Visa fullständig version : Blir det krig i Ukraina?
Sidor :
1
2
3
[
4]
5
6
7
8
9
10
Hur ser ni på svenskar som åker för att strida i Ukraina? Börjar dyka upp fler och fler artiklar om svenskar som åker ner och slåss för Ukraina.
Jag har väl generellt föreställningen att det är lite små-galna individer som strider som frivillig i ett annat land. Denna gång är det dock svårare. Jag kan inte annat än se Ukraina som ett europeiskt land och grundläggande värderingar som Ryssland nu kränker. På något vis är det liksom även en attack på det jag håller högt.
Hur ser ni på det?
De gör det jag hoppas omvärlden snart gör. Jag ser inte något alternativ till att köra över ryssen. Folket i Ryssland vänder sig inte nog snabbt mot Putin och så länge han sitter kvar är det ingen återvändo.
delta_mats
2022-03-06, 09:10
Hur ser ni på svenskar som åker för att strida i Ukraina? Börjar dyka upp fler och fler artiklar om svenskar som åker ner och slåss för Ukraina.
Jag har väl generellt föreställningen att det är lite små-galna individer som strider som frivillig i ett annat land. Denna gång är det dock svårare. Jag kan inte annat än se Ukraina som ett europeiskt land och grundläggande värderingar som Ryssland nu kränker. På något vis är det liksom även en attack på det jag håller högt.
Hur ser ni på det?
Det känns personligen väldigt främmande, inget jag skulle göra frivilligt. Möjligtvis ifall jag var en kompetent soldat och visste vad jag gjorde. För Finland och Norge hade jag gjort det oavsett. Kanske inte stridit, men åkt dit för att hjälpa till på bästa möjliga vis.
Hur ser ni på det?
Nyttiga idioter, de begriper inte att det är som att kasta mer bränsle i elden.
Får intrycket att zelenski vill döda så många slaver som möjligt.
De borde omedelbart satsta på fredssamtal och komma fram till en kompromiss
u fler soldater Putin behöver offra desto närmare kan det bli ett eventuellt kärnvapenkrig.
skyffelmördarn
2022-03-06, 09:50
Hur ser ni på det?
Jag kan förstå känslan, kände själv att jag ville åka ner. Många går nog runt här hemma och lever i hamsterhjulet, meningslösa och tråkiga liv där allt går på autopilot. Man har det inte dåligt, men inte heller bra.
Att åka ner och eventuellt dö för något är ju bättre än att leva för inget. Oavsett politik så finns det ju civila kvinnor och barn i Ukraina som inte har något med det här att göra som kommer våldtas och mördas av ryssar och kan man förhindra att en kvinna får uppleva det så har man ju gjort mer nytta än vad många andra människor gjort under hela sin livstid.
Nyttiga idioter, de begriper inte att det är som att kasta mer bränsle i elden.
Får intrycket att zelenski vill döda så många slaver som möjligt.
De borde omedelbart satsta på fredssamtal och komma fram till en kompromiss
u fler soldater Putin behöver offra desto närmare kan det bli ett eventuellt kärnvapenkrig.Hur mår du? Putin har sagt att han inte slutar. Han vill styra ett lands politik. Han kräver något orimligt. Lägg till att han troligen vill ha Krim och lite annat. Verkar det Ukrainska folket vilja dansa efter Putins pipa?
Bra trollat - Inser att du försöker få fram en reaktion och skrev ett så verklighetsfrånvänt inlägg du bara kunde.
Det här hade varit skyffelmördarens framtid i så fall.
https://www.trbimg.com/img-5bb671fb/turbine/bs-md-sunflowers-20181004
My translation of the analysis of the current situation in Russia by an active FSB analyst. Buckle up for a long thread and definitely please share far & wide. The full text is over 2000 words. This is a highly insightful look behind the curtain - covers many subjects.
https://twitter.com/igorsushko/status/1500301348780199937?s=21
Hur mår du? Putin har sagt att han inte slutar. Han vill styra ett lands politik. Han kräver något orimligt. Lägg till att han troligen vill ha Krim och lite annat. Verkar det Ukrainska folket vilja dansa efter Putins pipa?
Bra trollat - Inser att du försöker få fram en reaktion och skrev ett så verklighetsfrånvänt inlägg du bara kunde.
De som slåss för Ryssland är lika mycket nyttiga idioter.
Är inte Pro-Putin utan för en de-eskalering
Vet du Putins avsikter, jag vet inte du får gärna upplysa mig.
Vi har inte fått veta mycket vad som kommit fram från förhandlingarna, får intrycket att Zelensky är omedgörlig.
Verkar som Ryssland vill göra Ukraina demilitariserat, och ukraina's president vill att Ryssland drar tillbaka alla trupper, man tycker de borde kunna mötas halvvägs.
https://globalnews.ca/news/8657424/ukraine-russia-negotiations/
Magnus N
2022-03-06, 10:55
Vad för krav gör att han verkar svår?
Att den invaderande armén ska dra sig tillbaks ?
Att Ryssland ska sluta döda ukrainare ?
Helt hiskeliga krav det..
Helt frånvänt att tycka att Rysslands krav skulle vara något att ens ha i åtanke.
Nu blir vi invaderade, javisst ska vi ta bort våran militär och bara ta det....
Wrenchgirl
2022-03-06, 11:04
Vi har inte fått veta mycket vad som kommit fram från förhandlingarna, får intrycket att Zelensky är omedgörlig.
Verkar som Ryssland vill göra Ukraina demilitariserat, och ukraina's president vill att Ryssland drar tillbaka alla trupper, man tycker de borde kunna mötas halvvägs.
Vad skulle det vara för kompromiss? Att Putte lämnar kvar hälften av soldaterna och Ukraina monterar ned hälften av sin militär? Putin har ju inte direkt kommit av vad jag vet med något förslag till uppgörelse vilket gör det rätt svårt att vara medgörlig på. Sen att Zelensky inte ville åka till Belarus som är Putins knähund för fredssamtal är fullt förståeligt. Annat hade det varit om de hade kanske försökt få till samtalen på neutral mark. Speciellt med Rysslands historia i lönnmord med diverse gifter.
skyffelmördarn
2022-03-06, 11:07
Det här hade varit skyffelmördarens framtid i så fall.
https://www.trbimg.com/img-5bb671fb/turbine/bs-md-sunflowers-20181004
Absolut, säger inte att jag skulle vara någon rambo eller nått. Jag skulle troligtvis skita på mig och dö.
Men antingen så gör jag det för något större än mig, eller också skiter jag på mig och dör likaväl om 40 år på ett vårdboende.
Ska Ryssland ha rätt att styra över vilka länder som har militär? Ukraina lämnade från sig kärnvapen för att blidka ryssarna.
Putin har ju nyligen sagt att vi troligen inte ser Ukraina som en egen stat när han är klar.
Han eller hans försvarsminister har gått ut och sagt att de inte slutar förrän alla nazister är borta ur landet….
Du tror alltså att ryssarna är medgörliga efter allt som kommit fram?
Vad för krav gör att han verkar svår?
Att den invaderande armén ska dra sig tillbaks ?
Att Ryssland ska sluta döda ukrainare ?
Helt hiskeliga krav det..
Helt frånvänt att tycka att Rysslands krav skulle vara något att ens ha i åtanke.
Nu blir vi invaderade, javisst ska vi ta bort våran militär och bara ta det....Krim ska lämnas tillbaka. Sjukt att vilja ha tillbaka sitt egna land…
Magnus N
2022-03-06, 11:16
Krim ska lämnas tillbaka. Sjukt att vilja ha tillbaka sitt egna land…
Verkligen helt orimligt..
Bara så svårt att läsa folk som har sådan inställning, hur de kan föra ett sådant resonemang
Brofessorn
2022-03-06, 11:28
Skräll att alla coronahysteriker helt plötsligt blir krigsgalna. Jo, man är svår om man blir invaderad av ett land, överkörd, och under fredsförhandlingar kräver att få en bättre deal än innan det hela började. Man är svår om man prioriterar en jävla halvö över liven på de människor man ska representera. Man är svår om man känner sig berättigad till hjälp från NATO som ickemedlem.
Skräll att alla coronahysteriker helt plötsligt blir krigsgalna. Jo, man är svår om man blir invaderad av ett land, överkörd, och under fredsförhandlingar kräver att få en bättre deal än innan det hela började. Man är svår om man prioriterar en jävla halvö över liven på de människor man ska representera. Man är svår om man känner sig berättigad till hjälp från NATO som ickemedlem.Verkar Ukraina bli överkörda?
Deal? Deras land är deras land. Tycker du att ryssarnas agerande är rimligt i dagens samhälle? Ryssarna vill styra Ukraina bort från EU, det är inte NATO som från början var grunden.
Ska Ryssland ha rätt att styra över vilka länder som har militär? Ukraina lämnade från sig kärnvapen för att blidka ryssarna.
Putin har ju nyligen sagt att vi troligen inte ser Ukraina som en egen stat när han är klar.
Han eller hans försvarsminister har gått ut och sagt att de inte slutar förrän alla nazister är borta ur landet….
Du tror alltså att ryssarna är medgörliga efter allt som kommit fram?
Krim ska lämnas tillbaka. Sjukt att vilja ha tillbaka sitt egna land…
https://twitter.com/GunillavonHall/status/1499770344109977604
Gunilla von Hall, Svenska Dagbladets korrespondent i Ukraina, anklagas för att vara ett "Putin-troll" och en "judas" efter att ha rapporterat om hur ukrainare ser på kriget.
Gilla artikeln på Facebook
Det är i ett Twitter-inlägg på engelska på fredagen som Gunilla von Hall beskriver hur "stämningen förändras här i Ukraina".
"Fler och fler som säger att Zelenskyj måste kapitulera snart när städer nu besegras av ryssarna. 'Vi måste göra det för att undvika ett tredje världskrig', säger en ukrainsk vän i Lviv", fortsätter hon.
Inlägget har väckt en Twitter-storm där en lång rad användare kräver att Gunilla von Hall ska ta bort inlägget och kallar henne förrädare.
Så här låter det i kommentarerna till SvD-korrespondenten:
"Ta bort din tweet. Då går Putins ärenden. Otroligt omdömeslöst."
"Kremls nyttiga idiot. Skäms du inte ens, din kretin?"
"SVD går Putins ärenden. Vider."
"Putin-troll blockeras ... NU"
"Är detta en artikel som hjälper i kriget mot Putin? Fri journalistik är en kärna i demokrati, men klok journalistik är också det. Ta bort."
"På vilket konto sätter ryssarna in pengar åt dig?"
"Får du betalt i rubel eller aktier i Gazprom? Frågar inte åt en kompis"
"Du kan lägga till 'jobbar ibland åt Kreml' i din Twitter-bio"
"Judas"
"Sluta sprid desinformation och defaitism. Detta är inte vad det Ukrainska folket behöver höra din jävla papegoja."
"Du agerar som Kremls nyttiga idiot, skäms för satan, sjufalt skäms på dig!"
"Lögnare! Ukraina står starkt! Spioner avrättas.."
"Fy fan! Står Svd bakom denna skit kommer jag omedelbart säga upp prenumerationen. Har du ingen jävla samvete!!!!"
Och så vidare.
På svenskspråkiga Twitter är det många, liberaler och andra, som anser att man inte får sprida vidare någon information som på något sätt kan tänkas gynna Ryssland. Personer som trots allt gör det pekas ut som finansierade av Rysslands president Vladimir Putin.
https://i.imgur.com/nF6Qbn6.jpeg
Rikard Jansson
2022-03-06, 13:32
Vad är det som händer? Är ni helt dumma i huvudet kvarnis och brofessorn?
Vad är det som händer? Är ni helt dumma i huvudet kvarnis och brofessorn?
Tar inte parti för Ryssland? Ser du inte de negativa konsekvenserna att ta någons sida, att det leder till en eskalering av kriget?
Rent pragmatiskt och realpolitiskt vore det bästa för ukraina att "ge upp östra ukraina"
Det jag ser är en masspsykos där folk agerar i affekt utan att tänka att de stödjer ett scenario där många dör i onödan, såg du inte samma tendens i syrien och libyen där alla libtards hejade på västs militära aktioner och stödjande av "frihets-rebeller"
Ja det är bättre än ett Syrien eller Afghanistan-scenario. Vem blir gladare av något sådant? Ja rysshatare kanske, men inte vanliga ukrainare eller de länder som Ukraina brukligen exporterar vete och annat till liksom.
Om man vill stoppa ryssen behöver man gå in på Ukrainas sida och det verkar ju inte länder göra. Det blir det vanliga med sanktioner och en del stöd. Vilket drar ut på det hela vilket förvisso ger ryssen en behövlig blodig nos men det hjälper inte ändra utgången till något mer positivt.
Utöver det så har det storpolitiska följdeffekter dock, om ryssen kommer undan för lätt så kan andra länder få för sig något. Samt att det ändrar maktbalansen en pyttesmula. Nåväl turken kommer bygga kanal för att kringgå avtalet kring Bosporensundet så jänkarna kommer kunna ha en massa stridsfartyg i närheten av Krim i framtiden.
Tar inte parti för Ryssland? Ser du inte de negativa konsekvenserna att ta någons sida, att det leder till en eskalering av kriget?
Rent pragmatiskt och realpolitiskt vore det bästa för ukraina att "ge upp östra ukraina"
Det jag ser är en masspsykos där folk agerar i affekt utan att tänka att de stödjer ett scenario där många dör i onödan, såg du inte samma tendens i syrien och libyen där alla libtards hejade på västs militära aktioner och stödjande av "frihets-rebeller"Ah, du vill ge vika för en diktator som genom krig vill få sin vilja igenom. Bilden som jag får från det ukrainska folket är inte att de vill vika sig. Bara att se på mängden frivilliga som ansluter.
De som hittills dött i detta beskyller knappast sittande president för det Putin orsakat sedan 2014….
Leva under förtryck är inte ett liv ukrainarna verkar vilja leva.
Det blir också väldigt tydligt att vi hade varit körda flera gånger om ifall ryssen kom: ”Vi ger oss, det är ingen idé”. Odla en ryggrad! Första gången någonsin jag önskat att jag inte valde civiltjänst i lumpen och skiten blev nedlagd två månader innan jag skulle in.
föga så förvånan
2022-03-06, 17:00
Ryska fallskärmsjägare värkar tävla mot glesbygsHemvärnet i lökighet
https://i.redd.it/y6fue21ylrl81.jpg
"ser du inte det negativa med att välja sida mellan en anfallande diktator som skickar tonåringar till frontlinjen under falsk premiss och det demokratiska landet som blev attackerat och nu försvarar landet enligt bästa förmåga!!! SER DU INTE DET NEGATIVA MED ATT VÄLJA SIDO?? SÅ CUCKAD DU ÄR LOL111!!!1!! SHEEP SHEEP"
Rikard Jansson
2022-03-06, 17:42
Ironiskt nog är man ju själv megacuck om man inte vill välja sida utan vill ge bort halva landet.
Ironiskt nog är man ju själv megacuck om man inte vill välja sida utan vill ge bort halva landet.
Typ. Lite som nån i tråden skrev att man skulle lyssna på någon random YT-wannabe-säk.pol framför folk som lagt år av studier på ämnet, för deras slutsats passade deras argument.
Jag vet inte om man ska kalla det kognitiva disonans eller bara vedträ'n. Sjukt kul att läsa iallafall, hur de slår knut på sig själv och hoppar genom olika ringar för att - i sin egna värld - vara sammanhängde i sina argument.
Magnus N
2022-03-06, 19:01
Har A Blinken givit NATO-länder grönt ljus att förse Ukraina med flygvapen iaf.
"Washington — Secretary of State Antony Blinken said Sunday that NATO members have the go-ahead to send fighter jets to Ukraine as the U.S. and allies continue their efforts to help Ukraine defend itself against Russia's invasion.
"That gets a green-light," Blinken said in an interview with "Face the Nation" when asked whether the Polish government, a member of NATO, could send fighter planes to Ukraine. "In fact, we're talking with our Polish friends right now about what we might be able to do to backfill their needs if in fact they choose to provide these fighter jets to the Ukrainians."
https://www.cbsnews.com/news/ukraine-russia-war-fighter-jets-antony-blinken-face-the-nation/
Uj uj, om så är fallet blir det intressant att se ifall Putin nu backar upp sitt tidigare uttalande.
Magnus N
2022-03-06, 19:17
Uj uj, om så är fallet blir det intressant att se ifall Putin nu backar upp sitt tidigare uttalande.
