är den mängden kalorier som jag behöver varje dag för att kroppen inte ska öka i vikt, om jag bara låg i sängen hela dagen så att säga.
Det finns tre olika formler för detta, som jag är medveten om:
Mifflin-St Jeor
Katch-McCardle (använder också kroppsfett).
Harris-Benedict
Av det jag har förstått så är den sista mindre träffsäker. Mifflin-St Jeor har ett bättre trackrecord, jag är mindre säker på hur Katch-McCardle står sig(men jag skulle gissa på relativt bra).
Jag använder denna kalkylator för att räkna ut min BMR:
http://www.freedieting.com/tools/calorie_calculator.htm
Min BMR är ca 2500 kalorier när jag använder Mifflin-St Jeor.
Men här börjar frågorna hopa sig.
1. Av det jag har läst så är BMR den mängd kalorier som kroppen behöver för de inre organen, men sen läser jag att jag ska satsa på en nivå under denna nivå för att förlora vikt. Jag har vidare läst att man behöver kanske mellan 1200 till 1700 kalorier för de inre organen. Vilket gäller här?
-----------------------------------------------------------------------
Sen finns också "daily calorie intake". Detta är den mängden som, om jag har förstått det rätt, jag kan bränna och ligga still viktmässigt.
Denna kalkyleras beroende på aktivitetsnivå.
Som jag tidigare nämnt så är mitt jobb stillasittande nästan helt och hållet. Men jag går mellan 2 till 3 timmar per dag i någorlunda snabb takt. Inte så att jag blir anfådd eller svettig, men jag segar inte på något sätt.
2. Hur ska jag lägga in värderna när det gäller detta? Mitt jobb är som sagt stillastående men om man får i hyffsad snabb takt(utan att bli svettig/anfådd) i 2-3 timmar per dag så är det väl ändå aktivitet.
Vad skulle ni säga att jag borde ta som "excercise level" på denna kalkylator:
Hur som helst, problemen börjar hopa sig när man ska räkna ut sin BMR.
Det finns fler frågor men vi nöjer oss för tillfället.