Visa fullständig version : Klenmenren - Strength through perseverance
Sidor :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Klenmenren
2006-06-11, 20:59
För att bespara min närhet ett 15min referat efter varenda träning samt redovisning av varenda gram jag lyft så tänkte jag göra en journal.
Tävlar i styrkelyft.
Åldersgrupp Juniorer 19-23 ett par år till. I klass -90 kg har jag befunnit mig för det mesta. Är 183 cm lång.
Borde väl gå i +en men i -100 kommer jag nog nåt år framöver att befinna mig i.
Går inte upp i vikt särskilt hastigt, nåt hekto nåt år lr så på senaste. Det är dock inget jag bekymmrar mig över än så länge eftersom jag inte stagnerat totalt ännu.
Tävlingspers med utrustning:
Böj - 237,5
Bänk - 142,5
Mark - 282,5
Dock ej i samma tävling så det sammanlagda stannar på 655.
Utrustning är jag helt värdelös på, av olika orsaker, främst avsaknad av expertis men även avsaknaden av flera passare gör ju sitt. Har på senaste lyckats få till åtminstone markdräkt och böjdräkt till någorlunda rätt passform. En riktig bänktröja håller jag på att köra in så jag bör kunna få ut mer än ca 7,5 kg av denna.
Brukar träna 4ggr/vecka, min definitionen av passen är som följer:
#1 - Böj, lätt mark
#2 - Bänk
#3 - Lätt böj, mark
#4 - Lätt bänk
Använder inte så mycket komplement såvida jag inte tror/vet att jag ökar i sl-grenarna av att inkludera dem. Tränar i princip aldrig tungt. Försöker hålla i utförandet samt bra fart i lyften. Skriver nog lite mer om hur träningen ser ut om nån vill veta etc.
Närmast är det serieomgång 3 i SL som väntar i tävlingsväg, senare DM om det blir så, och eventuellt en tävling runt nyår. Annars är det ju för såna som mig, det undre skiktet, SM som är årets största tävling i mars 2007. Återstår att se hur länge jag skriver journal men i alla fall.
Har som mål att göra 245-150-285 = 680 innan 2007 vilket får bli målet till serie 3. För övrigt var detta förra årets senior SM kvalgräns i -90 kg. Annars är 700 i -90 ett resulatmål jag tänkte klara av.
Har även andra målsättningnar med lyftningen i form av rekord etc. men det är ju inte så jätte intressant kanske.
Filmer kan ordnas, gärna om någon styrkelyftsvirtuos på forumet vill ta en liten koll på teknik etc.
Ja det var väl det väsentliga samt en massa oväsentligt. Det lär väl märkas när nästa inlägg osv. kommer, eventuellt börjar jag träna imorn efter att ha varit lite krasslig några dagar. Om det nu mot förmodan är någon som kommer att sitta och vänta på inlägg alltså ^^.
Det om det.
är jag inte nog beff för att passa själv åt dig säger du?;)
Klenmenren
2006-06-11, 21:04
JO, jo visst är du det. Men det är ju synd att du inte är trillingar ^^.
skriv upp RAW resultaten också:whipped:
Klenmenren
2006-06-11, 21:07
Jahapp. 192,5 - 130 - 262,5. Inte de tyngsta lyft jag gjort, dvs. kul att det finns mer att ta av. Så, nu är sunkan nöjd och glad (hoppas jag)
Klenmenren
2006-06-13, 14:53
Gårdagens träning gick ut på att få ner stången till bröstet med den antagligen för stora titan f6:an.
Förra veckan gick ej 160 ner trots bra fart.
Igår gick jag 130 - 145 - 155 - 155 - 150 och fick ner stången på de tre sista. Är lite sjuk och väldigt otoppad men annars skulle 150 gått upp i sista. Det grundar jag på att jag pressade upp 160 med nån cm kvar till bröstet förra veckan.
Ett ljus i bänk-mörkret för min del, skulle man kunna säga. :)
Troligtvis så kommer den här tröjan att töja sig så mkt att den blir helt på tok för stor med min "tur" med bänktröjor. Får väl bli stark istället.
För första gången på länge har jag lite svårt att motivera mig till träning. Kan ju iofs bero på sjukdom, utetemperatur lr annat, men psyket känns lite slött just nu...
Får klura lite på det där, för såhär kan man ju inte ha det =>
Klenmenren
2006-06-13, 18:31
Tänkte att jag lägger väl upp ett par filmer från senaste tävlingen med utrustning i hopp om att någon insatt kan komma med en kommentar om utförandet etc.:)
http://rapidshare.de/files/22972010/Boj237.AVI.html
Böj 237,5, pers, dålig fart som synes, kan bero på att jag lindade själv = för löstt, samt att dräkten var lite nyinsydd och ovan, hyffsad balans.
http://rapidshare.de/files/22972157/Mark283.AVI.html
Mark 282,5, pers, drog 280 6dagar innan vilket var pers med 7,5 då. Lite sliten med andra ord. Tappar ryggen och höften stiger aningen innan jag får draget, som det blir då jag missar/det blir tungt. Farten från backen blir ju ok då men uträtningen blir desto tyngre.
Har ju mina idéer om vad göra för att fröbättra mig men den kunnige kan nog säga något än mer konstruktivt.
Tack o bock
Klenmenren
2006-06-16, 18:25
För att inte förta mig efter sjukdom ägnade jag kvällen åt lite däckvält, ok och lite stenlyftning.
Kan konstatera att sånt här handlar säkert 80% om teknik. Spelar inte så stor roll om jag marklyfter 300 kg, däck på 300 kg kräver inte ens i närheten samma styrka. Däremot skulle man säkert haft nytta av lite biceps, som jag inte ens tränar specifikt.
Inte för att bortförklara min svaghet i starkeman, det är ju kul att lyfta annat än stänger ibland, men det är ju inte någon absolut styrka man testar i såna här övningar direkt.
Välte iaf i omgångar däcket på ca 300 kg, som mest 6 väl på raken, börjar få in en bra teknik nu så att man slipper stå och böka upp däcket. Inte särskilt oväntat så går det väldiggt snabbt att få däcket till strax ovanför knäet.
Efter det gick jag en sväng med ett ok på ganska precis 250 kg. Även det kräver en viss teknik för att få in nån slags rytm för att inte stupa det första man gör. Mätte inte nån sträcka men gick i några omgångar med 5-6 meter som längst.
Natursten på 140 kg försökte jag även lyfta på ett vettigt sätt. Har tidigare fått upp den från backen men inte så mycket längre. Efter lite tekniktips och klister på händerna så lyckades jag iaf lägga den i knäet ett par gånger. Nästa gång ska jag väl ta en promenad med den också. Fattas väl ca 20 cm i midjemått för att kunna få framgång i den grenen.
Slutligen körde vi tandemlyft med 500 kg däck bara på skoj. Det var skoj. Testade även att endast marklyfta däcket. I väldigt lätt nerförsbacke gick det efter några försök. Vändningen får väl komma sen nåt år =).
Det jag tror jag kommer att träna lite halv-seriöst som komplement är att gå med ok. Kräver väldig god bålstabilitet, vilket man som bekant behöver för att lyfta tungt. Kul variation också.
För att avsluta den här novellen så säger jag bara att enligt mig är strongman eller starkeman endast roliga övningar, lite cirkus så att säga, inte någon "idrott" att tävla i seriöst, för min egen del alltså, beroende på en mängd olika faktorer.
Hejhopp
Riktigt grymma marklyft. Kan absolut bli intressant att följa denna journalen.
Kollade lite på filmerna, men kunde inte säja något spec i lyften som var dåligt. I marken blir ryggen rätt böjd, vilket gör en rätt tungt utlåsning men det behöver ju inte vara fel, speciellt med tanke på att du lyfte väldigt tungt där. Knäböjen ser ut som du startar men ångrar dig för att precis efter köra den riktiga starten.
Klenmenren
2006-06-16, 19:31
Oskis: tack ska du ha =). Då ska jag försöka fylla sidorna med intressant lyftning ;)
Bubbe: Jo det var ju som sagt tungt. Och tävlingslyft skiljer sig på det sättet från träningslyft, dvs. inte tekniskt fulländade, detta var ju också 2a försöket på den vikten 283 kg men ändå.
Men har du några tips kanske? Tränar 95% av passen utan bälte och står alltid på höjd (50kgs järn eleiko) förutom ca 4-5 pass innan tävling, har aldrig kört mark från höjd över 190 kg, aldrig varit över 200 i vanlig mark utan bälte. Tränar raka mark, och ett par höftextensions specifika övningar som komplement ibland, endast lätt då.
I böjen så är jag inte riktigt säker på när du menar att jag börjar, jag går ut, får signal, tar luft, spänner till och böjer.
Men då har jag ju sett mig själv böja så mkt så jag märker ju inte såna saker. :thumbup: för sånt alltså.
Daniel Mattusch
2006-06-16, 19:40
Härligt men journal, fint resultat i marken!
Klenmenren
2006-06-16, 19:44
Daniel: Tack tack =).
Kanske skulle skrivit att jag är född 1986 för att undvika allmän förvirring.
nej såg bara att du böjde till på knäna i böjen innan du sas började. men kan ha vart att du bara korrigerade balansen också.
Du är ju riktigt stark i marken så finns väl inget att ändra än att bara köra på? öka vikterna, sänka vikten, öka igen osv.
Böjen verkar vara något av en svagpunkt hos dig, eftersom du marklyfter 45kg mer än böjer i utrustning. Kan kanske vara psykologiskt att kroppen inte riktigt är van vid den tunga belastningen? träna utgång och halva böj på svintunga vikter för att öva upp nervbaning och belastningsförmåga?
Klenmenren
2006-06-16, 20:11
Jo precis. Vi är överens, har kört negativa och halvor i perioder, och med utrustning oftare såklart. Den logiska förklaringen är att jag sällan har fler passare än 1, vilket gör att jag inte kan träna så mkt på övervikter. I mark däremot är man ju inte i behov av passning så =). Samt har kört med för stor utrustning och för lösa lindor, svårt att linda hårt på sig själv ^^. Man märker skillnad när det är någon från en erfaren klubb som sköter lindandet.
Förutom utrustningsträning och sömnad så är det nog vikvana och fart som jag kan träna på som du säger. Böjer iofs ganska rakt nu så hållningen å tunga vikter är rätt bra. Men bra kan bli bättre och bättre kan bli bäst som sagt. Och utgångarna är ju nästan 1/3 av böjen ibland...
Ja nä men bara för att man är stark behöver man inte ha bra teknik =). Man bli ju bra i den teknik man tränar som sagt. Och har man brister i tekniken så stagnerar man ju förr eller senare på ett eller annat sätt. Antar att det bara är att jobba på med hållningen i starten och dylikt som gäller.
Tack för synpunkterna. Keep 'em coming =). Lägger väl upp lite fler filmer på tävlingslyft snart. Känns lite sådär att lägga upp träningslyften då jag aldrig kör på några vikter som är något attt hänga i granen men det gör jag nog också senare =>.
stahlberg
2006-06-17, 12:41
Alltid trevligt med nya SL-journaler, denna gång av en riktig marklyftare! (På basen av personrekorden, alltså. Några filmer kan jag inte kunnat se).
Klenmenren
2006-06-17, 13:53
Tränar böj på lördagar numera, istället för måndagar, i och med att jag är ledig då.
Knäböj 4*4 @ 100 - kändes stabilt och explosivt, filmat blev det också.
"Pistols" el. enbensknäböj om man så vill 2*4/ben - stående på 2st 50kgs vikter. Håller bara fokus på att hålla en bra hållning och hålla knäet över foten.
Raka marklyft 2*6 @ 80 - på 2st 50kgs järn elekio som ovan - börjar lätt
Liggande lateralflexion mot bänk (???) eller ja, allmänt känd som fetknoppens magövning - 2*8/sida
I vilan mellan magövningen körde jag enbens plinthopp 3*5/ben till ca 4~dm, mest på skoj och att jag inte känner för vadträning
Har svaghet i abduktorerna så pistols samt bra teknik är ju ett sätt att få upp dem antar jag. Någon som har förslag på bra övningar för detta, gärna så knäböjsanpassade som möjligt. Har testat böj med gummiband (knälinda) runt benen men det kändes sådär.. Problemet är alltså att jag, mest då jag går för djupt, att knäna roterar inåt, är något plattfot så jag pronerar ju men har inlägg som motverkar det mesta. Aja, tips välkomna.
Använder ju inga vikter nu men kör i alla fall alltid utan bälte om jag inte har annan utrustning på mig. Börjar lätt som sagt, har lagt upp progressionen till serie 3. Kanske är helt åt skogen men om nån vill ta ett kik kan jag ju lägga upp min lilla plan =).
Det var dagens
Stahlberg: tack =), 1/3 grenar är ju alltid nåt att vara bra i =). Kunde du inte se dessa:
http://rapidshare.de/files/22972157/Mark283.AVI.html
http://rapidshare.de/files/22972010/Boj237.AVI.html
P.g.a. nerladdningsproblem eller uppspelningsproblem? Säg till så ska jag ordna bättre.
vill du att jag lägger upp filmerna på däckvältningen?:D
Klenmenren
2006-06-17, 13:59
Hehe, nä då skämms jag så =). Men du kan ju lägga upp dem så jag kan ladda hem dem iaf =))
haha, ja då säger vi så:thumbup:
Klenmenren
2006-06-17, 14:17
Eftersom film inte fungerar för alla ännu så kan ju en bild på eländet vara kul => även om man inte kan dra några större växlar av det hela.
Skippar att beskära o maskera o sånt eftersom man ändå inte går att känna igen under ett marklyft =) Om någon i bakgrunden känner sig träffad så får de väl säga till ;>...
31192
Kuriosa: gick 260, 262,5; och slutligen 280 då medalj var klar.
31193
Ännu mer kuriosa: gick 260, 283bom, 283 - lite otippat att jag skulle klara 3dje =) men man får ju ta i.
Sista bilden tagen av en vänlig själ i Sundsvalls Atletklubb. Kul då andra än de närmaste (3 personer) är intresserade.
Klenmenren
2006-06-17, 14:50
För att rätt ska vara rätt osv. så är det sunkan som står för filmandet/dokumenteringen av träningen och ofta tävlandet så two thumbs upp till honom :thumbup: :thumbup: , much appreciated.
stahlberg
2006-06-17, 15:34
Nej det kan jag inte. Eftersom jag nästan aldrig är hemma sitter jag oftast på interbetcafé, kan det bero på det? Eller också är det min egen data-okunnighet som spökar.
stahlberg
2006-06-17, 15:35
Hade du varit äldre så kunde man trott att du inspirerats av Vince Anello.
Klenmenren
2006-06-17, 16:29
Okej, men alltså, med risk för att bli övertydlig o fånig om du redan vet hur man gör.
Öppna länken, så får du två knappar på ca mitten av sidan, en som det står Premium på och en som det står Free på.
Klicka på Free.
Nu kommer det upp en ny sida med en nedräkning som pågår.
Vänta på nedräkningen.
Då nedräkningen är klar kommer en ruta med oftast 3 tecken upp samt en ruta där man skall skriva dessa tecken i till höger.
Skriv de tre tecknen i rutan, t.ex. E9F.
Klicka därefter på den grå knappen som det står Download from mirror t.ex. Berlin, på till höger.
Spara till hårddisk eller öppna direkt.
Kan du ändå inte se på filmen sen beror det på programmet som du öppnat med.
Är ju ingen datorexpert själv men det där kanske funkar som förklaring?
Annars om du har nåt sätt som du vet fungerar så kan jag göra på det istället =).
Appropå Vince Anello var jag tvungen att googla efter karln. Hehe, han såg aningen mer bitig ut än mig, av nån anledning.
Ser ju iofs några likheter. Står utåtvinklat och smalt med fötterna, får rundad övre rygg, ser lätt ansträngd ut i ansiktet (!) och får höften lite långt ifrån i utlåsningen typ hehe =). Jag stod dock ännu mer utåtvinklat förut för att slippa lyfta runt knäna. Det gjorde dock att greppet åkte ut till markeringarna på stången, p.g.a. att jag dök, och det är ju nån dm för brett att hålla =). Men det blir bättre.
Säg till om det funkar eller ej! Thank youuu
stahlberg
2006-06-17, 17:19
Efter googlande så vet du alltså att du har flera likheter med Vince Anello, varför jag kom att associera till honom när jag såg dig på bild. Själv glömmer jag aldrig VM 1978. Då låg Anello och finnen Unto Honkonen på samma subtotal efter böj och bänk. Men efter marklyft hade Anello vunnit - med 70 kg:s marginal.
Men du har väl knappast börjat med journal för att jag ska spamma i den. Jag kunde ju försöka komma med något matnyttigt också, om andra än "virtuoser" tillåts skriva (själv har jag inte gjort en knäböjning sedan 1987 och är därför ingen virtuos).
Tyvärr tillåter programmet inte att jag laddar ner filmen här. Det kanske går på det andra internetcaféet.
Ska dock kommentera bänktröjan en aning. Hur mycket en F6 hjälper beror på många saker (men mer än 7,5 kg ska det säkert vara). Det kanske skulle vara bra att få lite hjälp av någon van användare. F6 är en ganska besvärlig tröja. För det första kan man lite "korrigera" den beroende på hur man drar den över armarna. För det andra ska den vara ORDENTLIGT nerdragen framtill, om man ska få maximal effekt av den. För det tredje har den en tendens att dra skivstången för långt mot magen, vilket man ska vara försiktig med. För det fjärde kan den - i synnerhet om den inte är ordentligt nerdragen "sparka" skivstången ordentligt mot huvudet i lyftets mittläge på väg uppåt.
Åtminstone när vi tränar med F6 börjar vi med att ta den till hög kloss. Efter detta sänker vi den till låg kloss. Och först därefter (för oss, om vi har tid, på det tredje passet) sänker vi den till bröstet. Framförallt ska du inte "dra" den till bröstet, för då mister den lätt en stor del av sin elasticitet.
Klenmenren
2006-06-17, 17:39
Haha =). Ja nu räknade jag dig som en av detta forums virtuoser men jag är väl kanske inte på det klara med ordets innebörd =). Ändock är det mycket uppskattat om du tittar in och fäller lite kommentarer på det som är värt att kommenter, ja även det som inte är värt att kommentera =).
Haha, ja själv har jag ofta legat efter i subtotalen på sm men efter marken hämtat in och gått förbi med olika stora differenser =), det är kul.
Ja säg till om det fungerar eller ej på det caféet. Annars får jag väl byta ställe för filerna. Eftersom jag vill ha sypunkter på min teknik osv i lyftningen är jag intresserad av att de som är intresserade av att titta kan göra så =).
Angående bänktröjan så fick jag ut ca 7,5 kg av en metal bencher som jag nu har spräckt. Har en Inzer EPHPD 50 mkt insydd i armarna, som spricker när som helst. Egentligen vet jag inte om F6an är rätt för mig osv. men i brist på andra tröjor (spräckta) hemma så tänkte jag testa den här.
Intressant det du säger om F6an. Har märkt av mkt av det du säger. Det du säger kommer jag definitivt ha nytta av nästa gång jag kör med den. Att dra ner stången håller jag med om är bara att skippa, försöker ha fart och vänder när det tar stopp bara, men ska nog köra med kloss nästa gång som du säger. Har också haft ett par lyft då stången vikit sig mot halsen.
Appropå vikt jag får ut av tröjan så gissar jag på att jag kan göra 155 160 med den vilket ger 20-25kg~ extra iaf. Högst spekulativt alltså =).
Tack o bock
För att rätt ska vara rätt osv. så är det sunkan som står för filmandet/dokumenteringen av träningen och ofta tävlandet så two thumbs upp till honom :thumbup: :thumbup: , much appreciated.
awwhhhh*cry* ;)
Klenmenren
2006-06-18, 12:56
Det här kanske går bättre att titta på:
http://media.putfile.com/Mark283 - *popcorn*
Klenmenren
2006-06-19, 17:55
Jahapp. Det är varmt och ensamt i källaren så det var väl sådär att träna. Gick tydligen mkt snabbare än vanligt. typ 1h o 20min lr nåt. Skrämmande.