Vad var det han har sagt om det ? Har sagt så mycket senaste veckorna :p
Undrar om det finns piloter dock, plan i all ära. Men de kräver underhåll, fungerande logistik mm, det räcker inte med att ha planen, det krävs mycket mer än så.
Undrar om det finns piloter dock, plan i all ära. Men de kräver underhåll, fungerande logistik mm, det räcker inte med att ha planen, det krävs mycket mer än så.
Piloter finns, logistik är det stora problemet. Det går inte att operera dessa från en vägbas(vad jag vet). Men det är möjligt att det skulle gå att hitta ställen som fungerar som baser. Större delen av flygvapnet blev utslagna när de stod på marken, så utbildad personal existerar.
Men det finns en risk att ryska kryssningsmissiler gör samma sak igen. Dom måste börja tänka som svenska flygvapnet om det ska fungera.
Baskagge
2022-03-06, 19:45
o5hzcpPR7RM
Vad var det han har sagt om det ? Har sagt så mycket senaste veckorna :p
https://www.pbs.org/newshour/world/russia-launches-attacks-ukraine-as-putin-warns-countries-who-interfere-consequences-you-have-never-seen
https://telanganatoday.com/any-attempt-to-interfere-with-russian-action-would-lead-to-consequences-warns-putin
Första uttalandet typ 24 feb att om någon går in och "stör" alt. Utgör ett hot ska de se på fan (mellan raderna -atombombshot)
https://www.rferl.org/a/putin-nofly-zone-war/31737799.html
Addressing Kyiv's calls for NATO to impose a no-fly zone over Ukraine, a request that has been rejected by the Western defensive alliance as well as the U.S. and European leaders, Putin said that "any movement in this direction will be considered by us as participation of the respective country in an armed conflict."
Man kan väl lösa in vad man vill i "any november" men att Ukraina bara sådär får typ 30 nya stridsflygplan, utrustad e från Polen, med stöd av USA kan juh svida rätt rejält.
En ren gissning är att det redan finns utländsk personal på plats med expertis inom vissa områden. Jag tror inte att något Nato-land riskerar ww3 genom att på vinst och förlust skicka plan för mångmiljonbelopp till ett land utan resurser att använda dem.
Det som dock är mest spännande nu, som fortfarande går under radarn, är följande,
https://mobile.twitter.com/AKurkov/status/1500465621716271106
The missiles that destroyed Vynnitsa airport today were launched from Transnistria, from separatist Moldovan region that used to be home of 14th Soviet Army. Officially there are only Russian peace-keepers there.
Moldavien/Russia entered the fight? Undra hur det kommer att mötas/hanteras...
Magnus N
2022-03-06, 20:16
https://www.pbs.org/newshour/world/russia-launches-attacks-ukraine-as-putin-warns-countries-who-interfere-consequences-you-have-never-seen
https://telanganatoday.com/any-attempt-to-interfere-with-russian-action-would-lead-to-consequences-warns-putin
Första uttalandet typ 24 feb att om någon går in och "stör" alt. Utgör ett hot ska de se på fan (mellan raderna -atombombshot)
https://www.rferl.org/a/putin-nofly-zone-war/31737799.html
Man kan väl lösa in vad man vill i "any november" men att Ukraina bara sådär får typ 30 nya stridsflygplan, utrustad e från Polen, med stöd av USA kan juh svida rätt rejält.
Får vi se om han bluffar eller går slag i saken gällande sina hot, tveksam till han kommer göra något nämnvärt mer än att fortsätta kriget.
Så länge vi inte får ett inflöde utav militär ifrån andra länder med.
Det som dock är mest spännande nu, som fortfarande går under radarn, är följande,
https://mobile.twitter.com/AKurkov/status/1500465621716271106
[/B]
Moldavien/Russia entered the fight? Undra hur det kommer att mötas/hanteras...
Hade inte förvånat om Putin velat införliva Moldavien nu med, lika bra "passa" på
Moldova: Moldovan President Maia Sandu announced after the meeting of the Supreme Security Council that the government would ask the Parliament to declare a state of emergency in the country in the context of the war in Ukraine
https://twitter.com/RebeccaRambar/status/1500547511789912064
Något som är oroväckande är det brevk som "läckte" från en FSB-analytiker. Gissningsvis är det fake (duh) men den om det finns en gnutta sanning så kommer Ryssland börja jiddra om "kärnvapen i Ukraina/Dirty bomb" (vilket vi börjar höra nu), varpå det kan kommas att använda ett mindre taktiskt kärnvapen.
https://mobile.twitter.com/igorsushko/status/1500301348780199937
Jag utgår från fake iallafall. Om det inte är så är det dags att börja förbereda sig för tråkigheter..
PixelMiner
2022-03-06, 20:37
Något som är oroväckande är det brevk som "läckte" från en FSB-analytiker. Gissningsvis är det fake (duh) men den om det finns en gnutta sanning så kommer Ryssland börja jiddra om "kärnvapen i Ukraina/Dirty bomb" (vilket vi börjar höra nu), varpå det kan kommas att använda ett mindre taktiskt kärnvapen.
https://mobile.twitter.com/igorsushko/status/1500301348780199937
Jag utgår från fake iallafall. Om det inte är så är det dags att börja förbereda sig för tråkigheter..
Som ett brev på posten så pumpas detta narrativ i rysk media just nu:
https://pbs.twimg.com/media/FNLd8_OXEAQCdCk.png
https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1500505833859428354?t=1f_QihsId7qbrSL9ZmNFyQ&s=19
https://c.tenor.com/ZhcIwWfM3iEAAAAC/dwarf-dig.gif
Som ett brev på posten så pumpas detta narrativ i rysk media just nu:
https://pbs.twimg.com/media/FNLd8_OXEAQCdCk.png
https://twitter.com/JuliaDavisNews/status/1500505833859428354?t=1f_QihsId7qbrSL9ZmNFyQ&s=19
Ja, det hade ju varit enklare att behålla de kärnvapen man skickade till Ryssland, i och med Budapest Memorandum avtalet.
Jag skyller på judarna. Möjligtvis bögarna.
Nattljus
2022-03-06, 22:56
Ja, det hade ju varit enklare att behålla de kärnvapen man skickade till Ryssland, i och med Budapest Memorandum avtalet.
Jag skyller på judarna. Möjligtvis bögarna.
Men rymdödlorna, då? *gah!*
För övrigt var det väldigt tomma hyllor på Ica idag. Som det var i början på pandemin *jorgen*
Lafayette
2022-03-06, 22:58
För övrigt var det väldigt tomma hyllor på Ica idag. Som det var i början på pandemin *jorgen*
Åh nej.. ska det tramset börja igen.cofffee
skyffelmördarn
2022-03-06, 23:08
o5hzcpPR7RM
Lite konstigt av en general att säga att man borde ge upp för att fortsatt krigande är onödigt lidande för befolkningen.
Vettifan om man borde ha med försvar och militär att göra överhuvudtaget om man har dom tankebanorna.
Baskagge
2022-03-06, 23:51
Lite konstigt av en general att säga att man borde ge upp för att fortsatt krigande är onödigt lidande för befolkningen.
Vettifan om man borde ha med försvar och militär att göra överhuvudtaget om man har dom tankebanorna.
Beror förstås på vad man har att sätta emot. Om man till sist ändå måste kapitulera så är det förstås bättre att göra det i början så man slipper offra oerhört många människoliv och lämna hela landet i en enda stor grushög.
Det är förmodligen så det kommer sluta om ingen sätter stopp för Putin och hans planer. När de civila är borta kan man börja med omfattande bombningar.
Reinfeldt mfl bidrog ju till att lägga ner svenska försvaret. Han kan ta sig i skitan.
Ändå trevligt att Reinfeldt har börjat intressera sig för ett "särintresse"!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Enveckasf%C3%B6rsvaret
https://www.dn.se/nyheter/politik/reinfeldt-forsvaret-ar-ett-sarintresse/
https://www.svd.se/forsvarsdebatt-irriterar-reinfeldt
Blev också tämligen irriterad när han fick börja kommentera försvarsrelaterade frågor i samband med invasionen. Han gjorde det väldigt tydligt att han inte har genuint intresse i Sveriges försvar. Men han kanske kan få lite bra PR av detta nu?
Jag vet inte, some kaffe drickare hade jag hoppats på bättre tider.
Toappapper är mitt tips...
skyffelmördarn
2022-03-07, 00:27
Beror förstås på vad man har att sätta emot. Om man till sist ändå måste kapitulera så är det förstås bättre att göra det i början så man slipper offra oerhört många människoliv och lämna hela landet i en enda stor grushög.
Det är förmodligen så det kommer sluta om ingen sätter stopp för Putin och hans planer. När de civila är borta kan man börja med omfattande bombningar.
Det spelar ingen roll vad man har att sätta emot eller inte, som försvarsmakt ska man ha inställningen att landet ska försvaras till sista soldat.
https://www.expressen.se/nyheter/ob-sverige-forsvaras-till-sista-soldaten/
Och givetvis inte bry sig om skador på byggnader, civila förluster o.s.v.
Ny inblick i huvudet på en vanlig ryss;
En 25-årig tjej, utbildad biokemist (riktigt snygg) boendes i Orenburg i södra Ryssland. Hon har spelat och chattat på vår spelserver och discord server i några år nu. Så ingen psyops från St Petersburg utan en "vanlig" tjej.
Jag rök ihop med henne igår på discord (i en textkanal) då hon ifrågasatte att jag kallade Rysslands operation för invasion samt att jag kallade dom "killers".
Efter lite munhugg så skrev hon "i hope you know that you are defending people who write "all the best to the kids" on their rockets before they shoot them at their own ukrainian kids".
Jag svarade att hon är ett low life som upprepar Kremls sinnessjuka propaganda och att hon borde skämmas. Hon skrev "i hope you never have to see war, goodbye" och sedan lämnade hon vår spelserver där hon huserat i några år.
Så sinnessjuka är den gemene ryssen. Dom litar blint på den egna propagandan och anser att all annan info är lögner från Nato. Samma bild får man när DW, Euronews, BBC eller CNN gör spontana intervjuer av vanligt folk på stan i Moskva. 8 av 10 tror fullt ut på propagandan.
Tydligen kan man vara puckad i huvet och vara biokemist.
Ladugårdsdörr
2022-03-07, 08:19
Så sinnessjuka är den gemene ryssen. Dom litar blint på den egna propagandan och anser att all annan info är lögner från Nato. Samma bild får man när DW, Euronews, BBC eller CNN gör spontana intervjuer av vanligt folk på stan i Moskva. 8 av 10 tror fullt ut på propagandan.
Åtminstone den generationen. Matade med Putin-propaganda sedan barnsben. Har en bekant som ofta är i Ryssland ibland blir hembjuden till affärskontakter. Har de ungdomar i familjen är de av två distinkta kategorier - antingen hatar de den ryska korruptionen och vill till väst eller så sitter de och mumlar Putin-hyllningar non-stop. Alla samtal leder in på Putin och hur bra han är.
Åtminstone den generationen. Matade med Putin-propaganda sedan barnsben. Har en bekant som ofta är i Ryssland ibland blir hembjuden till affärskontakter. Har de ungdomar i familjen är de av två distinkta kategorier - antingen hatar de den ryska korruptionen och vill till väst eller så sitter de och mumlar Putin-hyllningar non-stop. Alla samtal leder in på Putin och hur bra han är.
Jag har en annan bekant i samma sfär. Han är häften italienare och hälften ryss, och han bor i italien (är född där) men har släkt på sin mammas sida i Ryssland bla mostrar och sin mormor. Alla hans släktingar i Ryssland litar blint på den ryska propagandan och dom kallar han felinformerad när han försöker berätta om verkligheten.
"Putin bombar inga civila byggnader för det sade han att han inte skulle göra" sade hans mormor. När han skickade ett filmklipp på just detta till sin ena moster så vägrade hon att titta på den eller visa den för hans mormor.
De intervjuade två ryskor i lokaltidningen här i stan och de var övertygade att det var en befrielseinsats trots att de har full tillgång till bilder på bombade bostadshus.
Oklart om de är betalda, skrämda eller så blint troende?
Det är ju ändå ryssar som flyttat från hemlandet av någon anledning så känns konstigt at de står på Putins sida?
Ladugårdsdörr
2022-03-07, 10:24
De intervjuade två ryskor i lokaltidningen här i stan och de var övertygade att det var en befrielseinsats trots att de har full tillgång till bilder på bombade bostadshus.
Det är ju ändå ryssar som flyttat från hemlandet av någon anledning så känns konstigt at de står på Putins sida?
Jag har ett par anställda "ryssar" från Litauen. 100% övertygade om att RT är enda nyhetskällan att lita på. Jag har satt ned foten i syfte att detta inte eskalerar då vi också har en del polacker från gränstrakterna som berättar om en helt annan bild.
Det är det jag försökt lyfta fram tidigare i tråden.
Ni som är oroliga över kriget kan lugna ner, precis som Covid är kriget i Ukraina endast teater, ingen har dött på riktigt, det är en stor bluff, det är jesuiterna som ligger bakom detta dom jävlarna!
https://bartoll.se/2022/03/russia-95-jesuit-tribute
Ta detta för vad det är, en random post av okänd på ett styrketräningsforum.
En nära vän är gift med en ryska. Flyttade till Sverige för ca 1½ år sedan, efter att mannen fixat lgh, inkomst etc etc. Hon har aldrig någonsin under sina besök i Sverige eller när hon varit på resturang, café, ute och går, jobbet, skolan etc. sagt något som kan tolkas som negativt om Ryssland/Putin.
I privata grupper med de absolut närmsta kommer det fram åsikter (Hint: gillar inte Putin). Jag har försökt fråga om detta men det är väldigt tydligt inget som vi pratar om.
Däremot har hon pratat med sin man (min vän) då han tycker detta är lite jobbigt och kan vara lite mer "men vafan säg att han suger" och han har fått följande svar; Hennes familj är kvar i Ryssland, de äger fortfarande deras gamla "soldattorp" sen flera generationer tillbaka. Risken att de hamnar i skiten, att de förlorar "torpet" är överhängande ifall hon börjar prata om sådana saker. Hon vet inte vem som lyssnar på vad hon säger, hon vet inte vem som kommer föra saker vidare så de håller hon tyst.
Galet iallafall. Helt ärligt tror jag hon hade sagt "heja putte" om någon rysk tvkanal hade kommit fram och frågat henne, bara för att undvika problem.
Agitator
2022-03-07, 13:06
Syns tydligt här Snubben. Förvisso kan man intervjua 100 personer under en dag och sedan välja de mest extrema för att vinkla sitt narrativ. Men så ser det ut iaf. Putin styr landet hårt. Lite som Saddam Hussein gjorde fast på ett mer maskerat "civiliserat" sätt ifall man sätter det i kontext till hur Saddam styrde.
Förstår inte alls varför Putin inte bara bjuder in till fred med väst och sedan när det är etablerat påverkar Kina och ser till att de ändrar sig i diverse humanitära frågor osv.
XRiqsgIHZ-0
Baskagge
2022-03-07, 13:11
edyptyXmld8
BbR19ZMpSF0
Baskagge
2022-03-07, 13:28
Oleg Bodybuilder *flex*:d
wtyA3VJQn1g
Från Aftonbladet:
Ukraina måste erkänna Krimhalvön som ryskt territorium och regionerna Donetsk och Luhansk måste erkännas som självständiga stater.
Dessutom måste Ukraina sluta strida och skriva i sin grundlag att landet ska vara neutralt.
De vill alltså militärt ta delar av ett land och styra deras politik.
Om de går med på det här, vad säger att Ryssland inte tar större delar sen? Jag hade inte litat på Ryssland.
Samma bild får man när DW, Euronews, BBC eller CNN gör spontana intervjuer av vanligt folk på stan i Moskva. 8 av 10 tror fullt ut på propagandan.
Hade du på kamera erkänt att den krigshetsande presidenten är fel ute och att du fördömer kriget?
PixelMiner
2022-03-07, 15:15
Från Aftonbladet:
De vill alltså militärt ta delar av ett land och styra deras politik.
Om de går med på det här, vad säger att Ryssland inte tar större delar sen? Jag hade inte litat på Ryssland.
Det här med att "Ukraina skall vara neutralt" innebär alltså att Ryssland vill att det skall skrivas in i Ukrainas grundlag att de varken får gå med i NATO eller EU.
Dessutom kräver man att Ryssland skall få välja Ukrainas premiärminister.
Så detta är givetvis helt orimliga krav och gissningsvis vill Ryssland bara kunna skylla ifrån sig när nu kriget fortsätter. Dvs Putin kan officellt hävda att han erbjöd fred men att Ukraina tackade nej.
