Visa fullständig version : Excelmall för beräkning av Kcal, prot, kolh, fett
Har gjort ett enkelt excel dokument som beräknar mängd och fördelning av Kcal, proteiner, kolhydrater och fett. Använder livsmedelsverkets databas, går att lägga till egna data också. Den som vill får gärna prova det.
En helt omarbetad version, mycket snabbare än den förra. Grafisk layout är helt omgjord också. Har inte hunnit testa den mer ingående ännu så det kan finnas fel. Har även separerat livsmedelsverkets databas ifrån de livsmedel man väljer att lägga till själv - detta gör det synnerligen enkelt att hämta eventuella uppdateringar från slv.
Ny fil, 2004-07-23 19:53 (inkluderar version för Office97)
=http://hem.bredband.net/b203780/files/excel8.1.zip]excel8.1.zip
För er som inte får det o fungera, kolla inställningar under menyn: Verktyg - makro - säkerhet ställ in medel säkerhet så får ni upp frågan om ni vill aktivera eller inaktivera makron. För att det ska fungera måste inställningen vara aktiverade. För övrigt har jag testat med Excel 2000 och Excel 2003 så om ni använder Excel 97 eller liknande kanske inte det fungerar.
Funktion se nästa post
EDIT (2007-08-12): Eftersom länken ovan inte fungerat på ett bra tag nu och medlemmar ofta frågar om varför så lägger jag in den fungerande länken som LadyG ordnade längre fram i tråden redan här i förstaposten så är problemet ur världen.:)
http://web.comhem.se/ladyg/mall.zip
/Eddie Vedder
Tänkte förklara hur det är tänkt att fungera eftersom det kanske inte är uppenbart. För det första är koden skriven i Excel2003 och fungerar med Excel2000 också. För den som är intresserad av kod kan högerklicka på ett kalkylblad o välja visa kod. Eftersom det är kod i dokumentet så kan man få en varning om makron och för att det ska fungera måste man alltså tillåta att makron ska kunna köras.
När man öppnar dokumentet finns det ett blad för varje dag i veckan och därför är det ju lämpligt att spara det med veckonummer eller liknande. Det är alltså fullt möjligt att planera in vad man ska äta kommande vecka för att få en bra fördelning av fetter, kolhydrater och proteiner.
koden är skriven så att när man skriver in ett livsmedel eller en del av namnet så letar koden upp de livsmedel som passar med det man angivit, och då väljer man rätt livsmedel ur listan som dyker upp, slv databasen har ca 1800 livsmedel och det är möjligt att lägga till egna data på det sista databas bladet om man vill. Det finns dock en begränsning i koden på 5000 egna livsmedel vilket är lätt att förändra om man så vill.
För att ge ett exempel - skriver man in t.ex. mjölk som livsmedel så hittas alla livsmedel där ordet mjölk ingår och man kan då välja vilket av dessa livsmedel man egentligen menade. Alla mått enheter är givna i gram så exempelvis anger man lättmjölk och ett par deciliter mjölk väger ca 200g, och anger man 200 som vikt får man hur mycket proteiner, kolhydrater osv det motsvarar. Även en energifördelning (grafiskt) mellan måltiderna och en energifördelning i procent mellan proteiner, kolhydrater och fetter.
När ni raderar så radera en rad i taget, har inte lagt till kod för att hantera flera rader ännu.
Raderas livsmedlet raderas även alla data som fanns om det, inte från databasen alltså. :)
Väldigt enkelt faktiskt men om nån har nån fråga är det bara att posta!
Finns en sida som sammanfattar hela veckan också och den är anpassad för att kunna skrivas ut i liggande A4 format.
ivandrago
2004-07-18, 00:34
Jävlar!! Ser riktigt, riktigt bra ut!!! Kommer lätt använda detta istället för hälsovakten framöver!
Varma applåder! Mycket bra jobbat! :cheers: :kickass: :thumbup: :thumbup:
Tack! Satt o knackade lite kod under dan eftersom jag ville ha detta själv o givetvis delar jag med mig.
ivandrago
2004-07-18, 10:58
BUMP på denna!
Uppmanar alla att testa den! Bättre och mer lättöverskådlig än hälsovakten!
bubbleman
2004-07-18, 13:56
Gott! Smidigt som faen juh!
Riktigt bra! TACK! :cheers:
Du är grym grabben:hbang:
Tack:love:
Först fatta jag inte riktigt.. men nu är jag kär i dig:D
Har en uppdaterad version, lite mer intuitiv och ökad nogrannhet i beräkningarna. Dessutom en veckosammanställning som enkelt kan skrivas ut på skrivare. Har dessutom ökat gränsen för hur många egna livsmedel man kan lägga till, tog en siffra ur luften bara. Nu kan man lägga till ca 1200st egna livsmedel om man vill.
Har inte gått igenom alla formler ännu, så det kan finnas fel.
Ang. Excel viewer som finns att tanka ned från Microsoft är det precis det som namnet anger - det går endast att titta med det programmet.
se första posten i tråden för att ladda ned filen.
Kan du göra så man ser TOTALA kcal protein, kolhyd.... per dag?
Om det inte är alltför mycket besvär.
Oj det hade du redan visst... men du måndagen i excel 2 är lite konstig.
Oj det hade du redan visst... men du måndagen i excel 2 är lite konstig.
Vad är det som är konstigt?
Att matfördelnings rutan är i mitten.. sen funkar det nte att räkna. Den gör intendet automatiskt iaf som i version 1.
Allltså den har sltuat räkna.
Originally posted by Jompi
Att matfördelnings rutan är i mitten.. sen funkar det nte att räkna. Den gör intendet automatiskt iaf som i version 1.
Allltså den har sltuat räkna.
Det jag såg o rättade till var att jag glömt några rutor på Övriga måltider, dvs den räknade inte ut energivärdet. Men det hade jag glömt på alla dagar. Det e fixat nu, lägger strax upp filen. Om det var det du menade?
Det var nogdet ja:)
Räknade inte ut nånting överhuvudtaget senast..
Gillar version 2 hoppas den fixar sig:)
Det var nogdet ja:)
Räknade inte ut nånting överhuvudtaget senast..
Gillar version 2 hoppas den fixar sig:)
Jag lägger ned lite kraft på att optimera koden nu så det kommer att gå snabbare när värdena ska uppdateras.
Originally posted by highiq
Jag lägger ned lite kraft på att optimera koden nu så det kommer att gå snabbare när värdena ska uppdateras.
Låter fint det:)
BOrde fan ge dig en puss för hjälpt mig rätt mycket ditt program:)
När kommer den upp då?:whipped:
Låter fint det:)
BOrde fan ge dig en puss för hjälpt mig rätt mycket ditt program:)
När kommer den upp då?:whipped:
Under morron dan nån gång!
Under morron dan nån gång! '
okok:)
braaaa jobbat!
har gjort nått liknande själv, men inte i närheten av så avancerat som ditt :)
perrfa, blir lätt att använda denna istället!
...nått som vore riktigt tufft är att lägga in GI och II(i den mån de finns)-tabeller oxå :)
då skulle man ju kunna göra en graf över när insulintoppar och dylikt kommer....
Originally posted by bedlam
braaaa jobbat!
har gjort nått liknande själv, men inte i närheten av så avancerat som ditt :)
perrfa, blir lätt att använda denna istället!
...nått som vore riktigt tufft är att lägga in GI och II(i den mån de finns)-tabeller oxå :)
då skulle man ju kunna göra en graf över när insulintoppar och dylikt kommer....
