2011-02-11, 17:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2010
|
Skraj för kvarg, vad nu?
Tja,
läst lite hit och dit om att kalcium i för stor mängd. Och jag fattar, Eddie vedder, att det inte bara är kalcium jag ska oroa mig för utan också att hormonen "IGF-1" frisätts i större mängd.
Ja, okej, jag förstår väl inte riktigt, men nästan.
Jag äter vanligtvis 500g kvarg om dagen och 600g mjölk vilket blir ohälsosamt mycket i längden, om jag nu fattat det hela rätt.
Intar också 40-60g vasslepulver om dagen om det nu har någon betydelse.
Har faktiskt märkt att min mage blir heelt åt helsike när jag käkat massa kvarg, ännu värre blir mina fisar.
Så jag kommer inte fråga om det är farligt med för mycket kvarg/mjölk för jag antar redan att det är ohälsosamt i större mängder.
Kvarg har dock varit en perfekt källa då jag ätit en massa under dagen men fortfarande behöver få upp proteinintaget - men nu blir jag avskräckt från att käka 500g om dagen i kombination med 600g mjölk, dels för riskerna och dels för att min mage reagerar konstigt på det.
Min fråga är, har ni något bra alternativ? Något annat som är lätt att höja intaget med? Massa pulver varje dag är väl kanske inte det optimala, och jag äter väl ca 3-400g kyckling om dagen. Hur gör ni? =)
mvh fis
|
|
2011-02-11, 17:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fis
Tja,
läst lite hit och dit om att kalcium i för stor mängd. Och jag fattar, Eddie vedder, att det inte bara är kalcium jag ska oroa mig för utan också att hormonen "IGF-1" frisätts i större mängd.
|
Nej jag har inte alls sagt till dig att du ska oroa dig för något. Sluta lägg ord i min mun.
Jag har sagt att den överdrivna kalciumskräcken inte behöver vara befogad och att det finns andra saker som eventuellt kan påverka hälsan till dess för- och nackdelar.
Oroar man sig hela tiden för all konsumtion av allt får man se till att äta lite av allting helt enkelt. Eller så äter man fortsatt stora mängder men får ta eventuella konsekvenser av det.
|
|
|
2011-02-11, 17:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
Kan säga så här, ÄVEN om jag e dum å fortsätter (gott) så reagerar min mage likadant på en jävla mängd kvarg/kesella dagligen, så sunkig & äcklig i magen :S de e väl att de e surt?
DM guld Diskuskastning 2005 * 5a av 25st 2005 Världsungdomsspelen F15 Diskus * DM guld Diskuskastning 2006 * DM guld Tyngdlyftning 2007 * U-SM guld Styrkelyft 2008 Kiruna * U-NM guld styrkelyft 2008 Norge
Sen försvann hon...
|
|
|
2011-02-11, 17:15
|
|
what up yo
Reg.datum: Sep 2006
|
Känns som du nojjar och övertänker saker o ting väldigt mycket.
Testa äta mer "vanlig mat" såsom kött, kyckling, ägg m.m om du nu inte vill äta så mycket kvarg.
|
|
|
2011-02-11, 17:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2010
|
Citat:
Ursprungligen postat av smalis
Testa äta mer "vanlig mat" såsom kött, kyckling, ägg m.m om du nu inte vill äta så mycket kvarg.
|
+ 1
Se lösningen, inte problemet
|
|
|
2011-02-11, 17:27
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Nej jag har inte alls sagt till dig att du ska oroa dig för något. Sluta lägg ord i min mun.
Jag har sagt att den överdrivna kalciumskräcken inte behöver vara befogad och att det finns andra saker som eventuellt kan påverka hälsan till dess för- och nackdelar.
Oroar man sig hela tiden för all konsumtion av allt får man se till att äta lite av allting helt enkelt. Eller så äter man fortsatt stora mängder men får ta eventuella konsekvenser av det.
|
Ja, okej, ber om ursäkt för det.
Men det jag undrar är vad man kan byta ut det mot?
Eller ska man bara chansa på att man inte käkar för mycket av det "dåliga" och så sitter man där sen med en tumör i pungen - man vet ju liksom inte vart gränsen går.
Antar att proteinfluff också är kasst i alldeles för stor utsträckning? (för det är väl kaseinprotein man kör med där)
Citat:
Ursprungligen postat av 1684_
Kan säga så här, ÄVEN om jag e dum å fortsätter (gott) så reagerar min mage likadant på en jävla mängd kvarg/kesella dagligen, så sunkig & äcklig i magen :S de e väl att de e surt?
|
Förmodligen. Blir också riktigt kass i buken av det, men som sagt, det är förbannat praktiskt att bara hälla i sig 500g kvarg, slipper tillaga eller något.
