Logga in

Visa fullständig version : Triggerhappy svensker starter miljøåret med å slakte ned ulv

Sidor : 1 [2]

Trapper Buzz
2010-02-17, 17:55
Med risk för att verka vara en mjukbralla får jag nog säga, efter Nitrometans "anekdotiska" lilla empiriuppgift om lo i hans skogar, att den "svenska" lostammen ser ut att vara i ett ganska harmoniskt skick. Behöver nog mest tuktas i kanterna, när dom springer in i städerna samt hållas efter inom renskötselområdet.
Kul att lo finns ända där nere.
Hoppas ni får bukt med vildsvinen.. Oj! Nu vart jag hungrig..
Tänk en vildsvinsstek på bordet... *drool*

Nitrometan
2010-02-18, 08:48
Tror inte att lon är nåt egentligt problem. Kanske i renbetesland, och nån enstaka gång i bostadsområden. Nån gång tar de ett får eller så. Men det finns ju skyddsjakt. Även licensjakt på lo de senaste åren.

Hoppas ni får bukt med vildsvinen.. Oj! Nu vart jag hungrig..
Tänk en vildsvinsstek på bordet... *drool*
Vildsvinskött är gott. Jag blev bjuden på julskinka av vildsvin i julas. Har även grillat revben av vildsvin i skogen för inte så länge sen.

Nitrometan
2010-02-27, 10:33
Hörde förresten en rätt rolig sak. Mongoliets ambassadör ville hjälpa Sverige med problemet med inavlade vargar.

I Mongoliet har de problem med att deras renar är inavlade. Men de har gott om varg.

Han hade ett förslag om att byta. 1000 renar mot 1000 vargar. Det kan väl vara ett bra byte?

Nitrometan
2010-03-04, 08:27
Nu säger miljöministern att om inte inplanteringen av varg fungerar så får jägarna inte skjuta varg mer.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/carlgren-hotar-dra-in-vargjakt_4369701.svd

Om inte inflyttningen av nya vargar till Sverige fungerar kommer vargjakten att dras in. Miljöminister Andreas Carlgren skärper tonen mot jägare som inte vill acceptera vargflytt.

–Vi har jakten för att öka acceptansen för varg. Om den inte ökar så är det inte möjligt att långsiktigt ha jakt. Det går inte att glädjas över jakten och samtidigt sabotera riksdagens mål att få in nya friska vargar. De hänger ihop, säger Andreas Carlgren.

Idag ger regeringen i uppdrag till Jordbruksverket, Naturvårdsverket och Statens veterinär- medicinska anstalt att börja förbereda flytt av varg från den östliga stammen till Sverige. De ska bland annat föreslå vilken population det kan vara lämpligt att hämta varg ifrån, vilka lagändringar som krävs och vilka veterinärmedicinska analyser som måste göras för att inte oönskade sjukdomar och parasiter sprids.

Upp till 20 vargar med östligt ursprung ska flyttas hit inom fem år.

Den mest brännande delen av uppdraget är att föreslå lämpliga områden för utsättning av vargen, både från biologisk och ”socioekonomisk” synpunkt, det vill säga platser på landsbygden där invånarna accepterar nya vargar.

Eftersom det måste finnas en chans för den inflyttade vargen att hitta en partner och fortplanta sig blir det troligen i områden som redan har vargflockar. Strategin kompliceras av att opinionsmätningar visar att människor som lever nära vargar är mer negativa.

Intressant. Han tar tag i den biten också.

Det här blir intressant att följa.

Nitrometan
2010-03-12, 09:40
En vargdödad i Alaska. Troligen första attacken på en människa i USA på 50 år.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/larare-dodad-av-vargar-i-alaska_4412187.svd

Den dödliga attacken kan vara den första i USA på över 50 år. Attackerande vilda vargar är extremt ovanligt. Endast en handfull attacker har skett det senaste decenniet och då främst i Kanada och Ryssland.

Snöskoteråkare hittade hennes svårt lemlästade kropp i en blodpöl med vargspår i snön. Enligt delstatens rättsläkare var dödsorsaken åtskilliga skador orsakade av djurangrepp.

Lokalbefolkningen i Chignik Lake har uttryckt oro över att vargar setts i området, uppger Alaskas ridande polis.
Klart att de blir rädda. Dessa vargar har bevisligen attackerat en människa.

spoonchest
2010-03-21, 14:08
http://nwt.se/article673774.ece

VÄRMLAND: Färsk statistik från Viltskadecenter
Vargarna dödar och skadar allt fler får och andra tamdjur i Sverige. För ett par år sedan attackerades 150 får av varg. 2009 attackerade varg 493 får och andra tamdjur.
Det framgår av färsk statistik från Viltskadecenter.
I Värmland dödades 51 får förra året av varg. Tre får skadades och åtta saknades efter vargattack.

I Västra Götaland tog vargen på samma sätt 73 får, men värst utsatt är Dalarna där vargen tog 90 får.

Lodjuren är ett mindre problem för djurägarna i Värmland. Förra året tog lodjur bara två får i länet och skadade ett. i Dalarna tog lodjuren däremot 24 får och två nötkreatur. I Västra Götaland dödade lodjur 15 får.

Rovdjuren angriper som bekant också hundar, Värmland och Dalarna är värst utsatta, med 16 dödade, skadade eller saknade hundar per län.

I Värmland skadade lodjur sex hundar. Varg dödade fem hundar och skadade fyra. En kungsörn dödade också en hund.

i Dalarna dödades en hund av en björn, och björn skadade två hundar. En hund dödades av ett lodjur och ett lodjur skadade en hund. Åtta hundar dödades av varg och tre skadades.

Totalt angreps 70 hundar av olika rovdjur i hela landet, varav 46 var varg.

Ersättningen för rovdjursangripna hundar har stigit snabbt på senare år och är nu uppe i nästan 700 000 kronor.

von huff
2010-03-21, 15:04
Var förresten an lärare i USa som blev död av vargar för kanske 3-5 veckor sen

saab900
2010-03-21, 15:21
http://nwt.se/article673774.ece

Det kanske är dags för bönderna att göra slag i saken och söka bidrag för vargsäkra stängsel. Förr i tiden fanns det mer varg än nu, men då satt man vakt, och hade vakthundar. Nu för tiden går bonden och lägger sig och förväntar sig att vargen ska låta bli hans meterhöga fårstängsel. Om inte ska samhället tillåta honom att skjuta den vilde besten som utövar sitt naturliga beteende. Tänk om folk var tvungna att avliva sina katter som inte skiter på anvisad plats utomhus?

Nitrometan
2010-03-23, 14:36
Det finns ju några alternativ för att skydda sina djur

"rätt" typ av hund som vaktar fåren, funkar i många länder
rejäla stängsel
ta in djuren på natten, det gör de i flera länder
skjut alla vargar inom 25 km från en bonde som har tamdjur

Nitrometan
2010-03-23, 14:38
En vargdödad i Alaska. Troligen första attacken på en människa i USA på 50 år.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/larare-dodad-av-vargar-i-alaska_4412187.svd

Den dödliga attacken kan vara den första i USA på över 50 år. Attackerande vilda vargar är extremt ovanligt. Endast en handfull attacker har skett det senaste decenniet och då främst i Kanada och Ryssland.

