2012-02-12, 10:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2011
|
1000 kcal per dag, hälsorisk?
Har försökt att gå ner i vikt ett bra tag men har haft svårt med det. Har deffat ett tag men den har inte varit så lyckad så nu ska jag verkligen ta tag i det. Jag har tänkt att ligg på ett kcal intag på ca 1000 kalorier per dag. Jag kommer att få i mig 2g/kg protein under deffen och fortsätta med gymmet. Jag har kroppsfett på ca 13%.
Nu till det viktiga, kommer min kropp att ta skada av ett kcal intag på 1000 kalorier per dag?? Jag vill förlora så lite muskelmassa som möjligt.
Tack på förhand!
|
2012-02-12, 10:21
|
|
Deff Incarnate
Reg.datum: Jul 2009
|
Antagligen. Har man relativt lågt kroppsfett kan inte tillräckligt med energi friges från fettdepåerna för att täcka behovet vilket leder till att energin utvinns från andra platser i kroppen som musklerna.
Killen har gått ner typ miljoner kilo sen han började dieta.
|
|
|
|
2012-02-12, 10:22
|
|
Banned User
Reg.datum: Apr 2010
|
Läs RFL av lyle mcdonald.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
|
|
|
2012-02-12, 10:28
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lychgate
Antagligen. Har man relativt lågt kroppsfett kan inte tillräckligt med energi friges från fettdepåerna för att täcka behovet vilket leder till att energin utvinns från andra platser i kroppen som musklerna.
|
men jag som ligger mellan 13 och 15 % vad skulle du rekommendera? Räcker det med ett underskott på 500 kcal per dag istället? Jag har inte tänkt att deffa länge om jag kör med dessa siffror kanske max 2 veckor
|
2012-02-12, 10:37
|
|
Deff Incarnate
|
Citat:
Ursprungligen postat av BruceL33
men jag som ligger mellan 13 och 15 % vad skulle du rekommendera? Räcker det med ett underskott på 500 kcal per dag istället? Jag har inte tänkt att deffa länge om jag kör med dessa siffror kanske max 2 veckor
|
-500 är den generellt rekommenderade siffran vid viktnedgång för att bevara maximalt med muskelmassa. Att deffa ordentligt tar tid.
Killen har gått ner typ miljoner kilo sen han började dieta.
|
|
|
|
2012-02-12, 11:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lychgate
-500 är den generellt rekommenderade siffran vid viktnedgång för att bevara maximalt med muskelmassa. Att deffa ordentligt tar tid.
|
Det är väl allmän rekommendation, till exempel Slv skriver att 500 som underskott är lagom för viktminskning men är det deff från 13% så är nog lägre lämpligt just med tanke på det du precis skrev innan, att kroppen kan göra sig av med enbart en viss mängd kroppsfett per dag max vilket blir mer kritiskt vid lägre bf%.
edit: Jaha det var hälsorisken det handlade om, det missade jag..då år 500 som underskott med mycket stor sannolikhet bra.
Senast redigerad av Fru_Flisa den 2012-02-12 klockan 11:04.
|
|
|
2012-02-12, 11:31
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av BruceL33
Har försökt att gå ner i vikt ett bra tag men har haft svårt med det. Har deffat ett tag men den har inte varit så lyckad så nu ska jag verkligen ta tag i det. Jag har tänkt att ligg på ett kcal intag på ca 1000 kalorier per dag. Jag kommer att få i mig 2g/kg protein under deffen och fortsätta med gymmet. Jag har kroppsfett på ca 13%.
Nu till det viktiga, kommer min kropp att ta skada av ett kcal intag på 1000 kalorier per dag?? Jag vill förlora så lite muskelmassa som möjligt.
Tack på förhand!
|
Lyle McDonald pratar mycket om det här i sin bok Rapid Fat Loss (RFL som nämndes för några inlägg sedan). Om jag förstått det rätt så bör man, om man äter som du gör nu, ta en paus i deffen efter två veckor, och äta normalt ett tag (minst två veckor). Detta för att hormoner och annat inte ska bli helt uppf*ckade.
|
|
|
2012-02-12, 12:02
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Inte säkert att 1000 kcal (intag) ger någon större hälsorisk under en begränsad tid. Fast man kan ju inte garantera det. Det kan man aldrig.
|
C4L
|
|
|
2012-02-12, 12:15
|
|
Registered User
|
grejen är att jag har svårt att hålla mig borta från mat :P att deffa under en längre period kommer inte att hålla, jag vill kunna tappa så mycket som möjligt under en kort period, men självklart så vill jag inte skada min kropp och förlora muskelmassa. Hur skulle det vara om jag skiftade mellan ett intag på 1000 - 1500/1700 kcal per dag. Skulle det inte göra att kroppen på nåt sätt tar mindre skada.
Jag är 171 cm och väger 73 kg, har fett runt magen och brösten som måste bort innan sommarn. Har svårt att kontrollera kcal intag med skolmaten förövrigt.
|
2012-02-12, 12:18
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Det är inte troligt att en ung frisk människa tar skada av en kost på 1000 kcal per dygn under en begränsad period. Risken för muskelförlust är naturligtvis större, kanske ofrånkomlig, men det är inte heller en hälsorisk för en ung frisk person.
|
|
|
2012-02-12, 13:09
|
|
Duck and Cover!
Reg.datum: May 2011
|
Varför har du haft det svårt att gå ner och varför tror du att du skulle lyckas bättre med 1000kcal om dagen?
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
|
|
|
|
2012-02-12, 13:11
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ronn
Varför har du haft det svårt att gå ner och varför tror du att du skulle lyckas bättre med 1000kcal om dagen?
|
Det är bara det att jag inte har haft full kontroll över kcal intag med skolmaten och jag äter automatisk mkt när jag pluggar, jag sitter några timmar hemma och pluggar men under dessa timmar går jag fram och tillbaka till kylskåpet. men nu när det är lov så blir det lättare, och därför vill jag satsa på så lågt intag under lovet eftersom att det är en kort period och jag kan ha full kontroll på allt jag får ner
Senast redigerad av BruceL33 den 2012-02-12 klockan 13:13.
|
|
|
2012-02-12, 16:16
|
|
Registered User
|
Varför äter du automatiskt mycket när du pluggar?
Nu vet jag inte vad du äter när du springer fram och tillbaka till kylskåpet. Men du kan ju se till att du äter något som mättar bra samt inte är så onyttigt.
Brocolli, kvarg, kyckling m.m
Om du nu deffar i 2 veckor och lyckas gå ner lite i vikt, sen börjar du skolan igen hur har du tänkt att hålla vikten om du inte kan sluta att äta när du pluggar?
|
|
|
2012-02-12, 17:31
|
|
pilltjam
Reg.datum: Apr 2010
|
Även jag slår ett slag för Rapid fat loss handbook av Lyle McDonald.
|
|
|
2012-02-12, 19:10
|
|
Proteinbarskonnässör
Reg.datum: Nov 2008
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:05.
|

|