Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-02-20, 13:10   #1
Fed up
Hottie!

Fed ups avatar

Reg.datum: Feb 2006
Clara klarar allt!

ok, nu är det dags för mig också att göra en träningsjournal. kommer nog bli frekvent uppdaterad med tanke på att jag är för jävla pladdrig och dessutom spenderar en smula för mycket tid framför datorn. ska försöka att hålla mig från att skriva ner varenda grej jag tar mig för...
hoppas nån pallar läsa iallafall.

lite om mig:
tjej, 23 år, 170 cm ligger just nu på ca 58 kilo.
har tränat kickboxning till och från i två år ungefär, intensiva perioder med långa uppehåll emellan. började styrketräna i juli förra året och belv snabbt hooked. har sedan dess gått dit 3-4 gånger i veckan.
just nu är planen att bränna bort allt fett som jag samlat på mig de senaste åren, så nu ligger jag på netto 1500 kcal per dag. då är träning alltså borträknad.
tränar nu styrketräning tre gånger i veckan och kickboxning 1-2 (helst 2) + snabba promenader.
jag är, som ni nog förstått, ganska mycket av en newbie så kom gärna med förslag hur jag kan förbättra mina pass eller nåt annat. jag har gjort om mina pass som jag fick utformade av en gyminstruktör lite grann, för de hade blivit lite väl invanda och tradiga, och har då utgått från boken "the book of muscle" av Ian King och Lou Schuler. Jag har kvar en del av mina gamla övningar och ahr lagt till en del nya. dessa vet jag ju inte vad de heter på svenska, så jag har hittat på egna namn. vet ni de "riktiga" namnen på dessa, så hojta till!
vill också tilläga att jag är rätt jävla klen och extra klen nu när det är nya övningar, så skratta inte åt mig...

idag var det den nedre regionen av kroppen som fick sitt:

Benpress:
1x12 6 (stora)plattor
1x8 9 -"-
1x10 9 -"-

Benlyft:
1x12 3 plattor
1x8 5 plattor
1x10 -"-

Bencurl:
1x12 4 plattor
2x8 6 plattor

Utfall med hantlar:
1x12 4 kg (per ben alltså)
2x10 5 kg

Ryggresning:
2x20 10 kg

Ryggresning matta:
3x25

(har haft en del problem med ländryggen så därav både ryggresningar på golv och i.."ställning" eller vafan man ska kalla den. hehe.)

Enbent "deadlift":
1x10

idag var en rätt rutten dag på gymmet. var lite matt efter att ha varit lite förkyld i helgen. första gången jag tränar styrke sen jag börjat deffen också...åt frukost 2 timmar innan, men blev ganska yr i huvudet mitt i utfallen, var tvungen att sätta mig på huk lite när jag pausade, vilket ju inte kändes nåt vidare. första gången jag gjorde utfall också så balansen var inte på topp. sista övningen gick inget vidare heller eftersom jag var matt och lite yr, så jag sket i den rätt snabbt. borde nog tagit nån frukt precis innan träningen. piggade på mig snabbt när jag fått i mig återhämtningsdryck dock...
är det normalt att bli lite yr när man tränar när man deffar? jag känner mig pigg i övrigt och inte särskilt hungrig ens. jag har gått ner lite väl snabbt, men jag har vägt mig vid olika tillfällen och på olika vågar så jag litar inte helt på det hela.

så nu var jag rätt missnöjd när jag kom hem, drog på skithög metalcore och värmde wok, nudlar och tofu, men la upp för mycket tydligen för jag orkade inte allt (!). min magsäck måste ha krympt eller nåt...
Fed up är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-20, 13:43   #2
Semiramis
Formidabel

Semiramiss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Ska bli spännande att följa
Gammal 2006-02-21, 08:10   #3
Eva_E
Registered User

Eva_Es avatar

Reg.datum: Aug 2004
Hej och välkommen till Kollo Clara!!!
Håll ut och rapportera plikttroget, så kan det här bli riktigt riktigt roligt.