Bänk - 4*4 @ 82,5 - börjar lätt, har jag sagt det? - stopp samt ingen tävlingsbrygga
Inc. hantelpress 2*6 @ 24 - jag har kört dec. framgångsrikt i ca 6månader så för lite variation ska jag testa incline. Ännu mer fart här än då jag kör bänken. lutningen är den som blir av 2st gummi 15 alt. 2st elekio järn 50
Chins med rep 3*6 - smala chins alltså repet över stången. Försöker dra till bröstbenets nedre del. Har kört vanliga chins med bänkpressbredd med vikt en lång period så nu när det är sommar o träningen för min del inte känns som om den är på liv och död så varierar jag chinsen. Känns som att specifik latsträning har hjälpt min bänkpress mkt.
Omvänd stångcurl 2*8 - ja, biceps är ju inne på sommaren
Armhävning med fötter på balansboll 2*5 - Blir ju ganska explosiva armhävningar men jag tänkte bedriva detta som nån sorts "core" träning.
Ja det var det. Rätt avslaget idag. I alla delgrenar kommer jag att öka ca 10 kg varje vecka ett tag denna del av min planering.
Skepp ohoj
Klenmenren
2006-06-21, 19:23
Ryck knäböj 3*4 @ 50 - Tänkte variera mellan vanlig lätt knäböj, ryck-böj samt eventuellt lätt böj med ett gummiband runt benen.
Mark från höjd 4*4 @ 125 - Från 1st 50kg järn elekio. Var ett tag sedan jag riktigt tränade mark och väldigt länge sedan jag körde från höjd, i och med att det har varit tävlingar sedan ja februari i princip. Men fick till bra teknik o fart efter ett tag. Blev en liten omställning med vinkeln på överkroppen men annars var det bara att trycka fram höften i botten och dra. Håller båda händerna pronerade så länge greppet tillåter.
Pull-through 2*6~ @ fullt mag ;> - står i böj bredd, går ner djupt och håller ryggen upprätt, som i böj, och drar med gluteus och hamstrings mkt det går.
GHR (finnen) 2*6 @ ingenting(!) - ingen maskin alltså. håller så länge jag kan excentriskt, skjuter på med armar så mkt det behövs för att jag ska kunna dra mig upp med hamstrings varje rep.
En bålövning - körde det jag kallar hängande benvrid, drar upp benen till slutpositionen då man kör benuppdrag med böjda knän, därefter vrider jag höger och vänster utan att släppa "buktrycket".
Om jag inte skriver nåt så är utrustningen lika med noll, skor i knäböj dock =).
Gick väl sådär på det stora hela. Kändes segt i ryggen. Lyften är ju lätta men det känns inte så då man inte är helt 100. Men det vet jag vad det beror på. Kan ju inte vara 100% utvilad i ryggen jämt. Men Ryggen är ju inte prioriterad för mig heller så jag gråter inte för det. Benen kändes rappa iaf.
Tomt o varmt i källaren, lätt omotiverad.
Klenmenren
2006-06-22, 17:39
Smalbänk till kloss 3*3 @ 115, 120 - lillfingret på ringen ca 9cm kloss. Ska variera nu under "grundträningen" mellan den här och vanlig hög klosbänk.
Lätt djup bänk 2*3 @ 55 - med en s.k. mcdonald stång lr vad den kallas.
Face pulls 3*8
Side laterals 2*8
Utåtroationer 2*många
Bra fart idag. Känns lätt i bänken. Ska väl jobba mig uppåt så att jag reppar på 150 i klossbänk till hösten så har jag hämtat ikapp bänken hyfsat iaf. Prioriterade axelövningar med scapula depression och retraktion några månader och det märks tydligt i ökad brygga och stabilitet vid tunga vikter och i bänk med tröja.
Klenmenren
2006-06-24, 14:23
Lördagsböj... gick lite trögt men böjen hade ändå bra fart efter videogranskning =).
Böj 4*4 @ 110 - seg i ryggen. kanske hjälper med lite intressant stretching och annan träning. Rätt säker på att det beror på att jag är ovan jobbet på veckorna eller nåt. Brukar inte promenera, stå på huk sitta på knä m.m. osv. etc. hela dagarna. Får anpassa träningsupplägget lite bara.
Pistols 2*4/ben
Enbens upphopp på plint ca 4dm 2*4/ben
Liggande höftextension med fötterna på bänk ett ben i taget 3*6/ben - brukar ju köra raka mark eller lätta mark men eftersom ryggen var seg så körde jag en annan variant. Lite pensionärsgymnastik över det hela.
Inte en käft på gymet och psyket reagerade väl därefter. Personligen känns det ibland svårt att motivera sig då jag vet att vikterna är lätta och det inte gäller några personbästan osv. Men då får man tända till lite o fokusera så det blir bra fart o teknik istället. Har helt enkelt bättre spänning i kroppen när det gäller nåt.
Tjohej
stahlberg
2006-06-25, 18:28
Jag har inte skrivit här, därför att jag ännu inte sett filmerna. Angående träningen är det inte lätt att säga så mycket. Du har hittat ett träningssystem som du verkar nöjd med, som ger dig den utveckling du är ute efter. Har man gjort det ska man inte göra stora förändringar. Lyfttekniken kunde man kanske kommentera ; programmet är det svårt att föreslå förändringar i (tycker iaf jag).
Klenmenren
2006-06-27, 19:32
Bänk 4*4 @ 92,5 - utan brygga, m. stopp. bra fart.
Dec. hantelpress 2*6
Chins m. handduk 3*6
Omv. stångcurl 3*8
Hade bättre fart i bänken den här veckan. Har ju tränat uteslutande med maxbrygga rätt länge så det blir ju lite annat utan brygga.
Klenmenren
2006-06-27, 19:40
Stahlberg: Angående filmerna och tekniken skulle dina kommentarer vara minst sagt intressanta. Så vet du nån sida som du kan se filmerna på så säg till så laddar jag upp dem där. Eller om jag kan skicka till dig på ett eller annat sätt.
Upplägget kanske jag ska skriva lite mer om nu när jag vet att det är någon som läser här =).
Passen ser ju ut som förut. Kör ett lätt o ett tungt pass i varje delgren varje vecka. Utöver det någon komplement övning till den primära delgrenen som tränas den dagen. Ett par gånger i veckan har jag någon specifik bålövning, mest av stabiliserande art. I och med att bålstabilitet är en svag punkt.
Upplägget som nu, ca 8veckor innan tävling är kort sammanfattat med att jag börjar med en period som träningen ser ut hittils. Några komplement utan utrustning och några extra repetitioner.
Därefter kommer en period snudd på utan komplement, lägger in något pass med excentrisk böj o bänk, fortsätter vikstegringen men med färre reps, 2-3 samma antal set.
Efter det är det dags för utrustning och bara tävlingslika lyft, komplementen består av bålträning och eventuellt någon plyometrisk övning för böj och bänk och någon explosivitetsövning för marken.
Det var en "allmän" beskrivning men jag får väl skriva mer detaljerat senare.
stahlberg
2006-06-28, 19:27
Nu har jag sett marklyftsfilmen. Den är visserligen filmad bakirfrån (och inte snett framifrån, som jag helst vill), men visst får man en uppfattning om tekniken.
Först och främst tror jag, att du prövat olika teknikdetaljer/helhetsteknik, och efter detta kommit fram till att den teknik du nu använder passar dig bäst. Om så är fallet är det inte sagt att du kan göra några STÖRRE förändringar i din teknik som kunde vara till nytta. Då gäller det att öka styrkan, finslipa tekniken och jobba med SMÅ tekniska detaljer.
Du har samma smala fotställning som Vince Anello. Jag kan inte tro annat än att du experimenterat också med bredare ställningar tidigare, och sedan kommit fram till att denna passar dig bäst. Du går fram och ställer dig vid stången. Det SER UT som om du har skenbenen en aning från stången innan du går ner, och att stången sedan rör vid skenbenen. Detta är i så fall precis som det ska vara.
Som jag brukar säga kan man antingen stå med skenbenen fast i stången redan innan man böjer sig. Ju längre man står från stången desto mera 1) tvingar man kroppen att bli rakare, 2) tvingar man höfterna närmare stången (för vad jag brukar kalla "samlad styrka") och 3) tvingar man ner höfterna i startposition. Det är punkt 3 som är den kritiska punkten : tvingar man ner höfterna för långt får man inte "benen med" i starten, man blir ur position och lyftet misskyckas.
ANNARS kunde det säkert vara bra - inte bara för dig utan för alla - att experimentera just med detta, som jag beskriver ovan. Det KAN HÄNDA att dina marklyft skulle bli (ännu) bättre om höfterna kom EN ANING närmare stången, och om du var EN ANING mer uppåträtt. Detta är inte säkert utan bara möjligt. Med din nuvarande ganska horisontella start förkortar du visserligen draget genom att "kröka" övre ryggen (och för all del korsryggen) en aning, detta förlorar du med en mer vertikal ställning, men du KUNDE vinna i samlad styrka istället. Det vet man alltså dock inte. Däremot kan vi vara nästan helt säkra på att du INTE ska sänka höfterna mera i startögonblicket.
Din snabba "dykstil" i starten har både för- och nackdelar. Tack vare stilen kan du utnyttja "rörelsen" och "kroppens elasticitet" (samt utrustningen) mera. Du får lättare fart från början. Det svåra med stilen är att du måste få den automatisk, så att du inte gör något misstag : axlarna "lösa", jämnt grepp, höfterna passligt, huvudet uppåt DIREKT i början.
En annan möjlighet är - som du säkert vet, och som du troligen redan prövat, men för säkerhets skull säger jag det ändå - att gå ner ta tag i stången, och "vicka" höfterna bara den sista biten för att få fart. Denna stil ger mer kontroll. Nu tror jag som sagt att du redan prövat bägge stilarna och valt den bättre. Att jag nämner detta för säkerhets skull beror på att som det nu ser ut - men jag kan ha sett helt fel - så får du inte RIKTIGT med benen i startögonblicket. Den "vickande" stilen KUNDE ge mera bendrive. (Däremot tror jag nog att den tredje möjligheten, att börja från "stilla", är helt utesluten för dig och inte alls värd att pröva)
Att du lyfter en smula humpback (med en aning krökt korsrygg) ger fördel i start men (som bubbe påpekade) ett segt slut. Lyftare som lyfter så får nog dock oftast "dras" med detta, i synnerhet lyftare som lyfter med konventionell stil. Man kan förstås försöka ändra på lätta vikter, men på tunga blir det svårt. Dessutom drar du ju upp stången hela vägen FASTÄN det är tungt.
Du verkar ju rätt avancerad redan, så jag vet inte om du har någon nytta av mina små tankar. Allt detta kanske redan är självklart för dig. Men det kan jag inte veta, så därför kommenterade jag lite ändå.
Klenmenren
2006-06-28, 20:31
Ryck-böj 2*4 @ 55
Mark från höjd 4*4 @ 135 - börjar få in stilen nu. lite sliten i korsryggen som det känns så man får ta i ännu mer för att räta på sig i starten.
Pull-through 3*6 @ "vem räknar vikterna i kabelövningar"
Hängande benvridningar 3*10
Sen tog det slut. Fungerade bättre än förra veckans marklyft. Bra att jag börjar mina träningsplaneringar lätt för att få till bra fart och teknik så jag kan köra på sedan och få några bra tunga pass med bättre teknik än förra omgången jag var upp på samma vikter.
Klenmenren
2006-06-28, 21:02
Stahlberg: Till at börja med: kanon svar, tack ska du ha :thumbup:
Ska söka upp nån hyffsat färsk film jag har från sidan, filmar sällan snett framifrån. Men du verkar ha kunnat se det mesta, allt, som jag upplever som brister.
Angående valet av teknik så började jag min "karriär" med att stå minst dubbelt så brett som jag gör nu men greppade på ca samma ställe. Lyfte då med dåligt utförande, dålig hållning rundad rygg osv. Var oftast tvungen att lyfta runt knäna bl.a. Något år därefter började jag stå väldigt utåtvinklat med fötterna och greppa bredare p.g.a. att jag körde 100% dykstil. Detta visade sig inte fungera särskilt bra med tight dräkt. Nu står jag som på filmen, mindre utåtvinklat, och greppar där räfflingen börjar samt startar med nån sorts halvdykstil. Grepptekniken är egentligen endast menad som att greppa vänster, greppa höger, drar ner höften och därefter starta lyftet. Nu har jag emellertid fått så snabb fart på den sekvensen så det blir som nån sorts dyk iaf.
Det du säger om att greppa stågen och därefter "gunga" ner höften är något jag borde testa ännu mer nu när du påpekar att man kan tappa benen i starten om man "dyker", vilket är ett problem för mig.
Stången innan jag går ner och greppar ligger, precis som du säger, en bit ifrån för att då jag greppat stången ligga ganska precis intill skenbenen, ibland skjuter jag även fram stången med dem innan starten har jag märkt.
Hur mycket jag ligger över stången, eller hur upprätt jag står, är det jag experimenterat med mest och jag försöker fortfarande hitta något bra mellanting mellan upprätt överkropp och en position som gör att jag ändå inte behöver lyfta runt knäna. Blir ju lite olika mönster med dräkt och utan så det tåls att träna mer på. Du menar alltså att jag skall försöka räta upp mig aningen för att få höften närmare stången i starten, få bättre samlad styrka och få med benen än mer i starten? Det låter som en bra idé, två frågor, ungefär vilken bana brukar stången få då, nåågot bakåt uppåt eller rakt uppåt? samt är jag FÖR upprätad om jag kommer ner så långt med höften att övre delen av skenbenen/knäna kommer i vägen i mitten av lyftet?
Att jag lyfter humpback med korsryggen är inte "medvetet" däremot så släpper jag ner armar och i viss mån axlar för att bli så lång jag kan. Men med de tips du gett nu kanske jag kan "få bort" en viss del av min krökta korsrygg även vid maxlyft vid tävling. Mycket bra tips för att få med benen i starten samt amlad styrka i starten. Det är detta jag saknar för att mina marklyft ska bli lite mer än de är nu skulle jag tro.
Ja jag har ju försökt o analysera min egen teknik i några år så lite avancerad i det området har jag ju blivit men jag får många frågor och vill gärna uveckla mig så mkt det går så dina tankar är precis vad som behövs. Dvs. jag har nytta av alla tankar små som stora. För min del är det inte mycket som är självklart, men mycket, inte allt, av det du säger har jag funderat över nån gång iaf men inte alltid kommit på någon lösning eller dylikt. Så :thumbup: för det.
stahlberg
2006-06-29, 10:22
Det du skrev med kursiverad stil visar att du förstått vad jag menade. Det är alltså inte alls sagt det blir bättre, men det tål prövas på ifall du inte redan gjort det. Stångens bana kan vara antingen lite bakåt eller rakt uppåt, beroende på hur man står som helhet.
Ska vis tillfälle titta också på den andra filmen.
Klenmenren
2006-06-29, 20:01
Hög klossbänk, ca 13cm 3*3 @ 130, 140, 140 - hade bäst fart på sista setet då jag lyckats släpa ner en stackare för att passa i källaren.
Lätt bänk med _^_ stång 2*4 @ 55
FPD depressions 2*8 - ja dvs. scapula depressioner i front pull down
Face pulls 2*6
Stående vadpress med skivstång 2*6~ @ 140, 160 - en av de få, två, vadövningar jag kör. Och då kör jag denna mest för bålstabilitet. Står plant på golvet, inget block dårå.
Gick ok.
Stahlberg: Ja, då förstår jag. Skall testas ordentligt.
Då säger jag tack så mkt på förhand ;)
stahlberg
2006-06-30, 10:20
Jag sitter nu vid en dator där jag inte kan se böjfilmen. Däremot såg jag den igår kväll, men hann inte skriva då. Så jag kommenterar enligt synminne från igår.
Du har en mycket vacker knäböjstil. Du har valt en oväntat bred ställning, med tanke på din smala ställning i marklyft. Du tar fotställningen på ett bra sätt, andas in och "spänner till" mycket bra (ser det ut som) före sänkningen. Huvudet verkar vara i bra läge.
Kroppsställningen hålls hela tiden fördelaktig, styrkan är bra samlad och balansen verkar bra. Du kommer bra ner, och kroppen hålls bra och styrkan samlad under hela lyftet.
Jag vet inte var du mister lyftet när du misslyckas. Jag skulle TIPPA på att det är ungefär i mitten (men den tippningen kan vara felaktig).
Du har valt en långsam sänkning. Fördelen med den är att du hela tiden kontrollerar skivstången och kan hålla tekniken snygg. Det enda jag har att anmärka på är farten i vändningen/explosiviteten i starten.
Det finns tre sätt att sänka stången i knäböjning : 1) långsamt, 2) snabbt och 3) långsamt i början och sista biten snabbt. För- och nackdelar :
1) Fördelen är att man har bra kontroll, nackdelen att man mister explosivitet i starten ;
2) Fördelen är att man får mer explosivitet i starten och kan utnyttja utrustningen för detta, nackdelen att det är svårarare att kontrollera lyftet.
3) Fördelen är att man får fördelarna av både 1) (= kontroll) och 2) (= explosiv start), nackdelen är att stilen är svår att lära sig.
Vore jag du skulle jag försöka lära mig stil 3, för fortastt kontroll men ökad fart i starten.
Klenmenren
2006-06-30, 14:15
Åhå, ännu en analys. Tack tack. :thumbup:
Ja jag har breddat min böj jämfört med tidigare år. Då stod jag typ axelbrett med hälarna. Har breddat allt eftersom i ett år nu ungefär, för att kanske få ut lite mer av dräkten och för att få lättare att hålla upp överkroppen. Utgångarna tränar jag på att få till som du beskriver, få, 2, steg, luft, spänn till och böj. Ibland blir det att jag står och tittar på fötterna ett ögonblick för att sedan räta på huvudet.
Ja nu har jag inte bommat så värst många knäböjar på teknikmissar de senaste året men då tekniken falerar är det för att jag ganska direkt efter vändningen tappar ryggen och faller framåt, höften liksom roterar framåt. Det kan ju i och för sig ha att göra med att jag är för svag på att hålla upp mig. Men det är strax efter vändningen jag bommar, oftast för att jag får stången för långt från höften och blir hängandes så att säga.
Angående sänkningen. Böjer oftast snabbare än så. Särskilt raw. Men på tävling och vid just det där tillfället hade jag sytt in dräkten en bit så det gick långsammare. Men nog skall jag böja snabbare det är det inga tvivel om. Det jag har svårt för med det du skriver är att teknik 3 kommer inte naturligt för mig. Har kanske inte testat den helhjärtat heller men det kommer mer av sig själv att träna böj med "konstant" hög fart. Annars blir det liksom två stycken knäböjmönster att lära sig. Men eftersom du säger det så tror jag att det kan vara värt ett test, helt klart. Nåt tips på hur man ska lära sig den tekniken på ett bra sätt?
Än en gång två frågor på slutet(!). Tycker du att man kan böja FÖR upprätt? Har tittat på många erfarna lyftares stilar och 90% böjer ju med överkroppen mer horisontellt än mig. Oftast mycket mer.
Man skulle ju kunna tro att jag borde kunna hålla upp mycket vikt i botten om jag lutade mig framåt osv. men jag tappar ryggen helt om jag böjer mer framåt. Jag brukar ha svårt att bibehålla min hållning, redan från start, om vikten är tung, har du nåt tips annat än att träna utgångar och kanske träna med tyngre vikter oftare, typ med dräkt, excentriskt och partiella repetitioner, för att inte tappa hållningen på nervägen i knäböjen?
Tack för svaret igen :thumbup:
(Bara bänkpressen kvar nu ;> )
Jag saknar totalt kunskap och erfarenhet i knäböj, men kan ju berätta om mitt problem som liknar ditt, "föll frammåt" i bottenläget, men det visade sig vara framsidan på benen som saknade krut, och på så sätt kunde med benen rätas ut och belastningen las på baksidan och ryggen istället genom att man fick bogsera upp vikten med ryggen istället. Tyckte bara det verkade underligt att du skulle ha problem att hålla upp överkroppen när man ser vilka sinnesjuka vikter du leker med i marklyft.