Orka GI:)
Nä men det var en ide.. fast vi får v anog nöjda att killen orkat göra såhär mkt hittiills:D
hehehe, joo...insåg dessutom att han tagit databasen från livsmedelsverket.. och det vore ju jääättejobbigt att börja mata in GI i den databasen :)
finns det ingen bra databas med både GI och vanligt näringsinnehåll..?
bubbleman
2004-07-19, 17:13
Skulle vara grymt coolt med GI och II också men hur enkelt skulle det vara när det finns 1800 olika livsmedel varav det finns GI-mätningar på kanske 100....
jag sparar ner filerna till datorn sen när jag ska öppna dom går det inte , rutan kommer tillbaka med alternativen.
hur ska man gå tillväga?
Ska kasnke börja räkna kcal tacka vare dig nu :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
Tack!
acidbl00d
2004-07-19, 21:33
Jag får inte upp några alternativ när jag skriver t.ex. mjölk...?
ser bra ut, men får upp något tjaffs om att mina säkerhetsnivåer är för höga och makron är inaktiverade.
hur ska jag göra med det?
Edit: Glömde ju berömma! det ser riktigt bra ut :thumbup:
ivandrago
2004-07-19, 21:51
För er som det funkar illa: Gå in på verktyg->alternativ->fliken säkerhet->knappen makrosäkerhet... och där klickar ni i medel eller låg på säkerhetsnivå. Då ska det funka med livsmedlen.
vafan kommer kasta en stan på någn HJÄLP!!
Den första versionen funkar utmärkt.. men inte den tredje .. vafan kan va fel? Ivandrago.. jag hade inte ens det är alternativet. fan någon hääälp!
för er som inte får det att fungera - läs de två första posterna. Om ni inte får det att fungera ändå så ska jag försöka hjälpa er men läs först igenom de första posterna i den här tråden.
för er som inte får det att fungera - läs de två första posterna. Om ni inte får det att fungera ändå så ska jag försöka hjälpa er men läs först igenom de första posterna i den här tråden.
JAg har gjort det.. tredje versionen vill ändå inte räkna.
Originally posted by TCOG
jag sparar ner filerna till datorn sen när jag ska öppna dom går det inte , rutan kommer tillbaka med alternativen.
hur ska man gå tillväga?
1. Tanka ned filen -> Välj spara som... och spara i en lämplig mapp.
2. Har du WindowsXP kan du högerklicka på filen och välja Extrahera alla..., då packas zip filen upp och kan sedan öppnas med Excel. Har du inte WindowsXP måste du använda nåt program för att packa upp zipfiler, sök på www. download.com
3. Om ingenting händer när du skriver en livsmedel som t.ex mjölk så har du med stor sannolikhet makron avaktiverade och måste de aktivera de - se de två första posterna i den här tråden.
JAg har gjort det.. tredje versionen vill ändå inte räkna.
ladda ned den senaste versionen!
1. Tanka ned filen -> Välj spara som... och spara i en lämplig mapp.
2. Har du WindowsXP kan du högerklicka på filen och välja Extrahera alla..., då packas zip filen upp och kan sedan öppnas med Excel. Har du inte WindowsXP måste du använda nåt program för att packa upp zipfiler, sök på www. download.com
3. Om ingenting händer när du skriver en livsmedel som t.ex mjölk så har du med stor sannolikhet makron avaktiverade och måste de aktivera de - se de två första posterna i den här tråden.
Nu skall jag prova version 5
Nu skall jag prova version 5
väntar spänt på dina kommentarer
väntar spänt på dina kommentarer
Hm nu komemr det upp ett felmeddalnde i virtual basic när man ska räkna:S
Men allt ser jättebra ut.. men den gamla designen var nsätan mer avslappnande:)
Hm nu komemr det upp ett felmeddalnde i virtual basic när man ska räkna:S
Men allt ser jättebra ut.. men den gamla designen var nsätan mer avslappnande:)
Ok, vad får du för meddelande då? I vilken version tycker du designen är bäst?
Ok, vad får du för meddelande då? I vilken version tycker du designen är bäst?
Version 1 tror jag.
Hm medelandet är något om räknarn tror jag. såvrt förklara.
Försök göra en version nu med sammafattning och så snabb som möjligt som sääkert funkar!:)
SOm version 1!
Försök göra en version nu med sammafattning och så snabb som möjligt som sääkert funkar!:)
SOm version 1!
Best off ffs. Nu ska jag och hela kolo med mej börja räkna kalorier! :smokin:
ivandrago
2004-07-20, 12:20
Har bara testat version 1, så det kanske redan är fixat, men ett litet förslag:
Jag vill gärna se hur mycket av näringsämnena varje måltid innehåller. Som det är nu samlas "övriga mål" i en rad. Övriga för mig är 3-4 mål och jag vill gärna se hur mycket varje mål innehåller av allt. Ett alternativ vore helt enkelt att ha "mål1" "mål2" etc, som man sedan kan döpa om till frukost, lunch etc om man vill.
Originally posted by ivandrago
Har bara testat version 1, så det kanske redan är fixat, men ett litet förslag:
Jag vill gärna se hur mycket av näringsämnena varje måltid innehåller. Som det är nu samlas "övriga mål" i en rad. Övriga för mig är 3-4 mål och jag vill gärna se hur mycket varje mål innehåller av allt. Ett alternativ vore helt enkelt att ha "mål1" "mål2" etc, som man sedan kan döpa om till frukost, lunch etc om man vill.
Scrolla till höger;)
Måste instämma i kören. Du har gjort ett grymt bra jobb :hbang:
Det här måste testas. Återkommer för kommentarer :D
Originally posted by raZmus
Det här måste testas. Återkommer för kommentarer :D
kommer de tnån mer förbättrade version? ev utan fel:P
kommer de tnån mer förbättrade version? ev utan fel:P
Mmm, prova v6!
Mmm, prova v6!
Det står värdefel där räkne resultaten ska komma:(
Det står värdefel där räkne resultaten ska komma:(
Jag skickade ett pm till dig, läs det och återkom. Jag har inte lyckats få fram något fel ännu när jag provkört.
funkar inte med exell....f'låt excel 97. Någon som kan berätta var i klåen jag laddar ner en nyare version? har sökt på google men är totalt lost! :(
Originally posted by Big_Vik
funkar inte med exell....f'låt excel 97. Någon som kan berätta var i klåen jag laddar ner en nyare version? har sökt på google men är totalt lost! :(
Excel är en licensierad programvara och det går alltså inte att ladda ned gratis. Antingen köper du en ny licens i närmaste databutik eller kollar du in om du hittar en begagnad version av ex vis Excel2000 eller Office2000 på en sajt som köper/säljer begagnade prylar.
Men innan du springer o köper en ny version prova att ladda ned den nya filen - excel7.zip. Den innehåller en fil som heter doc97.xls, prova om den fungerar.
Man and Machine
2004-07-21, 12:07
Hur gör man för att lägga till egna varor t.ex proteinpulver. Är det bara att lägga den bland de andra livsmedlen och så funkra allt fint eller?
Excel är en licensierad programvara och det går alltså inte att ladda ned gratis. Antingen köper du en ny licens i närmaste databutik eller kollar du in om du hittar en begagnad version av ex vis Excel2000 eller Office2000 på en sajt som köper/säljer begagnade prylar.
Men innan du springer o köper en ny version prova att ladda ned den nya filen - excel7.zip. Den innehåller en fil som heter doc97.xls, prova om den fungerar.
jag förstod det. Kanske har något gammalt kvar här. Vet att jag haft excel.! tack än en gång för allt jobb! :thumbup:
Hiqhiq jag ivlle bara säga att jag ominstallerade excel nu och nu funkar de fint:)
Men hjärtligt tack för att du orkade hjälpa mig och ids jobba på denna grej:)
He own:hbang:
Originally posted by Man and Machine
Hur gör man för att lägga till egna varor t.ex proteinpulver. Är det bara att lägga den bland de andra livsmedlen och så funkra allt fint eller?