Låter inte riktigt bra att du blir yr när du tränar! 1500 kcal per dag kanske är lite i minsta laget...

Lycka till!

Eva

Jag har en träningsjournal:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27988

"Impossible is nothing."
Eva_E är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-21, 20:10   #4
Stumpis
Starkast i Lomma.

Stumpiss avatar

Reg.datum: Oct 2004
Välkommen hit!

Benlyft, är det samma som benspark, alltså för lårets framsida?

Bli yr när man tränar under deff är INTE bra! Det innebär med största sannolikhet att du gör något fel med din kost, för även under diet/deff ska man kunna känna sig pigg och ha energi till att både jobba, leva och träna. Det är möjligtvis på extrem-nivå (tex dagarna precis innan en BB-tävling då det är dax för tömning) som något sådant kan vara okej (om det någonsin kan vara det). Absolut inte under "vanlig" träning.
Berätta gärna lite om ditt kostupplägg, för här finns många duktiga och insatta på forumet som kan hjälpa dig med tips och variationer!
Stumpis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-21, 20:29   #5
userfriendly
Registered User

userfriendlys avatar

Reg.datum: Sep 2004
behöver du deffa med din låga vikt?
bygga är ju roligare!

ska bli kul att följa hur som helst!
userfriendly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-21, 21:47   #6
Fed up
Hottie!

Fed ups avatar

Citat:
Ursprungligen postat av userfriendly
behöver du deffa med din låga vikt?
bygga är ju roligare!
tvinga mig inte att posta en bild på dagsskicket! det är mycket daller, kan jag säga...
Gammal 2006-02-21, 22:11   #7
Fed up
Hottie!

Fed ups avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Stumpis
Välkommen hit!

Benlyft, är det samma som benspark, alltså för lårets framsida?

Bli yr när man tränar under deff är INTE bra! Det innebär med största sannolikhet att du gör något fel med din kost, för även under diet/deff ska man kunna känna sig pigg och ha energi till att både jobba, leva och träna. Det är möjligtvis på extrem-nivå (tex dagarna precis innan en BB-tävling då det är dax för tömning) som något sådant kan vara okej (om det någonsin kan vara det). Absolut inte under "vanlig" träning.
Berätta gärna lite om ditt kostupplägg, för här finns många duktiga och insatta på forumet som kan hjälpa dig med tips och variationer!
ja benspark är nog ett bättre namn på den.

nej, det var lite bekymmersamt att jag blev så yr. jag hade ätit en stadig protion havregrynsgröt, keso, sylt och sojamjölk 2 timmar innan så det borde varit ok tycker jag. iof. tog havregrynen slut på morgonen så portionen var en smula mindre än vanligt...

i övrigt känner jag mig väldigt pigg och är nästan aldrig hungrig, sötsugen eller nåt sånt som alla gnäller om att de känner under deff.

idag klantade jag till det rätt rejält vad gäller planeringen av maten dock:

vaknade nio, åt havregrynsgröt(med solrosfrön), keso mini, lågkal. hallonsylt, sojamjölk. gick tills kolan, men var sen så jag fick ta bussen tre hållplatser (=ca 20 mins snabb promenad). promenerade hem igen efter (30 min).

hemma åt jag en stor bakpotatis med vitlökssmör, 10% riven ost, keso mini och hackad tomat (mums!!)

rusade iväg kvart i tre för att skjutsa pappa till tåget och åka och titta på ett hus(!!), fick så bråttom att jag inte hann bre en macka att ta med, vilket var mycket klantigt. fick bara med lite frukt osv. efter hustitten blev jag avsläppt på skolan igen, möte med en planeringsgrupp...åt mitt äpple (jättestort). fick sen ta bussen eftersom jag var sen men gick sista biten (15 min) till boxningen. tryckte i mig två sesamkaksbitar för att undvika att bli yr igen eftersom jag var lite rädd för det eftersom jag inte ätit tillräckligt på eftermiddagen. Passet var dock hyffsat lugnt, mer teknikinriktat och jag kände mig pigg och stark hela tiden. lagom gött att gå in med träningsvärk som fan i rumpa och lår och tränaren säger "idag ska vi träna höga sparkar och backkicks...". yay. men det var roligt och gick rätt bra, även om jag gick i backen en gång (grepp är inte tillåtet i kickboxning, men det visste nog den pojken icke om... ).efter åt jag de andra två kakorna i paketet och drack återhämtningsdryck. gick hem (20 min).

