Visa fullständig version : Blir det krig i Ukraina?
Sidor :
[
1]
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Lyssnar på radioprogrammet Gräns, om Ryssland och NATO och säkerhetspolitik. I veckor känns det som man läst om en stundande invasion av Ukraina, och allt mer militär uppladdning.
Så min fråga är kort och gott - Tror ni det blir krig och invasion?
skyffelmördarn
2022-01-31, 19:57
Nej, det kommer hålla på såhär nu i ett tag och sen kommer det tystas ner.
BelowAverage
2022-01-31, 19:57
Jag vet inte, och hoppas det inte blir mer krig än det redan är i Ukraina.
Däremot verkar USA vara riktigt illa däran på hemmaplan och en sanning jag ofta fått höra är att när hemmapolitiken går skit sitter det fint med yttre fiender och krig. Det här se ut att kunna bli ett exempel för eller emot den sanningen
Magnus N
2022-01-31, 20:18
Inte varit mer sannolikt än sedan 2014 iaf.
High1ander
2022-02-01, 00:49
Tror nog en stor del är bara Putin som köper lite förhandlingsläge och eventuellt har några andra problem som han vill bli slippa fokus på.
USA markerar ju ganska kraftigt emot, så krävs nog en nivå av idiot/klantighet för att kicka igång ett riktigt krig. Detta är ju inte heller ett "periferi-krig" som Vietnam där t.ex. två "kalla krigs-nationer" kan slåss. Utan det är Rysslands bakgård och därmed blir det mera allvarligt.
Jag har noll koll på hur sugna Ryssarna är på att kriga egentligen, dels hos folket och generaler. Dvs, vet inte hur stark deras propaganda är för att starta ett krig.
USA har ju ingen lust med krig, men i vanlig anda så har de inget problem med att "skydda världen" om de måste och därmed få till en opinion hemma för krig.
ChuckTesta
2022-02-01, 01:13
Planen är sovjet 2022.
Det som är lite skrämmande här är att många fristående experter verkar anse att det nog blir krig.
Putin tror att det fortfarande är kalla kriget och att han kan diktera andra länders självbestämmande med svepande trams som "intressesfär".
Dessutom är det redan krig i Ukraina, Ryssland har redan invaderat och stulit en bra bit land. Frågan är bara om dom ska gå än djupare in och det verkar som det kan bli så.
Det jag vet är att folk i både Ryssland och Ukraina är sura och förbannade över mediahetsen i Väst. (Har släkt i Ukraina). Dom känner inte igen sej i den bild som målas upp av västmedia.
Det jag vet är att folk i både Ryssland och Ukraina är sura och förbannade över mediahetsen i Väst. (Har släkt i Ukraina). Dom känner inte igen sej i den bild som målas upp av västmedia.
Vilken bild har dom då? I Ryssland så finns det kanske inte så mycket alternativ media med stor spridning?
Jobbar med en man från Ukraina. På han låter det tvärtom då han beskriver hur ryssen beter sig samt hur indoktrinerad befolkningen i östra Ukraina blivit.
Ja vad är det dom inte känner igen sig vid? Att dom förlorat krim, en hyfsad bit land i östra ukraina samt tusentals döda unga soldater som dödats av rysslands invasion?
Tycker man fokuserar helt fel om man bara stirrar på Ryssland och börjar prata om Sovjet, Nato etc.
Frågan man ska ställa sig är vad Ryssland och Kina har planerat.
Tror nog en stor del är bara Putin som köper lite förhandlingsläge och eventuellt har några andra problem som han vill bli slippa fokus på.
+1.
Vladimir vill få en större plats vid de internationella borden och skapa lite stabilitet på hemmafronten. Han skulle aldrig ge sig in i ett krig han inte är helt säker på att vinna, för går det dåligt så ryker han direkt. Vi måste tänka på att han inte bara är diktator utan autokrat, vilket skiljer Ryssland från exempelvis Kina. Skulle opinionen vända runt Xi Jinping kan partiet peta honom och skapa stabilitet genom en ny ledare, för det är partiet som är basen för regimen. I Ryssland är Putin, i alla fall utåt sett, hela regimen förkroppsligad. Faller Putin så faller regimen. Då går det inte att ta samma risker.
Ryssland är världens mest resursrika land de har mycket lite att tjäna på ett invasionskrig om NATO involveras och skulle inte fixa det utan kinas hjälp.
Ryssland är nog mer intresserade att arbeta med projektet nya silkesvägen, "Belt and Road Initiative"
https://en.wikipedia.org/wiki/Belt_and_Road_Initiative
Ukrainas premiärminister är jude, Ukrainas president är jude, stor del av Biden-administrationen är judar. Liksom judar var överrepresenterade i ledarskapet hos ryska revolutionärerna en gång i tiden.
Vill man således försöka få en idé om huruvida det blir krig eller inte gör man nog bäst i att försöka studera vad judarna gör.
sDblBv5C8P0
Dominic's kommentar har inga faktafel, däremot kanske han gör en felaktig analys.
Studerar du högerfalangen inom israelisk politik som exempelvis netanyahu och partitet likud och sekten chabad lubavitch ser man att alla dessa har täta band med Putin och Ryssland.
Känns som ett strategiskt misstag att ge väst åtta år att rusta upp Ukraina för att sedan skramla i månader utanför gränsen så att de har maximal tid att förbereda sig och knyta avtal med andra länder. Tyskland har förvisso lagt sig på rygg men övriga länder har tvingats in i ett hörn där de omöjligt kan förbli passiva. Ser inget nämnvärt som talar till Rysslands fördel. Gasberoendet försvinner inte på många år även om Tyskland börjar bygga kärnkraft igår.
Troligtvis handlar det bara om att få USA till förhandlingsbordet där Biden är oerhört svag.
Magnus N
2022-02-05, 18:47
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/273044837_10160240431198675_5986187691911495438_n. jpg?_nc_cat=102&ccb=1-5&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=9TnOOTKUbN0AX-5esnP&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=00_AT9v6NFUGXUmdocM6Q41f9VhQx0cKAcjLpEb6UYCFo5H 2w&oe=6204A05E
Polackerna håller inte tillbaks :)
Läskeblask
2022-02-05, 19:23
Jag har alltid funderat över hur populär Putler egentligen är i Ryssland. Koruptionen är enorm,ingen yttrandefrihet, miljontals människor lever utan vatten,värme och avlopp. Tror Putin eventuellt söker lite mer vänner i hemlandet genom att försökavisavar skåpet skall stå. Utan att ha bättre koll men är det inte så att i princip alla gamla sovjetländer har det bättre ställt än Ryssland sett till ekonomin och levnadsstandarden idag? Jag ser på Ryssland som ett U-land och ett sådant kan endast förlora på en sån här konflikt
Nattljus
2022-02-05, 19:30
Jag har alltid funderat över hur populär Putler egentligen är i Ryssland.
Inte poppis, men brett accepterad i brist på alternativ. Det finns ingen opposition cofffee
Magnus N
2022-02-05, 19:53
Jag har alltid funderat över hur populär Putler egentligen är i Ryssland. Koruptionen är enorm,ingen yttrandefrihet, miljontals människor lever utan vatten,värme och avlopp. Tror Putin eventuellt söker lite mer vänner i hemlandet genom att försökavisavar skåpet skall stå. Utan att ha bättre koll men är det inte så att i princip alla gamla sovjetländer har det bättre ställt än Ryssland sett till ekonomin och levnadsstandarden idag? Jag ser på Ryssland som ett U-land och ett sådant kan endast förlora på en sån här konflikt
Mycket troligt i de länder som ligger västerut ifrån Ryssland, men kollar du in alla de som ligger i Centralasien så har de skulle jag säga det sämre.
Nattljus
2022-02-10, 13:36
Jag läste att en rysk invasion av Ukraina kunde leda till att uppåt fem miljoner flyktingar rinner in i Polen.
Magnus N
2022-02-11, 20:24
Skriver upp möjligheten i medierna just nu iaf:
"USA förväntar sig att Ryssland kommer invadera Ukraina nästa vecka.
Det uppger flera källor inom den amerikanska försvarsmakten till PBS-journalisten Nick Schifrin.
”Amerikanska tjänstemän förväntar sig en fruktansvärt blodig kampanj som börjar med två dagars bombningar från luften och cyberkrigsföring, följt av en invasion, med en regimändring som troligt mål”, skriver han på Twitter."
https://www.expressen.se/nyheter/uppgifter-da-kommer-ryssland-att-invadera/
Båda USA och UK har i veckan bett alla sina medborgare som finns i landet att lämna med
Magnus N
2022-02-11, 20:48
Nato har möte:
https://twitter.com/terischultz/status/1492205302376247301?cxt=HHwWisC5waC0sLUpAAAA
JUST IN:
#NATO ambassadors have convened a highly unusual Friday night meeting to discuss increased concerns about Russian military planning.
TommyBoy
2022-02-11, 21:09
Ryssland sitter också på gasledningen till Europa som de kan stänga av om EU lägger sig i. =skyhöga elpriser igen.
Börsen lär också ta mycket stryk om det drar igång med väpnad konflikt. Inflationen på det och vi har en stundande lågkonjunktur, räntehöjningar och bostadsmarknadskrasch.
Nattljus
2022-02-11, 21:13
HpHKXtENbxc
Magnus N
2022-02-11, 21:18
Ryssland sitter också på gasledningen till Europa som de kan stänga av om EU lägger sig i. =skyhöga elpriser igen.
Börsen lär också ta mycket stryk om det drar igång med väpnad konflikt. Inflationen på det och vi har en stundande lågkonjunktur, räntehöjningar och bostadsmarknadskrasch.
Mer orolig för spridningsrisken än ekonomin ifall de verkligen går in i Ukraina.
Känns väldigt lätt i ett sådant läge att Baltstaterna dras in och då är det fan nära
TommyBoy
2022-02-11, 21:42
Mer orolig för spridningsrisken än ekonomin ifall de verkligen går in i Ukraina.
Känns väldigt lätt i ett sådant läge att Baltstaterna dras in och då är det fan nära
Sant men hoppas att du har fel. Tror inte att det sprider sig utanför. EU och USA kommer nog bara svara med sanktioner, inte våld. Putin räknar nog kallt med det så att han kan ta Ukraina och sen låta resten rinna ut i sanden. Ryssland kan också sanktionera.
Magnus N
2022-02-11, 21:47
Sant men hoppas att du har fel. Tror inte att det sprider sig utanför. EU och USA kommer nog bara svara med sanktioner, inte våld. Putin räknar nog kallt med det så att han kan ta Ukraina och sen låta resten rinna ut i sanden. Ryssland kan också sanktionera.
kanske, ska inte glömma vi har Vitryssland med i leken med som kan göra något dumt och dra in fler nationer i det.
Har bara svårt att se hur ett krig mot Ukraina , hur det kan hållas begränsat.
Vad kan Ryssland göra sanktionsmässigt, gasen kan de strypa såklart men vad annars ?
TommyBoy
2022-02-11, 22:01
kanske, ska inte glömma vi har Vitryssland med i leken med som kan göra något dumt och dra in fler nationer i det.
Har bara svårt att se hur ett krig mot Ukraina , hur det kan hållas begränsat.
Vad kan Ryssland göra sanktionsmässigt, gasen kan de strypa såklart men vad annars ?
Olja. Sen har de redan stoppat import av livsmedel från EU. De kan handla med öst istället. Detta är väl underbyggt.
Magnus N
2022-02-11, 22:11
Olja. Sen har de redan stoppat import av livsmedel från EU. De kan handla med öst istället. Detta är väl underbyggt.
Hur stor del är denna export ifrån EU till Ryssland?
Stämmer denna är det som du säger mest olja/gas, livsmedel och annat rör sig om smådelar i sammanhanget.
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/a/a1/EU_trade_with_Russia_by_product_group%2C_2010_and_ 2020.png
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=File:EU_trade_with_Russia_by_produ ct_group,_2010_and_2020.png
https://ec.europa.eu/trade/policy/countries-and-regions/countries/russia/
Russia is the EU's fifth largest trade partner, representing 4.8% of the EU’s total trade in goods with the world in 2020.
The EU is Russia's biggest trade partner, accounting for 37.3% of the country’s total trade in goods with the world in 2020. 36.5% of Russia’s imports came from the EU and 37.9% of its exports went to the EU.
Russia is the origin of 26% of the EU’s oil imports and 40% of the EU’s gas imports*. Energy price volatility directly affects the volume of bilateral trade.
Så som jag ser det är det enbart egentligen olja/gas de kan använda som påtryckning som är kännbara
TommyBoy
2022-02-11, 22:18
Hur stor del är denna export ifrån EU till Ryssland?
Stämmer denna är det som du säger mest olja/gas, livsmedel och annat rör sig om smådelar i sammanhanget.
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/images/a/a1/EU_trade_with_Russia_by_product_group%2C_2010_and_ 2020.png
https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=File:EU_trade_with_Russia_by_produ ct_group,_2010_and_2020.png
https://ec.europa.eu/trade/policy/countries-and-regions/countries/russia/
Russia is the EU's fifth largest trade partner, representing 4.8% of the EU’s total trade in goods with the world in 2020.
The EU is Russia's biggest trade partner, accounting for 37.3% of the country’s total trade in goods with the world in 2020. 36.5% of Russia’s imports came from the EU and 37.9% of its exports went to the EU.
