Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-03, 17:05   #1
Muskelmannen
Registered User

Reg.datum: Apr 2007
Kondismat. (ej konditori)

Hur ska man anpassa kosten för att bäst förbättra sin kondition, eller spelar detta någon roll?

Min polare sa att man inte ska bry sig så mycket, bara jag springer så är det skit samma. Dock ska man ju inte överdriva med godis och dyligt.

Jag vill nu enbart förbättra min kondis och jag är jäkligt taggad, så finns det något sätt att skynda på processen så att säga?
Muskelmannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-03, 17:08   #2
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Ät tillräckligt mycket och ät vanligt käk.

Då var det klart sen. Konditionen fixar du via konditionsträning.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-03, 17:10   #3
Muskelmannen
Registered User

Ok, men jag är väldigt godisberoende, spelar det någon roll om jag frossar i mig godis hela tiden?
Gammal 2007-10-03, 17:11   #4
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Muskelmannen Visa inlägg
Ok, men jag är väldigt godisberoende, spelar det någon roll om jag frossar i mig godis hela tiden?
Klart det spelar roll! Jag skrev ju ät vanligt käk. Knappast vanligt käk att leva på godis. Det är ohälsosamt och värdelöst på alla möjliga sätt givetvis.
Gammal 2007-10-03, 17:13   #5
blekfet2
Banned

blekfet2s avatar

Reg.datum: Jul 2004
Trycker du i dig mängder med godis kommer du säkerligen lägga på dig massa dökött som så många vet är ganska krävande att springa med.
blekfet2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-03, 17:16   #6
Muskelmannen
Registered User

Ok, då får jag väl fortsätta med mit 3 år gamla mål: Att sluta helt med godis och mög.
Gammal 2007-10-03, 17:21   #7
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ok, då får jag väl fortsätta med mit 3 år gamla mål: Att sluta helt med godis och mög.
Varför då?

Du kan definitivt äta godis, finns det inget mellanting mellan att basera kosten på godis och att äta godis nån gång ibland. Och din grundfråga handlade ju inte ens om godis utan om kost för konditionsförbättring.

Konditionen blir definitivt inte sämre av lite godis då och då.
Gammal 2007-10-03, 17:23   #8
Muskelmannen
Registered User

Jo, men jag äter cirka 1 kg glass en gång i veckan, är detta dåligt för min kondition?
Gammal 2007-10-03, 17:25   #9
Handcuff
Registered User

Reg.datum: Oct 2006
det går ju inte att ta dig på allvar. orka.
Handcuff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-03, 17:25   #10
Jax
Registered User

Jaxs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Klart det spelar roll! Jag skrev ju ät vanligt käk. Knappast vanligt käk att leva på godis. Det är ohälsosamt och värdelöst på alla möjliga sätt givetvis.
Såja lugn och fin nu, godis har också sin del i kosten hos en löpare.

Men inte massor jämt och ständigt. Att ta en kaka till fikat och en pajbit till efterrätt till middagen ser jag inga som helst problem med. Under förutsättningen att man gör av med energin och framför allt att man inte bygger sin kost på snasket utan bara äter lite grann för att det är gott inte för att man är hungrig. Därutöver handlar det om att äta riktig mat så att man får i sig alla näringsämnen man behöver och härifrån ska den absoluta majoriteten av all energi man får i sig komma. Om 30% av dagens energiintag kommer från snask och läsk så har man gjort fel.

*edit*
Där kom visst en massa inlägg medan jag skrev. Skönt att få medhåll av kostgurun Eddie trots allt.

Senast redigerad av Jax den 2007-10-03 klockan 17:27.
Jax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-03, 17:25   #11
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Jo, men jag äter cirka 1 kg glass en gång i veckan, är detta dåligt för min kondition?
Men skojjar du!?

Hur skulle din hjärt-lungkapacitet försämras av glass?!
1kg glass låter ganska sjukt, men varför undrar du ur konditionssynpunkt, är vikten och hälsan helt oväsentlig?
Gammal 2007-10-03, 17:35   #12
Muskelmannen
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Men skojjar du!?

Hur skulle din hjärt-lungkapacitet försämras av glass?!
1kg glass låter ganska sjukt, men varför undrar du ur konditionssynpunkt, är vikten och hälsan helt oväsentlig?
Jag skojar absolut inte med dig. Jag fastar helt från godis hela veckan, men när den är slut så vill jag belöna mig själv, och detta gör jag med en massa. Jag går ner i vikt hela veckan, sedan på helgen går jag upp det jag har förlorat eftersom jag då öser i mig med mat.
Detta kanske inte är så nyttigt men när jag väl har fått smaken på socker kan jag inte få nog, jag får abstinens.
Jag anser dock att jag har en ganska bra hälsa, jag springer 2 ggr i veckan och boxas 3 ggr.
Gammal 2007-10-03, 17:38   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Godis och glass påverkar i sig inte kondition negativt och kan ingå i vilken kost som helst, förutsatt att du även täcker ditt näringsbehov från bra mat (dvs inte låter snask ta för stor kaloriplats för ofta) och inte äter dig tjock (vilket förvisso går lika väl med "nyttig" mat).

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-03, 17:56   #14
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Jag anser dock att jag har en ganska bra hälsa, jag springer 2 ggr i veckan och boxas 3 ggr.
Ja mår du bra och vikten är till belåtenhet så är det ju troligtvis lugnt. Det kan som sagt inte påverka konditionen i sig.

Att bli fet kommer ju innebära sämre ork i löparspåret men annars påverkar det ju inte.
Att du väljer att totalt avstå från godis och glass under långa perioder och sedan frossa är ju upp till dig.
Gammal 2007-10-03, 17:59   #15
piraten99
Spamming user

piraten99s avatar

Citat:
Jag skojar absolut inte med dig. Jag fastar helt från godis hela veckan, men när den är slut så vill jag belöna mig själv, och detta gör jag med en massa. Jag går ner i vikt hela veckan, sedan på helgen går jag upp det jag har förlorat eftersom jag då öser i mig med mat.
Detta kanske inte är så nyttigt men när jag väl har fått smaken på socker kan jag inte få nog, jag får abstinens.
känner igen det här mannen!
jag har ett ord till dig och det är att trappa ner, eller om du vill ha snabba resultat på att sluta äta godis; så sluta helt! pronto!
det härliga när man slutar är att godissuget kommer försvinna efter en tid och då kommer den bara dyka upp som en gubbe ur lådan ibland och då kan man ju ta sig en mumsbit eller fetaste kebabrullen. detta kommer ske bara då och då så det är ju inget man behöver oroa sig för att vara onyttig och bli fet av.

set till att du äter ordentliga måltider, så du blir mätt, av bra mat under veckans alla dagar så kommer det gå bra om du lägger till lite vilja!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:24.