I senaste versionen finns ett eget blad för detta, jag har själv lagt till livsmedel där. Men du kan även lägga till egna livsmedel i slutet på det blad där slv har sina. Men om det kommer en uppdatering av slv databasen är det enklare om du lagt dina egna livsmedel på ett eget blad.
I senaste versionen finns ett eget blad för detta, jag har själv lagt till livsmedel där. Men du kan även lägga till egna livsmedel i slutet på det blad där slv har sina. Men om det kommer en uppdatering av slv databasen är det enklare om du lagt dina egna livsmedel på ett eget blad.
igga mitt tack då:)
igga-ignorera:thefinger
igga mitt tack då:)
Jag iggar inte ditt tack! Bra att du fick igång det. :thumbup:
Jag har lagt till ett par grejer i v8, lägger upp filen imorron. Det jag lagt till är att man kan ange energimål för varje dag, kan ju va bra o hålla koll på om man vill deffa eller öka :bpump: , givetvis med en sammanfattning så man kan se +/- veckans intagna kcal jämfört med det mål man satt upp.
Dags o knoppa in nu, har ett pass på gymmet imorron...
/cheers :cheers:
Jag iggar inte ditt tack! Bra att du fick igång det. :thumbup:
Jag har lagt till ett par grejer i v8, lägger upp filen imorron. Det jag lagt till är att man kan ange energimål för varje dag, kan ju va bra o hålla koll på om man vill deffa eller öka :bpump: , givetvis med en sammanfattning så man kan se +/- veckans intagna kcal jämfört med det mål man satt upp. /cheers :cheers:
:D
Härligt.. låter väldigt bra det där med energi mål, kan vara värdefullt vid deff.
Styrkebyggare
2004-07-22, 13:40
Nice! :thumbup:
Nice, men jag skulle tycker det skulle ge bättre översikt om man hade fler måltider där man fyller i. Ger bättre översikt än en stor övriga mål kolum.
[UnTr] freshmint
2004-07-27, 17:36
grymt bra det där grabben :hbang:
tackar ödmjukast :em:
Bumpar den här ännu en gång, ingen skall behöva missa den här :bow:
Tycker den ska sättas som länk i en av stickyna, så den går att hitta enklare för nytt folk!
tackar zakke. hade glömt bort den här.
Jag måste fixa nytt excel först! 97 cpar (alltid är det nåt!) :insane:
vart får jag tag på excel, billigt!? ;) om ni har nåt halvolagligt förslag kan ni kontakta mej via mejl :D
JÄVligt GRYMT!!!
att du inte börjar sälja programmet för en slant hehe
:)
tackar zakke. hade glömt bort den här.
Jag måste fixa nytt excel först! 97 cpar (alltid är det nåt!) :insane:
Tack inte mig :bow:
Men ingen orsak :D
Tack inte mig :bow:
Men ingen orsak :D
men var hittar jag excel då? (billigt eller gratis)
d enda som fattas är uträkning av GI på alla måltider..
:)
Man and Machine
2004-10-12, 17:12
Hur lägger man in nya livsmedel det funkar inte speciellt bra att bara skriva dit dem. En idiot som jag har lite svårt att kncäka nöten själv.
Mmm...Skönt att det inte bara är jag som är en idiot och inte fattar hur man lägger dit egna livsmedel :confused: :smash:
Skulle vilja veta steg för steg hur man gör ! Annars ett suuuuperbra program!
mvh //David
Mmm...Skönt att det inte bara är jag som är en idiot och inte fattar hur man lägger dit egna livsmedel :confused: :smash:
Skulle vilja veta steg för steg hur man gör ! Annars ett suuuuperbra program!
mvh //David
har du nå frogro kan du adda min msn:P
Mycket bra highiq! Väldigt lättöverskådligt och intuitivt. Ett hjälpmedel för alla nivåer av kosthållning.
Ser bra ut! En sak jag inte förstår dock, varför kan man inte ändra önskad fettprocent på samma enkla sätt som kolhydrater och protein? Det är en funktion som iofs inte är helt nödvändig, men jag påpekar det eftersom det ser ut som att du bara förbisett nån del av koden där.
Stort tack för detta hjälpmedel!
suveränt! när jag lägger till egna livsmedel, anges näringsinnehållet per 100 gram?
Bumpar upp denna så den inte försvinner i glömskans mörker.
jojje.net
2004-10-21, 07:42
Tackar för att mkt bra "program" :cheers:
Jag har själv knåpat ihop ett excelprogram som räknar ut energi mm med hjälp av livsmedelsverkets databas. Men tyvärr har jag inte fått sökningen att fungera men nu finns det hopp igen.
Jag bara antar att mitt microsoft works inte kan läsa det här?
Får upp x antal felmeddelanden :p
Nä, du måste ha microsoft Exell. Du har inte Office-paketet? Om inte går det att "lösa" om du har snabbt internet :naughty:
Hmm är det bara jag som är puckad, men var hittar man de där "Version 8" osv? :smash:
Får inte heller upp några livsmedel när jag skriver in saker i rutan. Och jag har ändrat macron till lägsta. När jag skriver in t.ex. Fiberhavregryn så kommer det bara upp "Frukost" :confused: Vad gör Nilla för feeeeel?? :cryout:
:D
bra program, fixat zippen nu :thumbup:
I löööv it!
Make it a sticky!
Fixar upp dne här posten igen :D
Varsågoda alla som missat :bow:
hm jag behöver hjälp hittar inte "Lingongrova" bröd i brödbasen, hur lägger man till ?
Ser bra ut... Men jag får inte upp något energivärde. Får fram livsmedel, men på energi står det #value!. Det är excel 97 som gäller. Hjälp?
Bumpar denna såklart!! den ser asgrym ut, synd att jag nyss tankat den...ska lära mej om den imorgon..nu SOVA
Ser bra ut... Men jag får inte upp något energivärde. Får fram livsmedel, men på energi står det #value!. Det är excel 97 som gäller. Hjälp?
excel 97 funkar det inte för verkar det som :(
bear.flowertwig
2004-11-29, 23:17
Suvve! :thumbup:
En liten sak...på "önskad energifördelning(%)", varför är värdet för fett "fast"? Dessutom satt till 20% vilket jag skulle vilja ändra till 30%.
Måste vara någon bug bara.
Highiq verkar dock ha gått under jorden!
Fettvärdet ändrar sig efter hur du ställer in protein och kolhydrater
bear.flowertwig
2004-12-01, 19:56
Fettvärdet ändrar sig efter hur du ställer in protein och kolhydrater
Aha. Idiotsäkert och listigt :thumbup:
Denna excelmall är ju så bra så att jag var tvungen att registrera mig på forumet bara för att få säga det! Tack tack (och bye bye Hälsovakten)
Muaytudd
2004-12-04, 09:22
Ja måste stämma in och säga tack för ett jättebra initiativ.
Mvh
Jag får bara upp #VALUE när jag ska få fram beräknat värde.. :( :confused:
Använder mig av 97 versionen...
Tacksam för hjälp :bow:
Inga uppdateringar? :] Letade fram denna tråd nu när jag ska börja föra kostdagbok igen. Klarar inte av Hälsovakten mer, tänkte ge denna ett försök :)
Detta borde väl om något vara en sticky eller bäst av.
Catherin
2005-02-03, 14:12
Hej alla !
Det är första gången jag skriver här inne och sent igår kväll laddade jag ner prg som räknar ut kaloriförbrukningen... Jag måste säga att det verkar ju toppen toppen....NU kanske jag kan börja gå ner i vikt igen efter att ha stått still hela hösten pga av att jag tydligen äter för "lite" !
