Visa fullständig version : Triggerhappy svensker starter miljøåret med å slakte ned ulv
Va faan?: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3447187.ece
Nitrometan
2010-01-04, 09:40
Japp. Licensjakt på varg för första gången på mycket länge i Sverige.
Det finns ca 250 vargar i Sverige och regeringen har bestämt att 27 ska bort. 12000 jägare hade anmält sig till licensjakten.
Det tog inte många timmar innan 25 vargar var skjutna.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/25-vargar-hittills-skjutna_4030315.svd
Brukar inte Sverige vara motståndare till jakt i andra länder där de har mycket små bestånd av rovdjur?
"Sverige" är nu en gång för alla inte = alla svenskar. Det finns ett ganska utbrett varghat på sina ställen, plus att jakt på stora rovdjur för många har en coolfaktor som en smula överstiger den vanliga älgjakten. Jag inte förvånad; dock tycker jag inte att det är mer upprörande om de 27 som skall skjutas skjuts av snabbt än om det tar tre månader (så länge det görs som det skall, och inte typ som tokjakt från skoter eller något). Djuren är ju lika döda i bägge fallen, och det är inte "finare" att dra ut på det. Möjligen är det tråkigare för den som gillar att smyga i skogen med bössan eftersom jaktsäsongen blir så kort. Ett problem är dock om avskjutningen blir extremt lokal, men jag antar att man ser över tilldelningen på lägre nivå än riksnivå.
Inte så konstigt om norrmännen tar chansen att ge en taskspark efter episoden med sälarna, back in the days. :D
Herr Oberst
2010-01-04, 10:01
Vargarna har tydligen blivit för många. Hela 27+
Den enda arten som tydligen inte ska regleras här på jorden är människan. Gud förbjude om barnafödandet går ner.
Har för mig att det finns så få vargar att hela svenska stammen hotas av skador och sjukdomar pga inavel. Är inte säker dock. Är det då rätt att skjuta av?
Nitrometan
2010-01-04, 10:22
Har för mig att det finns så få vargar att hela svenska stammen hotas av skador och sjukdomar pga inavel. Är inte säker dock. Är det då rätt att skjuta av?
Den genetiska variationen är kass. Hela vargstammen var nere i 3-4 individer som sämst. Alla vi har nu (runt 250) härstammar från dem.
Hörde miljöministern på TV igår och enligt honom skulle vargstammen bli friskare av att man sköt dessa 27 vargar. Trots att ingen sortering eller utpekande av sjuka individer har gjorts. Dessutom trodde han att det automatiskt skulle komma vargar från Finland /Ryssland och ersätta de 10 skjutna vargarna i Dalarna.
Är 250 vargar för många i Sverige?
Nitrometan
2010-01-04, 10:25
Här finns förresten en äldre vargdiskussion: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138686
hangatyr
2010-01-04, 10:26
Den genetiska variationen är kass. Hela vargstammen var nere i 3-4 individer som sämst. Alla vi har nu (runt 250) härstammar från dem.
Hörde miljöministern på TV igår och enligt honom skulle vargstammen bli friskare av att man sköt dessa 27 vargar. Trots att ingen sortering eller utpekande av sjuka individer har gjorts. Dessutom trodde han att det automatiskt skulle komma vargar från Finland /Ryssland och ersätta de 10 skjutna vargarna i Dalarna.
I denna fråga, liksom de flesta andra, är miljöministerns miljöpatos mycket tveksamt. Jag förstår inte varför en sådan människa blir miljöminister.
Hade det varit systematisk rensning av "sjuka" vargar för att bevara stammens överlevnad är väl en sak men att bara ge tillstånd för folk att jaga på det sätt de gjort är inte bra. Vargstammen behöver vara långt många fler friska om de på sikt ska ha någon chans till överlevnad.
När det smyger in friskt vargblod från Ryssland lär de svenska, inavlade/svagare vargarna se sig utkonkurrerade. Kampen om revir hade gynnat de bäst anpassade vargarna och frågan om inavel hade löst sig själv.
Nitrometan
2010-01-04, 11:06
När det smyger in friskt vargblod från Ryssland lär de svenska, inavlade/svagare vargarna se sig utkonkurrerade. Kampen om revir hade gynnat de bäst anpassade vargarna och frågan om inavel hade löst sig själv.
Tror du inte att det kan bedrivas skyddsjakt mot de ryska vargarna innan de hinner tränga för långt in i de svenska reviren?
I övrigt håller jag med dig om det du säger.
von huff
2010-01-04, 11:15
Vargarna har väl ökat stadigt nu på senaste tiden?Det lär väl ochså vara de mest urbana vargarna som blev knäppta nu
Motorbreath
2010-01-04, 11:21
Tror du inte att det kan bedrivas skyddsjakt mot de ryska vargarna innan de hinner tränga för långt in i de svenska reviren?
I övrigt håller jag med dig om det du säger.
Varför skulle man vilja stoppa invandringen av ryska vargar?
Om vi ska ha en livskraftig vargstam i Sverige är det just nytt blod som behövs, inte att vi skyddar våra skansenvargar mot naturliga konkurrenter och deras påverkan.
Vargarna har väl ökat stadigt nu på senaste tiden?Det lär väl ochså vara de mest urbana vargarna som blev knäppta nu
Nej. nu har det inte handlat om skyddsjakt eller någon selektiv jakt öht. verkar det som, dom har skjutit det dom kommit över.
för övrigt har jag hört av min jagande svåger (ej vargjagande) att man har satt band av något slag för att vargen inte vågar passera dessa och därmed blir lättare att få tag på.
de flesta jägare jag känner har även förklarat att om de ser en varg så skjuter de, även om de bara skadeskjuter djuret. Det är ju en frisk till rovdjursjakt, not
Jag skäms över mitt land. Hur kan en del vara så hänsynslösa och hur skall sveriges röst bli trovärdig i omvärlden när vi själva skjuter av djur som inte på över 100 år gjort någon människa illa
Jag skäms över mitt land. Hur kan en del vara så hänsynslösa och hur skall sveriges röst bli trovärdig i omvärlden när vi själva skjuter av djur som inte på över 100 år gjort någon människa illa
gysingevargen var väl den senaste? skjöts på 1820-talet
von huff
2010-01-04, 11:27
Man måste tänka på andra än sig själv.Man läser ju med jämna mellanrum om folk med boskap som fått några av sina djur dödade.Dessutom ligger en gammal rädsla för vargen i fortfarande.
BigSpawn
2010-01-04, 11:35
Tycker en del jägare mest är pinsamma, läste om några som ville skjuta av varg för att de tar rådjur och älg som de annars skulle kunnat skjuta:smash: Ja stackars er som får några färre djur att jaga, de 250 vargarna lär ju ha fällt många älgar:Virro
bigtraps
2010-01-04, 11:36
Jägare är mej vetligen den enda folkgrupp som tror att vargar är faligare än kärnvapen
Nitrometan
2010-01-04, 11:36
Urbana? Stockholmsvargarna och Göteborgsvargarna?
http://www.de5stora.com/omrovdjuren/varg/historia/
1647 infördes skottpengar på varg. Trots det fanns det under 1700-talet antagligen ännu flera tusen vargar i Sverige. Men i och med att bönderna fick lagstadgad jakttid 1789, och därmed rätt att jaga älg, hjort, vildsvin och rådjur på sina egna marker, så minskade vargens viktigaste bytesdjur kraftigt. På 1840-talet fanns rådjuret till exempel till slut bara kvar på några enstaka gods i Skåne, och älgen hade blivit en stor sällsynthet i hela landet.
Detta innebar att vargen fick det allt svårare att försörja sig på viltkött. Eftersom människan samtidigt började ha mer och mer boskap skogen, började vargen intressera sig mer för tamdjuren än tidigare.
Den första föryngringen i den nyinvandrade vargstammen skedde såvitt man vet 1983 i värmländska Nyskoga. 1990-1991 vandrade ytterligare en finsk-rysk varg in i landet och ända fram till 2008 härstammade alla vargar i Skandiavien från dessa tre vargar. Allt detta vet forskarna säkert genom genetiska analyser av deras DNA.
Genom studier har forskarna kunnat konstatera att de senaste 30 åren har minst 16 vargar vandrat in i Sverige från den finsk-ryska populationen. Endast två av dem har dock fått valpar och på så vis bidragit med nya gener till vår vargstam. Dessa två individer är båda hanar och blev åren 2008 och 2009 far åt varsin valpkull.
Genom att studera vargarnas gener har man kunna bevisa att den vargstam som idag finns i Sverige och Norge inte har direkt släktskap med de vargar som funnits här tidigare. De har heller inte närmare släktskap med vargar från djurparkerna, utan har en genuppsättning lik den som finska/ryska vargar har.
Från NWT 2008-03-05: http://www.nwt.se/article45769.ece
Om det inte förekom någon tjuvjakt på varg skulle stammen i dag ha bestått av minst 500 individer.
Det konstaterar vargforskaren Olof Liberg vid Grimsö forskningsstation, som presenterade sina senaste rön i ämnet vid det internationella vargsymposiet i Vålådalen på onsdagen.
Enligt SRF (Svenska Rovdjursföreningen) så räknade man 2006 med att det fanns cirka 130 vargar i Sverige och 2009 uppskattades antalet till 250. Endera så räknar man bättre eller så har de lyckats föda upp fler valpar.
http://www.rovdjur.se/
LRF Värmland skriver:
LRF Värmland gratulerar på det varmaste jägarna i länet till en väl planerad och genomförd vargjakt idag som fyllt kvoten på nio djur på bara några timmar.
Vi är tacksamma för att denna licensjakt minskar rovdjurstrycket på en redan hårt trängd produktion med betesdjur i Värmland. Ett landskap som vårdar mycket mer värdefull biologisk mångfald än någonsin vargen gjort eller gör.
http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/lrf-vaermland-gratulerar-jaegarna-till-en-vael-genomfoerd-vargjakt-358124
Nitrometan
2010-01-04, 11:37
gysingevargen var väl den senaste? skjöts på 1820-talet
1821.
Den enda varg som bevisligen dödat människor i Sverige. Uppfödd i fångenskap, ej rädd för människor och antagligen dålig på att jaga.
Nitrometan
2010-01-04, 11:39
Tycker en del jägare mest är pinsamma, läste om några som ville skjuta av varg för att de tar rådjur och älg som de annars skulle kunnat skjuta:smash: Ja stackars er som får några färre djur att jaga, de 250 vargarna lär ju ha fällt många älgar:Virro
Man räknar med att varje varg fäller 10 älgar per år.
Hörde nån jägare i nåt reportage som sa att vargarna fick minsann jaga älg hela året medan jägarna bara fick jaga några veckor.
Nitrometan
2010-01-04, 11:40
Man läser ju med jämna mellanrum om folk med boskap som fått några av sina djur dödade.
Ja, det händer.
Men i de flesta fall så är det tamhundar som har gjort det.
Jägarnas hundar dödas ibland av varg, men fler hundar skjuts av jägare av misstag varje år än vad som dödas av varg. Och mångdubbelt fler dödas av bilar.
BigSpawn
2010-01-04, 11:42
Man räknar med att varje varg fäller 10 älgar per år.
Hörde nån jägare i nåt reportage som sa att vargarna fick minsann jaga älg hela året medan jägarna bara fick jaga några veckor.
Men en varg klarar väl knappast att fälla en älg själv? utan de måste jaga en älg i flock?
Kan dock tänka mig att de eventuellt kan fälla en gammal/sjuk älg men då kan det ju knappast spela någon roll för jägaren.
Eller räknar de 10/varg även om de jagar i flock?
Men lever inte de flesta vargarna i Sverige ensamma?
Nitrometan
2010-01-04, 11:43
Nej. nu har det inte handlat om skyddsjakt eller någon selektiv jakt öht. verkar det som, dom har skjutit det dom kommit över.
för övrigt har jag hört av min jagande svåger (ej vargjagande) att man har satt band av något slag för att vargen inte vågar passera dessa och därmed blir lättare att få tag på.
Ja. Enligt vad jag har hört så har de varit ute och spanat innan och satt upp band för att styra vargen så att de lättare kunde hitta dem när det blev dags.
Kunde dessa band inte användas för att skydda betande djur då?
von huff
2010-01-04, 11:43
Nitro:Jag vet inte, för mig är en varg en varg.Många som bor på landet och sysslar med jakt och boskap säger att vargen vågar ig närmare nu.Även i mer tätbebyggda områden har det funnits spår och skit.
Det handlar ju inte om att vargen är farlig för människan, utan får människans djur.Ni som känner hundfolk,jaktfolk och folk med boskap vet hur känsliga de är:)
Man måste tänka på andra än sig själv.Man läser ju med jämna mellanrum om folk med boskap som fått några av sina djur dödade.Dessutom ligger en gammal rädsla för vargen i fortfarande.
Jag skäms även över dumheten hos en del, oförmågan att tolka risker
Det är en utbildningsfråga snarare än att man skall skjuta av något som folk inbillar sig är farligt på grund av att de inte är tillräckligt intelligenta
Nitrometan
2010-01-04, 11:45
Men en varg klarar väl knappast att fälla en älg själv? utan de måste jaga en älg i flock?
Kan dock tänka mig att de eventuellt kan fälla en gammal/sjuk älg men då kan det ju knappast spela någon roll för jägaren.
Eller räknar de 10/varg även om de jagar i flock?
Men lever inte de flesta vargarna i Sverige ensamma?
Siffran 10 älgar per varg och år är en snittsiffra.
Det krävs säkert en flock, vargen är ett flocklevande djur.
Sen är det naturligt för könsmogna vargar att ge sig ut på vandring för att leta upp en ny flock eller starta en egen flock.
Jag säger vad jag sagt innan. Klarar man inte av att bo på landet kan man flytta till stan. Vargen var här först.
pragmatist
2010-01-04, 11:47
Problemet med att utgå från historiska erfarenheter av varg i Sverige är att vi under många hundra år haft ett starkt jakttryck på varg och att därför bara väldigt skygga vargar hade någon chans att överleva och fortplanta sig. Jakttrycket skapade därmed en selektion av "ofarliga" vargar som undvek människor till varje pris. Om man å andra sidan fridlyser vargen så kommer någon sådan selektion inte att ske och det är en mer öppen fråga hur dessa mindre skygga vargar kommer interagera med människor. Skillnaden i jakttryck brukar ibland anges som orsak till att europeiska och ryska vargar anses vara mer aggressiva än nordamerikanska.
spoonchest
2010-01-04, 11:50
Hade det inte varit så att vargar skadar både boskap och hundar för människor i den utsträckningen de gör så hade det funnits en helt annan acceptans för vargen.
Men vargen är ett vilt som alla andra djur det bedrivs jakt på, så nu bedrivs det jakt på vargen med. Och det tycker folk är konstigt?
Om man å andra sidan fridlyser vargen så kommer någon sådan selektion inte att ske och det är en mer öppen fråga hur dessa mindre skygga vargar kommer interagera med människor. Skillnaden i jakttryck brukar ibland anges som orsak till att europeiska och ryska vargar anses vara mer aggressiva än nordamerikanska.
Det är farligt och leva, det är skrattretande när någon går och oroar sig över att man skall råka ut för vargen. Isåfall bör man nog akta sig MYCKET mer för hundar.
Hade det inte varit så att vargar skadar både boskap och hundar för människor i den utsträckningen de gör så hade det funnits en helt annan acceptans för vargen.
Men vargen är ett vilt som alla andra djur det bedrivs jakt på, så nu bedrivs det jakt på vargen med. Och det tycker folk är konstigt?
Tycker snarare vi skall följa Indien's exempel. Där skjuter man de som jagar tigrar och sysslar med annan olaglig jakt
Tja, den verkar inte ha påverkats av att vi skjuter älg och rådjur. (Om posten inte var ironiskt menad.)
Det krävs nog en betydligt större stam än 250 djur för att älgpopulationen skall decimera så mycket att det märks. Den är inte direkt liten. Jag kan också tänka mig att rovdjurstryck är en betydligt "hälsosammare" variant av selektion än jakttryck. Om vi nu skall prata populationsbiologi.
Jakten på varg anser jag vara ett vallöfte som regeringen kände att de behövde infria för att vinna popularitet inför uppkommande val. Ett stort skämt är det hela och jag hoppas att Sverige får skit från EU efter detta. Anmäld är de ju.
von huff
2010-01-04, 11:56
Ja varför förbjuder vi inte all jakt?
spoonchest
2010-01-04, 11:56
Tycker snarare vi skall följa Indien's exempel. Där skjuter man de som jagar tigrar och sysslar med annan olaglig jakt
vargjakten är fullt laglig. vargen i nordeuropa är långt ifrån utrotningshotad, till skillnad ifrån några tigrar.
Jakten på varg anser jag vara ett vallöfte som regeringen kände att de behövde infria för att vinna popularitet inför uppkommande val. Ett stort skämt är det hela och jag hoppas att Sverige får skit från EU efter detta. Anmäld är de ju.
Då gör regeringen ett bra jobb om de inte vill bli omvalda
Motorbreath
2010-01-04, 11:59
Om den svenska vargstammen inte är smart nog att hålla sig undan och frukta människan kan den lika gärna dö ut.
vargjakten är fullt laglig. vargen i nordeuropa är långt ifrån utrotningshotad, till skillnad ifrån några tigrar.
Men orsaken till jakten, vi är rädda för vargen som är helt ofarlig.
Har för mig att för att man skall döda en tiger lagligt i indien så får den döda en hel del människor.
Där kan vi snacka om modigt folk.
von huff
2010-01-04, 12:01
Jag skäms även över dumheten hos en del, oförmågan att tolka risker
Det är en utbildningsfråga snarare än att man skall skjuta av något som folk inbillar sig är farligt på grund av att de inte är tillräckligt intelligenta
Får man fråga vad du har för erfarenhet?Aftonbladet?Bor du i ett höghus i stan?Du och jag lider inte pga av vargen, men om de ökar i antal och blir orädda så blir man tyvärr tvungen att ta det i beaktande och det tycker många inte om
Om den svenska vargstammen inte är smart nog att hålla sig undan och frukta människan kan den lika gärna dö ut.
