Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-06, 21:09   #1
Banani
Registered User

Reg.datum: Jun 2010
Matschema till en tränande tjej?

Jag har precis börjat träna på gym och jag känner mig riktigt motiverad så det går hur bra som helst men jag har ingen aning om hur jag ska äta. I våras gick jag ner från 76kg till 62 kg (genom lchf/atkinsmetoden) och har nu pendlat mellan 62 - 65 kg tills jag nu innan jag tog tag i att börja träna vägde tillslut 66 kg, vilket jag känner att det är för mycket för just mig. Just nu har jag ingen lust att "banta" och gå igenom den tortyren igen utan att kunna äta så att jag blir tillfredställd och går ner i vikt, men också bygga muskler samtidigt.

Just nu
Vikt; 66kg
Längd; 178 cm
Tränar; i snitt 3 - 4 dagar / vecka, kan bli 5. (i 45-60 min)
Kön; Tjej
Ålder; 18

Mål
Bli mera fast kring lår, höfter och mage.
Gå ner till 60 - 62 kg (även om jag vet att muskler väger mer än fett)

Kosten ska ..
Inte innehålla alldeles för mycket kolhydrater som ris, pasta, potatis och mjöl osv.
Vara mättande och varierad.
Vara anvisad till en tjej.
Inte innehålla över 1500 cal.

Vore jättesnällt om någon kunde komma med vettiga förslag

Senast redigerad av Banani den 2010-12-06 klockan 21:11.
Banani är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-06, 21:16   #2
Fru_Flisa
Registered User

Reg.datum: Aug 2008
Vad äter du idag?
Gammal 2010-12-06, 21:27   #3
Banani
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Fru_Flisa Visa inlägg
Vad äter du idag?

Jag brukar oftast nu följa lchf, alltså inga kolhydrater (ris, pasta, potatis, mjöl osv) Men nu det senaste så har det intagits en del choklad, godis och pepparkakor (som jag fullkomligt älskar!) kanske sådär någon gång i veckan eftersom jag har ett enormt sötsug. Har dämpat sig lite och jag har lagt band på mig, men sötsuget är fortfarande kvar. Nån gång då och då tycker jag att man ska få unna sig något gott och ha en så kallad bulkdag, har också hört att kroppen förbränner det snabbare om man inte äter onyttigt för ofta.
Gammal 2010-12-06, 21:38   #4
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Så du vill aldrig någonsin få muskelmassa? Varför tränar du då?

Släng vågen. Skaffa måttband och titta dig själv i spegeln.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-06, 21:43   #5
Apos78
Tar mig fram...

Apos78s avatar

Reg.datum: Oct 2005
Vart kommer 1500 kcal ifrån? Är det någon du räknat fram för den målvikten eller vill du bara inte gå över den gränsen? Utan egentlig orsak?
they install Windows."
– Anonymous
Apos78 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-06, 21:43   #6
Banani
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så du vill aldrig någonsin få muskelmassa? Varför tränar du då?

Släng vågen. Skaffa måttband och titta dig själv i spegeln.

Ohjo, det har jag skrivit att jag vill bygga. Men först och främst vill jag bli mer fast kring lår, höfter och mage som vi tjejer oftast har problem med.

Ja jag har gjort det, eftersom vågen här hemma ändå inte fungerar :p
Gammal 2010-12-06, 21:44   #7
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Banani Visa inlägg
Ohjo, det har jag skrivit att jag vill bygga. Men först och främst vill jag bli mer fast kring lår, höfter och mage som vi tjejer oftast har problem med.
Med den vikten på den längden är det snarare muskler du saknar. Skaffa mer av såna så kommer du att bli fastare automatiskt. Börja med ett bra nybörjarträningsprogram och ta i ordentligt på gymmet!

Citat:
Ja jag har gjort det, eftersom vågen här hemma ändå inte fungerar :p
Bra!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
Gammal 2010-12-06, 21:49   #8
Banani
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Med den vikten på den längden är det snarare muskler du saknar. Skaffa mer av såna så kommer du att bli fastare automatiskt. Börja med ett bra nybörjarträningsprogram och ta i ordentligt på gymmet!

Bra!
Haha nja tveksamt .. Känner att jag mest vill bli kvitt mina lår som jag själv tycker att går för mycket ihop och att min fettvalk aka kärlekshandtag ska bli mycket mindre, men det innebär träna träna träna och åter träna!

