Visa resultat för omröstning: borde Influencers följa "pressetiska regler" innan de postar något
|
Ja, självklart
|

|
3 |
15.79% |
Njae, bara det inte är alltför problematiskt är det ok
|

|
0 |
0% |
NEJ! Yttrandefrihet ftw!
|

|
12 |
63.16% |
Samma krav som alla andra wtf?
|

|
0 |
0% |
Orka med Influencers, de borde förbjudas uttala sig om något öht
|

|
4 |
21.05% |
2021-02-11, 19:55
|
|
d-bag
Reg.datum: Jun 2016
|
Borde influencers tvingas följa pressetiska regler?
I GP var det en artikel (låst tyvärr https://www.gp.se/kultur/kultur/infl...rig-1.41279927 ) där det argumenterades om Influencers på tex. Instagram skulle få kunna skriva vad de ville, eller om de skulle lyda under pressetiska regler och inte få skriva vad som helst.
En Influencer som tydligen kallades "Kattpaow" (och av bilden att döma var jävligt snygg) hade tydligen postat en anticovid-vaccin bild med text och eftersom denna nådde ut till en kvarts miljon människor så var det problematiskt.
Nu vänder jag mig därför till Kolozzeum och undrar om Influencers borde följa "pressetiska regler" innan de postar något.
|
2021-02-11, 20:09
|
|
stridis- avatartextmästare
Reg.datum: Jan 2003
|
Om vi håller på med sådant här kommer vi alla till slut få hjärncancer av skiten.
Yttrandefrihet ftw.
/Mr freedom fighter stridis, ffs.
|
|
2021-02-11, 21:13
|
|
Mycket Irriterande
Reg.datum: May 2004
|
Vet faktiskt inte, har inte riktigt tänkt efter helt enkelt för att säga bu eller bä.
Men har för mig att de redan har krav på instagram om t.ex. reklam, att de måste säga om deras inlägg är betalda för att säga bra saker. Så tekniskt skulle det ju kunna vara fel att prata om vaccin-dåligt och healingstenar bra om man inte uppger man själv får pengar för att sälja healingstenar, osv...
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
|
|
|
|
2021-02-11, 21:36
|
|
Fick höra en rolig historia
Reg.datum: May 2007
|
Hur ser ansvaret ut nu? Om en influencer skulle sprida desinformation till sina xx tusen följare och får genomslag med massa trams så tycker jag det är ett problem.
Finns det något problem med de pressetiska reglerna? Kan inte de vara ett bra riktmärke för även influencers?
|
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
|
|
|
2021-02-11, 21:47
|
|
Mycket Irriterande
Reg.datum: May 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Andy.da.wohoo
Hur ser ansvaret ut nu? Om en influencer skulle sprida desinformation till sina xx tusen följare och får genomslag med massa trams så tycker jag det är ett problem.
Finns det något problem med de pressetiska reglerna? Kan inte de vara ett bra riktmärke för även influencers?
|
Grejen är väl lite, vart går gränsen? Varför ska Stina med 15 följare få skriva att vaccinet innehåller djävulen, men Gunnar med 5000 inte få göra det. Vad händer sen om någon helt plötsligt trendar, måste den då ta ner sin video eller bild?
Vill man lösa problemet så kan man börja med att fixa skolan så idioter faktiskt lär sig biologi och kritiskt tänkande...
All idioti är ett stort problem, men samtidigt jävligt skönt att snabbt se om någon är exceptionellt korkad. Ska du anställa någon, kolla dennes twitter eller FB och du ser på 2 sek om den är någon du vill anställa...
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
|
Senast redigerad av High1ander den 2021-02-11 klockan 21:48.
|
|
|
2021-02-11, 21:56
|
|
Lyfter tunga pixlar
Reg.datum: Oct 2008
|
Retorisk fråga: Är Zlatan en influencer? Är Hanif Bali en influencer? Är Kungen en influencer?
Men för att svara på frågan som OP ställer: Nej, influencers skall inte ställas under pressetiska regler. Förutsatt att inte skriver/bloggar under "utgivarbevis", då gäller givetvis andra regler. Däremot tycker jag att de får ersättning för att göra reklam för en produkt, tydligt bör deklarera detta. På samma sätt bör ju den som bloggar om aktier/fonder och andra värdepapper tydligt deklarera sitt eget ägande i sagda värdepapper.
|
|
|
2021-02-11, 21:59
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Nej. De är ju privatpersoner; vi kräver inte av andra kändisar att de skall följa pressetiska regler heller. Nu är jag inte överdrivet imponerad av hur pressen själv följer pressetiska regler heller, skall sägas; regelbundet förekommande löpsedlar om hur något KAN VARA DOLD SJUKDOM och Stefan Sauks korståg är bra exempel på sådant som är rätt nära Paows blogg/insta. Det enda som hjälper är nog att försöka tänka själv och att uppfostra sina barn till att göra det också.
