2012-01-31, 18:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2012
|
min viktuppgång de första två veckorna
Hej
Jag har precis börjat bli seriös med träning och kost och jag försöker gå upp i vikt. Jag tog det lugnt på gymmet den första månaden och först idag började jag köra till failure eller vad det heter och tänker försöka öka antingen antalet reps eller vikten varje gång. Jag har köpt en dietvåg och börjat räkna kaloriintaget varje dag och jag har köpt gainer i pulverform som jag tar efter träningen blandat med mjölk.
Jag gjorde ett diagram över min viktförändring sedan jag började väga mig regelbundet. I början vägde jag mig lite olika tider på dygnet vilket nog kan påverka vad vågen visar men sen började jag att alltid väga mig vid samma tidpunkt: efter en kopp kaffe på morgonen men innan frukost eller toalettbesök. Detta för att jag är så trött direkt när jag kommer ur sängen så det känns bäst så.
När man kollar vikten från dag till dag kanske det finns fluktuationer som beror på allt möjligt som inte är så intressant, jag gissar att det är så i alla fall, och att man egentligen ska kolla viktförändring över längre perioder och kanske kolla medelvärdet av sin vikt flera dagar i rad. Jag vet inte. Här är i alla fall diagrammet:
http://i1268.photobucket.com/albums/...iktjan2012.jpg
Jag tror att jag haft en genomsnittlig viktuppgång under denna period med 0,21 kg/dag (trendlinjens k-värde). Är detta kanske en lite för snabb viktuppgång med risk för att lägga på sig för mycket fett? Bör jag sänka mitt kaloriintag?
|
|
|
2012-01-31, 19:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2011
|
Ja, det är en för snabb viktuppgång. Det motsvarar 1500 kcal om dagen. Du borde sikta på max 500 kcal i överskott eller därikring. I och med att du är nybörjare skulle nog vissa rekommendera att du bara går upp med något hundratal kcal om dagen. Du kommer göra fina styrkeökningar i alla fall.
Senast redigerad av begt den 2012-01-31 klockan 19:04.
|
|
|
2012-01-31, 19:13
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av begt
Ja, det är en för snabb viktuppgång. Det motsvarar 1500 kcal om dagen. Du borde sikta på max 500 kcal i överskott eller därikring. I och med att du är nybörjare skulle nog vissa rekommendera att du bara går upp med något hundratal kcal om dagen. Du kommer göra fina styrkeökningar i alla fall.
|
1) När du säger att vissa skulle rekommendera att jag bara går upp med något hundratal kcal om dagen menar du då att äta så att man får i sig något hundratal kcal mer varje dag än vad som är nivån för att varken gå upp eller ner i vikt (har glömt vad det heter, tror det finns ett namn på den nivån)?
2) Hur gjorde du för att räkna ut att min viktuppgång motsvarar ett kaloriöverskott på 1500 kcal om dagen?
3) Vad är en idealisk viktuppgång per dag, vecka eller månad för mig?
4) Vet du (eller någon annan) om det finns något tillförlitligt och billigt sätt att mäta sin kroppsfettsandel på? Jag har läst att vågar med den funktionen inte är mycket att ha, stämmer det?
tack på förhand
Senast redigerad av sipufonatemo den 2012-01-31 klockan 19:17.
|
|
|
2012-01-31, 19:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2009
|
Att bedömma en viktuppgång på två veckor och två kilo är helt omöjligt. Att gå upp två kilo på två veckor tycker jag kan vara rimligt när man börjar träna bara på grund av att man börjat ha mer mat och vätska i systemet. Bedöm efter längre tid istället och om du skulle se tendenser till att du går upp "fel" sorts vikt så dra ner lite på maten.
|
2012-01-31, 19:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2011
|
1) Ja. Du ska äta något hundratal kcal mer om dagen än vad du behöver för att stå still i vikt.
2) 1 kg kroppsfett motsvarar 7000 kcal. 0.21*7000~1500 kcal.
3) Finns nog ingen optimal siffra men ligg lågt med överskottet är ett tips. Annars lägger du mest på dig fett.