Snöskoteråkare hittade hennes svårt lemlästade kropp i en blodpöl med vargspår i snön. Enligt delstatens rättsläkare var dödsorsaken åtskilliga skador orsakade av djurangrepp.

Lokalbefolkningen i Chignik Lake har uttryckt oro över att vargar setts i området, uppger Alaskas ridande polis.

Klart att de blir rädda. Dessa vargar har bevisligen attackerat en människa.

Var förresten an lärare i USa som blev död av vargar för kanske 3-5 veckor sen

Japp. Ungefär två poster över din.

Nitrometan
2010-04-08, 07:40
Ytterligare inlägg i vargpopulationsdebatten. Miljöministern tycker att det inte behövs så många vargar om man ser till "att generna är friska".

http://sverigesradio.se/ekot/artikel.asp?artikel=3612061

Så här sa miljöministern vid presskonferensen igår:

– Det stora problemet för vargstammen i dag är inte att den hotas av jakt utan den hotas av inavel. Och det är först när vi får tillskott av nya vargar som vi också får en långsiktigt livskraftig vargstam. Ju mer frisk vargstammen är desto mindre vargar behöver vi ha för att vara säkra på att den är livskraftig, sa Carlgren.

Men Linda Laikre som är populationsgenetiker vid Stockholms universitet, menar att nya gener är bra, men inte tillräckligt för en livskraftig vargstam, utan att vargarna blir betydligt fler.

– Ju mer inavelsskador man har desto allvarligare är situationen, om man kan byta ut gener så man kan få in friska gener i det här så är det en bättre situation, säger Linda Laikre.

– Men att det skulle göra att på sikt kan ha en liten stam, det tycker inte jag är rimligt för då hamnar man i situationen att man portionerar in gener med jämna mellanrum för att kunna hålla den under en situation som inte är biologisk möjlig.

Ur en genetikers hänseende – hur många vargar skulle det behövas för att ha en frisk stam?

– Rent allmänt behöver en population vara minst tusen eller ett par tusen för att vara livskraftig, pratar man om längre sikt, att evolvera, det vill säga att man har en anpassning på lång sikt kan det handla om ännu fler tusen individer.

De har lite olika åsikter. Jag antar att hon vet mer om populationsgenetik än vad miljöministern gör. Medan han antagligen har bättre koll på pragmatisk politik och vad vargjägarna tycker.

spoonchest
2010-04-08, 12:19
Jag undrar hur lång tid det skulle ta för vargen att få en livskraftig stam i Sverige?
Jag menar, vi bor ute på en jäkla halvö, den enda vägen in för landlevande djur är via norr. Och det är ju inte en promenad i parken, så att säga.
Ser inte poängen med att ens ha en stam större än den är idag. Som art är den ju utbredd och långt ifrån utrotningshotad, varför måste man prompt in med den i Sverige, till att börja med?

stafh
2010-04-08, 12:29
Behöver vi älg? Behöver vi rådjur? Behöver vi bäver, järv och björn? Varför inte asfaltera all skog när vi ändå är i farten?

De enda som har problem med vargen är ju
1. Jägare som inte gillar konkurrens (alt. vill döda lite varg).
2. Paranoida vargfobiker.
3. Djuruppfödare som inte har vett nog att bygga staket.

Håller man populationen under gränsen för vilken den är livskraftig så kommer den förr eller senare dö ut. Problem uppstår när politiker försöker kompromissa mellan forskares (och andra sakkunniga) rekommendationer och intresseorganisationer som vill hålla nere populationen/jaga. Det är svårt att kompromissa när avvikelse från forskarnas rekommendationer leder till att stammen dör ut.
Samma fenomen som finns i fisknäringen i europa. Forskarna sätter upp kvoter för att hålla fiskebestånden på en någorlunda stabil nivå, fiskarna vill fiska mer än så. Politikerna når en kompromiss och sätter kvoterna mittemellan, vilket leder till att haven fiskas ut. Inte smart.

Nitrometan
2010-04-08, 12:29
varför måste man prompt in med den i Sverige, till att börja med?
Antagligen för att den har funnits här historiskt.

Jagärsvag
2010-04-08, 12:42
Varför sätter man inte upp staket om man är rädd för vargen?

Nitrometan
2010-04-08, 12:54
Varför sätter man inte upp staket om man är rädd för vargen?
Det kanske är roligare/tuffare att skjuta den?

En kula är billigare än 1m staket?

Jagärsvag
2010-04-08, 12:55
Det kanske är roligare/tuffare att skjuta den?

En kula är billigare än 1m staket?

Allt är inte roligt här i livet, det måste dessa bönder lära sig.

von huff
2010-04-08, 13:19
Det handlar inte om att det är roligt, har ni aldrig talat med någon från lappland eller mer vargtäta områden?Det handlar om att de var där före ungefär och de tänker inte anpassa sig efter vargen.Klart det skulle vara lättare med staket i långa loppet, men ingen uppfödare eller bonde är väl pigga på att betala för det, men det finns väl stöd ochså?Jag ser på saken ur bådas synvinkel, men dom flesta gör det inte men vi får se vad det blir för ljud i källlan när det smyger runt vargar i förorterna:)

Nitrometan
2010-04-08, 13:30
Det handlar om att de var där före ungefär och de tänker inte anpassa sig efter vargen.
Vargen var här innan människorna.

Vargen var här innan människorna började hålla tamdjur.

von huff
2010-04-08, 13:38
Vargen var här innan människorna.

Vargen var här innan människorna började hålla tamdjur.

Klart det men så tänker inte uppfödarna.Och varför skulle de vilja anpassa sig, när det är lättare att skjuta bort vagarna för dem

saab900
2010-04-08, 14:22
Behöver vi älg? Behöver vi rådjur? Behöver vi bäver, järv och björn? Varför inte asfaltera all skog när vi ändå är i farten?

De enda som har problem med vargen är ju
1. Jägare som inte gillar konkurrens (alt. vill döda lite varg).
2. Paranoida vargfobiker.
3. Djuruppfödare som inte har vett nog att bygga staket.

Håller man populationen under gränsen för vilken den är livskraftig så kommer den förr eller senare dö ut. Problem uppstår när politiker försöker kompromissa mellan forskares (och andra sakkunniga) rekommendationer och intresseorganisationer som vill hålla nere populationen/jaga. Det är svårt att kompromissa när avvikelse från forskarnas rekommendationer leder till att stammen dör ut.
Samma fenomen som finns i fisknäringen i europa. Forskarna sätter upp kvoter för att hålla fiskebestånden på en någorlunda stabil nivå, fiskarna vill fiska mer än så. Politikerna når en kompromiss och sätter kvoterna mittemellan, vilket leder till att haven fiskas ut. Inte smart.

