2015-11-11, 10:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Vilken amibtionsnivå kunskapsmässigt har ni i ert tränande?
Jag har märkt att jag efter ~8 år här på forumet och i tränandets värld besitter en kunskapsnivå som är okej och i nivå med hur jag bedriver min träning. Jag är medveten om protein, bulk/deff, progression, vettiga/ovettiga övningar med mera. Det är dock grundläggande saker allting och sett till hur ofta jag tränar och hur stor del av mitt liv det är så kan jag tycka att jag är lite för bekväm med min kunskapsnivå, jag kan känna att det inte skulle krävas så jättemycket för att faktiskt ta mitt kunnande till i alla fall en nivå till.
Jag märker av den här bristen på djupa kunskaper där jag kan ge nybörjare råd och tips men inte gå in djupare på särskilt många saker. Det skulle exempelvis kunna åtgärdas genom att jag, istället för att hänga i "Allmänt", faktiskt läste igenom de studier Grub postar eller läser igenom Gudiols artiklar noggrant.
Hur är ni? Går ni in för att vara den mest belästa personen ni kan vara eller har ni som mig liksom nöjt er med vad ni vet och "stannat" där? Om ni går in för att skaffa stora mängder kunskap, vad använder ni det till? Applicerar ni småsaker i träningen för att optimera eller gillar ni bara att vara belästa inom det ni sysslar med?
5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
|
|
|
2015-11-11, 10:12
|
|
Registered User
|
Jag tror den största anledningen till att jag skulle vilja lära mig mer saker vore att kunna ge bra svar till folk som undrar saker om träning och kost. I nuläget kan någon säga någonting som jag vet är fel men jag kan inte argumentera emot så bra eftersom jag inte är tillräckligt beläst. Mina mest användbara kunskaper har typ varit att man bara tar upp 50 % av näringen i ett rått ägg och att sötningsmedel är totalt ofarligt  Sånt som kan användas vid släktmiddagar då man får höra mycket trams.
|
|
|
2015-11-11, 10:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve
Mina mest användbara kunskaper har typ varit att man bara tar upp 50 % av näringen i ett rått ägg
|
proteinet
|
|
|
2015-11-11, 10:18
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av begt
proteinet
|
Haha menade det
|
|
|
2015-11-11, 10:44
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Citat:
ett rått ägg
|
rå äggvita :p
|
|
|
2015-11-11, 10:48
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
|
Okej det var ju kul att tråden kom att handla om det som jag påstådde mig veta... Haha herregud. Okej så man kan ta upp allt protein i äggulan även om det är rått?
|
|
|
2015-11-11, 10:48
|
|
BodyPumpens grundare.
Reg.datum: Nov 2001
|
Min kunskapsnivå är låg till mycket låg...
|
2015-11-11, 10:57
|
|
Banned User
Reg.datum: Feb 2010
|
Jag kan alldeles för mycket. Så min ambition är att teoritisera mindre och träna mer.
|
|
|
2015-11-11, 11:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
|
Så jag tar upp allt protein i äggulan även om den är löskokt?  Och i majonnäsen?
|
|
|
2015-11-11, 11:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2008
|
Annars kan du ju göra som random PT eller annan gymgud och bara hitta på massa saker längs vägen istället för att säga att du inte vet.
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
|
|
|
|
2015-11-11, 11:36
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Persson
Min kunskapsnivå är låg till mycket låg...
|
Nej, då skulle min vara obefintlig och det är den inte. Snarare min som är låg till mycket låg  Du har hamnat i den där gamla klyschan "Ju mer man vet desto mer inser man vad man inte vet", som i och för sig är sann men som inte gör dig okunnig.
Citat:
Ursprungligen postat av Määng
Annars kan du ju göra som random PT eller annan gymgud och bara hitta på massa saker längs vägen istället för att säga att du inte vet.
|
Inte direkt den jag är, är snarare den typen av person som inte uttalar mig bergsäkert om jag inte har 98 % bevis på att det är så.
|
|
|
2015-11-11, 11:38
|
|
No brain, no gain
Reg.datum: Feb 2005
|
Min ambitionsnivå är att försöka läsa det som mina betrodda gurus skriver, t ex King Grub eller Gudiol. Jag har märkt att det inte har så högt värde i diskussioner. Vad en "random snubbe" sagt på internet väger oftast lättare än vad personen man diskuterar med har fått för sig. Att gå djupare intresserar mig inte alls dock.
|
|
|
2015-11-11, 11:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2008
|
Citat:
Inte direkt den jag är, är snarare den typen av person som inte uttalar mig bergsäkert om jag inte har 98 % bevis på att det är så.
|
Jag är samma. Jag undviker därför hellre situationer än att hamna i en sits där jag inte kan ge en djup förklaring till varför det är som jag säger. Men folk som i det läget levererar en kopp skitsnack verkar ändå mer trovärdig än den som säger, "vet ej".
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
|
|
|
|
2015-11-11, 11:54
|
|
Registered User
|
Anledningen till tråden kan jag ju ta upp också. Det var en kompis som skrev till mig och undrade om dropset. Det enda direkta svaret jag kunde ge var att "det kan vara gött att köra helt slut på en muskel med dropset i en exempelvis kabelövning för triceps som sistaövning". Det känns onödigt att behöva ge ett sådant broscience-svar. Så som lite OT kan ju någon upplysa om varför man kör dropset? Jag vet att det ger mjölksyra, pump och uthållighet enligt en tråd från King Grub. Är det p.g.a. dessa tre faktorer?
|
|
|
2015-11-11, 11:54
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2012
|
En "helt okej" kunskapsnivå är klart tillräcklig. Bättre att lägga tiden på gymmet och andra intressen än att snöa in på smådetaljer som inte har någon märkbar effekt hos en vanlig dödlig. Om nu inte fysiologi, näringslära osv är ett stort intresse, då kan du givetvis spendera tid på det, men om det var ett stort intresse hade du troligtvis redan varit mer insatt
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:16.
|

|