Klenmenren
2006-06-30, 15:51
Erik__: Nä det låter inte alls dumt. Väldigt rimligt faktiskt eftersom jag testat att träna framsida ben, inte så jätte framgångsrikt kanske, men det har ju hjälpt en del, iofs kan anledningen till att det blivit bättre vara att jag kopplar in sätet bättre och flyttat stången bakåt men jag ska prioritera framsida ett tag se vad som händer, har inte kört mycket såna komplement till böjen förut, inga egentligen. Finns det förslag hur man bäst gör det för att förbättra sin knäböj så mottages de =). Front squats kör jag i perioder.
stahlberg
2006-06-30, 16:16
Om du sänker med stil 2 (snabbt) har du ingen orsak att ändra till stil 3, och då slipper du det problemet.
Den vanligaste orsaken till sticking-point i mitten eller just före är - tror jag - att söka i tekniken. Du bör få MERA FART från start. Dessutom bör du tänka "höfterna in under stången och huvudet ännu mera upp" i läget för sticking-pointen. Så kombinerar du detta med att träna framsida lår (som Erik_ föreslår), så borde du kunna lyfta mera än förut utan att falla framåt. Iof tror jag det inte är så dumt att träna lite tyngre periodvis också, för att få viktkänsla. Däremot är negativa böjar svåra att göra och kräver dessutom flera passare.
Man kunde tänka sig, att du som i marklyft bevisat att du har stark rygg, kunde ha nytta av en mer framåtböjd stil. Jag tror dock ändå på din nuvarande teknik : får du mera fart i vändningen (och "höfterna in...") så tycker jag INTE att det lönar sig att försöka byta stil, åtminstone inte just nu. Om du skulle stagnera helt en längre tid är det en annan sak, men det tror jag inte att du gör.
Woho eftersom jag var 1/4 på rätt väg så tänker jag fortsätta för det är högst intressant för mig att läsa här :hbang:
Om vi säger att amn vill träna start i marklyft, eller bara vill ha variation så kan man ju leka med en platå, eller i bänkpress med fötterna uppe osv, sådana saker som gör övningen tyngre på något vis - kan man då i böj t.ex köra mer OL liknande med stången högt upp och ruskigt upprätt, för att främst aktivera benen, och med den variationen mm försöka bygga styrka i framsidan som matchar resten av de inblandade muskelgrupperna?
stahlberg
2006-06-30, 20:05
Jo, så är det. Det fanns t.om en "skola" i USA, med många topplyftare, som tränade s.k high bar squat under grundträningen, och fick MYCKET GODA resultat av detta. Jag minns inte på rak arm gruppens namn, men de hade många mycket bra knäböjare i sina led.
Ett mycket bra knep under grundträningsperioden är att "göra lyftet tyngre", träna grundstyrka med bänkpress med fötterna uppe, marklyft från plattform (jfr The Finnish Deadlift Routine, om ni googlar kanske ni hittar den av Jaska Parviainen, tror jag han hette), high bar squat osv. Till denna kategori hör också dragövningar för marklyft - typ frivändning, styrkevändning, high pulls osv.
Det andra alternatvivet är förstås "att göra lyftet lättare" (1/4 squats, klossbänk, kronlyft), vilket innebär overloadövningar och tränar maxstyrka (se gärna Öjebyns metoder som morivering för detta).
En kombination av dessa är - enligt mig - att föredra i grundstyrkeperioden.
Woho okej, jag läste om det på någon amerikansk sida, tror de nämnde mike bridges som exempel, att nästan all hans träning för knäböj, var knäböj med någon form av variation i.
stahlberg
2006-06-30, 20:32
Dock är det farligt att jämföra sig med Mike Bridges, "uppfinnare" av böjstilen The Bridges Flare. 155cm, 82 kg, perfekta vinklar (och troligen lite doping därpå). Bridges vann sin första VM-titel i VM 1978, i samma VM som Anello vann över Honkonen (som jag berättade tidigare). Han segrade i klass 67,5 kg och blev om jag minns rätt dessutom bästa lyftare. senare gjorde han sina bästa resulat (kring 950 kg) i klass 82,5 kg. Han avsluatade sin karriär efter några VM-titlar, och gjorde en kort comevabck som "drug-free" med rätt goda resultat senare.
stahlberg
2006-06-30, 20:37
Jag har (för länge sedan) bekantat mig med Mike Bridges´program, och tyckte inte jag fick ut så mycket av dem. Inte heller Bill Kazmaiers program har gett mig särskilt mycket, medan t.ex Fred Hatfield ("Dr Squat") och Larry Pacifico är gamla USa-mästare som gett mig mycket. T.ex Rickey Dale Crain, Bill Gaugler, Mike MacDonald (mannen bakom MacDonald-stången) har INTE gett något som passat mig (i MacDonalds fall har dock själva stången passat), medan t.ex Louie Simmons ända från 80-talet intresserat mig. Men allt detta är ju individuellt.
Dock är det farligt att jämföra sig med Mike Bridges, "uppfinnare" av böjstilen The Bridges Flare. 155cm, 82 kg, perfekta vinklar (och troligen lite doping därpå). Bridges vann sin första VM-titel i VM 1978, i samma VM som Anello vann över Honkonen (som jag berättade tidigare). Han segrade i klass 67,5 kg och blev om jag minns rätt dessutom bästa lyftare. senare gjorde han sina bästa resulat (kring 950 kg) i klass 82,5 kg. Han avsluatade sin karriär efter några VM-titlar, och gjorde en kort comevabck som "drug-free" med rätt goda resultat senare.
utveckla
stahlberg
2006-06-30, 20:52
Hinner inte på de 2 minuter jag har kvar. Men återkommer imorogon.
Lillgrabben
2006-06-30, 20:57
Jag har (för länge sedan) bekantat mig med Mike Bridges´program, och tyckte inte jag fick ut så mycket av dem. Inte heller Bill Kazmaiers program har gett mig särskilt mycket, medan t.ex Fred Hatfield ("Dr Squat") och Larry Pacifico är gamla USa-mästare som gett mig mycket. T.ex Rickey Dale Crain, Bill Gaugler, Mike MacDonald (mannen bakom MacDonald-stången) har INTE gett något som passat mig (i MacDonalds fall har dock själva stången passat), medan t.ex Louie Simmons ända från 80-talet intresserat mig. Men allt detta är ju individuellt.
Bridges tävlar väl återigen tror jag mig veta.
Numer som veteranlyftare & snart i masters 2 kategorin - tror mig ha sett att han gör kring 830 i klass 82,5. Kan även vara i klass - 90, det är jag inte riktigt säker på!
Klenmenren:
Fint användarnamn, så ska det vara!
& du är inte alls speciellt klen - jag har tjuvkollat journalen ibland. :)
Klenmenren:
Fint användarnamn, så ska det vara!
Jaså? Jag trodde man skulle vara stark (och ren)! *screwy*
:D
Lillgrabben
2006-06-30, 21:07
Jaså? Jag trodde man skulle vara stark (och ren)! *screwy*
:D
http://www.zonca.it/img/nor-ren.jpg
Japp, det är ännu bättre!
( men det är ju redan klenmenren även om anv.namnet säger annars)
( men det är ju redan klenmenren även om anv.namnet säger annars)
Vet, ruggigt marklyft du ligger inne med speciellt, "Klenmenren"! :thumbup:
A.Pahkamaa
2006-06-30, 21:43
Kommer du till umeå till våren ifall dom kör raw-tävling igen? :D
Kul att du startat journal här!
stahlberg
2006-06-30, 21:54
Jag försenade tåget.
The Bridges Flare. Bred fotställning. Knäna INTE FFRAMÅT ALLS under knäböjningen. För de flesta är det inte möjligt. I varje fall kräver det en "lämplig" kroppsbyggnad och bred fotställning. Men det är inget för de flesta att fösöka efterapa.
stahlberg
2006-06-30, 21:56
Klenmenren är inte alls klen. Ren är han troligen. Dessutom har han en stark rygg, ett bra marklyft och en utvecklingsbar knäböjning. Någon bänkpressfilm attkommentera har jag dock inte sett.
Jag försenade tåget.
The Bridges Flare. Bred fotställning. Knäna INTE FFRAMÅT ALLS under knäböjningen. För de flesta är det inte möjligt. I varje fall kräver det en "lämplig" kroppsbyggnad och bred fotställning. Men det är inget för de flesta att fösöka efterapa.
haha whops, det har jag faktiskt provat.
stahlberg
2006-06-30, 22:23
Pröva kan man alltid. Hade du frågat mig först hade du inte behövt pröva.
Klenmenren
2006-07-01, 10:42
Om du sänker med stil 2 (snabbt) har du ingen orsak att ändra till stil 3, och då slipper du det problemet.
Den vanligaste orsaken till sticking-point i mitten eller just före är - tror jag - att söka i tekniken. Du bör få MERA FART från start. Dessutom bör du tänka "höfterna in under stången och huvudet ännu mera upp" i läget för sticking-pointen. Så kombinerar du detta med att träna framsida lår (som Erik_ föreslår), så borde du kunna lyfta mera än förut utan att falla framåt. Iof tror jag det inte är så dumt att träna lite tyngre periodvis också, för att få viktkänsla. Däremot är negativa böjar svåra att göra och kräver dessutom flera passare.
Man kunde tänka sig, att du som i marklyft bevisat att du har stark rygg, kunde ha nytta av en mer framåtböjd stil. Jag tror dock ändå på din nuvarande teknik : får du mera fart i vändningen (och "höfterna in...") så tycker jag INTE att det lönar sig att försöka byta stil, åtminstone inte just nu. Om du skulle stagnera helt en längre tid är det en annan sak, men det tror jag inte att du gör.
Stahlberg:
Jag ska som sagt prova stil nr. 3 närmare mot augusti. Dina tekniktips samt Eriks träningstips noterar jag redan nu och tar med mig till gymet för dagens knäböj.
Nä jag känner likadant att den stil jag har nu är stabil och kräver lite justering så ska 250^ kunna göras utan problem fram mot våren.
Lillgrabben:
Hah tack tack =). Ja devisen stark utan knark hade ju funkat också men man vill ju ha så lite att göra med knark o såna saker som möjligt.
tp_88:
Heh, tackar, men 1/3 grenar räcker oftast inte till 1a plats men de andra 2/3 kommer så smått =>.
A.Pahkamaa:
Jo, självklart gör jag det, om jag är frisk osv. =). Men då får jag nog se till att gå tyngre än i år om det ska gå lika bra >). Pumpa lugnt och akta mjölksyran! =)
Nu ska jag äta såndär lunch och se om jag blir solo på gymet, antagligen, och därefter böja som aldrig förr.
Tack för visat intresse :)
Klenmenren
2006-07-01, 10:50
Erik__:
Angående att försämra hävarmar i delgrenarna för att förbättra svaga punkter så tror jag som du att det kan vara idé. När det gäller att köra high-bar squats o dylikt för böjen så har jag ännu inte testat det för jag ville inte "sabba" min nuvarande knäböjstil. Men har du testat det för böjen och hur har det gått isåfall? Och hur smalt och till vilket djup körde du isåfall, jag har i mina vanliga böjar problem med att hålla svanken i botten, ryggen vill rundas runt sätet strax efter eller vid, godkänt djup.
Skriv på! :thumbup:
Klenmenren
2006-07-01, 15:01
Ja det blev inte mkt böjt idag, ännu iaf, eftersom det ska bli några tävlingar i sån där stark man i stan och en på bortaplan. Tänkte böja innan men tur var det att jag inte gjorde det.
Välte ett däck på ca 300kg samt ett på ca 490kg. Ilag med den lokale utövaren och på egen hand. Det går ju undan när man är två bara man kommer rätt och har lite timing. Dagens prestation var att jag lyckades med lite hjälp, så att jag inte skulle klämmas ihjäl, få runt det tyngsta däcket själv. Det tar sig sa mordbrännaren.
Lika bra att passa på att variera träningen under sommaren nån månad nu och inte, som jag sagt förut, ta sl verksamheten på blodigt allvar just nu. Det kommer ändå ta all tid resten av året. Med det sagt så fortsätter jag ju ändå att träna enligt min planering. Återhämtningen är den som blir lite lidande men man ska ju ha lite kul också. Bara att äta mer ;>
Böj ikväll eller imorn. Only time will tell. :)
Nu ska jag äta såndär lunch och se om jag blir solo på gymet, antagligen, och därefter böja som aldrig förr.
Tack för visat intresse :)
Klart du inte blir solo på gymmet, vem ska annars filma å fråga massa dumma saker?:em:
Klenmenren
2006-07-01, 22:49
Ja det blev böj ikväll iaf. Laddade efter däckvälten med massa mat och vatten då det var varmt och kvavt ute.
Böj 4*4 @ 120 - mycket bättre fart än förra och förrförra veckan på 100 och 110. Vet inte om det berodde på att jag har vilat bra i veckan eller om det var att jag redan hade tränat så att jag hade lite tryck i kroppen jämfölrt med tidigare då jag varit mest slö. Alternativt för att jag inte tränade själv idag som mest tidigare i veckan utan hade lite assistans.
Front-squats 2*6 @ 80 - jobbigt värre då jag inte tränat detta på länge men det känns lovande.
Raka mark 2*6 @ 80, 90 - körde lätt då jag är lite segare än vanligt i ryggen.
Varmt och kvavt som ja jag har då aldrig upplevt något liknande i källaren. Åskväder + 28grader ute eller nåt sånt. Svettades kopiöst iaf. Men så är det väl då man tränar på sommaren.
Klenmenren
2006-07-02, 10:27
Klart du inte blir solo på gymmet, vem ska annars filma å fråga massa dumma saker?:em:
Klart o klart, ja säger du det så *rolleyes* . Ser ju helt klart skumt ut om jag pratar med mig själv i källaren i 2h om inte annat.
"Sweat plus sacrifice equals success." - därför det gick bra (?)
Klenmenren
2006-07-02, 11:00
I kronologisk ordning:
Serie 1
http://media.putfile.com/B-nk142g - 142,5kg godkänt.
Serie 2
http://media.putfile.com/B-nk142 - 142,5kg underkänt på stoppet 2-1 men ändå.
http://media.putfile.com/B-nk145 - 145 bom
Norrlands
http://media.putfile.com/RawB-nk130 - 130kg RAW också underkänt på stoppet 2-1.
Om annan vinkel är önskad etc. så säg till. Tips är välkommna. :)
stahlberg
2006-07-03, 15:09
På något sätt får jag för mig att mina kommentarer "jagar bort" andra kommentatorer. Så fast jag nu kommenterar tycker jag att också andra kan komma med tips.
Alla filmer är tagna från olika vinkel. Från varje vinkel får jag lite olika intryck av dina lyft. Kommentarer :
I. Ställning på bänken.
1) Fötternas placering. Du har valt att använda dina böjskor (tror jag) i bänkpress. Det är säkert bra, skorna är stadiga och har en liten klack (vilket ger möjlighet att placera fötterna längre mot huvudet). Du håller hälarna tätt, och har en liten vinkel. Jag fick för mig att du trots detta inte riktigt trycker fötterna neråt och "dig själv mot huvudet", utan bara får spänning i låren. I den sista filmen ser det dock ut som om du ändå skulle trycka rätt så bra, så det kan hända att de andra filmerna bara inte visar detta. Du har inte möjlighet att - som många andra med smal fotställning - trycka låren mot bänken för ytterligare stadga. Detta beror på din fotvinkel.
2) Axlarnas placering. Du ligger inte i maximal brygga, med axlarna mycket tryckta mot benen. Alla får dock inte störst hjälp av maximal brygga. Det är svårt att säga om du trycker "in skulderbladen mot varandra" (men alla har inte heller största möjliga nytta av det).
3) Om du inte tidigare experimenterat med din ställning och kommit fram till att den du har är bäst kan det säkert vara på sin plats att göra det. Det kan hända att "axlarna mer mot fötterna", "skulderbladen mot varandra" och möjlighet att "trycka låren mot bänken" skulle ge mer stbilitet (och en aning kortare lyft), om du inte redan prövat detta.
II. Sänkningen.
1) Sänkningen sker i början rätt snabbt, sedan saktar du in farten. Detta är inte så mycket att säga om, för jag ser att du har en Metal-tröja. Metals tröjor är från början gjorda för icke-IPF lyftare, som sänker långsamt och mot magen. Det finns bara EN Metaltröja som kan tävla mot Titans Fury eller F6, och det är den ALLRA NYASTE (minns inte på rak arm vad den heter). Skaffar du Titan, så slipper du ju dessutom understöda Ano Turtiainen, och det är ett plus. (Men mina privata gräl med Turtiainen hindrar mig inte från att själv använda Metal Viking böjdräkt, så det så. Nöden har ingen lag, och den dräkten är mycket bra i sumomarklyft)
2) Sänkningsplatsen kunde du förstås experimentera med en aning, i alla fall om du i framtiden lyfter med Titan. MÖJLIGEN kunde du ha fördel av att sänka så långt mot magen reglerna tillåter.
3) En av orsakerna till detta är att det nu ser ut som om du inte kan trycka ut latsen mot armarna ordentligt för att få leveragefördel i starten (men jag kan se fel). En sänkning närmare magen och ryggen mot armarna kunde ge en bättre start.
III Lyftet
Lyftet är beroende av sänkningsplatsen och armbågarnas placering. Som det nu är har du armbågarna en aning inåt i nerderläge (helt bra), men utan att få med övre ryggen. Pressen är ganska rak (vilket iof är helt okay). Mem från mitten av lyftet har du armbågarna EN LITEN ANING för mycket mot magen. I det lyft du bommar håller stången på att stanna pga detta, för att stången ska fortsätta att röra sig tvingar du den mot huvudet, vilket (som så ofta) gör att den går FÖR långt mot ställningen och stannar där (vilket leder till bommat lyft). Sänkningen lite längre mot magen (om det är tillåtet enligt reglerna, vilket jag TYCKER när jag ser filmerna) kunde ge en något korrigerad bana, så att stången är lite längre mot huvudet, och armbågarna rakare under stången i lyftets mittläge.
Nu är jag alltså inte alls helt säker på att jag ser rätt på filmerna. Och också om jag gör det KAN DET HÄNDA att det sätt du lyfter på nu är bättre. Men har du inte prövat så borde du kanske göra det. Skaffar du en Titan-tröja så kan du ha snabbare sänkning.
I ditt raw-lyft sänker du med armbågarna lite inåt men flyttar ut dem INNAN du börjar pressen uppåt. Detta ger bra armbågsposition, men hindrar att använda övre ryggen.
Här blev det ganska mycket tyckande och tänkande och inga "med säkerhet" uttryckta kommentarer. Kanske du fick några nya tankar iaf. Och så kan vi ju hoppas att någon annan kommenterar också ; vi har ju fullt av kunniga här på forumet.
Erik__:
Angående att försämra hävarmar i delgrenarna för att förbättra svaga punkter så tror jag som du att det kan vara idé. När det gäller att köra high-bar squats o dylikt för böjen så har jag ännu inte testat det för jag ville inte "sabba" min nuvarande knäböjstil. Men har du testat det för böjen och hur har det gått isåfall? Och hur smalt och till vilket djup körde du isåfall, jag har i mina vanliga böjar problem med att hålla svanken i botten, ryggen vill rundas runt sätet strax efter eller vid, godkänt djup.
Skriv på! :thumbup:
Nä, bara pysslat med skiten i nån månad så jag har inte haft tiden att hinna prova så mycket än, förutom massa underliga stilar, men ett pass ger ju ingen information om hur det hjälpt mig.
Jag är stelheten själv, kommer inte ner på något sätt smalt så det där med djup osv är svårt att säga.
stahlberg
2006-07-03, 15:42
Jag har bara hunnit med 50 % av min karriär ännu (hoppas jag), men har trots detta hunnit pröva på allt möjligt - och dessutom hat ett hundratal försökskaniner.