Tack snälla ! *yourock*
Laddade också ner detta för bara ett tag sen men tyvärr kan jag inte få det att fungera, något skumt med makron. Kan tilläggas att jag anväder OpenOffice och jag antar att det är där problemet ligger. Är det så enkelt att makron inte funkar i OpenOffice, någon som vet?
Hej!
Kanondokument! Det bästa på länge! Undrar bara i vilken form t.ex potatis, ris etc mäts? Är det i tillagad form eller är det i rå form. T.ex Ris..
Tacksam fr svar!
*yourock*
Smail
ivandrago
2005-02-18, 18:28
Näringsvärden anges i princip alltid för otillagad vara.
Hej!
Kanondokument! Det bästa på länge! Undrar bara i vilken form t.ex potatis, ris etc mäts? Är det i tillagad form eller är det i rå form. T.ex Ris..
Tacksam fr svar!
*yourock*
Smail
Om det står kokt efteråt så är det kokt, står det ingenting så är det förmodligen torrvikt. Det är ju bara att kontrollera genom att skriva 100g och se hur mycket energi det blev. Annars kan du ju alltid skriva in egna livsmedel om du är osäker.
Näringsvärden anges i princip alltid för otillagad vara.
Inte i det här programmet då värdena är tagna från livsmedelsverkets databas. Det finns både som otillagat och tillagat här.
Länken i första punkten fungerar inte för mig mer. Kan någon vänlig själ lägga upp filen på en alternativ host?
Jättebra mall ju :bow:
Håller på att fylla på en egen databas nu :hbang:
Jättebra mall ju :bow:
Håller på att fylla på en egen databas nu :hbang:
Ehm... har addderat några livsmedel i databasen, när jag sedan ska mata in namnet (kopiera/klistra in) i den dagens frukost, så får jag fram #Namn? *cry*
Hur ska jag fixa detta?
Jag tycker det vore trevligt om du kunde lägga in slv:s maxibas istället och sen visa lite mer information, t.ex. skulle jag uppskatta ett cirkeldiagram som visar vilka fettsyror man får i sig mest av
Jättebra initiativ!!
Men det blir #VÄRDEFEL när jag skriver in hur många gram det ska vara!
Hjälp, nån som har haft samma problem?
btw, så sitter jag på mac om de skulle göra nått.
henke1001
2005-04-18, 16:22
faan jag kan inte använda mallen för jag har bara microsoft works *cry*
gasoliner
2005-04-20, 20:43
skitbra jobbat! :thumbup: *yourock*
Jag tycker det vore trevligt om du kunde lägga in slv:s maxibas istället och sen visa lite mer information, t.ex. skulle jag uppskatta ett cirkeldiagram som visar vilka fettsyror man får i sig mest av
Nevermind, lyckades fixa det själv :cool:
Highlander
2005-05-12, 20:53
detta fungerar inte alls för mig, skriver jag i något livsmedel kommer det inte alls upp någon lista eller något ur listan för den delen heller.. har senaste Office versionen med Excel samt Excel Viewer, har även ställt inställningarna för makron-grejen på låg säkerhetsnivå.
någon som vet vart problemet ligger
Svarar du ja på frågan om du vill aktivera makron när du öppnar excel? Enda jag kan komma på....
Highlander
2005-05-13, 16:21
Svarar du ja på frågan om du vill aktivera makron när du öppnar excel? Enda jag kan komma på....
kommer ingen fråga om jag vill aktivera eler ej, så nej.. jag a´har inte svarat ja(eller nej..)
Slängde ihop ett program i Excell för några dagar sen. Är egentligen bara i provstadiet ännu, men eftersom grundidén kommer från den här tråden tänkte jag att det inte var mer än rätt att dela med sig. Har försökt att få utseendet så strukturerat som möjligt, men lite grötigt är det fortfarande. Kommentera gärna fel & brister, dessutom är det ju bara att fråga om det är nånting som ni undrar över! :)
Många funktioner är i behov av att att macron är aktiverade. Ett tips är därför att aktivera dessa.
Eftersom filen vart för stor var jag tvungen att lägga upp den på en websida. länken är Energifbr (http://oel.cjb.net)
AngelLove
2005-05-17, 10:02
Kanonbra mall det här, men jag skulle gärna sett några ändringar...
Istället för så många rader till varje måltid, kunde man inte kortat ner dessa
med några rader och fått in ex Mellanmål 1 och Mellanmål 2. Då kunde man använt övriga mål till t ex träningsdrink och ev intag av "ej så förekommande" saker, läs mindre nyttigt.
Nu blir det Frukost, Lunch, Middag och sedan en klump på Övriga mål.
Oavsett, du som gjorde det skall ha beröm ändå !!
der_rickard
2005-05-21, 21:29
Har bara en undring ang programmet (eller snarare SLV:s databas). Om man kollar upp tex oliv- eller rapsolja så står det mycket riktigt att det innehåller 100g fett / 100g, men varför hamnar "energisummeringen" för livsmedlet på ca 883 kcal? Borde det inte ligga vid 930 kcal? Minns jag fel eller ger inte 1g fett ca 9,3 kcal? :confused:
Finns det uppdaterade databaser? Var och hur lägger man in dem så de synkas med mallen? Tack för en jättebra mall hur som helst!
Verkar då funka i OpenOffice 1.1 också. Om de är ngn annan än mig som använder det. :cool:
Kanonbra mall det här, men jag skulle gärna sett några ändringar...
Istället för så många rader till varje måltid, kunde man inte kortat ner dessa
med några rader och fått in ex Mellanmål 1 och Mellanmål 2. Då kunde man använt övriga mål till t ex träningsdrink och ev intag av "ej så förekommande" saker, läs mindre nyttigt.
Nu blir det Frukost, Lunch, Middag och sedan en klump på Övriga mål.
Oavsett, du som gjorde det skall ha beröm ändå !!
Jag brukar lägga till" Mellamål 1 " i databasen så jag kan skriva det som övriga måltider, där jag under skriver livsmedel jag vill äta som mellanmål, går göra det mesta med det där programmet om man leker lite:D
Måste skriva till dig, highiq, även om väldigt många redan har gjort det.. Jättetack för ditt perfekta excel-doku.. har själv gjort en del liknande saker, men den här slår lätt allt jag sett.. Om du får lust nån gång skulle du i och för sig kunna göra en snygg design.. :D
bra jobbat!
Läste klagomål nu om uppdelningen på Frukost, Lunch, Middag och Övriga mål. Visst, det vore enklast att kunna välja antal mål per dag, men då jag äter typ 2 frukostar (05:30 och 08:30), 2 luncher (11:30 och 14:15) och 2 middagar (17:00 och 20:00).. samt kvällsmålet (mest protein) som jag lägger in i middagen eller övriga mål.. Detta funkar för mig...
Varför blir det #VÄRDEFEL när jag skriver in hur många gram det ska va?
Nän som har haft samma problem?
obesogen
2005-06-16, 20:58
Jag har exakt samma problem , fattar ingenting!
Jättebra excelark :hbang:
Men som tidigare sagts skulle gärna vilja ha 6 mål om dagen istället för 3+övrigt. :(
Jag får också #värdefel, kan ingen vara snäll och berätta hur man ska gå tillväga?
Det verkar jättebra för övrigt.
MVH Dellie
Kovalenko
2005-08-05, 23:44
Jättebra sak om man faktiskt kunde få den att fungera...
"Finns ej i livsmedelslistans databas" eller nåt....typ mest hela tiden...
någon som har något annat program att tillgå? :(
Lägg in dina egna livsmedel, funkar jätte bra :)
Om inte innehållet står på produkten i sig, så brukar det finnas på deras hemsidor. Om det inte finns där heller så kan man maila och fråga.
