handdator

Visa fullständig version : Löst snack om lyftning

Sidor : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 [20] 21 22 23 24 25 26 27 28 29

Diomedea exulans
2020-12-17, 10:22
”Sprängde” yttersta långfingerleden för några år sedan. Den läcker fortfarande ledvätska som jag måste tömma då och då eftersom kroppen inte kan bryta ner det själv. Det var dock med grippers. Fast denna övningen gör saken bättre för fingret. Jobbig skada. Hur tömmer du den? Petar hål med en nål?

David_wigren
2020-12-17, 10:35
Du får nog kalla det något annat än en curl då. Ska du curla vill du ju ha en rörelse i armbågsleden medan vikten faktiskt utgör någon form av motstånd.
Att övningen mest är en handledsövning vet jag.

Förstår argumentet med samtidigt så är det traditionella namnet för övningen platecurls. Det finns plate wrist curls också då man gör handledscurls med dem över bänk eller benet. Att hitta på nya namn bara för att folk som inte sett övningen tidigare ska förstå tror jag bara hade skapat mer förvirring.

Varför heter det marklyft när man inte lyfter marken? Borde det inte heta lyft med stång från 23cm höjd som initialt vilar på marken?

Alltså en 20kg kaka blir ganska mycket motstånd för biceps. Effekten på biceps blir ganska mycket mer än bara 20kg. Om jag mäter avståndet från där bicepssenan fäster på underarmen till tyngdpunkten där en hantel skulle ligga i handen blir det 27.5cm. Avståndet när jag håller i 20kg kakan blir 45cm. Om man räknar ut vridmomentet så motsvarar det en curl på strax under 33kg. Och det är ungefär vad jag hade gissat på utan att räkna på det. Så det är en vikt som blir ganska tungt att curla väldigt strikt, särskilt när fokuset samtidigt ligger på att inte tappa handleden. Visst, det finns de som klarar det men för mig börjar det bli nära max i vad jag kan striktcurla fullt rom med hantel

Att jag börjar med vikten framför är faktiskt för att göra det mer strikt. På så vis kan man inte skjutsa vikten på samma sätt, så det gör det faktiskt svårare eftersom all rörelse måste genereras via handledsböjarna. Även om range of motion för biceps blir kortare.

Lennix
2020-12-17, 10:35
Du får nog kalla det något annat än en curl då. Ska du curla vill du ju ha en rörelse i armbågsleden medan vikten faktiskt utgör någon form av motstånd.
Att övningen mest är en handledsövning vet jag.

Du menar att det inte är rörelse i armbågsleden nog för att kalla det curl?

David_wigren
2020-12-17, 10:36
Jobbig skada. Hur tömmer du den? Petar hål med en nål?

Morakniv. Dock tror jag att det håller på att läka. Behöver bara göra det med några månaders mellanrum numera. I början var det varje vecka.

David_wigren
2020-12-17, 10:50
Bestämde mig för att ladda upp när jag tränar med 15kg kakan för att illustrera hur det ser ut när en platecurl är ”felfri”. De första 8-10 repsen är felfria, sen börjar jag fula mig lite för att kompensera. Men de sista repsen räknas fortfarande som strikta eftersom handleden aldrig tappas.

Det här är utförandet man eftersträvar. Visst man skulle kunna stå upprätt men då blir det snudd på omöjligt att supinera så mycket så att plattan är helt i linje med marken. Jag har sett folk göra så, det brukar oftast sluta med att de pronerar plattan lite så det blir mer som en hammer curl, vilket är fusk eftersom det blir lättare då.

Man hade kunnat räta ut armen helt, men motståndet på handleden är noll i den positionen så allt man gör är att skapa mer sving inför sticking point då plattan är parallell med marken, vilket är fusk. Det bästa är att starta med vikten något framför så att handleden är tungt belastad redan från start. Om man svingar då så kommer man sannolikt tappa handleden, vilket är fusk.

Målet är alltså att behålla en rak handled. Tänk ett rakt streck mellan viktkakans topp hela vägen ner till armbågsspetsen, underarm, handrygg, fingrar och viltkaka ska alltså vara i linje med varandra (i den mån det är möjligt).

sK1kAFUpc1Q

Lennix
2020-12-17, 13:13
Bestämde mig för att ladda upp när jag tränar med 15kg kakan för att illustrera hur det ser ut när en platecurl är ”felfri”. De första 8-10 repsen är felfria, sen börjar jag fula mig lite för att kompensera. Men de sista repsen räknas fortfarande som strikta eftersom handleden aldrig tappas.

Det här är utförandet man eftersträvar. Visst man skulle kunna stå upprätt men då blir det snudd på omöjligt att supinera så mycket så att plattan är helt i linje med marken. Jag har sett folk göra så, det brukar oftast sluta med att de pronerar plattan lite så det blir mer som en hammer curl, vilket är fusk eftersom det blir lättare då.

Man hade kunnat räta ut armen helt, men motståndet på handleden är noll i den positionen så allt man gör är att skapa mer sving inför sticking point då plattan är parallell med marken, vilket är fusk. Det bästa är att starta med vikten något framför så att handleden är tungt belastad redan från start. Om man svingar då så kommer man sannolikt tappa handleden, vilket är fusk.

Målet är alltså att behålla en rak handled. Tänk ett rakt streck mellan viktkakans topp hela vägen ner till armbågsspetsen, underarm, handrygg, fingrar och viltkaka ska alltså vara i linje med varandra (i den mån det är möjligt).

sK1kAFUpc1Q

aHmHeeeen DuH CuRLar Ju IntTEEE

Köttis
2020-12-17, 13:42
Varför heter det marklyft när man inte lyfter marken? Borde det inte heta lyft med stång från 23cm höjd som initialt vilar på marken?

Kunde du inte komma på en bättre jämförelse än så? Vad har en bicepscurl, lårcurl och handledscurl gemensamt? Det är inte hur jobbigt det är för biceps iaf.

Den andra videon du laddade upp är helt klart en curl.

Sent from my FRD-L19 using Tapatalk

David_wigren
2020-12-17, 14:45
Kunde du inte komma på en bättre jämförelse än så? Vad har en bicepscurl, lårcurl och handledscurl gemensamt? Det är inte hur jobbigt det är för biceps iaf.

Den andra videon du laddade upp är helt klart en curl.

Jo men min jämförelse var mycket roligare.

David_wigren
2020-12-17, 14:47
aHmHeeeen DuH CuRLar Ju IntTEEE

Dagens känsla på kolo har varit lite som att vara en styrkelyftare som postar ett klipp där han bänkar 200 och så blir han sågad av en grupp motionärer som bänkar 60.

Köttis
2020-12-17, 14:52
Dagens känsla på kolo har varit lite som att vara en styrkelyftare som postar ett klipp där han bänkar 200 och så blir han sågad av en grupp motionärer som bänkar 60.Missade du att alla som faktiskt skrev någonting om prestationen skrev att det var starkt?

Jag med flera tycker bara det är missvisande att kalla det för en curl.

G.W
2020-12-17, 15:13
Txds5CRu6Mw

Wrist curl.

trädgårdsmöbel
2020-12-17, 15:37
Vad är det för fel på 20kgs curlen? Svårighet stt hålla balansen och lite vingel? Vikten hamnar långt ut, längre än med en hantel. Då kommer man lätt ur balans, har inte med styrka att göra utan att kroppen är för lätt och tyngdpunkten för långt fram.

Någon annan skulle kunna hålla honom på plats, men kan nog garantera att ni hade underkänt det då med.

20kgs platecurl är mer än Arne kan lyfta. 10kg är inte kätteklent och 15 är riktigt bra. Steget från 15-20 är enormt. Som från 200 till 300 i mark kanske.

Köttis
2020-12-17, 16:01
Vad är det för fel på 20kgs curlen? Svårighet stt hålla balansen och lite vingel? Vikten hamnar långt ut, längre än med en hantel. Då kommer man lätt ur balans, har inte med styrka att göra utan att kroppen är för lätt och tyngdpunkten för långt fram.

Någon annan skulle kunna hålla honom på plats, men kan nog garantera att ni hade underkänt det då med.

20kgs platecurl är mer än Arne kan lyfta. 10kg är inte kätteklent och 15 är riktigt bra. Steget från 15-20 är enormt. Som från 200 till 300 i mark kanske.

Att det inte är en curl. Snarare någon form av statisk vridning.
Återigen, ingen har kritiserat prestationen. Hur är det med läsförmågan idag egentligen?

trädgårdsmöbel
2020-12-17, 16:22
Återigen, ingen har kritiserat prestationen. Hur är det med läsförmågan idag egentligen?

Statisk vridning?

Vilken film ser du? Ok. Jag tar mig själv som exempel

https://www.instagram.com/p/CHfeQDWA8j3/?igshid=1b8683umv4ky5

Är det en curl eller en statisk vridning?

Köttis
2020-12-17, 16:32
Statisk vridning?

Vilken film ser du? Ok. Jag tar mig själv som exempel

https://www.instagram.com/p/CHfeQDWA8j3/?igshid=1b8683umv4ky5

Är det en curl eller en statisk vridning?Den första filmen David postade. I din film är det inte i närheten av att vara lika lite rörelse i armbågsleden så varför skulle det inte vara en curl?

David_wigren
2020-12-17, 16:38

Det går att räkna på det. Rent förenklat så kan man ta längden på radien av viktkakan multiplicerat med vikten. Det riktiga vridmomentet på handleden är inte så högt egentligen, men det är ett enkelt sätt att jämföra svårigheten mellan viktkakor. De viktkakor som jag har hemma är
10kg * 13.5cm= 135kg/cm
15kg * 17cm= 255kg/cm
15kg * 18cm= 270kg/cm
20kg * 18cm= 360kg/cm (denna curlade jag)
21kg * 19cm= 399kg/cm

En fullstor 20kg vikt skulle ha
20kg * 22cm= 440kg/cm

Sen är ju dessa siffror som sagt en förenkling. En tyngre viktkaka är oftast bredare och också svårare att hålla i. Det är en faktor som också ökar svårigheten icke linjärt ju tyngre och bredare vikten blir.

David_wigren
2020-12-17, 16:40

Jag köper beskrivningen av att det är en statisk vridning. Dock heter övningen platecurl och har gjort så i flera årtionden.

lördagsgrogg
2020-12-17, 16:43
Köpte den här vilten enbart av den anledningen. Den här är 36cm i diameter vilket såklart blir betydligt lättare än en fullstor på 44cm. Jag har en 20kg kaka som är 38cm samt väger 21.0kg som är nästa mål innan en fullstor 20kg kaka kan curlas. Um, meddelar den superstarke armbrytaren.

Ja, men handleden rubbas inte många grader och det är det som är poängen med lyftet. Syftet är att testa och bygga underarm- och handledsstyrka. Att jag är klen i biceps är inte relevant.

”Sprängde” yttersta långfingerleden för några år sedan. Den läcker fortfarande ledvätska som jag måste tömma då och då eftersom kroppen inte kan bryta ner det själv. Det var dock med grippers. Fast denna övningen gör saken bättre för fingret.

Är det här ironi som jag är för gammal för att förstå? Sådär gör väl alla varje dag när man flyttar kakor?

Köttis
2020-12-17, 16:50
Jag köper beskrivningen av att det är en statisk vridning. Dock heter övningen platecurl och har gjort så i flera årtionden.Den andra filmen du lade upp är helt klart en platecurl i mina ögon.

Agitator
2020-12-17, 17:05

sK1kAFUpc1Q

Fint, postar du den på gripperforumet och visar Bader? Vill läsa hans reaktion :) Eller länka till han och se om han kommenterar din yt :)

Lennix
2020-12-17, 17:29
Är det här ironi som jag är för gammal för att förstå? Sådär gör väl alla varje dag när man flyttar kakor?