Nu är det iof svårt att säga just vilken detalj i ett program som gett den största effekten. De perioder jag haft adepter att träna high bar squat har visst gett helt okay resultat. Men pga just det att denna stil kan inverka negativt på böjtekniken, samt pga stilens tendens att "trycka fram" korsryggen (som jag försökt beskriva i Timmes journal, eller kallar han sig Thimme?), så skippade vi ändå high bar squat (åtminstone i huvudsak).
Att träna böj utan utrustning är så olikt böj med utrustning att det blir fråga om att "göra böjträningen tyngre" också utan att träna high bar.
stahlberg
2006-07-06, 19:52
Vart har du försvunnit?
Vart har du försvunnit?
sommarvärmen har förgasat klenmenren så han har helt gått upp i rök, sorgligt med tanke på en sådan talang.
stahlberg
2006-07-06, 20:09
Månne det? ALLA kan väl inte gå upp i rök?
han sitter här, han lever:D
stahlberg
2006-07-06, 20:13
Har han inte tränat? Eller har han någon annan orsak till att inte skriva i journalen?
Har han inte tränat? Eller har han någon annan orsak till att inte skriva i journalen?
Han har tränat precis som vanligt och mer därtill. Innan han skriver in sina pass så vill ha skriva nått vettigt svar till din bänkpressartikel;) Han redogör imorn hur det ligger till.
stahlberg
2006-07-06, 20:22
Okay, okay.
Jag kommer med en massa tankar. Detta är en typ av "brainstorming" (fastän riktig brainstorming kommer oftast från flera människor på en gång). Kom ihåg att jag utgått ifrån att bänkpress är Klenmenrens sämsta gren, och att han behöver hjälp kanske just i den. Det jag skrivit är alltså inte kritik, uatn några tankar som EVENTUELLT kan ge bättre resultat i bp.
Jag kan inte riktigt kalla mitt inlägg för en artikel, utan för några kommentarer på basen av filmerna jag såg.
Klenmenren
2006-07-07, 15:54
3/7 - Bänk
Bänk 4*4 @ 102,5 - gick lite segt överlag men typ varannat set hade bra fart. liten tekniksvacka typ.
Inc. hantelpress 2*6 @ 24 - faart... fast det gick segt idag kändes det som
Chins med roddhandtag 2*6 - kändes segt i början.
Omvänd stångcurl 2*6 @ 30
Magövning 3*8/sida
4/7 - Lite på skoj sådär
Välte lite däck som i lördags. Tekniken tar sig. Har dock börjat få ännu mer ont längs efter väster underarm. Förut hade jag det endast när jag bänkade nu har jag det då jag gör det mesta... Är väl en kombination av jobbet samt de här nya övningarna som förvärrat det... Nån som haft nåt liknande?
Lyfte även en natursten på 140kg ca 10ggr fick den bra så att jag satte den i knäna men att gå med den blev svårt för jag fick inte tag i den alls. Ska väl testa att använda ett bälte som "öl-mage protes"...
Det var typ det. Stod med ett par betongväskor på 110kg st i 30s med tumlås. Hyffsat otympliga saker.
5/7 - Mark
Jag trodde jag skulle vara helt slut i ryggen men jag klarade mig.
Ryckböj 2*4 @ 60
Mark från höjd 4*4 @ 145 - pronerat. börjar märkas i greppet att stågen vill rulla när man exploderar från starten. byter tillbaka till mixat nästa vecka.
GHR 2*6 - fan. snart kanske man kan dra upp sig från bottenläget utan hjälp.
Reverse hyper 2*8 - explosiiivt.
Och sen testade vi lite olika skumma övningar typ lyfta upp 50kgs vikt och en 60kgs hantel på en plint med olika grepp o teknik. Samt lite varierat pressande med 50kgs vikten ovanför huvudet.
6/7 - Bänk
Var rätt trött men det är ju "lätt bänk" så det var bara å ta i.
Smal klossbänk 3*3 @ 130 - lillfingret på ringen, ca 9cm kloss. rejält pers. bra jag inte sänker stången för högt mot halsen så får jag bra fart o kontroll.
Lätt bänk 2*3 @ 70 - faaart
Face-pulls 2*8
Utåtrotationer 3*10+
Gick bra det. Nöjd med att utlåsningsträningen funkar fint trots att man tränat ovanligt mycket just nu.
Klenmenren
2006-07-07, 15:56
Stahlberg & Bubbe: Tack men närå, inte tynar jag bort så lätt inte =). Jobbar, sover lite, tränar, äter och eventuellt är social och sen sova igen så ibland orkar jag inte skriva på en gång =). Kul att ni läser :thumbup:
Stahlberg:
I
1) Böjskorna är det. På de första filmerna är nog vinkeln större än på de senare. Försöker krama låren runt bänken men jag tror inte att jag får till nån vidare skjuts från benen. Har du nåt tips där?
2) Jo jag pressar skulderbalden så hårt jag kan. Däremot kan jag säkert, iaf utan tröja, trycka upp liite mer brygga. Ska testa att bara trycka upp mig maximalt se om det blir nån skillnad men det känns som att jag inte kommer högre.
3) Axlar mot fötterna samt trycka låren mot bänken skall testas i större utsträckning. SKulderbladen tycker iaf jag att jag håller ihop så hårt jag kan. Men jag blir lite osäker nu ;).
II
1) Ja nu har jag ju spräckt den där Metal tröjan och viktmässigt fick jag inte ut mkt av den heller. Har ne Titan F6 custom nu, 44bröst/46arm. Insydd i armar. Jag antar att den är alldeles för stor. Och nä, jag har inte heller lust att ekonomiskt stödja veksamheter med tviveaktig bakgrund etc. men en del dräkter är ju exklusiva. t.ex. min markdärkt. Det bär emot helt enkelt.
2) Japp, några cm längre ner ska nog funka.
3) Är inte riktigt på det klara med vad du menar med att trycka latsen mot armarna men jag trooor jag vet hur du menar.
III
Eum, hur ska jag få med övre ryggen? och "från mitten av lyftet är armbågarna för mycket mot magen", innebär det att jag bör pressa mera mot huvudet efter mitten?
Ungefär vilken bana på stången brukar du rekommendera rent generellt, så rak som möjligt eller typ \ så. Jag har bara strävat efter att lyfta rakt o kort. Men då bommar jag ju ofta bänkar och lyfter inte så många kilon där heller så.
Jag lyfter nog ganska likadant som jag gör på RAW-filmen just nu. Alltid tacksam för tyckande och tänkande, nästan, oavsett relevans =). Och nog fick jag nya tankar. Men jag hoppas du förstår mina frågetecken. De vill jag gärna räta ut =)
Tack för det. Det kommer mera
stahlberg
2006-07-08, 09:34
För det första är det så att jag kastat fram alla tankar som kom för mig när jag såg bänkpress-filmerna. Det är möjligt att inte ett enda tips hjälper. Men de kan ändå tåla prövas på.
För att kunna klämma benen mer mot bänken borde du ha fötterna rakare, och något längre ut(?). Som det är nu kommer dina ben inte åt att klämmas mot bänken.
Skulderbladen är jag inte alls säker på. Det är mycket möjligt att du trycker ihop dem ordentligt. Själva bryggan är inte maximal, men du kanske inte har tillräckligt rörlig rygg för att få en maximal brygga. Lyftare med maximal brygga trycker axlarna snarare än övre ryggen mot bänken (sagt med en liten överdrift).
Jag tror att du kunde sänka stången så långt reglerna tillåter mot magen och hålla in armbågarna en aning mer, för att få med övre ryggen mera.
Lyftbanan kan inte behöva korrigeras mycket. Beträffande lyftbanan kan man tala om 3 skolor :
1. Banan först mot huvudet och därefter rakt uppåt. (Denna skola gjordes populär genom undersökningar om rörelsebanan i bänkpress av topplyftarna Mike Brigdes och Bill Kazmaier kontra "vanliga" bänkare, där det visade sig att både MB och BK pressade mycket mer mot huvudet efter start än övriga lyftare. Dessa undersökningar gjordes på lyft utan tröja.)
2. "Rakt upp".
3. En aning mot magen.
Själv är jag företrädare för skola 2. Tänk "rakt upp" då du pressar. Banan kommer ändå att gå EN ANING mot huvudet (vilket är viktigt för armbågspositionen). Det viktiga är nämligen att det inte finns "luft" under armbågarna ungefär i mitten av lyftet - vilket är en mycket vanlig sticking-point - utan att armbågarna där är "rakt utåt". Jag tycker egentligen att din rörelsebana är ganska bra, bara du medvetet strävar utåt med armbågarna.
Att sänka närmare magen och med armbågarna mer inåt skulle dock ändra banan en aning. Men principen - "rakt uppåt, armbågarna ut i mitten" - är samma ändå.
Klenmenren
2006-07-08, 18:27
Aha, aha. Jo fötterna rakare. Jag förstår vad du menar med att ligga på axlarna istället för övre rygg, skall testa i större utsträckning, rörligheten ökar ju eftersom, iaf som det verkar.
Sänkningen enligt stil nr.2 låter enligt mig vettigast och den jag försöker praktisera. Men hur mycket menar du att man skall ha armbågarna rakt utåt vid mitten, vinklar man för mycket kommer man väl i väldigt ofördelaktigt läge? Något mellanting mellan det jag har och rakt utåt kanske?
Som alltid bra kommentarer. Jag är ganska säker på att de kommer att göra skillnad i min träning och resultat.
Klenmenren
2006-07-08, 18:30
Lite segare i dagens böj men stilen såg ok ut.
Böj 4*4 @ 130 - så länge farten ner var ok så gick det. lite trött på slutet (!)
Front-squats 2*6 @ 80
Raka mark 2*6 @ 90
Samt lite prehab för bl.a. knän. Mini-band walks, fast med en knälinda, det var tungt.
Roligare blev det inte :)
Klenmenren
2006-07-10, 20:07
Morgon
Ja det var tänkt att vi skulle köra lite gemensam träning. Men eftersom sparringen uteblev av viss anledning så körde jag lite ändå. Välte lite däck lite lojt men persade i att hålla betongväskor á 110kg st i 49s utan tumlås. Det var kul.
Kväll
Nu blev det den riktiga träningen. Välte däck. ca 300kgs däcket 6 vält, 3 omgångar. Kom ner på 25s som bäst. Vilket jag är nöjd med. Bra flyt bara man tar i lite =>.
Klenmenren
2006-07-10, 20:14
Imorse bärjade jag känna av viss överträning. Inte så konstigt. Men på nåt sätt så har det gått ok hittills. Skulle tro för att jag inte kört så tungt på gymet än så länge. Men blir till att lägga sig o koma de stunder man kan för att återhämta sig =). Ska vila extra, jämfört med förra veckan o förr förra, den här veckan eftersom det är tävling på lördag. Samma nästa vecka.
Bänk 4*4 @ 112,5 - Inte tävlingsbrygga, hyffsade stopp, pers iaf =), men det gick rätt trögt.
Dec. hantelpress 2*6 @ 24 - snabba. överger incline i förmån för ett gammalt beprövat koncept.
Chins 2*6 - snabba, pronerade, typ axelbredd
Omv. stångcurl 3*6
Bålövningar 3st.
Ja. Gick ändå över förväntan även fast det inte var nån höjdarträning =). Testade att ha fötterna rakare och det kommer att hjälpa höjden på bryggan tror jag, samt trycket från benen som sagt ovan.
Klenmenren
2006-07-16, 18:15
Ja eftersom vi skulle tävla lite på lördag så körde vi lite gott o blandat.
Närmare bestämt vi testade att hålla en skivstång på raka armar, en vid varje ände. testade på 40, 50 och 60 kiiilo. Eller nåt sånt. 60 dök rätt ner i golvet på min sida, men 40 o 50 gick ok att hålla en stund. Sen välte vi lite däck, det började regna vilket komplicerar det hela en aning men jag gjorde 6vält fast 10sekunder segare än vanligt. Börjar bli sliten i rygg bl.a. av all träning.
Klenmenren
2006-07-16, 18:25
Körde ett ihopslaget pass eftersom jag vilade 12/7 i förmån för träning 11/7.
Lätt böj 2*3 @ 90
Hög klossbänk 3*3 @ 135, 140, 145 - kändes tungt att lyfta ut men med lite fart o rätt sänkningsplats gick det bra, sista setet var nog bäst. Hade fötterna mer rakt fram och tryckte låren mot bänken, märkte då iaf på uppvärmningen att jag hade en extra skjuts i botten.
Mark från höjd 4*3 @ 125 - marklyftspassen blir lite improviserade de närmaste veckorna då det är lite skoj tävlingar några lördagar framåt.
Stående vadpress med skivstång 2*6 @ 100
Kast med medicinboll bakåt 3*4 - ställer mig i marklyftsposition och slänger iväg bollen bakåt. Försöker dock kasta mer uppåt än bakåt.
BUMP!
Hörrudu grabben, jag vet vart din postlåda bor:D
Klenmenren
2006-07-21, 21:17
Jag blev tillfrågad för några veckor sedan om o vara med och tävla på ett årligt arrangemang i Strömsund. Därav träningen med däck o starke-man saker de senaste veckorna.
3 par deltog.
5grenar.
Stockstöt - enskilt. a la caber toss i highland games. ingen sats.
Däckvält - båda samtidigt. ganska lätt däck för att köra två på, 360kg, men 10 vält är ju jobbigt ;>.
Bildrag - enskilt. sittande; 2,5ton jeep, 40-50meter på kuperad gräsmatta. som sedan blev blöt.
Front-hold - båda samtidigt. hålla en stång framför kroppen med raka armar med 40kg viktskivor påhängt.
Loading - båda samtidigt. podie på ca 1,4m lr nåt. säck, stock, säck, en väggbit, säck samt ett lastbilshjul med fälg.
Fick testa på grenarna innan. Eftersom jag visste om motståndet på förhand trodde jag att vi skulle komma typ sist, dvs. 3a av 3par. P.g.a. att jag inte är så stark i såna här skumma övningar. På uppvärmningen fick jag inte ens runt stocken, bilen kändes väl lite si o så.
Gick ut näst sist i stockstöten, fick till bra lutning på stocken innan jag sopade iväg den. Längst av alla. Hah, hade jag aldrig trott. Så den grenen vann vi.
Däckvältet tyckte vi kändes segt då vi strulade på 2-3vält samt välte diagonalt. Men vi vann även den =>.
Bildraget blev jag lite orolig inför eftersom vi startade sist fick vi se att samtliga 3 före inte orkade dra hela vägen. Mycket förvånande. En motståndare drog dock hela vägen på ca 1,5min så det kändes ju inte hopplöst iaf. Min lagkamrat började och draog bilden smidigt på 49s. Så hade jag fått lite tips att hätma med benen och dra med hög intensitet. Sagt o gjort =). Lite seg start men sen gick det rätt smidigt nästan hela vägen. 48s =D. Bästa tiden, jättenöjd med det.
Front-hold visste jag att jag inte orkade hålla särkskilt länge i. Men tiden att slå var typ 26s. Vid 25s börjadde jag ordentligt faila. Men vi höll i ca 28s så ännu en grenseger =>.
Inför loadingen hade jag pump o mjölksyra i underarmar och lår och kände mig rätt trött. vi hade redan vunnir totalt men siktade iaf på 5 segrar av 5 möjliga. Strulade lite med timingen och glömde även att springa i mål så vi lbev 3a där. Men inte så ledsen för det =>.
Sammanfattningsvis var det en kul tävling. Att den var för lätt kan man jju argumentera men så lätt var den ändå inte då inte alla orkade dra bilen samt hålla front-holden så länge. Sen handlar ju inte starke.man i mina ögon om nån sorts max-styrka/absolut styrka, utan snarare om teknik, "uthållighet", mjölksyratålighet o dylikt. Iaf i större utsträckning än vad styrkelyft. SL är ju enbart absolut styrka och teknik såklart.
Kul Kul i varje fall.
Klenmenren
2006-07-21, 21:44
Kände mig rätt pigg i sådär trots tävlingen så jag tänkte att vafan. Böj går nog bra.
Böj 4*3 @ 140 - kom helt fel på 1a setet, blev bättre o bättre. Nu är ryggtröttheten ett faktum.
Front-squats 2*6 @ 60, 80
GHR 2*6
Inte värdelöst pass men inte så bra heller. Det är ju kul att träna mkt o lyfta nya saker o tävla i sånt men det är "tur" att det inte är så ofta för jag är alldeles för sliten för att kunna träna som vanligt i styrkelyft just nu. Meen å andra sidan är det ett tag till SM och sommar är det bara en gång om året.
Dagens ord, överträning.
Se, han gräver fram tråden igen;) Jag kan inte annat än att säga att ni genomförde tävlingen bra. Lite flummigt att ni stod å väntade bara utan att gå i mål på loadingen.
Sen har du ju tävling imorn också som du ska vinna annars pular jag upp/in en av klossbänk-klossarna som ligger i förådet nånstans.
Jaja vi ses imorn när jag står å skriker åt dig vid mållinjen:D
Bra jobbat grabben:D Nu slipper du smaka på klossen:thumbup:
Kul att ni spöade Umepojkarna :) Då har du ju några att psyka på träningarna i höst. Visst skulle du börja plugga här?
/Andreas
Klenmenren
2006-07-22, 15:45
Sunkan: Man vill ju inte göra folket besvikna =>. Bra jobbat själv. Sollefteå AK hade totaldominans idag =)).
AG: Haha, ja, en tyckte iaf att det var för lätt så den där bilen kommer han kanske att få höra om ;>. Men även front-holden kan ju inte ha varit för lätt o nån teknik i den fanns ju inte så.. Men kul var det iaf =).
Jo det stämmer bra. I höst blir det utbildning och träning, SL såklart, på sporthallen för hela slanten =D. Kommer man se dig i hallen något? Eller blir det flytt?
Sunkan: Man vill ju inte göra folket besvikna =>. Bra jobbat själv. Sollefteå AK hade totaldominans idag =)).
Tack tack. Jo alla tävlande från sollefteå AK deltog och placerade sig 1:a och 2:a. Måste vara duktiga vi;)
Jag vet inte exakt vad som händer i höst, men det kan eventuellt bli så att jag är kvar i vinter. Jag får veta definitivt i slutet av sommaren.
Klenmenren
2006-07-24, 17:35
Sunkan: Jo. Strength in numbers är överskattat. Nu ska vi bara se om man kaaaaanske kan göra en trippel på lördag ;>. Synd att du missar det *rolleyes*
AG: Jaja, men du lär väl inte försvinna från jordens yta så vi ses väl nångång nånstans =).
Sunkan: Jo. Strength in numbers är överskattat. Nu ska vi bara se om man kaaaaanske kan göra en trippel på lördag ;>. Synd att du missar det *rolleyes*
Blir nog svåraste utmaningen hittils men du har enligt mig goda chanser:thumbup:
Klenmenren
2006-07-24, 18:42
Bänk 4*3 @ 115 - farten tog sig på slutet. Börjar få in benen i bryggan och runt bänken så att jag får lite extra skjuts i starten, känns coolt.
Exc. bänk 3*1 @ 155, 170, 170 - var nångång i mars jag körde excentriskt sist. Numera är övre halvan mkt lättare att bromsa men slutet är ju som alltid snabbt avklarat =).
Omv. stångcurl 2*8 @ 30, 35
Liggande lateralfelxion mot bänk 2*8/sida
Russian twists 2*8/sida @ 15
Än så länge går det inte bakåt trots brist på vila. Men det är ju väldigt nära stagnation.
Klenmenren
2006-07-24, 18:46
Blir nog svåraste utmaningen hittils men du har enligt mig goda chanser:thumbup:
Jo jag vet ju det. Men tävlar man inte så kan man inte säga att man kunde ha vunnit heller, så det är bara att ge sig in i hettan, win lose or draw =>.
Klenmenren
2006-07-28, 15:05
Skulle vila. Tänkte vila. Borde ha vilat. Men jag hade lite att göra så jag åkte ner och kollade på träningsplatsen. Sen var det kört.
