Visa fullständig version : Virus: Corona skördar fler offer
Enligt wikipedia så ligger Kina på tredje plats bland världens länder vad gäller BNP. Men på listan över BNP per capita ligger de på åttionde plats (med c:a 25% av Sveriges BNP per capita). Så det borde inte vara förvånande om de som har det sämst ställt i Kina inte lever i sus och dus.
Inte lever i sus och dus? Försök inte förminska det. Rena U-landet är det på många håll, om inte värre.
https://www.quora.com/Why-do-new-viruses-start-in-China?share=1
Ja, det där var ett jättefint svar från någon på quora där personen inte lyckades nämna något om wet markets där de har djur sittandes i burar ovanpå djur i andra burar, varpå djuren i de undre burarna livnär sig på bajset som kommer från de övre burarna.
Deras wet markets är som ett paradis för att skapa konstiga virus och sjukdomar för fan.
Ni som tror att det är lite värre än en influensa är verkligen ute och cyklar
Det är mer som en svår influensa spetsad med en extrem lunginflammation!
Brorsan är inne på dag 5 sedan första symptomen
40 till 41 graders feber, frossa, yrar ,andningssvårigheter, kommer pipljud när han rör på sig etc . Vården vill att han stannar hemma men ska ringa om han blir sämre!
Undra hur jävla mycket sämre han måste bli?
Han är 33 år och inga underliggande sjukdomar , röker ej och lever hälsosamt, springer alla jävla marathon årligen
Jadu, när han knappt kan andas längre antar jag.. Vad ska dom göra om du åker in med han är frågan. Sätta han i en respirator? För det är väl det ända man kan göra mer eller mindre? Om man är så illa däran att man inte ens kan andas ordentligt så får man åka in och få en respirator. Om du åker in och inte behöver respirator så är det väl inte mycket mer dom kan göra, se till så inte febern sticker iväg? Men det kan du ju göra hemma liksom
svenbanan
2020-03-27, 03:11
Inte lever i sus och dus? Försök inte förminska det. Rena U-landet är det på många håll, om inte värre.
Ja, det där var ett jättefint svar från någon på quora där personen inte lyckades nämna något om wet markets där de har djur sittandes i burar ovanpå djur i andra burar, varpå djuren i de undre burarna livnär sig på bajset som kommer från de övre burarna.
Deras wet markets är som ett paradis för att skapa konstiga virus och sjukdomar för fan.
Försök inte förminska vaddå?
Hur jävla svårt har du att begripa vad man skriver egentligen?
Kina har en BNP per capita som är en fjärdedel av Sveriges. Så då är det väl fan inte konstigt om de fattiga har det svårt. Vad fan trodde du jag menade?
Det var inte ett jättefint svar av någon. Det var en massa svar från alla möjliga. Har du ett bättre svar kan du ju bara lägga upp det där själv. Jag ser fram emot lite sakkunnig information från någon som verkligen verkar ha järnkoll. *rolleyes* För övrigt var de wet markets du nämner visst omskrivna på den sidan. Men jag antar din värld är så jäkla svartvit att du inte ens klarar av att ta in sånt som är lite mer på en gråskala.
Är du go i hövvet eller? Inte fan läser jag igenom 40 svar. Ger du mig en länk tar jag för givet att det är det översta svaret du refererar till.
Du är för rolig, ber mig om sakkunnig information efter att ha länkat till Quora med ett 40-tal svar från randoms som killgissar.
Lite förvånad att du inte delgav informationen på sidan som din egen dock, det är ju din grej, googla fram svar och verka kunnig i allehanda ämnen.
Också Mexico tar det coolt och kör med faserna av spridning och väntar. Det kan bara fungera om man testar jättemycket men det har de inte gjort. Fungerar säkert skitbra i teorin men vi får väl se.
Jag hör att Sverige tar det piano likaså, folksamlingar lite överallt? Ja, kanske Sverige sparar kanske mer av samhället och ekonomin då. I Nordamerika kan man få böta $10 000 på en del ställen om man bryter mot reglerna. Fast detta kommer nog pågå länge men i Italien flyttar dödsfallen söderut nu, så det kanske har avlastats lite i de norra delarna.
Man borde däremot ha bommat igen gränserna tidigare och alla spring break idioter runt om i mittdelarna av Amerika har ju ingen förståelse alls för andra.
Också Mexico tar det coolt och kör med faserna av spridning och väntar. Det kan bara fungera om man testar jättemycket men det har de inte gjort. Fungerar säkert skitbra i teorin men vi får väl se.
Varför skulle det fungera bättre om man testade om målet är att alla ska smittas i lugn takt?
40 till 41 graders feber, frossa, yrar ,andningssvårigheter, kommer pipljud när han rör på sig etc . Vården vill att han stannar hemma men ska ringa om han blir sämre!
Han är 33 år och inga underliggande sjukdomar , röker ej och lever hälsosamt, springer alla jävla marathon årligen
För vissa är det värre andra inte. Majoriteten får lindriga sympton.
Burksoppa
2020-03-27, 08:35
Jag såg just siffror på att 70-85% av COVID-19-patienter som sätts på respirator dör i slutändan. Om det verkligen stämmer så är ju pallitativ vård en bättre lösning för majoriteten av dem som kräver intensivvård och social distansering den enda vettiga parametern att fokusera på.
Det beror ju helt på vilka patienter som läggs i resp. Många katolska och även vissa muslimska länder har policyn att göra allt för alla och lägger även mycket gamla och sjuka patienter med mycket små möjligheter att överleva i respirator. Siffran jag sett från länder med kultur mer lik den vi har i Sverige är att ca 50 % av de med covid-19 som respiratorbehandlas överlever. Vilket inte heller är någon upplyftande siffra.
Grazzafukkinrazzi
2020-03-27, 08:50
Varför skulle det fungera bättre om man testade om målet är att alla ska smittas i lugn takt?
För att ha koll på smittotakten och kunna sätta in åtgärder i tid för att kunna hålla en lugn takt?
wintersnowdrift
2020-03-27, 09:30
Vi testar färre och därför blir andelen döda större.
Njae, vi testar inte färre än många andra länder per capita, däremot testas ju nu främst personer som läggs in på sjukhus och i viss mån vårdpersonal. Dvs många konfirmerade fall i Sverige har så pass allvarliga symptom att de behöver sjukhusvård, och en viss andel av dessa dör.
Ok så företagen och skattebetalarna betalar. Med andra ord: det betalas med andras arbete snarare än öronmärkta pengar redan inbetalade av den sjuke.
Den sjuke har ju innan hen blev sjuk arbetat och genererat värde till företaget samt skattepengar till staten.
Regeringen är också en myndighet. Dessutom måste budgeten godkännas av riksdagen och det förhåller sig som så att riksdagsledamöter ofta är styrelseledamöter i diverse myndigheter.
Ja, budgeten godkänns av riksdagen efter ett politiskt manglande för att kompromissa ihop alla viljor. Politiker pressar dessutom ofta igenom beslut som expertjänstemännen på myndigheterna explicit avrått ifrån (detta är något jag personlige bevittnat från front row). Eftersom vi inte har ministerstyre i Sverige är svenska myndigheter ofta ganska avmätt inställda till politiker - de kommer och går, men tjänstemännen består ungefär.
Du får nog komma med lite starkare bevis för att FHM m.fl. myndigheter är korrumperade av riksdagspolitiker som vill ta livet (eller vad nu din tes är?) av svenskarna med hjälp av ett coronavirus. (FHM har för övrigt ingen styrelse utan ett "insynsråd" utan formella beslutsrättigheter.)
TranceII
2020-03-27, 10:18
Kina är ground zero för i princip alla stora epidemier som slagit västvärlden i historisk tid. Om du läser lite mellan raderna så kanske du också inser att poängen är att global handel och globalt resande för väldigt mycket ont med sig. Sjukdomar sprids och andra länder plundras på resurser för att gynna det egna landet.
Förutom den 2009, "North American Flu", eller den kallade vi visst "Swine flu" eller H1N1.
Den sjuke har ju innan hen blev sjuk arbetat och genererat värde till företaget samt skattepengar till staten.
Poängen, utifrån informationen som getts, är att det inte är några öronmärkta pengar inbetalade av den sjuke utan en löpande utgift för fortsatt arbetande svenskar och i så måtto inte särskilt annorlunda från att bara trycka upp nya pengar och skänka ut.
Ja, budgeten godkänns av riksdagen efter ett politiskt manglande för att kompromissa ihop alla viljor. Politiker pressar dessutom ofta igenom beslut som expertjänstemännen på myndigheterna explicit avrått ifrån (detta är något jag personlige bevittnat från front row). Eftersom vi inte har ministerstyre i Sverige är svenska myndigheter ofta ganska avmätt inställda till politiker - de kommer och går, men tjänstemännen består ungefär.
Skiljelinjen du drar mellan myndigheter och politiker är utsuddad av gränsöverträdande skoavtryck.
Du får nog komma med lite starkare bevis för att FHM m.fl. myndigheter är korrumperade av riksdagspolitiker som vill ta livet (eller vad nu din tes är?) av svenskarna med hjälp av ett coronavirus. (FHM har för övrigt ingen styrelse utan ett "insynsråd" utan formella beslutsrättigheter.)
Konspirationen är att lägga hundratals miljarder med skattemedel på saker som är till varnagel snarare än gagn för svenskarna med undantag för ett fåtal profitörer ofta med karriärpolitisk bakgrund.
Scratch89
2020-03-27, 11:18
Njae, vi testar inte färre än många andra länder per capita, däremot testas ju nu främst personer som läggs in på sjukhus och i viss mån vårdpersonal. Dvs många konfirmerade fall i Sverige har så pass allvarliga symptom att de behöver sjukhusvård, och en viss andel av dessa dör.
Jo. det var Anders Tegnells svar på frågan igår på presskonferensen om varför det skiljer sig mellan Sverige och Tyskland gällande andel som blir allvarligt sjuka samt bekräftade fall. Om jag inte tolkade honom fel då, förstås.
Det beror ju helt på vilka patienter som läggs i resp. Många katolska och även vissa muslimska länder har policyn att göra allt för alla och lägger även mycket gamla och sjuka patienter med mycket små möjligheter att överleva i respirator. Siffran jag sett från länder med kultur mer lik den vi har i Sverige är att ca 50 % av de med covid-19 som respiratorbehandlas överlever. Vilket inte heller är någon upplyftande siffra.
Kan du länka till vart du sett dessa siffror? Hur som helst, vad den här informationen innebär är ju att 1) nedprioritering av allvarligt kroniskt sjuka inte är en kapacitetsfråga så mycket som en utfallsfråga för den enskilda patienten och 2) att sjukvårdens förberedelse för pandemin inte är så viktig som man kan tro och att fokus bör ligga på social distansering.
TranceII
2020-03-27, 11:41
Kan du länka till vart du sett dessa siffror? Hur som helst, vad den här informationen innebär är ju att 1) nedprioritering av allvarligt kroniskt sjuka inte är en kapacitetsfråga så mycket som en utfallsfråga för den enskilda patienten och 2) att sjukvårdens förberedelse för pandemin inte är så viktig som man kan tro och att fokus bör ligga på social distansering.
Jag sökte lite på dina siffror igår som kom från det foruminlägget och hittade bara att det var ett tidigt kinesiskt utfall med 21 patienter, där dog 87% där man var tvungen av använda ventilator (tror det var det, den mest invasiva i alla fall).
Jag vet inte om det var det som det syftades på eller om det finns fler som rapporterat samma siffror, detta var ganska tidigt. Jag kan tänka mig att om det går så långt att man är t.ex. en 80-åring med motsvarande dubbelsidig lunginflammation så kan jag tänka mig att det är få som överlever även med ventilator.
Undra hur ofta det krävs ventilator om man låt oss säga är 50 år gammal utan någon allvarligt underliggande sjukdom och hur siffran ser ut för dem? Har inte tittat alls själv mer hur det ser ut.
svenbanan
2020-03-27, 11:52
Är du go i hövvet eller? Inte fan läser jag igenom 40 svar. Ger du mig en länk tar jag för givet att det är det översta svaret du refererar till.
Du är för rolig, ber mig om sakkunnig information efter att ha länkat till Quora med ett 40-tal svar från randoms som killgissar.
Lite förvånad att du inte delgav informationen på sidan som din egen dock, det är ju din grej, googla fram svar och verka kunnig i allehanda ämnen.
Ifall du nu är intresserad av vad det kan bero på att så många sjukdomar verkar komma från asien kanske du skulle testa att läsa vidare. Annars kan du ju galoppera vidare med skygglapparna på bäst du vill.
Från en studie från 2007:
The presence of a large reservoir of SARS-CoV-like viruses in horseshoe bats, together with the culture of eating exotic mammals in southern China, is a time bomb. The possibility of the reemergence of SARS and other novel viruses from animals or laboratories and therefore the need for preparedness should not be ignored.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2176051/
Från en studie från 2007:
The presence of a large reservoir of SARS-CoV-like viruses in horseshoe bats, together with the culture of eating exotic mammals in southern China, is a time bomb. The possibility of the reemergence of SARS and other novel viruses from animals or laboratories and therefore the need for preparedness should not be ignored.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2176051/
Ja och lägg till att det är en diktatur där visselblåsare hotas med fängelse och folk är rädda att förarga Nalle Puh (Glorious leader Xi) så kan det, som vi ser, ofta gå åt helvete.
MaxTheMarketer
2020-03-27, 12:07
Ja och lägg till att det är en diktatur där visselblåsare hotas med fängelse och folk är rädda att förarga Nalle Puh (Glorious leader Xi) så kan det, som vi ser, ofta gå åt helvete.
Personligen förstår jag inte varför Kina inte bara jämnar marken med alla sådana "wet markets".
Om historien är något att gå efter, så har de ju inte haft problem med att utrota större delar av sin befolkning tidigare, så varför inte för ett gott globalt syfte denna gång?
Jag ger dem tummen upp för att göra detta denna gång. Att gifta sig och ha analsex med fladdermös är så före Upplysningens tid, imho.
Personligen förstår jag inte varför Kina inte bara jämnar marken med alla sådana "wet markets".
Om historien är något att gå efter, så har de ju inte haft problem med att utrota större delar av sin befolkning tidigare, så varför inte för ett gott globalt syfte denna gång?
Jag ger dem tummen upp för att göra detta denna gång. Att gifta sig och ha analsex med fladdermös är så före Upplysningens tid, imho.
Det är inte särskilt troligt att coronaviruset härrör från en så kallad wet market men vi kommer antagligen aldrig att komma till botten med det hela då Kina är allt annat än transparent.
Jag sökte lite på dina siffror igår som kom från det foruminlägget och hittade bara att det var ett tidigt kinesiskt utfall med 21 patienter, där dog 87% där man var tvungen av använda ventilator (tror det var det, den mest invasiva i alla fall).
Jag vet inte om det var det som det syftades på eller om det finns fler som rapporterat samma siffror, detta var ganska tidigt. Jag kan tänka mig att om det går så långt att man är t.ex. en 80-åring med motsvarande dubbelsidig lunginflammation så kan jag tänka mig att det är få som överlever även med ventilator.
Undra hur ofta det krävs ventilator om man låt oss säga är 50 år gammal utan någon allvarligt underliggande sjukdom och hur siffran ser ut för dem? Har inte tittat alls själv mer hur det ser ut.
Den här artikeln var intressant:
https://www.motherjones.com/politics/2020/03/lung-fluids-coronavirus/
It’s called acute respiratory distress syndrome, ARDS. That means the lungs are filled with fluid. And it’s notable for the way the X-ray looks: The entire lung is basically whited out from fluid. Patients with ARDS are extremely difficult to oxygenate. It has a really high mortality rate, about 40%. The way to manage it is to put a patient on a ventilator. The additional pressure helps the oxygen go into the bloodstream.
“But we are trying to wean down the settings on the ventilator as much as possible, because you don’t want someone to be on the ventilator longer than they need to be. Your risk of mortality increases every day that you spend on a ventilator. The high pressures from high vent settings is pushing air into the lung and can overinflate those little balloons. They can pop. It can destroy the alveoli. Even if you survive ARDS, although some damage can heal, it can also do long-lasting damage to the lungs. They can get filled up with scar tissue. ARDS can lead to cognitive decline. Some people’s muscles waste away, and it takes them a long time to recover once they come off the ventilator.
Så dödligheten över åldersgrupper är relativt hög för detta respiratoriska syndrom och att vara uppkopplad till respirator är i sig självt en riskfaktor som potentiellt förstör lungorna.
TranceII
2020-03-27, 12:26
Det är inte särskilt troligt att coronaviruset härrör från en så kallad wet market men vi kommer antagligen aldrig att komma till botten med det hela då Kina är allt annat än transparent.
Varför inte? Det är väl den troligaste förklaringen just nu.
Jag tror att nu kommer många stängas ner; många var redan olagliga men nu tror jag att det kommer vara mycker mer tryck bakom det. Sedan varför det inte gjorts innan; jag antar kultur och att det är jobbigt och en del pengar i det.
Det är lite som att alla vet om att det enorma antibiotikanvändandet och "factory farms" i vissa länder (t.ex. USA, Kina etc.) är en potentiell grogrund till enormt farliga resistenta bakterier. Det är inte svårt att hitta folk som varnar för det redan nu och att det kan vara nästa stora riktigt farliga hot mänskligheten.
Men svårt att ändra innan det smäller på riktigt.
Brofessorn
2020-03-27, 12:28
Boris Johnson testar positivt
https://www.bbc.com/news/uk-52060791
Hur lång tid innan svetsaren gör det?
Jag tror att nu kommer många stängas ner; många var redan olagliga men nu tror jag att det kommer vara mycker mer tryck bakom det. Sedan varför det inte gjorts innan; jag antar kultur och att det är jobbigt och en del pengar i det.
Det är lite som att alla vet om att det enorma antibiotikanvändandet och "factory farms" i vissa länder (t.ex. USA, Kina etc.) är en potentiell grogrund till enormt farliga resistenta bakterier. Det är inte svårt att hitta folk som varnar för det redan nu och att det kan vara nästa stora riktigt farliga hot mänskligheten.
Men svårt att ändra innan det smäller på riktigt.
Lvl 4 labbet i Wuhan är ju en möjlighet.
Kommer ihåg att Ralph Baric sa att han tycker det är lika troligt att det kommer från att någon samlat guano från fladdermöss som en marknad:
It is just as plausible that a person living in rural China, came into contact with a bat in a bat cave collecting guano and spread the outbreak to Wuhan as something involving a wet-market.
Most of the data we have so far indicates that this virus primarily infects the digestive system of bats. This has not been well studied, however Dr. Baric knows for a fact that similar coronaviruses are found in guano because it is something they often bring back to the lab in search of them.
https://medium.com/@hpcngmoh/you-will-be-hard-pressed-to-find-higher-quality-virological-information-during-this-outbreak-as-a1c7b53d686a
TranceII
2020-03-27, 13:09
Lvl 4 labbet i Wuhan är ju en möjlighet.
Men inte så troligt förutom att det alltid dyker upp sådana teorier vid alla sådana här händelser, lite som att många fortfarande tror att HIV utvecklades av USA som ett biovapen.
Jag räknar med att du litar totalt på Vox ;-)
https://www.vox.com/2020/3/4/21156607/how-did-the-coronavirus-get-started-china-wuhan-lab
Burksoppa
2020-03-27, 13:13
På rak arm hittade jag bara denna data från Storbritannien: https://www.icnarc.org/About/Latest-News/2020/03/22/Report-On-196-Patients-Critically-Ill-With-Covid-19
Framgår dock inte helt hur fördelningen mellan respiratorvårdade patienter eller ej ser ut.
Jag tror inte att det är antingen eller. Både social distansering och fungerande vård behövs.
Most of the data we have so far indicates that this virus primarily infects the digestive system of bats. This has not been well studied, however Dr. Baric knows for a fact that similar coronaviruses are found in guano because it is something they often bring back to the lab in search of them.
Det där tyckte jag var intressant. Märkligt att peka ut en privat gödselsamlare som mest trolig vektor när forskarna själva är där och fyndar i skiten.
Boris Johnson testar positivt
https://www.bbc.com/news/uk-52060791
Hur lång tid innan svetsaren gör det?
Mellan 1dag och 30år. :naughty:
StarkaUlf
2020-03-27, 13:51
Sammankomster med 50+ pers förbjuds.
Brofessorn
2020-03-27, 13:52
Mellan 1dag och 30år. :naughty:
https://i.ytimg.com/vi/eDyXIXyAZq0/hqdefault.jpg
Sammankomster med 50+ pers förbjuds.
Men va fan, stängs alla gym nu då?
Jag är ju mitt uppe i en ohelig grisbulk för jävelen, stängda gym innebär att endast fettet är kvar efteråt juuuuh!
Jag är ju mitt uppe i en ohelig grisbulk för jävelen, stängda gym innebär att endast fettet är kvar efteråt juuuuh!
Nej, dem omfattas inte av detta då det inte räknas som en allmän sammankonst.
StarkaUlf
2020-03-27, 14:01
Från presskonferensen:
– Det är stor skillnad på en liten restaurang och en stor lokal. Gymmet är samma sak. Har man bara en liten lokal kanske man inte kan ha öppet över huvud taget. Här är utryme för eget sunt förnuft och hur man ser på riskerna för kunder och klienter, svarar Johan Carlson, generaldirektör på Folkhälsomyndigheten på fråga om varför just 50 personer går bra.
Så ja, har du lämpligt utrymme för 50 pers som samtidigt kan hålla avstånd så går det bra att ha öppet.
Men har du ett litet utrymme där 50 måste trängas så kanske det är oklokt att hålla öppet :) Om du inte begränsar gymmet till mindre antal tränande självmant så klart, då är det ju ingen fara.
Puh, då kan man kötta på lite till!
Jo. det var Anders Tegnells svar på frågan igår på presskonferensen om varför det skiljer sig mellan Sverige och Tyskland gällande andel som blir allvarligt sjuka samt bekräftade fall. Om jag inte tolkade honom fel då, förstås.
Tegnell brukar stå och hitta på saker.
Om din bror har så här allvarliga symptom då behöver han hjälp!
40-41grader är inte bra, han borde ta febernedsättande Paracetamol.
Abolut INTE antiinflamatoriska NSAID som Iboprufen eller Naproxen.
Det verkar allmänt som att man ska bli frisk hemma utan att åka in, men så hög feber och andningsnöd är inte bra.
Men tror att Kry & Doktor.se kan fungera, de skriver att de kan konsultera patienter med Covid-19
https://www.kry.se/coronavirus/
https://doktor.se/fakta-rad/coronavirus/
Allvarliga fall av Coronavirus utvecklas ofta till bakteriell lunginflammation och då behöver man antibiotika.
Agitator
2020-03-27, 16:24
Mer data över landet.
https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Vad man bör titta på är hur många som får fibrosis, bikupelungor, som är en massa äckliga hål i lungorna med grovt försämrad lungkapacitet och mycket sämre immunförsvar under lång tid, som kommer av lunginflammation. För den siffran måste vara högre än dödssiffran.
Sedan, eftersom detta virus muterar kan man inte bli helt immun mot det heller så ponera att man får det första sedan får man en andra omgång, då är riksen stor för att det blir finito.
Vad man bör titta på är hur många som får fibrosis, bikupelungor, som är en massa äckliga hål i lungorna med grovt försämrad lungkapacitet och mycket sämre immunförsvar under lång tid, som kommer av lunginflammation. För den siffran måste vara högre än dödssiffran.
Sedan, eftersom detta virus muterar kan man inte bli helt immun mot det heller så ponera att man får det första sedan får man en andra omgång, då är riksen stor för att det blir finito.
Det beror ju på hur pass det muterat om dina antikroppar ger ger ett visst skydd från början.
Ja nu är inte risken stor eller ingen men det är inget man ska nonchalera bort, tycker jag, som att alla skall ha viruset nu, vilket somliga tycker eller är det sarkasm. Jag fattar inte det.
WHITEFOLKS
2020-03-27, 17:59
Hur säkert är det det rimligtvis att träna om man har sunt förnuft och vad kan/bör man göra när man tränar om man nu vill gå på gym.
Går det att med rimliga saker göra det i princip helt säkert eller blir det mest en tids/slumpfråga innan man själv smittas om man tränar på gym.
Hur säkert är det det rimligtvis att träna om man har sunt förnuft och vad kan/bör man göra när man tränar om man nu vill gå på gym.
Går det att med rimliga saker göra det i princip helt säkert eller blir det mest en tids/slumpfråga innan man själv smittas om man tränar på gym.
Gym är ett högriskområde, pga svett etc. Så beror på hur och var du tränar. Kan rekommendera att spreja torka allt du ska använda. Risken ökar med antal medlemmar som tränar.
Men träna och hålla sig i bra form är hur som helst en bra plan.
Helgehorse
2020-03-27, 18:08
Vi har fått nya direktiv inom räddningstjänsten, att vid misstänkt coronafall räcker det med filtermask för oss, dessa vanliga vita filtermaskerna som du köper billigt vid närsmta bygghandel.
Hjälper dessa masker någonting egentligen?
Ifrån början var det sagt att vi skulle ha våra rejäla filtermasker, Som inte släpper igenom någonting. Men nu, nya direktiv och rejäl nedgradering i säkerhet.
Vi har fått nya direktiv inom räddningstjänsten, att vid misstänkt coronafall räcker det med filtermask för oss, dessa vanliga vita filtermaskerna som du köper billigt vid närsmta bygghandel.
Ifrån början var det sagt att vi skulle ha våra rejäla filtermasker, Som inte släpper igenom någonting. Men nu, nya direktiv och rejäl nedgradering i säkerhet.
Ja studier visar att all typer av masker hjälper, generellt. De mest filtrerande använd mest av personal som arbetar med smittade patienter. Allt beror på situation.
WHITEFOLKS
2020-03-27, 18:21
Gym är ett högriskområde, pga svett etc. Så beror på hur och var du tränar. Kan rekommendera att spreja torka allt du ska använda. Risken ökar med antal medlemmar som tränar.
Men träna och hålla sig i bra form är hur som helst en bra plan.
Jo precis jag förstår ju att det är högre risk men frågan är om det går att fortfarande träna men att göra risken i princip 0 med vissa rutiner eller om det fortfarande alltid blir stor risk att infekteras över tid oavsett hur man gör.
Du kommer inte att bita på naglarna eller peta dig i näsan. Om du nyser så hamnar det i masken och risken att du smittar någon annan, om du själv är sjuk är aningen mindre. Säga att alla gick omkring med en sådan mask eller bättre, då skulle spridningen i stort bromsas lite.
Jo precis jag förstår ju att det är högre risk men frågan är om det går att fortfarande träna men att göra risken i princip 0 med vissa rutiner eller om det fortfarande alltid blir stor risk att infekteras över tid oavsett hur man gör.
Du kan ju minimera risken genom att sluta ta med händer i ansiktet och tvätta händerna med jämna mellanrum, samt rengöra utrustningen. Sätt plåster på öppna sår etc.
Vill du träna med noll risk är det bäst att träna hemma och kanske ut och springa/jogga eller nått.
Själv tränar jag med elastiska band just nu och drar någon träningsrunda i spåret. Det är mest för att jag har högrisk individer jag hjälper så jag kan inte riskera nått.
Kommer staten komma att betala och komma med en offentlig ursäkt för dess massiva fuck-up, om några decennier?
Fangface
2020-03-27, 19:27
Blir lite förvirrad:
Tegnell säger i en intervju den 19:e mars i expressen att minst 100 000 svenskar sannolikt redan är smittade.
Dagen efter färdigställs denna rapport:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/22000-svenskar-vantas-behova-sjukhusvard-vid-forsta-coronavagen/
Där snackar dom om att efter första vågen (6 månader) räknar dom med att 100 000 har smittats.
Den där flockimmuniteten ligger VÄLDIGT många år bort i den rapporten.
TranceII
2020-03-27, 19:39
Blir lite förvirrad:
Tegnell säger i en intervju den 19:e mars i expressen att minst 100 000 svenskar sannolikt redan är smittade.
Dagen efter färdigställs denna rapport:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/22000-svenskar-vantas-behova-sjukhusvard-vid-forsta-coronavagen/
Där snackar dom om att efter första vågen (6 månader) räknar dom med att 100 000 har smittats.
Den där flockimmuniteten ligger VÄLDIGT många år bort i den rapporten.
I detta fallet ser det det ut att vara ca 100 000 som beräknas söka vård på grund av COVID-19 och blir testade, inte hur många som beräknas bli smittade.
Vi vet att vi har många fall där folk är hemma med influensaliknande symptom men inte kommer bli testade eller behöva sjukvård.
Fangface
2020-03-27, 19:45
I detta fallet ser det det ut att vara ca 100 000 som beräknas söka vård på grund av COVID-19 och blir testade, inte hur många som beräknas bli smittade.
Vi vet att vi har många fall där folk är hemma med influensaliknande symptom men inte kommer bli testade eller behöva sjukvård.
Ja, det står faktiskt under stapeln ser jag nu.
Överst står det dock att 100 000 förväntas smittas, så det blir lite förvirrande...
Mobila enheter i rörelse under spring break
cq2zuE3ISYU
Q5BFrDocPNs
Magnus N
2020-03-27, 20:21
Över 500 döda i Spanien idag och nästan 1000 i Italien, hade hoppats vi hade sett det värsta i framförallt Italien men ser inte ut att lugna sig
Över 500 döda i Spanien idag och nästan 1000 i Italien, hade hoppats vi hade sett det värsta i framförallt Italien men ser inte ut att lugna sig
Man kan hoppas att det lugnat sig lite i norra Italien, i de södra delarna är det inte lika organiserat och sämre vård. Neapel ser jag som ett rent helvete om det sprids kraftigt. Så siffrorna kanske har flyttats nedåt...
Nja, lite hjälper de kanske, men dessa förhindrar främst att du smittar någon annan. Verkar som de ser er som förbrukningsvaror.
Kommer staten komma att betala och komma med en offentlig ursäkt för dess massiva fuck-up, om några decennier?
Det vore synd om man kände sig eller var så distanserad från staten.
Social distansering ser just nu ut att ge stora resultat med utplaning där jag bor. Det beror på att individer känner att de kan samarbeta med varandra och att vi hör ihop som ett stort team. Går det åt helvete ändå så är jag säker på att ingen kräver en ursäkt.
TranceII
2020-03-27, 21:23
Har vi haft ett massivt fuck-up än? Låt oss se.
ARMSTARK
2020-03-27, 21:26
Med tanke på att folk står som packade sillar på bussarna i kollektivtrafiken i storstäderna undrar jag vad dett ska hjälpa?
Med tanke på att folk står som packade sillar på bussarna i kollektivtrafiken i storstäderna undrar jag vad dett ska hjälpa?
Faktiskt otroligt korkat att minska på antalet turer. Antingen ställer man in helt eller så tripplar man antalet turer.
Vad jag förstått saknar dem personal.
Agitator
2020-03-27, 21:39
Mycket bra video.
Tidslänkade
gxAaO2rsdIs&start=668
Agitator
2020-03-27, 22:36
https://mobile.twitter.com/schneiderleonid/status/1242889208651448322
As reminder: Raoult's paper on alleged #chloroquine cure of #COVID19 had rigged, omitted or even falsified data and was published without peer review in a journal he controls. Trial was not randomized, controlled or blinded in any way.
Meanwhile, a proper randomized controlled clinical trial in China showed absolutely no effect for #chloroquine in #COVID19 patients.
Meanwhile, a proper randomized controlled clinical trial in China showed absolutely no effect for #chloroquine in #COVID19 patients.
Jag tror inte på ett skit av informationen som kommer från Kina angående COVID-19. De underdriver antagligen antalet döda med 1-2 magnituder.
svenbanan
2020-03-27, 23:08
Jag tror inte på ett skit av informationen som kommer från Kina angående COVID-19. De underdriver antagligen antalet döda med 1-2 magnituder.
Inte för att jag litar på att Kinas diktatur talar sanning, men finns det nåt egentligt stöd för detta?
svenbanan
2020-03-27, 23:24
Ännu en video om pandemivisualisering.
54XLXg4fYsc
https://aatishb.com/covidtrends/
Inte för att jag litar på att Kinas diktatur talar sanning, men finns det nåt egentligt stöd för detta?
Hur troligt är det att Kina med sin extrema befolkningstäthet, sin långsamma reaktion mot pandemin som peakade under det kinesiska nyårsfirandet då folk samlas i exceptionellt stora mängder och reser kors och tvärs över landet, skulle ha färre dödsfall än Italien?
High1ander
2020-03-28, 01:07
Hur troligt är det att Kina med sin extrema befolkningstäthet, sin långsamma reaktion mot pandemin som peakade under det kinesiska nyårsfirandet då folk samlas i exceptionellt stora mängder och reser kors och tvärs över landet, skulle ha färre dödsfall än Italien?
Låser man in folk i ett hotell och hotellet rasar så är det iaf. inte corona de dör av...
Jag tror inte på ett skit av informationen som kommer från Kina angående COVID-19. De underdriver antagligen antalet döda med 1-2 magnituder.Såklart ska vi istället tro på en kvacksalvare och en människa som borde ta ett steg tillbaka i förmån för de som kan något.
Sasquatch
2020-03-28, 08:36
https://www.thelocal.dk/20200313/denmark-passes-far-reaching-emergency-coronavirus-law
Denmark's parliament on Thursday night unanimously passed an emergency coronavirus law which gives health authorities powers to force testing, treatment and quarantine with the backing of the police.
The far-reaching new law will remain in force until March 2021, when it will expire under a sunset clause.
"I was touched when I saw the whole Parliament standing up and voting for this," Health Minister Magnus Heunicke told Danish state broadcaster DR after the law passed.
"It is time to put aside party politics and be together to do what it takes to bring Denmark safely through this situation."
Jens Elo Rytter, law professor at Copenhagen University, said the measures were unlike anything passed in the last 75 years "It is certainly the most extreme since the Second World War," he told the Jyllands-Posten newspaper. "There have been some powerful encroachments in various terror packages. But this goes further."
Trine Maria Ilsøe, DR's court correspondent, said that Danish citizens could face prosecution under the new law if they refused to comply with health authorities' demands. "It means that you could be sentenced to a punishment if you, for example, refuse to allow yourself to be tested for coronavirus," she said.
The Ministry of Health will now work with the Ministry of Justice on the details of how the police will work with health officials to enforce their demands.
As well as enforcing quarantine measures, the law also allows the authorities to force people to be vaccinated, even though there is currently no vaccination for the virus.
It also empowers them to prohibit access to public institutions, supermarkets and shops, public and private nursing homes and hospitals, and also to impose restrictions on access to public transport.
Initially, the government wanted to the law to give the police the right to enter private homes without a court order if there is a suspicion of coronavirus infection. But this was dropped after opposition from parties in the parliament.
The parliamentary session was itself affected by the pandemic, with only 95 out of 179 MPs present for the vote, efforts made to ensure that MPs kept a safe distance from one another, and MPs voting by standing up.
svenbanan
2020-03-28, 08:42
Jag har ingen insyn i hur kinserna har rest runt i landet under den pågående epidemin. Jag har dock nåt vagt minne av att man satt nån stad/provins i karantän innan det kinesiska nyåret gick av stapeln, och att man skulle "flytta fram" detta. Hur väl detta efterlevts har jag definitivt ingen koll på. Jag har heller ingen riktig koll på precis vilka åtgärder man satt in och den exakta timelinen för dessa.
Så jag har bara nåt slags vagt hum om hur det egentligen ser ut därborta i kina. Jag tror definitivt inte kinesiska myndigheter skulle ha några betänkligheter mot att ljuga ifall det låg i deras intresse. Men jag har då iaf inte sett fakta som gör att jag skulle uttala mig så tvärsäkert som du gör. Men jag har som sagt inte suttit och granskat detta med lupp heller.
Det vore synd om man kände sig eller var så distanserad från staten.
Social distansering ser just nu ut att ge stora resultat med utplaning där jag bor. Det beror på att individer känner att de kan samarbeta med varandra och att vi hör ihop som ett stort team. Går det åt helvete ändå så är jag säker på att ingen kräver en ursäkt.
Jag ser dagligen folk hosta på frukt och grönt. Verkligen folk som tar en för teamet. *grr*
Plasttiger
2020-03-28, 08:55
https://www.thelocal.dk/20200313/denmark-passes-far-reaching-emergency-coronavirus-law
Ja, varför skulle polisen inte ha fri rätt att bryta sig i någons hem..
Jag har beundrat Danmark för att vara lite friare och mindre skitnödigt samt mer lösningsorienterat.
Men det där är en farlig väg de vandrar på nu.
Hövdingen
2020-03-28, 09:38
The evidence they present about COVID-19 contradicts official narratives. Stories on Chinese social media, censored or removed almost as soon as they appear, reveal how local governments cover up new cases and how hospitals are ordered to report new cases as normal flu or pneumonia.
https://www.nationalreview.com/2020/03/china-is-pushing-a-zero-myth-on-covid-19-and-attacking-press-freedom/
Kommer ni ta ett vaccin om det kommer ett?
KTH-studenter (https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/kth-studenters-verktyg-hjalper-epidemiologer-1.968089) har applicerat en utvidgad SEIR-modell på Sverige:
https://www.coronawatch.se/modeling
Modellen påstås ha applicerats framgångsrikt på andra länder och även gett korrekta prognoser för Sverige men skiljer sig markant mot FHMs rapport (https://www.dn.se/nyheter/sverige/kth-studenter-la-plugget-at-sidan-for-att-berakna-virusets-spridning/). Tyvärr så vet de inte varför då FHM trots upprepad kritik (https://www.dn.se/debatt/folkhalsomyndigheten-maste-sluta-hemlighalla-fakta/) vägrar publicera sin metod. cofffee
Verktyget har redan testats mot mätpunkter i de tidiga stadierna av virusets spridning i Sverige och omvärlden. Med gott resultat, enligt Robin Sandström.
– Vi hoppas på att många kommer läsa igenom vår rapport och jobba med att vidareutveckla modellen. Allting vi skrivit ihop finns tillgängligt offentligt och vi är väldigt ödmjuka inför att man inte vet så mycket om covid-19 än och att det är svårt att ge exakta prognoser. Våra resultat skiljer sig en hel del från Folkhälsomyndighetens, det vore intressant för oss att veta vilken metod de använt för sin prognos då det inte riktigt framgår i deras rapport.
– De delger inte vilka metoder de använder eller hur de kommit fram till sina slutsatser. Vi vill uppmana dem att bli mer öppna så alla kan se hur de räknar.
Ytterst tveksamt
Självklart, det handlar inte bara om att skydda sig själv, utan även föräldrarna osv.
Ytterst tveksamt
Varför?
Självklart, det handlar inte bara om att skydda sig själv, utan även föräldrarna osv.
Är du inte rädd för bieffekter?
Är du inte rädd för bieffekter?
Sällsynta bieffekter (som inte är garanterade att finnas i detta fall) känns inte som en tillräckligt stark motivering för att undvika vaccinering.
Lite statistik från Pandemrix:
Bland de vaccinerade med Pandemrix upptäcktes 4,06 fall av narkolepsi per 100 000 medan fallen bland ovaccinerade låg på 0,97 per 100 000.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pandemrix
Sasquatch
2020-03-28, 11:09
Läst att ett flertal länder såsom Singapore och Polen har satt i system att infekterade som satts i karantän måste vara redo att flera gånger per dag snabbt svara på textmeddelendanden för att bekräfta att de befinner sig hemma.
Spontant känns det inte som att vad någon som är sängliggande med feber och försöker bekämpa en sjukdom behöver är att bibehålla ständig beredskap att svara på textmeddelanden eller annars riskera polisbesök och böter.
svenbanan
2020-03-28, 11:18
Läst att ett flertal länder såsom Singapore och Polen har satt i system att infekterade som satts i karantän måste vara redo att flera gånger per dag svara på textmeddelendanden för att bekräfta att de befinner sig hemma.
Tankar om detta? Spontant känns det inte som att vad någon som är sängliggande med feber och försöker bekämpa en sjukdom behöver är att bibehålla ständig beredskap att svara på textmeddelanden eller annars få böter eller polisbesök.
Fast iofs lär väl långt från alla som är smittade vara sängliggande i feberyrsel. Ganska många har ju också väldigt lindriga symptom. Dessa personer är ju förmodligen också de som kanske får för sig att gå ner på affären och handla mjölk fast de är lite krassliga.
Dock har jag lite svårt att se hur det ska funka i praktiken. De som är sängliggande lär ju ibland inte svara, eftersom de just är sängliggande och kanske sover. Så egentligen vore det bästa om dessa inte fick dessa SMS. Men hur tusan ska myndigheterna lyckas avgöra vilka som ska hamna i "för sjuka för SMS" kategorin. Låter som en byråkratisk mardröm. Även själva hembesöks funktionaliteten lär ju kräva väldigt mycket personal.
Så i praktiken kanske det låter som nåt som kan vara vettigt, men aningens invasivt. Men i praktiken vette fan om det kan funka. Kanske det kan funka om man har väldigt få smittade, eller om man bara applicerar det på en hyfsat liten area, typ ett stadscentrum.
KTH-studenter (https://www.kth.se/aktuellt/nyheter/kth-studenters-verktyg-hjalper-epidemiologer-1.968089) har applicerat en utvidgad SEIR-modell på Sverige:
Tyvärr så vet de inte varför då FHM trots upprepad kritik (https://www.dn.se/debatt/folkhalsomyndigheten-maste-sluta-hemlighalla-fakta/) vägrar publicera sin metod. cofffee
Tror mer på deras modell än regimens lydiga hjon.
Det beror på världsläget, läget här och om de har fått fram ett läkemedelsprotokoll för smittade. Även om en själv redan åkt på skiten och de har kommit fram till om man har tillräcklig immunitet.
Om man har kvar anhöriga(de man vanligtvis har kontakt med) i riskgrupperna...
Så kanske, man vill inte riskera eventuella men i onödan av corona?
Sasquatch
2020-03-28, 11:36
Fast iofs lär väl långt från alla som är smittade vara sängliggande i feberyrsel. Ganska många har ju också väldigt lindriga symptom. Dessa personer är ju förmodligen också de som kanske får för sig att gå ner på affären och handla mjölk fast de är lite krassliga.
Dock har jag lite svårt att se hur det ska funka i praktiken. De som är sängliggande lär ju ibland inte svara, eftersom de just är sängliggande och kanske sover. Så egentligen vore det bästa om dessa inte fick dessa SMS. Men hur tusan ska myndigheterna lyckas avgöra vilka som ska hamna i "för sjuka för SMS" kategorin. Låter som en byråkratisk mardröm. Även själva hembesöks funktionaliteten lär ju kräva väldigt mycket personal.
Så i praktiken kanske det låter som nåt som kan vara vettigt, men aningens invasivt. Men i praktiken vette fan om det kan funka. Kanske det kan funka om man har väldigt få smittade, eller om man bara applicerar det på en hyfsat liten area, typ ett stadscentrum.
Ja, verkar som att i Polen tillämpas detta bara på friska som är i karantän efter utlandsvistelse, och i Singapore har man hittills satt alla med symptom på sjukhus, så denna situation verkar inte ha uppstått än.
delta_mats
2020-03-28, 11:42
Tveksamt. Jag förutsätter att jag kommer få viruset själv tids nog. Förutsätter att riskgrupper kommer ta vaccinet när det finns tillgängligt.
Torsk_ole
2020-03-28, 11:57
Recension på imperial college studien. De sågar mycket av antaganden som görs i den. Rätt intressant att läsa om hur som helst!
https://www.academia.edu/42242357/Review_of_Ferguson_et_al_Impact_of_non-pharmaceutical_interventions..._
However, they make structural mistakes in analyzing out-break response. They ignore standard Contact Tracing [2]allowing isolation of infected prior to symptoms. They also ig-nore door-to-door monitoring to identify cases with symptoms[3]. Their conclusions that there will be resurgent outbreaks are wrong.
Helgehorse
2020-03-28, 12:53
Du kommer inte att bita på naglarna eller peta dig i näsan. Om du nyser så hamnar det i masken och risken att du smittar någon annan, om du själv är sjuk är aningen mindre. Säga att alla gick omkring med en sådan mask eller bättre, då skulle spridningen i stort bromsas lite.
Nu handlar det ju om att jag åker ut som en frisk brandman, Och eventuellt kanske hjälper någon som har däckat, Med misstänkt corona. Säg att jag gör kompressioner på personen och hon/han börjar hosta till, Och jag har ansiktet en liten bit ovanför. Hjälper denna masken för att jag inte skall bli smittad isådanafall?
Vi har ju handskar och en splashdräkt på oss förövrigt.
Helgehorse
2020-03-28, 12:55
Ja studier visar att all typer av masker hjälper, generellt. De mest filtrerande använd mest av personal som arbetar med smittade patienter. Allt beror på situation.
Tänker mest, Som min kommentar ovanför. Om jag hjälper en som eventuellt har corona, Och jag gör kompressioner på personen. Personen hostar till, Och jag har ansiktet ovanför. Förhindrar dessa standard filtermasker att jag blir smittad isådanafall?
Hjälper dessa visir överlag som viss personal har börjat använda med? Det är ju öppet undertill, Det är ju bara direkt framifrån som visiren skyddar
Tänker mest, Som min kommentar ovanför. Om jag hjälper en som eventuellt har corona, Och jag gör kompressioner på personen. Personen hostar till, Och jag har ansiktet ovanför. Förhindrar dessa standard filtermasker att jag blir smittad isådanafall?
Hjälper dessa visir överlag som viss personal har börjat använda med? Det är ju öppet undertill, Det är ju bara direkt framifrån som visiren skyddar
Det är omöjligt att säga, det är egentligen vid dessa fall som just de maskerna med skyddsklass är tillverkade.
Men köper du ett par ok skyddsglasögon och har en bandana för ansiktet så har du ett visst skydd. Det minskar risken.
Baskagge
2020-03-28, 14:38
Nej det tror jag inte. Misstänker att jag haft skiten den här veckan och hoppas därmed att jag är immun. Får hoppas att det kommer något hemmatest man kan ta för att se om man haft det.
MaxTheMarketer
2020-03-28, 16:55
Tråden borde byta namn till:
"Folk HJÄLPER Coronaviruset att skörda fler offer"
Virus sprids inte av sig själva utan av deras värdar, dvs., människor i detta fall.
Svår att ge ett kvantitativt svar, tror inte det finns data. Du får en liten aning skydd, dock troligtvis väldigt lite. Visir frammåt skyddar mot det mest koncentrerade i stora vätskedroppar.
De "bra" skydden ger inte heller 100%.
Svår att ge ett kvantitativt svar, tror inte det finns data. Du får en liten aning skydd, dock troligtvis väldigt lite. Visir frammåt skyddar mot det mest koncentrerade i stora vätskedroppar.
De "bra" skydden ger inte heller 100%.
Lillebror Finland har för övrigt tillgång till "miljontals kirurgiska ansiktsskydd, masker och hundratusentals andningsskydd". Om ni ber snällt så kanske ni kan få köpa några?
Diomedea exulans
2020-03-28, 17:38
Lätt.
Lillebror Finland har för övrigt tillgång till "miljontals kirurgiska ansiktsskydd, masker och hundratusentals andningsskydd". Om ni ber snällt så kanske ni kan få köpa några?
Regimens strategi är flockimmunitet. De är inte intresserade.
Lätt.
Oroar det inte dig att vaccinet kommer vara nytt och inte prövat eller undersökt över en längre tid? Säg att vaccinet kommer ut inom ett år.
Magnus N
2020-03-28, 18:31
889 döda idag i Italien, över 10k totalt genom det.
889 döda idag i Italien, över 10k totalt genom det.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1201971219303285
Verkar vara rätt normala siffror där.
Magnus N
2020-03-28, 18:42
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1201971219303285
Verkar vara rätt normala siffror där.
Det är jämfört med en influensa som varar i hur många månader? Får se när corona hållt på lika länge om siffrorna är jämförbara
TranceII
2020-03-28, 18:47
https://www.coronawatch.se/modeling
Modellen påstås ha applicerats framgångsrikt på andra länder och även gett korrekta prognoser för Sverige men skiljer sig markant mot FHMs rapport (https://www.dn.se/nyheter/sverige/kth-studenter-la-plugget-at-sidan-for-att-berakna-virusets-spridning/). Tyvärr så vet de inte varför då FHM trots upprepad kritik (https://www.dn.se/debatt/folkhalsomyndigheten-maste-sluta-hemlighalla-fakta/) vägrar publicera sin metod. cofffee
Nyhetsartiklar är inte forskning. 2 studenter är inte samma sak som en hel myndighet.
Oavsett vem som har rätt i sak så är det väldigt lätt att göra prognoser numera med tillgängliga modeller och det är väldigt lätt att nå ut till en bred publik. Dessa händelser tenderar ju att locka folk som lätt nördar ner sig, på gott och ont.
Regimens strategi är flockimmunitet. De är inte intresserade.
Vi är inte i krig.
Detta går över och det finns ingen anledning till panik.
Chill
Det är jämfört med en influensa som varar i hur många månader? Får se när corona hållt på lika länge om siffrorna är jämförbara
Sen måste man ta reda på vilken som dött pga corona och vilka som skulle dött oavsett dem varit smittande eller inte.
Diomedea exulans
2020-03-28, 18:49
Oroar det inte dig att vaccinet kommer vara nytt och inte prövat eller undersökt över en längre tid? Säg att vaccinet kommer ut inom ett år.
Bra poäng! Jag får tänka igenom det lite mer.
Magnus N
2020-03-28, 18:52
Sen måste man ta reda på vilken som dött pga corona och vilka som skulle dött oavsett dem varit smittande eller inte.
Sant, kommer ta tid innan man kan ge helt korrekta siffror.
TranceII
2020-03-28, 18:53
Det är väl 24-27 veckor eller något sådant man brukar prata om när det gäller säsongen. Sedan är Corona såklart ovanpå influensan i många fall så det är tyvärr ett tillägg och inte ett ersätttande.
Men det är extremt svårt att göra uppskattningar i något håll när det pågår och så mycket är okänt. Det enda man kan göra är väl att titta tillbaka om några år och se hur många som förväntas dö i normalt år i i t.ex. norra Italien vs under detta utbrottet.
TranceII
2020-03-28, 19:07
Det beror lite på läget och även vilken typ av vaccin det är men om det är en allmän rekommendation så skulle jag bli vaccinerad utan problem.
Intressant artikel om ämnet och vad som pågår: https://www.theguardian.com/world/2020/mar/28/coronavirus-vaccine-when-will-it-be-ready
Vi är inte i krig.
Detta går över och det finns ingen anledning till panik.
Chill
Bra att du visar omtanke i klass med NKVD-officerare som skall "stimulera" anfallet. Du visar dina moral.
Vi är inte i krig så varför inte fixa sådana här basala grejer? Vad är deras ursäkt? Vi såg det inte komma? Vi ser fortfarande inte...?
Nå jag är inte vårdpersonal som skriver "skyddsutrustning" på en bit overhead-plast, gör lite dagispyssel med det och kallar det visir.
Jag är inte heller i någon riskgrupp så någon panik har jag inte.
WHITEFOLKS
2020-03-28, 19:17
Kan ju inte riktigt jämföra med influensa heller med tanke på att vi inte stänger ner allt för vanlig influensa. Hur många skulle dö i corona nu om vi bara körde på som vanligt utan förändringar?
Fangface
2020-03-28, 19:45
Kan ju inte riktigt jämföra med influensa heller med tanke på att vi inte stänger ner allt för vanlig influensa. Hur många skulle dö i corona nu om vi bara körde på som vanligt utan förändringar?
5-10% säkert.
TranceII
2020-03-28, 19:50
Bra att du visar omtanke i klass med NKVD-officerare som skall "stimulera" anfallet. Du visar dina moral.
Vi är inte i krig så varför inte fixa sådana här basala grejer? Vad är deras ursäkt? Vi såg det inte komma? Vi ser fortfarande inte...?
Nå jag är inte vårdpersonal som skriver "skyddsutrustning" på en bit overhead-plast, gör lite dagispyssel med det och kallar det visir.
Jag är inte heller i någon riskgrupp så någon panik har jag inte.
Jag förstår inte det uttrycket.
Självklart skall man kunna peka ut akuta felaktigheter eller inte hålla med om viss politik men varför börja prata om "regimen" och prata om en strategi som inte alls är den uttalade.
svenbanan
2020-03-28, 19:56
Fast även vanlig influensa är ju rätt vanskligt ifall man är i en riskgrupp. Nu har jag inte koll på procentsatser, men jag tror inte det är enorm skillnad. Det som gör att influensan inte slår lika hårt är ju att den har kommit i snarlika "utseenden" år efter år, och att många av de äldre kanske varit smittade tidigare i livet, då de inte var i en riskgrupp. Så dels sprids inte smittan lika lätt eftersom de som är immuna blir som spärrar, och dels är ganska många av de äldre inte så benägna att bli smittade. Ifall covid20 kommer påminna om covid19 så lär den inte kunna sprida sig på samma sätt, eftersom folk kommer vara immuna.
Men om det är en helt ny variant av influensa (som SARS eller MERS) som folk inte redan haft så blir det ju lite jobbigare läge. Men i dessa fallen så lyckades man ju få fram vaccin hyfsat snabbt och hålla spridningen i schack.
Jag tror dödligheten ligger på runt 4% av alla smittade. Men det beror ju såklart på hur många riskgruppare som smittats. Är man över 80 år så är det väl 25% som dör tror jag. Dessutom blir ju dödligheten rimligen högre än så om antalet smittade går i taket och sjukvården blir rejält överbelastad.
skyffelmördarn
2020-03-28, 20:07
Tråkigt för Italien, 10 tusen döda nu. Undra hur man går framåt med det? Typ vad ska man göra åt det.
Bygga fler sjukhus som ska stå helt tomma tills nästa pandemi? Köpa en 1 miljon respiratorer och ha liggandes utifall att?
2 studenter är inte samma sak som en hel myndighet.
Upp är inte ned. Dag är inte natt. Tisdag är inte torsdag.
Jag förstår inte det uttrycket.
Självklart skall man kunna peka ut akuta felaktigheter eller inte hålla med om viss politik men varför börja prata om "regimen" och prata om en strategi som inte alls är den uttalade.
Det viktiga är inte vad de säger utan vad de gör, eller inte gör.
Jag kallar vår regim för regim, problem med det?
Fick just lite insiderinformation från en läkare på Skånes universitetssjukhus. Han är fullkomligt chockad över hur situationen hanteras. Det sker i princip ingen uppskjutning av icke-essentiell vård och sjukhuspersonalen har inga skyddskläder/masker. 40% har redan sjukanmält sig för att slippa utsätta sig för risken.
TranceII
2020-03-28, 20:32
Det viktiga är inte vad de säger utan vad de gör, eller inte gör.
Jag kallar vår regim för regim, problem med det?
Regeringen? Myndigheterna? Sjukvården? Vilka? Jag säger inte att du nödvändigtvis har fel i kritik och att du säkert är mycket mer upplyst än mig när det gäller många av frågorna. Så är det säkert.
Men ibland känns svaret mer som "Ja, detta är på grund av sparkrav och nedmontering som båda sidor har röstat för under årtionden" och alla gör så gott de kan just nu under de begränsningar de fått under de förutsättningarna.
Anledningen till regim-frågan är väl att ordet från ha varit ganska neutralt numera snarare brukar användas mer åt "diktatur som man bli av med", typ Assad-regimen vs Egyptens president. Man hör sällan ordet användas om västerländska demokratier.
TranceII
2020-03-28, 20:50
Fick just lite insiderinformation från en läkare på Skånes universitetssjukhus. Han är fullkomligt chockad över hur situationen hanteras. Det sker i princip ingen uppskjutning av icke-essentiell vård och sjukhuspersonalen har inga skyddskläder/masker. 40% har redan sjukanmält sig för att slippa utsätta sig för risken.
40% av hans team/avdelning? Av sjukhuset?
Starke75an
2020-03-28, 21:24
Om nu Sverige gör rätt med att inte stänga ner helt, kommer då vi klara vår ekonomi bättre än de länder som stänger ner? Eller är vi för globala att det kvittar?
Undra om jag hade det för en månad sedan, hade typ influensa men mer andningspåverkad.
Om nu Sverige gör rätt med att inte stänga ner helt, kommer då vi klara vår ekonomi bättre än de länder som stänger ner? Eller är vi för globala att det kvittar?Vi kommer klara oss bättre skulle jag tro, men klart vi påverkas av den globala nedtrappningen.
Frågan är ifall inte folket stänger ned även ifall regeringen säger kör på.
Rätt lätt att sjukskriva sig osv
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Jag jobbar som transportör på sjukhuset, dvs en sån som transporterar patienter mellan avdelningarna. Vi skulle inte ha något skydd alls, det räckte att patienten hade ett munskydd eller hostad i en bit papper...
Armed Dingo
2020-03-28, 23:03
Vem sitter på länk till en matematisk modell som visar hur snart hela världen är infekterad? Om det dröjer ett halvår eller mer finns ju chans att vi hittar botemedel innan dess. Men går det fortare så är det ju rätt safe att säga att minst 100 miljoner kommer dö. Eventuellt uppemot en halv miljard. Hur ofattbart det än låter.
Edit: egen uträkning: 25 dagar. Om 25 dagar är 7 miljarder smittade om det ökar med samma hastighet som nu, 10% per dag. Kan det stämma? Helt jävla otroligt.
Tog 650000x110%^25=7 miljarder.
Armed Dingo
2020-03-28, 23:17
Räknade någorlunda fel. 98 dagar ska det vara för 7,4 miljarder. Tack jesus.
Hursomhelst, vid midsommar. Är det därför man hört folk säga att det peakar vid midsommar?
Vem sitter på länk till en matematisk modell som visar hur snart hela världen är infekterad? Om det dröjer ett halvår eller mer finns ju chans att vi hittar botemedel innan dess. Men går det fortare så är det ju rätt safe att säga att minst 100 miljoner kommer dö. Eventuellt uppemot en halv miljard. Hur ofattbart det än låter.
Edit: egen uträkning: 25 dagar. Om 25 dagar är 7 miljarder smittade om det ökar med samma hastighet som nu, 10% per dag. Kan det stämma? Helt jävla otroligt.
Det ökar inte i samma takt, nånstans avtar kurvan.
Ex: Smittar 1 person i snitt 4andra så efter ett tag kommer inte personen smitta 4 då en del av dem 4a redan är smittade.
Men alla klimataktivister borde ju jubla inombords. Bra för klimatet om vi blir färre på jorden och att det drabbar både rikare och fattigare länder. :naughty:
Armed Dingo
2020-03-28, 23:31
Det ökar inte i samma takt, nånstans avtar kurvan.
Ex: Smittar 1 person i snitt 4andra så efter ett tag kommer inte personen smitta 4 då en del av dem 4a redan är smittade.
Men alla klimataktivister borde ju jubla inombords. Bra för klimatet om vi blir färre på jorden och att det drabbar både rikare och fattigare länder. :naughty:
Jag skiter i klimataktivister och vad dom gör eller inte gör. Om en tillfrisknad inte får immunitet i minst 3 månader efteråt, så kommer den bli smittad igen. Om och om igen tills den dör. Om vi inte får någon form av immunitet så kommer vi alla dö.
TranceII
2020-03-28, 23:38
Jag jobbar som transportör på sjukhuset, dvs en sån som transporterar patienter mellan avdelningarna. Vi skulle inte ha något skydd alls, det räckte att patienten hade ett munskydd eller hostad i en bit papper...
Jag antar att vi inte pratar om sådana som har fått diagosen eller som är på väg att bli testade på grund av suspekta symptom? Annars känns det väldigt galet.
Nej, man kan inte räkna så och det är väldigt svårt att beräkna dödlighet då vi inte vet hur många som varit smittade men fått väldigt lätta symptom och inte räknas med statistiken.
Denna sidan är bra att titta på för uppdateringar (och kanske ändra från linjär till logaritmisk skala i detta läget) tycker jag:
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Visst är det hemska siffror men tänk på att det totala antalet döda är 30 000 över hela världen och visst det kommer öka. Ingen skall ta lätt på det och det är därför världens regeringar stänger ner så mycket men man får sätta det i relation med hur många som brukar dö.
När det står en miljon istället för 30 000 då är vi motsvarande i dödsfall en svår influensasäsong globalt.
Jag likställer inte detta med en vanlig influnensa men så fort man börjar prata om globala siffror då blir det väldigt stora siffror snabbt och då kan det ändå vara bra att sätta det i relation med något annat.
Men visst är det en stor osäkerhet som råder. Framför allt är jag orolig för t.ex. Indien och länder i liknande faser i utvecklingen. Jag tror (kanske naivt) att Sverige är ok rustat för detta.
Jag antar att vi inte pratar om sådana som har fått diagosen eller som är på väg att bli testade på grund av suspekta symptom? Annars känns det väldigt galet.
Jo tyvärr både och, en kollega har till och med hämtat flera från akuten som inte ens haft munskydd på sig. Helt galet ja! Tackade för mig i fredags, sätter inte min fot på csk igen.
Svensk läkare vårdas i respirator:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QokknV/akutlakare-coronasmittad--vardas-i-respirator
Flera ur sjukvårdspersonalen runt om i Sverige har drabbats av det nya coronaviruset.
Personalen i ambulanser och akutläkarbilar uppges ha svårt att skydda sig.
– Någon kan ha ringt 112 och det kan vara olika symtom, man kan vara så pass sjuk att man inte kan berätta allting, det är osäkert, säger Åke Östman, vd på Ambulanssjukvården i Storstockholm.
Flera som jobbar på akutläkarbilarna i Stockholms län har konstaterats coronasmittade, enligt Aftonbladets uppgifter.
En av dem är en läkare. Han ska vara allvarligt drabbad och ska vårdas i respirator. Arbetsgivaren Capio läkarbilar, som arbetar på uppdrag av Region Stockholm, vill inte bekräfta uppgifterna.
Ett antal ambulanspersonal misstänks även bära på coronaviruset och ska sitta i karantän.
– Tio procent av medarbetarna är hemma. Vi har önskat och krävt att man ska ta prover på vår personal för att veta om de har smittats eller inte, men det är ett av problemen, det är konkurrens om det och det finns inte tillräckligt med resurser för att ta prover på vårdpersonal, säger Åke Östman.
TranceII
2020-03-29, 00:19
Jo tyvärr både och, en kollega har till och med hämtat flera från akuten som inte ens haft munskydd på sig. Helt galet ja! Tackade för mig i fredags, sätter inte min fot på csk igen.
Ja, det är synd att det skall behöva bli så. Speciellt om det handlar om materialbrist eller bara att man inte har bra nya rutiner. Jag hoppas man kan lösa det så folk i vården känner sig trygga så vi inte tappar för mycket personal.
Alternativt om man ser på saker på annorlunda sätt så måste det tydligt kommuniceras. Man behöver inte skydd i läge X på grund av Y.
Agitator
2020-03-29, 01:45
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=8115681#post8115681
gxAaO2rsdIs&start=668
svenbanan
2020-03-29, 02:31
Om en tillfrisknad inte får immunitet i minst 3 månader efteråt, så kommer den bli smittad igen. Om och om igen tills den dör. Om vi inte får någon form av immunitet så kommer vi alla dö.
Äe det nåt speciellt med just den här smittan som gör att du tror det kommer bli just detta utfall? Det har ju uppenbarligen aldrig skett någonsin tidigare i alla fall, vilket borde vara en ganska bra indikator på att det inte är så troligt att det är detta som kommer hända.
Mer oroande kanske är; i vilket skick kommer man att vara efter en rejäl omgång Corona med lunginflammation? Fixar man ett annat dåligt virus efteråt?
Tricklew
2020-03-29, 04:05
Appropå fransmannen som hittat ett botemedel, verkar som att han har en historik av att förfalskning och fullständigt huttlöst metodik, undra hur många som kommer skadas av detta. Med lite tur så visar bättre studier att det kan hjälpa, men man ska aldrig förvänta sig att kraftfull medicin kommer utan en bekostnad.
https://sciencebasedmedicine.org/are-hydroxychloroquine-and-azithromycin-an-effective-treatment-for-covid-19/
https://forbetterscience.com/2020/03/26/chloroquine-genius-didier-raoult-to-save-the-world-from-covid-19/
BlackbirdCaD
2020-03-29, 04:53
Jag hade maximal otur..
Jag skulle precis börja träna. Så jag blev medlem på ett gym precis innan corona. Men nu när corona är så här allvarligt så drar jag mig för att träna. Jag tror faktiskt att jag säger upp medlemskapet. Har kastat pengar i sjön då.
Fasiken också.
Starke75an
2020-03-29, 07:27
Om man nu ska bryta en karantän som vissa länder infört, har man då i förväg bestämt villkoren för att släppa den?
Bra att du slutade, du sågs som en förbrukningsbar resurs. Helt sjukt vilken dålig människosyn Sveriges ledning har. Andra länder förfäras över vårt agerande.
Plasttiger
2020-03-29, 08:01
Nej, man kan inte räkna så och det är väldigt svårt att beräkna dödlighet då vi inte vet hur många som varit smittade men fått väldigt lätta symptom och inte räknas med statistiken.
Denna sidan är bra att titta på för uppdateringar (och kanske ändra från linjär till logaritmisk skala i detta läget) tycker jag:
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Visst är det hemska siffror men tänk på att det totala antalet döda är 30 000 över hela världen och visst det kommer öka. Ingen skall ta lätt på det och det är därför världens regeringar stänger ner så mycket men man får sätta det i relation med hur många som brukar dö.
När det står en miljon istället för 30 000 då är vi motsvarande i dödsfall en svår influensasäsong globalt.
Jag likställer inte detta med en vanlig influnensa men så fort man börjar prata om globala siffror då blir det väldigt stora siffror snabbt och då kan det ändå vara bra att sätta det i relation med något annat.
Men visst är det en stor osäkerhet som råder. Framför allt är jag orolig för t.ex. Indien och länder i liknande faser i utvecklingen. Jag tror (kanske naivt) att Sverige är ok rustat för detta.
Med tanke på att vi saknar skyddsutrustning så är vi inte jättebra rustade - borde dock gå att få fram in om rimlig tid?
Intensivvårdskompetens och övrig akutmedicinsk kompetens tar nog lite längre tid - och som jag har sett från Italien blir det kaos.
wintersnowdrift
2020-03-29, 08:06
Om man nu ska bryta en karantän som vissa länder infört, har man då i förväg bestämt villkoren för att släppa den?
Det är väldigt svårt att bestämma något i förväg eftersom man inte vet hur utvecklingen kommer att bli. Det handlar nog snarare om hur länge det är möjligt att upprätthålla så hårda restriktioner utan att samhället kollapsar.
Bra att du slutade, du sågs som en förbrukningsbar resurs. Helt sjukt vilken dålig människosyn Sveriges ledning har. Andra länder förfäras över vårt agerande.
Fast va? Det är ju brist på skyddsmaterial, därför ransoneras och skarvas det på sätt som inte är önskvärda. Jag förstår inte hur du kopplar det till människosyn eller att personal skulle ses som "förbrukningsvaror".
Plasttiger
2020-03-29, 08:11
Äe det nåt speciellt med just den här smittan som gör att du tror det kommer bli just detta utfall? Det har ju uppenbarligen aldrig skett någonsin tidigare i alla fall, vilket borde vara en ganska bra indikator på att det inte är så troligt att det är detta som kommer hända.
Ebola, smittkoppor och pest (såsom digerdöden) är ju tre exempel på sjukdomar som har visat potential att kraftigt decimera samhällen (visserligen inte alla).
Vi är tätbefolkade och har enorma resvägar uppbyggda - goda förutsättnignar för pandemier.
Upprepade epidemier/pandemier blir ju som influensan. Och en återkommande influensa med 5 dubbel dödlighet blir ju kämpig.
Fast va? Det är ju brist på skyddsmaterial, därför ransoneras och skarvas det på sätt som inte är önskvärda. Jag förstår inte hur du kopplar det till människosyn eller att personal skulle ses som "förbrukningsvaror".
Bryr man sig inte så försummar man vårdpersonalens behov. Det är ett såpass basalt behov att jag inte förstår bristen på lager, för epidemer har ju skett och man förstår ju att i en modern värld kommer det komma fler(borde vara ett mindre pedagogiskt problem än varför vi har en försvarsmakt, trots att krig skett i närtid i Europa). Vi är historiskt ett socialistiskt land och inte en ren nattväktarstat så bortprioriteringen ser jag som oförsvarlig.
En analogi vore att som privatperson köpa makeup och partaja och strunta i hemförsäkring. Folk med så skeva prioriteringar sätter vi helst inte att leda landet. Skrämmande nog har det varit en sådan samsyn i detta att flera olika regeringar ej tagit ansvar. De har dock spenderat stora belopp på annat som inte ingår i dess grunduppdrag, oombett.
För en så kallad humanitär stormakt som de skrytsamt säger sig vara så ger de en rejäl lavett i ansiktet på vårdpersonalen.
Jag skiter i klimataktivister och vad dom gör eller inte gör. Om en tillfrisknad inte får immunitet i minst 3 månader efteråt, så kommer den bli smittad igen. Om och om igen tills den dör. Om vi inte får någon form av immunitet så kommer vi alla dö.
Det mesta talar för att detta virus är som andra virus. Du bygger upp en immunitet.
Plasttiger
2020-03-29, 09:01
Det mesta talar för att detta virus är som andra virus. Du bygger upp en immunitet.
Nu ger ju dock många virus en kortvarig eller ingen immunitet.
Corona-virus har dessutom en bra mutationsförmåga.
Delvis besvarat av Stridis.
Skyddsmaterial finns dessutom att tillgå för rätt pris och insats. Nu väljer man att hellre offra personalen.
Dessutom har den sunkiga människosynen även att göra med villigheten att offra de svaga och satsa på flockimmunitet.