Stort +1
Stafh är klok, spoonchest får nog tänka igenom en gång till...

saab900
2010-04-08, 14:23
Det handlar inte om att det är roligt, har ni aldrig talat med någon från lappland eller mer vargtäta områden?Det handlar om att de var där före ungefär och de tänker inte anpassa sig efter vargen.Klart det skulle vara lättare med staket i långa loppet, men ingen uppfödare eller bonde är väl pigga på att betala för det, men det finns väl stöd ochså?Jag ser på saken ur bådas synvinkel, men dom flesta gör det inte men vi får se vad det blir för ljud i källlan när det smyger runt vargar i förorterna:)

Jag kan lova att vargen populerade de svenska urskogarna i norr såväl som söder före människan.

*edit, pucktvåa*

von huff
2010-04-08, 14:24
Jag kan lova att vargen populerade de svenska urskogarna i norr före människan.

Klart det, men när tänker människan så?Har människan lämnat skogar och djur ifred nångång för att de var där före?

saab900
2010-04-08, 14:36
Klart det, men när tänker människan så?Har människan lämnat skogar och djur ifred nångång för att de var där före?

Givetvis inte (tyvärr :( ).
Jag tycker att vargen är ett djur vi ska vara stolta över att ha i våra skogar. Det finns som sagt ingen vettig anledning att inte spika upp ett vargsäkert stängsel om man tvunget inte ska ha vare sig vakthundar eller ta in djuren över natten. Bara ren lathet. Förr i tiden hade vi fåraherdar som skyddade fåren mot varg.

Jagärsvag
2010-04-08, 14:39

Man kan alltid flytta dit där det inte finns varg. Kommer vargen dit också så får man lära sig sätta ut staket.
Några bönder borde inte få bestämma om det ska skjutas av varg eller ej. Det ska skötas av folk som vet vad som är bäst.

saab900
2010-04-08, 14:42
Man kan alltid flytta dit där det inte finns varg. Kommer vargen dit också så får man lära sig sätta ut staket.
Några bönder borde inte få bestämma om det ska skjutas av varg eller ej. Det ska skötas av folk som vet vad som är bäst.

Och det är inte Anders Carlgren.

Jagärsvag
2010-04-08, 14:45
Och det är inte Anders Carlgren.

Då får man lösa det problemet istället?

von huff
2010-04-08, 15:27
Problemet är några fjantpolitiker från sthlm knappast heller kan bestämma om vargarna man måste se det från ett bredare perpektiv än att "sätt upp ettstängsel" och liknande.

Jagärsvag
2010-04-08, 15:29
Problemet är några fjantpolitiker från sthlm knappast heller kan bestämma om vargarna man måste se det från ett bredare perpektiv än att "sätt upp ettstängsel" och liknande.

Varför kan inte fjollorna i Norrland hålla sig till platser där dom slipper varg och andra farliga djur då?

von huff
2010-04-08, 15:36
Varför kan inte fjollorna i Norrland hålla sig till platser där dom slipper varg och andra farliga djur då?

Haha, tror du att t.ex djuruppfödare skulle flytta för en sån sak?Vilken hjärndöd kommentar.Man bör istället fokusera på att ekonomiskt hjälpa dem med stängsel och skydd och ge särskilda jaktlov för "problemvargar"

Jagärsvag
2010-04-08, 15:41
Haha, tror du att t.ex djuruppfödare skulle flytta för en sån sak?Vilken hjärndöd kommentar.Man bör istället fokusera på att ekonomiskt hjälpa dem med stängsel och skydd och ge särskilda jaktlov för "problemvargar"

Dom whinar ju lagom mycket nu i varje fall.

Och att skjuta ihjäl problemvargar klarar väl någon ifrån Stockholm att lista ut...
Problemet är väl att vargen ska bort, helt och hållet.

von huff
2010-04-08, 15:42
Dom whinar ju lagom mycket nu i varje fall.

Skulle du flytta om din granne spelar för hög musik eller skulle du klaga istället?

Jagärsvag
2010-04-08, 15:43
Skulle du flytta om din granne spelar för hög musik eller skulle du klaga istället?

Skulle jag flytta till landet och sen klaga på att det luktar hästskit ifrån grannens gård?
Skulle jag flytta till skogen och klaga på att grävlingen pissar på bilen?
Skulle jag flytta till skogen och klaga på att rådjuren äter upp mina blommor?

Nej.
Men att skjuta problemvarg kan jag hålla med om kan vara vettigt. Problemvarg som anfaller människor.

saab900
2010-04-08, 16:54

Vi hjälper dom ju redan ekonomiskt med vargstängsel, och vi skjuter av problemvargar :confused:

*ironi*
Jag får inte lönsamhet i att odla ananas här i Västerås, jag vill ha bidrag. Vadå fel klimat? Säger Moder Natur ifrån? Skitsamma, jag ska ha bidrag till ett uppvärmt växthus med rejäla UV-lampor. Man måste väl få försörja sig.
*ironi*

Är naturen i norr sådan (vilket jag betvivlar) att man inte kan få ekonomisk lönsamhet inom får- och rennäring pga det lokala djurlivet, trots vargsäkra stängsel, ja, då får man vackert acceptera att det är så då. Man kan inte bedriva alla verksamheter på alla platser i världen.

Visste du att gäss (ja, de stora, fäaktiga fåglarna som rör sig norrut så här års) orsakar skador på jordbruket (de äter utsäde på flyttning) som vida överträffar vargens skador på djurhållning ekonomiskt? Ska vi börja kvicksilverbeta utsädet igen så asen dör? Vi var ju här först *rolleyes*

saab900
2010-04-08, 16:58
Skulle jag flytta till landet och sen klaga på att det luktar hästskit ifrån grannens gård?
Skulle jag flytta till skogen och klaga på att grävlingen pissar på bilen?
Skulle jag flytta till skogen och klaga på att rådjuren äter upp mina blommor?

Nej.
Men att skjuta problemvarg kan jag hålla med om kan vara vettigt. Problemvarg som anfaller människor.

Folk gör så. Mina föräldrars granne (bonde) fick nya grannar från Tokholm. Veckan efter kom miljönämnden ut och bullermätte hans höfläkt (var gott och väl inom ramarna.) Därefter förstörde visst hans traktorer vägen (han betalar 10 ggr mer i vägavgift), gödsel luktar illa, deras katter får stryk av ladugårdskatterna, pissbrunnar är ohygieniskt, varför måste han jämt ut på åkern och damma när det är grillväder etc etc. Det tar aldrig slut på gnället. Fan, såg dom inte när de tittade på huset att det låg en lantgård 300 m bort, och att det låg åkrar runtom *screwy*

pragmatist
2010-04-08, 17:05
Vad är poängen med att ha varg i Sverige över huvud taget? De enda som verkar komma i kontakt med dem är folk som inte vill ha kontakt med dem. De som är mest förtjusta i varg har på sin höjd sett dem på Skansen.

von huff
2010-04-08, 18:30
Vi hjälper dom ju redan ekonomiskt med vargstängsel, och vi skjuter av problemvargar :confused:

*ironi*
Jag får inte lönsamhet i att odla ananas här i Västerås, jag vill ha bidrag. Vadå fel klimat? Säger Moder Natur ifrån? Skitsamma, jag ska ha bidrag till ett uppvärmt växthus med rejäla UV-lampor. Man måste väl få försörja sig.
*ironi*

Är naturen i norr sådan (vilket jag betvivlar) att man inte kan få ekonomisk lönsamhet inom får- och rennäring pga det lokala djurlivet, trots vargsäkra stängsel, ja, då får man vackert acceptera att det är så då. Man kan inte bedriva alla verksamheter på alla platser i världen.