Lägg gärna upp en film på när du gör samma som david :d

trädgårdsmöbel
2020-12-17, 18:10
Det går att räkna på det. Rent förenklat så kan man ta längden på radien av viktkakan multiplicerat med vikten. Det riktiga vridmomentet på handleden är inte så högt egentligen, men det är ett enkelt sätt att jämföra svårigheten mellan viktkakor. De viktkakor som jag har hemma är
10kg * 13.5cm= 135kg/cm
15kg * 17cm= 255kg/cm
15kg * 18cm= 270kg/cm
21kg * 19cm= 399kg/cm

20kg * 22cm= 440kg/cm

Sen är ju dessa siffror som sagt en förenkling. En tyngre viktkaka är oftast bredare och också svårare att hålla i. Det är en faktor som också ökar svårigheten icke linjärt ju tyngre och bredare vikten blir.

Är svårt allergisk mot matte. Matte skapar närmast panikångest och gör mig till 14 år igen och tillbaks i högstadiet :)

kalle_kula
2020-12-17, 18:30
10kg * 13.5cm= 135kg/cm
15kg * 17cm= 255kg/cm
15kg * 18cm= 270kg/cm
21kg * 19cm= 399kg/cm

20kg * 22cm= 440kg/cm

Svider lite i ögonen med enheten "kg/cm".. eftersom du multiplicerar ska det vara "kgcm".
Egentligen gäller ju enheten Nm för vridmoment. Exemplet med fullstor viktkaka skulle då bli ungefär 200N * 0,22m = 44Nm

David_wigren
2020-12-17, 18:54
Svider lite i ögonen med enheten "kg/cm".. eftersom du multiplicerar ska det vara "kgcm".
Egentligen gäller ju enheten Nm för vridmoment. Exemplet med fullstor viktkaka skulle då bli ungefär 200N * 0,22m = 44Nm

Haha ja, så ska det vara såklart XD

trädgårdsmöbel
2020-12-17, 19:04
Den första filmen David postade. I din film är det inte i närheten av att vara lika lite rörelse i armbågsleden så varför skulle det inte vara en curl?

om armen går från någotsånär sträckt till böjd är det väl en curl. Davids arm böjer sig. Det är ju inte så att han kör någon slags boxningsuppercut ala mike tyson utan han curlar ju den?

kalle_kula
2020-12-17, 19:17
Haha ja, så ska det vara såklart XD

Ursäkta om inlägget var lite överlägset. Det spelar ju egentligen ingen roll eftersom du räknade lika i alla exempel och då går det ju ändå att jämföra de olika vikterna

delta_mats
2020-12-17, 20:56

sK1kAFUpc1Q

Där är det betydligt striktare ja. Men när du kör med 20 kg så curlar du först 5 cm, låser armbågsleden och flyttar resterande med överkroppen tills du har underarmen nästan lodrät.
Jag förstår syftet och jag förstår vad det belastar, har provat själv någon gång. Men strikt curl på 20 kg var det inte.

David_wigren
2020-12-17, 21:53
Där är det betydligt striktare ja. Men när du kör med 20 kg så curlar du först 5 cm, låser armbågsleden och flyttar resterande med överkroppen tills du har underarmen nästan lodrät.
Jag förstår syftet och jag förstår vad det belastar, har provat själv någon gång. Men strikt curl på 20 kg var det inte.

Nu spelar du barnsligt petig bara för att. Att låsa armbågsleden är ju något som sker även när man striktcurlar mot vägg. Kolla vilken striktcurltävling som helst. Det är så en curl fungerar. Det enda sättet att undvika det är att medvetet köra någon slags drag curl. Och vilket syfte skulle det tjäna, så att random noob på nätet med sina egna regler ska bli nöjd? En av biceps funktioner är att lyfta överarmen framåt så det är fortfarande biceps som jobbar.

Dock så håller jag med dig om att det inte är en strikt bicepscurl. Men inte för att jag låser armen under delar av lyftet. Anledningen till att det inte är en strikt bicepscurl är för att jag lutar mig bak lite.

Det är dock en strikt plate curl. Och jämför man med utförandet hos alla andra så är det en tokstrikt plate curl. Jag känner bara till två andra som någonsin curlat en 20kg viktkaka med valfri diameter med ett utförande i paritet och/eller bättre än i klippet jag postade. Sociala medier är fullt med folk som svingar och curlar med helt tappade handleder. Kan lova att du själv förmodligen hade en tappad handled när du provade.

David_wigren
2020-12-17, 21:55
Ursäkta om inlägget var lite överlägset. Det spelar ju egentligen ingen roll eftersom du räknade lika i alla exempel och då går det ju ändå att jämföra de olika vikterna

Nejdå ingen fara. Jag skrev snabbt och fokuserade på enbart på siffrorna. Lätt misstag som händer ibland. Sen är jag ju kemist så jag har ganska hög retardfaktor när det gäller uträkningar överlag.

delta_mats
2020-12-18, 09:10
Nu spelar du barnsligt petig bara för att. Att låsa armbågsleden är ju något som sker även när man striktcurlar mot vägg. Kolla vilken striktcurltävling som helst. Det är så en curl fungerar. Det enda sättet att undvika det är att medvetet köra någon slags drag curl. Och vilket syfte skulle det tjäna, så att random noob på nätet med sina egna regler ska bli nöjd? En av biceps funktioner är att lyfta överarmen framåt så det är fortfarande biceps som jobbar.

Dock så håller jag med dig om att det inte är en strikt bicepscurl. Men inte för att jag låser armen under delar av lyftet. Anledningen till att det inte är en strikt bicepscurl är för att jag lutar mig bak lite.

Det är dock en strikt plate curl. Och jämför man med utförandet hos alla andra så är det en tokstrikt plate curl. Jag känner bara till två andra som någonsin curlat en 20kg viktkaka med valfri diameter med ett utförande i paritet och/eller bättre än i klippet jag postade. Sociala medier är fullt med folk som svingar och curlar med helt tappade handleder. Kan lova att du själv förmodligen hade en tappad handled när du provade.

Har testat vid senare tillfälle också, men bara filmat vid ett tillfälle. Så håll tillgodo med ett riktigt gammalt klipp. Bedöm själv striktheten.

c6_zg_NOZgY

Lennix
2020-12-18, 09:23
Har testat vid senare tillfälle också, men bara filmat vid ett tillfälle. Så håll tillgodo med ett riktigt gammalt klipp. Bedöm själv striktheten.

c6_zg_NOZgY

Du jämför 50kg i bänk utan brygga med 200kg i bänk med brygga. Dina curls är jättefina.

baggard
2020-12-18, 09:24

c6_zg_NOZgY

Starkt. Hade varit coolt att se om någon kan greja en 20a så strikt

David_wigren
2020-12-18, 09:37

c6_zg_NOZgY

Strikt bicepscurl men en icke godkänd plate curl.

Tappad handled, alltså att handryggen pekar bak. Men det ser ut som att det mest är för att du greppar på det viset. Det blir svårare att greppa så att handleden är rak, men det ser ut som du hade fixat det ändå.

Om du tittar på handryggen i förhållande till underarmen samt viktplattan så ser du att handryggen har en 45 gradig vinkel. Handryggen är det viktigaste, det står över allt annat. Vinkeln ska vara så nära noll som möjligt, plus minus 10-15 grader pga att det kan vara svårt att känna exakt vad som är rakt.

David_wigren
2020-12-18, 09:38
Starkt. Hade varit coolt att se om någon kan greja en 20a så strikt

Det finns det garanterat iom att det inte var så strikt med avseende på handleden. Med tappad handled blir det mer en bicepsövning och det finns definitivt folk som kan curla tungt med tappad handled.

delta_mats
2020-12-18, 10:02
Strikt bicepscurl men en icke godkänd plate curl.

Tappad handled, alltså att handryggen pekar bak. Men det ser ut som att det mest är för att du greppar på det viset. Det blir svårare att greppa så att handleden är rak, men det ser ut som du hade fixat det ändå.

Om du tittar på handryggen i förhållande till underarmen samt viktplattan så ser du att handryggen har en 45 gradig vinkel. Handryggen är det viktigaste, det står över allt annat. Vinkeln ska vara så nära noll som möjligt, plus minus 10-15 grader pga att det kan vara svårt att känna exakt vad som är rakt.

Yes jag såg skillnaden, och ja jag greppade med handleden rak på insidan men behöll handleden rak genom curlen. Ska testa på andra sättet idag och se om jag fixar det. Är ju inget jag tränar och är nog klenare idag jämfört med då.

delta_mats
2020-12-18, 10:04
Du jämför 50kg i bänk utan brygga med 200kg i bänk med brygga. Dina curls är jättefina.

Sovit dåligt inatt eller vad är problemet?
Har aldrig jämfört min styrka mot Davids. Jag vet att han är galet stark och att hans 20 kg:s platecurl är extremt bra. Det var dock enbart hans påstående att det var en strikt curl jag vände mig emot. Gör man den strikt ska man fixa det mot en vägg och det tror jag icket han gör.

Lennix
2020-12-18, 10:09
Sovit dåligt inatt eller vad är problemet?
Har aldrig jämfört min styrka mot Davids. Jag vet att han är galet stark och att hans 20 kg:s platecurl är extremt bra. Det var dock enbart hans påstående att det var en strikt curl jag vände mig emot. Gör man den strikt ska man fixa det mot en vägg och det tror jag icket han gör.

Haha :d kände mig lite trollsk idag!

Han påstod sig göra en strikt platecurl vilket han gör eftersom referensramarna är annorlunda är vid strikt bicepscurl.

G.W
2020-12-18, 10:13

c6_zg_NOZgY

Imponerande, mycket strikt :bow:

David_wigren
2020-12-18, 10:27
Haha :d kände mig lite trollsk idag!

Han påstod sig göra en strikt platecurl vilket han gör eftersom referensramarna är annorlunda är vid strikt bicepscurl.

Dock så sa jag strikt curl i den första kommentaren så jag förstår att folk kan hänga upp sig på det. Det var dock såklart en strikt plate curl jag menade.

I en plate curl är fokuset på handleden. Att jag låser armen och lutar bak med ryggen underlättar inget för handleden, det underlättar bara för biceps. Att lyfta med tappad habdled underlättar dock för handleden och gör övningen lättare, även om man curlar strikt i övrigt.

Alltså att göra det mot en vägg är inget som garanterar att det blir strikt. Jag har sett en del hemska exempel.

Dock så har ju reddit och den nya generationen av greppnördar förstört många gamla övningar/grenar genom att legitimera fusk genom att lägga till vissa regler och sen stirra sig blint på det, som exempelvis att stå mot en vägg.

3PAE0BEKGRo

Detta grejar jag garanterat mot vägg med en 20kg kaka. Det tar emot att säga det bara för att jag vill inte bli synad och sen behöva slösa träning på att visa hur dumt det är.

Delta, inför nästa gång du prövar. När man greppar med rak handled så får man ofta ganska kasst grepp om viktkakan med tummen. När det är tungt får man kämpa för att den inte ska glida ur handen under första halvan av lyftet, det är en del av utmaningen. Det gör det också svårare för handleden eftersom vikten vill vandra ut och således skifta tyngdpunkten ännu längre ut på handen.

Lennix
2020-12-18, 10:41
Dock så sa jag strikt curl i den första kommentaren så jag förstår att folk kan hänga upp sig på det. Det var dock såklart en strikt plate curl jag menade.

Okej, tar tillbaka allt jag skrivit. Ditt klipp är faktiskt en riktigt jävla usel striktcurl. skäms.

delta_mats
2020-12-18, 10:51
Testade igen. Lite svårt att se när handleden är rak medan man lyfter, antar att det blir lättare att känna om man tränar övningen ofta. Känns mest ute i fingerspetsarna.

https://www.instagram.com/p/CI70VGMgsZ4/?igshid=9jjm5p1cz80

delta_mats
2020-12-18, 10:52
okej, tar tillbaka allt jag skrivit. Ditt klipp är faktiskt en riktigt jävla usel striktcurl. Skäms.

+1

Lennix
2020-12-18, 10:53
Testade igen. Lite svårt att se när handleden är rak medan man lyfter, antar att det blir lättare att känna om man tränar övningen ofta. Känns mest ute i fingerspetsarna.