Russia is the origin of 26% of the EU’s oil imports and 40% of the EU’s gas imports*. Energy price volatility directly affects the volume of bilateral trade.
Så som jag ser det är det enbart egentligen olja/gas de kan använda som påtryckning som är kännbara
Så är det nog. Livsmedelsbojkotten kan vara att inta en från väst oberoende position. Vilket är ytterligare ett tecken på att man menar allvar med att starta krig.
Hur tolkar ni USA:s agerande? Tycker man åtminstone 2 ggr / vecka läser att man från amerikanskt håll varnar för ”nära förestående attack”, men situationen verkar ändå densamma.
Vad är agendan med detta? Blir lite av ”vargen kommer” över det hela…
trädgårdsmöbel
2022-02-12, 09:13
Hur tolkar ni USA:s agerande? Tycker man åtminstone 2 ggr / vecka läser att man från amerikanskt håll varnar för ”nära förestående attack”, men situationen verkar ändå densamma.
Jag tolkar det som att USA verkligen behöver en stark yttre fiende (som numera inte kan vara Kina eller muslimsk eftersom det blåser starka woke-vindar) för att kunna hålla ihop sig själv. Någon att vara rädd för, känna sig bättre än och kunna peka finger åt.
TommyBoy
2022-02-12, 09:16
Gissar på att USA måste visa sig starka inför Putin. Tror också att man sen viker sig och gör eftergifter till Ryssland när det väl gäller.
Men först så flyttar man fram sina positioner tillsammans med Nato. Kanske in i Polen. Lite penismätning. Politiskt spel från båda hålla där man ska brösta sig och inte förlora ansiktet.
Magnus N
2022-02-12, 09:19
Att det helt enkelt är en svår situation att få klarhet i. Sedan får vi bara reda på vad de går ut i medierna med.
Men att det trappats upp är uppenbart och att nu flertalet länder ber medborgare lämna Ukraina ska man inte ta helt lätt på.
Magnus N
2022-02-12, 09:21
Jag tolkar det som att USA verkligen behöver en stark yttre fiende (som numera inte kan vara Kina eller muslimsk eftersom det blåser starka woke-vindar) för att kunna hålla ihop sig själv. Någon att vara rädd för, känna sig bättre än och kunna peka finger åt.
Kina har dock usa tagit en allt mer konfrontativ hållning till de senaste 6 åren så där håller jag inte helt med.
Att det helt enkelt är en svår situation att få klarhet i. Sedan får vi bara reda på vad de går ut i medierna med.
Men att det trappats upp är uppenbart och att nu flertalet länder ber medborgare lämna Ukraina ska man inte ta helt lätt på.
Absolut är situationen svår att förutspå. Samtidigt så måste det finnas någon strategi bakom det ständiga larmandet. Har svårt att tänka mig att uppgifterna läcker ut oavsiktligt.
Sen verkar ju det lite oroväckande att man nu börjar uppmana medborgare att lämna Ukraina, det håller jag med om…
Magnus N
2022-02-12, 11:57
Absolut är situationen svår att förutspå. Samtidigt så måste det finnas någon strategi bakom det ständiga larmandet. Har svårt att tänka mig att uppgifterna läcker ut oavsiktligt.
Sen verkar ju det lite oroväckande att man nu börjar uppmana medborgare att lämna Ukraina, det håller jag med om…
Ett syfte med larmandet som vi får genom medier kan jag tänka mig är att dels få opinionen på sin sida, förbereda människor mentalt för vad som kan komma, kanske få politiska ledare i tveksamma länder att justera hållning etc.
Nej att det läcks oavsiktligt känns duktigt orealistiskt
shut teh face
2022-02-12, 12:03
Jag tror Ryssland invaderar, och väst/eu/nato gör ingenting förutom att rasa i media.
skyffelmördarn
2022-02-12, 12:18
Jag tror Ryssland invaderar, och väst/eu/nato gör ingenting förutom att rasa i media.
Sanktioner, det är allt.
trädgårdsmöbel
2022-02-12, 12:44
Kina har dock usa tagit en allt mer konfrontativ hållning till de senaste 6 åren så där håller jag inte helt med.
Njaeee, Biden har mest vart konfrontativ eftersom han blivit tvungen att vara det, Trump härjade mer till vardags.
Kina är verkligen speciellt. Klagar nån från USA om Kina blir de mest udda grupper nervösa, Hollywood tex. var de inte "Free Tibet!" för inte så många år sedan? WWE, något som verkat så republikanskt och patriotiskt tidigare, men dess anställda får inte klaga på Kina gör de det måste de om offentlig ursäkt. TV- och datorspelsföretag, osv osv. Även väldigt vänstervridna college får generösa donationer från Kina, så där är man nog bara konfrontativ när man måste numera.
Var väl i South park de satte fingret på detta, "Not even the PC-Babies cry over China, and the PC-Babies cry over everything"
shut teh face
2022-02-12, 13:42
Sanktioner, det är allt.
Det vågar man nog knappt göra utan att riskera att gasen slutar komma helt från Ryssen
Magnus N
2022-02-12, 14:08
Njaeee, Biden har mest vart konfrontativ eftersom han blivit tvungen att vara det, Trump härjade mer till vardags.
Kina är verkligen speciellt. Klagar nån från USA om Kina blir de mest udda grupper nervösa, Hollywood tex. var de inte "Free Tibet!" för inte så många år sedan? WWE, något som verkat så republikanskt och patriotiskt tidigare, men dess anställda får inte klaga på Kina gör de det måste de om offentlig ursäkt. TV- och datorspelsföretag, osv osv. Även väldigt vänstervridna college får generösa donationer från Kina, så där är man nog bara konfrontativ när man måste numera.
Var väl i South park de satte fingret på detta, "Not even the PC-Babies cry over China, and the PC-Babies cry over everything"
Jag tänkte mest tongångarna ifrån administrationen och armen inte vad företag och Hollywood gör. Ifrån Trump och sedan Biden har konfrontationsviljan absolut höjts jämte Kina.
Det vågar man nog knappt göra utan att riskera att gasen slutar komma helt från Ryssen
Frågan är om Ryssland vågar stänga den med. Om inte Kina tar över gas/oljan som EU i annat fall skulle köpt så kommer ekonomin för Ryssland ta en kraftig smäll.
Nattljus
2022-02-12, 14:23
Kina har energibrist som släcker ned hela städer, så jag tror nog de gärna köper.
Magnus N
2022-02-12, 19:00
https://www.whitehouse.gov/briefing-room/statements-releases/2022/02/12/readout-of-president-bidens-call-with-president-vladimir-putin-of-russia/
Readout of President Biden’s Call with President Vladimir Putin of Russia
"President Joseph R. Biden, Jr. spoke today with President Vladimir Putin of Russia about Russia’s escalating military buildup on the borders of Ukraine. President Biden was clear that, if Russia undertakes a further invasion of Ukraine, the United States together with our Allies and partners will respond decisively and impose swift and severe costs on Russia.
President Biden reiterated that a further Russian invasion of Ukraine would produce widespread human suffering and diminish Russia’s standing. President Biden was clear with President Putin that while the United States remains prepared to engage in diplomacy, in full coordination with our Allies and partners, we are equally prepared for other scenarios."
Läskeblask
2022-02-13, 07:45
Har inställningen ändrats? Jag tolkade tidigare saken som att USA inte blandar in armen i detta?
Har inställningen ändrats? Jag tolkade tidigare saken som att USA inte blandar in armen i detta?
Kan vara NATO som Biden åsyftar här. USA kan bidra med annat än bara marinkårssoldater.
Magnus N
2022-02-13, 09:13
Usa har iaf inte ändrat position gällande att agera militärt ifall Ryssland går in. Men de vill nog säkra upp ifall det spiller över. Utökat med 3k fler soldater i Polen t.ex.
Magnus N
2022-02-13, 09:19
"US staff at the Organisation for Security and Cooperation in Europe (OSCE) started to withdraw by car from the rebel-held city of Donetsk in eastern Ukraine on Sunday, a Reuters witness said, amid fears of a possible Russian invasion."
https://m.jpost.com/breaking-news/article-696299
https://www.spiegel.de/politik/deutschland/krise-in-osteuropa-cia-rechnet-mit-russischem-angriff-kommende-woche-a-2e10a45f-b6eb-4b1a-b692-2edc64c04adf-amp
"According to several diplomats and military officials, the United States gave many details about the secret briefings. Routes for the Russian invasion were specifically described, as well as individual Russian units and what tasks they were to take on. February 16 was given as the possible date for the start of the invasion."
shut teh face
2022-02-13, 16:18
Hur kan det låta när världsledare träffas/pratas i tider som dessa? Biden, Macron och många fler träffar och pratar med Putin, är det hårda bud som gäller eller är det typ "öhhm du Joe vi kanske måste invadera Ukraina, vi kanske kan undvika det om du säger att Macron är en soyboy" varvid Joe svarar "okej jag gör det på torsdag sen kan du blåsa av allt"
Nattljus
2022-02-13, 16:19
Hur kan det låta när världsledare träffas/pratas i tider som dessa? Biden, Macron och många fler träffar och pratar med Putin, är det hårda bud som gäller eller är det typ "öhhm du Joe vi kanske måste invadera Ukraina, vi kanske kan undvika det om du säger att Macron är en soyboy" varvid Joe svarar "okej jag gör det på torsdag sen kan du blåsa av allt"
Det brukar finnas både kameror och mikrofoner närvarande, så du kan nog se hela saken med egna ögon alternativt läsa referatet.
skyffelmördarn
2022-02-13, 17:12
Dom är nog ganska goda vänner allihopa, lika barn leka bäst o.s.v.
Korrumperade politiker.
Fint proyskt skitsnack, exakt samma propaganda spys ut från Kreml.
Det är Ryssland som annekterat krim och invaderat Ukraina och där tagit mark i östra ukraina där dom sedan åratal bedriver ett aktivt men lågintensivt krig.
Det är Ryssland som tror att dom fortfarande är sovjet och därmed kan diktera andra staters angelägenheter. Ukraina tillhör inte Ryssland, Ukraina tillhör Ukraina, och det är ryssen som står och bankar på dörren igen, pissfull, med picken i näven för att ännu en gång våldta en granne.
Rysslands hela ekonomi är ungefär lika stor som Italiens. Så dom är en myra i sammanhanget.
Det dom kan göra är att jävlas med gasen och jag hoppas att dom gör det så att västeuropa inser att man inte kan göra sig beroende av en maffiastat och klipper alla band avseende energi med Ryssland.
Bygg ut kärnkraft och vindkraft och importera LNG från USA tills det är klart. Håll gruvfyllot Ryssland på armslångt avstånd tills dess att det blir en demokrati och rättsstat, om någonsin.
Börjar förstå Chamberlain och hans besvärjelse "fred i vår tid". Sjukt osugen på konflikt som kan urarta käpprätt åt helvete.
Från europeisk synvinkel så kan vi väl se till att en urladdning sker i Taiwan istället.:d
Sen det där med André Schiffrin, det där är liberal krigshets. Men... kolla in hans bakgrund så klarnar det, alla liberaler är inte krigshetsare.
För övrigt förbannar jag de förslavade tyskarna som spelar EU rätt i händerna för dyr amerikansk LNG. Så onödigt. Nå grodätarna är stolta nog att vilja se EU som stormakt, så de ska fixa kärnkraftsel.
Magnus N
2022-02-14, 20:43
"Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy said Monday that his government has been told that Wednesday, Feb. 16, will be "the day of attack" when Russia invades Ukraine.
The United States and its allies have repeatedly warned of an imminent invasion by Russia, which has stationed some 130,000 troops near Ukraine's borders to the north, south and east. Russia denies it is planning an invasion.
"We are told that February 16 will be the day of the attack," Zelenskyy said in a statement posted on Facebook, without saying who provided this information."
https://www.nbcnews.com/news/world/ukraine-president-says-told-russia-will-attack-wednesday-rcna16185
skyffelmördarn
2022-02-14, 21:26
Om man har blivit informerad om att man ska bli anfallen på ett visst datum så är det nog en sak som är säker; Det kommer inte ske på det datumet.
Magnus N
2022-02-14, 21:32
Om man har blivit informerad om att man ska bli anfallen på ett visst datum så är det nog en sak som är säker; Det kommer inte ske på det datumet.
Eller så går det inte stoppa oavsett.
Men troligtvis så är det inte den dagen ;)
skyffelmördarn
2022-02-14, 23:31
Undra om de finns frivilliga från Sverige som åker ner till Ukraina för att ge ryssen på moppen?
Undra om de finns frivilliga från Sverige som åker ner till Ukraina för att ge ryssen på moppen?
Har ju redan funnits flera, även finnar. Finns bla en lång tråd på flashback där man kunde ställa frågor till en kille som var där nere i östra Ukraina.
Har ju redan funnits flera, även finnar. Finns bla en lång tråd på flashback där man kunde ställa frågor till en kille som var där nere i östra Ukraina.
https://www.flashback.org/t2573781
PixelMiner
2022-02-15, 16:22
Regimtrogen media i Ryssland rapporterar nu att man avstyrt ett terrordåd i det av Ryssland ockuperade Luhansk:
https://tass.ru/mezhdunarodnaya-panorama/13715125
Nattljus
2022-02-15, 16:27
Ryska ledarskapet jobbar på ett snabbt erkännande av östukraina som självständig stat.
skyffelmördarn
2022-02-15, 20:56
https://www.flashback.org/t2573781
Ja jo, men jag menade nu 2022 och inte 2015. Jag kommer också ihåg Mikael Skillt, men han åkte väl ner redan 2014? helvete vad länge den här konflikten verkat pågå.
