Citat:
Ursprungligen postat av stevebc
Glömde skriva att det är den stora nackdelen med programmet. Så båda metoder har sina respektive för- och nackdelar. Hur gör du själv? Både du och timme är imponerande marklyftare och det är intressant att ni inte verkar dela åsikt här.
|
Jag upplever att jag förbättrar marken långsiktigt genom att sänka stången långsamt (på lite lättare vikter) i perioder. Vad det beror på vet jag inte. Just nu släpper jag stången (men håller i) för det mesta. Bara när jag kör mark till knäna som jag sänker långsamt.
Det är fel väg att gå att generellt undvika övningar som gör dig sliten. Sannolikt är det nämligen så att om du gör tävlingsnära lyft på ett sätt (frekvens, volym och belastning) som gör dig sliten/segare så "bygger du in" framtida ökningar som du sedan tar fram med aktiv vila och speed-/signalträning. Det är iallafall så jag ser på detta.
Att enbart köra koncentriska lyft kan kanske vara en god ide nära tävling. Risken med att släppa taget om stången i luften är däremot att den river upp skinnet i händerna på dig.