Välte liite däck. Fick runt det stora 490 kgs däcket en gång med lite pass. Har försökt att få upp naturstenen på 140 kg för att kunna promenera med den de senaste veckorna, bara fått den till famnen hittills. Idag fick jag till hur man skulle göra. Lycka =>.
Klenmenren
2006-07-28, 15:07
Inge krut i ryggen men drog inga tunga mark, bara teknik och fart.
Lätt böj 2*3 @ 80
Mark från höjd 4*3 @ 135 - lagomt segt i starten, ben o säte är i form men ryggen är ju i det närmsta helt slut =/. Huvve dumt får kroppen lida ;>.
Pull-through 3*6
Klenmenren
2006-07-28, 15:09
Körde ett lite lättare pass jämfört med tidigare 2veckorna.
Smal klossbänk 3*3 @ 120, 120, 130 - bra fart. nu har jag hittat rätt sänkningsplats så nu när jag lägger stången tillräckligt långt ner så kommer ökningarna.
Lätt bänk 2*3 @ 70
Utåtrotationer 3*många
Klenmenren
2006-07-28, 15:13
Ungdomstävling i stan 15-26 år.
Stans enda styrkelyftare tog hem plats 1 & 2. Trots slit med att transportera dit alla grejer etc etc. dagen innan. Nicely done.
OK (230 kg) 20m - 1a
Däckvält (320 kg) 8 vält - 1a
Holding (2*110 kg) maxtid - 1a
Loading 2st säckar 80+60 kg, 2st järnvägsräls 60+60 kg samt en betongväska på 110 kg - 1a
Kul att få lyfta lite annat några veckor. Nästa lördag är det också tävling. Stans starkaste man då. Blir nog lite knivigare men sämst 2a ska jag bli samt vinna iaf 1 gren.
Klenmenren
2006-07-28, 15:16
V.30 - eftersom jag slet hårt förra veckan tar jag tillfället att vila bra den här veckan så jag kan ta i på lördag så jag inte skadar mig.
Böj 3*3 140 - p.g.a. dålig fart o teknik förra veckan kör jag om på 140, gick bättre, såg bra ut.
Exc. böj 3*1 @ 200, 225, 240 - oj, körde med bälte, väldigt lätt o promenera med jämfört med tidigare. antagligen för lätta vikter men körde ju i powerrack utan nån omfattande passning så det fick räcka. Kan hända att man blir stark av att gå med OK som vinglar och har sig.
"Holding" en 50kgs eleiko järn i varje hand ca 20s. Satte ner dem då. Ska tävla i helgen, igen, och detta är en av grenarna.
Klenmenren
2006-07-28, 15:23
Bänk 4*3 @ 120 - börjar brygga lite nu, stoppen är inte så noga men jag kör med en paus iaf. Snudd på pers detta.
Dec. hantelpress 2*6 @ 20
Chins m. roddhandtag 2*4
Nu är det vila tills på lördag (!). Hur ska detta gå =)...
På lördag är det stans starkaste man tävling, får väl se hur det går.
Grenarna är preliminärt:
OK ca 270kg nån rimlig sträcka, 20m?
Medley, först däckvält, sen loading
"Kronlyft" start på 200. Kron o kron, höjden är oklar men det verkar som att det blir höga kronlyft. Aja, siktar på vinst. Får väl se vad som krävs. Närmare 300 kan jag dra i vanliga kron med bälte.
Holding, en 50kgs elekio järn i varje hand så länge som möjligt. Får hålla i "kanten". Blir ovisst. Har iaf chans att vinna.
Lastbilsdrag, ca 13ton lastbil, sittande drag. På asfalt så det kanske inte är så tungt som det låter. Här kan det då möjligen avgöras.
Spännande spännande. Återkommer med resultat o dylikt. Jag är ju yngst i tävlingen, 19, de andra är 26+ och väger 110+ så jag är ju underdog vilket är bra =>. Bara å ta i.
Daniel Mattusch
2006-07-28, 17:14
Låter fan skojj det du skall på! Lycka till!
Klenmenren
2006-07-28, 17:33
Daniel:
Tack!
Ja som omväxling är det helt okej att tävla i såna här tävlingar =). Största skillnaden är att det är publik på såna här tävlingar och att det är utomhus. Men efter den här lördagen får det vara nog för i år iaf. Åter till den riktiga styrkesporten ;)
Och träningen går bra?
Daniel Mattusch
2006-07-28, 19:34
Daniel:
Och träningen går bra?
Joda, fått tillbaka kroppsvikten och är nog starkare än någonsin förr.
Stor skillnad när man slutar arbeta(bygge) och istället sover och äter hela dagarna:D
Klenmenren
2006-07-29, 14:16
Ja då kommer ett kort sammandrag av dagens tävling.
3 deltagare. Jag var minst med 20-30kg och yngst med 6-8 år tillgodo =)
1:a gren - Holding 2*50kg järn elekio. Höll i utsvarningen, dvs. inte hålet för stången, (duh!). Blev lottad som 2a. Kändes bra höll i 39sekunder. Nytt pers med typ 20s =). Kan nog hålla uppemot 50 om jag inte flummar under tiden. Vann med ca 15sekunder iaf.
2:a gren - OK 290kg. Gick ut sist som tur var. Han jag tävlade med i strömsund gick 20m på 13s smärtfritt. Den andra tävlande kom ca 9-10m lr liknande. Såg inte kul ut. Jag kom kanske 12-14m lr nåt. Väldigt vingligt kändes det. Satte ner oket ett par gånger, svårt att hitta balansen. Men jag hade ju som mål att bli 2a i den här grenen så.
3:e gren - Kronlyft, ja runt 48-49cm till stången, stegrade lite oregelbundet men iaf: 225, 265, 275, 295, 335. Jag drog alla vikterna, 2an drog till 295 bommade 335, 3an drog till 275 sen stiod han över p.g.a. kexig rygg.
4:e gren - Medley, först däckvält 8vält med 350~kgs däcket sen loading med 110kgs betongväskorna upp på 5st lastpallar á ca 15cm höga. Gick ut sist men körde järnet iaf för vi fick inte veta några tider. Satsade bara på 2a plats. första 6välten gick på 25s, tangerat pers iaf. Hela alltet gick på 45s. 1an gjorde allt på 42-43s så det var tätt. 3an vet jag inte, kanske 1min.
5:e gren - Lastbilsdrag. Här sket det sig i kvadrat. Vi skulle dra en 13tons lastbil i lätt uppförsbacke (!). Ok. men vi hade inget vettigt att sitta bakom så vi satt bakom traktordäcket. Vilket var alldeles för högt. Så att för att få rull på det behövde man såt en bit upp i luften och ta spjärn mot däcket, Helt omöjligt att dra sittande bakom däcket. Så varje gång man tog nytt tag så rullade bilen tillbaka så det blev som så att vi strök den grenen. Skulle gått på plant underlag samt bättre stöd. Menmen.
Det slutade alltså med att jag vann det hela med typ 1 lr 2 poäng. Grattis till mig =). Så då har jag med andra ord gojrt en trippel, lr åtminstone en dubbel. Trevligt =>. Mycket folk var det också. Så kronlyftet blev ju fin uppvisning av markstyrka etc. Slet upp en rejäl valk på 335 men, no pain!! tänkte jag. Gick bra o tejpa så. Lägger väl upp några filmer l8rs :naughty:
Klenmenren
2006-07-29, 14:18
Joda, fått tillbaka kroppsvikten och är nog starkare än någonsin förr.
Stor skillnad när man slutar arbeta(bygge) och istället sover och äter hela dagarna:D
Haha visst är det så =). Skönt o känna sig på G o att man blir starkare. Ät o sov, det som gäller =>.
Daniel Mattusch
2006-07-29, 22:39
Grymma prestationer! Vad var de andra killarna som ställde upp för ena. Inte för att vara spydig men som du skrev många kilo lättare och yngre är du och du vinner, mäktigt!
Kronlyftet var äckligt bra, likaså däckvälten(klarade alla 8 st?).
Jag ser gärna film eller någon utförande på eleikogrenen. Fattar inte helt hundra hur man skulle hålla.
Klenmenren
2006-07-29, 22:57
Grymma prestationer! Vad var de andra killarna som ställde upp för ena. Inte för att vara spydig men som du skrev många kilo lättare och yngre är du och du vinner, mäktigt!
Kronlyftet var äckligt bra, likaså däckvälten(klarade alla 8 st?).
Jag ser gärna film eller någon utförande på eleikogrenen. Fattar inte helt hundra hur man skulle hålla.
Jadu, han som kom 2a har tränar starkeman i fler år än jag har tränat styrkelyft. välter med lätthet 490kgs däck för reps. Går med 400kgs ok gör han också. Grepp är han sjukt stark i, bara han får hålla i händerna. Väger runt 120 är, ja, nu blir jag osäker men 26 lr 28 år.
Den andra väger runt 110 är 26 år. Vet inte hur länge han tränat lr hur men jag antar nån sorts byggning fast med tunga vikter etc. enda jag vet han gjort är 240 i mark.
Å jag väger 90kg är nästan 20år och tränat sl sen 2002 ca.
Det var ju alltså lokala talanger. Bara 3 som vågade ställa upp, men jag anser mig ha rätt bra koll på vilka som är starka här i trakterna så jag är rätt säker på att utgången varit den samma annars också.
Kronlyftet var ju inget riktigt kron. Bara bälte tillåtet. Stången var typ 48-49cm ovanför backen. Men det blir ju ändå utslagsgivande. Slet sönder en valk gjorde jag också =). Så det blev mest en grepp/utlåsnings gren men iaf.
Däcket klarade alla av samtliga lyft och den efterföjlande lastningen av väskorna likaså.
Filmer kommer upp! =D
Klenmenren
2006-07-29, 23:07
7CxCiepnXOk
Sådär såg holdingen ut.
Klenmenren
2006-07-29, 23:23
p8-PGQA4lis
Ja, eftersom stången sviktade vid de där vikterna så blev ju lyftet på 335 inte så långt men ändå också blir man ju lite lätt utdragen på såna vikter så att lyftvägen minskas =). Lyfte längre på viktern upp till 335. För intresseklubben kan jag meddela att stången är en eleiko sl stång, väldigt ny, med ett räffel som inte är av denna jord. Vasst alltså =D.
Klenmenren
2006-07-29, 23:30
IRB3QiKfUwI
Och såhär såg däckvältsdelen av medleyt ut. Förra helgen sa vi att det vägde 320. Vid närmare beräkning väger det ca 350. Lyfte på ett 350kgs däck i strömsund som hade bättre grepp än det här. Vilket nästan var lättare att lyfta än detta. Man greppar på "klossarna" på det här.
Daniel Mattusch
2006-07-30, 00:34
Jag är fan grymt imponerad, inte för jag har testat starkeman men det fan de där däckvälten ser ju ut som ingenting:D Trodde i förväg att du drog kronlyftet mer med benen som de flesta gör vid höga vikter men du drar verkligen med ryggen, STARKT!
Riktig höjd på kronlyft är väl bara 4-5 cm under de ni drog ifrån?
Klenmenren
2006-07-30, 10:07
Jag är fan grymt imponerad, inte för jag har testat starkeman men det fan de där däckvälten ser ju ut som ingenting:D Trodde i förväg att du drog kronlyftet mer med benen som de flesta gör vid höga vikter men du drar verkligen med ryggen, STARKT!
Riktig höjd på kronlyft är väl bara 4-5 cm under de ni drog ifrån?
Aha, du får väl komma o testa om du är i stan nångång ;>. Såg du hur vi greppade 50kgs vikterna?
Nja, jag vet inte, står i princip så upprätt jag kan i o med att knäna tar i stången osv. Ja riktig höjd är väl runt 42-44cm, för mig blir det precis i det läge då stången är allra längst ifrån höften, har inte vågat testa mer än 280 där med dräkt o bälte, eftersom jag ändå inte får ut nåt i mitt marklyft av att köra vanliga kron.
Kul att man imponerar på nån =DD. Det är ju mycket teknik i däck iaf till en början, sen är det bra att ta i >=).
Daniel Mattusch
2006-07-30, 10:33
Ok:)
Jo såg hur ni greppa vikterna, det skall jag testa någon gång:thumbup:
Klenmenren
2006-08-01, 10:42
Hög klossbänk ca 14cm 3@140, 3@150, 2@155 - pers där då. går ju framåt med utlåsningen, ska börja med tröja nästa vecka och köra minst ett pass med tröja till serie 3.
Armhävning med klapp 2*5
Face-pulls 3*8
Hängande benvrid 3*jobbigt mycket
Gick ju fint. Hade redig träningsvärk sen tävlingen särkilt i ryggen o sätet haha. Men det börjar ge sig =).
Hängande benvrid 3*jobbigt mycket
*cry*
Klenmenren
2006-08-01, 15:15
Böj 2*3 @ 145 2*2 @ 150 - utan bälte som vanligt. bättre tryck än förra passet, ryggen börjar komma ikapp.
Lätt mark 3*3 @ 100, 80
Plinthopp 2*3 - för att få till lite klipp och explosivitet kör jag såna här och liknande övningar för mark och bänk i 2-3 veckor nu efter grundträningen, överlappande med toppningen och utrustningsträningen som kommer.
Jag kör sparsamt med plyometriska övningar och chockträning eftersom det sliter så på mina arma leder => men för bänk o böj har jag brukat göra det. Mark kör jag ett kast bakåt/uppåt med medicinboll i markposition fast startar med en liten excentrisk fas då jag går ner i position och därefter kastar. Bra klipp får man iaf.
Klenmenren
2006-08-01, 15:17
*cry*
Walk it off! :whipped:
*rolleyes*
Klenmenren
2006-08-03, 15:12
För att nästa vecka försöka få tillbaka de ordinarie träningsdagarna så blir det lite kaiko med veckans split. Lite tätt på bäken men jaja.
Bänk 4*2 @ 125 - tänkte köra 2st 3or o sen 2st 2or men det blev för tungt/otekniskt så det var ingen mening att testa. Hursomhelst är jag starkare än då jag gjorde 130 på tävling raw, och det var lättlättilättlätt redan då, så kanske man kan göra 135 iaf nu. Blir bra nu när det är tröjträning på gång.
Chins 3*5 - bänkpress bredd, explosivt
Omv. skivstångscurl 3*6 @ 20, 30, 35 - enda bicepsövningen jag kan köra utan att få ont i underarmarna.
"Draken" 2*4/ben - en coreövning.
Lite mer explosivitet o formtopp så blir det nog redigt pers i bänken snart. Äntligen.
Klenmenren
2006-08-05, 18:48
Lätt böj 2*3@100 - kändes segstartat i botten men vid granskning så gick det rätt snabbt ändå.
Mark 4*3@150 - utan bälte som alltid. kör som vanligt nu för att få till rätt teknik och explosivitet. Är märkbart påverkad av däckvälten men även här gick lyften snabbare än jag uppfattade. Botten är som vanligt segast, utlåsningen är stark.
Mark med dräkt och bälte 1@180 - dags att bli vän med utrustning. och det gick faktiskt ok. Slipa på utgångspositionen, men sen så =).
Pull-through 2*6@fullt mag (oo =>) - snabbt och explosivt.
Medicinboll kast 2*4@5kg - bra drag, undra hur andra gym ställer sig till att man dänger in en boll i väggarna med full kraft...
Ja det var ju ett ok pass ändå för att komma igång med marken. Har ju blivit lite si o så med den träningen på gott och ont. Bra att fått vila från marken då jag dragit rätt tungt tidigare i år samt att lyfta andra saker i olika vinklar ett tag kan ju inte vara helt negativt. Däremot så märker jag att draget känns lite "off" och att ryggen varit sliten i 3veckor men ja, det ordnar sig nog med marken =).
Klenmenren
2006-08-06, 21:12
13cm klossbänk med tröja 3*3@145,155,160 - pers som bara den. lätt o fint, lite vingel eftersom vi körde i lite primitiv ställning o utan avlyft.
9cm klossbänk med tröja 1*2@150 - gick behagligt, får ju iaf ut nåt av tröjan =D.
Lätt bänk 2*3@60 - faaart
Ja det gick ju alla tiders. Ser fram emot de bänkpass som kommer med tröja. Bara jag får ner stången bra så.
Utrustningsböj i någon form på tisdag.
Hejhopp
Klenmenren
2006-08-06, 21:56
Skriver upp lite träningspers så att jag har lite koll om jag skulle råka överträffa mig nångång på träning.
Böj utan bälte 4*3@150, 2*160
Böj med bälte 1@175
Bänk utan tröja 4*3@120, 4*2@125
Mark utan bälte 4*3@185
Mark från höjd (50kg eleiko) utan bälte 4*3@180
Mark m. bälte 1@225
Träningspers med utrustning är just inga att tala om, de ligger långt ifrån tävlingspersen, som sig bör enligt mig. Marken är längst ifrån.
Sen är det ju lite si o så med utförandet på singlar med utrustning inför tävling, djup, stopp etc.
Böj 1@230 - inte så långt från tävlingspers men då var nog utförandet en annan femma också.
Bänk 1@135 eller 140? - ligger ju inte heller så långt ifrån tävlingspers men jaja... Jag väljer att säga att jag inte fått bra utdelning på mina lyft på tävling.
Mark 1@265 - marken ligger iaf en bit ifrån, och det är endast vid ett tillfälle jag gjort 265 också. Jobbigt o köra tunga singlar i mark...
:) Osså har jag pers på att gå i korridor med en 50kgs järnvikt i vardera hand med 6m*2, dvs. med vändning. Samt pers i partiella marklyft bara några cm från uträtning på 340, lr om det var 360..., testade greppet hursomhelst.:)
Klenmenren
2006-08-09, 16:35
Böj 2*3@150, 2*2@155, 160 - formen kommer då utetemperaturen sjunker =).
Part. Böj med full utr. 2*2@220, 230 1*1@235 - dräkten sitter rätt tight => så jag tänkte vänja mig lite lätt. Utgångarna som annars känns tunga o vingliga är numera stagbila och rätt lättsamma.
Lätt mar 2*3@90 - nu kommer tekniken och farten tillbaka. Skönt!
Plinthopp 2*3
Kul pass. Känns bra inför serie 3 =)
Klenmenren
2006-08-10, 00:00
Bänk 2*3@115, 1*2@120 - med brygga och stopp. kör så tävlingslikt som möjligt fram till serien.
Bänk med tröja 4*1@150 - först till 13cm kloss, sen 9cm, 4cm och slutligen till bröstet! Träningspers med 10kg =>. yay me. Och ändå var det ju såklart inte klockrent så nånting mellan 150 o 160 ska jag göra på tävling. Äntligen har jag användning för en bänktröja =), om än för stor.
Chins 2*5@5kg extra - snabbt och "armbågarna in"
Omv. skivstångscurl 2*6@30
Äntligen säger jag bara =). Varje kilo i bänken är guld för min del, särskilt för det sammanlagda resultatet. Kan jag prestera 160 på sm så ligger 700 jämt nära till =>. Hoho, bara att fortsätta vänja sig vid utrustningen tills höstens tävlingar. Woho :)
Klenmenren
2006-08-11, 18:43
Lätt böj 2*3@100 - faaart, men höll ut knäna ordentligt. De brukar komma in då jag släpper på...
Mark 4*3@155 - utan bälte som vanligt. Nu är tekniken tillbaka men rygge är inte så explosiv, däremot är hamstrings och säte bra med och efter de första 4-5cm så är det helt ok fart.
Mark med utr. 3*1@190,220,230 - kommer ner som innan sommaren och lyften går riktigt lätt trots att det känns segt utan utrustning så känns det likadant som i ex. april med dräkt och bälte.
Finnen 2*5
Samt lite prehab för knäna, lite böj med en dubbelloopad knälinda runt låren och sånt. Tänkte ta tag i knäböjsutförandet och träna upp abduktorerna så väl jag kan och vet. Upp till 145 utan bälte i böjen kan jag hålla ut knäna över fötterna men sen blir det jobbigt. Så jag får väl se om detta råder bot.
Förra bänkpasset var "såklart" inteden 10/8 utan den 9/8. Imorn 12/8 är det bänk igen.
