Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-21, 00:52   #1
Depzon
Registered User

Reg.datum: Jan 2005
Nästan ingen kör få reps

Jag har tränat på kanske 8 olika gym, varav fyra under längre perioder. Ett var friskis och svettis, men de andra var mer av biffgym-typen. Och jag har banne mig nästan aldrig sett någon köra få, tunga reps, alltså max sex stycken ungefär. Kanske en procent av de jag sett. Enda gången folk verkar köra få reps ibland är på basövningar såsom knäböj, marklyft och bänkpress (och då har det oftast varit folk jag misstänker är styrkelyftare). Är det samma sak där ni tränar?

Vad tror ni är den främsta anledningen? Att folk inte anser att lågrepsträning är bra, eller att de är omedvetna om de eventuella fördelarna med det träningssättet?

Man ser hela tiden väldigt grova killar som kör kanske 10 reps på en för deras kroppsstorlek relativt lätt vikt, och sen lägger av innan de blivit slutkörda. Jag förstår inte hur de kan bygga så mycket muskler på det viset. Men man kanske bara råkar titta just när kroppsbyggaren är och kör någon form av lätt kompletteringspass vid sidan om sitt våldstunga ultrapass som man aldrig nånsin ser

Det man läser t.ex. på det här forumet är att väldigt många förespråkar få reps. Men verkligheten ute på gymmen verkar vara en helt annan.
Gammal 2007-04-21, 06:41   #2
wagjam
Registered User

Reg.datum: Feb 2007
Många förespråkar just 10-12 reps som har en positiv effekt på proteinsyntesen och in sin tur positiv effekt på volymen. Få reps mer styrka, högre reps mer volym. Att dom lägger av innan det ser extremt tungt ut är för att undvika failure då tekniken brister och man fuskar med vikten samt att CNS (centralanervsystemet) tar stryk vilket ger sämre återhämtning.
wagjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 07:59   #3
Vezzlan
Registered User

Vezzlans avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Depzon Visa inlägg

Det man läser t.ex. på det här forumet är att väldigt många förespråkar få reps. Men verkligheten ute på gymmen verkar vara en helt annan.

Att du inte frågade personerna på plats? Det är omöjligt att veta hur andra lägger upp sin träning. Är du säker på att du sett hela upplägget? Du kan ju inte ha suttit och bevakat de som tränat under gymmets alla öppettider?
Vezzlan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 09:57   #4
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
jag kör lågreps!! Jag e störst i världen också!

Jag tycker låg-medelreps(som e 0-8 för mig) fungerat uber på mig hittils plus at tja tycker många reps e tråkigt.

Jag kompenserar väl med massa set också o därför ja fått tillväxt på köpet också.

en kompis i gbg kör verkligen lågreps jämt o han e stor som ett hus(han vågar dock inte lägga upp bilder här men en dag ska jag lyckas övertala honom!)
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 10:13   #5
Timme
Mr BodyPump.

Timmes avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus Visa inlägg
jag kör lågreps!! Jag e störst i världen också!

Jag tycker låg-medelreps(som e 0-8 för mig) fungerat uber på mig hittils plus at tja tycker många reps e tråkigt.

Jag kompenserar väl med massa set också o därför ja fått tillväxt på köpet också.

en kompis i gbg kör verkligen lågreps jämt o han e stor som ett hus(han vågar dock inte lägga upp bilder här men en dag ska jag lyckas övertala honom!)
Om han uppfyller dina kriterier för "stor som ett hus" Så borde han vara ganska bra grov!
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 10:21   #6
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Timme Visa inlägg
Om han uppfyller dina kriterier för "stor som ett hus" Så borde han vara ganska bra grov!
ah, ska länka hit sen så blir han glad som fan . Me tanke på att han såg ut som en pinne innan o att han tränat kortare tid än mig så e d ännu mer imponerande. Vem som helst skulle tro att han tagit steroider!

Han funderar på att bli SLare också.

Jag tror definitivt på få reps, kör man många set så får man volym också spelar ingen roll om ja får bättre volym på fler reps o färre set för ja hatar att träna så(tråkigt tycker jag!).
Gammal 2007-04-21, 10:24   #7
raQblad
Beer....my only weakness. My akillesheal if you will.

raQblads avatar

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus Visa inlägg
ah, ska länka hit sen så blir han glad som fan . Me tanke på att han såg ut som en pinne innan o att han tränat kortare tid än mig så e d ännu mer imponerande. Vem som helst skulle tro att han tagit steroider!

Han funderar på att bli SLare också.

