handdator

Visa fullständig version : Virus: Corona skördar fler offer

Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29

strikt
2013-05-29, 16:10
http://www.smi.se/nyhetsarkiv/2013/det-nya-coronaviruset-mers-foljs-noga/

http://www.bbc.co.uk/news/health-22649922

http://edition.cnn.com/2013/05/28/health/france-coronavirus-death/index.html

Peppar peppar....

Solros
2013-05-29, 16:18
Shit, jag som inte vågat lämna lägenheten ännu sedan SARS!

hahavaffan
2013-05-29, 17:22
Då får man väl utesluta Corona från sommarens öldrickande helt enkelt.

Herr Oberst
2013-05-29, 17:48
Då får man väl utesluta Corona från sommarens öldrickande helt enkelt.

Tveksamt om det är värt det

Gpajpen
2013-05-29, 19:09
Corona prioriteras aldrig bort. Då går annat först. De e ba å dricka med gasmask på.

Petoria
2013-05-29, 19:14
Så länge som det inte sprider sig till andra ölsorter så är det lugnt, Corona är ändå ingen favorit.

Gpajpen
2013-05-29, 19:20
Så länge som det inte sprider sig till andra ölsorter så är det lugnt, Corona är ändå ingen favorit.
Går du in på burgerkings forum och säger "mcdonalds äger" ?

Olegh
2013-05-29, 19:24

:laugh:

Ps. Gillar inte heller Corona! Ds.

Sniggel
2013-05-29, 19:31
Gammal internetklassiker:

ffJrjE1_H8Q

Petoria
2013-05-29, 20:06

Ja

Scratch89
2013-05-29, 20:36
41 fall? Please.

agazza
2013-05-29, 20:46
Kedjereaktion.

Bryggan
2013-05-29, 21:15
Så länge som det inte sprider sig till andra ölsorter så är det lugnt, Corona är ändå ingen favorit.Fasen där sa du något...jag reagerade inte så mycket först men du har rätt. Det kan ju för bövelen sprida sig till drickbar öl.
Så här är det när man inte kan tänka längre än näsan räcker, kort näsa har man ju dessutom...

Agitator
2020-03-14, 04:31
XUI6DIswmFk

TPpoJGYlW54

ycrqXJYf1SU

Vinter
2020-03-14, 04:42
Stanna hemma och spela dataspel och titta på serier några veckor är mitt tips.

r3mpuh
2020-03-14, 05:01
[QUOTE=Vinter;8111908]Blir inget.

Agitator
2020-03-14, 05:06
Persistence of coronaviruses on inanimate surfaces and their inactivation with biocidal agents
https://www.journalofhospitalinfection.com/article/S0195-6701(20)30046-3/fulltext

Conclusions
Human coronaviruses can remain infectious on inanimate surfaces for up to 9 days. Surface disinfection with 0.1% sodium hypochlorite or 62–71% ethanol significantly reduces coronavirus infectivity on surfaces within 1 min exposure time. We expect a similar effect against the SARS-CoV-2.

https://i.imgur.com/O30qF2Y.png

https://i.imgur.com/nz8SQRY.png

https://i.imgur.com/bkARTKh.png

vLdwCdyiDCw

3-RqckJAulM

XrPF4WD760k

r3mpuh
2020-03-14, 08:15
Jag tror inte detta är nån fara ärligt talat. Det har dödat en person och så får alla panik. En person! En vanlig influensa dödar flera hundra per år, men då ser jag ingen med panik.Min "magkänsla" gör mig väldigt orolig för att någon i min närhet kommer att dö p.g.a. utav Corona. Antingen min mor p.g.a. autoimmun sjukdom, eller min storebror som käkar hjärtmedicin & har opererat hjärtklapp x gånger, eller min andra storebror med peacemaker, eller min lillasyra med astma, eller min ex-fru med diverse leverskador/sjukdomar m.m.(/psyke/hennes gamla mormor p.g.a. ålder) eller varför inte jag som regelbundet donerar blod/har haft hjärtinfarkt sedan tidigare samt långdragen andibiotika-behandlad lungininflammation sedan tidigare(ärrbildning? enligt polare).

TL;DR: Någon i min närhet kommer stryka med är jag underliggande orolig för. Plot;twist: Alla i min närhet stryker med.

Btw prostituerad, nu tror jag inte att du är "den du utger dig för att vara" utan tror mer på att du är kolokille/aryt eller dylik persona med corona = domedagsprofetia-utgångstats fast under ett alternativt alias då det effektivare går att påverka oppositionen genom att subtilt underminera dem ifrån insidan men... Bara för att ditt & dina arbetskolleger kroppsyrke snabbt fallit i attraktion att anlita som tjänst p.g.a. infektionsspridningsrisken som naturligt medfaller för alla de involverande parterna, så betyder inte det att det på något som helst vis skulle vara mer okej; att oempatiskt propagandera för ett nationellt undermåligt responsivt beteende istället för livsbejakande sådant, allt i förhoppningen om att få bibehålla/återgå till den inkomstnivå som eder yrke tidigare erlade sig bara man visade framfötterna/me flitigt arbete.

bemeer
2020-03-14, 08:20
https://www.tv4.se/efter-fem/klipp/experten-d%C3%A5-kan-coronautbrottet-vara-%C3%B6ver-12532591

Väldigt uppfriskande att se

Stoltz
2020-03-14, 09:01
https://www.tv4.se/efter-fem/klipp/experten-d%C3%A5-kan-coronautbrottet-vara-%C3%B6ver-12532591

Såg detta med. Väldigt uppfriskande, väldigt tydligt, och inget bullshit.

Edit: Sen är det inget som säger att han har alla rätt, en del saker han säger har ju Italien sagt emot, bl.a. vilka som är riskgrupper.

Obolensky
2020-03-14, 10:07

Såg detta med. Väldigt uppfriskande, väldigt tydligt, och inget bullshit.

Edit: Sen är det inget som säger att han har alla rätt, en del saker han säger har ju Italien sagt emot, bl.a. vilka som är riskgrupper.

Inget bullshit? Hur var det uppfriskande? För att ni fick höra positiva nyheter?

Han står ju och ljuger om att det är en vanlig förkylning för folk under 50. Och säger så gott som att folk under 50 som är friska inte är i farozonen. Folk dör inte av vanliga förkylningar. Av influensa dör extremt få förutom gamla och skröpliga idag. I bästa fall är Covid-19 20 gånger dödligare än influensan, men ändå är det bara en vanlig förkylning enligt er uppfriskande expert. :smash:

De 80 % med milda besvär inkluderar även folk med svårigheter att andas och allvarlig lunginflammation. Det är knappast så att 80 % sitter hemma med lite hosta och har det mysigt.

I Italien har nu 47 % dött och 53 % överlevt sjukdomen. Och där har ändå runt 90 % milda symptom....... Den siffran (döda) kommer såklar sjunka kraftigt men att räkna på det totala antalet smittade och antalet döda, och prata vitt och brett om hur få som dött, men samtidigt glömma att påpeka att inte särskilt måånga tillfrisknat heller... ja. att påstå att det är en vanlig förkylning gör honom till Bagdad Bob nr 2 i frågan. Att medicinen (som vetenskap) inte övergett CFR (totalt antal döda av smittade) förutom i efterhand, eller åtminstone inte använder båda metoderna parallellt, är förbluffande...

Dreas
2020-03-14, 10:20
Inget bullshit? Hur var det uppfriskande? För att ni fick höra positiva nyheter?

Han står ju och ljuger om att det är en vanlig förkylning för folk under 50. Och säger så gott som att folk under 50 som är friska inte är i farozonen. Folk dör inte av vanliga förkylningar. Av influensa dör extremt få förutom gamla och skröpliga idag. I bästa fall är Covid-19 20 gånger dödligare än influensan, men ändå är det bara en vanlig förkylning enligt er uppfriskande expert. :smash:

De 80 % med milda besvär inkluderar även folk med svårigheter att andas och allvarlig lunginflammation. Det är knappast så att 80 % sitter hemma med lite hosta och har det mysigt.

I Italien har nu 47 % dött och 53 % överlevt sjukdomen. Och där har ändå runt 90 % milda symptom....... Den siffran (döda) kommer såklar sjunka kraftigt men att räkna på det totala antalet smittade och antalet döda, och prata vitt och brett om hur få som dött, men samtidigt glömma att påpeka att inte särskilt måånga tillfrisknat heller... ja. att påstå att det är en vanlig förkylning gör honom till Bagdad Bob nr 2 i frågan. Att medicinen (som vetenskap) inte övergett CFR (totalt antal döda av smittade) förutom i efterhand, eller åtminstone inte använder båda metoderna parallellt, är förbluffande...

47% dött? Tror kanske du menar 47% av alla som sökt akutvård? Aha, 47% av de fall där man antingen friskförklarat folk eller så har de dött. Det man får tänka på där är att de som är riktigt dåliga dyker upp i statistiken, resten håller sig hemma.

trädgårdsmöbel
2020-03-14, 10:24
Lätt politiskt kanske, men fasen vad Sverige hade behövt Göran Persson i tv-rutan som statsminister nu. Han kunde på ett tryggt sätt lugna folk när det hände något allvarligt på ett sätt varken Löfven, Reinfeldt, Palme, Karlsson eller Bildt kunde/kan.

Han skulle inövat ta av sig glasögonen, med lagom bedrövad men samtidigt resolut min faderligt och tryggt tittat in i kameran och sagt något i stil med "På måndag går Svensken till jobbet som vanligt igen", och Alla, inklusive de som inte ens röstar på honom hade känt sig lite bättre och tryggare.

Stoltz
2020-03-14, 10:44
Lätt politiskt kanske, men fasen vad Sverige hade behövt Göran Persson i tv-rutan som statsminister nu. Han kunde på ett tryggt sätt lugna folk när det hände något allvarligt på ett sätt varken Löfven, Reinfeldt, Palme, Karlsson eller Bildt kunde/kan.

Han skulle inövat ta av sig glasögonen, med lagom bedrövad men samtidigt resolut min faderligt och tryggt tittat in i kameran och sagt något i stil med "På måndag går Svensken till jobbet som vanligt igen", och Alla, inklusive de som inte ens röstar på honom hade känt sig lite bättre och tryggare.

Det roliga är att exakt detta sade jag till min pappa efter onsdagens(?) konferans. Ingen politiker har, nyktert sett, haft samma lugnande effekt sen Göran Persson, vad man än tyckte om hans politik.

Brofessorn
2020-03-14, 11:51
Sluta fjanta er! Vad vi hade behövt är Per Albin Hansson. Han var den statsminister som lyckades jonglera med nazityskarna och de allierade under andra världskriget, och det här coronaviruset hade bara varit en vanlig tisdag för honom.

Det är en skam att alla politiker förklenats så sedan honom.

Plasttiger
2020-03-14, 12:01
Sluta fjanta er! Vad vi hade behövt är Per Albin Hansson. Han var den statsminister som lyckades jonglera med nazityskarna och de allierade under andra världskriget, och det här coronaviruset hade bara varit en vanlig tisdag för honom.

Det är en skam att alla politiker förklenats så sedan honom.

Jonglera : "dörrarna är öppna och tågrälsen är fri".

delta_mats
2020-03-14, 12:03
Sluta fjanta er. Vi behöver ingen som säger åt oss att lugna oss. Det är vårt egna ansvar. Det är är inget annat än en överhypad hysteri. Gamlingar har alltid tillhört riskgrupper, det är inget nytt. Jorden är överbefolkad bara acceptera det.

Det som kommer visa sig ha värsta påföljderna från det här lär inte vara covid-19 i sig utan folks panikartade dumheter.

trädgårdsmöbel
2020-03-14, 12:26
Det roliga är att exakt detta sade jag till min pappa efter onsdagens(?) konferans. Ingen politiker har, nyktert sett, haft samma lugnande effekt sen Göran Persson, vad man än tyckte om hans politik.

Ja det var verkligen något visst med Persson :)

Sluta fjanta er. Vi behöver ingen som säger åt oss att lugna oss. Det är vårt egna ansvar. Det är är inget annat än en överhypad hysteri. Gamlingar har alltid tillhört riskgrupper, det är inget nytt. Jorden är överbefolkad bara acceptera det.

Det som kommer visa sig ha värsta påföljderna från det här lär inte vara covid-19 i sig utan folks panikartade dumheter.

Har du vart inne i en butik med nästan tomma hyllor? :D Jag handlade i onsdags utan problem. Igår var det hysteri :)

Vi behöver verkligen tydligt någon som säger åt oss att lugna oss:D

Nu är det helg så då kan vi som folk "panika" på. Men måndag morgon kommer rätt fort.

Hemi
2020-03-14, 12:56

Ja vi som minns hur regeringen hanterade tsunamin 2004 vet ju hur det blev då. Man kunde varit lite snabbare.

Jag vet inte vad Sverige gör men man borde nog dra igen skolorna om man skall försvåra för smittan, absolut. Annars kommer alla som jobbar på sjukhusen att få stanna hemma i alla fall när de blir smittade.

CalleP
2020-03-14, 12:56

Har du vart inne i en butik med nästan tomma hyllor? :D Jag handlade i onsdags utan problem. Igår var det hysteri :)

Nu är det helg så då kan vi som folk "panika" på. Men måndag morgon kommer rätt fort.

Var rätt tomt I Willys där jag var nyss :D Tänkte gå en promenade till Ica Maxi och ta en kik där, lär vara värre där!

Hemi
2020-03-14, 14:11
Ja det blir problem med skolluncher, program osv men det här är en oförutsedd situation. Vi lever i ett samhälle där vi stannar hemma med barnen så fort de blir sjuka men det krockar ju nu. Jag ser lösningen på skolan så att de som jobbar inom vården, speciellt de som verkligen behövs få hjälp av vänner först och främst. Det är inte att snylta eller att vara i vägen, det är att hjälpas åt och jag tror att det är bättre än att samla alla bar och lärare på en plats.

Hemi
2020-03-14, 14:28
Jag menar också att alla hjälps åt. Så Stäng skolan för ett tag, nu.

Ekko
2020-03-14, 14:46
Tegnell's logik

https://i.redd.it/ebek8vzz3gm41.png

yia
2020-03-14, 15:47
Persistence of coronaviruses on inanimate surfaces and their inactivation with biocidal agents
https://www.journalofhospitalinfection.com/article/S0195-6701(20)30046-3/fulltext

vLdwCdyiDCw

Klassiskt Kina. Först gör de ingenting i flera månader och arresterar alla som andas om problemet och nu är det symbolpolitik till tusen procent. Det där är det mest korkade jag har sett sedan Nordkoreas arméer av gatsopare. Snacka om kapitalförstöring till ingen nytta. Men det ser ut som man gör något det är förstås det enda som räknas.

I övrigt kan man väl som en nätt liten gissning anta att man inte ser röken av desinfektionsbilar och enorma sanitetspatruller så fort man kommit tre steg utanför stadskärnan i Tier-1 städerna. Jag skulle snarast bli förvånad om man sett någon personal alls ute på vischan de senaste månaderna. Däremot visar man med 100% säkerhet den ärorika kampen mot viruset på propaganda-TV non-stop. Där har man nu för övrigt börjat sin klassiska pivot till att viruset egentligen kom någon annanstans ifrån eftersom Kina i vanlig ordning inte kan göra fel.

Allt det är förstås ganska väntat, precis som att man börjat blåljuga om antalet fall nu för att visa framgång. Mer beklämmande är förstås att WHO verkar vara så korrupt numera att man inte yttrar ett ord av kritik mot Kina och alla vansinniga snedsteg som skapat hela skiten till att börja med (de flesta länder hade fattat läget med wetmarkets efter SARS). För att inte tala om att man ljög om viruset i flera månader då det verkligen hade kunnat bekämpas effektivt.

Nej, det är provocerande att denna idiotiska kommunism och alla galenskaper nu ska påverka hela världen. Nu ska vi påverkas här i Sverige. Folk kommer dö i tusental, vi kommer få påtvingad masskarantän som Italien, ekonomin har avstannad, börsen rasar, oräkneliga belopp går förlorade enbart på grund av detta vansinne.

TranceII
2020-03-14, 15:59
Jag vet att det inte går att jämföra med den den vanliga influensan som är mildare i år har registrerat som dödsorsak i 65 fall denna säsongen hittills (2017/18 så avled 1012 människor av den) mot två av COVID-19.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/arets-vanliga-influensa-mildare-an-tidigare

Men att det kan bli mycket värre det vet nog de flesta men samtidigt så får man akta sig för symbolhandlingar som inte har någon effekt men som skadar samhället.

Ekko
2020-03-14, 16:04
Jag vet att det inte går att jämföra med den den vanliga influensan som är mildare i år har registrerat som dödsorsak i 65 fall denna säsongen hittills (2017/18 så avled 1012 människor av den) mot två av COVID-19.

Vi är ju precis i början av den rejäla smittspridningen i Sverige, så känns väl ganska meningslöst att jämföra antal dödsfall redan nu.

delta_mats
2020-03-14, 16:13

Mm det var väl någon minister som föreslog att man skulle ha mat för 1-2 veckor framåt. Förstår ju att folk får panik och rusar till butikerna.

Men vad är grejen med toapapper egentligen? Det är väl det sista man behöver hamstra!?

TranceII
2020-03-14, 16:14
Vi är ju precis i början av den rejäla smittspridningen i Sverige, så känns väl ganska meningslöst att jämföra antal dödsfall redan nu.

Ja, och vi vet inte hur en säsong ser ut (om det blir en) och hur snabbt något kan återkomma.

Det var mer som ett perspektiv och att jag tror på åtgärder helt klart. Jobba hemma om du kan, minimera kontakt med riskgrupper, överbelasta inte vården för skitsaker, undvik folk vid minsta symptom etc.

Men som du säger så är vi precis i början och frågan är om vi tar hem barn från skolan i 2-4 veckor och då med VAB hos föräldrar (eller potentiellt ännu värre äldre släktingar tar han om dem och blir smittade) gör det något vid det här laget?

Jag är absolut ingen expert och har dessutom säkert läst på mycket mindre än många andra här men jag tror inte detta blåser över på någon vecka så att satsa resurser på vårdpersonal, äldre, riskgrupper känns som mest bang for the buck och sedan för oss andra är det jobba hemifrån om man kan och undvika stora folksammlingar så vi inte får en jättespike i sjuka.

Men vem vet. Det kanske går att stoppa helt om man sätter en väldigt hårt restriktoner.

stridis
2020-03-14, 17:02
Men vad är grejen med toapapper egentligen? Det är väl det sista man behöver hamstra!?

Ja det känns överdrivet med dasspapper. Sedan går sexpack mineralvatten utan kolsyra oväntat bra.

