Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-08-08, 16:13   #1
Misha
Registered User

Reg.datum: Jun 2006
ska landstinget betala skönhetsoperationer?

Ytterligare en tuttrelaterad tråd.. (har bara bröst i huvudet just nu*whistle* )

Om en kille har betydande gynekomasti (dvs. börjar utveckla kvinnobröst) och lider av det, är det rätt att landstinget ger bidrag, trots att det handlar om en ren skönhetsoperation?

Gäller samma svar om det handlar om en tjej som har mycket små/fula bröst och lider av det?

Om inte, varför?

(De flesta landsting betalar inte längre bröstförstoringar pga. besparingar. Killar med gynekomasti kan dock fortfarande få sin operation betald.)
Misha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-08, 16:17   #2
ZHTOHELLAS
Registered User

ZHTOHELLASs avatar

Reg.datum: May 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Misha Visa inlägg
Ytterligare en tuttrelaterad tråd.. (har bara bröst i huvudet just nu*whistle* )

Om en kille har betydande gynekomasti (dvs. börjar utveckla kvinnobröst) och lider av det, är det rätt att landstinget ger bidrag, trots att det handlar om en ren skönhetsoperation?

Gäller samma svar om det handlar om en tjej som har mycket små/fula bröst och lider av det?

Om inte, varför?
(De flesta landsting betalar inte längre bröstförstoringar pga. besparingar. Killar med gynekomasti kan dock fortfarande få sin operation betald.)
Ja till killen, Nej till tjejen.

Tjejens problem kan liknas med att en kille är missnöjd med sin penis storlek och lider av det..

Medans Killens är pga hormonella förändringar i kroppen.

Brottning och Submission Wrestling
ZHTOHELLAS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-08, 16:32   #3
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
En omöjlig gränsdragning skulle jag säga. Om man nu accepterar att sjukvården ska betalas via skattesedeln, varför ska det då inte gälla all typ av sjukvård?

Annars, går gränsen vid att lägga snygga stygn vid ett sår, gynekomasti eller botox-injektioner?
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-08, 16:42   #4
L-Sami
El grande salami

Reg.datum: Jul 2006
Kvinnobröst på män är inte normalt, men småbröst på kvinnor är det. Där är en skillnad.

Min träning

Bloggen - 160107
L-Sami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-08, 16:44   #5
NiXPhoenix
Banned

Reg.datum: Oct 2003
Uh, har landstinget nånsin betalat för bröstförstoringar??
Låter knasigt. Tror inte det gäller många isåfall.
Självklart är det ju nåt annat om det är en femtioåring som drabbats av bröstcancer, då kan jag förstå om de betalar en del.

Ang gynekomastin så tycker jag det helt okej om de betalar för det bara killen fått det naturligt så att säga.
NiXPhoenix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-08, 16:45   #6
Palm
Registered User

Palms avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:

Om inte, varför?

Grava missbildningar (som gör att folk vänder sig om och tittar igen) kan vi bjussa på. Kvinnobröst på en man får väl klassas som sjukdom, så det också (försöker komma på motsvarande situation för kvinnor men misslyckas). Men en liten snopp eller sneda bröst - nej. Nånstans måste man dra gränsen, även om det alltid blir en gråzon där folk känner sig orättvist behandlade. Beror väl lite på hur pass ovanliga fallen är också. Män med bröst är en aning ovanligare än kvinnor missnöjda med sina diton.
Palm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-08, 16:47   #7
Deceiver85
Bänkpress

Deceiver85s avatar

Reg.datum: Dec 2005
Det är skillnad på skönhetsoperationer och skönhetsoperationer. Vissa operationer är till följd av sjukdom (som vid cancer, gynekomasti etc) medan dåligt självförtroende är små bröst är ett jobb för en psykiatriker.
Gammal 2007-08-08, 16:59   #8
Misha
Registered User

Själv kan jag inte se någon skillnad. Jag ser total avsaknad av bröstvävnad hos en kvinna som en lika stor missbildning som bröstutveckling hos en man (förutsatt att de lider lika mycket av det).

Varför skulle det vara mer "förnedrande" för en man att ha kvinnobröst, än för en kvinna att ha obefintliga eller missbildade? Jag ser inget av det som en sjukdom, utan som rena missbildningar. Det är ju det psykiska som ska läkas..inte fysisk smärta.
Gammal 2007-08-08, 17:00   #9
Raggis
Jag har fel. :(

Raggiss avatar

Reg.datum: Mar 2006
Citat:
Själv kan jag inte se någon skillnad. Jag ser total avsaknad av bröstvävnad hos en kvinna som en lika stor missbildning som bröstutveckling hos en man (förutsatt att de lider lika mycket av det).

Varför skulle det vara mer "förnedrande" för en man att ha kvinnobröst, än för en kvinna att ha obefintliga eller missbildade? Jag ser inget av det som en sjukdom, utan som rena missbildningar. Det är ju det psykiska som ska läkas..inte fysisk smärta.
Vänta lite.. Vad räknas som "obefintliga" bröst hos en kvinna? Jag har då aldrig stött på ett fall, där en kvinna helt saknar bröst?
Raggis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-08, 17:05   #10
Hemi
Registered User

Reg.datum: Mar 2007
För en som inte är så insatt, är "skönetsoperation" en term som används av vården? Är "plastikoperation" det? Går den första under den andra? Spontant känns det som att jag har svårare att se att det betalas för en killes silikontoppning i bicebs, än någons… ja var går gränsen?
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-08, 17:07   #11
Misha
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Raggis Visa inlägg
Vänta lite.. Vad räknas som "obefintliga" bröst hos en kvinna? Jag har då aldrig stött på ett fall, där en kvinna helt saknar bröst?
Japp! Det finns!

Här är fler exempel på missformade bröst hos kvinnor (inte alltför ovanliga faktiskt)
http://www.plasticsurgery.nu/swe/breast_deformity.htm
Gammal 2007-08-08, 17:09   #12
Misha
Registered User

Att tillägga: operation av tubulära bröst betalas inte av landsting, trots att det klassas som genetisk defekt.
Gammal 2007-08-08, 17:11   #13
Jackie Dee
Registered User

Jackie Dees avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Japp! Det finns!

Här är fler exempel på missformade bröst hos kvinnor (inte alltför ovanliga faktiskt)
http://www.plasticsurgery.nu/swe/breast_deformity.htm
I dessa fall som bilderna visar tycker jag helt klart att landstinget ska hjälpa till.
Gammal 2007-08-08, 17:14   #14
Misha
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Jackie Dee Visa inlägg
I dessa fall som bilderna visar tycker jag helt klart att landstinget ska hjälpa till.
Det tycker jag med. Själv fick jag punga ut med 60 000 kr. (Men det var ändå billigt med tanke på hur mycket bättre jag mår nu efteråt)
Gammal 2007-08-08, 17:44   #15
nr16
Banned User

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Ursprungligen postat av L-Sami Visa inlägg
Kvinnobröst på män är inte normalt, men småbröst på kvinnor är det. Där är en skillnad.
Dagens sanning!
nr16 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:00.