4) Du kan söka lite på nätet.. Men så här i början är det nog ganska ointressant, såvida du inte vill jämföra med det värdet senare.
|
|
|
2012-01-31, 19:34
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av begt
1 kg kroppsfett motsvarar 7000 kcal. 0.21*7000~1500 kcal
|
Men då räknar du väl med att alla kalorierna i överskottet blir kroppsfett? Det kan man väl inte utgå från?
|
|
|
2012-01-31, 20:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Som någon sa, givetvis beroende på hur lågt du låg med maten (främst kolhydraterna) innan bulkperioden, så verkar viktuppgången fullt normal och inte överdriven, just eftersom du drar på dig lite vätska de första veckorna av viktuppgång.
|
|
|
2012-01-31, 20:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2011
|
Kul med någon som faktiskt läst på lite själv och ställer seriösa frågor samt lyssnar på de svar han/hon får även om tråden kanske ligger i fel del av forumet.
Mina tips är att öka lååångsamt i vikt annars blir det som sagt en grisbulk och du kommer lägga på dig massa onödigt fett. Jag har själv varit där så jag vet vad jag talar om i det fallet.
Mitt andra tips är att du har tålamod och låter det ta tid (iofs lite samma tips som första). Klart att man vill se resultat men det tar tid.
Lycka till!
|
|
|
2012-01-31, 22:04
|
|
Guest
Reg.datum: Jul 2008
|
begt:
Ett kg fettvävnad
800g * 9kcal = 7200 kcal
|
|
|
2012-01-31, 22:57
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av drakfelt
begt:
Ett kg fettvävnad
800g * 9kcal = 7200 kcal 
|
Jag vet inte vad du menar. Ett gram fett ger 9 kcal det vet jag. Men om man äter t.ex. 100 kcal så kan väl inte det bli kroppsfett som innehåller 100 kcal av det? Det är väl energikrävande processer som sker i kroppen när maten spjälkas i magen, näringen transporteras med blodet osv. Det måste väl ske energiförluster på vägen?
I vilket fall som helst så undrar jag varför ni pratar om den här formeln. Man kan väl inte utgå från att hela min viktuppgång under den här perioden är kroppsfett? Och även om det känns som mitt bukfett tyvärr har ökat lite så tror jag inte att det är drygt två kilo fett över hela kroppen som jag lagt på mig. Jag tycker mig se lite mer muskler även om det kanske är som jag inbillar mig och det kanske är vätska eller nåt.
Därför undrar jag hur mycket min muskelmassa kan öka maximalt per dag/vecka/månad. Någon som vet? Jag antar att all ökning över detta belopp är annat än muskler och att man bör försöka hålla sig under eller runt detta belopp. Det är också därför jag är intresserad av att köpa en våg som visar halten kroppsfett eller någon annan apparat för detta för då kan jag kolla halten kroppsfett regelbundet och om den stiger kan jag dra ner på mitt kaloriintag. Om kroppsvikten sjunker eller ligger still när jag sänkt kaloriintaget får jag höja det. Och på så vis prova mig fram till vilket kaloriintag jag bör ligga på.
Jag undrar en annan sak. Jag gjorde ett diagram över mitt kaloriintag under samma period och lade detta diagram och diagrammet över min vikt som länken ovan går till bredvid varandra eftersom mitt kaloriintag hade varierat. (jag försöker hålla det ganska lika varje dag numera) Då såg det ut som att kurvorna sammanföll ganska väl fast med en eftersläpning på ca 4 dagar för viktdiagrammet. Kan detta vara rimligt eller ser jag något som inte finns där? Maten man äter kommer väl ut vid toalettbesök efter ca 24 timmar(-upptagen näring, ni förstår)? Hur kan en ökning/minskning i kaloriintag ge utslag i kroppsvikten 4 dagar senare?
Senast redigerad av sipufonatemo den 2012-01-31 klockan 23:02.
|
|
|
2012-02-01, 00:38
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Nej man brukar nämna fett men man går ju även (förhoppningsvis) upp i muskelmassa. Muskler har inte i närheten av samma energiinnehåll men kan ändå kosta en del att "tillverka". Jag tror inte det går att ge någon exakt siffra tyvärr. När det gäller viktnedgång är det lättare eftersom man förhoppningsvis förlorar mestadels fett men under viktuppgång då man förväntar sig en del muskelmassa är det svårare att beräkna.
Rent empiriskt så om man struntar i hur mycket energi det kostar att tillverka 1 kg muskler så brukar många vara nåt så när överens om att ½ kg viktuppgång per vecka kan funka för en nybörjare under en kortare tid (1-6 månader, eller upp till ett år (24 kg!) om man är riktigt smal eller kan tänka sig att bli rätt mullig för att styrkan och musklerna ska komma fortare). Sedan bör man kanske sikta på en viktuppgång på 1kg i månaden (om man nu inte valde alternativet att gå upp hela 24 kg på ett år, då kanske man inte ska gå upp mer för tillfället :P).