Livsmedelsverket har ju inte allt i sin databas lixom.
Jättebra sak om man faktiskt kunde få den att fungera...
"Finns ej i livsmedelslistans databas" eller nåt....typ mest hela tiden...
någon som har något annat program att tillgå? :(
Har gjort ett enkelt excel dokument som beräknar mängd och fördelning av Kcal, proteiner, kolhydrater och fett. Använder livsmedelsverkets databas, går att lägga till egna data också. Den som vill får gärna prova det.
En helt omarbetad version, mycket snabbare än den förra. Grafisk layout är helt omgjord också. Har inte hunnit testa den mer ingående ännu så det kan finnas fel. Har även separerat livsmedelsverkets databas ifrån de livsmedel man väljer att lägga till själv - detta gör det synnerligen enkelt att hämta eventuella uppdateringar från slv.
Ny fil, 2004-07-23 19:53 (inkluderar version för Office97)
excel8.1.zip (http://hem.bredband.net/b203780/files/excel8.1.zip)
För er som inte får det o fungera, kolla inställningar under menyn: Verktyg - makro - säkerhet ställ in medel säkerhet så får ni upp frågan om ni vill aktivera eller inaktivera makron. För att det ska fungera måste inställningen vara aktiverade. För övrigt har jag testat med Excel 2000 och Excel 2003 så om ni använder Excel 97 eller liknande kanske inte det fungerar.
Funktion se nästa post
Ni som inte får det att fungera har ni testat det som står i 1:a posten?
japp, men lyckas inte. jag får upp en ruta när jag startar programmet om macro, då aktiverar jag.... jag får prova mig fram helt enkelt.
Någon som vet hur man får igång det i openoffice? Har testat vanliga och 97:an men jag får bara upp meddelandet ???MACRO###... Jag har avaktiverat all säkerhet runt macron men det verkar inte fungera :(
norsk_gadd
2005-09-26, 21:34
Fan va efter jag är, hittade den här nu! Helt otroligt!! Tackar så mycket! :bow: :bow: :bow:
Uppdateras denna fortfarande?
Uppdateras denna fortfarande?
Tror tyvärr inte det :(
Men om någon är kunnig inom excel så får dem gärna förbättra versionen om dem vill är jag säker på :thumbup:
Någon som vet hur man uppdaterar databasen från SLV?
Hmm, det var ju inte så svårt att uppdatera. Jag kan ta på mig ansvaret att utveckla detta programmet lite. Kommer en ny med uppdaterad databas ikväll. I morgon ska jag försöka lägga in några nya features.
Hmm, det var ju inte så svårt att uppdatera. Jag kan ta på mig ansvaret att utveckla detta programmet lite. Kommer en ny med uppdaterad databas ikväll. I morgon ska jag försöka lägga in några nya features.
Skulle vara bra med lite uppdateringar..ser jag fram emot. Bra jobbat! *yourock*
När kommer nya uppdateringar ???
Fredrik_S
2005-11-19, 02:31
Kan inte någon som inte är så lat eller okunnig som jag ändra så man kan mata in antal måltider själv? :laugh:
Ja det verkar inte bli någon uppdatering eller utveckling av detta något mer...men hoppas jag har fel!
Marhabba
2005-12-07, 20:51
Tycker den är mallen funkar prima så jag tog mig friheten att lägga in den senaste av Livsmedelsverkets databaser. Dock så kan jag inte ladda upp den för max storlek för en Zipfil ligger på 76kb och jag kan bara kompirimera den till 170kb. Om nån kan hjälpa mig fixa detta så ska jag se till att den kommer upp!
Fredrik_S
2005-12-12, 21:51
Jaha då fick man lära sig programmera.. Jag har gjort ett program med 6 måltider men kan ju ändra till vad som helst... någon som använt programmet mycket som önskar något jag ska ändra? Hur många poster per måltid?
Fredrik_S
2005-12-13, 00:31
Nu e det helt klart och förhoppningsvis buggfritt.
Ändrade till 8 måltider, man måste inte fylla i på alla. Sen har man 20 rutor på varje måltid. Du kan alltså äta 160 matvaror per dag... hm.. jaja.. E trött nu men om någon vill ha så kan dom ju pm mig.
Nu e det helt klart och förhoppningsvis buggfritt.
Ändrade till 8 måltider, man måste inte fylla i på alla. Sen har man 20 rutor på varje måltid. Du kan alltså äta 160 matvaror per dag... hm.. jaja.. E trött nu men om någon vill ha så kan dom ju pm mig.
Någon som kan skicka denna version till mig? har bett fredrik skicka men har inte fått något svar, så om någon har den senare versionen och kan skicka den vore det guld! :thumbup:
Nån som vet hur man gör när man ska börja på en ny vecka i excelmallen? måste jag fortsätta på samma och bara radera maten jag skrivit in tidigare eller kan man liksom öppna ett nytt dokument där man ändå har kvar de "nya, egna" livsmedlen man lagt in i databasen?
Nån som vet hur man gör när man ska börja på en ny vecka i excelmallen? måste jag fortsätta på samma och bara radera maten jag skrivit in tidigare eller kan man liksom öppna ett nytt dokument där man ändå har kvar de "nya, egna" livsmedlen man lagt in i databasen?
jag har ett nytt dokument för varje vecka. döper dom efter veckonummret så jag kan gå tillbaka å kolla
jag har ett nytt dokument för varje vecka. döper dom efter veckonummret så jag kan gå tillbaka å kolla
Jo jag gör också så, jag kom just på hur man gjorde (tror jag;))
detta är ju guld värt!
all credit 2 you!
Någon som vet hur man får igång det i openoffice? Har testat vanliga och 97:an men jag får bara upp meddelandet ???MACRO###... Jag har avaktiverat all säkerhet runt macron men det verkar inte fungera :(
Inte för mig heller, tråkigt *grr*
Hur lägger man in egna livsmedel?
Skulle vara bra om man kunde koppla allt det här (alla veckodokument alltså) till något slags databas som man kunde sammanställa till diagram för kaloriintag, näringsämnesfördelning, viktutveckling osv. likt aktiekursutveckling. Undrar hur man bäst gör det??
bongoberra
2006-03-15, 10:15
Suveränt!!
jag uppdaterade listan från slv och lade till lite egna grejjor.
Otroligt lätt att ha koll på vad man stoppar i sig.
Tack å bock
der_rickard
2006-03-15, 15:21
Suveränt!!
jag uppdaterade listan från slv och lade till lite egna grejjor.
Otroligt lätt att ha koll på vad man stoppar i sig.
Tack å bock
Hur gjorde du det?
Har en lite fråga till er experter, om vi tar exempelvis torskfile.
Har köpt färdig fryst torskfile, jag vet att näringsinnehållet står som frysvara, alltså när torsken är nedfryst fortfarande i paketet, men säg att jag steker torsken (utan fett), ändras vikten någonting?, det borde det göra eftersom vattnet försvinner, anledningen till att jag frågar är att ja använder det excelprogrammet, och jag glömmer alltid av att väga mina matvaror (torsken, frysta grönsaker, klyftpotatis) innan jag gör i ordning maten, men min fråga är alltså om det spelar nån roll om jag väger de innan eller efter att de är färdiga?
Ett annat exempel kan vara klyftpotatisen, den är också fryst, jag gör den oftast i ugnen, bara stoppar in den så den blir varm o spröd..ändras vikten någonting då?..för då blir det ju fel kcal antal i programmet om jag väger min mat när det är färdigt istället för fryst?
Någon som kan svara på om det är så?..
Tack på förhand!
