2021-06-24, 17:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2015
|
Hur kolla syresättningen under natten?
Hej, hur kan man enkelt och billigt kolla sin syresättning i blodet under natten?
Gjorde ett test förra året och de kom fram till att jag håller andan ca 16gg i timmen, upp till 30 sekunder per gång.
Fick välja mellan bettskena eller CPAP maskin men valde bettskena då jag även biter väldigt hårt när jag sover vilket resulterar i huvudvärk och migrän nästan dagligen.
Idag lever jag på typ koffeintabletter och kaffe för att ens kunna koncentrera mig när jag ska ex läsa en bok, så gissar på att jag kanske ändå hade behövt en CPAP maskin, men tänkte kolla hemma först innan jag går via läkare och kör hela den cirkusen.
Har gått ner lite i vikt och vill se om det blivit bättre men tog nästan 8 månader innan jag fick en tid och innan de hade analyserat klart min sömn...
Så tänkte testa hemma själv om det går, så behöver något som mäter min syresättning under hela natten.
Har ni några tips?
|
|
|
2021-06-24, 17:34
|
|
Helyllekillen
Reg.datum: Jun 2004
|
det finns säkert någon app som möter andningsuppehåll, men frågan är hur bra det blir eller vad du ska göra med det e.g? En cpap låter som det skulle kunna göra dig ganska så gott, bra behandling men kan vara lite trixigt att hitta rätt mask m.m ibland.
|
|
|
2021-06-24, 18:04
|
|
Registered ulcer
Reg.datum: Jul 2007
|
Varför krånglar du till det? Du valde bettskena men det verkar inte räcka. Kontakta sjukvården igen, antagligen kan dom mäta syresätta ingen när du sover med bettskena och efter det blir det nog CPAP
|
2021-06-24, 18:55
|
|
Registered User
|
Ska nog ta och kontakta dem, men hoppas man slipper vänta 1 år.
|
|
|
2021-06-24, 19:25
|
|
Registered ulcer
Reg.datum: Jul 2007
|
Om detta stämmer: "Idag lever jag på typ koffeintabletter och kaffe för att ens kunna koncentrera mig när jag ska ex läsa en bok, så gissar på att jag kanske ändå hade behövt en CPAP maskin, men tänkte kolla hemma först innan jag går via läkare och kör hela den cirkusen."
Så bör du få hjälp fort.
När fick du bettskenan? Du kanske redan är inne med ena foten och kan kontakta läkaren du träffade förra gången?
|
2021-06-24, 19:47
|
|
Registered User
|
Fick den i oktober förra året, men som du säger så borde jag nog kontakta dem, hoppas det går snabbare denna gången att få hjälp.
|
|
|
2021-06-24, 19:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2011
|
Har du testat att sova på sidan?
|
|
|
2021-06-24, 20:04
|
|
Registered User
|
Ja, det blir värre då, men blir oftast att jag sover på sidan då jag har svårt att sova på rygg.
|
|
|
2021-06-24, 20:27
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2007
|
jag har träffat många patienter som har CPAP som säger att de fått ett helt nytt liv efter CPAP-behandling. Så vet inte varför du tvekar. I början är det svårt för den låter mycket men sen blir det som allt annat, man har svårt att somna utan ljudet.. Så kör på!
Min andra fråga är dock om du är överviktig, för det är väldigt vanligt att överviktiga personer behöver CPAP för att slippa snarka så mycket och skapa sömnapneer. Isf skulle mitt tips vara att samtidigt ta tag i din vikt utöver CPAP
|
|
|
2021-06-25, 15:52
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av mattilainen
jag har träffat många patienter som har CPAP som säger att de fått ett helt nytt liv efter CPAP-behandling. Så vet inte varför du tvekar. I början är det svårt för den låter mycket men sen blir det som allt annat, man har svårt att somna utan ljudet.. Så kör på!
Min andra fråga är dock om du är överviktig, för det är väldigt vanligt att överviktiga personer behöver CPAP för att slippa snarka så mycket och skapa sömnapneer. Isf skulle mitt tips vara att samtidigt ta tag i din vikt utöver CPAP
|
Känns om en lång process varje gång man behöver något från vården.
Ja, jag väger ca 93kg på 179cm och midjemått på 95cm.
Försöker gå ner ett par kg så att jag hamnar under 90kg.
|
|
|
2021-06-25, 20:03
|
|
d-bag
Reg.datum: Jun 2016
|
|
2021-06-25, 20:14
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2020
|
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel
|
Citat:
Funnily enough, I’m constantly being told by my colleagues how well I eat. I have colleagues half my size who scarf down pizza, poutine and fried chicken on a regular basis. For me it’s an occasional indulgence because my metabolism is slower, and I know it. It makes me feel sluggish and I don’t like that.
|
Tillståndet "relative energy deficiency" är tydligen nära okänt för de medisinska läkarna. Känns som att det här med svältläget som många av oss kurviga personer fastnat i inte uppmärksammas tillräckligt.
|
|
|
2021-06-25, 20:36
|
|
d-bag
Reg.datum: Jun 2016
|
Citat:
Ursprungligen postat av Plasttiger
Tillståndet "relative energy deficiency" är tydligen nära okänt för de medisinska läkarna. Känns som att det här med svältläget som många av oss kurviga personer fastnat i inte uppmärksammas tillräckligt.
|
Exakt! Som om långsam metabolism inte är en faktor. Äter sällan ens 5000 kcal vissa dagar så lite som kanske 4500 går ändå inte ner i vikt.
|
2021-06-25, 22:58
|
|
Djup Trut
Reg.datum: Mar 2013
|
Jag har grov/grav sömnapné och har blivit behandlad med CPAP i över 5 år nu. På mitt första test hade jag i snitt 74 apnéer i timman, där de längsta var 72 sekunder.
Som normalbyggd, icke överviktig individ med en ålder under 30 år, sneglade både sköterskan och läkaren på resultaten och bad mig göra ett ytterligare test. Vilket i sin tur visade ganska exakt samma siffror.
Efter det gick det ganska fort, test av mask och generell info ena veckan och veckan därpå fick jag hämta ut min ResMed(CPAP-maskin). Kan även tillägga att dagens apparater är mer eller mindre ljudlösa, ett svagt susande typ.
På bara några dagar hade man vant sig, samtidigt som man kände sig utvilad på 6 timmar istället för 10..
I min region ligger hyran på 100kr/månaden för en CPAP, då ingår även nya filter, mask och andra mjukdelar som behövs bytas vid behov.
Kan bara säga, tveka inte. Gör det bara, ditt liv, dina dagar kommer bli bättre än de någonsin vart. Pratar bara från egen upplevelse, medans vissa kanske kallar det skitsnack. Men, en utvilad kropp och hjärna mot en trött tror jag alla kan hålla med om att man föredrar.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
I Sverige tävlar många kvinnor istället om truckflate-frisyrer, mansförakt och vildvuxen kroppsbehåring. Sen bitchas det utav helvete.
|
|
|
|
2021-06-25, 23:28
|
|
Den rättmätige
Reg.datum: Mar 2014
|
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel
Exakt! Som om långsam metabolism inte är en faktor. Äter sällan ens 5000 kcal vissa dagar så lite som kanske 4500 går ändå inte ner i vikt.
|
Gillar ironin. Ifall andra inte uppfattar den
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Det är aldrig för tidigt för första kuren.
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Va, kreatin? Är det kreatin vi har pratat om?
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:54.
|

|