handdator

Visa fullständig version : har ni facebook?

Sidor : 1 2 3 4 [5]

MaxTheMarketer
2018-07-23, 08:56
Den som vill får för övrigt gärna bli min vän på https://facebook.com/andreas.abelsson

Jag accepterar kreti och pleti.

Jag har nu ansökt om att få bli din vän.

leo1
2018-07-23, 10:01
Det är farligt när man har en enhet som man är automatiskt inloggad på. Satans lätt att glömma bort lösenordet.jag kommer knappt ihåg mitt lösenord till min mejl.

King Grub
2018-07-23, 10:06
Jag skriver aldrig ned lösenord, utan har alla i huvudet, där dom är säkra.

svenbanan
2018-07-23, 11:09
Jag låter lastpass generera och lagra lösenord åt mig. Då behöver jag bara ha ett lösenord till datorn och ett huvudlösenord till lastpass. Funkar snorbra tycker jag, och jag behöver inte försöka komma ihåg långa lösenord med massa nonsenstecken.

Innan jag började med lastpass hade jag 4-5 olika lösenord som jag använde till alla sajter. Då körde jag med olika "säkerhetszoner" så jag använde inte samma lösenord till min primära gmail som jag hade till min hotmail och andra junkmails (som jag använde för att skapa nya testkonton på diverse sajter). Dessutom hade jag inte samma lösenord till alla sajter som krävde inloggning heller. Där försökte jag gissa mig till vilka sajter som verkade mindre säkra och riskerade att bli hackade och använda andra lösenord till dessa sajter än mer seriösa.

Jag tror inte jag fick nåt konto hackat då jag hade denna strategi heller. Dock fick jag ett facebookkonto då jag skapade en ny hotmailadress en gång. Dvs nån hade reggat sig med den adressen och sedan inte använt det mailkontot så hotmail recyclade det. Sedan började det komma mejl till mig om diverse facebookrelaterat junk.

Jag har för mig att jag begärde lösenordsändring och loggade in och skrev några "humoristiska" inlägg och sedan på nåt sätt fick tag på den rättmätiga innehavaren.

King Grub
2018-07-23, 11:29
Lösenord som 7jduKg&)khK3o är värdelösa. Det tar en dedikerad dator några minuter att hitta det.

Lägg ihop fyra random ord. Typ gasmasktorsdagflapjackfortare. Det tar samma dator en miljard år att knäcka det.

svenbanan
2018-07-23, 11:44
Lösenord som 7jduKg&)khK3o är värdelösa. Det tar en dedikerad dator några minuter att hitta det.

Lägg ihop fyra random ord. Typ gasmasktorsdagflapjackfortare. Det tar samma dator en miljard år att knäcka det.

Fast i ärlighetens namn är det nog ett rätt svårknäckt lösenord om det har tretton bokstäver urvalda ur ett alfabete med 50 tecken (eller hur många det nu blir om alla nonsenstecken och nuffror räknas med). Svårt att komma ihåg lösenord med många konstiga bokstäver dock, så de tenderar nog att inte bli lika långa som i ditt andra exempel.

Krampus
2018-07-23, 11:45
Jag skriver aldrig ned lösenord, utan har alla i huvudet, där dom är säkra.

Är du intresserad av en fräsig foliehatt typ Tyroler om du en dag skulle känna att du behöver extra virusskydd för din lagringsenhet? Skulle vara grymt kul att få göra en! Isf, skulle du kunna tänka dig att ha hatten på gymmet? Jag addar dig direkt.

rememberence
2018-07-23, 13:56

Vad är det för dedikerad dator som klarar av det lösenordet på några minuter?

TranceII
2018-07-23, 14:41

13 tecken som inkluderar specialtecken är alldeles för stort för att göra brute force på. Även för ett botnet.

Sedan notera att crackers är smarta och de kör dictionary attacks som kombinerar ihop ord så som man skall göra det så släng gärna in något annat eller använd flera språk eller ovanliga ord.

Lycklig
2018-07-25, 23:04
Den som vill får för övrigt gärna bli min vän på https://facebook.com/andreas.abelsson

Jag är kreti.

-squat-
2018-07-25, 23:38

Annars kan du ju aktivera följ-funktionen så kan man hålla koll på inlägg från dig utan att vara din vän. ;)

ceejay
2018-07-25, 23:41
jag vill vara grubs vän!

en stor stark
2018-07-25, 23:43
jag vill vara grubs vän!

Shit jag med. Blir ju nästan nervös :P

Dåren
2018-07-27, 06:01

Jag förstår inte vad det är som försvårar för datorn... Mängden tecken?

Dåren
2018-07-27, 13:56
Narrades du, King Grub?! :d

svenbanan
2018-07-27, 15:34
Narrades du, King Grub?! :d

Svårighetsgraden (tiden det tar att knäcka genom att testa alla teckenkombinationer på alla platser i lösenordet) ökar exponentiellt med antalet tecken.

