Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-04, 08:58   #1
pson1998
Registered User

pson1998s avatar

Reg.datum: Apr 2007
4/10-journalen

Hej Kollo!

Denna journal är en födelsdagspresent till Narcissisten, som länge önskat sig att jag ska börja skriva träningsjournal. Alltså, ett fyrfaldigt leve till Narcissisten, leve hon! Hurra, hurra, hurra, HURRA!!!

Jag är 34 år, man och bor i Oslo och har tränat seriöst sedan januari. Sedan ett drygt halvår tränar jag i Oslo Styrkeløftklubb, vilket är grymt kul såklart! Dessutom är det ju där den bästa kompetensen finns, för att inte nämna den höga koncentrationen av Eleiko, Leoko och ER Equipment

Jeg er 186 cm høy, som de säger här i Norge, och jag har gått från en kroppsvikt på 78 kg@11,5%BF vid årsskiftet till 95 kg@16%BF idag. Som synes är allt detta inte muskler, men tilläggas bör att jag var ganska tanig innan jag började, och det är kallt i Norge på vintrarna

Jag följer just nu en kombination av Starting Strength och Strong Lifts 5x5, vilket innebär övningarna från SL5x5 och mängden från SS (3x5, förutom ML, 1x5). Jag tränar klassiskt tillsvidare, och har inte prövat på utrustningslyft än. Innerst inne tycker jag att klassiskt känns mer ärligt, även om jag förstår att utrustningslyft har sin charm, teknik, utmaning osv. Det var ett tag sedan jag maxade,men då låg pers på 135, 90 och 145 (KB, BP och ML). Inte så stark än, men lägg då med att jag ökat ca 45, 40 och 55 kg sedan jag började, och trenden fortsätter.

Träning ikväll, och nytt inlägg efter det (eller i morgon).

Återigen, Gratulerer med dagen, Narcissisten!!! Ses snart i ett grannland nära dig, för träning och catch-up.
pson1998 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-10-04, 09:24   #2
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Kul med journal

Mvh Johan
Gammal 2013-10-04, 09:44   #3
narcissisten
queen.

narcissistens avatar

Reg.datum: Apr 2011
Ä N T L I G E N ! !

Gammal 2013-10-04, 20:01   #4
pson1998
Registered User

pson1998s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Kul med journal

Mvh Johan
Tack! Har ju såklart alltid fört noggrann journal själv, men att fläka ut sig på det här viset är nytt för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av narcissisten Visa inlägg
Ä N T L I G E N ! !
Nu börjar det, och detta är helt och hållet din förtjänst!
Gammal 2013-10-04, 20:17   #5
pson1998
Registered User

pson1998s avatar

4/10 - enligt vissa världens bästa dag

På programmet stod knäböj, bänkpress och sångröst från marken, och så blev det också. Är i en fas av programmet där det börjar bli riktigt tungt, så dagsformen är viktig. Idag var den ganska bra, men kunde varit bättre. Laddade med koffein och BCAA. Koffein har en himla positiv effekt på mig, och såhär blev det:

Knäböj: 5, 5, 5 @120 kg
Bänkpress: 4 @85, 7, 6, 5 @80 kg
Stångrodd: 7, 7, 10 @65 kg
Passade på att köra lite RDL med stången när den ändå var lastad, för stretchens skull.

Nöjd med böjen, men inte bänken. Fick sänka till 80, men hämnades med att köra fyra set. Jobbar med spännet i latsen, och det kändes väldigt bra, och då gör det inte så mycket att jag behövde sänka. På rodden hade jag medvetet sänkt från 72,5 till 65, men det är ju en stödövning till marken, så det gör inte så mycket. Fortsätter höja 2,5 från 65 nu.

Grym stämning på klubben ikväll. Emil hade fått slagit slint fullständigt och spenderade hela kvällen med att försöka prata svenska, vilket låter ungefär lika jävligt som han säger att min norska låter. Till hans försvar kan läggas att den dialekt man kan ana i rotvälskan drar åt göteborgska och inte "pilsnerfilm-stockholmska", som är det vanliga resultatet när norrmän försöker sig på svenska.

Efter träningen blev det gainer och en liter starkmjölk, och nu väntar 6 hg lasagne, och ytterligare en halvliter mjölk.

Ha de!
Gammal 2013-10-07, 08:45   #6
pson1998
Registered User

pson1998s avatar

6/10

Tränar normalt måndag, onsdag och fredag (som alla andra ), men ska resa bort till helgen, så jag har tidigarelagt träningen en dag. Det var behagligt tomt på klubben, och jag hade ont om tid, så det passade ju fint. Passet blev ok, med tanke på att jag avsliktligt gick ner i vikter inför detta pass, för att det var väldigt tungt sist samt att jag hade vänner på besök i helgen, så sömnen hade fått ta lite stryk. Nåväl, böj, press (stående) och mark, och det gick såhär:

Knäböj:
5,5,7@112,5 kg
Press:
5,5,5@50 kg
Marklyft:
5@135 kg

Jag kör alltid uppvärmning från tom stång, 40%, 60% och 80% av dagsvikten, förutom på marken, då jag hoppar över tom stång, eftersom stången hamnar på marken då.

