Citat:
Ursprungligen postat av Tobbey
Ja va fan 100kg bör du kunna ha, känns som du har jobbat på din bänk ett bra tag nu, så 100 bör inte vara alltför långt bortom horisonten så att säga
Jag har blivit mer och mer sugen på att börja bänka igen, alla pressar står still just nu så tänkte eventuellt bryta av med lite bänkar några veckor. Får se hur det blir dock... Måste prova ett maxlyft först så jag har något att utgå från. Tror inte jag sätter mycket mer än 85kg dock (smalt). Påstås ofta att om du kan pushpressa 100kg bör du iprincip kunna bänkpressa detsamma, vettefan om det stämmer men vem vet. Inte 100 men kanske 90-95? Jag har ingen aning om hur bänken ser ut just nu så därför jag blivit lite nyfiken. Bänkade iallafall 85kg smalt typ i september förra året, pushpressade väl ungefär detsamma då. Pushpressar nu 95kg rätt lätt och var nära på 100 häromdagen så bänken boooooorde ökat eftersom armarna är starkare.
|
Utvilad borde jag ha 100 kg men vem vet?
Jag kan absolut inte push-pressa runt 100 kg men det beror väl på att jag inte tränat på det. Så tvärtom med dig, initialt kommer du kanske inte bänka mer än 80-85, men efter någon vecka med frekvent bänkande borde du kunna ta 100 kg. När man inte bänkat på ett tag är teknik och balans helt ur spel men man finner det ganska snabbt. Jag tycker du borde ta tag i bänkpressen, en bra övning, tränar fler muskler än push-press och en excellent kukmätare bland grabbarna