Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-05, 17:40   #1
Turboswede
Registered User

Reg.datum: Dec 2011
Hur äta som överviktig vid muskelbyggnad?

Hej är helt ny på detta med styrketräning och vilken kost man ska äta.

Som det är idag är jag 186cm och väger ca 95kg alltså ligger jag på övervikt enligt bmi på 27,5.
Hur ska jag äta som börjat styrketräna? Har läst endel och många verkar köra bulk under byggarperioden och sedan deffa.

Men hur ska jag som redan är överviktig göra? Kan jag välja kcal fattigt men mycket proteiner och ta från det jag redan har eller ska jag bara äta på med vanlig mat och deffa senare?
I dagsläget äter jag mest saker med ägg,tonfisk och kyckling.

Jag bryr mig inte så mycket om vikten sålänge det är muskler
Som det är idag sitter det mesta på magen. Skulle ju vara skönt att bli av med det på magen och bli vältränad istället.

Har somsagt aldrig hållt på med detta och är nybörjare. Kostillskotten jag använder är proteinshake 3 ggr om dagen, Omega 3 och Pump innan träning.

Så vore kanon om nån vill hjälpa mig reda upp detta lite.

Senast redigerad av Turboswede den 2011-12-05 klockan 17:43.
Turboswede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-05, 17:53   #2
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Turboswede Visa inlägg
Men hur ska jag som redan är överviktig göra? Kan jag välja kcal fattigt men mycket proteiner och ta från det jag redan har eller ska jag bara äta på med vanlig mat och deffa senare?
Det bestämmer du ju själv. Hade jag varit du hade jag försökt gå ner i vikt. Styrketräna ett par gånger i veckan, ät mycket protein och ligg på kaloriunderskott.
Gammal 2011-12-05, 18:03   #3
Turboswede
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Det bestämmer du ju själv. Hade jag varit du hade jag försökt gå ner i vikt. Styrketräna ett par gånger i veckan, ät mycket protein och ligg på kaloriunderskott.
Okej alltså på ett ungefär som jag gör idag då.

Vet att det nog är väldigt individuellt men kommer det börja synas några muskler tids nog på detta vis eller kommer jag bara gå ner i vikt?
Gammal 2011-12-05, 18:12   #4
paatrik
Registered User

Reg.datum: Jul 2011
Citat:
Okej alltså på ett ungefär som jag gör idag då.

Vet att det nog är väldigt individuellt men kommer det börja synas några muskler tids nog på detta vis eller kommer jag bara gå ner i vikt?
Det beror på hur mycket muskler du har, däremot blir de mer och mer synliga vid en låg fettprocent. Alla kan väl banta ner sig till magrutor men krävs en del muskler om det ska se bra ut i övrigt. Som redan nämnts, ligg på ett underskott, ät proteinrikt och fokusera på träningen så ska du nog se resultat.
paatrik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-05, 18:15   #5
Capten
Registered User

Reg.datum: Oct 2011
bmi suger, använd inte det som riktmärke, gå och kör en fettmätning på något gym istället!
Gammal 2011-12-05, 18:18   #6
Mastodon
Registered User

Mastodons avatar

Reg.datum: Jul 2011
ptja, både bmi och fettmätning har sina för o nackdelar imho, men om du inte är lika intresserad av siffror som av resultat tycker jag ditt ögonmått funkar utmärkt.

Nu när du är ny kommer du se en hel del nybörjarökningar. det kan gå fort i viktnedgången och resultaten i gymmet blir oförskämt bra. kör på och kör hårt, och glöm inte vila och återhämtning. En siffra man brukar stöta på ang kcalminus är 500 per dag, prova nåt sånt och se hur det känns.

För att svara på din fråga, ja det är svårt att bygga nämnvärd muskelvolym under kaloriminus men träningen är viktig ändå för att undvika muskelnedbrytning.

lycka till

Läkarstudier, SL, discoträning, gummiband, spräckta brallor och skitsnack medelst 50-kilosdeff:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=169394
Mastodon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-05, 18:29   #7
Turboswede
Registered User

Okej kanon tack för svaren. Känns som jag är lite på rätt spår då. Jag är väl hyffsat muskulös som jag är redan. Kanske kommer dom se större ut om man får bort lite fett runtomkring dom så man får lite bättre konturer.
Gammal 2011-12-05, 20:45   #8
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Men hur ska jag som redan är överviktig göra? Kan jag välja kcal fattigt men mycket proteiner.
Detta är en god idé imo.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:57.