I mitt fall är det inte tillgång till skyddsutrustning som är problemet, för det finns på avdelningarna. Det är märkligt för sjuksköterskorna drar på sig handskar, förkläde, munskydd och visir i kontakt med patienterna på infektionsavdelningen. Det känns som man gjort skillnad på personal då vi går in i samma rum och hämtar patienten utan varken handskar eller munskydd och blir tillsagd att det räcker med god handhygien.
wintersnowdrift
2020-03-29, 11:33
Bryr man sig inte så försummar man vårdpersonalens behov. Det är ett såpass basalt behov att jag inte förstår bristen på lager, för epidemer har ju skett och man förstår ju att i en modern värld kommer det komma fler(borde vara ett mindre pedagogiskt problem än varför vi har en försvarsmakt, trots att krig skett i närtid i Europa). Vi är historiskt ett socialistiskt land och inte en ren nattväktarstat så bortprioriteringen ser jag som oförsvarlig.
En analogi vore att som privatperson köpa makeup och partaja och strunta i hemförsäkring. Folk med så skeva prioriteringar sätter vi helst inte att leda landet. Skrämmande nog har det varit en sådan samsyn i detta att flera olika regeringar ej tagit ansvar. De har dock spenderat stora belopp på annat som inte ingår i dess grunduppdrag, oombett.
För en så kallad humanitär stormakt som de skrytsamt säger sig vara så ger de en rejäl lavett i ansiktet på vårdpersonalen.
Både Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen har ju rekommenderat lagerhållning av skyddsutrustning just för ett pandemi-utbrott, men de flesta (alla?) regioner verkar inte ha följt detta. Dock är det såklart lätt att säga nu att man absolut borde ha prioriterat resurser till att köpa in material, men man måste också kunna se det i ljuset av de avvägningar som gjort att man inte upprättat ett lager. Något förenklat: ska sjukvården prioritera mer personal och fler platser inom psykvården (som innan corona var vårt kanske största folkhälsoproblem), eller ska man lägga pengarna på miljontals skyddsmasker för en pandemi som ännu inte brutit ut?
Med det sagt är jag notorisk motståndare till new public management (vilket just-in-time principen är en följd av) och tycker att det har utarmat (välfärds-)staten inom många sektorer.
Skyddsmaterial finns dessutom att tillgå för rätt pris och insats. Nu väljer man att hellre offra personalen.
Dessutom har den sunkiga människosynen även att göra med villigheten att offra de svaga och satsa på flockimmunitet.
Vad menar du med att det finns att tillgå till rätt pris och insats? Det är ju en bristvara i i princip hela världen?
Förstår inte heller den sista meningen. Om det är något man tryckt på från Folkhälsomyndigheten och andra instanser så är det att just riskgrupper är de som ska skyddas (och som även aktivt måste skydda sig själva genom att t.ex. inte gå ut och handla). Man har heller inte flockimmunitet som strategi, det har uttryckligen dementerats.
svenbanan
2020-03-29, 12:35
Ebola, smittkoppor och pest (såsom digerdöden) är ju tre exempel på sjukdomar som har visat potential att kraftigt decimera samhällen (visserligen inte alla).
Vi är tätbefolkade och har enorma resvägar uppbyggda - goda förutsättnignar för pandemier.
Upprepade epidemier/pandemier blir ju som influensan. Och en återkommande influensa med 5 dubbel dödlighet blir ju kämpig.
Jag säger inte emot något av det där. Det jag vänder mig emot är det där med en skenande exponentialkurva som leder till att alla smittas och dör. Såvitt jag begriper så har dessa förlopp alltid en inflexionspunkt där kurvan vänder och snarare blir logaritmisk.
Och som sagt så lyckades ju ingen pest slå ut hela mänskligheten trots att de bästa vapnet man hade var de där "kryddnäbbarna".
Både Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen har ju rekommenderat lagerhållning av skyddsutrustning just för ett pandemi-utbrott, men de flesta (alla?) regioner verkar inte ha följt detta. Dock är det såklart lätt att säga nu att man absolut borde ha prioriterat resurser till att köpa in material, men man måste också kunna se det i ljuset av de avvägningar som gjort att man inte upprättat ett lager. Något förenklat: ska sjukvården prioritera mer personal och fler platser inom psykvården (som innan corona var vårt kanske största folkhälsoproblem), eller ska man lägga pengarna på miljontals skyddsmasker för en pandemi som ännu inte brutit ut?
Med det sagt är jag notorisk motståndare till new public management (vilket just-in-time principen är en följd av) och tycker att det har utarmat (välfärds-)staten inom många sektorer.
Vad menar du med att det finns att tillgå till rätt pris och insats? Det är ju en bristvara i i princip hela världen?
Förstår inte heller den sista meningen. Om det är något man tryckt på från Folkhälsomyndigheten och andra instanser så är det att just riskgrupper är de som ska skyddas (och som även aktivt måste skydda sig själva genom att t.ex. inte gå ut och handla). Man har heller inte flockimmunitet som strategi, det har uttryckligen dementerats.
Några saker om detta.
Om inte regionerna har råd med det basala i ett rikt land som Sverige så har det gått galet någonstans. I ett sunt samhälle blir det ett ramaskri av sådana fuck-ups och saker och ting ändras till följd av det. Här har det kunna fortsätta och fortsätta och fortsätta och fortsätta och fortsätta.
Sen på twitter skriver folk om företag ringt och erbjudit sig produkter, omställning av produktion samt första tjing på exportprodukter men det har från myndighetshåll runnit ut i sanden. Det är inte bra managment om ens hälften är sant.
Vid konkurrens så är det för övrigt viktigt att vinna iniativet och vara före konkurrenterna. Att självmant ställa sig sist i kön, ja då har man missuppfattat sitt uppdrag och vilka man är satt att ansvara över. Det är inte hela världen som är våra politikers ansvar.
PureWhey
2020-03-29, 12:54
Några saker om detta.
Om inte regionerna har råd med det basala i ett rikt land som Sverige så har det gått galet någonstans. I ett sunt samhälle blir det ett ramaskri av sådana fuck-ups och saker och ting ändras till följd av det. Här har det kunna fortsätta och fortsätta och fortsätta och fortsätta och fortsätta.
Sen på twitter skriver folk om företag ringt och erbjudit sig produkter, omställning av produktion samt första tjing på exportprodukter men det har från myndighetshåll runnit ut i sanden. Det är inte bra managment om ens hälften är sant.
Vid konkurrens så är det för övrigt viktigt att vinna iniativet och vara före konkurrenterna. Att självmant ställa sig sist i kön, ja då har man missuppfattat sitt uppdrag och vilka man är satt att ansvara över. Det är inte hela världen som är våra politikers ansvar.Inte bra "management" på myndigheter?
No shit :D
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
TranceII
2020-03-29, 12:58
Enligt vem och vilken typ av skyddsmaterial? Pratar du om att vissa kan tillverka några dunkar handsprit och skriver på twitter? 3-printa lite visir?
Självklart är det illa att folk på akuten/ambulanser eller de som direkt jobbar med de som kan vara misstänkt sjuka inte får skyddsutrustning samtidigt så antar jag att du inte behöver full skyddsutrustning för varenda patientkontakt bara för att du jobbar på ett sjukhus, precis som du inte behöver skyddsutrustning på ICA.
ska sjukvården prioritera mer personal och fler platser inom psykvården (som innan corona var vårt kanske största folkhälsoproblem), eller ska man lägga pengarna på miljontals skyddsmasker för en pandemi som ännu inte brutit ut?
Vi har ju redan pratat om det här. Pengar finns i överflöd i regeringens budget men de spenderas på helt galna saker. Skyddsutrustning och ventilatorer är en piss i havet. Olika myndigheter kan skylla på högre instans bäst de vill men i slutändan så är hela kedjan av instanser från topp till botten skyldig som synden. För det är väl inga representanter för underbudgeterade myndigheter som kritiserat de idiotiska budgetposterna och kämpat för att få dem omfördelade till vad som faktiskt gör nytta för svenskarna?
Anton Fräs
2020-03-29, 13:19
VdIbm08j1-8
Feel free att rapportera idioterna.
Enligt vem och vilken typ av skyddsmaterial?
Självklart är det illa att folk på akuten/ambulanser eller de som direkt jobbar med de som kan vara misstänkt sjuka inte får skyddsutrustning samtidigt så antar jag att du inte behöver full skyddsutrustning för varenda patientkontakt bara för att du jobbar på ett sjukhus, precis som du inte behöver skyddsutrustning på ICA.
Jobbar man som jag i en livsmedelsbutik så kan jag för egen del ta att bli sjuk. De får ta in hyrpersonal för att fylla vakanser och övrig frisk personal får dela på arbetsuppgifter extrapersonalen inte gör. På ett eller annat sätt säkras driften.
Det är även så att folk inte hostar mig i ansiktet då jag är på golvet och inte i kassan. Jag lär då inte få i mig en större virusmängd om jag sköter min del av hygienen. Jag kan hålla avstånd från alla som ser krassliga ut.
Vi får se hur det blir med skydd för kassan. Men om folk skulle ta sitt ansvar skulle inte hostande personer gå till butiken utan lösa det på ett annat sätt. Ambulans däremot är ju en helt annan sak.
https://theconversation.com/sweden-under-fire-for-relaxed-coronavirus-approach-heres-the-science-behind-it-134926
A growing number of Swedish doctors and scientists are raising alarm over the Swedish government’s approach to COVID-19. Unlike its Nordic neighbours, Sweden has adopted a relatively relaxed strategy, seemingly assuming that overreaction is more harmful than under-reaction.
Although the government has now banned gatherings of more than 50 people, this excludes places like schools, restaurants and gyms which remain open. That’s despite the fact that 3,046 people have tested positive. Although Norway has the most confirmed cases (3,066) in Scandinavia, COVID-19 fatalities in Sweden are highest by far (92), compared with Norway (15) and Denmark (41).
People now are taking sides, with some arguing that publicly criticising the authorities only serves to undermine public trust at a time when this is so badly needed. Others are convinced that Sweden is hurtling toward a disaster of biblical proportions and that the direction of travel must change. The truth is that of all these opinions, none is derived from direct experience of a global pandemic. No one knows for sure what lies ahead.
In epidemics, prediction models help guide the choice of interventions, assess likely social and economic impacts, and estimate hospital surge capacity requirements. All prediction models require input data, ideally derived from past experience in comparable scenarios. And we know the quality of such input data is poor.
Most current COVID-19 prediction models use data gathered from the COVID-19 epidemics in China and Italy and from past outbreaks of other infectious diseases such as Ebola, influenza and other coronaviruses (Sars and Mers). But demographics and patterns of social interactions differ from country to country. Sweden has a small population and only one real metropolitan area. Ideally, we’d need data from Sweden on the community spread of COVID-19, but this requires screening programmes that do not currently exist.
The little reliable data on COVID-19 in Sweden concerns hospital admissions and fatalities. This latter can be used to get a “poor man’s estimate” of community transmission, providing approximately how many fatalities occur among those infected. But with a two-week lag between diagnosis and death, this a very blunt instrument with which to guide decision making.
In Sweden, the public health authorities have released simulations to guide “surge requirements”. This is the extent to which hospitals will need to boost their capacity to deal with the high number of very ill COVID-19 patients that are likely to need specialist care in the coming weeks. From these simulations, it is clear that the Swedish government anticipates far fewer hospitalisations per 100,000 of the population than predicted in other countries, including Norway, Denmark and the UK.
The corresponding number of deaths in Sweden predicted using the UK simulations are much higher than the Swedish government’s simulations suggest. The reason appears to be that Swedish authorities believe there are many infected people without symptoms and that, of those who come to clinical attention, only one in five will require hospitalisation. At this point, it is hard to know how many people are asymptomatic as there is no structured screening in Sweden and no antibody test to check who has actually had COVID-19 and recovered from it. But substantially underestimating hospital surge requirements would nevertheless be devastating.
Den som lever får se.
Armed Dingo
2020-03-29, 14:15
Det mest idiotiska myndigheterna gjort:
* Inte förbjuda in och utresor till drabbade områden förrän det är veckor för sent
* Inte erbjuda masstestningar utan rentav tvärtom: neka tester såvida du inte är i en riskgrupp
Det är nästan lika illa som att de skulle spraya viruset med flit på entrédörrarna till alla köpcenter. Hur *** kan man tänka så illa som de gör.
Siffran på 3000 smittade är antagligen gånger 10, minst.
TranceII
2020-03-29, 14:27
https://theconversation.com/sweden-under-fire-for-relaxed-coronavirus-approach-heres-the-science-behind-it-134926
Den som lever får se.
Ja, det är sant. Det är lite manipulativt av artikeln att säga att: "COVID-19 fatalities in Sweden are highest by far (92), compared with Norway (15) and Denmark (41)."
Sverige har dubbelt så många invånare som de två länder och just nu har Danmark, med strängare restriktioner, 72 stycken dödsfall medan Sverige har 105 in-rapporterade, så de ligger aningen högre när man räknar dödsfall per miljoner invånare.
Men vad säger det om strategin? Kanske ingenting alls utan bara att det har råkat drabba fler äldre på något ställe eller att de har haft mer smittspridning på grund av närmare till t.ex. Tyskland eller någon specifik grupp spred smittan tidigt.
Samma sak med Norge. De verkar ha varit på bollen tidigt och testat mycket men är deras låga dödstal på grund av det eller att de hade få som åkte till norra Italien på skidsemester. Jag vet inte, de kanske till och med hade fler men mer effektiv policy.
TranceII
2020-03-29, 14:30
Det mest idiotiska myndigheterna gjort:
* Inte förbjuda in och utresor till drabbade områden förrän det är veckor för sent
* Inte erbjuda masstestningar utan rentav tvärtom: neka tester såvida du inte är i en riskgrupp
Det är nästan lika illa som att de skulle spraya viruset med flit på entrédörrarna till alla köpcenter. Hur *** kan man tänka så illa som de gör.
Siffran på 3000 smittade är antagligen gånger 10, minst.
Ok, så låt oss säga att de inför din plan och införde masstester direkt. Vi får slut på tester/resurser och kan inte längre testa vårdpersonal eller de som är kritiskt sjuka.
Vad skall de göra nu?
Det finns skydd, man behöver bara betala och ordna logistiken. Skydden blir självklart dyrare och därför välljer man att inte agera för att få dem snabbt. Dvs man väljer att folk blir infekterade för att spara pengar.
Sverige har flockimmunitet som strategi. Bara för att man säger att man inte har det så ändrar det inte den valda strategin. Hela världen, utom just svenskar som lyssnar på Tegnell, vet att sverige har valt flockimmunitet som strategi.
Att säga att gamla och svaga skall skyddas är inte samma sak som att aktivt skydda dessa riskgrupper. Just nu pågår oerhört små insatser i Sverige, jämfört med våra grannländer, för att skydda riskgrupperna.
Riskgrupper får helt enkelt hoppas på att antingen så tar folk i Sverige eget ansvar, något som det finns iaf till viss mån tydliga tecken på, eller så slår pandemin inte så hårt mot svenskar pga annan anledning.
Enligt vem och vilken typ av skyddsmaterial? Pratar du om att vissa kan tillverka några dunkar handsprit och skriver på twitter? 3-printa lite visir?
Finns godkänd utrustning på internationella marknaden till rätt pris. Sedan kan man etablera kontakt med tillverkare, exempelvis så har Creades gått in och importerat 300 000 godkända andningsmasker, och det kommer mera. Reppe i Lidköping har gått in med hundratusentals liter alkohol för att tillverka handsprit. Finns oerhört mycket man kan göra om viljan och initiativet finns.
Angående vilka som skall ha skydd, så beror det på vilken strategi man tillämpar. Siktar man på flockimmunitet så är det bara essentiell personal som skall ha det. Har man en humanitär strategi så är det enkla svaret att alla som i sitt arbete kommer i kontakt med flera individer skall ha skydd. Detta gäller definitivt kassörerna på ICA.
wintersnowdrift
2020-03-29, 15:07
Några saker om detta.
Vid konkurrens så är det för övrigt viktigt att vinna iniativet och vara före konkurrenterna. Att självmant ställa sig sist i kön, ja då har man missuppfattat sitt uppdrag och vilka man är satt att ansvara över. Det är inte hela världen som är våra politikers ansvar.
Ingen kan väl direkt ha missat att sjukvården varit ett hett ämne redan innan corona och särskilt då i Stockholm? Representanter från vårdförbundet som jag har hört i media de senaste dagarna är inte sena med att slänga in sina åsikter om vårdpersonalens löner och arbetsmiljö - i mina öron ungefär samma argument som tidigare, men kanske får de större tyngd och mer utväxling nu.
Självmant ställa sig sist i kön vet jag inte om man har gjort - däremot så var det ju vissa länder (t.ex. Tyskland) som ett tag ströp exporten av material för att man ansåg sig behöva det själva, samtidigt som produktionen och leveranskedjan från Kina av diverse varor varit skakig hela året pga viruset. Svensk sjukvård har som sagt inte jobbat med lagerhållning (redan i höstas var det ju stora problem med leveranser av sjukvårdsmaterial, om någon minns det). Marknadsekonomiskt tänk och slimmade "beställarorganisationer" har absolut sitt pris i sådana här situationer.
Vi har ju redan pratat om det här. Pengar finns i överflöd i regeringens budget men de spenderas på helt galna saker. Skyddsutrustning och ventilatorer är en piss i havet. Olika myndigheter kan skylla på högre instans bäst de vill men i slutändan så är hela kedjan av instanser från topp till botten skyldig som synden. För det är väl inga representanter för underbudgeterade myndigheter som kritiserat de idiotiska budgetposterna och kämpat för att få dem omfördelade till vad som faktiskt gör nytta för svenskarna?
Vi har ju redan pratat om det här. Myndigheterna beslutar inte om sina egna budgetar - det gör våra folkvalda politiker. Regionerna som finansierar sjukvården gör det dessutom primärt med landstingsskatten. Det är inte regeringen som sätter deras budget.
TranceII
2020-03-29, 15:08
Det finns skydd, man behöver bara betala och ordna logistiken. Skydden blir självklart dyrare och därför välljer man att inte agera för att få dem snabbt. Dvs man väljer att folk blir infekterade för att spara pengar.
Vem har skydden? Varifrån kan vi köpa in dem och få dem transporterade till t.ex. våra regioners ambulanser?
Sverige har flockimmunitet som strategi. Bara för att man säger att man inte har det så ändrar det inte den valda strategin. Hela världen, utom just svenskar som lyssnar på Tegnell, vet att sverige har valt flockimmunitet som strategi.
Att säga att gamla och svaga skall skyddas är inte samma sak som att aktivt skydda dessa riskgrupper. Just nu pågår oerhört små insatser i Sverige, jämfört med våra grannländer, för att skydda riskgrupperna.
Riskgrupper får helt enkelt hoppas på att antingen så tar folk i Sverige eget ansvar, något som det finns iaf till viss mån tydliga tecken på, eller så slår pandemin inte så hårt mot svenskar pga annan anledning.
Har inte nästan hela världen "flatten the curve" som strategi?
Vilka insatser vill du se för att skydda de äldre och andra riskgrupper?
Vem har skydden? Varifrån kan vi köpa in dem och få dem transporterade till t.ex. våra regioners ambulanser?
Har inte nästan hela världen "flatten the curve" som strategi?
Vilka insatser vill du se för att skydda de äldre och andra riskgrupper?
Bland annat handlare, importörer och tillverkare har skydden. Det är inga problem att få tag på dem.
Insatserna beror som sagt på strategin. Jag har en stark misstanke om att det nu är för sent att byta strategi och att ett byte bara skulle ge små effekter.
Har följt Finland och Estland ganska mycket då jag har gamla kollegor från min tid på Helsingfors Universitet som är involverade i de insatser som pågår där. Något liknande deras insatser hade varit självklart om man hade som första mål att minimera dödsfallen. Sverige har valt en väg där man hellre skyddar ekonomin. Vilket som var rätt strategi får vi bedömma i efterhand.
WHITEFOLKS
2020-03-29, 15:45
Varför är det så viktigt att prioritera ekonomi över dödsfall, oftast brukar vi säga att "vi har råd", det gäller inte längre?
Langster
2020-03-29, 15:58
Varför är det så viktigt att prioritera ekonomi över dödsfall, oftast brukar vi säga att "vi har råd", det gäller inte längre?
Jag brukar säga som Ivan Drago: ”if they die, they die”.
Fast allvarligt. Det är en balansgång, köra ekonomin i botten för några som ändå skulle ha dött nästa år?
Ingen kan väl direkt ha missat att sjukvården varit ett hett ämne redan innan corona och särskilt då i Stockholm? Representanter från vårdförbundet som jag har hört i media de senaste dagarna är inte sena med att slänga in sina åsikter om vårdpersonalens löner och arbetsmiljö - i mina öron ungefär samma argument som tidigare, men kanske får de större tyngd och mer utväxling nu.
Självmant ställa sig sist i kön vet jag inte om man har gjort - däremot så var det ju vissa länder (t.ex. Tyskland) som ett tag ströp exporten av material för att man ansåg sig behöva det själva, samtidigt som produktionen och leveranskedjan från Kina av diverse varor varit skakig hela året pga viruset. Svensk sjukvård har som sagt inte jobbat med lagerhållning (redan i höstas var det ju stora problem med leveranser av sjukvårdsmaterial, om någon minns det). Marknadsekonomiskt tänk och slimmade "beställarorganisationer" har absolut sitt pris i sådana här situationer.
Vi har ju redan pratat om det här. Myndigheterna beslutar inte om sina egna budgetar - det gör våra folkvalda politiker. Regionerna som finansierar sjukvården gör det dessutom primärt med landstingsskatten. Det är inte regeringen som sätter deras budget.
Tror jag tyvärr inte. Om hela sjukvårdsapparaten kollektivt säger upp sig samtidigt så kanske, så länge personalen fortsätter offra sig så kommer väldigt lite att hända.
För att ge något etiskt svårt att fundera på, om man sätter inte stora åtgärder nu som kommer resultera i en väldigt djup depression likt den på 20-30-talet kommer tex självmorden öka, det har det forskats på, hemlösheten kommer öka. Hur väger man dessa saker mot att man räddar x antal liv?
Fast allvarligt. Det är en balansgång, köra ekonomin i botten för några som ändå skulle ha dött nästa år?
Själv kör jag på Herbert Spencer, "Survival of the fittest", not strong enough its your time. *popcorn*
TranceII
2020-03-29, 16:12
Bland annat handlare, importörer och tillverkare har skydden. Det är inga problem att få tag på dem.
Insatserna beror som sagt på strategin. Jag har en stark misstanke om att det nu är för sent att byta strategi och att ett byte bara skulle ge små effekter.
Har följt Finland och Estland ganska mycket då jag har gamla kollegor från min tid på Helsingfors Universitet som är involverade i de insatser som pågår där. Något liknande deras insatser hade varit självklart om man hade som första mål att minimera dödsfallen. Sverige har valt en väg där man hellre skyddar ekonomin. Vilket som var rätt strategi får vi bedömma i efterhand.
Varifrån får du det? Det jag läser är att det inte är lätt att jag material och att de stora tillverkarna inte klarar av efterfrågan.
Vi kan säkert lära oss av Finland en sedan är det som vanligt svårt att jämföra små länder med olika förutsättningar. Som sagt våran granne till söder har väldigt hårda restriktioner och ligger på ungefär samma nivå som Sverige i dödsfall per capita.
Jag tror inte vi prioriterar ekonomi över dödsfall.
Argumentationen är snarare finns det en bra vetenskaplig grund för att t.ex. stänga skolor för små barn skulle ge en signifikt minskning i spridandet jämfört med det potentiella problemet vi skulle få när folk (sjukvårdspersona, transportörer, matleveranser etc.) inte kan gå till jobbet? Hur påverkar det antalet dödsfall och sjuka i landet?
Vi får se vad som är det rätta och man kommer få uppdatera policies beroende på hur det går och det kan vara så att vi inte gör tillräckligt i vissa fall medan i andra fall så kan jag tänka mig att vissa länder reagerat väldigt hårt ganska tidigt men märker att det inte är en hållbar strategi.
WHITEFOLKS
2020-03-29, 16:14
Det beror väl på vad man skulle förändra. Skulle det göra så stor skillnad på ekonomin om t.ex. gym var tvungna att stänga ner? Kanske till och med skulle bli plus i slutändan efter färre smittade och lägre belastning på sjukvården.
Nu är gym bara ett exempel men man måste väl titta på det netto vad det innebär för "spridningen" och vad kostnaden är att stänga ner det. Mataffärer är ju ganska essentiellt och det kan man antagligen sköta hyfsat säkert.
Är det nödvändigt att krogarna på södermalm håller öppet en lönehelg för att ekonomin inte ska köras i botten?
wintersnowdrift
2020-03-29, 16:17
Men var är skydden då? Vilken dyr logistik är det som ska ordnas? Var finns den? Varför har till exempel USA och Italien också skriande brist på skyddsmaterial? Varför ordnar inte de heller fram skydd snabbt, om det nu bara är en ekonomisk fråga?
Fast att "hela världen" skulle veta att Sverige har flockimmunitet som strategi är ju bara ett svepande icke-argument. Plus att det är som Trance säger: ALLA länder talar om "flattening the curve", ingen talar om att stoppa viruset helt eftersom det är omöjligt tills ett vaccin finns. Sen väljer man olika vägar för att försöka åstadkomma denna plattare kurva. Sveriges väg bygger mer på frivillighet och att stegvis ändra normen för människors beteende snarare än tvingande förbud. Andra länder har gjort andra bedömningar gällande vilka åtgärder som krävs. Att man inför ett tvingande utegångsförbud betyder dock inte per automatik att folk kommer att respektera det, även om det ser ut som en starkare åtgärd på pappret.
Jag tror inte att det är ekonomin som sådan, utan snarare folkhälsan och samhällets bestånd på längre sikt. En total lockdown kan inte pågå särskilt länge utan att det får enorma konsekvenser på i princip allt.
WHITEFOLKS
2020-03-29, 16:19
Jag tror inte att det är ekonomin som sådan, utan snarare folkhälsan och samhällets bestånd på längre sikt. En total lockdown kan inte pågå särskilt länge utan att det får enorma konsekvenser på i princip allt.
Är de enda alternativen total lockdown alternativt festa på som vanligt på uteställena?
För att ge något etiskt svårt att fundera på, om man sätter inte stora åtgärder nu som kommer resultera i en väldigt djup depression likt den på 20-30-talet kommer tex självmorden öka, det har det forskats på, hemlösheten kommer öka. Hur väger man dessa saker mot att man räddar x antal liv?
Vissa saker kan man göra utan att fucka ekonomin. Som att se till att skaffa respiratorer.
Torsk_ole
2020-03-29, 16:29
Ambitionsnivån är väl främst det som skiljer de olika strategierna. Hur hårt vill man trycka ner R0? Annars kan man ju säga att allt är lika.
Vad händer efter hårda åtgärder - där verkar meningarna gå lite isär. Se vad jag länkade tidigare.
Det är även en osäkerhet i vilken effekt vilka åtgärder ger. Åt vilket håll man ska närma sig problemet. Hårt --> lätta upp eller tvärtom.
Så inte helt lätt. Men ska man genomföra åtgärder som går emot de flesta länderna så hade jag tyckt att det hade varit på sin plats med lite mer transparens.
Sasquatch
2020-03-29, 16:32
Det beror väl på vad man skulle förändra. Skulle det göra så stor skillnad på ekonomin om t.ex. gym var tvungna att stänga ner? Kanske till och med skulle bli plus i slutändan efter färre smittade och lägre belastning på sjukvården.
Nu är gym bara ett exempel men man måste väl titta på det netto vad det innebär för "spridningen" och vad kostnaden är att stänga ner det. Mataffärer är ju ganska essentiellt och det kan man antagligen sköta hyfsat säkert.
Är det nödvändigt att krogarna på södermalm håller öppet en lönehelg för att ekonomin inte ska köras i botten?
Socialt umgänge är vad många lever för, i alla fall i dagsläget. Om det fortsätter så här så kommer nog många dock börja anpassa sig till ett liv där fysisk social isolering och att uteslutande kommunicera digitalt blir mer normalt.
Det är intressant i sig att man över hela världen så raskt var beredda att ge upp all social kontakt, hade nog inte tolererats lika enkelt för 20 år sen. Vid nästa epidemi kanske det går ännu snabbare.
Sveriges väg bygger mer på frivillighet och att stegvis ändra normen för människors beteende snarare än tvingande förbud. Andra länder har gjort andra bedömningar gällande vilka åtgärder som krävs. Att man inför ett tvingande utegångsförbud betyder dock inte per automatik att folk kommer att respektera det, även om det ser ut som en starkare åtgärd på pappret.
Ibland är lagar normförändrande. Finns fortfarande många äldre som tar detta som en vanlig influensa(fast utan vaccin förstås). Hade de möts med utegångsförbud hade nog polletten kanske ändå trillat ner till slut.
Inte för att jag är för utegångsförbud annat än vid typ upploppsstämning.
Grazzafukkinrazzi
2020-03-29, 16:47
Plus att det är som Trance säger: ALLA länder talar om "flattening the curve", ingen talar om att stoppa viruset helt eftersom det är omöjligt tills ett vaccin finns.
Nu ska man ju inte ropa hej ännu men vad jag kunnat läsa mig till verkar Taiwan lyckats skapligt jäkla bra med just detta än så länge. Rationella, välavvägda, lagom hårda beslut direkt från början i stället för att successivt vidta hårdare och hårdare åtgärder ju mer viruset sprider sig i landet.
VoDaresVins
2020-03-29, 17:00
Varifrån får du det? Det jag läser är att det inte är lätt att jag material och att de stora tillverkarna inte klarar av efterfrågan.
Vi kan säkert lära oss av Finland en sedan är det som vanligt svårt att jämföra små länder med olika förutsättningar. Som sagt våran granne till söder har väldigt hårda restriktioner och ligger på ungefär samma nivå som Sverige i dödsfall per capita.
Jag tror inte vi prioriterar ekonomi över dödsfall.
Argumentationen är snarare finns det en bra vetenskaplig grund för att t.ex. stänga skolor för små barn skulle ge en signifikt minskning i spridandet jämfört med det potentiella problemet vi skulle få när folk (sjukvårdspersona, transportörer, matleveranser etc.) inte kan gå till jobbet? Hur påverkar det antalet dödsfall och sjuka i landet?
Vi får se vad som är det rätta och man kommer få uppdatera policies beroende på hur det går och det kan vara så att vi inte gör tillräckligt i vissa fall medan i andra fall så kan jag tänka mig att vissa länder reagerat väldigt hårt ganska tidigt men märker att det inte är en hållbar strategi.
Här i Finland får alla som har en tjänst kritisk för samhället föra barnen t.o.m. åk 3 till skolan. Det innefattar åtminstone alla inom vården, och räddningsväsendet. Postutdelning och varutransporter rullar på förutom dröjsmål vid transporter över gränserna.
Typiskt svenskt. Ingen har något ansvar. Allt är systemets fel. Om så är fallet så finns det ingen anledning att betala in skatt heller och då kan alla dessa värdelösa spån som jobbar åt Sveriges myndigheter sälla sig till tiggarna utanför mataffärerna.
Nu ska man ju inte ropa hej ännu men vad jag kunnat läsa mig till verkar Taiwan lyckats skapligt jäkla bra med just detta än så länge. Rationella, välavvägda, lagom hårda beslut direkt från början i stället för att successivt vidta hårdare och hårdare åtgärder ju mer viruset sprider sig i landet.
Det gick bra fram tills den 15:e mars iaf.
https://www.svd.se/radiolegendar-dod-i-coronaviruset
Radiolegendaren Kerstin Behrendtz har avlidit i sviterna av coronaviruset, uppger familjen i sociala medier. I över 40 år valde hon ut musiken som spelades i Sveriges Radios program.
Men var är skydden då? Vilken dyr logistik är det som ska ordnas? Var finns den? Varför har till exempel USA och Italien också skriande brist på skyddsmaterial? Varför ordnar inte de heller fram skydd snabbt, om det nu bara är en ekonomisk fråga?
Pris och efterfrågan. Det här är en vanlig fråga för många företag som dras till sin spets. Det finns skydd och det tillverkas mer hela tiden. Var man står på kölistan handlar om hur man agerar och vad man är villig att betala. Mycket handlar om att förhandla med företag och tillverkare, ofta direkt på plats. Det svenska regeringen visar här prov på sin inkompetens. Som sagt har tex Reppes nu gått in och tillhandahållit hundratusentals liter etanol för tillverkning av handsprit och Creades har ordnat 300 000 andningsskydd från Kina och har mycket mer på gång.
Logistiken är bla att ha folk på plats nära tillverkningen som rekar och förhandlar, sedan ordnade transportvägar, bla tillhandahålla plan för direktflyg.
Så jäkla svårt är det inte om man vill. Finns varan? Om inte, hur ser vi till att den tillverkas? Hur transporterar vi hit den? Samt hur finansierar vi?
TranceII
2020-03-29, 17:50
Här i Finland får alla som har en tjänst kritisk för samhället föra barnen t.o.m. åk 3 till skolan. Det innefattar åtminstone alla inom vården, och räddningsväsendet. Postutdelning och varutransporter rullar på förutom dröjsmål vid transporter över gränserna.
Vi har förberett för liknande scenarier i Sverge tror jag men oavsett så blir det en ganska stor omställning. Specellt om detta pågår i många månader.
Det gick bra fram tills den 15:e mars iaf.
För att man tog hem några medborgare? Finns det något som tyder på att de ökade smittspridningen? De var förmodligen redan smittade och man kan tycka att det är ett lands plikt att ta han om sina egna. Även om siffran ökar med några smittade så spelar det ingen roll om de har koll på dem.
Jag kan ha fel och att de börjat få smittspridning efter det; jag har inte följt upp.
bigtraps
2020-03-29, 18:14
Sverige måste ha världens största reserv av skarpa hjärnor.
Bara gå ut och kolla på nätet. Dom som verkligen vet hur den här krisen ska hanteras.
Vad jobbar dessa människor med till vardags?
Jag? Arbetade tidigare med projektledning. Doktor inom genetik. Arbetar nu med FoU.
Har ingen aning om hur krisen skall hanteras ;) . Vet dock hur man skalar upp testning, samt hur man får tag på skyddsutrustning.
Vi har förberett för liknande scenarier i Sverge tror jag men oavsett så blir det en ganska stor omställning. Specellt om detta pågår i många månader.
För att man tog hem några medborgare? Finns det något som tyder på att de ökade smittspridningen? De var förmodligen redan smittade och man kan tycka att det är ett lands plikt att ta han om sina egna. Även om siffran ökar med några smittade så spelar det ingen roll om de har koll på dem.
Jag kan ha fel och att de börjat få smittspridning efter det; jag har inte följt upp.
Dessa 6 som hade rest från Japan, Spanien, Turkiet, Egypten och Thailand var aldrig satta i karantän. Man har numera 2 veckors karantän på samtliga inresande. Om man kikar på Wikipediasidan (https://en.wikipedia.org/wiki/2020_coronavirus_pandemic_in_Taiwan) så ser man att fallen ökade dramatiskt från 15:e till 23 mars och att tillväxten sedan dess avtagit. Majoriteten av fallen förefaller vara importerade och specifikt mellan 6:e och 18:e mars.
