Visa fullständig version : Virus: Corona skördar fler offer
TranceII
2020-05-14, 10:13
Ja, det verkar ju inte bättre.
Jag är egentligen positivt inställd till Greta Thunbergs engagemang och jag fullkomligt älskar att hon fick så många förbannade genom det. Hon kan mer om den vetenskapliga aspekten inom miljöområdet än de flesta gemene personerna, det är det bara att erkänna.
Det som jag hatar är just detta, hon blev en expertsymbol, vilket hon inte är, och nu ska hennes åsikt angående coronan tas in, som att hon var en expert på det. Det är fan nästan lika illa som när de där "kändisarna" började vlogga från sina palats med "We're all in this together".
Nu tycker jag det är jättebra på grund hur mycket det triggar folk. ;-)
Jag tror hon inte är där som expert, det verkar vara någon show/diskussion varje vecka om COVID19 där man har med både experter och kändisar. Sedan kommer säkert kändisar uttala sig som experter ändå men förra veckan var ju t.ex. Spike Lee (som bor i NYC) med. Jag misstänker att Greta kommer få frågor om hur det är att bo i Stockholm och hur det ser ut i Sverige mer än frågor om vaccin.
Men ja, som Chapelle säger:
Mo-ddYhXAZc
Nu tycker jag det är jättebra på grund hur mycket det triggar folk. ;-)
Jag tror hon inte är där som expert, det verkar vara någon show/diskussion varje vecka om COVID19 där man har med både experter och kändisar. Sedan kommer säkert kändisar uttala sig som experter ändå men förra veckan var ju t.ex. Spike Lee (som bor i NYC) med. Jag misstänker att Greta kommer få frågor om hur det är att bo i Stockholm och hur det ser ut i Sverige mer än frågor om vaccin.
Men ja, som Chapelle säger:
Mo-ddYhXAZc
Hahaha, hade helt missat det klippet men det var ta mig fan spot on. Det är precis detta som är min irritation, folk tar kändisar som något jävla bevis på att någonting är på ett visst sätt i helt löjliga situationer. Även om hon inte är där som expert så kommer kontexten få det att framstå som det.
Men du kan ju ha rätt, det kanske blir helt enkla frågor utan någon annan hint. Jag vågar inte tro det dock, den där avgudadyrkan folk har är svår att greppa om.
Ja, det verkar ju inte bättre.
Jag är egentligen positivt inställd till Greta Thunbergs engagemang och jag fullkomligt älskar att hon fick så många förbannade genom det. Hon kan mer om den vetenskapliga aspekten inom miljöområdet än de flesta gemene personerna, det är det bara att erkänna.
Det som jag hatar är just detta, hon blev en expertsymbol, vilket hon inte är, och nu ska hennes åsikt angående coronan tas in, som att hon var en expert på det. Det är fan nästan lika illa som när de där "kändisarna" började vlogga från sina palats med "We're all in this together".
Ja hade hon pratat om sina känslor och åsikter om miljön så visst, all heder åt henne för att få uppmärksamhet åt en fråga hon brinner för. Men med det som finns bakom henne nu, med en hel stab av ideologer, talksrivare, bokare m.m. är fel.
Jag lastar inte henne för detta men någonstans efter att hon i samråd med hennes vänsterextrema mamma börjat skolka för klimatet och mamman ringt alla tidningar för att pusha om artiklar om hennes dotter så försvann greta´s egna tankar och ideer och hon blev ett instrument för ideologiskt driva vuxna som utnyttjar ett barn för att pusha sina ideal för världen.
TranceII
2020-05-14, 11:03
Ja hade hon pratat om sina känslor och åsikter om miljön så visst, all heder åt henne för att få uppmärksamhet åt en fråga hon brinner för. Men med det som finns bakom henne nu, med en hel stab av ideologer, talksrivare, bokare m.m. är fel.
Jag lastar inte henne för detta men någonstans efter att hon i samråd med hennes vänsterextrema mamma börjat skolka för klimatet och mamman ringt alla tidningar för att pusha om artiklar om hennes dotter så försvann greta´s egna tankar och ideer och hon blev ett instrument för ideologiskt driva vuxna som utnyttjar ett barn för att pusha sina ideal för världen.
Varför tror du inte på det hon säger händer och varför tror du inte hon skriver sina tal själv (förutom check med experter)? Du måste hämtat informationen från något håll om att det är falskt, varifrån?
svenbanan
2020-05-14, 11:17
Stämmer, man har sett flera fall där individerna inte har detekterbara nivåer av antikroppar efter infektion. Har skrivit om det tidigare i tråden vid flera tillfällen. Har dock inte sett någon studie på hur vanligt det är, men borde ju bli möjligt att estimera snart iom alla tester som pågår.
Du menar att vissa tillfrisknar, men har inga mätbara nivåer av antikroppar ens direkt efter tillfrisknandet, medans andra som tillfrisknat uppenbarligen har antikroppar?
Det låter ju isåfall som ett rätt märkligt förlopp kan jag tycka? Eller funkar det på samma sätt även med andra virussjukdomar? Dvs att bara vissa öht bildar antkroppar?
Vad kan det isåfall bero på? Finns det möjligtvis flera olika sätt för kroppen att "besegra" viruset? En variant där det bildas antikroppar i processen att ta död på viruset, och en annan variant som tar kål på skiten utan att ta hjälp av antikroppsbildande alls?
Annars verkar det ju rimligare att alla (eller inga alls) av de tillfrisknade bildar antikroppar, men att de går ur kroppen rätt snabbt, och att det är därför vissa smittade inte kan uppvisa antikroppar. Men då krävs det ju rimligtvis att dessa testas i ett senare skede efter tillfrisknandet än de som fortfarande har antikroppar i sitt system.
Du menar att vissa tillfrisknar, men har inga mätbara nivåer av antikroppar ens direkt efter tillfrisknandet, medans andra som tillfrisknat uppenbarligen har antikroppar?
Det låter ju isåfall som ett rätt märkligt förlopp kan jag tycka? Eller funkar det på samma sätt även med andra virussjukdomar? Dvs att bara vissa öht bildar antkroppar?
Vad kan det isåfall bero på? Finns det möjligtvis flera olika sätt för kroppen att "besegra" viruset? En variant där det bildas antikroppar i processen att ta död på viruset, och en annan variant som tar kål på skiten utan att ta hjälp av antikroppsbildande alls?
Annars verkar det ju rimligare att alla (eller inga alls) av de tillfrisknade bildar antikroppar, men att de går ur kroppen rätt snabbt, och att det är därför vissa smittade inte kan uppvisa antikroppar. Men då krävs det ju rimligtvis att dessa testas i ett senare skede efter tillfrisknandet än de som fortfarande har antikroppar i sitt system.
Man säger ju naturligtvis till virusen att genast lämna kroppen. Är man tillräckligt alfa så lyder dem.
Diomedea exulans
2020-05-14, 12:09
Varför tror du inte på det hon säger händer och varför tror du inte hon skriver sina tal själv (förutom check med experter)? Du måste hämtat informationen från något håll om att det är falskt, varifrån?
Vissa personer tror att det är omöjligt för människor under typ 30 att behärska begripligt skriftspråk. Säger inte att det är det 40plus menar, men många tror säkert att Greta inte skriver sina egna tal pga det.
Brofessorn
2020-05-14, 12:11
Man säger ju naturligtvis till virusen att genast lämna kroppen. Är man tillräckligt alfa så lyder dem.
Så fjantigt med prat om alfa hit och dit. Vi lever i ett modernt, civiliserat samhälle. Om du inte gett ditt samtycke har viruset ingen rätt att tränga in i din kropp.
Antikroppar är en del av det adaptiva immunförsvaret. Det finns även det nativa försvaret som inte är beroende av antikroppar. (Även T-lymfocyterna i det adaptiva immunförsvaret kan väl agera utan antikroppar?)
Om de inte bildat antikroppar öht, eller om de försvinner fort, kan jag inte svara på.
TranceII
2020-05-14, 13:39
France has been heavily affected by the SARS-CoV-2 epidemic and went into lockdown on the 17 March 2020. Using models applied to hospital and death data, we estimate the impact of the lockdown and current population immunity. We find 3.6% of infected individuals are hospitalized and 0.7% die, ranging from 0.001% in those <20 years of age (ya) to 10.1% in those >80ya. Across all ages, men are more likely to be hospitalized, enter intensive care, and die than women. The lockdown reduced the reproductive number from 2.90 to 0.67 (77% reduction). By 11 May 2020, when interventions are scheduled to be eased, we project 2.8 million (range: 1.8–4.7) people, or 4.4% (range: 2.8–7.2) of the population, will have been infected. Population immunity appears insufficient to avoid a second wave if all control measures are released at the end of the lockdown.
https://science.sciencemag.org/content/early/2020/05/12/science.abc3517.full
Om man tittar på NYC och Spanien så tror jag de ligger runt 1.2-1.3% IFR. Samt det skiljer sig extremt vid ålder precis som vi sett i Sverige där det är väldigt få unga som där men väldigt farligt för de äldre.
Det finns mängder med videor på barnet. Jämför när hon håller tal ifrån skrivet manus och när hon blir intervjuad. Hon kan knappt föra en diskussion, ännu mindre en vettig sådan. Däremot kan hon hålla tal och läsa upp inövade manus.
Visst, hon är ett barn och visst har alla lättare att memorera och läsa upp något än att debattera live, men det är en sådan stor skillnad så att det är uppenbart att hon inte skrivit det själv. Hennes meningsbyggnad och allt är så olikt i tal vs intervjuer.
Att hon har en stab omkring sig som sköter bokningar, pr, ekonomin m.m. trodde jag var allmän kännedom. Tror du hon själv håller kontakt med alla medier världen runt som vill bjuda in henne? Hon har till och med egen privat säkerhet som dessutom är aggressiva jävlar, finns videor på youtube om hur dom beter sig.
TranceII
2020-05-14, 13:59
Det finns mängder med videor på barnet. Jämför när hon håller tal ifrån skrivet manus och när hon blir intervjuad. Hon kan knappt föra en diskussion, ännu mindre en vettig sådan. Däremot kan hon hålla tal och läsa upp inövade manus.
Visst, hon är ett barn och visst har alla lättare att memorera och läsa upp något än att debattera live, men det är en sådan stor skillnad så att det är uppenbart att hon inte skrivit det själv. Hennes meningsbyggnad och allt är så olikt i tal vs intervjuer.
Att hon har en stab omkring sig som sköter bokningar, pr, ekonomin m.m. trodde jag var allmän kännedom. Tror du hon själv håller kontakt med alla medier världen runt som vill bjuda in henne? Hon har till och med egen privat säkerhet som dessutom är aggressiva jävlar, finns videor på youtube om hur dom beter sig.
Ja, du har hur många intervjuer som helst på gatan eller längre intervjuer på tv där hon pratar liknande, inte på samma sätt som när hon läser från ett tal men det gör ingen. Det roliga är att folk tar upp ett klipp där hon har fått massor av frågor men vill att de skall ställa frågor till de som är med henne och säger det lite stammande; vilket klipps ut och sprids som "LOL SHE CANNOT ANSWER!!!" och folk går verkligen på det också.
Här har du en timmes intervju: https://www.democracynow.org/2019/9/11/greta_thunberg_swedish_activist_climate_crisis
Sättet hon pratar är inte olikt sättet hon talar. Samt ja, hennes pappa hjälper henne och andra organisationer också efter hon blev stor (samt hon själv och alla påpekar att det är en rörelse och hon är inte ensam), men det var inte det du sade.
..nu blev det fel tråd men folk är så sjukt godtrogna.
Ja, du har hur många intervjuer som helst på gatan eller längre intervjuer på tv där hon pratar liknande, inte på samma sätt som när hon läser från ett tal men det gör ingen. Det roliga är att folk tar upp ett klipp där hon har fått massor av frågor men vill att de skall ställa frågor till de som är med henne och säger det lite stammande; vilket klipps ut och sprids som "LOL SHE CANNOT ANSWER!!!" och folk går verkligen på det också.
Här har du en timmes intervju: https://www.democracynow.org/2019/9/11/greta_thunberg_swedish_activist_climate_crisis
Sättet hon pratar är inte olikt sättet hon talar. Samt ja, hennes pappa hjälper henne och andra organisationer också efter hon blev stor (samt hon själv och alla påpekar att det är en rörelse och hon är inte ensam), men det var inte det du sade.
..nu blev det fel tråd men folk är så sjukt godtrogna.
Om det fetade är vi överens och resten lämnar jag därhän då det är off topic i tråden och jag inte har nog med intresse för tösen för att babbla vidare om henne som fenomen.
Kan ni diskutera Gretard i detalj någon annanstans? Ingen vill höra hennes namn eller se hennes autistiska ansikte förutom TranceII.
grondahl
2020-05-14, 14:18
Kan ni diskutera Gretard i detalj någon annanstans? Ingen vill höra hennes namn eller se hennes autistiska ansikte förutom TranceII.
En diagnos i autismspektrumet var väl en förutsättning för intellektuell storhet?
svenbanan
2020-05-14, 14:20
Jag börjar helt plötslig bli jävligt sugen på att prata om Greta.
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fupload.wikimedia.org%2Fwikipedia% 2Fcommons%2F1%2F15%2FGreta_Thunberg_at_the_Parliam ent_%252846705842745%2529_%2528cropped%2529.jpg&f=1&nofb=1
Är dock i största allmänhet avogt inställd till cirkusen till henne, och tycker hennes föräldrar verkar pantade som skeppat fram henne som nåt slags skyltdocka för miljörörelsen. Men plöstligt började jag gilla henne bättre. Undrar varför?...
Brofessorn
2020-05-14, 14:30
https://i.imgflip.com/41f443.jpg
En diagnos i autismspektrumet var väl en förutsättning för intellektuell storhet?
Förutsättning ingen garanti. Diagnos ingen föregångare. Bildskönhet och relevans för diskussionen obefintlig.
TranceII
2020-05-14, 16:44
Vad tror ni om USA's Warp Speed vaccinprogram?
Conventional wisdom is that a vaccine for COVID-19 is at least 1 year away, but the organizers of a U.S. government push called Operation Warp Speed have little use for conventional wisdom. The project, vaguely described to date but likely to be formally announced by the White House in the coming days, will pick a diverse set of vaccine candidates and pour essentially limitless resources into unprecedented comparative studies in animals, fast-tracked human trials, and manufacturing. Eschewing international cooperation—and any vaccine candidates from China—it hopes to have 300 million doses by January 2021 of a proven product, reserved for Americans.
https://www.sciencemag.org/news/2020/05/unveiling-warp-speed-white-house-s-america-first-push-coronavirus-vaccine
trädgårdsmöbel
2020-05-14, 17:00
Är dock i största allmänhet avogt inställd till cirkusen till henne, och tycker hennes föräldrar verkar pantade som skeppat fram henne som nåt slags skyltdocka för miljörörelsen. Men plöstligt började jag gilla henne bättre. Undrar varför?...
Exponeras man för något man ogillar väldigt mycket måste man antingen lära sig att inte ogilla det eller bli bitter. En slags psykologisk försvarsmekanism som gör att människor kan stå ut i destruktiva relationer, eller tom. med tortyr/kidnappning. Grattis, Greta har gett dig Stockholmssyndrom.
Diomedea exulans
2020-05-14, 17:24
Hur kan ni ogilla någon som är personlig vän med Arnold Schwarzenegger? Trodde det här var ett träningsforum. Hur vissa sviker sina personliga gudar gör mig illamående.
https://i.redd.it/n918cd54nr031.jpg
Hur kan ni ogilla någon som är personlig vän med Arnold Schwarzenegger? Trodde det här var ett träningsforum. Hur vissa sviker sina personliga gudar gör mig illamående.
https://i.redd.it/n918cd54nr031.jpg
För att Arnold har förvandlats till en riktig miljöbögig betacuck.
Brofessorn
2020-05-14, 17:27
Arnold är en SJW beta cuck numera. Greta tar honom alla dagar i veckan.
---
Läste något om att en studie liknande den som utförs i Spanien nu, fast med 150k italienare, ska komma ut om ett tag. Vet någon mer om det?
Diomedea exulans
2020-05-14, 17:49
För att Arnold har förvandlats till en riktig miljöbögig betacuck.
Arnold är en SJW beta cuck numera.
Så där talar folk med små biceps.
Så där talar folk med små biceps.
Varför hör vi det inte ifrån dig då?
TranceII
2020-05-14, 18:22
ChAdOx1 (Oxford-vaccinet) som är ett av de mest lovande vaccinen och där de gick att de trodde de skulle vara klara i September visar bra resultat i apor.
Severe acute respiratory syndrome coronavirus-2 (SARS-CoV-2) emerged in December 20191,2 and is responsible for the COVID-19 pandemic3. Vaccines are an essential countermeasure urgently needed to control the pandemic4. Here, we show that the adenovirus-vectored vaccine ChAdOx1 nCoV-19, encoding the spike protein of SARS-CoV-2, is immunogenic in mice, eliciting a robust humoral and cell-mediated response. This response was not Th2 dominated, as demonstrated by IgG subclass and cytokine expression profiling. A single vaccination with ChAdOx1 nCoV-19 induced a humoral and cellular immune response in rhesus macaques. We observed a significantly reduced viral load in bronchoalveolar lavage fluid and respiratory tract tissue of vaccinated animals challenged with SARS-CoV-2 compared with control animals, and no pneumonia was observed in vaccinated rhesus macaques. Importantly, no evidence of immune-enhanced disease following viral challenge in vaccinated animals was observed. ChAdOx1 nCoV-19 is currently under investigation in a phase I clinical trial. Safety, immunogenicity and efficacy against symptomatic PCR-positive COVID-19 disease will now be assessed in randomised controlled human clinical trials.
https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.05.13.093195v1?fbclid=IwAR1Xb79A0cGjORE2nwKTE vBb7y4-NBuD5oRf2wKWZfAhoCJ8_T73QSQfskw
Syrran konstaterat smittad i mitten på mars frisk 10 april. Konstaterat smittad igen idag. Mysigt virus
TranceII
2020-05-14, 18:54
Syrran konstaterat smittad i mitten på mars frisk 10 april. Konstaterat smittad igen idag. Mysigt virus
Smittad att fått en riktig diagnos och var sjuk sedan blev frisk och är sjuk igen och fått diagnosen igen? Eller att hon känner sig frisk men testade positivt igen?
Hittills har de fallen som hittats i t.ex. Sydkorea varit att man kan bli friskförklarad men testerna kan hitta döda virus länge efteråt, så man har inte hittat någon som blivit smittad igen så snart (vad jag vet).