Citat:
Ursprungligen postat av smalis
|
Äter som sagt runt 3-400g kyckling om dagen, och det är för mig väldigt mycket. Ägg har jag väldigt svårt för, lättast vore bara att dricka det rått och stå ut, men det är inte heller så nyttigt.
Om inte annat så är det väl en ekonomisk fråga också, är 19 år så har inte riktigt råd att stå och laga megastora måltider mer än en gång per dag.
Tack för samtliga svar
|
|
2011-02-11, 17:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Vad är det för fel på bröd, smör, köttfärs, fisk, pasta och dylikt?
|
|
|
2011-02-11, 17:39
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av young_george
Vad är det för fel på bröd, smör, köttfärs, fisk, pasta och dylikt?
|
Bröd, smör, pasta? Inte precis stora proteinkällor där väl..?
Bör kanske tillägga att jag precis börjat ta eaa istället för whey innan och efter träning.
Tog innan så mkt whey att det blev 41g protein innan och under träningspasset, plus 28g protein efter passet. Då är man liksom uppe i 70g protein så då var det inte lika orealistiskt att komma upp i lagom proteinmängd. Brukar göra en måltid på 70-90g protein efter träningen, sedan var det bara kvarg och mjölk kvar och det räckte för dagen.
Numera får jag ju inte i de där 70g protein kring träningspasset då jag istället börjat med eaa, och kvargen ska jag försöka dra ner på.
Därför är jag i en problematisk situation, har inget o göra med strävan efter opti eller att jag bara ser problem i allt - utan att vissa saker har förändrats och jag behöver lite tips och råd om hur jag ska komma upp i rätt nivå.
grymt tacksam för svar
ha det!
|
|
2011-02-11, 17:45
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
EAA räknas i o f s in i proteinmängden. 10 gram EAA motsvarar mer än 20 gram vanligt protein.
|
|
|
2011-02-11, 18:04
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
EAA räknas i o f s in i proteinmängden. 10 gram EAA motsvarar mer än 20 gram vanligt protein.
|
Oj, trodde det bara var 10g protein om jag tog 10g eaa.
:S Så jag bör räkna med 40g protein efter varje pass? (tar före och efter)
Det lät ju bra iallafall
|
|
2011-02-11, 18:33
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2007
|
Hur mycket protein vill du få i dig per dag? Känns som att du oroar dig lite i onödan, man brukar väl säga att runt 2g/kg räcker för dom flesta som gymmar.
Jag brukar då inte ha några större problem att komma upp i det med vanlig mat samt EAA i samband med träningen. Dock äter jag mer än dom flesta så det gör ju att jag får rätt mycket protein även från pasta osv. Många tänker nog inte på att Pasta innehåller drygt 10g protein per 100g (okokt) pasta.
|
|
|
2011-02-11, 18:43
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av whalle
Hur mycket protein vill du få i dig per dag? Känns som att du oroar dig lite i onödan, man brukar väl säga att runt 2g/kg räcker för dom flesta som gymmar.
Jag brukar då inte ha några större problem att komma upp i det med vanlig mat samt EAA i samband med träningen. Dock äter jag mer än dom flesta så det gör ju att jag får rätt mycket protein även från pasta osv. Många tänker nog inte på att Pasta innehåller drygt 10g protein per 100g (okokt) pasta.
|
220-240 har jag legat på de senaste 2 månaderna.
Väger 72kg
Målet är väl iallafall 200g varje dag
Tänk då att ca 80-90g protein får jag från första målet efter träningen, sedan endel från drinkarna före och efter träningen men nu är det som sagt lite annorlunda med eaa.
Senast redigerad av Fis den 2011-02-11 klockan 18:45.
|
|
|
2011-02-11, 18:57
|
|
Banned User
Reg.datum: Sep 2008
|
Köp proteinpulver bara? Billigare och bättre.
1 kg kvarg 23.98 kr = 122 g protein
1 kg whey 109 kr = 790 g protein
http://www.proteinperkrona.se/
Förstår inte alls hetsen med kvarg, och 90% av de som käkar den verkar ju inte ens gilla den?
Senast redigerad av Pansartax den 2011-02-11 klockan 19:05.
|
|
|
2011-02-11, 19:10
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pansartax
Förstår inte alls hetsen med kvarg, och 90% av de som käkar den verkar ju inte ens gilla den?
|
Är det inte något med vassle? Att kroppen bara kan ta upp lite i taget? Är nästan säker på att grub nämnt något med särskilt med "vassle-intag".
Men proteinpulver är en bra källa, men det kan ju inte ersätta en större mängd av dagens käk, eller vad vet jag - det låter bara inte så bra.
|
|
2011-02-11, 19:13
|
|
Starke Adolfs son
Reg.datum: Oct 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Pansartax
|
Du jämför äpplen med päron här. Det är till största del kasein i kvarg, till skillnad från whey som är största delen vassle.
Förövrigt är även kaseinpulver billigare än kvarg.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:07.
|

|