Visste du att gäss (ja, de stora, fäaktiga fåglarna som rör sig norrut så här års) orsakar skador på jordbruket (de äter utsäde på flyttning) som vida överträffar vargens skador på djurhållning ekonomiskt? Ska vi börja kvicksilverbeta utsädet igen så asen dör? Vi var ju här först *rolleyes*

Ja jag tror att jag vet en aning mer om djur och natur än 99,9% i denna tråd.Att jämföra gässen och vargarna går inte.Vargarnas antal ökar och de söker sig närmare människorna vilket gör folk med boskap nervösa, vilket är heöt förståeligt då det säkert i många fal är samma människors förfäder som skjutit varg i tidigare.Det är klart att dom blir skrajja, det skulle jag ochså bli redan som hundägare, ifall min hund brukade springa löst ute.Det är jyuganska naturligt.Jag förstår inte denna hysteri om alla nu kan få stöd osv för att skydda sina djur?Varför gnäller folk då?Angående gässen och säd så brukar endel tokiga bönder sitta med hagelbössan och vakta sina åkrar.

Jagärsvag
2010-04-08, 18:56
Ja jag tror att jag vet en aning mer om djur och natur än 99,9% i denna tråd.Att jämföra gässen och vargarna går inte.Vargarnas antal ökar och de söker sig närmare människorna vilket gör folk med boskap nervösa, vilket är heöt förståeligt då det säkert i många fal är samma människors förfäder som skjutit varg i tidigare.Det är klart att dom blir skrajja, det skulle jag ochså bli redan som hundägare, ifall min hund brukade springa löst ute.Det är jyuganska naturligt.Jag förstår inte denna hysteri om alla nu kan få stöd osv för att skydda sina djur?Varför gnäller folk då?Angående gässen och säd så brukar endel tokiga bönder sitta med hagelbössan och vakta sina åkrar.

Vi behöver inte tävla i vem som vet mest om moder natur men jag har bott i skogen i 20 år utan att behöva döda ett enda djur i självförsvar.
Folk gnäller antagligen för dom har inte alla hästar hemma. Vi talar om bönder som refererar till politiker som "fjollor som sitter i stockholm"

Bor man i ett vargtätt område så tycker jag man inte kan skjuta av alla vargar bara för att. Det gäller att planera lite.

von huff
2010-04-08, 18:59
Vi behöver inte tävla i vem som vet mest om moder natur men jag har bott i skogen i 20 år utan att behöva döda ett enda djur i självförsvar.

Ja, men det handlar väl ite direkt om människornas säkerhet fastän många gamlingar skiter ner sig då de tor att vargarna smyger runt husen.Angående det politiska så är det och kommer alltid att vara så att de som vet minst eller ingenting håller i trådarna.

Jagärsvag
2010-04-08, 19:08
Ja, men det handlar väl ite direkt om människornas säkerhet fastän många gamlingar skiter ner sig då de tor att vargarna smyger runt husen.Angående det politiska så är det och kommer alltid att vara så att de som vet minst eller ingenting håller i trådarna.

Men för tusan, hur många vargar talar vi om här? 200?

Låt folk som utger sig för att kunna något se till att vargarna håller sig friska.
Vi behöver väl inte utrota varenda jävla djur under vår livstid.

von huff
2010-04-08, 19:19
Men för tusan, hur många vargar talar vi om här? 200?

Låt folk som utger sig för att kunna något se till att vargarna håller sig friska.
Vi behöver väl inte utrota varenda jävla djur under vår livstid.

Såklart inte, vargarna skall få leva och beståndets skall hållas starkt.Men jag tycker ochså att vi måste stöda de uppfödare som eventuellt kan påverkas av vargarna, inte privatpersoner med pudel.Så tycker jag att man kunde hålla jakten till dessa "problemvargar" så borde alla vara nöjda

Nitrometan
2010-04-09, 07:58
Att jämföra gässen och vargarna går inte.Vargarnas antal ökar och de söker sig närmare människorna vilket gör folk med boskap nervösa,
Varför går inte det? Gässen blir också fler. Kanadagåsen fanns inte här innan den importerades på 30-talet. Gässen äter massor av utsädet och de betar även av de unga plantorna. De söker sig också närmare människor. Malmö är nästan fullt av kanadagäss på sommaren.

vilket är heöt förståeligt då det säkert i många fal är samma människors förfäder som skjutit varg i tidigare.Det är klart att dom blir skrajja,
Tror de att vargarna vill hämnas?

det skulle jag ochså bli redan som hundägare, ifall min hund brukade springa löst ute.Det är jyuganska naturligt.
De kanske inte ska hundarna lösa om det finns varg i närheten?

von huff
2010-04-09, 08:19
Varför går inte det? Gässen blir också fler. Kanadagåsen fanns inte här innan den importerades på 30-talet. Gässen äter massor av utsädet och de betar även av de unga plantorna. De söker sig också närmare människor. Malmö är nästan fullt av kanadagäss på sommaren.

Tror de att vargarna vill hämnas?

De kanske inte ska hundarna lösa om det finns varg i närheten?

Jag vet att t.ex kanadagässen gör en massa skada särskilt när de skiter ner allt.Jag ser nästan ingen annan lösning än att minska beståndena.

Nej de är väl bara korkade.Fast de är knappast dom enda som skulle bli rädda om vargarna smög runt husknutarna, finns folk som lämnar morgonpromenaderna om det har synts björnspår.

Nej, hundar skal inte vara lösa annars heller.Hundarna är på ägarnas ansvar.

spoonchest
2010-04-09, 11:47
Ser inte poängen med att ens ha en stam större än den är idag. Som art är den ju utbredd och långt ifrån utrotningshotad, varför måste man prompt in med den i Sverige, till att börja med?

Är det nån som ens förstått vad jag menade?

Hur stor stam behövs för att hålla den frisk, förresten?

spange
2010-04-09, 12:32
Vad är poängen med att ha varg i Sverige över huvud taget? De enda som verkar komma i kontakt med dem är folk som inte vill ha kontakt med dem. De som är mest förtjusta i varg har på sin höjd sett dem på Skansen.

fast det är ju inte sant, det finns folk spritt över hela sverige som absolut inte har något emot varg fastän de har sett dem på nära håll, anledningen till varför folk tenderar att tro att alla ovanför sthlm hatar varg är för att det är vargmotståndarna som gapar och skriker högst.

Nitrometan
2010-04-09, 12:54
Hur stor stam behövs för att hålla den frisk, förresten?

Linda Laikre som är populationsgenetiker vid Stockholms universitet svarar:
Ur en genetikers hänseende – hur många vargar skulle det behövas för att ha en frisk stam?

– Rent allmänt behöver en population vara minst tusen eller ett par tusen för att vara livskraftig, pratar man om längre sikt, att evolvera, det vill säga att man har en anpassning på lång sikt kan det handla om ännu fler tusen individer.