hemma sa hälsovakten åt mig att jag fått i mig 32% av dagens intag, netto efter träning alltså, så nu fick jag för att jag inte tog mig tid att bre en god macka att ta med... bredde två stora mackor med 3 stekta ägg(- en äggula), 17% ost, bregott mellan, och tofu + en stor skål lättsockrad fruktyoghurt. det var en pärs att få i sig allt kan jag säga...men inte fan var hälsovaktsjäveln nöjd för det så nån timme senare åt jag keso mini med upptinade jordgubbar(smaskens!). nu är jag mätt som ett svin och har hankat mig upp på 95%...skäms lite för att jag klantat till det så idag med kosten...

jag ska utvärdera min kcalnivå om nån vecka, än så länge så känner jag mig jättepigg och som att jag skulle kunna äta mindre, men jag har gått ner lite för mycket, men det kan bero på att jag vägt mig på olika vågar vid olika tidpunkter etc. jag ska dock se hur det blir nästa vecka när "sportlovet" är slut och jag ska ut på praktik och kör långa dagar med full fart. då blir det nog svårare. det känns som att jag ligger lagom iallafall, men om jag är yr på gymmet och går ner för fort i fortsättningen också så lovar jag att höja!

men, imorgon är en ny dag med nytt gympass. hoppas det går bättre än igår...

tack för stödet och allt alla!
Gammal 2006-02-21, 22:15   #8
Fed up
Hottie!

Fed ups avatar

ÅH NEJ! inser nu att jag glömt föra in återhämtningsdrycken i hälsovakten så nu ahr jag ju ätit ALLDELLES för mycket. suttit och tvingat i mig saker helt åt fucking helvettet!

varför är jag född en slarver?!

ok, ligger typ 10% över, men ändå för att jag ansträngde mig så i oöndan!
Gammal 2006-02-22, 12:01   #9
Snorkfröken
Registered User

Snorkfrökens avatar

Reg.datum: May 2004
Heeej! Så det blev en journal - nice

Men du, det låter nästan som om du är lite väl förtjust i din hälsovakt. Klart det är bra att få "hjälp" på traven, men akta dig så du inte blir alltför beroende av den. Försök tänka på den som ett verktyg som hjälper dig "äta rätt" så att du senare skall klara av att uppskatta intaget på egen hand.

Och det där med att du gått 10% över - det lär ju inte kännas någonstans... Ta det inte så allvarligt Ska bli kul att följa!
Gammal 2006-02-22, 12:55   #10
Fed up
Hottie!

Fed ups avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Snorkfröken
Heeej! Så det blev en journal - nice

Men du, det låter nästan som om du är lite väl förtjust i din hälsovakt. Klart det är bra att få "hjälp" på traven, men akta dig så du inte blir alltför beroende av den. Försök tänka på den som ett verktyg som hjälper dig "äta rätt" så att du senare skall klara av att uppskatta intaget på egen hand.

Och det där med att du gått 10% över - det lär ju inte kännas någonstans... Ta det inte så allvarligt Ska bli kul att följa!
ja, jo vi har en liten romas, HV och jag...
nej, men jag ahr ju bara ägt våg i en vecka typ så jag håller fortfarande på att lära mig hur mycket saker faktiskt väger etc.

jo, jag blev mest sur för att jag hade svullat i onödan. liksom, hade det varit en stor god gräddtårta som jag verkligen njutit av hade jag gärna bjudit på de 10 %.

idag gick det lite bättre på gymmet än sist. åt en apelsin på vägen dit för att hålla blodsockret i schack.