Kanonbra platecurls! Kör 15 också för att känna den brutala skillnaden :)

delta_mats
2020-12-18, 10:56
Kanonbra platecurls! Kör 15 också för att känna den brutala skillnaden :)

Provade såklart 15 och var inte nära. Men känns som ett bra mål att ha!

Agitator
2020-12-18, 10:57

Fräsht gym du verkar träna på.

David_wigren
2020-12-18, 11:00

Ja! Asbra platecurls! Sjukt nog så såg det nästan ut som du hade lättare för detta utförande än med tappad handrygg XD. Jag skulle tro att du faktiskt blivit starkare i underarmarna sedan det förra klippet.

delta_mats
2020-12-18, 11:06
Fräsht gym du verkar träna på.

Ett riktigt mysgym är det. Ganska nytt och riktigt fräscht. Bra grejer har dom också.

delta_mats
2020-12-18, 11:07
Ja! Asbra platecurls! Sjukt nog så såg det nästan ut som du hade lättare för detta utförande än med tappad handrygg XD. Jag skulle tro att du faktiskt blivit starkare i underarmarna sedan det förra klippet.

Har faktiskt ingen aning. Minns inte hur jobbigt jag tyckte det var för 7 år sedan. Kan ju hoppas jag blivit starkare.

David_wigren
2020-12-18, 11:08
Provade såklart 15 och var inte nära. Men känns som ett bra mål att ha!

Tror du har styrkan för det egentligen. Det syntes att övningsvanan är snudd på obefintlig. Man tappar såklart massor av kraft om man samtidigt måste tänka på utförandet genom hela lyftet.

delta_mats
2020-12-18, 11:13
Tror du har styrkan för det egentligen. Det syntes att övningsvanan är snudd på obefintlig. Man tappar såklart massor av kraft om man samtidigt måste tänka på utförandet genom hela lyftet.

Njaee, nu tror du för mycket om mig. Men kanske till sommaren om jag tränar regelbundet?

Lennix
2020-12-18, 11:27
Njaee, nu tror du för mycket om mig. Men kanske till sommaren om jag tränar regelbundet?

Det är så jävla mycket teknik bakom, vinkla in armbågen och försöka lägga mycket vikt på lill/ringfinger så det kan gå ganska snabbt.

trädgårdsmöbel
2020-12-18, 11:57
Är det inte bättre att göra den över scottcurlbräda? Nu finns det sätt att fuska på scottcurlbräda med, men tror inte klagomuren är alls lika svårklättrad där.

Lennix
2020-12-18, 12:05
Är det inte bättre att göra den över scottcurlbräda? Nu finns det sätt att fuska på scottcurlbräda med, men tror inte klagomuren är alls lika svårklättrad där.

Man köra det över en bänkrygg, se film 2:
https://www.instagram.com/p/CIs2FNLgyTj/?utm_source=ig_web_copy_link

delta_mats
2020-12-18, 14:17
Det är så jävla mycket teknik bakom, vinkla in armbågen och försöka lägga mycket vikt på lill/ringfinger så det kan gå ganska snabbt.

Ska testa! Nu försökte jag lägga trycket på lång och pekfinger därför jag tänkte att de är starkast.

delta_mats
2020-12-18, 14:24

I en plate curl är fokuset på handleden. Att jag låser armen och lutar bak med ryggen underlättar inget för handleden, det underlättar bara för biceps. Att lyfta med tappad habdled underlättar dock för handleden och gör övningen lättare, även om man curlar strikt i övrigt.

Alltså att göra det mot en vägg är inget som garanterar att det blir strikt. Jag har sett en del hemska exempel.

Dock så har ju reddit och den nya generationen av greppnördar förstört många gamla övningar/grenar genom att legitimera fusk genom att lägga till vissa regler och sen stirra sig blint på det, som exempelvis att stå mot en vägg.

3PAE0BEKGRo

Detta grejar jag garanterat mot vägg med en 20kg kaka. Det tar emot att säga det bara för att jag vill inte bli synad och sen behöva slösa träning på att visa hur dumt det är.

Delta, inför nästa gång du prövar. När man greppar med rak handled så får man ofta ganska kasst grepp om viktkakan med tummen. När det är tungt får man kämpa för att den inte ska glida ur handen under första halvan av lyftet, det är en del av utmaningen. Det gör det också svårare för handleden eftersom vikten vill vandra ut och således skifta tyngdpunkten ännu längre ut på handen.

Vill bara förtydliga mig en gång till. Jag menade inte att vara en drygpelle och dissa din prestation, förstår hur svår den är!
Men som "casual" så bedömde jag den som vilken annan övning som helst. Visserligen håller du handleden vilket ju är poängen med övningen, så därför kände jag att den förvisso är godkänd, fast ostrikt.
Jämfört med han i filmen du länkade som står mot en vägg, skulle jag säga att hans curl är striktare, men inte godkänd eftersom hans handled fladdrar som ett höstlöv i vinden.
Så min uppfattning är att man kan köra en övning strikt och godkänd, ostrikt men godkänd. Strikt men underkänd, ostrikt och underkänd. Nu är jag nöjd med detta och kan gå vidare :)

Vilka andra greppövningar kan man testa med vanlig gymutrustning?

PureWhey
2020-12-18, 14:29
Man köra det över en bänkrygg, se film 2:
https://www.instagram.com/p/CIs2FNLgyTj/?utm_source=ig_web_copy_link

Det där såg ju gött ut. Skall jag pröva idag :) Har slutat gå in på Instagram p.g.a. David W. Möttes av sjuka jävla underarmsövningar varje gång jag gick in så gav upp till slut. Får komplex över mina klena jävlar. *bs*

@delta_mats
Tumlösa marklyft med överhandsgrepp, enda riktiga greppövningen. ;)

delta_mats
2020-12-18, 15:34
Var ska man hålla tummen under lyftet? På samma sida som andra fingrarna förstås, men finns något rätt eller fel förutom det?

trädgårdsmöbel
2020-12-18, 16:43
V

Vilka andra greppövningar kan man testa med vanlig gymutrustning?

För grepp: pinch med viktplatta/2 viktplattor. Enarms landmine "marklyft" (tänk dig att du skall köra t-bar stång i hörn, lyft framför vikten på det hala och tjocka).

baggard
2020-12-18, 16:51
kan skoja till det med kettlebells också

kettlebell turns
2efelm0-FVo
GGG gillar dom tydligen (en av världens bästa boxare)
dvsGkb7SNWs

kettlebell (pronations?)
hNiF5yGzYJ8
bR2F0bTypdY

Lennix
2020-12-18, 20:10
För grepp: pinch med viktplatta/2 viktplattor. Enarms landmine "marklyft" (tänk dig att du skall köra t-bar stång i hörn, lyft framför vikten på det hala och tjocka).

Såhär:
GNW0JfRox2k

Såhär kan man göra med kettlebells:
_tYCLg1Kn3U

Monkey mark: tummen på samma sida som fingrarna:
EZKl9EI9XNY

Enarmsmark:
lBm8iGISEqM

Om man har stålviktakor är pinch utmärkt:
_6zr2pNECCA

Får se om jag kommer på mer sen 😂

David_wigren
2020-12-18, 21:00
Vi skulle inte ha börjat prata om grepp. Nu kommer Lennix aldrig att hålla käften.

Lennix
2020-12-18, 21:01
Vi skulle inte ha börjat prata om grepp. Nu kommer Lennix aldrig att hålla käften.

Tror alla är glada att komma ifrån den jävla armbrytningen zzzz

David_wigren
2020-12-21, 21:45
Du ser! Ingen bryr sig om dig och din greppträning.

Rikard Jansson
2020-12-21, 21:46
Hela tråden dog :D

Agitator
2020-12-21, 21:46
Jag köpte två tröjor i devons merch shop <3

David_wigren
2020-12-21, 23:14

Nu kommer du bli 44% starkare

David_wigren
2020-12-21, 23:15

När ett rum blir helt tyst då den som alla tycker illa om kommer in.

Agitator
2020-12-22, 00:40
Den handryggen viker inte i första taget. Gammal klassiker.

Vilken tröja köper du David? Fanns några sköna.

tT5jYAf1IFA

stridis
2020-12-22, 08:24
Tror alla är glada att komma ifrån den jävla armbrytningen zzzz

I varje fall jag håller med.

Lennix
2020-12-22, 09:10
Du ser! Ingen bryr sig om dig och din greppträning.

Nej det hoppas jag verkligen inte dom gör :d Men däremot hoppas jag någon provar lite av greppövningarna!

Ja, Wigren sluta spamma om armbrytning :laugh:

När ett rum blir helt tyst då den som alla tycker illa om kommer in.

*rymdkram*

Lennix
2020-12-22, 09:10
I varje fall jag håller med.

Tur det finns vettiga människor här :d

David_wigren
2020-12-22, 21:47
Den handryggen viker inte i första taget. Gammal klassiker.

Vilken tröja köper du David? Fanns några sköna.

tT5jYAf1IFA

Om jag köper någon av dem så blir det nog T-shirten med Dad move motivet XD

David_wigren
2020-12-22, 21:48
Tur det finns vettiga människor här :d

Stridis och Lennix sitter i ett träd...

Lennix
2020-12-22, 22:11
Stridis och Lennix sitter i ett träd...

Vi trillar iaf inte ner eftersom vi har bra grepp. Du hade trillat först när du försöker cuppa en hal gren.

PureWhey
2020-12-22, 22:15
Vi trillar iaf inte ner eftersom vi har bra grepp. Du hade trillat först när du försöker cuppa en hal gren.Grenen skulle la gått av när du hängde dig i den? [emoji16]

Skickat från BÖJRACKET

Lipservice
2020-12-23, 01:01
Grenen skulle la gått av när du hängde dig i den? [emoji16]

Skickat från BÖJRACKET

Prova på General Sherman (https://en.wikipedia.org/wiki/General_Sherman_(tree)), går åt många Lennixar att bryta en gren :d

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f0/General_Sherman_2426497682.jpg

Agitator
2020-12-23, 01:27
Om jag köper någon av dem så blir det nog T-shirten med Dad move motivet XD

Besviken när det finns så många bra att välja mellan :)

https://i.imgur.com/99rDR2e.png

https://i.imgur.com/vM5NoDC.png

trädgårdsmöbel
2020-12-23, 05:50
Vi trillar iaf inte ner eftersom vi har bra grepp. Du hade trillat först när du försöker cuppa en hal gren.

Du följer tydligen inte Davids instagram. Han hade hängt från stammen, i en human flag med en ca 55kg tjej balanserandes på revbenen.

stridis
2020-12-23, 08:13

Varför köpa tishor från andras shopar när du kan fixa efter eget skön?
Simp much?

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=552&pictureid=2397

PureWhey
2020-12-23, 11:02
Varför köpa tishor från andras shopar när du kan fixa efter eget skön?

Simp much?

http://www.kolozzeum.com/forum/picture.php?albumid=552&pictureid=2397Efter eget kön?

Skickat från BÖJRACKET

delta_mats
2020-12-23, 11:48
Efter eget kön?

Skickat från BÖJRACKET

Du vill inte ha en kön-tröja utan en skön tröja!

PureWhey
2020-12-23, 12:00
Du vill inte ha en kön-tröja utan en skön tröja!Låter som början på en P3-sketch.

Skickat från BÖJRACKET

skyffelmördarn
2020-12-23, 12:29
Efter eget kön?

Skickat från BÖJRACKET

Föredrar du någon annans kön?

PureWhey
2020-12-23, 13:03
Föredrar du någon annans kön?Föredrar Eddie Izzards kön.

Skickat från BÖJRACKET

Ett Orm
2020-12-23, 18:16
Biljardkön.