Nitrometan
2010-04-09, 12:57

Är det nån som ens förstått vad jag menade?

Det anses kanske naturligt att det även finns rovdjur i naturen?

Inte bara rådjur och älgar som jägarna måste skjuta för att det inte finns några rovdjur som jagar dem.

spoonchest
2010-04-09, 14:14

Linda Laikre som är populationsgenetiker vid Stockholms universitet svarar:
Med tanke på hur dagens svenska vargstam på 200+djur beter sig med rivet boskap och vargar ända in på husknuten kan man ju undra hur en livskraftig vargstam kommer att gå ihop med människan.

Nitrometan
2010-04-09, 14:17
Med tanke på hur dagens svenska vargstam på 200+djur beter sig med rivet boskap och vargar ända in på husknuten kan man ju undra hur en livskraftig vargstam kommer att gå ihop med människan.

Tror du att beteendet blir sämre med en friskare stam?

De kanske har börjat gilla människor för att de inte är riktigt som de ska i huvudet?

Nitrometan
2010-04-09, 14:18
Med tanke på hur dagens svenska vargstam på 200+djur beter sig med rivet boskap och vargar ända in på husknuten.
River de så många djur att det är ett problem?

Har du så mycket vargar kring huset att du inte kommer ut?

spoonchest
2010-04-09, 14:37
Tror du att beteendet blir sämre med en friskare stam?

De kanske har börjat gilla människor för att de inte är riktigt som de ska i huvudet?

River de så många djur att det är ett problem?

Har du så mycket vargar kring huset att du inte kommer ut?

Om beteendet kvarsår när de är tusentals ist. för hundratals så kan man väl utrycka sig som så att beteendet försämras.

Svårt att säga, men vargstammen är ju inte så sjuk som man först trodde, eller hur?

Jag tror de som äger djuren tycker det.

Nej, men om dagens stam är så klen som det påstås borde man ju inte ens se röken av dem?

Nitrometan
2010-04-15, 14:27
Om de vargar som ska "importeras" till Sverige.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/oklart-var-nya-vargar-ska-hamtas-1.1077676

Forskarna inom det skandinaviska vargprojektet Skandulv granskar nu alla alternativ inför den omskrivna utplanteringen av uppemot 20 östliga vargar som regering och riksdag beslutat om. Utplanteringen anses nödvändig eftersom den svensk-norska vargstammen är svårt inavlad och i stort behov av nytt blod.

Den svåraste frågan kan bli var någonstans de nya vargarna ska hämtas. Enklast vore om man bara kunde flytta vargar som vandrat in självmant i norra Sverige, men det är inte säkert att detta ger tillräckligt många djur.

– Vi har haft en invandring på i snitt två vargar per år sedan 2007, men på sistone har vi inte sett några alls. Det kan bero på att vargstammen i Finland minskat nyligen, säger Olof Liberg, koordinator för Skandulv.

Han redogjorde för läget på onsdagen vid det internationella vargsymposiet i Vålådalen i Jämtland.

– Att ta vargar direkt från Finland kanske vore det bästa, trots att det skulle innebära en massa byråkrati. Men det kanske inte skulle räcka det heller, för även den finska stammen är liten och i viss mån isolerad, säger han.

Intressant. Kanske ska hämtas från Polen? Där har de mycket varg.

Nitrometan
2010-04-15, 14:31
Svårt att säga, men vargstammen är ju inte så sjuk som man först trodde, eller hur?
Hur sjuk trodde man att den var?

Det enda jag har hört är att den är inavlad och att det ökar riskerna för ärftliga sjukdomar. Antalet valpar som överlever de första åren verkar inte så högt heller.

Nej, men om dagens stam är så klen som det påstås borde man ju inte ens se röken av dem?
Hur menar du då?

Om stammen är klen (liten är den iaf) hur skulle det påverka synligheten?

Om vargarna var svaga eller dåliga jägare skulle det väl löna sig att närma sig människor för att äta skräp eller tamdjur?

spoonchest
2010-04-15, 14:49
Hur sjuk trodde man att den var?

Det enda jag har hört är att den är inavlad och att det ökar riskerna för ärftliga sjukdomar. Antalet valpar som överlever de första åren verkar inte så högt heller.

Hur menar du då?

Om stammen är klen (liten är den iaf) hur skulle det påverka synligheten?

Om vargarna var svaga eller dåliga jägare skulle det väl löna sig att närma sig människor för att äta skräp eller tamdjur?

Vet ej, men obduktionen av fällda vargar visade tydligen inga tecken på inavel.

Vargen är en skicklig jägare men finns det tamdjur att tillgå så är nog valet enkelt, ja.
Har den ingen anledning att hålla sig undan ifrån människor så gör den inte det heller. Ska bli intressant att se hur nästa års jakt går. Min gissning är att med ett par års jakt så kommer vargen både bli svårjagad och skygg. Win/win.

stafh
2010-04-15, 16:04
Vet ej, men obduktionen av fällda vargar visade tydligen inga tecken på inavel.

Tecken på skador på grund av inavel. Nog fan är den inavlad alltid.

spoonchest
2010-04-15, 18:02
My bad, jag uttryckte mig dåligt.

Nitrometan
2010-04-16, 07:39
Vargen är en skicklig jägare men finns det tamdjur att tillgå så är nog valet enkelt, ja.
Vid jämförelser med nordamerika så verkar den svenska vargen fälla mer älg per varg och år än den nordamerikanska.

Undrar om det tyder på att vargen här är bättre jägare eller att vi har klenare älgar? Jägarna tenderar ju att skjuta de stora och friska älgarna medan rovdjur tar de svaga individerna.

Har den ingen anledning att hålla sig undan ifrån människor så gör den inte det heller. Ska bli intressant att se hur nästa års jakt går. Min gissning är att med ett par års jakt så kommer vargen både bli svårjagad och skygg. Win/win.
Vill du ha en bra jägare som kan ta mycket tamdjur och samtidigt är svårjagad?

My bad, jag uttryckte mig dåligt.
Mmmm. Skador av inavel kunde inte påvisas. men de är så nära släkt att det är klart att de är inavlade. Dessutom hittade man inga genetiska spår av "djurparksvargar" som jägarna påstod skulle finnas. De påstår att vargar har rymt (eller släppts ut) från svenska djurparker. Men veterinärer har tagit en hel del prov på de vargar som finns i svenska djurparker, så det kunde lätt bevisas att det inte fanns några såna spår.

Nitrometan
2010-04-29, 13:08
Dokumentär om tjuvjakt på varg i SVT på söndag.

http://svt.se/2.33557/1.1982186/vargdrapare_trader_fram_i_svt

I dokumentären Vargkriget har journalisten Peter Andersson och fotografen Björn Markusson träffat nyckelpersonerna i ett nätverk som systematiskt bedriver illegal jakt på varg.

Natt efter natt rullar de fyrhjulsdrivna bilarna runt i vargreviren. Favoritvapnet är en avsågad älgstudsare, lätt åtkomlig vid förarsätet.

Han är en av initiativtagarna till nätverket och gör ingen hemlighet av att han vill utrota vargen ur den svenska faunan.