Finsk forskning bekräftar det vi vetat länge, att tom hemsydda masker av tyg kan minska smittspridningen:
https://www.hbl.fi/artikel/vtt-bekraftar-hemsydda-munskydd-skyddar-inte-sin-barare-men-kan-minska-smittspridningen/
När skall Sverige börja skydda sina gamla och införa obligatoriska munskydd i äldrevården?
Finsk forskning bekräftar det vi vetat länge, att tom hemsydda masker av tyg kan minska smittspridningen:
https://www.hbl.fi/artikel/vtt-bekraftar-hemsydda-munskydd-skyddar-inte-sin-barare-men-kan-minska-smittspridningen/
När skall Sverige börja skydda sina gamla och införa obligatoriska munskydd i äldrevården?
Skyddar om man går till jobbet sjuk. Men vi ska inte jobba när vi är sjuka samt att fhms ståndpunkt att symptomfri smitta är en väldigt liten del så försvinner anledningen.
Skyddar om man går till jobbet sjuk. Men vi ska inte jobba när vi är sjuka samt att fhms ståndpunkt att symptomfri smitta är en väldigt liten del så försvinner anledningen.
Så att medvetet ta livet av "en väldigt liten del" av sveriges äldre är helt ok?
Så att medvetet ta livet av "en väldigt liten del" av sveriges äldre är helt ok?
Nej har jag sagt de?
trädgårdsmöbel
2020-05-14, 20:47
Det finns en del, relativt inflytelserika personer till vänster som uttryckt just en önskan om detta på sociala medier. Uttryckt förhoppningen att många gamlingar skall dö av så det blir fler lediga lägenheter.
Med tanke på andra uttalanden inflytelserika personer till vänster gjort genom åren så tror jag även den förhoppningen finns i regeringen.
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/13/island-stoppade-coronan-borjar-slappa-in-turister
Island var ett av de värst coronadrabbade länderna i förhållande till folkmängden, men inga nya fall har uppdagats på flera dagar och antalet aktivt sjuka som hälsomyndigheterna känner till var på onsdagen endast 13, varav en enda på sjukhus.
Viruset har orsakat tio dödsfall i landet med 360 000 invånare.
Eftersom epidemin nu betraktas vara under kontroll och besegrad åtminstone hittills, har regeringen fattat beslut om att öppna Island för turister igen. Det ska ske senast den 15 juni.
Villkoret för inresa är att man låter sig coronatestas vid ankomst.
Inresande testas på den internationella flygplatsen i Keflavík och får resultatet samma dag. De kommer att tillåtas ta sig till sin inkvartering i väntan på resultatet.
Turister kan också presentera ett färskt testresultat från sitt hemland, men de isländska myndigheterna garanterar inte att det accepteras.
Den som vägrar låta sig testas försätts i två veckors karantän. Den som konstateras bära på viruset isoleras likaså omedelbart.
Tills vidare är det oklart om den isländska regeringen eller de resande ska stå för kostnaderna för testandet.
Ord och inga visor!
[url]https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/13/island-stoppade-coronan-borjar-slappa-in-turister[/. url]
Ord och inga visor!
Bra jobbat, kunde varit liknande i Sverige.
;)
;)
Spännande å se om de lyckas. Jag tror inte det.
;)
Ooo ja visst hade det. För Sverige är också en liten isolerad ö med en minimal homogen befolkning. :smash:
Ooo ja visst hade det. För Sverige är också en liten isolerad ö med en minimal homogen befolkning. :smash:
Hade gått utmärkt att använda liknande restriktioner, testning och spårning i Sverige om vi hade velat.
PerLedin
2020-05-15, 08:16
Det finns en del, relativt inflytelserika personer till vänster som uttryckt just en önskan om detta på sociala medier. Uttryckt förhoppningen att många gamlingar skall dö av så det blir fler lediga lägenheter.
Med tanke på andra uttalanden inflytelserika personer till vänster gjort genom åren så tror jag även den förhoppningen finns i regeringen.
Det här vore spännande att läsa mer om.
PixelMiner
2020-05-15, 09:03
Fredagsdansen??
vE-dIBOl3iQ
Brofessorn
2020-05-15, 09:10
Fredagsdansen??
vE-dIBOl3iQ
Tänk att leva en grå vardag som tråkig myndighetsperson. Fem månader senare har Dr. Alban gjort en hyllningslåt till dig.
Legendariskt.
Vill bara dela med mig av lite siffror kring det här med dödligheten i Sverige kopplat till Corona.
Siffror från några dagar sedan
Medelåldern i Sverige före Corona
Män: 81
Kvinnor: 85
döda i Corona så här långt: 3256
Män: 1827
Kvinnor: 1429
Medelålder på döda i Corona: 80,89 år
Ny medelålder på hela befolkningen:
Män: 80,97
Kvinnor: 84,98
Usalget på hela befolkningen har medelåldern på män minskat 10,4 dagar och för kvinnor 8,2 dagar.
Samtidigt är det drygt 2 månader sedan första dödsfallet pga Corona i Sverige. I verkligheten är siffrorna ovan ännu mindre då det egentligen är överdödligheten vi borde räkna med under denna tiden och den är lägre än antal döda i Corona då flera av de som dött i detta troligtvis dött av andra orsaker under denna tiden.
Jag har den största respekt för Corona och har följt utvecklingen oerhört noga sedan mitten av Januari. För de som drababs är det såklart riktigt tråkigt och hemskt men mitt i allt detta vill jag ändå med dessa siffror visa att siffrorna på nationell nivå inte ännu är så alarmerande. Även i den värsta åldersgruppen 80+ är de flesta offrena ligger så lever idag 99,6% av dessa.
Footloose
2020-05-15, 10:05
I verkligheten är siffrorna ovan ännu mindre då det egentligen är överdödligheten vi borde räkna med under denna tiden och den är lägre än antal döda i Corona då flera av de som dött i detta troligtvis dött av andra orsaker under denna tiden.
Du förutsätter att 100% av de som dör av corona identifierats.
Överdödligheten i april var nära 40% och är i linje med antalet coronadödsfall.
För de som drababs är det såklart riktigt tråkigt och hemskt men mitt i allt detta vill jag ändå med dessa siffror visa att siffrorna på nationell nivå inte ännu är så alarmerande. Även i den värsta åldersgruppen 80+ är de flesta offrena ligger så lever idag 99,6% av dessa.
Jag har svårt att se din poäng här.
Att nära 3000 extra personer dör en månad påverkar ganska lite när man har en population på 10,5 miljoner invånare men i praktiken motsvarar överdödligheten sex estoniakatastrofer, sex tsunamikatastrofer eller 110 st world trade center i månaden. Vi lägger ofantliga summor på trafiksäkerhet för att reducera våra 25 dödsfall i månaden. Nu var överdödligheten nära 3000 i april. Det är 10 års trafikdödlighet. På en månad.
Det är alltså i praktiken redan enorma mängder om man sätter det i relation till tidigare katastrofer. Samtidigt pekar studier från övriga länder att detta bara är början.
PixelMiner
2020-05-15, 10:37
Vi lägger ofantliga summor på trafiksäkerhet för att reducera våra 25 dödsfall i månaden. Nu var överdödligheten nära 3000 i april. Det är 10 års trafikdödlighet. På en månad.
Jo, samtidigt så är ju dessa trafiksäkerhetsåtgärder saker som kommer även de som INTE drabbas av olyckor till del, t.ex. genom förbättrad framkomlighet. Så det är inte bara en skadereducerande effekt med dessa kostnader.
Dessutom så har vi ju redan lagt enorma pengar på effekterna av Cov-19. Bara på riksnivå har vi ju spenderat 240 miljarder på två månader, det motsvarar runt 5 årsbudgetar för Trafikverket, 8 st Förbifart-Stockholm eller investeringskostnaden för snabbtåg mellan våra tre största städer. Och som sagt, det är kostnaderna hittills.
Smittad att fått en riktig diagnos och var sjuk sedan blev frisk och är sjuk igen och fått diagnosen igen? Eller att hon känner sig frisk men testade positivt igen?
Hittills har de fallen som hittats i t.ex. Sydkorea varit att man kan bli friskförklarad men testerna kan hitta döda virus länge efteråt, så man har inte hittat någon som blivit smittad igen så snart (vad jag vet).
Smittad och fått diagnos, blivit symromfri över 4 veckor. Hjälpte en sjuk granne med handling och städning, vid ett tillfälle höll damen på att ramla så hon tog emot henne reflexmässigt. 2 dagar senare hamnar damen på sjukhus med Covid-19. 3-4 dagar ytterligare efter får min syster tillbaka alla symtomen som vid första gången.
Så alternativen är. Viruset har vilat 4 veckor eller tagit om
Smittad och fått diagnos, blivit symromfri över 4 veckor. Hjälpte en sjuk granne med handling och städning, vid ett tillfälle höll damen på att ramla så hon tog emot henne reflexmässigt. 2 dagar senare hamnar damen på sjukhus med Covid-19. 3-4 dagar ytterligare efter får min syster tillbaka alla symtomen som vid första gången.
Så alternativen är. Viruset har vilat 4 veckor eller tagit om
Vad slags test användes för att ge diagnosen i de två fallen? Om du vet.
Footloose
2020-05-15, 11:04
Jo, samtidigt så är ju dessa trafiksäkerhetsåtgärder saker som kommer även de som INTE drabbas av olyckor till del, t.ex. genom förbättrad framkomlighet. Så det är inte bara en skadereducerande effekt med dessa kostnader.
Att sänka hastigheterna, sätta upp vägräcken så att cyklister tvingas ut på vägen, och införa 2-1 vägar så att räddningspersonal inte kommer förbi och du fastnar bakom lantbruksmaskiner leder inte till ökad framkomlighet. Men det införs för att försöka rädda liv.
Dessutom så har vi ju redan lagt enorma pengar på effekterna av Cov-19. Bara på riksnivå har vi ju spenderat 240 miljarder på två månader. Och som sagt, det är kostnaderna hittills.
Nej. 240 miljarder är baserat på uppskattningar av vad slutnotan blir under hela 2020 för dagens totala stöd om antalet permitterade går upp till 1,3 miljoner svenskar. En stor andel av detta handlar om tillfälligt sänkta skatter. Men visst, under antagandet att alla tillgångar egentligen tillhör staten så är det en kostnad.
Förstår dock inte riktigt hur regeringens inkompetens där man lyckas räkna fel på 93 miljarder är relaterat till min kommentar om antalet döda.
Att nära 3000 extra personer dör en månad påverkar ganska lite när man har en population på 10,5 miljoner invånare men i praktiken motsvarar överdödligheten sex estoniakatastrofer, sex tsunamikatastrofer eller 110 st world trade center i månaden. Vi lägger ofantliga summor på trafiksäkerhet för att reducera våra 25 dödsfall i månaden. Nu var överdödligheten nära 3000 i april. Det är 10 års trafikdödlighet. På en månad.
Det är alltså i praktiken redan enorma mängder om man sätter det i relation till tidigare katastrofer. Samtidigt pekar studier från övriga länder att detta bara är början.
Det var ju därför jag räknade på de fall som dokumenterats eftersom det nog ligger hyfsat när verkligheten även om jag sett siffror på att vi rapporterat mer än överdödligheten.
jag vill inte på något sätt bagatellisera Corona och dess effekter och det är väldigt svårt att jämföra effekter mellan sjukdomar och olyckor. I fallet med olyckor så drabbar det mer slumpartat medan dödsfall kopplat till sjukdom oftare slår hårdare mot de som är äldre och redan tidigare sjuka. Därför blir också påverkan på populationen mer märkbar när det sker större olyckor.
Sedan får just större olyckor likt Tsunamis, kapsejsade fartyg etc. onödigt stora proportioner i media jämfört med hur många som dagligen dör av mindre spektakulära händelser. Risken att dö i en flygkrasch är tex väldigt mycket mindre än att dö i en bilolycka.
Det är alltid tragiskt när någon går bort, speciellt om de gör det i förtid men enligt statistiken just nu så är medelåldern för de som dör väldigt hög och oftast drabbar de med även andra sjukdomar och det är inte orimligt att anta att flera av dessa kanske dött ändå inom en snar framtid.
trädgårdsmöbel
2020-05-15, 12:06
Läste nyss en kort artikel om en svensk tjej på 35 som sökt vård för sin Corona men nekats och haft feber 9 veckor i sträck. Fantastiskt.
Återigen ett bevis på att du kan inte räkna med samhället annat än något du behöver betala tribut till.
TranceII
2020-05-15, 12:09
Du menar ungefär 1st WTC i månaden, vilket är så klart mycket. Man kan också säga 2 medelsvåra infuensasäsonger på en månad.
PixelMiner
2020-05-15, 12:45
Att sänka hastigheterna, sätta upp vägräcken så att cyklister tvingas ut på vägen, och införa 2-1 vägar så att räddningspersonal inte kommer förbi och du fastnar bakom lantbruksmaskiner leder inte till ökad framkomlighet. Men det införs för att försöka rädda liv.
Nu är väl just 2-1 vägarna en av de bästa idéerna ur trafiksäkerhetseffekt. Få ändringar har minskat antalet döda och svårt skadade så mycket.
Sänkta hastigheter påverkar framkomligheten ganska lite (eftersom man ofta bara sänker med 10-20 km/h), dessutom höjer man hastigheten på många mindre trafikerade sträckor och på sträckor med standardhöjningar. Så framkomligheten i stort påverkas mer av vägarnas generella skick och deras huvudsakliga kapacitet. Än huruvida det är skyltat 40 eller 50 km/h i stan.
Footloose
2020-05-15, 12:45
Det är alltid tragiskt när någon går bort, speciellt om de gör det i förtid men enligt statistiken just nu så är medelåldern för de som dör väldigt hög och oftast drabbar de med även andra sjukdomar och det är inte orimligt att anta att flera av dessa kanske dött ändå inom en snar framtid.
Jo, det är orimligt om du inte förväntar dig att varannan pensionär ska dö inom kort. Vi pratar om "andra sjukdomar" såsom högt blodtryck (varannan 60+ man) och övervikt (50% av svenskarna).
Du menar ungefär 1st WTC i månaden, vilket är så klart mycket.
Nej. Jag justerade WTC utifrån svensk population.
PixelMiner
2020-05-15, 12:56
Jo, det är orimligt om du inte förväntar dig att varannan pensionär ska dö inom kort. Vi pratar om "andra sjukdomar" såsom högt blodtryck (varannan 60+ man) och övervikt (50% av svenskarna).
Fast inte ens i de mest drabbade områdena i världen så har ens närheten av 50% av åldringarna gått åt. Som exempel, ta Lombardiet i Italien, 15'298 döda på ungefär 10 miljoner invånare. Ganska långt ifrån "varannan pensionär".
I övrigt så tycker jag att det är en ganska intressant trend att det nästan alltid är i princip ny-registrerade konton som kommer in och pratar om "jordens undergång", "hur kass Sverige är" och "hur kass regeringen är".
Läste nyss en kort artikel om en svensk tjej på 35 som sökt vård för sin Corona men nekats och haft feber 9 veckor i sträck. Fantastiskt.
Återigen ett bevis på att du kan inte räkna med samhället annat än något du behöver betala tribut till.
Vilken typ av vård menar du att hon ska få? Jag läste samma artikel och det låter sjukt jobbigt men det finns ju liksom inget botemedel än eftersom det är ett så pass nytt virus (dessutom med flertalet mutationer).
Footloose
2020-05-15, 13:29
Fast inte ens i de mest drabbade områdena i världen så har ens närheten av 50% av åldringarna gått åt. Som exempel, ta Lombardiet i Italien, 15'298 döda på ungefär 10 miljoner invånare. Ganska långt ifrån "varannan pensionär".
Vad pratar du om?
mangs skrev att många som dör har underliggande sjukdomar och drog slutsatsen att det inte var osannolikt att de hade dött ändå inom snar framtid. Som motvikt till det perspektivet så lyfte jag att hälften av populationen har "underliggande sjukdomar" och att vi inte kan dra slutsatsen att hälften av populationen är en fot från graven, bara för att de har en underliggande sjukdom.
Som svar på detta så drar du till med att 50% minsann inte alls kommer dö och det är konspirationsteoretiker som förutspår domedagen. Försök läsa innan du kommenterar.
PixelMiner
2020-05-15, 14:29
mangs skrev att många som dör har underliggande sjukdomar och drog slutsatsen att det inte var osannolikt att de hade dött ändå inom snar framtid. Som motvikt till det perspektivet så lyfte jag att hälften av populationen har "underliggande sjukdomar" och att vi inte kan dra slutsatsen att hälften av populationen är en fot från graven, bara för att de har en underliggande sjukdom.
Ok. Du var inte supertydlig. Mangs skrev att många av de som dör sannolikt hade dött inom kort ändå för att de är gamla och sjuka. Jag tolkade ditt svar, dvs när du skrev "Jo, det är orimligt om du inte förväntar dig att varannan pensionär ska dö inom kort." som en implikation om att en stor del med underliggande sjukdomar skulle dö, när det själva verket är ganska få.
Som svar på detta så drar du till med att 50% minsann inte alls kommer dö och det är konspirationsteoretiker som förutspår domedagen. Försök läsa innan du kommenterar.
Varför blir du så arg? Och var skrev jag "konspirationsteoretiker"?? :confused:
Jag bara gjorde ett kallt konstaterande att många av de som kommer indundrande i den här tråden med högt tonläge har ofta ett väldigt nytt konto.
Jag stannade nyss pizzagubben med massa frågor i trapphuset, nu har säkert han också fått corona. :devil:
https://www.sydsvenskan.se/2020-05-15/noll-nya-rapporterade-virusdodsfall-i-danmark
Meanwhile, in Sweden...
https://www.dn.se/nyheter/sverige/ytterligare-117-avlidna-i-covid-19-registrerade-i-sverige/
Burksoppa
2020-05-15, 17:38
Vilken typ av vård menar du att hon ska få? Jag läste samma artikel och det låter sjukt jobbigt men det finns ju liksom inget botemedel än eftersom det är ett så pass nytt virus (dessutom med flertalet mutationer).
Att vara inlagd på sjukhus under två månaders tid och bli serverad varm soppa och Alvedon är väl inte för mycket begärt om man är 35 år gammal och har lite feber? Vad får vi för våra skattepengar nu för tiden egentligen?
Magnus N
2020-05-15, 17:47
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7474682
"Folkhälsomyndigheten beräknar nu att 0,6 procent av de som smittats av covid-19 i Stockhom dör. Siffran baseras på de modelleringar man gjort och är högre än vad myndighetens företrädare tidigare förutspått."
