Visa fullständig version : Kvarg - FAQ
Tänkte göra en FAQtråd om kvarg, så alla slipper fråga.
Svenskt namn: kesella (kvarg) (äv. kvarg, kvark)
Engelskt namn: quark (äv. quark-curd)
Beskrivning: Kvarg är en typ av färskost, mycket proteinrik. Den liknar keso men har mindre grynig konsistens. Kvarg framställs av mjölk som mjölksyras, vilket får till följd att de fasta beståndsdelarna kan skiljas ut från de flytande. Den flytande delen, vasslen, får rinna av genom en silduk och vid industriell tillverkning centrifugeras massan. Därefter passeras massan genom silar. Den önskade fetthalten uppnås genom tillsats av grädde. Kvarg har höga halter av proteiner, kalcium och fosfat. Fosfatet minskar kalciumupptagningen i kroppen.
Kvarg används i ostkaka, i matlagning, i bakning och som smörgåspålägg.
Den äts också ofta tillsammans med funlight av kroppsbyggar/tyngdlyftare.
Det är vanligt att kvarg sötas och smaksätts med sylt för att bli en dessert, framför allt för barn.
Arla marknadsför matlagnings-kvarg under varumärket Kesella.
I Sverige finns också den mjukare form av kvarg som är vanlig i centraleuropa och oftast används som smörgåspålägg (säljs under varumärket "Philadelphia").
Förvaras i kylskåp och håller sig ca 21 dagar i oöppnad förpackning (gäller Arlas kesella). Det går även att frysa och tinas upp i kylskåp vid ett senare tillfälle.
Lidls kvarg som alla pratar om heter Milbona och ser ut såhär:
http://img460.imageshack.us/img460/4050/img12601la.jpg
http://susning.nu/Kvarg
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvarg
http://www.recepthjalpen.se/view_ingredient.php?ingrID=239
bara för att vara pedantisk så heter inte lidls kvarg milbona utan kvarg heter kvarg och det är företaget milbona som tillverkar den och i sverige säljs den på lidl. :furious:
edit: det svenska namnet är inte heller kesella utan kvarg. (som du har skrivit nedan är kesella arlas varunamn på kvarg)
det svenska namnet är inte heller kesella utan kvarg. (som du har skrivit nedan är kesella arlas varunamn på kvarg)
Nej, men som folklig beteckning säger man kesella.
Liksom du säger Xerox, Walkman eller Rollerblades.
Bra Initiativ, har väntat på något sånt här..
Cerberus
2005-12-18, 02:58
vad fan kostar kvargen på lidl? Om den e billig ska jag fan lagar upp på skiten. Bli Kvargoman.
6kr för 500gram tror ja de kostar var ett tag sen ja köpte nu men ruskigt billigt är de :p
Cerberus
2005-12-18, 03:10
och det e lika lite fett som i vanlig butikskvarg?
Nu är jag riktigt Messersmith :D
Ostkaka gör jag med löpe. Vem vill ha en syrlig ostkaka.
Milbona kostar 8 kr för 500 gram. I stockholm iaf.
7,90:- kostar den och har 0.2% fett istället för "kesella lätt" med 1%.
När man handlar på lidl får man vara vaksamm på utgångsdatumet, ibland är det ca 20 dagar kvar och ibland kan det vara mindre än en vecka.
Tänkte på det här med att frysa kvarg, det kanske borde stå med i FAQ?
lidl i landskrona koster den 6,99:-
kcal 68
p 12,2
k 3,9
f 0,2
Men det går inte att editera. =/
Cerberus
2005-12-18, 19:33
oj mindre fett t.om! Grymt, men är det okej att frysa in kvarg? Mitt kylskåp är mikroskopiskt stort så jag får inte plats med särskilt mycket, min frys är däremot väldigt rymlig.
Bra initiativ! bra tråd! :thumbup::thumbup:
Bra initiativ! bra tråd! :thumbup::thumbup:
Finns den på ICA?
Cerberus
2005-12-19, 12:44
kan man frysa kvarg utan att det tar skada? Jag menar så att inte proteinet försämras lr förvandlas till en tidsbomb lr dylikt?
kan man frysa kvarg utan att det tar skada? Jag menar så att inte proteinet försämras lr förvandlas till en tidsbomb lr dylikt?
Ja.
Finns den på ICA?
Jag tror att Ica säljer Kvarg i form av kesella, så det borde finnas.
Men åk till Lidl om du kan och köp därifrån. :)
Jag tror att Ica säljer Kvarg i form av kesella, så det borde finnas.
Men åk till Lidl om du kan och köp därifrån. :)
Japp det gör den, iaf på Ica Kvantum, även willys.
Köp Lätt kesella isf, 1% fett, 13-14g protein ca 70 kcal.
9 kr för 250:-, tur att man har föräldrar som pröjsar upp en burk eller två dagligen.
Japp det gör den, iaf på Ica Kvantum, även willys.
Köp Lätt kesella isf, 1% fett, 13-14g protein ca 70 kcal.
9 kr för 250:-, tur att man har föräldrar som pröjsar upp en burk eller två dagligen.
Shit!
Den kvargen skall jag köpa!
Ja.
Helt säker på det ? hur länge kan man ha det fryst?
Vet tyvärr inte om den går att frysa in. Men shit va billig den verkar vara på lidl då. Jag konsumerar i snitt 2 om dagen och på city grossen hemma tar dom 10:- för 250gr. Kunde man köpa den för en 6:a på lidl?? sjukt billigt :confused:
Vet tyvärr inte om den går att frysa in. Men shit va billig den verkar vara på lidl då. Jag konsumerar i snitt 2 om dagen och på city grossen hemma tar dom 10:- för 250gr. Kunde man köpa den för en 6:a på lidl?? sjukt billigt :confused:
Priserna varierar, här i halmstad kostar den 9 spänn på lidl (för 500g)
Sjukt billigt är det iaf :thumbup:
thebandit
2006-01-31, 21:50
Jäkla Lidl har höjt priset! :MrT:
Litmanen
2006-02-04, 14:56
E det bara kasein som är proteinet i kvarg?
E det bara kasein som är proteinet i kvarg?
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=59847
/n
Litmanen
2006-02-04, 21:34
Jag har nu käkat Keso och Kesella från Arla. Keson var god men jag förstår inte hur folk kan äta kesella. Det var ju som att äta en hel burk med creme fraiche. *spy* Blandade ut med ananas med det blev inte mkt godare.
Don_Kocke
2006-02-04, 22:03
Jag har nu käkat Keso och Kesella från Arla. Keson var god men jag förstår inte hur folk kan äta kesella. Det var ju som att äta en hel burk med creme fraiche. *spy* Blandade ut med ananas med det blev inte mkt godare.
om det var lika gott som creme fraiche skulle jag lätt sänka flera plattor av milbonas kvarg dagligen :eating:
Litmanen
2006-02-05, 10:14
Är det nån innehållsmässig skillnad på keso och kesella? Eller är det bara konsistensen som är den stora skillnaden?
Är det nån innehållsmässig skillnad på keso och kesella? Eller är det bara konsistensen som är den stora skillnaden?
Går vi ned på molekylnivå å är kvargen utvunnen m h a mjölksyra och har kvar den vattenlösliga proteinkedjan kappa-kasein.
Keso är ostmasa som är utvunnen med löpe. Löpe klipper bort kappa-kaseinet. M a o hamnar kappa-kaseinet bland vassleproteinerna och finns inte med i Keso.
Någon näringsskillnad ? Inte den blekaste :confused:
Litmanen
2006-02-05, 17:02
Går vi ned på molekylnivå å är kvargen utvunnen m h a mjölksyra och har kvar den vattenlösliga proteinkedjan kappa-kasein.
Keso är ostmasa som är utvunnen med löpe. Löpe klipper bort kappa-kaseinet. M a o hamnar kappa-kaseinet bland vassleproteinerna och finns inte med i Keso.
Någon näringsskillnad ? Inte den blekaste :confused:
Tack för svaret. Så man tappar en sorts kasein proteiner men resten är "samma". Har 12% protein i keso mot 13% i kesellan. Kanske är det så enkelt att det är kappa-kaseinet som är skillnaden.
Käkar den med ananas som inehåller enzymet bromelain som hjälper till vid matsmältningen av protein. Gör det hela meget godare. :)
Nu utgör kappa-kaseinet ca 5 % av kaseinproteinet så siffrorna stämmer rätt väl :D
Men jag tror att proteinhalten är mer beroende på hur mycket vassle tillverkaren pressat ur ostmassan innan Keson och Kessellan hamnade i burken.