Klenmenren
2006-08-13, 18:17
Klossbänk med tröja 9cm 2*3@145, 155
-"- 4cm 2*2*145 - bra fart på alla 4set, hittat rätt bana på stången, mot magen. Bara den inte töjer sig alltför mycket i framtiden... Isåfall får jag väl kanske värva nån heltidsarbetare som kan dra på mig en storlek mindre tröja ett par gånger i veckan, lär ju ta ett tag. Alternativt värva en till (mindre) lyftare, för närvarande är "föreningens" lyftarskara decimerad med 50%, lr vad det blir, vi var 2 nu är "vi" 1. Igen =/. Lumpen har skördat ännu ett offer...
Plyometriska armhävningar 2*4~ - lägger två vikthögar (2 skivor), en till vänster hand, en till höger, och gör därefter en armhävning från skivorna, ner med händerna mellan dem, upp på skivorna, ner osv. Full fart! Enda nackdelen är att om man kör på hårt golv etc. så tycker iaf inte mina handleder deet är så skönt, eller underarmar heller för den delen.
Face-pulls 2*6
Stående vadpress med skivstång 3*6@140,160,180 - jag ska bli höjdhoppare (?)
Kul med tröja!
Det verkar ju rulla på bra trots sommarvärme. När börjar man se dig på sporthallen?
Klenmenren
2006-08-13, 19:39
AG: Jo det tar sig, går ju inte bakåt om inte annat. Ja den 25 åker vi upp iaf. Så träna ska jag göra på lördagen 26 första gången antar jag. Någon som tränar lördagar? Annars får jag släpa med mig brodern =). Förresten, Umeå håller serien 2-3september eller hur?
Trevligt att du startat logg också. :thumbup:
Jo jag har för mig att det är vi som håller serien i september. Jag tänkte att det kanske skulle vara bra att börja skriva ner passen. Dessutom måste man ju göra sitt bästa om andra håller koll på en :)
Klenmenren
2006-08-15, 11:14
AG: Jo. det är ju klart. Är väl inte så många som kollar här iofs men man vill ju inte posta dåliga pass ändå =>.
Böj m. utr. 4*1@215, 225, 230, 235 - inte förrän 235 kom jag ner till precis godkänt. Sydde in dräkten i början av juni och har inte testat den riktigt förrän nu. Men eventuellt sprättar jag den lite i axlarna, får se efter nästa måndag. Pers på träning är ju typ 225, 235 i sista höll jag upp mig bra men det gick fortfarande för sakta ner. SÅ med lite fart får jag nog mer skjuts av utrustningen oxå. Postivt är ju att utgångarna känns väldigt lätta. Måste vara OK lyftningen/gången...
Lätt mark 2*3@100,120
Plinthopp 2*3
Ryckböj 2*6@40
Ingång på serien blir ju alltså runt 225-235. Brukar inte gå in tyngre än 10kg under pers som tyngst, men man måste ju komma ner med ingångsvikten också. Får väl se vad det blir.
Klenmenren
2006-08-17, 13:06
Bänk 1*3@120, 1*2@125 - med stopp och brygga, lätt, iaf lättare än för 2-3veckor sedan.
Bänk m. tröja, till 9cm 4cm och bröstet @145 - jahapp, till kloss var allt jättelätt och ett jättebra tryck o fart osv. sen till bröstet dog allting, fastän jag fick ner stången...
Bänk m. tröja 1*2@150 - tänkte att det skulle gå smidigare ner med mer vikt. kom ner, och ca 1-1,5dm upp så tar det tvärnit, ingen hjälp alls, lyfte på baken och tryckte upp vikten båda gångerna... Jag antar att det beror på att tröjan slappar.
Chins m. vikt 2*5@10
Omv. skivstångscurl 3*8
Jaha. Så de blev som väntat, tröjan är för uttöjd. Antar jag iaf. Har inte så mycket referenser att gå på så att säga. Inte den blekaste hur det ska sitta, vara bli osv... Sydde iaf in mer i armarna samt i sömmen som går över latsen. Satt tight när jag testade den hemma... Om inte annat får jag väl köra utan tröja på serien. Eller med nån gammal inzer.. Jävligt tråkigt iomed att formen är kanonbra både när det gäller viktvana och utlåsning OCH vanlig bänk...
Förresten, nån som vet vad det är för regler som gäller om man måste "lappa ihop" / laga "hål" i tröjor? Vad får man lappa med, hur får man sy, etc??? Hjälp uppskattas!
skönt att du börjar få bukt med den där jävla tröjjan nu iaf. Vikterna ser ju bra ut också, kan ju bero på att du troligen slutat att välta massa däck och dyl. eller?;)
Jo som du säger så har lyftarskaran reducerats en aning. Men jag är hemma nu i helgen så ska du träna så träna fan inte utan mig. Jag måste fan hålla i en skivstång nu känner jag. Om lumpen kommer fortsätta såhär så kommer det nog inte bli varken serie 3 eller nått DM eller dyl. Jag har lov runt jul så om det blir nån nyårstävling är väl det första jag kan rikta in mig på. Sen vilken viktklass jag hamnar i kan bara mina befäl råda över :devil:
edit: du har tränat 6pass sen jag for. Jag har hunnit med så många på 2 dagar.
Klenmenren
2006-08-18, 09:55
sunkan:
ja, jag hade bukt med tröjan förra onsdagen. nu i onsdags kändes den då för stor. så det vette fan. sytt lite här o var i den nu, så du kanske åker på att dra på den imorn >) nu när du är hemma och allt hehe...
Formen pekar uppåt, och ja, nog gör vilan sitt till =), marken är/var det som var mest "off" men det kommer.
Jea... det låter klokt det. nyår blir det ju iaf. tävling också antagligen.
Viktklass? Going for 67,5?!!?! (väll)
sunkan:
ja, jag hade bukt med tröjan förra onsdagen. nu i onsdags kändes den då för stor. så det vette fan. sytt lite här o var i den nu, så du kanske åker på att dra på den imorn >) nu när du är hemma och allt hehe...
Formen pekar uppåt, och ja, nog gör vilan sitt till =), marken är/var det som var mest "off" men det kommer.
Jea... det låter klokt det. nyår blir det ju iaf. tävling också antagligen.
Viktklass? Going for 67,5?!!?! (väll)
jo visst ska ajg kunna försöka slita på dig den. Å att formen nu är på väg uppåt är ju inte så konstigt alls*slap*
Jag siktar på att hålla mig i 90-an så änge jag kan men 82,5an känns mest realistiskt för tillfället:(
Klenmenren
2006-08-18, 15:24
Lätt böj 2*3@100 - kändes kanon, äntligen kommer farten och tekniken tillbaka =)
Mark 3*3@160 - utan bälte som vanligt. mycket högre fart än tidigare veckor. Överträningen har väl släppt typ.
Mark m. utr. 4*1@200, 230, 250, 260 - jag hade väl inte tänkt att köra mer än till 240-250 men när det gick bra så ville jag testa tekniken och känna efter. Var inga tunga lyft men jag försökte hålla ryggen på 260 vilket gick fint så det blev mer kontrollerat sakta. Bara att ösa på på serien. Går in på 260 som två senaste tävlingarna.
Finnen 2*5
Avslutade som förra passet med lite böj med knälinda runt låren och dylikt...
Ja, man kan ju konstatera att utrustningen funkar i böj o mark men inte i bänk, vilket gör att sammanlagda resultatet tappar typ 20kg. Lite surt, för med en tröja som funkar något så när så skulle 150-160 inte vara några stora problem. Men nu lutar det väl åt högst 145 om jag inte spräcker gammla tröjan på uppvärmningen. Jaja, ska testa en ny mindre tröja efter serien skulle jag tro. Så innan SL-SM bör jag ha en tröja som funkar.
Klenmenren
2006-08-18, 18:59
Såhär såg det ut idag minsann.
4lVXypgjysw
Klenmenren
2006-08-18, 19:02
Mark 1@260. Ville kolla ryggen. Även hålla ryggen, så farten var jag inte koncentrerad på. Nedre ryggen är ju lätt rundad men eftersom jag inte rundar mer ju längre jag lyfter så kan jag ju alltid låsa ut vikten ändå. Värre om jag rundar mer o mer... Eller?
Mpvb8MWG-NI
Klenmenren
2006-08-18, 19:08
3@160
5GNE4evtEV8
Klenmenren
2006-08-19, 16:04
Bänk m. tröja 3*1@150 - Först 9cm, 4cm, sen bröstet. Skulle testa tröjan igen efter sömnaden. Funkade bra. Sprack i ena armen på första lyftet men det gick ändå. Nu fick jag ner röven i bänken så nu är jag lite kluven om ingångsvikt igen men det blir väl 150 osså får det bli 3 vita eller utbommning.
Hög klossbänk 13cm m. tröja 2*3@160, 170 - bra tryck i utlåsningen, och avlyften kör jag själv kändes ok. Pers i det mesta idag.
Plyometriska armhävningar 2*4
Face-pulls 2*6
Stående vadpress m. skivstång 2*8~
Jahapp. Blir till att sy lite till och sen hoppas på det bästa. Har ju typ 2 bänkpass kvar så det kanske går an ändå.
Nu är nästa projekt att ragga passning till böjen på mån eller tis. Dagens passare hette sunkan. Bra passat/dargit sunkan :thumbup:
Klenmenren
2006-08-22, 22:45
Böj m. utr. 2*1@230 - Dålig fart men djupet var rätt precis godkänt. Brukar ha mer fart på tävling, fler passare etc, så det borde gå att starta på 230.
Lätt mark 2*3@90
Nedhopp från bänk 3*5 - fick tips för att förbättra knän över tårna i böjen och motverka pronationen i fötterna och rotationen i knäna att testa detta. Värt att pröva tänkte jag.
Happs. Lite sliten från i fredags vilket inte var så oväntat. Inför serie 4 ska jag inte gå tyngre än 250 i mark innan tävling och då en bit innan de tyngre böjpassen med utrustning =>. Ändå böjen som behövs föbättras, marken hänger med ändå utan tung träning med utrustning... Har i princip bestämt att gå in på 230 - 150 - 260 på serien... tyngsta ingångarna jag haft i böj o bänk nånsin. Endera bommar jag ut mig på grund av att jag sytt för mycket i dräkt och tröja eller så blir det förhoppningsvis pers i allt. Pers är kul så jag tror det blir pers =).
Lillgrabben
2006-08-22, 23:05
Mark 1@260. Ville kolla ryggen. Även hålla ryggen, så farten var jag inte koncentrerad på. Nedre ryggen är ju lätt rundad men eftersom jag inte rundar mer ju längre jag lyfter så kan jag ju alltid låsa ut vikten ändå. Värre om jag rundar mer o mer... Eller?
Mpvb8MWG-NI
Starkt marklyft där!
Såg ut att finnas ganska mycket kvar att lasta innan det börjar bli toktungt. :)
Lycka till på serie 3 ifall du ska vara med där!
Klenmenren
2006-08-22, 23:14
Lillgrabben: Jo nog är markformen jag hade vid sm och serie 2 (280, 283), i närheten iaf =). Aldrig kört så många set innan jag dragit 260 på träning så något går framåt =>.
Tack så mycket. Jag ska göra mitt yttersta. Du ska bänka i Umeå?
Lillgrabben
2006-08-22, 23:27
Lillgrabben: Jo nog är markformen jag hade vid sm och serie 2 (280, 283), i närheten iaf =). Aldrig kört så många set innan jag dragit 260 på träning så något går framåt =>.
Tack så mycket. Jag ska göra mitt yttersta. Du ska bänka i Umeå?
Japp, jag ska vara med där ifall jag är frisk & får ledigt från jobbet.
Har ansökt om ledigt för lördagen, men jag har inte hört något resultat ( på min ledighetsansökan) ännu.
Endera bommar jag ut mig på grund av att jag sytt för mycket i dräkt och tröja eller så blir det förhoppningsvis pers i allt. Pers är kul så jag tror det blir pers =).
Ja du har ju stora förutsättningar för att sätta fint PB sammanlagt bara du inte bommar ut dig:D Tror på tunga vikter jag i umeå:thumbup:
Har faktiskt lyckats lokalisera en dator här i boden, kommer dock inte kunna sitta så ofta som jag skulle villja men vi slutade tidigt idag så jag hann faktiskt hit en sväng idag iaf.
Klenmenren
2006-08-23, 20:04
Japp, jag ska vara med där ifall jag är frisk & får ledigt från jobbet.
Ja då håller jag tummarna för att du både får ledigt och är vid god hälsa =). Så ses vi i Umeå.
Klenmenren
2006-08-23, 20:11
Ja du har ju stora förutsättningar för att sätta fint PB sammanlagt bara du inte bommar ut dig:D Tror på tunga vikter jag i umeå:thumbup:
Har faktiskt lyckats lokalisera en dator här i boden, kommer dock inte kunna sitta så ofta som jag skulle villja men vi slutade tidigt idag så jag hann faktiskt hit en sväng idag iaf.
Ja man har ju 3lyft så de vore fan om man inte lyckas på något tänker jag... Då tror jag också på tunga vikter :thumbup: .
Jaa bra att du lever och ändå orkar knappra tangenter iaf >).
Ta det lugnt i skogen :thumbup:
Klenmenren
2006-08-23, 20:18
Uppvärmning utan tröja --> 130 (träningspers)
Bänk m. tröja till 9cm, 4cm @150 - kom helt fel till låg kloss var tvungen att balansera tillbaka stången i rätt bana inna jag tryckte upp, annars hade jag blivit halshuggen =>.
Bänk m. tröja 3*1@150 - första och andra, mest första, blev lite rövlyft och kom ner helt fel. sista var helt ok, lite tungt i utlåsningen, men jg körde tung kloss i lördags så jag tillskriver lite till det. Det blev en liten paus på sista men jag vet inte om den kanske var godkänd. Inte 1sekund direkt menmen...
Chins m. vikt 2*5@10
Omv. stångcurl 3*6
Bålrotationer m. boll 2*5/sida
Ja det gick ju bra till slut. Sista lyftet och kanske lite längre stopp börj ag kunna upprepa på tävling. Yay... Enda som inte är så superbra är att jag kanske väger in på 91kg lr nåt men det är inte så farligt. Är ju inte SM direkt. Resultatet känns viktigare.
Klenmenren
2006-08-23, 21:40
Såhär såg dagens bästa lyft ut. 1@150.
Bryggan har ökat men jag ska kunna hålla den liite högre...
Tveksamt stopp???
NvlyUHupQpo
A.Pahkamaa
2006-08-23, 21:59
Hade precis tänkt be om en film på dina tröjbänkar. Konstigt att du inte får ut mer från tröjan, vad jag kan se så gör du ju inga större tekniska fel.
Klenmenren
2006-08-23, 23:30
Hade precis tänkt be om en film på dina tröjbänkar. Konstigt att du inte får ut mer från tröjan, vad jag kan se så gör du ju inga större tekniska fel.
Aha, ja bra timing då.
Jag inbillar mig att jag har för stora tröjor. Det där är en F6a 44bröst 46armar, insydd i armar 3cm och i latsen 2cm upp till armhålan ca. Men rent allmänt har jag inte fått ut nåt av de stora tröjorna jag haft jämfört med vad andra som testat samma får. T.ex. träningskompisen testade min inzer ehphd 50a kraftigt insydd i armar, som jag kanske fått ut 15kg av MAX. Han är då mindre än mig runt bröst axlar armar, vad jag vet, men ändå gjorde han 20kg mer än sin raw bänk på första testet, hade lätt kunnat få ut 30kg med nån träning till...
Så jag vet inte. Har ju varit rätt klen i slutet hela tiden, men jag bänkar ju 160~ till 9cm kloss och det blir ju den del av lyftet som jag får minst hjälp av tröjan på så jag boorde ju kunna göra mer... Ska nog hitta rätt på en storlek mindre titan se om nån kan töja den eller nåt sånt...
Vad tror du? För stor tröja? Vilken storlek kör du med, furyn är det väl du kör med?
A.Pahkamaa
2006-08-23, 23:51
Aha, ja bra timing då.
Jag inbillar mig att jag har för stora tröjor. Det där är en F6a 44bröst 46armar, insydd i armar 3cm och i latsen 2cm upp till armhålan ca. Men rent allmänt har jag inte fått ut nåt av de stora tröjorna jag haft jämfört med vad andra som testat samma får. T.ex. träningskompisen testade min inzer ehphd 50a kraftigt insydd i armar, som jag kanske fått ut 15kg av MAX. Han är då mindre än mig runt bröst axlar armar, vad jag vet, men ändå gjorde han 20kg mer än sin raw bänk på första testet, hade lätt kunnat få ut 30kg med nån träning till...
Så jag vet inte. Har ju varit rätt klen i slutet hela tiden, men jag bänkar ju 160~ till 9cm kloss och det blir ju den del av lyftet som jag får minst hjälp av tröjan på så jag boorde ju kunna göra mer... Ska nog hitta rätt på en storlek mindre titan se om nån kan töja den eller nåt sånt...
Vad tror du? För stor tröja? Vilken storlek kör du med, furyn är det väl du kör med?
Är tröjan för stor så går du miste om många kilon, så försök komma i en mindre tröja :D Styrkan i slutet borde du bli starkare i bara du fortsätter med klossträningen (eller någon annan övning som stärker den delen av lyftet).
Jag har en inzer rage stl 48, den är för stor för mig, så jag viker upp ärmarna på den 3-4 varv just nu, det kan du testa med din nuvarande tröja. Den är rätt så sliten, så jag kommer nog att skaffa en rage-x istället, får se vilken stl jag väljer, ska testa en kompis 46a om ett par veckor.
Det är jävligt jobbigt det här med utrustning, och riktigt orättvist många gånger =/
Klenmenren
2006-08-24, 10:07
Är tröjan för stor så går du miste om många kilon, så försök komma i en mindre tröja :D
Hehe, ja mindre utrustning, linda hårdare, dra åt bältet =>. Funkar alltid. Och visst är det dumt att ge bort gratis kilon. Men det har inte varit frivilligt direkt...
Nu har jag tightat till alla utrustning så det går väl åt rätt håll, men tröjan måste jag få till bättre. Kanske blir bättre i höst då jag tränar där de finns folk. Och kunnigt sådant.
Orättvist är ju en tolkningsfråga =). Det är väl i regel de som tränar mest och har rätt utrustning som får ut bäst av de också.. Men ja, jag tänker inte så mycket på det, bara för mig att bli starkare utan så ökar jag ju med också... Osså kompensera resutaten i böj o bänk med att dra mycket i mark, där man inte får ut lika mkt av dräkten =>.
Kan ju konstatera att tävla RAW är det smidigaste och roligaste iaf. Mindre att bry sig i på en tävling =9.
Klenmenren
2006-08-25, 21:35
Lätt böj 2*3@100 - fart o fläkt
Mark utan bälte 3*3@140 - kändes lite segt men det gick fort.
Mark m. utr. 2*1@190, 220 - tekniken tycker jag stämmer med drätk och bälte nu. bra fart var det. Går in på 260/265 på serien. Om böjen och bänken går bra så siktar jag på pers, dvs 285+... Får se hur motiverad man blir, vilken viktklass jag går i osv... I -90 blir det rekord om jag drar mer än 283... men i -100 är det ju egentligen bara 3ggr viklassen som känns som sporrande =). Hehe, vore ballt o dra 300 iaf. Kanske inte nu men ändå.
Hängande brenvrid 2*4/sida
Ryckböj 2*6
Kul med lite lätt träning då det går fort att lyfta vikterna. Känns som man har väldigt mycket tillgodo. Nytt gym också, kanske skulle varit slöare om jag skulle markat hemma som vanligt. Nu kanske det blir ännu bättre fart på allt annat i fortsättningen :devil:
Klenmenren
2006-08-26, 20:18
Skulle kört med tröja men p.g.a personalbrist så blev det inte så. Det var nog lika bra ändå när jag ändå kört tungt, för mig, med tröja varje pass rätt länge nu.