- Jag tycker inte att det är en kriminell organisation. Detta är nödvändigt för att vi ska kunna överleva här på landsbygden, säger en annan i nätverket.

Naturvårdsverket beskrev den nya rovdjurspolitiken som en balansgång. Genom att tillåta begränsad licensjakt hoppades politikerna att vargen skulle bli mer accepterad i varglänen. Men inom nätverket växer istället ilskan när miljöminister Andreas Carlgren öppnar för att importera ryska vargar.

- Det sitter den jäveln och säger i Stockholm. Vad i helvete är det för ett samhälle? I andra sammanhang skulle det kallas diktatur. Ju mer sånt de gör, desto mer varg kommer att dö!

Dokumentären Vargkriget visas söndag kväll klockan 20.00 i SVT2.

Kan bli intressant att se.

spoonchest
2010-04-29, 13:33
Det är skönt att veta att detta inte kommer att polarisera debatten ännu mer. pheew!

spoonchest
2010-04-29, 13:36
Vill du ha en bra jägare som kan ta mycket tamdjur och samtidigt är svårjagad?

Ja. Med detta menar jag givetvis att den håller sig borta ifrån människor och klarar sig bra ändå.
Håller vargen sig i närheten av människor och deras tamdjur är den ju inte speciellt svårjagad. Uppenbarligen.

Nitrometan
2010-04-29, 13:41
Håller vargen sig i närheten av människor och deras tamdjur är den ju inte speciellt svårjagad. Uppenbarligen.
Det kan man diskutera. Den sista vargen de fick skjuta tog några dagar att få tag i när spårsnön inte var lika bra.

Det verkade som att när jägarna hade förberett sig i några dagar med att spåra vargarna och hade hjälp av bra spårsnö kunde de jaga dem lätt. Men när de inte hade de förberedelserna och hjälp av spårsnön så var det svårare att få tag i vargen.

Men det är bara min tolkning av händelserna.

Nitrometan
2010-04-30, 07:18
Hälften av alla tjänstemän som arbetar med rovdjursfrågor på Länsstyrelsen i något av Sveriges varglän har blivit utsatta för hot eller trakasserier. Det visar en undersökning som P1-programmet Kaliber har gjort.

Ekot rapporterar:
http://sverigesradio.se/ekot/artikel.asp?artikel=3663565

Vargfrågan är infekterad och tjänstemännen på länsstyrelsen möter ofta folks missnöje med rovdjurspolitiken. Radioprogrammet Kaliber har varit i kontakt med de 52 tjänstemän som arbetar med rovdjursfrågor i de fem län där licensjakten på varg var tillåten. Av de 45 som arbetat mer än ett år har mer än hälften, det vill säga 24 personer blivit hotade eller trakasserade på något sätt.

Värst är situationen i Dalarna, där hela åtta av tolv personer blivit utsatta.

Mats Hallin är också naturbevakare på Länsstyrelsen i Dalarna. När han är ute och spårar varg i skogarna händer det av och till att han känner sig utsatt.

– Vid flera tillfällen när jag har varit ute har jag blivit passerad av någon bil och strax därpå, det kan vara en, två minuter, så har det smällt ett eller två skott. Det känns obehagligt, helt klart, säger han.

– Jag uppfattar det som en form av markering. Därför har jag gjort en polisanmälan. Det är viktigt att man anmäler allt sådant här så att det kommer till polisens kännedom, för vi ska inte behöva bli utsatta för sådant här i vårt arbete.

Är det så en debatt ska föras?

spoonchest
2010-04-30, 07:27
OG, HA, och bandidos, beware.

Nitrometan
2010-04-30, 07:31
OG, HA, och bandidos, beware.

Jaha? Gillar de vargar?

Vore det inte bättre om Brödraskapet Wolfpack bewarade sig?

Eller vad var din poäng?

victor_n
2010-04-30, 08:15
kanske dags att börja skjuta av inavlet på landsbyggden istället? Jag skulle kunna skjuta dessa människor utan minsta ånger. Skulle se det som en plikt.

jianon
2010-04-30, 09:59
kanske dags att börja skjuta av inavlet på landsbyggden istället? Jag skulle kunna skjuta dessa människor utan minsta ånger. Skulle se det som en plikt.

Snacka om att idiotförklara sig själv. :laugh:

victor_n
2010-04-30, 12:28
Snacka om att idiotförklara sig själv. :laugh:

Eller så har man aldrig hört om ironi? Även fast jag tycker dessa människor ska släpas efter bil på motorväg.

Nitrometan
2010-05-03, 08:26
Här är programmet på SVT Play:
http://svtplay.se/t/103466/dokument_inifran__vargkriget

*gah!*

victor_n
2010-05-03, 08:29
Här är programmet på SVT Play:
http://svtplay.se/t/103466/dokument_inifran__vargkriget

*gah!*

Man kan bara sucka... hoppas någon millitant djurgrupp börjar jaga dom med avkapade gevär.

Nitrometan
2010-05-03, 10:01
Tjuvjakt under vargjakten i vintras.

http://svt.se/2.22620/1.1984026/vargar_skots_illegalt_vid_lagliga_jakten_i_vintras

I januari genomfördes den första licensjakten på varg i Sverige på årtionden. 27 vargar fick skjutas.

Ett av regeringens skäl var att man ville att folk i skogslänen ska bli mindre avoga till vargen. Men tillåten jakt ledde inte till att tjuvjakten upphörde eller minskade.

I ett utdrag ur dokumentären Vargkriget som sänds söndag kväll i SVT berättar en man som vill vara anonym men som kallas "Samordnaren" att det vid den lagliga jakten i vintras sköts tre vargar illegalt som aldrig rapporterades in.

-Det de gör är olagligt. Det ska vara människor som spåras upp och lagförs och får straff. Det är aldrig rätt att bryta mot lagen bara för att man inte gillar den. Däremot så finns det ju en mycket större grupp jägare och landsbygdsbor som vi ska lyssna på och komma till tals med och det är det nu rovdjurspolitiken syftar till, säger miljöminister Andreas Carlgren (C).

Hos polisen i Karlstad pågår fem förundersökningar om illegal jakt på varg.

-Vi känner till att det bedrivs illegal jakt i olika former sen har vi inte satt den benämningen på det att det är fråga om något nätverk. Vi kan ju bara se till de enskilda ärenden som vi hanterar inom polisen, säger Tommy Lindh som är pressinformatör vid polisen i Karlstad.

En annan viktig del av projektet var att jägarorganisationerna skulle hjälpa till att plantera in ny varg i skogarna för att få bukt med inavel i vargstammen.

Men motståndet mot vargen är starkt och nätverket av tjuvskyttar tänker inte samarbeta. Olaga vargjakt har fortsatt även efter licensjakten.

Från SVT om vargjakten.