Varför inte helt enkelt köpa proteintillskott istället?
Slipper man skitsmaken, plus att det innehåller flera hundra procent mer protein.
nossralj
2006-02-11, 21:40
Kvarg är gott :hbang:
Kan man frysa in kvarg? Tänkte köpa 20-30 kg isf på lidl och det är 10 mil dit...
bluelight
2006-02-17, 22:14
Kan man frysa in kvarg? Tänkte köpa 20-30 kg isf på lidl och det är 10 mil dit...
Förvaras i kylskåp och håller sig ca 21 dagar i oöppnad förpackning (gäller Arlas kesella). Det går även att frysa och tinas upp i kylskåp vid ett senare tillfälle.
// Google.
Måste bara rekommendera Milbonas smaksatta Kvarg (sylt), mindre förpackningar 125g, mer fett och mer socker. Men fy fan vad goda dom är. :thumbup:
Tänkte jag slänger in några bilder på hur Lidl´s kesella (läs kvarg) ser ut
MvH Jonas
Fixa en mindre bild /Mod
Vad fan har hänt med kvargen det kostar 8,90 nu när jag började köpa så kostade den typ 6 kr. Är fattig hardcore student, för hög efterfråga sluta skriva om kvarg så folk inte köper *slap*. Nu märker man att det är många som styrketränar.
norrkoping618
2006-03-13, 19:24
fy fan kostar 8.99 på våran lidl..rån! men ändå mums med 60 kr prote för 9 kr
Hur ofta ska man äta det hur mycket på en gång ska man äta nått med det :P ?
RajtanTajtan
2006-03-15, 10:51
Hur ofta ska man äta det hur mycket på en gång ska man äta nått med det :P ?
Ät 250 gr per gång, det blir ca 30 gr protein. Den smakar ju helt klart bättre om du blandar i lite fun light.
norrkoping618
2006-03-16, 00:31
ja säger så här! töm hela skiten i en bunke häll i saft, ja har blandsaft, sen massa oboy...fyuuuuu fan va gooott smakar chockladpudding
någon som vet om det går att beställa billig kvarg någonstans?
bor i norrbotten så det är en bit till närmsta lidl *grr*
Embrace_the_end
2006-03-16, 19:37
Okej...skitsamma om lidls är äckligare än arlas kvarg...den är ändå både nyttigare och bra mycket billigare.
Är proteinet i kvargen fullvärdigt? :confused:
grisbil3n
2006-04-18, 20:17
Riktiga män mixar skiten med vatten och dricker, man kan addera havregryn vid högtider såsom julafton och nu senast påsk.
Cerberus
2006-04-20, 21:25
Köpte Kvarg på lidl för 90 spänn för att pröva, smakar precis som Arlas kvarg, lite mer vätska i dock men det spelar ingen roll. Mycket billigare, kommer definitivt att köpa större mängder nästa gång jag far till lidl..
Är proteinet i kvargen fullvärdigt? :confused:Jajamen
Riktiga män mixar skiten med vatten och dricker, man kan addera havregryn vid högtider såsom julafton och nu senast påsk.
:laugh:
Jag brukar mixa kvarg med det mesta. Juicer är en favorit, speciellt lite surare sådana (apelsin, blodapelsin eller -grape). I med någon banan också. Gött!
Cerberus
2006-04-20, 22:14
Jag har börjat käka kvarg som lunch, i med lite nötter, lite isbergssallad, några skivor citron, några skivor gurka, kanel...fungerar fint faktiskt :)
Eftersom jag inte längre kunde hålla nollan och låta bli att posta i forumtrådar kors och tvärs får jag dra mitt strå till stacken även här.
En synnerligen udda men dock välsmakande kvarg-rätt är faktiskt kycklingfilé (kycklingbröst) med kvarg till. Se till att krydda väl, ha på mycket soya, skär upp kycklingen i småbitar och rör om den med kvargen. Lagom mängd kvarg per kycklingfilé är cirka 150-250g, beroende på hur mycket man älskar kvarg.
På samma sätt kan man lyxa till sin fläskfilé.
Jag har även testat kvarg på grillad korv med ketchup. Fungerar alldeles utmärkt, men då i mycket mindre mängder än i kycklingfallet.
Min slutsats är att man kan ersätta exempelvis pasta eller ris med kvarg i maträtter, bara man är inställd på att det är kvarg man kommer att äta. Jag säger inte att det kommer att fungera i allt, men hittils har jag inte hittat nåt som det inte fungerar med.
Det här är inget skämt, utan bara lite udda. Gör ni det bland folk får ni vara beredda på att folk skrattar åt er, men det är det värt (eller?).
pesevenk
2006-05-04, 12:45
Nån som vet på vilken avdelning kvarg ligger på i affären ?
Nån som vet på vilken avdelning kvarg ligger på i affären ?
mejeriprodukter, kylavdelningen
pesevenk
2006-05-17, 12:41
Har varit på kwantum , ica maxi men hittar inte kvarg .. blir tokig :P
Har varit på kwantum , ica maxi men hittar inte kvarg .. blir tokig :PDet finns där, oftast Arlas kvarg som heter Kesella. En liten blåvit burk av "creme fraishe"-typen.
Eller Milbona Kvarg på Lidl då. Halva priset mot Arlas variant.
bitboy: så har jag också märkt, kvarg kan passa till VÄLDIGt mkt .. och är gott bara lite till sidan om till maträtter:)
dock kör jag på Keso, men är väl ungefär som kvarg.
bitboy: så har jag också märkt, kvarg kan passa till VÄLDIGt mkt .. och är gott bara lite till sidan om till maträtter:)
dock kör jag på Keso, men är väl ungefär som kvarg.
Inte riktigt samma sak. Keso smakar mer och är mera vatten i, så kvargen skulle jag säga lämpar sig betydligt bättre. Testa det om du inte gjort det redan får du se om du inte håller med.
Jag har i och för sig inte testat keso till mat, men det känns som att kvarg borde passa mycket bättre.
t
Finns väl inte riktigt något mer kvargaktigt på Ica?
tyvärr säkert 70 mil till närmaste Lidl:D
Erkdapimp
2006-06-05, 19:21
Jädrar vad gott det är att ha keso eller kesella till pannkakor med sylt... Mums! Kompletterar verkligen sötman i sylten på något underbart gott sätt...
Milbonan blir kornig efter jag tinat upp den i kylen! Det tar ca 24 tim. Gott iaf men konsistensen blir annorlunda.
Räkan_88
2006-06-16, 11:26
Tänkte bara tipsa er om att mixa ner frysta jordgubbar i Milkbonan. Det blir som en milkshake och smakar sjuuuukt gott! Drog i mig en hel burk :em:
Tänkte bara tipsa er om att mixa ner frysta jordgubbar i Milkbonan. Det blir som en milkshake och smakar sjuuuukt gott! Drog i mig en hel burk :em:
Tack!
FaluRocco
2006-06-21, 19:15
Men varför ska man käka kvarg? Lika bra o äta Proteinpulver eller? Eller är det som mat och man blir mätt på det? Aldrig testat...
Skulle även, om nån ev. kan svara vilja veta hur mkt protein man kan äta innan det blir för mycket? "för mycket protein leder till sänkta tesosteronnivåer" och vad händer när man får för låga testosteronnivåer???
PLEASE svar!!!
*screwy*
Men varför ska man käka kvarg? Lika bra o äta Proteinpulver eller? Eller är det som mat och man blir mätt på det? Aldrig testat...
Skulle även, om nån ev. kan svara vilja veta hur mkt protein man kan äta innan det blir för mycket? "för mycket protein leder till sänkta tesosteronnivåer" och vad händer när man får för låga testosteronnivåer???
PLEASE svar!!!
*screwy*Sökfunktionen fungerar ypperligt.
FaluRocco
2006-06-21, 19:21
Nån som kan ge svar ist.?
Nån som kan ge svar ist.?Men herregud, sök på testosteron / Protein så kommer du få upp hur många trådar som helst.
FaluRocco
2006-06-21, 19:56
Tror visst att det var några fler frågor jag hade än de du svarade på där...
PLEASE svar!!!
*screwy*
Först och främst för att det är billigt, inte för att det är gott, och för det andra för att man blir mätt på det vilket jag personligen inte blir av pulver. Låga energivärden ger en stor volym mat i förhållande till kalorierna. Näringsvärdena överlag gör det till en bra proteinkälla. (13/2/0,2)
Ingen aning om hur mycket protein man ska behöva äta för att det ska vara "för mycket". Sänkta testosteronnivåer hämmar muskelutveckling. Noll testosteron = NOLL muskeltillväxt. Anabola steroider fungerar som så att dom höjjer testosteronutsöndringen.