Magnus N
2022-02-15, 21:03
Se vad Biden kommer ut med under kvällens presskonferens.
Undrar om Ryssland låg bakom dagens cyberattack mot Ukraina med(skulle tro det iaf)
PixelMiner
2022-02-16, 11:47
Nuvarande uppladdning:
https://pbs.twimg.com/media/FLq0pR2WQAk5etd.jpg
RökteUppMinKatt
2022-02-16, 12:02
För någon som har noll koll, varför är det konflikt?
Magnus N
2022-02-16, 12:36
Ryssland arga de inte får bestämma över andra länder
Ukraina var en sovjetrepublik som bröt sig fri och arbetade under många år för att bli en del av EU. Runt 2012 så skulle avtal i ett led mot detta skrivas på men Viktor Yanukovych (presidenten) vägrade och försökte istället utöka ett samarbete med Rysslands motsvarighet. Demonstrationer mot hans beslut och korruption ökade kontinuerligt för att få ordentligt fart när han begränsade mötesfriheten.
Våldsamma upplopp urartade och krypskyttar med okänd härkomst dök upp och började skjuta ihjäl både demonstranter och poliser. Yanukovych flydde till Ryssland och Ukrainas parlament valde en ny ledare efter att flera politiker övergett Yanukovych. Första beslutet var att dra tillbaka poliserna för att undvika konfrontation. Yanukovych menade att det var en statskupp.
I samband med det så dök "ryssar på semester" upp i östra Ukraina och besegrade omgående Ukrainas armé som tvingades till reträtt. Primära målet verkar ha varit att ockupera Krim (Sevastopol) där Ryssland sedan urminnes tider har sin Svarta havet-flotta men även Donbas som till stor del består av ryssar. Ryssland menar att Krim alltid tillhört dem men varit "utlånat" till Ukraina på pappret eftersom det ändå var en del av Sovjet. Sedan har det i princip blivit ett skyttegravskrig eftersom Ryssland inte kan nyttja sin klassiska köttmur samtidigt som man hävdar att man inte är involverade, utan man tvingas förlita sig på soldaternas skicklighet där Ukraina står emot bra. Finns en hel del videomaterial på ryssar som mest påminner om talibanernas yolo stridsteknik.
Förra året så började Ryssland utöka mängden soldater och materiel vid gränsen. Något som kontinuerligt pågått till den grad att man i dagsläget i princip har omringat Ukraina med hela sin militär (bland annat från östryssland) under en gigantisk "övning" som bland annat stängt av Svarta havet. Ryssland har en historik av att anfalla grannländer under OS och enligt läckta uppgifter så ska en attack ske nu.
Varför eskalerar Ryssland och vad är målet? Svårt att veta. En stor del av gasleveranserna till EU går genom Ukraina samtidigt som europeiska politiker är emot Nord Stream 2. Tyskland pausade godkännandet i höstas varpå Ryssland ströp gasleveranserna och elpriserna sköt i taket. Genom att tvinga väst till förhandlingsbordet så skulle man kunna få två flugor i en smäll. Dels få igång Nord Stream 2 och dels lamslå Ukraina. Dessutom så röstade ryska parlamentet häromdagen igenom att man ska erkänna de ockuperade delarna av Ukraina som självständiga länder, men som vanligt så krävs Putins godkännande för att det ska verkställas.
PixelMiner
2022-02-16, 13:44
https://pbs.twimg.com/media/FLtW7jOXwAQdf9d.jpg
https://twitter.com/KluddNiklas/status/1493883285134626816
Ett annat alternativ är väl att hindra Ukraina från att gå med i Nato. Att man vill ha Ukraina som ett buffertland.
Samt att man som vanligt vill spänna musklerna och visa sig mäktiga inför väst och den egna befolkningen.
Magnus N
2022-02-16, 20:45
https://twitter.com/idreesali114/status/1494031984238149651
Feb 16 (Reuters) - Russia is continuing to move troops to the Ukrainian border and is likely to launch a "limited" military attack against the country, the head of the Estonian Foreign Intelligence Service said on Wednesday.
The attack would include missile bombarding and the occupation of "key terrain" in Ukraine, Mikk Marran, Director General of Estonian Foreign Intelligence Service said.
Nu är det Estland som varnar, iaf en förändring än enbart ha USA som höjer varningens finger
humancentipede
2022-02-16, 23:29
hoppas dom använder termobariska missiler igen .. dom är coola som fan .. ser ut som små atombomber .. ;)
https://pbs.twimg.com/media/FLtW7jOXwAQdf9d.jpg
https://twitter.com/KluddNiklas/status/1493883285134626816
Snarare:
CnZUsYcy6L8
Agitator
2022-02-17, 00:19
USA/Väst får anses vara boven här.
Ja vi vet ju vad som hände och vad som skulle kunna hänt under kubakrisen 1962. Upprepa inte det. Skarp militär gräns flyttad just intill USA.
Vi fick internet, skämt åsido.
Oavsett, östeuropa har varit de mest aktiva med -inget mer krig, i musik och konst, så till den grad att väst tycker de är löjliga. Ja säg det nu.
Det är dock ett långt avstånd mellan att bitcha och spänna muskler och att faktiskt kriga.
Nej Ryssland, ta det lungt nu, oftast hittar man freden i partyt. De flesta av oss vill vara goda vänner. Relax.
hFo4Yo_Mk34
USA/Väst får anses vara boven här.
Boven i vad? I att stå upp för Ukrainas rätt till självbestämmande eller att i realtid offentliggöra den ryska uppladdningen?
Läskeblask
2022-02-18, 18:00
Konstigt att man alltid talar om att kommer det bli krig. Kriget har börjat för länge sedan. I dagens krigsföring ingår cyberattacker, spridande av propaganda osv. Iofs så förstår jag nog att man menar ett storskaligt krig men ändå. Efter att ha läst lite så påstås det att Ryssland inte har möjlighet att ta fullständig kontroll över Ukraina. Ukraina är stort och finns inte tillräckligt soldater. Ryssland behöver folk andra ställen också, inte bara vid ukrainska gränsen. Dessutom blir det dyrt. Väst kommer ge sitt stöd på ett eller annat sätt. Nej min gissning är att nån slags fred kommer slutas men kan ta tid. Ryssarna är dock oberäkneliga så vem vet
Agitator
2022-02-18, 18:26
NUC2EQvdzmY
Konstigt att man alltid talar om att kommer det bli krig. Kriget har börjat för länge sedan. I dagens krigsföring ingår cyberattacker, spridande av propaganda osv. Iofs så förstår jag nog att man menar ett storskaligt krig men ändå. Efter att ha läst lite så påstås det att Ryssland inte har möjlighet att ta fullständig kontroll över Ukraina. Ukraina är stort och finns inte tillräckligt soldater. Ryssland behöver folk andra ställen också, inte bara vid ukrainska gränsen. Dessutom blir det dyrt. Väst kommer ge sitt stöd på ett eller annat sätt. Nej min gissning är att nån slags fred kommer slutas men kan ta tid. Ryssarna är dock oberäkneliga så vem vet
Ja, krigsporren står ju västerländsk mainstream-media för.
Gick in på ryska sajter igår och såg hur man istället gjorde sig lustiga över CNN som bisarrt nog hade ordnat en timer som skulle räkna ner fake-invasionen som man så självsäkert hävdade skulle ske den 16:e. Ungefär som det skulle fått reda på sånt i förväg.
Inte heller frågar någon journalist Biden om varför han inte svarat på Rysslands förslag om att de ska ta alla kärnvapen tillbaka till sitt territorium i utbyte mot att USA backar sina från Ryssland. Istället får han massa frågor om när han tror Putin invaderar.
Samma NPC:er som tyckte massinvandring var en jättebra idé, gick på Trump/Ryssland-sammansvärjningen, klimathysterin och har varit helt hysteriska över corona-hypen är nu lika självsäkra på att Putin kommer bomba sönder Ukraina och sen ta över hela Europa (invigningsdagen för OS var fel invasionsdatum liksom den 16:e så nu är man säker på att det sker här i helgen istället), medan man bryr sig föga om en sån som Trudeau som fryser bankkonton för oliktänkande.
Det är många svagsinta som verkligen sväljer allt som media säger åt dem.
https://twitter.com/ukiswitheu/status/1491816768788180992
Svagsint, sa Bill.
Läskeblask
2022-02-18, 20:55
Ja, krigsporren står ju västerländsk mainstream-media för.
Gick in på ryska sajter igår och såg hur man istället gjorde sig lustiga över CNN som bisarrt nog hade ordnat en timer som skulle räkna ner fake-invasionen som man så självsäkert hävdade skulle ske den 16:e. Ungefär som det skulle fått reda på sånt i förväg.
Inte heller frågar någon journalist Biden om varför han inte svarat på Rysslands förslag om att de ska ta alla kärnvapen tillbaka till sitt territorium i utbyte mot att USA backar sina från Ryssland. Istället får han massa frågor om när han tror Putin invaderar.
Samma NPC:er som tyckte massinvandring var en jättebra idé, gick på Trump/Ryssland-sammansvärjningen, klimathysterin och har varit helt hysteriska över corona-hypen är nu lika självsäkra på att Putin kommer bomba sönder Ukraina och sen ta över hela Europa (invigningsdagen för OS var fel invasionsdatum liksom den 16:e så nu är man säker på att det sker här i helgen istället), medan man bryr sig föga om en sån som Trudeau som fryser bankkonton för oliktänkande.
USA vill såklart ha resten av europa på sin sida, i princip har de välminst att förlora om vi utgår från att det blir sanktioner osv. Hur som helst så är Ryssland boven. De får väl löjla sig hur de vill men det har dött över 10 000 människor och de har trupper längs med hela ukrainska gränsen. Så det att nån sprider ut rykten om invasionsdatum ser jag som ganska milt.
Magnus N
2022-02-20, 19:02
US official and another person with knowledge of the matter tell @NBCNews recent intelligence shows Russian military officials have been given an order to go ahead with an invasion. @JoshNBCNews @ckubeNBC
https://twitter.com/RichardEngel/status/1495453467372146690?cxt=HHwWhMC-zavA9cApAAAA
https://www.jpost.com/breaking-news/article-698088
"Russia's Aeronautical Information Center issued a NOTAM (a Notice to Airmen) on Sunday which will close most of the airspace over the Sea of Azov starting at midnight between Sunday and Monday."
Vem vet, kan bli en lång natt
trädgårdsmöbel
2022-02-20, 19:17
Biden says he's now convinced Putin has decided to invade Ukraine, but leaves door open for diplomacy
https://edition.cnn.com/2022/02/18/politics/joe-biden-russia-ukraine/index.html
Lite mycket "on the phase" att heta agitator och vara ryskt troll..
Biden är så dement att han inte vet vem han är, vart han är eller vad han gör. Ändå skall hela världen lita på hans omdöme.
Biden är så dement att han inte vet vem han är, vart han är eller vad han gör. Ändå skall hela världen lita på hans omdöme.
Du borde väl inse att det inte är han själv utan hans stab
Agitator
2022-02-20, 22:14
Det är väl inte svårt att se att USA/NATO är agiterande. Suvärenitet i all ära. Men det är geo politik vi pratar om. Det är inte så himla svart eller vitt.
Men säg att Kanada, Sydamerika och Ukraina tröttnar helt på USA/NATO av någon anledning och blir polare med Ryssland. Då skulle ni säkert tycka det är lika ok med suveränitet och att ryssland börjar plantera några war heads runt USA. Troligen inte. Lika lite som Ryssland tycker att USA/NATO borde släppa in ukraina.
Självklart bör länder kunna göra vad fan de vill. Men blir det för känsliga saker i det större spelet så kommer någon aktör säga ifrån. Svårare än så är det inte.
Krig har förts i alla tider och sedan kartan introducerades så har landsgränser ritats om konstant. Det är mer upprörande att Nord korea får existera än att Ryssland inte vill att Ukraina går med i NATO eller för den delen att Kina gör vad fan de vill och alla håller käften och lever sina liv som vanligt med saker made in china konstant.
Vi lever här och nu i denna verklighet där allt inte är så enkelt oavsett hur man än inte önskar att det vore så.
En rysk kollega sa till mig idag att hans vänner i Ryssland mest tror att detta är en flex av Putin
TommyBoy
2022-02-21, 18:57
Antingen drar han sig tillbaka med ursäkten "det var bara en övning". Eller så har vi krig. Lutar numer åt det första alternativet, men är osäker.
Magnus N
2022-02-21, 19:09
Pekar på att han kommer erkänna Donetsk och luhansk iaf. Kanske nöjer sig med det
PixelMiner
2022-02-21, 19:27
Pekar på att han kommer erkänna Donetsk och luhansk iaf. Kanske nöjer sig med det
Om han väljer att låta Ryssland erkänna utbrytsområdena så ligger det nog i farans riktning att detta kommer nyttjas för att gå in med trupp. Framförallt med tanke på att de Putin-trogna ledarna i de områdena har begärt militär hjälp.
skyffelmördarn
2022-02-21, 19:27
Det finns ju alltid en chans att de blir gerillakrig i Ukraina om Ryssen tar sig in där, och det kommer bli väldigt dyrt och svårt för Putin. Den sortens krig lönar sig nästan aldrig. Folk låtsas som att Putin har oändliga resurser, men Ryssar blöder precis som oss andra.