Söndagens Kaliber i SR/P1 tog också upp problemet med illegal vargjakt: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1316&artikel=3659938

Upprörande.

spange
2010-05-03, 10:20
alla mina fördomar om "varghatare" (och då menar jag just de militanta.) stärktes. De kan för det första inte föra en debatt utan att sjunka till ett barns nivå vid mothugg. då tänker jag på kommentaren av samordnaren där poängen var att de skulle skjuta sina motståndare likväl som vargen om de motarbetas. hur fan kan man vara så dum och oförsiktig att man vräker ur sig en sådan sak i tv? Dock är jag glad att han gjorde det så att fler förstår vad det är för sorts folk det handlar om.

Sedan kom det vanliga argumentet att barnen är rädda och människor inte vågar röra sig utanför huset på kvällarna. Det är ju helt galet att påstå något sådant, ren jävla lögn är vad det är. Känns som att det påståendet mest var ett försök att få sympatisörer för tjuvjakten bland tittarna.

Intrycket jag får av detta nätverk är att det är tölpar som finner nöje i att leka gerilla.

stafh
2010-05-03, 12:40
Idioter på all möjliga plan. Hoppas de får tag på dem och spärrar in dem.

Nitrometan
2010-05-03, 13:29
Svenska Jägareförbundet: http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/Forbundet-fragande-till-vargjaktdokumentar/

De uppgifter om ett organiserat, hemligt nätverk för illegal jakt på varg som presenteras i en ny SVT-dokumentär reser många frågetecken. Det menar företrädare för Jägareförbundet
– Hur är det möjligt att inget av detta sipprat ut tidigare, frågar sig riksjaktvårdskonsulent Hans von Essen.
Hans von Essen har inte sett hela SVT-dokumentären om illegal vargjakt. Men det material som hittills läckt ut väcker en rad frågor, menar han.

– Varför offentliggör nätverket sin verksamhet? En del detaljer i det tv-inslag som hittills visats leder dessutom till misstanken att det hela är tomt prat, säger Hans von Essen och tillägger:

– Men om uppgifterna stämmer tar Jägareförbundet givetvis kraftigt avstånd från en sådan kriminell handling. Det ligger i Jägareförbundets intresse att ett sådant sabotage mot en sund viltförvaltning snarast upphör.

Fast vem i nätverket skulle prata med Hans von Essen?

Och idag skriver de: http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Nyheter/Grova-brottslingar-med-bristande-djuretik/

SVT-dokumentären Vargkriget upprör Bengt-Anders Johansson som är Moderaternas talesman i jaktfrågor.

– Individerna i dokumentären är inte jägare som sysslar med jakt. Det handlar uteslutande om grova brottslingar som saknar empati för djur och har bristande djuretik, säger Bengt-Anders Johansson i ett pressmeddelande.

– Det finns nu ytterligare skäl att den pågående beredningen i regeringskansliet av att kriminalisera förberedelser till jaktbrott genomförs, avslutar Bengt-Anders Johansson.

Nitrometan
2010-05-03, 13:31
Jag tyckte de saknade empati och var bara hatiska mot vargen.

Sen tyckte de att det var lite tufft att vara med i en hemlig organisation.

von huff
2010-05-03, 14:58
Några punkter jag funderar på är att:

Varför hatas vargen av uppfödare om de nu som många påstår får sina stängsel betalade?
Jag är egentligen inte på nåndera sidan men har förståelse för både varghatarna och förespråkarna.Jag tycker endå att varhatarna överdriver, men vet man om att det stryker vargar i närheten så blir många rädda även om det inte är farligt.Inte känner man sig helt lugn heller om man har en solande huggorm 5 meter ifrån sig trots att den inte är direkt farlig.Sen förstår jag inte att "stadsborna" har nån förståelse för varghatarna, tror att det skulle bli annat ljud i källan om vargarna började smyga runt i förorterna

thenut
2010-05-03, 15:53
Såg precis programmet, kändes lite som militia-grupperna burkar framställlas i amerikanska serier/filmer.

Jag kan ha förståelse för lanntbrukaren som sköt vargen som var på väg mot hans får, den domen var fel i mina ögen, men vad "organisationen" håller på med har jag noll förståelse för, bara hoppas de åker dit. Det känns lite som att de hatar vargen som dödar älg så att de inte kan få hålla på med sitt fritidsintresse, dvs döda älg...

Ignatius72
2010-05-03, 19:04
Missade början av programmet. Det hade varit kul att veta hur många älgar dessa vargar käkar på ett år.
Men vilka stollar...*screwy*

victor_n
2010-05-03, 19:23
Det jag inte förstår är varför gnäller folk som vill bosätta sig på byggden vid dessa djurs jaktrevir sen god knows hur många generationer, och sen gnäller dom att VARGEN är för nära:smash: logiken går inte ihop för mig.

spange
2010-05-03, 20:14
Missade början av programmet. Det hade varit kul att veta hur många älgar dessa vargar käkar på ett år.
Men vilka stollar...*screwy*

inte närmelsevis så många som skjuts, i alla andra fall hade jakten reglerats på andra sätt om en stam minskade, men älgjakten är löjligt helig. man kan ju inte blunda för att jägarna själva lagt grunden för en minskad älgstam mer än vad vargen gjort. 100 000 avskjutna älgar/år (i snitt) torde vara en större fara för älgbestånden än vad ett par hundra vargar är. Ett annat stort hot mot älgstammen är skogsbolagen som helst vill se att älgen försvinner helt då de äter plant.

En annan aspekt är att de fällda älgarna inte helt konsumeras av vargen utan föder många andra arter. Alltså gagnar dessa kadaver många fler djur än enbart ett par vargar.

spange
2010-05-03, 20:26
om man räknar utifrån de siffror jag hört (av älgjägare) att en vargfamilj behöver fälla en älg i veckan och vi utgår från en familjestorlek på i snitt 5 djur så innebär detta ca. 40 familjegrupper i sverige utifrån det antal vargar som uppges finnas, det ger ett antal på drygt 2000 fällda älgar om året, det är ju en piss i havet mot vad som skjuts av årligen. dessutom kan man inte räkna en älg/vecka i och med att de är opportunister som självklart jagar annat också.

inga officiella siffror utan bara vad jag har hört som sagt, men i och med att det är sagt av älgjägare så kan man nästan räkna med att det är lite i överkant.

Nitrometan
2010-05-04, 13:09
inga officiella siffror utan bara vad jag har hört som sagt, men i och med att det är sagt av älgjägare så kan man nästan räkna med att det är lite i överkant.
Jag hörde en av de svenska vargspårarna på radio, han sa att en svensk varg enligt hans erfarenhet kunde fälla ungefär tio älgar per år. Vilket jämfört med amerikanska vargar är ungefär dubbelt så mycket. De amerikanska vargarna kanske är dåliga jägare eller föredrar andra byten än älg, men de fäller ca 5 älgar per varg och år.

Men det var alltså hans siffror och inget forskat/bekräftat.

Om man då räknar på 200-250 vargar så hamnar man på 2000-2500 älgar. Då tar rovdjur dessutom inte de stora friska tjurarna utan satsar på djur som är lätta att fälla. till skillnad från jägarna som vill ha "toppdjuren".

Hmmm. Hittade denna. Jag fick känslan av att Hans von Essen är Bagdad Bob. Men det är bara en känsla jag får.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/jagare-ifragasatter-vargdokumentar_4654231.svd

Men jägare och jaktexperter är skeptiska till filmens trovärdighet.