Jag msåte bara få tipsa om mitt favvo kvällsmål som jag äter varje kväll. aaaasgott :)
-1burk med lättkesella
-ca 40gram hallon, hellst mer, men jag är lite snål.
-vatten(att blanda i så det blir lösare)
-ev. lite lättfil elr. lättmjölk, om man tycker.(jag brukar ha det bara ibland)
-Ditt favvoäpple
-en massa massa kanel
ett supergott te .
hellst ska man skära äpplet med en liten kniv och göra som små bitar som man kan strö kanel på, det blir bätte känsla då.
aja, ni kan ju äta det som ni vill, ett supergott kvällsfika iaf :)
Liedels kvarg med finhackat äpple rockar fett!!! Perfekt mellan frukost och lunch!! Och Mr Nutz, anabola steroider ökar inte testosteronutsöndringen, tvärtom stänger de av den. AS ÄR testosteron eller liknande molekyler(nandrolon etc).
Peace out!
Cappachino
2006-11-04, 22:04
Arla har ju vanilj kesella och lime jordgubbs kesella. Dock innehåller den mer fett. Jag brukar blanda en nästan en halv burk vanilj kesella med en halv kesella lätt. Blir riktigt gott!
Doctor Snuggles
2006-11-09, 12:10
"Arla marknadsför matlagnings-kvarg under varumärket Kesella. Kesella är färskost av typ Keso med finare korn och tillsatt sur smak, alltså inte kvarg av surmjölk. Arlas färskost "Buko" är den enda svenska produkten producerad av mjölk med hjälp av mjölksyrekulturer."
Kesella är alltså inte kvarg.
hur ska man förvara kravg på bästa sätt? om man köper en hel låda ska man förvara den i kyl eller frys?
hur ska man förvara kravg på bästa sätt? om man köper en hel låda ska man förvara den i kyl eller frys?
kvarg håller sig i 2-3 veckor i oöppnad förpackning.
går att frysa in och tina vid senare tillfälle
kvarg håller sig i 2-3 veckor i oöppnad förpackning.
går att frysa in och tina vid senare tillfälle
ok, tack så mkt
Hmm ska nog börja köpa kvarg igen, kökade det en hel del innan, men svårt att hitta saker och blanda det med? Massa bra tips, såg en som sa kanel ? :)
Kanel, äpplebitar/rivet, äpplemos :thumbup:
Kanel, äpplebitar/rivet, äpplemos :thumbup:
Funkar det bra med kanel ?? :) + Socker. NEEE. Typ sötningsmedel, har massor av er skrivit?
Testa lightäpplemos om du är rädd för socker, inget tillsatt socker vilket gör att du knappast får i dig särsikilt mycket socker.
Testa lightäpplemos om du är rädd för socker, inget tillsatt socker vilket gör att du knappast får i dig särsikilt mycket socker.
Ahh inte rädd precis ;) ! Men så man inte får i sig för mkt.. :P
hur ska man förvara en öppnad kvarg och hur länge håller den sig i kylen?
Eddie Vedder
2006-11-20, 09:07
De e intressant å läsa alla tips om va mycke man kan göra me kvarg om man har lite fantasi. Men allvarligt talat, krånglar ni alltid till de sådär? Jag fattar inte vare e som e så svårt å käka som de e, kesella e ju gott som de e. Fast de e klart, tycker man inte att en burk kesella räcker rent kalorimässigt så ere ju en annan sak.
De e intressant å läsa alla tips om va mycke man kan göra me kvarg om man har lite fantasi. Men allvarligt talat, krånglar ni alltid till de sådär? Jag fattar inte vare e som e så svårt å käka som de e, kesella e ju gott som de e. Fast de e klart, tycker man inte att en burk kesella räcker rent kalorimässigt så ere ju en annan sak.
Eller inte, ? Alla tycker ju olika eller? Jag tycker inte det är speciellt gott... Medans jag äter keso som den är, för det tycker jag är gott... Som kanske någon annan inte gör...
Philippp
2006-11-20, 10:41
oj vilket påstående, du förstår inte själv att alla tycker olika? kesella smakar SKIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIT, har gigantiska problem att sänka en sån burk. Keso däremot nemas problemas
NisseEriksson
2006-11-29, 20:20
oj vilket påstående, du förstår inte själv att alla tycker olika? kesella smakar SKIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIT, har gigantiska problem att sänka en sån burk. Keso däremot nemas problemas
Tyvärr det är keso som smakar illa *spy*
men det slinker ner tillsammans med mat. tyvärr inte "ensamt"
däremot kesella kan man slänga i sig burk efter burk. då menar jag INTE den sötade
leo_pard
2006-12-10, 21:52
I djupaste småland heter lidls kvarg fromage fraise och de är Linessa som tillverkar godsakerna! trycker lätt ett flak i veckan! prislappen e på 9:90:-
Matthew_90
2006-12-28, 13:03
Nej, men som folklig beteckning säger man kesella.
Liksom du säger Xerox, Walkman eller Rollerblades.
+1
cellplast och inte Frigolit!
Hittade rätt så billig "Fromage Frais" (sp?) "Fransk Kvark" på Netto just efter jag hade läst den här tråden. 10kr för 500g, 8.7g protein, 3.9g kolhydrater och 0.5g fett. Verkar inte lika bra i näringsinnehållet som den på Lidl, men det får duga då vi inte har en Lidl-affär så nära. :)
Carolinew
2007-01-07, 00:41
Någon som vet hur länge kvarg håller sig oöppnad i kylen? Har hört att en del fryser in men det orkar jag inte... *whistle*
Hammargren
2007-01-11, 11:50
är kvarg kokbar?
Nja, den skär sig om den blir för varm. Ser inte så aptitligt ut, men det smakar ok. Dock kan de nog funka om du har i kvargen sent i tillagningen, när maten inte kokar längre. Du får helt enkelt prova dig fram, i bakning är den annars helt suverän.
Garanterat kokbart alternativ är den 10% Kesellan dessvärre.
Hammargren
2007-01-14, 12:24
Nja, den skär sig om den blir för varm. Ser inte så aptitligt ut, men det smakar ok. Dock kan de nog funka om du har i kvargen sent i tillagningen, när maten inte kokar längre. Du får helt enkelt prova dig fram, i bakning är den annars helt suverän.
Garanterat kokbart alternativ är den 10% Kesellan dessvärre.
tackar :thumbup:
Blanda kvarg (Kesella eller whatever) med Sambal Olek, salta och peppra. Färdigt!
Jättegod sås till kyckling, kött, tonfisk, räkor ja allt möjligt faktiskt. God att ha som dressing i pitabröd också. Blir väl inga supermängder man trycker i sig men det är perfekt istället för att trycka i sig massa bea *drool*
Ronnie B
2007-01-25, 23:36
mixar min med en banan och ett gäng frusna jordgubbar eller hallon. i med lite mjölk för att få den lite rinnigare. Går att hälla i sig på ett par sekunder om man är lite småhungrig. smaskens...
Kvarg är fan lika oumbärligt för en styrketränare som stövlar är för en hjortronplockare. Jag tycker så vansinnigt synd om folk som bor i en stad där Lidl eller motsvarande kvargsäljare inte finns. Om jag är i en stad där det inte finns, och tänker leva ett anabolt liv, så finner jag mig själv slitande mitt hår och dunkande nävarna i väggen när jag försöker tänka ut något som skulle kunna ersätta kvarg i fråga om gram protein per krona samt enkelhet.
KVARG!!!
V
A
R
G
!
!
!
Kvarg är fan lika oumbärligt för en styrketränare som stövlar är för en hjortronplockare. Jag tycker så vansinnigt synd om folk som bor i en stad där Lidl eller motsvarande kvargsäljare inte finns. Om jag är i en stad där det inte finns, och tänker leva ett anabolt liv, så finner jag mig själv slitande mitt hår och dunkande nävarna i väggen när jag försöker tänka ut något som skulle kunna ersätta kvarg i fråga om gram protein per krona samt enkelhet.
KVARG!!!
V
A
R
G
!
!
!
Så underbart skrivet! :thumbup:
KVARG!!!
V
A
R
G
!
!
!
proteinpulver funkar utmärkt. INte mycket dyrare heller om man köper storpack!