Tysklands finansminister Thomas Schaefer har begått självmord:
https://economictimes.indiatimes.com/news/international/world-news/german-minister-commits-suicide-after-virus-crisis-worries/articleshow/74877039.cms
Thomas Schaefer, the finance minister of Germany's Hesse state, has committed suicide apparently after becoming "deeply worried" over how to cope with the economic fallout from the coronavirus, state premier Volker Bouffier said Sunday. Schaefer, 54, was found dead near a railway track on Saturday. The Wiesbaden prosecution's office said they believe he died by suicide.
Starke75an
2020-03-29, 19:24
Var det den 10 mars som Italien stängde ner?
Borde det snart då märkas i antalet smittade och döda?
Bra läsförståelse :cool:
Right, han var " bara" minister i Hesse.
Armed Dingo
2020-03-29, 19:42
Ok, så låt oss säga att de inför din plan och införde masstester direkt. Vi får slut på tester/resurser och kan inte längre testa vårdpersonal eller de som är kritiskt sjuka.
Vad skall de göra nu?
Nej, det bör inte vara införstått att vi ska få slut på tester och resurser. Andra länder har råd, länder med lägre skattetryck än Sverige. Vi ska ha råd, annat är oförlåtligt.
Right, han var " bara" minister i Hesse.
Stor skillnad änna
wintersnowdrift
2020-03-29, 20:49
Tror jag tyvärr inte. Om hela sjukvårdsapparaten kollektivt säger upp sig samtidigt så kanske, så länge personalen fortsätter offra sig så kommer väldigt lite att hända.
Vi är förvisso 2,5 år ifrån nästa val men jag tror ändå att det kan komma att bli den stora valfrågan 2022 (det som 2018 var invandring och "hårda tag").
Är de enda alternativen total lockdown alternativt festa på som vanligt på uteställena?
Nej? Och Sverige fungerar knappast "som vanligt" just nu heller.
Taiwan är en ö vars politiska styre är notoriskt skeptiska emot allt vad Kina säger och gör. Det är ganska stor skillnad i förutsättningar gentemot Europa som är en väldigt högt integrerad världsdel med länder vars regeringar fattar individuella beslut om åtgärder. Taiwan har haft ett ökat antal importfall från USA och Europa den senaste veckan, så även för dem verkar det svårare att hantera en världsomspännande snarare än kinesisk pandemi. Men visst har deras åtgärder varit mycket effektiva - dock har inte heller de kunnat stoppa viruset helt.
Typiskt svenskt. Ingen har något ansvar. Allt är systemets fel. Om så är fallet så finns det ingen anledning att betala in skatt heller och då kan alla dessa värdelösa spån som jobbar åt Sveriges myndigheter sälla sig till tiggarna utanför mataffärerna.
Typiskt svenskt att inte konstruktivt kunna hantera att bli rättad kring rena faktafel.
trädgårdsmöbel
2020-03-29, 21:17
Vi är förvisso 2,5 år ifrån nästa val men jag tror ändå att det kan komma att bli den stora valfrågan 2022 (det som 2018 var invandring och "hårda tag").
.
Det vore ytterst tragiskt om det blev så. Dessa enda egentliga ödesfrågor vars lösning löser allt annat på köpet försvinner ju inte pga. sjukvården. Det blir helt fel fokus.
Typiskt svenskt att inte konstruktivt kunna hantera att bli rättad kring rena faktafel.
Vilka faktafel? Hypotesen är att det antingen är inkompetens och/eller konspiration som ligger bakom den dåliga beredskapen. Du säger att det inte är en konspiration för att inga myndigheter kan påverka sin budget vilket är felaktigt eftersom:
A) Myndigheter lämnar in sina budgetunderlag för tre år framåt till regeringen i vilken framtida utgifter och deras finansiering presenteras.
B) Riksdagsledamöter som röstar igenom budgeten sitter ofta även i styrelsen hos de olika myndigheterna.
Det är dock ingen dikotomi här så i vad vi i slutändan har är en sammansvärjning av dumskallar som inte förmår stort mycket mer än att peka finger mot andra sidan av runkringen när de hamnar i strålkastarljuset.
PixelMiner
2020-03-29, 22:12
Generaldirektören för FHM sitter i Agenda och pratar om 4-5 månader av "karantän", eller vad vi nu skall kalla det vi har i Sverige:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/valdigt-knepigt-att-lasa-in-en-befolkning
Kan säkert stämma... Men man blir ju lätt trött om detta skall hålla på fram till slutet av September....
wintersnowdrift
2020-03-29, 22:18
Vilka faktafel? Hypotesen är att det antingen är inkompetens och/eller konspiration som ligger bakom den dåliga beredskapen. Du säger att det inte är en konspiration för att inga myndigheter kan påverka sin budget vilket är felaktigt eftersom:
A) Myndigheter lämnar in sina budgetunderlag för tre år framåt till regeringen i vilken framtida utgifter och deras finansiering presenteras.
B) Riksdagsledamöter som röstar igenom budgeten sitter ofta även i styrelsen hos de olika myndigheterna.
Det är dock ingen dikotomi här så i vad vi i slutändan har är en sammansvärjning av dumskallar som inte förmår stort mycket mer än att peka finger mot andra sidan av runkringen när de hamnar i strålkastarljuset.
Faktafelen är att du blandar äpplen, päron, regering, riksdag, myndigheter, regioner och konspirationsteorier hej vilt. Regeringen budgeterar t.ex. inte för inköp av respiratorer och skyddsutrustning - det gör regionerna, vars pengar regionpolitikerna i olika politiska konstellationer beslutar om. FHM har öht inget med inköp av respiratorer att göra - de är en expertmyndighet med fokus på folkhälsa i stort.
Ja, myndigheter lämnar in budgetunderlag och slåss ständigt för att få mer resurser. Det gör bla att myndigheter i slutet av året ofta vill göra av med så mkt pengar som möjligt - annars får man lägre anslag nästa år eftersom man blivit "effektivare".
Det är klart att det finns problem i svensk förvaltning, jag har själv jobbat i den tidigare och sett många baksidor. Allt och alla är dock inte inkompetenta och/eller del av en konspiration.
Faktafelen är att du blandar äpplen, päron, regering, riksdag, myndigheter, regioner och konspirationsteorier hej vilt. Regeringen budgeterar t.ex. inte för inköp av respiratorer och skyddsutrustning - det gör regionerna, vars pengar regionpolitikerna i olika politiska konstellationer beslutar om.
Din invändning är ju dock bara rimlig ifall regionpolitikerna, till skillnad från regeringen, själva komponerar ihop budgetunderlaget.
FHM har öht inget med inköp av respiratorer att göra - de är en expertmyndighet med fokus på folkhälsa i stort.
Min kritik riktar sig inte specifikt mot FHM. Det är uppenbart att hela systemet har växt sig för stort, komplext, och ineffektivt med för mycket administration och för lite kärnverksamhet. Det är också uppenbart att landet behöver ett regionalt oberoende reservlager av materiel för kristider som en statlig myndighet förvaltar och regeringen förfogar över. Ironin är att hade vi haft vettigt bevakade landsgränser så skulle bristerna inte ha varit lika påtagliga. Man kan ju tycka att de öppna gränser vi har borde motivera till större intern beredskap men verkligheten är precis tvärtom.
Vilka då?
Sam Harris hade ett samtal med Nicholas A. Christakis, MD, PhD, MPH, Professor i Social, Natural Science på Yale. Han pratar om att plana ut kurvan, skolstängning, ankommande flygplan, Kina mm. Inte borkastad tid att lyssna.
xwE0ldRtwGA
26 årig kvinna död. Inga bakomliggande sjukdomar men riskgrupp?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJrWoA/man-i-30-arsaldern-dod-i-corona--uppgifter-aven-om-26-arig-kvinna
16 årig flicka död, inga bakomliggande sjukdommar alls.
https://www.lesoir.be/290464/article/2020-03-27/elle-avait-juste-une-toux-le-recit-bouleversant-de-la-mere-de-ladolescente-de-16
Hört om liknade i USA men dessa måste väl srticka ut.
Där jag bor ger restauranter ut översokttsmaten nu, skåpbilar åker runt och delar ut så att man inte skall behöva fara i väg och handla.
Hemlösa för vara i skolor under dagarna eftersom de är stängda för eleverna, allt annat är ju också stängt. På det viset kan de vara ínomhus hela tiden om de vill, och skydd under natten hade de redan under viss tid under natten.
Nästa gäst, Amesh Adalja:
E9vIUtXa9ug
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kJrWoA/man-i-30-arsaldern-dod-i-corona--uppgifter-aven-om-26-arig-kvinna
https://www.lesoir.be/290464/article/2020-03-27/elle-avait-juste-une-toux-le-recit-bouleversant-de-la-mere-de-ladolescente-de-16
Men har dom obducerat 16-åringen så dom VET att det inte fanns några bakomliggande sjukdomar? För när det står så här som är det oftast så att dom menar inga diagnosticerade bakomliggande sjukdomar.
Och skulle det nu vara en kärnfrisk 16-åring som dött av enbart corona på sisodär några miljoner smittade så är det fullständigt irrelevant.
Skulle inte vara förvånande om man i efterhand ser att personen haft andra sjukdomar eller dylikt som inte upptäckts innan å därav idag anses som fullt frisk. Senast var väll en 20åring från Italien.
PixelMiner
2020-03-30, 08:14
Även DN skriver om detta fall. Ingen underliggande sjukdom, däremot "riskfaktor". Vad fasen nu "riskfaktor" kan betyda? Övervikt? Rökning?
Hjärtfel, diabetes, astma, cystisk fibros, osv.. hade väl snarare gått under begreppet "underliggande sjukdom".
Langster
2020-03-30, 08:47
Även DN skriver om detta fall. Ingen underliggande sjukdom, däremot "riskfaktor". Vad fasen nu "riskfaktor" kan betyda? Övervikt? Rökning?
Hjärtfel, diabetes, astma, cystisk fibros, osv.. hade väl snarare gått under begreppet "underliggande sjukdom".
Hon var vid liv, då riskerar man att dö.
Riskfaktor nr 1.
Men som 40plus skrev, det är helt irrelevant om en och annan kärnfrisk ungdom stryker med. Kan tänka mig att exakt samma sak sker vid vanlig influensa också, och med tanke på hur många som blir sjuka så kommer det att vara en del freak-cases. Kan ju även vara så att hon hade något knas som inte ens räknas som knas, eller är helt omöjligt att diagnostisera - som att immunförsvaret helt enkelt inte fungerade som det ska mot detta virus, ett virus som tidigare inte har tryckt på vår evolution.
Eller så är det bara otur.
Läskeblask
2020-03-30, 08:55
Det är intressant ur den synpunkten att alla tror/trodde länge att endast gamlingar dör. Dessutom finns det säkert massor unga som har nåt fel de inte vet om. Jag är faktiskt lite rädd, är grundsjuk och i övrigt sjuk rätt ofta
Langster
2020-03-30, 08:58
Det är intressant ur den synpunkten att alla tror/trodde länge att endast gamlingar dör. Dessutom finns det säkert massor unga som har nåt fel de inte vet om. Jag är faktiskt lite rädd, är grundsjuk och i övrigt sjuk rätt ofta
Tittar man på statistiken så är det ju övervägande äldre som stryker med, det är inte något man tror eller trodde, så ÄR det.
Läskeblask
2020-03-30, 09:03
Tittar man på statistiken så är det ju övervägande äldre som stryker med, det är inte något man tror eller trodde, så ÄR det.
Det har du rätt i men vad jag vet så är det iaf endel yngre som hamnat in på sjukhus. Var det inte nån i denna tråd som hade en bror som var ung och frisk men rätt sjuk? Sjuk är inte samma som död men ännu så är det inte så många som fått corona eller vem vet det egentliga antalet. Varje år dör det folk, unga, t.ex på fotbollsplaner eller nån annastans i princip utan orsak.
Armed Dingo
2020-03-30, 09:28
Varje gång myndigheterna kommenterar uppdateringen av läget, som givetvis är väldigt dåligt, så ska Tegnell komma och säga "något som är positivt är, bla bla bla". Och det som följer är inte alls positivt, bara ett par ord. Samma propagandatänk som när de valde att ersätta ordet problem med ordet utmaningar.
- Ja du Tegnell, du har fått en påle i röven ser vi. Hur ska du hantera det?
- Ja det stämmer. Vad som är positivt är att den är precis tjugotvå cm, varken mer eller mindre. Det är ingen utmaning!
panzerpig
2020-03-30, 09:46
Finns många unga människor som är i dålig form. Otroligt otränade, dåliga mat och sovvanor osv.
Kom någon rapport om det förra året, att 15-åringar har sämre kondition än 70-åringar i Sverige idag (eller liknande, minns inte, hittar inte när jag googlar)
PureWhey
2020-03-30, 10:29
Finns många unga människor som är i dålig form. Otroligt otränade, dåliga mat och sovvanor osv.
Kom någon rapport om det förra året, att 15-åringar har sämre kondition än 70-åringar i Sverige idag (eller liknande, minns inte, hittar inte när jag googlar)
Låter otroligt, länka gärna om du hittar *popcorn*
Det var bättre då jag var i den åldern kring millennieskiftet. DÅ hade vi i alla fall kondition som 50-åringar.
Isanningensnamn
2020-03-30, 10:41
Några saker om detta.
Ja Sverige borde vara ett rikt land med tanke på våra höga skatter, ingen som fattar vart pengarna tagit vägen?
Varför välfärden faller?
Varför vården är så usel och blir sämre hela tiden?
PureWhey
2020-03-30, 10:44
Ja Sverige borde vara ett rikt land med tanke på våra höga skatter, ingen som fattar vart pengarna tagit vägen?
Varför välfärden faller?
Varför vården är så usel och blir sämre hela tiden?Inkompetenta politiker och inget tjänstemannaansvar.
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
panzerpig
2020-03-30, 11:29
Låter otroligt, länka gärna om du hittar *popcorn*
Säkert någon aftonbladetrubrik som var kopplad till denna studie:
https://www.idrottsforskning.se/stor-forsamring-av-svenskars-kondition/
(ungdomars kondition minskar jämfört med än äldres, ungdomar rör på sig mer än äldre="sämre kondition"..(fast inte egentligen)).
Men det känns ju inte otänkbart att en 16-åring som sköter sig illa kan vara mer i riskgrupp än en 70-åring som sköter sig bra? Även om 16-åringen borde ha starkare immunförsvar och återhämtning?
TranceII
2020-03-30, 11:56
Varför välfärden faller?
Varför vården är så usel och blir sämre hela tiden?
Vården förändras också och vi får nya, men dyra, behandlingar samt en äldre befolkning. Det finns kroniska sjukdomar där du nu kan behandla patienter med något som kostar 100 000kr månaden medan de förr istället fick lida och äta billigare smärtstillande.
Sedan kan man tycka att man har prioriterat fel och visst lagerhållning av vissa saker borde vara grundläggande just för att kriser kan inträffa. Hoppas man lär sig av detta.
StarkaUlf
2020-03-30, 12:09
Men vi har ju iallafall jättefina rondellhundar i Sverige *popcorn*
En sak som jag hoppas på när allt detta är över är att folk börjar fråga "vad fan får jag för mina skattepengar".. när man ser hur krass vår sjukvård och äldrevård är så kanske man kan börja undra om om man verkligen ska lägga pengar på kultur, sport och dylikt när det inte finns värdig vård..
svenbanan
2020-03-30, 12:34
T1lvMJ-l0_A
Vilka då?
124 av riksdagens 349 ledamöter sitter på dubbla stolar. Dock verkar det främst röra sig om regionala politiska poster utöver riksdagsämbetet vilket om något gör cirkelrunkandet ännu värre då vården i huvudsak drivs på regional nivå.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7208804
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7208922
http://tt.omni.se/rikspolitiker-har-inte-tid-for-lokala-moten/a/8mRMdG
https://omni.se/t/riksdagsledamoter-pa-dubbla-stolar/b9e85e6e-f939-4c1b-9692-97a4cffe3ca2
https://www.hd.se/2010-08-31/att-sitta-pa-flera-stolar
https://www.expressen.se/nyheter/sd-topp-pa-dubbla-stolar-tjanar-99-300-i-manaden/
Armed Dingo
2020-03-30, 13:25
Nu är Tegnell i farten igen. Kraftigaste ökningen av dödsfall hittills idag, men det är okej för "det har varit helg". Jubelidiot, vem tror han att han lurar?
Läskeblask
2020-03-30, 13:29
Följer ej med politik osv men det jag undrar över är att hade man ingen plan i förväg för situationer som denna? Räknade alla med att skiten skulle hållas i Kina?
Följer ej med politik osv men det jag undrar över är att hade man ingen plan i förväg för situationer som denna? Räknade alla med att skiten skulle hållas i Kina?
Prioriteten är väl att svenskarna ska känna sig trygga och fortsätta ta lån och generera skatteintäkter.
Läskeblask
2020-03-30, 13:41
Vilket man borde göra altså konsumera normalt.
Vår finansminister Magdalena Andersson visar vart skåpet ska stå:
https://www.facebook.com/magdalenaeandersson/photos/a.341933792582498/2619798961462625/?type=3&theater
Det är många som just nu diskuterar avvägningen mellan att bekämpa smittspridningen och att värna Sveriges jobb och ekonomi.
Precis som hela regeringen litar jag fullt ut på våra smittskyddsexperter. Regeringen har fattat beslut om inskränkningar så fort myndigheterna har efterfrågat det. Det kommer vi fortsätta göra.
Däremot sitter vi inte på kammaren och hittar på egna åtgärder som experterna inte bedömer är motiverade ur smittspridningssynpunkt. Vi ska vidta varje nödvändig åtgärd som krävs men vi ska självklart inte göra något som drabbar vår ekonomi i onödan.