Shapeshifter
2006-03-22, 22:45
Hur lägger man in egna livsmedel?
Gå till fliken "Egna livsmedel" som finns längst ner till höger om fliken "SLV data". Fyll i värdena för aktuellt livsmedel, spara dokumentet (lägg in det i urspungsdokumentet så du slipper uppdatera om allt varje gång du startar på ny vecka) och... voila!
@ Emmak:
Ja det försvinner eller kommer till vatten när du lagar mat. Kokar du pasta blir den ju tyngre eftersom makaronerna tar upp vatten och sväller. Steker du kött eller fisk försvinner det vatten. Näringsvärdet per 100 gram tillagad mat är alltså inte samma som per 100 gram rå/okokt (i de flesta fall, vissa undantag som t ex ägg). Väg/mät innan tillagning och fyll i råvarorna, eller välj alternativ som "Pasta kokt" eller "kyckling kött grillad", eller vad det nu står. Bäst att väga innan i mitt tycke.
Shapeshifter
2006-03-22, 22:51
Gå till fliken "Egna livsmedel" som finns längst ner till höger om fliken "SLV data".
försenad EDIT:
Fel av mig, fliken heter "Egna data". Spelar väl ingen större roll men nu blev det iaf rätt.
RajtanTajtan
2006-03-22, 23:03
Har en lite fråga till er experter, om vi tar exempelvis torskfile.
Har köpt färdig fryst torskfile, jag vet att näringsinnehållet står som frysvara, alltså när torsken är nedfryst fortfarande i paketet, men säg att jag steker torsken (utan fett), ändras vikten någonting?, det borde det göra eftersom vattnet försvinner, anledningen till att jag frågar är att ja använder det excelprogrammet, och jag glömmer alltid av att väga mina matvaror (torsken, frysta grönsaker, klyftpotatis) innan jag gör i ordning maten, men min fråga är alltså om det spelar nån roll om jag väger de innan eller efter att de är färdiga?
Ett annat exempel kan vara klyftpotatisen, den är också fryst, jag gör den oftast i ugnen, bara stoppar in den så den blir varm o spröd..ändras vikten någonting då?..för då blir det ju fel kcal antal i programmet om jag väger min mat när det är färdigt istället för fryst?
Någon som kan svara på om det är så?..
Tack på förhand!
Måste bara fråga, om ex kycklingfile innehåller 23 gr protein per 100 gr, så är det väl bara att väga upp 100 gr tillagad file för att det ska bli de 23 gr? Pasta däremot tycker jag är lite krångligare :em:
Måste bara fråga, om ex kycklingfile innehåller 23 gr protein per 100 gr, så är det väl bara att väga upp 100 gr tillagad file för att det ska bli de 23 gr? Pasta däremot tycker jag är lite krångligare :em:
Det beror väl på om den visar näringsinnehåll för fryst eller för färdig kycklingfile?
Ja vägde fryst torskfile innan jag stekte den..då vägde den 100 g ..Efter stekningen vägde den 68 g.
RajtanTajtan
2006-03-22, 23:49
Det beror väl på om den visar näringsinnehåll för fryst eller för färdig kycklingfile?
Ja vägde fryst torskfile innan jag stekte den..då vägde den 100 g ..Efter stekningen vägde den 68 g.
Vad jobbigt det är när man inte vet hur mycket av vad som man ska stoppa i sig :)
Vad jobbigt det är när man inte vet hur mycket av vad som man ska stoppa i sig :)
jo :)
RajtanTajtan
2006-03-23, 11:29
Pratade prscis med Kronfågel och de sa att det är samma näringsvärde på 100 gr fryst som 100 gr tillagad :) Det var ju glädjande.
RajtanTajtan
2006-03-23, 11:31
Ja klart att den väger mindre efter stekning, men om du steker upp så att du kan väga upp 100 gr stekt fisk, så bör näringsvärderna fortfarande gälla. Proteinet försvinner ju inte.
Excelmallen - nu även även för Mac OS X!
Har sökt och sökt de senaste dagarna, men aldrig hittat någon lösning på "#VÄRDEFEL"-problemet gällande excelmallen för Microsoft Excel 2004:MAC
Så, då fick jag ta problemet i egna händer.
Har nu fått det att fungera och mallen finns temporärt att ladda ner här nedan:
http://www.mediastruktur.se/plojj/Doc_macosx.xls
Hoppas det nu fungerar för alla där ute! Deffen är väl snart igång för de flesta? (eller är väl mer eller mindre redan igång, kanske?) ;-)
(Glöm inte att välja "Med makro"-alternativet när ni startar dokumentet i Excel för Mac)
Ja klart att den väger mindre efter stekning, men om du steker upp så att du kan väga upp 100 gr stekt fisk, så bör näringsvärderna fortfarande gälla. Proteinet försvinner ju inte.
Men den visar ju näringsinnehåll för fryst per 100g ?..Då kan inte 100g fryst kycklingfile ge samma värden som 100 g stekt?, Eftersom lite av vikten försvinner när man steker så borde 100 g fryst kyckling ge lika mkt som 68 gram stekt (tappar ju i vikt efter stekning som sagt) ?..
Så 68 gram färdigstekt kycklingfile ger ju samma mängd protein som 100 g fryst.
Det borde väl vara så..eller?
RajtanTajtan
2006-03-24, 17:07
Men den visar ju näringsinnehåll för fryst per 100g ?..Då kan inte 100g fryst kycklingfile ge samma värden som 100 g stekt?, Eftersom lite av vikten försvinner när man steker så borde 100 g fryst kyckling ge lika mkt som 68 gram stekt (tappar ju i vikt efter stekning som sagt) ?..
Visst är det så. Det näringsvärdet som finns i 100 gr fryst vara, är det som finns kvar sen, oavsett vikt, när den är tillagad. Vilket i praktiken innebär att jag inte behöver äta lika mycket kyckling för att få i mig 40 gr protein.
RajtanTajtan
2006-03-27, 23:09
Nu vet jag hur man gör :)
Ta en 100 gr fryst bit och tillaga den. Väg den sen och blir det ex 70 gr kvar så tar du näringsvärdet för 100 gr fryst och så delar du det med 0.70. Då får du fram vad 100 gr tillagad kyckling innehåller.
Någon som har den nya versionen av excelprogrammet som innehåller 6 mål istället för 4?
Hej!
Är inte så hajj på excel, men skulle vilja veta hur man lägger in egna produkter?
MVH
Maria
Ingen vänlig själ som vill dela med sig av sina nyare 6 måltidsversion av programmet?
MasterChief
2006-05-10, 11:27
Hej!
Är inte så hajj på excel, men skulle vilja veta hur man lägger in egna produkter?
MVH
Maria
Den sista fliken heter "egna data". Där är det bara att skriva ner egna produkter.
Jag undrar samma sak, nån som använder open office och fått det att funka?
Är det någon mer än jag som har märkt att Kcal räknaren inte fungerar som den ska, den till exempel tror att 1 gr fett är 8.8 kcal när det igentligen är 9.3... någon som kan fixa detta?
*kissass*
Jo, det kan du själv.
Gå till menyn Verktyg - Skydd - Ta bort bladets skydd. Ingen lösen krävs. Sen letar du fram formeln/formler som är fel och korrigerar dessa med rätta värden. Sedan skyddar du bladet som ovan för att inte råka radera formlerna själv :)
Bulldog_3
2006-07-05, 13:38
Feels like I'm in heaven!
Klockren kostdagbok! Enkel, innehållsrik, GRYMT!
Cred cred cred
Jo, det kan du själv.
Gå till menyn Verktyg - Skydd - Ta bort bladets skydd. Ingen lösen krävs. Sen letar du fram formeln/formler som är fel och korrigerar dessa med rätta värden. Sedan skyddar du bladet som ovan för att inte råka radera formlerna själv :)
Var hittar man dessa formler i excel-arket då?