Emmak: =D
Krilleh: Proteinpulver i all ära, men man vill ju liksom ha någon stabil protein-matgrej som bas också.
<Nicklas>
2007-05-01, 19:36
vart i göteborg finns det att köpa?
vart i göteborg finns det att köpa?
LIDL!!
Kvarg har höga halter av proteiner, kalcium och fosfat. Fosfatet minskar kalciumupptagningen i kroppen.
Minskar kalciumupptagning,, så i vilka mängder av Kvarg(fosfat) börjar det bli farligt pågrund av att kalcium inte tas upp,, Enorma mängder lr ?
I kvargen ( eg kaseinet ) sitter kalcium och fosfor bundet till proteinet.De följer varrandra och kalcium från kasein tar du lätt upp. Det finns s a s inget överskott av fosfor som binder kalciumet.
Problemet är snarare att man lätt kommer upp i 1.5 - 2 g kalcium och då kommer långsiktiga problem med prostantan;)
I kvargen ( eg kaseinet ) sitter kalcium och fosfor bundet till proteinet.De följer varrandra och kalcium från kasein tar du lätt upp. Det finns s a s inget överskott av fosfor som binder kalciumet.
Problemet är snarare att man lätt kommer upp i 1.5 - 2 g kalcium och då kommer långsiktiga problem med prostantan;)
Hur mkt kvarg kan man äta per dag för att inte hamna på alldeles för högt kalciumintag?
Exempelvis mjölk innehåller väl mer kalcium än kvarg per 100g?
Hur mkt kvarg kan man äta per dag för att inte hamna på alldeles för högt kalciumintag?
Exempelvis mjölk innehåller väl mer kalcium än kvarg per 100g?
Mjölk innehåller 119 mg / 100 g (lättmjölk)
Kvarg innehåller 107 mg / 100 g (Kesella lätt 1% fett)
Inte jättestora skillnader.
Mjölk innehåller 119 mg / 100 g (lättmjölk)
Kvarg innehåller 107 mg / 100 g (Kesella lätt 1% fett)
Inte jättestora skillnader.
Dock så "måste" man dricka 1 liter mjölk för att hamna på för mycket kalcium och för att överäta kalcium i kvarg så måste man äta 2 stora burkar från LIDL eller 4 st kesella.
Det jag vill ha sagt är att det är ganska mycket "enklare" att dricka 1 liter mjölk om dagen än trycka 1 kg kvarg :)
Men ja brukar ju dricka över litern mjölk + 250g kvarg varje dag. Kan detta vara skadligt alltså?
Men ja brukar ju dricka över litern mjölk + 250g kvarg varje dag. Kan detta vara skadligt alltså?
Det överstiger RDI för kalcium.
swanstah
2007-08-06, 16:23
Ät 250 gr per gång, det blir ca 30 gr protein. Den smakar ju helt klart bättre om du blandar i lite fun light.
När ni säger blanda i fun light, syftar ni på blandsaften fun light (den utan socker)? *whistle*
Om det nu är så, äter man då detta som ett mål frukost i en skål? För det blir väl aningen rinnigt när man blandar i saften, så pålägg på macka går väl inte? :)
Alfred Nobel
2007-08-06, 16:44
När ni säger blanda i fun light, syftar ni på blandsaften fun light (den utan socker)? *whistle*
Om det nu är så, äter man då detta som ett mål frukost i en skål? För det blir väl aningen rinnigt när man blandar i saften, så pålägg på macka går väl inte? :)
Kvarg är förvisso ganska tjock, speciellt arlas variant i jämförelse med Lidls. Men när du väl tillsätter funlight behövs enbart en minmal mängd för att ge smak. Jag brukar vanligtvis upskatta 1 fylld kork med funlight per 250g kessela burk. Sen mixxar jag i nötter och bär. Brukar fungera skit bra!
Det gäller att du rör om ordentligt så den pösar till sig och inte blir, som du nämner, rinnig.
swanstah
2007-08-06, 17:48
Kvarg är förvisso ganska tjock, speciellt arlas variant i jämförelse med Lidls. Men när du väl tillsätter funlight behövs enbart en minmal mängd för att ge smak. Jag brukar vanligtvis upskatta 1 fylld kork med funlight per 250g kessela burk. Sen mixxar jag i nötter och bär. Brukar fungera skit bra!
Det gäller att du rör om ordentligt så den pösar till sig och inte blir, som du nämner, rinnig.
Okej, ska testas imorrn till frukostmackan! ;)
swanstah
2007-08-06, 17:51
Blanda kvarg (Kesella eller whatever) med Sambal Olek, salta och peppra. Färdigt!
Jättegod sås till kyckling, kött, tonfisk, räkor ja allt möjligt faktiskt. God att ha som dressing i pitabröd också. Blir väl inga supermängder man trycker i sig men det är perfekt istället för att trycka i sig massa bea *drool*
Jag testade detta och det var otroligt gott. Starkt, men gott! *drool*
baseball
2007-08-22, 17:30
nähhh *cry*
varför prostataproblem??
nähhh *cry*
varför prostataproblem??
Cancer, prostatacancer. Finns lite trådar om det. Här är en:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=94022&highlight=prostatacancer
Sverker, vad kan man äta för att stoppa kalciumupptaget då?
Om man verkligen älskar det billiga proteinet från mjölk :/
Hej hopp! Jag är ny på forumet och har precis som resten av er upptäckt Lidls guld-kvarg! Min fundering är nu hur mkt ni egentligen äter av den per dag? jag har ätit två burkar på mindre än en vecka... och nu börjar jag fundera på om det är mkt eller kanske lagom?
Nu vet jag ju att lagom inte finns, i alla fall inte om jag inte berättar allt annat jag äter och hur jag tränar och så vidare.. men om jag försöker träna på, kör morgonpromenader och sen ett löppass eller styrketräningspass på kvällen, eller har aktiv vila. Jag brukar ta milbona som mellanmål, och kanske som kvällsgott när jag är sugen på nåt sött ( blandar med banan, färsk frukt och kör med mixerstav,, yummie!) då jag försöker bryta mitt sockerbehov.
Vore kul med svar på min fundering... dvs,, hur mkt kvarg äter ni egentligen???
:)
Cerberus
2007-11-14, 23:46
Hej Bullen! Jag har ett problem ;)
jag har köpt en glassmaskin, har hört talas om att man kan göra nyttigare glass med kvarg, går det, alltså det ska smaka gott men samtidigt vara lite nyttigt ändå.
Hittils har ja bara gjort hjärt-attacksglasser me vansinnigt mkt fett i.
Mixa kvarg med frysta bär av olika slag, den smaken du föredrar och kanske en gnutta vaniljsocker/florsocker för att få lite mer sötma och få en rundare smak. Ät direkt eller frys in. Blir kanske mer "sorbetkänsla" än glasskänsla, men kallt är det och gott smakar det och nyttigt är det!
jaa det finns kvarg i ica butiker. dock är det dyrare där :) 250g kostar runt 10kr i det flesta ica affärer
MEN kan man baka med milbona, kesellan funkar ju superbra men nån som provat med milbona???
MEN kan man baka med milbona, kesellan funkar ju superbra men nån som provat med milbona???
Går utmärkt. Varför skulle det inte gå? Same shit as kesella. Bara att det är lite lägre fetthalt (tror jag).
ja det är ju just det...väldigt mycket mindre! men jag kanske ska våga prova... men vill inte förstöra mina supersones nu när jag är så hungrig. Fast... snilleblixt.. kan ju dela på degen och göra två olika och sen se om det smakar bra eller konstigt.... Jupp så får det bli!
Mja, inte så mycket mindre? (Jag tänker på icas lätta kesella). Morsan använde lite av min milbona. Funkade utmärkt =) Hon baka julbullar.
toppen, ja, jag såg det med sen att det inte var nån stor skillnad. Jag hade för mig att det var 0,1 i milbonan, men det var 1% och jag tror faktiskt kesellan också finns som 1% o den har jag använt förut... nu är de i ugnen. Luktar gött!!
Nej det är inte 1% i Milbonas kvarg, det är "<1 %"
Vad kostar Milbona hos er? på min närmaste Lidl (Skärholmen) kostar den 11 kr.
Nej det är inte 1% i Milbonas kvarg, det är "<1 %"
Vad kostar Milbona hos er? på min närmaste Lidl (Skärholmen) kostar den 11 kr.
11:90 här
LIDL - milbona 500g 9:-
ICA/Willys - arla kesella 250g 9:-
valet är enkelt! :cool:
Fjällbrynt
2007-12-11, 19:43
kesella + vanilj vassleprotein....mmmm....