200 vargar mot 12000 människor med skjutvapen? Fina odds.
Du och jag lider inte pga av vargen, men om de ökar i antal och blir orädda så blir man tyvärr tvungen att ta det i beaktande och det tycker många inte om
Återkom då när de minst 10 dubblats i antal, innan det så är det bara patetiskt och prata om risker med varg. Fegare än fegast om man är rädd, alternativt dum med tanke på hur dåligt rädslan stämmer med verkligheten
von huff
2010-01-04, 12:10
Återkom då när de minst 10 dubblats i antal, innan det så är det bara patetiskt och prata om risker med varg. Fegare än fegast om man är rädd, alternativt dum med tanke på hur dåligt rädslan stämmer med verkligheten
Du tror förståss att alla attacker står i aftonbladet:DPatetiskt eller ej folk är inte villiga att satsa pengar för att skydda sina djur från vargen
Motorbreath
2010-01-04, 12:11
200 vargar mot 12000 människor med skjutvapen? Fina odds.
~450 000 km2 varav ~3% är bebyggd
I många län bedrivs ingen vargjakt heller.
Du tror förståss att alla attacker står i aftonbladet:DPatetiskt eller ej folk är inte villiga att satsa pengar för att skydda sina djur från vargen
Men köpa dyr jaktutrustning är inga problem...
spoonchest
2010-01-04, 12:12
Ju vargtätare det blir, dest mer ökar "varghatet". I Älvdalen kan du inte ens yttra dig om att du vill ha kvar vargen, utan att få däcken på bilen sönderskurna.
Så det är inte så konstigt att stadsbor inte ser problemet med att vargar knallar upp på folks gårdsplaner mitt på ljusa dan.
Om vargjakten fortgår i något år, så kommer debatten antagligen tystna, för då kommer vargen hålla sig undan, och människor i vargtäta områden kommer märka av minskade problem med rivna boskap och hundar.
Och det s.k "varghatet" kommer att bli svagare.
Hade björnen betett sig likadant, så hade debatten om björnjakt varit likadan, den med.
No offence, men miljöministern är dum i huvudet :)
Du har en genetiskt svag population som härstammar huvudsakligen från 3 individer på 70-talet. Varenda varg är värdefull, och speciellt de invandrade med friska gener. Du skjuter av 10% av vargstammen utan någon som helst åtskillnad. Tänk om några av de få invandrade och därmed extremt genetiskt värdefulla vargarna skjuts av? Det vore katastrof. Jag tror ju faktiskt att Jägarförbundet mycket väl vet detta.
Det är bara att gratulera Jägarförbundet och ett gäng inavlade fårbönder till ett fantastiskt lyckat lobbyarbete.
Det går ju så mycket rykten om vargen. Många jägare hävdar att det faktiska antalet vargar är flera gånger större än Naturvårdsverket anger, samt att Naturvårdsverket på uppdrag av regeringen i värsta ninjastil sätter ut nya vargar i vargtomma områden, gärna bredvid en ovan nämnd inavlad fårbonde eller där jägaren Enok, 82, släpper sin hund lös under jakten.
Sverige är väldigt snabba med att fördöma valjakt, säljakt och jakt på flyttande rovfåglar i södra Europa, eller för den delen vargjakt i Spanien eller tjuvjakt på stora kattdjur i Afrika. Men själva decimerar vi en stam av vårt efter fjällräven mest sällsynta rovdjur, som inte ens har en genetiskt stabil population. Snart börjar väl Jägarförbundet med att fjällräven stör ripjakten *rolleyes*
Det känns mest som att några herrar är överlyckliga över att äntligen få hänga ett ulvskinn på väggen bredvid de andra troféerna, och så långt ifrån ett seriöst miljöarbete man kan komma.
XE5pGeCUM-Y
von huff
2010-01-04, 12:15
Men köpa dyr jaktutrustning är inga problem...
Jakt är en sund hobby, det lär inte bli nån säsongsjakt på vargen.Är du emot att man skjuter älg ochså?
Jakt är en sund hobby, det lär inte bli nån säsongsjakt på vargen.Är du emot att man skjuter älg ochså?
Definition av "en sund hobby"?
MasterChief
2010-01-04, 12:17
Hasa runt i skogen med halvblinda gubbar med skarpladdade vapen.
von huff
2010-01-04, 12:18
Motion,frisk luft och mat.Djurpopulationen hålls i schack
Är det en "sund hobby" att skjuta ihjäl försvarslösa djur för nöjes skull? Att paddla kajak är en sund hobby, sportjakt är perverst.
Det finns vargstängsel, och amn kan även få bidrag för att sätta upp dessa. Man kan även flytta. Det är inget synd om bönderna.
För övrigt jagar vi klövvilt för att hålla nere beståndet, inte för att det är kul. Sägs det. Vargen skulle kunna hjälpa till att hålla nere beståndet. Vargen tar dessutom de svagare djuren, medan jakt inte gör någon åtskillnad. Tvärtom skjuter jägaren helst den äldsta älgtjuren med den största hornkronan. Makes no sense.
von huff
2010-01-04, 12:19
Jag tycker att vargjakten är fel och onödig i detta fall men att komma och påstå att älgjakten och överig jakt är helt onödigt är totalt korkat.
Motion,frisk luft och mat. Djurpopulationen hålls i schack
Nu var ju inte djurpopulationen något problem så i detta fall hade en picknick på kalhygget gått lika bra.
von huff
2010-01-04, 12:22
Det finns vargstängsel, och amn kan även få bidrag för att sätta upp dessa. Man kan även flytta. Det är inget synd om bönderna.
För övrigt jagar vi klövvilt för att hålla nere beståndet, inte för att det är kul. Sägs det. Vargen skulle kunna hjälpa till att hålla nere beståndet. Vargen tar dessutom de svagare djuren, medan jakt inte gör någon åtskillnad. Tvärtom skjuter jägaren helst den äldsta älgtjuren med den största hornkronan. Makes no sense.
OK:)Tyvärr så skulle det krävas mycket flera vargar för att klarar av endast älgbeståndet.Ja självklart jagar vi för att hålla nere betåndet.Synd och synd, det skulle inte krävas så otroligt mycket för att förbättra säkerheten men såklart blir folk bittra
von huff
2010-01-04, 12:23
Nu var ju inte djurpopulationen något problem så i detta fall hade en picknick på kalhygget gått lika bra.
Nej inte i detta fall.Jag skulle begränsa jakten till problemvargar.
Jaga för att hålla nere beståndet? För vems skull? Vad hade hänt om man slutat jaga?
OK:)Tyvärr så skulle det krävas mycket flera vargar för att klarar av endast älgbeståndet.Ja självklart jagar vi för att hålla nere betåndet.Synd och synd, det skulle inte krävas så otroligt mycket för att förbättra säkerheten men såklart blir folk bittra
Hjälpa till....
pragmatist
2010-01-04, 12:28
Blir folk lika upprörda över att 243 björnar sköts 2009? Eller 156 lodjur?
Det är farligt och leva, det är skrattretande när någon går och oroar sig över att man skall råka ut för vargen. Isåfall bör man nog akta sig MYCKET mer för hundar.
Aldrig påstått att jag oroar mig för varg, jag bara påpekar det problematiska i att använda svensk statistik över vargangrepp utan att ta hänsyn till att den svenska vargen rent historiskt varit utsatt för ett högt jakttryck vilket påverkat vargarnas sätt att interagera med människor.
von huff
2010-01-04, 12:28
Jaga för att hålla nere beståndet? För vems skull? Vad hade hänt om man slutat jaga?
Älgarna har få naturliga fiender nu när det inte finns björn eller varg i större antal.Om man lade av med jakten så skulle maten minska, åkrar och fält skulle bli ännu mer nedtrampade, djuren skulle söka sig närmare människorna, fler bilolyckor.
Motorbreath
2010-01-04, 12:29
Är det en "sund hobby" att skjuta ihjäl försvarslösa djur för nöjes skull? Att paddla kajak är en sund hobby, sportjakt är perverst.
Jakt är så mycket mer än bara fällandet av bytet. Det är en del i viltvården. Om jakt förbjuds kommer många djurarter att öka drastiskt vilket medför sjukdomar som i sin tur ger stora nedgångar i populationen. Jakt är sunt och naturligt för människan som, tro det eller ej, är ett rovdjur. Viltköttet håller dessutom hög klass och är i högsta grad ekologiskt.
T.ex. större skador på skogsindustri.
Hade björnen betett sig likadant, så hade debatten om björnjakt varit likadan, den med.
fast, va? björnen är ju ett ännu värre problem i sådana fall, dom river också en hel del boskap, dessutom stryker det med folk också då och då i björnattacker. Varghatet från vissa står inte i proportion till hur stora problem vargen utgör, hur du än vänder och vrider på det.
Dessutom är det jävligt mycket vanligare med björn som är och rotar på gårdarna. känner t.ex folk i övertänger några mil från falun som regelbundet har björn på gården men aldrig sett varg, jag känner väldigt många personer här uppe, både jägare och ickejägare som sprungit på björn, och bara en som sett varg på närmre håll.
Jakt är så mycket mer än bara fällandet av bytet. Det är en del i viltvården. Om jakt förbjuds kommer många djurarter att öka drastiskt vilket medför sjukdomar som i sin tur ger stora nedgångar i populationen.
Initialt ja, sen stabiliseras populationen på en lite högre nivå än tidigare. Översvänget i början kan minimeras om man sköter det snyggt.
Jakt är sunt och naturligt för människan som, tro det eller ej, är ett rovdjur. Viltköttet håller dessutom hög klass och är i högsta grad ekologiskt.
Människan är inget rovdjur, utan allätare. Inte för att det spelar någon som helst roll över huvud taget, men rätt ska vara rätt.
T.ex. större skador på skogsindustri.
Anade att det var där skon klämde.
Nitrometan
2010-01-04, 12:42
Nej inte i detta fall.Jag skulle begränsa jakten till problemvargar.
Vad är en problemvarg?
Skyddsjakt på de vargar som misstänks riva tamboskap eller jakthundar är redan tillåtet.
Det som skedde nu var en licensjakt på ett antal vargar som inte hade pekats ut på nåt sätt.
Lodjursjakten sker på liknande sätt och där skjuts ofta för många djur.
von huff
2010-01-04, 12:45
Vad är en problemvarg?
Skyddsjakt på de vargar som misstänks riva tamboskap eller jakthundar är redan tillåtet.
Det som skedde nu var en licensjakt på ett antal vargar som inte hade pekats ut på nåt sätt.
Lodjursjakten sker på liknande sätt och där skjuts ofta för många djur.
Speciallov att skjuta vargar som missänks riva hundar eller boskap
Nitrometan
2010-01-04, 12:47
Speciallov att skjuta vargar som missänks riva hundar eller boskap
Ja det finns redan.
Jag har hört om jägare som går med sina hundar i skogen för att locka fram vargen och skjuta den för att den hotade hans hund.
Vad jag förstår så är du mot allt köttätande men så som jag ser det så borde jakt vara en av de bättre formerna när det gäller att skaffa fram kött. Det är inte så att folk går ut och skjuter på allt som rör sig utan det finns rätt klara regler för vad som får skjutas och det mesta köttet brukar tas om hand om.
Jag har hört om uttrycket "SGT" om jägare och varg. "Skjut, gräv, tig".
von huff
2010-01-04, 12:49
Ja det finns redan.
Jag har hört om jägare som går med sina hundar i skogen för att locka fram vargen och skjuta den för att den hotade hans hund.
Möjligt,möjligt men dom flesta är nog rädda för att få böterna.Inga småsummor och det lär ju inte fungera i längdn heller.Finns såna som skjuter lon ochså i smyg.:(
Vad jag förstår så är du mot allt köttätande men så som jag ser det så borde jakt vara en av de bättre formerna när det gäller att skaffa fram kött.
Absolut är det så. Men jag inbillar mig inte för en sekund att folk går ut och jagar för att de är hungriga. De gör det för att de tycker det är kul.
Jag var i varghänget på Kolmården för ett gäng år sedan. Killen som jobbar där berättar saker som att folk kommer dit, vill klappa, beundra och vara med varg, men viltvårdarna får inte ta dit ett levande rådjur för att man vill inte att dom ska döda djur. Då är det bättre att en jägare går ut, skjuter ett rådjur och sedan lägger det till vargarna. För att det känns bättre för oss.
Han berättade även om bönder som hade får i en hage, som en dag blev attackerade av en varg. Mannen påstod att vargarna gått in i hagen och bara dödat massa får och sedan dragit därifrån.
Varg-killen berättar att dom dödar får, och sedan går tillbaka och hämtar, dom dödar inte mer än dom äter upp. Dom "nöjesjagar" inte som vi...
Dessutom står dessa bönder ofta och talar om dessa får "Molly", "Dolly" och "Freja" som om dom vore sällskap, fast dom i verkligheten heter 3458K, 4587Y och 32998C.
Har även för mig att man får bidrag från EU om man får ett får dödat av en varg, om man jämför med 0:- för ett självdött får.
(har inte kollat upp detta mot fakta, så ta med en nypa salt)
Vid vår sommarstuga har vi varg, björn, älg, lo mm. Den jag är mest rädd för är älgen. Den vänder sig ibland mot en och blir inte rädd. Lodjuret var livrädd för oss människor och man känner mer ära för att hinna se den. Vargen har jag inte sett och björnen håller sig borta från oss.
Och vildsvinen? Ska vi inte ens gå in på.
Jag jobbar på ett djursjukhus och är det något djur som skadar hundar så är det vildsvinen (och inte bara jakthundar). Grävlingen ligger på top 5 också.
Och seriöst, hur många sitter inte i såna där små hyddor i skogen för att få en chans att få se en varg i det vilda, men inte lyckas. Man kan inte hitta björn trots att man vet var man ska leta. Vi människor är usla.
Men dom är ett så stort problem att dom måste minimeras.
Tänk om man tog alla stora "problem" med samma entusiasm. Det skulle vara fred på jorden och alla skulle ha mat.
Och just det här med jakten, man har ingen aning om vad man skjuter? Skapar vi inte ett annat problem? Är det här verkligen genomtänkt?
Om det vore för den goda gärningen av arten skulle jag inte protestera. Men när man skjuter hej vilt (!) och sedan står med ett hängande varglik i sitt garage och ser nöjd ut så är det något fel med vår egen art.
P.S. Har inget mot jakt i sig, lagar gärna vilt, åt vildsvinsgryta häromdagen. Det är bara varg-jakten jag tycker känns hänsynslös mot arten. D.S
Motorbreath
2010-01-04, 12:52
Initialt ja, sen stabiliseras populationen på en lite högre nivå än tidigare. Översvänget i början kan minimeras om man sköter det snyggt.
Det är där jakten kommer in, att ta av naturens överskott.
Människan är inget rovdjur, utan allätare. Inte för att det spelar någon som helst roll över huvud taget, men rätt ska vara rätt.
Ok. Felaktigt ordval av mig. Poängen var att människan är en naturlig jägare.
Ja det finns redan.
Jag har hört om uttrycket "SGT" om jägare och varg. "Skjut, gräv, tig".
När har detta skett?
Absolut är det så. Men jag inbillar mig inte för en sekund att folk går ut och jagar för att de är hungriga. De gör det för att de tycker det är kul.
Ja, självklart tycker de att det är kul men köttet ersätter kött köpt i butik, eller hur?
Nitrometan
2010-01-04, 12:55
Nitro:Jag vet inte, för mig är en varg en varg.Många som bor på landet och sysslar med jakt och boskap säger att vargen vågar ig närmare nu.Även i mer tätbebyggda områden har det funnits spår och skit.
Detta samtidigt som skyddsjakten har utökats och fler vargar har tillåtits fällas. Samtidigt som det har blivit lättare att få tillstånd att skjuta varg (färre fälls för tjuvjakt) så har vargobservationerna ökat. Jakttrycket som det talades om innan har alltså ökat och ändå sker fler observationer och attacker mot hundar och tamdjur.
Som jag sa tidigare:
Jägarnas hundar dödas ibland av varg, men fler hundar skjuts av jägare av misstag varje år än vad som dödas av varg. Och mångdubbelt fler dödas av bilar.
Björnar dödar väl fler jakthundar per år än vad vargar gör?
Kanske t.o.m. vildsvin är värre hunddråpare än vargen?
Det är där jakten kommer in, att ta av naturens överskott.
Vilket överskott?
Ok. Felaktigt ordval av mig. Poängen var att människan är en naturlig jägare.
I så fall är människan även en naturlig våldtäktsman. Totalt irrelevant argument.
Nitrometan
2010-01-04, 12:56
När har detta skett?
För några år sen när jag umgicks med mer jägare än jag gör idag.
När har detta skett?
Vet ej, har som sagt bara hört talas om det. Har för mig att jag såg det i anti-varg-grupper på facebook.
Ja, självklart tycker de att det är kul men köttet ersätter kött köpt i butik, eller hur?
Ja, jakt för mat har jag inget emot om det ersätter industrikött (om man bortser från att det hade varit totalt ohållbart på en stor skala), men det är inte samma sak som att tycka att jakt är en "sund hobby".
von huff
2010-01-04, 13:01
Ja vildsvin är farliga vet inte om några siffror men de är kapabla att döda människor i värsta fall.