David_wigren
2020-12-23, 22:28
Det är kön...t

David_wigren
2020-12-25, 00:23
Förbättrade plate curlen lite jämfört med den jag postade förra veckan. Gjorde också två reps istället för en singel.

https://www.instagram.com/p/CJMty86gNSo/?igshid=16flcp7kqe5fy

Kan vi inte döpa om den här tråden till löst snack om David, Rikard och Lennix? Så inte folk tar fel och råkar läsa den här tråden i tron om att den handlar om något annat.

Rikard Jansson
2020-12-25, 00:32
Sjukt starkt :D (det säger jag bara för att jag har ett winning record mot dig och därmed boostar mig själv)

Jag fick äntligen köra en övning som är på mer än typ 20 kg som alla armbrytningsövningar så passade på att illustrera hur man faktiskt tar i. Diomeda observe:

X8SpGdQJ6S4

David_wigren
2020-12-25, 00:51
Sjukt starkt :D (det säger jag bara för att jag har ett winning record mot dig och därmed boostar mig själv)

Jag fick äntligen köra en övning som är på mer än typ 20 kg som alla armbrytningsövningar så passade på att illustrera hur man faktiskt tar i. Diomeda observe:

X8SpGdQJ6S4

Det där är jävligt mycket vikt för den övningen. (Det säger jag bara för att nästa gång spöar jag dig). Jävligt bra övning faktiskt. Tar sjukt mycket på underarmarna. Man blir fan överraskad.

Jag tog inte i särskilt mycket i mitt klipp. Dio, don’t observe!

Lennix
2020-12-25, 10:07
Förbättrade plate curlen lite jämfört med den jag postade förra veckan. Gjorde också två reps istället för en singel.

https://www.instagram.com/p/CJMty86gNSo/?igshid=16flcp7kqe5fy

Kan vi inte döpa om den här tråden till löst snack om David, Rikard och Lennix? Så inte folk tar fel och råkar läsa den här tråden i tron om att den handlar om något annat.

Riktigt sjukt David. Bra curlat denna gången.

Haha tycker det låter som ett svinbra förslag! Jag har ingen film men lyckades reverseböja en G5 bult och kinka en G8 bult igår!

https://www.instagram.com/p/CJMGuQdg7Ww/?igshid=1ngtgpb6n3a32

David_wigren
2020-12-25, 11:32
Riktigt sjukt David. Bra curlat denna gången.

Haha tycker det låter som ett svinbra förslag! Jag har ingen film men lyckades reverseböja en G5 bult och kinka en G8 bult igår!

https://www.instagram.com/p/CJMGuQdg7Ww/?igshid=1ngtgpb6n3a32

En grade 5 bolt är ofta snäppet svårare än en svensk 8.8 bult. Nästa gång folk kör bil kan ni ju titta ner och se vad det är för bultar som håller fast bilsätet. Ganska hårda bultar mao.

Agitator
2020-12-25, 21:13
0WVZSN-0q2c

David_wigren
2020-12-28, 10:10
Har sagt tidigare att Irakli förmodligen har världens starkaste biceps pound for pound. Men han är ju fan inte jättelångt ifrån att ha världens starkaste biceps punkt slut XD. Snubben pendlar liksom med att tävla i -75 och -80. Jag tror dock han väger mer än 80 i klippet. Striktcurlar 100kg:laugh:. Kanske inte hade varit helt godkänt på tävling iom att det ser ut som att ryggen lämnade lite i starten. Dock så såg 85kg pisslätt ut. Han gör säkert åtminstone 95kg helt tävlingsgodkänt.

AbfUkGp9xS0

trädgårdsmöbel
2020-12-28, 15:20
Jag undrar om inte detta är världens starkaste bikinifitness/figure "atlet"?

https://www.youtube.com/watch?v=zIVC2RtlQrA

https://www.youtube.com/watch?v=93pDx0PfvXI

muddler
2020-12-28, 18:03
Jag undrar om inte detta är världens starkaste bikinifitness/figure "atlet"?

Jädrar, coolt!

ChuckTesta
2020-12-28, 19:14
Hon är stark men det är ju sumo .. *gah!*

trädgårdsmöbel
2020-12-29, 00:04
Hon är stark men det är ju sumo .. *gah!*

Ser man ut sådär så är man förlåten för att dra sumo imho. Hur mycket tror du hon hade kunnat dra på riktigt? (dvs inte sumo) 200? 210?

Agitator
2021-01-08, 01:47
Seriöst, den mätningen måste ha en del i sin mätning av Brian.

WdD8qQkOPdI

PureWhey
2021-01-08, 09:47
17.9% enl. Dexa men ser ut som en jävla vattenballong :D

G.W
2021-01-08, 10:27
https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/000/173/250/ead.png

skyffelmördarn
2021-01-08, 16:41
17.9% enl. Dexa men ser ut som en jävla vattenballong :D

Ja jag har ju varit ute och sagt att Shaw ser fet och tung ut men där ser man, han har ju mindre koppsfett än vad jag har garanterat. Är det här den mest pålitliga metoden som finns?

Kabuto
2021-01-08, 17:19
Ser så tjock ut över hela skallen/ansiktet. Måste ju finnas nån förklaring.

skyffelmördarn
2021-01-08, 18:32
Inväntar svar från kroppsfettsexpert King Grub.

trädgårdsmöbel
2021-01-08, 19:21
Fet mans ansikte på rippad kropp var något som indikerade doping fick jag lära mig för ca 25 år sedan. Broscience?

ChuckTesta
2021-01-09, 01:17
wCtkIohQ1hg

Larry verkar träna armbrytning mer seriöst nu i alla fall. Nu är det inte långt kvar tills han dominerar både David och Rikard :cool:

ispåse
2021-01-09, 01:28
Ja jag har ju varit ute och sagt att Shaw ser fet och tung ut men där ser man, han har ju mindre koppsfett än vad jag har garanterat. Är det här den mest pålitliga metoden som finns?

Får ju tänka på att han har sjukt mycket muskler som trycker ner fettprocenten.

En snubbe på 90kg lika pluffsig så är man väl en bit över 30%.

skyffelmördarn
2021-01-09, 09:15
Fet mans ansikte på rippad kropp var något som indikerade doping fick jag lära mig för ca 25 år sedan. Broscience?

Vi har ju konstaterat att broscience verkar stämma ganska bra till slut.

delta_mats
2021-01-09, 11:25
Han lär väl vara ganska vattnig. Tänk sedan hur pluffsiga byggare kan se ut off season. De är ändå inte särskilt feta.
Det verkar ju som att ju större muskelmassa desto lägre fettprocent krävs för att inte se fet ut. Spontant känns det som att det skulle vara tvärtom.

trädgårdsmöbel
2021-01-09, 12:43
wCtkIohQ1hg

Larry verkar träna armbrytning mer seriöst nu i alla fall. Nu är det inte långt kvar tills han dominerar både David och Rikard :cool:

TräningsTodd verkar ungefär femtioelva ggr trevligare och mer harmonisk än tävlingsTodd. Sån bizarr skillnad!

stridis
2021-01-09, 13:44
Han lär väl vara ganska vattnig. Tänk sedan hur pluffsiga byggare kan se ut off season. De är ändå inte särskilt feta.
Det verkar ju som att ju större muskelmassa desto lägre fettprocent krävs för att inte se fet ut. Spontant känns det som att det skulle vara tvärtom.

Man ser ju inte fettprocent direkt utan man ser fett och plufsighet. Större vikt mer fett på samma procent. Vätskan är ju fettfri massa så sänker kroppsfettsprocenten.

trädgårdsmöbel
2021-01-11, 08:12
Michael Todd kör Strongman ihop med Larry. Han (Todd) är nog tamigfan stelare än tom. mig. Dat stockvändning. "Don't use your biceps to clean it" följt av att curla upp den ändå :)

trädgårdsmöbel
2021-01-12, 13:41
Fasen vad stark han är Todd. riktigt respektabla vikter när Larry trissar upp honom.

ChuckTesta
2021-01-12, 17:11
Fasen vad stark han är Todd. riktigt respektabla vikter när Larry trissar upp honom.

Han är stark om man jämför med vanligt folk.

Irdial
2021-01-12, 21:27
Deadlift high pull 5x155kg
_sDjXmmHI3g

trädgårdsmöbel
2021-01-12, 21:51
Han är stark om man jämför med vanligt folk.

Ja absolut. Han råpressar upp 102 i stock första gången han lyfter en stock. Dessutom fult och skevt som fan. Jag undrar om jag ens hade klarat det själv:)

Agitator
2021-01-13, 03:22
Ja absolut. Han råpressar upp 102 i stock första gången han lyfter en stock. Dessutom fult och skevt som fan. Jag undrar om jag ens hade klarat det själv:)

Stock är väl lättare än militärepress? Bara prova när du tränar nästa gång.

trädgårdsmöbel
2021-01-13, 07:38

Finns ingen stock på NW :)

Lennix
2021-01-13, 09:11
Finns ingen stock på NW :)

Hojta om du vill komma ut till Rävlanda och prova :hbang:

David_wigren
2021-01-13, 09:55
Michael Todd har dock en del otippade övningar som han är ovanligt bra i. Exempelvis så grejar han en full standing ab wheel rollout, vilket är ganska sjuk vid hans vikt och längd. Men i övrigt håller jag med. Sett i vad han lyfter i diverse övningar överlag är det inget superimponerande. Han tränar ju ändå en del av de övningarna sen innan.

trädgårdsmöbel
2021-01-13, 10:12
Hojta om du vill komma ut till Rävlanda och prova :hbang:

Oh man tackar!

Michael Todd har dock en del otippade övningar som han är ovanligt bra i. Exempelvis så grejar han en full standing ab wheel rollout, vilket är ganska sjuk vid hans vikt och längd. Men i övrigt håller jag med. Sett i vad han lyfter i diverse övningar överlag är det inget superimponerande. Han tränar ju ändå en del av de övningarna sen innan.

Ok inte superimponerande, men hyfsat imponerande.

Rikard Jansson
2021-01-13, 10:12

Stock är väl absolut inte lättare än militärpress?

Lennix
2021-01-13, 10:29
Stock är väl absolut inte lättare än militärpress?

Jo absolut! Dels pga stock så får man ju använda legdrive men också hur man håller den gör det enklare. samtidigt är en stock tjockare så du får vikten längre ifrån kroppen så lyftvägen blir kortare.

Agitator
2021-01-13, 10:34
Råpressa militärpress som man rackar av i startposition är ju lättare än att ta en stock från golvet och vända upp den och pressa. Kräver en hel del teknik för att orka tunga vikter i stock. När man väl har tekniken och kroppen pallar vända upp vikterna till startpositionen så är nog stock lättare att sedan pressa.

R0B
2021-01-13, 11:27
Stock (med vändning) är jag bättre i än MP (från rack) iaf, striktpress då med bägge.
Men jag kopplar det till att jag kör smalt i bänkpress vilket har gett mig starka triceps men lite svagare axlar. MP blir naturligt ett bredare grepp med mer fokus på axlar för mig.
Samt att startposition är högre i stock än MP.

ChuckTesta
2021-01-13, 12:05
Larry säger ju i videon att pressen är lätt för att det är 90 graders press istället för press från nyckelbenen.

Agitator
2021-01-16, 20:13
PnlfYl1ycN8

R0B
2021-01-17, 09:39
Haftors första uppvisnings match. Han rör sig hyfsat men slår som en trasig väderkvarn.

https://www.youtube.com/watch?v=WI1NfKc-EPI&ab_channel=iFLTV

ChuckTesta
2021-01-17, 13:28
Men 800 timmars träning var ju absolut ingenting och både Hafthor och Eddie skulle va två TOTALA nybörjare *rolleyes*

trädgårdsmöbel
2021-01-17, 14:30
Själva tjusningen med Hafthor vs Hall tyckte jag var att två styrke-giganter kommer ryka ihop, lila och strandad osv. No skill veva loss och tjusningen i det.

Jag ser ingen som helst tjusning i att se två nedslimmade fd. giganter numera dåliga boxare försöka boxas med någon slags tendens till halvkassa skills.