Wao!! Precis vad jag behöver!!!!! Guld att man kan lägga in egna varor också!! Tack så hemskt mycket!!
Var hittar man dessa formler i excel-arket då?
Markera cellen som visar resultatet (som är fel). I vita raden nedanför verktygsknapparna och ovanför excel-arket, ser du formeln.
Läs formeln, rätt så viktigt att förstå vad den gör. Går dock om man är noggrann också :D Ändra de siffror som är fel och tryck Enter.
Arkiv -> Spara som.
Klart!
Någon som har den upphottade versionen av denna excelmall? Den med fler måltider? *flex*
Har fixat en egen mall men får inte till den underlättande popup-rutan och den är då en aning mindre användarvänlig.
Grabben har ju låst sitt så det går inte att ändra koden hur lätt som helst :furious:
jag är antagligen dum i huvudet eller är det fel, jag får inte fram några beräkningar, kcal protte osv. namnet på livsmedlen verkar inte bli registrerade. Jag skriver in ex mjölk och inget händer.. whats upp? :banned
jag är antagligen dum i huvudet eller är det fel :p, jag dår inte fram några beräkningar, kcal protte osv. namnet på livsmedlen verkar inte bli registrerade. Jag skriver in ex mjölk och inget händer.. whats upp?
jag är antagligen dum i huvudet eller är det fel :p, jag dår inte fram några beräkningar, kcal protte osv. namnet på livsmedlen verkar inte bli registrerade. Jag skriver in ex mjölk och inget händer.. whats upp?
Du måste förmodligen klicka på Aktivera makro i popup-rutan när filen öppnas.
Alternativt säkerhetsnivån är för hög och den tar du bort i menyn Verktyg --> Alternativ --> fliken Säkerhet och där knappen längst ned Makrosäkerhet, ändra till Normal.
Ser du ingen popup-ruta när filen öppnas så med det kan jag inte hjälpa till.
Markera cellen som visar resultatet (som är fel). I vita raden nedanför verktygsknapparna och ovanför excel-arket, ser du formeln.
Läs formeln, rätt så viktigt att förstå vad den gör. Går dock om man är noggrann också :D Ändra de siffror som är fel och tryck Enter.
Arkiv -> Spara som.
Klart!
A nu är det ju så då att jag inte är så haj på Excell... så jag förstår fasiken inte hur man gör, det var någon annan som sa att jag skulle trycka shift+alt+F11 o då får ja fram värsta superrutan med massa coola knappar och iconer som säger mig nada, sen så letade jag reda på i html koden dom delarna som var fel men sen när jag ändrat dom och ska spara så hänger sig hela programmet gång på gång.. så de suger.
Finns det något annat sätt att göra på?
... det var någon annan som sa att jag skulle trycka shift+alt+F11 ...
Finns det något annat sätt att göra på?
Tackar för tipset med shift+alt+f11.
Det andra sättet att ändra till rätta värden är:
"Markera cellen som visar resultatet (som är fel). I vita raden nedanför verktygsknapparna och ovanför excel-arket, ser du formeln."
Dvs. skit i shift+alt+F11.
Vilka celler ska man markera då? De finns i bladen Måndag till Söndag. Exempel: C22 och C23 har en formel: "=4,063*B22" och "=4,063*B23". Cellen C24 har formeln: "=8,843*B24". Det är där du ska ändra 4,063 och 8,843 till vad du vill. Skillnaden lär dock inte bli avgörande stor :D
-bengan-
2006-07-29, 21:23
jag har ändrat lite i cellerna, men detta inebar jue att man var tvungen att ändra summan så man summerade det tre olika (fett, Kolhydrater, protein) och det får man då göra på alla mål mat och sedan på den summan av alla mål mat...
nu kanske ingen hänger med i min förklaring, men ändå...
det ända som inte stämmer är antalet kalorier i kanten på alla livsmedel, men det blir rätt i slutet ändå eftersom dom andra formlerna är ändrade...
men finns det nåt att göra åt de, då det är lite irriterande?*grr27*
Ja, det verkar vara just det som hiqhiq har låst bakom lösenord...
Hur gör man .. Hur lägger man in maten i den där grejen?
Hur gör man .. Hur lägger man in maten i den där grejen?
Markera den cell du vill föra in posten i och skriv t ex bröd. Då får du upp en dialogruta som visar vilka sorters bröd som finns i databasen. Det finns många. Välj det som stämmer med vad du tänker äta och klicka ok. Skriv i mängden i nästa cell så räknar arket automatiskt ut allt åt dig.
Lycka till! :thumbup:
finns det någon vänlig själ med en uppdaterad version av denna och som har lagt till minst 6 måltider?
Pm:a mig är nån snäll :)
iversjo.com
2006-10-10, 14:55
Mycket imponerande.
Tja ingen som kan lägga upp ett färdigt excel schema för ca 3000 kalorier per dag:P
Ola Wallengren
2006-10-17, 17:33
Tja ingen som kan lägga upp ett färdigt excel schema för ca 3000 kalorier per dag:P
Är det inte bättre om du skriver in vad du äter nu och gör förändringar utifrån det?
Javisst! Men frågan är har du samma smak ang. mat som jag har?
Ska du deffa så är det avgörande viktigt.
Ska du "bulka" så är det nästa lika viktigt.
Det är gott att äta gott mat.
Använd Excel-mallen så kan du planera maten som du själv tycker om!
Hej!
Jag skulle verkligen vilja ha det där exceldokumentet men jag kan inte ens öppna det. Det står "Sidan kan inte visas" sen lite grejer om bredband. Helkonstigt. Kan någon kanske klistra in en länk här som jag kan prova om den fungerar?
Tack på förhand!
Det verkar som servern är nere eller hiqhiq har tagit bort den *cry* Har mejlat honom ifall han skickar en fil till mig.
Någon annan här på forumet borde ha den kvar?
EDIT: Nej, inte ens mail fungerar.
Det var det jag tänkte också. Tycker att någon vänlig, snygg och hjälpsam själ härinne borde ha en fungerande länk till exceldokumentet och klistra in det.
nån som har en fungerande länk till denna excell mall? vill jävligt gärna ha den och länken är död :(
tydligen inte, jävla död sticky de hära. :/
Hej!
Jag skulle verkligen vilja ha det där exceldokumentet men jag kan inte ens öppna det. Det står "Sidan kan inte visas" sen lite grejer om bredband. Helkonstigt. Kan någon kanske klistra in en länk här som jag kan prova om den fungerar?
Tack på förhand!
Denna menar du? (http://members.chello.se/ladyg/mall.zip)
om det är en fungerande länk till den excellmalen som finns på första sidan i denna tråd, så ja då är de den.
om det är en fungerande länk till den excellmalen som finns på första sidan i denna tråd, så ja då är de den.
Den fungerar, jag hoppas någon moderator kan fixa länken på första sidan nu.
Daniel 26
2006-10-21, 17:10
Hej
Kan inte ladda ner filen.
Finns den någon annanstans?
Länken i min post fungerar eftersom jag lagt upp mallen på en server där den inte blir borttagen eller blockerad av misstag. Länken på förstasidan fungerar inte däremot (varrför vet jag inte), jag tänker dock inte flytta excelmallen (http://members.chello.se/ladyg/mall.zip) i första taget eftersom jag tycker den är helt suveränt!
Alla borde ha den helt enkelt :)
Hej
Kan inte ladda ner filen.
Finns den någon annanstans?
