Visa fullständig version : Det är dags att vi slutar diskutera dieter och tittar på evolutionen istället
Ät vilken mat du vill, lev livet, säkra avkomman och säkra våran miljö. Där har ni min åsikt i vilken fråga som nu behandlas.
Jag reagerar på orden "oss" och "vi". Det är mycket abstrakta begrepp som man bör vara försiktig med att använda. De förutsätter ett gemensamt och minst lika abstrakt mål för de individer som man packar ihop till ett kollektivt "oss" eller "vi". Om detta mål inte tydligt framgår av sammanhanget och ej specificeras av den som orerar så tappar ordströmmen allt informationsvärde.
Vad sägs om att inte kasta sten i glashus?
Var det någon som läste debattartikeln i GP (del 1 s. 27) idag?
"Köttet - större miljöbov än transportsektorn"
Några korta fakta som togs upp:
"Kött- och animalieproduktionen står för 18% av utsläppen av växthusgaser."
"Producerandet av ett kilo kött kräver omkring 10 gånger mer resurser än producerandet av ett kilo växter, med lika mycket protein."
+ en hel del annat som jag inte orkar skriva av.
Det var taget från en rapport från FN:s jordbruksorgan FAO som släpptes i höstas.
Bemöt gärna det ni som säger att det är hållbart med en diet bestående mestadels av kött/animalieprodukter.
Rättare sagt:
Alla _vet inte_ att de vill bli bodybuilders ;D
*slap*
Var det någon som läste debattartikeln i GP (del 1 s. 27) idag?
Den är skriven av Grön Ungdoms språkrör, vilket kanske kan skrämma någon, men oavsett vad man har för politisk åsikt var det en intressant artikel. Den kan läsas på följande länk:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=114&a=338488
Vad sägs om att inte kasta sten i glashus?
"Målet" har jag gjort tydligt och klart i mina inlägg.
Miljödebatten är minst sagt humoristisk. Det går bra att snacka men när det kommer till kritan så är det ingen som är villig att offra sin livstil. Det finns ingen som äter växter för att skydda miljön; miljösnacket är bara ett misslyckat försök att rationalisera sin livstil som inte alls grundar sig på förnuft och sans utan sociala och känslomässiga faktorer. Du underlättar inte ett dyft för de i världen som lever på svältgränsen genom att äta växter och det är hur som helst inte därför du äter växter till att börja med.
Du underlättar inte ett dyft för de i världen som lever på svältgränsen genom att äta växter
Hur vet du det?
Annars gillar jag hur du avfärdar det argument som fullständigt krossar alla potentiella fördelar med paleolitisk kost (i min mening), du rationaliserar bort faktan med subjektiva åsikter och argument. En naturlig reaktion, men den vinner inga debatter.
Det finns inget viktigare är planeten vi lever på.
Hur vet du det?
Annars gillar jag hur du avfärdar det argument som fullständigt krossar alla potentiella fördelar med paleolitisk kost (i min mening), du rationaliserar bort faktan med subjektiva åsikter och argument. En naturlig reaktion, men den vinner inga debatter.
Det finns inget viktigare är planeten vi lever på.
Vilka fakta rationaliserar jag bort? Propaganda från veganismen och insnöade politiska falanger är inte fakta. Det är den politiska kontrollapparaten som gör köttet till en miljöbov genom subventioner och centralisering. Om köttproduktionen får stå på egna ben har den inget annat val än att vara miljövänlig då det är det effektivaste sättet att driva köttproduktion på. Jag personligen väljer kött från fritt betande djur. Jag förelår att du läser lite om hur kött produktion bedrivits genom historien och vilken modell som visat sig effektivast genom enkelt naturligt urval utan inblandning av staten.
Jag har aldrig påstått att 7 miljarder människor kan leva "paleolitiskt" men ej heller kan 7 miljarder människor köra bil, än mindre tvätta bilen med rent vatten, äta glass & godis, äga en dator, beställa och vräka i sig "kosttillskott", träna på gym, lyxa till det på restaurang, äga en dator etc. Listan kan göras oändligt lång och etiken blir fort grumlig.
Listan kan i synnerhet göras oändligt lång om jag upprepar mig själv. Ett missöde med copy istället för cut...
Vilka fakta rationaliserar jag bort?
Du rationaliserar bort faktan från rapporten och du gjorde det precis igen. Man kan tyvärr inte bara rationalisera bort fakta, du får isåfall komma med annan fakta som visar att den första faktan inte stämmer.
Ledsen för det sena svaret.
Bumpar upp för att jag tycker det är intressant i teorin.
Skulle du Fluffy vilja ställa upp och skriva en utförlig journal där du även skriver i hur du tränar och vilka resultat du uppnår, och hur du äter. Mycket gärna med bilder på din utveckling. Alltså en seriös journal.
