Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-21, 13:37   #1
Lolala
Registered User

Reg.datum: Feb 2010
Hur kan överviktiga ha svårt att ha kcal-underskott? (själv överviktig)

Innan jag satte mig ner och räknade ut vad jag ville med mitt liv, så upplevde jag att det var så svårt att bli mätt när man skulle ligga på kcal-minus.
Idag så åt jag till lunch:

180gr hamburgare (ca300)
300gr sommargrönsaker (ca100)
Lyxade till med en rand mjukost på köttet ca (50 ABSOLUT max)

Det blir 450 kalorier, och jag är mätt som attans.
Min dagliga intag ska ligga på 2800 kalorier om jag inte tränar (som jag gör).
Det betyder att jag kan äta 6st såna måltider om dagen och ändå ligga 100 kalorier minus. Personligen skulle jag spy av mättnad om jag åt så mycket.
Jag har mer problem att inte ligga FÖR mycket minus i dagsintaget.

Som sidonotis har jag gått ner 7 kg på 5 veckor och ska ner ytterliggare 18 kg. Jag styrketränar hårt samt spelar badminton med polarna som alla är vältränade och älskar att röra på sig. Det är tufft men kul och framför allt så känner man sig jättesmal efter ett träningspass (så länge man inte tittar i spegeln).

Senast redigerad av Lolala den 2010-02-21 klockan 13:39.
Lolala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 13:43   #2
Torsk_ole
Fil.Kand Oxéfilé

Torsk_oles avatar

Reg.datum: Jun 2006
För att man äter energität mat?

För att man inte känner mättnad på samma sätt?

För att man inte tränar?

För att man....

osv osv
Torsk_ole är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 13:43   #3
Manta
Hey, Hey, My, My

Mantas avatar

Reg.datum: Dec 2003
Det är väl inte svårt, utan handlar bara om okunskap. Hade du haft bröd + dressing till din hamburgare, tillsammans med flottiga strips och en stor cola hade det ju varit en helt annan historia. Om man inte vet vad man ska undvika så blir det ju svårare.

Ville du bara berätta hur duktig du är?
Gammal 2010-02-21, 13:51   #4
Lellan
Ge mig en igloo

Lellans avatar

Reg.datum: Aug 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Manta Visa inlägg
Det är väl inte svårt, utan handlar bara om okunskap. Hade du haft bröd + dressing till din hamburgare, tillsammans med flottiga strips och en stor cola hade det ju varit en helt annan historia. Om man inte vet vad man ska undvika så blir det ju svårare.

Ville du bara berätta hur duktig du är?
Det är inte så enkelt heller. Jag har aldrig haft så svårt att undvika just bröd etc som när min kropp var en stor 130 kgs hungrig matmaskin som faktiskt inte ville göra så mkt annat än att just.. processa mat. Tror att kemin i en är rätt stark då, iaf kände jag mig som ett vilddjur ibland när jag försökte äta rätt - jag ville äta massor och feeel..

Alla överviktiga har väl sina anledningar, finns sällan bara en.

Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 13:57   #5
Lolala
Registered User

Reg.datum: Feb 2010
Absolut inte. Jag frågar inte för att klanka ner på andra. Jag frågar för att det vore intressant att veta vad jag kan göra för att pusha mig själv eller en vän när det kommer till kosten. Att man kan ha svårt att komma igång med träning kan jag förstå, men inte varför det ofta verkar så svårt att äta rätt. Tänk då på att jag nyligen suttit själv i samma sits (kan inte svaret ändå, haha). Men det vore kul med en diskussion kring ämnet. Men om det offendar så lägger vi ner, för det var inte uppsåtet.

All is good.
Lolala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 14:03   #6
thompaboy
Registered User

thompaboys avatar

Reg.datum: Jun 2008
Ett beteende man levt med under flera år och i många fall hela livet, är inget man ändrar på en kafferast. Har själv varit överviktig för ett par år sen men gått ned ca 20 kg och anser mig för tillfället hyfsat vältränad. Jag känner mig dock fortfarande "överviktig" i skallen och det är disciplinen som gör att jag inte äter mer än jag gör för aptiten är mycket större än kaloribehovet.