Böjen kändes irriterande nog tung, men den det berodde på dagsformen. Prövade att rikta fötterna lite mer framåt, på tips från en klubbkompis. Det visade sig vara väsäentligt lättare att pressa ut knäna på uppvägen då. Något bredare än axelbrett, och kanske 5 graders vinkel utåt. Mycket spännande!

Pressen gick fint. Har stannat på 50 lite, och ska börja öka snart igen.

Marken kändes lätt och fin, trots att 135 var mitt 1RM för ca 8 veckor sedan. Borde filmat, men glömde det. Har dock fått ganska god koll på kroppen, och är ganska säker på att jag spänner upp ryggen fint.

Over and out!
Gammal 2013-10-08, 10:12   #7
narcissisten
queen.

narcissistens avatar

Fint pass, trots att du inte var helt nöjd med dagsformen. Skulle vara roligt med film också
Gammal 2013-10-08, 22:04   #8
pson1998
Registered User

pson1998s avatar

Citat:
Fint pass, trots att du inte var helt nöjd med dagsformen. Skulle vara roligt med film också
Mycket vill ha mer! :P Jag ska filma. Glömmer bara av det hela tiden...
Gammal 2013-10-08, 22:11   #9
pson1998
Registered User

pson1998s avatar

8/10

8/10 - Träning på OSK

Onsdagsträning på en tisdag. Goa människor på klubben ikväll, så därför tog träningen inalles tre timmar (!). Men bättre att sitta där och snacka skit än hemma i soffan (och inte snacka skit med någon). Passet gick alldeles finfint, eftersom jag klättrar uppåt efter en liten liten deload.

Kroppsvikt (i morse, efter toa, före frukost): 96,4 kg

Knäböj:
5,5,7@115 kg

Bänkpress:
5,5,6@82,5 kg

Stångrodd:
5,5,10@67,5 kg

RDL:
5,5,5@67,5 kg (i ultrarapid för stretchens skull)

Inte så hungrig när jag kom hem, snarare "tvärt om". Börjar fundera på om jag egentligen mår lite illa av kvarget jag sätter i mig en burk av varje dag. Dricker väldigt mycket mjölk och har aldrig haft problem med det (och har inte heller sådana symtom nu heller), men mådde lite illa efter träningen helt enkelt. Blir bara några mackor nu och sen bingen.
Gammal 2013-10-09, 07:56   #10
narcissisten
queen.

narcissistens avatar

Tant är aldrig nöjd, det vet du.

Och gött att passet kändes bra. Vad är målen nu?

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Gammal 2013-10-09, 08:00   #11
pson1998
Registered User

pson1998s avatar

Citat:
Tant är aldrig nöjd, det vet du.

Och gött att passet kändes bra. Vad är målen nu?

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
Vrålstark, såklart! Har inga tävlingar som jag förbereder mig för, utan tränar bara på, rakt ut i tomma intet, och det känns just nu väldigt bra.
Gammal 2013-10-10, 19:11   #12
pson1998
Registered User

pson1998s avatar

10/10

Knäböj, press och marklyft

KB: 5,5,6@117,5 kg
P: 5,5,6@52,5 kg
ML: 3,3,3@137,5 kg 3@120 kg

Passet var ok, men marken kändes tung, och jag fokuserade svinmycket på ryggen, vilket såklart är det svåraste. Kände direkt att det inte skulle bli femmor (inte med den inställningen, Ola), så jag lade om strategin till att mata lite volym istället. Hade en klubbkompis som satt och skällde på mig tills jag skärpte mig, och det hjälper mycket. Börjar få bra känsla för vad ryggen faktiskt håller på med och kopplat till återmatning från någon som ser hur det ser ut ger det jättemycket.

Skrev på köpekontraktet på min lägenhet som jag får nästa fredag, och det visade sig att det utöver alla fina vitvaror och tvättmaskin även ingick en Stringhylla och en ganska nu fin TV! Blev helt paff och jäkligt glad såklart!

Nu är det färdigtränat för denna vecka, för i morgon drar jag till Finland och roar mig över helgen!

Kippis!
Gammal 2013-10-10, 19:13   #13
JGL
Registered User

JGLs avatar

Reg.datum: Sep 2013
Bra ökningar både på stängerna och kroppen!
Lycka till
Gammal 2013-10-11, 09:47   #14
narcissisten
queen.

narcissistens avatar

Lyx med återkoppling i realtid Och GRATTIS igen till lägenheten! Ha det så roligt i Finland.
Gammal 2013-10-11, 10:41   #15
pson1998
Registered User

pson1998s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av JGL Visa inlägg
Bra ökningar både på stängerna och kroppen!
Lycka till
Tack! Några futtiga kilo kvar till 100 kg kroppsvikt. Bra inför vintern.

Citat:
Lyx med återkoppling i realtid Och GRATTIS igen till lägenheten! Ha det så roligt i Finland.
Kiitos! Känner på mig att det kommer bli en riktig hälsoresa... NOT!! Men jag tar hela nästa vecka ledigt från träningen, för att packa lägenhet. Blir jag klar tidigt, blir det nog ett pass mot slutet. Men dagarna utan träning kommer kännas helt förjävliga, vet jag. Fast jag vet ju också att det är bra att vila ibland. Man blir ju stark av det också

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:53.