Tyvärr så skiljer det mycket mellan individ hur mycket muskler man kan lägga på sig per vecka. Att gå upp 10-15 kg (eller t om 20) på första året och att majoriteten består av fettfri massa är inte orealistiskt. Men alla kanske inte får så bra resultat. Men om du inte har bråttom så skulle jag nog ändå rekommendera en viktuppgång på 1 kg i månaden efter att din viktuppgång stabiliserats (Du går upp snabbare i början pga temporär ökning av vätska, mat i tarmarna och muskelglykogen).
Om du då avvaktar 1 vecka och uppdaterar diagrammet kommer du nog se att lutningen på kurvan minskat och att du kanske då vågar dra någon slutsats om hur snabbt du kommer att fortsätta gå upp. Men egentligen borde du nästan vänta 4 veckor för att få en nåt så när noggrann bild av din viktökning. Men är du orolig för att det går för snabbt kanske du redan nu kan skära ner på kaloriintaget med en sisådär 250 kcal i snitt.
Ha dock i åtanke att allt eftersom du ökar i vikt och även blir starkare på gymmet, kommer ditt energibehov att öka och därför kan det som tidigare varit ett kaloriöverskott bli kaloribalans. Så om du om ca 3 månader inte längre går upp i vikt på den kost du äter nu kanske du måste lägga till 100-200 kcal eller så.
De viktförändringar du beskriver kan ha berott på vad som helst. Kroppen går upp och ner i vikt "lite random". Eller det ser ut så iaf. Man kan inte alltid veta varför den plötsligt väger 1 kg mer eller mindre "än vanligt" så tänk inte så mycket på det. Titta på trenden istället så som du har gjort i diagrammet.
|
C4L
Senast redigerad av Sniggel den 2012-02-01 klockan 00:46.
|
|
|
2012-02-01, 06:07
|
|
Guest
Reg.datum: Jul 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av sipufonatemo
Jag vet inte vad du menar. Ett gram fett ger 9 kcal det vet jag. Men om man äter t.ex. 100 kcal så kan väl inte det bli kroppsfett som innehåller 100 kcal av det? Det är väl energikrävande processer som sker i kroppen när maten spjälkas i magen, näringen transporteras med blodet osv. Det måste väl ske energiförluster på vägen?
|
Jag "rättade" bara uträkningen av hur mycket energi ett kilogram fettvävnad består av.
Den bör se ut som följer:
1000g fettvävnad - 200g h2o = 800g fett * 9 kcal = 7200 kcal
|
|
|
2012-02-01, 11:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2011
|
Att rusa i vikt första månaden man börjar träna är inte så konstigt skulle jag säga. Och det är nog varken fett eller muskler i huvudsak utan att kroppen ställer om från soffpotatis och binder in mer vätska. Jag la på mig ca 2 kg mina första två månader, på kaloriunderskott.
Sen dess har kurvan betett sig som väntat, dvs kaloriunderskott så blir jag lättare, överskott tyngre.
Jag började efter detta mäta med kaliper för att mäta fettprocent, bättre än våg/fettvåg men inte någon exakt vetenskap. Man kan skilja på bra och dålig viktuppgång i vart fall. Kostade två-tre hundra på nätet för en enklare modell.
Eftersom hur snabbt man växer och hur mycket man kan växa är så individuellt känns det bättre att bara göra sitt bästa och samtidigt se till så hudvecket på magen inte sticker iväg än att gissa baserat på vad som är möjligt för andra =)
|
|
|
2012-02-01, 11:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2011
|
Tycker det ser ganska typiskt ut för hur det kan bli när man äter lite mer kontrollerat (och då gärna mer). Ge det någon vecka till, fortsätter kurvan i samma lutning bör du nog bromsa kcal in lite, 1-2 kg/månad är väl en ganska lagom takt per månad om man nu inte vill grisbulka (i onödan)!
Viktutveckling: 090328: >140 | 091201: 127 | 100601: 121 | 100801: 110 | 101229: 105 | 110728: 88 | 110830: 96 | 120102: 93.3 | 120531: 85.8 | 120807 91.1 | 121114: 82.2 | 130313: 88.2 | 130630: 83.7 | 2014-01-26: 88 | 2014-05-09: 80.6
Min mat och träning: No dieting just living - Till death do us part! samt blogg & receptsamling hittar ni här! quattrojimmy @ Instagram. Smaktest av glass hittar ni här!
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:01.
|

|