Visa fullständig version : Excelmall för beräkning av Kcal, prot, kolh, fett
MacGyver
2007-06-30, 00:14
Ingen som sitter inne med doc97.xls?
Underbart jobb någon har gjort här! *flex*
diablogtr
2007-07-14, 16:55
Detta... är gudomligt. Helt klart ett best of kollo asså... gjorde min dag kan jag säga
Ja helt otroligt. Jag trodde att det var lite spalter och rubriker...det den här gör skulle det vara värt att betala fullt pris på excel för *screwy* *screwy*
Eniro.se för näringsinnehåll 100 gånger bättre är vad detta är
Ja helt otroligt. Jag trodde att det var lite spalter och rubriker...det den här gör skulle det vara värt att betala fullt pris på excel för *screwy* *screwy*
Eh? Excelmallen är hur bra som helst.
diablogtr
2007-07-14, 17:20
Det var det jag sa.
Det var det jag sa.
Jo tjena :P. Nog för att man får skriva in näringsinnehållet själv. Men, den räknar ut allt åt dig.
Ooh! Ska börja räkna kcal nu *cupid*
Kanonbra program! :bow:
strongmomme
2007-07-26, 19:39
Länken fungerar inte, eller är det bara för mig?
nej, funkar inte här heller.
Handcuff
2007-08-01, 18:38
nej, funkar inte här heller.
Provat titta en sida bakåt?
Klick! (http://web.comhem.se/ladyg/mall.zip)
Valvanto
2007-08-02, 12:12
Ska man alltså bara skriva i vad man äter på ett dygn i mallen. Man byter ut de redan skrivna livsmedel och sätter i egna ? Sedan skriver man i protein m.m. ?
Ok, ComHem köpte upp Chello, så snart fungerar inte den gamla Chello-adressen längre. Antar att det tar för mycket kraft från DNS-erna att ha en massa gamla alias liggande och skräpa.
Excelmallens nya hem (Orginalet) (http://web.comhem.se/ladyg/mall.zip)
Excellmall konverterad till office 2007 (funkar alltså INTE med gamla officeversioner) (http://web.comhem.se/ladyg/Mallxlsm.zip)
*whistle*
Ska man alltså bara skriva i vad man äter på ett dygn i mallen. Man byter ut de redan skrivna livsmedel och sätter i egna ? Sedan skriver man i protein m.m. ?
Hmm, nej nu tror jag att du missförstår...
Du fyller ju i frukost, lunch, middag och övriga mål i fälten, livsmedel för livsmedel samt hur många gram av varje. Sedan räknar ju mallen ut prot, kolh, fettoch kcal utifrån det. Men du kan ju lägga till egna livsmedel i databasen om du tycker att något saknas, kanske var det som du syftade på?
Den kanske kan tyckas vara lite knepig i början, men ge det lite tid så klarnar det säkert. Obs du bör ju även ha tillgång till en matvåg:)
Lycka till!
Valvanto
2007-08-02, 12:30
Hmm, nej nu tror jag att du missförstår...
Du fyller ju i frukost, lunch, middag och övriga mål i fälten, livsmedel för livsmedel samt hur många gram av varje. Sedan räknar ju mallen ut prot, kolh, fettoch kcal utifrån det. Men du kan ju lägga till egna livsmedel i databasen om du tycker att något saknas, kanske var det som du syftade på?
Den kanske kan tyckas vara lite knepig i början, men ge det lite tid så klarnar det säkert. Obs du bör ju även ha tillgång till en matvåg:)
Lycka till!
Jag har säkert fått ett hjärnsläpp. Förstår inte riktigt ändå. Kan någon slänga upp en print på hur er mall ser ut så ser jag hur ni gjort ? :)
Jag har säkert fått ett hjärnsläpp. Förstår inte riktigt ändå. Kan någon slänga upp en print på hur er mall ser ut så ser jag hur ni gjort ? :)
Hehe, ja det är inte så lätt alla gånger!
Jag gjorde en bild men, lyckades inte förminska den...
Sätt dig i lugn och ro och fundera en stund, du kommer säker underfund med hur den fungerar. Den är inte krånglig på något vis, om man har skaplig koll på vad man sysslar med. Prova dig fram!
thexbishop
2007-08-07, 13:55
kan nån förklara för mig hur det i min energifördelning 2 stå att jag har fått i mig 34% fett och 25% protein när jag har ätit nästan dubbelt så mkt protein som fett, 42 gram fett och 78 gram protein.
Handcuff
2007-08-07, 14:00
kan nån förklara för mig hur det i min energifördelning 2 stå att jag har fått i mig 34% fett och 25% protein när jag har ätit nästan dubbelt så mkt protein som fett, 42 gram fett och 78 gram protein.
Du har ätit 34% fett av din målmängd fett dvs om du har fyllt i att ditt mål är 100g fett och du har nu ätit 34g av dessa 100g :thumbup:
thexbishop
2007-08-07, 15:03
Du har ätit 34% fett av din målmängd fett dvs om du har fyllt i att ditt mål är 100g fett och du har nu ätit 34g av dessa 100g :thumbup:
OK, visste nästan att de skulle missuppfattas, men "energifödelning 2" är ett cirkeldiagram som visar procentuellt varifrån den mat man stoppat i sig kommer ifrån, under den finns ett diagram som visar hur mkt man har ätit procentuellt av sitt mål av fett respektive kolhydrater och protein för dagen. skulle se roligt ut i cirkeldiagrammet om ja ätit 100 % av både fett protein och kolhydrater. OM ni fattar får ni gärna titta i mitt förra inlägg och besvara min fråga!
OK, visste nästan att de skulle missuppfattas, men "energifödelning 2" är ett cirkeldiagram som visar procentuellt varifrån den mat man stoppat i sig kommer ifrån, under den finns ett diagram som visar hur mkt man har ätit procentuellt av sitt mål av fett respektive kolhydrater och protein för dagen. skulle se roligt ut i cirkeldiagrammet om ja ätit 100 % av både fett protein och kolhydrater. OM ni fattar får ni gärna titta i mitt förra inlägg och besvara min fråga!
Visar inte det diagramet, procentuell energimängd. Alltså hur mycket av energin som kommer i från tex fett eller protein.
Fett ca: 8 kcal/g = 42*8= 336 kcal
Prot ca: 4 kcal/g = 78?4= 312 kcal
Eller är jag ute och cyklar nu?
thexbishop
2007-08-07, 15:57
Visar inte det diagramet, procentuell energimängd. Alltså hur mycket av energin som kommer i från tex fett eller protein.
Fett ca: 8 kcal/g = 42*8= 336 kcal
Prot ca: 4 kcal/g = 78?4= 312 kcal
Eller är jag ute och cyklar nu?
Jahaa. aa så måste det nog vara. Bra mall btw, ser direkt vad man ska skära ner på respektive öka på, tkr det är gymt svårt att få i sig alla proteinerna. tackar!
Handcuff
2007-08-07, 15:58
Jahaa. aa så måste det nog vara. Bra mall btw, ser direkt vad man ska skära ner på respektive öka på, tkr det är gymt svårt att få i sig alla proteinerna. tackar!
Hur mycket protein/dag siktar du på? 1 - 1,5g/kg kroppsvikt är en bra siffra att eftersträva:thumbup:
thexbishop
2007-08-07, 21:01
Hur mycket protein/dag siktar du på? 1 - 1,5g/kg kroppsvikt är en bra siffra att eftersträva:thumbup:
okej. ne ja följde enligt mallen och enligt den ska jag äta 35% protein 45% kolhydrater och 20 % fett, tänkte att ja inte skulle ändra om någe där, och med mitt kcal intag skulle det motsvara ca 200 g om dagen. vilket är 2,85 g per kilokroppsvikt.. verkar ju jätte konstigt, kanske har du/ni nåra tips om hur den procentuella fördelning av fett protein och kolhydrater ska se ut? utgå ifrån att jag nu ska dra igång efter sommaren och bygga muskler!
Eddie Vedder
2007-08-07, 21:07
kanske har du/ni nåra tips om hur den procentuella fördelning av fett protein och kolhydrater ska se ut? utgå ifrån att jag nu ska dra igång efter sommaren och bygga muskler!