Någon som vet om någon annan kedja än Lidl säljer Milbonas kvarg (i Göteborg) ?
Närmsta Lidl är nämligen väldigt långt bort för mej! :D
kesella + vanilj vassleprotein....mmmm....
Word på dig, kesella och vassle med smak är ju skitgott! *cupid*
Alfred Nobel
2007-12-20, 08:21
250g Kesella, exotiska frukter/bär och lite, lite, röd mjölk och sedan in i blendern/mixern. Toppa med lite grovhackad choklad och rör om lite hastigt. Ställ den i frysen ett tag och väntar på den underbara Sorbé konsistensen:thumbup: Fucking unbelivable...
haha, körde på massa blandningar förr i tiden. yoghurt, russin, allt för att få bort smaken. har numera lärt mig å käka det rakt upp och ner, snabbt och enkelt. käften vrider sig smått ibland men men... :D
hur kan priserna skilja sig så otroligt mkt på kvarg inom lidl i sverige? 6-12 spänn? förövrigt har kvarg blivit min nya "trycka-innan-sängdags-produkt" *flex*
Kvarg låter som en barbar från 50-talet före kristus, i krig med romarna.
Jag har aldrig smakat det. Är det gott?
Smakar som besk yoghurt. Gott som fasen om man blandar med lite mjölk och fun light.
Fangtastic
2008-01-07, 19:37
Jag köpte med mig hem kvarg idag från lidl och dom tog 11,90kr så de verkar som om dom har höjt saftigt. *grr27*
:cool:
Imorgon ska jag också bege mig till lidl för att köpa mig lite kvarg, smakar det någorlunda så ska jag bannemaj bibehålla skiten och BÖRJA HUGGASCHACKA HUGGASCHACKA i mig det. (?)
=)
bustz0rz
2008-01-23, 18:14
Bubban, du kommer nog inte tycka om bara rent kvarg. Blanda ut med lite saft så blir det tre gånger godare. Dessutom är det skittjock konsistens om man inte har blandat ut det med något, så det gör det ännu äckligare rent.
Saft? Så tjock sörja? Det kan väl inte vara gott?
Jag lägger hela paketet på en tallrik tillsammans med apelsinklyftor, blandar lite, kränger.
Ironboss
2008-01-30, 18:36
hej, köpte idag min första milbona, 500g kvarg för att få lite protein i magen innan sovdags MEN nu har jag funderat på hur mycket ska man äta för att det ska ge effekt, hela paketet på en kväll?
och...är kvarg gammal sur mjölk som kan vara dålig för magen?
anledningen till att jag vill köpa milbona är för att få i mig "långsamt" protein, milbonan kostar 11:99 där jag bor, ganska dyrt imo...men är milbona bättre än kasein-pulver? -då syftar jag mest på priset.
hej, köpte idag min första milbona, 500g kvarg för att få lite protein i magen innan sovdags MEN nu har jag funderat på hur mycket ska man äta för att det ska ge effekt, hela paketet på en kväll?
och...är kvarg gammal sur mjölk som kan vara dålig för magen?
anledningen till att jag vill köpa milbona är för att få i mig "långsamt" protein, milbonan kostar 11:99 där jag bor, ganska dyrt imo...men är milbona bättre än kasein-pulver? -då syftar jag mest på priset.
"Effekt" ... det är vanligt långsamt protein som minskar nedbrytningen av dina muskler :). 500g kvarg minskar säkert nedbrytningen i 8+ timmar.
Nää, kvarg är färskost. Den kan vara dålig för magen, om du är laktosintollerant t.ex.
Räkna ;)?
Ja har också funderat på hur mycket kvarg man behöver käka innan läggdags, med tanke på att kroppen inte kan ta upp mer än ca 20 gr protein vid ett o samma tillfälle (tror ja?) så bör ju ca 200 gr vara gott o väl? Det blir ju då 12 (per 100 gr) * 2 = 24 gr protein.
Någon mer kunnig får gärna svara:)
Howdy cowboys
King Grub
2008-04-01, 21:47
med tanke på att kroppen inte kan ta upp mer än ca 20 gr protein vid ett o samma tillfälle (tror ja?)
Du tror fel; du kan ta upp så mycket du äter, det tar bara längre tid.
kan jag som är laktosintollerant äta kvarg?
om inte, finns det någon låglaktosversion?
kan jag som är laktosintollerant äta kvarg?
om inte, finns det någon låglaktosversion?
Det tror jag inte, kvarg innehåller laktos.
Valio har en laktosfri kvarg. Den innehåller mer protein, tror jag.
Valio har en laktosfri kvarg. Den innehåller mer protein, tror jag.
Är det inte cottage cheese du tänker på nu?
jag hittar iaf. ingen kvarg i deras laktosfria sortiment..
Smakar som besk yoghurt. Gott som fasen om man blandar med lite mjölk och fun light.
Vilken smak av fun light tycker du passar till kvarg?
Någon röd, tycker jag.
Ljusare (grön/gul/ljusorange/osv.) är oftast väldigt gott i början. Men man tröttnar efter ett tag för att det är så jävla sliskigt.
Vilda bär, Jordgubb, Hallon tycker jag håller i längden.
big_silencer
2008-04-03, 21:20
Till dig som inte har provar Kvarg. Kesella som du säkert har hört är Arla's kvarg. Finns i naturell och en lätt variant. Finns även i vanilj och jordgubb/lime som är väldigt goda men då ganska hög fetthalt (7,5%).
Sen så har Lidl billigare varianter.
Alfred Nobel
2008-04-04, 07:26
Till dig som inte har provar Kvarg. Kesella som du säkert har hört är Arla's kvarg. Finns i naturell och en lätt variant. Finns även i vanilj och jordgubb/lime som är väldigt goda men då ganska hög fetthalt (7,5%).
Sen så har Lidl billigare varianter.
Vaniljen är en klassiker till kladdkakan :thumbup: bra med tips!
Tropiska frukter är lite av en favorit.
Är det inte cottage cheese du tänker på nu?
jag hittar iaf. ingen kvarg i deras laktosfria sortiment..
Det var snack om nån laktosfri kvarg på min ica. Kan fråga dom.
nåt som är sjukt gott är att blanda i kvarg i youghurt, musli och linfrön
Vad är de för typ av fett i kvarg?
Mjölkfett ^_^
Men kvarg säljs även i en nästintill fettfri variant, oftast <1% fett.
Fredriiik
2008-07-07, 22:49
Mjölkfett ^_^
Men kvarg säljs även i en nästintill fettfri variant, oftast <1% fett.
yes finns på lidl för typ en 10.
Det å lite funlight applepear va en riktig höjdare för mig som aldrig provet :D
Kvarg behöver ju faktiskt inte ätas med sked, jag försökte mig på att göra en drink/smoothie av det hela idag men lyckades inte :( Körde visserligen bara mjölk, kvarg, banan, proteinpulver.
Tips på godare kombination (utan allt för mycket fett)?
Kvarg behöver ju faktiskt inte ätas med sked, jag försökte mig på att göra en drink/smoothie av det hela idag men lyckades inte :( Körde visserligen bara mjölk, kvarg, banan, proteinpulver.
1 del kvarg mixas med 1 del valfri yoghurt (föredrar vanilj/jordgubb) + en stor näve frysta bär. Mixa ordentligt i blendern, drick och njut!
Jag_Emil
2008-07-09, 19:21
Det låter lite torrt..
Är inte Keso också liknande Kvarg?
Kvarg låter intressant, men tar magen stryk?
Fredriiik
2008-07-13, 19:47
ta 1 burk kesella och en del frysta bär och sedan lite vaniljsocker.
SJUKT GOTT!
grisbil3n
2008-09-01, 04:23
Skit i smaken för en stund, kvarg, havregryn o vatten i en mixer. Håll för näsan och häll i dig skiten, sen kan du sova middag lr nåt med all tid du sparat.
Hur mycket Funlight för låt oss säga 250gram kvarg?
Eller hur mycket Funlight för 500gram kvarg :)? Spelar ingen roll vilken ni svarar på ;:P Tacksam för svar=)
/kim
Hur mycket Funlight för låt oss säga 250gram kvarg?