Uppreviderad
https://www.sydsvenskan.se/2020-05-15/noll-nya-rapporterade-virusdodsfall-i-danmark
Meanwhile, in Sweden...
https://www.dn.se/nyheter/sverige/ytterligare-117-avlidna-i-covid-19-registrerade-i-sverige/
Helt säker på att det kommer öka när dom öppnar upp igen
Burksoppa
2020-05-15, 20:20
https://www.cell.com/cell/fulltext/S0092-8674(20)30610-3
Intressant artikel angående T-cellers roll för eventuell immunitet. Kan tyda på korsreaktivitet så att tidigare infektion med annat coronavirus kan ge visst skydd.
Helt säker på att det kommer öka när dom öppnar upp igen
Troligtvis ökar det lite, men går att kontrollera. Sverige har för tillfället högst dagligt dödstal i världen.
PixelMiner
2020-05-16, 06:45
Troligtvis ökar det lite, men går att kontrollera. Sverige har för tillfället högst dagligt dödstal i världen.
Jag antar att du menar högst dagligt dödstal per capita?
Jag antar att du menar högst dagligt dödstal per capita?
Självklart, det kan väl inte vara några problem att förstå?
Magnus N
2020-05-16, 08:51
Absolut inte problem att skriva det heller
Det är vilseledande(en av mina käpphästar för övrigt).
Nu har man såpass koll på siffrorna så då finns det bara en tolkning som går ihop så visst tolkar man det välvilligt men fortfarande onödigt att slarva.
Det är vilseledande(en av mina käpphästar för övrigt).
Nu har man såpass koll på siffrorna så då finns det bara en tolkning som går ihop så visst tolkar man det välvilligt men fortfarande onödigt att slarva.
Inte ett dugg vilseledande. Det som är vilseledande är att tala om absoluta siffror istället för siffror relaterade till befolkningsmängden.
TranceII
2020-05-16, 09:29
Nej. Jag justerade WTC utifrån svensk population.
Gjorde du samma med Estonia eller tog du bara med de svenskar som dog eller räknade du med de estländare som dog men relativt till deras befolkningsmängd?
Inte ett dugg vilseledande. Det som är vilseledande är att tala om absoluta siffror istället för siffror relaterade till befolkningsmängden.
Så om jag jag skriver "Igår så dog fler i Sverige av COVID-19 än i hela USA" så tycker du det är självklart att jag menade i förhållande till folkmängd och inte absoluta tal? Hur skall man skriva när vi vill jämföra absoluta tal?
Så om jag jag skriver "Igår så dog fler i Sverige av COVID-19 än i hela USA" så tycker du det är självklart att jag menade i förhållande till folkmängd och inte absoluta tal? Hur skall man skriva när vi vill jämföra absoluta tal?
De två meningarna är inte jämförbara. Hade du däremot skrivit att dödstalet var högre i Sverige än i USA hade det varit korrekt.
PixelMiner
2020-05-16, 21:11
Pre-print av studie publicerad i Cell:
Man valde ut 20 st individer som testat positivt (PCR) för Covid-19, men som var så pass milt sjuka att de inte behövde sjukhusvård. 20-35 dagar efter första symtom så tog man blodprov på individerna igen. 100% av alla testade visade då antikroppar.
Än mer intressant är att man tittat på 20 st äldre blodprov ifrån individer som inte varit exponerade för viruset. Ibland hälften av dessa hittar man T-celler som reagerar på SARS-CoV-2. Enligt forskarna själva så beror detta sannolikt på att de varit exponerade för liknande Corona-virus tidigare, t.ex. någon av de typer som ger vanlig förkylning. Vilket i sin tur kan vara förklaringen till att vissa bara får ytterst milda symtom.
https://www.cell.com/cell/fulltext/S0092-8674(20)30610-3
Experter diskuterar huruvida coronaviruset kan ge immunitet. Nu kommer ett nytt inspel från WHO på temat.
Coronaviruset kan komma att ebba ut av sig självt så att ett vaccin inte längre behövs, anser professor Karol Sikora som tidigare arbetat som chef inom Världshälsoorganisationen WHO, rapporterar Omni.
”Det finns en verklig chans att viruset kommer att brinna ut naturligt innan ett vaccin har hunnit utvecklas”, skriver han på Twitter.
Enligt Sikora är mönstret ungefär detsamma överallt och professorn misstänker att högre immunitet har uppnåtts än vad man hittills trott.
*popcorn**popcorn*
Brofessorn
2020-05-17, 11:49
Experter diskuterar huruvida coronaviruset kan ge immunitet. Nu kommer ett nytt inspel från WHO på temat.
Coronaviruset kan komma att ebba ut av sig självt så att ett vaccin inte längre behövs, anser professor Karol Sikora som tidigare arbetat som chef inom Världshälsoorganisationen WHO, rapporterar Omni.
”Det finns en verklig chans att viruset kommer att brinna ut naturligt innan ett vaccin har hunnit utvecklas”, skriver han på Twitter.
Enligt Sikora är mönstret ungefär detsamma överallt och professorn misstänker att högre immunitet har uppnåtts än vad man hittills trott.
*popcorn**popcorn*
Åsikten från en onkolog som jobbade på WHOs cancerprogram, kanske hade varit värt att peka ut.
Agitator
2020-05-17, 12:50
Åsikten från en onkolog som jobbade på WHOs cancerprogram, kanske hade varit värt att peka ut.
Hade varit värt att peka ut liknande ifall det rörde sig om en sekreterare på WHO. Men är man meriterad så är man och har man rört sig i den världen så förväntas man vara insatt.
I mina ögon räcker det med att personen har jobbat på WHO vilket är tillräckligt med tyngd i mina ögon.
Brofessorn
2020-05-17, 12:52
Hade varit värt att peka ut liknande ifall det rörde sig om en sekreterare på WHO. Men är man meriterad så är man och har man rört sig i den världen så förväntas man vara insatt.
I mina ögon räcker det med att personen har jobbat på WHO vilket är tillräckligt med tyngd i mina ögon.
Så om jag hittar en ögonläkare som jobbar på WHO och säger motsatt sak, utan belägg också, vad hade du kommit fram till då?
PixelMiner
2020-05-17, 13:54
-- Förra veckans diagram --
Log-normal är antagligen en bättre fördelning för anpassningen du vill göra då den dessutom är bounded vid 0 (ursäkta min svengelska). Men jag skulle över min döda kropp använda Excel till detta så jag vet inte hur svårt/lätt det är :)
På förslag ifrån Wintersnowdrift så har jag bytt ut den vanliga normalfördelningen emot en Log-normalfördelning.
Diagrammet får då detta utseende:
https://i.imgur.com/5IiM23r.png
Estimat över antal avlidna den 2020-06-01:
Förra veckan: 3408 st (symmetrisk) respektive 3863 st (asymmetrisk)
Denna veckan: 4344 st (Log-normal) respektive 5060 st (asymmetrisk)
Estimerat datum då färre än 10 personer per dag avlider:
Log-normal: 2020-06-17
Asymmetrisk normalfördelning: 2020-06-02
Estimerat datum då färre än 1 person per dag avlider:
Log-normal: 2020-08-05
Asymmetrisk normalfördelning: 2020-06-21
Nej.
Brofessorn
2020-05-17, 13:58
Nej.
Min tandläkare sa att coronaviruset är en sionistbluff. Han jobbade på ett sjukhus en gång i tiden, så det stämmer.
m96olsen
2020-05-17, 14:54
De två meningarna är inte jämförbara. Hade du däremot skrivit att dödstalet var högre i Sverige än i USA hade det varit korrekt.
Du som tydligen trackar detta - vilken plats hamnar vi på idag?
Sars Cov 2 har större affinitet för mänskliga celler än fladdermusceller.
https://www.lifesitenews.com/news/exclusive-virus-researchers-uncover-evidence-implying-covid-19-was-created-in-a-lab
A team of Australian scientists has produced new evidence that the novel coronavirus that causes COVID-19 is optimized for penetration into human cells rather than animal cells, undermining the theory that the virus randomly evolved in an animal subject before passing into human beings, and suggesting instead that it was developed in a laboratory.
The study, which has not yet been peer reviewed, provides new but not yet conclusive evidence favoring the theory that the novel coronavirus originated not in a food market as has been claimed, but rather in a laboratory, presumably one operated by the Wuhan Institute of Virology in Wuhan, China, the city in which the first outbreak of COVID-19 occurred in December of 2019.
The lead researcher on the team says that the results represent either “a remarkable coincidence or a sign of human intervention” in the creation of the virus.
What do you know?
PixelMiner
2020-05-17, 15:18
Sars Cov 2 har större affinitet för mänskliga celler än fladdermusceller.
https://www.lifesitenews.com/news/exclusive-virus-researchers-uncover-evidence-implying-covid-19-was-created-in-a-lab
What do you know?
De har alltså simulerat bindningen av ytprotein mellan Sars-COV-2 viruset och celler ifrån olika djurarter (inkl. människa). Fladdermöss får en relativt låg poäng, men Myrkottar (Pangolins) får ungefär lika hög poäng som människor. En av forskarnas teorier är ju att viruset kommer ifrån fladdermus men har muterat hos Myrkottar innan det spreds till människor.
De har alltså simulerat bindningen av ytprotein mellan Sars-COV-2 viruset och celler ifrån olika djurarter (inkl. människa). Fladdermöss får en relativt låg poäng, men Myrkottar (Pangolins) får ungefär lika hög poäng som människor. En av forskarnas teorier är ju att viruset kommer ifrån fladdermus men har muterat hos Myrkottar innan det spreds till människor.
Man har iaf inte hittat någon precursor till Sars Cov 2 hos myrkottar och proteinspikningen matchar bättre mellan fladdermuscoronavirus och Sars Cov 2.
https://journals.plos.org/plospathogens/article?id=10.1371/journal.ppat.1008421
Du som tydligen trackar detta - vilken plats hamnar vi på idag?
Problemet är att vi ligger top 6 i hela världen totalt sett och förvärrar vårt läge hela tiden. Vi borde helst legat nere tillsammans med Norge/Finland, eller som sämst på samma nivå som Danmark.
Sveriges genomsnittliga dödstal per miljon invånare har nu passerat de hårt coronadrabbade länderna Italien, Spanien och Storbritannien vid samma tidpunkt i pandemin.
- SvD i dag.
PixelMiner
2020-05-17, 15:50
Problemet är att vi ligger top 6 i hela världen totalt sett och förvärrar vårt läge hela tiden. Vi borde helst legat nere tillsammans med Norge/Finland, eller som sämst på samma nivå som Danmark.
Sveriges genomsnittliga dödstal per miljon invånare har nu passerat de hårt coronadrabbade länderna Italien, Spanien och Storbritannien vid samma tidpunkt i pandemin.
- SvD i dag.
Jag tror att när vi summerar det här så kommer de länder som misslyckas skydda sin äldre befolkning vara de som sticker ut i statistiken. Ibland gruppen yngre (dvs yngre än 65 år) så tror jag inte det kommer vara några större skillnader mellan länderna. I denna gruppen kommer det i princip vara några få stackare med otur som gått åt.
Skillnaden kommer gå att se i gruppen äldre och jag tror diskussionen efteråt kommer handla mycket om hur man organiserar åldringsvården i de olika länderna. T.ex. har väl Norge mycket mindre enheter på sina ålderdomshem, något som sannolikt förbättrat deras situation. Även vilken personal man har, dvs utbildningsnivå och arbetsbelastning kommer säkert visa sig har stor betydelse. Och så givetvis tillgången till personlig skyddsutrustning för både personal och gamla.
Jag tror att när vi summerar det här så kommer de länder som misslyckas skydda sin äldre befolkning vara de som sticker ut i statistiken. Ibland gruppen yngre (dvs yngre än 65 år) så tror jag inte det kommer vara några större skillnader mellan länderna. I denna gruppen kommer det i princip vara några få stackare med otur som gått åt.
Skillnaden kommer gå att se i gruppen äldre och jag tror diskussionen efteråt kommer handla mycket om hur man organiserar åldringsvården i de olika länderna. T.ex. har väl Norge mycket mindre enheter på sina ålderdomshem, något som sannolikt förbättrat deras situation. Även vilken personal man har, dvs utbildningsnivå och arbetsbelastning kommer säkert visa sig har stor betydelse. Och så givetvis tillgången till personlig skyddsutrustning för både personal och gamla.
Plus kanske det viktigaste; hur man begränsar smittan bland de som kommer i kontakt med de äldre.
Procentuellt kommer det troligtvis vara liknande förhållande för yngre friska personer. Dock är dödligheten relativt liten för dessa så totala siffran blir liten.
Min tandläkare sa att coronaviruset är en sionistbluff. Han jobbade på ett sjukhus en gång i tiden, så det stämmer.
:bow:
m96olsen
2020-05-17, 17:52
- SvD i dag.
Problemet med den slutsatesen pekas ut i orginal artikeln:
Unusually for cross-national data, adjusting for population isn’t strictly necessary when analysing the speed at which a virus spreads. Viruses don’t respect borders, and the rate at which they spread is not affected by the overall population of the affected country.
Population matters least in the early stages of an epidemic because cases are likely to be highly concentrated in particular regions like Hubei or Lombardy. Later, though, viewing the values per million people gives a sense of the pandemic’s relative strain on countries’ resources.
Data baserad på per-capita som en huvudkomponent är fortfarande inte relevant. Den kommer bli det när andelen smittade i en population närmar sig 50%.
Problemet med den slutsatesen pekas ut i orginal artikeln:
Data baserad på per-capita som en huvudkomponent är fortfarande inte relevant. Den kommer bli det när andelen smittade i en population närmar sig 50%.
Hittepå. Data över dödsfall baserad på per capita är mycket mer relevant än absoluta nummer när man har kommit så här långt i en pandemi.
Edit för att förklara: det är dina 50% som är Hittepå. Initialt är det absoluta tal över smittspridning som gäller. Initialt har vi för länge sedan lämnat bakom oss och i den initiala fasen är det antal infekterade och inte dödsfall man tittar på.
PixelMiner
2020-05-17, 22:00
Överdödligheten under Mars-April har ju varit rätt rejäl, men eftersom de allra flesta som avlidit i/med Cov-19 varit äldre så kan man ju klura på om vi kommer se en "underdödlighet" nu i sommar/höst? Dvs de personer som sannolikt hade dött av hög ålder under sommaren och hösten, men som nu dog i förtid. Det kanske blir så att när vi summerar den totala dödligheten för helåret, så kommer 2020 vara som ett ganska normalt år. Även om vissa månader sticker ut ifrån det normala.
Överdödligheten under Mars-April har ju varit rätt rejäl, men eftersom de allra flesta som avlidit i/med Cov-19 varit äldre så kan man ju klura på om vi kommer se en "underdödlighet" nu i sommar/höst? Dvs de personer som sannolikt hade dött av hög ålder under sommaren och hösten, men som nu dog i förtid. Det kanske blir så att när vi summerar den totala dödligheten för helåret, så kommer 2020 vara som ett ganska normalt år. Även om vissa månader sticker ut ifrån det normala.
Blir nog väldigt marginellt om en synligt då det kommer spridas ut på flera år.
Blir nog väldigt marginellt om en synligt då det kommer spridas ut på flera år.
Sverige verkar ha gått all in för att så blir fallet, ja, som sagts många ggr av typ de flesta. Det är dock stor chans som uoorepas av få idenna svenska tråd att viruse muterar, som sig gör, ssRNA och som de flesta andra virus kommer att fada away. Så går man in i de flesta länder i alla fall, man hoppar inte över det första steget. Vissa platser hart tagit i mer än andra, fler borde reagerat tidigare, sen kan man modifiera, visst.
- SvD i dag.
Och när det hela är över så skrattar vi hela vägen till banken pga alla besparingar på pensioner, äldrevård och palliativ vård.
Som jag hörde av en bekant i Norge så var de också väldigt noga med att ”isolera” personal så att de bara bara jobbade på en avdelning istället för att som i Sverige gå runt på flera.
Och när det hela är över så skrattar vi hela vägen till banken pga alla besparingar på pensioner, äldrevård och palliativ vård.
Amen :bow:
PixelMiner
2020-05-18, 14:21
SCB: April var den dödligaste månaden i Sverige på över 20 år
Den preliminära statistiken är nu uppdaterad till och med den 15 maj i år. Totalt har det i skrivande stund rapporterats 10 458 dödsfall i Sverige under april.
– Vi får gå tillbaka till december 1993 för att hitta fler döda under en månad. Då dog 11 057 personer. Totalt dog 97 008 personer under 1993 vilket var det högsta antalet döda under ett år sedan 1918 då spanska sjukan härjade som värst, säger Tomas Johansson, utredare på SCB:s enhet för statistik om befolkning och ekonomisk välfärd.
I förhållande till folkmängden dog det däremot fler personer i januari år 2000 än i april i år. Då dog 110,8 personer per 100 000. Motsvarande under april i år var 101,1 döda per 100 000 invånare.
Källa: https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/april-var-den-dodligaste-manaden-i-sverige-pa-over-20-ar/
Källa: https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/april-var-den-dodligaste-manaden-i-sverige-pa-over-20-ar/
Nämen så kan du ju inte säga, du gör ju det svårare att skrika panik såsom vissa här i tråden om det är så att när allt kommer omkring så är det kanske ändå inte the end of the world.
Nämen så kan du ju inte säga, du gör ju det svårare att skrika panik såsom vissa här i tråden om det är så att när allt kommer omkring så är det kanske ändå inte the end of the world.
Fortsätter det att dö 70 pers om dagen kommer ju hela befolkningen vara död om 391 år. Det är knappast acceptabelt bara för att du ska kunna dricka bärs på parkbänken som vanligt.
Fortsätter det att dö 70 pers om dagen kommer ju hela befolkningen vara död om 391 år. Det är knappast acceptabelt bara för att du ska kunna dricka bärs på parkbänken som vanligt.
Förutsatt att inga fler barn produceras då antar jag. Och jag säger inte att vi alla skall leva som inget hänt. Allt jag säger är att detta inte är slutet på mänskligheten så som vissa verkar antyda.
Förutsatt att inga fler barn produceras då antar jag. Och jag säger inte att vi alla skall leva som inget hänt. Allt jag säger är att detta inte är slutet på mänskligheten så som vissa verkar antyda.
Men vem säger det? Att strypa/plana ut det så att så få människor blir allvarligt sjuka och andra dör, fram tills att det är borta är väl inte att tro att mänskligheten går under. Sverige däremot verkar ju ha gett up kampen från början iom att man behandlar det som ett DNA virus. Om man får tro media och trådar.
Sen kan det slå ut olika men tom Tegnell och FHM sade ju från början att man tar en bit i taget, det som var sant då var sant då, och nu är nu. De verkar ju inte som många här i tråden verkar tro att man flockimmuniteten i slutet som mål.
Extremt svårt att hänga med i Sverige dock inga raka puckar, och jag kan ha fattat alt fel.