R0B
2021-01-17, 16:24
Men 800 timmars träning var ju absolut ingenting och både Hafthor och Eddie skulle va två TOTALA nybörjare *rolleyes*

Såg ju inte riktigt imponerande ut, boxas kan han ju inte ännu iaf. Men tycker han har gjort det bra med sin viktnedgång och rörligheten han uppvisar.

Oavsett så var det ju bara en uppvisningsmatch, en tungviktare i en riktig match hade avslutat matchen innan dom här tre ronderna var slut.

Är hur jag ser det iaf :)

Agitator
2021-01-17, 17:37
När han går stelt framåt med ena handen för att svinga i slowmotion med andra. Ska bli spännande att se. Hoppas de inte skadar sig för mycket bara och det blir lite trading punches tills de blir utmattade.

David_wigren
2021-01-17, 19:11
Larry börjar nog äntligen öka på bra på bordet. Jag vet inte omständigheterna men eftersom Larry kör ett stenhårt block med massor av armbrytning och komplementövningar till armbrytning tvivlar jag att han är särskilt fräsch. Ändå tokdominerar han Hafthor. Jag har dock inte sett något mer ån själva klippet. Men under förutsättningen att Hafthor inte har stått och brutit massor precis innan, medan Larry stått och vilat så vill jag påstå att Larry nu borde kännas ganska grym på bordet.

https://www.instagram.com/p/CKJ3fNfs7hS/?igshid=5dy9z2hxgr7x

Agitator
2021-01-18, 08:38
Hafthor har dock noll teknik och Larry ser väldigt stabil ut sin hållning jämför med hur Hafthor öppnar upp sig.

trädgårdsmöbel
2021-01-18, 08:53
Larry börjar nog äntligen öka på bra på bordet. Jag vet inte omständigheterna men eftersom Larry kör ett stenhårt block med massor av armbrytning och komplementövningar till armbrytning tvivlar jag att han är särskilt fräsch. Ändå tokdominerar han Hafthor. Jag har dock inte sett något mer ån själva klippet. Men under förutsättningen att Hafthor inte har stått och brutit massor precis innan, medan Larry stått och vilat så vill jag påstå att Larry nu borde kännas ganska grym på bordet.

Orsaken till gains tror jag beror på en kombination av Todd och Tren. Jag kan inte armbrytning, men jag tror det är en väldigt bra kombination för armbrytningsgains.

MackeJuve
2021-01-18, 09:20

Hafthor vann ju sist de bröt vilket bör vara för ca ett år sedan? Tror det var när Jujimufu och CO hälsade på honom när Larry var där under några månader för att träna strongman. Det går givetvis inte att säga något annat än att Larry har gått framåt rejält och han hade säkerligen vunnit mot 2019-Hafthor också. Men jag vill ändå skjuta in att då bröt han mot världens starkaste man vägandes över 200 kg och i sin absoluta peak. Nu bryter han mot en åtminstone 40 kg lättare wannabe-boxare-version av samma man. Så det blir kaka på kaka: Larry har blivit mycket bättre och Thor väsentligt svagare.

David_wigren
2021-01-18, 09:43
Ja, Larry har utvecklats massor sedan dess. Dock så ska man vara försiktig med att ta dessa klipp som absoluta sanningar. Hafthor kanske stod och bröt med Michael Todd i 2-4 minuter sträck precis innan. Det blir lite som att testa en annan persons max i bänk direkt efter man precis kört 2-3 set till fail minutrarna innan. Man skulle ju aldrig få för sig att göra något liknande på gymmet men av någon anledning är det vanligt när man bryter arm. Man bryter med en kille och sen utan vila börjar man bryta med nästa, och nästa. Jag gör det själv ofta. Man kanske tänker för sig själv ”jaja, den här killen är ju så mycket klenare än mig själv så vad spelar det för roll att jag är trött” sen blir jag tokdominerad XD. Hafthor är nog dessutom med största sannolikt påtagligt svagare än vad han var sist, dels för att han tränar annat nu men också för att han precis gått en match och kanske är ganska bränd CNS-mässigt. MEN, med allt detta sagt så var det ändå en så pass stor skillnad mellan Larry och Hafthor i klippet att man kan inte dra några andra slutsatser än att Larry ökat på rejält det senaste året, och särskilt under de senaste månaderna. Hafthor såg hopplöst klen ut mot Larry.

MackeJuve
2021-01-18, 10:44
Ja, Larry har utvecklats massor sedan dess. Dock så ska man vara försiktig med att ta dessa klipp som absoluta sanningar. Hafthor kanske stod och bröt med Michael Todd i 2-4 minuter sträck precis innan. Det blir lite som att testa en annan persons max i bänk direkt efter man precis kört 2-3 set till fail minutrarna innan. Man skulle ju aldrig få för sig att göra något liknande på gymmet men av någon anledning är det vanligt när man bryter arm. Man bryter med en kille och sen utan vila börjar man bryta med nästa, och nästa. Jag gör det själv ofta. Man kanske tänker för sig själv ”jaja, den här killen är ju så mycket klenare än mig själv så vad spelar det för roll att jag är trött” sen blir jag tokdominerad XD. Hafthor är nog dessutom med största sannolikt påtagligt svagare än vad han var sist, dels för att han tränar annat nu men också för att han precis gått en match och kanske är ganska bränd CNS-mässigt. MEN, med allt detta sagt så var det ändå en så pass stor skillnad mellan Larry och Hafthor i klippet att man kan inte dra några andra slutsatser än att Larry ökat på rejält det senaste året, och särskilt under de senaste månaderna. Hafthor såg hopplöst klen ut mot Larry.

Ja, du kan detta bättre än mig. Ville bara skjuta in att det är milsvidd skillnad på den Hafthor som Larry bröt emot när han var på Island gentemot den han bröt emot nu i Dubai. Larry är nog starkare än Hafthor i ganska många övningar nu för tiden. T.ex. så striktcurlade Hafthor 83 kg i oktober, då hade han gått ned mycket i vikt. När Larry testade för första gången gjorde han 95 kg om jag inte missminner mig och idag curlar han väl 105(?) kg. Så i en sådan övning som ändå har lite med armbrytning att göra så kan det säkert idag skilja 20 kg i styrka dom emellan.

Jag vet dock inte hur mycket svagare Hafthor har blivit generellt, slutade följa honom för några månader sedan då hans content blev rätt ointressant när han började satsa på boxningen. Det känns hur som helst fullt logiskt att Larry dominerar honom med tanke på att islänningens enda USP är borta och som att det kanske inte säger jättemycket om Larrys förmåga.

MackeJuve
2021-01-18, 10:49
Fy fan vad tiden går, usch. Det var två(!) år sedan Larry var på Island och bröt. Han och Thor bryter runt 5 min in i klippet. Kan kanske vara kul för David för att jämföra mot helgens klipp.

F4nQPV52tkk&t=388s

Lennix
2021-01-18, 10:57
Fy fan vad tiden går, usch. Det var två(!) år sedan Larry var på Island och bröt. Han och Thor bryter runt 5 min in i klippet. Kan kanske vara kul för David för att jämföra mot helgens klipp.

F4nQPV52tkk&t=388s

Larry måste blivit sjukt mycket mindre sedan dess också? Ser ut att skilja typ 20kg

delta_mats
2021-01-18, 11:07
Såg ju inte riktigt imponerande ut, boxas kan han ju inte ännu iaf. Men tycker han har gjort det bra med sin viktnedgång och rörligheten han uppvisar.

Oavsett så var det ju bara en uppvisningsmatch, en tungviktare i en riktig match hade avslutat matchen innan dom här tre ronderna var slut.

Är hur jag ser det iaf :)

Killen som Hafthor boxas mot kör ju vad det ser ut som lätt sparring bara. Nu är det säkerligen svårt att anpassa sig efter en så stor motståndare som Hafthor men Ward tar det ju VÄLDIGT lugnt trots allt. Inget slag är ens i närheten av maxat.
Nu är ju dock tanken att Thor ska få lite erfarenhet, med allt vad det innebär så då kan ju en uppvisningsmatch vara vettigt.

Isanningensnamn
2021-01-18, 11:30
Larry måste blivit sjukt mycket mindre sedan dess också? Ser ut att skilja typ 20kg

Det skiljer nog max 10kg om ens det

ChuckTesta
2021-01-21, 01:40
Thor väger 156 kg nu, han har alltså gått ner 50 kg sen han lyfte 501 :Virro

Agitator
2021-01-21, 08:39
hoppas han går ner en bra bit till.

trädgårdsmöbel
2021-01-22, 22:35
Michael Todd växer på bra i Dubai. Ser smalare ut men har blivit 5kg? tyngre. Imponerande gains på kort tid, inte illa för snart 50 och lyft i säkert 35år.

Rikard Jansson
2021-01-25, 12:10
e9zDvf7I7Rw

Vad tror ni om MT vs Levan?

delta_mats
2021-01-25, 12:34
e9zDvf7I7Rw

Chanslös.

Lennix
2021-01-25, 12:37
e9zDvf7I7Rw

Helt ointressant match.

Frågan är vem som vinner av Khaled mot Levan.

spas
2021-01-25, 13:00
e9zDvf7I7Rw

Hur är skaderisken vid kings move? Ser mest framför mig att MT är för tjurig för att släppa och Levan är så stark att det blir armbågen som viker sig.

Agitator
2021-01-25, 13:20
Hur är skaderisken vid kings move? Ser mest framför mig att MT är för tjurig för att släppa och Levan är så stark att det blir armbågen som viker sig.

MT har redan blivit besegrad i kings move av legenden John. Så MT vet när han ska ge upp för att inte få sin arm bruten.

David_wigren
2021-01-25, 13:34
Michael Todd vinner 5-1 om matchen är i en 6-rondformat och 3-1 om det är bäst av 5 format.

trädgårdsmöbel
2021-01-25, 14:51
[yt

Jag misstänker att Todd vinner pga. "veterinärmedicinsk fördel."

MasterChief
2021-01-25, 19:49
[yt]e9zDvf7I7Rw[yt]

Vilket jävla monster. :D 50cm i underarm och 25 cm handled. Han kanske till och med skulle ha en chans mot David.

rooz
2021-01-25, 19:57
Vilket jävla monster. :D 50cm i underarm och 25 cm handled. Han kanske till och med skulle ha en chans mot David.

Sluta vara löjlig nu. David hade varit hade vart Samuelsson i WSM i den matchen..

Rikard Jansson
2021-01-25, 20:26
Det lustiga är att folk som blev sååå ägda av vad vi sa när "ni" var så jävla tvärsäkra på er sak med Larry, Schoolboy, David osv ;) och trots det så är det fortfarande på det spåret ni har hakat upp er xD

trädgårdsmöbel
2021-01-25, 21:13

Om man sett hur bizarrt jäkla stark David är i en väldans massa olika udda övningar och vilken kroppskontroll han har så hade jag inte blivit jätteförvånad, bara förvånad om han skulle vinna en sån match.

David_wigren
2021-01-26, 10:33
Äsch ni *hug*

Dock så tror jag inte längre att varken jag eller Rikard skulle ta Larry. Jag tror att den stora luckan i handleden som jag och Rikard har pratat om tidigare börjar täppas igen. Den enda chansen jag skulle ha är om det blir i remmar och jag fular mig så in i helvete under remsättningen utan att Larry fattar hur han ska göra för att motverka det så när remmen spänns så blir det ett konstant drag i remmen som hjälper min cup. Men det är snudd på fusk och man skulle aldrig lyckas få en sån remsättning i tävlingsammanhang. Eller ja, kanske i WAL.

Lustigt nog så tror jag att jag skulle ha större chans att ta Khaled än Larry. Det är ingen idé att försöka toprolla Khaled så jag hade sökt efter en djup hook. Khaled skulle sannolikt försöka toppa och jag tror det finns en chans att Khaled inte lyckas med det. Vi skulle då hamna i en hook, där Khaled egentligen är starkare. Men då Khaled öppnar upp så fort han inte får med sig motståndaren på sin sida skulle jag committa till en extremt djup hook och låta Khaled bryta mot min ”frame”. I en skojmatch hade jag nog släppt för jag inte orkar hålla mot. Men om mitt liv stod på spel skulle jag stanna kvar tills han bröt armen av mig. Och det är inte säkert att han lyckas med det.

