2007-10-31, 05:11
|
|
Banned
Reg.datum: Oct 2007
|
Rövlyft i mark
Vafasiken skall jag göra åt mina mark? Jag är ju 1.73 och kan inte riktigt bestämma mig för om jag skall börja så högt upp med röven som möjligt, djupt eller någonstans emellan, och om jag skall gå ner som i sitta-på-pall-böj eller inte, och framförall hur fan jag skall lyfta så det inte blir sär.
Det blir alltid så att jag lyfter upp röven först och drar skiten med ryggen efteråt och så gnälls det på det och så vet jag inte vad jag skall göra och så blir hela skiten förstört.
Provat med "flygande start" där jag står nära stången med röven uppe, sänker mig och börjar dra så fort jag kommer ner, att dra ifrån bottnen, att dra "explosivt", att försöka dra "baklänges", att skjuta fram höften men det blir ju först senare i lyftet hur som helst, osv, men inget fungerar ju riktigt och jag vet inte vad jag _borde_ göra.
Så störigt, klen är jag också
|
|
|
2007-10-31, 06:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av snartspensligvegan
Vafasiken skall jag göra åt mina mark? Jag är ju 1.73 och kan inte riktigt bestämma mig för om jag skall börja så högt upp med röven som möjligt, djupt eller någonstans emellan, och om jag skall gå ner som i sitta-på-pall-böj eller inte, och framförall hur fan jag skall lyfta så det inte blir sär.
Det blir alltid så att jag lyfter upp röven först och drar skiten med ryggen efteråt och så gnälls det på det och så vet jag inte vad jag skall göra och så blir hela skiten förstört.
Provat med "flygande start" där jag står nära stången med röven uppe, sänker mig och börjar dra så fort jag kommer ner, att dra ifrån bottnen, att dra "explosivt", att försöka dra "baklänges", att skjuta fram höften men det blir ju först senare i lyftet hur som helst, osv, men inget fungerar ju riktigt och jag vet inte vad jag _borde_ göra.
Så störigt, klen är jag också 
|
1. Träna mkt djupa knäböj.
2. Starta med röven mellanhögt, tänk att du ska liksom "spjärna" emot med höften igenom lyftet.
|
|
|
2007-10-31, 06:43
|
|
Banned
|
Böj har jag ju alltid kört, får vl klura på tvåan, tyvärr får man väl öva på lättare vikter, men det blir ju sällan likadant när man sedan lyfter tyngre, tror jag.
Här är enda klippet jag har och jag tycker inte att det ser så illa ut:
http://video.google.com/videoplay?do...55012683786853
Men det brukar ju klagas bra ofta nere på gymmet.. Möjligt att det har varit för många kockar sedan dess med, illa att jag nog skulle ha problem att lyfta det nu och väger något mindre också
Här fanns en böj också:
http://video.google.com/videoplay?do...34541563304368
Senast redigerad av snartspensligvegan den 2007-10-31 klockan 06:45.
|
|
|
2007-10-31, 08:29
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av snartspensligvegan
Böj har jag ju alltid kört, får vl klura på tvåan, tyvärr får man väl öva på lättare vikter, men det blir ju sällan likadant när man sedan lyfter tyngre, tror jag.
Här är enda klippet jag har och jag tycker inte att det ser så illa ut:
http://video.google.com/videoplay?do...55012683786853
Men det brukar ju klagas bra ofta nere på gymmet.. Möjligt att det har varit för många kockar sedan dess med, illa att jag nog skulle ha problem att lyfta det nu och väger något mindre också
Här fanns en böj också:
http://video.google.com/videoplay?do...34541563304368
|
Det ser väl rätt bra ut i marken tycker jag.
Men det kan bli lite mer kilon om du gör allt lite snabbare och inte står i bottenläget så länge.
Bara ner grip it and rip it liksom.
|
|
|
2007-10-31, 10:11
|
|
Bicepsuell <3
Reg.datum: Aug 2006
|
Det ser riktigt bra ut Aliquis tycker jag. Det är väldigt individuellt det där med rövhöjd i mark. Tumregeln är att de med längre ben och armar har röven högre än de med korta ben och armar. Det är mycket möjligt att läget du har på filmen är det som är bäst för dig.
Tänk dig att du pressar ned golvet med fötterna. I det rövläge där du känner mest tryck är bäst för dig.
|
2007-10-31, 10:51
|
|
Banned
|
Citat:
Ursprungligen postat av Zacke
Det ser väl rätt bra ut i marken tycker jag.
Men det kan bli lite mer kilon om du gör allt lite snabbare och inte står i bottenläget så länge.
Bara ner grip it and rip it liksom.
|
Jamen jag vill ju ha händerna på rätt ställen på stången, det är väl därför det blir så.
|
|
|
2007-10-31, 10:53
|
|
Banned
|
Citat:
Ursprungligen postat av pojken
Tänk dig att du pressar ned golvet med fötterna. I det rövläge där du känner mest tryck är bäst för dig.
|
Jo, första meningen har man ju hört förr, men jag tycker inte att det hjälper, vad gäller "bäst tryck" så vet jag inte, benen hamnar ju på ett sätt om man bara drar ;D, möjligt att det är bästa läget.
|
|
|
2007-10-31, 10:53
|
|
Banned
|
Nu vet jag ju inte hur mina lyft brukar se ut nuförtiden, eller när jag reppar, men finns det något annat man kan göra som kan göra att man lär sig det snabbare? yp om man kör på pall eller så?
|
|
|
2007-10-31, 12:05
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2003
|
Jag har inte kunnat se filmen här. En tumregel i marklyft är NÄSTAN ALLTID, att om höftrena stiger först i draget, så börjar man med för låg höfthöjd. Att träna från pall tränar visserligen starten, men den rätta höfthöjden hittar du genom att träna in den i vanliga marklyft.
Höfthöjden bör kombineras med övriga teknikdetaljer, t.ex avstånd från stången, "samlad styrka", att man inte är "över stången" osv.
|
2007-10-31, 12:20
|
|
Banned
|
Mjo, ett problem jag väl har och en anledning till det hela eventuellt är ju att jag inte ville dra in stången i benen och därför drog den några centimeter utanför dem, det fungerar ju bra på lättare vikter men det är ju kanske ingen höjdare när det blir riktigt tungt.
Börjar jag så högt som möjligt får jag ju dock ryggen mer parallell med golvet och då går det ju eventuellt inte att lyfta alls, men jag är ju kort så jag kan ju ha benet relativt "raka" gentemot stången och någon mycket längre person.
Stahlberg: När hänger du ut i Örebroområdet? ;D
|
|
|
2007-10-31, 15:54
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2003
|
Jag kan ju inte svensk geografi. Jag kommer till Nässjö till bänk-SM, och blir sedan kvar i Eksjö/Jönköping/Oskarshamn en tid.
|
2007-11-01, 23:44
|
|
Banned
Reg.datum: Sep 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av stahlberg
Jag kan ju inte svensk geografi. Jag kommer till Nässjö till bänk-SM, och blir sedan kvar i Eksjö/Jönköping/Oskarshamn en tid.
|
Lång väg till Örebro....
|
|
|
2007-11-02, 18:13
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2006
|
Träna upp magstyrkan, kör 5 reppare i marken utan bälte, med perfekt stil, stilen är viktigare än vikten i början, vänta med att räta ut benen.
Man ska skjuta fram höften så fort stången passerar knäna, utlåsningen i höften och knäna ska ske samtidigt,
Sen ska du försöka ha stången nära kroppen under hela rörelsen.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:23.
|

|