Ola Wallengren
2020-05-18, 15:17
Om man redan har levt till 80-81 år är förväntad återstående livslängd cirka 7-9 år tror jag. Däremot kan man ju tänka sig att de som avlidit i COVID-19 generellt är sjukare än den genomsnittliga 80-åringen, så det är nog inte så lätta att räkna på. Jag tog 80 år som exempel eftersom medelåldern för de som avlidit av COVID-19 ligger där någonstans. Naturligtvis måste man göra en liknande åldersjustering för alla åldersgrupper.
Kanske ser man en "underdödlighet" längre fram, men det är inte säkert eftersom den ordinarie vården släpar efter, vilket kommer ge en ökad dödlighet/sjuklighet.
PixelMiner
2020-05-18, 15:19
Att många dog i Januari 2000 förklarar jag med att många gamlingar höll sig i liv fram till det nya millenniet på ren envisa och sedan tacklade av.
Men vad fasen hände i december 1993??? :confused:
King Grub
2020-05-18, 15:55
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nL9KB/uppgifter-papaya-testade-positivt-for-corona
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1nl9kb/uppgifter-papaya-testade-positivt-for-corona
testerna tycks i alla fall kunna ge frukt-ansvärt felaktiga resultat.
:d
FHMs modellering av smittspridningen i Stockholm vekar ha varit en totalmiss. Senaste studien påvisar att 15% hade haft Corona vecka 18, jämfört med FHMs estimering på 26%.
https://www.dn.se/sthlm/studie-15-procent-av-arbetande-stockholmare-smittade-av-coronaviruset/
FHMs modellering av smittspridningen i Stockholm vekar ha varit en totalmiss. Senaste studien påvisar att 15% hade haft Corona vecka 18, jämfört med FHMs estimering på 26%.
https://www.dn.se/sthlm/studie-15-procent-av-arbetande-stockholmare-smittade-av-coronaviruset/
Men hur representativt är det då? Nä jag vill nog se lite bättre upplägg om vi skall prata om den generella populasen i Stockholm.
m96olsen
2020-05-18, 22:09
Att många dog i Januari 2000 förklarar jag med att många gamlingar höll sig i liv fram till det nya millenniet på ren envisa och sedan tacklade av.
Överdödligheten är för tillfället ca 3000 pers för 2020 i Sverige - det ska relateras till 3300 rapporterat döda.
Generellt visar det på att vår rapportering är mycket bra då vi rapporterar mer än överdödligheten.
Kan jämföras med Nederländerna som rapporterat 5700 döda men har en överdödlighet på 8900 pers.
PixelMiner
2020-05-18, 23:30
Tveksamt om de anställda på Karolinska motsvarar befolkningen i stort. De borde ju sannolikt vara mer smittade än populationen i övrigt. Iallafall om man tänker på i vilka miljöer de rör sig och att de inte kan jobba hemifrån utan måste ta sig till jobbet oavsett. Men vårdpersonalen är kanske bättre på det där med hygienrutiner, vilket kanske balanserar upp det lite.
Men ändå imponerande logistik att lyckas testa 11'000 personer på en vecka, om man nu skall tro artikelns uppgift att de alla testades vecka 18. Blir väldigt spännande att se om FoHM egna test visar liknande resultat. De skulle väl presenteras innan helgen eller nått??
Tveksamt om de anställda på Karolinska motsvarar befolkningen i stort. De borde ju sannolikt vara mer smittade än populationen i övrigt. Iallafall om man tänker på i vilka miljöer de rör sig och att de inte kan jobba hemifrån utan måste ta sig till jobbet oavsett. Men vårdpersonalen är kanske bättre på det där med hygienrutiner, vilket kanske balanserar upp det lite.
Men ändå imponerande logistik att lyckas testa 11'000 personer på en vecka, om man nu skall tro artikelns uppgift att de alla testades vecka 18. Blir väldigt spännande att se om FoHM egna test visar liknande resultat. De skulle väl presenteras innan helgen eller nått??
Ja, visst kan man fråga sig om det är representativt. Dock bäst data som vi har tillgängligt. Varför fhm är okapabla att presentera användbar data inom rimliga tidsrymder är lite av ett mysterium. Inkompetens, resursbrist, eller ovilja?
svenbanan
2020-05-19, 07:03
Intressant
Kanske går det att hitta nåt vettigt här?
https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistikamnen/dodsorsaker/
PixelMiner
2020-05-19, 07:04
Någon ställde samma fråga till SVT, som i sin tur frågade SCB. Svaret blev:
"Det höga dödstalet berodde på en ovanlig kraftig influensaepidemi.
- Enligt en artikel i Läkartidningen var framför allt den under säsongen 1993 till 1994 kraftig. På den tiden fanns inte något vaccin, säger Tomas Johansson, utredare på SCB, till TT."
Någon ställde samma fråga till SVT, som i sin tur frågade SCB. Svaret blev:
"Det höga dödstalet berodde på en ovanlig kraftig influensaepidemi.
- Enligt en artikel i Läkartidningen var framför allt den under säsongen 1993 till 1994 kraftig. På den tiden fanns inte något vaccin, säger Tomas Johansson, utredare på SCB, till TT."
Formodligen fanns coronaviruset redan da, men antogs som "influensa"
Har du uppgraderat din data an?
Hur ser det ut framover?
I UK har man registrerat 160-170 doda per dag vilket ar lagsta hittills, men vi vet att siffrorna brukar slapa pa helgerna sa nu idag/imorgon kommer de flesta trilla in men kurvan gar nerat sakta men stadigt
1 Juni planerar man att oppna skolor, 1 Juli planerar man att oppna "vissa" hospitality businesses
PixelMiner
2020-05-19, 10:55
Antagligen inte, det var nog vanlig säsongsinfluensa. Men man skall ju komma ihåg att den "vanliga" säsongsinfluensa brukar innehålla muterade varianter av gamla influensasjukdomar, t.ex. så var ju en muterad variant av Hongkong-influensan med i årets influensavaccin. Första gången Hongkong-influensan kom så dog runt en miljon människor runt om i världen. Normala år så stryker ju runt 1000 personer med i Sverige av den vanliga säsongsinfluensa (trots att vi erbjuder vaccin till riskgrupper), men gissningsvis var det en elak mutation som spred sig 1993 och så avsaknad av vaccin till riskgrupper.
Hur ser det ut framover?
Jo, ligger en uppdaterad version några sidor tillbaka. Klicka på pilen efter mitt namn i citatet nedan så kommer du direkt till posten i fråga:
Klicka på på pilen ovan!
I UK har man registrerat 160-170 doda per dag vilket ar lagsta hittills, men vi vet att siffrorna brukar slapa pa helgerna sa nu idag/imorgon kommer de flesta trilla in men kurvan gar nerat sakta men stadigt
1 Juni planerar man att oppna skolor, 1 Juli planerar man att oppna "vissa" hospitality businesses
Min gissning är att det vi sett senaste veckorna till stor del är säsongseffekten, med minskad spridning i hela Europa.
Jo, ligger en uppdaterad version några sidor tillbaka. Klicka på pilen efter mitt namn i citatet nedan så kommer du direkt till posten i fråga:
Snyggt, sa det dalar nerat for Sverige nu ocksa
Hur ser det ut framover?
Det beror på vad man menar men viruset är känt sedan 1964, taget ur minnet, och ett vaccin kommer i september 2020, draget ur baken, lol. Vi är inne processen vid jul, draget ur baken. Annars var/blev det inte lika lätt som vid 2009.
Skall ni titta på 2017-18 eller när det var, när man missade vaccinet en del, Australia varande Guineagrisen för kommande säsong så gå utanför Sverige också.
Snyggt, sa det dalar nerat for Sverige nu ocksa
Jupp, det sjunker. Fast per capita har Sverige högst dödlighet i Europa de senaste sju dagarna.
Min syster hade inte Corona igen, som jag skrev om innan. Men hon har typ samma symtom och lungorna låter illa så hon blev skickad på röntgen idag få se.
Jupp, det sjunker. Fast per capita har Sverige högst dödlighet i Europa de senaste sju dagarna.
Löfven å co lär skratta sig i sängs då kostnaderna sjunker för pension å vård. :cool:
Viruset verkar ha funnits lite varstans på planeten i ett tidigt skede. Dock så förefaller Wuhan ännu vara ground zero om man tar rapporterna från insjuknade atleter i oktober 2019 på allvar (https://www.dailymail.co.uk/news/article-8327047/More-competitors-reveal-ill-World-Military-Games.html).
https://thehill.com/policy/healthcare/498087-french-doctors-believe-they-may-have-treated-coronavirus-patients-last-fall
In what would mark a massive shift in the timeline of coronavirus spread, French researchers believe there is evidence coronavirus may have been in Europe as early as November 2019.
X-rays obtained exclusively by NBC News show two patients with symptoms in their lungs consistent with the novel coronavirus dated Nov. 16 and Nov. 18, months before COVID-19 was believed to be spreading in the country. Researchers from Colmar, France, announced the X-rays last week and are working to confirm whether the patients had coronavirus.
France had originally believed its first case to have been Jan. 24.
The study comes in conjunction with a study by other French scientists who discovered last week that a coronavirus patient had been treated in the country in December.
Folkhälsomyndigheten har nu analyserat prover för antikroppar mot covid-19, som gjorts vecka 18 i 9 olika regioner. Totalt har 1 104 prover analyserats.
– En första koll av resultaten visar att de ungefär verkar stödja våra bedömningar, säger Tegnell.
De såg att 7,3% av Stockholmarna hade antikroppar. Deras bedömning var att det skulle vara 26%. Sedan när är 7,3% ungefär samma som 26?
kalle_kula
2020-05-20, 16:39
Folkhälsomyndigheten har nu analyserat prover för antikroppar mot covid-19, som gjorts vecka 18 i 9 olika regioner. Totalt har 1 104 prover analyserats.
– En första koll av resultaten visar att de ungefär verkar stödja våra bedömningar, säger Tegnell.
De såg att 7,3% av Stockholmarna hade antikroppar. Deras bedömning var att det skulle vara 26%. Sedan när är 7,3% ungefär samma som 26?
"Nu är det ju inte sju procent nu. Egentligen var det sju procent vecka 15 typ, så det är ganska längesen. Vi ligger någonstans på 20 procent plus i Stockholm."
Citat från Tegnell
Verkar som att dom räknar med 2-3 veckor efter insjuknade för att antikropparna ska synas i testerna
Jag skulle anta att det har med det här att göra:
Eftersom det tar några veckor efter infektionen innan kroppen utvecklar antikroppar så ger analysen en bild av hur smittan spridits runt vecka 14 och 15, alltså runt början av april, enligt Anders Tegnell. Det tyder på att drygt 20 procent i Stockholm har smittats i nuläget
https://www.svd.se/folkhalsomyndigheten-haller-presstraff-om-viruslaget
Jag skulle anta att det har med det här att göra:
https://www.svd.se/folkhalsomyndigheten-haller-presstraff-om-viruslaget
Ett par veckor ger inte 20% till, så fullkomligt irrelevant. Dessutom idiotiskt om de inte kompletterat med PCR för att se eventuella som missas med antikroppstesten.
TranceII
2020-05-20, 17:37
Ett par veckor ger inte 20% till, så fullkomligt irrelevant. Dessutom idiotiskt om de inte kompletterat med PCR för att se eventuella som missas med antikroppstesten.
Jag har inte en aning om det stämmer med de siffrorna eller om man ens kan räkna bakåt som han gör med de testerna men om man tittar på det trubbiga mätvärdet totalt smittade i Sverige som fått diagnosen så var de ungefär 7k den 6:e april och 21k 1:a maj och 30k nu.
Så tre gånger så många i början av maj och under den tiden så verkade största smittspridningen ske i Stockholmsområdet. Så kan vara rimligt.
Fast det handlar ju om närmare 6 veckor, inte 2. Sen kanske det fortfarande inte är helt rätt, men det är deras egen förklaring.
Min syster hade inte Corona igen, som jag skrev om innan. Men hon har typ samma symtom och lungorna låter illa så hon blev skickad på röntgen idag få se.
Nu är hon hemma från sjukan, det är en reaktion av viruset. Dom har haft ett antal patienter inne som tidigare haft Corona som 3-5 veckor efter fått tillbaka liknande symtom utan att vara positiva
Jag har inte en aning om det stämmer med de siffrorna eller om man ens kan räkna bakåt som han gör med de testerna men om man tittar på det trubbiga mätvärdet totalt smittade i Sverige som fått diagnosen så var de ungefär 7k den 6:e april och 21k 1:a maj och 30k nu.
Så tre gånger så många i början av maj och under den tiden så verkade största smittspridningen ske i Stockholmsområdet. Så kan vara rimligt.
Totalt antal smittade är oanvändbart pga att rutinerna för testning ändras.
Fast det handlar ju om närmare 6 veckor, inte 2. Sen kanske det fortfarande inte är helt rätt, men det är deras egen förklaring.
Så lång tid tar det inte att bilda antikroppar, det tar oftast ett par dagar och inom två veckor har de flesta som får antikroppar mätbara nivåer. För ett fåtal kan det ta lite längre tid.
Så lång tid tar det inte att bilda antikroppar, det tar oftast ett par dagar och inom två veckor har de flesta som får antikroppar mätbara nivåer. För ett fåtal kan det ta lite längre tid. Jag tänkte att proverna också togs för ett par veckor sen. Men jag har rätt dålig koll, reagerade mest på att det såg ut att vara siffror från för vitt skiljda perioder som jämfördes.
Magnus N
2020-05-20, 19:54
https://www.facebook.com/Faktafabriken/videos/910022976181203/
"Skenet bedrar om Tegnell
Många tycker ju att Tegnell ger ett så rakt och ärligt intryck. I kvällens Rapport är tonen ärlig, men här genomförs stora positionsförflyttningar som han inte låtsas om. Det är inte ärligt.
I kvällens Rapport säger han om 7,3% med antikroppar i april att Folkhälsomyndigheten:s prognoser sedan tidigare stämmer, att vi har ca 20-25% smittade i Stockholm nu. Men det är inte en sann återgivning.
1) FHM:s modeller, efter nedjustering, hamnade på 26% som haft smittan till början av maj. Det var alltså inte 20-25% smittade till 20 maj, som alltså är 3 veckor senare.
2) Så sent som för några dagar sedan sa han till finska public service att vi kommer att ha 40% smittade i Stockholm i slutet av maj.
Citat från 17:e maj i Yle:
"Enligt en modell från Statens folkhälsoverket var så mycket som en fjärdedel av svenskarna immun mot koronaviruset i början av maj. Svenska virologer tror att immunitet varar 3 till 6 månader.
Tegnell förutspår att i Stockholmsregionen, som har drabbats hårdast av koronaepidemin, kommer immuniteten mot koronaviruset att vara 40 procent i slutet av maj, medan immuniteten i Finland bara kommer att vara i mindre än en procent."
Är det här en rak och ärlig person verkligen? Eller bedrar skenet?"
Hah, vem tusan tycker Tegnell är rak och ärlig? Han har ju slitrat på halvsanningar och direkta lögner sedan början.
Hah, vem tusan tycker Tegnell är rak och ärlig? Han har ju slitrat på halvsanningar och direkta lögner sedan början.
Källa på det?
Han är rak, ärlig och kompetent skulle jag säga.
Källa på det?
Han är rak, ärlig och kompetent skulle jag säga.
:d
TranceII
2020-05-20, 21:46
Totalt antal smittade är oanvändbart pga att rutinerna för testning ändras.
Ja, fast har det ändrats så mycket? Kanske det har, jag har inte koll på läget där.
Men visst jag tror dels om vi skulle varit uppe på sådana höga siffror vid det här laget så skulle vi haft fler döda i Stockholm, annars blir IFR ganska mycket lägre än NYC och andra motsvarande större utbrott. Även om det är svårt att jämföra rakt av då det slår så enormt olika hårt mot olika grupper.
Ska vara med i en forskningsstudie med antikroppstester. Test varannan vecka fram till december. Ska bli spännande och se om jag haft det.
kaffe_psykos
2020-05-21, 07:19
Det kanske visar om du möjligen har samma attribut som en papaya, get eller kanske en fågel! :)
I ett utav Tegnells tidigare uttalande nämnde han att han har mer information vad han baserar sina beslut på. Om man läser och hör från olika perspektiv kan man eventuellt förstå en del varför Tegnel gör som han gör. Har själv ändrat en del av mina uppfattningar av honom.
Det är så jag väljer se på saken, förbi polariseringen, inte direkt vad som är rätt eller fel, utan perspektiv från olika vinklar. Tid och tankekrävande, men upplever iaf som att det ger en kontrastfullare bild och kanske även mer sannare.
Ska vara med i en forskningsstudie med antikroppstester. Test varannan vecka fram till december. Ska bli spännande och se om jag haft det.
Spännande, lycka till och let us know!
Hur fungerar dessa tester? Är det någon risk för dig, utöver risken att träffa människor?
Ja, fast har det ändrats så mycket? Kanske det har, jag har inte koll på läget där.
Ja. Största skillnaden är att antalet tester har ökat markant. Fler tester ger fler bekräftade infektioner.
delta_mats
2020-05-21, 09:48
Har du haft några symtom? När ska testerna starta?
Spännande, lycka till och let us know!
Hur fungerar dessa tester? Är det någon risk för dig, utöver risken att träffa människor?
Nej ingen risk, man tar lite blod bara.
Har du haft några symtom? När ska testerna starta?
Ja jag var rejält sjuk i början av mars med feber uppemot 41gr, svårt andas och djup hosta. Minns jag hade feberhallucinationer. Slutade som inlagd på sjukhuset för jag fick njurstensanfall.
Om jag nu hade det då, undra hur många jag smittade. Jag satt i dropin i fullt väntrum på VC, var 2 gånger på gynakuten, åkte ambulans och låg inlagd 2 dagar.
Testerna startar i början av juni.
De ska även testa massa danskar för att jämföra med Danmark.
Ja jag var rejält sjuk i början av mars med feber uppemot 41gr, svårt andas och djup hosta. Minns jag hade feberhallucinationer. Slutade som inlagd på sjukhuset för jag fick njurstensanfall.
Om jag nu hade det då, undra hur många jag smittade. Jag satt i dropin i fullt väntrum på VC, var 2 gånger på gynakuten, åkte ambulans och låg inlagd 2 dagar.
Har något liknande hänt dig tidigare i livet?
Har något liknande hänt dig tidigare i livet?
Nej, hade så jävla ont att jag ville dö. Hade jag kunnat hade jag nog hoppat från balkongen.
Feberhallisar har jag nog inte haft sen jag var liten, då kunde man få ganska hög feber ibland när man var sjuk.