Larry å andra sidan skulle definitivt bryta armen på mig om jag gjorde något liknande mot honom. Han har helt enkelt för mycket armstyrka och styrka i kroppen.

Rikard Jansson
2021-01-26, 10:41
Jag hade demolerat både Larry och Khaled och båda av dem hade skadat sig på kuppen.

David_wigren
2021-01-26, 10:57
Alltså fan vad jag längtar till att vi ska få börja tävla igen. Sista seriösa tävlingen var ju under sommarn och hösten 2019. Jag vet hur nära jag var det svenska toppskiktet då och jag vet hur mycket som hänt sedan dess. Jag tror dessutom att många har degat ner sig under året så ett par av de seriösa konkurrenterna lär ha hamnat efter.

MackeJuve
2021-01-26, 14:16
Jag släpper styrkeintresset mer och mer och när jag nääästan är helt utzonad från det så släpps en video när Levan, Todd och Larry tränar strongman. Helt plötsligt är jag fast igen. Man kan säga mycket ont om sociala medier men att man får en chans att se världens starkaste armbrytare köra strongmangrenar är fan något sorts styrkejulafton :D Nu lär jag följa hela Levans vistelse där med nöje.

Det enda negativa är att jag tycker att det är oskönt att Larry och kanske framförallt Todd nästan enbart talar OM Levan snarare än TILL Levan. Hans engelska är förvisso begränsad men han kan uppenbarligen hanka sig fram på det och han förstår givetvis mycket bättre än han pratar. Det blir lite "kolla in det här jävla freaket" istället för "fan vad stark du är".

MasterChief
2021-01-26, 17:44
Jag vill bara se Levan tvåla till Khaled så in i helvete. Mest för att Khaled är så störig.

delta_mats
2021-01-26, 21:11
Jag vill bara se Levan tvåla till Khaled så in i helvete. Mest för att Khaled är så störig.

Jag gissar att Levan skulle se tämligen oberörd ut om han bryter mot Khaled. Levan ser så brutalt stark ut.
Dessutom verkar han vara både trevlig, ödmjuk och rolig.

ceejay
2021-01-26, 22:49
MNmDIwIsafU

51kg hela stacken. Hur kan det bli 70+ om de lägger på 20kg, om det är ett pulleysystem som gör att vikterna halveras?

baggard
2021-01-26, 23:15
han sa ibörjan av klippet att dom mätt stacken med en bagage-våg och att den är 2kg off

David_wigren
2021-01-26, 23:30
Precis. Vikterna är testade med en crane scale och den riktiga vikten var 1.5kg mindre än vad stacken visade. Annars skulle Levan bara ta 44kg i baktryck och Larry typ 20-någonting, och det är garanterat inte deras max XD. Dock så tvivlar jag att viktskillnaden är konsekvent på 1.5kg, förmodligen skiljer det mer ju tyngre vikterna blir (killgissar).

ceejay
2021-01-27, 06:37
Jag menar att jag tror på att hela stacken är 51kg något. Men sen lägger de på en 10kg viktkaka och hävdar 10kg till. Jag tänker att 10kg till blir 56 något för den extra vikt de lägger på halveras.

MasterChief
2021-01-27, 06:40
[ythd]MNmDIwIsafU/ythd]

51kg hela stacken. Hur kan det bli 70+ om de lägger på 20kg, om det är ett pulleysystem som gör att vikterna halveras?

De räknar fel. Vikterna de adderar ska också halveras.

Sedan kan man ju konstatera att Levan lyfter så otroligt mycket mer strikt än de andra. Hade han använt Todds still hade han lyft mycket mer.

David_wigren
2021-01-27, 09:39
Dock så skulle det innebära att Michael Todd tappade all form och mongo-drog med sitt Artam handtag vid typ 90kg. Och i andra pulleysystem där kabeln inte är loopad runt ett hjul vid stacken och där vikten definitivt har 1:1 ratio tränar ju Michael med 100-120kg. Michaels lyft på 140ish såg ut ungefär som det borde göra vid 140kg när han i övrigt reppar med 100-120kg. För vid 140kg var form break down så påtagligt att det såg larvigt ut. Tycker förövrigt att Michaels övning är skräp. Man märkte på Levan när han försökte göra övningen, typ ”öh, men borde vi inte faktiskt dra vikten mot oss med biceps och sidtryck istället för i en roddrörelse? Jaha ok vi gör visst bara en roddrörelse där vi avslutar med en symbolisk vridning av handen ner mot bordet, som förövrigt sker utan motstånd”

trädgårdsmöbel
2021-01-27, 09:58
OT men jag imponeras av hur ni kan räkna ut belastningen på kabelövningar. Jag får alltid göra en jämförelse med motsvarande friviktsövning och gissa därefter "Det här gör jag ca 10 reps med 20kgs hantel i, så det här är nog ca 17kg".

Borde aldrig ha skolkat bort matte och fysik.

David_wigren
2021-01-27, 10:02
Dock så skulle det innebära att Michael Todd tappade all form och mongo-drog med sitt Artam handtag vid typ 90kg. Och i andra pulleysystem där kabeln inte är loopad runt ett hjul vid stacken och där vikten definitivt har 1:1 ratio tränar ju Michael med 100-120kg. Michaels lyft på 140ish såg ut ungefär som det borde göra vid 140kg när han i övrigt reppar med 100-120kg. För vid 140kg var form break down så påtagligt att det såg larvigt ut. Tycker förövrigt att Michaels övning är skräp. Man märkte på Levan när han försökte göra övningen, typ ”öh, men borde vi inte faktiskt dra vikten mot oss med biceps och sidtryck istället för i en roddrörelse? Jaha ok vi gör visst bara en roddrörelse där vi avslutar med en symbolisk vridning av handen ner mot bordet, som förövrigt sker utan motstånd”

För att jämföra så drog MT 115kg på detta viset i en Krasi-ställning. Formen är skit men inte alls lika skit som i klippet med Levan när han drar 140kg. I klippet med 115kg så är iaf lite sidtryck involverad medan i 140kg så är det verkligen bara en panik-fulrodd. Om den adderade vikten utöver weight stack halveras så skulle det innebära att 51kg + (90kg/2)= 96kg. Och det köper jag inte. Jag tror vikten faktiskt är närmare 125-140kg.

Jag vill egentligen inte använda den här övningen som exempel, eftersom den är skräp. Men den visar nog bäst att vikten i kabeln faktiskt är nära den faktiskta lasten. Det bästa vore ifall de faktiskt testade med en crane scale så man slipper spekulera.

https://www.instagram.com/p/CCohyo1n593/?igshid=v1h45f2tk7vn

Köttis
2021-01-27, 11:01
Måste aspa lite:
Vikten(massan) är densamma oavsett anordning, däremot kan tyngden(Newton) i handtaget variera beroende på hur kabeltrissorna ser ut.

MackeJuve
2021-01-27, 11:08
Kommentar från Strengthnet på videon: "UPDATE: We've been told that the weights added to the stack needed to be cut in half due to the double pulley system. We'll try to get a luggage scale to test some of the added weight to see where it really is. ORIGINAL MESSAGE: The weights in the video are as accurate as we could make them. When Igor from PAL shot Larry's strength tests for his channel, there was a 1.5 kg difference between what the weight stacked and what the luggage scale read that was used to verify the weights."

David_wigren
2021-01-27, 11:17
Måste aspa lite:
Vikten(massan) är densamma oavsett anordning, däremot kan tyngden(Newton) i handtaget variera beroende på hur kabeltrissorna ser ut.

Schas! Ut härifrån! Bort med dig!

Hatar när man låter fönstret stå öppet och en vild autist råkar flyga in.

David_wigren
2021-01-27, 11:26
Hmm, jag gick tillbaka och tittade igen och det ser ut som att avståndet som weight stacken färdas ser ut att vara ungefär hälften av avståndet som handtaget färdas. Om så är fallet är det ju såklart så att de extra vikterna bara blir hälften. En annan fråga som då uppstår är varför vikten i weight stacken stämmer överens med vikten (kraften) man drar i handtaget? Kanske kan det vara så att man tagit i beräkning att det är en doublepulley system och anpassat vikterna därefter? Alltså att en enskild viktkaka i weight stacken faktiskt väger 10kg, men att de bara skriver ut 5kg på dem, eftersom det är den vikten (kraften) som hamnar i handtaget.

Hoppas de får tag på en crane scale och kan verifiera hur det står till egentligen.

MackeJuve
2021-01-27, 11:29
Kanske kan det vara så att man tagit i beräkning att det är en doublepulley system och anpassat vikterna därefter? Alltså att en enskild viktkaka i weight stacken faktiskt väger 10kg, men att de bara skriver ut 5kg på dem, eftersom det är den vikten (kraften) som hamnar i handtaget.

Det var det jag också funderade på. Att den vikten som står på de fasta kakorna är den vikt som man faktiskt drar, inte vad kakorna väger. Larry persade ju extremt hårt i ett par av övningarna, det kan han ju mkt möjligt ha gjort(det är ju trots allt Larry) men hans ökningar skulle bli lite mer rimliga om det är så att de extra viktkakorna ska halveras.

Agitator
2021-01-27, 12:41
Här trodde man att Levan faktiskt var något naturligt gene freak och alltid varit stor som toppat av det lite extra med mediciner.

Sedan inser man att han var rätt normal och missbrukat sin kropp hela vägen upp till det monster han blivit :)

N8uNXaregPM

ceejay
2021-01-27, 12:52
säger ju en del om intelligensen om man lägger på 20kg på ett sånt pulleysystem och ser det som 20kg extra.
detta känns lite mer legit
4Mge1mluIic

baggard
2021-01-27, 13:34
Här trodde man att Levan faktiskt var något naturligt gene freak och alltid varit stor som toppat av det lite extra med mediciner.

Sedan inser man att han var rätt normal och missbrukat sin kropp hela vägen upp till det monster han blivit :)

N8uNXaregPM

Hans händer måste ju vara abnormalt stora redan från starten dock?? Att ens fläska till handlederna och underarmarna såpass jävla mycket är ju helt sjukt imponerande med all bola i världen känns det som

delta_mats
2021-01-28, 12:10
Hans händer måste ju vara abnormalt stora redan från starten dock?? Att ens fläska till handlederna och underarmarna såpass jävla mycket är ju helt sjukt imponerande med all bola i världen känns det som

Se där. Trodde nog också han alltid varit naturligt stor.
Får se om Laletin gör samma resa. Han är ju över 2 m lång.

trädgårdsmöbel
2021-01-28, 12:38
När man är Aspis men inte kan matte är livet förvirrande:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Block_(enkel_maskin)

Funderade på detta igår när jag jämförde scottcurl mellan stång och kabel. 50kg på stång är ganska tungt, 50kg (fullt mag) i kabel kändes tyngre, orkade bara treor istället för femmor. Fast med så många taljor vikten passerar borde det vart kanske 12kg inte 50.

delta_mats
2021-01-28, 12:46

Funderade på detta igår när jag jämförde scottcurl mellan stång och kabel. 50kg på stång är ganska tungt, 50kg (fullt mag) i kabel kändes tyngre, orkade bara treor istället för femmor. Fast med så många taljor vikten passerar borde det vart kanske 12kg inte 50.

Det är ju flera faktorer som påverkar belastningen i en kabelmaskin. Ska man vara säker använder man en våg. Sen är det inte säkert att belastningen ökar linjärt.

Ett Orm
2021-01-28, 16:11

Spelar ju roll hur den är konstruerad, vanligast brukar vara 2:1 på cabelcross och 1:1 på tex latsdrag. Bara att kolla hur långt du får dra kontra hur långt vikten flyttar sig.