Eller hur mycket Funlight för 500gram kvarg :)? Spelar ingen roll vilken ni svarar på ;:P Tacksam för svar=)
/kim
Det är väl väldigt individuellt skulle jag tro. Prova dig fram :)
Det är väl väldigt individuellt skulle jag tro. Prova dig fram :)
Neeej, uselt tips :D
Jag tycker inte om saft för jag har vääldigt dpligt ögonmått >.<
Om vi säger så här, vad tar du :D? En sked :)? En flask-mugg? 1 cl =)?^^
Neeej, uselt tips :D
Jag tycker inte om saft för jag har vääldigt dpligt ögonmått >.<
Om vi säger så här, vad tar du :D? En sked :)? En flask-mugg? 1 cl =)?^^
OK, jag äter kvargen som den är, med en sked :) Gillar inte Fun Light *spy*
OK, jag äter kvargen som den är, med en sked :) Gillar inte Fun Light *spy*
Hahha key:P
Men lidl i sala säljer sin kvarg för 12kr!!!
Nån hadde ju lidl kvarg för 6-7 kr xP
Men gissar väll på att man fortfarande får mer protein/kr om man köper kvarg istälett för ägg:P
Jag ger nog ochså kvarg utan fun light en chans, Men det kan väll inte va gott :O?
Lång tråd....går det att koka kvarg? göra typ pastasåser o så med?
Eddie Vedder
2008-09-21, 20:32
Lång tråd....går det att koka kvarg? göra typ pastasåser o så med?
Ja
hur mkt kalcium o d-vitamin/100g?
WHITEFOLKS
2008-09-21, 20:38
http://192.121.81.11/livsmedelsok/detalj.aspx?livsmedelsId=75&vikt=100
Helt galet, fanns på slv. Tror jag hade varit helt crazy och kollat Arlas hemsida annars.
Eddie Vedder
2008-09-21, 20:39
hur mkt kalcium o d-vitamin/100g?
Inlägg #107 för kalcium.
Tog en sekund att söka upp. Sökordet jag använde var "kalcium".
Inlägg #107 för kalcium.
Tog en sekund att söka upp. Sökordet jag använde var "kalcium".
har inte förstått mig på sökfunktionen riktigt än...inget datasnille :smash:
WHITEFOLKS
2008-09-21, 20:51
Antingen kan du ju använda "search", då söker den hela forumet, eller så kan du välja "search this thread", då söker den i den här tråden.
www.google.com är en bra hemsida för att hitta information och www.slv.se/ldb är bra för livsmedel.
oki :) ....en annan sak, har räknat lite på ekonomin och insett att det skulle bli billigare att ersätta min minimjölk på morgonen och min valio yoghurt på kvällen med kvarg, från lidl såklart:), missar jag några viktiga näringsämnen eller så om jag ändrar detta? kommer ta så att energiintaget blir lika(förutom energifördelningen som ändras lite)
Eddie Vedder
2008-09-21, 20:58
har inte förstått mig på sökfunktionen riktigt än...inget datasnille :smash:
Det är knappast något krav för att kunna hantera sökfunktionen. Då skulle jag definitivt aldrig hitta någonting med mina obefintliga datakunskaper.
Men det är helt offtopic. Hursomhelst väljer man bara att söka och därefter vilket ord, om man vill ha rubrik eller att det skall ingå i tråden, man vääljer forumdel, man väljer eventuellt ett en viss medlem skall ha yttrat ordet. Om du t.ex. vill ha svar från King Grub så skriv in hans namn och det kommer dyka upp trådan där det ordet förekommer tillsammans med King Grub eller att t.o.m. han har skrivit det etc.
Enkel och hanterbar sökfunktion om man tar sig två sekunder för att lista ut den.:)
WHITEFOLKS
2008-09-21, 21:03
oki :) ....en annan sak, har räknat lite på ekonomin och insett att det skulle bli billigare att ersätta min minimjölk på morgonen och min valio yoghurt på kvällen med kvarg, från lidl såklart:), missar jag några viktiga näringsämnen eller så om jag ändrar detta? kommer ta så att energiintaget blir lika(förutom energifördelningen som ändras lite)
Det här ställer jag mig väldigt frågande till.
Innehåller inte Kvarg runt 70kcal/100g? Det skulle innebära 350kcal/förpackning. 350kcal är lika mycket som liter minimjölk innehåller, inte kostar väl en liter minimjölk lika mycket för dig som ett paket kvarg?
Det är knappast något krav för att kunna hantera sökfunktionen. Då skulle jag definitivt aldrig hitta någonting med mina obefintliga datakunskaper.
Men det är helt offtopic. Hursomhelst väljer man bara att söka och därefter vilket ord, om man vill ha rubrik eller att det skall ingå i tråden, man vääljer forumdel, man väljer eventuellt ett en viss medlem skall ha yttrat ordet. Om du t.ex. vill ha svar från King Grub så skriv in hans namn och det kommer dyka upp trådan där det ordet förekommer tillsammans med King Grub eller att t.o.m. han har skrivit det etc.
Enkel och hanterbar sökfunktion om man tar sig två sekunder för att lista ut den.:)
Tack tror ja fattat bättre nu, ligger nog mest i min bristande tro på engelskakunskap :) men nu tror ja jag fixar d fin fint, skönt att slippa starta nya trådar hela tiden isåfall, känner mig så tjatig:em:
Det här ställer jag mig väldigt frågande till.
Innehåller inte Kvarg runt 70kcal/100g? Det skulle innebära 350kcal/förpackning. 350kcal är lika mycket som liter minimjölk innehåller, inte kostar väl en liter minimjölk lika mycket för dig som ett paket kvarg?
minimjölk(laktosfri) = 19kr = 26kcal/100g
kvarg = 12kr = 68kcal/100g
valio yoghurt = 19kr =40kcal/100g
WHITEFOLKS
2008-09-21, 21:16
Ja om du jämför med laktosfri så. Kvargen är ju dock inte laktosfri och 100g kvarg innehåller ju 3.9g kolhydrater varav jag antar det mesta är laktos.
Ja om du jämför med laktosfri så. Kvargen är ju dock inte laktosfri och 100g kvarg innehåller ju 3.9g kolhydrater varav jag antar det mesta är laktos.
valio yoghurt = 5.5g kolhydrat/100g 1 port = 2.5dl
minimjölk lakfri = 3.1g kolhydrat
Klarar valios yoghurt så borde ja inte klara typ 140g kvarg eller är det stora mängder laktos i kvargen?:confused:
WHITEFOLKS
2008-09-21, 21:22
140g borde väl vara runt 6g kolhydrater varav det mesta antagligen är laktos.
140g borde väl vara runt 6g kolhydrater varav det mesta antagligen är laktos.
hm....inte riktigt påläst i detta trots min intollerans.....men 6g kolh i kvarg är alltså sämre än 14kolhydr i valio yoghurt?
WHITEFOLKS
2008-09-21, 21:30
Jag har ingen aning om hur du reagerar på kvargen.
I allmänhet tycker jag dock att det är onödigt att försöka hitta diverse "genvägar" runt allergier och intoleranser (glutenfritt, laktosfritt osv). Verkar ju enklare och oftast mer ekonomiskt att helt enkelt äta sånt som är naturligt fritt från det felande ämnet.
vad ska ja då äta då? har inga bra billiga alternativ :(
WHITEFOLKS
2008-09-21, 21:35
Det finns andra saker att äta än mjölkprodukter, tro mig. Mjölkprodukter är inte särskilt billigt till att börja med.
Det finns andra saker att äta än mjölkprodukter, tro mig. Mjölkprodukter är inte särskilt billigt till att börja med.
Vad dinns det för billigt proteinrikt att ta på kvällen då?och viktigt mä kalciumet för mig också ju ...vill ej köpa ägg från oekologiska gårdar heller....gynnar ej djurplågeri om jag kan välja.
WHITEFOLKS
2008-09-21, 21:43
Sojabönor har bra med kalcium och protein. Annars är det ju bara äta en måltid som vilken som helst, behöver ju inte direkt vara extra proteinrikt på kvällen.
Jag tror inte att man kan jämföra kvarg och laktosfri yoghurt rakt av bara genom att titta på mängden kolhydrater. Kolhydraterna i laktosfri yoghurt skall vara glukos och galaktos (som man får när man sönderdelar laktos), medan kvargen innehåller en hel del laktos (om du inte hittar laktosfri kvarg, det kanske finns?). Dock kan du alltid prova dig fram och se hur just din mage reagerar.
oki tack, men det står ej att valios lättyoghurt är laktosfri, är den det? trodde bara yoghurt allmänt hade mindre laktos?
Eddie Vedder
2008-09-21, 21:57
oki tack, men det står ej att valios lättyoghurt är laktosfri, är den det?