För att göra hesa-Fredrik TUT-testet🎺📯 mer verklighetstroget så borde alla/fler medborgare ställa ut sitt stereosystem på balkongen & full-blasta lite jetflygplan+bomb-nedslag.mp3-slingor i samband med det. Kanske lite "Ratatatatata" för nostalgins skull även! :D 🛩️
6UmEch1eRXo
https://www.youtube.com/watch?v=6UmEch1eRXo
Det här med att "Ukraina skall vara neutralt" innebär alltså att Ryssland vill att det skall skrivas in i Ukrainas grundlag att de varken får gå med i NATO eller EU.
Dessutom kräver man att Ryssland skall få välja Ukrainas premiärminister.
Så detta är givetvis helt orimliga krav och gissningsvis vill Ryssland bara kunna skylla ifrån sig när nu kriget fortsätter. Dvs Putin kan officellt hävda att han erbjöd fred men att Ukraina tackade nej.
Vad hade varit rimliga krav för ryssland att åka hem? Tror du att Putin kommer att erkänna att han hade fel och bara vänta hemåt? Att ge upp lite land som de ändå inte kontrollerat på 8 år och att hålla sig neutrala låter som ett billigt pris om man ser till alternativet.
Vad hade varit rimliga krav för ryssland att åka hem? Tror du att Putin kommer att erkänna att han hade fel och bara vänta hemåt? Att ge upp lite land som de ändå inte kontrollerat på 8 år och att hålla sig neutrala låter som ett billigt pris om man ser till alternativet.Billigt? Att inte få närma sig EU är ju befängt. Att inte få ta del av de utvecklingsmöjligheter det innebär. Att aldrig veta när Ryssland tycker att de behöver lite mer land.
Vart står Ukraina om 20 år om de går med på Rysslands krav vs om de inte gör det?
Jag ser risken att Ryssland ligger betydligt sämre till om de fortsätter på detta spår.
Billigt? Att inte få närma sig EU är ju befängt. Att inte få ta del av de utvecklingsmöjligheter det innebär. Att aldrig veta när Ryssland tycker att de behöver lite mer land.
Vart står Ukraina om 20 år om de går med på Rysslands krav vs om de inte gör det?
Ja, det är för jävligt för dem. Men en Syrien-situation är ännu värre. Men det är upp till väst, ifall de går in eller inte. Om vi kan räkna bort väst förutom det de redan gör, ja då är Ukrainarna illa ute hur som, en fråga om hur mycket.
För att göra hesa-Fredrik TUT-testet🎺📯 mer verklighetstroget så borde alla/fler medborgare ställa ut sitt stereosystem på balkongen & full-blasta lite jetflygplan+bomb-nedslag.mp3-slingor i samband med det. Kanske lite "Ratatatatata" för nostalgins skull även! :D 🛩️
6UmEch1eRXo
https://www.youtube.com/watch?v=6UmEch1eRXo
Hörde ingen hesa Fredrik, inte förra gången det testades heller. Fan, jag kommer dö glatt ovetandes...
Ja, det är för jävligt för dem. Men en Syrien-situation är ännu värre. Men det är upp till väst, ifall de går in eller inte. Om vi kan räkna bort väst förutom det de redan gör, ja då är Ukrainarna illa ute hur som, en fråga om hur mycket.Hade Putin inte suttit på kärnvapen hade det kunnat bli mer intressant. Skit är vad det är.
skyffelmördarn
2022-03-07, 16:05
Hörde ingen hesa Fredrik, inte förra gången det testades heller. Fan, jag kommer dö glatt ovetandes...
Är nog ganska soft att dö i av flygbomber, snabbt och effektivt.
Billigt? Att inte få närma sig EU är ju befängt. Att inte få ta del av de utvecklingsmöjligheter det innebär. Att aldrig veta när Ryssland tycker att de behöver lite mer land.
Jag ser risken att Ryssland ligger betydligt sämre till om de fortsätter på detta spår.
Ukraina står inte alls om 20 år.
Även om Ukraina på något sätt "vinner" i denna drömvärld ni bygger upp, så har de ju ändå inga garantier på att Ryssland inte återvänder när helst de behagar. Det finns ingen vinst med att låta kriget fortsätta.
Ukraina står inte alls om 20 år.
Även om Ukraina på något sätt "vinner" i denna drömvärld ni bygger upp, så har de ju ändå inga garantier på att Ryssland inte återvänder när helst de behagar. Det finns ingen vinst med att låta kriget fortsätta.Förutom frihet, självbestämmanderätt och stolthet.
Att dansa efter Putins pipa verkar inte vara något Ukraina är beredda att göra.
Och vinsten om något är att utarma den ryska ekonomin och tunna ut deras militär. Detta kanske är fallet för Putin - Men om det kommer så långt kan det hända läskiga saker på vägen.
Edit: Du kommer resonera likadant när ryssen kommer hit? När ryssen går in i Finland så tänker du likadant och tycker det är onödigt att vi skickar militärt stöd?
Förutom frihet, självbestämmanderätt och stolthet.
Att dansa efter Putins pipa verkar inte vara något Ukraina är beredda att göra.
Och vinsten om något är att utarma den ryska ekonomin och tunna ut deras militär. Detta kanske är fallet för Putin - Men om det kommer så långt kan det hända läskiga saker på vägen.
Edit: Du kommer resonera likadant när ryssen kommer hit? När ryssen går in i Finland så tänker du likadant och tycker det är onödigt att vi skickar militärt stöd?
Dina fantasiscenarion ger jag inte mycket för. Det finns en verklighet att förhålla sig till.
Det är dessutom naturligtvis en förlust för Ryssland också att lämna Ukraina med denna uppgörelse. Hade det gått enligt plan hade de bara haft ett eget styre i Ukraina redan.
Ukraina står inte alls om 20 år. Även om Ukraina på något sätt "vinner" i denna drömvärld ni bygger upp, så har de ju ändå inga garantier på att Ryssland inte återvänder när helst de behagar. Det finns ingen vinst med att låta kriget fortsätta.
Låter som att du har alldeles för höga tankar om Ryssland. Det är en olje- och gasnation som lever på forna meriter genomförda av nu självständiga nationer. Lämnar man centrum så är det ren misär på många håll. Trots en befolkning på 144 miljoner och enorma naturtillgångar så har man en BNP som är långt bakom Italien. Ryssland ska nog vara glada om det inte blir en nästa gång efter år av sanktioner.
Man är lite smått dum i huvudet om man tror på nått avtal Putin skrivit på. Jag ändrar mig, omyndigförklaring och hem till mamma resten av livet. På den nivån.
Dina fantasiscenarion ger jag inte mycket för. Det finns en verklighet att förhålla sig till.
Det är dessutom naturligtvis en förlust för Ryssland också att lämna Ukraina med denna uppgörelse. Hade det gått enligt plan hade de bara haft ett eget styre i Ukraina redan.Verkligheten är att vi har noll koll på hur framtiden ser ut. Att dansa efter Putins pipa är nog sjukt ogenomtänkt. Att vika sig för en diktator är inte något ett europeiskt land ska behöva göra.
Odla en ryggrad. På spektrat har vi på ena änden svenskfödda personer som åker ner och krigar i Ukraina, i andra änden du.
Verkligheten är att vi har noll koll på hur framtiden ser ut. Att dansa efter Putins pipa är nog sjukt ogenomtänkt. Att vika sig för en diktator är inte något ett europeiskt land ska behöva göra.
Odla en ryggrad. På spektrat har vi på ena änden svenskfödda personer som åker ner och krigar i Ukraina, i andra änden du.
Ja det är verkligen ogenomtänkt att gå med på en desperat diktators enda värdiga "out" ur en situation där han är backad in i ett hörn. Alternativet blir säkert jättebra. Du hade nog resonerat annorlunda om det var ditt liv på spel, herr internetkrigare.
Ja det är verkligen ogenomtänkt att gå med på en desperat diktators enda värdiga "out" ur en situation där han är backad in i ett hörn. Alternativet blir säkert jättebra. Du hade nog resonerat annorlunda om det var ditt liv på spel, herr internetkrigare.Åter igen, tycker du att det Ukrainska folket verkar vilja vika sig?
Detta är inget internetkrigande, känns mer som övertygelse - en ovan känsla som jag dagligen funderar på vart den kommer från och varför.
Åter igen, tycker du att det Ukrainska folket verkar vilja vika sig?
Detta är inget internetkrigande, känns mer som övertygelse - en ovan känsla som jag dagligen funderar på vart den kommer från och varför.
Nej, de viker sig inte. Är det ett argument för att inte förhandla om fred?
Den tredje änden tycks vara att hetsa om krig (som andra ska delta och riskera sitt liv i) och be folk på nätet att odla en ryggrad från bekvämligheten av sitt hem istället för att åka ner och kriga själv. Det trots att Ukraina faktiskt sträckt ut sin hand åt just sådana som du och bett om din hjälp.
För övrigt kan man väl mycket väl kalla Zelenskyjs metoder med att stänga ner tv-stationer och arrestera och fängsla meningsmotståndare för dikatoriska?
Magnus N
2022-03-07, 19:19
Fred är en sak, underkastelse en annan
Den tredje änden tycks vara att hetsa om krig (som andra ska delta och riskera sitt liv i) och be folk på nätet att odla en ryggrad från bekvämligheten av sitt hem istället för att åka ner och kriga själv. Det trots att Ukraina faktiskt sträckt ut sin hand åt just sådana som du och bett om din hjälp.
För övrigt kan man väl mycket väl kalla Zelenskyjs metoder med att stänga ner tv-stationer och arrestera och fängsla meningsmotståndare för dikatoriska?Jag har kontaktat försvarsmakten och sett över mina möjligheter att stärka min militära kompetens.
Inte ens i närheten av vad folk gör i Ukraina men en början. Och onekligen mer än vad du och James gjort och kommer göra.
Att gå emot det folket vill och kämpar för? Vilken jädra ledaregenskaper du visar…
Ja det är verkligen ogenomtänkt att gå med på en desperat diktators enda värdiga "out" ur en situation där han är backad in i ett hörn. Alternativet blir säkert jättebra. Du hade nog resonerat annorlunda om det var ditt liv på spel, herr internetkrigare.
... Enda värdiga "out"
Den är redan förbi, sen länge.
Att gå emot det folket vill och kämpar för? Vilken jädra ledaregenskaper du visar…
Så den bra ledaren är den som leder alla rakt in i döden? Över några delar av landet de ändå inte haft kontroll över sedan 2014. Jag tycker att det låter som ett lågt pris att betala jämfört med tusentals eller miljontals döda. Det finns inget bra alternativ här, men jag röstar för det minst dåliga.
... Enda värdiga "out"
Den är redan förbi, sen länge.
Hur menar du?
Så den bra ledaren är den som leder alla rakt in i döden? Över några delar av landet de ändå inte haft kontroll över sedan 2014. Jag tycker att det låter som ett lågt pris att betala jämfört med tusentals eller miljontals döda. Det finns inget bra alternativ här, men jag röstar för det minst dåliga.Det låter alldeles för präktigt men du förstår inte och kommer aldrig förstå onekligen.
Om du inte ser snubbens enastående ledarskap så får du fixa ögonen. Eller bara ställa dig bredvid och inse att du inte har koll.
Agitator
2022-03-07, 19:33
Jag har kontaktat försvarsmakten och sett över mina möjligheter att stärka min militära kompetens.
Inte ens i närheten av vad folk gör i Ukraina men en början. Och onekligen mer än vad du och James gjort och kommer göra.
Så inte skickat in en förfrågan om hur du ansluter till Ukraina?
Annan orelevant fråga.
Du kommer undan med det till 100% noll påföljder och ditt liv fortsätter som vanligt utöver att ditt dåd utförts och de konsekvenserna andra ledare innebär.
Putin, Biden, Clintons, China Pooh och Kim Un Jong. Vem skjuter du?
Det låter alldeles för präktigt men du förstår inte och kommer aldrig förstå onekligen.
Om du inte ser snubbens enastående ledarskap så får du fixa ögonen. Eller bara ställa dig bredvid och inse att du inte har koll.
"Därefter inleddes, den 30 november 1939, det finska vinterkriget under vilket Sovjetunionen försökte annektera Finland. Inför övermakten blev dock Finland till slut tvunget att acceptera de sovjetiska villkoren och freden undertecknades 13 mars 1940 i Moskva. Finland tvingades avträda stora delar av Karelen till Sovjetunionen."
Fega finnjävlar som borde varit döda och begravda för längesen. Hoppas att alla finnar som lever idag skäms och inser att de bara existerar för att deras förfäder var mesproppar som gav med sig.
Jag har kontaktat försvarsmakten och sett över mina möjligheter att stärka min militära kompetens.
Vi ser det inte som en bra lösning att ge sig in i det, så det finns ingen diskrepans där, till skillnad från dig.
Du vill att man inte ska dansa efter Putins pipa men det är oklart vem som konkret faktiskt ska börja strida mot ryssen? Låter mest som att det är någon annan ska göra det, vilket inte alls är ovanligt bland folk som krigshetsar.
Du bad en annan forumanvändare argt att skaffa sig en ryggrad när du själv faktiskt inte alls behöver gå genom Försvarsmakten för att ta dig ner och börja kriga i Ukraina.
Flera svenskar med dina åsikter har redan åkt ner medan du själv hetsar på nätet.
Finner resonemanget ganska märkligt, det är väl just vad de brukar kalla för en tangenbordstryckare? Du skulle ju faktiskt vara kunna ta bilen ikväll så kan du vara framme där redan natten till onsdag.
För övrigt kan man väl mycket väl kalla Zelenskyjs metoder med att stänga ner tv-stationer och arrestera och fängsla meningsmotståndare för dikatoriska?
Om någon vill fördjupa sig en stund i vad knäckehäxan jiddrar om,
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/analysis-ukraine-bans-kremlin-linked-tv-channels/
https://www.dw.com/en/ukraine-zelenskiy-bans-three-opposition-tv-stations/a-56438505
https://abcnews.go.com/Business/wireStory/ukraine-shuts-tv-channels-owned-russia-friendly-tycoon-75661067
https://www.ft.com/content/176c0332-b927-465d-9eac-3b2d7eb9706a
Det viktigaste att ta med sig är följande,
“Sanctions against the media are always a difficult decision for any government except an authoritarian one,” he commented. “This was not a spur of the moment decision, but one that has been in the works for a long time based on information from many Ukrainian government agencies. This is by no means an attack on freedom of speech. It is a well-founded decision to protect national security.”
Demokratiskt vald regering, som fått information från myndigheter/ministerier, samlat informationen, diskuterar och argumenterat och kommit fram till ett beslut och varit transparenta och tydliga med det.
Numerous journalists and members of Ukraine’s civic society community voiced their support, arguing that the targeted channels played a key role the disinformation dimension of Russia’s hybrid war against Ukraine.
Skandal *rolleyes*
Annars är det rätt lätt att följa en röd tråd i varför ukrainaska regeringen (inte presidenten) valde att genomföra förslaget. och kom ihåg, detta är EFTER Krim mm. har tagits över av ryssen. Väsentligt att ha det med sig för att förstå varför man stryper informationsflödet.
Zelenskiy's spokeswoman Iulia Mendel said: "These media have become one of the tools of war against Ukraine, so they are blocked in order to protect national security," adding that evidence had emerged of their being funded from Russia.
Ukraine has shut several television channels owned by a Russia-linked magnate in what the nation's president described Wednesday as a necessary move to fight Kremlin propaganda.
The now-blocked 112 Ukraine, NewsOne and ZIK channels belong to businessman Viktor Medvedchuk. He has friendly personal ties with Russian President Vladimir Putin, who is the godfather of Medvedchuk's daughter. Medvedchuk supports the Opposition Platform for Life, a political party that is popular in Ukraine's southeast and holds a minority in the Ukrainian parliament.
Ukraine has shut down three domestic television channels linked to a politician close to Vladimir Putin, alleging that they pose a national security risk by spreading Kremlin disinformation at a time when the country is in its eighth year of an undeclared war with Russia.
Hur menar du?
Jag uppfattade det som att du menade att Putin har lagt fram ett förslag som hur allt detta kan sluta, och han kan gå därifrån med värdighet. Eller missuppfattar jag dig?
