Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-18, 22:29   #1
guden2010
Registered User

Reg.datum: Mar 2012
träna för att bränna fett

Är nu inne i slutfasen på dieten, och undrar hur jag ska maximera mina sista månader, målet att att bli så rippad som möjligt till juni.

Första frågan vad bränner mest.
Tunga lyft med 3-6 rep, eller lätta där man får upp pump 10-13 rep ?
Bör jag löpträna samma dag som jag styrketränat ? Eller cykla efter gymmpasset på en motions cykel ?
guden2010 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-18, 22:32   #2
Jeml
Registered User

Jemls avatar

Reg.datum: Apr 2011
syftet med styrketräningen är ju inte att bränna fett utan att bygga/bevara musklerna så du kan se rippad ut när fettet försvinner...

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-19, 05:43   #3
lillmesen
Registered User

lillmesens avatar

Reg.datum: Mar 2014
Styrketräna som du alltid har gjort, målet med styrketräning är som Jeml skrev inte att bränna fettet utan att ha någon kvar där under så att man inte ser ut som en rymling från ett koncentrationsläger.

För att maximera effekten av styrketräningen (dvs bygga muskler) bör du lägga konditionsträning (eller konditionsmotion) så lång ifrån ett styrkepass som möjligt. Tex jogga på morgonen, styrketräna på kvällen. Detta gäller oavsett om du deffar eller ej.
lillmesen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-19, 06:11   #4
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Det är lite sorgligt att du snart genomgått en hel deff och missat ett par helt grundläggande saker. Betyder ju att du missat mycket annat också. Du har förmodligen gjort en sämre deff än du hade kunnat göra om du bara hade skaffat dig lite bättre kunskap innan du satte igång.

1. Det finns ingen träning som ökar fettförbränningen mer än samma underskott skapat av att inte äta samma mängd energi. Om man vill träna "konditionsträning" under deff gör man det antingen för att göra av med energi så att man går ner i vikt snabbare, eller för att kunna äta mer, eller som ren konditionsträning för att man förstår att det är nyttigt, tycker det är kul eller whatever. Men att göra av med 400 kcal på löpning eller promenader bränner inte mer fett än att inte äta 400 kcal.

2. Syftet med styrketräning i det här fallet är att BYGGA SÅ MYCKET MUSKLER SOM MÖJLIGT oavsett om det är bulk eller deff. Om man BYGGER SÅ MYCKET MUSKLER SOM MÖJLIGT och går ner i vikt kommer man TAPPA SÅ LITE MUSKELMASSA SOM MÖJLIGT under viktnedgången.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2014-03-19 klockan 06:18.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-19, 06:39   #5
Andrew_1982
Registered User

Reg.datum: Apr 2006
Är ju kalorier man förbränner av träning och inte fett.

Du har ju långt kvar på deffen så sätt dig in mer i kalorierna och hur det fungerar så kommer du få en bra finnish.
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-19, 08:01   #6
behnam
Registered User

behnams avatar

Reg.datum: Jul 2013
Visst kan du anpassa kosten så att du vid träningstillfälla ökar din fettförbränning men du ska veta att din kropp kompenserar för detta resten av dagen genom att sänka fettförbränningen och öka kolhydratsförbränning istället.

Summa summarum: fortsätt deffa och för att minimera muskelförlusten kanske du skulle titta över hur stort ditt underskott är.
Och se till att få i dig tillräckligt med protein för att maximera din muskelproteinsyntes...

En helt jävla vanlig träningsdagbok:
Nybörjar-Styrkelyft på HAK greppet
behnam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-03-19, 08:24   #7
behnam
Registered User

behnams avatar

Reg.datum: Jul 2013
Vid en närmare eftertanke så maximerar man fettförbränning genom att ligga på ca 60-65%(?) av sitt VO2 Max och det gör du genom att ha en stabil intensitet genom passet och ha koll på din puls.
Men igen så spelar det ingen roll i slutet av dagen eftersom att din kropp kommer att kompensera genom en lägre fettförbränning resten av dagen så din fettbalans är den samma i slutändan oavsett.

Ursäkta min dubbelpost

En helt jävla vanlig träningsdagbok:
Nybörjar-Styrkelyft på HAK greppet
behnam är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:02.