Citat:
Ursprungligen postat av stevebc
Ja det är sant att du höjer höften i ett tidigt skede. Du trycker i med främre lår först, låser ut knäna, och sen avslutar du lyftet med bakre lår. En nackdel med att börja med att låsa ut knäna och höja på höften är att man får framfall med vikten vilket gör lyftet onödigt tungt. Du kanske är starkare med det här sättet nu men i det långa loppet tjänar du på att lyfta mer simultant med knäna och höften.
Får en känsla att du lägger mycket tyngd långt fram på foten? Jag försöker luta mig bakåt i marklyft, sätta hälarna hårt i golvet och försöka pressa dom genom detsamma för att sätta igång vikten.
Jag skulle vilja se att du "hänger bak" mer och verkligen tar i med hälarna, och kanske testar sänka höften för att få mer kraft från ben och rumpa.
|
Tack för jättebra synpunkter! När jag tänker efter har du nog mycket rätt i att jag har en tendens att få tyngden längre fram på foten och ligger ibland på gränsen att "tippa framåt".
När jag försöker tänka mer på att trycka i hälarna brukar lyften kännas betydligt tyngre. Men som du skriver kanske det lönar sig i långa loppet att sänka vikterna lite nu och tänka på just detta.
Samma sak när jag försöker starta lite lägre, det känns betydligt tyngre. Det blir nog till att testa lägre startposition och mer hältryck i några veckor i alla fall så att man hinner anpassa sig och inte strunta i det direkt bara för att man inte orkar lyfta lika mycket.
Än en gång, tack!