Ja det är väl klart den är om det står så? Där har man plockat bort laktoden nästan till 100% och den räknas som laktosfri.
trodde bara yoghurt allmänt hade mindre laktos?
Ja mindre laktos än mjölk då mjölksyrabakterierna untyttjar laktosen som näring. Ju längre syrningsprocess desto mer nedbruten laktos. Även kvarg innehåller syrningskultur.
Och jag fattar inte heller varför det ska vara såiktigt att du just måste äta proteinrikt på kvällen. Du äter ju redan överdrivet med protein under dagen, räcker inte det?
Ja det är väl klart den är om det står så? Där har man plockat bort laktoden nästan till 100% och den räknas som laktosfri.
Ja mindre laktos än mjölk då mjölksyrabakterierna untyttjar laktosen som näring. Ju längre syrningsprocess desto mer nedbruten laktos. Även kvarg innehåller syrningskultur.
Och jag fattar inte heller varför det ska vara såiktigt att du just måste äta proteinrikt på kvällen. Du äter ju redan överdrivet med protein under dagen, räcker inte det?
Jag skrev att det EJ står! nu läste du igenom för fort...
det andra du tar upp är för att kroppen ej behöver speciellt mkt kolhydrater på kvällen(äter största delen i början på dagen) men detta vet väl du?
Eddie Vedder
2008-09-22, 05:43
det andra du tar upp är för att kroppen ej behöver speciellt mkt kolhydrater på kvällen(äter största delen i början på dagen) men detta vet väl du?
Kroppen behöver aldrig dietära kolhydrater eftersom det är ett icke essentiellt näringsämne. Så ja det vet jag. Och jag är även medveten om att glukostoleransen är något sämre senare på kvällen än på dagen.
Men att det skulle vara "sämre" per automatik känner jag inte till, snarare tvärtom för den som t.ex. ska träna på förmiddagen därefter eller så. Vidare har även kolhydrater viss antikatabol verkan under nattsömnen. Men i vanlig ordning är det väl någon myt som du tagit fasta vid helt i onödan.
Kroppen behöver aldrig dietära kolhydrater eftersom det är ett icke essentiellt näringsämne. Så ja det vet jag. Och jag är även medveten om att glukostoleransen är något sämre senare på kvällen än på dagen.
Men att det skulle vara "sämre" per automatik känner jag inte till, snarare tvärtom för den som t.ex. ska träna på förmiddagen därefter eller så. Vidare har även kolhydrater viss antikatabol verkan under nattsömnen. Men i vanlig ordning är det väl någon myt som du tagit fasta vid helt i onödan.
Vad är myt i näringslära egentligen? fakta ändras ju ständigt.
Eddie Vedder
2008-09-22, 06:59
Vad är myt i näringslära egentligen? fakta ändras ju ständigt.
Precis. Men vissa saker har aldrig ens varit fakta utan just bara myter. Nu lämnar vi det dock. Tråden handlar om kvarg så starta en ny tråd om du vill diskutera vetenskapsteori.
tycker det bästa sättet att äter kvarg är en riktigt god ostkaka!
härligt gott & smaskigt. bra att fryser in det med!*drool*
Clarkolofsson
2008-10-11, 23:08
En sak jag inte riktigt förstår. Varför inte bara dricka mjölk istället? Billigare och i stort sätt samma innehåll.
En sak jag inte riktigt förstår. Varför inte bara dricka mjölk istället? Billigare och i stort sätt samma innehåll.Men inte samma näringsvärde.
Clarkolofsson
2008-10-11, 23:34
Men inte samma näringsvärde.
Lättmjölk tex innehåller ju väldigt få kalorier. Knappast så mkt att det skulle ha någon större påverkan. Eller? :confused:
Lättmjölk tex innehåller ju väldigt få kalorier. Knappast så mkt att det skulle ha någon större påverkan. Eller? :confused:Få, ja. Men i kvarg/kesella lätt så består ju kalorierna till stor del av bara protein.
Men kvarg är ju så jävla äckligt! Keso kan jag däremot få ner utan problem, men frågan är hur bra käk det är om man vill bli större. Jag kan ju se innehållsförtäckningen men jag har inget att jämföra med, d.v.s. jag vet inte hur mycket protein som är "mycket" protein per 100 gram.
Någon som kan hjälpa?
King Grub
2008-11-05, 16:37
Ät keso, om du tycker om det. Det är samma protein.
Men kvarg är ju så jävla äckligt! Keso kan jag däremot få ner utan problemHoho, själv kan jag äta hinkvis med lättkvarg OCH keso i samma hink om det vore så och älska vartenda gram av det från första till sista grammet! :thumbup:
Martin Löwgren
2008-11-09, 22:34
En sak jag inte riktigt förstår. Varför inte bara dricka mjölk istället? Billigare och i stort sätt samma innehåll.
Du får nog ta och läsa innehållsförteckningen liiiiite noggranare.
Martin Löwgren
2008-11-09, 22:35
Men kvarg är ju så jävla äckligt! Keso kan jag däremot få ner utan problem, men frågan är hur bra käk det är om man vill bli större. Jag kan ju se innehållsförtäckningen men jag har inget att jämföra med, d.v.s. jag vet inte hur mycket protein som är "mycket" protein per 100 gram.
Någon som kan hjälpa?
Inte bara kvarget du käkar som avgör om du växer eller inte. Finns massa trådar om viktuppgång på Kolozzeum - bara att söka.
Kvarg är fan min nya frälsning, inga proteiner till gröten innan. Nu är det fiberhavre vilket jag gör gröt av och sedan toppar med kvarg blandat med fun light (wild berrys) och björnbär. Otroligt gott, näringsrikt och lågt kcal intag! Sen kan man ha lite minimjölk till om man tycker de blir för tort, kan också vara gott att toppa med kanel :).
Brukar käka keso till maten, skit bra till pasta om man inte vill slänga på massa parmesan eller vanlig ost.
En liten fråga bara, jag ska köpa kesella imorgon och testa, men såg att det finns två olika
en med 1% fetthalt och en med 10% vilken är "bäst"?
Eddie Vedder
2009-01-07, 07:12
en med 1% fetthalt och en med 10% vilken är "bäst"?
Ingen är bättre än den andra. Den med mer fett innehåller mer energi, den med mindre fett är främst en proteinkälla.
Så vill du ha maximalt med protein och minimalt med fett är ju den fettsnåla det bästa alternativet. Vill du ha mer kcal (och sannolikt godare smak) så välj den feta.:) Testa en burk av varje vet jag.:thumbup:
Tänkte göra en FAQtråd om kvarg, så alla slipper fråga.
Svenskt namn: kesella (kvarg) (äv. kvarg, kvark)
Engelskt namn: quark (äv. quark-curd)
Beskrivning: Kvarg är en typ av färskost, mycket proteinrik. Den liknar keso men har mindre grynig konsistens. Kvarg framställs av mjölk som mjölksyras, vilket får till följd att de fasta beståndsdelarna kan skiljas ut från de flytande. Den flytande delen, vasslen, får rinna av genom en silduk och vid industriell tillverkning centrifugeras massan. Därefter passeras massan genom silar. Den önskade fetthalten uppnås genom tillsats av grädde. Kvarg har höga halter av proteiner, kalcium och fosfat. Fosfatet minskar kalciumupptagningen i kroppen.
Kvarg används i ostkaka, i matlagning, i bakning och som smörgåspålägg.
Den äts också ofta tillsammans med funlight av kroppsbyggar/tyngdlyftare.
Det är vanligt att kvarg sötas och smaksätts med sylt för att bli en dessert, framför allt för barn.
Arla marknadsför matlagnings-kvarg under varumärket Kesella.
I Sverige finns också den mjukare form av kvarg som är vanlig i centraleuropa och oftast används som smörgåspålägg (säljs under varumärket "Philadelphia").
Lidls kvarg som alla pratar om heter Milbona och ser ut såhär:
http://img460.imageshack.us/img460/4050/img12601la.jpg
http://susning.nu/Kvarg
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvarg
http://www.recepthjalpen.se/view_ingredient.php?ingrID=239
Bra inlägg. Har länge undrar vad det är, inte fått tummen ur att söka på google, men man vet ju aldrig vad som stämmer där riktigt. :Virro
Fru_Flisa
2009-01-17, 19:31
Kan man återfrysa kvargen utan risk för bakterier o dyl?
Jag tycker kvargen blir godare när den är tinad från frysen, men sen måste jag frysa om den till matlådor.
Men jag funderade på om man kan frysa och tina hur många gånger som helst, det är ju endå en färskvara? Om den tinas första gången i kylskåp alltså.
