2011-02-27, 20:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2010
|
LCHF, jägarföda etc? hur viktigt är det?
Hur är det egentligen? Vissa får det att verka som en essentiell del av att få ut bra resultat av sin träning etc, men folk har ju klarat sig fint utan den förut? Pga av att jag har begränsade möjligheter att göra egen lunch och oftast äter på en enklare restaurang för byggarbetare/taxi-folk så är möjligheterna begränsade till en viss mån. Jag vill få ut så bra resultat av min träning som möjligt (vill gå upp i vikt på ett bra sätt genom kost och styrketräning, som många andra) och jag trodde jag inte skulle behöva titta längre än till Deff-guiden på detta forum (fast överskott iställer för underskott), men folk verkar ha så mycket olika åsikter, och jag får ärligt talat en redig huvudvärk. Trådarna som rör ämnet är flera hundra sidor långa här också, vilket inte precis hjälper saken. Sedan är folk man känner + familjen mycket skeptiska till en sådan allmän matsammansättning och blir ibland rätt ut sagt arga om det kommer på tal. Det händer inte ofta, men det är fortfarande en stressfaktor.
Jag ber om ursäkt på förhand för detta inlägg, men jag är lite frustrerad över detta nya heta ämne. Jag önskar att det fanns svar svart på vitt någonstans...
Senast redigerad av Caram den 2011-02-27 klockan 20:34.
|
|
|
2011-02-27, 20:37
|
|
Äger Strikt!
Reg.datum: Jun 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Caram
Hur är det egentligen? Vissa får det att verka som en essentiell del av att få ut bra resultat av sin träning etc, men folk har ju klarat sig fint utan den förut? Pga av att jag har begränsade möjligheter att göra egen lunch och oftast äter på en enklare restaurang för byggarbetare/taxi-folk så är möjligheterna begränsade till en viss mån. Jag vill få ut så bra resultat av min träning som möjligt (vill gå upp i vikt på ett bra sätt genom kost och styrketräning, som många andra) och jag trodde jag inte skulle behöva titta längre än till Deff-guiden på detta forum (fast överskott iställer för underskott), men folk verkar ha så mycket olika åsikter, och jag får ärligt talat en redig huvudvärk. Trådarna som rör ämnet är flera hundra sidor långa här också, vilket inte precis hjälper saken. Sedan är folk man känner + familjen mycket skeptiska till en sådan allmän matsammansättning och blir ibland rätt ut sagt arga om det kommer på tal. Det händer inte ofta, men det är fortfarande en stressfaktor.
Jag ber om ursäkt på förhand för detta inlägg, men jag är lite frustrerad över detta nya heta ämne. Jag önskar att det fanns svar svart på vitt någonstans...
|
2+gram protein per kroppskilo. 1 gram fett per kroppskilo och resten kolhydrater.
Finns ingen anledning att göra det svårare än vad det är bara för att man får en fix ide och nej, det finns ingen överlägsen diet. Vill du upp i vikt, ligg på kaloriöverskott, vill du ner ligg på underskott.
|
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Var har jag räknat fel?
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
|
|
|
|
2011-02-27, 21:05
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2011-02-27, 21:52
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Den första länken är precis en sådan som jag syftade på, och det känns inte som om någon enhetlig slutsats har framställts i den... Jag får väl ta och lusläsa igenom de 168 sidorna då antar jag. Den andra tråden hade jag dock inte sett tidigare. Tack!
Vad är egentligen fördelarna dock, med LCHF? I slutändan är det ju ändå kcal ut och in som gäller, och jag har inge riktiga kroppsliga men av min nuvarande dagliga kost. Jag är dock nyfiken om jag skulle kunna må ännu bättre? Det är inte ofta man får tid över till att tänka på sådant under veckorna.
Jag antar att Kischen har rätt dock (tack du också, så klart!). Det känns ganska vettigt, och jag vill inte snöa in på något. Däremot har jag en fallenhet att vara ganska lättövertalad till metoder som verkar vara "the thing of the month". Jag säger inte nu att detta skulle vara samma sak, men det är en ny sak som många pratar om.
|
|
|
2011-02-27, 22:00
|
|
Registered User
|
Citat:
Det känns ganska vettigt, och jag vill inte snöa in på något. Däremot har jag en fallenhet att vara ganska lättövertalad till metoder som verkar vara "the thing of the month". Jag säger inte nu att detta skulle vara samma sak, men det är en ny sak som många pratar om.
|
Helt rätt, man ska inte lyssna på guru crap. "If you wanna be where somebody's at, you need to do what they did."
Ät du på det beprövade viset så kommer det att gå bra. Massvis med protein, tillräckligt med fett, och kolhydrater efter behag.