Det där kan varieras i all oändlighet egentligen, är ditt intag av essentiella aminosyror och essentiella fettsyror tillgodosett kan i stort sett resten varieras precis hur udda som helst utan att utgöra någon hälsofara.:)
Men skall vi prata mer "normala" fördelningar för en tränande frisk individ så är t.e.x. 30% protein, 50% kolhydrat och 30% fett inte "fel". Att öka fettet i förhållande till kolhydraterna är ofta något som kan "fungera" för en del. Att sänka proteinet är inte fel det heller, finns många sätt man kan göra och sålänge du inte äter helt åt h-vete och låter din kost vara näringsrik och varierad så bör du gå på vad du känner att du mår bra av och vilken mat du tycker smakar bra.:thumbup:
Handcuff
2007-08-07, 21:07
okej. ne ja följde enligt mallen och enligt den ska jag äta 35% protein 45% kolhydrater och 20 % fett, tänkte att ja inte skulle ändra om någe där, och med mitt kcal intag skulle det motsvara ca 200 g om dagen. vilket är 2,85 g per kilokroppsvikt.. verkar ju jätte konstigt, kanske har du/ni nåra tips om hur den procentuella fördelning av fett protein och kolhydrater ska se ut? utgå ifrån att jag nu ska dra igång efter sommaren och bygga muskler!
Protein 1,5g/kg
Fett 1 - 1,5g/kg
Sedan fyller du på med kolhydrater tills du uppnår önskat energiintag. :thumbup:
Har lite problem med mallen, klickat för macro nivån till medel, men när jag skriver in livsmedel på rätt dag så händer inget, dvs, den hämtar inget från databasen :/
Någon som upplever samma, har Excel 2002
Har lite problem med mallen, klickat för macro nivån till medel, men när jag skriver in livsmedel på rätt dag så händer inget, dvs, den hämtar inget från databasen :/
Någon som upplever samma, har Excel 2002
Har du angivit värdena för livsmedlena i databasen? (Dom som du har skrivit dit själv).
Har du angivit värdena för livsmedlena i databasen? (Dom som du har skrivit dit själv).
Har inte lagt dit några egna, inte ens Mjölk funkar :(
thexbishop
2007-08-08, 18:54
Protein 1,5g/kg
Fett 1 - 1,5g/kg
Sedan fyller du på med kolhydrater tills du uppnår önskat energiintag. :thumbup:
Okej ska köra på de. Men då blir det enligt mallen 15% protein, 60% kolhydrater och 25% fett. Kan det verkligen stämma?
Okej ska köra på de. Men då blir det enligt mallen 15% protein, 60% kolhydrater och 25% fett. Kan det verkligen stämma?
Protein och fett borde bli samma % eftersom båda ligger på 1.5g/kg kroppsvikt.
thexbishop
2007-08-08, 19:04
Protein och fett borde bli samma % eftersom båda ligger på 1.5g/kg kroppsvikt.
Men det innehåller mer kcal i 1 gram fett än i 1 gram protein.
Handcuff
2007-08-09, 08:55
Men det innehåller mer kcal i 1 gram fett än i 1 gram protein.
Helt rätt uppfattat.
Sen tycker jag du kan strunta i hur %-fördelningen ser ut. Rätt meningslöst faktiskt :thumbup:
thexbishop
2007-08-09, 09:16
Helt rätt uppfattat.
Sen tycker jag du kan strunta i hur %-fördelningen ser ut. Rätt meningslöst faktiskt :thumbup:
aa har börjat märkt de också!
Mina flikar (dagar och databas) har försvunnit, någon som vet hur jag får tillbaka dom?? *gah!*
(använder office 2007)
Hej. Jag kan inte få igång filen, trycker jag på den så öppnas bara ett nytt fönster och den hittar inte adressen. Lite hjälp skulle uppskattas..
Eddie Vedder
2007-08-12, 11:23
Hej. Jag kan inte få igång filen, trycker jag på den så öppnas bara ett nytt fönster och den hittar inte adressen. Lite hjälp skulle uppskattas..
Det har varit så en längre tid, någon sida bakåt i tråden har LadyG en fungerande länk.
Dock har jag editerat förstaposten nu så det här problemet är förhoppningsvis ur världen.
NUMERA KAN MAN ALLTSÅ HITTA EXCELMALLEN ÄVEN I FÖRSTAPOSTEN.:thumbup:
skeletron
2007-08-18, 14:37
Meen, varför fungerar inte marcosen för mig? Kör Office 2007... Nån virtual basic grej som inte vill aktiveras... Någon som kan hjälpa mig?
Ananrs verkar det vara riktigt toppen!
Testa den andra av de två länkarna, den med samma mall konverterad till din officeversion.
Excelmallens nya hem (Orginalet) (http://web.comhem.se/ladyg/mall.zip)
Excellmall konverterad till office 2007 (funkar alltså INTE med gamla officeversioner) (http://web.comhem.se/ladyg/Mallxlsm.zip)[/
Är det någon som kör den här med Office Mac 2004? Jag stöter på patrull...
Som sagt Toppenbra program! =D
Nu fattas det bara att inhandla en våg =)
Den låter grymt bra. och det jag kan se ser otroligt bra ut.
Men på schema lagda dagarna står det bara mackro...
Jag har laddat ner olika Openoffice och det verkar inte gå såvida bra. kan någon Länka den Openoffice man behöver?
Caliroots
2007-10-06, 14:44
Jävla bra sak=)
duenorth
2007-10-24, 21:34
Har samma problem som Torwald.
Någon som kan hjälpa??
Har en lösning till att uppdatera livsmedel-listan i mallen till den senaste på slv! Ska fixa allt sen postar jag en uppdatering.
Jag har gjort en uppdatering av mallen till Slv data från 2007-09-14 (senaste just nu)! Den förra versionen är från september 2006 så det är mycket nytt!
Varsågoda! :)
Office 2007 (Excel) - http://web.telia.com/~u57502149/Mall.xlsm
Office (äldre versioner) (Excel) - http://web.telia.com/~u57502149/Mall.xls
Bump
Någon som skulle kunna fixa en variant som fungerar i Excel 2004 till Mac? Jag har försökt, men klarar det inte...
till alla Mac-användare, prova detta:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1427027&postcount=168
Ett litet tillägg till inlägget ovan:
Filen anpassad för Mac OS X fungerar för Excel 2004.
Skulle ni använda nya Office 2008 (for Mac) kommer ni att stöta på problem. Excel 2008 stödjer nämligen inte Visual Basic. AppleScript används i den nya versionen.
insolation
2007-12-05, 10:20
till alla som har hjälp till att skapa denna*yourock*
Jag har gjort en uppdatering av mallen till Slv data från 2007-09-14 (senaste just nu)! Den förra versionen är från september 2006 så det är mycket nytt!
Varsågoda! :)
Office 2007 (Excel) - http://web.telia.com/~u57502149/Mall.xlsm
Office (äldre versioner) (Excel) - http://web.telia.com/~u57502149/Mall.xls
Hur applicerar man denna funktion? *mini* :smash:
Hur applicerar man denna funktion? *mini* :smash:
Hur menar du?
Hello. Jag har uppdaterat databasen i excelfilen till den nya SLV datan från 2007-11-28 idag.
Microsoft Office Excel äldre versioner - http://web.telia.com/~u57502149/Mall%20-%2020071128.xls
Microsoft Office Excel 2007 - http://web.telia.com/~u57502149/Mall%20-%2020071128.xlsm
Enjoy!
Tack så hemskt mycket!
En liten fundering bara, alltså, står ni och väger det ni käkar?
En tallrik flingor? en kopp kaffe?
Jag skulle behöva kolla upp hur mycket jag käkar egentligen, så det passar mig perfekt, men jag vet inte hur mycket det väger? tips?
tackar!
Tack så hemskt mycket!
En liten fundering bara, alltså, står ni och väger det ni käkar?
En tallrik flingor? en kopp kaffe?
Jag skulle behöva kolla upp hur mycket jag käkar egentligen, så det passar mig perfekt, men jag vet inte hur mycket det väger? tips?
tackar!
Skaffa en digital matvåg. Det är mitt tips :)
MEDiAHORAN
2008-01-13, 17:07
Ett litet tillägg till inlägget ovan:
Filen anpassad för Mac OS X fungerar för Excel 2004.
Skulle ni använda nya Office 2008 (for Mac) kommer ni att stöta på problem. Excel 2008 stödjer nämligen inte Visual Basic. AppleScript används i den nya versionen.Tack Tack Tack! Fick värdefel med orginalfilen men med din funkar det perfekt!
Hej!!!!
Verkar som ett kanon program, perfekt då jag nu har bestämt mig för att ta kontrollen över mitt matintag och träningen. Ett problem .. Då jag skriver in de livsmedel som jag skall äta ex Måndag, frukost, Havregryns gröt, så hittar den inte den här listan som man skall välja ur och det står "#NAMN i rutan där det borde stå antal kcal.. Vad gör jag för fel?