Bänk uppvärmning -> 120
Klossbänk 9cm utan tröja 2*3,2@130, 140
Plyo. armhävningar 2*5
Face-pulls 2*6
"Draken" 2*4/ben
Jehapp, lite ovan bänken, höll på att ramla av ibland men det är väl en vanesak. Annars så är väl formen ok skulle jag tro.
Klenmenren
2006-08-29, 10:37
Böj 2*3@140 - bra fart och tryck i vändningen.
Böj m. bälte 2*1@160, 170
Böj m. utr 1@230 - bra djup, kom fel i vändningen kändes det som, brukar vilja vara mer upprätt, men det känns ju ofta som att man tappar mer än vad man egentligen gör.. Blir bra ingångsvikt iaf, inte för lätt inte för tungt. Osså blir höjningen till pers inte så stor.
Utgång m. utr 1@245 - böjde lite på benen också =>. Kändes stabilare att gå med än 230.
Lätt mark 2*3@100
Nedhopp från bänk 2*5
Happs. Har kört tungt i allt rätt nära tävlingen nu. Mest för att vara säker på utrustningen. Så om formen blir lite lidande den här gången får det vara så.
Klenmenren
2006-08-29, 20:59
Uppvärmning -> 110
Klossbänk m. tröja 9cm 2*2@150 - för att inte glömma hur man bänkar med tröja.
Lätt bänk 2*3@60
Chins 2*5
Omv. stångcurl 2*6
Ja då är det bara ett lätt pass 3*3@60 i allt kvar. Endera torsdag eller fredag. Känns ju rätt bra i kroppen. Ännu bättre med lite vila skulle jag tro. Börjar känna av på några ställen att det blivit mycket utrustning på senaste. Lite slitigt. Men det är inget som hämmar styrkan iaf.
Klenmenren
2006-09-01, 17:25
Böj 3*3@50
Bänk 3*3@50
Mark 3*3@50
Ingånsvikterna imorgon blir 230-150-265. Tänkte väl persa sen eller nåt. Bänken är pers med 7,5kg på ingången men annars går jag på pers i 2a...
Kroppsvikten är oviss. Har inte gjort nåt för att väga i -90 så jag lär väl bli överviktig med nåt hekto. Men imorn är det bara sammanlagda resultatet som jag vill ha upp till en fin nivå. Sen kan jag vara seriös med vikten till DM och SM....
För övrigt blir det en ny upplevelse att ha "hemma" tävling. Slippa sitta i bil 2h lr mer eller sova i annan säng osvosv. =)
Hejsvejs
130kg finsk sisu
2006-09-01, 17:58
Jag tycker stoppet var bra&godkänt på 150kg lyftet!
Klenmenren
2006-09-01, 20:49
Jag tycker stoppet var bra&godkänt på 150kg lyftet!
Ah, kanon! =). Andras bedömingar uppskattas alltid.
Svårt att veta själv när man ligger där vad som är tillräckligt osv. Hoppas jag lyckas med samma bedrift imorn igen då.
kom igen nu grappen:hbang: Tror på tunga vikter om några timmar jag.:thumbup:
Du får spoila resultaten själv men jag säger grattis till en utmärkt tävling, 300kg/700kg hägrar:D
Lillgrabben
2006-09-02, 19:52
fan vad nära din sista mark var.... nu är inte 300 långt borta!
vi ropade & skrek som fan från publiken, men den verbala påhejningen hjälpte inte riktigt fram idag!
Klenmenren
2006-09-03, 01:20
sunkan: jotack =).. 300 är på G =>... 700 likaså. plocka lite mer i böjen och nåt kg i bänken så ska det räcka med typ 290 i marken =).
Lillgrabben: ah, ja det var nog det lyft jag varit närmast att klara i mark någonsin men varit tvungen att släppa. Sjukt nära när jag ser filmen haha =). Tack för stödet ändå ;>. Såg dock inte dina lyft, endast din uppvärmning på 235, såg väldigt bekvämt ut.
Lägger upp film senare. Highlights typ =).
Klenmenren
2006-09-03, 11:54
Jahapp. Tävling igår. Hade tänkt ett resultat runt 670-690.
Vikt: 89.7
Böj
230 - 3 vita, fastnade i ställningen på väg ut så jag fick böka ett tag men det gick ändå, sänkte höjden 2cm sedan.
240 - 3 vita, pers med 2,5
245 - 3 vita, pers igen. Lite småseg sänkning på alla böjar, ska väl försöka öka på kamikaze utförandet o minska på fegandet.
Bänk
150 - 3 vita, bra träff o så. Pers med 7,5
155 - bom, fick stången för högt på bröstet försökte balansera ner den men inget tryck uppåt.
155 - 2-1 vitt. Blev lite ivrig med stoppet men det var ju markerat iaf... pers igen.
Mark
265 - 3 vita, lätt och rätt bra hållning.
285 - 3 vita, höften drog lite mer i starten, lite tyngre uträtning men ändå lättare än i våras då jag drog 283 som mest. pers med 2,5 och nytt norrlandsrekord.
292,5 - bom. tappade höften lite mer, för att få ingång vikten, kom i princip tills 99% uträtad men det var tvärstopp ingenting kvar att dra med. Kunde ju gått 290 men jag tänkte att jag skulle inta 1a platsen på juniorrankingen i mark men det gick ju inte. Så nästa tävling blir det nog 270, sen 290 direkt. Bra att ha testat iaf.
Ja, förra sammanlagda pers på samma tävling var 655. Nu blev det 685 och poängen blev 438p. Väldigt nöjd. Nu är ju 700 i närheten, böj o bänk ska jag kunna plocka merparten av det som fattas. KUL!
Klenmenren
2006-09-03, 12:59
Vi börjar från fel ände av tävlingen med en bom på 292.5 kg uti marken. Näära nära...
hhusCMhoIpk
Ryska_raketen
2006-09-03, 13:25
Haha, helvete! Respekt för den greppstyrkan om inte annat!:hbang: :hbang: :hbang:
A.Pahkamaa
2006-09-03, 13:44
Bra jobbat! Fy satan va nära marken är, haha. Snart 300 då :)
Klenmenren
2006-09-03, 14:04
Första bänken, 150.
021yCRqJDjo
Klenmenren
2006-09-03, 14:07
Ryska: Heh. Bara å ta i =>.
A.Pahkamaa: Tacktack =). Ja det var nära. Jag brukar inte banga för att grisa igenom såna där lyft men det var totalstopp alltså... Bara att bli starkare i starten så jag har lite hållning som funkar. 300 vore ballt =))
Hoppsan, dig har jag missat.....det är så många som startar SL-journaler nuförtiden och då händer det visst att man missar godbitar som den här journalen! Illa, illa! Nåja, nu har jag ju hittat den! Grattis till PB och du.......satan vad nära det var i sista marken! Fy vad retligt! Men å andra sidan har du ju den godbiten kvar till nästa gång :thumbup:
Klenmenren
2006-09-03, 15:38
Pinglan: Heh, nä jag har inte satsat så hårt på marknadsföring och dylikt =>... Jo nu är det bara å träna på så kanske man kan höja sig ett snäpp tills DM, 700 är ju jämt och fint ;>...
Kör hårt med rehaben, you can do it!:thumbup:
Klenmenren
2006-09-03, 20:45
Sista böjen 245.
0lPzzjKaeho
Daniel Mattusch
2006-09-03, 20:53
Att missa marken sådär nära är fan det värsta som finns. Grym prestation.
Kör du böjdräkten åt fel håll i knäböjen? Titanmärket åt fel håll:S
Träna hårt!
Klenmenren
2006-09-03, 20:59
Att missa marken sådär nära är fan det värsta som finns. Grym prestation.
Kör du böjdräkten åt fel håll i knäböjen? Titanmärket åt fel håll:S
Tack, tur det inte var nåt viktigt lyft så att säga =>.
Närå trycket är på båda sidorna. Kanske är föråldrad dräkt, NXG+ centurion från 2004 typ.
Kör hårt!:thumbup:
Klenmenren
2006-09-03, 21:35
Första marken, 265.
hgeoG0GOzdU
Klenmenren
2006-09-08, 16:06
Nu skulle man kunna tro att jag inte tränat sen tävlingen i lördags men så är ju inte fallet, såklart. Kört måndag och onsdag, ska iväg ikväll och imorn. Men eftersom det bara är lätt återhämtningsträning, så att säga, i veckan så skriver jag inte ner passen. På måndag börjar planeringen inför DM. Där jag för övrigt har som mål att göra 700 sammanlagt i -90. Lyckas jag med det måste jag höja min målsättning till JSM tror jag =). Men en sak i taget =>.
Klenmenren
2006-09-11, 22:56
Böj 3*3@120 - har breddat fötterna några cm på varje sida, får se om det ger något i framtiden, hade lite bestyr med att komma ner i djupet men desto varmare jag blev så gick det lättare. Känner iaf att det är lättare att hålla ut knäna med lite mer bredd, men jag har inte sett mig själv böja så ännu. Det är värt ett test iaf, helt klart.
Böj m. bälte 2*2,1@150, 165 - gick fint. vet inte hur djupet var dock. minst parallellt, svårt å känna när det är nytt.
Utgång m. bälte 2*1@210, 230 - Kändes stabilt, även fast jag fick bredda mer än vanligt.
Lätta sumo-mark 3*5 - för att träna knä->fot. lite nygammalt å köra sumo men nu vet jag hur man gör iaf, bara att göra det också =>.
Har nåt skummt i det distala fästet för vastus lateralis typ. På ena benet. Blev lite bättre med vila och iomed att jag körde breda böj men det känns inte som att det blir bättre hela tiden... Får undersöka saken. Annars känns det som att det kommer att gå bra att träna fram till DM, bra tryck o så, inte sliten.
Klenmenren
2006-09-13, 21:10
Segt att träna idag p.g.a. lite av varje.
Bänk 4*3@110 - fick till fart på en del reps åtminstone.
Dec. DB press 2*6@30~
Chins 2*5
Omv. BB curl 2*6~
Så att. Lite vila på det här...
Klenmenren
2006-09-15, 16:43
Lätt böj 2*3@100 - lite lätta känningar här o var...
Mark från höjd 4*3@150 - funka fint. länge sen jag körde mark utan att vara "bränd" i ryggen.
Pull-through 2*6
Sumo-böj 2*6
Nätt pass, hemma idag. Nästa vecka börjar jag så smått med utrustning i böj och bänk. Markträningen kommer enbart bestå i att få en bra hållning i starten och få bra drag i starten. Inte så tungt alltså. Som vanligt =).
hallå, vad är detta? Ingenting händer ju:confused:
Klenmenren
2006-09-24, 19:36
Smal klossbänk 3*3@120,125
Lätt bänk 2*3@70
Rodd på bänk 2*6
Segt och segt.
Klenmenren
2006-09-24, 19:39
Böj 3*3@130 - tungt var ordet. kände av låret/knäet också...
Böj m. bälte 2*2,1@150, 170 - gick hyfsat iaf. kändes bra men segt.
Utgång m. utr. 1*1@245 - lite sådär. bärjade bli darrig
Sumo-mark 2*5@80
Jahapp. Och efter passet kom jag hem och blev förkyld som jag inte varit på länge...
Vila hela veckan.
Klenmenren
2006-09-24, 19:41
Ryckböj 2*6
Hög klossbänk 3*3@130, 140, 150 - bätre fart än förra veckan. stabilare. "Formen" kanske vänder nu.
lätt bänk 2*3@80 - faart.
Face-pulls 2*6
FPD depressions 2*8
Skivstångsrodd parallell m. golvet 2*6
Magövning 2*8/sida
Ja gick ju ok trots lite snorig å sånt. Hoppas man inte blir sjuk på nytt nu. Böj på tisdag.
Klenmenren
2006-09-26, 22:12
Böj 4*3@140 - myycket bättre än förra veckan. Kan bero på att jag är i princip frisk nu oxå. Utan bälte som vanligt. Bra fart iaf.
Böj m. utr. 2*1@225 - lite vingel på 1a och inte särskilt djupt. Lite djupare men mycket stabilare på 2a. Måste bredda lite till, ställde mig aningens för smalt idag. Håller tydligen ut knäna för mkt över fötterna, vilket stämmer och dethar jag gjort ett tag men inte förrän nu jag vet att det är för mycket. Så lite breddning kanske tar bort det.
Lätt sumo-mark 3*5
Exc. enbensbenspark 3*8~ - kanske funkar som rehab för det som är vajse i vänster vastus lateralis.. Får väl se vad som funkar o inte. Är aningen hämmad av det i böj iaf. lite irriterande i längden.
Klenmenren
2006-09-28, 20:12
Jehapp. Missade förra veckans bänk pass pga förkylning så det var ju lite si och så med trycket från botten.
Bänk 4*3@115 - brygga som vanligt men inga stopp. gick snabbare för varje set så jag skyller svackan på sjukdomen.
Klossbänk 6cm m. tröja 3*3,2,2@145, 150, 160 - Väldans lätt var det. Var tänkt att göra en etta på 160 så jag kom lite fel på 2an men upp gick det.. Pers med massor. Trots att tröjan, som det nu definitivt konstaterats är typ 2storlekar för stor gick det fint. Undra vad jag ska köra på till 13cm kloss nudå...
Chins+latsdrag 3*6
Omv. skivstångscurl 3*8
Klenmenren
2006-09-29, 20:19
Lätt böj 2*3@100
Mark från höjd 4*3@160,165 - kändes bra trots att jag missade förra veckans markpass. Lite vajse på en del reps med vinklarna, kom upp på tå en gång blev helt fel men sen gick det bättre. Fokuserar på att trycka fram höften i botten så att jag kanske kan få till bättre starter, det får ta lite tid att dra igång vikten bara ryggen är rakare när stången är vid knäna ska jag kunna låsa ut t.e.x 292,5 snart..
Grepptest, mark m. pronerat grepp 2*1@190, 200 - Blev så sugen å testa =). Gjorde 2 på 200 för på första så släppte greppet i toppen men sen på 2a höll jag i hårdare hehe.
Part. mark m. utr. 3*1@280, 300, 310 - höll ryggen bra, ev. bäst på 310, greppet funkade också bäst på 310. bara jag kan hålla ryggen från botten så blire vikt som sagt.
Liggande enbens höftext. mot bänk 3*6~ - lite alternativ övning, brukar ju köra pull-through eller ghr eller liknande.
Exc. enbens benspark 2*8 - för vänster låret. kändes ju lite bättre idag så det kanske hjälper lite. Kör även med lite annnan behandling nu varje dag så sammanlagt kanske det hjälper.
fan här lyfts det ju vikter helt plötsligt:D
Har inget minne av att du tränade såhär tungt innan flytten eller missminner jag mig?
Inte länge kvar till DM nu och alt verkar ju flyta på minst lika bra som förut så iaf jag ser inga hinder för minst 700kg om du sköter dig:thumbup:
Klenmenren
2006-09-30, 10:04
fan här lyfts det ju vikter helt plötsligt:D
Har inget minne av att du tränade såhär tungt innan flytten eller missminner jag mig?
Nja, jag tror jag kör samma mängd. Om man bortser från det där lilla grepptestet =). Part. mark är ju bara utlåsningarna i mark så det har jag ju kört tyngre hemma =). iofs blev det något lägre igår men iaf.
Annars är det nog samma som hemma.. Kanske kör lite mer med utrustning bara, vågar kör lite utgångar etc. nu när det finns folk.
Ska utvärdera sen se om jag kör tyngre. Jag tror inte det. Ungefär samma eller lättare. har ju inte samma form i raw bänken som då jag åkte iaf. Menmen, 700 kommer =)
Nja, jag tror jag kör samma mängd. Om man bortser från det där lilla grepptestet =). Part. mark är ju bara utlåsningarna i mark så det har jag ju kört tyngre hemma =). iofs blev det något lägre igår men iaf.
Annars är det nog samma som hemma.. Kanske kör lite mer med utrustning bara, vågar kör lite utgångar etc. nu när det finns folk.
Ska utvärdera sen se om jag kör tyngre. Jag tror inte det. Ungefär samma eller lättare. har ju inte samma form i raw bänken som då jag åkte iaf. Menmen, 700 kommer =)
Ja du har ju bättre koll än vad jag har så vi säger väl att du har rätt tills vidare i väntan på en större utredning från min sida.
Skitsamma om RAW-bänken är sämre än innan det är ju tröjbänken som spelar roll. GOING FOR 300:D
Klenmenren
2006-10-01, 17:36
Skulle kört med tröja men det blev inte så.
Hög klossbänk 15cm 4set*3,3,2,2 - 150, 150, 160, 165 - Kändes fint, lyfte ut själv. Pers o sånt blev det. Förut gjort 3a på 170 med tröja till ungefär samma klosshöjd.
Plyo. armhävning. 2*4
FPD-depressions 2*8
Face-pulls 2*8
Mage 4set
Klenmenren
2006-10-03, 10:12
Böj 3*3,3,2@150,150,160 - Utan bälte som vanligt såklart. Och efter vidogranskning så hade jag bra fart på 150 så "formen" är som den ska. Lite irriterad på låret nu men det funkar att köra och rehabilitera mellan passen så tills DM får jag stå ut. Sen ska det bort =>.
Böj. m. utr. 1*1@235 - gjorde ett set innan på 215 men de var så grunda så. 235 kändes bra. Var lite mör i ryggen sen i fredags men jag höll upp mig som jag ska kändes det som. Djupet var tillräckligt. Tror jag ska gå in 240 sen 250 på DM. Då Är det ju bra läge för 700 sen =>.
Lätt Sumo-mark 3*3@110
Exc. enbens benspark 2*6~
hehe, för två eller tre veckor sedan höll jag på att dö under 130kg, nu sätter jag fart på 150 =). Det måste vara nåt jag gör rätt med periodiseringen/upplägget ;D.
Klenmenren
2006-10-04, 20:22
Bänk 4*3@120 - med brygga inget stopp. Kändes bra mkt lättare än förra veckan. Jag tror plyometrin gör mycket..
[B]Klossbänk m. tröja 4cm 3*2,1,1@150, 160, 165 - persperspers. fart ner och hjälp av tröjan upp. Dock fick jag rövlyfta lite på sista för jag kom fel med stången och då får jag absolut noll hjälp av tröjan. iofs märkte jag på 160 att sista 1,5dm typ blev tung för att jag inte fick med tröjan där. Några nummer mindre bröststorlek skulle inte sitta fel.
Chins 2*5
Omv. BB curl 2*6
Plankan på balansbräda 2*30s~
Nästa vecka blir det hela bänkar med tröja. Ska inte gå högre än 155 som mest. Hoppas det går lätt. Då blir det kanske 160 till DM =).
Klenmenren
2006-10-06, 23:54
Lätt böj 2*3@80 - inte så motiverad till att ta i med smärta i låret.
Mark från höjd 5cm 3*3@165,165,170 - Kändes ok men tappade säkert ryggen aningen. bara ett pass kvar iaf till dm så då kör jag vanlig mark. Tror det kommer att gå bra ändå på dm i marken, brukar inte ha så mycket klipp förrän jag vilat upp mig tills tävling. Nu var det ju tyngsta markpasset förra fredan och i måndags var det tungt i böjen plus att det stelnar till lite av att brygga i bänken. Det blir nog finemang med lite vila helt enkelt.
Mark m. utr. 3*1@200,200,230 - testade lite olika bälten, ryggen hölls då som den skulle så det var ju bra. Bara att pressa på samma sätt i starten fast på tyngre vikter också.
Pull-through 2*5
GHR 2*4
Mage 3set
Går in på 270 oavsett form på träning fram till dm. Bara 270 ingång och 290 i andra som gäller ändå så. Annars kvittar det liksom.
Klenmenren
2006-10-07, 23:18
Klossbänk m. tröja 15cm 3*3,3,2@160,170,180 - persperspers. Kändes segt sen i onsdags men det funkade ändå. Kort lyftväg, dock inte någon större hjälp av tröjan hehe..
Plyo. armhävning. 2*4
Plankan med variationer 4set
Blir lite stel i ryggen av att brygga så mkt så lite extra stabilisering för bålen tycker jag känns som bra bot =>.