Ja, här (http://members.chello.se/ladyg/mall.zip) :)
Är för dålig på sånt här. Får inte programmet att funka. Hade det förra som ligger på första sidan. Då skrev man bara in "mjölk" tex så kom värdena upp automatiskt men det gör inte det här.
Använder Microsoft.Office.XP.Professional.SP3.Integrated
Daniel 26
2006-10-23, 21:00
Tackar!
Har ett förslag vad sägs om en sida där man lägger
in ingridienserna på en maträtt och får ut kcal, protein,
kolhydrat, fett nivåer?
MVH - Daniel 26
det går ju inte att ladda hem... länken är paj. Nån som kan posta upp excellen igen?
Prova länken i inlägg 209. Den funkar.
Krokodil
2007-01-01, 22:33
Tack! :thumbup:
Davidoff
2007-01-02, 01:01
Du är min ängel!!! :thumbup:
Finns det någon vecko-funktion för den här? Om den finns så hittar jag den inte och om den inte finns så skulle jag hemskt gjärna se en uppgradering;)
Finns det någon vecko-funktion för den här? Om den finns så hittar jag den inte och om den inte finns så skulle jag hemskt gjärna se en uppgradering;)
Spara en kopia av filen som "vecka 1.xls", så kan du ha en fil / vecka. Det blir svårt att jämföra om man inte har flera xls-böcker öppna samtidigt, men det är bättre än inget.
Jag tror inte skaparen av orginalet kommer att uppdatera den - men man kan ju önska. Det vore ju inte så dumt...:thumbup:
Det har jag redan gjort:D Innan tipset, får fortsätta hoppas :D
corbendallas
2007-02-19, 12:12
Är det bara jag som har problem (pga att jag sitter på jobbet) eller finns inte filen att tillgå på servern längre?
Nä, har inte orkat ploga igenom alla miljoner sidor för att se om svaret finns där. Sorry =)
Är det bara jag som har problem (pga att jag sitter på jobbet) eller finns inte filen att tillgå på servern längre?
Nä, har inte orkat ploga igenom alla miljoner sidor för att se om svaret finns där. Sorry =)
Prova länken i inlägg 209. Den funkar.
:hbang:
corbendallas
2007-02-19, 14:47
:hbang:
Thanx!!! *whistle*
(Ingen moderator som kan uppdatera första inlägget istället???)
Det där arket går ju inte att öppna:-(
*whistle*
corbendallas
2007-02-27, 13:52
Det där arket går ju inte att öppna:-(
Funkar kalas för mig. Så visst funkar det. :cool:
Handcuff
2007-03-05, 14:16
Hmm konstiga grejjer händer för mig. Bugg? När jag skriver in "kyckling kött med skinn grillad" så räknar den helt åt skogen fel...Någon som vet felet? Vet andra buggar? Eller kanske har en fixad version?http://img186.imageshack.us/img186/5628/namnlsqr0.th.png (http://img186.imageshack.us/my.php?image=namnlsqr0.png)
Handcuff
2007-03-05, 14:25
Den räknar alltså fel och tycker att tex protein/100g är 46,9 istället för 22.41 som det är i SLV...varför?? :confused:
Handcuff
2007-03-05, 16:47
GJorde ett test precis och plockade ut 10st slumpvis valda livsmedel. Resultat: dom stämde...verkar vara något skumt med just kycklingen :confused:
GJorde ett test precis och plockade ut 10st slumpvis valda livsmedel. Resultat: dom stämde...verkar vara något skumt med just kycklingen :confused:
Jag vet vad problemet är käre vän :)
Det är för att du troligtvis har inne just den kycklingfilén 2 ggr. ALltså när du skriver kycklingfile så antar jag att du får upp 2 precis likadana?..Ta då bort en av dom från egna data så ska det funka. Den räknar nämligen dubbelt när det är så, jag hade 3 st polar extrem inne en gång. Fick 3 ggr så höga siffror som jag skulle :)
Handcuff
2007-03-07, 09:01
Med risk för att bli tjatig i den här tråden:
Felet upptäckt och problemet var kommatecken ( , ) som smugit sig in på vissa livsmedel!
Edit. Trodde jag...men icke
Någon som vet om detta dokument funkar i excel 2007 får inte det att fungera..tacksam för hjälp..
dontomase
2007-03-15, 16:07
Någon som vet om detta dokument funkar i excel 2007 får inte det att fungera..tacksam för hjälp..
Jo det funkar men du måste slå på makro, finns under microsoft symbolen har jag för mig har inte 2007:an på jobbet.
*whistle*
Är supernöjd med Excellmallen, den har varit till stor hjälp :thumbup:
Men finns det nåt sätt att uppdatera listan från SLV, har sett att de har uppdaterat sin en hel del sen den versionen jag har...
Hej!
Går denna mall att få igång i office 2007? Jag lyckas inte iaf.
Mr. Math
2007-03-23, 16:03
Leeroy: Om du bara hade läst några poster ovanför så hade problemet varit löst.
Jo det funkar men du måste slå på makro, finns under microsoft symbolen har jag för mig har inte 2007:an på jobbet.
Leeroy: Om du bara hade läst några poster ovanför så hade problemet varit löst.
Måste ha missat just den posten. =)
Tjo!
Fanns det något sätt att uppdatera denna lista på ett bra och enkelt sätt? Har sett att det snackats lite om detta förrut men jag har inte sett nån lösning på det (kanske för att det inte finns nån)? Men jag tänkte att jag skulle höra efter iallafall..
backfire
2007-04-13, 11:11
Lyckas inte få igång makro på office 2007. Jag tror att ja väntar tills skaparen eller att någon på energiöverskott gör det 2007-kompatibel *rolleyes*
Lyckas inte få igång makro på office 2007. Jag tror att ja väntar tills skaparen eller att någon på energiöverskott gör det 2007-kompatibel *rolleyes*
Jag har office 2007 och jag har fått igång det
PM:a mig så förklarar jag hur du ska göra
är det bara jag som inte kan ladda hem filen? :confused:
är det bara jag som inte kan ladda hem filen? :confused:
*whistle*
Jag har slagit på Makros men nu helt plötsligt så kan jag inte skriva in nåt, verkar som allt är låst, bara läsa inte skriva mao. HJÄLP!
JohnRick
2007-05-08, 11:05
Finns en tjej i Helsingborg som har gjort ett bra program annars, om det inte redan nämnts här i tråden. Hittas på:
www.calcounter.se
biccetop
2007-05-12, 18:12
du har helt rätt.............. hur går det med träningen da !?
Hade funderat på att lägga till en liten grej på detta fantastiska dokument men nu funderar jag hur man skulle kunna göra för att få denna funktion (beskriven nedan)att fungera i ett nytt dokument.
För att ge ett exempel - skriver man in t.ex. mjölk som livsmedel så hittas alla livsmedel där ordet mjölk ingår och man kan då välja vilket av dessa livsmedel man egentligen menade. Alla mått enheter är givna i gram så exempelvis anger man lättmjölk och ett par deciliter mjölk väger ca 200g, och anger man 200 som vikt får man hur mycket proteiner, kolhydrater osv det motsvarar. Även en energifördelning (grafiskt) mellan måltiderna och en energifördelning i procent mellan proteiner, kolhydrater och fetter.
Detta... är gudomligt. Helt klart ett best of kollo asså... gjorde min dag kan jag säga
Ok, ComHem köpte upp Chello, så snart fungerar inte den gamla Chello-adressen längre. Antar att det tar för mycket kraft från DNS-erna att ha en massa gamla alias liggande och skräpa.
Excelmallens nya hem (Orginalet) (http://web.comhem.se/ladyg/mall.zip)
Excellmall konverterad till office 2007 (funkar alltså INTE med gamla officeversioner) (http://web.comhem.se/ladyg/Mallxlsm.zip)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.