Hej!!!!
Verkar som ett kanon program, perfekt då jag nu har bestämt mig för att ta kontrollen över mitt matintag och träningen. Ett problem .. Då jag skriver in de livsmedel som jag skall äta ex Måndag, frukost, Havregryns gröt, så hittar den inte den här listan som man skall välja ur och det står "#NAMN i rutan där det borde stå antal kcal.. Vad gör jag för fel?
Du har inte aktiverat makron.
Har samma problem, jag kör Open office, någon mer än jag som gör det? får inte det och funka riktigt, går in i macron och testar run macro men jag vet inte om jag gör rätt, verkar inte så :)
all hjälp uppskattas
mvh
lidas_05
2008-01-29, 22:11
Måste bara instämma i hyllningsvågen...Verkar va konon...Lite krångligt i början bara, men man kommer in i det ganska snabbt tycker jag... Peace.
ikariotis
2008-01-29, 22:27
ladda ner den senaste kopian fick bara upp massa kodningar?
Tack för hjälpen... nu har jag kommit igång och använt mig av programmet i snart en vecka... Det funkar kanon bra och underlätter STORT för mig ... TACK!
ikariotis
2008-02-02, 13:45
kan någon vara snäll och förklara för mig hur man gör?
afireinside
2008-02-02, 17:02
när jag kopierar ett livsmedel och klistrar in det i ett fält och skriver i hur många gram och trycker enter så står det bara #NAME? i energi(kcl) fältet..
varför?
fan hur använder man de här :D. ingen som har nå guide lr nå ? :P
när jag kopierar ett livsmedel och klistrar in det i ett fält och skriver i hur många gram och trycker enter så står det bara #NAME? i energi(kcl) fältet..
varför?
Kör en liten bump på den. Har samma problem fast istället står det "#VALUE!" i kcal-fältet. Har kollat igenom ett antal sidor här för ett svar, men hittar inget.
Trycker in havregrynsgröt, klickar Enter och väljer rätt i fönstret som kommer upp. Skriver sen "100" i gram-fältet och sedan "#VALUE!" i kcal-fältet.
Hjälp, snälla! :(
Kör en liten bump på den. Har samma problem fast istället står det "#VALUE!" i kcal-fältet. Har kollat igenom ett antal sidor här för ett svar, men hittar inget.
Trycker in havregrynsgröt, klickar Enter och väljer rätt i fönstret som kommer upp. Skriver sen "100" i gram-fältet och sedan "#VALUE!" i kcal-fältet.
Hjälp, snälla! :(
Aktivera makron och testa igen.
insolation
2008-03-16, 13:11
Den vänliga själ som skulle kunna lägga in RDI för alla vitaminer och mineraler i nästa uppdatering och på det sättet kunna avgöra hur man ligger till i jämförelse med RDI. På det sättet kan man avgöra ifall man får för mycket av någonting och ifall man behöver äta mer av någonting.
Denna excell mall har varit till otroligt stor nytta för min del och jag tackar än en gång för denna strålande ide!
Ingen som kan lägga upp versionen som fungerade på Mac/OS X (dvs för Office 2004)?
Då kör vi en ny excelmall för alla som har vett nog att använda Mac OS X och Microsoft Excel 2004. :)
Livsmedelsdatabasen från 2008-03-06 är inlagd.
Länk: http://www.mediastruktur.se/utkorg/excelmall_excel_2004_for_mac-db_v080306.xls
Observera att Microsoft Excel 2008 inte fungerar med excelmallen - endast 2004.
Cheers!
Snorkfröken
2008-04-01, 18:11
Då kör vi en ny excelmall för alla som har vett nog att använda Mac OS X och Microsoft Excel 2004. :)
TACK! :bow:
Mmm, blev helt bestört (nåja, nästan iaf) då jag märkte att man inte kan koda VB i Excel 2008.
jabba the hut
2008-04-21, 11:50
Är tacksam som fan för att kunna köra excelmallen i Macen istället för i min sunkiga windowsmaskin.
Lika tacksam för att slippa fjanta med hälsovakten, för mycket bjäfs där tycker jag. Excelmallen är perfekt!
Ännu en gång: TACK!
//Jabba
detta verkar vara en riktigt bra mall!! har använt mig av Hälsovakten och Kostkoll innan.. men nu fick jag lite ny inspiration!! ska börja använda detta nästa vecka!! ska bli kul..
tackar för detta...
euforiah
2008-05-04, 21:39
Jag förstod nog inte.. Trodde man skulle fylla i sin egna kost och få det automatiskt uträknat i kcal. Behöver veta det lite fort.. Har googlat halva kvällen men inte hittat någon vetig kcal-tabell för ALLA livsmedel!
Vet någon nån bra sida med ALLT på? Har varit på "matplatsen" eller va de nu heter..
Tack!
insolation
2008-05-18, 22:34
Jag förstod nog inte.. Trodde man skulle fylla i sin egna kost och få det automatiskt uträknat i kcal. Behöver veta det lite fort.. Har googlat halva kvällen men inte hittat någon vetig kcal-tabell för ALLA livsmedel!
Vet någon nån bra sida med ALLT på? Har varit på "matplatsen" eller va de nu heter..
Tack!
Svenska livsmedelsverket> http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV
Finska livsmedelsverket på svenska
http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv
Vikinglass
2008-06-28, 12:37
Toppen - den ser jattebra ut - har anvant aftonbladets egen sajt och sjalv borjat pa en Excel mall - nu behover jag inte fixa nagon egen :)
Tjena
Jag har laddat ner matts mall nu men jag har ett problem, jag kan inte skriva i vad jag har ätit osv, nån som vet vad som är fel?*grr*
Arnold Armstrong
2008-07-14, 10:52
Hej!
Verkar MKT Bra. Finns det ngt som funkar för Senaste Excel? Sen vore det bra med en instruktionsflik för de som ej kan excel (som jag). Skriver man kod sen händer inget..... (kanske beroende at jag har fel version?
Jag ska fixa en uppdatering på databasen samt göra 2 versioner, 1 för 2003 och en för 2007 när jag får tillbaka min dator.
En fil för Office 2008 Mac OS X hade ju varit kanon bra :D
Jag har fått makron att fungera på excel 2008 utan problem vad jag kan se än så länge, man måste bara göra vissa inställningar först!
Jag sitter i Ubuntu 8.04 med OpenOffice 2.4 och har aktiverat macron men jag kan inte få mallen att ta fram listan på mat, eller få den att räkna kalorier.
:(
Hermanssson
2008-08-17, 11:50
UNDERBART! Nu blir det bara till att lägga till alla mina egna livsmedel, och kötta! Tack som fn
Fungerar det till excel 2007?
Länk: http://www.mediastruktur.se/utkorg/excelmall_excel_2004_for_mac-db_v080306.xls
Cheers!
Tänk på alla oss som har vett nog att INTE använda Microsoft Office överhuvudtaget utan kör OpenOffice istället, det verkar inte fungera alls till OO. Om man godkänner makron så får man mysiga "Basic Runtime Error - Variable not set" och kan inte göra något åt saken.
:)
Jag skulle vilja använda datan över resterande ämnen och göra stolpdiagram (0-100% av RDI)
Hur skulle det gå till?
Molle123
2008-09-22, 17:45
Någon som har OS X-filen och kan ladda upp den? Sidan fungerar inte att ladda ner från nu :(
Genialt! Tack så mycket. Fungerar perfekt, också. *yourock*
någon som har fått det att fungera med OO?
OpenOffice??
Ubuntu ??
Någon som e tokhet på koder och skulle kunna modifiera så att den fungerar ? :D
någon som har fått det att fungera med oo?
+1 ? :)
kokosnot
2008-11-17, 10:41
För er som har problem att använda mallen i Excel 2008, gå in under "startmenyn" i excel längst upp till vänster och välj konvertera, den kommer då att ersätta tidigare funktioner med de nya, sen behöver man välja att aktivera makron, den dialogrutan bör komma upp automatiskt.
Efter dessa två ändringar fungerar mallen prickfritt för mig.
Lycka till! Och förresten, detta blev mitt första inlägg på forumet. :)
Fru_Flisa
2008-11-20, 16:07
Jag har ett problem med denna excelmall.
Jag har själv lagt till en hel del livsmedel, men hursom. Om jag t ex har noterat majonnäs tidigare. Men nu ska jag ha lättmajonnäs, då skriver jag "maj" och då blir det majonnäs automatiskt. Det går inte ändra? Help...
creperiet
2008-11-20, 16:17
Jag har ett problem med denna excelmall.