Jag tror definitivt på få reps, kör man många set så får man volym också spelar ingen roll om ja får bättre volym på fler reps o färre set för ja hatar att träna så(tråkigt tycker jag!).
+1. Poängen i det hela måste ändå vara att träna på ett sätt som man tycker är roligt, även om man får stå ut med vissa saker kanske.
raQblad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 10:27   #8
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Citat:
Ursprungligen postat av raQblad Visa inlägg
+1. Poängen i det hela måste ändå vara att träna på ett sätt som man tycker är roligt, även om man får stå ut med vissa saker kanske.
precis! Muskler o styrka får man på sikt, o ja tycker inte det e roligt att träna med 8-12 reps o aldrig under eftersom jag tycker om att bli starkare

Man måste hitta sätt att trivas med träning och livsstil om man ska bli långvarig in dis biz!
Gammal 2007-04-21, 10:37   #9
joriice
Registered User

joriices avatar

Reg.datum: May 2006
Anledningen att ingen kör så lågreps som möjligt (alltså 0) är att man inte växer något av det.
joriice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 11:02   #10
Lizard
Registered User

Lizards avatar

Reg.datum: Oct 2004
Cerberus och jag har liknande tankar. Allt över sexor för mig är långtråkigt och endast i moment som kräver extremt bra form väljer jag vikter som är lätta nog att gå utöver det. Det hela handlar, i min värld, om att känna sig själv så väl att man är säker på när utmattningen kommer att leda till ett sista och misslyckat försök att få upp stången. Precis innan dess avbryter jag.

Varför skriver jag då ett inlägg som handlar om mig själv och lågreps när tråden handlar om alla andra som utför fler reps? Jo, utomordentligt få, och nu kommer jag att få påhopp, har kraft och tålamod att se tydligt bitiga ut enbart med naturlig träning. Att bli vältränad av att gå till gymmet klarar de flesta men att ligga på år efter år med mängder av pass på påsklov, julhelger och solvarma sommrar, skaffa barn och göra karriär samtidigt som de sköter sin kost är det få som orkar. De flesta som tränar vill ha resultat här och nu ergo lejonparten av steroidmissbruket bland tränande.

Det tar ibland både tid och eftertanke att hitta vad som motiverar nog för att skapa kontinuitet, något som alltså är en bristvara ute på gymmen. Jag ser det med egna ögon på gymmet varje dag; tafatta och normalbyggda ynglingar som vevar runt med randomiserade övningar i höstas som står tio kilo tyngre, uppsvullna och blodsprängda lagom till sommaren. När hösten återkommer är de tillbaka i sin ursprungliga form utan tanke på hur de ska stå ut med det? Att leva upp till myten om sig själv är nog den värsta myten att leva med.

Med detta långrandiga inlägg vill jag ha sagt till dig att du ska ta råd, eller inspiration, av andra, men bestämma själv. Ge dig tid att komma på vad du gillar nog för att kunna tycka det är kul att gå till gymmet hela livet så kanske du gör det också. Om det är femmor eller tolvor spelar liten roll i sammanhanget.

Lizard
Gammal 2007-04-21, 12:15   #11
pragmatist
Registered User

pragmatists avatar

Reg.datum: Dec 2005
Det är väl inte helt korrekt att nästan ingen kör tungt och med låga repetitionstal men det är sant att en hel del "grova" snubbar tränar till synes mesigt - inte så att de är klena i någon absolut bemärkelse men de tränar ofta med vikter som inte är särskilt imponerande i förhållande till deras storlek. Jag har sett en hel del tävlingsbyggare träna på olika gym i mina dar, och det är inte ofta man blivit impad över hur tungt de lyfter, eller hur hårt/intensivt de tränar (med ett och annat slående undantag som bekräftar regeln).

Det är väl som Lizard säger, är man och tullar i burken med rosa piller så krävs inga monsterinsatser i gymmet för att bli ganska stor. Det kan ju också vara så att de tränade som svin på typ 80-talet och nu ägnar sig mer åt underhållsverksamhet.
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 15:28   #12
Bananen20
Banned

Reg.datum: Apr 2007
3 set på 65% av 1RM räcker för maximal stimulering av proteinsyntesen
Bananen20 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 15:35   #13
krilleh
Banned User

krillehs avatar

Reg.datum: Mar 2005
jag kör lågreps för jag gillar det. Älskar att köra på "tunga" vikter och kämpa för varenda en. Tyvärr blir det ju en del skador med att köra så pass tungt
(sist handleden som strula), men det får man ta!
krilleh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 15:43   #14
Gpajpen
Registered User

Gpajpens avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Bananen20 Visa inlägg
3 set på 65% av 1RM räcker för maximal stimulering av proteinsyntesen
så kör jag bröst idag kan jag värma upp lite smått sen köra 3 set bänk sen gå hem? 10min pass ftw.
eller vad menas
Gpajpen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 15:48   #15
Jorgen
Blibloblooobli

Jorgens avatar

Reg.datum: Apr 2002
Citat:
Ursprungligen postat av krilleh Visa inlägg
jag kör lågreps för jag gillar det. Älskar att köra på "tunga" vikter och kämpa för varenda en. Tyvärr blir det ju en del skador med att köra så pass tungt
(sist handleden som strula), men det får man ta!
Och där har ni en bra anledning till att inte köra så hemskt tungt hela tiden.
Har man långsiktiga mål med sin träning, tex att man skall tävla i BB, så är det ofantligt mycket lättare att nå dit om man kan träna kontinuerligt utan skador.

Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:34.