De jägare som jag träffat, vilket är i stort sett hela byn så är väldigt noggranna med att bestämmelserna följs.Det är inte så lätt att dölja eller frakta en död älg eller hjort och böterna är skyhöga.Oftast brukar ju jägarna vet var dom skjuter så om de hittas ett lik nånstans blir det ett jävla liv.
spoonchest
2010-01-04, 13:04
fast, va? björnen är ju ett ännu värre problem i sådana fall, dom river också en hel del boskap, dessutom stryker det med folk också då och då i björnattacker. Varghatet från vissa står inte i proportion till hur stora problem vargen utgör, hur du än vänder och vrider på det.
Dessutom är det jävligt mycket vanligare med björn som är och rotar på gårdarna. känner t.ex folk i övertänger några mil från falun som regelbundet har björn på gården men aldrig sett varg, jag känner väldigt många personer här uppe, både jägare och ickejägare som sprungit på björn, och bara en som sett varg på närmre håll.
Sant, man måste se till hur den lokala viltstammen ser ut.
Jag har lyckats spåra björn en gång utanför falutrakterna.
annat var det när jag bodde i gagnef. Då spårade jag varg utanför mitt köksfönster.
sedan hade han finkammat hela gården efter något att äta, misstänker jag iaf, för enligt spåren hade han dröjt sig kvar ett bra tag.
Men han hade inte rivit något djur.
Men debatten har stigmatiserats så in i helskotta. Det är tragiskt, tycker jag.
Hur starkt utbrett är björnhatet i Sverige, tror du? Inte alls utbrett, skulle jag tro. Vad beror det på då?
Kan det bero på att folk ifrån höghusen inne i stan inte skriker högt om det, utan låter utbildat, erfaret folk sköta det som rör dem själva?
Det handlar ju inte om att vargen är farlig för människan, utan får människans djur.Ni som känner hundfolk,jaktfolk och folk med boskap vet hur känsliga de är:)
Bland hundfolket jag känner är den här jakten inte uppskattad. Det finns så otroligt många sätt en lösspringande jakthund kan dö på i skogen att vargproblemet är försumbart. Enligt en lista jag hittade har ca 30 hundar dödats av varg förra året. Lösa hundar som dör på andra sätt är över 1000 per år, kanske flera tusen, jag är osäker på hur pålitlig statistiken är. Min personliga erfarenhet är att många hundar som försvinner aldrig återfinns eftersom dom har drunknat eller dylikt.
Så jag tror faktiskt det är en minoritet av hundfolket som tycker vargar är ett problem, och dom som tycker det har dåligt perspektiv.
Nitrometan
2010-01-04, 13:13
Vargskräcken finns iaf hos alla folk i Europa. Kanske i alla länder där det finns varg?
Ett rovdjur som jagar i flock och ylar i natten - det kanske är skrämmande?
Selma Lagerlöf skrev en scen i "Gösta Berlings saga" där de jagas av en flock vargar under slädfärden i natten. Sånt skrämmer ju.
Det finns en massa folktro och gamla historier (bröderna Grimm nedtecknade ju "Rödluvan") om vargar.
Jag tror det bidrar.
spoonchest
2010-01-04, 13:15
Bland hundfolket jag känner är den här jakten inte uppskattad. Det finns så otroligt många sätt en lösspringande jakthund kan dö på i skogen att vargproblemet är försumbart. Enligt en lista jag hittade har ca 30 hundar dödats av varg förra året. Lösa hundar som dör på andra sätt är över 1000 per år, kanske flera tusen, jag är osäker på hur pålitlig statistiken är. Min personliga erfarenhet är att många hundar som försvinner aldrig återfinns eftersom dom har drunknat eller dylikt.
Så jag tror faktiskt det är en minoritet av hundfolket som tycker vargar är ett problem, och dom som tycker det har dåligt perspektiv.
Och du har tagit hänsyn till vart dessa "övriga" tusen var någonstans?
Motorbreath
2010-01-04, 13:26
Vilket överskott?
I så fall är människan även en naturlig våldtäktsman. Totalt irrelevant argument.
Överskottet är den delen av beståndet vi kan jaga utan att arten hotas.
Might makes right! :Virro
Nitrometan
2010-01-04, 13:29
27 av 250 vargar då?
spoonchest
2010-01-04, 13:30
Might makes right! :Virro
Ja?
Might makes also Ansvar!
spoonchest
2010-01-04, 13:41
27 av 250 vargar då?
Vi kan skjuta av "alla" 250 utan att arten i sig hotas.
vargen är ett av de mest utbredda stora rovdjuren.
Herr Oberst
2010-01-04, 13:45
Så köttet det bränner man bara upp då?
Isåfall undrar jag var min älgfärs som jag köpte på ICA kommer ifrån?
Så köttet det bränner man bara upp då?
Isåfall undrar jag var min älgfärs som jag köpte på ICA kommer ifrån?
Har jag sagt det?
spoonchest
2010-01-04, 13:47
Jag säger vad jag sagt innan. Klarar man inte av att bo på landet kan man flytta till stan. Vargen var här först.
Ajuste, inne i stan fanns ingen viltstam till att börja med.
Motorbreath
2010-01-04, 13:48
27 av 250 vargar då?
Tydligen anser beslutsfattarna i frågan att det är hållbart. Min egen uppfattning är att inaveln utgör ett större hot mot den "svenska" vargstammen än vad jakten gör.
spoonchest
2010-01-04, 13:50
Tydligen anser beslutsfattarna i frågan att det är hållbart. Min egen uppfattning är att inaveln utgör ett större hot mot den "svenska" vargstammen än vad jakten gör.
Instämmer.
Sen kan man se vilka som är beslutsfattarna och kolla på deras kunskaper inom ämnet.
Vet ej, har som sagt bara hört talas om det. Har för mig att jag såg det i anti-varg-grupper på facebook.
Ja, jakt för mat har jag inget emot om det ersätter industrikött (om man bortser från att det hade varit totalt ohållbart på en stor skala), men det är inte samma sak som att tycka att jakt är en "sund hobby".
Jag tycker jakt är en sund hobby för det mesta. Folk tar sig ut i naturen och jägare har oftare en helt annan förståelse för natur än gemene storstadsmänniska.
Det är väl mer osunt att stå steka upp lite kött en fredagkväll framför tv:n och fördömma de där jäkla jägarna.
Ajuste, inne i stan fanns ingen viltstam till att börja med.
Jo, men den är inte där nu.
Det är väl mer osunt att stå steka upp lite kött en fredagkväll framför tv:n och fördömma de där jäkla jägarna.
Nja. I min mening är det något som inte riktigt står rätt till när man tycker det är kul att döda. Men att klaga på jägare när man själv äter kött är självklart också rätt ogenomtänkt.
edit* jag är för övrigt knappast någon storstadsmänniska om någon trodde det.
spoonchest
2010-01-04, 13:54
Jo, men den är inte där nu.
Och huuur kommer det sig, tror du?
spoonchest
2010-01-04, 13:56
Jag tycker jakt är en sund hobby för det mesta. Folk tar sig ut i naturen och jägare har oftare en helt annan förståelse för natur än gemene storstadsmänniska.
+1 på den!
Och huuur kommer det sig, tror du?
Vad är din poäng? Att jag hycklar för att jag inte vill att man ska riva alla städer och återgå till jägar- och samlarsamhälle?
spoonchest
2010-01-04, 14:10
Vad är din poäng? Att jag hycklar för att jag inte vill att man ska riva alla städer och återgå till jägar- och samlarsamhälle?
Att du hycklar är uppenbart av flera anledningar.
*Du tycker att folk som finner det problematiskt med oskygga rovdjur ska flytta på sig med anledningen "De var här först". Samtidigt som du tycker att folk ska flytta in i städer som har trängt undan rovdjur i mycket större utsträckning.
*Du äter kött, men resonerar som en vegan.
Stafh: Anledningen till att älgpopulationen växer galore om man inte skjuter av den är att - tadaa! vi har decimerat populationerna av stora rovdjur för mycket. Att säga att jaha ja, jag förstod att det var hos de onda skogsföretagen som skon klämde är kanske lite dubbelmoraliskt om man själv tycker att det är en bra idé med virke, tidningar och toapapper (returfiber uppstår inte ur intet).
Sedan tycker jag nog att det är lite övermaga att utmåla alla jägare som halvblinda, ålderssvaga men icke desto mindre ramboblodtörstiga gubbar som görs på sina ställen i tråden. På samma sätt som historien om bönderna som skylle på vargen för att få bidrag (jämför klintbergaren om hur samerna driver ut renarna på vägen för att få bidrag för trafikdödad ren, som hr Klintberg själv kallade för förtal i P3 imorse) är onödig. Antagonismen lever gott och behöver inte direkt matas.
spoonchest
2010-01-04, 14:31
+1 på tolkia.
Att du hycklar är uppenbart av flera anledningar.
*Du tycker att folk som finner det problematiskt med oskygga rovdjur ska flytta på sig med anledningen "De var här först". Samtidigt som du tycker att folk ska flytta in i städer som har trängt undan rovdjur i mycket större utsträckning.
*Du äter kött, men resonerar som en vegan.
Jag ser inget fel i att vara lite pragmatisk.
Stafh: Anledningen till att växer galore om man inte skjuter av den är att - tadaa! vi har decimerat populationerna av stora rovdjur för mycket. Att säga att jaha ja, jag förstod att det var hos de onda skogsföretagen som skon klämde är kanske lite dubbelmoraliskt om man själv tycker att det är en bra idé med virke, tidningar och toapapper (returfiber uppstår inte ur intet).
Du läser lite väl mycket mellan raderna här tycker jag. Jag har ofta hört argumentet att man jagar för att annars växer populationen och det blir massvält och allmänt lidande överallt för de stackars djuren, och att jakten på något sätt skulle vara en god gärning för dem. Egentligen är det givetvis för människornas skull man jagar. Det var bara det jag menade. Jag har inget emot skogsbruk i sig.
spoonchest
2010-01-04, 14:50
Nejnej, inte alls..
Du läser lite väl mycket mellan raderna här tycker jag. Jag har ofta hört argumentet att man jagar för att annars växer populationen och det blir massvält och allmänt lidande överallt för de stackars djuren, och att jakten på något sätt skulle vara en god gärning för dem. Egentligen är det givetvis för människornas skull man jagar. Det var bara det jag menade. Jag har inget emot skogsbruk i sig.
Det VAR en gång helt och hållet för människornas skull.
Numera är det av den andra anledningen du gav. Iaf till största delen.
Lillgrabben
2010-01-04, 14:58
En forskare inom vargområdet har intervjuats i Aftonbladet, enligt forskaren är jakt på varg nödvändigt. Artikeln ligger ute på AB.s nätupplaga;
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6377679.ab
Skulle man inte kunna skjuta dem med bedövnings- eller sömnmedel, och sedan transportera dem till exempelvis ryska skogar? Jakten blir minst lika spännande, och inavelsproblemet försvinner. En stor skara jägare skulle garanterat ansluta sig till jakten, trots att de inte får spara varghuvudet eller huden för framtida skryt.
Men, gjort är gjort. Man kanske redan betänkt detta innan man beslutade att istället döda dem.
För att spåra ut lite så tycker jag det vore riktigt häftigt om alla dessa jägarförbund slog sig samman och utrustade jägarna med videokamera, night- och heatvision och spelade in jakten; sedan bakade ihop allt till en dokumentärfilm som visades på svt.
Trapper Buzz
2010-01-04, 18:20
Mycket pjoller tycker jag. Vargstammen är stabil nu. Sen kanske
man kan diskutera kvoterna: när Dalarna sköt en för mycket så borde kanske gästrike- eller värmlandskvoten reduceras med en.
Intressant är att vargvänligheten tilltar med avståndet och befolkningstätheten där den vänliga entusiasten sitter.
Lite bly kring vargörona inger respekt för människan.
Viktigast är imo inte att man skjuter ihjäöl vargarna men att man skrämmer dom.
Skulle man inte kunna skjuta dem med bedövnings- eller sömnmedel, och sedan transportera dem till exempelvis ryska skogar? Jakten blir minst lika spännande, och inavelsproblemet försvinner. En stor skara jägare skulle garanterat ansluta sig till jakten, trots att de inte får spara varghuvudet eller huden för framtida skryt.
Men, gjort är gjort. Man kanske redan betänkt detta innan man beslutade att istället döda dem.
För att spåra ut lite så tycker jag det vore riktigt häftigt om alla dessa jägarförbund slog sig samman och utrustade jägarna med videokamera, night- och heatvision och spelade in jakten; sedan bakade ihop allt till en dokumentärfilm som visades på svt.
Men varför inte bara skjuta dem om beståndet skall minskas?
Det är inte direkt så att folk anser att de 3 miljoner grisar som slaktas varje år borde friges (för att inte tala om allt som importeras).
spoonchest
2010-01-04, 18:42
Mycket pjoller tycker jag. Vargstammen är stabil nu. Sen kanske
man kan diskutera kvoterna: när Dalarna sköt en för mycket så borde kanske gästrike- eller värmlandskvoten reduceras med en.
Intressant är att vargvänligheten tilltar med avståndet och befolkningstätheten där den vänliga entusiasten sitter.
Lite bly kring vargörona inger respekt för människan.
Viktigast är imo inte att man skjuter ihjäöl vargarna men att man skrämmer dom.
Jag tror att vargstammen kommer växa sig både starkare och friskare inom några år tack vare jakten. Men jag tror också att "varghatarna" kommer att sluta gnälla på grund av detta, tack vare skyggare varg.
Då slutar också "vargkramarna" att gnälla, debatten blir inte så stigmatiserad som den är nu, och den hålls där den hör hemma. Hos kunnigt folk.
Win/win/win som jag ser det.
MP kritiserade vargjakten hårt för att jaktlagen skulle kolla av hur mycket av kvoterna som var avklarat en gång i timmen.
det kan ha skjutits alltför många vargar innan de kollar av igen.
Men som jag ser det så finns ju den risken även om man kollar av var tionde minut. Lösning på detta måntro?
Nitrometan
2010-01-04, 18:45
MP kritiserade vargjakten hårt för att jaktlagen skulle kolla av hur mycket av kvoterna som var avklarat en gång i timmen.
det kan ha skjutits alltför många vargar innan de kollar av igen.
Men som jag ser det så finns ju den risken även om man kollar av var tionde minut. Lösning på detta måntro?
Skilda jaktdagar för de olika jaktlagen?
spoonchest
2010-01-04, 18:50
Skilda jaktdagar för de olika jaktlagen?
Det är väl så de gör med älgjakten, så varför inte. Varför var det ingen beslutsfattare som tänkte på det?
Nitrometan
2010-01-04, 18:53
Det är väl så de gör med älgjakten, så varför inte. Varför var det ingen beslutsfattare som tänkte på det?
Antagligen för att jägarna sa att det var så svårt att jaga varg.
Hörde nån som sa att de i snitt under skyddsjakterna hade "över 100 mandagar per fälld varg".
Fast samma jägare sa också att "vargen får tydligen jaga älg hela året medan vi bara får jaga några veckor".
spoonchest
2010-01-04, 19:01
Ja, det var ju inte så smart sagt.
Men varg ska ju vara svårjagat, men kanske inte i Sverige, där de inte har jagats på länge.
Som sagt så är vargen onormalt orädd för människan här.
Eller har de underskattat vargstammen?
Magnus N
2010-01-04, 19:30
Ja, det var ju inte så smart sagt.
Men varg ska ju vara svårjagat, men kanske inte i Sverige, där de inte har jagats på länge.
Som sagt så är vargen onormalt orädd för människan här.
Eller har de underskattat vargstammen?
Nog en kombination av att dem är lite orädda men framförallt att det varit väldigt bra spårväder och att dem har gjort en hel del förarbete så att man visste var vargarna var osv.
Motorbreath
2010-01-04, 19:34
Vid älgjakten handlar det inte om avlysningsjakt. Där tilldelas varje jaktlag/viltvårdsområde ett visst antal älgar var. Förutsatt att man jagar inom ett VVO.
Vid vargjakten gällde väl ett visst antal vargar per län, vilket gör att jaktledarna har sämre koll på hur många djur som skjutits.
Möjligt,möjligt men dom flesta är nog rädda för att få böterna.Inga småsummor och det lär ju inte fungera i längdn heller.Finns såna som skjuter lon ochså i smyg.:(
Polisen har väldiga problem att få till ens en förundersökning om grov misshandel mitt i storstan när vittnen finns. Tror du då polisen i glesbygden med ett patrulleringsdistrikt på 15x15 mil eller mer kan/har resurser till att sätta dit en jägare för tjuvjakt?
Varför då skjuta av utan åtskillnad? Det kanske går så illa att de 27 vargarna med de bästa generna skjuts. Ditt resonemang haltar betänkligt.
Från Aftonbladet men läste även i Metro.
Mikael Boberg, 52, är högljudd motståndare till vargjakten.
I går blev han hotad – igen.
– Det går inte att skrämma mig. Jag viker inte undan.
I går morse upptäckte Mikael Boberg från värmländska Filipstad att han haft inbrott i bilen.
Ratten var av.
– Och på golvet hittade jag en lapp där det stod: ”Jävla vargälskare”.
Saken är polisanmäld. Och enligt Mikael är motivet uppenbart.
Skrivit insändare
– Jag har skrivit 10-15 insändare i lokaltidningen om att jag inte gillar vargjakten.
Mikael Boberg tycker att vi borde ha minst 500 av de omdebatterade rovdjuren i Sverige.
”200 är inte mycket”
Blir det fler kan man gärna få jaga dem.
– Men 200 i hela landet är inte mycket. Vildsvinen i Sverige ställer till med mer. Men det klagas inte lika mycket på dem.
Enligt polisen i Dalarna ledde gårdagens jakt inte till några incidenter.
I Värmland anmälde en vargspårare strax före jul att han blivit hotad av tre jägare.
– Men annars har det inte varit några incidenter som jag känner till, säger Per-Arne Eriksson, vakthavande befäl på Värmlandspolisen.Först skjuter vi av vargar när vi har för få och sedan detta. Hur resonerar de? Blev halva familjen uppätna av vargar eller varför detta hat? Var det ett får som blev uppätet? Förstår inte ilskan.