Magnus N
2022-02-21, 19:36
Om han väljer att låta Ryssland erkänna utbrytsområdena så ligger det nog i farans riktning att detta kommer nyttjas för att gå in med trupp. Framförallt med tanke på att de Putin-trogna ledarna i de områdena har begärt militär hjälp.
Det är nog att vänta sig faktiskt.
Frågan hur Ukraina och eu/usa kommer reagera
Det är väl inte svårt att se att USA/NATO är agiterande. Suvärenitet i all ära. Men det är geo politik vi pratar om. Det är inte så himla svart eller vitt.
Men säg att Kanada, Sydamerika och Ukraina tröttnar helt på USA/NATO av någon anledning och blir polare med Ryssland. Då skulle ni säkert tycka det är lika ok med suveränitet och att ryssland börjar plantera några war heads runt USA. Troligen inte. Lika lite som Ryssland tycker att USA/NATO borde släppa in ukraina.
Självklart bör länder kunna göra vad fan de vill. Men blir det för känsliga saker i det större spelet så kommer någon aktör säga ifrån. Svårare än så är det inte.
Krig har förts i alla tider och sedan kartan introducerades så har landsgränser ritats om konstant. Det är mer upprörande att Nord korea får existera än att Ryssland inte vill att Ukraina går med i NATO eller för den delen att Kina gör vad fan de vill och alla håller käften och lever sina liv som vanligt med saker made in china konstant.
Vi lever här och nu i denna verklighet där allt inte är så enkelt oavsett hur man än inte önskar att det vore så.
Och hur försvarar du att Ryssland har tagit över flera delar av Ukraina med våld för att kalla det sitt eget?
Magnus N
2022-02-21, 20:23
Putin talar som forna sovjetledare gjorde. Mycket revisionism av historian som pågår nu och rena förfalskningar av verkligheten
Och hur försvarar du att Ryssland har tagit över flera delar av Ukraina med våld för att kalla det sitt eget?
Ungefär som USA:s statskupp i Ukraina 2014, menar du?
Magnus N
2022-02-21, 20:27
Så det gör Rysslands agerande rätt?
Magnus N
2022-02-21, 20:28
https://pbs.twimg.com/media/FMJLsm4XwAgOBiA?format=jpg&name=medium
Lite punkter ifrån Putins tal
Putin talar som forna sovjetledare gjorde. Mycket revisionism av historian som pågår nu och rena förfalskningar av verkligheten
Ryssland har en romantisk syn på lenin och stalin, det går inte kritisera kommunismen eller röda armen i Ryssland utan repressalier.
Woke-liberaler/vänstern borde egentligen vara pro-ryssland och inte ukraina som har slaviska etno- "nazister" som fotsoldater, dock är de sponsrade av neocons, märklig konstellation.
Jag är varken för NATO eller Ryssland btw.
Så det gör Rysslands agerande rätt?
Gör det USA:s agerande rätt?
Jag säger inget om det men folk har en fullständigt infantil syn där man ser allt svart och vitt, där USA är den goda sidan precis som i Star Wars medan Ryssland är det mörka hotet. Och håller du inte med och ser det ungefär som grått och svart istället, så innebär det att du är betald rysk propagandaspridare. Det är på den nivån svenskar är indoktrinerade av massmedia idag.
Men givet östra Ukrainas koppling till Ryssland både kulturellt, språkligt och etniskt, så håller jag nog det för mer rättfärdigat än Globohomo-revolutionen.
Lustigt hur sen samma PK-folk i Sverige ens kan babbla om "muuuh demokrati!!" när man uppenbarligen skiter i det, så länge det gynnar Globohomo.
Och i Väst har man ju kunnat erkänna Kosovo så varför skulle Donbass vara annorlunda?
Magnus N
2022-02-21, 20:47
Gör det USA:s agerande rätt?
Givetvis inte, det var hela min poäng.
Jag säger inget om det men folk har en fullständigt infantil syn där man ser allt svart och vitt, där USA är den goda sidan precis som i Star Wars medan Ryssland är det mörka hotet. Och håller du inte med så innebär det att du är betald rysk propagandaspridare. Det är på den nivån svenskar är indoktrinerade av massmedia idag.
Men givet östra Ukrainas koppling till Ryssland både kulturellt, språkligt och etniskt, så håller jag nog det för mer rättfärdigat än Globohomo-revolutionen.
Och i Väst har man ju kunnat erkänna Kosovo så varför skulle Donbass vara annorlunda?
Inte insatt i Kosovo så kan inte säga vad som är likheter och skillnader. Det lilla jag har för mig är väl att Kosovo hade egen autonomi innan Serbien drog tillbaks denna? Något Donetsk/Luhansk aldrig haft?
Nu har Ryssland i alla fall officiellt erkänt utbrytarrepublikerna i Ukraina.
Såklart kan man förstå Rysslands synvinkel gällande Natos expandering.
Magnus N
2022-02-21, 20:51
"MOSCOW -- Putin urged Russian lawmakers to sign treaties with Ukraine's rebel regions, enabling Moscow's military support for them."
https://abcnews.go.com/International/wireStory/putin-urged-russian-lawmakers-sign-treaties-ukraines-rebel-83030409
Som väntat
delta_mats
2022-02-21, 20:55
Det enda man läst är hur Ryssland mobiliserat sina styrkor. Vad gör Ukraina?
Magnus N
2022-02-21, 20:56
Det enda man läst är hur Ryssland mobiliserat sina styrkor. Vad gör Ukraina?
Samma sak givetvis.
De har fått materiel ifrån väst, kallat upp reserver och flyttar trupper.
Bara att media inte skriver lika mycket om det
Aha, den demokratiska hedersknyffeln som anses ha samarbetat med KGB och gick emot folkets vilja att närma sig EU för att istället agera i ryska intressen? Det var synd vad den stackarn fick vara med om, demokrati ska dom inte få.
d2CNIk_6Z_0&t=1s
Nato/USA kan inte vinna över Ryssland i östeuropa enligt en amerikansk överste.
Magnus N
2022-02-21, 21:10
Har han erkänt de två regionerna, men separatisterna håller inte hela regionerna, undrar hur de tänker angående det?
https://ichef.bbci.co.uk/news/640/cpsprodpb/6588/production/_122229952_ukraine_rebel_areas_15.12.21_640_2x-nc.png
Nu har Ryssland i alla fall officiellt erkänt utbrytarrepublikerna i Ukraina.
Såklart kan man förstå Rysslands synvinkel gällande Natos expandering.
https://i.pinimg.com/originals/08/68/24/086824cc48d5febdd6700b8c2218a3c8.gif
Aha, den demokratiska hedersknyffeln som anses ha samarbetat med KGB och gick emot folkets vilja att närma sig EU för att istället agera i ryska intressen? Det var synd vad den stackarn fick vara med om, demokrati ska dom inte få.
Gå emot folkets vilja gör många demokratiska regeringar också. T.ex. den svenska.
Here we go! Skönt att trollet är tillbaka här igen! Vad oväntat.
Magnus N
2022-02-21, 21:41
Se vad Zelensky kommer säga efter mötet med sitt säkerhetsråd ikväll.
Samt hur hårt EU kommer sätta in sanktioner mot Ryssland förhoppningsvis redan imorgon
Magnus N
2022-02-21, 22:27
https://twitter.com/BNONews/status/1495871407493988352
BREAKING: Putin orders peacekeeping mission in Donetsk and Luhansk
Lite fredsbevarande styrkor :/
PixelMiner
2022-02-21, 22:48
https://twitter.com/BNONews/status/1495871407493988352
BREAKING: Putin orders peacekeeping mission in Donetsk and Luhansk
Lite fredsbevarande styrkor :/
"peacekeeping mission"
https://c.tenor.com/6dO29HKTiNIAAAAC/suicide.gif
skyffelmördarn
2022-02-21, 23:35
QEkXWdxpipg
Bara kika igenom den här några gånger för att runka upp stridskuken om det skulle bli åka av.
Nattljus
2022-02-22, 01:19
0-VX8O-yWKU&ab
ChuckTesta
2022-02-22, 01:36
Who needs CIA intel when you have Zhirik? (Speaking on 27 Dec)
"At 4am on 22 Feb you'll feel [our new policy]. I'd like 2022 to be peaceful. But I love the truth, for 70 years I've said the truth. It won't be peaceful. It will be a year when Russia once again becomes great."
https://twitter.com/francska1/status/1495474850458226689?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1495474850458226689%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.hltv.org%2Fforums%2Fthre ads%2F2588820%2Fwtf-actual-prophet
ww3 startar i natt.
Who needs CIA intel when you have Zhirik? (Speaking on 27 Dec)
"At 4am on 22 Feb you'll feel [our new policy]. I'd like 2022 to be peaceful. But I love the truth, for 70 years I've said the truth. It won't be peaceful. It will be a year when Russia once again becomes great."
https://twitter.com/francska1/status/1495474850458226689?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1495474850458226689%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.hltv.org%2Fforums%2Fthre ads%2F2588820%2Fwtf-actual-prophet
ww3 startar i natt.
God morgon, här har vi fred utanför fönstret.
Magnus N
2022-02-22, 12:21
Nord stream 2 stoppad nu iaf. Ett steg i rätt riktning
Nord stream 2 stoppad nu iaf. Ett steg i rätt riktning
Problematiskt för Europas gasförsörjning dock. Blir väll mer koleldning då tyskarna stänger ned all kärnkraft
ChuckTesta
2022-02-22, 14:23
God morgon, här har vi fred utanför fönstret.
Ja visst, första dagen av ww3 innebär ju absolut att varenda hörn i världen är krigsdrabbat.
Kuriosa här är att Transnistrien nu också frågat Ryssland om att bli erkänt som ett självständigt land. Var där några dagar sommaren 2018 och hade en Tinder-dejt när det kom fram grabbar som avbröt och började ställa skitmånga frågor om vad jag och tjejen gjorde. Jag ljög och sa att vi var vänner och hade studerat tillsammans i Stockholm. Är ganska säker på att jag hade åkt hem med ett par blåögon ifall jag sa sanningen.
Där är man inte lika välkomnande till utlänningar.
skyffelmördarn
2022-02-22, 16:47
Om Putin tycker det är så viktigt med "gamla" terretorier, kan inte vi få tillbaka Kexholm, Viborg och Sankt Petersburg?
Ja visst, första dagen av ww3 innebär ju absolut att varenda hörn i världen är krigsdrabbat.
Absolut, men kanske bör det ändå drabba mer än ett (1) hörn av världen? :)
Om Putin tycker det är så viktigt med "gamla" terretorier, kan inte vi få tillbaka Kexholm, Viborg och Sankt Petersburg?
Haha. Faktum med att om svenskar hade betett sig likadant som judar osv. och hävdat rättighet till gammalt land långt tillbaka i historien, så skulle vi kunna lägga beslag på hela Ryssland och stor del av Baltikum. För vad många inte vet är att det faktiskt var Rörik & co, svenskar, eller "ruser", från Roslagen som grundlade Ryssland från första början. På finska och estniska heter ju Sverige till och med Ruotsi och Rootsi och en hel del runt stockholmsområdet ska vara ättlingar till dessa enligt DNA-tester.
ChuckTesta
2022-02-22, 17:54
Absolut, men kanske bör det ändå drabba mer än ett (1) hörn av världen? :)
Det kanske kan få gå mer än en dag först?
Magnus N
2022-02-22, 17:58
Putin fått godkännande att använda militären utanför Rysslands gränser med(alltid haft såklart men nu har det gått igenom statsapparaten officiellt)
skyffelmördarn
2022-02-22, 18:40
(alltid haft såklart men nu har det gått igenom statsapparaten officiellt)
Det är väl Putin själv som är statsapparaten :d
Magnus N
2022-02-22, 18:41
Det är väl Putin själv som är statsapparaten :d
Lite så :)
Kuriosa här är att Transnistrien nu också frågat Ryssland om att bli erkänt som ett självständigt land. Var där några dagar sommaren 2018 och hade en Tinder-dejt när det kom fram grabbar som avbröt och började ställa skitmånga frågor om vad jag och tjejen gjorde. Jag ljög och sa att vi var vänner och hade studerat tillsammans i Stockholm. Är ganska säker på att jag hade åkt hem med ett par blåögon ifall jag sa sanningen.
Där är man inte lika välkomnande till utlänningar.
Intressant. Hur kommer det sig att du besökte det området? Är väl inte bland de vanligare resmålen. :)
Intressant. Hur kommer det sig att du besökte det området? Är väl inte bland de vanligare resmålen. :)
Jag hade sett det mesta i Västeuropa redan och min polare är "östeuropafil" och han har vänner lite varstans där.
Han övertalade mig först på en längre resa runt Polen men sen blev det bara att vi fortsatte göra resor till olika länder i Östeuropa några gånger varje år och jag gillar det och finner det mer intressant och tycker om när det inte är mycket turister.
Men pja, de har mer i alla fall mer av ett "territoriellt tänk" där, eller åtminstone männen. Du blir jävligt medveten om att du är i någon annans land. Skulle behövas lite av det här också, tycker jag.
Magnus N
2022-02-22, 21:02
Invasion? :p
arnrva27Hsg
Det var kick off för ryska anti semitiska propaganda troll.