Plommonjuicen går inte så bra, måste vara för att gamlingarna inte fått sitt dasspapper.:Virro

VoDaresVins
2020-03-14, 17:05
Mm det var väl någon minister som föreslog att man skulle ha mat för 1-2 veckor framåt. Förstår ju att folk får panik och rusar till butikerna.

Föklaringen till toapappret är att folk är dumma i huvudet. I Kina fanns det skäl för folk var rädda att pappersfabrikerna skulle prioritera andningsskydd framöver toapapper. Sen har den trenden tydligen smittat av sig här utan att folk ens ifrågasätter hur det skulle kunna bli brist i våra länder.

Hanse
2020-03-14, 17:07
Ett dåligt år dör 1000 svenskar i influensa. Corona har i nuläget dödat 2. Låt oss få panik och stänga ner hela landet!

Ekko
2020-03-14, 17:16
Ett dåligt år dör 1000 svenskar i influensa. Corona har i nuläget dödat 2. Låt oss få panik och stänga ner hela landet!

Och igår rapporterades 250 nya dödsfall i Italien, fler än under peaken i Kina.
Från igår:
2,547 new cases and 250 new deaths in Italy. Highest number of deaths per day in the world ever (including China at its peak) has been reported in Italy in each of the last four days.

Vill du börja med åtgärder när vi är i det tillståndet?

skyffelmördarn
2020-03-14, 17:22
Inte så konstigt att det är värre i Italien än Kina, Kina svetsade ju igen folks dörrar och hade totalt utegångsförbud. Skulle aldrig fungera i västvärlden.

Vi vill leva våra liv så som vi alltid levt det här i Europa och det är ett pris vi betalat högt för.

Sasquatch
2020-03-14, 17:23
Corona har ju knappt smittat någon i det här landet än. Kom tillbaka när det har spridit sig till 70% av befolkningen och alla svaga och gamla har fått det med.

Sen är det visserligen intressant att vissa länder såsom Sverige, Danmark och Tyskland har väldigt få allvarliga fall jämfört med andra länder, inte sett nån bra förklaring på varför det är så än.

Anders The Peak
2020-03-14, 17:35
Corona har ju knappt smittat någon i det här landet än. Kom tillbaka när det har spridit sig till 70% av befolkningen och alla svaga och gamla har fått det med.

Sen är det visserligen intressant att vissa länder såsom Sverige, Danmark och Tyskland har väldigt få allvarliga fall jämfört med andra länder, inte sett nån bra förklaring på varför det är så än.

Generellt bättre hälsostatus på befolkningen.

Sasquatch
2020-03-14, 17:46
Generellt bättre hälsostatus på befolkningen.
Ja kan hända, att vi är så hurtiga och har bättre än genomsnittlig lungkapacitet.

Italienare är t ex notoriskt dåliga på att motionera, de håller sig smala medelst kaffe, cigaretter och frukostskippande.

Ekko
2020-03-14, 17:46

Skulle tro att det till stor del har att göra med hur stor andel som faktiskt är testade. Varierande antal som går odiagnoserade i olika länder. Också att det är rätt nytt i Sverige, Danmark och Tyskland.

Sydkorea har varit väldigt bra på att testa folk, (de har gjort mest test i världen och har gjort 10k per dag) https://www.worldometers.info/coronavirus/covid-19-testing . Detta gör ju att de får med många "milda" fall i sina siffror, till skillnad från många andra länder.
De har en death rate på 0.9% än så länge.

Medan italien har 7% om man skulle kolla på rapporterade siffror, de har ju dock så klart många fler odiagnoserade fall.

Italien har också en ganska gammal befolkning har jag hört, jämfört med t.ex Sydkorea. Har dock inte kollat upp det själv.

Plasttiger
2020-03-14, 17:48
Kina anser att Sverige bör fördömas av EU och internationella samfundet för att ha ”kapitulerat” inför spridningen av det nya coronaviruset,
https://omni.se/kina-fordom-sverige-for-bristande-coronahantering/a/mR4xkp

Snubben
2020-03-14, 17:50
https://omni.se/kina-fordom-sverige-for-bristande-coronahantering/a/mR4xkp

Kina har en egen agenda med detta,

(1) Få bort blickarna för vad man gör i landet (t.ex. att man svetsar igen dörrarna på folks hem och lämnar dom utan ransonering..)
(2) Driver hårt mot Sverige pga. bokförläggaren men prövar nya strategier för att hunsa med andra länder nu när de växt sig större och starkare.

Bara att skratta åt dom och undrar hur det går med tillämpa sina egna regler för hantering av levande djur. Hade dom gjort det hade vi troligtvis inte suttit med WuFlu..

baggard
2020-03-14, 17:58
Kina har en egen agenda med detta,

(1) Få bort blickarna för vad man gör i landet (t.ex. att man svetsar igen dörrarna på folks hem och lämnar dom utan ransonering..)
(2) Driver hårt mot Sverige pga. bokförläggaren men prövar nya strategier för att hunsa med andra länder nu när de växt sig större och starkare.

Bara att skratta åt dom och undrar hur det går med tillämpa sina egna regler för hantering av levande djur. Hade dom gjort det hade vi troligtvis inte suttit med WuFlu..

Jag menar det här är andra gången det här händer. Om vi nu tar oss igenom det här coronaviruset, vad gör vi om det kommer ny skit från Kina en tredje gång om 15 år igen? Börjar bli lite löjligt

TranceII
2020-03-14, 18:07
Jag menar det här är andra gången det här händer. Om vi nu tar oss igenom det här coronaviruset, vad gör vi om det kommer ny skit från Kina en tredje gång om 15 år igen? Börjar bli lite löjligt

Inte bara från Kina:

https://www.cdc.gov/coronavirus/mers/index.html

Nästa kanske kommer från renar i norra Sverige, vem vet.

Rickard
2020-03-14, 18:18
Det här hr nog att göra med att Italien är svårare drabbad.
Att vara värst i Europa på antibiotikaresistenta bakterier hjälper nog inte i en situation som denna. http://www.ansa.it/english/news/science_tecnology/2019/11/19/italy-top-in-eu-in-antibiotic-resistance_369e0123-0107-445e-8c17-f11932c9d27c.html

Sasquatch
2020-03-14, 18:27
Jäklar vad illa det ser ut i Italien, 7% dödlighet och ytterligare 7% som kräver sjukhusvård.

spoon
2020-03-14, 20:46
Det här hr nog att göra med att Italien är svårare drabbad.

Att vara värst i Europa på antibiotikaresistenta bakterier hjälper nog inte i en situation som denna. http://www.ansa.it/english/news/science_tecnology/2019/11/19/italy-top-in-eu-in-antibiotic-resistance_369e0123-0107-445e-8c17-f11932c9d27c.htmlDet spelar väl ingen roll när det handlar om virus. Antibiotika biter ju inte på virus.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk

Brofessorn
2020-03-14, 20:48
Det spelar väl ingen roll när det handlar om virus. Antibiotika biter ju inte på virus.

Sekundärinfektioner är farliga.

Rickard
2020-03-14, 20:49
Det spelar väl ingen roll när det handlar om virus. Antibiotika biter ju inte på virus.

Det är väl så folk med underliggande grejer skyddas på sjukhusen?
Pumpa dom fulla med antibiotika för att driva bort det andra som besvärar.

An Iron Soul
2020-03-14, 21:05
Jag är ung.
Jag är frisk.
Jag är under 50 år.
Jag klarar en vanlig förkylning.
Blir jag smittad eller känner symtom så stannar jag hemma tills jag blir frisk. Jag besöker inte äldre som är den stora riskgruppen.

I övrigt fortsätter mitt liv precis som vanligt.

Klein
2020-03-14, 21:22
Jag är ung.
Jag är frisk.
Jag är under 50 år.
Blir jag smittad eller känner symtom så stannar jag hemma tills jag blir frisk. Jag besöker inte äldre som är den stora riskgruppen.

Hur ska du kunna bedöma om du är smittad eller ej? Har du testkits hemma? Om jag minns rätt så står symptomfria bärare för 26% av smittspridningen.

https://scontent-arn2-2.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/1390495_538724079538091_954328018_n.jpg?_nc_cat=10 5&_nc_sid=85a577&_nc_ohc=wmYBsJNibbkAX-Scees&_nc_ht=scontent-arn2-2.xx&oh=722d9f2373f8f1aabc6ca61e1014362d&oe=5E91710F

Klein
2020-03-14, 21:28
Är ni för övrigt medvetna om att coronaviruset eventuellt kan påverka testiklarna?

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8104477/Doctors-claim-new-coronavirus-cause-damage-mans-TESTICLES.html

Ekko
2020-03-14, 21:41
Spanien ser ut att bli nästa italien baserat på hur snabbt siffrorna gått upp där, och bra utspridning också.

trädgårdsmöbel
2020-03-14, 21:43
Är ni för övrigt medvetna om att coronaviruset eventuellt kan påverka testiklarna?

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8104477/Doctors-claim-new-coronavirus-cause-damage-mans-TESTICLES.html

Då blir det "runkskrubben" för många sedan. Både jag och Langster har dragit våra livs mest tragiska runk i den där runkskrubben, om än i olika städer. Det är inget jag kan hävda var en trevlig upplevelse.

Brofessorn
2020-03-14, 21:45
Då blir det "runkskrubben" för många sedan. Både jag och Langster har dragit våra livs mest tragiska runk i den där runkskrubben, om än i olika städer. Det är inget jag kan hävda var en trevlig upplevelse.

Går det bra med runkskrubben även om bollarna är sönderbrända?

Vinter
2020-03-14, 21:54
Spanien ser ut att bli nästa italien baserat på hur snabbt siffrorna gått upp där, och bra utspridning också.

Sverige har samma ökningstakt just nu. Vi ligger bara längre bort så några dagar efter. Dubbling var 2.36e dag. Kika på grafen nedan.

Källa WHO:
https://www.andreasburkert.com/

Ekko
2020-03-14, 22:00
Sverige har samma ökningstakt just nu. Vi ligger bara längre bort så några dagar efter. Dubbling var 2.36e dag. Kika på grafen nedan.

Källa WHO:
https://www.andreasburkert.com/

Yup, kanske är troligt att vi når samma nivå i Sverige också. Känns dock inte lika säkert att säga eftersom Spanien redan är uppe i en enorm växt, över 1000 nya fall bara idag. Med 60 rapporterade dödsfall idag (troligen många odiagnoserade) https://www.worldometers.info/coronavirus/

Klein
2020-03-14, 22:02
Yup, kanske är troligt att vi når samma nivå i Sverige också. Känns dock inte lika säkert att säga eftersom Spanien redan är uppe i en enorm växt, över 1000 nya fall bara idag.

I Sverige testar man väl mer selektivt eller har jag fått det om bakfoten?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-nationell-strategi-farre-coronatester

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7427058

I region Stockholm har man nu ändrat strategi när det gäller provtagning för coronasmitta. Istället för att testa personer med symptom som varit i riskområden, ska man fokusera på riskgrupper vilket medför att nya fall riskerar att undgå statistiken.

Ekko
2020-03-14, 22:04
I Sverige testar man väl mer selektivt eller har jag fått det om bakfoten?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-nationell-strategi-farre-coronatester

Jo, Sverige är inte bra på att testa många. Men tror ändå vi är ganska långt bakom Spanien än så länge. Som jag la till ovan har de 60 rapporterade dödsfall bara idag. Kanske vi når dit snart dock, vem vet?
Svårt att veta hur stor andel som är odiagnoserade.

Vinter
2020-03-14, 22:13
Jo, Sverige är inte bra på att testa många. Men tror ändå vi är ganska långt bakom Spanien än så länge. Som jag la till ovan har de 60 rapporterade dödsfall bara idag. Kanske vi når dit snart dock, vem vet?

Det lär märkas, jag ser över allt i samhället att folk inte riktigt har fattat än. Kan bli en jobbig vecka för allmänheten, så gäller att motverka panik.

Snubben
2020-03-14, 22:16
Det lär märkas, jag ser över allt i samhället att folk inte riktigt har fattat än. Kan bli en jobbig vecka för allmänheten, så gäller att motverka panik.

Centrala Stockholm ekade tomt i fredags, Hötorget, Odenplan och pendeln var minst 50% färre individer än vid tidigare rusningstider..

Klein
2020-03-14, 22:16

Allt beror på 1) myndigheternas åtgärder 2) folks agerande och 3) sjukvårdens kapacitet. Siffror som man ser i Sydkorea och Taiwan tror jag bara vi kan drömma om i Sverige då myndigheterna här är tafatta, många vägrar ta individuellt ansvar, och sjukvårdens kapacitet knappast kan mäta sig med tex Sydkoreas.

Snubben
2020-03-14, 22:20
Allt beror på 1) myndigeternas åtgärder 2) folks agerande och 3) sjukvårdens kapacitet. Siffror som man ser i Sydkorea och Taiwan tror jag bara vi kan drömma om i Sverige då myndigheterna här är tafatta, folket vägrar ta individuellt ansvar, och sjukvårdens kapacitet knappast kan mäta sig med tex Sydkoreas.

Jag tror nog Sveriges problem handlar mest om det individuella ansvaret. Man tar det inte på allvar eller bryr sig inte.

Själv kan jag tycka att myndigheterna har i mångt och mycket agerat bra utifrån situationen. Absolut kan man diskuteraa om man borde ha satt in åtgärderna en elelr två veckor tidigare men man ska komma ihåg att vi har precis börjat bygga upp både civil- som totalförsvaret igen. Detta innebär att myndigheter som styr har under väldigt väldigt många år inte haft några direkta krisövningar, utvärderingar, testet etc. Detta är på väg att byggas upp igen men det tar år och år för att få det på plats.

Det som jag blir mer berörd över är t.ex. FMH och Tegnell. Han är säkert duktig på det han gör men han är (1) värdelös på att föra fram det (2) blandar hans statstjänsteman med sina privata åsikter och det dödar förtroende för hela myndigheten.

Vinter
2020-03-14, 22:21
Centrala Stockholm ekade tomt i fredags, Hötorget, Odenplan och pendeln var minst 50% färre individer än vid tidigare rusningstider..

Det är sant. Men vi har en bit kvar till 14 dagar total isolering och lastbilar som dagligen åker runt och sprejar denaturerad etanol i en dimma.

De där 50% räcker ganska långt.

Klein
2020-03-14, 22:26
Själv kan jag tycka att myndigheterna har i mångt och mycket agerat bra utifrån situationen. Absolut kan man diskuteraa om man borde ha satt in åtgärderna en elelr två veckor tidigare men man ska komma ihåg att vi har precis börjat bygga upp både civil- som totalförsvaret igen. Detta innebär att myndigheter som styr har under väldigt väldigt många år inte haft några direkta krisövningar, utvärderingar, testet etc. Detta är på väg att byggas upp igen men det tar år och år för att få det på plats.

Jag håller inte med. Hade man upprättat gränskontroller när tid var så hade viruset aldrig tagit sig in i landet. Jag ser stora likheter med immigrationsfrågan. Man släpper in problem i landet och processar dem där istället för att lösa saken vid gränsen.

Vinter
2020-03-14, 22:31
Jag håller inte med. Hade man upprättat gränskontroller när tid var så hade viruset aldrig tagit sig in i landet. Jag ser stora likheter med immigrationsfrågan. Man släpper in problem i landet och processar dem där istället för att lösa saken vid gränsen.

Har du missat att viruset är asymptomatiskt i upp till 3 dagar? Jag vet inte hur du tänkt att man ska organisera den kontrollen på några tiotusentals personer/dag.

Klein
2020-03-14, 22:35
Har du missat att viruset är asymptomatiskt i upp till 3 dagar? Jag vet inte hur du tänkt att man ska organisera den kontrollen på några tiotusentals personer/dag.

I ett tidigt skede räcker det ju med att testa folk som kommer från riskområden. Övriga får sättas i karantän i 2 veckor. Utländska medborgare släppes över huvud taget inte in.

TranceII
2020-03-14, 22:40
I ett tidigt skede räcker det ju med att testa folk som kommer från riskområden. Övriga får sättas i karantän i 2 veckor. Utländska medborgare släppes över huvud taget inte in.

Vid vilken tidpunkt skulle detta skett?

Vinter
2020-03-14, 22:41

Är inte det lite väl drakoniskt? Max kapaciteten på labben ligger på 2800 test om dagen. Samt du måste organisera 14 dagar isolering för alla inresande? Slipper en handfull igenom så är det systemet kört.

Det är väl bara Nordkorea som lyckats...eller dom har i alla fall officiellt ingen smitta, samt officiellt har de även demokrati.

Rickard
2020-03-14, 22:42

Tror jag fick Corona i bollarna av att titta på den sidan.
Ser ju ut som Aftonbladet på LSD.

Hank
2020-03-14, 22:44
Jag tror nog Sveriges problem handlar mest om det individuella ansvaret. Man tar det inte på allvar eller bryr sig inte.

Det som jag blir mer berörd över är t.ex. FMH och Tegnell. Han är säkert duktig på det han gör men han är (1) värdelös på att föra fram det (2) blandar hans statstjänsteman med sina privata åsikter och det dödar förtroende för hela myndigheten.

Jag tror att det är helt omöjligt att förlägga över ansvaret på individen vid såna här kriser. Det är exakt som med invandring och klimatet. Samhället är alldeles för polariserat och individualiserat. Det går inte att få människor att dra åt samma håll. Visst, ingen vill att det ska gå åt helvete, men vissa tolkar det som att de måste bunkra mat för tio tusentals kronor och låsa in sig i källaren året ut. Andra tolkar det som att det kanske inte är nån bra idé att dela grogg med 5 andra just för tillfället.

Bara titta på hur diskussionerna går på internet och vid fikabordet. Ena hälften tycker att det är en uppblåst fars, inte värre än en vanlig influensa. Andra hälften är övertygad om världens undergång.

Det kan liknas vid hur man måste bedriva verksamhet inom militären. Det krävs resolut ledarskap och sjukt tydliga riktlinjer för att få människodjur att göra en kollektivistisk insats på riktigt.

baggard
2020-03-14, 22:48
Läser inte tidningar men om myndigheterna inte gått ut med tydliga varningar angående att besöka restauranger, krogar och sån skit så är det riktigt dåligt tycker jag.

Och om vi fortfarande släpper in utlänningar vid gränsen är det helt sinnessjukt.