Varför då skjuta av utan åtskillnad? Det kanske går så illa att de 27 vargarna med de bästa generna skjuts. Ditt resonemang haltar betänkligt.Precis. Det finns ett rätt effektivt fenomen som sorterar ut sjuka och svaga djur och förbättrar en stams genpool med tiden. Det heter naturligt urval. Låt naturen ha sin gång istället för att gå ut och skjuta slumpmässiga vargar. Att decimera populationen är ju enbart korkat.
spoonchest
2010-01-04, 22:32
Varför då skjuta av utan åtskillnad? Det kanske går så illa att de 27 vargarna med de bästa generna skjuts. Ditt resonemang haltar betänkligt.
De distrikt med "sjukast" vargstam tilldelas högre kvot att skjuta av än andra distrikt. Därför kommer fler vargar med inavel skjutas av.
Att bryta ner det hela till att avgöra på individnivå hur generna ser ut osv hade varit att resonera haltande.
spoonchest
2010-01-04, 22:35
Från Aftonbladet men läste även i Metro.
Först skjuter vi av vargar när vi har för få och sedan detta. Hur resonerar de? Blev halva familjen uppätna av vargar eller varför detta hat? Var det ett får som blev uppätet? Förstår inte ilskan.
Men varför utgår folk ifrån att vargjakten är till för att bönhöra varghatarna?
spoonchest
2010-01-04, 22:37
Precis. Det finns ett rätt effektivt fenomen som sorterar ut sjuka och svaga djur och förbättrar en stams genpool med tiden. Det heter naturligt urval. Låt naturen ha sin gång istället för att gå ut och skjuta slumpmässiga vargar. Att decimera populationen är ju enbart korkat.
Kan det inte vara så att en decimerad population ger mindre revir, mer bytesdjur, och därmed nytt blod till den svenska vargstammen genom ökad invandring?
den här vargjakten är inget annat än pinsam, jägarna är så ivriga att få knipa en varg att vissa fullständigt skiter i om de träffar eller ej, siffrorna verkar vara så att ett par djur har skadeskjutits, 4 djur skjutits på men missats, dessutom har en varg för mycket skjutits, dom verkar ha slängt iväg skott bara de sett en varg, dessutom är det så jävligt att två alfadjur skjutits (detta tror jag var enbart i dalarna)
Finska studier visar att om man skjuter bort alfadjuren söker de resterande djuren sig mot bebyggelse där lätta byten finns. Rätt kontraproduktivt då det är exakt raka motsatsen till vad man har som största incitament till att jaga varg.
Stafh: Anledningen till att älgpopulationen växer galore om man inte skjuter av den är att - tadaa! vi har decimerat populationerna av stora rovdjur för mycket. Att säga att jaha ja, jag förstod att det var hos de onda skogsföretagen som skon klämde är kanske lite dubbelmoraliskt om man själv tycker att det är en bra idé med virke, tidningar och toapapper (returfiber uppstår inte ur intet).
Jag ser iof ingen anledning till att älgstammen skulle öka på något annat magiskt sätt än som sker med andra arter. De flesta arter i Sverige jagas inte öht, t ex många fågelarter. Ändå ökar inte populationerna explosionsartat. Djur i naturen begränsas av många andra faktorer än naturlig predation. De djur som faller offer för predatorer är oftast redan drabbade av svält eller sjukdomar. Det är bara att titta ut på fågelbordet. Hos de arterna kan så många som 90% dö innan de levt sitt första år, och hälften av individerna kommer antagligen att vara borta före sommaren. Alla arter föder betydligt fler ungar än vad som behövs för att ersätta föräldrarna, ett överskott, och detta överskott decimeras av det naturliga urvalet. Om älgjakten tas bort kommer denna överproduktion av älgkalvar under några år att öka antalet till en ny stabil nivå. Begränsad av födo- och habitattillgång, och förstås en löjligt liten andel predation. Var den nya nivån kommer att ligga vet förstås ingen. Man kan titta på gamla siffror innan älgen jagades i någon större utsträckning, och sedan räkna med att mycket stora andelar av deras lämpliga habitat försvunnit sedan dess. Mer än nog för att kompensera för brist på predation. Att säga att det är synd om älgarna för att de svälter om det blir för många köper jag inte. Dina blåmesar ute på fågelbordet svälter också, och majoriteten dör svältdöden eller av sjukdomar. Det är naturligt.
OBS. Jag är inte emot älgjakten, men tycker att jakttrycket borde minskas lite. Det är allt för sällan man ser älg nu för tiden.
von huff
2010-01-04, 22:39
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6377679.ab
Där står orsakerna.Iaf endel av dem.Rädslan är överdriven, det är helt klart.Fast vå får se vad barnfamiljerna säger när de börjar se vargspår på bakgårdarna i tätbefolkade områden.Denna jakt kan möjligtvis vara fel, menhur många här har erfarenhet av att bo i vargtäta områden?Endel borde trots allt öppna ögonen, och förstå attdet finnsen värld ytterom stan
Precis. Det finns ett rätt effektivt fenomen som sorterar ut sjuka och svaga djur och förbättrar en stams genpool med tiden. Det heter naturligt urval. Låt naturen ha sin gång istället för att gå ut och skjuta slumpmässiga vargar. Att decimera populationen är ju enbart korkat.
Ni borde maila de experter som ligger bakom beslutet. De kan ha nytta av lite ny fakta.
De distrikt med "sjukast" vargstam tilldelas högre kvot att skjuta av än andra distrikt. Därför kommer fler vargar med inavel skjutas av.
Att bryta ner det hela till att avgöra på individnivå hur generna ser ut osv hade varit att resonera haltande.
Och så kanske man skjuter av en för den vargflocken ytterst viktig individ, med de enda "bra" generna. :thumbup:
Du vet ju fortfarande inte om du skjuter en "slaskvarg" eller en "champion".
von huff
2010-01-04, 22:42
Jag ser iof ingen anledning till att älgstammen skulle öka på något annat magiskt sätt än som sker med andra arter. De flesta arter i Sverige jagas inte öht, t ex många fågelarter. Ändå ökar inte populationerna explosionsartat. Djur i naturen begränsas av många andra faktorer än naturlig predation. De djur som faller offer för predatorer är oftast redan drabbade av svält eller sjukdomar. Det är bara att titta ut på fågelbordet. Hos de arterna kan så många som 90% dö innan de levt sitt första år, och hälften av individerna kommer antagligen att vara borta före sommaren. Alla arter föder betydligt fler ungar än vad som behövs för att ersätta föräldrarna, ett överskott, och detta överskott decimeras av det naturliga urvalet. Om älgjakten tas bort kommer denna överproduktion av älgkalvar under några år att öka antalet till en ny stabil nivå. Begränsad av födo- och habitattillgång, och förstås en löjligt liten andel predation. Var den nya nivån kommer att ligga vet förstås ingen. Man kan titta på gamla siffror innan älgen jagades i någon större utsträckning, och sedan räkna med att mycket stora andelar av deras lämpliga habitat försvunnit sedan dess. Mer än nog för att kompensera för brist på predation. Att säga att det är synd om älgarna för att de svälter om det blir för många köper jag inte. Dina blåmesar ute på fågelbordet svälter också, och majoriteten dör svältdöden eller av sjukdomar. Det är naturligt.
OBS. Jag är inte emot älgjakten, men tycker att jakttrycket borde minskas lite. Det är allt för sällan man ser älg nu för tiden.
kanske naturen inte skulle ta skada av några fler älgar men varken vi eller älgarna vinner på att de blir flera heller.Snarare tvärtemot.De djur som äter älg har så det räcker.Sen måste man ju räkna med att olika djur förökar sig på olika sätt,endel dör vid födseln osv.Människan har ganska god koll på beståndena och om nån sjudom tog livet av en massa älgar så skulle antalet älgar som får skjutas inte vara lika många förståss
den här vargjakten är inget annat än pinsam, jägarna är så ivriga att få knipa en varg att vissa fullständigt skiter i om de träffar eller ej, siffrorna verkar vara så att ett par djur har skadeskjutits, 4 djur skjutits på men missats, dessutom har en varg för mycket skjutits, dom verkar ha slängt iväg skott bara de sett en varg, dessutom är det så jävligt att två alfadjur skjutits (detta tror jag var enbart i dalarna)
Finska studier visar att om man skjuter bort alfadjuren söker de resterande djuren sig mot bebyggelse där lätta byten finns. Rätt kontraproduktivt då det är exakt raka motsatsen till vad man har som största incitament till att jaga varg.
Alfadjuren är mycket viktiga för en flocks sammanhållning och jaktlycka. Att bli av med lämpliga alfadjur utan att fllocken har likvärdiga ersättare kan vara förödande för alla ingående djur.
kanske naturen inte skulle ta skada av några fler älgar men varken vi eller älgarna vinner på att de blir flera heller.Snarare tvärtemot.De djur som äter älg har så det räcker.Sen måste man ju räkna med att olika djur förökar sig på olika sätt,endel dör vid födseln osv.Människan har ganska god koll på beståndena och om nån sjudom tog livet av en massa älgar så skulle antalet älgar som får skjutas inte vara lika många förståss
Du missar poängen. Bara för att man slutar jaga älg kommer inte älgstammen att växa exponentiellt tills vi har älgar mitt i Slussen.
Ni borde maila de experter som ligger bakom beslutet. De kan ha nytta av lite ny fakta.Jag tror det är fråga om helt vanlig lobbying. Påtryckning från jägare. Antagligen ingen prioriterad fråga heller för de politiker som beslutade om det.
Jag tror inte vargarnas situation blir bättre av att vi försöker gå in och avla fram en ny vargras genom att skjuta ut vargar vi anser vara sjuka. De vargar som klarar sig bäst överlever. Förstår inte varför det behöver vara svårare än så.
Om det nu är så att vargstammen håller på att implodera så är det ju redan försent och inget som stoppas av ökad jakt. Om det alltså handlade om att alla vargar härstammade från 3-4 individer från början. Då får man ju som någon skrev ta in friskt blod istället, om man vill fortsätta att aktivt styra vår vildmarksfauna.
spoonchest
2010-01-04, 22:47
Och så kanske man skjuter av en för den vargflocken ytterst viktig individ, med de enda "bra" generna. :thumbup:
Du vet ju fortfarande inte om du skjuter en "slaskvarg" eller en "champion".
Det har du ju redan påpekat och det var ju det jag kommenterade.
Sjuka vargstammar utsätts för ökat jakttryck. Sedan ställer du det med vad det gör för svenska vargstammen som helhet, och i det långa loppet.
Det är vad jag tror.
Men som Trance säger. Maila beslutsfattarna. Hur kan dom ha missat detta?
von huff
2010-01-04, 22:48
Du missar poängen. Bara för att man slutar jaga älg kommer inte älgstammen att växa exponentiellt tills vi har älgar mitt i Slussen.
Populationen ökar såklart, men inte så jätte snabbt förståss.Slutar vi jaga helt och hållet för alltid kommer vi att ha massor med älg om inte nån sjukdom tar livet av dom eller rovdjursstammen ökar ordentligt mycket och snabbt.Som sagt så har vi eller älgarna ingen nytta av att vara fler.Inte rovdjuren heller
Motorbreath
2010-01-04, 22:56
Tilldelningen var störst i de områden med sämst genpool om man nu kan uttrycka sig så.
spoonchest
2010-01-04, 22:58
Tilldelningen var störst i de områden med sämst genpool om man nu kan uttrycka sig så.
Precis.
Herr Oberst
2010-01-04, 23:27
Jag såg min livs första fritt levande älg i förrgår så statistiskt sett så borde älgstammen vara sjukt stor nu ;)
Jag såg min livs första fritt levande älg i förrgår så statistiskt sett så borde älgstammen vara sjukt stor nu ;)
Jag ser mycket mindre älg nu för tiden än jag gjort förr om man säger så *rolleyes*
I skogarna hos mina föräldrar, ett jaktvårdsområde på ca 2 kvadratmil, bedömde man att det fanns 7 älgar förra året. Tilldelningen till jakten blev en halv :confused: älg. Jämfört med över 30 älgar för 15 år sedan.
Trapper Buzz
2010-01-05, 00:08
Det är färre älgar överallt väl? Någon som har några siffror/skattningar på hur stor vargstammen är nu relativt den historiska? Knappast varit större sedan 1690-talet?
Populationen ökar såklart, men inte så jätte snabbt förståss.Slutar vi jaga helt och hållet för alltid kommer vi att ha massor med älg om inte nån sjukdom tar livet av dom eller rovdjursstammen ökar ordentligt mycket och snabbt.Som sagt så har vi eller älgarna ingen nytta av att vara fler.Inte rovdjuren heller
Jo, älgstammen skulle faktiskt må bättre av det, hur konstigt det än kan låta. Som sagt skulle stammen stabilisera sig på en ny, högre nivå som begränsas av tillgången på föda och habitat. Den blir inte större än vad den omgivande miljön tillåter. Dödligheten bland unga älgar skulle bli större, och de som dör är de svaga ungälgarna, som saknar revir och erfarenhet och har kassa gener. De som fälls av jägare är ofta de genetiskt starka tjurarna, deras hornkronor gör sig ju bättre ovanför brasan än de svaga älgtjurarnas. Vad gäller kor och kalvar fälls även bra lämpade djur bland dessa, som hade klarat sig om naturen fått råda, medan mindre lämpade djur som hade gått under i konkurrensen klarar jakten och kan fortplanta sig istället. Vilket ger en svagare stam.
När har detta skett?
SGT är ett gammalt uttryck som på sistone till och me dletat sig in i städerna tydligen...
http://www.sourze.se/Skjut_gr%C3%A4v_tig_10369879.asp
maaherra
2010-01-05, 01:14
Fast samma jägare sa också att "vargen får tydligen jaga älg hela året medan vi bara får jaga några veckor".
Vad sa de övriga 11999 jägarna då? Eller var det av någon speciell anledning du valde att citera denna jägare?
Vad är det som är så fundamentalt fel och omoraliskt i att jaga?
Som någon sa verkar det som att avstånd och bebyggelse verkar göra en lite mer tolerant. Det är ju alltid skönt när man själv slipper drabbas av baksidorna.
Det här säger väl allt om hur mycket vi gillar att skjuta vargar i norden. Nu ska man väl inte lita allt för mycket på wikipedia, men en del sanning ligger nog i det.
"Genom 1647 års jaktstadga infördes skottpengar på varg i Sverige. Före 1850 var vargar talrika till och med i Skåne men 1862 fälldes de sista sex vargarna där. Under andra hälften av 1800-talet minskade antalet vargar snabbt i Sverige av flera orsaker: ökat jakttryck, brist på villebråd, ökat användande av stryknin från 1830 samt sjukdomar hos vargen.
Innan år 1900 var södra Sverige utan vargar: den sista vargen i Småland sköts 1868, de sista två vargarna i Stockholms län 1871, Upplands sista varg 1894 och Värmlands sista varg 1896. Den svenska vargstammen vid år 1900 kan uppskattas till ett hundratal djur och under 1950-talet kan stammen uppskattas till omkring 20 djur.[10]
Fram till 1800-talets början fanns varg i hela Sverige. 1840 sköts närmare 600 vargar. Från mitten av 1800-talet inleddes en kraftig nedgång och snart var vargen försvunnen från södra Sverige. Fram till 1965 betalade staten ut skottpengar för varg men från den 1 januari 1966 blev vargen fridlyst. Vid den tidpunkten fanns det högst ett tiotal vargar kvar. På grund av olaga jakt fanns det 1980 endast en varg kvar.[11]"
http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/press/tabellvargeuropa.pdf
Länder* ordnade efter Antal vargar Vargar/1 000 km2 Människor/km2
antal vargar/1 000 km2
4. Vitryssland 2 500 12,1 50
5. Lettland 750 11,6 36
6. Estland 500 11,1 29
21. Sverige 220 0,49 23
22. Finland 160 0,47 17
Lätt att konstatera är då att vi varken har många vargar i landet eller att de bor speciellt tätt eller har ett litet revir. Det borde snarare få plats för många mer vargar i vårt land.
Nitrometan
2010-01-05, 07:31
Det är färre älgar överallt väl? Någon som har några siffror/skattningar på hur stor vargstammen är nu relativt den historiska? Knappast varit större sedan 1690-talet?
Från Rovdjursinformation:
1827-1839 fälldes 6 790 vargar i Sverige, varav 271 bara i Stockholms län.
Den snabbaste nedgången i vargstammen kom sedan 1840-1860. Minskande skogsytor på grund av uppodling, i kombination med olika djursjukdomar försämrade vargens livsmöjligheter ytterligare.
De vargar som finns nu är "nya" och inte släkt med den stam som fanns tidigare.
Genom att studera vargarnas gener har man kunna bevisa att den vargstam som idag finns i Sverige och Norge inte har direkt släktskap med de vargar som funnits här tidigare. De har heller inte närmare släktskap med vargar från djurparkerna, utan har en genuppsättning lik den som finska/ryska vargar har.
Nitrometan
2010-01-05, 07:34
Vad sa de övriga 11999 jägarna då? Eller var det av någon speciell anledning du valde att citera denna jägare?
Du får väl fråga dem?
Jag har inte ringt och kollat.
Han råkade dyka upp i två reportage/artiklar jag läste.
shut teh face
2010-01-05, 07:51
Det är bra att döda vargar för jul-hest gillar inte vargen
http://www.kna.edu.stockholm.se/e107_images/newspost_images/jul_hos_snel_hest.gif
von huff
2010-01-05, 09:49
Jo, älgstammen skulle faktiskt må bättre av det, hur konstigt det än kan låta. Som sagt skulle stammen stabilisera sig på en ny, högre nivå som begränsas av tillgången på föda och habitat. Den blir inte större än vad den omgivande miljön tillåter. Dödligheten bland unga älgar skulle bli större, och de som dör är de svaga ungälgarna, som saknar revir och erfarenhet och har kassa gener. De som fälls av jägare är ofta de genetiskt starka tjurarna, deras hornkronor gör sig ju bättre ovanför brasan än de svaga älgtjurarnas. Vad gäller kor och kalvar fälls även bra lämpade djur bland dessa, som hade klarat sig om naturen fått råda, medan mindre lämpade djur som hade gått under i konkurrensen klarar jakten och kan fortplanta sig istället. Vilket ger en svagare stam.
Ja kanske älgstammen skulle bli starkare men den är mycket stark nu redan. Som sagt skulle födan minska och sjukdomar bli vanligare och även kunna sprida sigtill andra djur.När man jagar älg så står det inte ett dussin älgar i olika storlek som man kan välja imellan, man skjuter det man kan i de flesta fall
spoonchest
2010-01-05, 12:01
Jag ser mycket mindre älg nu för tiden än jag gjort förr om man säger så *rolleyes*
I skogarna hos mina föräldrar, ett jaktvårdsområde på ca 2 kvadratmil, bedömde man att det fanns 7 älgar förra året. Tilldelningen till jakten blev en halv :confused: älg. Jämfört med över 30 älgar för 15 år sedan.
Sluta tramsa nu. Du vet mycket väl att det varierar ifrån år till år.
Vissa jaktlag hade under senast älgjakten fullt upp med att skjuta av alla älgar, medan andra jaktlag bara fick någon enstaka tilldelad. Om något år kan det vara vice versa.
Två kvadratmil är inte mycket förresten.
Trapper Buzz
2010-01-05, 12:10
1827-1839 fälldes 6 790 vargar i Sverige, varav 271 bara i Stockholms län.
Tack för uppgift, Nitrometan. Då är det antagligen näststörsta historiska populationen
sedan antingen 1740-50-talet, eller 1690-talet.
Relativt milda vintrar tycks öka vargstammen medan samma stam uppträder hotfullare/oräddare gentemot människan i kallare perioder. Bekräftas förutom av Nitrometans uppgift även av "Tomten"s:
1840 sköts närmare 600 vargar.
1822-1827 är en välkänd värmeperiod vad gäller vintrarna.
Nitrometan
2010-01-09, 10:24
Hanne Kjöller skrev en vettig krönika i DN idag.
http://www.dn.se/opinion/signerat/varg-erbjud-kbt-1.1024096
För några år sedan stötte jag ihop med en man från Alaska. Vi kom att prata varg. Hos oss, berättade mannen, är varg en icke-fråga. Det som däremot brukar bli en fråga är björnen. Varje år tycks någon hitta till en av stadens smaskiga sopbehållare. Vargarna ser vi inte, sa han som levde som skogsbrandsbekämpare inne i urskogen.
I Alaska finns ungefär 8.000 vargar på en yta som är ungefär tre gånger så stor som Sveriges. Omräknat är det samma sak som om vi i Sverige skulle husera knappt 3.000 individer. Det gör vi inte. Riksdagen har bestämt att det inte skall finnas fler än 210 stycken. Och redan detta låga antal tycker vissa är för många. Några tycker att det är exakt 210 för många. Rumänerna härbärgerar mer än tio gånger så många men är – om jag förstått saken rätt – inte hälften så hysteriska. Trots att en varg inte tagit ett människoliv sedan 1821 i Sverige tycks vi vara mer rädda för den än för att sätta oss i en bil och ge oss ut i den trafik som skördar hundratals liv. Per år.
Fruktan är inte rationell – det är sant. Men hur botar man den? Inom den populära kognitiva beteende*terapin ska man titta på spindlar för att bli av med rädslan. Men när det gäller vargar ska man uppenbart göra tvärtom. Man skjuter av dem. Vore det inte bättre med kbt åt värmlänningar, dalmasar och andra skräckslagna? Och eget ansvar för val av boplats.
Står man inte ut med myggor ska man kanske inte bosätta sig i Tärnsjö. Står man inte ut med regniga höstar ska man kanske inte bosätta sig på västkusten. Står man inte ut med varg ska man kanske inte bosätta sig i en värmländsk skog.
Jag gillar inte veckans licensslakt, förlåt licensjakt. Om problemet är inavel, varför i så fall inte börja med att utöka stammen och sedan gärna bedriva skyddsjakt på eventuellt närgångna individer? Jens Karlsson, forskare vid SLU, berättar att djur som får välja partner att para sig med föredrar en som är genetiskt olik.
Alltså, vill man komma åt inaveln bör man ge vargarna alternativ. Precis som varghatarna redan har alternativ att bosätta sig i vargfria områden.
Man jagar varg men inte säl? Inte för att jag har något emot vargjakt men shiet.
Ang jakt på varg kan jag berätta en historia. För några år sedan sköt en bonde här en varg som hade rivit djur för honom(en varg som irrat sig långt söderut då alltså). Han satt och drack kaffe och såg vargen i hagen bland djuren. Han tog då älgstudsaren(ja älgstudsaren, det var inte direkt så att han skaffat geväret för vargens skull). Och så sköt han vargen. Den bonden hade inte direkt några marginaler att leva på(hans månadsinkomst var 8.000 tror jag) och de djur han hade var livsviktiga för honom, dessutom hur kul är det att ta rätt på 10(vargen dödar alltid fler djur än den behöver om den kan) djur som vargen dödat?
Tidningar och media ansåg att han i princip skulle skjutas. För att han försvarade sin egendom(hela familjens försörjning). Samma gäller för de samer i norrland som skjuter varg.
Någon här som sett filmen Varg? Jäkligt bra film tycker jag.
spoonchest
2010-01-09, 13:18
Hanne Kjöller skrev en vettig krönika i DN idag.
http://www.dn.se/opinion/signerat/varg-erbjud-kbt-1.1024096
...Massa dravel.
Återigen så utgår folk ifrån att vargjakten är till för att ställa sig in hos varghatare.
Återigen så utgår folk ifrån att vargjakten är till för att ställa sig in hos varghatare.
fast den här jakten verkar ju ha varit ett resultat av påtryckningar från diverse håll, jag menar att det inte är fråga om någon sorts viltvård eller skyddsjakt öht, sättet den jakten fick bedrivas på är under all kritik. Hur man än vänder och vrider på det är det idiotiskt att man fick skjuta djuren urskiljningslöst, (inklusive vargar med sändare även om det inte var rekommenderat att göra det.)
att skjuta bort ett föräldrapar med 4(?) ungvargar som inte lärt sig jaga fullt ut än måste vara det mest kontraproduktiva jag någonsin hört om i jaktsammanhang i detta landet. Dessa vargar kommer säkert gå på lätta byten, t.ex boskap.
Trapper Buzz
2010-01-09, 14:10
Tack för postandet av Kjöllers artikel.
Jag tycker dock att det var blekt skrivet.
Nya halmstrået hos vargkramarna är att man ska be folk flytta från de vargrika områdena. :Virro
Tillslut blir ju Sverige som Huzley's Du sköna nya värld med en enda invånare
kvar, Vilden (även kallad T. Buzz) som piskar sig på ryggen.
Hanne får skriva ihop något bättre, det där var lamt.
Jag blir mer vargfientlig av denhär debatten.
Undrar om inte vargen ska utrotas i Sverige igen.
Om vintrarna blir kallare kommer vi få stora problem. Sen tycker jag säljakten ska återupptas i Bottenhavet.
Österbottningarna hade en bra näring där.
Huvudproblemet är inte bara inaveln; vargarna är strda på andra sätt också, liksom alla rovdjur: det är just inga mänskor kvar i skogarna längre.
Han behöver lite bly kring öronen, gamle Gråben.
Tack för postandet av Kjöllers artikel.
Jag tycker dock att det var blekt skrivet.
Nya halmstrået hos vargkramarna är att man ska be folk flytta från de vargrika områdena. :Virro
Tillslut blir ju Sverige som Huzley's Du sköna nya värld med en enda invånare
kvar, Vilden (även kallad T. Buzz) som piskar sig på ryggen.
Hanne får skriva ihop något bättre, det där var lamt.
Jag blir mer vargfientlig av denhär debatten.
Undrar om inte vargen ska utrotas i Sverige igen.
Om vintrarna blir kallare kommer vi få stora problem. Sen tycker jag säljakten ska återupptas i Bottenhavet.
Österbottningarna hade en bra näring där.
Huvudproblemet är inte bara inaveln; vargarna är strda på andra sätt också, liksom alla rovdjur: det är just inga mänskor kvar i skogarna längre.
Han behöver lite bly kring öronen, gamle Gråben.
att ingjuta lite rädsla för folk hos vargen kan nog fylla sin funktion, men ska man jaga får man nog allt vara mer selektiv i jakten, annars skiter man i det berömda blå skåpet.
Trapper Buzz
2010-01-09, 14:14
Dom kunde ha pepprat runtomkring bestarna, men då skulle väl miljömobben gått loss.
Dom kunde ha pepprat runtomkring bestarna, men då skulle väl miljömobben gått loss.
Ja fy fan för folk som värnar om miljön! Om de bryr sig så mycket om världen kan de väl flytta dit då LOL! DE ÄR VÄRRE ÄN HITLER
Trapper Buzz
2010-01-09, 14:22
Nazzar är ofta extrema miljövänner. How come. Smaka på ordet biologismen.
Mycket elände började när människan tog bort sig som Skapelsens Krona.
En varg i en hage river flera av djuren, då den tänker sig att den ska kunna äta av kadavren en tid framöver. Så några vargar kan med lätthet döda så många djur att det blir katastrof för djurägaren, om denna inte har så många djur.
En varg i en hage river flera av djuren, då den tänker sig att den ska kunna äta av kadavren en tid framöver. Så några vargar kan med lätthet döda så många djur att det blir katastrof för djurägaren, om denna inte har så många djur.
ja, det är väl ingen som sagt annat? ett av problemet med denna vargjakt var att föräldradjur till ännu ej fullärda ungvargar sköts, vilket har visat sig kunna göra att de vargarna söker sig till t.ex boskap för lättare byten, på det sättet får ju jakten faktiskt effekten att vargen kommer ännu närmare bebyggelse.
Nitrometan
2010-01-09, 15:17
Hörde på rapport att veterinärerna som undersöker vargarna sa att minst sju av dem var skadskjutna (skjutna flera gånger med lite mellanrum).
I Östersjön har de börjat med skyddsjakt på säl igen nu när de börjar bli fler.
Ekarn: Om djurägaren inte kan skydda sina djur så kan han få tillstånd för skyddsjakt i efterhand. I många länder jagas de vargar som angriper tamdjur.
ja, det är väl ingen som sagt annat? ett av problemet med denna vargjakt var att föräldradjur till ännu ej fullärda ungvargar sköts, vilket har visat sig kunna göra att de vargarna söker sig till t.ex boskap för lättare byten, på det sättet får ju jakten faktiskt effekten att vargen kommer ännu närmare bebyggelse.
INAVLADe VARGHATARE OCH FÅRBÖNDER!!!!"1111one Brukar det låta. Ville förklara folks motiv.
En konstigare sak är att man inte jagar säl då det finns så jävla mycket.
Nitrometan
2010-01-09, 15:31
En konstigare sak är att man inte jagar säl då det finns så jävla mycket.
Var finns det så mycket säl och varför behöver de jagas?
Nitrometan
2010-01-09, 15:33
Nazzar är ofta extrema miljövänner. How come.
Inte härnere i söder.
Menar du att allt är sekulariseringens fel?
spoonchest
2010-01-09, 15:53
att ingjuta lite rädsla för folk hos vargen kan nog fylla sin funktion, men ska man jaga får man nog allt vara mer selektiv i jakten, annars skiter man i det berömda blå skåpet.
Om man ser till det det hela på längre sikt än de första jaktåren så kommer vargstammen återhämta sig ifrån att alfadjur har skjutits, och att ungvargar lämnnats föräldralösa.
Ja, de kommer söka sig närmare människan. Då är det också med större sannolikhet att det är dem som fälls nästa säsong.
Till en början tror jag detta kan komma att försvaga vargstammen, men i det långa loppet blir den nog friskare, större, och skyggare.
Så länge man har hårdare jakttryck på de mer inavlade områdena.
Detta var ett ogenomtänkt sätt att utföra jakten på. Även om man bortser ifrån vad "vargkramarna" säger.
Olika jaktdatum för de olika regionerna hade te.x varit en bra idé. Så om Dalarna sköt för många så hade värmland fått en mindre tilldelad, tillexempel.
Nitrometan
2010-01-09, 15:57
Detta var ett ogenomtänkt sätt att utföra jakten på. Även om man bortser ifrån vad "vargkramarna" säger.
Olika jaktdatum för de olika regionerna hade te.x varit en bra idé. Så om Dalarna sköt för många så hade värmland fått en mindre tilldelad, tillexempel.
Jag tycker att det verkade vara lite hysteri bland jägarna för att hinna skjuta de tilldelade vargarna. Säkert ville många få skjuta varg under den första jakten.
spoonchest
2010-01-09, 16:02
Jag tycker att det verkade vara lite hysteri bland jägarna för att hinna skjuta de tilldelade vargarna. Säkert ville många få skjuta varg under den första jakten.
Jepp. Och det är inte speciellt konstigt, eller hur?
Det är ju också en hobby att jaga.
Edit: Hela debatten har varit hysterisk. Det kommer att ge sig med åren.
Nitrometan
2010-01-09, 16:05
Jepp. Och det är inte speciellt konstigt, eller hur?
Nej, det är inte konstigt, men det ger "vargkramarna" en del uttalanden och filmklipp på nyheterna att ta som exempel på hur "de blodtörstiga vargjägarn bara vill ut och mörda vargar i skogen".
Det är lite onödigt att ge dem dessa godbitar.
spoonchest
2010-01-09, 16:14
Nej, det är inte konstigt, men det ger "vargkramarna" en del uttalanden och filmklipp på nyheterna att ta som exempel på hur "de blodtörstiga vargjägarn bara vill ut och mörda vargar i skogen".
Det är lite onödigt att ge dem dessa godbitar.
Om man te.x hade gett sig på ungvargar istället för deras föräldrar så hade "vargkramarna" huggit på detta istället.
Jag är rädd att ett mediadrev av den här klassen hade varit oundvikligt.
Nitrometan
2010-01-10, 14:25
Om man te.x hade gett sig på ungvargar istället för deras föräldrar så hade "vargkramarna" huggit på detta istället.
Tänk om man hade kunnat visa att man hade spårat och valt ut de "genetiskt svaga" vargarna och skjutit dem?
I Höör i Skåne sköt de alla vargarna som de hade i sin djurpark.
http://sydsvenskan.se/sverige/article618976/Vargar-rymde-ur-hagn-i-djurpark.html
Skånes djurpark utanför Höör har avlivat hela vargflocken, sedan flera vargar lyckats ta sig ut ur hägnet i går.
Först avlivades två hannar som rymt. När alfatiken lyckades ta sig ut uppstod oro bland de övriga vargarna och då fattades beslut att avliva samtliga.
– Det är en fruktansvärd sorg. Det är inte lätt att bygga upp en varggrupp. Det tar flera år. Men jag anser att vi har gjort helt rätt, säger Johan Lindström, djurförman på Skånes djurpark till TT.
Har för mig att de hade tolv vargar i sin flock.
Enligt Johan Lindström har de ännu inte tagit ställning till om parken ska skaffa nya vargar.
– Jag tycker att vi ska ha varg. Vi har ett uppdrag att visa upp varg, det står i våra stadgar. Men hur det ska se ut, det vet vi inte än.
TT: Är det något du tycker ni borde gjort annorlunda?
– Nej. Vi tycker att vi har handlat så rätt som man kunde i en fruktansvärt tragisk och pressad situation.
TT: Borde ni inte haft bättre staket runt varghägnet?
– Staketet är ombyggt 1996 och det är godkänt för varg. Men när de väl vill ut så sliter de något så fruktansvärt, så att de drar ut sina egna tänder. De har bara en sak i huvudet och det är att komma ut, säger Johan Lindström, djurförman på Skånes djurpark till TT
Det verkar vara svårt att hålla varg i hägn.
Djurrättsalliansen tycker inte att vargarna skulle ha dödats:
Enligt ett pressmeddelande kommer Djurrättsalliansen att polisanmäla händelsen och kräver samtidigt att djurparken ska stängas: "Att personalen på Skånes djurpark inte sett någon annan lösning på problemet än att döda vargarna visar på deras brist på kunskap om djur och deras enorma inkompetens", skriver Daniel Nyberg, talesperson för Djurrättsalliansen.
Deras pressmeddelande finns här:
http://www.djurrattsalliansen.se/inrikes/skanes-djurpark-anmalda-av-djurrattsalliansen.html
De kallar det en massaker.
På Skånes djurpark har i helgen 12 vargar dödats av personalen på djurparken efter att några eller alla individer rymt. Informationen är väldigt sparsam då man från Skånes djurparks sida försökt mörka hela situationen. Djurrättsalliansen kommer nu att polisanmäla händelsen. Redan 2006 försvann en vargunge spårlöst från Skånes djurpark och många vargexperter misstänkte att ungen ätits upp av sin egen flock efter att de mobbat ihjäl den. Personalen på djurparken säger själva att det inte funnits någon harmoni bland vargarna och att de mobbat varandra. Det är alltså sedan länge känt att vargarna inte fungerat bra i flocken och trots det har man inte åtgärdat problemen som existerat.
De tycker att man ska lägga ner Skånes djurpark.
- Vilda djur hör inte hemma i fångenskap. Här har vi ett fall där djur är inlåsta med individer de själva inte valt att vara inlåsta med på en begränsad yta. Det leder till beteenderubbningar och olika störningar. I det här fallet visste man att det redan förekom mobbing, att det saknades en bra struktur i varggruppen och att en unge ätits upp. Vi kräver att djurparken tar ansvar för sin inkompetens och lägger ned, säger Daniel Nyberg, talesperson för Djurrättsalliansen.
Nitrometan
2010-01-12, 13:45
Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) har obducerat de flesta av de skjutna vargarna. De verkar friska trots inavel.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/friska-vargar-trots-inavel-1.1025313
Att svenska vargar till stora delar är inavlade är vetenskapligt dokumenterat, liksom att sådant kan orsaka defekter på djuren. Hur släktskapen är mellan de nu skjutna vargarna återstår att se. DNA-prover tas på alla.
- Men de vargkroppar som hittills undersökts har varit i bra kondition med välutvecklad muskulatur. Inga sjukliga förändringar. Sedan återstår skelettundersökningar som görs av Naturhistoriska riksmuseet, och det är ju möjligt att de hittar något som vi inte ser med blotta ögat, säger veterinär Jonas Malmsten på SVA.
Innebär det att de sköt fel vargar?
Och idag skriver Jägarförbundets ordförande Torsten Mörner i SvD:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vargen-inget-hotat-gosedjur_4072737.svd
Under många år har förvaltningen av den växande vargstammen diskuterats. Landsbygdens folk; jägare, fäbod- och lantbrukare samt samer, har framfört starka krav på att få reglera vargstammen för att den inte ska fortsätta öka okontrollerat. De främsta argumenten har varit att minska de skador och problem vargen orsakar och förbättra livsvillkoren för de som bor i vargland och som håller vår landsbygd levande. Nu har regering och riksdag slagit in på en ny väg för rovdjurspolitiken. Genom ett demokratiskt riksdagsbeslut ska vi tillåta licensjakt på varg. Samtidigt görs insatser för att få in nytt blod från öst som förbättrar stammens genetiska status. Regering och riksdag hade aldrig fattat beslut om att inleda jakt på varg om inte gynnsam bevarandestatus kunnat garanteras. Jakten innebär således inte något hot mot en gynnsam bevarandestatus och den följer också EU:s regelverk.
De vilda djuren glorifieras och bilden av vargen som ett mysigt, problemfritt djur målas upp. Denna idyll stämmer naturligtvis inte med den verklighet som drabbar lantbrukaren när hon på morgonen går ner till fårhagen och hittar huvuddelen av sina får varg- dödade. Eller av jägaren som hittar sin jakthund, en familjemedlem, sliten i stycken av vargen.
Sköna argument, när tamhundar dödar fler får än varg per år och fler hundar skjuts av jägare (troligen av misstag) per år än vad som dödas av varg.
Att vargstammen ska förvaltas genom jakt är alla parter överens om, inklusive Världsnaturfonden, Naturskyddsföreningen och Rovdjursföreningen. Däremot finns det skilda meningar om när jakten borde inledas och hur den ska genomföras. Vi jägare har tillsammans med lantbrukare och samer drivit på för att förvaltningen ska börja nu. Den 2 januari i år inleddes licensjakten som resulterade i att 28 vargar fälldes på ett par dagar. Av landets närmare 300000 jägare registrerade sig 12000 hos Naturvårdsverket för att få jaga varg.
En uppskattning som Svenska Jägareförbundet gjort i efterhand visar att cirka 4500 jägare deltog i vargjakten som genomfördes på ett mycket bra sätt, tack vara noggranna förberedelser, god organisation, samarbete mellan jaktlagen samt bra snöförhållanden.
Fast de påstod att vargen var så svårjagad innan.
Trapper Buzz
2010-01-12, 13:55
Djurparksskandalen blev t o m odjuret Buzz upprörd över.
Vilken monumental inkompetens.
Tror jag kan rekommendera Järvzoo för dom som vill se harmoniska
djur som ändå befinner sig någonslags fångenskap.
Nitrometan
2010-01-12, 14:02
Hittade en trevlig sida som heter "Jakt & Jägare" från Jägarnas Riksförbund.
Där står bl.a. följande:
http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=409106&context=60321
Inte en enda gång har den intervjuande reportern frågat om det snabba förloppet kunnat bero på att det finns fler djur än vad som uppgivits av Naturvårdsverket.
Dessutom har Ann Dahlerus från Rovdjursföreningen fått sitta helt utan motpart och oemotsagd i TV spy galla över beslutet att decimera stammen på varg med runt fem procent.
Fast jag får 28 av 250 till 11%.
Att det använts ord som ”slakt” i samband med den blygsamma avskjutningen av varg av massmedias egen personal är också mycket anmärkningsvärt.
När en enda varg har dräpt 30 får på en enda gång har detta överhuvudtaget inte, eller sparsamt, uppmärksammats av pressen.
Även denna: http://www.jaktojagare.se/se/article.php?id=409147&context=60321
Misstron mot länsstyrelsen i Dalarna är stor bland jägarna i de norra delarna av länet. Därför tänker de göra en omfattande inventering av varg och lodjur i vinter när det finns nysnö.
– Vi tror inte på myndigheternas uppskattning av vargstammen här i norra Dalarna, säger Nisse Björklund, ordförande i Hansjö viltvårdsområde i Orsa.
Enligt Nisse Björklund har diskussioner inletts över gränserna för att kunna genomföra en stor inventering med hjälp av jägare utanför Orsa-området.
– När vi för några år sedan gjorde en liknande inventering i regi av Folkaktionen ny rovdjurspolitik hittade vi 47 vargar bara i de fyra nordligaste kommunerna. Då menade länsstyrelsen att det inte fanns så många vargar i hela Dalarna. Men nu vet vi ju hur fel de hade och vi hade rätt i vår inventering, kommenterar Nisse Björklund.
von huff
2010-01-12, 19:22
Synd tycker att man skall skita i att ha vargen i fångenskap men vilket djur skall man egentligen ha i fångenskap?Sorgligt att se de stora kattdjuren gå runt runt längs med burens väggar:(
Är det en "sund hobby" att skjuta ihjäl försvarslösa djur för nöjes skull? Att paddla kajak är en sund hobby, sportjakt är perverst.Är det sunt att döda djur bara för att man ska få njuta av smaken? För det är ju inte så att kött är något som är nödvändigt för att människan ska överleva.
För din njutning får djuret betala med sitt liv, sedan ifall det är jakt eller BBQ, what makes the difference?
Tyvärr äter stafh inte kött nu får du faktiskt sluta på riktigt, stafh ; )
von huff
2010-01-12, 20:56
Sportjakt är en annan grejj men den hobbyjakt som tusentals människor håller på med är sund.Finns folk som gärna äter hamburgare men hatar jakt, vilket är ganska svårt att förstå.
spoonchest
2010-01-12, 21:01
Tänk om man hade kunnat visa att man hade spårat och valt ut de "genetiskt svaga" vargarna och skjutit dem?
Hade inte varit praktiskt genomförbart. Men om det hade det, så hade nog jägarna gått på den linjen, dem med.
[/QUOTE]
Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) har obducerat de flesta av de skjutna vargarna. De verkar friska trots inavel.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/friska-vargar-trots-inavel-1.1025313
Innebär det att de sköt fel vargar?
Ja, men det var ju oundvikligt i det här fallet. Eftersom man inte avgjorde ner på individnivå hur friska gener vargen hade. Bara hur sjuk stammen var/är.
Och idag skriver Jägarförbundets ordförande Torsten Mörner i SvD:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vargen-inget-hotat-gosedjur_4072737.svd
Läste inte artikeln men av rubriken att döma så har han ju rätt. Vargen som art är långt ifrån hotad.
Fast de påstod att vargen var så svårjagad innan.
Jepp. Det ska den vara, men som många vet så är vargen i Sverige inte riktigt så skygg som den borde vara. En anledning är att den inte har jagats i Sverige på länge, och har ingen anledning att vara rädda. En annan är att förberedelserna inför vargjakten har varit ordentliga.
Samtidigt som jägarna hållit koll på vargarna i sina områden.
Det blir ändring på det om något år. Den kommer att bli skyggare. Likaså med inaveln, och antal rivna tamboskap, och att folk är "rädda" för vargen. Allt tack vare jakten.
Motorbreath
2010-01-12, 21:01
Sportjakt är en annan grejj men den hobbyjakt som tusentals människor håller på med är sund.Finns folk som gärna äter hamburgare men hatar jakt, vilket är ganska svårt att förstå.
+1
Helt obegripligt. Jag äter hellre ett djur som fått leva fritt än ett djur som plågats i fångenskap hela livet.
Jakt är inte sunt, det är sjukt. Enda acceptabla anledning är att jaga för överlevnad.
Trapper Buzz
2010-01-12, 21:08
Tycker ändå debatten är oändligt mycket sundare här än på de flesta andra ställen i världsvida webben.
Lite bly kring örona på vargarna så blir det ordning i skoga igen.
Vill du vara vargvän - gå mycket "i skog och mark".
Edit: Hela debatten har varit hysterisk. Det kommer att ge sig med åren.
Tvivlar starkt på att något politiskt parti vågar göra om denna jakt, man tappar på tok för många röster (med all rätt)
Trapper Buzz
2010-01-12, 21:11
Stadsbor har sjuka åsikter, kan man inte rätta sig efter.
Vi är ett bonde- och skogsfolk, om än intvingade i fågelholkar.
CrazyJoeDavola
2010-01-12, 21:52
Finns det alltså folk som är rädda för att gå ut i skogen för att de ska bli uppätna av ulven? Skulle själv vara mycket mer nervös över att plocka svamp i skåne och träffa på någon 200kg vildsvin, eller varför inte random björn eller älg. Nej släpp ut lite varg i skåne där det finns mycket läskiga vildsvin, så slipper jägarna smutsa ner stövlarna också.
kungconny
2010-01-12, 22:03
Jakt är inte sunt, det är sjukt. Enda acceptabla anledning är att jaga för överlevnad.
Man up ffs.. Vad i hela friden är sjukt med jakt? Det är något som människan alltid har gjort och är helt naturligt.
Är det synd om dem stackars älgarna/vargarna/whatever eller vad är grejen?
(hoppas du är vegetarian nu annars är du väldigt dubbelmoralisk)
Nitrometan
2010-01-12, 22:08
Tycker ändå debatten är oändligt mycket sundare här än på de flesta andra ställen i världsvida webben.
Faktiskt. Mer sansad. Det skulle man inte kunna tro.
Lite bly kring örona på vargarna så blir det ordning i skoga igen.
Det räcker väl att folk visar sig och för lite liv i skogen så flyttar gråben på sig?
Stadsbor har sjuka åsikter, kan man inte rätta sig efter.
Men i en demokrati får man rätta sig efter dem som är flest. Tokholmarna?
Synd tycker att man skall skita i att ha vargen i fångenskap men vilket djur skall man egentligen ha i fångenskap?Sorgligt att se de stora kattdjuren gå runt runt längs med burens väggar:(
+1. Sist jag var i en djurpark hade de lejon i burar på typ 5x5 meter. Det enda de gjorde var att gå runt och runt i sina egna spår dagen ut, exakt samma rörelsemönster hela tiden. Caged animal syndrome hter det visst, eller cage madness.
Är det sunt att döda djur bara för att man ska få njuta av smaken? För det är ju inte så att kött är något som är nödvändigt för att människan ska överleva.
För din njutning får djuret betala med sitt liv, sedan ifall det är jakt eller BBQ, what makes the difference?
Hint: titta i min signatur. :D
+1. Sist jag var i en djurpark hade de lejon i burar på typ 5x5 meter. Det enda de gjorde var att gå runt och runt i sina egna spår dagen ut, exakt samma rörelsemönster hela tiden. Caged animal syndrome hter det visst, eller cage madness.
Hint: titta i min signatur. :DAnser du att människor i Sverige som äter kött är perversa?
Anser du att människor i Sverige som äter kött är perversa?
Var tvungen att kolla upp en ordentlig definition på ordet pervers, och hittade "Såsom ordet vanligen används idag innehåller den ett underförstått moraliskt fördömande.". Jag tycker att det är etiskt förkastligt att äta kött under de former som det normalt äts idag i Sverige, så ja, jag tycker väl att de är perversa. Jag hade väl kanske inte valt det ordet själv dock.
spoonchest
2010-01-12, 22:27
Tyckte det var ordentligt påväg utför i början av tråden, om man nu kan uttrycka sig så.
Faktiskt. Mer sansad. Det skulle man inte kunna tro.
Att debatten har gått som den gått beror till stor del på att kultursverige kommer med någon sorts expertutlåtande, och gärna drar debatten till ytterligheter. De enda som hörs som svar i en sådan debatt blir ju också de som drar lika hårt åt andra hållet.
Men i en demokrati får man rätta sig efter dem som är flest. Tokholmarna?
Ja, går vi till folkomröstning om vargjaktens vara eller icke vara, så får vi väl finna oss i det. det är inget jag oroar mig för, dock.
;)
spoonchest
2010-01-12, 22:29
Var tvungen att kolla upp en ordentlig definition på ordet pervers, och hittade "Såsom ordet vanligen används idag innehåller den ett underförstått moraliskt fördömande.". Jag tycker att det är etiskt förkastligt att äta kött under de former som det normalt äts idag i Sverige, så ja, jag tycker väl att de är perversa. Jag hade väl kanske inte valt det ordet själv dock.
Nu ska det bli intressant att få veta vilka "former" av köttätande du tycker är perversa..*popcorn*
Nu ska det bli intressant att få veta vilka "former" av köttätande du tycker är perversa..*popcorn*
Blir nog lättare att nämna de former som jag inte tycker är "perversa". :D
Jag kan inte påstå att det är "fel" att äta djur om:
a) det är vilt, och sättet man dödar det på är lindrigare än döden det hade gått till mötes annars.
b) man föder upp djuren under lika bra eller bättre förhållanden som djuren hade levt under i sin naturliga miljö.
spoonchest
2010-01-12, 22:50
Blir nog lättare att nämna de former som jag inte tycker är "perversa". :D
Jag kan inte påstå att det är "fel" att äta djur om:
a) det är vilt, och sättet man dödar det på är lindrigare än döden det hade gått till mötes annars.
b) man föder upp djuren under lika bra eller bättre förhållanden som djuren hade levt under i sin naturliga miljö.
a)det finns antagligen ingen plågsammare död för djur än att dö i just vilt tillstånd.
Där är det ju antingen sjukdom, svält, eller kamp till döden som gäller.
b)Så om man genom uppfödning av djur utesluter risken att bli ihjälbiten av rovdjur. Utesluter risken att svälta ihjäl vid dåligt med bete.
Och därtill ger möjlighet till veterinärvård, då är man alltså safe?
a)det finns antagligen ingen plågsammare död för djur än att dö i just vilt tillstånd.
b)Så om man genom uppfödning av djur utesluter risken att bli ihjälbiten av rovdjur. Utesluter risken att svälta ihjäl vid dåligt med bete.
Och därtill ger möjlighet till veterinärvård, då är man alltså safe?
Det är inte bara döden man kan lida av. Personligen lever jag hellre fritt tills jag blir riven av en varg eller nåt under relativt smärtsamma förhållanden, än att leva hela mitt liv på en kvadratmeter betong för att sedan få en bult i pannan.
spoonchest
2010-01-12, 23:13
Det är inte bara döden man kan lida av. Personligen lever jag hellre fritt tills jag blir riven av en varg eller nåt under relativt smärtsamma förhållanden, än att leva hela mitt liv på en kvadratmeter betong för att sedan få en bult i pannan.
Nu kommer vi ifrån vargdisskusionen, men djur som lever i fritt tillstånd lever ett förbaskat tufft liv, de med.
Det är det inget snack om.
Dessutom, tror du att djur bär omkring på dessa existensiella reflektioner?
Dessutom, tror du att djur bär omkring på dessa existensiella reflektioner?
När blev psykiskt och fysiskt lidande samma sak som existensiella reflektioner? Prova själv att leva i en nerskitad betonglåda i några år, så får vi se hur bra du mår.
Det är mycket plågsammare och dö om du är livskraftig jämfört med om du är gammal/sjuk
Nu kommer vi ifrån vargdisskusionen, men djur som lever i fritt tillstånd lever ett förbaskat tufft liv, de med.
Det är det inget snack om.
De är anpassade för det.
Tänk på människan. Vi har förmodligen aldrig varit räddare än vad vi är idag, samtidigt som vi aldrig varit tryggare.
Det kan vara svårt för människor idag som varit utan naturliga fiender under så lång tid och förstå att det tillståndet är ok om man är van.
Eller varför inte ta exemplet med varg för att se hur sjukt det blir. Varg skadar INTE människor, ändå finns det människor som är rädda för vargen.
Det är mycket plågsammare och dö om du är livskraftig jämfört med om du är gammal/sjuk
Varför skulle det vara det?
Varför skulle det vara det?
Hur gammal är du?
Du kommer förstå när du blir äldre.
Som ung är man livrädd för att dö, man älskar vanligen livet. Det ändrar sig..
Hur gammal är du?
Du kommer förstå när du blir äldre.
Min mormor som är över 90 har varit rätt rejält orolig nu när hon blev sjuk. Smärtan verkar inte heller försvinna direkt.
....dessutom tror du verkligen djur filosoferar över livet och döden?
Min mormor som är över 90 har varit rätt rejält orolig nu när hon blev sjuk. Smärtan verkar inte heller försvinna direkt.
Orolig är man men inte i närheten av hur orolig hon hade varit om hon hade varit ung
....dessutom tror du verkligen djur filosoferar över livet och döden?
Nej och det är en stark orsak till att de hanterar det mycket bättre
spoonchest
2010-01-13, 07:32
När blev psykiskt och fysiskt lidande samma sak som existensiella reflektioner? Prova själv att leva i en nerskitad betonglåda i några år, så får vi se hur bra du mår.