Betalningen för förräderiet var att de blir de sista som "försvinns" när de "aggresivva territoriella kränkningarna av ett lands suveräninitet" når sverige..
Trots alla språkliga brister måste jag säga att jag gillar din passion och intresse för samhällsfrågor och finner det smickrande att du skapar nya konton och för kampen för censurering av meningsmotståndare.
Jag var också vänster och idealist som 12-åring och det sägs ju att om man inte är vänster i din ålder så har man inget hjärta, medan man inte har en hjärna om man är höger efter att ha fyllt 25.
Kör på storbruden! :)
Det kanske kan få gå mer än en dag först?
Du sa ju att det skulle starta igår natt? Det är inte samma sak som om ett par dagar.
Nog med of topic från min sida. Kunde bara inte låta bli när någon postar något så ostigt och fel.
Du sa ju att det skulle starta igår natt? Det är inte samma sak som om ett par dagar.
Nog med of topic från min sida. Kunde bara inte låta bli när någon postar något så ostigt och fel.
Eh, trupperna börjar röra sig mot gränsen och över den som det verkar. Helt klart kan det klassas som början..
Jag hade sett det mesta i Västeuropa redan och min polare är "östeuropafil" och han har vänner lite varstans där.
Han övertalade mig först på en längre resa runt Polen men sen blev det bara att vi fortsatte göra resor till olika länder i Östeuropa några gånger varje år och jag gillar det och finner det mer intressant och tycker om när det inte är mycket turister.
Men pja, de har mer i alla fall mer av ett "territoriellt tänk" där, eller åtminstone männen. Du blir jävligt medveten om att du är i någon annans land. Skulle behövas lite av det här också, tycker jag.
Okej. Ja ett minimum av turister är oftast att föredra.
Helt klart kan man lära av varandra i många fall.
ChuckTesta
2022-02-23, 00:03
Ja? Det startade då och du menar att hela världen ska vara i krig ett par timmar senare.
Ostigt eller ej, starten på ett världskrig behöver väl inte innebära att det omedelbart pangas överallt? Skotten i Sarajevo anges tex ofta som starten på första världskriget.
Det kan räcka med en mindre händelse som får ringar på vattnet. Däremot innebär ju det att man inte förens långt senare kan konstatera vad som var starten. Sen känns det väl som att man alltid kan backa ett steg längre tillbaka i all evinnerlighet.
JrMiSQAGOS4
Ganksa intressant föreläsning om läget, från 2015 men aktuell idag.
Så om detta är startskottet för en händelseutveckling som slutar i ww3 vad behöver vi civila svennar göra? Preppa järnet? Förslag?
Så om detta är startskottet för en händelseutveckling som slutar i ww3 vad behöver vi civila svennar göra? Preppa järnet? Förslag?
Kristna fundamentalister tror jesus ska komma från himlen och rädda dom till himmelriket när apokalypsen inträffar, även kallat "the rapture",
Ty när en befallning ljuder, en ärkeängels röst och en Guds basun, då skall Herren själv stiga ner från himlen. Och först skall de som dött i Kristus Jesus uppstå. Därefter skall vi som lever och är kvar ryckas upp bland moln tillsammans med dem för att möta Herren i rymden. Och så skall vi alltid vara hos Herren. Trösta därför varandra med dessa ord
https://sv.wikipedia.org/wiki/Uppryckandet
Mitt förslag, bli en kristushanrej?
Brofessorn
2022-02-23, 12:33
Producera krigsmateriel och stål och sälja till båda sidorna?
Producera krigsmateriel [...] och sälja till båda sidorna?
Som nordens fransmän. Låter bra så länge vi inte behöver resa vit flagg dock.
Seperatist områdena har evakuerat civila till ryssland och Ryska reguljära styrkor rullar nu in i Ukraina.
Vad var fel?
Bli minimalist, vältränad/hälsosam, investera i lågrisktillgångar, preppa (kontanter, mat, mediciner, ved, vatten, etc), ta jägerexamen och gå med i hemvärnet.
Risken att själv bli drabbad av strid är obefintlig utan då ligger brist, ransonering och cyberattacker närmare till hands. Redan idag varnas det t.ex. för elransonering och swish drabbas återkommande av driftstörningar. Människor tenderar att bli mer solidariska och hjälpa varandra i kris men om sammanhållningen och tilliten i samhället har minskat så blir kanske reaktionerna annorlunda. I Ukraina så är det nu lagligt för civila att beväpna sig.
Seperatist områdena har evakuerat civila till ryssland och Ryska reguljära styrkor rullar nu in i Ukraina.
Vad var fel?
Men har något verkligen skett om blåvitts julgran inte brunnit upp?
Fråga dig aldrig hur en vanlig "svenne" skulle göra i en sån här situation - fundera istället på hur en jude skulle gjort?
Följ pengarna och fundera på vilka som tjänar på detta oavsett om det inte blir fullskaligt krig utan bara ett "kallt krig"?
Bilda dig sen om vapenindustrin och läs på om företag som Raytheon, Lockheed Martin eller Boeing.
Vapenindustrin har varit en 535 miljarder dollar-industri trots Covid och lär knappast gå sämre av att det blir spänningar mellan Väst och Ryssland, faktiskt tvärtom.
Sen kan du gå in på börsen.
Top Weapons Companies Boast Ukraine-Russia Tensions Are a Boon for Business
https://inthesetimes.com/article/ukraine-russia-raytheon-lockheed-martin-general-dynamics-weapons-industry
Det räcker gott att bara åka till valfri svensk byhåla så får man även uppleva svenskt territoriellt tänk :P
Det är mest de större svenska städer som blivit mer avtrubbade/slappa och multinationella
Det räcker gott att bara åka till valfri svensk byhåla så får man även uppleva svenskt territoriellt tänk :P
Det är mest de större svenska städer som blivit mer avtrubbade/slappa och multinationella
Nja. Kanske man upplever det om man råkar komma för nära någons Volvo 740 epa och riskerar repa lacken. Dock tämligen säker på att om en gambisk snubbe gick in på krogen i Burträsk och började ragga upp kvinnor där, så skulle även Benny, Conny och Berra inte göra mer än att muttra med näven i fickan medan de såg gambiern gå hem med husvagnsdrottningen.
Det är inte en ovanlig syn att se svenska kvinnor vandra hand i hand i mjukisbyxor med någon främling i svenska byhålor nu för tiden. Feminismen har effektivt raderat sådana instinkter hos svensken trots att det varit helt otänkbart under vikingatiden.
Nja. Kanske man upplever det om man råkar komma för nära någons Volvo 740 epa och riskerar repa lacken. Dock tämligen säker på att om en gambisk snubbe gick in på krogen i Burträsk och började ragga upp kvinnor där, så skulle även Benny, Conny och Berra inte göra mer än att muttra med näven i fickan medan de såg gambiern gå hem med husvagnsdrottningen.
Det är inte en ovanlig syn att se svenska kvinnor vandra hand i hand i mjukisbyxor med någon främling i svenska byhålor nu för tiden. Feminismen har effektivt raderat sådana instinkter hos svensken trots att det varit helt otänkbart under vikingatiden.
Man behöver knappast gå tillbaka 1000 år, då är du historielös. Ung förmodligen. :) Sen finns inte invandrare i byhålor, om man då syftar till ställen med några dussin till ett par hundratal invånare. Inte i norra Sverige i alla fall. Har aldrig sett ett mixat par på ett sådant ställe. Knappast i de lite större samhällena heller.
Kan ju dock kanske bero på att man aldrig ser invandrare på dessa ställen... Generellt finns det sparsamt med invandrare förutom en liten mängd i de större städerna.
Du skriver som någon som häckar i en liten lägenhet i en större stad, är bitter och sitter och dras ner i ett mörkt hål på internet. Samt av någon anledning ser ner på landsbygden.
Tröttsamt med defaitism.
Däremot är det ju tyvärr korrekt att många naturliga betenden effektivt jobbats bort hos svenska folket. Däremot finns vissa tecken på att den utvecklingen gått i stiltje och möjligen börjat vända tillbaka en aning. Därför är det viktigt med människor som kan vara ett föredöme. Positivt föredöme är man både fysiskt och psykiskt. :)
Svenska polisen utlyser särskild nationell händelse som bland annat innebär utökad beredskap. Är väl mest av akademisk karaktär än så länge.
Man behöver knappast gå tillbaka 1000 år, då är du historielös. Ung förmodligen. :)
Jag sa att feminismen effektivt raderat det. Hade du varit någonting annat än just historielös själv hade du väl vetat när de olika vågorna kom?
Det tillhör nämligen basal allmänbildning och visar på häpnadsväckande stora kunskapsluckor.
Sen finns inte invandrare i byhålor, om man då syftar till ställen med några dussin till ett par hundratal invånare. Inte i norra Sverige i alla fall. Har aldrig sett ett mixat par på ett sådant ställe. Knappast i de lite större samhällena heller.
Och jag har aldrig sett ett lodjur, bör jag anta att det inte heller finns i norra Sverige då?
Undrar om du själv kan föreställa dig hur du framställer dig själv för någon som kommer från just ett sådant ställe du beskriver och som besöker det flera gånger om året och alltid ser mängder av invandrare? Det kryllar av afghaner, syrier, kosovoalbaner, somalier osv. i många byhålor även i Norrland idag.
Enligt bosättningslagen måste kommuner ta emot ett visst antal nyanlända och det som händer är ju bara att många sticker från hålan tids nog, så det är bara att det roteras mer och antalet invandrare går i vågor på sådana orter.
Du skriver som någon som häckar i en liten lägenhet i en större stad, är bitter och sitter och dras ner i ett mörkt hål på internet. Samt av någon anledning ser ner på landsbygden. Tröttsamt med defaitism.
Däremot är det ju tyvärr korrekt att många naturliga betenden effektivt jobbats bort hos svenska folket. Däremot finns vissa tecken på att den utvecklingen gått i stiltje och möjligen börjat vända tillbaka en aning. Därför är det viktigt med människor som kan vara ett föredöme. Positivt föredöme är man både fysiskt och psykiskt. :)
Blabla.
Kommer från landsbygden men bor i stor bostadsrätt i storstad numera, so what? Skriver bara om verkligheten, precis som jag ser den. Jag har ingen häst i något race så för mig kvittar det faktiskt vad som egentligen händer i Sverige, Ukraina eller Ryssland.
Sen är det faktiskt skit samma. Låt argument tala för sig själva istället för att reflektera över betydelselösa saker som om någon låter munter eller bitter i text.
Livet är både muntert och bittert för alla, så du behöver inte leka Dalai Lama.
Svenska polisen utlyser särskild nationell händelse som bland annat innebär utökad beredskap. Är väl mest av akademisk karaktär än så länge.
Källa?
Magnus N
2022-02-23, 21:01
Källa?
https://sverigesradio.se/artikel/polisen-gar-upp-i-stabslage-under-ukrainakrisen
"Svenska polisen har gått upp i stabsläge och en nationell särskild händelse har utlysts. Detta med anledning av det spända säkerhetsläget mellan Ukraina och Ryssland, skriver Aftonbladet."
Akerhage
2022-02-24, 05:35
http://1.bp.blogspot.com/-YHGgVn6wmkw/VGaaK1nSQUI/AAAAAAAACGw/FzkP0kgcNrA/s1600/so%2Bit%2Bbegins.png
Magnus N
2022-02-24, 05:43
Trodde faktiskt inte man skulle vakna till detta, inte direkt optimistisk på hur dagen kommer ta sig direkt
Nattljus
2022-02-24, 06:11
00sq7Pa-AWA&ab
Väldigt nyfiken på vad som försiggår bakom kulisserna. Har inte direkt följd detta men var det inte ett par veckor sen bara den ukrainska retoriken var att USA piskar upp rädsla och överdriver. Och nu är det barbarians at the gate helt plöstligt enligt presidenten själv..
Nattljus
2022-02-24, 06:28
Bqy6cO6dgy4&ab
Magnus N
2022-02-24, 06:39
Väldigt nyfiken på vad som försiggår bakom kulisserna. Har inte direkt följd detta men var det inte ett par veckor sen bara den ukrainska retoriken var att USA piskar upp rädsla och överdriver. Och nu är det barbarians at the gate helt plöstligt enligt presidenten själv..
Rätt logiskt dock att den ukrainska presidenten vill lugna invånarna istället för att skapa panik. Har dock varit väldigt tydlig angående situationen i övrigt.
Rätt logiskt dock att den ukrainska presidenten vill lugna invånarna istället för att skapa panik. Har dock varit väldigt tydlig angående situationen i övrigt.
För all del, den paniken lär väl bli än mer tilltagen nu då. Med flyglarm och explosioner.
Magnus N
2022-02-24, 07:27
För all del, den paniken lär väl bli än mer tilltagen nu då. Med flyglarm och explosioner.
Panik blir där alltid. Ser inte varför det skulle bli mer av den varan nu , skillnad på att lugna folk och att vilseleda dem
Panik blir där alltid. Ser inte varför det skulle bli mer av den varan nu , skillnad på att lugna folk och att vilseleda dem
Att säga ingen fara på taket istället för "förbered er på det värsta" känns som att vilseleda. Med reservation för att jag har noll koll.
Kan inte det ryska folket rensa bort Vlad?
Magnus N
2022-02-24, 08:14
Att säga ingen fara på taket istället för "förbered er på det värsta" känns som att vilseleda. Med reservation för att jag har noll koll.