Jag har själv lagt till en hel del livsmedel, men hursom. Om jag t ex har noterat majonnäs tidigare. Men nu ska jag ha lättmajonnäs, då skriver jag "maj" och då blir det majonnäs automatiskt. Det går inte ändra? Help...
Om du har lagt till lättmajonäs som "lättmajonäs" så skriver du "lättmajonäs?:confused:
Fru_Flisa
2008-11-21, 14:56
Om du har lagt till lättmajonäs som "lättmajonäs" så skriver du "lättmajonäs?:confused:
Jag skrev lite fel såg jag... Exemplet skulle ha varit att ena livsmedlet då är "majonnäs" och det andra är "majonäs lätt". Men så fort jag skrivit "maj", så blir det per automatik ifyllt "majonnäs", och går ej ändra...
kasst, funkar inte i openoffice..
eaglecoth
2008-12-28, 16:57
Det blir ju tyvärr så när det handlar om microsoft, vad de flesta inte vet är att alla de där eviga kompabilitetsproblemen som uppstår mellan versioner hade varit ett minne blott om det inte vore för microsofts vinstintresse. På grund av det så kommer det sannolikt inte att gå att använda detta underbara macro för kost. Själv använde jag det tidigare, men jag måste ha docx kompabilitet, å då måste man uppgradera, och då slutar macrot att fungera.
Faan ta microsoft
Exceldokumentet är dock riktigt bra!
Grymt! Detta ska användas!
Har varit medlem i 4 år men aldrig gått in på den här tråden...detta var ju skitbra, kommer underlätta min deff mycket, inge mera miniräknare.
Hmm..varför skiljer sig vissa sakers kcal värde åt från livsmedelsverkets tabell? 200g potatis i excelmallen är 168kcal, i livsmedelsverkets tabell är det 156kcal...
Eddie Vedder
2009-01-04, 14:46
Hmm..varför skiljer sig vissa sakers kcal värde åt från livsmedelsverkets tabell? 200g potatis i excelmallen är 168kcal, i livsmedelsverkets tabell är det 156kcal...
Olika resultat vid olika analyser. En potatis kommer inte ha identiskt näringsvärde med en annan så oavsett vad du går efter kan du inte räkna med att dina egna potäter har samma näringsvärde heller.
Olika sorter, mogningsgrad vid skörd, jordmån m.m. påverkar en vegetabilies näringsinnehåll och efter näringsanalyser gör man sedan genomsnittsuppskattningar. Skillnaderna blir ju dock inte jättestora som du ser och du väljer vilken du vill.:)
kalajset
2009-01-05, 20:09
"bumpar" (nåja), Open Office-frågan: Någon som har fått det att fungera på något sätt, eller finns det kanske något liknande till OO?
väntar fortfarande på att någon *flex* "datanörd" fixar det, fan att man inte tillbringade tiden framför excel istället för i WoW
TerrorShark
2009-01-06, 22:11
hmmm, skulle ju vara guld värt om det funkat till OpenOffice, synd att jag e efterbliven då det kommer till datorer och progam etc...
Det står bara #NAMN? i fältet för kalorier då jag skriver in ett livsmedel. Jag använder Excel 2007. Har laddat ner den versionen som skulle vara till för Excel 2007, och har försökt starta makron så gott det går. Vet inte om det är något särskilt makronamn man ska ange då man ska starta makron? Vet då inte vad det skulle vara för namn isåfall.
Kan man ändra på nått sätt så att man får "Mål 1, mål 2, mål 3, mål 4, mål 5" istället för "frukost, lunch, middad, övrigt"?
Det här det bästa "program" jag någonsin använt för att hålla koll på min kost. Tusen tack! Om jag vore du skulle jag fundera på att tjäna pengar på det här projektet ärligt talat :)
cosmic_dancer
2009-02-12, 12:02
i alla näringsvärde tabeller mäter man ju maten i gram. Men hur mycket väger 1dl kokt bulgur? Skulle vara intressant att veta hur mycket det är i dl och så utav bulgur, quinoa, linser, bönor och sådant etc.
Det står bara #NAMN? i fältet för kalorier då jag skriver in ett livsmedel. Jag använder Excel 2007. Har laddat ner den versionen som skulle vara till för Excel 2007, och har försökt starta makron så gott det går. Vet inte om det är något särskilt makronamn man ska ange då man ska starta makron? Vet då inte vad det skulle vara för namn isåfall.
Har samma problem här...
Någon som vet om det går att "uppdatera" excel dokumentet mot Livsmedelverkets databas? Kommer ju in nya livsmedel där hela tiden.
Handcuff
2009-02-13, 11:14
Måste ju nästan finnas någon duglig på forumet som kan ta denna mall till 2000-talet :)
Black Star Abyss
2009-02-21, 01:03
TOPPENBRA MALL!!! Men min dator går på knä hela tiden (har en kass dator just nu). Kan jag redigera bort innehåll så att mallen inte blir så tungkörd? Det enda jag behöver ha kvar är de grundläggande uträkningarna. Alla dessa grafer behöver jag inte, men det verkar inte gå att redigera denna på något sätt.
Tjenare grymt programm!, Nu har jag suttit och knåppat ihop en veckas mat och tänkte skriva ut de då fick jag måndagen på 3sidor så jag avbröt utskriften går de att få varje dag på ett varsit A4 papper? mvh
mjölk-dryck
2009-03-09, 13:48
Ser riktigt bra ut men jag förstår inte ett dyft av hur man lägger in värden för olika maträtter etc, görs detta manuellt? var skrivs det isf in? etc.
mjölk-dryck
2009-03-09, 14:30
Hittade nu hur man skulle göra med macrona verkar inte fungera för mig i open office, någon som har en lösning på problemet?
Jag är en .NET systemutvecklare och skulle kunna göra en fin fin applikation till kolozzeum så ni slipper excel och kan köra det som ett vanligt program istället ;)
Hur gör man för att uppdatera till nya slv listan själv?
Anton Fräs
2009-03-15, 00:41
Jag är en .NET systemutvecklare och skulle kunna göra en fin fin applikation till kolozzeum så ni slipper excel och kan köra det som ett vanligt program istället ;)
Hade varit suuuuuuuper!
Jag har faktiskt pysslat lite med något liknande mest för skojs skull.
http://chickenfist.fre3.com/tmp/test02s.png
Gör det snälla, det vore riktigt nice. Speciellt om du fixar så att man fortfarande kan mata in egna livsmedel.
Gör det snälla, det vore riktigt nice. Speciellt om du fixar så att man fortfarande kan mata in egna livsmedel.
Instämmer. Det vore mycket uppskattat.
Cappachino
2009-03-20, 16:25
Hade varit trevligt om det funkat med mac också!
+1
Skulle uppskattas enormt.
mjölk-dryck
2009-04-06, 18:02
+999...
Hade varit grymt uppskattat!
Håller med de övriga. Ett litet program vore guld värt!
Låter utmärkt hade varit skit bra :)
http://chickenfist.fre3.com/tmp/test02s.png
Ohh... ser fint ut! Du har inte lust att dela med dig av det där? *drool*
Är själv .net-utvecklare och har funderat på att skruva ihop något liknande!
Vore ju hur skoj som helst om vi vore några som kunde samlas runt ett gemensamt litet projekt! Vad är ditt lilla projekt skrivet i, C#?
/MHo
Ohh... ser fint ut! Du har inte lust att dela med dig av det där? *drool*
Är själv .net-utvecklare och har funderat på att skruva ihop något liknande!
Vore ju hur skoj som helst om vi vore några som kunde samlas runt ett gemensamt litet projekt! Vad är ditt lilla projekt skrivet i, C#?
/MHo
Spana in tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=129116) :)
Och ja, visst hade det varit skoj med ett gemensamt projekt men det blir svårt när alla använder olika språk.
Spana in tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=129116) :)
Och ja, visst hade det varit skoj med ett gemensamt projekt men det blir svårt när alla använder olika språk.
Jo, C++ är inte nåt jag pratar flytande... men det hade varit skoj att titta på det där programmet lite... Anmäler mig som villig betatestare! :)
/MHo
Vad har hänt nu då, so fort jag skriver in ett nått i fältet livsmedel och sedan klickar vidare för att fylla i mängd så hänger sig hela programmet, funkade finfint igårkväll...