Nej, hade så jävla ont att jag ville dö. Hade jag kunnat hade jag nog hoppat från balkongen.
Feberhallisar har jag nog inte haft sen jag var liten, då kunde man få ganska hög feber ibland när man var sjuk.
Har du någon aning om vem som kan ha smittat dig?
Har du någon aning om vem som kan ha smittat dig?
Valfri Volvokines på spårvagnen!
PixelMiner
2020-05-21, 11:12
Testerna startar i början av juni.
Får du reda på resultatet direkt?
Jag menar, låt oss säga att det allra första testet visar på antikroppar. Då finns det väl ingen större mening med nya tester varannan vecka? (Om man nu inte vill försöka mäta om/när antikropparna försvinner).
Får du reda på resultatet direkt?
Jag menar, låt oss säga att det allra första testet visar på antikroppar. Då finns det väl ingen större mening med nya tester varannan vecka? (Om man nu inte vill försöka mäta om/när antikropparna försvinner).
Ja det får jag.
Ja det är förmodligen något sådant eftersom man ska testa varannan vecka året ut.
Ja det får jag.
Ja det är förmodligen något sådant eftersom man ska testa varannan vecka året ut.
Både "hållbarheten" och effektiviteten på antikropparna (i relation till kvantiteten) är än så länge obesvarade frågor.
Agitator
2020-05-21, 15:26
Angel, hur ställde du dig till covid19 innan du blev sjuk? Tyckte du det var överdrivet och inget att bry sig om och vad är din ställning nu?
Jag märker själv här i stockholm att folk inte tror det kommer drabba dem och att de är "unga" och börjar man prata om exempel på ungt folk under 40 som haft det så är det skräckexempel och inget man bör haka upp sig på.
Angel, hur ställde du dig till covid19 innan du blev sjuk? Tyckte du det var överdrivet och inget att bry sig om och vad är din ställning nu?
Jag märker själv här i stockholm att folk inte tror det kommer drabba dem och att de är "unga" och börjar man prata om exempel på ungt folk under 40 som haft det så är det skräckexempel och inget man bör haka upp sig på.
Om det var det jag hade så hade de knappt börjat i Sverige då, fanns inga restriktioner förutom att säga till om man hade besöks Wuhanområdet eller Italiens skidorter typ. Så jag hade nog ingen speciell inställning till det.
En på mitt jobb har haft det (bekräftat), hon är 72 och verkat klara det fint. En annan kollegas svåger (60 år och fullt frisk) ligger nu som en grönsak, han fick det och efter de la han i resp så började organen stänga ner.
Så sjukt oförutsägbart vem som blir svårt drabbad.
svenbanan
2020-05-21, 21:13
lol
Försök ställ en mer ledande fråga nästa gång.
Agitator
2020-05-22, 03:07
Om det var det jag hade så hade de knappt börjat i Sverige då, fanns inga restriktioner förutom att säga till om man hade besöks Wuhanområdet eller Italiens skidorter typ. Så jag hade nog ingen speciell inställning till det.
En på mitt jobb har haft det (bekräftat), hon är 72 och verkat klara det fint. En annan kollegas svåger (60 år och fullt frisk) ligger nu som en grönsak, han fick det och efter de la han i resp så började organen stänga ner.
Så sjukt oförutsägbart vem som blir svårt drabbad.
Ok, ja så kan det vara på vissa ställen i landet helt klart. På vårat jobb samt familjen så var snacket och riskerna redan igång i början av februari när man såg videos om att det började sprida sig utanför kina. I mitten av Februari var det redan misstänkta fall i Sverige och snacket var då i min sfär full blown. Sedan eskalerade det ju närmare vi kom jobba hemifrån direktivet från regeringen. På mitt jobb hade vi redan börjat jobba hemifrån innan regeringen rekomenderade det i teverutan.
Jag tycker personligen att det är lite för nonchalant i Stockholm av vissa grupper. Märks tydligt när man pratar med flertalet.
lol
Jag tror knappast att jag berättar om hur jag tycker det nonchas i Stockholm i min sfär skulle påverka någons svar inom detta område. Självklart kan man retoriskt påverka folk på olika sätt. Detta var dock inte min mening och jag förutsätter att folk själv kan argumentera i denna fråga utan att bli styrda.
Jag var genuint nyfiken om det nu visar sig varit Corona och om det påverkats hennes bild av Covid19.
Jag upplever att många nonchar och kommer inte ändra sin hållning till det hela förrens de själva eller någon i sin familj drabbas.
SVT avslöjar idag att regeringen och Stockholm stad var inblandade när Arbetsmiljöverket under ett stängt möte med bl.a. SKR pressades att backa och gå emot sina egna experter för att ta bort krav om skyddsutrustning.
svenbanan
2020-05-22, 11:29
Jag tror knappast att jag berättar om hur jag tycker det nonchas i Stockholm i min sfär skulle påverka någons svar inom detta område. Självklart kan man retoriskt påverka folk på olika sätt. Detta var dock inte min mening och jag förutsätter att folk själv kan argumentera i denna fråga utan att bli styrda.
Jag var genuint nyfiken om det nu visar sig varit Corona och om det påverkats hennes bild av Covid19.
Jag upplever att många nonchar och kommer inte ändra sin hållning till det hela förrens de själva eller någon i sin familj drabbas.
Det var inte att jag trodde du skulle påverka hennes svar, men din fråga var formulerad på ett sådant sätt att det såg ut som att det var din högsta önskan i livet att hon skulle ha fått en livsomvälvande upplevelse och ändrat åsikt totalt. Nu tror jag inte att du faktiskt höll tummarna riktigt så hårt. Men det var så det såg ut i din frågeställning, vilket jag tyckte såg rätt roligt ut.
lol
https://i.kym-cdn.com/photos/images/original/000/452/270/5b1.gif
TranceII
2020-05-22, 15:47
En till observationsstudie runt den gamla vanliga malariamedicinen. Tyvärr så får man nog vänta några veckor på att de specifika studierna blir klara men om man tittar på detta så ser det inte bra ut. Har de problem observationsstudier har men samtidigt till dess fördel så var det ett stort antal patienter de tittade på.
Hydroxychloroquine or chloroquine with or without a macrolide for treatment of COVID-19: a multinational registry analysis
Background
Hydroxychloroquine or chloroquine, often in combination with a second-generation macrolide, are being widely used for treatment of COVID-19, despite no conclusive evidence of their benefit. Although generally safe when used for approved indications such as autoimmune disease or malaria, the safety and benefit of these treatment regimens are poorly evaluated in COVID-19.
Methods
We did a multinational registry analysis of the use of hydroxychloroquine or chloroquine with or without a macrolide for treatment of COVID-19. The registry comprised data from 671 hospitals in six continents. We included patients hospitalised between Dec 20, 2019, and April 14, 2020, with a positive laboratory finding for SARS-CoV-2. Patients who received one of the treatments of interest within 48 h of diagnosis were included in one of four treatment groups (chloroquine alone, chloroquine with a macrolide, hydroxychloroquine alone, or hydroxychloroquine with a macrolide), and patients who received none of these treatments formed the control group. Patients for whom one of the treatments of interest was initiated more than 48 h after diagnosis or while they were on mechanical ventilation, as well as patients who received remdesivir, were excluded. The main outcomes of interest were in-hospital mortality and the occurrence of de-novo ventricular arrhythmias (non-sustained or sustained ventricular tachycardia or ventricular fibrillation).
Findings
96 032 patients (mean age 53·8 years, 46·3% women) with COVID-19 were hospitalised during the study period and met the inclusion criteria. Of these, 14 888 patients were in the treatment groups (1868 received chloroquine, 3783 received chloroquine with a macrolide, 3016 received hydroxychloroquine, and 6221 received hydroxychloroquine with a macrolide) and 81 144 patients were in the control group. 10 698 (11·1%) patients died in hospital. After controlling for multiple confounding factors (age, sex, race or ethnicity, body-mass index, underlying cardiovascular disease and its risk factors, diabetes, underlying lung disease, smoking, immunosuppressed condition, and baseline disease severity), when compared with mortality in the control group (9·3%), hydroxychloroquine (18·0%; hazard ratio 1·335, 95% CI 1·223–1·457), hydroxychloroquine with a macrolide (23·8%; 1·447, 1·368–1·531), chloroquine (16·4%; 1·365, 1·218–1·531), and chloroquine with a macrolide (22·2%; 1·368, 1·273–1·469) were each independently associated with an increased risk of in-hospital mortality. Compared with the control group (0·3%), hydroxychloroquine (6·1%; 2·369, 1·935–2·900), hydroxychloroquine with a macrolide (8·1%; 5·106, 4·106–5·983), chloroquine (4·3%; 3·561, 2·760–4·596), and chloroquine with a macrolide (6·5%; 4·011, 3·344–4·812) were independently associated with an increased risk of de-novo ventricular arrhythmia during hospitalisation.
Interpretation
We were unable to confirm a benefit of hydroxychloroquine or chloroquine, when used alone or with a macrolide, on in-hospital outcomes for COVID-19. Each of these drug regimens was associated with decreased in-hospital survival and an increased frequency of ventricular arrhythmias when used for treatment of COVID-19.
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31180-6/fulltext
Kommentar om studien:
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)31174-0/fulltext
Magnus N
2020-05-22, 19:06
"– Stockholm stads inspektörer var här på inspektion i går. De anmärkte på att ett tomt bord stod för nära två andra bord och att någon skulle ha kunnat komma och sätta sig där. I dag ringde smittskyddsenheten och sa att jag inte uppfyllt kraven och måste stänga. Jag blev helt chockad."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/qL0elL/tomt-bord-stangde-hel-krog-inte-rimligt
Kan ju kännas som en överreaktion :p
Bra lyssning idag
https://kvartal.se/artiklar/fredagsintervjun-lars-calmfors/
"Nationalekonomen Lars Calmfors tvivlar på den strategi mot coronapandemin som Sverige har valt, både vad gäller liv och hälsa och samhällsekonomin."
EagleEye
2020-05-22, 20:04
Varför gestikulerar folk så jävulskt med händerna i var och varannan intervju i SVT? Kan någon snälla förklara detta. Är det på modet att man ska gestijulera så? Har aldrig sett något liknande.
svenbanan
2020-05-22, 20:07
Varför gestikulerar folk så jävulskt med händerna i var och varannan intervju i SVT? Kan någon snälla förklara detta. Är det på modet att man ska gestijulera så? Har aldrig sett något liknande.
Du får väl sluta kolla på teckentolkade program om du inte vill se teckenspråk.
Det var inte att jag trodde du skulle påverka hennes svar, men din fråga var formulerad på ett sådant sätt att det såg ut som att det var din högsta önskan i livet att hon skulle ha fått en livsomvälvande upplevelse och ändrat åsikt totalt. Nu tror jag inte att du faktiskt höll tummarna riktigt så hårt. Men det var så det såg ut i din frågeställning, vilket jag tyckte såg rätt roligt ut.
Själva Covid19 var inte så farligt (för mig), men njursten däremot. Oh my fucking god. Det var livsomväldande, aldrig varit med om något liknande.
svenbanan
2020-05-22, 21:41
Själva Covid19 var inte så farligt (för mig), men njursten däremot. Oh my fucking god. Det var livsomväldande, aldrig varit med om något liknande.
Morsan hade det för 5-10 år sedan också. Och tydligen kan man lätt få det av äpplen om man är lite känslig. Hon har varit helt paranoid mot allt som har med äpplen att göra sedan dess. Tror inte hon gillade upplevelsen heller... ;)
Jag kan racka upp handen och erkanna att jag nonchade i borjan nar det borjade ta fart sista veckan i mars har i UK
Toalettpapper och pasta? Ja, men jag har ett ooppnat paket pasta kvar och toalettpappret racker gott i en vecka till. Gick till lokala affaren som ar pa vagen hem till/fran jobbet och browsade som vanligt, allt var lansat och jag tankte vad hander?!
Sen dess har jag slaviskt foljt nyheterna och utvecklingen i landet och varlden, stangde in mig sjalv i 6 veckor och gick enbart ut for att kasta skrap och snabbt in igen. Nu de senaste 2-3 veckorna har jag gatt till parker och gjort lite ovningar, men bortsett fran det har jag stannat hemma
Inte for att jag var radd att fa det sjalv, men att man kan vara smittbarare och ge det till andra utan att veta om det
EagleEye
2020-05-23, 09:57
Jag kan racka upp handen och erkanna att jag nonchade i borjan nar det borjade ta fart sista veckan i mars har i UK
Toalettpapper och pasta? Ja, men jag har ett ooppnat paket pasta kvar och toalettpappret racker gott i en vecka till. Gick till lokala affaren som ar pa vagen hem till/fran jobbet och browsade som vanligt, allt var lansat och jag tankte vad hander?!
Sen dess har jag slaviskt foljt nyheterna och utvecklingen i landet och varlden, stangde in mig sjalv i 6 veckor och gick enbart ut for att kasta skrap och snabbt in igen. Nu de senaste 2-3 veckorna har jag gatt till parker och gjort lite ovningar, men bortsett fran det har jag stannat hemma
Inte for att jag var radd att fa det sjalv, men att man kan vara smittbarare och ge det till andra utan att veta om det
Vet inte om du sett det men.
Gestikulerar folk i brittisk tv lika mycket som här? Det är en seriös fråga. Vill verkligen gå till botten med det här. Förstå vad det handlar om. Kolla gärna på Emma Frans. Hon personifierar det väldigt bra.
EagleEye
2020-05-23, 10:00
Andra får gärna svara också. Jag förstår inte vad det är jag ser. Vad är det frågan om? Detta gestikulerande?
trädgårdsmöbel
2020-05-23, 10:35
Andra får gärna svara också. Jag förstår inte vad det är jag ser. Vad är det frågan om? Detta gestikulerande?
Gestikulerande tilltalar en hel del åskådare, men skrämmer bort vissa andra. Gestikulerande signalerar om "jag är passionerad i detta, personligt investerad" om man gör det rätt. Det kan se löjligt ut eller vara något som förstärker det man säger.
Hitler kunde detta. Artisten "Pitbull" kan det med, hur många andra kan räkna på fingrarna och säga "Un-dos-tres-quattro- RUMBA!" utan att se fåniga ut?
Det är något som ett fåtal bemästrar men andra inte borde göra. Görs detta i TV och du klagar på det gav det tydligt motsatt effekt.
Det är något som ett fåtal bemästrar men andra inte borde göra. Görs detta i TV och du klagar på det gav det tydligt motsatt effekt.
Offtopic men jag håller med dig. Jag har själv lagt mycket tid på mitt kroppsspråk vid presentationer/föredrag och sedan jag kom över "Röra-mina-händer-i-en-awkard-åtta" så började åhörare kommentera i feedbacken att jag "ägde rummet" väldigt mycket. Troligtvis på grund av att mitt kroppsspråk och gestikulerande var relevant för situationen och inte en utfyllnad/ersättning för att stå med armarna längs sidorna.
Vet inte om du sett det men.
Gestikulerar folk i brittisk tv lika mycket som här? Det är en seriös fråga. Vill verkligen gå till botten med det här. Förstå vad det handlar om. Kolla gärna på Emma Frans. Hon personifierar det väldigt bra.
Japp, gestikulationer ar essentiella sa alla forstar budskapen som man vill formedla
Folk tror att det bara ar ord och ljud som kommer genom munnen
Faktum ar att val av ord aven och ton av tal ocksa har en stor paverkan pa hur vi formedlar budskap
Majoriteten av mina kollegor ar "unga" manniskor i 20-arsaldern, en grej jag aterupprepar i vart senior management team ar hur vi talar till dessa individer sa de forstar vad vi verkligen menar
En fraga, fyra olika exempel pa hur den kan stallas
1) Vad vill du?!? *grr27*
2) Vad skulle du vilja ha? :)
3) Vad vill du? :d
4) Vad skulle du vilja ha?!? *grr27**grr27*
Baserat pa de 4 olika satten, kan vi uppleva personen som trevlig, aggressiv, glad och arg. Inom servicebranschen vill vi saklart framsta sa trevliga, glada och positiva sa mojligt och darfor ar gestikulationer och kroppsprak en extra ingrediens
Jag namnde nog detta tidigare i traden, faktum att vi aterupprepar ordet "virus" i medier har paverkat folk rent psykologiskt och fatt manga att forsta allvaret samt "skramt" upp dem litegrann i onodan
Offtopic men jag håller med dig. Jag har själv lagt mycket tid på mitt kroppsspråk vid presentationer/föredrag och sedan jag kom över "Röra-mina-händer-i-en-awkard-åtta" så började åhörare kommentera i feedbacken att jag "ägde rummet" väldigt mycket. Troligtvis på grund av att mitt kroppsspråk och gestikulerande var relevant för situationen och inte en utfyllnad/ersättning för att stå med armarna längs sidorna.
Skillsen att halla foredrag och presentationer ar en ren konst, har sett manga kunskapsfyllda individer som kan absolut allt om amnet men som tyvarr har levererat pissdaliga resultat for att de inte kan kommunicera och tala till sin publik, sen har jag sett personer med halvtaskig kunskap i amnet halla fantastiska foredrag just for att de ar underhallande och talar enkelt sprak sa alla forstar
Skulle vilja pasta att det ar lite av en naturbegavning, men kan jobbas pa sa att man blir battre och kanna sig mindre awkward. Hander i fickorna, klicka med pennor etc kan filas bort med hart arbete
Stefan Lofven t ex, han ar stadsminister men har tyvarr svart att overtala folket just for att han inte har talformagan sa man blir overtygad
Fredszky
2020-05-23, 11:53
Stefan Lofven t ex, han ar stadsminister men har tyvarr svart att overtala folket just for att han inte har talformagan sa man blir overtygad
Eller intelligensen, pondusen, karisman, åsikterna, utseendet, charmen, resonemangen, logiken, trovärdigheten...
EagleEye
2020-05-23, 11:56
Intressant men för mig ser det efterblivet ut. Noterade det första när pandemin startade och svt började rapportera. Aldrig sett något liknande förut. Och det är för övrigt helt otroligt hur dålig den kanalen blivit. Alla dessa youtube reportage och folk med konstiga efternamn. Jag kräks *spy*
Intressant men för mig ser det efterblivet ut. Noterade det första när pandemin startade och svt började rapportera. Aldrig sett något liknande förut. Och det är för övrigt helt otroligt hur dålig den kanalen blivit. Alla dessa youtube reportage och folk med konstiga efternamn. Jag kräks *spy*
Har tyvarr foljt utveckligen daligt i Sverige, forutom genom Kolozzeum (:d) och Aftonbladet
Vilka youtube-klipp syftar du pa? Vilka konstiga efternamn?