Jag är intresserad av hur din diet påverkar kroppen och träningen jämfört med en diet där kolhydrater utgör den största delen. Det finns ju ett drös journaler av folk som följer dieter där kolhydrater utgör 50% av näringsintaget.
Det skulle vara mycket intressant att följa.
-Mike
westerbotten
2007-05-08, 15:11
För att spinna vidare på frågan om mejeriprodukter så finns det en studie som måste anses som betydande i frågan men som väldigt få känner till. Anledningen till att få känner den studien beror på att mjölkindustrin inte ligger bakom, vilket de i princip gör på alla studier kring mejeriprodukter. Jag har inte tillgång till den men det är säkert ngn på brädan som har: Briggs, RD, Rubenberg, ML, O'Neal, R, M., Thomas, WA, and Hartroft, WS. Myocardial infarction in patients treated with Sippy and other high-milk diets. Circulation, 1960; 21: 538-42.
Tillåt mig gäspa ödmjukt.
För det första. 1960....
För det andra: skulle lika gärna kunna ses som en total motsägelse mot paleolitisk kost. Vad innehåller mjölk? - Mättat fett. Det är ju det som är så jävla bra, eller hur? Mer kolhydrater istället för fett hade kanske räddat hjärtinfarktpatienterna?
Och slutligen, seriöst: Vi får väl se vad vetenskapen kommer fram till ang. dessa skumma dietteorier. Inte kan man väl bara sitta och tycka och resonera. Man måste backa upp sina argument med fakta - inte med aftonbladet hälsa...
machine gun
2007-05-08, 17:20
Bumpar upp för att jag tycker det är intressant i teorin.
Skulle du Fluffy vilja ställa upp och skriva en utförlig journal där du även skriver i hur du tränar och vilka resultat du uppnår, och hur du äter. Mycket gärna med bilder på din utveckling. Alltså en seriös journal.
Jag är intresserad av hur din diet påverkar kroppen och träningen jämfört med en diet där kolhydrater utgör den största delen. Det finns ju ett drös journaler av folk som följer dieter där kolhydrater utgör 50% av näringsintaget.
Det skulle vara mycket intressant att följa.
-Mike
Jag skulle faktiskt ännu hellre vilja se hur Klein äter och tränar samt resultaten av detta. Han tar det ju steget längre genom att endast äta rått kött om jag förstått det rätt. Men båda vore förstås intressant att se.
Tillåt mig gäspa ödmjukt.
För det första. 1960....
För det andra: skulle lika gärna kunna ses som en total motsägelse mot paleolitisk kost. Vad innehåller mjölk? - Mättat fett. Det är ju det som är så jävla bra, eller hur? Mer kolhydrater istället för fett hade kanske räddat hjärtinfarktpatienterna?
Och slutligen, seriöst: Vi får väl se vad vetenskapen kommer fram till ang. dessa skumma dietteorier. Inte kan man väl bara sitta och tycka och resonera. Man måste backa upp sina argument med fakta - inte med aftonbladet hälsa...
Tycker du att vi ska förkasta studier som är gjorda på 60-talet eller tidigare? I så fall finns det väldigt mycket du inte kan tro på.
Jag kan inte förstå parallellen med mättat fett och paleolitisk kost. Vad har dem att göra med varann?
Inser du hur naiv du låter när du säger att vi ska vänta på vetenskapens resultat? Kostråden ändras frekvent och varierar kraftigt, om du inte har märkt det. Det kommer inte vara så att "vetenskapen" om 5 år är överens hur kosten ska se ut.
Och slutligen så är det väl ändå du som har tyckt och resonerat i det som du skriver? Kanske jag missade dina referenser? Jag kom med referens till den studie som troligen är den mest omfattande och seriösa som oberoende någonsin gjorts på mejeriprodukter.
Doctor Snuggles
2007-05-09, 09:35
Du är här och gör reklam för en diet som höll oss kvar i stenåldern istället för att titta på den kolhydratrika som gjorde att vi utvecklade vår intelligens så pass mycket att vi ... lämnade grottorna?
Hm, nu har jag inte stenkoll på evolutionslära, men av vad jag läst så var det för att vi övergick till en fett- (särskilt omega-3) och protein-rik kost som ledde till hjärnans utveckling.
Hm, nu har jag inte stenkoll på evolutionslära, men av vad jag läst så var det för att vi övergick till en fett- (särskilt omega-3) och protein-rik kost som ledde till hjärnans utveckling.
Ok.
ytterliggare en vag tanke som jag minns, är att utvecklingen tog fart med hjälp av grödor och med detta växelverkan med djurhållning ökade energiintaget och möjligheten att skapa samhällen då alla personer i en social gruppering inte längre behövde ägna sig åt jakt över stora områden.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.