SJUKT bra program. Går inte att beskriva med ord hur mycket det underlättar översikten under t.ex deff. Fattar inte hur dom ens gjorde innan datorernas tid :D
Uppdaterar den frekventiellt från livsmedelsverkets databas om dom lägger in något nytt?
KungGustav
2009-06-12, 22:51
Någon som kan bjuda på mallen? kan inte öppna någon av nedladdningssidorna...
Jag får något problem med "Visual Basic for Applications (VBA)". Hur löser jag detta?
Vad har hänt nu då, so fort jag skriver in ett nått i fältet livsmedel och sedan klickar vidare för att fylla i mängd så hänger sig hela programmet, funkade finfint igårkväll...
Problemet kvarstår...
Är jag helt ute och cyklar eller har Paulun surfat på Kolo och snott detta excelprogram för att promota sin egen isodiet? http://isodieten.wordpress.com/2009/04/23/nu-kan-alla-enkelt-satta-ihop-en-egen-isomeny/
Är jag helt ute och cyklar eller har Paulun surfat på Kolo och snott detta excelprogram för att promota sin egen isodiet? http://isodieten.wordpress.com/2009/04/23/nu-kan-alla-enkelt-satta-ihop-en-egen-isomeny/
Du är nog ute och cyklar, det verkar vara en som kör isodieten för sin egen diet. Det är nog knappast paulun.
Sen står det ju tom följande i inlägget: "
Jag tar inget beröm för excel-filen då jag hittat den på nätet och tyvärr inte kommer ihåg vart ifrån. "
hansapansa
2009-07-10, 14:31
Shit va bra! Har använt Hälsovakten tidigare men det här blev ju mkt bättre :p
Hittade nu hur man skulle göra med macrona verkar inte fungera för mig i open office, någon som har en lösning på problemet?
Har också problem med med Open Office, har aktiverat alla makron men det fungerar inte ändå. Någon som fått det att fungera med Open Office?
Tack för vad som verkar vara en mycket trevlig sammanställning.
Fin mall!
Skall man lägga till om man har korv eller ost på brödet eller är det inräknat någonstans?
Hur lägger man till de finska produkterna?
Jag får något problem med "Visual Basic for Applications (VBA)". Hur löser jag detta?
Jag med. Den gamla filen från läänge sedan fick problemet och dessutom den nya jag precis tog från denna tråden. Fattar inte vad det är frågan om
Mr.Sarkastisk
2009-09-12, 11:48
Cheers!
mitt 2007 funkar med den här!! *flex*
Cappachino
2009-09-13, 09:36
Går det inte att få ett fungerande till mac osx och excel 2008
Känns dumt att behöva nedgradera.
springmasken
2009-09-17, 20:20
mjo, håller med ovanstående.
mitt excel accepterar inga värden och skäller på mig :confused:
står #NAME? överallt
önskar så att det fungerade för mallen är helt optimal.
kan inte tänka mig något som saknas.
BRA initiativ!
mattilainen
2009-09-23, 12:08
Lägg upp programmet om du har lust :) Ser skitbra ut!
Hej
Är det svårt att lägga in så att det skapas en inköpslista?!
skulle vara en väldigt användbar funktion om det gick
Hanssoon
2009-10-27, 17:47
Här kommer ett svar som förhoppningsvis kan hjälpa er som har problemet #NAMN? Jag hade själv det flera gånger då jag öppnade excel genom att dubbelklicka på den nedladdade mallen. Testa öppna office genom start-menyn eller ikon. Sen Arkiv > Öppna > "Mallensnamn"
Vet inte varför om de har att göra med version av excel eller om inställningarna laddas på annat sätt om man öppnar programmet först. Värt att testas iaf funkar för mig på detta vis.
Tack för en grymm mall!
vicarious
2009-10-27, 20:40
Anledningen att det blir #NAMN? är med största sannolikhet för ni inte har stängt av/satt ner säkerheten på macron.
Verktyg -> Macros -> Säkerhet. Välj Low.
Går det inte att få ett fungerande till mac osx och excel 2008
Känns dumt att behöva nedgradera.
Har precis gjort en konvertering som klarar det mesta (har inte hunnit fixa att man kan lägga in egna värden lika enkelt än) till Mac och excel 2008.
PM:a mig så kan jag maila över den.
--S
Hej
Jag har modifierat mallen lite sa man kan skriva in underskott och aktivitet osv, en for tjejer och en for killar.
Jag har dessvarre inte tillgang till nagon server som folk kan ladda hem den fran. Om nagon snall manniska kan PMa mig sa kan jag maila den sa vi kan lagga upp den till alla som ar intresserade :)
Hej :) Då finns filerna (både kill vs och tjej vs) att hämta här
http://www.speedyshare.com/849592621.html
Paradiddle
2009-11-17, 14:24
nån som kan ladda upp versionen som är anpassad för office 2007? vore grymt bra att ha den här mallen :)
nån som kan ladda upp versionen som är anpassad för office 2007? vore grymt bra att ha den här mallen :)
Min version funkar i office 2007, det tar bara lite langre tid att ladda forsta gg.
Paradiddle
2009-11-21, 23:03
Min version funkar i office 2007, det tar bara lite langre tid att ladda forsta gg.
hmm laddade ner den och öppnade men fick upp samma felmeddelande som på den andra :(
"Den här arbetsboken har förlorat sitt VBA-projekt, sina ActiveX-kontroller och alla andra programmeringsbara funktioner."
Ristretto
2009-11-22, 14:19
Mallen är ju kanon. Men under kalorier-fliken där man kan ställa in hur mkt plus eller minus man vill ligga på, i de blå fälten, kan jag inte ändra på söndagen. Den står på 500. Varför är det så?
Laddade ner och försöker köra i Open office senaste verison men det står bara "#MACRO?" överallt. Jag har satt macro säkertheten på lägsta nivå. Någon som har ett tips hur jag ska få igång så det fungerar?
Någon annan version som fungerar omed Open office?
Vilka olika program funkar till denna mall?
Paradiddle
2009-11-30, 22:56
Suck, får det fortfarande inte att funka trots upprepade försök... Grr :/
Tack Nelli och alla andra som jobbat på denna mallen :)
Laddade ner och försöker köra i Open office senaste verison men det står bara "#MACRO?" överallt. Jag har satt macro säkertheten på lägsta nivå. Någon som har ett tips hur jag ska få igång så det fungerar?
Någon annan version som fungerar omed Open office?
Vilka olika program funkar till denna mall?
Jag har bara testat med office för xp och office 2007
Macros behöver vara på men jag vet inte hur man ska göra med open office...
Googlade lite snabbt
OpenOffice.org 3 Calc can execute many Excel macros, but (for security reasons) you must manually enable this feature. Choose Tools > Options > Load/Save > VBA Properties and enable the Executable code checkbox
EmilJohansson
2009-12-10, 22:06
Skulle någon kunna lägga ut filen för Excel 2008 till Mac OS X? Eller hur får man det till att fungera?
Paradiddle
2009-12-12, 14:04
Yes! Fick det att fungera! Fick upp denna felruta tidigare:
"Den här arbetsboken har förlorat sitt VBA-projekt, sina ActiveX-kontroller och alla andra programmeringsbara funktioner."
Trodde att man skulle fippla lite med makron men efter lite googlande så visade det sig att jag inte hade VBA för Office-program installerat så efter man lade till så funkar allt prima :D
http://support.microsoft.com/kb/282847/sv
Yay!
I open office 3 får jag upp felmedelandet "BASIC-runtimefel. Objektvariabeln är inte angiven". Men bara om jag ställer in makrosäkerheten på låg samt klickar i Körbar kod under VBA inställningarna. :(
Detta felmedelande ploppar upp direkt jag försöker öppna dokumentet, sen måste man starta task manager för att stänga ner skiten. :)
Jag laddade ner Nellis modifierade excel variant men jag måste vara dum i huvet för jag förstår inte hur jag matar in värdena från livsmedelsdatabasen in i arken på en specifik dag för frukost/lunch/middag.
Någon som fått mallen att funka i Open Office!!!?
Open Office kan väl inte hantera makron (VB-kod), vilket mallen är beroende av för att fungera, så det kommer inte gå.
Jag laddade ner Nellis modifierade excel variant men jag måste vara dum i huvet för jag förstår inte hur jag matar in värdena från livsmedelsdatabasen in i arken på en specifik dag för frukost/lunch/middag.
Macro påslaget, skriv in namnet på den mat du vill ha, typ kyckling, tryck enter och en dialog ruta öppnas med en lista över livsmedel. Sen skriver du i g i kolumnen till höger
http://www.matdagboken.se är annars schysst...