Hur du upplever vikten kan bero på vilken belastningskurva du får också. Eller hur stilla du håller dina överarmar, det har sjukt stor betydelse.

delta_mats
2021-01-31, 21:22
Då fick vi äntligen se när Levan bryter lite mot Khaled. Khaled försöker öppna Levans hand men det är helt stumt. Sen gör dom tvärtom om och Levan bryter upp Khaleds hand utan vidare.

Agitator
2021-01-31, 23:50
vlWv06TdMjQ

David_wigren
2021-02-02, 15:28
Levan är så jävla stark att det är sjukt. Dock presterade han bara lite halvbra på greppgrejerna pga ovana. Lyfte en 78kg inch hantel, stängde 3an, levrade en 9kg-någonting slägga och fulcurlade en 20kg kaka. Helt ok för någon som bara prövar hux flux.

MT växte enormt i mina ögon när han avbryter Khaleds curl med att fråga ”Aren’t you supposed to keep your wrist flat and extend your fingers?” *hug*. Förmodligen för att MT hängt med greppkillarna från Texas vid något tillfälle och snappade nog upp det den vägen. Eller så förstod han bara själv hur pointless det är att mäta handledstyrkan med en helt tappad handled. Då kan man ju koppla ur musklerna i underarmen helt och bara låta vikten ”hänga” i handleden. Kräver ju ingen styrka alls egentligen.

trädgårdsmöbel
2021-02-02, 16:30
L

MT växte enormt i mina ögon n.

MT är ascool, den återhållna aggressionen när han blir sur för bommade lyft, eller hur snabbt han går från skojfrisk och glättig till att pulsera av återhållen surhet :) Tur att frun är med och håller honom på mattan annars hade han nog kunnat spåra ur totalt :)

delta_mats
2021-02-02, 16:57
Jag vet egentligen om det är relevant eller inte. Både Levan och Michael är ju proffs. Men tänker att kanske speciellt Todd, som man väl får säga kommer slåss i underläge vid en eventuell match borde ha ganska mycket kött på benen nu gällande Levans styrkor, och eventuella svagheter.

Dom har ju testat varandra i en rad övningar och förutom det kan Todd ta hjälp av Wheels för att bygga mer generell styrka i hela kroppen, det kanske inte hjälper så mycket i slutändan trots det.
Men de flesta som brutit mot Levan verkar eniga att han är flera snäpp starkare än dem. Den luckan lär ju inte Michael kunna täppa igen dock, men kanske minska en aning?

MasterChief
2021-02-02, 18:10
Jag vet egentligen om det är relevant eller inte. Både Levan och Michael är ju proffs. Men tänker att kanske speciellt Todd, som man väl får säga kommer slåss i underläge vid en eventuell match borde ha ganska mycket kött på benen nu gällande Levans styrkor, och eventuella svagheter.

Dom har ju testat varandra i en rad övningar och förutom det kan Todd ta hjälp av Wheels för att bygga mer generell styrka i hela kroppen, det kanske inte hjälper så mycket i slutändan trots det.
Men de flesta som brutit mot Levan verkar eniga att han är flera snäpp starkare än dem. Den luckan lär ju inte Michael kunna täppa igen dock, men kanske minska en aning?

Det blir som Cyplenkov mot Larrat. Slakt och inget annat. Todden får vara nöjd om han inte får ett armbrott.

David_wigren
2021-02-02, 18:22
Jag tror 4-2 vinst till MT. Levan är egentligen starkare men MT vinner på sin king’s move och för att Levans handled inte är så orubblig som folk tror. Att Levan sällan pressar i sina matcher gör det svårt för mig att se att han ska klara att pressa genom MT. Levan knycker 2 ronder med bara ren och skär dumsida. Sen tar han slut och MT vinner resten av ronderna. Kolla på matchen mellan Cyplenkov och Todd, då trodde folk också att Todd skulle bryta armen. Nu vann ju Cyplenkov ändå men med en extremt tajt 4-2 som delvis avgjordes via fouls.

Edit: Jag vill tillägga att jag tror inte Levan är lika stark som Cyplenkov var och MT är med största sannolikhet starkare och bättre än vad han var när han mötte Cyplenkov.

MasterChief
2021-02-02, 18:41
Jag tror 4-2 vinst till MT. Levan är egentligen starkare men MT vinner på sin king’s move och för att Levans handled inte är så orubblig som folk tror. Att Levan sällan pressar i sina matcher gör det svårt för mig att se att han ska klara att pressa genom MT. Levan knycker 2 ronder med bara ren och skär dumsida. Sen tar han slut och MT vinner resten av ronderna. Kolla på matchen mellan Cyplenkov och Todd, då trodde folk också att Todd skulle bryta armen. Nu vann ju Cyplenkov ändå men med en extremt tajt 4-2 som delvis avgjordes via fouls.

Edit: Jag vill tillägga att jag tror inte Levan är lika stark som Cyplenkov var och MT är med största sannolikhet starkare och bättre än vad han var när han mötte Cyplenkov.

Larrat tror att det antagligen blir 6-0 till Levan.

https://youtu.be/Ey3XQ1vltVQ

David_wigren
2021-02-02, 22:48
Jag baserar mycket av mitt antagande på hur MT har presterat mot tidigare styrkemonster.

I top 8 förra året i Levans supermatch mot Ongarbaev så tappade han handleden flera gånger. Om detta händer mot MT så är det kört.

Titta särskilt vid runt 40 sekunder. Levan driver i sida, tappar handleden som gör att hans sidtryck dör och Ongarbaev får stopp på honom. Visst, Ongarbaev är ett monster, jag har själv känt på honom och han känns som ett levande järnspett MEN, han är en 95kg kille. Om Ongarbaev kan göra så mot Levan så är det väldigt sannolikt att det även blir så mot MT. Och MT kommer inte vara lika lätt att pinna som Ongarbaev. Därför ser jag MT som favorit.

hTumgA2ye6g

delta_mats
2021-02-02, 22:55
Michael Todd är väl superdålig utan rem?
Levan bryter ju ner den där killen relativt enkelt i rem. Är ju utan rem man ser att det är lite besvärligt.

delta_mats
2021-02-02, 22:56
Andrey Pushkar lyckades ju pressa ner Todd i deras match.

David_wigren
2021-02-02, 23:21
Andrey Pushkar lyckades ju pressa ner Todd i deras match.

Levan är inte Pushkar. Pushkars toktryck i sida är det nog inte många som matchat i historien.

delta_mats
2021-02-02, 23:58
Levan är inte Pushkar. Pushkars toktryck i sida är det nog inte många som matchat i historien.

Mycket möjligt. Blir förhoppningsvis en spännande match. Tror dock Levan kommer vinna.

MasterChief
2021-02-03, 07:07
jag har själv känt på honom och han känns som ett levande järnspett

Förstår att det var en härlig känsla.

David_wigren
2021-02-03, 11:32
Det tråkiga är att matchen inte lär bli av inom överskådlig tid. Igor vill inte att Michael ska få möta Levan. Han kallar Levan för ”the real world champ” och säger att Michael bara får möta honom om han tävlar i Zloty och kvalificerar sig till top 8 och jobbar sig upp där. Extremt respektlöst IMO. Man skulle likväl kunna säga att Michael är den riktiga världsmästaren och att Levan måste komma till WAL och jobba sig upp.

Vi lär dock få se Levan vs Dave Chaffee så fort Top 8 drar igång. Den matchen lär bli spännande. Michael besegrade ju Chaffee rätt lätt så om den matchen blir jämn är det ju en indikation på att Michael vs Levan inte är så jävla hugget i sten som folk tror.

delta_mats
2021-02-03, 12:32
Om PAL och WAL är de två största organisationerna kan man ju tycka att det vore en självklarhet att vinnaren i respektive organisation får möta varandra för att göra upp om vem som är världens bästa brytare.
Det är ju lite så det fungerar i boxning exempelvis.
Dock med skillnaden att den som vinner en titel behåller den tills man antingen förlorar eller lämnar den vakant.

Dock kan det ju vara så att PAL inte ser WAL som tillräckligt konkurrenskraftiga och anser att den ligan är betydligt sämre än sin egna. Och en boxare med en litet sketet bälte i en struntorganisation skulle ju aldrig få en direkt titelutmaning utan att slåss sig uppåt i rankingen först.

Men det absolut roligaste vore ju om vinnaren, i respektive liga möter varandra. De kan ju turas om att arrangera mästartävlingen.

Rikard Jansson
2021-02-03, 12:44
Om PAL och WAL är de två största organisationerna kan man ju tycka att det vore en självklarhet att vinnaren i respektive organisation får möta varandra för att göra upp om vem som är världens bästa brytare.
Det är ju lite så det fungerar i boxning exempelvis.
Dock med skillnaden att den som vinner en titel behåller den tills man antingen förlorar eller lämnar den vakant.

Dock kan det ju vara så att PAL inte ser WAL som tillräckligt konkurrenskraftiga och anser att den ligan är betydligt sämre än sin egna. Och en boxare med en litet sketet bälte i en struntorganisation skulle ju aldrig få en direkt titelutmaning utan att slåss sig uppåt i rankingen först.

Men det absolut roligaste vore ju om vinnaren, i respektive liga möter varandra. De kan ju turas om att arrangera mästartävlingen.

Det är ungefär så PAL ser WAL, förutom att MT har en extremt udda stil som kontrar Levans enda potentiella svaghet. PAL och Levan har inget att bevisa egentligen och bara att förlora.

spas
2021-02-04, 09:49
En sak som slog mig är hur "snabbt" Levan fick pump och mjölksyra vid beat Levan leken i någon av Larrys senaste filmer. Säger det någonting om uthållighet? Är själv på tok för grön för att ha en aning men när man ser ex Devon köra liknande så verkar han hålla betydligt längre.

ceejay
2021-02-04, 09:58
Devon är känd för att vara jäkligt uthållig.

spas
2021-02-04, 10:22
Devon är känd för att vara jäkligt uthållig.

Jo det är jag med på, kanske dumt exempel men det är den jag sett mest av. Tänkte mer ifall det faktiskt kunde säga något om Levans uthållighet. Såg Todd mot Cadorette för någon dag sedan och det verkar ju ta rätt mycket kraft att hänga på Todds arm i ett par minuter.

Rikard Jansson
2021-02-04, 10:38
Är helt säker på att MT är #1 i uthållighet i världen. Devon är inte i den formen lika mycket nuförtiden även om han förstås är rejält uthållig. En annan som pga sin väldigt energieffektiva stil är mycket uthållig är just Cadorette. En genomsnittlig brytare skulle bli helt slut mycket snabbare.

R0B
2021-02-04, 10:59
Levan är ju jäkligt snabb ser det ut som, är det inte en stor risk att han blåser igenom MT som inte hinner komma i position / hinner köra slip för att gå in i rem?
Eller är Levan inte tillräckligt stark/teknisk för att hålla kvar MT utanför remmen och pinna honom?

Rikard Jansson
2021-02-04, 12:57
MT är faktiskt brutalt snabb även om man inte får se det så ofta nuförtiden. Att få med sig honom utanför remmar är inte att tänka på. Vill en duktig brytare att det blir slip så blir det slip

R0B
2021-02-06, 18:25
Varför stinker det här av rysk politik? *popcorn*

https://www.youtube.com/watch?v=QuQplSBP-14&ab_channel=ARMBETSTV

Dave Chaffe läser utan tvekan från ett manus.

David_wigren
2021-02-06, 18:43

Se där, de behövde inte ens gå en match. Michael Todd är den regerande obestridde världsmästaren.

Michael Todd erbjöd en match och Levan vill bara att det ska ske via PAL. Därmed förlust by default.

trädgårdsmöbel
2021-02-07, 12:57

Extra roligt när två av de medverkande, armbetsgubben och cyplenkov lät helt annorlunda för bara veckor sedan...fast det är nog borttaget nu?

delta_mats
2021-02-08, 11:25
Hur lång tid pågår den där turneringen då? Top8.
För det låter ju som att precis allt kretsar kring det. Finns det verkligen inget utrymme för Levan att ta en match under "offseason" även om han behöver förbereda sig en månad eller två inför en match mot Todd?