Lösenord som består av en massa nonsenstecken är svåra att komma ihåg, så de är oftast inte lika långa som ifall man sätter ihop en hel hög med ord istället.

Han överdrev med att det där första lösenordet med nonsenstecken skulle vara värdelöst och gå att knäcka på några minuter. Däremot är det mycket bättre med ett lösenord som är fyra gånger så långt även om det består av en massa ord som går att hitta i en ordlista.

EyeOfTiger
2018-07-27, 16:00
Vad är grejen med HEMLIGA GRUPPER och snacka skit om folk/uppmana till våld/allt möjligt skit mm mm?

Hur ställer sig facebook till det?

Sparven från Minsk
2018-07-27, 16:01
Ett lösenord på 8 tecken (som innefattar, stor/liten bokstav, siffror och specialltecken) tar några miljarder år att knäcka.

Yes
2018-07-28, 00:45
Ett lösenord på 8 tecken (som innefattar, stor/liten bokstav, siffror och specialltecken) tar några miljarder år att knäcka.
Nej, mer som ett par timmar till ett par dagar.

King Grub
2018-08-03, 17:26
Facebook är nere i stora delar av världen. :o

Nattljus
2018-08-03, 17:26
Facebook är nere i stora delar av världen. :o
Är undergången äntligen här? *cupid*

King Grub
2018-08-03, 17:28
Antagligen en http://www.wowhead.com/item=90557/dead-mole i en server.

leo1
2018-08-24, 07:45
Hur pausar jag mitt konto?

leo1
2018-08-24, 08:41
Hur pausar jag mitt konto?

Hittade

leo1
2018-08-24, 09:40
Då har jag pausat Facebook. Jag skaffade konto där rätt tidigt. Sjukt vilken utveckling egentligen!

Jag kände att det var så mycket rassepropaganda och annat just nu. Ska bli skönt att vara utan :)

smerk
2018-08-24, 18:21
Hur gamla är ni som avstår facebook helt? Jag kollar aldrig i flödet eller lägger upp bilder men jag hade aldrig klarat mig utan facebookchatten. Där planeras allt med mina bekanta.

leo1
2018-08-24, 18:46
41. Kommer känna mig handikappad när det kommer till olika event kanske. Jag har märkt mina syskonbarn mellan 14-20 använder Facebook lite.

Instagram har tagit över mycket.

Hemi
2018-08-24, 18:51
Hur gamla är ni som avstår facebook helt? Jag kollar aldrig i flödet eller lägger upp bilder men jag hade aldrig klarat mig utan facebookchatten. Där planeras allt med mina bekanta.

Var ordentligt vuxen redan när det kom och avstod helt efter under kanske 7 ör. Sedan hände det grejer och jag behlvde få kontakt med folk som bara kunde hittas genom FB. Sen blev jag kvar men måste hitta en balans där jag går in ganska sällan. Tyvärr har vissa best'mt sig för att det är den allmäna kontaktplatsen.

Hemi
2018-08-24, 18:56
41. Kommer känna mig handikappad när det kommer till olika event kanske. Jag har märkt mina syskonbarn mellan 14-20 använder Facebook lite.

Instagram har tagit över mycket.

Instagram, whatsapp,
Facebook är lite fossildrivet, fast i Latinamerika, Mellanöstern, Afrika etc verkar det tuffa på mer.

leo1
2018-08-24, 19:04
Instagram, whatsapp,
Facebook är lite fossildrivet, fast i Latinamerika, Mellanöstern, Afrika etc verkar det tuffa på mer.

Whatsapp är riktigt stort I Spanien. Fick det installerat i affären när jag köpte ny lur därnere. Tror det är bra också, om man vill skicka filer och sånt.

leo1
2018-08-27, 15:46
Facebook är mer beroendeframkallande än vad jag anat :d har öppnat upp en profil som jag inte använt på typ 10 år. Otroligt att jag kom ihåg lösenordet.

Av någon anledning verkar sidan så gammal att jag inte får upp vissa grupper :)

3 vänner där som jag inte vet vilka dom är.

Rätt skönt. Knappt någon feed. Kan gå in och söka på det jag vill.

billmaier
2018-08-27, 17:25
Tog bort skiten för ett par veckor sedan och har aldrig mått bättre psykiskt. Är inte med i några andra sociala medier heller.

Slartibartfast
2019-09-11, 09:32
Jag har inställt att inga bilder jag taggas i syns på min tidslinje, men emellanåt tar jag bilder av mina vänner, som jag sedan taggas i som fotograf. Vissa av dessa bilder blir bra, och får gärna visas på min tidslinje. Hur gör jag undantag för dessa enstaka bilder?