Ja, du har inte helt hängt med.
Han har tonat ner hotet för att inte skapa panik men han har även senaste veckorna just förberett medborgarna för denna situation.
Detta är inte Sverige, ett land utan konflikt senaste 200+ åren utan ett land som har legat i krig sedan 2014. Inga naiva invånare utan de vet vem deras granne är och vad han kan tänkas göras.
Ja, du har inte helt hängt med.
Han har tonat ner hotet för att inte skapa panik men han har även senaste veckorna just förberett medborgarna för denna situation.
Detta är inte Sverige, ett land utan konflikt senaste 200+ åren utan ett land som har legat i krig sedan 2014. Inga naiva invånare utan de vet vem deras granne är och vad han kan tänkas göras.
Uppfattat. Min bild av det hela var att det skedde en helomvändning under loppet av dagar nästan. Det kändes inte helt genomtänkt varken politiskt eller moraliskt. Men ja tar på dumstruten :)
Tror ni att Kina passar på att införliva Taiwan medan denna konflikt pågår?
Magnus N
2022-02-24, 09:05
Uppfattat. Min bild av det hela var att det skedde en helomvändning under loppet av dagar nästan. Det kändes inte helt genomtänkt varken politiskt eller moraliskt. Men ja tar på dumstruten :)
Det är lätt man får den bilden om man förlitar sig på den kvalitativa rapporteringen ifrån svensk media ;) tyvärr.
Det är lätt man får den bilden om man förlitar sig på den kvalitativa rapporteringen ifrån svensk media ;) tyvärr.
CNN i detta fallet, men samma sak gäller där givetvis. Väl medveten om detta.
Hur tror du prognosen ser ut nu, vad gäller omvärldens reaktioner? Känns som att det inte blir mer än sanktioner och att typ Japans premiärminister twittrar lite, vilket ju hjälper folk i Ukraina oerhört mycket givetvis, önskar han kunde skriva på facebook också.
Edit: det var inte han som twittrade hehe, men någon var det om ja inte minns fel.
Nattljus
2022-02-24, 09:10
Nej. Kinas militär är helt driven av korruption och duger inte till strid.
Magnus N
2022-02-24, 09:10
CNN i detta fallet, men samma sak gäller där givetvis. Väl medveten om detta.
Hur tror du prognosen ser ut nu, vad gäller omvärldens reaktioner? Känns som att det inte blir mer än sanktioner och att typ Japans premiärminister twittrar lite, vilket ju hjälper folk i Ukraina oerhört mycket givetvis, önskar han kunde skriva på facebook också.
Som sagt mer sanktioner. Borde slå till hårt mot bankerna samt stänga av Ryssland ifrån Swift.
Militärt så tror jag inte på något mer än vapenleveranser och att de förser Ukraina med information etc.
Om inte Ryssland(Putin) är så dum att han tar vidare steg och rör sig utanför Ukrainas gränser.
Magnus N
2022-02-24, 09:11
Nej. De har inte kapaciteten
Nej. De har inte kapaciteten
Vilken aspekt av denna kapacitet är det Kina saknar?
Med tanke på att Kina inte stöttade Ryssland 2014 men gör det nu, samtidigt som man skruvat upp retoriken mot Taiwan, pekar ju i en tydlig riktning.
Men hur reagerar omvärlden om Kina försvarar sina gränser? Inte många som erkänt Taiwan så deras gränser inbegriper Taiwan...
Sedan så sitter inte Xi säkert och vad gör sådana ledare då?
Rent militärt skulle de nog vilja vänta ett decennium.
Ett nya era av spännande geopolitik.
Ska vi förvänta oss demonstrationer på gatorna, eller är det "fel" land?
Jag trodde Ryssland skulle börja med flygräder och bomba sönder infrastruktur, men ser ut som de har rullat in över alla gränser nu.
Nattljus
2022-02-24, 10:09
Men hur reagerar omvärlden om Kina försvarar sina gränser? Inte många som erkänt Taiwan så deras gränser inbegriper Taiwan...
Sedan så sitter inte Xi säkert och vad gör sådana ledare då?
Rent militärt skulle de nog vilja vänta ett decennium.
Kina dödat samvetsfångar och säljer deras organ.
Kina håller oräkneliga uigurer i fångläger av rasistiska skäl (riktig rasism, inte den generella förolämpningen).
Kina förvägrar sina medborgare deras reproduktiva rättigheter.
Kina bygger infrastruktur några mil in i sina grannländer och hävdar att landområdet nu är deras.
Kina hävdar ägarskap till hela sydkinesiska havet. Övriga nationer runt samma hav protesterar. Kina bygger militärbaser på konstgjorda öar och mobbar bort de mindre ländernas fiskeflottor från områden Kina saknar rätt till.
Det vete fasen om en invasion av Taiwan ens skulle ta sig upp på tio-i-topp över dåliga saker Kina gör.
Javisst ja. De har försökt två gånger tidigare och fick pisk. Taiwan är svårerövrat cofffee
Fredszky
2022-02-24, 10:18
Ett nya era av spännande geopolitik.
Ska vi förvänta oss demonstrationer på gatorna, eller är det "fel" land
Nej nej...
Demonstrationer och rättfärdigad plundring sker bara när en folk-av-kulör omkommer i förlängningen av en arrestering.
Att några tusen vita kristna ukrainare stryker med är sånt man får räkna med.
Men jag hoppas att samtliga svenskar på facebook sätter upp en ukrainsk bakgrundsflagga på sin profilbild för att visa stöd i dessa svåra tider!
Ett annat sätt för oss att hjälpa vore att sätta in värdegrundsspecialister/feminister/miljöpartister direkt in i krigzonen för att skapa konstruktiv dialog med ryska styrkor. Om de samtidigt viftar med prideflaggor och hot om rasistanklagelser ligger i luften så ser jag inget utfall där de ryska styrkorna kan vinna.
https://pbs.twimg.com/media/FMWb5otXMAEv0T9?format=jpg&name=large
Russia Attacks Ukraine – All by the Numbers
https://bartoll.se/2022/02/russia-attacks-ukraine/
Men jag hoppas att samtliga svenskar på facebook sätter upp en ukrainsk bakgrundsflagga på sin profilbild för att visa stöd i dessa svåra tider!
Redan fixat.
https://i.imgflip.com/66etgy.jpg
Fredszky
2022-02-24, 12:05
Redan fixat.
https://i.imgflip.com/66etgy.jpg
Tack broder, din insats kommer att bli ihågkommen.
Ser att många sd-boomers hanrejar för ryssland, visst är Nato, WHO, EU och FN inte på vår sida, men knappast så att Ryssland är någon frälsare om man har lite koll på geopolitik.
Exempel från en "svärjeboomer" från samnytt kommentarsfält.
"Människor är förblindade av all propaganda som Deep State matat dem med genom massmedia och köpta politiker.
De är väldresserade att tänka som Deep state vill..
Den riktiga ondskan är Nato, WHO, EU och FN som alla är korrumperade av New World Order..
Liksom massmedia..
Gissa vilka Putin och Trump bekämpar..
Putin får gärna ta över Sverige också..
För Sverige är Deep States skötebarn..
Även om det är svårt att ta in det.."
Nej nej...
Demonstrationer och rättfärdigad plundring sker bara när en folk-av-kulör omkommer i förlängningen av en arrestering.
Att några tusen vita kristna ukrainare stryker med är sånt man får räkna med.
Ett annat sätt för oss att hjälpa vore att sätta in värdegrundsspecialister/feminister/miljöpartister direkt in i krigzonen för att skapa konstruktiv dialog med ryska styrkor. Om de samtidigt viftar med prideflaggor och hot om rasistanklagelser ligger i luften så ser jag inget utfall där de ryska styrkorna kan vinna.
Nu tycker jag du är kinkig Fredzky! Slår vad om att hela feministisk initiativs ungdomsförbund kommer åka ned som frivilliga i Azov bataljonen, senast nästa vecka.
Brofessorn
2022-02-24, 13:18
Uppdaterade min profilbild, ni får gärna låna den.
https://i.imgflip.com/66f31l.jpg
Ser att många sd-boomers hanrejar för ryssland, visst är Nato, WHO, EU och FN inte på vår sida, men knappast så att Ryssland är någon frälsare om man har lite koll på geopolitik.
Jag tror det har att göra med att filmer och böcker oftast har en berättelse om det goda mot det onda istället för att båda sidor är rätt skräp, om än en sida som är värre än en annan. Sen har globalisterna jobbat för att få världen mer polariserad, så det bidrar också till en infantil världsbild.
Men tycker man kan ge Putin "the benefit of doubt". Han hävdar ju att det bara är en demilitarisering, så ge han ett par dagar att bygga en gräns och ta östra Ukraina, förhoppningsvis utan civila dödsoffer och sen göra en exit. Sen får man se.
Det är ändå mer ryskt än ukrainskt, precis som större delen av Rumänien egentligen tillhör Ungern.
Ukraina ska ha skjutit ner en K-52 helikopter och fångat piloten.
https://twitter.com/RWApodcast/status/1496814109714751493
Nattljus
2022-02-24, 16:48
https://pbs.twimg.com/media/FMJa7boXIAIDIEI?format=jpg&name=900x900
skyffelmördarn
2022-02-24, 17:02
Bidén är ju så dement så han kanske hittar på något tokigt. Annars är det väl ingen som kommer göra något direkt.
Fredszky
2022-02-24, 18:04
Vi kan alla göra något!
Själv tänker jag härmed införa sanktioner:
Tänker bojkotta Gorby's piroger och helt sluta streama musik såsom:
0HL-N9oOjcs
Baskagge
2022-02-24, 18:09
xpukMT3doGk
ChuckTesta
2022-02-24, 18:56
Nu är det alltså fullskaligt krig. Finns ju t om klipp på barn som blir sprängda av missiler. Snyggt jobbat Putin.
BridgeMountain
2022-02-24, 19:11
xpukMT3doGk
Hade varit kul o veta om den är legit.
delta_mats
2022-02-24, 19:15
Det känns ju skapligt absurt att övriga delar av världen bara står och ser på när ett land i Europa blir invaderat av Ryssland.
ChuckTesta
2022-02-24, 19:21
Det känns ju skapligt absurt att övriga delar av världen bara står och ser på när ett land i Europa blir invaderat av Ryssland.
https://i.redd.it/ixn0s0jsqrj81.jpg
Du är väl fri att åka ner?
Hör lite med nynazistiska kretsar som har svenskar i Azovbataljonen därnere, så är du säkert välkommen att åka ner och hjälpa till också.
Finns ju t om klipp på barn som blir sprängda av missiler..
Var hittar man det? Du behöver inte posta i tråden förstås, bara undrar vad man kan finna det?
För övrigt, vilka källor använder ni här på forumet för att få någon uppdatering av striderna?
ChuckTesta
2022-02-24, 19:44
Var hittar man det? Du behöver inte posta i tråden förstås, bara undrar vad man kan finna det?
För övrigt, vilka källor använder ni här på forumet för att få någon uppdatering av striderna?
reddit > crazyfuckingvideos till exempel
delta_mats
2022-02-24, 19:56
Du är väl fri att åka ner?
Hör lite med nynazistiska kretsar som har svenskar i Azovbataljonen därnere, så är du säkert välkommen att åka ner och hjälpa till också.
Jag pratar om Nato. De borde ha mobiliserat hårt när dom såg Rysslands trupper avancera mot Ukrainska gränsen. Sen skjuta ner varenda rysk militär som korsat gränsen med tårna. Ett skitland som Ryssland fattar bara när någon större och starkare slår tillbaka.
Som sagt mer sanktioner. Borde slå till hårt mot bankerna samt stänga av Ryssland ifrån Swift.
Militärt så tror jag inte på något mer än vapenleveranser och att de förser Ukraina med information etc.
Om inte Ryssland(Putin) är så dum att han tar vidare steg och rör sig utanför Ukrainas gränser.
Putin kommer att expandera tills han blir stoppad. Det är 2020-talets Mussolini vi talar om, en fascistisk diktator i ett militärt starkt fattighus. Men han kommer att hålla sig utanför NATO och rikta sig mot ex-Sovjet. Georgien och andra ex-Sovjetrepubliker kan komma att ligga illa till om de har strategiska lägen/resurser. Områden med stora ryska minoriteter ligger illa till.
Det enda som väst rimligen kan göra nu är stöd till Ukraina och internationell isolering av Ryssland, inklusive uteslutande ur finansiella samarbeten och handelsstopp med dem, inklusive energisektorn. Även om det leder till en recession hos oss. I längden vinner vi. Och i längden kanske Ukraina blir fritt igen.
Och Sverige och Finland bör gå med i NATO så fort som möjligt.
intepurewhey
2022-02-24, 20:01
Spyr på alla i media som säger "detta kunde ingen förutspå". Har hela SVTs nyhetsredaktion legat under en sten senaste 4 åren eller? Satan vilka idioter.
ChuckTesta
2022-02-24, 20:18
Putin har ju hotat med kärnvapen och dom verkar begå krigsbrott eller något nu när dom helt plötsligt spränger sönder civila områden. Folk filmar liksom och ser sitt grannhus explodera från ryska bomber. Det är ww3 som kommer och slutar i kärnvapen precis som Einstein förutspådde.
Spyr på alla i media som säger "detta kunde ingen förutspå". Har hela SVTs nyhetsredaktion legat under en sten senaste 4 åren eller? Satan vilka idioter.