Regeringen vidtar just nu kraftfulla åtgärder för att rädda livskraftiga företag och jobb genom den ekonomiska krisen. Men hur mycket vi än gör kommer alla företag och jobb inte gå att rädda. Det vi kan göra är att lindra de ekonomiska konsekvenserna så långt det är möjligt och det är precis det regeringen gör.
Den här krisen slår mot hela vårt land och därför ska Sverige möta den som ett samhälle. Vi ska ta oss igenom det här tillsammans.
Hur kan man kalla ett företag livskraftigt om det är högt belånat och står utan eget kapital att hantera minskade intäkter under begränsad tid?
Kö på Arlanda:
https://img12.ntm.eu/sm/public/img/5372369/0327124859/eskilstunabon-madeleine-svedel?w=980&h=551&anchor=topcenter&bgcolor=222&scale=both
https://www.ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/ko-pa-arlanda-trots-coronavirus-katastrof-sm5372319.aspx
Madeleine Svedelius, 40, från Eskilstuna är känd från sin tid i årets säsong av "Farmen".
Under gårdagen kom hon hem från en två veckor lång semesterresa i Thailand tillsammans med sin dotter. Då möttes de av över 500 personer i kö i tullen på Arlanda.
– Det var katastrof. Första tanken var att skulle ta tempen och inte bara släpper hem allt folk, för det var det sista vi gjorde innan vi fick lämna Thailand, men så var det inte, säger hon.
Läskeblask
2020-03-30, 14:12
Vår finansminister Magdalena Andersson visar vart skåpet ska stå:
https://www.facebook.com/magdalenaeandersson/photos/a.341933792582498/2619798961462625/?type=3&theater
Hur kan man kalla ett företag livskraftigt om det är högt belånat och står utan eget kapital att hantera minskade intäkter under begränsad tid?
Nu dyker främst restauranger, krogar och kafeer upp i skallen. Tror ytterst få klarar sig med dörrarna stängda nån längre tid. Samma gäller frisörer osv det är inga företag man direkt blir rik på.
Kö på Arlanda:
https://img12.ntm.eu/sm/public/img/5372369/0327124859/eskilstunabon-madeleine-svedel?w=980&h=551&anchor=topcenter&bgcolor=222&scale=both
https://www.ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/ko-pa-arlanda-trots-coronavirus-katastrof-sm5372319.aspx
Coronaplanet från norra Italien var ju ännu värre. Man kanske hade tagit beslut redan på att det blir för jobbigt att stoppa smittan så det är bättre att vi lider samtidigt som alla andra länder än att försöka stoppa den att få fäste i vårt land.
Zekewarg
2020-03-30, 14:57
Lite intressant att det land som testat mest av sin befolkning (3.6%) Island (vilket också borde göra sin statistik säkrast) har 1020 fall varav 2 dödsfall vilket ger en dödlighet på 0.2.
Visst är det ett litet underlag men länder som Norge och Tyskland ligger på 0.4-0.5 + mörkertalet vilket gör att dödligheten ligger lägre.
Sen visar dom isländska testerna att 50% av fallen var asymptomatiska vilket förklarar att viruset kan växa snabbt utan att upptäckas tills en stor andel är smittade och dödsfallen blir stora.
Likaså med den totalt isolerade byn i Italien med 3000 invånare där hälften var utan Symptom.
Visst är det hemska tider men jag försöker hitta lite hopp och med land som testar mest sjunker dödligheten och statistiken blir säkrare.
Intressant aspekt som jag inte sett varit i fokus tidigare:
https://pbs.twimg.com/media/EUTXrNBXgAIShbI?format=jpg&name=small
Får mig att tänka på det virala klippet med Luca Franzese och hans syster.
Borgmästaren i Bergamo hävdar (https://www.open.online/2020/03/22/coronavirus-gori-per-ogni-deceduto-per-covid-ce-ne-sono-tre-che-muoiono-in-casa-di-polmonite-e-senza-test/) att för varje Coronadödsfall så är där tre som dör hemma i "lunginflammation".
"per ogni persona che risulta deceduta con diagnosi di Coronavirus ce ne sono altre tre per le quali questo non è accertato ma che muoiono di polmonite"
https://twitter.com/hanifbali/status/1244376049342910469
Lite intressant att det land som testat mest av sin befolkning (3.6%) Island (vilket också borde göra sin statistik säkrast) har 1020 fall varav 2 dödsfall vilket ger en dödlighet på 0.2.
Visst är det ett litet underlag men länder som Norge och Tyskland ligger på 0.4-0.5 + mörkertalet vilket gör att dödligheten ligger lägre.
Sen visar dom isländska testerna att 50% av fallen var asymptomatiska vilket förklarar att viruset kan växa snabbt utan att upptäckas tills en stor andel är smittade och dödsfallen blir stora.
Likaså med den totalt isolerade byn i Italien med 3000 invånare där hälften var utan Symptom.
Visst är det hemska tider men jag försöker hitta lite hopp och med land som testar mest sjunker dödligheten och statistiken blir säkrare.
Island hade sitt första fall 28: februari och är därför fortfarande i ett tidigt skede av epidemin där sjukvården ej är överbelastad och de flesta smittade fortfarande är helt nysmittade. Dödligheten lär stiga.
Cecilia Naucler, en läkare och professor vid Karolinska Institutet som forskar om virus, spår katastrof på sitt twitter (https://twitter.com/cecilia_naucler):
Därför måste vi agera nu, för om ett par veckor är det för sent för att förhindra en potentiell katastrofsituation som då kan stå för dörren. Ett sådant scenario har dessutom större konsekvenser för vår samhällsekonomi, då vi med nuvarande strategi kommer att få en lång och utdragen process med besvärliga konsekvenser för våra företag och för vår samhällsekonomi. Vi utsätts nu för ett riskfyllt experiment som jag och många med mig inte gett vårt samtycke till.
Man kan läsa mer om hennes resonemang i följande google doc:
https://docs.google.com/document/d/1qorSTd-nfBDiHEZKM7YeeOk15wJVXZd7a4qOLOYbb6c/edit
YSdQPtciBRg
China LIED In Order To Extract Critical Medical Supplies, Launches Propaganda Campaign To Exploit Us. Since the start of the coronavirus pandemic China has been lying.
We now know that while they were lying to the world about the severity of the virus they were also instructing employees abroad to begin purchasing up critical medical supplies and having them ship it to China. This happened in several countries.
By holding us at bay by downplaying the severity they bought time to extract our resources and this has led to our people suffering.
China is still lying and is now actively harming us and other countries by sowing disinformation campaigns meant to slow our response as well as sending faulty medical equipment back to these countries.
Trump has been has been right about China from the start and its time we start trusting ourselves and not the disinformation.
skyffelmördarn
2020-03-30, 18:29
Jag tror inte Kina ligger bakom viruset som vissa verkar tror, men de va nog inte helt oplanerat att det blivit som det blivit nu i Europa.
Cecilia Naucler, en läkare och professor vid Karolinska Institutet som forskar om virus, spår katastrof på sitt twitter (https://twitter.com/cecilia_naucler):
Man kan läsa mer om hennes resonemang i följande google doc:
https://docs.google.com/document/d/1qorSTd-nfBDiHEZKM7YeeOk15wJVXZd7a4qOLOYbb6c/edit
Finns läkare/forskare som kritiserar andra taktiken också. Bara tiden som kan visa om någon strategi var mer effektiv än den andra.
Mera om Kinas mörkande av dödstalet:
https://www.rfa.org/english/news/china/wuhan-deaths-03272020182846.html
As authorities lifted a two-month coronavirus lockdown in the central Chinese city of Wuhan, residents said they were growing increasingly skeptical that the figure of some 2,500 deaths in the city to date was accurate.
Since the start of the week, seven large funeral homes in Wuhan have been handing out the cremated remains of around 500 people to their families every day, suggesting that far more people died than ever made the official statistics.
"It can't be right ... because the incinerators have been working round the clock, so how can so few people have died?" an Wuhan resident surnamed Zhang told RFA on Friday.
"They started distributing ashes and starting interment ceremonies on
Monday," he said.
Seven funeral homes currently serve Wuhan -- a huge conurbation of three cities: Hankou, Wuchang and Hanyang.
Social media users have been doing some basic math to figure out their daily capacity, while the news website Caixin.com reported that 5,000 urns had been delivered by a supplier to the Hankou Funeral Home in one day alone -- double the official number of deaths.
Some social media posts have estimated that all seven funeral homes in Wuhan are handing out 3,500 urns every day in total.
Funeral homes have informed families that they will try to complete cremations before the traditional grave-tending festival of Qing Ming on April 5, which would indicate a 12-day process beginning on March 23.
Such an estimate would mean that 42,000 urns would be given out during that time.
Som sagt var: fullkomligt orimligt att Kinas dödstal skulle vara så lågt som de officiella siffrorna säger givet hur tätt de lever och hur lång tid det tog innan åtgärder sattes in.
TranceII
2020-03-30, 19:01
Intressant aspekt som jag inte sett varit i fokus tidigare:
https://pbs.twimg.com/media/EUTXrNBXgAIShbI?format=jpg&name=small
Får mig att tänka på det virala klippet med Luca Franzese och hans syster.
Borgmästaren i Bergamo hävdar (https://www.open.online/2020/03/22/coronavirus-gori-per-ogni-deceduto-per-covid-ce-ne-sono-tre-che-muoiono-in-casa-di-polmonite-e-senza-test/) att för varje Coronadödsfall så är där tre som dör hemma i "lunginflammation".
"per ogni persona che risulta deceduta con diagnosi di Coronavirus ce ne sono altre tre per le quali questo non è accertato ma che muoiono di polmonite"
https://twitter.com/hanifbali/status/1244376049342910469
En intressant analys av det om man följde artiklarna var att om man nu antog att det var sant och att de flesta blivit smittade så stämnde det ganska bra med en IFR på 1% (jämfört med Diamond Princess och Synkorea korrelerat för ålder) och att den byn nu uppnått flockimmunitet och att ett stort antal var asymptomatiska.
Det skulle fortfarande vara väldigt höga siffror men inte så extremt.
Island hade sitt första fall 28: februari och är därför fortfarande i ett tidigt skede av epidemin där sjukvården ej är överbelastad och de flesta smittade fortfarande är helt nysmittade. Dödligheten lär stiga.
Det finns flera som hade sina första fall så sent och har högre siffror men visst är det möjligt (troligt) att det stiger. Det beror väl på åtgärder också och hur trångbodda de är.
YSdQPtciBRg
....men snälla.
Sveriges politiker prioriterar (https://www.etc.se/inrikes/100-svenska-miljoner-till-fn-i-kampen-mot-covid-19) sin vana trogen:
Pandemins effekter slår hårt och på flera olika sätt runt om i världen. I en appell från FN skriver generalsekreterare António Guterres att covid-19 hotar mänskligheten och mänskligheten måste slå tillbaka, och vädjar till medlemsländerna att bistå med 20 miljarder kronor till kampen mot virusets konsekvenser.
– De länder som är mest sårbara och mest utsatta kommer drabbas hårt av den här krisen, säger Peter Eriksson (MP), minister för internationellt utvecklingssamarbete.
Sverige kommer genom Sida att bistå med 100 miljoner kronor till FN:s arbete med de akuta insatserna under året. Snabba åtgärder är avgörande menar Peter Eriksson.
– Det är viktigt att man gör åtgärder som möter de ökade behoven som kommer nu. De svenska pengarna kommer främst gå till att bygga upp sanitet och hälsoinsatser i fattiga länder men också till exempelvis UNHCR som ansvarar för flyktinglägren i världen, säger han.
100 miljoner är dock bara en piss i havet. Sida ges närmare 40 miljarder kronor om året av de svenska skattebetalarna av totalt 46 miljarder i utlandsbistånd.
TranceII
2020-03-30, 20:19
Sveriges politiker prioriterar (https://www.etc.se/inrikes/100-svenska-miljoner-till-fn-i-kampen-mot-covid-19) sin vana trogen:
100 miljoner är dock bara en piss i havet. Sida ges närmare 40 miljarder kronor om året av de svenska skattebetalarna av totalt 46 miljarder i utlandsbistånd.
Fast det är väl redan pengar som är märkta och detta känns väl om något som verkligen kan hjälpa människor? Jag kan se att mycket bistånd kan vara kontraproduktivt i vissa fall eller inte göra så mycket nytta men just bistånd runt katastrofer eller till flyktingläger känns som att man får mycket för pengarna.
(sedan räknas en del av de 46 miljarderna av till flyktingmottagande i Sverige, men låt oss inte spår ut där)
Fast det är väl redan pengar som är märkta och detta känns väl om något som verkligen kan hjälpa människor? Jag kan se att mycket bistånd kan vara kontraproduktivt i vissa fall eller inte göra så mycket nytta men just bistånd runt katastrofer eller till flyktingläger känns som att man får mycket för pengarna.
(sedan räknas en del av de 46 miljarderna av till flyktingmottagande i Sverige, men låt oss inte spår ut där)
Ja de är antagligen redan märkta. Poängen är mest att Sverige gör vad Sverige gör i vått och torrt.
PixelMiner
2020-03-30, 20:32
Det här verkar ju vara en riktigt dum idé. Jag förstår ju att man vill försöka rädda restaurangbranschen. Men är det verkligen MER folk ute som springer som vi behöver just nu?
SVT: Uteserveringar får öppna rekordtidigt
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/uteserveringar-far-oppna-rekordtidigt
Surprise! *facepalm*
Ja, det var tydligen en dum idé: :smash:
SVT: Fullsatta uteserveringar – krogar följer inte rekommendationer
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/fullt-pa-uteserveringar-krogar-foljer-inte-rekommendationer
https://www.norrbotten.se/coronamaterial
Det är brist på skyddsutrustning i sjukvården i Norrbotten. Nu ber vi företag och privatpersoner att se över möjligheten att sälja eller ge munskydd, andningsskydd, skyddsglasögon och visir till vården.
Vi har just nu brist på:
Andningsskydd FFP3 och FFP2
Munskydd IIR och II
Skyddsglasögon
Visir
Lycka till med att få hjälp av allmänheten som antagligen inte ens har vettiga matreserver.
TranceII
2020-03-30, 21:26
Surprise! *facepalm*
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/fullt-pa-uteserveringar-krogar-foljer-inte-rekommendationer
Kanske är sen på bollen men:
3tY3MLKCt_w
124 av riksdagens 349 ledamöter sitter på dubbla stolar. Dock verkar det främst röra sig om regionala politiska poster utöver riksdagsämbetet vilket om något gör cirkelrunkandet ännu värre då vården i huvudsak drivs på regional nivå.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7208804
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7208922
http://tt.omni.se/rikspolitiker-har-inte-tid-for-lokala-moten/a/8mRMdG
https://omni.se/t/riksdagsledamoter-pa-dubbla-stolar/b9e85e6e-f939-4c1b-9692-97a4cffe3ca2
https://www.hd.se/2010-08-31/att-sitta-pa-flera-stolar
https://www.expressen.se/nyheter/sd-topp-pa-dubbla-stolar-tjanar-99-300-i-manaden/
Det är förstås väldigt obra men kommunfullmäktige är inte myndigheter.
Surprise! *facepalm*
Det var roligt att leka apokalyps i en vecka men nu skiter folk i det. Nu är det gott om folk på krogar, uteserveringar, i kollektivtrafiken, mataffären osv. Det går knappt att gå utanför dörren utan kontaktsökande jävlar som envisas med att hålla bögavstånd.
Det är förstås väldigt obra men kommunfullmäktige är inte myndigheter.
Om vi nu ska vara petnoga. Men den brinnande punkten är att dessa damer och herrar är inblandade i att reglera såväl statliga som regionala intäkter och utgifter och således kan man inte göra de gränsdragningar som tex Wintersnowdrift gjort. Utöver det får man ju även beakta att statsbidrag utskänks till allehanda regionala mottagare såsom landstingen.
wintersnowdrift
2020-03-31, 08:34
Om vi nu ska vara petnoga. Men den brinnande punkten är att dessa damer och herrar är inblandade i att reglera såväl statliga som regionala intäkter och utgifter och således kan man inte göra de gränsdragningar som tex Wintersnowdrift gjort. Utöver det får man ju även beakta att statsbidrag utskänks till allehanda regionala mottagare såsom landstingen.
Fast stopp och belägg nu. Denna diskussion började med att jag anförde att det var positivt att svenska expertmyndigheters råd fått vara ledande i hanteringen av corona-epidemin, och inte politisk populism. Du hävdade då något konspiratoriskt att det inte alls behövde vara positivt och ifrågasatte myndigheternas "välvilja". När du sedan inte direkt kunnat anföra några bevis på att exempelvis Folkhälsomyndigheten som leder smittskyddsarbetet är korrumperad har du istället försökt glida iväg åt alla möjliga håll. Först var det ett problem att politiker satt i myndigheters styrelser, men när det visade sig att FHM inte hade en styrelse så pratade du plötsligt inte om myndigheter längre utan om sjukvården och kritiserade att regeringen lägger pengar på invandring men inte på respiratorer. När jag förklarar att regeringen inte är de som budgeterar inköp av respiratorer börjar du slingra dig och hävdar att problemet är riksdagspolitiker som även sitter i kommun- och regionfullmäktige.
Om du vill kritisera svensk demokrati och/eller svensk förvaltningsstruktur så borde du sätta dig in i hur båda delarna fungerar rent organisatoriskt innan du svingar vilt omkring dig, annars blir det väldigt tomma slag.
Ramaskri på facebook av vårdpersonal gällande indikationer på sänkta krav på skyddsmaterial vid vård.
Vad kan en vårdpersonal eller skyddsombud i vården konkret göra? Stänga arbetsplats lär ju inte vara möjligt?
Vad händer om man som vårdpersonal vägrar ge vård om man inte har tillgång till rätt skyddsutrustning? Arbetsvägran?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.