Det finns inte svart på vitt någonstans. Alla dessa nya saker som LCHF är helt enkelt sätt att äta som i dag verkar vara goda alternativ, men man kan verkligen inte dra slutsatsen att det skulle vara bättre. Varken ur hälsosynpunkt eller ur träningssynpunkt.
|
|
|
2011-02-27, 22:04
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Vad är egentligen fördelarna dock, med LCHF? I slutändan är det ju ändå kcal ut och in som gäller,
|
Finns mer än kcal ut och kcal in som är intressant. Är det det enda du bryr dig om?
Det finns många fördelar, särskilt om du har sjukdomar som typ 2-diabetes, epilepsi/bipolaritet. Kolla upp http://kostdoktorn.se/vetenskap
Citat:
och jag har inge riktiga kroppsliga men av min nuvarande dagliga kost. Jag är dock nyfiken om jag skulle kunna må ännu bättre? Det är inte ofta man får tid över till att tänka på sådant under veckorna.
|
Det trodde jag också att jag inte hade förrän jag slutade basera större delarna av min kosthållning på fettsnål mat och pasta/bröd/ris. Kan hålla mig utan mat mycket längre, väldigt mycket jämnare humör och magen är mycket mer sympatisk. Personligen ser jag enbart fördelar.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2011-02-27, 22:05
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2010
|
Du behöver absolut inte LCHF för att få bra resultat av din träning.
|
|
|
2011-02-27, 22:05
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av Proxy
lla dessa nya saker som LCHF
|
Det är inte nytt någonstans. Verkligen inte.
Citat:
verkligen inte dra slutsatsen att det skulle vara bättre. Varken ur hälsosynpunkt eller ur träningssynpunkt.
|
Diskuteras i en tråd nära dig. Om inte annat är det det bästa en typ 2-diabetiker kan göra.
|
|
|
2011-02-27, 22:11
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Om inte annat är det det bästa en typ 2-diabetiker kan göra.
|
Jag skulle vara jävligt försiktig innan jag gjorde den där typen av generaliseringar. Det är nästan trollvarning på det.
|
|
|
2011-02-27, 22:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Jag skulle vara jävligt försiktig innan jag gjorde den där typen av generaliseringar. Det är nästan trollvarning på det.
|
Nästan?
|
|
|
2011-02-27, 22:13
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
|
Kom vi inte fram i en annan tråd att uteslutande av kolhydrater sänker HbA1c på kortast tid jämfört med motion och viktnedgång? Det bästa är, naturligtvis en kombination, men det känns som att man vill ta tag i problemet så snart som möjligt. Då är det bäst att införa det som ger bäst effekt direkt.
Motbevisa mig gärna med en konkret handlingsplan som är bättre än mitt förslag.
Senast redigerad av mikaelj den 2011-02-27 klockan 22:15.
|
|
|
2011-02-27, 22:18
|
|
Registered User
|
Citat:
Diskuteras i en tråd nära dig. Om inte annat är det det bästa en typ 2-diabetiker kan göra.
|
Ja mikaelj, men du kan sitta här och kasta ur dig specialfall hit och dit hur mycket du vill. Faktum kvarstår att man inte kan dra en slutsats att LCHF skulle vara bättre ur hälsosynpunkt för gemene man.
Citat:
Det är inte nytt någonstans. Verkligen inte.
|
Tjata hur mycket du vill, LCHF är något av en trend i träningssverige just nu. Samma sak med PF.
Blommigt var trendigt på 70-talet, men blommiga mönster fanns innan det.
|
|
|
2011-02-27, 22:20
|
|
Banned User
Reg.datum: Aug 2010
|
Frågan är kanske hur relevant det här diabetesspörsmålet är i den här tråden.
@Caram: Du behöver inte be om ursäkt för ditt originalinlägg. Är du intresserad av diabetes? Jag får inte det intrycket alls. För friska individer så behövs LCHF inte alls för att nå bra/bättre/bäst träningsresultat. Det är också tveksamt om det är något som får en att faktiskt leva hälsosammare eller må bättre.
|
|
|
2011-02-27, 22:24
|
|
Vrickad & älskvard
|
Citat:
LCHF är något av en trend i träningssverige just nu
|
BodyOPUS? Ultimate Diet? Dave Palumbo Keto Diet - http://www.ironaddicts.com/forums/sh...ad.php?t=14923 . Osv.
Senast redigerad av mikaelj den 2011-02-27 klockan 22:26.
|
|
|
2011-02-27, 22:24
|
|
Mr BodyPump.
Reg.datum: Mar 2005
|
LCHF
Mikaelj är typ ensam om att följ det fullt här på kolo
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus
High Carb, High Fat, High Five.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:28.
|

|