Klein
2020-03-14, 22:55
Taiwan satte in åtgärder 3 veckor innan Peking ens erkände att de hade en pandemi på halsen. Så här ser det ut i Taiwan:

https://en.wikipedia.org/api/rest_v1/page/graph/png/2020_coronavirus_pandemic_in_Taiwan/0/a48211a3910b5513943e5d992820447e5074013e.png

Så här gjorde man:

31 december: Testar alla personer som inkommer från Wuhan.
5 januari: Testar alla personer som inkommit från Wuhan senaste 14 dagarna och som har feber eller respiratoriska problem. Positiva fall sattes i karantän.
24 januari: Förbjuder export av och introducerar ransonering av skyddsmasker.
2 februari: Stänger skolor och dagis.
10 februari: Statliga bolag ökar produktionen av 75% sprit för disinfektionssyften.
12 februari: Begränsar internationella flyg till riskområden.
20 februari: Tillsätter militär personal till maskfabriker för ökad produktion.
25 februari: Avsätter ett helt sjukhus för att hantera coronafall.
4 mars: Förbjuder export av digitala termometrar.

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Taiwan

Klein
2020-03-14, 22:59
Vid vilken tidpunkt skulle detta skett?

Samtidigt som Taiwan började sätta in åtgärder.

Hemi
2020-03-14, 23:15
Jag är ung.
Jag är frisk.
Jag är under 50 år.

Man kanske inte vill ha smittan. Det går en del poster i science goups på Facebook om att lungorna kan ta stor skada efteråt. Det visar sig snart hur allvarligt det var att gå igenom det, eller senare med åldern om det blev allvarligt.

TranceII
2020-03-14, 23:16
Taiwan satte in åtgärder 3 veckor innan Peking ens erkände att de hade en pandemi på halsen. Så här ser det ut i Taiwan:

https://en.wikipedia.org/api/rest_v1/page/graph/png/2020_coronavirus_pandemic_in_Taiwan/0/a48211a3910b5513943e5d992820447e5074013e.png

Så här gjorde man:

31 december: Testar alla personer som inkommer från Wuhan.
5 januari: Testar alla personer som inkommit från Wuhan senaste 14 dagarna och som har feber eller respiratoriska problem. Positiva fall sattes i karantän.
24 januari: Förbjuder export av och introducerar ransonering av skyddsmasker.
2 februari: Stänger skolor och dagis.
10 februari: Statliga bolag ökar produktionen av 75% sprit för disinfektionssyften.
12 februari: Begränsar internationella flyg till riskområden.
20 februari: Tillsätter militär personal till maskfabriker för ökad produktion.
25 februari: Avsätter ett helt sjukhus för att hantera coronafall.
4 mars: Förbjuder export av digitala termometrar.

https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Taiwan

Öppnade skolorna 2 veckor senare, inte stängde.

Taiwan var ett av de hårdast drabbade länderna av SARS så man lärde sig en del av det och den tighta kontakten med Kina så var man på tårna. Jag misstänker att flera länder lägger upp liknande system för just Taiwan har klarat sig undan utan att köra med så extrema metoder hittills.

skyffelmördarn
2020-03-14, 23:23
Man kanske inte vill ha smittan. Det går en del poster i science goups på Facebook om att lungorna kan ta stor skada efteråt. Det visar sig snart hur allvarligt det var att gå igenom det, eller senare med åldern om det blev allvarligt.

Man ska ha lite skavanker när man blir äldre, det hör livet till.

TranceII
2020-03-14, 23:24
Samtidigt som Taiwan började sätta in åtgärder.

Fast dina åtgärder var ju extremt mycket hårdare än Taiwans.

Jag säger inte att man inte skulle agerat annorlunda men det är ganska lätt att vara efterklok. Att stänga ner ett helt land får väldiga konsekvenser och skulle man gjort samma med SARS? MERS?

Nästa gång det händer så tror jag man kommer satsa mer på karantän och tester på återvändare från riskområden tidigare men det gäller att man har beredskap för det och att folk skulle acceptera det. SARS gjorde det nog lättare för folk i Taiwan att göra det medan folk i Sverige som automatiskt sattes i karantän och testades efter sportlovsveckan i Italien inte skulle varit lika accepterande.

Speciellt om det visade sig vara så att det skulle dött ut av sig själv mycket snabbare som de andra.

Wain
2020-03-14, 23:35
Max kapaciteten på labben ligger på 2800 test om dagen.

Mycket enkelt att hundrafaldiga, bara att temporärt tillåta andra labb att analysera.

Vinter
2020-03-14, 23:41
Mycket enkelt att hundrafaldiga, bara att temporärt tillåta andra labb att analysera.

Det är redan gjort, maxkapaciteten i landet ligger på ca 5000 och det ska vara igång nästa vecka. Det går inte att skicka virusprover till mindre skyddade anläggningar.

PixelMiner
2020-03-14, 23:53

Tydligen var det brist på vissa reagenser som krävdes för att kunna genomföra testet. Enligt ECDC så kommer fler leveranser av dessa reagenser inom en vecka.

Klein
2020-03-15, 00:24

Ja mina åtgärder var med nödvändighet hårdare eftersom det uttalade målet var 0 fall utanför karantän.

Klein
2020-03-15, 00:30
Corona är ju för övrigt vad det verkar flera magnituder mer smittosamt än vad exempelvis SARS var med sitt 8 månaders förlopp och sina cirka 8000 bekräftade fall för 17 år sedan. Undrar hur mycket av det som kan tillskrivas ökat internationellt resande.

TranceII
2020-03-15, 00:34
Ja mina åtgärder var med nödvändighet hårdare eftersom det uttalade målet var 0 fall utanför karantän.

Men jag tror det blir för kostsamt för landet eftersom man i det läghet har så lite information och näringslivet och svenskars vardag skulle drabbats väldigt hårt.

Skulle vi reagerat likadant när man fick vetskap om SARS? MERS? Svininfluensan?

Klein
2020-03-15, 00:43
Men jag tror det blir för kostsamt för landet eftersom man i det läghet har så lite information och näringslivet och svenskars vardag skulle drabbats väldigt hårt.

Skulle vi reagerat likadant när man fick vetskap om SARS? MERS? Svininfluensan?

Lösningen är givetvis att alltid ha ett stabilt system på plats. Inte att gå från 0 till 100 så fort orosmoln visar sig på himlen. Internationellt resande och import/export i den skala vi har idag är fullkomligt onödigt. Länder får återgå till att producera mera av vad de behöver och folk får återgå till husvagssemestrar på hemmaplan och videokonferenser istället för affärsmöten IRL kors och tvärs över planeten.

TranceII
2020-03-15, 00:56
Corona är ju för övrigt vad det verkar flera magnituder mer smittosamt än vad exempelvis SARS var med sitt 8 månaders förlopp och sina cirka 8000 bekräftade fall för 17 år sedan. Undrar hur mycket av det som kan tillskrivas ökat internationellt resande.

Tror det var mest att det var dödligare och inte lika smittsamt. Spreds inte lika mycket i Kina heller.

Lösningen är givetvis att alltid ha ett stabilt system på plats. Inte att gå från 0 till 100 så fort orosmoln visar sig på himlen. Internationellt resande och import/export i den skala vi har idag är fullkomligt onödigt. Länder får återgå till att producera mera av vad de behöver och folk får återgå till husvagssemestrar på hemmaplan och videokonferenser istället för affärsmöten IRL kors och tvärs över planeten.

Det är nog svårt att ändra på det, folk gillar att resa och vi är ganska beroende av världsekonomin.

Men du får teama upp med Greta och den gröna rörelsen och se om vi kan få lite mer närodlat och inte så långa försörjnings-kedjor. ;-)

Klein
2020-03-15, 01:35
Tror det var mest att det var dödligare och inte lika smittsamt. Spreds inte lika mycket i Kina heller.

Gissningsvis reste de säkert mindre inom Kina också på den tiden. Med detta sagt så kan ju Corona fortfarande vara mer smittosamt allt annat likvärdigt.

Det är nog svårt att ändra på det, folk gillar att resa och vi är ganska beroende av världsekonomin.

Jag tycker det är intressant det här att när det pratas om fantasiproblem som miljön så då ska det vara panik och extrema kostbara åtgärder pronto. Men när det gäller verkliga problem såsom Corona då plötsligt är ekonomin en prioritet. *rolleyes*

Plasttiger
2020-03-15, 07:52

Hela den där harangen om att det är ojämlikt att vissa personer kan arbeta hemifrån - jag menar wtf? Det är bättre att vi alla dör tillsammans?

Jag är ung.
Jag är frisk.
Jag är under 50 år.

Bara att hoppas att du inte tillhär andelen som får lunginflammation!
De absolut flesta av oss klarar förstås även det.

Bifftek
2020-03-15, 08:14
Flockimmunitet verkar vara Sveriges strategi så räkna med att du kommer bli smittad.

Vinter
2020-03-15, 08:24
Flockimmunitet verkar vara Sveriges strategi så räkna med att du kommer bli smittad.

Det är vad vi skulle kalla rysk roulette. Får hoppas att de inte har fel någonstans....

stridis
2020-03-15, 08:46

Hoppas man inte får allvarliga symtom och får bestående men ( lungskador efter allvarlig lunginflammation) då.

Kev88
2020-03-15, 08:59
Folk dör inte av vanliga förkylningar..

Skojar du? För många gamla med underliggande sjukdomar, som t.ex. KOL, så kan en vanlig förkylning vara livshotande, och även om det inte är så vanligt så kan en vanlig förkylning leda till hjärtmuskelinflammation.

+1, 2020 kommer att bli ihågkommet som ett av de töntigaste åren i människans historia.

Starke75an
2020-03-15, 09:11
Skojar du? För många gamla med underliggande sjukdomar, som t.ex. KOL, så kan en vanlig förkylning vara livshotande, och även om det inte är så vanligt så kan en vanlig förkylning leda till hjärtmuskelinflammation.

+1, 2020 kommer att bli ihågkommet som ett av de töntigaste åren i människans historia.

Eller det år då våra föräldrar dog.

Vinter
2020-03-15, 09:13

Eller så blir det året 1-5% av all friska starka män åldern 20-40 får lära sig leva med en syrgastub på ryggen. Av de rapporter jag läst. Män drabbas hårdare och permanenta skador existerar. Ni kan glömma skrönan om att unga friska inte drabbas.

Det smartaste man kan göra är att skippa högrisk situationer.

Gregow
2020-03-15, 09:23

Jag säger inte att man inte skulle agerat annorlunda men det är ganska lätt att vara efterklok. Att stänga ner ett helt land får väldiga konsekvenser och skulle man gjort samma med SARS? MERS?

Nästa gång det händer så tror jag man kommer satsa mer på karantän och tester på återvändare från riskområden tidigare men det gäller att man har beredskap för det och att folk skulle acceptera det. SARS gjorde det nog lättare för folk i Taiwan att göra det medan folk i Sverige som automatiskt sattes i karantän och testades efter sportlovsveckan i Italien inte skulle varit lika accepterande.

Speciellt om det visade sig vara så att det skulle dött ut av sig själv mycket snabbare som de andra.
Jag tycker inte det behövs särskilt mycket efterklokhet i det här fallet. Att det här viruset skulle få stor spridning och komma till Sverige stod ju klart redan när man hade lite koll på hur smittsamt det var och att en stor del fall är milda, samt teorier om att det kan vara smittsamt under inkubationstiden. Ungefär i det skedet kunde i varje fall jag räkna ut det med arslet och en krita. Jag tycker att de som är tillsatta att styra det här landet borde räknat ut det mycket tidigare.

I ett så tidigt skede förstår jag om det är svårt att fatta radikala beslut. Sveriges taktik har dock varit att försöka lugna folk och sen inte agera alls. Rimligare vore att försöka fördröja det och minska spridningen - köpa tid och plana ut utvecklingen.

Nu har vi istället en situation där vi antingen får sätta hela landet i karantän eller låta viruset härja tills vi har flockimmunitet, vilket tar lång tid.

PixelMiner
2020-03-15, 09:24
Eller så blir det året 1-5% av all friska starka män åldern 20-40 får lära sig leva med en syrgastub på ryggen. Av de rapporter jag läst. Män drabbas hårdare och permanenta skador existerar. Ni kan glömma skrönan om att unga friska inte drabbas.

Jag har inte sett en enda rapport om att man får permanenta lungskador av denna Corona-variant. I fallet med SARS var det däremot många av de som överlevde som fick permanenta lungskador, vilket folk verkar blanda ihop med årets variant.

Men COV-19 är INTE SARS, även om båda är en typ av Corona-virus. Lika lite COV-19 skall liknas vid en vanlig förkylning (som också kan bero på en typ av Corona-virus.)

Snubben
2020-03-15, 09:24

Det smartaste man kan göra är att skippa högrisk situationer.

Vilka friska män har drabbats så de nu måste ha syrgastuber på ryggen för att överleva?

Vinter
2020-03-15, 09:34
Det finns flertalet artiklar i ämnet.

https://www.mirror.co.uk/news/world-news/coronavirus-x-rays-show-terrifying-21672219

https://www.nationalgeographic.co.uk/science-and-technology/2020/02/heres-what-coronavirus-does-body

stridis
2020-03-15, 09:37
Jag har inte sett en enda rapport om att man får permanenta lungskador av denna Corona-variant. I fallet med SARS var det däremot många av de som överlevde som fick permanenta lungskador, vilket folk verkar blanda ihop med årets variant.

Men COV-19 är INTE SARS, även om båda är en typ av Corona-virus. Lika lite COV-19 skall liknas vid en vanlig förkylning (som också kan bero på en typ av Corona-virus.)

Inte heller sett någon vetenskapliga rapporter men en del i media. Så det är fake news?

wintersnowdrift
2020-03-15, 09:38

Hur menar du att han blandar in sina privata åsikter? Min uppfattning om Tegnell är att han är så mycket myndighetsexpert som någon kan bli. Hans jobb hittills har antagligen varit att åka runt i världen och tala med andra experter/forskare inom sitt fält (han var väl i Somalia för att göra just det för någon vecka sedan?), och den sortens kommunikation är milsvid från vad allmänheten är van vid. Tegnell är påtagligt icke-medietränad och folk blir förvirrade av vad de uppfattar som motstridiga budskap och att Tegnell "sa ju x för en vecka sedan och det stämmer inte nu så uppenbarligen är han helt inkompetent!". Svenska myndigheter är generellt extremt risk averse och belägger saker in absurdum innan man fattar beslut (förutom de som politikerna trycker igenom av populistiska och/eller ideologiska skäl, ofta tvärt emot vad myndigheternas experter rått till). Jag skulle säga att det som skiljer Sverige från många andra länder i den här situationen är att politikerna varit relativt osynliga och istället skickat fram sina myndighetexperter i rampljuset. Den svenska regeringen skulle absolut ha kunnat agerat annorlunda och likt Norge och Danmark tagit mer ansvar för de beslut som fattas, istället framstår Anders Tegnell som allsmäktig coronageneral.

PixelMiner
2020-03-15, 09:44
Det finns flertalet artiklar i ämnet.

https://www.mirror.co.uk/news/world-news/coronavirus-x-rays-show-terrifying-21672219

https://www.nationalgeographic.co.uk/science-and-technology/2020/02/heres-what-coronavirus-does-body

Står inget i någon av de artiklarna att det nya Corona viruset ger permanenta skador på lungorna.

I den första artikeln så konstaterar man lungskador på två patienter som dött i Corona-viruset. Dessa två individer var sjuka i andra sjukdomar sedan tidigare. Dessutom var båda två väl över 40 år.

I den andra står en massa symtom som man KAN få om man får SARS, MERS, eller COV-19. Men ingenstans står det att friska unga individer får permanenta lungskador.

Vinter
2020-03-15, 09:52
Står inget i någon av de artiklarna att det nya Corona viruset ger permanenta skador på lungorna.

I den första artikeln så konstaterar man lungskador på två patienter som dött i Corona-viruset. Dessa två individer var sjuka i andra sjukdomar sedan tidigare. Dessutom var båda två väl över 40 år.

I den andra står en massa symtom som man KAN få om man får SARS, MERS, eller COV-19. Men ingenstans står det att friska unga individer får permanenta lungskador.

https://www.sciencedaily.com/releases/2020/02/200228142018.htm

Jag kan klargöra, den typen av skador är vanliga i SARS och MERS. Studierna visar liknande effekter av Covid-19. De jag pratar om är de patienter som överlever den tredje typen och allvarligaste formen av infektion. Vilket i gruppen 20-40 kommer ligga mellan 1-5%. Mycket beroende på hur många som är rökare i gruppen. Det är vad jag läst mig till i några dagar.

PixelMiner
2020-03-15, 09:57

Jag kan klargöra, den typen av skador är vanliga i SARS och MERS. Studierna visar liknande effekter av Covid-19. De jag pratar om är de patienter som överlever den tredje typen och allvarligaste formen av infektion. Vilket i gruppen 20-40 kommer ligga mellan 1-5%. Mycket beroende på hur många som är rökare i gruppen. Det är vad jag läst mig till i några dagar.

Ifrån artikeln du länkade:
"To our knowledge," Hosseiny et al. continued, "pleural effusion, cavitation, pulmonary nodules, and lymphadenopathy have not been reported in patients with COVID-19."

Så de symtom som gav permanenta lungskador efter SARS och MERS verkar inte finnas hos patienter med COVID-19.

Snubben
2020-03-15, 09:58
Hur menar du att han blandar in sina privata åsikter? Min uppfattning om Tegnell är att han är så mycket myndighetsexpert som någon kan bli. Hans jobb hittills har antagligen varit att åka runt i världen och tala med andra experter/forskare inom sitt fält (han var väl i Somalia för att göra just det för någon vecka sedan?), och den sortens kommunikation är milsvid från vad allmänheten är van vid. Tegnell är påtagligt icke-medietränad och folk blir förvirrade av vad de uppfattar som motstridiga budskap och att Tegnell "sa ju x för en vecka sedan och det stämmer inte nu så uppenbarligen är han helt inkompetent!". Svenska myndigheter är generellt extremt risk averse och belägger saker in absurdum innan man fattar beslut (förutom de som politikerna trycker igenom av populistiska och/eller ideologiska skäl, ofta tvärt emot vad myndigheternas experter rått till). Jag skulle säga att det som skiljer Sverige från många andra länder i den här situationen är att politikerna varit relativt osynliga och istället skickat fram sina myndighetexperter i rampljuset. Den svenska regeringen skulle absolut ha kunnat agerat annorlunda och likt Norge och Danmark tagit mer ansvar för de beslut som fattas, istället framstår Anders Tegnell som allsmäktig coronageneral.

Som någon som just nu sitter i en krisorganisation så är jag helt med på hur beslutsfattande går till inom myndigheterna (vilket generellt är väldigt bra).

Och du har helt rätt i att Sverige skickar fram myndigheterna istället för politikerna, vilket är hela poängen med våra myndigheter. Så det är gott.