Det framstår ju mest som att PAL är rädd att Levan skulle förlora och då förlorar PAL sin status som den liga där världens bästa brytare tävlar.

Tyvärr så finns ju det här problemet överallt där flera olika förbund har sina "världsmästartitlar" Atleterna är ofta under kontrakt som förbjuder dem att tävla utanför sitt egna förbund.

Ryssarna framstår dock som riktigt skitnödiga när allt ska göras på deras villkor.

delta_mats
2021-02-23, 12:41
Tror ni Magnus Samuelsson visste att Nathan Jones arm var riskzonen att gå av när de bröt arm under WSM?

Rikard Jansson
2021-02-23, 12:47
Tror ni Magnus Samuelsson visste att Nathan Jones arm var riskzonen att gå av när de bröt arm under WSM?

Nej, samtidigt så typ bröt ju Nathan sin egen arm. Underarmen dessutom, vilket typ aldrig händer, har inte hört om det nån gång förutom den gången. Egentligen kan man säga att Nathan hade kunnat gjort så genom att hålla i ja, nåt handtag som satt helt fast. Vilket är sjukt imponerande om man tänker efter :D

Rikard Jansson
2021-02-23, 12:51
Att ens arm blir utåtroterad och man får en spiralfraktur i överarmen är mer klassiskt. Typ MT här vid 5 minuter nånting: https://youtu.be/HR4Y_KUyyaU

delta_mats
2021-02-23, 13:41
Ja just det. Men hans arm såg utåtroterad ut? Dock så var det ju underarmen och inte överarmen som bröts då.

David_wigren
2021-02-23, 15:13
Nathan Jones fick en spiralfraktur på överarmen. Vet inte varför folk har fått för sig om att det var underarmen han bröt.

Alltså, Magnus kunde nog se att Nathan var i en jävligt dum position men va ska han göra liksom? Doug Edmunds som var domare kan ju noll om armbrytning och skulle knappast stoppa matchen. Ska Magnus lägga sig i en tävling för att Nathan inte visste bättre?

Dock är det helt sjukt att matchen är så jämn som den ändå är. Magnus var nog top 20-30 i världen på den tiden och Nathan ger honom en MATCH! En oinsatt kanske tänker att det inte är så konstigt men det är faktiskt en helvetes jävla bedrift. Om exempelvis Brian Shaw, Eddie Hall, Big Z och Hafthor hade ställt upp i -70kg i Zloty under ett år med vass konkurrens så är jag inte säker på att någon av dem hade vunnit en enda match. Nathan tror jag hade vunnit -70kg.

Rikard Jansson
2021-02-23, 15:24
Hade för mig att man såg att det var underarmen som gick men det var nog fan kanske överarmen där med :D och ja, sinnessjukt

baggard
2021-03-04, 09:47
Senaste veckorna har jag suttit och kollat igenom gamla WSM's

fan vad bra dom äldre är asså, alla från 80-talet är ju rent guld

här är från Sverige... ner till 16 minusgrader och snö hahaha + det är med en Kenyan i startfältet som aldrig upplevt snö innan hahaha

I truck pullen så är det tydligt att en av lastbilarna är mycket tyngre att dra dessutom

och för armbrytningsälskarna så var det här en av gångerna då armbrytning var med

So3R6wrCLh4

Så sjukt roliga event dom hade förr i tiden.. 1990 var ett bra år också.. ett av eventen var nån typ av grusskyffling där det saknades tillräckligt med grus för de som utförde eventet sist haha och OD Wilson ledde stort med ett event kvar som var ett 200 meters lopp med tegelstenar på ryggen och Jon Pall gick om OD Wilson och segrade lol

rooz
2021-03-04, 09:51
Bästa grenen är ju sumobrottning med kaz och hans "Crazyeye". Tänk er Brian mot Hafthor i sumobrottning*popcorn*

Köttis
2021-03-04, 11:34
Bästa grenen är ju sumobrottning med kaz och hans "Crazyeye". Tänk er Brian mot Hafthor i sumobrottning*popcorn*Eddie och Hafthor borde köra sumobrottning istället för boxning. Då hade det varit intressant att se iaf.

R0B
2021-03-07, 07:52
Levan kastar in handduken!

https://www.youtube.com/watch?v=WAZL-KGvfHk&ab_channel=DevonLarratt

OnkelSvenne
2021-03-07, 23:04
Levan kastar in handduken!

https://www.youtube.com/watch?v=WAZL-KGvfHk&ab_channel=DevonLarratt

Man måste ju bara älska Devon :d:d:d:d

Levan's kommentar visar ju iaf att han också har glimten i ögat:

Levan Saginashvili
för 12 timmar sedan
Thank you Devon !! I really hope you will coach/prepare me for the match !!! 🙏 💪🏻 🗽 😂

ChuckTesta
2021-03-09, 00:37
9h6RTu92ozQ

29 maj. Är det här en av dom största matcherna på senare tid inom armbrytning?

MackeJuve
2021-03-11, 11:11
Är det någon mer än jag som trots att jag skäms över det följer Devon vs Engin? :D Jag finner det oerhört komiskt. I ena ringhörnan har vi en av planetens mest chilla människor som älskar att retas, i den andra har vi en av de minst chilla människorna som inte riktigt förstår ironi och är oerhört lättstött. Det är roligt och roligt på så många sätt samtidigt som det givetvis är oerhört fjantigt och på sandlådenivå. Jag börjar förstå varför Engin kallas the Enigma of Rage :D

Agitator
2021-03-12, 11:00
u239p8n3s4e

Fungerar för mig.
Arm Wrestling vs 8X World Champion Sarah Backman 2021
https://youtu.be/U239P8N3S4E

David_wigren
2021-03-12, 13:06
Alltså Sarah måste vara i en klass för sig själv i damklassen tillsammans med Gabi och Irena och kanske någon mer. Jag kan inte föreställa mig att de andra damerna i världstoppen är ens i närheten.

Lennix
2021-03-12, 13:31
Alltså Sarah måste vara i en klass för sig själv i damklassen tillsammans med Gabi och Irena och kanske någon mer. Jag kan inte föreställa mig att de andra damerna i världstoppen är ens i närheten.

Är du i närheten? Du är ju ganska duktig?

rooz
2021-03-12, 13:34
Är du i närheten? Du är ju ganska duktig?

Ryktet är att Sara har dubbla armproteser efter att David bröd båda armarna på henne på fyllan.

Lennix
2021-03-12, 13:46
Ryktet är att Sara har dubbla armproteser efter att David bröd båda armarna på henne på fyllan.

Jag antar efter han förlorade och tappade fattningen :d

trädgårdsmöbel
2021-03-12, 14:27

Jag antar efter han förlorade och tappade fattningen :d

Är rätt jäkla hardcore att försöka armbryta med andra armen efter att en arm slitits av vid axeln och ligger på golvet. Blodförlust, smärtpåverkan osv.

rooz
2021-03-12, 14:37
Är rätt jäkla hardcore att försöka armbryta med andra armen efter att en arm slitits av vid axeln och ligger på golvet. Blodförlust, smärtpåverkan osv.

UijhbHvxWrA

trädgårdsmöbel
2021-03-12, 15:08
UijhbHvxWrA

:D Älskar den scenen!

Kabuto
2021-03-12, 18:14
u239p8n3s4e

Fungerar för mig.
Arm Wrestling vs 8X World Champion Sarah Backman 2021
https://youtu.be/U239P8N3S4E

Får man ha sånna naglar när man bryter? Kan inte vara skönt att vara motståndare.

ChuckTesta
2021-03-12, 21:41
Jävla köttig hon ser ut i den här videon ändå *flex*

ChuckTesta
2021-03-15, 11:14
3cHNZktB2M8

420 kg @109 kg, brutalt

Rikard Jansson
2021-03-15, 11:18
Det är fan sinnes överlag vilka kliv SL tar framåt hela tiden. Tur att man slutade medans man fortfarande ansågs vara något.

Mats J
2021-03-15, 12:01
3cHNZktB2M8

420 kg @109 kg, brutalt

Dessutom i ett tomt gym och med "wind of change" som enda pepp. Imponerande!

Irdial
2021-03-16, 19:50
YJObbxrvWBg
World's Ultimate Strongman 2021

1. Oleksii Novikov
2. JF Caron
3. Aivars Smaukstelis

trädgårdsmöbel
2021-03-19, 08:33
Möjligtvis världens starkaste bikinifitness-tävlande lyfter vikter

https://youtu.be/9O4gbRqaP_c

R0B
2021-03-19, 09:57
472 KG, utan dräkt.

https://www.youtube.com/watch?v=FD6MxymIcTM&ab_channel=World%27sStrongestFan

Anders The Peak
2021-03-19, 11:47
472 KG, utan dräkt.

Starkt men fortfarande med dragremmar

rooz
2021-03-19, 12:30

Men med vanlig stång (och med vanliga dragremmar, inte strongman-remmar? Ser ut som vanliga).

Men vi vet att du drar 455 med pronerat grepp till frukost.

G.W
2021-03-19, 13:01

Tjocka knäskydd också.

baggard
2021-03-19, 13:05
Tjocka knäskydd också.

Ett helt värdelöst lyft helt enkelt

Agitator
2021-03-19, 13:06
Jag gillar att han ändå håller i stången med handen och inte hänger i fingrarna som de flesta gör på tunga vikter med remmar. Eddie t.ex. kan man ju se i sina figure 8 remmar att de knappat håller i stången.

Nåja, Benedikt är fortfarande kungen av alla lyft tills någon lyfter vackrare än benedikts rekord utan remmar.

Anders The Peak
2021-03-19, 13:29
Men med vanlig stång (och med vanliga dragremmar, inte strongman-remmar? Ser ut som vanliga).

Men vi vet att du drar 455 med pronerat grepp till frukost.

Var säkert det jag ville med mitt inlägg berätta hur stark jag är :)
Klart att jag utmanar er att få lite fart i tråden ni börjar bli så djävla tråkiga snart börjar ni säkert mäta penisen längd och tjocklek för att hålla igång lådan ...

G.W
2021-03-19, 13:35
Ett helt värdelöst lyft helt enkelt

Nu var du sträng. Är ju ett väldigt imponerande lyft enligt mig, men du kanske kan göra det bättre?

ChuckTesta
2021-03-19, 18:02
472 KG, utan dräkt.

Starkt, men han använder så många plattor att stången böjer sig så det motsvarar ett marklyft på ca 250 kg.

/Anders

Ett Orm
2021-03-19, 20:51
472 KG, utan dräkt.

Var ju inte direkt proffskläder han hade på sig heller. Hela stilen andas amatör.

Vasafyndet
2021-03-19, 21:23
Möjligtvis världens starkaste bikinifitness-tävlande lyfter vikter

https://youtu.be/9O4gbRqaP_c

Vad är grejen med att hon alltid ser lite förkyld/sliten ut? Jag antar att det är lite pga att hon är osminkad men i alla fall.

Flåsandet är ju lite irriterande med men tydligen är det något som kallas för ASMR och uppskattas av många.

R0B
2021-03-20, 08:17
Starkt, men han använder så många plattor att stången böjer sig så det motsvarar ett marklyft på ca 250 kg.

/Anders

Generöst för att vara från dig Anders *rolleyes*

rooz
2021-03-20, 10:40
Vad är grejen med att hon alltid ser lite förkyld/sliten ut? Jag antar att det är lite pga att hon är osminkad men i alla fall.

Flåsandet är ju lite irriterande med men tydligen är det något som kallas för ASMR och uppskattas av många.

Verkar inte vara något varmgarage hon tränar i, så det kan säkert spela roll.

Lennix
2021-03-20, 10:46
10 dagar kvar på den otroligt viktiga hub-utmaningen. 30kg holds med bägge händer, minimum tid 3 sekunder för att få räkna total tid. (Så man inte bara kan hålla med starka handen) https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210320/7307936e4e1899c6532c6a52c8692822.jpg

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk