Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-02, 09:36   #1
puman83
Registered User

puman83s avatar

Reg.datum: May 2009
Istället för att äta extra fett tillskott (Omega 3 osv)?

Kan man inte bara äta nötter istället?

Eller ät tillskotten kcalfria. Om jag tar en omega 3 kapsel, är inte det "nyttiga" fettsyror?

Kan man inte bara äta fisk eller liknande bara? I lax är det ju nyttigt fett men mkt kalorier, är det inte mkt kalorier om man tar sådana tillskott?

Vad är skillnaden?
puman83 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 09:46   #2
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Tillskott av omega-3 tar man inte för att "få i sig fett" generellt utan för att just få i sig omega-3. Nötter är urdåliga källor till omega-3 (ja även valnötter).

Ja fett ger kalorier.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 09:53   #3
aijou
Registered User

aijous avatar

Reg.datum: Mar 2011
Äter man mycket fet fisk som t.ex Lax, frön och nötter som t.ex Krossade Linfrön och valnötter och även avokado, så är tillskott av omega 3 troligtvis överflödigt.

Omega-3 kapslar är inte fria från kalorier men eftersom det är i en sådan koncentrerad form så kommer man inte upp några höga energinivåer. Därför kan ju kapslar vara att föredra om man går på strikt diet och inte vill få i sig massa extra kalorier från dessa livsmedel.

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 09:55   #4
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av aijou Visa inlägg
Äter man mycket fet fisk som t.ex Lax, frön och nötter som t.ex Krossade Linfrön och valnötter och även avokado, så är tillskott av omega 3 troligtvis överflödigt.
Allt fetmarkerat är inga bra källor till omega-3. Möjligtvis krossade linfrön men det finns ju andra anledningar att undvika det. Så om ens fettintag består av mestadels avokado, nötter och frön är det definitivt på sin plats med tillskott av fiskolja (eller något vegetabiliskt substitut om man inte äter fisk).
Gammal 2011-11-02, 09:55   #5
aijou
Registered User

aijous avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Nötter är urdåliga källor till omega-3 (ja även valnötter).
Där ser man. Jag trodde valnötter en bra källa av omega-3. Men säger du att det inte är det så stämmer det nog.

Gammal 2011-11-02, 09:58   #6
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Där ser man. Jag trodde valnötter en bra källa av omega-3. Men säger du att det inte är det så stämmer det nog.
Räknar man på hur mycket EPA och DHA det blir per kalorienhet så ser man att det är en kass källa. Nu har jag själv inte räknat eftersom jag inte kan räkna () men det är inte svårt att göra en bedömning bara genom att titta på valnötens energiinnehåll, innehåll av omega-3 och sedan fundera på kroppens dåliga omvandling av ALA.
Gammal 2011-11-02, 10:08   #7
Lychgate
Deff Incarnate

Lychgates avatar

Reg.datum: Jul 2009
En 1000mg(1g) tablett Omega-3 är 9 kcal, 500mg 4.5kcal osv. Så lite kalorier blir det.
Killen har gått ner typ miljoner kilo sen han började dieta.
Lychgate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 10:10   #8
aijou
Registered User

aijous avatar

Citat:
Räknar man på hur mycket EPA och DHA det blir per kalorienhet så ser man att det är en kass källa. Nu har jag själv inte räknat eftersom jag inte kan räkna () men det är inte svårt att göra en bedömning bara genom att titta på valnötens energiinnehåll, innehåll av omega-3 och sedan fundera på kroppens dåliga omvandling av ALA.
Där ser man. Tar tillbaka det jag skrev tidigare.

En annan sak som jag funderat över angående linfrön som Niklas säkert kan svara på och som känns relevant för den här tråden. Anledningen till att man vill undvika att äta för mycket av det är att det innehåller vätecyanidproducerande glykosider som kan leda till cyanidförgiftning vid överkonsumtion? Eller finns den någon annan anledning att undvika linfrön? Gäller detta även Linfröolja? Och dessutom så försvinner väl risken vid upphettning? eller har jag missuppfattat det också?

Gammal 2011-11-02, 10:14   #9
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Där ser man. Tar tillbaka det jag skrev tidigare.

En annan sak som jag funderat över angående linfrön som Niklas säkert kan svara på och som känns relevant för den här tråden. Anledningen till att man vill undvika att äta för mycket av det är att det innehåller vätecyanidproducerande glykosider som kan leda till cyanidförgiftning vid överkonsumtion? Eller finns den någon annan anledning att undvika linfrön? Gäller detta även Linfröolja? Och dessutom så försvinner väl risken vid upphettning? eller har jag missuppfattat det också?
Ja det är anledningen. Vilken omfattning det gäller vet jag inte, det tror jag inte är känt överhuvudtaget. Det är väl mer en fråga om en försiktighetsprincip. Och varför äta sågspån i onödan liksom? Du förlorar ju knappast på att skita i dina krossade linfrön.

Angående linfröoljan så vet jag inte heller. Det har diskuterats ett antal gånger men ingen vet som jag förstår. Jag har inte satt mig in i det men glykosiderna är ju inte bundna till fettet i alla fall.

Angående valnötterna kan du kolla här btw: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=376&lang=sv

För att komma upp i 1 gram omega-3 krävs typ 700 kcal. Och då är det som sagt i vegetabilisk form som omvandlas ineffektivt.
Gammal 2011-11-02, 10:15   #10
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Som sagt, fett innehåller kalorier oavsett varifrån det kommer - kapslar som fisk.