Man and Machine
2010-01-04, 22:04
Anledningen att det blir #NAMN? är med största sannolikhet för ni inte har stängt av/satt ner säkerheten på macron.
Verktyg -> Macros -> Säkerhet. Välj Low.
På min office version 2007 finns det bara tillåt eller tillåt inte med olika nivåer. Har testat alla fyra inget händer?
AlmostRipped
2010-01-08, 17:42
På min office version 2007 finns det bara tillåt eller tillåt inte med olika nivåer. Har testat alla fyra inget händer?
Jag har också samma fel... Någon som vet hur man fixar det? Har fått upp själva tabellen i sig och har VB!
Verkar vara ganska smart verktyg så tacksam för hjälp! *gah!*
Ni får nog kolla på macro inställningarna igen
Word, Excel, PowerPoint eller Access
Klicka på Microsoft Office-knappen och klicka sedan på Programnamn-alternativ, där Programnamn är namnet på programmet som du arbetar med, till exempel Word-alternativ.
Klicka på Säkerhetscenter, Inställningar för Säkerhetscenter och sedan på Makroinställningar.
Klicka på de önskade alternativen:
Inga varningar och inaktivera alla makron
Inaktivera alla makron och visa ett meddelande
Inaktivera alla makron utom digitalt signerade makron
Aktivera alla makron
Kolla även inställningarna i meddelandefälts menyn, så att inställningarna är visa meddelandefältet i alla program nör innehållet har blockerats så ni får lite mer hjälp om något blockats utan att ni ser det.
Behöver också lite hjälp, får bara upp "#värdefel" och hittar inte var felet ligget... Antar att det inte har något att göra med att jag kör Mac och Office 2004.
Grymt bra hjälpmedel för att kunna strukturera upp kosten.
Förenklar vardagen nåt otroligt mycket!
Kör MAC OS X med Openoffice och får #MACRO? i KCAL tabellen, har ställt macrosäkerheten på lägsta men endå detta?
Tips?
Denna mall är verkligen hur bra som helst, men nu har jag skaffat en MacBook och mallen funkar inte på Mac. Har provat flera olika andra kaloriräknare men ingen har varit så bra som denna..
Så hur gör ni som har Mac?
//Sandra
Denna mall är verkligen hur bra som helst, men nu har jag skaffat en MacBook och mallen funkar inte på Mac. Har provat flera olika andra kaloriräknare men ingen har varit så bra som denna..
Så hur gör ni som har Mac?
//Sandra
Fixat! Gjorde med hjälp av pojkvän en ekel variant i Excel för Mac!
Agremont
2010-02-06, 16:46
Antar att allt ar raknat per 100g?
Rgolsson
2010-02-19, 21:30
jag har excel 07 men jag får inte det till att fungera, här ändrat Macro inställningarna, Men mitt är på eng och jag fattar inte mycket.
någon som kan hjälpa mig?
Fattar inte riktigt på fliken "kalorier" Jag har fyllt i längd/vikt/ålder då står det (2238) där uppe. Sen under allt det där så står det 1865 (grund utan aktivitets nivå)
Är 2238 det som jag ska ha i mig för att stå helt still i vikt och 1865 det jag ska äta för att gå ner i vikt ? Fattar nada.
Fattar inte riktigt på fliken "kalorier" Jag har fyllt i längd/vikt/ålder då står det (2238) där uppe. Sen under allt det där så står det 1865 (grund utan aktivitets nivå)
Är 2238 det som jag ska ha i mig för att stå helt still i vikt och 1865 det jag ska äta för att gå ner i vikt ? Fattar nada.
2238 är grund förbränning 1865 * aktivitets faktor alltså om du äter 2238 kommer du stå still i vikt, du får själv fylla i om du vill gå ner i vikt och ha tex 500 minus varje dag så fyller du i det i kolumn H vid respektive dag (kalori +/-)
Roligt att så många gillade excelmallen. Kollade häromdan på forumet och såg att det blivit en sticky! Det är ju nästan 6 år sedan jag fixade denna mall och lika länge sedan jag var inne här på forumet o kollade.
Kanske börjar bli dax för en Excel 2007 version snart... :)
Värdefel beror oftast på att tal tolkas som text. Och då kan man ändra inställningar för vilket kommatecken som gäller för decimaltal, (punkt eller komma). Brukar skilja sig mellan olika språkversioner.
Leonopteryx
2010-02-24, 21:09
Jag kör Office for Mac 2008 och det klagar på att filen innehåller "Visual Basic Macron" som (av någon anledning) inte kan ses av Macversionen av Office. Får väl installera Excel i Windows 7 i Parallells och testa där i stället...
Någon som vet om det finns något sätt att få den här filen att fungera problemfritt på Mac, annat än vad jag skrev?
Rgolsson
2010-02-24, 23:38
Roligt att så många gillade excelmallen. Kollade häromdan på forumet och såg att det blivit en sticky! Det är ju nästan 6 år sedan jag fixade denna mall och lika länge sedan jag var inne här på forumet o kollade.
Kanske börjar bli dax för en Excel 2007 version snart... :)
Värdefel beror oftast på att tal tolkas som text. Och då kan man ändra inställningar för vilket kommatecken som gäller för decimaltal, (punkt eller komma). Brukar skilja sig mellan olika språkversioner.
jag hade uppkastat om det kom en som fungerar i excel 2007.
Tyvärr kan jag bara köra mallen på jobb eftersom den inte vill funka hemma.
Men riktigt bra är den iallfall Grymt =) Riktigt Tack :D
Vad bubblar ni om, jag kör min i excel 2007, det är iufs kompatibilitetsläge men det fungerar strålande
Jag testade också snabbt i Excel 2007 och det fungerade utan problem. Men det finns många förbättringar i Office 2007 som t ex kan man ha en automatisk uppdatering av källor till olika livsmedelsdatabaser. Dessutom har jag scrollat igenom tråden och sett många önskemål på olika funktioner. Och någon/några har gjort anpassningar också till en bättre excelmall.
Tycker bara att det e kul att excelmallen blivit uppskattad och fortfarande används.
jag kör mac med office 2008. Får det inte att fungera med macron. om jag skriver in något i fälten så kommer det inte upp några val. Tex om jag skriver "smör" så borde det väl komma upp de olika alternativen för smör? Jag antar att "programmeringen" mellan fälten inte fungerar... Något tips? Det står #NAME? i alla fält där det borde komma upp siffror..
Tacksam för hjälp. Har använt denna för några år sen och det är ju ett perfekt verktyg!
Verkar dessvärre som om det blir svårt/inte går att få mallen att fungera i open office.
Detta för att open office inte använder samma mackro sätt som MS office för att förklara det lite lätt.
Man måste programmera en version för open office
Valvanto
2010-03-01, 15:09
jag kör mac med office 2008. Får det inte att fungera med macron. om jag skriver in något i fälten så kommer det inte upp några val. Tex om jag skriver "smör" så borde det väl komma upp de olika alternativen för smör? Jag antar att "programmeringen" mellan fälten inte fungerar... Något tips? Det står #NAME? i alla fält där det borde komma upp siffror..
Tacksam för hjälp. Har använt denna för några år sen och det är ju ett perfekt verktyg!
Har exakt samma problem. Tacksam för snabba svar! Använder Microsoft Office Excel 2007.
Har exakt samma problem. Tacksam för snabba svar! Använder Microsoft Office Excel 2007.
om det är excel 2007 är det makro inställningen, som det står om innan i tråden men här kommer lite bilder
första är en screenshot av erat problem
http://i259.photobucket.com/albums/hh296/nellimite/FIX2.jpg
andra är hur ni ska ändra inställningarna så det funkar
http://i259.photobucket.com/albums/hh296/nellimite/FIX1.jpg
starta om excel för att det ska fungera och uppdatera. du måste eventuellt ändra uträkningen till manuell
Hur tilllåter man makros på XP? Hittar det inte..
Punisher1
2010-03-08, 10:04
Någon som vet om man kan få detta att funka på openoffice?
Bump.
Hur tilllåter man makros på XP?
Det står, "Du måste tillåta makros för att mallen ska fungera." - Men HUR gör man det?
DiorAranel
2010-03-13, 00:34
Hej! Försöker få "Kalkylen" att fungera på Excel 2008 för Mac. Men den verkar inte vilja läsa in makros. Nån som vet hur man går till väga?
Bump.
Det står, "Du måste tillåta makros för att mallen ska fungera." - Men HUR gör man det?