Javisst är Regnell inte mediatränad, men att kommentera om t.ex. jämlikhet och vad är mer eller mindre schyssta på andra som jobbar är snett. Han har gjort ett par sådana uttalanden, vare sig vid telefonkonferens eller media. Det får förtroendet att sjunka snabbare än snabbast.

Snubben
2020-03-15, 09:58

Ok, tack.

Men vet vi detta om Corona?

Vinter
2020-03-15, 10:11
Ifrån artikeln du länkade:
"To our knowledge," Hosseiny et al. continued, "pleural effusion, cavitation, pulmonary nodules, and lymphadenopathy have not been reported in patients with COVID-19."

Så de symtom som gav permanenta lungskador efter SARS och MERS verkar inte finnas hos patienter med COVID-19.

Ok, tack.

Men vet vi detta om Corona?

Ja och nej. Det finns för många olika typer av rapporter. De mest intressanta kommer att vara de från Italien. Min beräkning kom från de antalet som återhämtar sig från den värsta typen av infektion.

"Ultimately, the authors of this AJR article recommended CT for follow-up in patients recovering from COVID-19 to evaluate long-term or even permanent pulmonary damage, including fibrosis -- as seen in SARS and MERS infections."

Saken är den att Sverige har valt att inte stoppa spridningen, istället begränsa den. Så dina chanser att få skador lär synka med hur många som vårdas under den period du smittas. Mitt tips är att försöka hålla ut tills det värsta är över. Vi vet inte hur effektiv immuniseringen är.

Följ rapporterna från Italien.

Snubben
2020-03-15, 10:17
Ditt citat där säger att följa upp för att se om det finns skador, inte att det finns. Jag drar öronen åt mig när det finns stöd/rapport om det, innan dess kan vi - kreti o pleti - göra vad vi kan för att inte sprida mer panik.

Vinter
2020-03-15, 10:25
Ditt citat där säger att följa upp för att se om det finns skador, inte att det finns. Jag drar öronen åt mig när det finns stöd/rapport om det, innan dess kan vi - kreti o pleti - göra vad vi kan för att inte sprida mer panik.

Det håller jag med om. Det jag försöker motverka är mentaliteten att de som vidtar egna åtgärder är dumma töntar. Det är en balansgång.

Det vi vet definitivt från Italien är att män drabbas hårdare än kvinnor. Om det är relaterat till rökning eller underliggande problem vet vi inte. Jag skulle dock inte agera och låtsas som ingenting håller på att hända i landet. Det är min inställning.

PixelMiner
2020-03-15, 10:26
"Ultimately, the authors of this AJR article recommended CT for follow-up in patients recovering from COVID-19 to evaluate long-term or even permanent pulmonary damage, including fibrosis -- as seen in SARS and MERS infections."

Fast det vore ju tjänstefel av forskare att inte skriva så.

Vad forskarna i artikeln säger är att:

Vi ser att patienterna med COV-19 får vissa symtom som samstämmer med SARS och MERS.
Vi ser dock att de värsta symtomen saknas för COV-19 (dvs. de symtomen som gav permanenta lungskador).
Sannolikheten att man får permanenta lungskador är därför låg, men man bör givetvis följa upp de patienter med svårast lunginflammation för att se OM det blev skador ändå.

Så forskningsläget just nu talar emot permanenta lungskador. Men givetvis är det så att ingen kan ge några garantier. Sjukdomen har ju bara funnits i dryga 3 månader, så det finns ingen som kan ge definitiva besked.

Givetvis är det allra bästa att undvika att bli smittad. Så tvätta händerna och undvik folksamlingar. Men det finns inga fördelar med att sprida rykten om saker som inte är bekräftade.

PixelMiner
2020-03-15, 10:34
Kl 10:11 - SVT har de en artikeln där de intervjuar toalettpapperstillverkaren i Lilla Edet. De säger att att vi inte behöver hamstra toalettpapper. Produktionen är i full gång och de ser ingen risk för brist:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/pappersbruket-i-lilla-edet-om-att-bunkra-toalettpapper

Kl 10:12 - SVT rapporterar om en full utvecklad brand på pappersbruket i Lilla Edet:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/fullt-utvecklad-brand-pa-lilla-edets-bruk

Vinter
2020-03-15, 10:35
Fast det vore ju tjänstefel av forskare att inte skriva så.

Vad forskarna i artikeln säger är att:

Vi ser att patienterna med COV-19 får vissa symtom som samstämmer med SARS och MERS.
Vi ser dock att de värsta symtomen saknas för COV-19 (dvs. de symtomen som gav permanenta lungskador).
Sannolikheten att man får permanenta lungskador är därför låg, men man bör givetvis följa upp de patienter med svårast lunginflammation för att se OM det blev skador ändå.

Så forskningsläget just nu talar emot permanenta lungskador. Men givetvis är det så att ingen kan ge några garantier. Sjukdomen har ju bara funnits i dryga 3 månader, så det finns ingen som kan ge definitiva besked.

Givetvis är det allra bästa att undvika att bli smittad. Så tvätta händerna och undvik folksamlingar. Men det finns inga fördelar med att sprida rykten om saker som inte är bekräftade.

Ja du kan ha 100% rätt. Det är däremot den här summeringen jag stör mig på i rapporten:

"Although COVID-19's imaging features are variable and nonspecific, the findings thus far do show ''significant overlap'' with those of severe acute respiratory syndrome and Middle East respiratory syndrome. The early evidence suggests that initial chest imaging will show abnormality in at least 85% of patients, with 75% of patients having bilateral lung involvement initially that most often manifests as subpleural and peripheral areas of ground-glass opacity and consolidation."

Jag tror inte 100% på de officiella rapporterna från Kina, istället väntar jag på rapporter från Italien, som både har andra slutsatser och statistik.

Vinter
2020-03-15, 10:37
Kl 10:11 - SVT har de en artikeln där de intervjuar toalettpapperstillverkaren i Lilla Edet. De säger att att vi inte behöver hamstra toalettpapper. Produktionen är i full gång och de ser ingen risk för brist:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/pappersbruket-i-lilla-edet-om-att-bunkra-toalettpapper

Kl 10:12 - SVT rapporterar om en full utvecklad brand på pappersbruket i Lilla Edet:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/fullt-utvecklad-brand-pa-lilla-edets-bruk

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

PixelMiner
2020-03-15, 10:43
Washinton Post har en bra artikel om vikten av att social distancing, dvs att hålla sig undan när man känner sig sjuk. Sidan har lite simuleringar man kan köra med olika scenarion. Mycket snyggt:
https://www.washingtonpost.com/graphics/2020/world/corona-simulator/

Wain
2020-03-15, 10:45

Vinter
2020-03-15, 11:04

Nu har Anders Tegnell dementerat det. Så nu får vi vänta på att någon talesperson kommer ut och översätter vad han egentligen menar.
Börjar bli lite pinsamt.

Snubben
2020-03-15, 11:37

Bifftek
2020-03-15, 11:45
Nu har Anders Tegnell dementerat det. Så nu får vi vänta på att någon talesperson kommer ut och översätter vad han egentligen menar.
Börjar bli lite pinsamt.

Det stämmer. Jag har däremot svårt att tro att någon skulle kunna erkänna att det är Sveriges strategi. Enligt hans uttal så verkade han ju lite inne på att det är vad som ändå kommer ske av sig självt i slutändan.

Brofessorn
2020-03-15, 11:55
Ni behöver lugna ner er och sitta ner i båten härinne. Om ni dör dör ni. Om ni får permanenta skador får ni det. Det är en del av att vara människa. Trösta er med att vi lever under intressanta tider, och vi kan ta lärdom av detta när det väl är över.

PS. Folk behöver bli proaktiva istället för reaktiva och jag hade rätt hela tiden.

yia
2020-03-15, 12:19
Jag tycker det är intressant det här att när det pratas om fantasiproblem som miljön så då ska det vara panik och extrema kostbara åtgärder pronto. Men när det gäller verkliga problem såsom Corona då plötsligt är ekonomin en prioritet. *rolleyes*

Det är Sverige i ett nötskal. Fullt fokus på fel saker, kombinerat med total inkompetens på viktiga myndighetsposter.

oath5
2020-03-15, 12:19
Finns det svar på hurvida Corona smittar under inkubationstiden eller när man redan är smittad men inte har några symptom än?
Jag har gjort mig ovän med morsan nu för hon ska envisas med att hälsa på mormor och morfar dagligen (de bor grannar) som är 85+ och mormor hade en stroke för 15 år sen som gjorde henne förlamad i halva kroppen.

delta_mats
2020-03-15, 12:21
Finns det svar på hurvida Corona smittar under inkubationstiden eller när man redan är smittad men inte har några symptom än?
Jag har gjort mig ovän med morsan nu för hon ska envisas med att hälsa på mormor och morfar dagligen (de bor grannar) som är 85+ och mormor hade en stroke för 15 år sen som gjorde henne förlamad i halva kroppen.

Ja man smittar innan man får symtom.

Vinter
2020-03-15, 12:27
Ja man smittar innan man får symtom.

Läs vårdguidens information. Dom motsäger WHOs rapporter i sitt informationsblad. Det är fan skrämmande.

https://vardgivarguiden.se/globalassets/kunskapsstod/smittskydd/smittskyddsblad/patientinformation/covid-19/covid-19---patientinformation

"Hur smittar covid-19? Tiden från det att man smittas till man blir sjuk (inkubationstiden) varierar mellan 2 och 14 dagar, vanligast fem dagar. Coronavirus smittar genom så kallad dropp- och kontaktsmitta. När en person nyser eller hostar bildas smittsamma droppar i luften. Då kan den som står nära bli smittad. När dropparna har fallit ned på ytor eller föremål kan smittämnen föras vidare därifrån, oftast via händerna.Det nya coronaviruset börjar smitta när man blir sjuk, och inte under inkubationstiden. Man är mest smittsam under den tid som man är sjuk och har symtom. När man blivit frisk och inte har haft några symtom under 2 dygn b rukar man inte längre vara smittsam. Men ibland måste din läkaregöra en särskild bedömning av smittsamheten i ditt fall."

Baldr
2020-03-15, 12:29

Alla tecken pekar på det:

https://i.imgur.com/5l1B14u.png

Överlag är FHIs genomgång (pdf (https://www.fhi.no/contentassets/6555fa43c77e4d01b0d296abbc86bcad/notat-om-risiko-og-respons-2020-03-12.pdf)) väldigt grundlig om man är intresserad.

egge
2020-03-15, 12:42
Det absolut viktigaste just nu, förutom att bunkra dasspapper, är att så ofta som möjligt påtala vem som hade rätt från början och hur uppenbart det var vilka åtgärder som skulle ha vidtagits.

wintersnowdrift
2020-03-15, 12:46
Som någon som just nu sitter i en krisorganisation så är jag helt med på hur beslutsfattande går till inom myndigheterna (vilket generellt är väldigt bra).

Och du har helt rätt i att Sverige skickar fram myndigheterna istället för politikerna, vilket är hela poängen med våra myndigheter. Så det är gott.

Javisst är Regnell inte mediatränad, men att kommentera om t.ex. jämlikhet och vad är mer eller mindre schyssta på andra som jobbar är snett. Han har gjort ett par sådana uttalanden, vare sig vid telefonkonferens eller media. Det får förtroendet att sjunka snabbare än snabbast.

Jag jobbade själv på en designerad expertenhet på en stor svensk myndighet tidigare men slutade därför att jag inte pallade med de extreeeemt långsamma och överkompenserade beslutsvägarna. Dock var det mer en krock mellan min personlighet och myndighetsutövning - på det stora hela tycker jag att det är jättebra att myndigheter (och människor som arbetar på myndigheter) är såpass välgrundade i sina beslut. Så där håller vi med varandra. Det jag däremot kan tycka blir lite fel i den här situationen är att statsepidemiologen blir någon slags medial frontfigur, medan politikerna i princip sätter sig i karantän på Rosenbad. Självklart är det superviktigt att regeringen i det här läget lägger stor vikt kring vad FHM säger, men jag tycker nog att våra statsråd kunde ta en mer framträdande publik roll och t.ex. närvara vid de presskonferenser som FHM, MSB och Socialstyrelsen haft. Det måste gå åt väldigt mycket energi och resurser på alla dessa myndigheter just nu bara att hantera medierna.

Att han uttalat sig om hemjobb har jag faktiskt missat så jag kan inte riktigt ta ställning till (själv har jag varit extremt ojämlik och jobbat hemifrån i flera veckor redan :D ).

Baldr
2020-03-15, 13:09
Att han uttalat sig om hemjobb har jag faktiskt missat så jag kan inte riktigt ta ställning till (själv har jag varit extremt ojämlik och jobbat hemifrån i flera veckor redan :D ).

https://twitter.com/hanifbali/status/1237858212759523331

Synd att man inte insåg potentialen. En "best of Tegnell" hade blivit viral.

delta_mats
2020-03-15, 13:20
Att han känner ett måste att blanda in jämlikhet i detta är ju ett tecken på något som gått väldigt snett här i Sverige.

Vinter
2020-03-15, 13:28

Av min erfarenhet av kommunikatörer, tror någon skickat in honom på en snabbkurs medieträning. Och bad honom poängtera vissa saker, blev kanske inte så bra.

Sasquatch
2020-03-15, 13:32
Ser man bara på statistiken klarar väl Sverige egentligen situationen rätt bra hittills, det har ännu inte eskalerat på långa vägar lika mycket som i andra länder som drabbats samtidigt och vården har knappt belastats överhuvudtaget än.

Det sägs att man agerat långsamt, men sätter man in kostsamma åtgärder för tidigt är risken att både resurser och tålamod rinner ut innan det faktiska behovet ens har uppstått.

PixelMiner
2020-03-15, 13:37
Att han känner ett måste att blanda in jämlikhet i detta är ju ett tecken på något som gått väldigt snett här i Sverige.

Tja.. Jag kan lite förstå hur han tänker. Låt oss säga att alla högutbildade väljer att jobba hemma. Medan sopgubbar, sjuksköterskor, lastbilschaufförer, poliser och annan samhällsviktig personal tvingas att jobba. Detta kan ju leda till att dessa grupper börja känna aversion emot högutbildade. Vilket kan leda till tråkiga saker. Sopgubbarna kanske börjar nedprioritera sophämtningen i "det fina villakvarteret". osv...

Sedan håller jag med om att han uttrycker sig klantigt.

skyffelmördarn
2020-03-15, 13:59
Tja.. Jag kan lite förstå hur han tänker. Låt oss säga att alla högutbildade väljer att jobba hemma. Medan sopgubbar, sjuksköterskor, lastbilschaufförer, poliser och annan samhällsviktig personal tvingas att jobba. Detta kan ju leda till att dessa grupper börja känna aversion emot högutbildade. Vilket kan leda till tråkiga saker. Sopgubbarna kanske börjar nedprioritera sophämtningen i "det fina villakvarteret". osv...

Även om han har rätt spelar det ingen roll han ska inte göra det uttalandet överhuvudtaget eftersom det inte är hans uppgift att tänka på sånt.

wintersnowdrift
2020-03-15, 14:05

Äh, tycker inte det var speciellt kontroversiellt alls men ja, han uttalar sig verkligen som en forskare. På samhällsnivå får det givetvis konsekvenser för smittskyddet i det långa loppet om vissa grupper kan jobba hemifrån, baxa in hela ICA Maxi's toapapperslager i sina SUV:ar och undgå både smittor och zombieinvasioner, medan andra grupper de facto måste åka kollektivt till sitt lokalvårdarjobb på Karolinska och städa coronasmittades spottkoppar utan adekvat skyddsutrustning. På individnivå är det ju däremot superokomplicerat för mig och alla Spotifys utvecklare att i en situation som denna sitta hemma och hacka kod istället för att ta sig in till våra aktivitetsbaserade kontorslandskap i centrala Sthlm och dela tangentbord med våra högavlönade kollegor som varit i italienska alperna på sportlovet.

Jag gillar Tegnell just för att han varken är lismande medietränad eller låter sin forskarintegritet påverkas av populistiska viljor, men jag fattar ju också varför hans sätt att uttrycka sig inte landar på samma sätt hos allmänheten som på en konferens i globalt smittskydd.

Starke75an
2020-03-15, 14:27
Nu är snart 100% av Sverige smittat med Corona. Eller inte.

Snart är det 0,01% just nu som har Corona. Dvs 1 på 10000.

Det bor ca 10000 i min kommun. Så 1 borde då ha Corona. Kan vara jag...

PixelMiner
2020-03-15, 14:31
Jag gillar Tegnell just för att han varken är lismande medietränad eller låter sin forskarintegritet påverkas av populistiska viljor, men jag fattar ju också varför hans sätt att uttrycka sig inte landar på samma sätt hos allmänheten som på en konferens i globalt smittskydd.

Ja, han är ju mer "virrig professor" än "medietränad kommunikatör". Ganska vanligt inom den akademiska världen. Om man inte är van vid dessa typer av individer så känns det nog ganska konstigt. Vi är ju mer vana vid våra medietränade politiker som är duktiga på att uttrycka sig väldigt diplomatiskt för att inte stöta sig med någon.

Klein
2020-03-15, 14:38
Det är Sverige i ett nötskal. Fullt fokus på fel saker, kombinerat med total inkompetens på viktiga myndighetsposter.

Det är inte frågan om fokus på fel saker som om att det skulle vara ett kompetensproblem. Det finns en röd tråd genom det hela och det är gödandet av globalistiska verksamheter och deras underliggande institutioner och förmånstagare vare sig vi pratar om vurmandet för miljön eller coronaviruset. Det är frågan om förvuxna illvilliga parasiter som gläds när portarna till festsalen står öppna och grinar illa när de är stängda.

wintersnowdrift
2020-03-15, 14:50
Ja, han är ju mer "virrig professor" än "medietränad kommunikatör". Ganska vanligt inom den akademiska världen. Om man inte är van vid dessa typer av individer så känns det nog ganska konstigt. Vi är ju mer vana vid våra medietränade politiker som är duktiga på att uttrycka sig väldigt diplomatiskt för att inte stöta sig med någon.

Eller populistiska politiker som vill hitta syndabockar eller demonstrera sin personliga styrka.

Sen är det ju också så att forskare inte alltid är helt överens. Ett antal svenska sådana som inte håller med Tegnell om vilka åtgärder som bör användas när citerats flitigt i media på sistone (jag läste precis den här debattartikeln (https://www.svd.se/fler-atgarder-kravs-for-att-bromsa-smittspridning) undertecknad av ett antal forskare i epidemiologi/virologi etc). Man är helt överens om att social distansering är viktigt, men eftersom pandemier av den här sorten inte hör till vanligheterna råder ingen vetenskaplig konsensus kring en exakt åtgärdsplan. Det är såklart också jobbigt för alla oss vanliga dödliga som nu måste ställa om vårt debatterande i sociala medier från "invandring och brottsstatistik" och "mänsklighetens påverkan på klimatet" till "smittskydd och pandemier". Vilken ringhörna är egentligen vilken, när t.ex. Trump tidigare spelade ner kritiken mot hans agerande gällande covid-19 i samma hoax-kategori som klimathotet och Rysslandsutredningen? Ska man vara för eller emot mesta möjliga karantän?

