Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport > Allmänt - Styrkelyft

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-12, 23:14   #1
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Endast koncentriska marklyft med högre volym/frekvens

Eftersom det är den excentriska fasen som står för det mesta slitaget och den stora "utmaningen" i mark är den koncentriska fasen, skulle man då inte kunna ha en period då man enbart kör den koncentriska delen av marklyft och därefter släpper stången? Då skulle man kunna köra fler set och/eller köra oftare.

Naturligtvis får man köra regelrätta mark en bit innan tävling men om man är långt ifrån borde detta vara en överlägsen metod. Eller är det så att den excentriska fasen ökar styrkan i den koncentriska fasen också?

I hela mitt liv som styrketränande har jag kört regelrätta mark och t.o.m. medvetet långsam excentrisk fas, mest i rädsla för att något ska smälla av om jag bara släpper stången.
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-12, 23:18   #2
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

När jag tränar mark så kör jag aldrig den excentriska fasen. Jag släpper alltid stången men jag följer med den med händerna. Jag håller alltså inte emot vikten.
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-12, 23:18   #3
Bönne
Lamer

Bönnes avatar

Reg.datum: Dec 2005
Vem har sagt att det är den negativa fasen som sliter mest? Man behöver inte bromsa på nervägen...
Bönne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-12, 23:22   #4
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bönne Visa inlägg
Vem har sagt att det är den negativa fasen som sliter mest? Man behöver inte bromsa på nervägen...
Jag bromsar alltid på nedvägen. När jag sätter ner stången mellan varje rep tar det ungefär 2 sekunder. Är det inte tävlingsregel att man ska sänka stången kontrollerat?

Nåväl, jag ska lätt börja sätta ner stången snabbt/släppa den, om det innebär att jag kan träna mer. Har alltid känt att jag blivit enormt sliten av marklyft. Inför serieomgång 3 förra året orkade jag inte rubba 190 från marken (temp. max på 180?) och på tävlingen 1-2 veckor senare gick 210 upp lätt (temp. max på 220?).
Gammal 2008-03-12, 23:32   #5
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Det är den excentriska fasen som ger störst träningseffekt hypertrofiskt sett. Du skjuter dig i foten.
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-12, 23:36   #6
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd Visa inlägg
Det är den excentriska fasen som ger störst träningseffekt hypertrofiskt sett. Du skjuter dig i foten.
Glömde skriva att det är den stora nackdelen med programmet. Så båda metoder har sina respektive för- och nackdelar. Hur gör du själv? Både du och timme är imponerande marklyftare och det är intressant att ni inte verkar dela åsikt här.
Gammal 2008-03-12, 23:41   #7
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Glömde skriva att det är den stora nackdelen med programmet. Så båda metoder har sina respektive för- och nackdelar. Hur gör du själv? Både du och timme är imponerande marklyftare och det är intressant att ni inte verkar dela åsikt här.
Jag upplever att jag förbättrar marken långsiktigt genom att sänka stången långsamt (på lite lättare vikter) i perioder. Vad det beror på vet jag inte. Just nu släpper jag stången (men håller i) för det mesta. Bara när jag kör mark till knäna som jag sänker långsamt.

Det är fel väg att gå att generellt undvika övningar som gör dig sliten. Sannolikt är det nämligen så att om du gör tävlingsnära lyft på ett sätt (frekvens, volym och belastning) som gör dig sliten/segare så "bygger du in" framtida ökningar som du sedan tar fram med aktiv vila och speed-/signalträning. Det är iallafall så jag ser på detta.

Att enbart köra koncentriska lyft kan kanske vara en god ide nära tävling. Risken med att släppa taget om stången i luften är däremot att den river upp skinnet i händerna på dig.
Gammal 2008-03-12, 23:46   #8
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Citat:
Jag upplever att jag förbättrar marken långsiktigt genom att sänka stången långsamt (på lite lättare vikter) i perioder. Vad det beror på vet jag inte. Just nu släpper jag stången (men håller i) för det mesta. Bara när jag kör mark till knäna som jag sänker långsamt.

Det är fel väg att gå att generellt undvika övningar som gör dig sliten. Sannolikt är det nämligen så att om du gör tävlingsnära lyft på ett sätt (frekvens, volym och belastning) som gör dig sliten/segare så "bygger du in" framtida ökningar som du sedan tar fram med aktiv vila och speed-/signalträning. Det är iallafall så jag ser på detta.

Att enbart köra koncentriska lyft kan kanske vara en god ide nära tävling. Risken med att släppa taget om stången i luften är däremot att den river upp skinnet i händerna på dig.
När jag tränar kronlyft så bromsar jag. Annars bromsar jag inte vikten men följer med den och släppar aldrig stången med händerna.
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-12, 23:50   #9
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Timme Visa inlägg
När jag tränar kronlyft så bromsar jag. Annars bromsar jag inte vikten men följer med den och släppar aldrig stången med händerna.
Av ren nyfikenhet: varför bromsar du i kronlyftet?
Gammal 2008-03-13, 15:33   #10
polaren
Registered User

polarens avatar

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
I marklyft verkar man inte vinna så mycket på det, om du läser diskussionen mellan fetknoppen och kåre.
polaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-13, 15:36   #11
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Ursprungligen postat av polaren Visa inlägg
I marklyft verkar man inte vinna så mycket på det, om du läser diskussionen mellan fetknoppen och kåre.
Jaså? Det enda jag sett i närheten av ett sådant påstående var att negativ marklyftträning inte gav några ökningar. Är det detta du tänker på?
Gammal 2008-03-13, 15:54   #12
polaren
Registered User

polarens avatar

Citat:
Jaså? Det enda jag sett i närheten av ett sådant påstående var att negativ marklyftträning inte gav några ökningar. Är det detta du tänker på?
Jo det var det jag tänkte på.
Gammal 2008-03-13, 15:56   #13
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Jo det var det jag tänkte på.
Det är inte riktigt samma sak som att även bromsa vikten på nedvägen i vanliga koncentriska set.
Gammal 2008-03-13, 15:58   #14
polaren
Registered User

polarens avatar

Citat:
Det är inte riktigt samma sak som att även bromsa vikten på nedvägen i vanliga koncentriska set.
Varför inte?
Gammal 2008-03-13, 16:12   #15
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Citat:
Varför inte?
Men hur menar du? Ett lyft utan koncentrisk fas är inte samma sak som ett lyft med. Det är två olika saker. Det känns rimligt att anta att de påverkar kroppen olika.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:24.