Journalismen i UK ar inte mycket att hurra for heller, manga journalister staller dumma fragor som ministrarna redan har klargjort och allt kanns som en lekskola
Dar var en journalist som tog priset, han hade fragor om PPE och upprepande anvande fortkortningen PPP istallet fast ministern forsokte styra in honom pa den ratta banan pa ett vanligt satt *screwy*
Skillsen att halla foredrag och presentationer ar en ren konst, har sett manga kunskapsfyllda individer som kan absolut allt om amnet men som tyvarr har levererat pissdaliga resultat for att de inte kan kommunicera och tala till sin publik, sen har jag sett personer med halvtaskig kunskap i amnet halla fantastiska foredrag just for att de ar underhallande och talar enkelt sprak sa alla forstar
Skulle vilja pasta att det ar lite av en naturbegavning, men kan jobbas pa sa att man blir battre och kanna sig mindre awkward. Hander i fickorna, klicka med pennor etc kan filas bort med hart arbete
Håller med, många riktigt kunniga får inte fram sitt budskap för att de inte vet hur man ska kommunicera det.
Skulle säga att precis som med allt annat så kommer det naturligt för vissa, och helt onaturligt för andra. Men jag tror att ALLA kan lära sig det, om de vill lära sig det, och då gör jag skillnad på att tycka att man bör lära sig det och att faktiskt vilja det.
När jag hållit i lektioner om retorik/presentationsteknik (endast tre gånger) så har jag framhävt att den klassiska dispositionen (Säg vad du ska säga, säg det, säg vad du har sagt) saknar en dimension - Och det är känslan. Fokus ligger ofta på vad man säger, och checka av på ethos, logos, och pathos gentemot åhörarna, men känslan du själv har för ämnet är enligt mig kärnan för att hitta ditt kroppsspåk. Om du inte vet vilken känsla du själv har, det är då du står med händerna i byxfickorna och axlarna över öronen.
Blir du arg? Hur visar du ilska? Blir du glad? Hur visar du glädje? Osv.
Lol, så offtopic, men jag gick igång lite nu :em:
Brofessorn
2020-05-23, 19:03
Gott folk. Vi kan vara lugna. Leif Mannerström blev sjuk, men han klarade sig. Tack gode Gud.
High1ander
2020-05-23, 20:35
https://www.svd.se/msb-betalar-miljoner-for-stoppad-corona-app
MSB/FHM vaskar minst 6,4 miljoner kronor på en icke-App...
Ladugårdsdörr
2020-05-23, 20:40
Gott folk. Vi kan vara lugna. Leif Mannerström blev sjuk, men han klarade sig. Tack gode Gud.
Då kan vi gott offra Edward Blom som tack till gudarna för att vi fick behålla Leif.
Magnus N
2020-05-24, 06:54
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/svenskar-portade-nar-cypern-oppnar-upp-i-borjan-av-juni/
"Cypern väntas öppna upp för direktflyg från bland annat Danmark, Norge och Finland den nionde juni.
Svenskar är portade.*
Sverige finns inte ens med i omgång två – när medborgare från östblocket släpps in."
Inte enbart våra grannar som har reservationer
Plasttiger
2020-05-24, 07:36
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/svenskar-portade-nar-cypern-oppnar-upp-i-borjan-av-juni/
"Cypern väntas öppna upp för direktflyg från bland annat Danmark, Norge och Finland den nionde juni.
Svenskar är portade.*
Sverige finns inte ens med i omgång två – när medborgare från östblocket släpps in."
Gissar att det blir lite gnäll i EU om orättvisor och att vi alla måste dela bördan lika.
wintersnowdrift
2020-05-24, 12:45
Hur förhåller sig er omgivning till restriktionerna nu när sommaren närmar sig?
Gänget som jag och min make (samt numera avkomma) brukar fira midsommar med diskuterar den planerade festen i en Facebookgrupp. De allra flesta tycker "detta är ju årets höjdpunkt, kööör". Jag känner typ :confused: *gah!*:smash: Många har barn i olika åldrar som definitivt inte kommer hålla något socialt avstånd, och även om man är mycket utomhus och alla tar sig dit med bil så är det ändå ett typiskt arrangemang som samlar många människor (dock under 50 stycken) från olika platser i landet. I min värld big no-no men jag verkar ju relativt ensam om att tycka så i det här sammanhanget iaf.
Gänget som jag och min make (samt numera avkomma) brukar fira midsommar med diskuterar den planerade festen i en Facebookgrupp. De allra flesta tycker "detta är ju årets höjdpunkt, kööör". Jag känner typ :confused: *gah!*:smash: Många har barn i olika åldrar som definitivt inte kommer hålla något socialt avstånd, och även om man är mycket utomhus och alla tar sig dit med bil så är det ändå ett typiskt arrangemang som samlar många människor (dock under 50 stycken) från olika platser i landet. I min värld big no-no men jag verkar ju relativt ensam om att tycka så i det här sammanhanget iaf.
Big no no!
Med all respekt, "antar" att alla kanner alla men det racker att en familj ar smittbarare and that's it!
Majoriteten har varit forstandiga och hallt sig hemma, men det ar inte en garanti att 2:a/3:e parten av vankretsen tanker och/eller har tankt likadant
Vad ar senaste nu, drygt 4000 doda i Sverige eller nat sant?
Jag är på samma sida som du. Jag tror många svenskar inte orkar bry sig längre och det är skrämmande.
Svenskar är portade.*
Är det något land som infört begränsningar i EUs fria rörlighet baserat på vilket medlemsland personen är medborgare i?
Artikeln pratar nämligen om var flygen ska få gå ifrån, inte medborgarskapet på de som anländer.
Agitator
2020-05-24, 13:54
Jag ställde in ett dop redan i mars där min barndomsvän och hans sambo ville att vi skulle komma. Surprise så jobbar hon inom vården som sjuksyster och han privat. Ingen av dem såg något problem att det skulle komma ett 50tal som skulle mingla, ålderspann 2 - 85.
Vart själv förvånad iom hennes jobb och var helt inställd på att de själva skulla ställa in det hela.
Pratade med min förra veckan, de verkar helt köpt regeringens linje och typ knappt följt läget. Mycket stoppa huvudet i sanden och säga att det inte finns några större problem. Tvätta händerna bara.
Så naiva och icke tänkande att man blir mörkrädd.
Jag firade min födelsedag nyligen med att inte träffa någon och stanna hemma. Midsommar, skulle aldrig komma tanken på att umgås med andra i onödan ifall det är en större samling. Min närmaste polare som jag vet isolerat lika mycket som mig och köper saker från nätet är en sak. En liten sfär man har koll på där de få har samma hållning och inte träffar folk i onödan skulle jag helt klart kunna tänka mig. Men där är jag inte i dagsläget tyvär.
En annan väns syrra fick rådet i veckan att åka in till vårdcentralen av vårdguiden för att sitta och vara sjuk efter att ha haft feber i över 5 dagar som går upp och ner konstant. Uppenbarligen så är direktivet i dagsläget att folk ska fortsätta sprida smittan för att bygga flockimmunitet. Hans syrra har inte åkt in. Uppmanade dem att vara vaksamma över om något börjar knasa med lungorna eller något annat utöver feber att då söka vård direkt.
wintersnowdrift
2020-05-24, 14:10
Big no no!
Med all respekt, "antar" att alla kanner alla men det racker att en familj ar smittbarare and that's it!
Majoriteten har varit forstandiga och hallt sig hemma, men det ar inte en garanti att 2:a/3:e parten av vankretsen tanker och/eller har tankt likadant
Vad ar senaste nu, drygt 4000 doda i Sverige eller nat sant?
Det är just det, majoriteten följer säkert fortfarande rekommendationerna men det förvånade mig att så många i min vänskapskrets tycker att det är helt rimligt att bryta mot dessa "för midsommar är ju årets höjdpunkt". Ja alltså en stor del av jordens befolkning (ish) har eller kommer att få "årets höjdpunkt" inställd.
Jag är på samma sida som du. Jag tror många svenskar inte orkar bry sig längre och det är skrämmande.
Det är nog samma mönster överallt: i USA pressar den federala regeringen på för att få delstaterna att öppna upp, små protester mot restriktionerna dyker upp här och där, turistdestinationer vill få igång resandet igen osv. Det går inte att hålla tillbaka hur länge som helst, men samtidigt tycker jag att vi svenskar med lätthet borde kunna hålla på våra restriktioner även över sommaren.
Pratade med min förra veckan, de verkar helt köpt regeringens linje och typ knappt följt läget. Mycket stoppa huvudet i sanden och säga att det inte finns några större problem. Tvätta händerna bara.
Så naiva och icke tänkande att man blir mörkrädd.
Fast Folkhälsomyndighetens riktlinjer som bombas ut varje vecka är dessa:
Tillsammans kan vi bromsa smittan!
Det är allas ansvar att hindra spridningen av sjukdomen covid-19.
Här kommer några viktiga saker som alla kan göra:
Stanna hemma även om du bara känner dig lite förkyld.
Tvätta händerna ofta med tvål och vatten i minst 20 sekunder.
Håll avstånd till andra både inomhus och utomhus.
Håll avstånd till andra på bussen, tåget, tunnelbanan, spårvagnen och andra allmänna färdmedel.
Undvik större sociala sammanhang som fester, begravningar, dop, kalas eller bröllop.
Håll avstånd till andra på idrottsplatser, badhus och gym och undvik att byta om i allmänna omklädningsrum.
Res inte i rusningstid om du kan undvika det.
Avstå från onödiga resor.
Är du 70 år eller äldre är det extra viktigt att du begränsar dina sociala kontakter och undviker platser där människor samlas.
Folkhälsomyndigheten ansvarar för allmänna råd inom verksamhetsområdet smittskydd. Råden gäller fram till 31 december 2020.
Så "regeringens linje" är inte att man ska ha midsommarfester utan tvärt om, att man aktivt ska undvika dessa.
Så "regeringens linje" är inte att man ska ha midsommarfester utan tvärt om, att man aktivt ska undvika dessa.
Om vi nu ska prata om regeringens linje så vad är den angående internationellt resande som trots allt är sjukdomens fundamentala vektor?
wintersnowdrift
2020-05-24, 14:35
Om vi nu ska prata om regeringens linje så vad är den angående internationellt resande som trots allt är sjukdomens fundamentala vektor?
Jadu, det står ju i fetstil i inlägget du citerar, men för all del, jag kan ta det igen:
Avstå från onödiga resor.
svenbanan
2020-05-24, 15:02
Jadu, det står ju i fetstil i inlägget du citerar, men för all del, jag kan ta det igen:
Nej, du har fel. Regeringens linje är såklart att smitta ner så många som möjligt för att uppnå flockimmunitet. Definitivt inte att försöka hålla ner smittan på så låg nivå som möjligt, med så lite påverkan som möjligt på sammhälle och näringsliv.
Spela inte dum nu. Vad är regeringens linje angående resande IN i Sverge?
Nej, du har fel. Regeringens linje är såklart att smitta ner så många som möjligt för att uppnå flockimmunitet. Definitivt inte att försöka hålla ner smittan på så låg nivå som möjligt, med så lite påverkan som möjligt på sammhälle och näringsliv.
Ja, strategin har varit att maximera spridningen utan att överbelasta vården, inte att minimera spridningen. Efter 4000 dödsfall, jämfört med ett par hundra för de länder som valt att håla ner smittan på så låg nivå som möjligt, går det inte att dra någon annan slutsats.
svenbanan
2020-05-24, 17:41
Ja, strategin har varit att maximera spridningen utan att överbelasta vården, inte att minimera spridningen. Efter 4000 dödsfall, jämfört med ett par hundra för de länder som valt att håla ner smittan på så låg nivå som möjligt, går det inte att dra någon annan slutsats.
Klart det går att dra massor av andra slutsatser.
Men man kan börja med att inse att det är skillnad på att "maximera spridningen" och att "inte minimera spridningen till varje tänkbart pris".
Klart det går att dra massor av andra slutsatser.
Men man kan börja med att inse att det är skillnad på att "maximera spridningen" och att "inte minimera spridningen till varje tänkbart pris".
Nej, Sveriges linje har (nästintill från början) varit att det är oundvikligt att alla kommer att få Corona och det enda vi kan göra är att minska smittspridningen såpass att vården inte kollapsar. Det har även varit vår linje att alla länder som ytterligare minskar spridningen gör fel, då det bara förlänger processen. Det enda rätta är att maximera spridningen i den takt som vården klarar av.
PixelMiner
2020-05-24, 20:32
-- Förra veckans diagram --
När jag uppdaterade med senaste veckans data så blev log-normalkurvan oförändrad. Den högerställda normalfördelningen blev lite bredare (vilket heller inte var oväntat, då data har ganska lång svans). Den högerställda normalfördelningen överskattar antal döda till den första juni, pga det "glapp" mellan det uppskattade värdet och det riktiga i mitten på April.
Diagrammet denna veckan:
https://i.imgur.com/TBbMYYe.png
Estimat över antal avlidna den 2020-06-01:
Log-normalfördelning: 4344 st (förra veckan 4344 st)
Normalfördelning: 5287st (förra veckan 5060 st)
Estimerat datum då färre än 10 personer per dag avlider:
Log-normalfördelning: 2020-06-17 (förra veckan 2020-06-17)
Normalfördelning: 2020-06-05 (förra veckan 2020-06-02)
Estimerat datum då färre än 1 person per dag avlider:
Log-normalfördelning: 2020-08-05 (förra veckan 2020-08-05)
Normalfördelning: 2020-06-25 (förra veckan 2020-06-21)
PixelMiner
2020-05-24, 20:46
Slovakien har 28 st officiellt bekräftade dödsfall. Detta på en befolkning på 5.4 miljoner.
Här kan man läsa om deras åtgärder för att minska smittan.
https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_in_Slovakia
Nej, Sveriges linje har (nästintill från början) varit att det är oundvikligt att alla kommer att få Corona och det enda vi kan göra är att minska smittspridningen såpass att vården inte kollapsar. Det har även varit vår linje att alla länder som ytterligare minskar spridningen gör fel, då det bara förlänger processen. Det enda rätta är att maximera spridningen i den takt som vården klarar av.
Svensk strategi var ju dessutom att hålla smittan utanför ålderdomshemmen. En mycket god strategi, som man tyvärr misslyckades med fatalt.
Var fullt av stockholmare ute på västkusten nu i helgen iaf. Svårt att se det som en nödvändig resa på max 2 timmar... Fast "reglerna" gäller kanske inte för övre medelklassen?
*rolleyes*
svenbanan
2020-05-24, 20:54
Du menar att man aktivt vill nå upp till precis så många som sjukvården klarar av utan att krascha? Och att syftet med detta skulle vara att uppnå flockimmunitet så fort som möjligt?
Har du något som helst stöd för detta, förutom att du tror det? För det är ju iaf inte det man kommunicerat såvitt jag sett.
Såvitt jag begriper så tror man att alltför kraftfulla reaktioner (typ sätta hela sverige i undantagstillstånd och karantän) skulle vara svåra att få till, och att smittan troligen ändå i slutändan skulle fortsätta sprida sig. Dvs att det skulle bli en hög ekonomisk kostnad till väldigt liten medicinsk vinst.
Så istället har man försökt hitta nåt slags balanspunkt med inskrnkningar som man bedömt haft större möjligheter att faktiskt efterlevas, så man kan hålla nere smittspridningen så mycket som möjligt utan att behöva betala ett alltför dyrt ekonomiskt pris.
Dvs nåt i stil med det jag skrev förut
Slovakien har 28 st officiellt bekräftade dödsfall. Detta på en befolkning på 5.4 miljoner.
Här kan man läsa om deras åtgärder för att minska smittan.
https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_in_Slovakia
Svensk strategi var ju dessutom att hålla smittan utanför ålderdomshemmen. En mycket god strategi, som man tyvärr misslyckades med fatalt.
Mer en lös målbild än en strategi. För det är väl inte en strategi om man inte har några konkreta planer för hur man skall uppnå målet?
Du menar att man aktivt vill nå upp till precis så många som sjukvården klarar av utan att krascha? Och att syftet med detta skulle vara att uppnå flockimmunitet så fort som möjligt?
Har du något som helst stöd för detta, förutom att du tror det? För det är ju iaf inte det man kommunicerat såvitt jag sett.
Såvitt jag begriper så tror man att alltför kraftfulla reaktioner (typ sätta hela sverige i undantagstillstånd och karantän) skulle vara svåra att få till, och att smittan troligen ändå i slutändan skulle fortsätta sprida sig. Dvs att det skulle bli en hög ekonomisk kostnad till väldigt liten medicinsk vinst.
Så istället har man försökt hitta nåt slags balanspunkt med inskrnkningar som man bedömt haft större möjligheter att faktiskt efterlevas, så man kan hålla nere smittspridningen så mycket som möjligt utan att behöva betala ett alltför dyrt ekonomiskt pris.
Dvs nåt i stil med det jag skrev förut
FHM har klart och tydligt gått ut med att deras mål är precis vad jag skrev i mitt inlägg. Flockimmunitet har de sagt inte är målet, utan en konsekvens av deras strategi. De har dessutom klart och tydligt uttalat sig om att de inte gör ekonomiska avvägningar.
Att den svenska strategin varit total katastrof och likvärdig med massmord kan vi nog alla vara ense om?
PixelMiner
2020-05-24, 21:12
Att den svenska strategin varit total katastrof och likvärdig med massmord kan vi nog alla vara ense om?
Visst finns det saker vi kunde gjort bättre, jag tänker främst då på åldringsvården. Samtidigt så ser man ju diagram som de här:
https://1.bp.blogspot.com/-Lk58_Q9zzJg/Xspl9KA1jfI/AAAAAAAA92M/xnwlC2yuKDwK1mT_OQY1W8JzjdVRcdf9wCLcBGAsYHQ/s1600/1.png
Och:
https://1.bp.blogspot.com/-IQVjIz1iVLQ/XspnqclHSaI/AAAAAAAA92U/_FE1Zbxll387TP2h9Jr6SAc6xuPcmKn6wCLcBGAsYHQ/s640/1.png
Och då är kanske "massmord" inte ordet jag skulle välja....
FHM har klart och tydligt gått ut med att deras mål är precis vad jag skrev i mitt inlägg. Flockimmunitet har de sagt inte är målet, utan en konsekvens av deras strategi. De har dessutom klart och tydligt uttalat sig om att de inte gör ekonomiska avvägningar.
Om strategin var *så* katastrofal, borde vi inte se extrema skillnader (10x, 100x) jämfört med andra länder. Varför har det gått sämre för tex Belgien eller UK trots striktare åtgärder?
Om strategin var *så* katastrofal, borde vi inte se extrema skillnader (10x, 100x) jämfört med andra länder.
Det är ju precis det som vi ser.
:confused:
Visst finns det saker vi kunde gjort bättre, jag tänker främst då på åldringsvården. Samtidigt så ser man ju diagram som de här:
https://1.bp.blogspot.com/-Lk58_Q9zzJg/Xspl9KA1jfI/AAAAAAAA92M/xnwlC2yuKDwK1mT_OQY1W8JzjdVRcdf9wCLcBGAsYHQ/s1600/1.png
Och:
https://1.bp.blogspot.com/-IQVjIz1iVLQ/XspnqclHSaI/AAAAAAAA92U/_FE1Zbxll387TP2h9Jr6SAc6xuPcmKn6wCLcBGAsYHQ/s640/1.png
Och då är kanske "massmord" inte ordet jag skulle välja....
OK, var drar du gränsen om 4000 inte är massmord?
BelowAverage
2020-05-24, 21:40
Jag skulle vänta ett år eller två efter att Covid-19 är över och jämföra data med länders tidigare år och även framtida år. Det är så upphausat och så mycket panik, domedagspredikande som följt de första månadernas falska sanningar om hur viruset av någon outgrundlig anledning inte ens skulle komma till Sverige.
Om jag inte missminner mig fanns det memes och weebs/4chan folk skämtade om "coronachan" redan i november?
Och då kunde jag som lekman chansa att en aerosolsmitta med potentiellt veckors inkubationstid borde bli en pandemi, hur skulle den inte kunna bli det? Jag frågar mig var MSB höll till, igen verkar de ha misslyckats nosa upp ett potentiellt som jag sett i förbifarten i discordkanalers shitposts.
Man var sent ute och när man väl bugat sig inför allvaret var det redan väl sent. Jag tänker också att spridningen är väldigt slumpartad. Bara man är någorlunda fantasifull borde man kunna tänka sig hur stor skillnad det blir hypotetiskt om nation 1 haft "oturen" att 2x relativt population rest till Kina under den här tiden jämfört med nation 2 som haft relativt 1x population som rest. Med tanke på hur virus sprids exponentiellt.
Det kan vara så få smittbärare till en början att jag tror mycket är slump och att man inte bör anta en direkt korrelation mellan antalet dödsfall i ett land och hur väl de hanterat smittan.
Jag har hört om flera tillfällen i Sverige där man tillskriver dödsorsak till Covid-19 på människor som varit i palliativ vård redan. En inte orimlig tanke är också att vi under några följande år kommer se färre dödsfall då Covid-19 blivit spiken i kistan på de som redan var väldigt nära döden.
Jag vet inte, men jag tycker man hört dag ut och dag in av folk som "vet". Några stollar tror det är jordens undergång mer eller mindre.
Det är väldigt mycket jag är missnöjd med i Sverige politiskt men att inte köra karantän tror jag kan ha visat sig vara ett bra drag. Däremot vettifan om jag vill kalla det "klokt", svensk krishantering verkar vara att singla slant med ögonbindel. Ibland har man tur.
Tillhör man en riskgrupp eller vill ta det säkra före det osäkra så är det inget förbud att själv vara precis så försiktig som man vill. Jag som jobbar i vården tycker det är rätt larvigt och har med all sannolikhet redan haft corona, i den miljön kan man inte räkna med att undvika smitta ändå. Likadant tycker min mor och syster som också jobbar i vården. Man blir sjuk, får vinterkräksjuka utan karensdag och inte ens mot en sådan regelbunden sjuka (som faktiskt också dödar äldre) har svensk vård nödgats förse hemtjänst med skyddsutrustning.
Fan, jag har hört flera bekanta som jobbar i vården och misstänkt att de smittats av Covid-19 pga diffusa symtom som beskrivits och de har nekats test. Man kunde tro att det är viktigt att vårdpersonal inte springer runt och smittar sina patienter, men det verkar inte svenska staten tycka.
Det jag hoppas på när den här hysterin lagt sig är att folk ser hur illa det är ställt med Svensk vård och att om man dessutom vill vidta åtgärder att dessa faktiskt innefattar stärkt budget till personal, utrustning och lokaler och inte mer rutiner, checklistor eller konsulenter som ska kartlägga och effektivisera. Men det är rätt många "om" där, och folks minnen brukar vara skonsamt korta. *popcorn*
PixelMiner
2020-05-24, 21:42
Ytterst retorisk fråga... Varför var det inte "massmord" 2018, då vi hade fler dödsfall? Eller varför inte "massmord" 1985 då nästan 15% fler per capita dog? Då kunde man ju inte ens skylla på en ny sjukdom. Då var det ju kända sjukdomar, som man ändå inte lyckades skydda våra äldre emot. Varför hade vi inte motsvarade krav på munskydd då? Det skulle ju sannolikt räddat livet på några äldre då med.
Dissector
2020-05-24, 21:47
Du betraktar alltså varje enskilt dödsfall i Covid19 som mord? Vi har inget facit ännu, experter är långt ifrån eniga om vad som är bäst i det långa loppet. Att man kan vara så självsäker och totalt avfärda experters ödmjukhet, låter för mig som att det snarare handlar om en allmän suktan efter politisk auktoritet, än om Corona i sig.
Det är ju precis det som vi ser.
:confused:
Varför har det gått sämre för tex Belgien eller UK trots striktare åtgärder?
svenbanan
2020-05-24, 22:47
Såvitt jag sett så har FHM (eller regeringen) inte sagt vare sig att flockimmunitet är målet med strategin eller att det är en följd av strategin. De har väl snarare sagt att flockimmunitet är en oundviklig följd oberoende av vilken strategi man väljer, eftersom man tror att väldigt många kommer åka på smittan ändå i slutändan. Dvs även ifall man sätter alla i karantän så tror man inte detta kommer lyckas stoppa smittan, utan enbart fördröja smittspridningen.
Jag ser inte att strategin varit så katastrofal. Ifall man räknar in beredskapsläget med avseende på olika typer av skyddsmatriel och intensivvårdsplatser på sjukhus, så hade ju situationen såklart kunnat se bättre ut i nuläget. Och sen har man ju inte lyckats skydda åldringar på hem särskilt väl. Men huruvida det ska attributeras till den övergripande strategin eller till någon mindre del av strategin, eller nåt helt annat ska jag låta vara osagt.
EagleEye
2020-05-24, 23:18
Känns som allmänheten gett upp att försöka dämpa smittspridningen. Andra vågen lär bli ett helvete.
Var fullt av stockholmare ute på västkusten nu i helgen iaf. Svårt att se det som en nödvändig resa på max 2 timmar... Fast "reglerna" gäller kanske inte för övre medelklassen?
*rolleyes*
Ni far ursakta om jag har dalig koll pa vad som hander i Sverige, men regeringen och FHM har val inte satt upp nagra regler, utan rekommendationer?
Om strategin var *så* katastrofal, borde vi inte se extrema skillnader (10x, 100x) jämfört med andra länder. Varför har det gått sämre för tex Belgien eller UK trots striktare åtgärder?
Olika lander har olika forutsattningar, i Sverige bor det drygt 9-10 miljoner invanare totalt vilket motsvarare antalet invanare bara i London
Bara en enkel jamforelse som rusningstrafik, i en stad som Stockholm kan jag tanka mig att man kan komma med tunnelbanan men kanske far ta en staplats da sittplatserna ar upptagna. Under rusningstid i London ska man ha riktigt riktigt tur for att komma med forsta vagnen som kommer, men realistiskt far man vanta till 2:a/3:e vagnen. Runt 6 nar "alla" slutar kan man dromma om att ens komma ner till plattformen, man kommer inte ens ner till stationen
Olika kulturer spelar ocksa in, i t ex Italien har man en betydligt hogre medelalder + att man har en tradition att bo ihop som familj, flytta till eget och leva samboliv existerar typ inte sa bara dar ar smittrisken till de aldre storre
Det är just det, majoriteten följer säkert fortfarande rekommendationerna men det förvånade mig att så många i min vänskapskrets tycker att det är helt rimligt att bryta mot dessa "för midsommar är ju årets höjdpunkt". Ja alltså en stor del av jordens befolkning (ish) har eller kommer att få "årets höjdpunkt" inställd.
Forstar att midsommar kan vara arets hojdpunkt for nagra, men min tanke gar till de som har "rejala" traditioner som stracker sig langre an en dag, t ex Eid, Chinese New Year, guldveckan, Hanami etc och da har vi inte ens gatt in pa all sport som har blivit installt?
Alla har vi vara prioriteringar, men jag hade aldrig i mitt liv bytt en "hojdpunkt" som en midsommarkvall mot en sasong av F1, MotoGP eller UFC-gala
Agitator
2020-05-25, 00:24
Ni far ursakta om jag har dalig koll pa vad som hander i Sverige, men regeringen och FHM har val inte satt upp nagra regler, utan rekommendationer?
Olika lander har olika forutsattningar, i Sverige bor det drygt 9-10 miljoner invanare totalt vilket motsvarare antalet invanare bara i London
Bara en enkel jamforelse som rusningstrafik, i en stad som Stockholm kan jag tanka mig att man kan komma med tunnelbanan men kanske far ta en staplats da sittplatserna ar upptagna. Under rusningstid i London ska man ha riktigt riktigt tur for att komma med forsta vagnen som kommer, men realistiskt far man vanta till 2:a/3:e vagnen. Runt 6 nar "alla" slutar kan man dromma om att ens komma ner till plattformen, man kommer inte ens ner till stationen
Olika kulturer spelar ocksa in, i t ex Italien har man en betydligt hogre medelalder + att man har en tradition att bo ihop som familj, flytta till eget och leva samboliv existerar typ inte sa bara dar ar smittrisken till de aldre storre
Forstar att midsommar kan vara arets hojdpunkt for nagra, men min tanke gar till de som har "rejala" traditioner som stracker sig langre an en dag, t ex Eid, Chinese New Year, guldveckan, Hanami etc och da har vi inte ens gatt in pa all sport som har blivit installt?
Alla har vi vara prioriteringar, men jag hade aldrig i mitt liv bytt en "hojdpunkt" som en midsommarkvall mot en sasong av F1, MotoGP eller UFC-gala
Om du frågar någon som jobbar statligt så anses tydligen rekomendationer att vara jätteallvarligt och alla ska följa det som om det vore nummer 1 på din bucketlist.
Jag tror de glömt bort att svenska folket ser på riksdagen och de flesta myndigheter som ett gäng clowner och inte gör ett skit så länge det inte blir några straff utmätta osv.
De kunder redan i mars rullat in med militären i storstäderna och använt det som ett tillfälle att lufta maskinerna och sin militär lite för att påvisa hur allvarligt läget anses vara. Men näe, någon tomte står i teve och säger tvätta händerna och ta erat ansvar nu för vi skiter i er helt enkelt.
svenbanan
2020-05-25, 01:45
Vad skulle de inrullade militärerna ha ägnat sig åt i tre månader sedan mars då? Bara som nåt slags PR jippo för att visa att nu är det allvar och vi tar i med hårdhandskarna? Eller skulle de skjuta grg mot folksamlingar för att undvika smittospridning?
Varför har det gått sämre för tex Belgien eller UK trots striktare åtgärder?
De två länderna är för det första extremt tätbefolkade överallt. UK hade en annan strategi i början. Jag trodde Sverige skulle ha ett guldöäge i början med redan naturligt avstånd till äldre, vilket jag inte gillar annars men nu kunde det ju vara en fördel.
Somliga länder och områden som bommade för tidigt med mycket tester och koll som inte har knappt någr döda alls och få fall kan ju öppna nu.
Virus försvinner, kan ju bli allvarkigaee, de muteras snabbare bland vissa grupper och långsammare bland andra men detta är som sagt någonting att vänta på, dra ut på tiden med essutom. Ok detta virus är stabilt men har dock ändrats, duh, bevisligen historiskt under någre decennier men det finns en del studier man kan se det i.
Panik? Vardå? Har svenskar panik? Jag har inte sett någon panik, annat än bland vänner jag har i fattighere sämre informerade länder där en del de tror att de skall dör så fort de får det.
Jag skulle vänta ett år eller två efter att Covid-19 är över och jämföra data med länders tidigare år och även framtida år. ...
Många säger ungefär så i Sverige och många ggr i tråden tror jag och det låter som om det finns en strategi i det om man lyssnar på någon av de som är involverade där och visst, det kan ju komma att anses sant i Sverige, om vi ser allt i siffror, utan individer i detalj. Problemet är att det inte är att ta det stegvis utan för min del låter det som att ge upp den först biten om kampen mot själva viruset. Wains åsikter kan inte svaras med det där argumentet.
Anser jag i alla fall men jag är bara en åsikt i en tråd.
Vad skulle de inrullade militärerna ha ägnat sig åt i tre månader sedan mars då? Bara som nåt slags PR jippo för att visa att nu är det allvar och vi tar i med hårdhandskarna? Eller skulle de skjuta grg mot folksamlingar för att undvika smittospridning?
Åtminståne så tydligare regler och poliser. Jag med familj har blivit stoppad och utfrågad ett par ggr, svar, förklaring, glada miner, lycka till och ha den fortsatt bra dag, inget mer med det.
Det kanske beror på vad man har för förhållande till sådana myndigheter, militär vet jag inte men som bulk på individer kanske om det finns brister hos polisen?
Har Sverige ett ansträngt förhållande till regler och poliser kanske, vissa verkat tycka att de är för hårda vad de än gör, eller har folk blivit mer som i USA att ingen skall tala om för mig vad jag skall göra typ?
Folkhälsomyndigheten verkar ju ha haft problem att få ut budskapet ibland, eller? Det ser iofs lika ut i många länder nu när våren kommer, speceillt folk 20-25 år sådär skall ut och dricka vin, äta glass, sola magen omedelbart. Det är inte bara i Sverige det är så.
svenbanan
2020-05-25, 04:18
Åtminståne så tydligare regler och poliser. Jag med familj har blivit stoppad och utfrågad ett par ggr, svar, förklaring, glada miner, lycka till och ha den fortsatt bra dag, inget mer med det.
Polis är polis, och militär är militär. Det är inte samma sak, och de har inte samma befogenheter. Reglerna kommer sig ju från att myndigheterna bestämmer sig för vissa regler, det har inget att göra med att man rullar in militärer på plattan i Stockholm. Om man vill att miltären ska ha nåt slags "makt över civilbefolkningen" måste man rimligvis först försätta landet (eller i alla fall de berörda städerna/regionerna) i nåt slags undantagstillstånd, och upprätta nån form av specialregler för detta. Men om man inte tycker det är värt kostnaden att vidta såpass kraftfulla åtgärder (om man tror att smittan ändå inte kommer gå att stoppa på detta sätt) så finns det ju rimligen heller ingen vits med att ha en jävla massa militärer springandes på gatorna.
Det kanske beror på vad man har för förhållande till sådana myndigheter, militär vet jag inte men som bulk på individer kanske om det finns brister hos polisen?
Har Sverige ett ansträngt förhållande till regler och poliser kanske, vissa verkat tycka att de är för hårda vad de än gör, eller har folk blivit mer som i USA att ingen skall tala om för mig vad jag skall göra typ?
Inte vad jag vet. Jag tycker bara det verkar vara en totalt onödig grej att skeppa in militärer om man nu valt denna typ av strategi.
Folkhälsomyndigheten verkar ju ha haft problem att få ut budskapet ibland, eller? Det ser iofs lika ut i många länder nu när våren kommer, speceillt folk 20-25 år sådär skall ut och dricka vin, äta glass, sola magen omedelbart. Det är inte bara i Sverige det är så.
Jag tror inte man haft några problem med att nå ut med sitt budskap. Jag tror heller inte folk varit särskilt dåliga på att följa dessa rekommendationer. Sen är det ju som du säger självklart så att folk inte orkar bry sig hur länge som helst, och det kommer troligtvis bli fler som inte följer alla rekommendationer till punkt och pricka när det börjar bli varmt och semester och sådant. Men det lär vara ungefär samma visa överallt. Kanske tom att folk i andra länder, som varit mer isolerade, kommer balla ur i ännu större utsträckning än svenskarna nu i sommar.
Skrev med fetstil
Skrev med fetstil
Fast vissa av de som haft striktare metoder har haft inga eller färre döda och en sjukvård som varit i stort sett som vanligt så att balla ur går ju bra då. Men jag ser att det inte händer heller men det boror på vart i världen man är.
I vilket fall trodde jag att Sverige skulle haft en helt annan väg och resultat, siffror, hittills.
Du betraktar alltså varje enskilt dödsfall i Covid19 som mord? Vi har inget facit ännu, experter är långt ifrån eniga om vad som är bäst i det långa loppet. Att man kan vara så självsäker och totalt avfärda experters ödmjukhet, låter för mig som att det snarare handlar om en allmän suktan efter politisk auktoritet, än om Corona i sig.
Experterna är relativt eniga, inte ens Sverige med sin taktik är i närheten av flockimmunitet.
Vållande till annans död med medveten oaktsamhet iaf, kanske dråp.
"Han tycker att regeringen och myndigheterna misslyckats totalt med att bygga en beredskap för det nya coronaviruset inom både sjukvård och äldrevård. För flera månader sedan borde beslut ha fattats om tydliga riktlinjer för vårdsituationer, utbildning av personal och inköp av skyddsutrustning, menar Salaneck:
– Det är det här jag tycker är kriminellt. Vi hade månader på oss att förbereda oss, men myndigheterna ägnade sig åt att säga ”det här är lugnt, det här kommer inte hit”. Istället för att öka beredskapen. Jag anser att det är ett polisiärt ärende. Det är så oansvarigt – och det har lett till död. Det är dråp som jag anser att de är skyldiga till. För det är så fruktansvärt enkla saker som hade behövts, säger Erik Salaneck.
Kan bara hålla med.
Nej. *facepalm*
Då kan vi gott offra Edward Blom som tack till gudarna för att vi fick behålla Leif.
Jävla hädare!
Mannerström borde avlägsnas från jordens yta pga "Mannerströms pajer", det är hundspya i torr kartong. Edward livsnjutaren Blom däremot, han äro vår frälsare.
Svenskar är portade.*
Och Spanien skrattar hela vägen till banken. Cypern är ändå hett som fan, vattnet för salt för att bada i, inga sandstränder och alldeles för nära Turkiet.
*rolleyes*
Samma i Båstad på kristi flygare. Så fort solen visar sig så kommer dom jävlarna fram i sina rosa skjortor med tröja hängandes över axlarna och solglasögon. Sedan sitter dom där i hamnen och kalasar på 350-kronors toast och pratar med fel dialekt.
Det här är per capita då, så den större populationen är redan med i beräkningarna. Följdfrågan blir då, varför ska allt som går dåligt i andra länder förklaras med teorier om hur deras samhällen fungerar, medan allt som går dåligt i Sverige förklaras med katastrofhantering?