Hantelpress:
1x12 5 kg
1x10 8 kg
1x12 9 kg

Framåtböjd hantellyft (kan fan itne hitta nåt vettigt namn på denna! ni vet när man lutar sig mot bänken med ena armen och lyfter med andra):
1x12 4 kg
2x12 7 kg

liggande hantelpullover:
1x12 6 kg
2x12 9 kg

Kabelpulldown:
1x12 22,5 kg
2x12 30 kg

Frenchpress (hantel):
1x12 5 kg
2x12 7 kg

Sittande mage (maskin):
1x12 17,5 kg
2x12 22,5 kg

Thin tummy(koncentration på att kunna andas rätt samtidigt, ska snart utvecklas med benlyft och diverse annat skoj):
3x1 min

nu ska jag äta lunch, sen städa på balkongen, hämta mitt mentorsbarn och sen ska vi så frön och plantera, precis som man ska göra en solig vårdag (det är VISST det vår!) som denna.
Gammal 2006-02-23, 11:25   #11
Fed up
Hottie!

Fed ups avatar

idag känner jag mig i usel form. illamående och matt i kroppen. har inte ens jobbat på dagis på sistone, så jag ber till gudarna att jag inte ska ha åkt på vinterkräksjukan igen.
har bara ätit lite yoghurt med honung, har noll matlust.

känns skittrist för idag hade jag bestämt att träffa en kompis, gå en långpromenad och sen fika. har inte träffat henne på över en månad (fast vi nästan bor grannar) och sist jag såg henne hade hon fått skitstora biceps. måste dit och jämföra mig.

jag hoppas att det här ger med sig om en liten stund så jag blir i toppform sen igen. ska kanske testa lite samarin...
Gammal 2006-02-23, 12:53   #12
cam
Registered User

cams avatar

Reg.datum: Mar 2004
Välkommen
Jag har också en rätt ny träningsjournal här.
Verkar som du behöver få fart på aptiten lite, du kan få lite av mig för min är det inget fel på
Lycka till och hoppas det går bättre med maten och träningen framöver!
cam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-23, 13:14   #13
mela
#curl4lajf

melas avatar

Reg.datum: Apr 2005
Kanske är bra att vila lite..
Jag har fått vila i snart 2 veckor
Citat:
Ursprungligen postat av Nattljus Visa inlägg
Jag älskar henne, så jag vinner
mela är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-23, 13:30   #14
Fed up
Hottie!

Fed ups avatar

Citat:
Ursprungligen postat av cam
Välkommen
Jag har också en rätt ny träningsjournal här.
Verkar som du behöver få fart på aptiten lite, du kan få lite av mig för min är det inget fel på
Lycka till och hoppas det går bättre med maten och träningen framöver!
ja det är konstigt att jag inte är hungrigare över lag nu, för jag är typ känd bland alla jag känner som matvrak och gottgris som är äter största portionen på en sekund typ.
men idag är det som att jag fått i mig nåt som var dåligt, men det enda jag kan komma på som det skulle kunna vara är tt katrinplommon som jag åt vid TOLV igår, som inte legat i kylskåp som det skulle, men SÅ lång tid borde det väl iten ta innan magen reagerade på det?

igår åt jag indisk mat (hemma) och lite nötter och en chokladbit. inget konstigt. känner mig lite stabilare i magen nu iallafall, imorgon får det vara helt bra för då är det dags för mitt favvopass: rygg, biceps, axlar!!
Gammal 2006-02-23, 13:31   #15
Fed up
Hottie!

Fed ups avatar

mela: är du sjuk eller varför denna långa, till synes ofrivilliga vila?
jag vill inte vila nu, jag är ju så gott som ledig hela denna veckan och har massor av tid och ork (utom idag då...)!

cam igen: jag brukar allt tjyvkika i din journal. you go girl!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:58.