Nybörjarträningsprogram som går till hur?
På de flesta maskiner och styrketräning med stång brukar jag ta 15x3 och ibland fler, det beror på vad jag själv klarar.
Gammal 2010-12-06, 21:51   #9
Banani
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Apos78 Visa inlägg
Vart kommer 1500 kcal ifrån? Är det någon du räknat fram för den målvikten eller vill du bara inte gå över den gränsen? Utan egentlig orsak?

Överstrider jag dem kalorierna så känner jag att jag nog inte kommer förbränna dem utan går istället upp i vikt.
Gammal 2010-12-06, 21:54   #10
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Haha nja tveksamt .. Känner att jag mest vill bli kvitt mina lår som jag själv tycker att går för mycket ihop och att min fettvalk aka kärlekshandtag ska bli mycket mindre, men det innebär träna träna träna och åter träna!
Som sagt. Om du inte har särskilt mycket muskler på kroppen kommer fett att klä dig mycket sämre än om du har samma mängd fett med mer muskler. Du har redan en bra vikt! Det du saknar är muskler.

Citat:
Nybörjarträningsprogram som går till hur?
På de flesta maskiner och styrketräning med stång brukar jag ta 15x3 och ibland fler, det beror på vad jag själv klarar.
Kolla nybörjarprogrammet: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 eller http://stronglifts.com

Öka vikterna också emellanåt. Sisådär varje vecka.
Gammal 2010-12-06, 21:55   #11
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Överstrider jag dem kalorierna så känner jag att jag nog inte kommer förbränna dem utan går istället upp i vikt.
Det låter mycket osannolikt på din vikt och med den träningen. Angående kosten kan du ju utan problem fortsätta med LCHF om du gillar det. Ägg, ost, kött, fet fisk, grädde, smör och komplettera med grönsaker som broccoli, spenat, sparris, paprika och vitkål typ.

Den kosten ger dig allt du behöver även om kaloriintaget är relativt lågt. Men som sagt, 1500 kcal låter mycket lågt.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-06, 22:16   #12
Banani
Registered User

Eddie Vedder; Jag gick ner ca 14 kg på att ligga vid 1000 cal på ca två månader och jag höll det hela sommaren, det är nu på hösten jag gick upp 3 - 4 kg pga att jag inte hade någon gräns för sötsaker och åt på oregelbundna tider. Men nu när jag tränar så kanske jag borde ligga på ett högre intag kalorier, men definitivt mindre än vad jag förbrukar för att kunna gå ner i vikt. Men jag ska testa det och se hur det påverkar min kropp

Mikaelj; Tackar så mycket! Ska gå in och kika lite och kombinera ihop till träningarna (:
Gammal 2010-12-06, 22:17   #13
dazeds
Registered User

dazedss avatar

Reg.datum: Aug 2010
Jag var för tre månader sedan ungefär där du är nu. Och mitt främsta råd av allt jag lärt mig är att strunta i vikten. Vågen kommer ändå inte visa de resultaten du vill om du samtidigt vill få mer muskler.

Jag har idag enligt vågen gått ner 1 kg. Men enligt bekanta som inte träffat mig på länge tror att jag gått ner 10 kg.

Ät mycket. Betydligt mer än du tror dig behöva. Dvs bli ordentligt mätt. Kroppen vill ha det, tro mig. Skit i kalorier om du kör lchf men fuska så lite du orkar. Förbjud dig aldrig att äta saker, då kommer du bara längta mer.

Boka en tid på ditt gym för att få ett eget pass, brukar vara gratis. Be om ett där du bygger muskler, inte att du vill bli fast eller gå ner i vikt. Då kommer du få deras standardpass för tjejer som ger absolut noll.

- Frans G Bengtsson

Tjock & tjej
dazeds är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-06, 22:30   #14
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Citat:
Eddie Vedder; Jag gick ner ca 14 kg på att ligga vid 1000 cal på ca två månader och jag höll det hela sommaren, det är nu på hösten jag gick upp 3 - 4 kg pga att jag inte hade någon gräns för sötsaker och åt på oregelbundna tider. Men nu när jag tränar så kanske jag borde ligga på ett högre intag kalorier, men definitivt mindre än vad jag förbrukar för att kunna gå ner i vikt. Men jag ska testa det och se hur det påverkar min kropp
Du tappade väldigt mycket muskelmassa också, om du inte tränade något och bara åt 1000 kcal/dag. Om du går upp nu är det muskler och muskelglykogen.

Ställ dig själv den här frågan: vill du gå ner i vikt till varje pris, eller vill du bli av med fett? Viktnedgång utan styrketräning kommer göra att dina muskler ryker.

Annars +1 på dazeds -- styrketräning gör att du kommer se bättre ut, ihop med att du kommer känna dig bättre. Oavsett vad vågen säger.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:47.