Brofessorn
2020-05-25, 07:21
Vilka snitches ni är :laugh: "De går... UTOMHUS!!!"
Brofessorn
2020-05-25, 07:30
Svenskar är portade.*
Tycker vi gott och väl kan åka över till Norge och ta flyget därifrån istället. Sen ska vi kräva kramar av alla cyprioter, och vid uteblivna kramar ska vi mellan coronahostningarna skrika rasism. Inte mer än rätt i en solidär världsgemenskap.
Det här är per capita då, så den större populationen är redan med i beräkningarna. Följdfrågan blir då, varför ska allt som går dåligt i andra länder förklaras med teorier om hur deras samhällen fungerar, medan allt som går dåligt i Sverige förklaras med katastrofhantering?
Skalan på utbrottet i England beror på precis samma orsak som Sverige, dvs att de satsade på flockimmunitet. Sedan är populationsdensitet en kritisk faktor vid hantering av smittspridning , vilket medför att dåliga strategier får större genomslag vid hög densitet.
PixelMiner
2020-05-25, 07:55
Undrar om FoHM kommer få frågan på dagens presskonferens om hur de ser på att Sveriges gränser står helt öppna emot resten av EU? Medan vi Svenskar råds att inte resa längre än 1-2 timmar ifrån hemmet så har ju Skåne, Blekinge, Småland och Halland haft besök av massor av danskar under Kristi Himmelsfärdshelgen.
Blir ju retoriskt knepigt att försvara "reseförbud" för svenskar inom vårt eget land, samtidigt som andra EU-medborgare får resa fritt inom Sverige:
https://www.svd.se/danskar-koar-pa-oresundsbron
Undrar om FoHM kommer få frågan på dagens presskonferens om hur de ser på att Sveriges gränser står helt öppna emot resten av EU? Medan vi Svenskar råds att inte resa längre än 1-2 timmar ifrån hemmet så har ju Skåne, Blekinge, Småland och Halland haft besök av massor av danskar under Kristi Himmelsfärdshelgen.
Blir ju retoriskt knepigt att försvara "reseförbud" för svenskar inom vårt eget land, samtidigt som andra EU-medborgare får resa fritt inom Sverige:
https://www.svd.se/danskar-koar-pa-oresundsbron
Snarare regeringen som borde få den frågan då det är dem som skulle kunna besluta om att stänga gränsen eller vad man nu kallar det.
Agitator
2020-05-25, 09:14
Jag överdrev ju lite givetvis. Men två flugor i en smäll. Påvisa allvarets läge, använda försvarsmakten som informationsspridare och uppmana att följa regeringens rekomendationer.
Jag minns drottninggatan för några år sedan när lastbilsterroristen körde på lite folk. Det var fullt pådrag i stockholm och väpnade poliser med mp5or osv som visade upp sig och folk förstod allvaret direkt.
Så det kan vara bra att visa upp sig ordentligt för att påvisa för landet vad som gäller. Alternativet för att lyckas bättre med en hårdare linje hade varit att införa utegångsförbud och höga straff osv som andra länder. Då känns det bättre om våra militärpojkar får gå ut och lufta sina enheter lite och påvisa allvaret första veckan.
Är det bara jag som upplever att hypen gått ur Corona lite nu? "Var det här allt?" frågar man sig stilla.
PixelMiner
2020-05-25, 11:03
Är det bara jag som upplever att hypen gått ur Corona lite nu? "Var det här allt?" frågar man sig stilla.
Ja, det känns jäkligt dubbelt. Å enda sidan så har man slagit på med stora trumman i hela världen och det rapporteras om en jäkla massa människor som blir sjuka och dör. I vissa länder mer än andra.
Samtidigt så kommer rapporter om att dödssiffrorna motsvarar någonstans mellan "ett år med en elak säsongsinfluensa" till "3ggr värre än en vanlig säsongsinfluensa".
Man rapporterar att sjukdomen verkar smittsam som attan, samtidigt så visar serologiska tester i flera länder att väldigt få har blivit smittade (t.ex. 5% i snitt i Spanien och 10-15% i de mest drabbade regionerna).
Vissa länder går i fullständig karantän och får få smittade. Andra gör liknande insatser och får massor av smittade ändå. Jämför t.ex. Grekland och Italien. Ganska lika insatser men helt olika siffror.
Detta kommer det kunna forskas på i flera decennier framöver. Man kommer granska det ur alla tänkbara vinkar; ekonomer, sociologer, epidemiologer, virologer osv.. Hela forskarkarriärer kommer kunna bygga på att bara analysera data ifrån detta utbrottet. Jag tror att det kommer att dröja väldigt länge innan man kommer kunna dra några djupare slutsatser.
Agitator
2020-05-25, 11:22
Jag ser fram emot all data som kommer forskas på i många år angående miljöaspekten.
Vissa länder går i fullständig karantän och får få smittade. Andra gör liknande insatser och får massor av smittade ändå. Jämför t.ex. Grekland och Italien. Ganska lika insatser men helt olika siffror.
I mina ögon framstår det som ganska logiskt.
Jag tror att alla är överens om att Italien var ground zero för smittspridningen i Europa. Italien hade alltså ingen riktig chans eftersom Kina och WHO misslyckades med att rapportera smittspridningen som bl.a. Taiwan slog larm om. När den var väl utspridd i norra Italien så var det redan för sent och deras åtgärder handlade främst om att isolera den för att undvika att de fattigare södra delarna skulle drabbas. Något man verkar ha lyckats med.
När detta uppdagades och det första fallet dök upp i Februari i Grekland så sattes familj och samtliga individer personen träffat i karantän. Dagen efter så hittades ytterligare två fall och omgående stängdes skolorna de varit på. Detta i samma vecka som Tegnell förklarade att Sverige inte kommer få corona och det var inga problem att åka på semester i coronas epicentrum. Återvändare behövde inte heller isoleras.
Sedan går det säkert att ifrågasätta deras siffror, men att Grekland fått förhållandevis få drabbade framstår som väldigt logiskt.
TranceII
2020-05-25, 11:44
Jag tror att alla är överens om att Italien var ground zero för smittspridningen i Europa. Italien hade alltså ingen riktig chans eftersom Kina och WHO misslyckades med att rapportera smittspridningen som bl.a. Taiwan slog larm om. När den var väl utspridd i norra Italien så var det redan för sent och deras åtgärder handlade främst om att isolera den för att undvika att de fattigare södra delarna skulle drabbas. Något man verkar ha lyckats med.
När detta uppdagades och det första fallet dök upp i Februari i Grekland så sattes familj och samtliga individer personen träffat i karantän. Dagen efter så hittades ytterligare två fall och omgående stängdes skolorna de varit på. Detta i samma vecka som Tegnell förklarade att Sverige inte kommer få corona och det var inga problem att åka på semester i coronas epicentrum. Återvändare behövde inte heller isoleras.
Sedan går det säkert att ifrågasätta deras siffror, men att Grekland fått förhållandevis få drabbade framstår som väldigt logiskt.
Taiwan slog inte larm om smittspridning utan tyckte att WHO, mycket riktigt, skulle utreda själva.
WHO hade rapporterat om spridning mellan människa till människa när Italien förmodligen fick sina första fall precis som resten av Europa. Nu kan de fått dit fall tidigare, precis som andra delar, men deras antal fall exploderade i mitten och slutet av februari.
PixelMiner
2020-05-25, 11:49
Exemplet, Italien - Grekland, var ju bara ett exempel på länder som ligger nära varandra men ändå har helt olika utfall.
Generellt sett verkar ju länderna i Öst klara sig bättre. Bortsett ifrån Ungern då... (Givetvis kan det ju bero på att man rapporterar siffror olika).
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f3/COVID-19_death_per_infected_in_Europe.svg/785px-COVID-19_death_per_infected_in_Europe.svg.png
Tittar man på världen, så verkar det ju generellt sätt dåligt att bo i västra delen, bortsett runt ekvatorn.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/88/COVID-19_Outbreak_World_Map_Total_Deaths_per_Capita.svg/2754px-COVID-19_Outbreak_World_Map_Total_Deaths_per_Capita.svg. png
Ni som har koll: Hur har det gått efter att Italien och Spanien öppnat upp landet? Enligt den svenska strategin så skulle dessa länder få en andra våg av smittade men det verkar inte vara så. Kina öppnade ju också upp men fick ingen andra våg, tveksamt om man kan lita på Kina däremot.
Min fundering är ifall Sverige hade fel med att en lockdown oundvikligt kommer leda till höga dödsfall så fort man öppnar upp landet igen. Det verkar inte stämma ifall det har gått bra för Spanien och Italien nu.
Ni som har koll: Hur har det gått efter att Italien och Spanien öppnat upp landet? Enligt den svenska strategin så skulle dessa länder få en andra våg av smittade men det verkar inte vara så. Kina öppnade ju också upp men fick ingen andra våg, tveksamt om man kan lita på Kina däremot.
Min fundering är ifall Sverige hade fel med att en lockdown oundvikligt kommer leda till höga dödsfall så fort man öppnar upp landet igen. Det verkar inte stämma ifall det har gått bra för Spanien och Italien nu.
Det är ett väldigt konstig påstående om en oundviklig "andra våg". Detta är definitivt inget som är oundvikligt, utan kan kontrolleras med hjälp av modern teknologi. De flesta civiliserade länder har nu ett etablerat system för provtagning, spårning och isolation. Ett fåtal kommer självklart troligtvis bli smittade, men en allmän smittspridning kan förhindras. (Precis som för första vågen.)
En andra våg är bara oundviklig för länder som väljer att inte agera. Sedan tror jag, som tidigare sagt, att vi nu ser en säsongsberoende tillbakagång och en eventuell andra våg skulle kunna dröja till hösten.
Exemplet, Italien - Grekland, var ju bara ett exempel på länder som ligger nära varandra men ändå har helt olika utfall.
Generellt sett verkar ju länderna i Öst klara sig bättre. Bortsett ifrån Ungern då... (Givetvis kan det ju bero på att man rapporterar siffror olika).
[IMG]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f3/COVID-19_death_per_infected_in_Europe.svg/785px-COVID-19_death_per_infected_in_Europe.svg.png[./IMG]
Tittar man på världen, så verkar det ju generellt sätt dåligt att bo i västra delen, bortsett runt ekvatorn.
[IMG]https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/88/COVID-19_Outbreak_World_Map_Total_Deaths_per_Capita.svg/2754px-COVID-19_Outbreak_World_Map_Total_Deaths_per_Capita.svg. png[./IMG]
Det har i stort sett med val och implementering av strategi, i relation till när smittan började spridas fritt, att göra. Vi ser det tydligt vid jämförelse mellan Grekland/Italien eller Sverige/Finland/Danmark. Danmark låg tex tidigt betydligt högre än Sverige i dödstal, men vände genom sin strategi och ligger nu långt längre. Sedan kan det förekomma skillnader som är mer svårförklarade, men det brukar bli tydligt när man går in och detaljstuderar.
De flesta öststater reagerade i god tid med kraftfulla åtgärder. Sedan är vissa länder notoriskt mer opålitliga när det gäller rapportering.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/88/COVID-19_Outbreak_World_Map_Total_Deaths_per_Capita.svg/2754px-COVID-19_Outbreak_World_Map_Total_Deaths_per_Capita.svg. png
Fast den kartan färgar in hela länder som i sin tur har många provinser och stater. Somliga där inne har gjort mycket olika och resultaten därefter. De som bommat igen gränsen och testat mycket har i vissa fall knappt inga smittade, medan andra som inte gjorde så utan drog på det är bland de värsta i världen.
Och har man mycket få fall, fortfarande koll och inga döda så kan man ju öppna nu, gå till frisersalongen och allt det där.
Vilka snitches ni är :laugh: "De går... UTOMHUS!!!"
Jag tror man får överförklara här, vi som haft lockdown har fått gått ut, de flesta, men lekparker har haft stängt etc och man håller avstånd och får hjälp av samhället att göra det. Problemet med sol och glass i våren är att folk träffas hur som helst och de där avstånden blev som bortblåsta. Personligen har jag inte sett det dock, men i nyheterna.
Det är ju det man strävar efter.
Personligen kan jag ju lätt säga så, jag har haft typ semester ett tag, känns det som, jag har varit ute i naturen massor, utan att träffa någon. Jag är inte smittad, känner ingen som är det, smittan finns inte.
Fast annars , tror att jag skulle åka av Coronan med tanke på min egen hälsa. En vän till familjen, en 25 åring, dog av det i en annan del av landet.
EagleEye
2020-05-25, 16:07
Faller inte allt på att vissa har nedstängning och andra inte?
Sverige riskerar att bli epicentrum för kinapesten. Ingen här som på allvar bryr sig riktigt verkar det som.
Måste börja överväga en rad olika saker i framtiden när alla länder ska jämföras. Är det t.ex. rimligt att folk från andra länder får köra bil i Sverige (om ens i sina egna länder?) med tanke på deras höga dödstal i trafikolyckor.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate
BelowAverage
2020-05-25, 17:24
Hur många smittade man får in till att börja med, hur tidigt och var de är påverkar.
Sen mätning mellan länder, jag tvivlar på att Somalia mäter lika rigoröst som t.ex UK, Sverige, Danmark etc.
Sveriges regering har skött det jätteilla men jag har svårt att likställa det med massmord som folk skrivit, återigen är det ens eget ansvar att isolera sig. Det är inte som att man inte hört om Covid direkt *facepalm*
Däremot extra skamligt att svensk auktoritet sagt att det minsann inte kommer komma hit, jag försöker inte försvara svenskt agerande.
Men lite mer nyans av mätning, inse att tredje världen kanske inte mäter lika väl som Europa (och för den delens skull - nog inte är lika mobila. Man kan ju anta färre smittade per capita men större % dödlighet bland smittade t.ex.)
Återkommande skrivs det ju mest i siffror, "X tusen döda i New York!" eller något och så undlåter man att skriva att det bor många miljoner där och dessutom är en resehub globalt. Alla perspektiv faller bort till fördel för panik och "så många har dött ree!".
trädgårdsmöbel
2020-05-25, 17:36
Faller inte allt på att vissa har nedstängning och andra inte?
Sverige riskerar att bli epicentrum för kinapesten. Ingen här som på allvar bryr sig riktigt verkar det som.
Vi har varken råd eller möjlighet att göra något åt det. Så att bry sig på riktigt skapar inget annat än mental smärta och förändrar ingenting.
TranceII
2020-05-25, 17:37
Det är inte allt eller inget. Länder öppnar upp lite i taget.
Måste börja överväga en rad olika saker i framtiden när alla länder ska jämföras. Är det t.ex. rimligt att folk från andra länder får köra bil i Sverige (om ens i sina egna länder?) med tanke på deras höga dödstal i trafikolyckor.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_traffic-related_death_rate
Ett helt annat samtalsämne men man anpassar sig ju dit man kommer. Alltid roligt att se skaindinaverna landa med färjan i England där de stannar direkt vid väggrenen och måste överväga den nya trafiken. Jag har kört bil i ett 30 tal länder och tagit nationellt körkort i 4. Olika system överallt men överlag logiska likheter.
Sveriges regering har skött det jätteilla men jag har svårt att likställa det med massmord som folk skrivit, återigen är det ens eget ansvar att isolera sig. Det är inte som att man inte hört om Covid direkt *facepalm*
Däremot extra skamligt att svensk auktoritet sagt att det minsann inte kommer komma hit, jag försöker inte försvara svenskt agerande.
Dråp/vållande gäller ffa de dödsfall som inträffat via smittospridning där folk inte har möjlighet att skydda sig själva, tex äldrevården.
BelowAverage
2020-05-25, 18:28
Dråp/vållande gäller ffa de dödsfall som inträffat via smittospridning där folk inte har möjlighet att skydda sig själva, tex äldrevården.
Det har du faktiskt en väldigt bra poäng i, säger my bad där. Men som jag skrev tidigare är också rutin kring smittspridning något som varit bristande väldigt länge i äldrevården. Detta är bara något som riktar ljuset mot ett problem vi redan hade.
Magnus N
2020-05-25, 19:46
Lite om det ekonomiska utfallet av krisen hitintills i landet:
"Idag kom viktig ny data, SCB:s arbetskraftsundersökning för april som gör det möjligt att se krisens effekt på invandrare.
I mars gissade jag att krisen skulle drabba invandrare hårdare, dels då de är mer konjunkturkänsliga och dels då krisen slog extra hårt mot servicesektorn. Även om månadsdata bör tolkas försiktigt är effekten slående.
Invandrares redan höga arbetslöshet ökar än mer, och gapet i sysselsättning är högre än det varit i femton år. Utöver de som förlorat anställning har utrikes födda småföretagare blivit färre. Värst är dock raset i arbetade timmar, en kombination av färre sysselsatta och att många av de som inte avskedats är hemma.
SCB: ”Kraftig nedgång på arbetsmarknaden” ”Det totala antalet arbetade timmar uppgick i april 2020 till i genomsnitt 143,6 miljoner per vecka enligt icke säsongrensade data. Kalenderkorrigerat motsvarar det en minskning med 11,2 procent jämfört med motsvarande månad året innan”
Invandrares arbetade timmar verkar fallit dubbelt så snabbt. Vi får se när raset på arbetsmarknaden är över, Dagens Industri kommenterar: ”Mörk höst väntar på arbetsmarknaden. Arbetslösheten steg i april till 7,9 procent. Både SCB-statistiken och det stora antalet permitterade skvallrar dock om ett stort mörkertal. Hösten kommer av allt döma att bli deppig”
Samtidigt som detta pågår arbetarregeringen med en ny migrationsöverenskommelse, där MP, C och delar av S pushar för ännu generösa migration. Ska vi fortsätta höra att Sverige har ”arbetskraftsbrist” och måste ta in fler lågavlönade diskare från Bangladesh medan det råder massarbetslöshet i förorten?"
https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10157497877033231
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/arbetskraftsundersokningar/arbetskraftsundersokningarna-aku/pong/statistiknyhet/arbetskraftsundersokningarna-aku-april-2020/
PixelMiner
2020-05-26, 05:34
Krävs ju ingen doktorshatt i nationalekonomi för att inse att individer som har svag anknytning till arbetsmarknaden är de som drabbas först vid en nedgång i ekonomin. Svensk arbetsrätt med "sist in-först ut" gör ju inte saker enklare för dessa individer.
Finns inte en chans att någon skulle dömmas för de om man inte vetat om att man är smittad/smittsam så bara lägga ner diskussionen.
Dessutom måste åklagaren bevisa att persone X smittats av person Y så godd luck have fun. :laugh:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.