SD har ju pratat om hotet från Ryssland, men det var väl bara rasism eller något då.
Ryska björnen såg man ju var vaken och nallandes honung redan 2008. Det här spelas enligt deras spelbok. Så det enda är att de vågade, men för att förstå det så behöver man bara vända blicken mot dekadenta väst samt mot öst och deras handskakning med Nalle Puh.
En sak som är knivig är att få klarhet i förlusterna. Vissa uppgifter gör gällande att man lyckats skjuta ner flera flygplan och helikoptrar. Samtidigt förnekas detta från ryskt håll. Någon som har någon uppgift hur detta ligger till?
Sen blir man ju lite ledsen över det svenska, numera närmast karaktäristiska, ryggradslösa svaret…
Jag pratar om Nato. De borde ha mobiliserat hårt när dom såg Rysslands trupper avancera mot Ukrainska gränsen. Sen skjuta ner varenda rysk militär som korsat gränsen med tårna. Ett skitland som Ryssland fattar bara när någon större och starkare slår tillbaka.
Precis så, fast plus alla länder i EU också.
Ovanpå det så alla möjliga sanktioner mot Ryssland man kan tänka sig. Sen kan man ta bort sanktioner efter hand. Inte lägga till efterhand.
Magnus N
2022-02-24, 20:51
Just nu verkar EU vilja stänga ute Ryssland ifrån SWIFT, förutom Tyskland och Italien som spretar emot
Orealistiskt att Nato ska gå till angrepp mot Ryssland. Särskilt i det området, eller ja inom Rysslands sfär alls. Ryssland är nog starkt militärt för att ingen vill kriga mot dom om dom inte måste för sin egen skull. Tror inte USA (inget händer med Nato utan att USA vill det) vill se sina soldater omkomma i ett krig där. Finns absolut ingen opinion hemma för det. Poängen med Nato är ju också att vara en pakt för dess medlemmar och inte vem som helst. USA har stora problem på hemmafronten. De flesta amerikaner har nog knappt hört talas om Ukraina ens.
Ryssland är inte som att gå in i Irak eller likande utan är en jämnbördig motståndare. Se hur effektiva och hänsynslösa dom var i Syrien tex där Ryssland i princip ensamt räddat kvar sin allierade Assad trots västs försök att avsätta honom.
Putin sade ju också att om någon utomstående lägger sig i så kommer Rysslands svar bli det hårdaste i historien eller liknande, vilket har tolkats som kärnvapen. Ryssland synar helt enkelt mutual assured destruction. Vågar någon gå emot? Har väst blivit för pacifierat?
Ryssland har nog Kina passivt bakom sig också enligt de flesta. Har talats om att Ryssland ska börja sälja gas till Kina istället för Europa. Tyskland har haft kraftigt rabatterat pris på gasen från Ryssland, så det kan kanske bli en vinst för Ryssland till och med. Putin och Xi hade ett möte strax innan OS, sen kommer invasionen precis efter att OS i Peking är slut.
Låter kanske som att jag håller på Ryssland, det gör jag inte. Men man måste ändå vara nyanserad och inse fakta. Världen har också förändrat sig de senaste årtiondena. Det har väl knappast gått någon förbi att de flesta nationerna i väst är i sämre skick nu än för 20 år sedan på många sätt. Kanske dags att börja fokusera på sådant som faktiskt gör en nation stark istället för att flumma runt, medan andra delar av världen har helt andra ambitioner. Alla med en hjärna förstår att den eviga freden inte kommer att komma.
Frågan är om väst befinner sig i det typiska slutet av en civilisation som man sett många gånger. Finns många paralleller. Dekadensen, splittringen mm. Eller om det går att förlänga dominansen som vi alltjämt ändå har. För att världens maktbalans skulle bli helt jämnt fördelad är helt orealistiskt. Känns som att vi går en väldigt intressant, i brist på bättre ord, tid till mötes.
En annan spekulativ fundering jag har är hur internet och sociala medier kan påverka utvecklingen? Att det pågår massiva desinformationskampanjer nu vet vi alla. Samtidigt tycker jag också att man ser stora manifestationer av solidaritet med Ukraina.
Kan en global folkopinion påverka händelseförloppet?
Magnus N
2022-02-24, 20:56
En sak som är knivig är att få klarhet i förlusterna. Vissa uppgifter gör gällande att man lyckats skjuta ner flera flygplan och helikoptrar. Samtidigt förnekas detta från ryskt håll. Någon som har någon uppgift hur detta ligger till?
Sen blir man ju lite ledsen över det svenska, numera närmast karaktäristiska, ryggradslösa svaret…
Ifrån Ryssland kan du nog inte lita på ett dugg, gällande Ukraina så kan du nog tro på deras siffror gällande skadade/dödade på egna sidan.
57 Ukrainians killed, another 169 were injured in the Russian invasion of Ukraine - according to the Ministry of Health
Magnus N
2022-02-24, 20:58
En annan spekulativ fundering jag har är hur internet och sociala medier kan påverka utvecklingen? Att det pågår massiva desinformationskampanjer nu vet vi alla. Samtidigt tycker jag också att man ser stora manifestationer av solidaritet med Ukraina.
Inte mer än att det sätter press på andra länder att ta i med sanktioner etc, kan inte tänka mig vi får en sådan folkopinion att det trycker in ett annat land i konflikten rent militärt
Inte mer än att det sätter press på andra länder att ta i med sanktioner etc, kan inte tänka mig vi får en sådan folkopinion att det trycker in ett annat land i konflikten rent militärt
Nä, låter ju så klart osannolikt. Fast i krig kan också saker leva sina egna liv. Stark folklig opinion kan leda till krav på mer aktivt stöd (vapenleveranser?) som i sig kan utgöra måltavlor för Ryssland.
Sen funderar jag också på bilder man ser av protester inifrån Ryssland. Understöd till detta kanske också kan vara verksamt?
Magnus N
2022-02-24, 21:03
Nä, låter ju så klart osannolikt. Fast i krig kan också saker leva sina egna liv. Stark folklig opinion kan leda till krav på mer aktivt stöd (vapenleveranser?) som i sig kan utgöra måltavlor för Ryssland.
Vapenleveranser har skett senaste månaden/månaderna så det är inget nytt, kanske i ökad mängd nu framöver. Dock svårt få de på plats när det är aktiva strider.
Sen funderar jag också på bilder man ser av protester inifrån Ryssland. Understöd till detta kanske också kan vara verksamt?
Helt garanterat att västerliga länder har dylika organisationer som jobbar på att understödja protesterna
delta_mats
2022-02-24, 21:06
Orealistiskt att Nato ska gå till angrepp mot Ryssland. Särskilt i det området, eller ja inom Rysslands sfär alls. Ryssland är nog starkt militärt för att ingen vill kriga mot dom om dom inte måste för sin egen skull. Tror inte USA (inget händer med Nato utan att USA vill det) vill se sina soldater omkomma i ett krig där. Finns absolut ingen opinion hemma för det. Poängen med Nato är ju också att vara en pakt för dess medlemmar och inte vem som helst. USA har stora problem på hemmafronten. De flesta amerikaner har nog knappt hört talas om Ukraina ens.
Ryssland är inte som att gå in i Irak eller likande utan är en jämnbördig motståndare. Se hur effektiva och hänsynslösa dom var i Syrien tex där Ryssland i princip ensamt räddat kvar sin allierade Assad trots västs försök att avsätta honom.
Putin sade ju också att om någon utomstående lägger sig i så kommer Rysslands svar bli det hårdaste i historien eller liknande, vilket har tolkats som kärnvapen. Ryssland synar helt enkelt mutual assured destruction. Vågar någon gå emot? Har väst blivit för pacifierat?
Ryssland har nog Kina passivt bakom sig också enligt de flesta. Har talats om att Ryssland ska börja sälja gas till Kina istället för Europa. Tyskland har haft kraftigt rabatterat pris på gasen från Ryssland, så det kan kanske bli en vinst för Ryssland till och med. Putin och Xi hade ett möte strax innan OS, sen kommer invasionen precis efter att OS i Peking är slut.
Låter kanske som att jag håller på Ryssland, det gör jag inte. Men man måste ändå vara nyanserad och inse fakta. Världen har också förändrat sig de senaste årtiondena. Det har väl knappast gått någon förbi att de flesta nationerna i väst är i sämre skick nu än för 20 år sedan på många sätt. Kanske dags att börja fokusera på sådant som faktiskt gör en nation stark istället för att flumma runt, medan andra delar av världen har helt andra ambitioner. Alla med en hjärna förstår att den eviga freden inte kommer att komma.
Frågan är om väst befinner sig i det typiska slutet av en civilisation som man sett många gånger. Finns många paralleller. Dekadensen, splittringen mm. Eller om det går att förlänga dominansen som vi alltjämt ändå har. För att världens maktbalans skulle bli helt jämnt fördelad är helt orealistiskt. Känns som att vi går en väldigt intressant, i brist på bättre ord, tid till mötes.
Mm, förutom att Ryssland har kärnvapen och möjligtvis skulle använda sådana är dom väldigt underlägsna Nato på alla sätt och vis.
Nu skulle ju inte Nato kunna gå in med full styrka mot Ryssland bara sådär. Frågan är om Ryssland vågat en invasion om det funnits en ansenlig mängd natotrupper längs den Ukrainska gränsen? För vad hade då hänt? Då skulle det vara Ryssland som gick i krig mot Nato.
Magnus N
2022-02-24, 21:10
Mm, förutom att Ryssland har kärnvapen och möjligtvis skulle använda sådana är dom väldigt underlägsna Nato på alla sätt och vis.
Nu skulle ju inte Nato kunna gå in med full styrka mot Ryssland bara sådär. Frågan är om Ryssland vågat en invasion om det funnits en ansenlig mängd natotrupper längs den Ukrainska gränsen? För vad hade då hänt? Då skulle det vara Ryssland som gick i krig mot Nato.
Nu finns där redan amerikanska trupper längs den Ukrainska gränsen, kan såklart alltid bli fler men Ryssland kommer inte vara en idiot och beskjuta i närheten där de är placerade.
Vad som skulle ske om de blev beskjutna? Inte krig direkt iaf, de kommer besvara och sedan kommer de båda dra tillbaks. Ryssland kommer behöva aktivt beskjuta dem på en NATO-medlems landområde för att artikel5 ska aktiveras fullt.
skyffelmördarn
2022-02-24, 21:15
Lite kul när media visar bilder på hur bombat Ukraina är, har det inte typ alltid sett ut så?
Magnus N
2022-02-24, 21:18
Ukraina ber Sverige om hjälp med vapen men regeringen är tveksam:
"Enligt Aftonbladets källor ska regeringens företrädare i form av UD:s kabinettsekreterare Robert Rydberg under mötet dock framför allt ha betonat svårigheterna med att exportera vapen till Ukraina som nu befinner sig i krig.
– Att skicka krigsmateriel till ett land som befinner sig i ett väpnat krig skulle vara ett praxisbrott mot hur Sverige har agerat tidigare, sa statsminister Magdalena Andersson (S) senare under dagen från riksdagens talarstol."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7dMrEo/ukraina-ber-sverige-om-hjalp-med-pansarskottet-nlaw
Lite kul när media visar bilder på hur bombat Ukraina är, har det inte typ alltid sett ut så?
Iaf Donbass-området har varit det sedan 2014
Fråga kring förluster; Mycket rapporterar om nedskjutna flygplan och helikoptrar och bilder på utslagna pansarvagnar. Jag jämför ju med USAs krigsäventyr, och kan inte dra mig till minnes sådana förluster?
Eller har jag fel här?
delta_mats
2022-02-24, 21:26
Nää. Ryssland skiter i att människor sätter Ukrainska flaggan på sin FB
Magnus N
2022-02-24, 21:27
Fråga kring förluster; Mycket rapporterar om nedskjutna flygplan och helikoptrar och bilder på utslagna pansarvagnar. Jag jämför ju med USAs krigsäventyr, och kan inte dra mig till minnes sådana förluster?
Eller har jag fel här?
Om vi får tro att det är korrekt återgivet.
Annars är det nog så enkelt att Ryssland är sämre än USA samt att Ukraina är en starkare militär än vad USA har testat sig emot.
delta_mats
2022-02-24, 21:27
Ukraina ber Sverige om hjälp med vapen men regeringen är tveksam:
"Enligt Aftonbladets källor ska regeringens företrädare i form av UD:s kabinettsekreterare Robert Rydberg under mötet dock framför allt ha betonat svårigheterna med att exportera vapen till Ukraina som nu befinner sig i krig.
– Att skicka krigsmateriel till ett land som befinner sig i ett väpnat krig skulle vara ett praxisbrott mot hur Sverige har agerat tidigare, sa statsminister Magdalena Andersson (S) senare under dagen från riksdagens talarstol."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/7dMrEo/ukraina-ber-sverige-om-hjalp-med-pansarskottet-nlaw
Iaf Donbass-området har varit det sedan 2014
Hoppas Sverige resonerar annorlunda om ett grannland skulle hamna i krig. Fega kräk.
Magnus N
2022-02-24, 21:28
Hoppas Sverige resonerar annorlunda om ett grannland skulle hamna i krig. Fega kräk.
Det är iaf en riksdagsmajoritet för att skicka vapen, så kan hoppas regeringen tvingas ändra sig.