Klenmenren
2006-10-09, 22:30
Uppvärming 150 utan bälte 170 med bälte. Sega och fega lyft såg nästan likadana ut trots 20kg skillnad. Vågar inte släppa på å tryck i riktigt med låret. Nu är det ingen fara med att våga ta i när det väl blir tävling för då är det bara å ösa på som gäller. Sen brukar det vara lite segt vid den här tiden innan tävling.
Böj m. utr 2*2,1@220,240 - Grund 2a på 220 sen en 1a på 240. Pers på träning med en 5a. Stod och jopplade med fötterna och tappade lite tryck samt gick djupare än vad jag ska och tyckte att jag la mig lite framåt så jag fick lite tungt mellanparti av lyftet men jag tryckte upp det säkert. Går in på 240 på dm o höjer till 250. Jag gör ALLTID bättre ifrån mig på tävling när det gäller fart, djup, stil och tryck så jag är inte så värst orolig på¨det sättet.
Utgång m. utr. 1*1@250 - Stabilare än på 240. för att jag inte tog så långt första steg. Hädanefter är det först vänster fot ut en bit, sen höger dit den ska och sen flytta ut vänster till rätt bredd. 3steg alltså. Har kört på 2steg ett tag, de har dock blivit längre o längre vilket gör att det blir lite svaj o ibland lite trubbel med ställningen =).
Lätt mark 2*3@120 - kändes bra i ryggen. inte lika sliten som i fredags/helgen o hela förra veckan =). Nu kommer formen!! haha =).
Avslutade med lite lek med att flippa lite vikter i ena handen samt pincha lite lätt. Är ju ingen greppfantast, så länge jag kan dra mark utan att greppet begränsar är jag nöjd, men verkar som man har lite "förutsättning" för att kunna träna upp det lite iaf. Tränar ju inte grepp så våldsamt alltså men jag har ju dragit 340 i partiella marklyft ett antal gånger utan att greppet släpper då jag håller mixat så det duger än så länge =).
Klenmenren
2006-10-13, 15:02
Bänk 2*2@125 - bäst fart o flyt på 2a setet. "Formen" går stadigt uppåt om än lite sliten sen förra onsdagen samt lördagen.
Bänk m. tröja 4*1@145,150 - först till 9cm kloss på 145 sen 150 till 4cm och till bröstet. Bommade båda till bröstet. Tröjan slappar så fort jag tryckte på, helt värdelöst. Ska testa en ny tröja i helgen och nästa onsdag, hoppas det går att lyfta med den =) annars blir det knivigt att bänka nån vettig vikt =/...
Chins 2*5
Plankan på balansbräda på ett ben 2set
Klenmenren
2006-10-14, 15:52
Lätt böj 2*3@100 - kändes segt men var rätt ok på film.
Mark 2*3@140, 1*2@160, 1*2@180 - lätt och bra fart.
Mark m. bälte 1*1@200 - höll emot i starten och sen kom draget väldigt lätt.
Mark m. utr. 3*1@200,230 - testade bälten på 200 sen drog jag med det som kändes bäst på 230. Inga större problem förutom att dräkten vill glida upp i benen och att jag hade lite fel vinklar när jag tog stången men det brukar ordna sig..
Sen testade jag lite bänktröja, 2-3 storlekar mindre än någonsin =>. Det var spännande, lite tveksam om jag kan få det att funka tills på nästa söndag. Var så ovan samt att jag inte hade värmt upp axlarna så jag drog till axeln lite när jag skulle greppa stången, stel o sånt idag. Meen det känns inte så farligt. Efter några riktiga pass med den känns den som att den ska kunna kontrolleras bättre. Idag testade jag också att rulla upp armarna på F6an vilket gjorde en väldans skillnad i bröstet. Kanske är bäst att testa så istället på DM.
Klenmenren
2006-10-16, 23:07
Böj 2*3@140
Utgång m. bälte 1*1@200
Böj med utr. 1*1@225 - lätt o bra, troligtvis djupt.
Bänk Uppvärming ->120
Bänk m. tröja 9cm, 4cm, bröstet 3*1@145, 150, 150 - jaaa, nu satt tröjan lite hårdare iaf, F6an. Rullade upp armarna 2varv, jvla skillnad, tack för den -AG-, A.Pahkamaa :thumbup:. Kanske testar 3varv på torsdag. Vore ju ballt om jag kunde få den att sitta något som på serie 3 iaf, eller lite hårdare.
Så var den dagen gjord. Kanske skulle kört nån böj till men jag tror det kvittar, böjde ju tungt förra veckan. Tror den här volymen räcker för att konservera formen eller öka på den så att säga.
Klenmenren
2006-10-17, 22:56
Mark utan bälte -> 190 - gick väldigt lätt att värma. formen är ok.
Mark m. utr. 2*1@210 - bra flyt o vinklar, drag på en gång.
Lite bålstabilitetsövningar.
Körde lite mark för att testa dräkt och för att jag inte körde någong lätt mark igår. Samt att jag inte ska träna förrän torsdag, rädd att tappa trycket, tonusen osv. Så det blir nog bra detta.
Ingångar på DM eller serie 4 för min del, är ju i fel distrikt, blir:
240 - 150/152,5 - 270. Och pers i alla 2a lyft för att skramla ihop 700 totalt i -90. Det är ju inte helt kasst för min egen del om det blir så.
A.Pahkamaa
2006-10-18, 12:12
Lycka till nu!
Lycka till:thumbup: Hör av dig när tävlingen är över så man får veta.:)
Klenmenren
2006-10-21, 11:11
Tänkte testa tröjan med 3varv. Gick sådär, svårt att avgöra om det funkade eller inte. Nu är tröjan iaf genomskinlig på sina ställen. Fiiint =>...
Uppv. -> 120
Tröja 3varv till 9cm, 4cm och bröstet @ 140, 150 - jag det gick ju inte tungt tungt men inte lätt lätt helllr om an säger så. Tror kanske att fler varv inte är bättre men jag är ju ingen tröj-guru heller. Kör på 2.
Klenmenren
2006-10-21, 11:16
Lite böj o mark så man inte glömmer bort hur man gör... typ.
Böj 3*3@60
Mark 2*3@60
Så var det. Svårt att vet hur den s.k. formen är men jag har ju aldrig kännt mig i nån sorts form inför nån tävling så det är väl bara bra då antar jag.
Klenmenren
2006-10-21, 11:19
A.Pahkamaa: tack tack. Blir du där eller?
sunkan: tack:) . Will do, kan ju inte hålla fansen hemifrån ovetande =>...
A.Pahkamaa
2006-10-21, 12:24
Jepp, jag ska till Öjebyn, antar att det är där du ska tävla :)
Du har rätt i att fler varv inte automatiskt ger mer effekt, till slut kommer tröjan sitta helt fel, och då skiter det sig. Om två varv kändes bättre än tre så tycker jag du ska köra på det.
Klenmenren
2006-10-21, 14:44
A.Pahkamaa: Jo, såklart (!) =D.
Ah, känns tryggt att du säger det så jag inte är helt ute o cyklar iaf =>. Nu är ju tröjan rätt slapp ändå men då får man ta i desto mer själv =) haha. Ses.
sunkan: tack:) . Will do, kan ju inte hålla fansen hemifrån ovetande =>...
jasså!?*grr*
Klenmenren
2006-10-22, 20:42
I Öjebyn. Första gången där. Bra ställe o vara på.
Kort resumé:
Böj - 240 - 250 - bom 255 tappade ryggen lite o gick lite djupt tror jag. Annars helt ok, kändes lätt att gå med.
Bänk - 150 - 157,5 bom på stoppet. - 160 - kändes kung.
Mark - 270 - 290 bom. - 290 - fick ta i lite i sista =).
Totalt 700 och vägde 90.00 =D. Pers m. 15kg totalt 5kg i varje gren. Finns utrymme för förbättring =). Osså nytt norrlands rekord i marklyft! med 5kg =).
sunkan: jaja men teknologin svek ;P.
Lillgrabben & A.Pahkamaa: tack för de glada tillropen (och passningen) :thumbup: :thumbup:
A.Pahkamaa
2006-10-23, 10:52
Bra jobbat! :thumbup:
SNyggt lyftat! hörde hur glad du var när du kom ner efter bänken ocn fick börja värma mark : )
Klenmenren
2006-10-23, 13:00
-AG-: Tack!
A.Pahkamaa: Detsamma :)
Erik__: Tack, det är en skönhetsupplevelse att se mina lyft ;> haha. Jo, 2 orsaker: 1. jag hade inte bommat ut mig och 2. skönt att få dra på utan att tänka så mkt :) (krävs hög(re) IQ för att bänka och böja alltså).
Men varför var inte du med och tävlade, eller missade jag dig totalt om du var i grupp 1?
Oj, PB med 15kg! Det var inte dåligt! Bra jobbat och grattis!
130kg finsk sisu
2006-10-23, 13:47
Grym mark!:hbang:
-AG-: Tack!
A.Pahkamaa: Detsamma :)
Erik__: Tack, det är en skönhetsupplevelse att se mina lyft ;> haha. Jo, 2 orsaker: 1. jag hade inte bommat ut mig och 2. skönt att få dra på utan att tänka så mkt :) (krävs hög(re) IQ för att bänka och böja alltså).
Men varför var inte du med och tävlade, eller missade jag dig totalt om du var i grupp 1?
Nää jag var int med.
Lillgrabben
2006-10-23, 20:26
I Öjebyn. Första gången där. Bra ställe o vara på.
Kort resumé:
Böj - 240 - 250 - bom 255 tappade ryggen lite o gick lite djupt tror jag. Annars helt ok, kändes lätt att gå med.
Bänk - 150 - 157,5 bom på stoppet. - 160 - kändes kung.
Mark - 270 - 290 bom. - 290 - fick ta i lite i sista =).
Totalt 700 och vägde 90.00 =D. Pers m. 15kg totalt 5kg i varje gren. Finns utrymme för förbättring =). Osså nytt norrlands rekord i marklyft! med 5kg =).
sunkan: jaja men teknologin svek ;P.
Lillgrabben & A.Pahkamaa: tack för de glada tillropen (och passningen) :thumbup: :thumbup:
Ja, det är klart att man måste heja på då du är uppe på sådana fina vikter i marken! Jag måste säga att jag blev imponerad att du orkade slutdraget av sista marklyftet. Jag var rädd att det skulle fastna, men icke! Det var otroligt mycket hjärta i det lyftet!!! :)
Du gjorde en riktig kämparinsatts i marken, grymt jobbat :thumbup:
Klenmenren
2006-10-23, 22:00
Pinglan: Tack så mycket =). Inte för att jag blivit starkare sen i september men vågade lasta mer o satsade lite mer. Kör hårt själv nu!
130kg finsk sisu: Tack:hbang: - going for 300 =>
Lillgrabben: hehe, ja, jag tror jag var för säker i första på 290 att klara så jag blev som lite feg på slutet också, trodde jag hade fastnat så jag släppte. Verkar som att det måste till lite nervpress för att jag ska dra klart max-marklyft =). Jo hjärta och rygg, hördes ju vad glad jag blev efteråt skulle jag tro ;)
budadi: tackar :) . Synd att inte fler öjebylyftare var med, kul o se er lyfta. Kör hårt till SM =).
Klenmenren
2006-11-01, 19:45
Sammanfattning och revidering av mål...
Sista seriösa tävlingen i höst blir bänk-sm. Är bara med för att kanske persa lite och få lite rutin i bänken. All erfarenhet är positiv erfarenhet? Efter det är det serieomgång 1 i vår som jag kör det vanlgia, testa böjtekniken och lite bänk inför JSM. Blir nog bra.
Ja efter våren och resultatet på serie 2, 655, hade jag som mål att i höst komma upp i 680kg i -90 som var senior sm-kval då. Nu ändrade de gränsen till 700 inför 2007. Redan på första försöket i höst gjorde jag 685 inte sådär helt max. Så jag tog tillfället på serie 4 att göra vad jag trodde var det resultat jag hade kapacitet för och det blev ju sm kval ändå fast på 700kg.
Så med det har jag förskjutit mina mål inför JSM. Då jag hade som mål att göra 700, vilket blir 60kg+ sen årets JSM. Nu får målet istället bli ett resultat mellan 700-750. EM-kval är 720 och det känns väldigt realistiskt att öka dem kilona som krävs på ca 4månader. Iofs återstår väl att se vad som händer på utrustningsfronten men svårt att sätta mål efter förutsättningar man inte vet om. Inte heller kan man ju veta om man får tävla på mer än JSM även om man gör gränserna men jag vet ju iaf själv att jag klarat gränsen och ökat mina pers osvosv och det är viktigast för mig, resten är bonus. Det ska ju lyftas först men det ser ju ändå ljust ut nu. Men om inget annat händer så är 10kg mer i varje delgren mitt mål till i vår. 260-170-300 i -90 är ju inte helt dåligt med 3år kvar som junior. Efter sl-sm blir det antagligen att gå upp i -100kg. Om jag klarar av att äta för det, vikten skjuter inte direkt uppåt i raketfart för mig. Därför är det ju bra att kanske göra uppgången över sommaren då det är hyffsat lugnt med åtaganden. Meen så länge styrkan ökar i bra takt så får det bli som det blir.
Jaa nu har jag målen fint formulerade bara att sätta igång med den roliga delen och se om allt går planenligt :)
Klenmenren
2006-11-01, 19:48
Körde lite klossbänk till olika höjder men kom inte ihåg så noga alla lyft, det blev rätt många. Blir mest träning med tröja och kloss till bänk-sm. Man blir verkligen svag som ett barn o botten RAW efter ett tag men desto starkare med tröja. Bara att sätta egot åt sidan :)
A.Pahkamaa
2006-11-01, 19:52
Varför ska du envisas med att gå i -90 så länge? Jag tror du måste våga bli tjock för att lyckas :)
Klenmenren
2006-11-01, 20:23
A.Pahkamaa: Haha, ja visst är jag medveten om att man stagnerar om man bantar och håller på, men senast var jag tvungen att komplettera med chokladbollar, äppelpajer m.m för att komma upp i vikten och fylla ut bältet =). Än så länge har jag inte medvetet bantat för att hålla 90an. Men det blir så då man cyklar överallt =9. Lovar att grisa ännu mer efter sl-jsm :D
A.Pahkamaa
2006-11-01, 20:28
Bra :thumbup:
Lovar att grisa ännu mer efter sl-jsm :D
precis som förra sl-jsm då eller?:D Har som för mig att du sa samma sak då eller har jag fel?
Klenmenren
2006-11-03, 10:46
sunkan: jo ja det har jag säkert sagt också. men planer ändras, mål ändras vikten står stilla osv :) . sen gick det ju så brunt iår också. Faast jag gick ju i -100 på norrlands =DD
meen att bara grisa för att grisa blir mest äckligt tycker jag. ska försöka äta fler gånger istället etc.etc..
sunkan: jo ja det har jag säkert sagt också. men planer ändras, mål ändras vikten står stilla osv :) . sen gick det ju så brunt iår också. Faast jag gick ju i -100 på norrlands =DD
meen att bara grisa för att grisa blir mest äckligt tycker jag. ska försöka äta fler gånger istället etc.etc..
haha ja nog gick du i -100 på norrland men du vägde ju inte över med nån marginal direkt:D
våga bli tjock för å lyckas?, det tror jag inte!
grattis till 700kg!
/späd
nytt flashigt namn på journalen men inget nytt pass på en månad*slap*
Klenmenren
2006-12-23, 17:43
Lätt böj 2*3@100
Mark 3*3@120,130
Uppvärming sumo -> 150
Sumo-mark m. utr. 4*1@190,210,220
Part. mark (höga kronlyft) 3*1@240,270,290 - bara bälte.
Plinthopp 2*4
Liggande bålrotationer m. boll 2*många
Lite lur på tekniken i sumon. Sen har jag väl kanske inte bästa dräkten heller. Kör titan centurion nxg+ men rättvänd. Funkar ju iaf lite.
Har inte riktigt super balans ännu, inte heller vet jag om jag har rätt vinkel på överkroppen, om jag ska vara än mer upprätt osv. Det lär väl märkas vad som blir rätt då jag maxar men kom gärna med tips, vilka som helst. Det jag känner själv är iaf att jag då jag försöker kräma på blir att jag har stången ute i luften istället för efter benen. Det borde väl vara effektivare på tyngre vikter att dra den efter benen så nära som möjligt till höften osv... Sen vet jag inte om det är optimalt att greppa stången som jag gör heller menmen.
Jag skickar in lite film så är det fritt fram att säga vad som är bra, dåligt, vad som kan ändras, vad som inte ska ändras etcetc.
Klenmenren
2006-12-23, 17:44
Sumo-mark 190
3Yu-5e4U4OQ
vadan detta? ett pass i journalen*gah!*
Klenmenren
2006-12-23, 17:49
vadan detta, mer spam i journalen? *rolleyes*
vadan detta, mer spam i journalen? *rolleyes*
I know you like it:D
Klenmenren
2006-12-23, 17:50
Sumo-mark 220 (lite bakvänd ordning nu)
LGoXBKYo7VY
Klenmenren
2006-12-23, 19:01
Sumo-mark 210
HmaZdP68JR8
Ser inte riktigt, men det ser inte ut som du står maxbrett? Har du prövat det? I övrigt ser det bra ut tycker jag, du får se sen på tävling vad du kan dra sumo.
Klenmenren
2006-12-23, 20:34
Nä jag står ju inte det.. Har några cm tillgodo på varje sida. Den grove och skäggige tyckte jag inte skulle stå maxbredd för att jag skulle ha underbenen i rät vinkel med golvet så jag fick kraften rätt ner. Men å andra sidan förespråkade -AG- maxbredd för att nyttja dräkten bättre. Varför står du maxbrett, några särskilda saker eller är du bara starkast där helt enkelt?
Får testa efter tävlingen helt enkelt. Ska också testa med metal v-squatter då jag får den.
Jo, hade tänkt att göra en liten tränings-tävling i veckan. Svårt att maxa på träning i mark. Tack för svaret och god jul :)
Fantomen
2006-12-23, 22:59
Vet faktiskt inte hur det är, om du får mer av dräkten av att stå maxbrett, men det kan ju va kul att känna till (om du inte redan visste det) att Sveriges bästa marklyftare på poäng, Jens Flood, står en bra bit ifrån maxbredd i sumon. Jens drar 330kg i klass 90.
Klenmenren
2006-12-23, 23:21
Fantomen: Jodå nog känner jag till hans resultat och har sett hans mark-stil. Har ju sett flera som står något åt halv-sumo hållet också som drar mycket vikt men svårt att säga om det passar mig. Det är väl bara att testa se vad som funkar antar jag. Går ju onekligen att dra mycket vikt vilket som. Sen markar väl Flood med styvare dräkter än de flesta jag vet också, jag trodde metal v-squatter original var standard för sumo. Kanske skiljer i teknik beroende på dräkt material menar jag...
(Om inte annat så gör jag ju iaf ok resultat i smalmark, så jag har nåt att byta till om jag inte får utdelning av sumon) =D
God jul!
Se till att äta in dig i en manligare viktklass nu tunnis :) :eating:
Klenmenren
2006-12-24, 12:56
-AG-: haha :D ska göra mitt yttersta. Men jag trodde det var huvudsaken vikterna man lyfte var manliga :)
God Jul! (ät ordentligt du med *rolleyes* )
Vikterna på stången blir manligare i takt med att man får en manligare kroppsvikt ;)
Klenmenren
2006-12-25, 14:29
Vikterna på stången blir manligare i takt med att man får en manligare kroppsvikt ;)
Ah, jo. Det stämmer ju. Nästa år blir det mycket manliga vikter känner jag på mig =)...
Klenmenren
2006-12-25, 14:32
Lätt bänk 2*3@80 - max bredd
Smalbänk 3*2,1@110,120 - ringfinger på ring
Decline bänk 2*5
Rot. cuff m. stång 3*8
Lite seg i triceps eller nåt, känner av revbenen/axlarna så kanske därför det kändes lite trögt. Men det är ju långt till SM så. Är inte svagare än förut så det kan man ju vara nöjd med.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.