|
|
|
2021-02-11, 22:40
|
|
d-bag
|
Gågglade precis de pressetiska reglerna. Haha!
I Korthet:
"1.Ge korrekta nyheter. Medierna har stor makt i samhället och då krävs en allsidig och korrekt nyhetsförmedling och inte minst källkritik.
2.Vara generös med bemötanden. Felaktigheter ska rättas och möjlighet till genmäle ges. Klander från Medieombudsmannen (MO) samt Mediernas Etiknämnd (MEN) ska publiceras utan dröjsmål. (Läs om MO och MEN längre ner.)
3.Respektera den personliga integriteten. Publicering om någons privatliv bör ske endast om det är av uppenbart allmänintresse. Extra varsamhet påbjuds vid självmord, brott eller olyckor – även vad gäller de anhöriga. Framhäv inte etnicitet, kön, nationalitet, yrke, sexuell läggning, politisk eller religiös tillhörighet.
4.Vara varsam med bilder. Reglerna ovan gäller även bilder. Vilseled inte läsaren, ange om bilden är retuscherad eller ett montage.
5.Höra båda sidor. Ge kritiserade möjlighet att bemöta uppgifter och tänk på att misstänkta i lagens mening är oskyldiga fram till fällande dom.
6.Vara försiktig med namnpublicering. Överväg noga konsekvenserna av en namnpublicering. Undvik att publicera om uppenbart allmänintresse inte finns. Om namn inte anges, undvik andra uppgifter som kan göra att personen kan identifieras"
|
2021-02-12, 07:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2010
|
Influencers är väl mer att jämföra med reklamfilm, så det borde väl vara reklambranschens etiska regler.
|
|
|
2021-02-12, 07:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Nej, räcker med dem lagar som finns redan.
|
|
|
2021-02-12, 08:49
|
|
Kärvt maskulin
Reg.datum: Nov 2011
|
Jag tycker det vore bra ifall SVT tvingades följa de pressetiska reglerna.
Jag tror att den kan överleva om den får tillräckligt mycket konstgjord andning:
|
The bodybuilding industry is a scam meant to prey on your insecurities for the purpose of selling you worthless, overpriced supplements, while showing off bodybuilders with enough prescription and or illegal drugs in them to stock a pharmacy.
|
|
|
2021-02-12, 08:59
|
|
d-bag
|
Citat:
Ursprungligen postat av BelowAverage
Jag tycker det vore bra ifall SVT tvingades följa de pressetiska reglerna.
|
 Va? Jag tycker detta är något man kan lägga på "Kattpaow". Sånt skall hon kunna hålla reda på, följa och anpassa sig efter men en stor skattefinansierad mediekoncern med juridiska ombud och utbildade journalister är det orättvist att kräva eller ens önska det av. Jävla "kattpaow" måste kunna och följa de pressetiska reglerna annars jävlar!
|
2021-02-12, 09:03
|
|
Fick höra en rolig historia
Reg.datum: May 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av High1ander
Grejen är väl lite, vart går gränsen? Varför ska Stina med 15 följare få skriva att vaccinet innehåller djävulen, men Gunnar med 5000 inte få göra det. Vad händer sen om någon helt plötsligt trendar, måste den då ta ner sin video eller bild?
Vill man lösa problemet så kan man börja med att fixa skolan så idioter faktiskt lär sig biologi och kritiskt tänkande...
All idioti är ett stort problem, men samtidigt jävligt skönt att snabbt se om någon är exceptionellt korkad. Ska du anställa någon, kolla dennes twitter eller FB och du ser på 2 sek om den är någon du vill anställa...
|
Det uppenbara svaret är väl att alla ska vara ansvariga för det man skriver och delar, oavsett följarantal. Jag vet dock inte hur ansvaret ska se ut, om det behövs något särskilt eller så. Det bästa är väl om företagen som marknadsför sig via dessa influencers avslutar avtalen om det är för mycket galenskap.
|
Bänkpress: 130kg, Knäböj: 175kg, Marklyft: 212,5kg, Vikt: 78kg
|
|
|
2021-02-12, 09:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
Sidfråga, alltså vart går gränsen för en sekt eller kult.
Är det olagligt att vara sekt eller kultledare, ifall det inte är det, när börjar det bli olagligt?
|
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
|
|
|
2021-02-12, 09:08
|
|
är en liten legend.
Reg.datum: Nov 2003
|
Influensers är inget annat än marknadsförare mot yngre publik och borde gå under de regler som redan finns för marknadsföring.
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:33.
|

|