Visst. Men ostmassan kommer säkert att bli grynigare och släppa vassle. Häll bort vasslen då.
Tänk på att inte överskrida bäst föredatum. Har du 7 dagar på burken när du fryser in den så har du fortfarande bara 7 dagar när du tinar igen.
Någon som orkar tipsa om vad man kan äta kvarg med? Orkar inte läsa igenom alla sidorna men passar det till gröt? och i sånnafall bara Kvarg och gröt eller något mer till?
Eller kan man äta kvarg på mackor?
Nattljus
2009-01-21, 21:44
1000 och 1 sätt att äta kvarg:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57828
Det kan ju å andra sidan bli lite knepigt att få i sig alla vitaminer och grejer (utan tillskott) om man inte äter några livsmedel med kolhydrater i.
Eddie Vedder
2009-01-21, 22:01
Det kan ju å andra sidan bli lite knepigt att få i sig alla vitaminer och grejer (utan tillskott) om man inte äter några livsmedel med kolhydrater i.
Ja men då pratar du ju om behov av andra näringsämnen, jag syftade enbart på kolhydrater som sådant och inget annat.
C-vitamin blir ett problem, kanske K-vitamin eventuellt. Annars är animalier generellt sett överlägsna näringskällor (näringsbomber som ägg, fisk, kött och mjölk) för det mesta i mina ögon.
Nu dröjer det inte alltför länge innan Lidl öppnar här i Sollefteå! :) blir till att köpa kvarg där då så man kommer undan lite billigare :thumbup:
Fru_Flisa
2009-01-30, 09:31
Enligt slvs databas finns det ett medelvärde på 11 µg jod i lättkesella.
Är det nån som möjligtvis har koll på om jod är något som normalt ingår i kvarg, eller ifall det tillsätts?
King Grub
2009-01-30, 09:34
Jod finns naturligt i mjölk. Arla berikar inte sin mjölk med ytterligare jod.
Fru_Flisa
2009-01-30, 13:10
Jod finns naturligt i mjölk. Arla berikar inte sin mjölk med ytterligare jod.
Utmärkt, var det svaret jag önskade höra. :)
Eddie Vedder
2009-01-30, 13:35
Är det nån som möjligtvis har koll på om jod är något som normalt ingår i kvarg, eller ifall det tillsätts?
Står inte ett näringsämne med ingrediensförteckningen är det aldrig tillsatt i livsmedlet. Du hittar t.ex. tiamin i ingrediensförteckningen på vitt mjöl men inte fullkornsmjöl. Men i båda är halten ungefär densamma i näringsvärdet.
freakyFlip
2009-02-10, 02:05
vad fan kostar kvargen på lidl? Om den e billig ska jag fan lagar upp på skiten. Bli Kvargoman.
den kostar typ 10kr nu:P
arremannen
2009-02-11, 23:29
Har för mig att jag pröjsade 11:90 för 2 veckor sedan... Stockholm, Västerort (lidl ofc)
FInns det någon affär/grossist som säljer kvarg i större mängder, t.ex. 5 kgs hinkar? 500g förpackningar är alldeles för små.
Har för mig att jag pröjsade 11:90 för 2 veckor sedan... Stockholm, Västerort (lidl ofc)
Det priset stämmet, köpte på mig ett par stycken nu, förhoppningsvis kommer det 800g-1000g förpackning, vore fint det.
FInns det någon affär/grossist som säljer kvarg i större mängder, t.ex. 5 kgs hinkar? 500g förpackningar är alldeles för små.
Ingen aning, men hittar du något ställe så se till att posta det:P
Gick till lidl på sveavägen i stockholm och till min besvikelse hade dom inte kvarg. Var kan jag få billig kvarg i dessa trakter!? :(
Anton Fräs
2009-03-11, 23:44
Billig kvarg från Lidl. Var kan jag finna det i Göteborgstrakten? Vart på LIDL vid Backaplan, de hade tyvärr inte det.. Kesella börjar kosta lite väl mycket :(
Billig kvarg från Lidl. Var kan jag finna det i Göteborgstrakten? Vart på LIDL vid Backaplan, de hade tyvärr inte det.. Kesella börjar kosta lite väl mycket :(
Galileis gata heter hållplatsen, ta 7:an eller 11:an dit
Finns även ett vid frölunda torg
På dessa två köper jag kvarg så där finns det! :thumbup:
Snorkelfarsan
2009-03-12, 11:24
Gick till lidl på sveavägen i stockholm och till min besvikelse hade dom inte kvarg. Var kan jag få billig kvarg i dessa trakter!? :(
Köpte Milbona Kvarg på Lidl Sveavägen förra veckan, men det tog typ 5-10 min innan jag hittade kvargen bland mejerivarorna. Den ser inte ut som Kesellaburkarna så det är svårt att se den direkt. Den har ett ganska anonymt utseende så titta lite nogrannare nästa gång:). Jag köpte 1,5kg, för cirka 30kr :)
Tackar så hemskt mycket!
Gjorde ett nytt försök idag och det blev 2.5 kg kvarg för min del! Det lär räcka några dagar! *drool*
Tack tack tack!
barbafant
2009-04-14, 19:30
Har nån nånsin sett krav-märkt alt eko (öko) kvarg eller kesella nånstans alls?:(
Anton Fräs
2009-04-14, 19:58
Tror inte det finns..
Har ICA bara 250g förpackningar eller?? (kesella 1%). Det är ju fan skit.. mat tips till dom som inte tycker om den naturell ur burk är att blanda i 1-2 teskedar jordgubssylt o röra om. Riktigt gott! Önos lågkalori jordgubbssylt utan tillsatt socker (35kcal/100g) så det är i princip obefintlig kalorimängd på ett par teskedar.
ChrisDEFC
2009-04-18, 22:46
250g smaksatt + 250g naturell is the shiet!
Verkar tyvärr som att naturellkvarg har åkt av hyllorna nu på lidl på flera ställen :( nu när ja titta så hitta ja bara en variant utspädd med supersöt youghurt :(.....
J
Verkar tyvärr som att naturellkvarg har åkt av hyllorna nu på lidl på flera ställen :( nu när ja titta så hitta ja bara en variant utspädd med supersöt youghurt :(.....
J
Va?! Måste bege mig till Lidl imorgon och köpa upp lagret om detta stämmer *gah!*
Den tar slut i affären nästan omgående också numera. Man kan bli självmordsbombare för mindre!
LillSkalman
2009-04-22, 07:55
Det är sant. Jag snackade med en anställd sist jag var där och han menade att leverantören av själva produkten, Lidls grossist?, hade slut på kvargen.
Så när produkten poppadde fram i veckan blev det till att köpa 20st dirr och frysa in hälften.
Hoppas det reder ut sig snart, annars måste man planera in sina kvargköp med deras leveranser ;D
Pjuh, var just på Lidl och det fanns massor av kvarg, köpte på mig 4,5kg ifall leveranserna skulle börja strula.
haha, det sköna är att Kvargen säkert är det som lidl säljer absolut mest av p.g.a alla galna byggare.
fanns bara 5 st kvar här i Göteborg så de tog jag =)
Ja... va fan inne på 3 olika lidl för 2 veckor sen. Dom hade typ slut i 1½ vecka... Arla med deras jävla ockerpriser liksom, käkar ju en 250g som godis...
Men att frysa d? Ja testa, de blev ju fan grynigt o skit... Rekomenderas inte!
Fru_Flisa
2009-04-25, 07:31
Så här skrev Lidl 21/4; "Kvargen är en mycket populär produkt och därför kan det ibland ta slut innan alla har fått handla, det kan även vara svårt att få tillräckliga mängder levererade. Vi beklagar att det inte alltid finns tillräckligt stora mängder kvarg. Den finns dock kvar i vårt sortiment, det finns inget levaransstopp från Tyskland."
De måste ju se den ökade efterfrågan och öka leveransen efter det tycker jag...
Så det gäller att bunkra, jag tycker den frysta korniga varianten blir krämig och god. *drool*
Har ätit mycket kvarg och funlight nu, men finns det något annat än fun light som är kalorifritt/snålt och som gör kvarget gott? Jag söker typ något som smakar lite åt choklad/kola-hållet.
Tacksam för svar.
Har ätit mycket kvarg och funlight nu, men finns det något annat än fun light som är kalorifritt/snålt och som gör kvarget gott? Jag söker typ något som smakar lite åt choklad/kola-hållet.
Tacksam för svar.
Oboy :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.