Gregow
2020-03-15, 15:05
Nu är snart 100% av Sverige smittat med Corona. Eller inte.

Snart är det 0,01% just nu som har Corona. Dvs 1 på 10000.

Det bor ca 10000 i min kommun. Så 1 borde då ha Corona. Kan vara jag...
Nej. Till att börja med är det många fler som har Corona än vad statistiken visar. Dessutom fördubblas antalet fall var tredje dag.
Inkubationstiden är 2-14 dagar. Vi kommer med andra ord inte se alla som blir smittade IDAG förrän om 2 veckor.

Baldr
2020-03-15, 15:18
Äh, tycker inte det var speciellt kontroversiellt alls men ja, han uttalar sig verkligen som en forskare.

Tror det är få som reagerat på hans [akademiska framtoning] eller "forskarintegritet".

För två veckor sedan påstod han att alla smittade insjuknat och att kulmen kom inom en till två dagar. En vecka senare hade antalet sjuka ökat till 200 personer och han hävdade att han var lite för optimistisk, den nya peaken skulle nu komma 2-3 dagar senare. Ytterligare några dagar senare tvingades man sluta med provtagning för att det blev meningslöst. Här blev ribban lagd.

Om svensk sjukvård så hävdade han att Sverige har mycket bättre beredskap än Italien och han var inte särskilt orolig. Samtidigt larmar sjukvårdspersonal att det är brist på materiell. Sjukvårdspersonal tvingas behandla patienter utan skyddsutrustning eller köpa in egna. Detta innan smittan brutit ut.

I videon ovan hävdar han att vi hellre ska driva på smittspridningen än att minska antalet människor i kollektivtrafik och arbetsplatser - för det skulle vara ojämnställt om bara en del blir sjuka. Detta går tvärt emot det vanligaste rådet att man ska reducera kontakt med andra och upplevs därför som kontroversiellt. Jag delar inte bilden att det rådet skulle vara populism.

Vinter
2020-03-15, 15:20
Eller populistiska politiker som vill hitta syndabockar eller demonstrera sin personliga styrka.

Sen är det ju också så att forskare inte alltid är helt överens. Ett antal svenska sådana som inte håller med Tegnell om vilka åtgärder som bör användas när citerats flitigt i media på sistone (jag läste precis den här debattartikeln (https://www.svd.se/fler-atgarder-kravs-for-att-bromsa-smittspridning) undertecknad av ett antal forskare i epidemiologi/virologi etc). Man är helt överens om att social distansering är viktigt, men eftersom pandemier av den här sorten inte hör till vanligheterna råder ingen vetenskaplig konsensus kring en exakt åtgärdsplan. Det är såklart också jobbigt för alla oss vanliga dödliga som nu måste ställa om vårt debatterande i sociala medier från "invandring och brottsstatistik" och "mänsklighetens påverkan på klimatet" till "smittskydd och pandemier". Vilken ringhörna är egentligen vilken, när t.ex. Trump tidigare spelade ner kritiken mot hans agerande gällande covid-19 i samma hoax-kategori som klimathotet och Rysslandsutredningen? Ska man vara för eller emot mesta möjliga karantän?

Det gäller att inte fastna i ett sådant narrativ. Jag tycker det är olyckligt att man inte lyckats kondensera ned direktiven. Man får gå utanför myndigheten för att få mer konkreta svar. Stabsläge på sjukhusen strax innan är inget bra tecken. Kan mycket väl vara så att det här är ett alldeles för svårt pussel i den nuvarande situationen. Jag vet inte vilka resurser de har tillgång till.

Men då gäller det att vara extremt tydlig, som den kvinnliga samordnaren som steg fram under Tsunami katastrofen. Det saknas nu. Mycket tydlig kommunikation hade klarat ut mycket.

delta_mats
2020-03-15, 15:25
Problemet är väl inte vad han säger. Problemet är att han känner ett tvång att säga det. Att samhället på något skruvat sätt förväntar sig det. Förmodligen har han ett koppel feminister på halsen som hotar med stryk och uthängning om han inte får in jämställdhet i diskussionen. Sverige är ett töntigt.

skyffelmördarn
2020-03-15, 15:32
Varför är den här tråden ifrån 2013?

Vinter
2020-03-15, 15:35

2013 var när SARS-CoV-1 spreds.

delta_mats
2020-03-15, 15:41

Det finns flera olika coronavirus. Den som nu härjar är dock en ny variant.

skyffelmördarn
2020-03-15, 15:42
Det finns flera olika coronavirus. Den som nu härjar är dock en ny variant.

Den från 2013 kan man ju knappt läsa något om, varför blev inte det en större grej?

Brofessorn
2020-03-15, 15:48
Den från 2013 kan man ju knappt läsa något om, varför blev inte det en större grej?

Antar att det från 2013 handlar om MERS, Middle Eastern Respiratory Syndrome. Finns ganska mycket att läsa om det. https://www.who.int/csr/disease/coronavirus_infections/update_20130531/en/

Extremt mycket dödligare, cirka 30% dödlighet, vilket gör det svårare att spridas, och har för mig de flesta fallen infekterades genom nära kontakt med kameler, den naturliga reservoaren.

High1ander
2020-03-15, 16:36
Antar att det från 2013 handlar om MERS, Middle Eastern Respiratory Syndrome. Finns ganska mycket att läsa om det. https://www.who.int/csr/disease/coronavirus_infections/update_20130531/en/

Extremt mycket dödligare, cirka 30% dödlighet, vilket gör det svårare att spridas, och har för mig de flesta fallen infekterades genom nära kontakt med kameler, den naturliga reservoaren.

FEL, de som är från 2013 var bara mycket mer före sin tid än dig och KoloKille att varna för 2020 års corona... *slap*

Synd att de typ slutar ta prover nu på samma sätt som tidigare, så svårare att avgöra om det fortsätter öka exponentiellt.

Shotdowninflames
2020-03-15, 16:44
Akta er för covid27. Lika bra att bunkra dasspapper och pasta redan nu

Klein
2020-03-15, 17:39
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/89971456_1402089926618325_6069968543749767168_o.jp g?_nc_cat=106&_nc_sid=ca434c&_nc_ohc=mNjbaD80-bMAX--UM0S&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=0b663bfdd973029dd52cfdee5215b43f&oe=5E947308

luderlasse
2020-03-15, 17:44
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/89971456_1402089926618325_6069968543749767168_o.jp g?_nc_cat=106&_nc_sid=ca434c&_nc_ohc=mNjbaD80-bMAX--UM0S&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=0b663bfdd973029dd52cfdee5215b43f&oe=5E947308

Detta gör ju ont att se, vi hade kunnat vara relativt väl rustade...

Agitator
2020-03-15, 18:06
Hur många är "lediga" vid ett normal scenario? Troligen inte många alls. Jag tror vi är körda stenhårt. Folk rör sig fortfarande i samhället som ingenting även efter senaste dagarnas utveckling och länder som ska stänga sina gränser.

wintersnowdrift
2020-03-15, 18:06
Tror det är få som reagerat på hans [akademiska framtoning] eller "forskarintegritet".

För två veckor sedan påstod han att alla smittade insjuknat och att kulmen kom inom en till två dagar. En vecka senare hade antalet sjuka ökat till 200 personer och han hävdade att han var lite för optimistisk, den nya peaken skulle nu komma 2-3 dagar senare. Ytterligare några dagar senare tvingades man sluta med provtagning för att det blev meningslöst. Här blev ribban lagd.

Om svensk sjukvård så hävdade han att Sverige har mycket bättre beredskap än Italien och han var inte särskilt orolig. Samtidigt larmar sjukvårdspersonal att det är brist på materiell. Sjukvårdspersonal tvingas behandla patienter utan skyddsutrustning eller köpa in egna. Detta innan smittan brutit ut.

I videon ovan hävdar han att vi hellre ska driva på smittspridningen än att minska antalet människor i kollektivtrafik och arbetsplatser - för det skulle vara ojämnställt om bara en del blir sjuka. Detta går tvärt emot det vanligaste rådet att man ska reducera kontakt med andra och upplevs därför som kontroversiellt. Jag delar inte bilden att det rådet skulle vara populism.

Fast det du radar upp nu är ju exakt det som uppstår i krocken mellan "vanligt folk" och en typiskt forskare i ledande position på en myndighet. Han har uttalat sig utifrån läget vid varje given tidpunkt. Antalet importfall från Italien beräknades peaka efter sportlovsveckorna - men därefter har fallen ifrån andra länder ökat, och när ett fall där koppling till smitta utomlands saknades så ändrades bedömningen om risken för samhällssmitta från måttlig till mycket hög. En myndighet kan inte agera på annan information än den tillgängliga, det om något vore tjänstefel.

Han säger inte alls i videon att man ska driva på smittspridningen, eller att det är dåligt att arbeta hemifrån, utan att större företag och myndigheter bör fundera på konsekvensen av att beordra alla sina anställda att arbeta hemifrån. Smittskydd handlar mycket om människors beteende och
efterlevnad av de smittskyddsåtgärder som råder, och det kan på sikt vara mycket negativt för smittskyddet om lokalvårdaren på Karolinska eller toalettpappersansvarig på ICA Maxi börjar känna att "hell, varför ska JAG åka till jobbet och utsätta mig för smitta när alla utvecklare på Spotify sitter hemma och kuckilurar utom fara?". Däremot så fungerar den typen av resonemang rätt dåligt i det rådande mycket upptrissade samhällsklimatet.

Ett annat exempel är ju vad som delvis blev effekten av att Italien först valde att sätta ett antal "röda zoner" i karantän - några tog sitt pick och pack och drog söderut, och därmed kan en sådan åtgärd även få motsatt effekt (att smittan sprider sig än mer) om det vill sig illa. Ganska snabbt valde man då att istället sätta hela landet i karantän. Detsamma gäller skolstängningar, där folk kanske träffas på andra sätt och i andra konstellationer när de inte kan lämna barnen i skolan på dagarna. Till exempel anlitar farmor och mormor som barnvakt. Man kan verkligen inte räkna med att människors efterlevnad ska vara hundraprocenting (i alla fall inte om man inte lever i ett auktoritärt, censurerat och hierarkiskt samhälle), och då måste man även ta konsekvenserna av att folk inte följer riktlinjerna i beaktande.

Det gäller att inte fastna i ett sådant narrativ. Jag tycker det är olyckligt att man inte lyckats kondensera ned direktiven. Man får gå utanför myndigheten för att få mer konkreta svar. Stabsläge på sjukhusen strax innan är inget bra tecken. Kan mycket väl vara så att det här är ett alldeles för svårt pussel i den nuvarande situationen. Jag vet inte vilka resurser de har tillgång till.

Men då gäller det att vara extremt tydlig, som den kvinnliga samordnaren som steg fram under Tsunami katastrofen. Det saknas nu. Mycket tydlig kommunikation hade klarat ut mycket.

Vilka konkreta svar är det du saknar? Sen får man ju komma ihåg att det inte finns något facit, ingen vet inte hur många veckor/månader/år(!) vi kan behöva dras med det här viruset.

Syftar du på Fritidsresors Lottie Knutsson nu, eller vilken kvinnlig samordnare är det du tänker på? Om det är Lottie vars insats blev väldigt positivt mottagen så var ju hon till skillnad från Tegnell väldigt skillad i att kommunicera tydligt - men så var hon heller ingen expert på myndighet utan utbildad journalist med mångårig erfarenhet av att arbeta som kommunikatör.

High1ander
2020-03-15, 18:58
Det är en balansgång för ledande politiker att ta beslut och även följa sina experter eller bryta mot dom.

Något som däremot står klart och som är vanligt för den här regering är att det är en reaktiv regering än en pro-aktiv. Nu pratar man om att det saknas munskydd osv. när det har ändå varit klart i över två månader att skiten kan komma att spridas. Borde ha gjorts insattser redan då eller tidigare för att säkerställa medicinsk utrustning, nu försöker man göra det EFTER länder stänger sina gränser...

MSB - Folkhälsomyndigheten har ju fan misslyckats dels i att vara kreativa nog att förutse det här scenariot (som knappast är jättefarligt jämfört med andra virus som t.ex. Ebola i mortalitet för hela befolkningen, inte bara äldre/sjuka). Jag menar, detta är ett milt virus även om det är 10 gånger dödligare än vanlig influensa, och inte ens det klarar man av att stävja effektivt eller kommunicera effektivt. Fatta hur kört det skulle vara om ett virus kom med samma smittspridning och 10-20% dödlighet för "alla". Jag tycker bara det är tröttsamt att ha en regering som efter varje kris 2-3 år senare kommer med ursäkten "vi har varit naiva". T.ex. andningsmasker osv. blir ju inte generellt sett dåliga efter 2-3 år, ha ett stort jävla militärförråd/krisförråd.

Just nu verkar ju tänket/beredskapen vara "när ekonomin och resandet stannar så kommer Kina fortfarande skicka masker till oss". Det är lite som att tänka "det är lugnt, jag har massa mat hemma i kylen, så om elen försvinner så påverkar inte det mig"...

Måste ju vara så moraliskt slitande att jobba hårt i vården och så blir man pissad på hela tiden av politiker...

Armed Dingo
2020-03-15, 19:04
Jag har rört mig i stan som vanligt i helgen. Det är rätt tomt överallt. Väldigt skönt, då kan jag vara ute utan att bli smittad.

Klein
2020-03-15, 19:22
Just nu verkar ju tänket/beredskapen vara "när ekonomin och resandet stannar så kommer Kina fortfarande skicka masker till oss".

Verkligheten är ju precis tvärtom. Maskerna har gått från övriga världen till Kina.

TranceII
2020-03-15, 19:36
Verkligheten är ju precis tvärtom. Maskerna har gått från övriga världen till Kina.

När utbrottet började men nu är det inte så.

A team of nine Chinese medical staff arrived late on Thursday with some 30 tonnes of equipment on a flight organized by the Chinese Red Cross.

“In this moment of great stress, of great difficulty, we are relieved to have this arrival of supplies. It is true that it will help only temporarily, but it is still important,” said the head of the Italian Red Cross, Francesco Rocca.

“We have a desperate need for these masks right now. We need respirators that the Red Cross will donate to the government. This is for sure a really important donation for our country,” Rocca said.

The outbreak risks overwhelming Italian hospitals and some key supplies are running low.

In contrast to China, Italy’s partners in the European Union earlier this month refused Rome’s requests for help with medical supplies as they looked to stockpile face masks and other equipment to help their own citizens.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-italy-respirators/china-sends-medical-supplies-experts-to-help-italy-battle-coronavirus-idUSKBN2101IM

Såg också att Jack Ma donerade en massa til USA men det känns mer politiskt även om allt är politiskt. Hur som helst så hoppas jag att detta kan leda till lite ökat samarbete, i alla fall inom sjukvård, beredskap och nödsituationer.

Italien själva brukar förresten vara rätt snabba på att hjälpa andra länder (t.ex Italienska plan som hjälpte med bränderna i Sverige)

Gregow
2020-03-15, 19:39
https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=10160169452033868&id=742928867

Klein
2020-03-15, 19:45
När utbrottet började men nu är det inte så.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-italy-respirators/china-sends-medical-supplies-experts-to-help-italy-battle-coronavirus-idUSKBN2101IM

Såg också att Jack Ma donerade en massa til USA men det känns mer politiskt även om allt är politiskt. Hur som helst så hoppas jag att detta kan leda till lite ökat samarbete, i alla fall inom sjukvård, beredskap och nödsituationer.

Italien själva brukar förresten vara rätt snabba på att hjälpa andra länder (t.ex Italienska plan som hjälpte med bränderna i Sverige)

Din logik är fullkomligt skev. Hur i hela friden kan MER gränsöverskridande samarbete vara lösningen på problemen som den gränsfria världen skapar? :smash:

Självklart är lösningen att varje nation får råda sig själv och ha beredskap för kriser istället för att bara ta livet en dag i sänder som det är nu.

TranceII
2020-03-15, 19:55
https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=10160169452033868&id=742928867

Ok, Hong Kong och Taiwan hade många döda i SARS så de var redo (vilket vi andra kanske borde varit också men det är alltid lätt att vara efterklok).

Hur som helst så om vi istället mäter oss med andra länder som inte var drabbade av SARS på samma sätt och inte hade den beredskapen så är inte skillnaden så enorm.

Han nämner danmark och norge men båda ligger högre i antal smittade per miljoner invånare men det är starkt påverkat om man faktiskt testar ett stort antal, men om man tittar på döda så sticker inte Sverige ut där heller. Inte heller UK som han tar upp som ett exempel, de har visserligen lägre antal smittade (igen beroende på testmetoder) men ungefär antal samma döda som Sverige.

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Visst kan det vara så att Sverige har agerat totalt åt helvete och det kommer snart synas men hittills har det inte gjort det vad jag kan se, inte jämförbart med liknande länder trots restriktioner och OM det är så att de enormt tunga resriktioner vissa politiker sätter in inte hade någon nämnvärd effekt i det läget de satte in dem så bör ju Sveriges agerande applåderas.

Fast om det går åt helvete så måste väl någon hängas.

dream_theater_
2020-03-15, 19:56
Fast det du radar upp nu är ju exakt det som uppstår i krocken mellan "vanligt folk" och en typiskt forskare i ledande position på en myndighet. Han har uttalat sig utifrån läget vid varje given tidpunkt. Antalet importfall från Italien beräknades peaka efter sportlovsveckorna - men därefter har fallen ifrån andra länder ökat, och när ett fall där koppling till smitta utomlands saknades så ändrades bedömningen om risken för samhällssmitta från måttlig till mycket hög. En myndighet kan inte agera på annan information än den tillgängliga, det om något vore tjänstefel.

Han säger inte alls i videon att man ska driva på smittspridningen, eller att det är dåligt att arbeta hemifrån, utan att större företag och myndigheter bör fundera på konsekvensen av att beordra alla sina anställda att arbeta hemifrån. Smittskydd handlar mycket om människors beteende och
efterlevnad av de smittskyddsåtgärder som råder, och det kan på sikt vara mycket negativt för smittskyddet om lokalvårdaren på Karolinska eller toalettpappersansvarig på ICA Maxi börjar känna att "hell, varför ska JAG åka till jobbet och utsätta mig för smitta när alla utvecklare på Spotify sitter hemma och kuckilurar utom fara?". Däremot så fungerar den typen av resonemang rätt dåligt i det rådande mycket upptrissade samhällsklimatet.

