2007-01-05, 17:59
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2005
|
Kan man göra pengar på en patent?
Ja frågan är kanske inte fullt så dum som den låter. Frågan är om jag nu har en idé till en unik produkt som jag vet att jag inte kommer att tillverka och sälja den själv, kan jag ändå göra pengar på själva idén. Finns det något allmänt ställe som kan sälja min idé eller gäller det att själv ragga något lämpligt företag som är villigt att satsa och köpa en eventuell patent?
|
|
|
2007-01-05, 18:03
|
|
Fuck gymmet, Yeaaah TV spel
Reg.datum: Jun 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins
Ja frågan är kanske inte fullt så dum som den låter. Frågan är om jag nu har en idé till en unik produkt som jag vet att jag inte kommer att tillverka och sälja den själv, kan jag ändå göra pengar på själva idén. Finns det något allmänt ställe som kan sälja min idé eller gäller det att själv ragga något lämpligt företag som är villigt att satsa och köpa en eventuell patent?
|
Självklart, lär ju knappast vara han som kom på tvn som producerar dem, typ, amen du fattar?
Jag har själv kommit på ett par bra prylar, men patent är inte direkt gratis, vi snackar big $ va, men är det en vattentät idé som kommer sälja spelar det ju knappast ngn roll.
2007-01-05, 18:09
|
|
Mr BodyPump.
Reg.datum: Mar 2005
|
Fy vad nyfiken jag blir på dina ideer! Jag önskar dig lycka till och det vore underbart om du kunde bli rik på dina ideer.
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus
High Carb, High Fat, High Five.
|
|
|
|
2007-01-05, 18:09
|
|
Living the good life
Reg.datum: Jul 2004
|
Ja har du patent har du ensamrätt på det och får sälja det till valfritt pris.
Sen i praktiken får du massa problem som privatperson, du kommer bli totalt överkörd av stora företag om det är något verkligt bra, du behöver muskler (pengar) bakom dig, som backar upp ditt patent.
|
2007-01-05, 18:11
|
|
Registered User
|
Men vart ska man vända sig då för att få din idé "prövad"? Vill ju inte satsa muchos dineras på en patent om det inte finns nån som kan tänkas vara intressera av ens produkt.
|
|
|
2007-01-05, 18:13
|
|
Registered User
|
Ja nu gäller det ju inte nästa generationens multimediamaskin direkt. Det är snarare frågan om en modell av en existerande pryl som inte finns enligt min kännedom. Skulle annars köpa "en sån".
|
|
|
2007-01-05, 18:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2004
|
För det första finns det kriterier som måste uppfyllas för att ens få sitt patent godkänt. Om du nu har en riktigt bra och UNIK idé och tror du kommer att lyckas då är det bara att försöka hitta företag/entreprenörer som är villiga att förverkliga idén.
|
2007-01-05, 19:00
|
|
Fettecke tar täten
|
Jag har en jävla bra idé, kan vara mitt livs mening.
Vet dock inte om jag ska sälja idén till ett stort företag eller tillverka egna "adaptrar" att sälja separat.
 .
Edit:
HahAha kan vara årets off topic inlägg men vafan!
|
|
|
2007-01-05, 19:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2004
|
Jag å en kompis var med i en designtävling där det gick välldigt bra för våran prototyp å vi funderade på att använda pengarna vi fick från tävlingen till att ta patent på grejjen men shi fick vi, helt plötsligt så hade dem som anordnat tävlingen äganderätt på alla idèer
edit: här står det mesta du behöver veta http://www.prv.se/
|
|
|
2007-01-05, 19:13
|
|
Rocky Balboa
|
"Kan man göra pengar på en patent"
Javisst kan du göra det, såvida du ska tillverka en sedelpress. Akta dig bara, det är olagligt.
|
|
|
2007-01-05, 19:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Alexlindgren
"Kan man göra pengar på en patent"
Javisst kan du göra det, såvida du ska tillverka en sedelpress. Akta dig bara, det är olagligt.

|
sämsta skämtet 2007?
|
|
|
2007-01-05, 19:16
|
|
Rocky Balboa
|
Citat:
Ursprungligen postat av sunkan
sämsta skämtet 2007?
|
Haha, där slog du fan huvudet på spiken. Kom på det och var bara tvungen att skriva, hahaha
|
|
|
2007-01-05, 20:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins
Finns det något allmänt ställe som kan sälja min idé eller gäller det att själv ragga något lämpligt företag som är villigt att satsa och köpa en eventuell patent?
|
Även när de tre grundkraven för patentering är uppfyllda (nyhet, tillämpbarhet och uppfinningshöjd) är det oftast rätt svårt (och kostsamt) att få patent som privatperson. Kolla med:
Svenska Uppfinnareförening
Det finns rätt så mycket att läsa på deras hemsida. Och se till att ha en NDA (Non-Disclosure Agreement) med ALLA som delges information om din uppfinning. Tänk på att Sverige har ett antal industriforskningsinstitut som kan vara till hjälp för att bedöma läget inom respektive bransch. Fråga gärna med PM om du vill ha hjälp med detta. Inom mitt område är min arbetsgivare (ett av industriforskningsintituten) van att hantera uppfinnare.
|
|
|
2007-01-06, 09:37
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av sunkan
|
Citat:
Ursprungligen postat av maccan_sth
|
Superba länkar.
Ska läsa vidare där. Annars är det just det som är det knepiga; om man skaffar patent men ingen sedan är intresserad vore det ju väldigt surt, men ännu värre vore det ju om man hörde sig för med nåt företag innan man har patent och man skulle bli snuvad på sin idé.
Nåja, skulle det gå så långt att det blir nåt av det hela lovar jag höra av mig igen här.
|
|
|
2007-01-06, 09:45
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Alexlindgren
Haha, där slog du fan huvudet på spiken. Kom på det och var bara tvungen att skriva, hahaha 
|
Du lär knappast behöva nån patent för att skydda det där skämtet...
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:25.
|

|