Poängen är:
Tror du djur reflekterar över detta?
Kamma dig.
Poängen är:
Tror du djur reflekterar över detta?
Nej, vad spelar det för roll? Att de lider både psykiskt och fysiskt av ett sådant fångenskap är knappast någon hemlighet.
spoonchest
2010-01-13, 08:01
Nej, vad spelar det för roll? Att de lider både psykiskt och fysiskt av ett sådant fångenskap är knappast någon hemlighet.
Det verkar som om du tycker att det spelar roll eftersom du la fram det som om det fanns en sådan tankegång hos djur. Vilket det inte gör.
Ang. djurskötsel i övrigt, så lever inte boskapsdjur som regel i en betonglåda. Dessutom så finns det en tråd om det någonstans här på kolo.
Nitrometan
2010-01-13, 08:32
Nej. När man är ung är man odödlig och är sällan eller aldrig rädd för döden.
Den rädslan brukar öka med åldern.
von huff
2010-01-13, 08:41
Då hoppas jag att du ha sett hur det ser där du får ditt hamburgarkött ifrån.Nä jag håller med vi borde bara äta morötter härefter
Nitrometan
2010-01-13, 08:45
Det finns inget som stödjer att jakt skulle göra en grupp djur, t.ex. sveriges vargstam, friskare rent genetiskt. Variationen i djurens arvsmassa ökar ju inte för att man skjuter dem.
Sveriges ledande vargforskare är mycket kritiska till att miljöminister Andreas Carlgren motiverat årets vargjakt med vargarnas dåliga gener.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/inavel-hos-fa-av-de-skjutna-vargarna-1.1025971
I både debattartiklar och intervjuer har miljöminister Andreas Carlgren motiverat regeringens beslut att för första gången på nästan femtio år tillåta generell jakt på 27 vargar med att vargarna inte är genetiskt friska. Han har bland annat hävdat att den snabba tillväxten av genetiskt sjuka vargar riskerar att äventyra målet för hela rovdjurspolitiken.
Årets vargjakt är i stort sett avslutad. De döda vargarna har skickats till Statens veterinärmedicinska anstalt för analys.
– Det är friska och fina djur i stora drag, säger Carl Hård af Segerstad, enhetschef på SVA.
Men det stämmer inte alls med bilden att vargarna är sjuka, vilket skapar debatt.
– Carlgren har spritt den här missuppfattningen genom sitt snack om att byta ut sjuka vargar, säger Olof Liberg.
Tidigare studier har visat att ungefär 10 procent av vargarna bär på någon missbildning.
– Men den allvarligaste effekten är på reproduktionen. Valpkullarnas storlek och överlevnad har ett samband med inavelsgraden, säger Olof Liberg.
Hans Ellegren, professor i evolutionär biologi vid Uppsala universitet, har länge följt den svenska vargen. Inte heller han ser att inaveln bland vargarna är ett argument för jakt. Tvärtom minskar den genetiska variationen i stammen för varje djur som skjuts.
– Så länge stammen är så liten går det inte att vetenskapligt motivera jakt, säger Hans Ellegren.
Därför är forskarna eniga om att den viktigaste åtgärden för vargens framtid är att nya vargar flyttar in.
– Jakten är bara ett sätt att få en vidare acceptans av varg, säger Olof Liberg.
Enligt riksdagsbeslutet i höstas ska högst 20 vargar de kommande åren tillföras den svenska stammen. I första hand ska vargar som självmant vandrar in i Sverige i norr flyttas söderut. I andra hand kan det bli fråga om import av varg.
– Det svåra blir att få acceptans lokalt för att släppa nya vargar i ett område, säger Susanna Löfgren, ansvarig för viltförvaltningen på Naturvårdsverket.
Alltså är invandringen av nya vargar viktigare än att skjuta av dem vi redan har.
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=3366623
– Det ska vara en vargjakt som riktar sig mot dem som i första hand kan vara genetiskt sämre eller som inte är genetiskt friska, har miljöminister Andreas Carlgen tidigare sagt.
Men sådana direktiv om att välja ut vissa djur finns inte i Naturvårdsverkets villkor för vargjakten, det är i så fall en missuppfattning, säger Olof Liberg, forskare och samordnare i forskningsprogrammet Skandulv vid Lantbruksuniversitetet.
– Jakten har egentligen ingen betydelse för den genetiska statusen, jakten är nog till för att skapa utrymme och lokal acceptans för den viktiga åtgärden: nämligen att flytta in vargar, som också finns med i riksdagsbeslutet.
Så det är acceptansen lokalt som är huvudskälet till den här jakten som du ser det?
– Absolut, det är det som är skälet.
Det kan man ju tänka sig. Om de får jaga vargen så blir de inte lika negativa till att det flyttas in nya. Kanske.
Olof Liberg:
– Ja, i det vilda mäter vi tillexempel reproduktionen, vi mäter kullstorlekar, alltså hur många valpar det föds i kullarna. Där ser vi ett klart samband mellan inavelsnivån i de olika familjerna och hur stora valpkullarna är.
Vad kan det innebära på längre sikt?
– Att den här vargstammen inte kommer att vara livskraftig hur länge som helst. Än så länge är den det. Om reproduktionen fortsätter att sjunka i den här takten kommer vi tillslut till en punkt där det reproduceras för få vargar för att fylla luckorna efter dem som dör.
Nej. När man är ung är man odödlig och är sällan eller aldrig rädd för döden.
Den rädslan brukar öka med åldern.
Så om e ung person får cancer, då är den inte rädd för att dö?
Nitrometan
2010-01-13, 09:41
Så om e ung person får cancer, då är den inte rädd för att dö?
Jo, antagligen, men det är knappast normalfallet?
Och om djuren skulle få cancer så vet de inte om det och får således inte mer dödsångest än innan.
Nitrometan
2010-01-15, 09:08
Anders Bjärvall, fil dr i zoologi, som har arbetat med rovdjursfrågor på Naturvårdsverket skriver i DN: http://www.dn.se/opinion/debatt/forskare-ska-avliva-vargvalpar-pa-varen-1.1027023
Om att han tycker att det bästa sättet att jaga varg, med hänsyn till vargstammens utveckling och minimering av inavel, är att söka upp vargens lyor och avliva valparna på våren.
Med mitt förslag finns det dessutom ingen risk att föräldraparet dödas och att därmed ett antal föräldralösa halvvuxna vargar lämnas ensamma i skogen. Just detta verkar nu ha hänt i Gävleborgs län. Sådana valpar går en mycket oviss framtid till mötes och klarar bland annat inte att försvara det revir där de vuxit upp. Det vi nyligen såg i Skånes djurpark, när ledarhonan sköts och resten av flocken blev så ohanterlig att ledningen för parken bedömde att alla måste avlivas, visar på föräldradjurens stora betydelse.
Det går också att välja exakt vilka djur som ska tas bort, vilket blir mycket viktigt med tanke på den situation vi har. Den genetiska bakgrunden hos våra vargar är känd och mycket grovt kan man dela dem i två grupper. Den ena utgörs av avkomman till de tre vargar som låg bakom hela tillväxten under 80-talet och hos dem finns det defekter på grund av inavel. Den andra utgörs av vargar som fått anlag av de få djur som invandrat senare och lyckats delta i fortplantningen. Vargar ur denna denna senare grupp är och kommer att vara viktiga, kanske till och med avgörande för artens framtid i Sverige.
Slutligen kan man på detta sätt tillmötesgå ett viktigt krav i jaktlagstiftningen, nämligen att en decimering av detta slag måste ske under ”strängt kontrollerade förhållanden”. Ingen kan väl säga att det kravet var uppfyllt som jakten nu gick till. Och det torde aldrig kunna uppfyllas om tusentals jägare samtidigt ger sig ut för att skjuta några tiotal djur. Det bäddar för skadskjutningar och överskjutningar.
Mitt förslag går att genomföra så länge vi har forskning på varg med ett stort antal djur märkta med sändare. Som det är nu lokaliserar forskarna lyor på våren och det jag ser framför mig är att en liten grupp forskare förstärkt med en speciell veterinär besöker de lyor som valts ut och där avlivar de valpar som ska tas bort. Under strängt kontrollerade förhållanden!
Intressanta synpunkter.
Trapper Buzz
2010-01-15, 09:38
Läser också DN. fast jag tror inte Bjärvall läste etnologi, antropologi eller för den delen sociologi på väg till zoologexamen. Det finns ju en folkpsykologisk faktor här som är, som jag ser det, både faktor X, Y och Z. 1821 jagades vargen bort från (dåtida) Svenskens område för att först nu få återkomma (till de förklenade Svithiods-arvingarna). Varken folk eller varg är vana vid varandra. Experter är oftast bäst bakom skrivbord. Men jag hör vad han säger; kanske en kombination av stora tabberaset och snygga James Bond- eller Carl Hamilton-strypningar a la Bjärvall.
Huvudsaker och viktigast är dock att vargen aldrig känner sig trygg med människan eller börjar se små människor som lätta byten. Det är både A och O om vi ska fortsätta med bokstavtemat.
Nitrometan
2010-01-15, 09:43
Den folkliga acceptansen är viktig. Annars kommer tjuvjakten att öka. Såg att nån vargspårare uppskattade tjuvjakten till 20-25 djur per år.
Kanske man kan kombinera? Skyddsjakt, begränsad licensjakt (ska den ske vid spårsnö?) och "målstyrd (avseende genetik/inavel) jakt/avlivning"?
Trapper Buzz
2010-01-15, 10:02
Inte många är med mig i samernas perspektiv; men efter sjutton år av intimt samarbete med samebyar och andra mer eller mindre organiserade naturfolk med förstfödslorätt parallellt med norrlänningar och andra schatteringar i detta rike så förstår jag om en och annan brinner av och förhindrar dussintals avätna renar. Förr hade dom dygnetruntpass; men jag tror ingen idag heller kräver att man ska stå ute i minus fyrtio och passivt åse vargens kalasande på pensionen och barnens kommande välmåga etc.
Sen tror jag en och annan icke-samisk 'trapper' :) (inte jag - har ingen sån bösso) kanske pangar ner varg t ex i tamboskapsdominerande områden (relativt renskötselområdet).
Sist men inte minst tror jag tjuvjaktssiffran är kraftigt överdriven.
Med detta packar jag gymväskan..
Nitrometan
2010-01-15, 10:53
Förr hade dom dygnetruntpass; men jag tror ingen idag heller kräver att man ska stå ute i minus fyrtio och passivt åse vargens kalasande på pensionen och barnens kommande välmåga etc.
Fast nu är ju skyddsjakt tillåten.
Renar är svåra att skydda p.g.a. det sätt de hålls, där får man fundera på lösningar. Men när det gäller annan djurhållning så borde det gå att skydda djuren i Sverige när det går i andra länder.
Sen tror jag en och annan icke-samisk 'trapper' :) (inte jag - har ingen sån bösso) kanske pangar ner varg t ex i tamboskapsdominerande områden (relativt renskötselområdet).
Sist men inte minst tror jag tjuvjaktssiffran är kraftigt överdriven.
Möjligen. Många "varghatare" tror att "myndigheterna" ljuger om antalet vargar. Denna vargspårare, har tyvärr tappat namnet, baserade det på de skjutna vargar han hade hittat, avbrutna/försvunna spår och de radioförsedda vargar som har försvunnit (samt att de i några fall har hittat deras sändare).
von huff
2010-01-15, 11:16
Tjuvjaktssiffran är omöjlig att säga.Möjligtvis knäpper någon same eller bonde en varg som går på bakgården men annars tror jag att det är väldigt lugnt.Jag bor iofs på andra sidan potten och i södra delen av landet där jakt är mer regel än undantag och tjuvskytte är väldigt känsligt med tjuvjakt.En bekant knäppte en hackspett och närmaste granne bodde ca 800m från honom men de ringde polisen.Dessutom så är det inte så lätt att dölja om man skjuter större djur, finns alltid nån som råkar höra och kollar upp det.I Finland kostar det över 100 000 kronor att tjuvskjuta en älg och vargen tror jag att är ungefär lika mycket.
Nitrometan
2010-01-15, 13:15
Vargforskaren Olof Liberg tror att vargstammen kommer att öka i snabbare takt än hittills och därför kommer fler vargar att behöva skjutas nästa år (än vad de sköt iår).
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=3374000
– Det är väl sannolikt att det kommer att skjutas fler nästa år, säger viltforskaren Olof Liberg vid Sveriges Lantbruksuniversitet.
Varför är det sannolikt?
– Därför att den här högre tillväxttakten förmodligen är mer sannolik än den lägre.
Viltforskaren Olof Liberg bedömer alltså att den svenska vargstammen växer snabbare än de mer försiktiga beräkningarna som låg till grund för Naturvårdsverkets beslut om årets licensjakt på 27 vargar. Olof Liberg räknar med att det nästa år kan komma att handla om en jakt på runt 50 vargar.
Men Anders Bjärvall, som jag citerade ovan, håller inte med:
Anders Bjärvall, som tidigare ansvarade för rovdjursfrågor på Naturvårdsverket och som suttit i den stora rovdjursutredningen som kom för tio år sedan, är mycket kritisk mot Olof Libergs spekulerande.
– Han är ju forskare innerst inne, men står ju rätt långt ut på jägarnas sida.
Är han partisk menar du?
– Ja, det tycker jag att han är. Sådana uppgifter ska han ju inte föra fram i sin roll av forskare.
Anders Bjärvall påminner om att en livskraftig vargstam kräver 500 vargar i Sverige, att de 210 det nu talas om är ett etappmål. Ander Bjärvall anser också att det bästa sättet att leva upp till jaktlagstiftningens krav om att en decimering av vargstammen ska ske under "strängt kontrollerade förhållanden" är helt enkelt att döda vargvalpar i lyorna.
– Vi har ju sett nu att ett antal djur har blivit skadskjutna och även fått gå skadskjutna i upp till två dygn innan de har kunnat avlivas. En annan mycket stor vinst med att göra som jag föreslår är ju att man inte riskerar att lämna några vargkullar utan föräldrar. Det har alldeles uppenbart hänt i ett fall, uppe i Gävleborgs län.
De verkar inte vara riktigt överens.
Vargforskaren Olof Liberg blir upprörd över kritiken mot honom och tycker också att det är direkt fel att sluta jaga varg.
– Att ta ungar från gryten, då hanterar man vargarten som ohyra närmast. Det är sådant man gör med skadedjur som man vill bli av med. Däremot reguljär jakt, det är något man använder för att förvalta en naturresurs, kan man säga - precis som man gör med älg och rådjur och så vidare.
Vad säger du då om kritiken att du som forskare går jägarnas ärende i den här frågan?
– Ja, jag säger att det är oförskämt, svarar Olof Liberg.
Debatt med pajkastning via media?
Låter nästan som när Bobbo Krull i radion försökte hetsa kändisar mot varann. Ringde först till en och påstod nåt, sen till den andre och så upprepade han det ett par varv tills de var riktigt arga. ;)
Nitrometan
2010-01-20, 13:13
Jägarna tror att vargarna har blivit skyggare av jakten. Mest för att de inte hittar och kan skjuta den sista.
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=57701&a=Vargar%20kan%20ha%20blivit%20skygga
En varg återstår att skjuta under årets licensjakt. Flera jägare som deltagit i jakten menar att vargarna blivit skyggare.
Det är Sveriges Radio Örebro som rapporterar att jägare i Örebro län menar att djuren blivit skyggare.
Fast vargforskare tror inte att det är så.
Vargforskaren Håkan Sand på Grimsö viltforskningsstation menar att det inte är troligt att jakten ger effekten att djuren blir skyggare.
spoonchest
2010-01-20, 13:21
Jägarna tror att vargarna har blivit skyggare av jakten. Mest för att de inte hittar och kan skjuta den sista.
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=57701&a=Vargar%20kan%20ha%20blivit%20skygga
Fast vargforskare tror inte att det är så.
Wuut?
Forskare inom det här området verkar ju vara skrämmande enkelspåriga.
ett par posts upp som du gjorde Nitro så citerade du en forskare:
"Hans Ellegren, professor i evolutionär biologi vid Uppsala universitet, har länge följt den svenska vargen. Inte heller han ser att inaveln bland vargarna är ett argument för jakt. Tvärtom minskar den genetiska variationen i stammen för varje djur som skjuts.
Därför är forskarna eniga om att den viktigaste åtgärden för vargens framtid är att nya vargar flyttar in."
Är det bara jag som ser motsägelsen här?
Nitrometan
2010-01-20, 13:23
Är det bara jag som ser motsägelsen här?
Vad för motsägelse?
Om man dödar vargar kan inte den genetiska variationen öka. Men om man tar in nya vargar så ökar den.
spoonchest
2010-01-20, 13:34
Vad för motsägelse?
Om man dödar vargar kan inte den genetiska variationen öka. Men om man tar in nya vargar så ökar den.
De verkar inte lägga ihop ett och ett här. Det ena leder till det andra.
Nitrometan
2010-01-20, 13:41
De verkar inte lägga ihop ett och ett här. Det ena leder till det andra.
Skjuta vargar -> mindre genetisk variation
Nya vargar kommer in till Sverige -> ökad genetisk variation
Det är väl ingen som har sagt nåt annat? Utom miljöministern då.
pragmatist
2010-01-20, 14:16
Fast om man nu har spikat att man ska ha c:a 200 vargar i Sverige så blir det ju ganska knepigt att få till någon genetisk variation om man inte skjuter av några av de som redan finns.
Nitrometan
2010-01-20, 14:22
Fast om man nu har spikat att man ska ha c:a 200 vargar i Sverige så blir det ju ganska knepigt att få till någon genetisk variation om man inte skjuter av några av de som redan finns.
Självklart. Nånstans kring 210-250 har väl regeringen sagt. Och ska det bli nån variation får man väl skjuta bort några och släppa in några nya. För att sen hålla stammen på den nivå man vill.
Men själva dödandet av vargar leder inte till att den genetiska variationen ökar.
Dock tror jag att jakt kan leda till att acceptansen för varg ökar.
spoonchest
2010-01-20, 16:54
Skjuta vargar -> Nya vargar kommer in till Sverige -> ökad genetisk variation
Nitrometan
2010-01-21, 11:05
Skjuta vargar -> Nya vargar kommer in till Sverige -> ökad genetisk variation
Varför skulle det komma vargar till Sverige för att man skjuter dem vi har?
Om samerna är duktiga på sin skyddsjakt för att skydda sina renar så lär det ju inte smita förbi nån varg över finska gränsen iaf.
Nitrometan
2010-01-27, 17:02
Ytterligare ett debattinlägg i DN idag.
”Sveriges vargstam kan inte skjutas till bättre hälsa”
http://www.dn.se/opinion/debatt/sveriges-vargstam-kan-inte-skjutas-till-battre-halsa-1.1034016
Ingressen:
Jakten har försatt den inavelsskadade svenska vargstammen i ett ännu sämre läge. Sverige har inlett det biologiska mångfaldsåret 2010 på ett synnerligen pinsamt sätt. Under vargjakten kan genetiskt viktiga individer ha skjutits. Risken är stor att ytterligare inavelsskador upptäcks framgent. Information som finns i det unika stamträdet över de vilda vargarnas släktskap har över huvud taget inte använts av ansvariga myndigheter - kunskap som kostat miljonbelopp i skattemedel att ta fram. Vargjakten illustrerar på ett slående sätt brister i svensk naturvård. Det råder en närmast total avsaknad av långsiktighet och koppling till det vetenskapliga kunskapsläget, skriver åtta forskare vid Stockholms universitet.
Jakten har bedrivits på ett sätt som riskerar att genetiskt viktiga individer skjutits. Vargar som bär på gener från de två invandrande varghanar som för första gången på 18 år lyckats tillföra stammen friskt genetiskt material, kan ha dödats i jakten. Den information som skulle kunna erhållas ur det unika stamträdet över de vilda svenska vargarnas släktskap har över huvud taget inte använts av ansvariga myndigheter. Det är kunskap som kostat miljonbelopp av skattemedel att ta fram.
Deras argument verkar bra underbyggda. De som är intresserade uppmanas att läsa artikeln.
Den är skriven av:
Forskare vid Zoologiska institutionen
Stockholms universitet:
Linda Laikre docent populationsgenetik
Sven Jakobsson fil dr etologi
Nils Ryman professor populationsgenetik
Cecilia Kullberg docent etologi
Lena Larsson fil dr populationsgenetik
Tommy Radesäter professor etologi
Birgitta Tullberg professor ekologi
Christer Wiklund professor ekologi
Trapper Buzz
2010-01-27, 17:06
Den här delen är tyvärr alldeles för välbekant:
Den information som skulle kunna erhållas ur det unika stamträdet över de vilda svenska vargarnas släktskap har över huvud taget inte använts av ansvariga myndigheter. Det är kunskap som kostat miljonbelopp av skattemedel att ta fram.
Nitrometan
2010-01-27, 17:14
Den här delen är tyvärr alldeles för välbekant:
Den information som skulle kunna erhållas ur det unika stamträdet över de vilda svenska vargarnas släktskap har över huvud taget inte använts av ansvariga myndigheter. Det är kunskap som kostat miljonbelopp av skattemedel att ta fram.
Japp. Alltför vanligt.
Jakten, vargstammen, hela arbetet skulle ha kunnat skötts mycket bättre.
Nitrometan
2010-01-28, 10:06
Även i dagens DN skriver de om vargjakten (fast rubriken på artikeln är felstavad).
http://www.dn.se/nyheter/sverige/forskar-visar-vargstammen-for-liten-1.1034753
Det är Jannikke Räikkönen, zoolog och benpatolog vid Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm som tillsammans med tre amerikanska forskare har studerat en isolerad vargstam på ön Isle Royale i Lake Superior i USA. En vargstam som har använts i den svenska debatten som ett exempel på hur en relativt liten grupp djur, som härstammar från några få individer, trots allt inte visat några sjukliga problem på grund av inavel.
Detta ifrågasätts nu starkt av forskarna som har undersökt förekomsten av skelettsjukdomar hos samtliga vargar på ön mellan åren 1964 och 2007. De siffrorna visar att en liten vargstam med ett fåtal ursprungsföräldrar kan drabbas svårt av genetiska sjukdomar.
- De resultat som vi har fått fram visar att 58 procent av vargarna på Isle Royale hade medfödda förändringar i skelettet och totalt 33 procent hade drabbats av skadliga förändringar, säger Jannikke Räikkönen till DN.se.
Mina fetstilningar.
Där kan man se hur skadlig inaveln är.
När den första svenska Rovdjursutredningen publicerade resultatet av sitt arbete 2000 föreslog man att ettappmålet för den svenska vargstammen skulle uppgå till 200 individer och hänvisade då till forskaren David Mech: ”David Mechs uppfattning är att den skandinaviska vargstammen är livskraftig även i ett längre perspektiv. Den växer och han jämför den bland annat med stammen på den nordamerikanska ön Isle Royale som med ett par som bas vuxit och överlevt i 50 år,” skrev utredarna.
Uppgifterna, som nu ifrågasätts, har använts av myndigheter i såväl Sverige som USA för att visa att också en liten vargstam kan klara sig utan genetiskt överförda sjukdomar. Rovdjursutredningen valde också att frångå resultatet från den forskargrupp man anlitade, som förordade 500 svenska vargar för att undvika inavel, och istället lägga sig på 200, en betydligt lägre siffra.
I en intervju med nyhetsbyrån UPI förra året sa en annan av forskarna bakom den kritiska rapporten, John Vucetich vid Michigans teknologiska universitet, att de uppgifter teamet hade fått fram visade att vargarna drabbats av genetiska sjukdomar på grund av inavel.
Hoppas att det i framtiden fattas bra beslut om hur vargen ska hanteras i Sverige.
Trapper Buzz
2010-01-28, 10:43
Undrar om inte Norge, Finland, Sverige måste ta detta här tillsammans!
Sametingen bör också ha representation där, alternativt Nordiska Samerådet.
T o m skulle Ryssland finnas med i diskussionerna.
Det vi har problem med norröver nu på sistone är ju att rovdjurspopulationerna kryper närmare städerna och kusten. Kan ju inte vara optimalt för varg och björn och ränna runt efter E4 och runt sommarstugeområden osv.
Nitrometan
2010-01-28, 10:52
Undrar om inte Norge, Finland, Sverige måste ta detta här tillsammans!
Sametingen bör också ha representation där, alternativt Nordiska Samerådet.
Det vore nog klokt.
Fast denna fråga verkar sällan präglas av klokskap.
Nitrometan
2010-01-29, 09:30
Jaktbrott misstänks i Örebro län, en varg för mycket skjuten.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/overskjutning-av-varg-igen-1.1035405
Dels kan jägarna inte räkna. De var i samma jaktlag, en varg återstod att skjuta och de sköt två.
Dessutom verkar de ha skadskjutit båda. Vad är det för jägare?
– Den sista vargen som fick fällas har jagats vid flera tillfällen. I dag påsköts först en varg som påträffades död – sen en till. Den är förmodligen skadad och måste avlivas, säger Johanna Månsson Wikland vid länsstyrelsen i Örebro.
Jägarna som sköt de båda vargarna tillhörde samma jaktlag, varför kommunikationen inte borde ha varit något större problem. Trots det påsköts alltså en varg för mycket.
Torbjörn Carlson, informationschef vid polismyndigheten i Örebro län, bekräftar det inträffade och har nu inlett en förundersökning om jaktbrott.
– Vi har massor av frågor att ställa. Vilka ska eventuellt ställas till svars för det här?
Han menar att alla jaktledare har ett stort ansvar. Ännu större blir det om jakten är kvoterad och bara ett djur återstår.
– Man måste ha solklara rutiner på hur samband mellan skyttar ska fungera. Det får inte finnas minsta tvekan. Meddelande om eldupphör ska spridas blixtsnabb till övriga skyttar. Med dagens teknik är det här inte något problem.
Igår sa miljöminister Andreas Carlgren att vargar ska flyttas in i Sverige.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/tjugo-vargar-ska-tillforas-den-svenska-stammen-1.1034937
Miljöministern konstaterade att den växande svenska vargstammen måste stärkas genom tre olika åtgärder för att inte utarmas genetiskt.
- Vi hittar fel på skelettet, hjärtfel och reproduktionsfel hos var tionde varg, sa Carlgren som sedan nämnde tre punkter som ska ge den svenska vargstammen nytillskott:
Vargar ska slussa ned genom renbetesområdet.
Vargar ska flyttas inom Sverige.
Vargar kan komma att flyttas in från andra länder.
Målet är att högst tjugo vargar, fram till 2014, utifrån ska flyttas in i den svenska stammen. En siffra som kan komma att väcka debatt på de platser i landet där vargarna ska placeras. Andreas Carlgren var mycket noga med att poängtera att besluten om var vargarna ska placeras ska göras tillsammans med dem som påverkas.
Miljöminister Andreas Carlgren konstaterade också att den svenska vargstammen är starkt inavlad och att den växer mycket fort men konstaterade också att den svenska stammen ska vara större än 200 vargar. Hur många det ska vara kommer regeringen att ge besked om först sommaren 2012.
Han duckar frågan som de oroliga i "vargtrakter" vill ha svar på.
- Tillväxten har lett till att konflikten mellan människa och varg har ökat och att acceptansen för varg har minskat. Vargjakten är nödvändig för att få de personer som bor i vargrika områden ska acceptera vargarna. Utan den hade vi inte kunnat få förståelse för att vi vill plantera in nya vargar.
Vad säger han här? För att folk ska acceptera varg måste de få döda den?
En död varg är en bra varg?
I dag finns omkring 270 vargar i Sverige enligt jordbruksdepartementet.
Jakten kommer att riktas in mot vargar och områden där stammen är som mest inavlad och viktiga individer ska undantas från jakt, sa Carlgren.
Hur har han tänkt sig det? Hittills har de inte tagit vara på den kunskap som finns och årets jakt var ju bara "skjut 27 vargar", inte nåt utpekande av revir eller individer.
spoonchest
2010-01-29, 12:41
Vad säger han här? För att folk ska acceptera varg måste de få döda den?
En död varg är en bra varg?
Har inte vi kommit fram till att en beskjuten vargstam är en skygg vargstam?
Därav den ökade acceptansen.
Nitrometan
2010-01-29, 12:57
Har inte vi kommit fram till att en beskjuten vargstam är en skygg vargstam?
Därav den ökade acceptansen.
Det är bara en hypotes. Ingen har lyckats leda den i bevis. Det finns flera faktorer som påverkar vargens beteende och att just beskjutning skulle vara avgörande för att vargarna blir skygga finns det inga belägg för.
Trapper Buzz
2010-01-29, 14:11
Nu klev du välan upp på fel sida, Nitrometan? :)
Hur ska man annars uppnå respekten för människan?
Sätta upp musikanläggningar i skogarna och cranka Tomas Ledin?
Hypotesen om en rejäl salva påverkandes vargens beteende till det mer skyggare är väl ungefär lika stark som om man säger att M Flick var misstänkt för att ha skjutit ner X antal tjejer i Falun den fatala junikvällen 1994.
Nitrometan
2010-02-09, 22:42
Hypotesen om en rejäl salva påverkandes vargens beteende till det mer skyggare är väl ungefär lika stark som om man säger att M Flick var misstänkt för att ha skjutit ner X antal tjejer i Falun den fatala junikvällen 1994.
En skjuten varg dör (iaf om jägaren skjuter ordentligt) och blir inte skyggare. En varg som inte blir skjuten på, det bara smäller, varför skulle den bli skyggare av det? Jo, den springer till skogs just den gången, men två dar senare?
Folk i skogen aktar sig vargen för, men varför ska de skjuta mot den?
Nu misstänks det att en varg har tjuvskjutits i Värmland.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/varg-tjuvskjuten-i-varmland-1.1042507
Blod, pälsrester och spillning på och under snön i närheten av Höljes i Värmland gör att polisen misstänker att en varg har tjuvskjutits, uppger lokala medier.
Polisen har inlett en förundersökning om grovt jaktbrott. Någon vargkropp har hittills inte hittats.
Upptäckten gjordes i måndags, då även skoterspår påträffades i området.
http://nwt.se/torsby/article657395.ece
Polisens teori är att någon har skjutit vargen, försökt att dölja spåren, och sedan fraktat i väg vargkroppen med ett fordon.
En förundersökning om grovt jaktbrott har inletts.
Händelsen inträffar en dryg månad efter att den första licensjakten på varg på 45 år avslutats.
– Det är väldigt tråkigt när den allmänna jakten har påbörjats, säger Lars Furuholm, rovdjursansvarig på länsstyrelsen.
– Det är ett bevis för att tjuvjakt pågår. Det är många som inte vill tro på det.
Nu ska det skjutas lodjur också.
spoonchest
2010-02-10, 01:24
Hur ska man annars uppnå respekten för människan?
Sätta upp musikanläggningar i skogarna och cranka Tomas Ledin?
Det låter som århundradets motsägelse att försöka uppnå respekt med att spela Tomas Ledin.
Inte nog med det. Antalet vargattacker kommer då bli så många att man rentav skulle kunna tro att de var organiserade.
Nitrometan
2010-02-10, 07:33
Nu ska det skjutas lodjur också.
Ja, det har de gjort i flera år. Däremot verkar det som om de äntligen ska förbjuda att fånga lodjur i fälla.
Nitrometan
2010-02-16, 13:03
Nordanstig ska bli vargfritt.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/nordanstig-ska-hallas-vargfri-1.1046216
Nordanstigs kommunfullmäktige beslutade på måndagen att man ska bli landets första officiellt vargfria kommun.
Grattis Nordanstig. *screwy*
Det finns inga kända vargrevir i Nordanstig i Hälsinland och man har aldrig haft problem med vargar som korsat länsgränsen och gjort räder mot boskap i kommunen. Sven-Erik Sjölund tycker, detta till trots, att beslutet var rätt att ta.
– Ofta är det inte förrän man står inför fullbordat faktum som man inser problematiken. Ett eller flera revir i Nordanstig skulle vara negativt.
Kommunpolitikern Stefan Haglund (FP) är mycket kritisk till kommunfullmäktiges beslut som han kallar befängt.
– Det här är för det första ingen fråga för kommunen. Det är länsstyrelsen och viltförvaltningsdelegationen som fattar beslut om det här. Det är som att vi i Sverige skulle börja fatta beslut om Norges utrikespolitik, säger Stefan Haglund.
Haglund menar att motionen innehåller en massa fördomar då Sven-Erik Sjölund skriver att vargen kan vara farlig för små barn.
Vad finns det för grund till beslutet? Nordanstig har ju aldrig haft problem med varg?
– Jag vet inte riktigt. Men jag får känslan av att det är ett sätt att vinna röster inför valet, få jägarna och vissa bönder med sig, säger Stefan Haglund.
Kunde Svartlien bli bjärnfritt så...
Det kan vara spännande med kommunpolitik ibland.
spoonchest
2010-02-16, 14:49
Nordanstig ska bli vargfritt.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/nordanstig-ska-hallas-vargfri-1.1046216
Grattis Nordanstig. *screwy*
Kunde Svartlien bli bjärnfritt så...
Det kan vara spännande med kommunpolitik ibland.
Eftersom det inte finns några vargproblem(eller vargar?) i Nordanstig, så är röstfiskeriet med detta låtsasbeslut ganska genomskinligt.
När ska man lova att bli en zombiefri kommun, måntro?
Trapper Buzz
2010-02-16, 16:52
Ledin skulle ju verka avskräckande; men du kan ha rätt , Spoonchest: det kan bli kontraproduktivt.
Lon har skjutits i århundraden och dom är j*kligt många nu: och har så varit sedan ca 1990... vi har just nu ett fall med en lo som har "bitit" sig fast i vår stads tätort.
Det ska vara lagom av allting.
Nordanstig är en hillbillykommun och dom skäms inte för det.
Tycker generellt att det är bra att folk som bor på en ort bestämmer hur det ska vara där. Men i detta fall torde vargen, lon, järven och björn (tillika bjärven och bjärn) flytta till östra Ljusdals och södra Ånges samt sydvästra Sundsvalls kommun istället. Ont om svedjefinnar som pepprar på dom nuförtiden...
Nitrometan
2010-02-17, 14:58
Vi har t.o.m. lo i skogarna härnere. Dock verkar de inte ställa till med så mycket problem.
Till skillnad från vildsvinen... *gah!*
spoonchest
2010-02-17, 15:08
Vi har t.o.m. lo i skogarna härnere. Dock verkar de inte ställa till med så mycket problem.
Till skillnad från vildsvinen... *gah!*
Vildsvinen är fantastiskt duktiga på att förstöra skördar för bönderna. Jakt är nog ett bra sätt att minska svinens framfart, men det går ju också att stödutfodra på väl valda platser så de håller sig undan ifrån grödorna åtminstone.
Nitrometan
2010-02-17, 15:14
Vildsvinen är fantastiskt duktiga på att förstöra skördar för bönderna.
Skördar, skogsplanteringar, trädgårdar, golfbanor - det finns ingen ände på det.
De är svårjagade också. Men visst skulle jakttrycket på dem behöva öka.
spoonchest
2010-02-17, 15:19
Vissa jägare får ju tillochmed jaga med mörkersikte för att kunna komma åt dem.
Nitrometan
2010-02-17, 15:27
Vissa jägare får ju tillochmed jaga med mörkersikte för att kunna komma åt dem.
Åtel, mörkersikte, lampa, fälla... Många metoder är tillåtna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.