10 km: 39:32
thompaboy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 14:26   #7
Ean
Registered User

Eans avatar

Reg.datum: Feb 2009
Exakt, det handlar bara om okundskap som ovan nämndes. Jag har hört så otroligt dumma saker genom tiderna. Ett exempel är ju en arbetskamrat som slängde i sig 20 mackor till lunch när han försökte banta. Han sa att det var fullkorn och man blir inte tjock utav det. Det var ett exempel!
Ean är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 15:35   #8
VoDaresVins
Registered User

VoDaresVinss avatar

Reg.datum: Apr 2005
Vad gäller de bekanta är överviktiga skulle ja säga problemet är att allt småätande hit och dit är nåt de inte tar notis om. En glass, godis, en bulle nu som då. Förutom då under ca. två veckor per år när de fått nys om en ny diet som de testar. Då igen när riktig mat står på bordet är de försiktiga med portionerna, "för att inte gå upp i vikt".
Edit: detta var visst off-topic; Sedan lyser ju även konditionsträningen i sin frånvaro, för det är ju det absolut sista de är beredda att försöka...
Gammal 2010-02-21, 16:00   #9
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Att reducera maten och ätandet till något enbart fysiologiskt är fullständigt fel. Det är EXTREMT mycket mer invecklat än så.

"Illusion of choice" är tydligt vad gäller kosten och vad, när, hur mycket, hur ofta, med vem o.s.v. o.s.v. är inte någon slump även om man kanske tror det. Jag känner en enorm empati för många överviktiga och förstår fullständigt vilken kamp det måste vara ofta.

Jag har mina egna issues och det tror jag alla har, förstår inte hur det kan vara så svårt att tänka i samma banor gällande kost och träning. Jag lär t.ex. inte skaffa körkort i första taget även fast jag vet att jag borde gjort det för flera år sedan.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 17:09   #10
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Vad åt du själv för att lyckas uppnå den högre vikten? Där har du väl en ganska bra start :P
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 17:15   #11
HyunJin
Registered User

HyunJins avatar

Reg.datum: Dec 2009
Är garanterat andra anledningar än just aptiten som gör att man överäter eller ligger på ett kcal-överskott! Tror absolut inte att varken okunskap eller hunger som gör människor överviktiga!
HyunJin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 18:26   #12
VoDaresVins
Registered User

VoDaresVinss avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Ursprungligen postat av HyunJin Visa inlägg
Är garanterat andra anledningar än just aptiten som gör att man överäter eller ligger på ett kcal-överskott! Tror absolut inte att varken okunskap eller hunger som gör människor överviktiga!
Jovisst, jag håller med både dig och Eddie, men beror ju på om man diskuterar äpplen eller apelsiner. Håller inte med om man diskuterar övervikten som majoriten av befolkningen lider av. Utan att peka ut nån, ungefär 80% av min vuxna släkt.
Gammal 2010-02-21, 18:37   #13
Prankie
Registered User

Prankies avatar

Reg.datum: Nov 2002
Du blev mätt som attans på en köttbit med lite sallad till?
Gammal 2010-02-21, 18:37   #14
HyunJin
Registered User

HyunJins avatar

Reg.datum: Dec 2009
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Jovisst, jag håller med både dig och Eddie, men beror ju på om man diskuterar äpplen eller apelsiner. Håller inte med om man diskuterar övervikten som majoriten av befolkningen lider av. Utan att peka ut nån, ungefär 80% av min vuxna släkt.
Sedan tror jag, att i mångas fall är mat inget man skall ha för att kroppen skall fungera och för att man skall må bra, i första hand. Utan mat är något som "skall vara gott", något man "skall njuta" av och är mer prioriterat än hur "nyttigt" något är.
HyunJin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-21, 19:20   #15
Vinter
Lagom

Vinters avatar

Reg.datum: Sep 2006
Jag vägde 115kg en gång i tiden på 181cm. Mitt problem var dåliga vanor. Vissa kaksorter innehåller uppåt 500kcal på 100g, fullpackat med energi. Sockrad läsk ger ingen mättnadskänsla så det är lätt att få i sig mycket energi på kort tid. Ett glasspaket kan innehålla ett halvt dagsbehov av energi. Mitt problem var aldrig vanlig mat, utan extra energi från onödig föda, i kombination med att jag slutade idrotta men åt fortfarande lika mycket.
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:39.