Ett annat exempel är ju vad som delvis blev effekten av att Italien först valde att sätta ett antal "röda zoner" i karantän - några tog sitt pick och pack och drog söderut, och därmed kan en sådan åtgärd även få motsatt effekt (att smittan sprider sig än mer) om det vill sig illa. Ganska snabbt valde man då att istället sätta hela landet i karantän. Detsamma gäller skolstängningar, där folk kanske träffas på andra sätt och i andra konstellationer när de inte kan lämna barnen i skolan på dagarna. Till exempel anlitar farmor och mormor som barnvakt. Man kan verkligen inte räkna med att människors efterlevnad ska vara hundraprocenting (i alla fall inte om man inte lever i ett auktoritärt, censurerat och hierarkiskt samhälle), och då måste man även ta konsekvenserna av att folk inte följer riktlinjerna i beaktande.

Vilka konkreta svar är det du saknar? Sen får man ju komma ihåg att det inte finns något facit, ingen vet inte hur många veckor/månader/år(!) vi kan behöva dras med det här viruset.

Syftar du på Fritidsresors Lottie Knutsson nu, eller vilken kvinnlig samordnare är det du tänker på? Om det är Lottie vars insats blev väldigt positivt mottagen så var ju hon till skillnad från Tegnell väldigt skillad i att kommunicera tydligt - men så var hon heller ingen expert på myndighet utan utbildad journalist med mångårig erfarenhet av att arbeta som kommunikatör.

Bra text!

Klein
2020-03-15, 20:00
Vi svenskar kanske har en fördel i att landet har relativt låg befolkningstäthet och vi håller därtill avstånden till varandra ganska bra även lokalt, delar inte mat, kyssar inte varandra på kinden, spelar hellre datorspel än går på krogen osv.

Ekko
2020-03-15, 20:04
Lite orolig att Sverige inte tar tillräckligt många åtgärder tillräckligt tidigt för att undvika en ohanterlig situation.

Känns som det potentiellt är lite för mycket reaktivitet istället för proaktivitet.

TranceII
2020-03-15, 20:11
Din logik är fullkomligt skev. Hur i hela friden kan MER gränsöverskridande samarbete vara lösningen på problemen som den gränsfria världen skapar? :smash:

Självklart är lösningen att varje nation får råda sig själv och ha beredskap för kriser istället för att bara ta livet en dag i sänder som det är nu.

Vi står ganska långt ifrån varandra men även med 0 invandring och stark nationalism kan man ha starkt sammarbete mellan länder, eller hur? Även om Sverige blev mer oberoende av andra när det gäller mat och teknik så vore det ändå trevligt att om det sker en katastrof så finns andra länder där och hjälper till.

Som när det sker jordbävningar och hela samhällen raseras så är man inte ensam.

Starke75an
2020-03-15, 20:17
Ju varmare det blir, ju mer är vi ute i naturen och håller då ännu längre avstånd.

Baldr
2020-03-15, 20:18

Okej. I mina öron låter ständigt missade mål som alla andra förutsåg väldigt likt spekulation, inte påståenden utifrån tillgänglig information. På samma vis har jag svårt att få ihop Sveriges goda beredskap med dagens "kritiskt läge" (Olivia Wigzell) där anställda tvingas köpa egen skyddsutrustning. Får helt enkelt acceptera att jag trots sju år vid universitet inte förstår akademikerspråk.

Klein
2020-03-15, 20:24
Vi står ganska långt ifrån varandra men även med 0 invandring och stark nationalism kan man ha starkt sammarbete mellan länder, eller hur? Även om Sverige blev mer oberoende av andra när det gäller mat och teknik så vore det ändå trevligt att om det sker en katastrof så finns andra länder där och hjälper till.

Som när det sker jordbävningar och hela samhällen raseras så är man inte ensam.

Det är ju bara vissheten om att när det skiter sig så finns ingen hjälp att få som kan få någon att förbereda sig väl. Tex genom att inte bo i jordbävningsdrabbade områden, alltid ha matreserver hemma, inte försätta sig i skuld, ha alternativa inkomstströmmar, och sist men inte minst: inte förlita sig på att myndigheterna har kompetensen eller ens välviljan att leda dig rätt.

Klein
2020-03-15, 20:27
Ju varmare det blir, ju mer är vi ute i naturen och håller då ännu längre avstånd.

Många tror att det kommer en andra brutalare våg till hösten i oktober eller så. Det var så spanska sjukan uppförde sig om jag förstått det rätt.

Hemi
2020-03-15, 20:28
Vi svenskar kanske har en fördel i att landet har relativt låg befolkningstäthet och vi håller därtill avstånden till varandra ganska bra även lokalt, delar inte mat, kyssar inte varandra på kinden, spelar hellre datorspel än går på krogen osv.

Parantes,
Är det bara min uppfattning eller var det inte en period under 90 talet när svenskar började göra allt det där, mer kramar än någonsin förr, tom en del kindpussar, inga dataspel förstås och en extrem ökning av krog/livemusik/dance på stan. Runt 1990 - 1995 eller så?

Magnus N
2020-03-15, 20:36
Många tror att det kommer en andra brutalare våg till hösten i oktober eller så. Det var så spanska sjukan uppförde sig om jag förstått det rätt.

jepp.

Skulle denna pandemi uppföra sig på liknande så är det rimligt/logiskt att man vill försöka sprida första vågen så mycket som möjligt för att försöka immunisera så många som möjligt iofs som de sagt på nyheterna de vill

TranceII
2020-03-15, 20:41
Det är ju bara vissheten om att när det skiter sig så finns ingen hjälp att få som kan få någon att förbereda sig väl. Tex genom att inte bo i jordbävningsdrabbade områden, alltid ha matreserver hemma, inte försätta sig i skuld, ha alternativa inkomstströmmar, och sist men inte minst: inte förlita sig på att myndigheterna har kompetensen eller ens välviljan att leda dig rätt.

Inget vaccin eller medicin utvecklat utanför Sverige. Ingen olja.

Visst är det bra att vara förberedd men jag ser inte det negativa när folk hjälper varandra och jag ser inte hur det skulle vara mot din filosofi heller. Ibland går det åt helvete och om Sverige skulle vara väldigt självförsörjande men ändå drabbas av missväxt/svält så vill man väl att andra länder skulle kunna bidra och hjälpa till?

Hemi
2020-03-15, 21:00
Man pratar om Remdivisir i Sverige fast utvecklat i USA tror jag. Har fått licens.
Har hjälpt med Ebola? Och skall hjälpa mot detta.

svenbanan
2020-03-15, 21:02

Spanska sjukan var väl den första av de vanliga influensavirusen (asiaten-, hongkong-, svin-, fågel-, etc). Dessa har väl en tendens att mutera ganska snabbt vilket väl är en av anledningarna till att de just går i vågor. Det gör väl också att vacciering är lite svårt, eftersom ett vaccin för en av dessa influensavariationer inte ger mycket till skydd för nästa större variant. Vaccinationerna kanske täcker in de mindre och snabbare mutationerna inom samma infuensavariant dock, inget jag känner att jag har nån koll på.

WuFlu (bästa namnet tycker jag :D) är ju ett coronavirus, som MERS och SARS och är väl mer lik dessa än spanska sjukan skulle jag gissat på. Men det kanske finns andra karaktäristika som gör att WuFlu mer liknar spanska sjukan än de andra coronavirusen?

Hemi
2020-03-15, 21:03
Remdesivir var det.

wintersnowdrift
2020-03-15, 21:29
Okej. I mina öron låter ständigt missade mål som alla andra förutsåg väldigt likt spekulation, inte påståenden utifrån tillgänglig information. På samma vis har jag svårt att få ihop Sveriges goda beredskap med dagens "kritiskt läge" (Olivia Wigzell) där anställda tvingas köpa egen skyddsutrustning. Får helt enkelt acceptera att jag trots sju år vid universitet inte förstår akademikerspråk.

Vilka "alla andra" förutsåg vad? Alla smittskyddsexperter förstod ju såklart att risken för spridning av detta virus var reell, men att just Italien skulle bli hubben i Europa var det nog rätt få som förutsåg t.ex. Jag tycker snarare att de experter som uttalar sig (Rocklöv i Agenda just nu t.ex.) säger att det är "otroligt svårt" att veta exakt hur utvecklingen kommer bli. Diverse lekmän verkar däremot VÄLDIGT säkra.

Just-in-time-leveranser av medicinsk utrustning är faktiskt något som bl.a. Tegnell kritiserat länge, men det är väl tänkbart att man med "god beredskap" menar att man har någon sorts handlingsplan in place.

Bifftek
2020-03-15, 21:46
Varför har Italien så mycket mer döda i förhållande till smittade jämfört med alla andra?

Ekko
2020-03-15, 21:54
Varför har Italien så mycket mer döda i förhållande till smittade jämfört med alla andra?

Många odiagnoserade fall, är till största del anledningen, skulle jag tro. Sen finns det även andra faktorer som påverkar till viss del såklart.

Bifftek
2020-03-15, 21:56
Många odiagnoserade fall, är till största del anledningen, skulle jag tro. Sen finns det även andra faktorer som påverkar till viss del såklart.

Vad kan de andra faktorerna vara?

Ekko
2020-03-15, 22:02

Italien har en ganska gammal befolkning jämfört med många länder såsom t.ex Kina
https://www.scientificamerican.com/article/why-deaths-from-coronavirus-are-so-high-in-italy/

Sedan har många fall kommit väldigt snabbt där, så deras sjukvård är minst sagt överbelastad. De har inte lyckats hålla växten tillräckligt långsam för att vården inte ska bli hårt överbelastad.

Sen kanske det ligger något i detta http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=8112058&postcount=53 , det är jag dock inte tillräckligt påläst om för att uttala mig om.

Shotdowninflames
2020-03-15, 22:04
Parantes,
Är det bara min uppfattning eller var det inte en period under 90 talet när svenskar började göra allt det där, mer kramar än någonsin förr, tom en del kindpussar, inga dataspel förstås och en extrem ökning av krog/livemusik/dance på stan. Runt 1990 - 1995 eller så?

Helt riktigt, det fanns inga dataspel 1990-1995. Bra att du har koll !

Sasquatch
2020-03-15, 22:04
nl6tTwxzCi8

wintersnowdrift
2020-03-15, 22:06

Många äldre har smittats. Medelåldern på de döda i Italien är 81 år. Så här skriver The Lancet:

The mean age of those who died in Italy was 81 years and more than two-thirds of these patients had diabetes, cardiovascular diseases, or cancer, or were former smokers.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30627-9/fulltext

Ladugårdsdörr
2020-03-15, 22:25
Väldigt många kinesiska sömmerskor som jobbar i Italien, pga. "Made in Italy". Så det är inte ett långskott att smittspridningen fick en rivstart tack vare omfattade trafik mellan dessa kulinariska storheter.

Klein
2020-03-15, 22:31
Inget vaccin eller medicin utvecklat utanför Sverige. Ingen olja.

Visst är det bra att vara förberedd men jag ser inte det negativa när folk hjälper varandra och jag ser inte hur det skulle vara mot din filosofi heller. Ibland går det åt helvete och om Sverige skulle vara väldigt självförsörjande men ändå drabbas av missväxt/svält så vill man väl att andra länder skulle kunna bidra och hjälpa till?

Vi har ju en ökning i väst av tidigare utrotade sjukdomar som vi nu gladeligen importerar. Lösningen, återigen, är att stänga gränsen. Inte mer gränsöverskridande utbyten. Även världens överbefolkning beror ju på gränsöverskridande samarbeten. Fruktan av globalism är oaptitlig. Deal with it.

Hemi
2020-03-15, 22:35
Helt riktigt, det fanns inga dataspel 1990-1995. Bra att du har koll !

Jo men man kunde inte sitta mer än 20 minuter åt gången kanske 40 max eftersom man körde på TV skärm. Eller någon annan skärm med katoder.

Klein
2020-03-15, 22:39
Så är Sveriges strategi att låta alla inockuleras med viruset på naturlig väg med förhoppning om flockimmunitet? Jag får det intrycket. I Storbrittanien verkar detta ligga öppet på bordet:

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/13/herd-immunity-will-the-uks-coronavirus-strategy-work

To reach herd immunity, about 60% of the population would need to get ill and become immune, according to Sir Patrick Vallance, the government’s chief scientific adviser. Though it could need as much as 70% or more. Even scientists who understand the strategy are anxious. “I do worry that making plans that assume such a large proportion of the population will become infected (and hopefully recovered and immune) may not be the very best that we can do,” said Martin Hibberd, professor of emerging infectious disease at the London School of Hygiene & Tropical Medicine.

“Another strategy might be to try to contain [it] longer and perhaps long enough for a therapy to emerge that might allow some kind of treatment. This seems to be the strategy of countries such as Singapore. While this containment approach is clearly difficult (and may be impossible for many countries), it does seem a worthy goal; and those countries that can should aim to do.”

The government’s “nudge unit” seems to favour this strategy. Dr David Halpern, a psychologist who heads the Behavioural Insights Team, said on BBC News: “There’s going to be a point, assuming the epidemic flows and grows, as we think it probably will do, where you’ll want to cocoon, you’ll want to protect those at-risk groups so that they basically don’t catch the disease and by the time they come out of their cocooning, herd immunity’s been achieved in the rest of the population.”

But Anthony Costello, a paediatrician and former World Health Organization director, said that the UK government was out of kilter with other countries in looking to herd immunity as the answer. It could conflict with WHO policy, he said in a series of Twitter posts, which is to contain the virus by tracking and tracing all cases. He quoted Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus, the WHO director general, who said: “The idea that countries should shift from containment to mitigation is wrong and dangerous.”

Herd immunity might not even last, Costello said. “Does coronavirus cause strong herd immunity or is it like flu where new strains emerge each year needing repeat vaccines? We have much to learn about Co-V immune responses.” Vaccines, he said, were a much safer way of bringing it about.

https://www.theguardian.com/world/live/2020/mar/14/coronavirus-live-updates-uk-us-australia-italy-europe-school-shutdown-sport-events-cancelled-latest-update-news?page=with:block-5e6c9e8a8f085c6327bbfcb8#block-5e6c9e8a8f085c6327bbfcb8

World Health Organization spokeswoman Margaret Harris has questioned the UK’s approach to developing “herd immunity” against Covid-19.

Dr Harris told BBC Radio 4’s Today: “We don’t know enough about the science of this virus, it hasn’t been in our population for long enough for us to know what it does in immunological terms.

“Every virus functions differently in your body and stimulates a different immunological profile. We can talk theories, but at the moment we are really facing a situation where we have got to look at action.”

TranceII
2020-03-15, 22:40
Vi har ju en ökning i väst av tidigare utrotade sjukdomar som vi nu gladeligen importerar. Lösningen, återigen, är att stänga gränsen. Inte mer gränsöverskridande utbyten. Även världens överbefolkning beror ju på gränsöverskridande samarbeten. Fruktan av globalism är oaptitlig. Deal with it.

Är inte den ökningen i väst anti-vaxers som åker på semester för det mesta?

Klein
2020-03-15, 22:44
Är inte den ökningen i väst anti-vaxers som åker på semester för det mesta?

Det håller jag för föga troligt men det är likväl irrelevant vilka som står för spridningen då lösningen i vilket fall är att tighta till gränserna.

Klein
2020-03-15, 22:48

Som sagt var gammal befolkning men även väldigt social och närgången befolkning över alla åldrar.

https://ouritalianadventurecom.files.wordpress.com/2016/11/greeting.jpg

Social distansering är det absolut bästa sättet att minska på spridningen.

Klein
2020-03-15, 23:07
jepp.

Skulle denna pandemi uppföra sig på liknande så är det rimligt/logiskt att man vill försöka sprida första vågen så mycket som möjligt för att försöka immunisera så många som möjligt iofs som de sagt på nyheterna de vill

Låter helt ologiskt. Vågen måste planas ut med social distansering annars kollapsar sjukvården. Samma gäller under nästa våg.

Sedan är det väl ingen som vet i nuläget hur immunisering funkar för detta virus. Hur länge det varar, hur viruset anpassar sig, och om naturlig inockulering ens åstadkommer detta. Helt sinnessjukt att experimentera på ett helt folk.

PixelMiner
2020-03-15, 23:08

Enligt följande studie så har Italien haft större andel döda även i de "vanliga" säsongsinfluensorna under åren 2013-2016:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1201971219303285

Diomedea exulans
2020-03-15, 23:25
Och dejting, bör man lägga det på is till hösten?

r3mpuh
2020-03-15, 23:32
Och dejting, bör man lägga det på is till hösten?Folk på tinder kan inte sprida Coronaviruset, har du inte hört?

Säkrast vore väl rimligtvis att invänta tills 2021/vaccin infaller innan du äntrar en biograf nästa gång Dio.

Klein
2020-03-15, 23:33

Nej.

https://i.pinimg.com/236x/c0/18/78/c0187834ebbe4a488c7a6454d291e2a8--hollywood.jpg

Ekko
2020-03-15, 23:34

Vad är mer romantiskt än att dela viruset tillsammans?

r3mpuh
2020-03-15, 23:38
Vad är mer romantiskt än att dela viruset tillsammans?"Jag har HIV, vill du hångla?"

Brofessorn
2020-03-15, 23:40

https://i0.wp.com/www.ghpage.com/wp-content/uploads/2020/03/uiuiuii.png

Diomedea exulans
2020-03-16, 00:10
Apropå det har jag inte undgått att notera att raggning blivit en smula lättare den senaste veckan eller två. Jag kan inte låta bli att undra om det beror på fenomenet att folk blir mer lössläppta när de tror att undergången nalkas?

PixelMiner
2020-03-16, 00:27

apllk7QDGeQ?t=47

Vinter
2020-03-16, 02:34

Som ledare borde han delegera den uppgiften efter första runda av oklara besked. Kan vara så att media är del av problemet då de är snabbt ute och rapporterar det han säger, men det går att göra bättre. En kommunikatör hade i detta fallet varit nästan A och O.

Vinter
2020-03-16, 03:04
Vilka "alla andra" förutsåg vad? Alla smittskyddsexperter förstod ju såklart att risken för spridning av detta virus var reell, men att just Italien skulle bli hubben i Europa var det nog rätt få som förutsåg t.ex. Jag tycker snarare att de experter som uttalar sig (Rocklöv i Agenda just nu t.ex.) säger att det är "otroligt svårt" att veta exakt hur utvecklingen kommer bli. Diverse lekmän verkar däremot VÄLDIGT säkra.

Just-in-time-leveranser av medicinsk utrustning är faktiskt något som bl.a. Tegnell kritiserat länge, men det är väl tänkbart att man med "god beredskap" menar att man har någon sorts handlingsplan in place.

Vad jag ser är en brist på lägesbeskrivning från de ansvariga myndigheterna. Det som är oroande är just den oklara kommunikationen som gör att även" experter" hamnar i olika ordväxlingar, det borde vara ett varningstecken. Myndigheten har nått viktigt att fixa där.

Vad gäller lekmän, de gör väl samma analys som jag, det vill säga de jämför de olika åtgärderna länder genomför för att identifiera vilken strategi landet har.
Jag jobbar med olika typer av analyser, så jag utgår från vad jag ser och läser olika direktiv de gett till vården. Den röda tråden.

Som det ser ut idag så försöker Sverige följa Sydkoreas plan, det vill säga man satsar det mesta på spårning och personlig isolering. Det kräver dock väldigt mycket personligt ansvar, men är mindre skadligt för samhället om det fungerar. Det ser vi eftersom myndigheten utökat antalet test till närmre 5000, Sydkorea har genomfört 10000 dagligen sedan flera veckor. Vårt samhälle och äldrevården är snarlik Koreas.

Danmark och Norge har följt Italiens plan, karantän och fysiska barriärer. Det återstår att se hur det fungerar i Europa. Eftersom det inte går att upprätthålla så länge.

Jag förstår vad Tegnell säger, men det är fel forum och sitta och spekulera i media just nu. Jag skippar media eftersom det blivit för mycket blaj kring allt. WHO och Myndigheten borde vara största informationskällan för folk. Men man kan även skylla på media eftersom det finns ett egenintresse av sensationalism.

spoon
2020-03-16, 04:41
Informativ tråd. Liket kolozzeum lever upp ibland.

Magnus N
2020-03-16, 06:14
Låter helt ologiskt. Vågen måste planas ut med social distansering annars kollapsar sjukvården. Samma gäller under nästa våg.

Sedan är det väl ingen som vet i nuläget hur immunisering funkar för detta virus. Hur länge det varar, hur viruset anpassar sig, och om naturlig inockulering ens åstadkommer detta. Helt sinnessjukt att experimentera på ett helt folk.

Ja, tycker inte själv det verkar vara en bra ide att testa detta med flockimmunitet innan man vet hur viruset hanteras.

Bara att denna teori / strategi var något som msm skrev om att myndigheterna funderade på.

Shotdowninflames
2020-03-16, 08:01
Jo men man kunde inte sitta mer än 20 minuter åt gången kanske 40 max eftersom man körde på TV skärm. Eller någon annan skärm med katoder.

..förutom Civilization

King Grub
2020-03-16, 08:10
Behandling om man drabbas. Granskad artikel.

At the end of December 2019, a novel coronavirus (COVID-19) caused an outbreak in Wuhan, and has quickly spread to all provinces in China and 26 other countries around the world, leading to a serious situation for epidemic prevention. So far, there is still no specific medicine. Previous studies have shown that chloroquine phosphate (chloroquine) had a wide range of antiviral effects, including anti-coronavirus. Here we found that treating the patients diagnosed as novel coronavirus pneumonia with chloroquine might improve the success rate of treatment, shorten hospital stay and improve patient outcome. In order to guide and regulate the use of chloroquine in patients with novel coronavirus pneumonia, the multicenter collaboration group of Department of Science and Technology of Guangdong Province and Health Commission of Guangdong Province for chloroquine in the treatment of novel coronavirus pneumonia developed this expert consensus after extensive discussion. It recommended chloroquine phosphate tablet, 500mg twice per day for 10 days for patients diagnosed as mild, moderate and severe cases of novel coronavirus pneumonia and without contraindications to chloroquine.

Zhonghua Jie He He Hu Xi Za Zhi. 2020 Mar 12;43(3):185-188. Expert consensus on chloroquine phosphate for the treatment of novel coronavirus pneumonia.

http://rs.yiigle.com/yufabiao/1182323.htm

Brofessorn
2020-03-16, 09:02
Är det inte bara remdesivir som tillåtits för behandling i Sverige? Jag läser nästan ingenting om klorokin trots att det är billigast och kineserna hyllat det länge nu.

40plus
2020-03-16, 09:30
Är det inte bara remdesivir som tillåtits för behandling i Sverige? Jag läser nästan ingenting om klorokin trots att det är billigast och kineserna hyllat det länge nu.

With all due respect, kineserna hyllar också Mao och noshörningshorn.

Brofessorn
2020-03-16, 09:49
With all due respect, kineserna hyllar också Mao och noshörningshorn.

Det europeiskupptäckta klorokin är inte lika effektivt som kinesisk folkmedicin när det gäller att hävda Kinas herravälde och överlägsenhet. Västerländska forskare har också påstått att det är effektivt.

---

Ralph Baric en forskare med åratal av erfarenhet gällande coronavirus, var med i gårdagens This Week in Virology. http://www.microbe.tv/twiv/twiv-591/

Urdrag från en sammanfattning (https://medium.com/@hpcngmoh/you-will-be-hard-pressed-to-find-higher-quality-virological-information-during-this-outbreak-as-a1c7b53d686a):

4:45 —
“There’s no question that there’s community spread & there’s no question that there is asymptomatic spread & there’s no question that we are now in a full blown pandemic. There’s no question that there are undetected networks and transmission chains that exist across the [United States] that are infecting additional people.”

13:17 — It is fairly likely that the number of undetected cases is significantly higher than detected ones currently & if that ends up being true, the mortality rate will drop accordingly.

15:35 — You can almost certainly expect that there will be some degree of immunity to this virus once someone has been infected and subsequently recovers. However, in MERS, people tend to have a high degree of immunity soon after recovering, which then weakens over the next 1–2 years. This continues until you eventually end up with background-levels of detectable antibodies against the virus. In some cases however, the presence of antibodies could only be detected for 1–2 months.

16:57 — No one knows how coronaviruses maintain themselves in human populations. They don’t rapidly mutate like Influenza where you have 130+ common types of it endemic in humans (there are ~4 coronaviruses endemic to humans)… There is a hypothesis that coronaviruses can cause acute infection when they first make the zoonotic jump to humans, which they leverage to become endemic with humans by causing only mild disease from then on.

40:15 — Vast majority of people do not require hospitalization. 18% of people require some sort of respiratory support. People who develop acute respiratory distress syndrome (ARDS) are at high risk for death. There have only been two pathology reports but Dr. Baric speculates that the most likely prognosis is that the virus destroys cells in the alveoli that line the parts of the lungs that diffuse oxygen into your bloodstream. When they die, it exposes your lungs to bodily fluids that can then diffuse into the lungs.

“The little balloons that transmit oxygen to your blood stream become water balloons so you drown in your own fluids.”

The other primary way people die is due to your body layering cells to repair the damaged alveoli cells, but the thickness ends up being too great to diffuse oxygen afterwards so you suffocate. This is exactly the same type of disease that SARS, MERS, H5N1 & H7N9 cause. The NIH has spent hundreds of millions on trying to improve our ability to treat this disease & their work has decreased the mortality rate of ARDS from ~50% to ~30% over the last few decades.

wintersnowdrift
2020-03-16, 09:58
Som ledare borde han delegera den uppgiften efter första runda av oklara besked. Kan vara så att media är del av problemet då de är snabbt ute och rapporterar det han säger, men det går att göra bättre. En kommunikatör hade i detta fallet varit nästan A och O.

Jag håller med. Det var ju precis det som gjorde att Lottie Kuntsson och kungen (!) ingjöt förtroende under tsunamikatastrofen medan regeringen och UD irrade omkring eller gick på teater. Samtidigt förstår jag tanken med att låta statsepidemiologen - som ändå är landets högste ämbetsman på ämnet smittskydd - tala till folket för att med lite auktoritet skapa förtroende. Problemet är att ämnet är väldigt osäkert och komplext, samtidigt som tillgången till överflöd av information via nätbaserade och sociala medier gör att människor söker alternativa sanningar. Så kanske hade det varit svårt att nå fram med enhetlig information oavsett vem man satt i första ledet.

Vad jag ser är en brist på lägesbeskrivning från de ansvariga myndigheterna. Det som är oroande är just den oklara kommunikationen som gör att även" experter" hamnar i olika ordväxlingar, det borde vara ett varningstecken. Myndigheten har nått viktigt att fixa där.

Min egen erfarenhet från forsknings- och expert-på-myndighetsvärlden är att det ofta finns minst två läger som i normalfallet för ett passivt aggressivt status quo-krig där den ena sidan kritiserar metodik, tolkningar och förslag som den andra sidan kommer upp med. Jag tycker mig ana den typen av motsättningar även inom den (i sammanhanget mycket lilla) klick epidemiologer och smittskyddsexperter som finns i Sverige. Ena sidan tycker att FHM med Tegnell i spetsen fattar bra beslut, andra tycker att data tyder på att man borde ta till ännu skarpare åtgärder. Det är snarare naturligt att man är oense - man får också komma ihåg att det krävs vissa specifika egenskaper för att ta sig långt inom forskningen, typ att man inte är en konflikträdd, konsensussträvande individ med stor omtanke om sina medmänniskors egon, utan snarare att man är en mer eller mindre excentrisk kärring-mot-strömmen med ledstjärnan "att tänka fritt är stort men att tänka rätt är större" i allt man gör.

Vad gäller lekmän, de gör väl samma analys som jag, det vill säga de jämför de olika åtgärderna länder genomför för att identifiera vilken strategi landet har.
Jag jobbar med olika typer av analyser, så jag utgår från vad jag ser och läser olika direktiv de gett till vården. Den röda tråden.

Som det ser ut idag så försöker Sverige följa Sydkoreas plan, det vill säga man satsar det mesta på spårning och personlig isolering. Det kräver dock väldigt mycket personligt ansvar, men är mindre skadligt för samhället om det fungerar. Det ser vi eftersom myndigheten utökat antalet test till närmre 5000, Sydkorea har genomfört 10000 dagligen sedan flera veckor. Vårt samhälle och äldrevården är snarlik Koreas.

Danmark och Norge har följt Italiens plan, karantän och fysiska barriärer. Det återstår att se hur det fungerar i Europa. Eftersom det inte går att upprätthålla så länge.

Jag förstår vad Tegnell säger, men det är fel forum och sitta och spekulera i media just nu. Jag skippar media eftersom det blivit för mycket blaj kring allt. WHO och Myndigheten borde vara största informationskällan för folk. Men man kan även skylla på media eftersom det finns ett egenintresse av sensationalism.

Angående ditt sista stycke så är det ju en informationsmässigt svår tid att hantera en sådan här kris. Fake News, trollfabriker, propaganda, en vilja från ett antal aktörer att utnyttja en pandemi för att så split i samhällen och demontera demokratin. Kinas "kritik" av Sveriges hantering av corona i kölvattnet av Gui Minhai-frågan är ett utmärkt exempel, och även det faktum att både USA och Kina försöker utmåla varandra som ansvariga för virusutbrottet.

Langster
2020-03-16, 11:18
Jag håller med. Det var ju precis det som gjorde att Lottie Kuntsson och kungen (!) ingjöt förtroende.

Kuntsson, känns som ett internationellt gångbart namn :laugh:

PureWhey
2020-03-16, 11:19

PureWhey
2020-03-16, 11:21
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/analys-coronaviruset-bra-for-klimatet-anda-ar-det-svart-att-gladjas

"Analys: ”Coronaviruset bra för klimatet – ändå är det svårt att glädjas”

Dummaste rubriken den här veckan, blir nog svår att slå till söndag.

"Det är inte så här som klimatutsläppen ska ner. "

Genialiska skrivningar.

wintersnowdrift
2020-03-16, 12:25

Hahaha! Freudianskt

wintersnowdrift
2020-03-16, 12:33
Bra text!

Tack :)

Informativ tråd. Liket kolozzeum lever upp ibland.

Ja, det är rätt svårt att få till diskussioner på en bra nivå i sociala medier i dagsläget när varenda influencer plötsligt är smittskyddsexpert. Tycker också att den här tråden varit bra (och det beror väl till stor del på att somliga användare bannats).

Vinter
2020-03-16, 12:40
Jag håller med. Det var ju precis det som gjorde att Lottie Kuntsson och kungen (!) ingjöt förtroende under tsunamikatastrofen medan regeringen och UD irrade omkring eller gick på teater. Samtidigt förstår jag tanken med att låta statsepidemiologen - som ändå är landets högste ämbetsman på ämnet smittskydd - tala till folket för att med lite auktoritet skapa förtroende. Problemet är att ämnet är väldigt osäkert och komplext, samtidigt som tillgången till överflöd av information via nätbaserade och sociala medier gör att människor söker alternativa sanningar. Så kanske hade det varit svårt att nå fram med enhetlig information oavsett vem man satt i första ledet.

Min egen erfarenhet från forsknings- och expert-på-myndighetsvärlden är att det ofta finns minst två läger som i normalfallet för ett passivt aggressivt status quo-krig där den ena sidan kritiserar metodik, tolkningar och förslag som den andra sidan kommer upp med. Jag tycker mig ana den typen av motsättningar även inom den (i sammanhanget mycket lilla) klick epidemiologer och smittskyddsexperter som finns i Sverige. Ena sidan tycker att FHM med Tegnell i spetsen fattar bra beslut, andra tycker att data tyder på att man borde ta till ännu skarpare åtgärder. Det är snarare naturligt att man är oense - man får också komma ihåg att det krävs vissa specifika egenskaper för att ta sig långt inom forskningen, typ att man inte är en konflikträdd, konsensussträvande individ med stor omtanke om sina medmänniskors egon, utan snarare att man är en mer eller mindre excentrisk kärring-mot-strömmen med ledstjärnan "att tänka fritt är stort men att tänka rätt är större" i allt man gör.

Angående ditt sista stycke så är det ju en informationsmässigt svår tid att hantera en sådan här kris. Fake News, trollfabriker, propaganda, en vilja från ett antal aktörer att utnyttja en pandemi för att så split i samhällen och demontera demokratin. Kinas "kritik" av Sveriges hantering av corona i kölvattnet av Gui Minhai-frågan är ett utmärkt exempel, och även det faktum att både USA och Kina försöker utmåla varandra som ansvariga för virusutbrottet.

Det jag läst om Tegnell är att han ibland refererar till "Tung brittisk forskning" så det är ingen slump att Sverige och Storbritannien valt liknande strategi.
Min kritik mot Tegnell är att han gillar att spekulera och vet inte när hans ska säga "ingen kommentar/jag vet inte" Någon journalist frågade om fotbollsallsvenskan och dess framtid, och han svarade nått spekulativt som printades i Expressen. Kanske inte det smidigaste.
Ja vi söker en Lotti Knutsson som kan steppa fram.

Jag har arbetat en hel del forskare "inom spektrat" som inte har jättesympatiska personligheter, men är bra på sitt jobb. Jag skulle dock inte släppa fram någon av dem att prata. Det skulle bli media-slakt.

Men ja nu sitter vi i en strategi som kräver extremt mycket personligt ansvar från befolkningen, det positiva med det är att svensk ekonomi inte sänks helt som vid karantän. Och det finns möjlighet att handla och leva relativt normalt i vissa fall..

Det politiska narrativet är inte intressant just nu, tycker jag ser lite vändning på den fronten nu när det börjar bli lite mer allvarligt. Orkar inte med vissa sociala medier, och jag hoppas fler skippar den biten ett tag.

trädgårdsmöbel
2020-03-16, 12:55
I en stad i Illinois USA har de förbjudit försäljning av ammunition nu under Corona. Riktigt fult gjort med tanke på hur fort det går innan de börjar plundra (med tanke på Katrina osv).

Det är som att tanken bakom är att vi har resignerat inför plundring, men vi kan se till att plundrare inte blir skjutna.

Agitator
2020-03-16, 12:59
Förbjudit försäljning av ammunition. LOL, snacka om tandlöst. Varenda person som behöver ammunition i USA har redan några askar liggandes eller känner någon som sitter på extremt stort lager av ammunition inför domedagsscenarion.

Tandlöst minst sagt.

wintersnowdrift
2020-03-16, 13:01
Det jag läst om Tegnell är att han ibland refererar till "Tung brittisk forskning" så det är ingen slump att Sverige och Storbritannien valt liknande strategi.
Min kritik mot Tegnell är att han gillar att spekulera och vet inte när hans ska säga "ingen kommentar/jag vet inte" Någon journalist frågade om fotbollsallsvenskan och dess framtid, och han svarade nått spekulativt som printades i Expressen. Kanske inte det smidigaste.
Ja vi söker en Lotti Knutsson som kan steppa fram.

Jag har arbetat en hel del forskare "inom spektrat" som inte har jättesympatiska personligheter, men är bra på sitt jobb. Jag skulle dock inte släppa fram någon av dem att prata. Det skulle bli media-slakt.

Men ja nu sitter vi i en strategi som kräver extremt mycket personligt ansvar från befolkningen, det positiva med det är att svensk ekonomi inte sänks helt som vid karantän. Och det finns möjlighet att handla och leva relativt normalt i vissa fall..

Det politiska narrativet är inte intressant just nu, tycker jag ser lite vändning på den fronten nu när det börjar bli lite mer allvarligt. Orkar inte med vissa sociala medier, och jag hoppas fler skippar den biten ett tag.

He, jo alltså växelverkan mellan Tegnell och medierna är inte helt optimal. Jag var inne i ett kommentarsfält på Facebook igår och där blir man ju allmänt mörkrädd - bl.a. folk som skriver rakt ut att Tegnell checkar av alla punkter för att vara psykopat och borde avsättas omedelbart baserat på detta? Alltså jeez, jag antar att det är en del av en panikreaktion som vissa hamnar i.

Egentligen kräver alla strategier stort personligt ansvar, även den hårdaste av karantän (om man inte lägger enorma resurser på regelefterlevnad och sätter in typ polis/militär). Jag förstår tanken med att i första hand prioritera åtgärder som är relativt enkla att följa och som man kan hålla i länge. Sen om det räcker för att stoppa smittan, ja det vet vi ju inte.

Vinter
2020-03-16, 13:05
I en stad i Illinois USA har de förbjudit försäljning av ammunition nu under Corona. Riktigt fult gjort med tanke på hur fort det går innan de börjar plundra (med tanke på Katrina osv).

Det är som att tanken bakom är att vi har resignerat inför plundring, men vi kan se till att plundrare inte blir skjutna.

Det är mest symboliskt, borde bara vara några mil till nästa Walmart.

lördagsgrogg
2020-03-16, 13:52

Nejdå det är inte tjänstefel utan just den kompetens man skulle kunna förvänta sig. Att förbereda sig för flera olika framtida scenarior är en del i själva uppdraget.