Iallafall, jag ser det som det är kört. Regimen i Ryssland har skjutit sig själv i foten. Just nu är det väldgit många döda ryssar i Ukraina. Många som är yngre, där många fortfarande inte vet att dom är borta. När detta uppdagas kommer det börja skava i Ryssland. Sanktionerna kommer (notera: tror jag) inte att släppas även om Ukraina väljer att lägga sig på rygg/bli lydstat. Detta kommer att leda till svårigheter i medelklasstäderna. De äldre som levde med detta vet vad det handlar om och vill inte att deras barn ska uppleva det. Barn/Ungdomar/Yngre vuxna kommer nu tappa allt som rör sociala medier till teknik till moderniteter till internationell samhörighet. Streaming? Nope. Internationell Musik? Nope. Trender? Nope. etc. etc. Hel plötsligt ska en stor drös med medelklass, och del överklass, börja leva under stenhårda sanktioner, och allt det som kommer med det.
Det ska regimen hantera. Och det kommer inte - om du frågar mig - räcka med att säga "Men titta, Ukraina är avnazifiserat (?) och vi fick juh den här guldbollen".
Tror jag iallafall. Och det är därför jag tror Ryssland kommer - faktiskt - vilja ha MER krig, hur meningslöst "målet" än må vara. För absolut letar dom efter en väg ut, men en väg ut som skulle varit "najs" för alla. Den är long gone.
Men samtidigt, jag har juh haft fel förr så.. cofffee
Så inte skickat in en förfrågan om hur du ansluter till Ukraina?
Annan orelevant fråga.
Du kommer undan med det till 100% noll påföljder och ditt liv fortsätter som vanligt utöver att ditt dåd utförts och de konsekvenserna andra ledare innebär.
Putin, Biden, Clintons, China Pooh och Kim Un Jong. Vem skjuter du?Jag har föreslagit att Sverige ska stötta militärt och står för det. Att som helt outbildad försöka sig på något är ju helt idiotiskt.
"Därefter inleddes, den 30 november 1939, det finska vinterkriget under vilket Sovjetunionen försökte annektera Finland. Inför övermakten blev dock Finland till slut tvunget att acceptera de sovjetiska villkoren och freden undertecknades 13 mars 1940 i Moskva. Finland tvingades avträda stora delar av Karelen till Sovjetunionen."
Fega finnjävlar som borde varit döda och begravda för längesen. Hoppas att alla finnar som lever idag skäms och inser att de bara existerar för att deras förfäder var mesproppar som gav med sig.Du hade sagt likadant när tyskarna härjade. Stått där och ”nej det är ingen idé”. Nu har Ukraina vad det verkar bättre förutsättningar än Finland och vi lever med helt andra förutsättningar och ett helt annat samhälle.
Vi ser det inte som en bra lösning att ge sig in i det, så det finns ingen diskrepans där, till skillnad från dig.
Du vill att man inte ska dansa efter Putins pipa men det är oklart vem som konkret faktiskt ska börja strida mot ryssen? Låter mest som att det är någon annan ska göra det, vilket inte alls är ovanligt bland folk som krigshetsar.
Du bad en annan forumanvändare argt att skaffa sig en ryggrad när du själv faktiskt inte alls behöver gå genom Försvarsmakten för att ta dig ner och börja kriga i Ukraina.
Flera svenskar med dina åsikter har redan åkt ner medan du själv hetsar på nätet.
Finner resonemanget ganska märkligt, det är väl just vad de brukar kalla för en tangenbordstryckare? Du skulle ju faktiskt vara kunna ta bilen ikväll så kan du vara framme där redan natten till onsdag.Läs ovan.
Om någon vill fördjupa sig en stund i vad knäckehäxan jiddrar om,
https://www.atlanticcouncil.org/blogs/ukrainealert/analysis-ukraine-bans-kremlin-linked-tv-channels/
https://www.dw.com/en/ukraine-zelenskiy-bans-three-opposition-tv-stations/a-56438505
https://abcnews.go.com/Business/wireStory/ukraine-shuts-tv-channels-owned-russia-friendly-tycoon-75661067
https://www.ft.com/content/176c0332-b927-465d-9eac-3b2d7eb9706a
Det viktigaste att ta med sig är följande,
Demokratiskt vald regering, som fått information från myndigheter/ministerier, samlat informationen, diskuterar och argumenterat och kommit fram till ett beslut och varit transparenta och tydliga med det.
Skandal *rolleyes*
Annars är det rätt lätt att följa en röd tråd i varför ukrainaska regeringen (inte presidenten) valde att genomföra förslaget. och kom ihåg, detta är EFTER Krim mm. har tagits över av ryssen. Väsentligt att ha det med sig för att förstå varför man stryper informationsflödet.
På tal om diktaturfasoner; det verkar att sprida sig..
https://twitter.com/nexta_tv/status/1500880014102962176
#Poland banned the broadcasting of the #Belarusian channel "Belarus 24" and the #Russian "Channel One".
Programs were removed from the register of allowed ones due to "content that threatens the security and defense of Poland."
Fler nazister ansluter sig till Ukraina
https://i.imgur.com/wFBccfP.jpg
https://www.reuters.com/world/sending-weapons-ukraine-will-lead-global-collapse-ifx-cites-russian-foreign-2022-03-07/
Another Russian agency, TASS, quoted foreign ministry spokeswoman Maria Zakharova as saying that the West sending mercenaries and military equipment to Ukraine would cause a catastrophic development of the situation there.
"Slutar ni inte försvara er så kommer vi att bli ännu värre"
https://twitter.com/nexta_tv/status/1500917765577842693
Morgan Stanley, one of the largest financial corporations in the world, predicts a default of #Russia. It could happen as early as mid-April.
Finns det någon gnutta sanning i det så är vi på väg in i en period av tråkigheter.
Magnus N
2022-03-07, 21:17
Rätt intressant se detta klipp i dagens kontext
FfJv9QYrlwg
Kan förklara dagens beslut:
https://twitter.com/KyivIndependent/status/1500874610740498436
"Germany rejects proposed European embargo on Russian oil imports.
Scholz said he's “preferring to focus on ‘sustainable’ pressure on Moscow that would not impose too heavy a burden on Germans.”"
Magnus N
2022-03-07, 21:31
https://twitter.com/RussianEmbassy/status/1500886096837849099
"FM #Lavrov: The goal of Russia’s special military operation is to stop any war that could take place on Ukrainian territory or that could start from there."
Vi startar krig för att förhindra att det blir krig, rysk logik :p
Vickan96
2022-03-07, 21:42
China to provide humanitarian aid to Ukraine
China's Red Cross will provide humanitarian aid to Ukraine, Foreign Minister Wang Yi has said, as he reiterated a call for diplomatic talks to continue.
He stressed China's friendship with Russia are "rock solid" and the prospects for cooperation are very broad.
Oväntat att Kina skickar humanitär hjälp.
https://www.bbc.com/news/live/world-europe-60635927?ns_mchannel=social&ns_source=twitter&ns_campaign=bbc_live&ns_linkname=6225b7c0ec502b53cd4810ca%26China%20to% 20provide%20humanitarian%20aid%20to%20Ukraine%2620 22-03-07T08%3A02%3A52.461Z&ns_fee=0&pinned_post_locator=urn:asset:83499268-8b93-4b4c-81d1-06157e3a2a9d&pinned_post_asset_id=6225b7c0ec502b53cd4810ca&pinned_post_type=share
Att politiker ibland är dumma är ju inget nytt. Men hur korkade får Tyskland lov att vara som gör sig beroende av Ryssland. Snacka om att inte tänka långsiktigt och beräkna eventuella konsekvenser.
Men är väl så att många i Tyskland känner sig ganska nära Ryssland, närmare än tex USA, om man jämför med resten av Europa.
Agitator
2022-03-07, 22:37
Putin, Biden, Clintons, China Pooh och Kim Un Jong. Vem skjuter ni?
skyffelmördarn
2022-03-07, 22:49
Rätt intressant se detta klipp i dagens kontext
Kan förklara dagens beslut:
https://twitter.com/KyivIndependent/status/1500874610740498436
"Germany rejects proposed European embargo on Russian oil imports.
Scholz said he's “preferring to focus on ‘sustainable’ pressure on Moscow that would not impose too heavy a burden on Germans.”"
Ja Trump tog upp det här i ett möte med NATO också
https://www.youtube.com/watch?v=Vpwkdmwui3k&t=130s
Men eftersom det är Trump som pratar om det så kommer ingen lyssna, eftersom det är viktigare att vara emot Trump än att faktiskt lösa situationen.
Nattljus
2022-03-07, 22:58
G1437ZfUGmU&
Att politiker ibland är dumma är ju inget nytt. Men hur korkade får Tyskland lov att vara som gör sig beroende av Ryssland. Snacka om att inte tänka långsiktigt och beräkna eventuella konsekvenser.
Men är väl så att många i Tyskland känner sig ganska nära Ryssland, närmare än tex USA, om man jämför med resten av Europa.Skönt att lägga ner kärnkraft och hoppa i säng med Ryssland…
https://mobile.twitter.com/ErrantStrategry/status/1500904280034885635
Fega finnjävlar som borde varit döda och begravda för längesen. Hoppas att alla finnar som lever idag skäms och inser att de bara existerar för att deras förfäder var mesproppar som gav med sig.
Du är ju galen. Hade det inte varit för att Finland slog tillbaka så in i helvete och tillfogade Ivan svåra förluster så hade Ivan aldrig erbjudit detta avtal, man hade helt enkelt bara tagit hela jävla landet.
Men är väl så att många i Tyskland känner sig ganska nära Ryssland, närmare än tex USA, om man jämför med resten av Europa.
Kossan Merkel som lade ner fina kärnkraftverk till förmån för beroende av rysk gas växte ju upp i DDR. Och Tyskland har länge haft en "Ostpolitik" som går ut på att Ivan egentligen är en trevlig figur om vi bara handlar med och berikar honom lite.
Dom hade fel.
https://www.reuters.com/world/kremlin-says-russian-military-action-will-stop-moment-if-ukraine-meets-2022-03-07/
Rent realpolitiskt och humanitärt bör Ukraina gå med på Rysslands krav, Zelensky och NATO ser ut att ha för mycket "prestige" för att agera rationellt, de saknar lojalitet till ukrainska befolkningen, de ser ukrainska liv endast som bönder på ett schackbräde.
De riskerar säkerheten för hela mänskligheten med risk för WW3 i min mening.
Russia will stop 'in a moment' if Ukraine meets terms - Kremlin
Mm, för Kreml har ju vart ärliga och stått vid sina ord hittills i den här konflikten?
Agitator
2022-03-08, 12:08
Mm, för Kreml har ju vart ärliga och stått vid sina ord hittills i den här konflikten?
Vem startade konflikten ifall vi går långt tillbaka? Oavsett om ord inte hålls hela vägen ut så borde man börja någonstans oavsett sida.
delta_mats
2022-03-08, 12:09
https://www.reuters.com/world/kremlin-says-russian-military-action-will-stop-moment-if-ukraine-meets-2022-03-07/
Rent realpolitiskt och humanitärt bör Ukraina gå med på Rysslands krav, Zelensky och NATO ser ut att ha för mycket "prestige" för att agera rationellt, de saknar lojalitet till ukrainska befolkningen, de ser ukrainska liv endast som bönder på ett schackbräde.
Har det brunnit i skallen på dig? Hur svårt är det att förstå att Ryssland inte har något med Ukraina att göra? Dom ska ut därifrån och lämna dem ifred. Ukraina blickar fram emot framtiden och Europa, medan Ryssland vill dra dem tillbaka till dåtiden.
delta_mats
2022-03-08, 12:12
Vilka är deras krav då? Att Ukrainas regering avsätts och att en rysk marionettregering tillsätts?
Ryssland och Putin har ju helt tappat verklighetsuppfattningen.
Vilka är deras krav då? Att Ukrainas regering avsätts och att en rysk marionettregering tillsätts?
Ge upp Krim, och några andra delar ska bli självständiga stater.
Ukr. får aldrig alliera sig med NATO eller EU. I praktiken görs Ukr till en rysk lydstat.
Ukr. får aldrig alliera sig med NATO eller EU. I praktiken görs Ukr till en rysk lydstat.
Det är ju självklart att Ryssarna promenerar in och ändrar hur dom vill när avtalet är klart. Det är ju det som hänt hela tiden. Så länge Putin är ledare.
Agitator
2022-03-08, 12:30
Låter som att de lever i den geopolitik som förs och anpassar sig därefter. Konflikter finns hela tiden. Tror inte vi haft en lugn stund senaste 100 åren över ~200 länder.
Båda sidor känner sig trängda fortfarande för annars skulle de inte hålla på så här.
Helt ärligt talat så borde de införa SALT diskussionerna igen som de hade på 70talet där de började rusta ner. Vi lever ju fortfarande i spänningarna från "andra" kalla kriget.
Så länge det finns stora egna särintressen så verkar båda sidor inte vilja ge sig.
Akerhage
2022-03-08, 13:19
Är Aftonbladet hackade nu?
502 Bad gateway
trädgårdsmöbel
2022-03-08, 13:41
Verkar som ryssen tar till liknande taktik som de gjorde mot tyskland att rekrytera brutalare folkslag nu när de rekryterar Syrier.
Vet ni varför? För att ryssar i allmänhet är svårare att få att begå övergrepp på civilbefolkningen i tillräckligt stor skala. Så det löser man på det sättet. Man "släpper lös" dessa på befolkningen. Hände i Tyskland och ser ut att hända nu med.
@trädgårdsmöbel
Mer rimligt att Ryssland vill spara sina bästa soldater.
Vad får dig att tro att de vill "släppa lös" soldater för att våldta civilbefolkningen, det ger dem knappast bättre PR eller förbättrar deras förhandlingsläge.
trädgårdsmöbel
2022-03-08, 14:23
@trädgårdsmöbel
Vad får dig att tro att de vill "släppa lös" soldater för att våldta civilbefolkningen, det ger dem knappast bättre PR eller förbättrar deras förhandlingsläge.
För att Putin och c:o är sura och känner sig kränkta. Hämnd.
För att Putin och c:o är sura och känner sig kränkta. Hämnd.
Eller så använder dom personer som anses tom mindre värda än deras egna soldater.
Rent krasst så borde såklart det anfallande landet sluta bomba bostadsområden.
Det tog flera år in i ww innan man då sänkte sig till nivån att attackera civilbefolkningen för att få landet att ge vika.
Det är naturligtvis det anfallande landets fel att det ser ut som det gör, man kan aldrig klandra den anfallne för att den försvarar sig.
Eller så använder dom personer som anses tom mindre värda än deras egna soldater.
Finns det ens?
Rent krasst så borde såklart det anfallande landet sluta bomba bostadsområden.
Det tog flera år in i ww innan man då sänkte sig till nivån att attackera civilbefolkningen för att få landet att ge vika.
Det är naturligtvis det anfallande landets fel att det ser ut som det gör, man kan aldrig klandra den anfallne för att den försvarar sig.
Bombar dom bostadsområden på måfå eller för att det befinner sig "i deras ögon" fiendestyrkor där?
Tycker infon är knapphändig, under krig sker ju alltid "collateral damage"
@trädgårdsmöbel
Eftersom de redan bombar bostadsområden istället för militära mål så har de släppt ”PR tänket” och är ute efter att göra så mycket elände de kan för civilbefolkningen för att landet ska ge vika.
Solklara krigsbrott och jag tror det var upp i 39 anmälningar till ICC i Haag.
Bombar dom bostadsområden på måfå eller för att det befinner sig "i deras ögon" fiendestyrkor där?
Tycker infon är knapphändig, under krig sker ju alltid "collateral damage"
Efter nattens flygbombningar kan det inte vara någon tvekan alls kvar…
Efter nattens flygbombningar kan det inte vara någon tvekan alls kvar…
Mycket desinformation och propaganda från bägge håll.
Tycker du följande förklaringar nedan låter troligt?
https://omni.se/ukraina-ryssland-planerar-att-manipulera-rutten/a/x8W6vQ
https://omni.se/tva-miljoner-manniskor-har-tvingats-fly-kriget-i-ukraina/a/Eag1qK
Mycket desinformation och propaganda från bägge håll.
Tycker du följande förklaringar nedan låter troligt?
https://omni.se/ukraina-ryssland-planerar-att-manipulera-rutten/a/x8W6vQ
https://omni.se/tva-miljoner-manniskor-har-tvingats-fly-kriget-i-ukraina/a/Eag1qK
Tror du FN ljuger om hur många människor som flytt?
Tror du alla bilder och filmer på bombade bostadsområden, sjukhus mm är fake?
2 miljoner människor är på flykt för att deras hem bombas av ryssarna!!!
Tror du FN ljuger om hur många människor som flytt?
Tror du alla bilder och filmer på bombade bostadsområden, sjukhus mm är fake?
2 miljoner människor är på flykt för att deras hem bombas av ryssarna!!!
Nej inte nödvändigtvis fake, tycker Rysslands invasion är illegitim.
Jag undrar vad tjänar Ryssland på att ukrainare inte ska evakueras?
De flesta strider är lokaliserade i öst och norr, ukraina har avböjt evakueringsleder för att de går till Ryssland eller Belarus trots att städerna ligger nära Ryssland.
Det är 1000 km fågelvägen från mariupol till polska gränsen som exempel.
Okhams rakblad ger slutsatsten att det uppenbarligen finns intressen som vill att kriget ska fortgå.
Vickan96
2022-03-08, 15:57
Även om Ryssland är starkare än Ukraina materiellt kommer inte det ukrainska folket att vika ner sig.
Det bedömer överstelöjtnant Peter Lidén, som varit försvarsattaché i Ukraina i flera år.
– Så länge det finns en 12-åring med en smörkniv i Ukraina kommer det att finnas motstånd, på riktigt, säger han i SVT:s Morgonstudion.
– Ryssland visar tecken på desperation. Även om det är kontraproduktivt har man övergått till ett mordiskt beteende på låg nivå, som kanske inte är styrt uppifrån, men ändå. Allt det här är tecken på att man har en eskalerande desperation som i sig är farlig, säger Lindén.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/overstelojtnanten-om-ukrainska-folket-kommer-inte-vika-ner-sig
Just Krim och de andra delarna kan dom lika gärna låta Putin behålla. Där är endast ryssar i det området ändå, det var högt antal ryssar när dom gick in där 2014, och fler har flyttats in efter det och ukrainare har flyttat ut.
Oavsett det strategiska läget med svarta havet osv så kommer inte Ukraina ha det lätt för sig där om dom inte utvisar alla till Ryssland och skeppar dit sin egen befolkning.
RökteUppMinKatt
2022-03-08, 16:59
https://www.youtube.com/watch?v=ppD_bhWODDc
Spola förbi första 4 minuterna. Kass kvalité på han som introducerar videon.
De flesta strider är lokaliserade i öst och norr, ukraina har avböjt evakueringsleder för att de går till Ryssland eller Belarus trots att städerna ligger nära Ryssland.
Okhams rakblad ger slutsatsten att det uppenbarligen finns intressen som vill att kriget ska fortgå.
Evakuering tar tid, ryska styrkorna har slut/börjar få slut på både mat och bränsle. Eftersom invasionsplanerna snickrats om efter hand finns det inget intresse att sinka planerna.
Men vem vet, det lutar dock mot att det har med saken att göra. Ukrainska styrkor har inriktat sig på att slå ut just logistik. Och det går att beräkna kapaciteten med hjälp av satellitbilder. Ryska styrkorna kunde i början röra sig max 5 mil in från gränsen innan dom börjar få problem. De styrkor som är djupt in i landet har stora problem.
The authorities of the Republic of Poland, after consultations between the President and the Goverment, are ready to deploy – immediately and free of charge – all their MIG-29 jets to the Ramstein Air Base and place them at the disposal of the Government of the United States of America.
At the same time, Poland requests the United States to provide us with used aircraft with corresponding operational capabilities. Poland is ready to immediately establish the conditions of purchase of the planes.
The Polish Government also requests other NATO Allies – owners of MIG-29 jets – to act in the same vein.
https://www.gov.pl/web/diplomacy/statement-of-the-minister-of-foreign-affairs-of-the-republic-of-poland-in-connection-with-the-statement-by-the-us-secretary-of-state-on-providing-airplanes-to-ukraine
https://youtu.be/OisJkpGYpAo
Vad säger ni, finns det en annan sida av myntet?
Är för dåligt påläst för att avgöra
PixelMiner
2022-03-08, 20:41
Unilever drar sig ur Ryssland. Men tanke på hur många produkter som kommer ifrån dem så lär det bli rejält tomt på hyllorna i butikerna.
The authorities of the Republic of Poland, after consultations between the President and the Goverment, are ready to deploy – immediately and free of charge – all their MIG-29 jets to the Ramstein Air Base and place them at the disposal of the Government of the United States of America.
At the same time, Poland requests the United States to provide us with used aircraft with corresponding operational capabilities. Poland is ready to immediately establish the conditions of purchase of the planes.
The Polish Government also requests other NATO Allies – owners of MIG-29 jets – to act in the same vein.
https://www.gov.pl/web/diplomacy/statement-of-the-minister-of-foreign-affairs-of-the-republic-of-poland-in-connection-with-the-statement-by-the-us-secretary-of-state-on-providing-airplanes-to-ukraine
https://mobile.twitter.com/visegrad24/status/1501273952332693506
Får se vad som händer nu då. Känns olustigt efter (S) uttalande om NATO.
McDonalds stänger i Ryssland
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/mcdonalds-stanger-i-ryssland
Knappast någon förlust för Ryssland??
Magnus N
2022-03-08, 20:55
McDonalds stänger i Ryssland
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/mcdonalds-stanger-i-ryssland
Knappast någon förlust för Ryssland??
847st restauranger, rätt många som förlorar jobbet och sätt att försörja sig. Så kanske inte ett hårt slag som en sanktion men visst slår det mot Ryssland.
~62k anställda.
847st restauranger, rätt många som förlorar jobbet och sätt att försörja sig. Så kanske inte ett hårt slag som en sanktion men visst slår det mot Ryssland.
~62k anställda.
"McDonalds kommer emellertid att fortsätta att betala ut löner till de 62 000 ryska anställda som har ”lagt ner sitt hjärta och sin själ i vårt varumärke”, meddelar den amerikanska snabbmatsjätten i ett pressmeddelande."
Magnus N
2022-03-08, 20:59
"McDonalds kommer emellertid att fortsätta att betala ut löner till de 62 000 ryska anställda som har ”lagt ner sitt hjärta och sin själ i vårt varumärke”, meddelar den amerikanska snabbmatsjätten i ett pressmeddelande."
ah, där får man för att man inte läste artikeln :p
Det var bra av dem iaf
RökteUppMinKatt
2022-03-08, 21:12
https://youtu.be/OisJkpGYpAo
Är för dåligt påläst för att avgöra ��
Se denna som jag länkade tidigare.
Bra att få en mer nyanserad bild av vad som händer.
Att lita blint på media, vare sig den kommer ifrån öst eller väst är som bäddat för att bränna bort hjärnceller.
RökteUppMinKatt
2022-03-08, 21:14
Och om nu väst bär skulden till vad som händer, genom att ha pressat Putins tålamod år efter år, vad för gott ska det komma ur alla dessa sanktioner?
Som någon nämnde tidigare, om väst bär skulden, ja då är det bättre att vi uppmanar Ukraina till att bara lägga ner och ge upp så att vi alla kan leva i fred.
Sanktioner, skicka vapnen och det ena och det andra kommer bara leda till att en arg Putin blir ännu argare.
Magnus N
2022-03-08, 21:18
Det är om man köper den ryska propagandan att väst är de som bär skulden.
För annars är det enbart Rysslands fel och allt som skadar Putin & co bara legitimt
Agitator
2022-03-08, 21:28
Biden förklarar det bra redan 1997 och att stå och låtsas om som ingenting 25 år senare är bara knasigt. Nu överdriver jag lite, han vet givetvis vad som startat kriget dvs de har själva medvetet gjort det med hjälp av Nato/EU. Visst 25 år senare kan man tycka att de stora makterna borde samsas men av någon anledning görs det inte oavsett vems narrativ man lyssnar på.
dNgCwoaT9u4
https://twitter.com/ImReadinHere/status/1500782351831662592
skyffelmördarn
2022-03-08, 21:41
Unilever drar sig ur Ryssland. Men tanke på hur många produkter som kommer ifrån dem så lär det bli rejält tomt på hyllorna i butikerna.
Fan alltså den här bojkotten känner man sig ju tudelad till, bra på ett sätt men samtidigt så är det ju absolut inte alla som håller med Putin och många blir ju oskyldigt "drabbade"
Agitator
2022-03-08, 21:56
Biden förklarar det bra redan 1997 och att stå och låtsas om som ingenting 25 år senare är bara knasigt. Nu överdriver jag lite, han vet givetvis vad som startat kriget dvs de har själva medvetet gjort det med hjälp av Nato/EU. Visst 25 år senare kan man tycka att de stora makterna borde samsas men av någon anledning görs det inte oavsett vems narrativ man lyssnar på.
dNgCwoaT9u4
https://twitter.com/ImReadinHere/status/1500782351831662592
OisJkpGYpAo
Är för dåligt påläst för att avgöra ��
Han är säkert ryss så ingen kommer vilja lyssna på andra sidans perspektiv. Don't get me wrong! Putin är fortfarande en ond diktator.
Putin, Biden, Clintons, China Pooh och Kim Un Jong. Vem skjuter ni?
Fortfarande inga takers på tankeexperiment?
Jag kan börja. Rätt lätt man skjuter alla men det är bara jag som ser det ur ett holistiskt perspektiv. Your mileage may vary dock.
Magnus N
2022-03-08, 21:58
Fortfarande inga takers på tankeexperiment?
Jag kan börja. Rätt lätt man skjuter alla men det är bara jag som ser det ur ett holistiskt perspektiv. Your mileage may vary dock.
Kan väl underhålla dig
Putin,China Pooh och Kim Un Jong. De kan gärna ta en kula i pannan.
Tror dock att det enbart hade varit Ryssland och NK som hade gett en förändring om dessa försvunnit
Undrar hur länge Putin kan vara tjurskallig och låta alla företag lämna Ryssland.
RökteUppMinKatt
2022-03-08, 22:42
För annars är det enbart Rysslands fel och allt som skadar Putin & co bara legitimt
Vem måste orden komma ifrån för att inte vara rysk propaganda?
Likväl, vem måste orden komma ifrån för att inte vara västerländsk propaganda?
I den USA centriska teorin som presenteras av Mearsheimer och company. Så så spelar de europeiska länderna i stort ingen roll.
I den mer Euro centriska teorin, så har östländernas ingång i NATO mer en effekt av Rysslands agerande.
Jag tycker den USA centriska är ganska dålig, den tar noll ställning till att Rysslands egna invasioner och krig skulle påverka grannar. Och den förklarar inte heller vikten av att vara allierad med en kärnvapenmakt, för mindre länder i Öst.
Magnus N
2022-03-08, 22:49
Vem måste orden komma ifrån för att inte vara rysk propaganda?
Likväl, vem måste orden komma ifrån för att inte vara västerländsk propaganda?
Behöver inte lyssna på någon. bara tänka lite själv vad som är rätt och riktigt.
Ett land invaderar ett annat och kräver underkastelse.
Ett land blir invaderat och försvarar sig.
I mina ögon och logik är det enkelt var skulden ligger i det hela oavsett vilka anledningar det invaderande landet kommer med.
https://mobile.twitter.com/visegrad24/status/1501273952332693506
Får se vad som händer nu då. Känns olustigt efter (S) uttalande om NATO.
Natos plan (pun intended) är antagligen att eskalera, men så pass långsamt att en möjlig Rysk opposition hinner ta över. Det har antagligen redan varit samtal mellan representanter för nato(?) och möjliga kandidater kring Putin. Det är mest troligt inte något utländskt hot Putin gömmer sig för. Om ryssarna själva löser problemet och sedan väljer att avsluta kriget så är möjligheten större att alla kan börja göra affärer och tjäna pengar igen
On topic så delade Magnus Ranstorp den här på twitter nyss
X5U9aLGDH-I
RökteUppMinKatt
2022-03-08, 22:56
Behöver inte lyssna på någon. bara tänka lite själv vad som är rätt och riktigt.
Ett land invaderar ett annat och kräver underkastelse.
Ett land blir invaderat och försvarar sig.
I mina ögon och logik är det enkelt var skulden ligger i det hela oavsett vilka anledningar det invaderande landet kommer med.
Kanns valdigt svart och vitt att se det sa.
Magnus N
2022-03-08, 23:01
Kanns valdigt svart och vitt att se det sa.
Absolut är det så. Inte direkt mycket nyanser att se i detta krig gällande skuld.
Absolut är det så. Inte direkt mycket nyanser att se i detta krig gällande skuld.
Mearsheimer är ju inte den enda statsvetare professorn som har en teori. Men det är den mest populära om fokuset ligger på USA. Man kan lyssna på de Svenska med, om man vill. Samt varför inte många europeiska.
Blir mer komplicerat om man måste ta med att Ryssland ljuger för sin egen befolkning och fängslar protester mot kriget. Då faller glorian lite.
RökteUppMinKatt
2022-03-08, 23:16
Na valjer man att bara se det svart och vitt sa ar det sa klart svart att se nyanser.
Men vill man se nyanser sa kanske de finns.
Nu vet jag sjalv inte vad som ar ratt och fel, men istallet for att ta parti med ost eller vast, kanner jag att dorr nummer tre dar de bada ar samma idioter ar basta valet.
Men det ar bara en kansla. Min poang ar att ska man yttra sig borde man kanske gora lite research, se saker fran bada hallen och bilda sin uppfattning utifran det.
Men absolut. Krig i alla lagen ar sa klart idiotiskt. Att forstora istallet for att forbattra kan aldrig vara bra. Javligt primitivt att vi ens har vapnen och behover dem. Alla blir lidande.
Men visst fan ar det lojligt om vast kan gora vad de vill utan vidare reaktion ifran omvarlden, medan ost malas upp som terrorister och var person plotsligt ar expert som hatar ryssland nar de gor samma sak.
Om det nu ar fallet det vill saga. Jag vet som sagt inte.
Trott ar jag dock pa allt vi och dom tank som sker hela tiden vare sig det galler ras, idiologi eller vaxinerad vs ovaxinerad.
Baskagge
2022-03-08, 23:25
Lite komiskt att politikerna säger att vi har Putin-priser på energi och bränsle när det i själva verket är politikerna själva som ordnat det för oss. Kommer bli fint när Tyskland stängt all kärnkraft.
0Hggxg-T210
Na valjer man att bara se det svart och vitt sa ar det sa klart svart att se nyanser.
Men vill man se nyanser sa kanske de finns.
Nu vet jag sjalv inte vad som ar ratt och fel, men istallet for att ta parti med ost eller vast, kanner jag att dorr nummer tre dar de bada ar samma idioter ar basta valet.
Men det ar bara en kansla. Min poang ar att ska man yttra sig borde man kanske gora lite research, se saker fran bada hallen och bilda sin uppfattning utifran det.
Men absolut. Krig i alla lagen ar sa klart idiotiskt. Att forstora istallet for att forbattra kan aldrig vara bra. Javligt primitivt att vi ens har vapnen och behover dem. Alla blir lidande.
Men visst fan ar det lojligt om vast kan gora vad de vill utan vidare reaktion ifran omvarlden, medan ost malas upp som terrorister och var person plotsligt ar expert som hatar ryssland nar de gor samma sak.
Om det nu ar fallet det vill saga. Jag vet som sagt inte.
Trott ar jag dock pa allt vi och dom tank som sker hela tiden vare sig det galler ras, idiologi eller vaxinerad vs ovaxinerad.
Ryktet gick på försvarshögskolan att Polen ställde ultimatum till NATO tillsammans med några grannländer att om inte de blir NATO medlemmar så utvecklar de och skaffar egna kärnvapen. Det var på den tiden man kunde skaffa sig rysk expertis i området ganska lätt. Ingen av länderna som släpptes in hade någon NATO standard.
Det andra är väl att USA är separerad från NATO i sina egna äventyr. Om nu NATO skulle vara en sådan faktor i aggressivitet. Skulle det vara rent korkat att investera så mycket I Kina och Ryssland så deras ekonomier får en skjuts. Med tanke på Rysslands ekonomi på 90-talet och Kina som i stort var ett bondeland på 80-talet. Turkiet är ett annat NATO land som varit isolerat i sina egna militära eskapader.
Det blir konstigt. Med NATO som aggressiv teori då.
RökteUppMinKatt
2022-03-08, 23:54
Ryktet gick på försvarshögskolan att Polen ställde ultimatum till NATO tillsammans med några grannländer att om inte de blir NATO medlemmar så utvecklar de och skaffar egna kärnvapen. Det var på den tiden man kunde skaffa sig rysk expertis i området ganska lätt. Ingen av länderna som släpptes in hade någon NATO standard.
Det andra är väl att USA är separerad från NATO i sina egna äventyr. Om nu NATO skulle vara en sådan faktor i aggressivitet. Skulle det vara rent korkat att investera så mycket I Kina och Ryssland så deras ekonomier får en skjuts. Med tanke på Rysslands ekonomi på 90-talet och Kina som i stort var ett bondeland på 80-talet. Turkiet är ett annat NATO land som varit isolerat i sina egna militära eskapader.
Det blir konstigt. Med NATO som aggressiv teori då.
Ja du har sakerligen mycket mer kunskap an mig. Men att det ens existerar en sadan har diskussion (som kommer ifran att lyssna ifran alla hall) ar viktigt. Bra inlagg.
All media borde alltid ha tva experter ifran tva sidor av myntet som far diskutera. Men det ar val en utopi det.
Som alla kriser ar jag radd att det har ska eskalera och skapa onodigt lidande pa flera hall och kanter, samt mer separation manniskor sinsemellan p.g.a felaktig info, missforstand - helt enkelt brist pa bra kommunikation.
Ja du har sakerligen mycket mer kunskap an mig. Men att det ens existerar en sadan har diskussion (som kommer ifran att lyssna ifran alla hall) ar viktigt. Bra inlagg.
All media borde alltid ha tva experter ifran tva sidor av myntet som far diskutera. Men det ar val en utopi det.
Som alla kriser ar jag radd att det har ska eskalera och skapa onodigt lidande pa flera hall och kanter, samt mer separation manniskor sinsemellan p.g.a felaktig info, missforstand - helt enkelt brist pa bra kommunikation.
Det finns alltid en risk att det här blir ett långdraget proxykrig där vi sitter och skeppar material till Ukraina. Som bara kommer vara positivt för Kina i längden. Det positiva för småstater är att krig inte kommer vara populärt i någon generation bland Amerikaner och Ryssar längre fram. Väldigt impopulärt bland unga.
Inser du att säkra korridorer till Belarus och Ryssland är som att skydda ett våldtäktsoffer genom att tvinga det bo hos våldtäktsmannen?
Spola förbi första 4 minuterna. Kass kvalité på han som introducerar videon.
Problemet med den gubben, John Mearsheimer och andra av samma uppfattning, är att dom bara utgår från storpolitik dvs amerika vs ryssland och dess intressen. Vad en majoritet av folken i dessa länder själva vill verkar vara irrelevant för dessa gubbar.
Ingen kan argumentera för att inte en majoritet av ukrainarna vill närma sig väst.
Ingen kan argumentera för att livet i väst inte är extremt mycket bättre än i öst, se på hur livet blev i alla forna ussr-länder som nu är med i EU.
USA håller tillbaka angående stridsflygplanen. Polen verkar ha gjort uttalandet på egen hand alternativt förivrat sig. Kanske såg dom en chans att få nya plan? Vet inte om F16 ses som bättre plan än MIG29? Men kanske lättare att få delar till mm eller så är deras egna plan i halvrisigt skick.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/polen-skanker-gamla-stridsflygplan-till-usa
Men svaret från amerikanskt håll har inte varit entusiastiskt. Pentagon oroar sig för vilken effekt det skulle ha om stridsflygplan från en bas under amerikansk och Nato-flagg skulle flyga in i luftrummet över Ukraina.
– Att flyga in i luftrum som är omstritt av Ryssland är oroväckande för hela Nato-alliansen, säger Pentagons presstalesperson John Kirby.
Meanwhile in Sweden. Notera uniformen.
https://i.imgur.com/J7s7nO1.jpg
intepurewhey
2022-03-09, 10:47
Bra att det inte skall vara jämställt i hemmet iaf. Någon måtta har de idioterna till och med.
Meanwhile in Sweden. Notera uniformen.
https://i.imgur.com/J7s7nO1.jpg
Är det på riktigt att den där personen demonstrerar i en rysk uniform nu?
intepurewhey
2022-03-09, 11:03
Är det på riktigt att den där personen demonstrerar i en rysk uniform nu?
Första gången du stöter på vänstertards? *popcorn*
Vänster och höger skalan är irrelevant.
Både Ryssland och Kina är emot kulturmarxism för sina länder och inget av dom har planekonomi, det enda som är "vänster" med dom är en auktoritär stat.
Den moderna vänstern i väst är ju fanbärare för pkism, woke-kultur men stöttar "högern", kapitalister och globalister som underminerar folket som de påstår sig vilja värna.
intepurewhey
2022-03-09, 11:31
Nej. Ovan sagd person är vänstertard, därför är det högst relevant. Att du är för korkad för att förstå det är däremot irrelevant.
Första gången du stöter på vänstertards? *popcorn*
Att på det visat stötta pågående bombning av civilbefolkning är så lågt att personen borde hamna på hispan…
Märkligt att de inte slängde ut honom ur tåget?
intepurewhey
2022-03-09, 11:46
Att på det visat stötta pågående bombning av civilbefolkning är så lågt att personen borde hamna på hispan…
Märkligt att de inte slängde ut honom ur tåget?
Märkligt? Han leder ju gruppen. Resten stöttar och håller med.
Sann vänsteranda. Varenda en i den gruppen röstar ju på ett parti som inte för längesedan hette SKP och som grunkade åt Lenin samt Marx. De vill att Ryssland skall ta över hela Europa i tron att någon slags kommunism skall inträda. Tyvärr är IQn inte högre än rumstemperatur om man slår samman hela gruppen.
Kan omöjligt vara första gången du stöter på vänsterpartister.
@intepurewhey
MSM, expo som jag klassar som coca-cola vänster, vill de att Ryssland skall ta över hela Europa?, för jag antar att du räknar de som vänster.
Har dålig koll på vänstern i sverige generellt men har svårt att tro att någon av dom är pro-putin, det är vanligare bland sd-boomers.
I USA är det Q-Tard dårar och "America First" rörelsen som stödjer Putin som och dessa representerar "högern".
intepurewhey
2022-03-09, 11:58
Att du har svårt att tro att vänstern i Sverige är pro putin gör att hela basförståelsen är borta och det går därför inte att ha någon slags diskussion.
Gå hem till random vänsterbrud du hittar på andra långgatan klockan 2 en tisdag så kommer du se Putin/hammare&skärare upphängt på minst 1 ställe i hennes lägenhet. Kom in i matchen innan du försöker diskutera.
Läste en undersökning för ett tag sedan om vilka som stöder Ryssland. Det var såklart dels då folk från vänstern. Även vissa invandrargrupper som av vana håller på allt som är emot väst. En annan grupp var folk från diverse högergrenar, dock en liten del av dessa. De ser Ryssland som någon sorts motpol till wokeismen i väst. Lite som min fiendes fiende är min vän. Men Ryssland är knappast en vän till befolkningen i väst. Bättre att bekämpa fenomen man inte gillar på egen hand än hoppas att någon annan ska lösa dem.
Gå hem till random vänsterbrud du hittar på andra långgatan klockan 2 en tisdag så kommer du se Putin/hammare&skärare upphängt på minst 1 ställe i hennes lägenhet. Kom in i matchen innan du försöker diskutera.
Själv har jag annat upphängt som får sådant folk att hålla sig borta. :d
http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=552&pictureid=4368
Själv har jag annat upphängt som får sådant folk att hålla sig borta. :d
http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=552&pictureid=4368
Mannerheim *hug*
Magnus N
2022-03-09, 12:24
Tjernobyl med strömavbrott för tillfället samtidigt.som det strids i närheten. Hoppas inte Ryssland återupprepar historien
Tjernobyl med strömavbrott för tillfället samtidigt.som det strids i närheten. Hoppas inte Ryssland återupprepar historien
De kommer säkert passa på att koppla ut säkerhetssystem och göra ett test de inte övat på innan nu under krigstid :laugh::laugh:
Kan omöjligt vara första gången du stöter på vänsterpartister.
Har faktiskt aldrig sett något i närheten av så extremt osmakligt…
Hade nog inte kunnat hålla tyst om jag mött dem, ”stödjer ni verkligen bombning av civila i deras hem”?
intepurewhey
2022-03-09, 14:27
Har faktiskt aldrig sett något i närheten av så extremt osmakligt…
Hade nog inte kunnat hålla tyst om jag mött dem, ”stödjer ni verkligen bombning av civila i deras hem”?De har ju sprungit runt med hammare och skärare sedan mass-/folkmorden i sovjet som skedde under tidigare nämndas fana. Det är lika osmakligt och har pågått i årtionden.
https://i.imgur.com/SrKkdRt.jpg
https://www.svd.se/sveriges-rost-ar-den-misshandlade-kvinnans
Nattljus
2022-03-09, 18:13
https://twitter.com/deangloster/status/1501149968358281217?s=20&t=n3tH1xxEbR1YM_8xe8GlqA
En tråd om hur Ryssland spränger barn. Med flit.
https://twitter.com/deangloster/status/1501149968358281217?s=20&t=n3tH1xxEbR1YM_8xe8GlqA
En tråd om hur Ryssland spränger barn. Med flit.
Finns det bild eller videobevis?
trädgårdsmöbel
2022-03-09, 19:51
Ukraina låter tydligen inte transkvinnor räknas som kvinnor när det gäller vem som får fly eller ej. Undrar om det kan få opinionen att svänga bort från Ukrainas favör?
Magnus N
2022-03-09, 20:08
Har Ryssland erkänt de använt sina TOS-1A, Termobariska vapen. Rätt imponerande / skräckinjagande vapen
Magnus N
2022-03-09, 21:26
https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/275176341_10158691494477253_4999664416472245080_n. jpg?_nc_cat=100&ccb=1-5&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=uF0hpc_iAvsAX9DK9lp&_nc_ht=scontent-arn2-2.xx&oh=00_AT_ykFRaDIB_EuQY6WuWXq_-n4kMTKvRqgZpkhuCmGnNsA&oe=622DAF0F
Det är farligt att ifrågasätta: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BjBgoG/kirill-12-kritiserade-invasionen-i-ukraina-da-kom-polisen-hem
Filmerna i artikeln är också intressant.
Vad ska du ha bevis på Kvarnis? Bilder finns men om de duger åt dig får du avgöra.
Finns det bild eller videobevis?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/G3gorB/rysk-attack-mot-barnsjukhus-i-ukraina-flera-doda
Eller menar du där man faktiskt ser Ryssarna spränga och du menar att det lika gärna kan vara ukrainarna själva som sprängt?
Skönt man inte är ensam om att reagera på Anderssons uttalande. Skulle nog säga att det slår Reinfeldts "Försvaret är ett särintresse" när det gäller korkade uttalanden. Fann knappt ord för det först.
Lite som att grannen har gängmedlemmar som gör inbrott för att våldta och mörda efter återkommande hot efter en längre tids hot om att "göra något" både mot dig och grannen. I det läget väljer bort att inte skaffa hemlarm, kanske vakthund och vapen i självförsvarssyfte för att inte göra gängmedlemmarna uppretade och hoppas på det bästa. Istället skriver man ett brev att sätta på anslagstavlan om att lokala Nattvandrarna minsann sagt att de lovat att det ska vara tryggt och att de kanske kan tänkas hjälpa till med något. Detta trots att du vet att exakt samma gäng gjort samma saker i flera andra kvarter de senaste åren.
Det är farligt att ifrågasätta: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BjBgoG/kirill-12-kritiserade-invasionen-i-ukraina-da-kom-polisen-hem
Filmerna i artikeln är också intressant.
Vad ska du ha bevis på Kvarnis? Bilder finns men om de duger åt dig får du avgöra.
Bilder på PFM-1 minor taget från Ukraina, Nattljus länkade till en tråd på Twitter som inte bevisade något (kopierade bilder från Google)
Attacker på sjukhus ska givetvis fördömas.
Agitator
2022-03-09, 23:46
Attacker på sjukhus lär väl troligen vara för att ukrainas militär huserar runt det?
Attacker på sjukhus lär väl troligen vara för att ukrainas militär huserar runt det?
Vet inte om detta gäller.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Medical_neutrality
Agitator
2022-03-10, 00:02
Vet inte om detta gäller.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Medical_neutrality
Det gäller väl, men får väl anses som moralisk pekpinne snarare har jag för mig. Är ju väldigt många konflikter genom årtioden som skitit i det där så fort det finns skäl så attackeras det verkar det som. Dessutom bryter troligen Ukraina själv mot det genom husera soldater i dem. Såg en video tidigare där ukrainsk militär satt i dagis/förskolor och sköt mot ryssar.
Så anledningen att sjukhus, skolor och dagar med mera blir beskjutet är troligen på grund av att man har intel om ukrainsk militär närvaro eller har blivit beskjutna.
Oavsett vad så är det tragiskt med krig och båda sidor borde mäkla fred omgående. Bara massa onödigt lidande.
Det gäller väl, men får väl anses som moralisk pekpinne snarare har jag för mig. Är ju väldigt många konflikter genom årtioden som skitit i det där så fort det finns skäl så attackeras det verkar det som. Dessutom bryter troligen Ukraina själv mot det genom husera soldater i dem. Såg en video tidigare där ukrainsk militär satt i dagis/förskolor och sköt mot ryssar.
Så anledningen att sjukhus, skolor och dagar med mera blir beskjutet är troligen på grund av att man har intel om ukrainsk militär närvaro eller har blivit beskjutna.
Oavsett vad så är det tragiskt med krig och båda sidor borde mäkla fred omgående. Bara massa onödigt lidande.
Du är verkligen starkt troende…
De skjuter artilleri och missiler rakt in i bostadsområden och humanitära korridorer där de lovat vapenvila. Syftet är tydligt, de vill skapa så mycket elände och terror som möjligt för civilbefolkningen för att Zelensky ska ge upp.
De skjuter artilleri och missiler rakt in i bostadsområden och humanitära korridorer där de lovat vapenvila. Syftet är tydligt, de vill skapa så mycket elände och terror som möjligt för civilbefolkningen för att Zelensky ska ge upp.
Underskatta inte mängden förrädare i Sverige, oftast med nazist eller vänsterextrem bakgrund.
Det finns video på hur en mamma och hennes två barn sprängs i bitar av ryskt artilleri i en "humanitär korridor" kring Mariupol. Men dessa jävla orcher till kreatur i tråden hänvisar väl till den ryska förklaringen att det är ukraina som mördar sin egen befolkning för att kunna skylla på ryssen.
Ladugårdsdörr
2022-03-10, 08:22
Varför skulle detta vara troligt? Bygger du argumentationen på tidigare rysk krigföring så är du tämligen lågt ute i marginalen och cyklar.
Det säger väl sig själv att det finns soldater kring ett sjukhus när det är krig? De har säkerligen uppgift att transportera andra skadade soldater samt upprätthålla ordning kring samhällsviktiga funktioner (läs: skyddsvakter) likt sjukhus. Det är helt i sin ordning och bara en usel ursäkt från rysk militär att skapa så mycket elände som möjligt.
Det påstås att Ukraina bryter mot det ja men stämmer det och stämmer det i den utsträckning som påstås? Med tanke på mängden ryska infiltratörer och planer på false-flag-operationer kan det likaväl vara propaganda.
Det är rimligt att anta att det skett något "övertramp" från ukrainsk militär/milis men det faller på sin egen orimlighet att det skulle vara på den nivån som motiverar eventuell reaktion från rysk sida att fullständigt jämna kvarter efter kvarter med marken. Inte ens IS i Syrien bedrev så pass jävlig krigsföring som skulle motivera detta. Förklaringen ligger mer troligt i att man gör det man är bra på då man fått träna på det i både Tjetjenien och senare i Syrien: man jämnar mer eller mindre allt med marken.
Problemet som visat sig är att kommunikationslinjerna mellan fronten och högre befäl är i många fall icke existerande, bristfällig eller kraftigt fördröjd. T.ex. stridsledning som är fördröjd flera dagar (!). Det är bara att lyssna på vad som sägs via översättningar då det mesta av kommunikationen verkar ske helt okrypterat och snappas upp av vanliga radioamatörer.
Agitator
2022-03-10, 10:32
Knappast troende. Jag skulle skjuta Putin i huvudet om han ställde sig framför mig idag. Skulle även sätta kulor i många ledare i väst och öst om jag kunde komma undan med det också.
Ja, krig är elände och ryssarna vill att ukraina ska ge upp. Jag resonerade runt varför de skjuter på dessa fredade områden. Jag har sett videos där de står på tak som kan antas vara sjukhus där de skjuter nlaws mot tanks osv samt video från när de huserar i förskola/dagis och skjuter mot ryssarna. Hade ryssarna skjutit mot dessa byggnader om de inte huserade deras fienden alternativt blivit beskjutna från dem? Kanske, ska jag vara helt ärligt så är det lite svårt att veta vad som sker med tanke på allt material och narrativ som förs från båda sidor. Jag resonerar runt att det vore dumt av ryssland att försöka trigga in Nato i kriget. Jag väljer liksom ingen sida i denna konflikt mer än att jag vill leva under skandinaviska/västförhållanden.
Jag önsker kriget kunde ta slut dag 1 så fort ryssarna visade sig eller att det aldrig ens påbörjats. Men stormakterna vill ha krig verkar det som.
Underskatta inte mängden förrädare i Sverige, oftast med nazist eller vänsterextrem bakgrund.
Det finns video på hur en mamma och hennes två barn sprängs i bitar av ryskt artilleri i en "humanitär korridor" kring Mariupol. Men dessa jävla orcher till kreatur i tråden hänvisar väl till den ryska förklaringen att det är ukraina som mördar sin egen befolkning för att kunna skylla på ryssen.
Det är ryssar som dödar ukrainare. Jag har inte hängt med alls i kriget så mycket utöver att man ser videos här och där. Läsa något om det har jag inte hunnit med. Tjernobylgrejerna fick jag först höra om igår vid 17 tiden när man var på väg att lämna jobbet. Jag tycker du simplifierar det hela till att orcher i tråden hejar på Putin. Snarare som så att vi tittar kritiskt på situationen och säger vad vi ser.
Varför skulle detta vara troligt? Bygger du argumentationen på tidigare rysk krigföring så är du tämligen lågt ute i marginalen och cyklar.
Från videos på hustak och filmer inne från dagis/förskola där det skjuts mot ryssar. Jag bara förmodar att det är en av anledningarna. Sedan verkar det ju inte spela någon roll om man begår war crimes då detta sker i varje konflikt när man klickade på den där länken och tittade på records.
Det säger väl sig själv att det finns soldater kring ett sjukhus när det är krig? De har säkerligen uppgift att transportera andra skadade soldater samt upprätthålla ordning kring samhällsviktiga funktioner (läs: skyddsvakter) likt sjukhus. Det är helt i sin ordning och bara en usel ursäkt från rysk militär att skapa så mycket elände som möjligt.
Det påstås att Ukraina bryter mot det ja men stämmer det och stämmer det i den utsträckning som påstås? Med tanke på mängden ryska infiltratörer och planer på false-flag-operationer kan det likaväl vara propaganda.
Det är rimligt att anta att det skett något "övertramp" från ukrainsk militär/milis men det faller på sin egen orimlighet att det skulle vara på den nivån som motiverar eventuell reaktion från rysk sida att fullständigt jämna kvarter efter kvarter med marken. Inte ens IS i Syrien bedrev så pass jävlig krigsföring som skulle motivera detta. Förklaringen ligger mer troligt i att man gör det man är bra på då man fått träna på det i både Tjetjenien och senare i Syrien: man jämnar mer eller mindre allt med marken.
Problemet som visat sig är att kommunikationslinjerna mellan fronten och högre befäl är i många fall icke existerande, bristfällig eller kraftigt fördröjd. T.ex. stridsledning som är fördröjd flera dagar (!). Det är bara att lyssna på vad som sägs via översättningar då det mesta av kommunikationen verkar ske helt okrypterat och snappas upp av vanliga radioamatörer.
Ja tyvärr så kör ryssarna med rätt hård krigsföring när de kör så mycket artellerield och ödelägger områden helt och civilbefolkningen är de som lider mest utav det :(
Uncle Joe
2022-03-10, 10:59
Och?
På tal om att avnazifiera Ukraina
https://i.imgur.com/eCVkTx4.jpg
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Wagner_Group
Det är helt sjukt hur lätt det är för ryssarna att hitta på förklaringar och eftersom få är där så kan lite bekräftas. Nu säger de att barnsjukhuset hölls av en bataljon som tydligen är överallt hela tiden när de ska bortförklara saker.
Ryssarna kommer hävda samma sak om vakuumbomberna osv. Svårbekräftade lögner med civila som offer.
Agitator
2022-03-10, 12:38
Och?
Huserar som i ta positioner och använda det som skydd mot ryssarna.
Det verkar vara något som sker i de flesta konflikter att fredade zoner inte är fredade tyvärr. Helt sjukt att kriget fortfarande pågår.
lördagsgrogg
2022-03-10, 16:46
De har ju sprungit runt med hammare och skärare sedan mass-/folkmorden i sovjet som skedde under tidigare nämndas fana. Det är lika osmakligt och har pågått i årtionden.
Till deras försvar (något jag aldrig skulle kunnat tror jag säger) så är dessa råkommunister "rena" på något sätt i det att dom aldrig erkänner sig till vad kommuniststater gör. Utan tror sig vara bara renläriga om "det bara gjordes rätt" grejen. Ja ni förstår.
Har träffat många även äldre i sjuttioårsålderns med fyrtio års företagande bakom sig som säger sig gilla kommunismen. Och jag är inte oförstående själv trots liknande bakgrund. Att alla ska bidra till det gemensamma goda utefter möjlighet är ju trevligt. Att man sen fördelar detta utefter behov är väl heller inte särskilt kontroversiellt.
Men om man tror att något land som kallat sig kommunistiskt verkligen fungerade enligt dessa principer är man ju totalt dum i huvudet. Marx var en filosof, om än ganska dålig sådan. Han hade några intressanta teorier men inget intresse av att förverkliga dom. Definitivt inte såsom dom blivit missbrukade.
Bra filosofer som aristoteles eller sokrates skapade helt andra värden. Saker som alla använder dagligen utan att längre veta ursprunget.
Det var ett långt sätt att säga att dessa 20-åringar som springer omkring och kallar sig kommunister och är på helt fel sida av historien är felinformerade men kanske bör ha en lite ursäkt för att dom är unga och korkade. Dom har läst dom två första kapitlen av tio och formade sig en åsikt. Och en åsikt när man är tjugo år gammal är ju som bekant ALLTID HELT RÄTT, det vet ju alla föräldrar om inte annat.
lördagsgrogg
2022-03-10, 16:49
Ukraina låter tydligen inte transkvinnor räknas som kvinnor när det gäller vem som får fly eller ej. Undrar om det kan få opinionen att svänga bort från Ukrainas favör?
Tror du det på allvar eller ville du bara förtydliga att du ogillar sveriges policy angående transkvinnor?
lördagsgrogg
2022-03-10, 16:54
Har Ryssland erkänt de använt sina TOS-1A, Termobariska vapen. Rätt imponerande / skräckinjagande vapen
Ryssland erkänner i stort sett aldrig något. Frågor hänvisas till Pravda. För youtubegenerationen Russia Today som i sin tur hänvisar till Pravda.
Och som alla ryssar över 50 (dom få som lever) vet talar Pravda för hela det fosterländska Sovjetunionen.
I det fall dom inte skulle göra det hänvisas till Sibirien och Gulag.
Sen frågar vi din bror om huruvida han tycker om Sanningen.
lördagsgrogg
2022-03-10, 17:12
Det är helt sjukt hur lätt det är för ryssarna att hitta på förklaringar och eftersom få är där så kan lite bekräftas. Nu säger de att barnsjukhuset hölls av en bataljon som tydligen är överallt hela tiden när de ska bortförklara saker.
Ryssarna kommer hävda samma sak om vakuumbomberna osv. Svårbekräftade lögner med civila som offer.
Alltså såhär har alla gjort sedan 60-talet. Det finns en etablerad jargong som alla använder sig av. USA gör det alla småstater som krigar gör det, precis alla gör det.
Jag talar alltså nu bara om språkbruket. Inte om vem som bombat mest barnsjukhus eller är värst generellt.
Alla storstater precisionsbombar alltid. Alla som är emot dom är urskillningslösa terrorister alltid och bryr sig inte om civila liv. Så kommer det alltid att vara och det kommer till oss som individer att se sanningen.
lördagsgrogg
2022-03-10, 17:20
Huserar som i ta positioner och använda det som skydd mot ryssarna.
Det verkar vara något som sker i de flesta konflikter att fredade zoner inte är fredade tyvärr. Helt sjukt att kriget fortfarande pågår.
Om ryssen kom och började skjuta urskillningsgilt så skulle jag nog också försöka ta position och försvara t ex ett barnsjukhus.
Lavrov confirms Russia deliberately bombed maternity hospital in Mariupol
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2022/03/10/7330042/
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2022/03/10/7330042/
It was a base of the ultra-radical Azov battalion," he said
Azov battalion
Är inte det deras standardsvar, alltid dessa azov, överallt :P
Lyssnade precis på Radiokorrespondenterna, ett utrikesprogram på P 1. De hade med Gunnel/Gunilla Persson, som ofta är med i egenskap av Rysslandsexpert. I mina öron trovärdig, men vad vet jag…
Det jag hajade till om var att hon ser tecken på att Ryssland håller på att anlägga ett narrativ som kan ligga till grund för kärnvapen. Detta med beskyllningar om att Ukraina har kärnvapen och att USA har fabriker i Ukraina som skapar biologiska stridsmedel.
Blev förvånad för hon verkar mycket kunnig och trovärdig som expert. Så min fundering är, tror ni Ryssland kan komma att använda kärnvapen och i så fall, hur kommer omvärlden reagera och agera?
Magnus N
2022-03-10, 21:02
Lyssnade precis på Radiokorrespondenterna, ett utrikesprogram på P 1. De hade med Gunnel/Gunilla Persson, som ofta är med i egenskap av Rysslandsexpert. I mina öron trovärdig, men vad vet jag…
Det jag hajade till om var att hon ser tecken på att Ryssland håller på att anlägga ett narrativ som kan ligga till grund för kärnvapen. Detta med beskyllningar om att Ukraina har kärnvapen och att USA har fabriker i Ukraina som skapar biologiska stridsmedel.
Blev förvånad för hon verkar mycket kunnig och trovärdig som expert. Så min fundering är, tror ni Ryssland kan komma att använda kärnvapen och i så fall, hur kommer omvärlden reagera och agera?
Om de använder så tror jag det blir som MEDs talesperson Kai Rämö sade. Han använder ett mindre kärnvapen i Tjernobyl för att visa han kan tänka sig använda det men samtidigt i ett område som troligtvis inte kommer skapa en reaktion ifrån väst mer än fördömanden
skyffelmördarn
2022-03-10, 21:22
Om han använder kärnvapen så kommer andra att göra det mot honom så det man ska fråga sig är inte om han är beredd att använda det på andra utan om han är redo att det ska användas mot honom.
Och jag tror givetvis svaret är nej på det.
Putin är bra jävla galen men det skulle absolut bli slutet på Ryssland som nation, och om inte Putin hade brytt sig om Ryssland som nation hade han aldrig startat det här kriget med Ukraina ifrån första början.
Man märker ju på USA hur mycket dom hjälper till och deras positionering i Polen m.m att dom tar löst på Putins hot om kärnvapen för att dom vet att om han trycker på knappen så gör dom det också.
Agitator
2022-03-10, 21:36
Om ryssen kom och började skjuta urskillningsgilt så skulle jag nog också försöka ta position och försvara t ex ett barnsjukhus.
Som militär hade jag valt mig att hålla mig långt ifrån sjukhus eller skolor samt dagis. Skulle hellre vilja att fienden fokuserar på militära mål än civila mål. Sedan kan man fråga sig om ryssarna ändå bombat om all intel för dem påvisar att ingen miliätär finns i de områdena. Då hade de istället valt kanske att åka in och ta över områdena utan skjuta massa artellerield på dem. Det blir ett moment 22 som är svårt att ta sig ur. Hur man än gör slutar det dåligt. Bästa vore om kriget aldrig uppstått och man diskuterat geopolitik på högre nivå och fortsatt på det spåret. Troligen vill väl Putin ha marken och mer kontroll så detta är nog bara svepskäl och krig för erövring hade kommit som ett brev på posten oavsett.
Hur går det till?
Är det en operation - sätter man in något som styr munnen för att du ska bli ett Kreml-troll?
Eller plockar man bort någonting i huvudet?
Tråkigt vilken makt kriget har gett till incels. Ni är värkligen experter på att få folk att ogilla er.
Incels? Skjuter du Putin, China Pooh och lite ledare i väst om de radas upp framför dig och du kommer undan med det oavsett ramifikationerna av det? Jag hade gjort det. Bara för att du och andra med flera väljer skygglappar på så betyder det inte att vi andra är incels.
De flyr men vill inte till Sverige: ”Maffialand”
https://www.expressen.se/nyheter/de-flyr-men-vill-inte-till-sverige-maffialand/
Magnus N
2022-03-10, 22:47
"March 10 (Reuters) - Meta Platforms (FB.O) will allow Facebook and Instagram users in some countries to call for violence against Russians and Russian soldiers in the context of the Ukraine invasion, according to internal emails seen by Reuters on Thursday, in a temporary change to its hate speech policy."
https://www.reuters.com/world/europe/exclusive-facebook-instagram-temporarily-allow-calls-violence-against-russians-2022-03-10/
Ser inte direkt vad för positivt som ska komma utav detta.
trädgårdsmöbel
2022-03-10, 23:57
De flyr men vill inte till Sverige: ”Maffialand”
https://www.expressen.se/nyheter/de-flyr-men-vill-inte-till-sverige-maffialand/
Känns ju som att sverige är ett jäkla uselt land om Ukrainska flyktingar inte vill komma hit. Riktigt så jäkla illa är det väl inte här? Visst det är sämre än vad det brukade vara med all "maffia" men vadfan?
King Grub
2022-03-11, 19:32
1 000 spel för $10. Allt går till Ukraina.
https://itch.io/b/1316/bundle-for-ukraine
Är de inte bättre att Ukraina ger upp så att inga fler oskyldiga dör? Sen så kan man arbeta för att få ut Putin genom förhandling. Putin kommer att få som han vill i slutändan ändå.
Är de inte bättre att Ukraina ger upp så att inga fler oskyldiga dör? Sen så kan man arbeta för att få ut Putin genom förhandling. Putin kommer att få som han vill i slutändan ändå.
Det är nog det mest troliga slutet ja.
Är de inte bättre att Ukraina ger upp så att inga fler oskyldiga dör? Sen så kan man arbeta för att få ut Putin genom förhandling. Putin kommer att få som han vill i slutändan ändå.Du verkar ha missat hur stolta ukrainarna är, hur de flesta kommer ihåg hur det var att leva i Sovjetunionens grepp.
Jag har erbjudit de jag jobbat med från Lviv att komma och bo med oss, de stannar. Nu är ju Lviv inte drabbat än men det vore naivt att tro att det inte kommer ske.
1 000 spel för $10. Allt går till Ukraina.
https://itch.io/b/1316/bundle-for-ukraine
Thirsty sword lesbians ingår!
Wrenchgirl
2022-03-12, 11:43
Risken är isåfall att även om den ukrainska regeringen viftar vitflagg så kommer det att bildas rebellgrupper som kommer att fortsätta att kämpa för att få bort den ryska ockupationen och vi får en situation som exempelvis Irland hade med IRA och Sri Lanka med de Tamilska Tigrarna.
Ja, ge upp och bli förslavad under en diktator som dom inte vill veta av. Det låter som ett land värt att behålla.
Om inställningen är att man kan göra vad man vill om man har kärnvapen så borde Sverige skaffa kärnvapen snarast.
Ja Putin kommer garanterat att nöja sig med Ukraina. Tänk om det fanns något historiskt exempel att ta lärdom av.
https://www.rferl.org/a/putin-ukraine-nato-rasmussen-russia-interview/31749844.html
Putin 'has placed the head of the FSB's foreign intelligence branch under house arrest because he is furious at security services for failing to warn him' that Ukraine could fiercely resist invasion
https://www.dailymail.co.uk/news/article-10603045/Putin-places-head-FSBs-foreign-intelligence-branch-house-arrest.html
Putin borde avrättas med a thousand cuts.
Putin borde avrättas med a thousand cuts.
Även om förgiftning eller nackskott är troligare scenarion så skulle hans sista timmar i livet kunna bli spännande om han hamnar i rätt händer.
XZP7AZMQOzk
Mer balls än många Svenska män. Om jag inte redan var gift med en gangster så vet jag var jag skulle åka för att hitta en.
https://i.imgur.com/NaPt1VW.jpg
Nåväl, ett väldigt poserande där.
Jag tycker hon kan unna sig att se snygg ut på bild med tanke på omständigheterna.
On topic:
https://i.imgur.com/Z2h7AxS.jpg
https://omni.se/stubb-finsk-natoansokan-inom-nagra-manader/a/G3br46
De är trots allt kvinnor...
Avskalad och enkel genomgång av Lars Wilderäng gällande att märkliga påståenden som florerar, både i media och på forum likt dessa.
Länk: https://cornucopia.se/2022/03/detta-innebar-ett-svenskt-natomedlemskap/
Det absolut viktigaste kommer i slutet:
"...
Det pågår mycket aktiv desinformation om ett Natomedlemskap, inklusive medvetna eller nyttiga idioter som sprider lögner om militärbaser eller kärnvapen på svensk mark, eller förpliktelse att anfalla andra länder, eller att vi måste anpassa vår utrikespolitik. Ingetdera är sant, men visar tydligt vems ärenden man går och att det inte ät Sveriges. Fundera på varför denna desinformation sprids och vem som vinner på att Sverige inte ingår i en försvarsallians."
Vems ärende går du när du ska trycka på nederlagsdoktrinen? Förhandling med Putin går inte då han ljuger hela tiden och om allt, det är bara skenmanövrar och fördröjning.
Utvecklingen visar att Putin inte får som han vill. Om han inte vill att ryska ekonomin skulle bli fullständigt demolerad, 15 000+ ryska soldater skulle dö och försvarsmaterial i miljardklassen, om inte mer, ska gå om intet. Men vad vet jag, det kanske han ville?
Nej, ingen förhandling med Putin mer än om ingången är hur hans kapitulation ska se ut i Ukraina. Det har varit unilaterala "förhandlingar" med den mannen i mer än 20 år. Vad har hänt under den perioden?
Invasion av Georgien, flera invasioner av Ukraina, urskiljningslösa bombningar i Syrien m.fl., påverkansoperationer med trupp på marken i Vitryssland och Kasakztan, återkommande mord och mordförsök i andra länder med mera.
Det är nog det mest troliga slutet ja.
Nej, det är inte det mest troliga slutet. Här är bara ett exempel men rätt talande kring skillnaden i kompetens mellan Ukraina och Ryssland. För att inte tala om motivation.
https://cornucopia.se/2022/03/analys-forsta-slaget-om-skybyn/
Det enda vi vet nu är att Ukraina är betydligt bättre rustad för Putins invasion och att det syns på avsaknaden av faktiska framgångar i relation till hur styrkeförhållandena ser ut på pappret. Vi vet också att Putins armé aktivt riktar in sig på civila då man inte klarar av att bedriva framgångsrik strid mot Ukrainas väpnade styrkor.
Om det fortfarande finns någon form av illusion kring att livet i Ryssland skulle vara bra på något sätt. Eller att man får idén att det är bäst att ge upp för att inte fler oskyldiga ska skadas. Kvinna grips för att hon håller upp ett tomt plakat.
https://twitter.com/kevinrothrock/status/1502761903046774786
Ger Ukraina upp, eller väst för den delen, kommer det över tid dö betydligt fler än vad det gör i den här konflikten. Det finns absolut inget som hindrar Putin från att upprepa Stalins utrensningar och taktik gentemot meningsmotståndare eller hela populationer. För lite dagsaktuell bakgrund till vad som skedde i Ukraina för bara någon generation sedan, läs på lite om svältkatastrofen i Ukraina på 30-talet där mellan 3-4 miljoner människor dog. Det i sig är anledning nog till att överhuvudtaget inte föra konversation med en person som glorifierar Sovjetunionen. Det är bara hårda medel eller mjuka medel för att fördröja eller göra indirekt motstånd som gäller.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Holodomor
Agitator
2022-03-14, 12:10
Geopolitik är ju boven i dramat. Är ju inte bara en pågående konflikt i världen utan massvis med konflikter. Utopin att vi alla lägger ner vapen är många år bort tyvärr :(
Så länge öst och väst är i konflikt så kommer vi alltid ha problem. Så länge länder har egna intressen och vill ha mer utav det de mutat in samt återerövra så kommer konflikter uppstå.
Vems ärende springer jag med när jag berättar fakta och hur geopolitiken ser ut i denna tråd?
Hur många här inne vill ha hårda vägen där det börjar hagla kärnvapen lite överallt från flera parter i konflikten? Det vore bättre om de börjar diskutera ny nedrustning och börjar leva i nuet med varandra och accepterar de landsgränser som dragits. Behöver vi slåss om nya landområden 2022? Behöver Nato expandera hela tiden med USA i ryggen?
Väst och Öst borde gå ihop samt börja peka med hela handen mot många idiotiska konflikter och sätta ner foten. Inled SALT 2.0 (Strategic Arms Limitation Talks) och gör världen en bättre plats.
Eller så fortsätter vi hetsa om krig och peka finger i stora konflikter och förenklar det hela.
Magnus N
2022-03-14, 12:18
Anledningen till att NATO expanderat är för att länder vill ha en försäkring mot ett hotfullt Ryssland . Kan bara Ryssland sluta hot och använda våld mot sina grannländer hade inte NATO expanderat.
Väldigt enkel förklaring men där är kärnan.
När Ryssland kan acceptera detta är då vi kan börja prata om nedrustning
Agitator
2022-03-14, 14:17
Anledningen till att NATO expanderat är för att länder vill ha en försäkring mot ett hotfullt Ryssland . Kan bara Ryssland sluta hot och använda våld mot sina grannländer hade inte NATO expanderat.
Väldigt enkel förklaring men där är kärnan.
När Ryssland kan acceptera detta är då vi kan börja prata om nedrustning
Fast det där är ju en extrem simplifiering på geopolitiken runt usa/nato vs öst.
Kalla kriger har redan varit och nedrustning har varit. Men ändå ska alla parter hålla på med sina krigsmakter och utöka för "ifall" hela tiden.
Vänd på kakan. Hade usa/nato inte fortsatt expanderat som de tidigare sagt de inte skulle göra så hade dagens konflikt kanske inte funnits. NATO är ju bra och Ryssland borde ingå i NATO, det är något de borde fokusera mer på. Få med Ryssland i NATO.
Fast det där är ju en extrem simplifiering på geopolitiken runt usa/nato vs öst.
Kalla kriger har redan varit och nedrustning har varit. Men ändå ska alla parter hålla på med sina krigsmakter och utöka för "ifall" hela tiden.
Vänd på kakan. Hade usa/nato inte fortsatt expanderat som de tidigare sagt de inte skulle göra så hade dagens konflikt kanske inte funnits. NATO är ju bra och Ryssland borde ingå i NATO, det är något de borde fokusera mer på. Få med Ryssland i NATO.
Nu är du lite väl blåögd på nivå "flower-power lägg ned försvaret så dansar vi på ängarna". "Man ska vara snäll mot Putin, för då är Putin snäll". Nivå.
Vi är över det steget nu, det är dags att landa i verkligheten som hela Östeuropa fattade 25 år sedan. Det finns inget avtal som de större staterna inte bryter mot. De alternativ vi har är i antingen EU eller NATO sfären, bli energi oberoende. Bli mindre beroende av livsmedel och råvara import. Samt bygga upp ett dugligt försvar.
Finland har av någon konstig historisk anledning en betydligt annan syn än Sverige. Vi har inget försvarsavtal med Finland, och jag tror inte dom nöjer sig med en klapp på axeln och fina ord.
Det här är den riktiga verkligheten och har varit det sedan minst 1999. Ryssland kommer till sist vinna kriget i Ukraina. Och det finns risk att absolut inte slutar där.
Läskeblask
2022-03-14, 14:40
Finland har gått efter principen att ha så bra relation med ryssland som möjligt. Man kan tycka det är konstigt att man inte gått med trots hotet från öst. Allt samarbete är bra men Nato är det enda alternativet nu. Just nu känns det som att folket inte fått all information. Tror det försigår saker i kulisserna just nu
Finland har gått efter principen att ha så bra relation med ryssland som möjligt. Man kan tycka det är konstigt att man inte gått med trots hotet från öst. Allt samarbete är bra men Nato är det enda alternativet nu. Just nu känns det som att folket inte fått all information. Tror det försigår saker i kulisserna just nu
Att Ryssland övar bomb sortier mot Stockholm varje år någon gång, som viker av innan territorialgränsen. Är inte direkt en "bara skämtar kompis" handling.
Det är väl bara att erkänna att Östländerna hade rätt. Och utgå från den nya verkligheten, om vi nu är kapabla till det.
Geopolitik är ju boven i dramat. Är ju inte bara en pågående konflikt i världen utan massvis med konflikter. Utopin att vi alla lägger ner vapen är många år bort tyvärr :(
Så länge öst och väst är i konflikt så kommer vi alltid ha problem. Så länge länder har egna intressen och vill ha mer utav det de mutat in samt återerövra så kommer konflikter uppstå.
Vems ärende springer jag med när jag berättar fakta och hur geopolitiken ser ut i denna tråd?
Hur många här inne vill ha hårda vägen där det börjar hagla kärnvapen lite överallt från flera parter i konflikten? Det vore bättre om de börjar diskutera ny nedrustning och börjar leva i nuet med varandra och accepterar de landsgränser som dragits. Behöver vi slåss om nya landområden 2022? Behöver Nato expandera hela tiden med USA i ryggen?
Väst och Öst borde gå ihop samt börja peka med hela handen mot många idiotiska konflikter och sätta ner foten. Inled SALT 2.0 (Strategic Arms Limitation Talks) och gör världen en bättre plats.
Eller så fortsätter vi hetsa om krig och peka finger i stora konflikter och förenklar det hela.
Du har med andra ord inte läst tidigare länkar artikeln där man intervjuar Fogh och han tar upp ett antal konkreta initiativ för ökat samarbete mellan Ryssland och NATO?
NATO är ingen enhet som expanderar av sig själv. Det är enskilda, självständiga länder som ber om att få vara med i samarbetsorganet NATO. NATO expanderar lika lite som ICA Banken när du gör ett aktivt val att lösa deras hemförsäkring. Eller kanske fullt rimligt att Folksam hotar om vedergällning för att ICA Banken med ICA-koncernen expanderar vilket gör att Folksam känner sig hotat?
Nedrustningar har gjorts under en längre tid, tyvärr bara från ett håll. Exempelvis avtalet om kärnvapennedrustning som Ukraina och Ryssland skrev på 90-talet där Ukraina lämnade ifrån sig kärnvapen i utbyte mot att ingen av kärnvapenmakterna Ryssland, USA eller Storbritannien skulle utöva våld eller hot om våld mot Ukraina. Hur detta avtalet föll ut vet vi alla.
Litar inte ett dugg på Macron men en europeisk försvarsallians med tillräckliga tänder vore behövligt. Vi kan passa på att fixa en fördjupat samarbete inom detta en nordic battle group på steroider som duger också.
1) Stormen Gudrun har varit och effekterna är redan åtgärdade. Att folk ändå ska lösa försäkringar för hem och skog till höger och vänster "bara för ifall" hela tiden.
2) Hade inte Kalle valt att ägna sig åt att spela blockflöjt utan att det hörs för utomstående hela tonåren så hade Peter inte behövt bränna ner Kalles hus. Kalle hade bara kunnat välja att inte spela blockflöjt. Det är hans eget val då han borde veta att Kalle inte gillar blockflöjt. Han borde också veta att det spelar ingen roll om Kalle bara spelar nere i källaren så att det inte hörs för Peter ogillar blotta vetskapen att Kalle spelar blockflöjt.
I övrigt, läs tidigare artikel med Fogh. Nu är du bara en nyttig idiot.
Det Putin gör nu är ju att driva små nationer in i antingen EU eller Nato genom att visa att är man neutral kan man bli uppäten. Jag tror vi snart ser både Sverige och Finland i Nato, inte för att vi vill utan för att Ryssen tvingar oss.
Nu vet jag inte om det var syftet med kriget, men det blir resultatet.
Du har med andra ord inte läst tidigare länkar artikeln där man intervjuar Fogh och han tar upp ett antal konkreta initiativ för ökat samarbete mellan Ryssland och NATO?
NATO är ingen enhet som expanderar av sig själv. Det är enskilda, självständiga länder som ber om att få vara med i samarbetsorganet NATO. NATO expanderar lika lite som ICA Banken när du gör ett aktivt val att lösa deras hemförsäkring. Eller kanske fullt rimligt att Folksam hotar om vedergällning för att ICA Banken med ICA-koncernen expanderar vilket gör att Folksam känner sig hotat?
Nedrustningar har gjorts under en längre tid, tyvärr bara från ett håll. Exempelvis avtalet om kärnvapennedrustning som Ukraina och Ryssland skrev på 90-talet där Ukraina lämnade ifrån sig kärnvapen i utbyte mot att ingen av kärnvapenmakterna Ryssland, USA eller Storbritannien skulle utöva våld eller hot om våld mot Ukraina. Hur detta avtalet föll ut vet vi alla.
Budapest avtalet bröts egentligen redan när Ryssland skaffade sig inflytande över Vitryssland och nu senast i Kazakstan där stora protester bröts upp när det av någon anledning dök upp Ryska trupper i landet. Både nyligen och 20 år sedan.
Man måste inhalera rikliga mängder med Copium för att inte pussla ihop bitarna.
Den stora risken just nu är att vi får två ekonomiska sfärer med egna system, En med USA och dollar som bas och en som grundas av Kina, Ryssland, Iran och andra. Fixar dom det kan vi glömma sanktioner.
Litar inte ett dugg på Macron men en europeisk försvarsallians med tillräckliga tänder vore behövligt. Vi kan passa på att fixa en fördjupat samarbete inom detta en nordic battle group på steroider som duger också.
Det är det som är bra med västerländska demokratier jämfört med rysk diktatur: vi behöver inte lita på enskilda ledare utan tilltron ligger i institutioner.
I en demokrati kommer och går ledare medan institutioner består. I en diktatur kommer och går institutioner medan ledare består.
Så länge du inte vill ha en diktatur är det rätt irrelevant om du litar på enskilda ledare eller inte. Vill du ha diktatur är det istället det viktigaste för institutioner bara finns till om det gynnar ledaren.
Budapest avtalet bröts egentligen redan när Ryssland skaffade sig inflytande över Vitryssland och nu senast i Kazakstan där stora protester bröts upp när det av någon anledning dök upp Ryska trupper i landet. Både nyligen och 20 år sedan.
Man måste inhalera rikliga mängder med Copium för att inte pussla ihop bitarna.
Den stora risken just nu är att vi får två ekonomiska sfärer med egna system, En med USA och dollar som bas och en som grundas av Kina, Ryssland, Iran och andra. Fixar dom det kan vi glömma sanktioner.
Absolut, var mest för att ta ett så konkret exempel som möjligt. Relativisterna kan alltid relativisera bort både Vitryssland och Kazakstan med att det skedde på "officiell" begäran. Det går inte i Ukraina för ingen vill ha dit Ryssland, inte ens betydande minoritet eller styret.
Vi har redan två ekonomiska sfärer. Frågan är bara om västvärlden vill acceptera faktum eller ej. Ryssland är egentligen en parantes medan Kina är det verkliga hotet mot fria världen. Ryssland är ett U-land som bara exporterar råvaror. Kina är på god väg att bli en kolonialmakt med enorma naturresurser både inom och utanför landets gränser med en inhemsk produktion inom i princip alla branscher och sektorer. Detta i kombination med allt ökande intellektuellt kapital under styrning av ett enda parti som använder alla möjliga medel för att behålla makten, båda gamla och nya.
Absolut, var mest för att ta ett så konkret exempel som möjligt. Relativisterna kan alltid relativisera bort både Vitryssland och Kazakstan med att det skedde på "officiell" begäran. Det går inte i Ukraina för ingen vill ha dit Ryssland, inte ens betydande minoritet eller styret.
Vi har redan två ekonomiska sfärer. Frågan är bara om västvärlden vill acceptera faktum eller ej. Ryssland är egentligen en parantes medan Kina är det verkliga hotet mot fria världen. Ryssland är ett U-land som bara exporterar råvaror. Kina är på god väg att bli en kolonialmakt med enorma naturresurser både inom och utanför landets gränser med en inhemsk produktion inom i princip alla branscher och sektorer. Detta i kombination med allt ökande intellektuellt kapital under styrning av ett enda parti som använder alla möjliga medel för att behålla makten, båda gamla och nya.
Ja, det kommer att uppenbara sig de närmaste åren. Flertalet EU länder i väst har nyktrat till. Det finns helt klart en USA dominans och EU passivitet. Men USA är just nu politiskt mer instabilt än de senaste 50 åren.
Så vill EU bekänna färg så är det dags nu. Väldigt fina ord om grön energi och växling, men mycket lite verkstad. För Sveriges del handlar det om att vi måste börja ta vara på råmaterial som finns i marken till EU marknaden. Elnät, bas industri och vägnät, som jag har hört behövs även om folk kör elbil.
Det kanske äntligen blir någon slags ny vision.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.