Makrillfilé eller lax kan du äta om du inte vill käka kapslar. Man kan ju skippa kapslarna just de dagar man äter fet fisk.
Gammal 2011-11-02, 10:27   #11
aijou
Registered User

aijous avatar

Citat:
Du förlorar ju knappast på att skita i dina krossade linfrön.

Angående valnötterna kan du kolla här btw: http://www.fineli.fi/food.php?foodid=376&lang=sv

För att komma upp i 1 gram omega-3 krävs typ 700 kcal. Och då är det som sagt i vegetabilisk form som omvandlas ineffektivt.
Jag tackar och bockar för informationen och hoppas att även puman83 tyckte att det var relevant!

Själv äter jag sällan linfrön då jag käkar både omega-3 kapslar och mycket fisk och skaldjur. Var mest nyfiken då frugan käkar en hel del frön eftersom hon inte är så glad i varken fisk eller kosttillskott.

Valnötterna är ju i så fall helt värdelösa i syfte av omega-3-källa och då är de väl ändå den nöt som innehåller mest omega-3. Bra att veta.

Gammal 2011-11-03, 03:32   #12
puman83
Registered User

puman83s avatar

Det är absolut värdefull information (som vanligt). Men ni kan inte säga att valnötter är HELT värdelösa. Jag gillar inte att ta tabletter eller kapslar. Dock tycker jag om proteinbars haha.

Men något annat jag tänker på är alla sötningsmedel. Man mår inte bra av de, det känns direkt i kroppen. Men om ni säger att KCAl IN och UT stämmer och en Cola zero innehåller 0 kcal... Det borde inte stämma när det gäller att det är massa annat konstigt i produkter? Jag kan inte dricka hur många Cola zero jag vill utan att bli tjock. (Gillar ändå inte läsk, men ändå) Jag vet att sötningsmedel stimulerar "sugenpåmatnerven". En kompis till mig fick diagnosen "sockerberoende". Hon drack 1 liter pepsi max om dagen. Sockerberoende av sötningsmedel?

Handlar det inte om hur kroppen tar upp olika ämnen och hur den fördelar fett av olika produkter osv.. Det kan ju inte vara lika bra att äta samma mängd kalorier geléhallon som samma mängd kalorier tonfisk?

Varför sägs det då att man ska äta het mat för förbränningen eller nyttiga fettsyror eller-... ja ni förstår. Jag vill bara förstå, det känns så krångligt allting!
Gammal 2011-11-03, 03:42   #13
Cujo
Registered User

Cujos avatar

Reg.datum: Jun 2011
någon info om hur mycket fiskolja man bör få i sig? Själv trycker jag helt random i mig 5g per dag, men det kanske är lite väl mycket? Det är ju inte supergott direkt, så jag kör helst inget överflöd här.
Cujo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-03, 04:48   #14
puman83
Registered User

puman83s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Cujo Visa inlägg
någon info om hur mycket fiskolja man bör få i sig? Själv trycker jag helt random i mig 5g per dag, men det kanske är lite väl mycket? Det är ju inte supergott direkt, så jag kör helst inget överflöd här.
Jag testade fiskolja för flera år sedan och gick upp 2 kg på två veckor. Jag varken åt mer eller tränade mindre. Sen hade mamma tydligen köpt samma fiskolja vilket jag inte visste och hon hade också gått 2 kg på den veckan. Vi hade tydligen köpt från samma erbjudande!
Gammal 2011-11-03, 05:48   #15
Silveta
Registered User

Silvetas avatar

Reg.datum: May 2011
Citat:
Ursprungligen postat av puman83 Visa inlägg
Det är absolut värdefull information (som vanligt). Men ni kan inte säga att valnötter är HELT värdelösa. Jag gillar inte att ta tabletter eller kapslar. Dock tycker jag om proteinbars haha.

Men något annat jag tänker på är alla sötningsmedel. Man mår inte bra av de, det känns direkt i kroppen. Men om ni säger att KCAl IN och UT stämmer och en Cola zero innehåller 0 kcal... Det borde inte stämma när det gäller att det är massa annat konstigt i produkter? Jag kan inte dricka hur många Cola zero jag vill utan att bli tjock. (Gillar ändå inte läsk, men ändå) Jag vet att sötningsmedel stimulerar "sugenpåmatnerven". En kompis till mig fick diagnosen "sockerberoende". Hon drack 1 liter pepsi max om dagen. Sockerberoende av sötningsmedel?

Handlar det inte om hur kroppen tar upp olika ämnen och hur den fördelar fett av olika produkter osv.. Det kan ju inte vara lika bra att äta samma mängd kalorier geléhallon som samma mängd kalorier tonfisk?

Varför sägs det då att man ska äta het mat för förbränningen eller nyttiga fettsyror eller-... ja ni förstår. Jag vill bara förstå, det känns så krångligt allting!

Ur fettperspektiv så är de mer eller mindre helt värdelösa jo

Gällande sötningsmedel så verkar det vara precis kcal in/ut som gäller även med lightprodukter, själv dricker jag runt 1 liter cola zero varje dag i princip (kanske borde oroa sig men orka) Jag går sakta men säkert ner i fettprocent och ligger viktstabil även om jag äter ungefär så mycket som harris benedict säger åt mig. Så zeron spökar inget där.
Detsamma gäller suget. Så länge jag dricker zero så har jag inget sug på något annat, så zeron håller mig borta från godis etc.

äter du samma mängd gelehallon som tonfisk så får du i dig mindre protein och mer socker. så jag hade valt tonfisken, men utöver att du missar en massa protein så kommer du inte gå upp mer i vikt av hallon än av tonfisk.
Silveta är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:54.