I det här fallet är det knappast något otroligt scenario att smittspridningen kommer att ske på precis på samma sätt i Sverige som i alla andra länder.

Tillgänglig information här hemma hos mig är för övrigt att det inte brinner. Med din logik bör det således vara ett otroligt resursslöseri att skaffa en brandsläckare.

r1kkie
2020-03-16, 13:57
Nejdå det är inte tjänstefel utan just den kompetens man skulle kunna förvänta sig. Att förbereda sig för flera olika framtida scenarior är en del i själva uppdraget.

I det här fallet är det knappast något otroligt scenario att smittspridningen kommer att ske på precis på samma sätt i Sverige som i alla andra länder.

Tillgänglig information här hemma hos mig är för övrigt att det inte brinner. Med din logik bör det således vara ett otroligt resursslöseri att skaffa en brandsläckare.

Snarare förslag som att parkera brandkåren 24/7 utanför som florerat. Då är en brandsläckare väldigt resurssnålt. :)

Baldr
2020-03-16, 14:13
"Man ska jobba hemifrån nu om man kan göra det, säger Anders Tegnell." :coffee:

wintersnowdrift
2020-03-16, 14:19

Fast varken jag eller FHM har sagt att man inte ska förbereda sig för olika scenarier. Det jag kommenterat är vilken information en myndighet ska gå ut med i olika lägen. När Stockholms sportlovsresenärer kom hem från Italien hade mig veterligen två andra länder en betydande samhällsspridning (förutom Kina): Iran och Sydkorea. Därefter har situationen eskalerat i hela Europa och bedömningen från måttlig till hög risk för samhällsspridning ändrade FHM förra söndagen eller måndagen om jag inte minns fel, när det allra första fallet av icke-reserelaterad smitta konstaterades.

En korrekt analogi till brandsläckaren är snarare att ha ett lager av skyddsutrustning inom sjukvården (vilket just-in-time sjukvården inte har haft), en plan för hur man ställer om sjukvården till andra behov, samt en plan för vilka åtgärder som är evidensbaserat mest effektiva i vilka lägen.

PureWhey
2020-03-16, 14:50
"Man ska jobba hemifrån nu om man kan göra det, säger Anders Tegnell." :coffee:

Det är ju inte rättvist mot personerna som inte har möjlighet att jobba hemifrån. Skämmes herr Tegnell.

Tycker en insatsgrupp med Gudrun Schyman i spetsen skall leda dessa frågor för att inkludera alla personer, allas behov och se till att det blir jämnt för alla.

Klein
2020-03-16, 15:36
Det är ju inte rättvist mot personerna som inte har möjlighet att jobba hemifrån. Skämmes herr Tegnell.

Tycker en insatsgrupp med Gudrun Schyman i spetsen skall leda dessa frågor för att inkludera alla personer, allas behov och se till att det blir jämnt för alla.

Först när alla har coronaviruset är Sverige ett jämlikt land! Vill du inte hänga med någon som är smittad så är du en coronafob.

Snubben
2020-03-16, 15:38
Först när alla har coronaviruset är Sverige ett jämlikt land! Vill du inte hänga med någon som är smittad så är du en coronafob.

:d

Låt ropen skalla virus åt alla!

Hemi
2020-03-16, 15:53
Förbjudit försäljning av ammunition. LOL, snacka om tandlöst. Varenda person som behöver ammunition i USA har redan några askar liggandes eller känner någon som sitter på extremt stort lager av ammunition inför domedagsscenarion.

Tandlöst minst sagt.

Ja, vid orkaner och jordbävningar stängs allting ned/slås ut nästan, snabbt. Nu går det långsammare men vi får se hur det blir. särskilt för folk som lever dag för dag med mat i fattigare delar.

Baldr
2020-03-16, 17:11
Tragiskt.

Spanish football coach dies from coronavirus aged 21

According to Spanish newspaper Malaga Hoy, Garcia was advised to seek further medical help after struggling to breathe, and was told that he had both coronavirus and pneumonia.

However, he was also told that he had leukaemia, which increased the level of risk that he was exposed to after contracting the virus.

"The hospital rang me at 7pm on Sunday to say his condition had stabilised, but then an hour later because of the coronavirus and (cancer) ... I do not believe it. It seems impossible to me."

https://www.independent.co.uk/sport/football/european/francisco-garcia-death-coronavirus-malaga-spain-football-coach-leukaemia-a9404566.html

baggard
2020-03-16, 17:37
Tragiskt.

Spanish football coach dies from coronavirus aged 21

https://www.independent.co.uk/sport/football/european/francisco-garcia-death-coronavirus-malaga-spain-football-coach-leukaemia-a9404566.html

Wow. "he was also told that he had leukaemia"

Så han åkte på corona och fick i samma sväng veta att han hade cancer? God damn.

Diomedea exulans
2020-03-16, 17:37

Jesus hängde ju med spetälska. Följer du inte Jesus exempel?

Hemi
2020-03-16, 17:39
Wow. "he was also told that he had leukaemia"

Så han åkte på corona och fick i samma sväng veta att han hade cancer? God damn.

Det omvända kan gälla andra då man inte testar längre. Så siffrorna, smittade/döda stämmer inte helt troligtvis åt något håll.

Ekko
2020-03-16, 17:58
Detta tycker jag var intressant, de som blev smittade och därigenom immuna i första vågen mot spanish flu klarade sig bättre, men behöver så klart inte bli så igen:

The fact that most of those who recovered from first-wave infections had become immune showed that it must have been the same strain of flu. This was most dramatically illustrated in Copenhagen, which escaped with a combined mortality rate of just 0.29% (0.02% in the first wave and 0.27% in the second wave) because of exposure to the less-lethal first wave.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Spanish_flu#Deadly_second_wave

wintersnowdrift
2020-03-16, 18:03
Såg precis den här, den kanske redan är delad i tråden men den är än mer aktuell idag. En brittisk läkare förklarar på ett mycket mer pedagogiskt sätt än vad Anders Tegnell förmår varför olika åtgärder (t.ex. hemjobb, skolstängning, karantän osv) är lämpliga vid olika stadier i en pandemi:

nl6tTwxzCi8

Sasquatch
2020-03-16, 18:11
Såg precis den här, den kanske redan är delad i tråden men den är än mer aktuell idag. En brittisk läkare förklarar på ett mycket mer pedagogiskt sätt än vad Anders Tegnell förmår varför olika åtgärder (t.ex. hemjobb, skolstängning, karantän osv) är lämpliga vid olika stadier i en pandemi:

nl6tTwxzCi8
Den är bra, men som andra har påpekat skulle analogin funka bättre med öl än vatten pga inkubationstiden och asymptomatiska infektioner. Man måste sluta hälla en bra bit innan det rinner över eftersom skummet fortsätter stiga ett tag efter.

Gregow
2020-03-16, 18:15
Hörde från brorsan att hans chef kommit hem från skidsemester i Italien, med feber och hosta. Hon blev förbannad när folk sade åt henne att gå hem. Inte heller fick någon jobba hemifrån. På ett IT-företag.

Själv bråkade jag lite med ledningen när de gick ut med riktlinjer att folk från utsatta områden kan återgå till arbetet om de inte uppvisar symptom. En själv tyckte att två veckors extra, betald, semester vore ett rimligt pris för att undvika onödig spridning.

Har även påpekat att alla som kan bör jobba hemifrån. Kör minibemanning på kontoren och stäng alla receptioner.

"Vi följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer" heter det.

Nu kan vissa i Stockholm tillåtas jobba hemma, men långt ifrån alla som har möjlighet. De som löper störst risk att smittas och sprida smittan ska förstås jobba som vanligt.

Själv tycker jag det är kul att tvingas åka via Arlanda varje dag.

Baldr
2020-03-16, 18:23
Den är bra, men som andra har påpekat skulle analogin funka bättre med öl än vatten pga inkubationstiden och asymptomatiska infektioner. Man måste sluta hälla rätt långt innan det rinner över eftersom skummet fortsätter stiga ett tag efter.

För att inte tala om att den borde åtminstone halvfull när man börjar. Skulle vilja se konkreta siffror. "Flatten the curve" har varit ett återkommande tema i över tio år som alla känner till men kan man basera sin respons på det? Joscha Bach försökte sig på att uppskatta USA utifrån deras ICU. Är personligen kritisk till hans siffror men detta blev resultatet:

https://i.imgur.com/TYjRpKk.png

Hövdingen
2020-03-16, 18:33
Y7nZ4mw4mXw

wintersnowdrift
2020-03-16, 18:33
Den är bra, men som andra har påpekat skulle analogin funka bättre med öl än vatten pga inkubationstiden och asymptomatiska infektioner. Man måste sluta hälla en bra bit innan det rinner över eftersom skummet fortsätter stiga ett tag efter.

Visst, och svårigheten är ju att veta exakt hur mycket denna öl bubblar upp och vad som är den perfekta timingen för att strypa tillflödet.

Hörde från brorsan att hans chef kommit hem från skidsemester i Italien, med feber och hosta. Hon blev förbannad när folk sade åt henne att gå hem. Inte heller fick någon jobba hemifrån. På ett IT-företag.

Själv bråkade jag lite med ledningen när de gick ut med riktlinjer att folk från utsatta områden kan återgå till arbetet om de inte uppvisar symptom. En själv tyckte att två veckors extra, betald, semester vore ett rimligt pris för att undvika onödig spridning.

Har även påpekat att alla som kan bör jobba hemifrån. Kör minibemanning på kontoren och stäng alla receptioner.

"Vi följer Folkhälsomyndighetens riktlinjer" heter det.

Nu kan vissa i Stockholm tillåtas jobba hemma, men långt ifrån alla som har möjlighet. De som löper störst risk att smittas och sprida smittan ska förstås jobba som vanligt.

Själv tycker jag det är kul att tvingas åka via Arlanda varje dag.

Rent allmänt tycker jag att alla företag som kan men inte tillåter/möjliggör distansarbete även i vanliga fall är totala idioter och jag kommer aldrig någonsin ta anställning på en sådan arbetsplats. Jag jobbar hemifrån flera dagar per vecka även i vanliga fall och det är mina mest effektiva och produktiva arbetsdagar, till skillnad från när jag hänger på kontoret och fikar, spelar pingis och skvallrar med kollegor.

Fysiska möten har absolut sin poäng för t.ex. relationsbyggande och kreativt utbyte, men rent allmänt tycker jag att digitala möten brukar vara mer effektiva och fokuserade. Om det kommer något positivt ur detta så hoppas jag att fler företag förstår att mobilt arbete bör vara en del av så många organisationer som möjligt, om inte annat så för att möjliggöra en kontinuerlig verksamhet i situationer som dessa.

Gregow
2020-03-16, 18:42
Rent allmänt tycker jag att alla företag som kan men inte tillåter/möjliggör distansarbete även i vanliga fall är totala idioter och jag kommer aldrig någonsin ta anställning på en sådan arbetsplats. Jag jobbar hemifrån flera dagar per vecka även i vanliga fall och det är mina mest effektiva och produktiva arbetsdagar, till skillnad från när jag hänger på kontoret och fikar, spelar pingis och skvallrar med kollegor.

Fysiska möten har absolut sin poäng för t.ex. relationsbyggande och kreativt utbyte, men rent allmänt tycker jag att digitala möten brukar vara mer effektiva och fokuserade. Om det kommer något positivt ur detta så hoppas jag att fler företag förstår att mobilt arbete bör vara en del av så många organisationer som möjligt, om inte annat så för att möjliggöra en kontinuerlig verksamhet i situationer som dessa.
På min tjänst testades det ett tag. Funkade för det mesta bra men eftersom några få misskötte sig tog man bort möjligheten med ursäkt om att arbetsgivaren måste ha koll på att arbetsmiljön blir bra.

De tekniska förutsättningarna finns redan på plats och används regelbundet vid fältarbete.

Därav också mitt förslag att köra på minimibemanning på kontoren. Vissa saker måste hållas igång men det är enkelt fixat med ett roterande schema, plus att man inte måste bemanna kontoren varje dag.

Men se, det gick inte.

wintersnowdrift
2020-03-16, 18:45
Britternas livepresskonferenser med Boris och deras "chief medical officer" (jag är osäker på om det är motsvarande statsepidemiolog) Chris Whitty och "chief scientific adviser" Patrick Vallance är också väldigt informativa imho. Boris avslutar en precis nu där de råder människor till att undvika restauranger, pubar och resor. Skolorna i UK stänger inte på bred front än.

wintersnowdrift
2020-03-16, 18:50
På min tjänst testades det ett tag. Funkade för det mesta bra men eftersom några få misskötte sig tog man bort möjligheten med ursäkt om att arbetsgivaren måste ha koll på att arbetsmiljön blir bra.

De tekniska förutsättningarna finns redan på plats och används regelbundet vid fältarbete.

Därav också mitt förslag att köra på minimibemanning på kontoren. Vissa saker måste hållas igång men det är enkelt fixat med ett roterande schema, plus att man inte måste bemanna kontoren varje dag.

Men se, det gick inte.

Men alltså jag förstår inte, på vilket sätt misskötte sig folk? Slutade de göra sitt jobb?

Det är delvis problematiskt att arbetsgivaren har ett så pass övergripande arbetsmiljöansvar (vissa tolkar det som att det är arbetsgivaren måste se till att folk har ergonomiska kontorsstolar i hemmet typ), och just det tycker jag att lagstiftaren bör se över.

Ditt förslag är ju bra och rimligt, fattar inte hur det kan ifrågasättas. Vi bestämde i min arbetsgrupp att den som ville fick jobba 100 % hemifrån redan när de allra första coronafallen dök upp i Sverige (delvis för att ett av dessa hade personlig koppling till en chef på företaget), och jag har gjort så sedan dess. Helt oproblematiskt.

Gregow
2020-03-16, 20:10
Men alltså jag förstår inte, på vilket sätt misskötte sig folk? Slutade de göra sitt jobb?

Det är delvis problematiskt att arbetsgivaren har ett så pass övergripande arbetsmiljöansvar (vissa tolkar det som att det är arbetsgivaren måste se till att folk har ergonomiska kontorsstolar i hemmet typ), och just det tycker jag att lagstiftaren bör se över.

Ditt förslag är ju bra och rimligt, fattar inte hur det kan ifrågasättas. Vi bestämde i min arbetsgrupp att den som ville fick jobba 100 % hemifrån redan när de allra första coronafallen dök upp i Sverige (delvis för att ett av dessa hade personlig koppling till en chef på företaget), och jag har gjort så sedan dess. Helt oproblematiskt.
Ja, de gjorde hellre annat än att jobba. Tyvärr blundade cheferna för det och då blir det såklart problem.

I det här fallet var det definitivt ett svepskäl att prata om arbetsmiljö. Dels har vi uppmanats att jobba i trappuppgångar och bilar, och sen har det inte varit frågor om arbetsmiljö gällande chefer, HK-folk och IT-nissar. Annars kan jag hålla med i sak, att arbetsmiljöansvaret kanske bör ses över vad gäller hemmet.

Vissa saker skulle förvisso bli lidande med mitt förslag. Jag har dock svårt att se att kostnaden skulle bli omotiverad. Dessutom lär åtgärderna bli stramare i takt med att viruset sprider sig. Borde inte vara så svårt att blicka lite framåt, men mantrat är "vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer".

Oförmågan att blicka framåt är förbluffande.

Magnus N
2020-03-16, 20:20
Macron slår på stora trumman:

Förbjudet att träffa vänner, förbjuder promenader, kommer straffa de som bryter mot det och beskriver situationen som att de är i krig

Navi
2020-03-16, 20:29
Visst, och svårigheten är ju att veta exakt hur mycket denna öl bubblar upp och vad som är den perfekta timingen för att strypa tillflödet.

Känner igen mig så otroligt mycket i det här. Det var först när jag gick hem sjuk en gång, och tog med datorn hem för arbete hemifrån nästa dag, som jag insåg hur mycket tid på kontoret som går åt till fullständigt nonsens. När jag arbetade hemifrån kunde jag arbeta fokuserat, utan störningsmoment. Försöker arbeta hemifrån så mycket det går, även om det såklart finns ett värde i att träffa kollegor och ha fysiska möten. Men, i ärlighetens namn, hur roligt är det att luncha med kollegor man egentligen inte bryr sig om och prata om hur helgen varit? Jag lägger hellre min rast (ledig tid från arbete) på att prata/smsa med familj och vänner jag bryr mig om.

Att jag sparar in på både restid, chit-chattande vid kaffekokaren, osv gynnar både mig och arbetsgivaren. Är märkbart mer effektiv och produktiv när jag arbetar hemifrån. Alla gånger jag sitter i det öppna kontorslandskapet blir jag störd flera gånger varje timme. Sån tur är har vi tysta rum som kan bokas, och jag är inte feg för att boka upp dessa flera dagar i sträck.

wintersnowdrift
2020-03-16, 20:42
Känner igen mig så otroligt mycket i det här. Det var först när jag gick hem sjuk en gång, och tog med datorn hem för arbete hemifrån nästa dag, som jag insåg hur mycket tid på kontoret som går åt till fullständigt nonsens. När jag arbetade hemifrån kunde jag arbeta fokuserat, utan störningsmoment. Försöker arbeta hemifrån så mycket det går, även om det såklart finns ett värde i att träffa kollegor och ha fysiska möten. Men, i ärlighetens namn, hur roligt är det att luncha med kollegor man egentligen inte bryr sig om och prata om hur helgen varit? Jag lägger hellre min rast (ledig tid från arbete) på att prata/smsa med familj och vänner jag bryr mig om.

Att jag sparar in på både restid, chit-chattande vid kaffekokaren, osv gynnar både mig och arbetsgivaren. Är märkbart mer effektiv och produktiv när jag arbetar hemifrån. Alla gånger jag sitter i det öppna kontorslandskapet blir jag störd flera gånger varje timme. Sån tur är har vi tysta rum som kan bokas, och jag är inte feg för att boka upp dessa flera dagar i sträck.

Ja men precis. Det kräver ju dock att man har ett jobb som man faktiskt vill göra, men det låter verkligen som lågstadiet i mina öron att folk plötsligt skiter i sina arbetsuppgifter när de inte längre är direkt övervakade av chefen i ett slutet utrymme.

Just distansjobb lär ju få ett rejält uppsving iom att vi nu kommer dras med corona i alla fall fram till sommaren, och jag tror inte att produktiviteten inom de verksamheter som är anpassade för distansjobb kommer gå ner något alls av det skälet (däremot kommer ju ekonomin gå åt helvete, det är det som oroar mig personligen mest i allt det här).