Ja, fast underlägsna är ändå fel ord tycker jag. Alla som nördar ner sig lite i militaria vet att dom har mycket hög kapacitet nuförtiden. Dom når liksom upp till en nog brutal nivå. Man skulle väl inte slåss i onödan mot någon med en kniv på 15 cm, bara för att man själv har en på 20 cm. Man måste också sortera bort en hel del antirysk propaganda gällande deras status. Inte bara Ryssland som kommer med propaganda direkt.
Vilket land i väst är beredd att börja ta emot laster med döda soldater för att skydda Ukraina? Ibland är sanningen bister. Sen som sagt överhängande hot om kärnvapen om saker spårar ur.
Sen har inte Nato kapacitet att förflytta nog mycket trupp till området, som dom själva sagt förut när Krim var aktuellt, och har även hört det sista dagarna i en intervju med australisk press. Sen kommer faktumet att Nato inte är samövat för en sådan gigantisk insats. Är inte att bara placera ett par hundratusen man och så flyter allt på. Skulle i princip bli USA som får stå för kalaset då och det är dom inte sugna på.
Ryssland är tyvärr ingen baggis även om man är överlägsen. Sverige är väl i princip enda land som gett dom på nöten. ;) Finland kanske också även om dom rent teknisk tvingades till fred och förlorade 10% av sitt land och fick betala skadestånd.
intepurewhey
2022-02-24, 22:18
Klart kommunistpartierna inte vill göra det svårare för Ryssland. Detta är röda blockets, ffa Vs, våta dröm.
Skräp.
Härliga ryska fredsbevarande flygplan som skjuter rakt in i en civil byggnad till ljudet av gråtande barn: https://twitter.com/markito0171/status/1496855580409044995
intepurewhey
2022-02-24, 22:43
Kan andra EU-invånare hjälpa till på plats när de ger vapen till civilbefolkningen eller hur funkar det?
Kan Ukrainare födda i annat land utan Ukr pass hjälpa till t ex?
humancentipede
2022-02-24, 22:59
män mellan 18 och 60 får inte lämna landet .. kan det betyda den första flyktingvågen med snygga brudar(som ukraina är känt för) istället för medelålders män .. jag kan ha 5 st i min etta om dom är 18-25
män mellan 18 och 60 får inte lämna landet .. kan det betyda den första flyktingvågen med snygga brudar(som ukraina är känt för) istället för medelålders män ?
Ja, men vänsterliberala vill helst inte ha hit ortodoxa kristna och kvinnor som inte fått massa ***. Tar för många generationer att få dem "woke" och det hade nog mest blivit röster för SD och KD.
Här är en summering av dagens strider från ryskt perspektiv (eller rättare sagt från Folkrepubliken Donetsks perspektiv):
https://pbs.twimg.com/media/FMZABJvXoAAakof?format=png&name=medium
https://pbs.twimg.com/media/FMZATfVXoAkNQS1?format=png&name=medium
Härliga ryska fredsbevarande flygplan som skjuter rakt in i en civil byggnad till ljudet av gråtande barn: https://twitter.com/markito0171/status/1496855580409044995
Kanske kolla upp uppgifter innan du sprider något ?
https://www.reddit.com/r/ThatsInsane/comments/t0ddic/russian_plane_over_hostomel_ukraine_firing_on/hya9we5/?utm_medium=android_app&utm_source=share&context=3
män mellan 18 och 60 får inte lämna landet .. kan det betyda den första flyktingvågen med snygga brudar(som ukraina är känt för) istället för medelålders män .. jag kan ha 5 st i min etta om dom är 18-25
Skulle vara uppskattat
humancentipede
2022-02-24, 23:39
Det är iaf en riksdagsmajoritet för att skicka vapen, så kan hoppas regeringen tvingas ändra sig.
Jo, nu kommer dom med massa snicksnack om att hjälpa till för att vinna politiska poäng. Kanske skulle tänkt på det innan det va försent.. :)
Ladugårdsdörr
2022-02-25, 09:40
Det klippet omges av en hel del spekulationer om att det är fejk. Det finns massor av detaljer som inte stämmer. Mig-29 (som inte används av ryssarna för att understödja marktrupp på det här sättet (CAS), de har Su-25 tillgängliga), vit rök från planet (klipp från en flygshow som används?), fel anflygning för att vara ett raketanfall, två raketer med stor spridning osv.
Zox71z5PxR8?t=258
Det är både komiskt och lätt efterblivet att folk sitter i timmar och analyserar korta klipp som lagts upp på nätet.
Det är egentligen inte några klipp som ger någon bra bild. Efter en dag har Ryssarna lyckats inta ett område som Skåne om vi jämför med Sverige.
Kan bli jobbigt när dom ska in i städer, och inte döda massa civila. De ryska soldaterna sitter i en rävsax som ledningen skapat.
Läskeblask
2022-02-25, 10:12
Det är både komiskt och lätt efterblivet att folk sitter i timmar och analyserar korta klipp som lagts upp på nätet.
Det är egentligen inte några klipp som ger någon bra bild. Efter en dag har Ryssarna lyckats inta ett område som Skåne om vi jämför med Sverige.
Kan bli jobbigt när dom ska in i städer, och inte döda massa civila. De ryska soldaterna sitter i en rävsax som ledningen skapat.
Ja det stör mig att man inte får en bild av det hela. Det jag iaf tolkat är att Kiev börjar vara ordentligt i farozonen men annars verkar det vara svårt att få nån uppfattning
Akerhage
2022-02-25, 10:18
Min utsikt över sovrumsfönstret och även vardagsrummet (idag kontoret).
https://i.imgur.com/EhLEpTv.jpg
Får hoppas ingen vill bomba skiten ur konsulatet här.
Ja det stör mig att man inte får en bild av det hela. Det jag iaf tolkat är att Kiev börjar vara ordentligt i farozonen men annars verkar det vara svårt att få nån uppfattning
Ryssarna försöker etablera en korridor in till Kiyv från Vitryssland. Sedan visar det sig hur viktig staden är för Ukrainas ledning. Rent symboliskt är det ett nederlag. Orsaken till att Ryssarna är så nära är användande av luftburna. Dom är dock väldigt sårbara.
Allt beror på hur ledningen agerar, det ser inte bra ut om det börjar bli många civila döda i landet. Då Ryssar och Ukrainare har tydliga band. Så för Putin skulle det vara en katastrof om folk slutar tro på propagandan.
Idag studsade börsen tillbaka, tydligen pga att sanktionerna mot Ryssland inte blev så kraftiga. Måste säga att jag inte riktigt haft tid att sätta mig in i sanktionerna, och trodde dessa skulle bli väldigt kraftiga.
intepurewhey
2022-02-25, 11:18
Min utsikt över sovrumsfönstret och även vardagsrummet (idag kontoret).
https://i.imgur.com/EhLEpTv.jpg
Får hoppas ingen vill bomba skiten ur konsulatet här.
Kasta ägg på dem!1
Jävlar, nu kommer muslimerna. Kolla in det här:
https://twitter.com/visegrad24/status/1497177110103965700
Problematiskt att dom tagit över Tjernobyl, väldigt svårt att anfalla en etablerad militärbas där med risken att förstöra sarkofagen. I och för sig samma läge för ryssarna om Ukraina sätter upp läger i länder utanför Ukrainas gränser.
Följande länk tyckte jag var väldigt intressant och resonerar vad jag kan förstå vettigt om det hela.
https://acoup.blog/2022/02/25/miscellanea-understanding-the-war-in-ukraine/?fbclid=IwAR2vv8bWooqTKuzph7jbtG0GqUrCiqs9vUUHb0ah 7Y9pa_HMKCS_0CfE0cU
https://mobile.twitter.com/zelenskyyua/status/1497186465494806529
Tweet från Ukrainas president. Sverige ger militär, teknisk och humanitär hjälp.
https://mobile.twitter.com/fconegundes/status/1497158246821474310
Tweet som jag inte vet bakgrunden till, men visar en stridsvagn som kör över en mötande bil filmat på långt håll, och sedan filmat på nära håll när personer försöker hjälpa en person ut ur en krossad bil. Det är inget blod eller något, personen lever och är vid medvetande.
I Sverige är åldern 16-70. Alla dessa har totalförsvarsplikt och kan bli kallade.
Att tänka på i övrigt är att om Sverige någon gång i framtiden skulle bli attackerat, så är all information om att Sverige har kapitulerat falsk. Om Sverige blir angripet kommer vi aldrig att ge oss. Detta är officiell information.
I Ukraina har det ju spridits en del falsk information från rysk sida att ukrainare har lagt ner vapnen osv.
Att tänka på i övrigt är att om Sverige någon gång i framtiden skulle bli attackerat, så är all information om att Sverige har kapitulerat falsk. Om Sverige blir angripet kommer vi aldrig att ge oss. Detta är officiell information.
Jaså, enligt vem?
Jag läste "Om krisen eller kriget kommer" och kan inte påminna mig om att det stod något sånt i den.
Många svenska män anser nog att Sverige fram till ca 2010-talet definitivt varit ett land värt att försvara medan dagens perverterade och dekadenta samhälle med bögparader, feminism, gullande med kriminella och kulturkriget mot kärnfamilj, traditionella och konservativa värderingar osv. inte är det, och har knappast något större intresse längre av att försvara ett redan förfallet land i vad som dessutom skulle vara globalisternas krig.
Det är sådana som Mona Sahlin, Reinfeldt, Löfvén och andra vänsterliberala som skapat dagens Sverige men de lär knappast vilja stå framme vid frontlinjen, för det är det meningen att männen ska göra. Men de flesta män röstar på SD idag och har inte röstat för dagens Sverige, så det blir nog mest kvinnor och grabbar som dricker sojalatte nere på Söder som tycker det finns mycket med dagens samhälle som är värt att bevara.
Och det lär nog bli ett snabbt krig...
https://www.forsvarsmakten.se/ImageVault/publishedmedia/74i0f07pbiooiw94lcuf/20190803_astamt01_FM_PRIDE_356.jpg
vs.
https://anh.24h.com.vn/upload/1-2015/images/2015-02-21/1424506849-rhen2_rbcq.jpg
Om Sverige blir angripet av ett annat land kommer vi
aldrig att ge upp. Alla uppgifter om att motståndet
ska upphöra är falska.
Sidan 12 i en röd ruta till vänster på sidan.
https://rib.msb.se/filer/pdf/28494.pdf
Ni som inte kan detta får ha den som dasslektyr tills det sitter. Den nya är mindre matnyttig och gjord för att till och med debila med dålig koncentrationsförmåga skall kunna ta till sig broschyren. Men ändå...
Man blir inte inkallad till genusförsvaret om man har "fel värdegrund" va?
Kanske kolla upp uppgifter innan du sprider något ?
https://www.reddit.com/r/ThatsInsane/comments/t0ddic/russian_plane_over_hostomel_ukraine_firing_on/hya9we5/?utm_medium=android_app&utm_source=share&context=3
Ah, här får du ryssar som har bombat ett dagis istället: https://mobile.twitter.com/CITeam_en/status/1497204834314948620?s=20&t=PlzPZz1Ktda3N8WP882R2g
Jaså, enligt vem?
Jag läste "Om krisen eller kriget kommer" och kan inte påminna mig om att det stod något sånt i den.
Många svenska män anser nog att Sverige fram till ca 2010-talet definitivt varit ett land värt att försvara medan dagens perverterade och dekadenta samhälle med bögparader, feminism, gullande med kriminella och kulturkriget mot kärnfamilj, traditionella och konservativa värderingar osv. inte är det, och har knappast något större intresse längre av att försvara ett redan förfallet land i vad som dessutom skulle vara globalisternas krig.
Det är sådana som Mona Sahlin, Reinfeldt, Löfvén och andra vänsterliberala som skapat dagens Sverige men de lär knappast vilja stå framme vid frontlinjen, för det är det meningen att männen ska göra. Men de flesta män röstar på SD idag och har inte röstat för dagens Sverige, så det blir nog mest kvinnor och grabbar som dricker sojalatte nere på Söder som tycker det finns mycket med dagens samhälle som är värt att bevara.
Och det lär nog bli ett snabbt krig...
https://www.forsvarsmakten.se/ImageVault/publishedmedia/74i0f07pbiooiw94lcuf/20190803_astamt01_FM_PRIDE_356.jpg
vs.
https://anh.24h.com.vn/upload/1-2015/images/2015-02-21/1424506849-rhen2_rbcq.jpg
Får du bra betalt på trollfabriken?
fabiansthlm
2022-02-25, 16:07
Vad är det jag missat eller inte förstår med de konspirationsteorier som jag ser på Twitter?
Allt från att Ukraina's leds av neonazis, USA tvättar pengar där, USA har flera labb för biologiska vapen som nu bombats av ryssarna till att Ukraina har massa godbitar om Biden-familjen som Putin vill åt, New world order är de riktiga skurkarna osv. osv.
Jag känner mig gammal som inte hänger med.
Vad är det jag missat eller inte förstår med de konspirationsteorier som jag ser på Twitter?
Allt från att Ukraina's leds av neonazis, USA tvättar pengar där, USA har flera labb för biologiska vapen som nu bombats av ryssarna till att Ukraina har massa godbitar om Biden-familjen som Putin vill åt, New world order är de riktiga skurkarna osv. osv.
Jag känner mig gammal som inte hänger med.
Du har upptäckt rysk propaganda. Och hur effektiv den är.
Det räckte inte med platt jord och rymdödlor.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.