XP (inte 2007 som jag postade innan) Inte säker på hur man gör men om du skiver in makro i assistenten eller hjälp sidan borde det komma upp info för hur du gör
Mac excel ingen aning, googla?
Open office: funkar inte
Daniel 26
2010-03-18, 21:33
Macron fungerar inte i Office på Mac eftersom Microsoft inte vill det.
Lösning vore om du kör office på Windows virtuellt.
Eller via CrossOver http://www.codeweavers.com/products/cxmac/
Det står att Excel 2007 fungerar men inte om macron fungerar. Bara till och testa.
Ni som inte får macron att funka på Excel kan testa det här (Dock är mitt excel på engelska men tänk till lite :P):
Gå in på Tools->Macro->Security
Sedan under fliken Security Level så ställer ni in värdet på Low
Detta löste mina macroproblem iaf.
Daniel 26
2010-03-18, 23:22
Kan ingen skriva mallen i OpenOffice istället för Office, då kan vi alla använda en och samma dokument.
Ni som inte får macron att funka på Excel kan testa det här (Dock är mitt excel på engelska men tänk till lite :P):
Gå in på Tools->Macro->Security
Sedan under fliken Security Level så ställer ni in värdet på Low
Detta löste mina macroproblem iaf.
Har gjort detta, det kommer inte upp något varning eller så när jag öppnar mallen. Men när jag skriver in typ "kyckling" i en av spalterna kommer det inte fram något.
Det finns en toppen app för Iphone som heter ShapeUp och är gratis, har de flesta funktioner som finns i excel arket och det finns svenska och amerikanska livsmedel med möjlighet att lägga till eget! super smidigt
daveytrackels
2010-04-06, 12:54
I don't really understand..
Behöver också lite hjälp, får bara upp "#värdefel" och hittar inte var felet ligget... Antar att det inte har något att göra med att jag kör Mac och Office 2004.
Jag har samma problem, hur löser man det?
Greven78
2010-04-11, 05:49
Länken i trådstarten fungerar inte, var kan jag hitta excell mallen?
Glöm detta!
Daniel 26
2010-04-19, 21:23
Jag har samma problem, hur löser man det?
Macron fungerar inte på Mac.
Daniel 26
2010-04-19, 21:25
Glöm detta!
Mallen finns på:
Glöm detta!
Jag förmodar att du upptäckte att länken i trådstarten fungerade alldeles utmärkt? :)
Denna mallen e sjukt bra, precis vad jag velat ha *drool* *cupid*
En dum fråga kanske: vad betyder siffrorna som står mellan "kcal/h" och "minuter" under kalorier-fliken?
Mitt Excel (2007) misslyckas ofta att spara dokumentet och måste startas om. Någon som upplever samma problem?
Någon som fixat detta till windows 7, i "kalkylblad"?
Hej, kan någon svara på ungefär hur mycket 1.5dl havregryn och 3dl vatten väger? När man kokar det till en gröt. Tacksam för svar :)
Ristretto
2010-05-07, 08:01
Varför räknar du inte bara på energiinnehållet i ca 60g torra havregryn. Vattnet tillför ju ingen energi.
Har inte tänkt på det förut men kikade nu på ett av de redan inlagda raderna i "egna_data" i excel-mallen jag använder.
"Hemmagjord Chili con carne 130,1 kcal 66,2 protein 33,4 fett 91,3 kolhydrater"
Måste vara ett minst sagt magiskt recept det där xD
Såg nu att även dessa var helt uppåt väggarna.
Fruktsmoothie 61 7,6 12,86 40,4
Basilikakeso 100 59,5 29,2 11,2
Snygga värden! xD
Kampilan
2010-05-19, 12:28
Måste bara posta detta här också som alternativ www. matdagboken.se är ett fantastist verktyg. Jag har själv bara precis börjat använda denna sida men den innehåller matdagbok direktlänkad till livsmedelsverkets kaloritabell, räknar ut allt du äter, ditt dagsbehov, rubbet. Lättanvänt och gratis. Fantastisk hjälp till mig för kosthållningen . :) Detta är ingen reklam för den siten, men fan jag är bara så nöjd med den :P
QueenEco
2010-05-30, 22:22
Tack för den här tabellen! Precis vad jag letat efter.
Basilikakeso 100 59,5 29,2 11,2
Snygga värden! xD
De andra vet jag inte vad det är, men minikeso med basilika borde inte vara ens så pass mycket kcal. Är det inte nånstans runt 70 kcal/100g i minikeso? Är det 30kcal i en kruka basilika?
De andra vet jag inte vad det är, men minikeso med basilika borde inte vara ens så pass mycket kcal. Är det inte nånstans runt 70 kcal/100g i minikeso? Är det 30kcal i en kruka basilika?
Skillnad på keso och mini-keso dock.
Värdena står i ordningen kcal protein fett kolhydrater.
Skillnad på keso och mini-keso dock.
Värdena står i ordningen kcal protein fett kolhydrater.
Jag har inte räknat så noga, men jag tror det stämmer ganska bra på ett basilikakesorecept jag snott från nätet: 250g minikeso + 120g fetaost 3% fett + 1 kruka basilika + 2 vitlöksklyftor i mixer tills det blir slätt. Blir f ö väldigt gott som smörgåspålägg :)
Jag har inte räknat så noga, men jag tror det stämmer ganska bra på ett basilikakesorecept jag snott från nätet: 250g minikeso + 120g fetaost 3% fett + 1 kruka basilika + 2 vitlöksklyftor i mixer tills det blir slätt. Blir f ö väldigt gott som smörgåspålägg :)
Vet inte vad du menar riktigt men att något på (per 100g: ) 100 kcal skulle innehålla 59,5g protein, 29,2g fett och 11,2g kolhydrater går inte ihop så bra ^^
Vet inte vad du menar riktigt men att något på (per 100g: ) 100 kcal skulle innehålla 59,5g protein, 29,2g fett och 11,2g kolhydrater går inte ihop så bra ^^
Nu blev jag ju så nyfiken att jag blev tvungen att räkna, och hela reptet jag brukar följa innehåller följande: Fett: 23g Protein: 49g Kolhydrater: 10g
Notera att det rör sig om hela rasket, drygt 450 kcal alltså. Hur jag får fram per 100g vet jag inte :P
Christian90
2010-06-02, 22:07
Någon som fått detta att fungera i Office för mac? Får det inte att fungera och skulle verkligen vara underbart om någon kunde hjälpa mig :)
Kan bara nämna det att när ni lägger till egna livsmedel så se till att inte ha några tomma rader eftersom ALLT under den tomma raden inte tas med i beräkningarna!
Någon som fått detta att fungera i Office för mac? Får det inte att fungera och skulle verkligen vara underbart om någon kunde hjälpa mig :)
BUMP! *cupid*
beamer2580
2010-06-14, 18:17
Kul bra program. Undrar bara vad som hänt med värdena för kyckling i olika former, enligt slv-tabellen innhåller kyckling 40-50 g kolhydrater/100g ! Kan väl inte vara ok?
beamer2580
2010-06-17, 23:54
SBS! Det var jag själv som "fepplat" med kolumnerna !
jonne_15
2010-07-07, 15:20
Det funkar ju inte! *gah!* Använder Microsoft Excel 2007 och jag får inte macron att fungera. Kan inte söka efter livsmedel eller lägga till dem på någon av flikarna "Måndag, Tisdag osv..." Vad ska man göra? Finns det ingen version som är kompatibel med MS Excel 2007 eller är det bara jag som är dum i huvvet? :smash:
Hjälp!
Finns det ingen version som är kompatibel med MS Excel 2007 eller är det bara jag som är dum i huvvet? :smash:
Hjälp!
Det funkar fint med Excel 2007 så... :smash:
Du måste se till att makron är aktiverade ordentligt.
jonne_15
2010-07-07, 23:48
Det funkar fint med Excel 2007 så... :smash:
Du måste se till att makron är aktiverade ordentligt.
De är aktiverade. Har märkt att andra också har problem med Excel 2007 medan för vissa funkar det perfekt.
jonne_15
2010-07-08, 01:11
Nu bytte jag till Excel 2003 istället och det funkade inte det heller. Det funkar säkert man jag fattar ingenting haha :)
http://data.fuskbugg.se/skalman01/noobexcel.jpg
Jag antar att man ska söka efter livsmedlet i den rutan som är markerat med rött på bilden, men när jag trycker där så kommer den rutan upp som visas på bilden. Gjorde som det stod, d.v.s. ta bort skyddet. Tools --> Protection --> Unprotect Sheet. Då gick det bra att klicka i den rutan (den rödmarkerade) och skriva utan att varningen kommer upp. Men när man skriver något i den rutan så redigerar man bara namnet på livsmedlet. Så antar att det inte heller är sökrutan då? Haha jag är totalt värdelös när det gäller sånt här. Någon som kan hjälpa mig? Blev lite luddigt, hoppas ni förstår.
jonne_15
2010-07-08, 15:48
Bumpar, skulle uppskattas om någon kunde hjälpa mig tack!
Paradiddle
2010-07-17, 22:09
Nu bytte jag till Excel 2003 istället och det funkade inte det heller. Det funkar säkert man jag fattar ingenting haha :)
http://data.fuskbugg.se/skalman01/noobexcel.jpg
Jag antar att man ska söka efter livsmedlet i den rutan som är markerat med rött på bilden, men när jag trycker där så kommer den rutan upp som visas på bilden. Gjorde som det stod, d.v.s. ta bort skyddet. Tools --> Protection --> Unprotect Sheet. Då gick det bra att klicka i den rutan (den rödmarkerade) och skriva utan att varningen kommer upp. Men när man skriver något i den rutan så redigerar man bara namnet på livsmedlet. Så antar att det inte heller är sökrutan då? Haha jag är totalt värdelös när det gäller sånt här. Någon som kan hjälpa mig? Blev lite luddigt, hoppas ni förstår.
Hmm kanske bara jag men jag tror inte du har nåt att göra i den rutan och fliken "slv_data..."? :) om du vill lägga till produkter gör du det i fliken egna data och annars så skriver du typ mjölk och enter så får du upp en lista med alla ord som stämmer in på mjölk och får fram en himla massa. Eller har jag missförstått dig?
jonne_15
2010-07-19, 19:18
Hmm kanske bara jag men jag tror inte du har nåt att göra i den rutan och fliken "slv_data..."? :) Men vart ska man annars söka efter livsmedel? Finns ju ingen annan flik heller där man kan söka. om du vill lägga till produkter gör du det i fliken egna data och annars så skriver du typ mjölk och enter så får du upp en lista med alla ord som stämmer in på mjölk och får fram en himla massa. Eller har jag missförstått dig? Jo jag vet att man lägger till egna livsmedel i fliken "egna data".
Men problemet är ju att jag inte kan söka efter mjölk (eller något annat livsmedel) nånstans. Finns ju typ bara den rutan som jag visade på bilden (den rödmarkerade) att skriva nånting i. Men du såg ju vad som hände när jag skrev nått där i. Så vad ska jag göra? :)
Paradiddle
2010-07-21, 08:03
Men vart ska man annars söka efter livsmedel? Finns ju ingen annan flik heller där man kan söka. Jo jag vet att man lägger till egna livsmedel i fliken "egna data".
Men problemet är ju att jag inte kan söka efter mjölk (eller något annat livsmedel) nånstans. Finns ju typ bara den rutan som jag visade på bilden (den rödmarkerade) att skriva nånting i. Men du såg ju vad som hände när jag skrev nått där i. Så vad ska jag göra? :)
Jag hade problem att få det att fungera förut men detta löste det:
Yes! Fick det att fungera! Fick upp denna felruta tidigare:
Trodde att man skulle fippla lite med makron men efter lite googlande så visade det sig att jag inte hade VBA för Office-program installerat så efter man lade till så funkar allt prima :D
http://support.microsoft.com/kb/282847/sv
Yay!
Vad händer när du skriver tex mjölk under Frukost på tex Måndagsfliken? Får du nån felruta då?
puppztah
2010-08-16, 21:59
fattar åssit av de här.. hur gör man för att lägga in tex proteindrink på måndag- frukost? står #MAKRO? nästan i alla rutor fast jag har aktiverat de
Skulle någon kunna vara snäll och lägga upp filen på en fungerande server?
Tack
Länken i första inlägget fungerar.
frippe33
2010-08-20, 14:17
Grymt bra mall och jävlar vad mycket fett och vad lite kolhydrater jag får i mig mot vad jag trodde.
Undrar dock över "Tonfisk i vatten avrunnen". Alla värden i tabellen stämmer med det jag läser på ICAs burk. På burken står det att vikten är 185g varav 150g tonfisk. Ska jag då föra in 185g eller 150g när jag ätit allt?
Värdet på "vatten" i tabellen verkar inte ha någon funktion när jag lägger till egna varor i tabellen. Samma för er andra?
Grymt bra mall och jävlar vad mycket fett och vad lite kolhydrater jag får i mig mot vad jag trodde.
Undrar dock över "Tonfisk i vatten avrunnen". Alla värden i tabellen stämmer med det jag läser på ICAs burk. På burken står det att vikten är 185g varav 150g tonfisk. Ska jag då föra in 185g eller 150g när jag ätit allt?
Värdet på "vatten" i tabellen verkar inte ha någon funktion när jag lägger till egna varor i tabellen. Samma för er andra?Läs vad du skrivit igen så tror jag du ser svaret.
"Tonfisk i vatten avrunnen". Alltså 185g med vatten, avrunnen väger den 150g. Men har du icas tonfisk har du ju mer exakta värden där på den. Fast de jag köper på Konsum har nästan samma så jag bryr mig inte om att lägga in fler.
Du kan ju lägga in egna då du har en egen flik för det. Jättelätt idag då det mesta har innehållsförteckning med kcal per 100g angett och makronutrienter.
KalleTeodor
2010-08-21, 20:49
förstår inte hur det funkar
frippe33
2010-08-23, 11:43
Läs vad du skrivit igen så tror jag du ser svaret.
"Tonfisk i vatten avrunnen". Alltså 185g med vatten, avrunnen väger den 150g. Men har du icas tonfisk har du ju mer exakta värden där på den. Fast de jag köper på Konsum har nästan samma så jag bryr mig inte om att lägga in fler.
Du kan ju lägga in egna då du har en egen flik för det. Jättelätt idag då det mesta har innehållsförteckning med kcal per 100g angett och makronutrienter.
Tackar. Ville bara vara säker. På Abbas burk stod det lite tydligare förklarat att näringsinnehållet gäller på de 150g tonfisk utan vatten.
Finns det en senare version än den i förstaposten? Har kollat några sidor bak i tråden men det leder endast till döda länkar.
För den i förstaposten har endast 19 olika livsmedel.
Tack!
Finns det en senare version än den i förstaposten? Har kollat några sidor bak i tråden men det leder endast till döda länkar.
För den i förstaposten har endast 19 olika livsmedel.
Tack!
Under fliken slv_data ligger livsmedeln och de är betydligt fler än 19... Däremot är det inte den nyaste databasen från SLV längre, och hur man uppdaterar har jag ingen aning om.
Det kan säkert någon som kan Excel :)
Under fliken slv_data ligger livsmedeln och de är betydligt fler än 19... Däremot är det inte den nyaste databasen från SLV längre, och hur man uppdaterar har jag ingen aning om.
Det kan säkert någon som kan Excel :)
Ah, såg inte det, tack så mycket!
shizzzle
2010-09-17, 10:16
såg att Nelli, har detta programet, testade att ladda hem det, fast stod no files found:/ nån som har detta? Vill också ha där man kan se hur mycket kalorier man ska stoppa i sig för att behålla vikt samt gå ner i vikt
vore jättetacksam om jag fick hjälp
shizzzle
2010-09-17, 10:18
DVS denna..
nya länkar eftersom de andra slutat fungera!
http://www.4shared.com/document/ysTi4csO/mat_kvinna.html
http://www.4shared.com/document/ErDXdpmR/mat_man.html
Namehere
2010-10-18, 20:55
Jag kan inte skriva in grejer så att den kalkylerar av sig själv.. står även NAME överallt, och verktyg -> säkerhet osv. . säkerhet finns inte ens.
basselona
2010-10-28, 17:13
någon som vet hur man får mac-mallen att fungera på nya office11 till mac?
Jag använder excel 2007 och den funkar men det står #NAME? nästan över allt och den är EXTREMT seg och den laggar hela tiden.. Hjälp någon? tycker ni ja bör ändra till excel 2003 för den kanske funkar snabbare eller är jag helt ute och cyklar?
Jag använder excel 2007 och den funkar men det står #NAME? nästan över allt och den är EXTREMT seg och den laggar hela tiden.. Hjälp någon? tycker ni ja bör ändra till excel 2003 för den kanske funkar snabbare eller är jag helt ute och cyklar?
Det är samma för mig. Någon som vet en version av excelmallen som är kompatibel med microsoft office 2007?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.