– Vi ifrågasätter inte att illegal jakt förekommer, men alla jägare vi varit i kontakt med säger unisont att de inte känner igen det här. Nätverket skulle ju i så fall agerat på deras marker, säger Hans von Essen, riksjaktvårdskonsulent på Svenska Jägareförbundet.

– Det är svårt att säga att filmteamet har blivit lurade innan vi har sett hela filmen, men mycket tyder på att en liten amatörmässig grupp fått en möjlighet att demonstrera sin uppfattning.

Nitrometan
2010-05-04, 13:11
Ett annat stort hot mot älgstammen är skogsbolagen som helst vill se att älgen försvinner helt då de äter plant.

Ja. Det sades i filmen att det fanns folk som trodde att vargen var inplanterad av skogsbolagen.

Ignatius72
2010-05-04, 13:18
Varför är ingen förbannad på Björnen? De är väl 10 ggr fler och torde klubba ner en och annan ren och älg. Dessutom attackerar den människor.

Nitrometan
2010-05-04, 13:23
Varför är ingen förbannad på Björnen? De är väl 10 ggr fler och torde klubba ner en och annan ren och älg. Dessutom attackerar den människor.
Ja, det undrar jag.

Björnen dödar samernas renar. De dödar älgar. De dödar jakthundar. De dödar människor.

Möjligtvis ger de sig inte på får?

Men det är vargen som ska bort?

Järv? Lo?

Edit: För att citera Pistvakt - "Dä ska va' bjärnfritt på Svartlien!"

Osten80
2010-05-04, 13:44

Masspsykoser med touch av inavel brukar inte vara särskilt konsekventa och rationella tankegångar.

Nitrometan
2010-05-04, 13:46
Varför är ingen förbannad på Björnen?

Mors lilla Olle vs Stora stygga vargen?

Det finns massor av sagor och berättelser om hur farlig vargen är, men inte lika många om björnen.

spoonchest
2010-05-04, 14:32
Björnen är det ju redan licensjakt på. Något jägarna verkar kunna utföra utan att jaktmotståndarna drar paralleller till Hitler. För att en debatt ska kunna bli så polariserad som vargdebatten krävs det mkt oförstånd från bägge håll.
vargkramare skapar varghatare och vice versa.
Kan det vara så att björnjakten drivs med förstånd av faktiska jägare?

Om vi spinner vidare så kan man ju fråga sig varför debatten om mårdhundens framtid i Sverige lyser med sin frånvaro? Det borde vara ett hot topic att man bestämt att den ska utrotas helt i Sverige.

Nitrometan
2010-05-04, 14:34
Om vi spinner vidare så kan man ju fråga sig varför debatten om mårdhundens framtid i Sverige lyser med sin frånvaro? Det borde vara ett hot topic att man bestämt att den ska utrotas helt i Sverige.
Vi har haft varg historiskt men aldrig mårdhund.

Förra året sköts det 40000 vildsvin i Sverige. För tio år sen var det under 2000. Varför ingen debatt om att jägarna inte kan hålla efter vildsvinsstammen?

spoonchest
2010-05-04, 15:04
Vi har haft varg historiskt men aldrig mårdhund.

Förra året sköts det 40000 vildsvin i Sverige. För tio år sen var det under 2000. Varför ingen debatt om att jägarna inte kan hålla efter vildsvinsstammen?

Jo, jag vet. Frågeställningen var snarare retorisk. Jag menar, argumentet om dess historiska existens i Sverige har inte precis varit det enda argumentet mot vargjakten. Hade den hållits på en nykter nivå till att börja med så hade vi sluppit hatare som jämfört vargen med satan och kramare som hävdat vargens demokratiska rättigheter. Då kanske politikerna inte hade tvingats till att göra snabba beslut. När politiker gör såna beslut så brukar det gå att fanders.
Ang vildsvinen så antar jag att det dels beror på att de är svårjagade, och att debatten uteblivit beror nog till viss del att ingen inne i storstan bryr sig.

stafh
2010-05-04, 21:45
Björnen är inte ens hotad i sverige, så hur den jämförelsen är relevant förstår jag inte.

Förstår heller inte hur vildsvin kan vara mer svårjagade än vargar.

Nitrometan
2010-05-05, 08:29
Förstår heller inte hur vildsvin kan vara mer svårjagade än vargar.
De är skygga och snabba. De rör sig mest i gryning och skymning. Sen får de fler ungar än vargarna (och 2-3 kullar per år).

Sen dödar/skadar vildsvin ett antal jakthundar per år också.

Men det är vargen som vi ska hata...

Varför är folk rädda för vargen?

Nitrometan
2010-05-05, 08:30
Björnen är inte ens hotad i sverige, så hur den jämförelsen är relevant förstår jag inte.
Björnen tar renar och älgar. Den är ett av de stora rovdjur vi har i Sverige. Klart att man kan jämföra rovdjur och hur olika de hanteras.

spoonchest
2010-05-05, 09:54
Men det är vargen som vi ska hata...

Varför är folk rädda för vargen?

Här hatas ingenting.
Vargen är varken satan eller jesus, vargen är ett vilt och ska behandlas som sådant. Jag tror mig ha påpekat det förut i tråden nånstans.

Nitrometan
2010-05-05, 09:56
Här hatas ingenting.
Vargen är varken satan eller jesus, vargen är ett vilt och ska behandlas som sådant. Jag tror mig ha påpekat det förut i tråden nånstans.
Ja, du är rätt sansad.

Men det finns ett gäng varghatare om du tittar på debatten i media. Det finns de som tycker att den ska utrotas m.m.

stafh
2010-05-05, 11:37
De är skygga och snabba. De rör sig mest i gryning och skymning.
Jag är ingen vargexpert, men det gäller väl vargen också?

Jag har sett flera vildsvin ute i naturen utan att ens ha letat. Var nära att cykla in i ett en gång. Någon varg har jag aldrig sett röken av.

Björnen tar renar och älgar. Den är ett av de stora rovdjur vi har i Sverige. Klart att man kan jämföra rovdjur och hur olika de hanteras.
Syftade på det här:
"Björnen är det ju redan licensjakt på. Något jägarna verkar kunna utföra utan att jaktmotståndarna drar paralleller till Hitler. För att en debatt ska kunna bli så polariserad som vargdebatten krävs det mkt oförstånd från bägge håll."

Klart att motståndet mot björnjakt inte är lika stort när björnstammen inte ens är hotad.

Nitrometan
2010-05-05, 12:13
Jo, säkerligen. Fast jag tror att grisen är snabbare.

Syftade på det här:
"Björnen är det ju redan licensjakt på. Något jägarna verkar kunna utföra utan att jaktmotståndarna drar paralleller till Hitler. För att en debatt ska kunna bli så polariserad som vargdebatten krävs det mkt oförstånd från bägge håll."

Klart att motståndet mot björnjakt inte är lika stort när björnstammen inte ens är hotad.
Ah. Du menar så. Ja, det är klart.

spoonchest
2010-05-05, 14:19
Ja, du är rätt sansad.

Men det finns ett gäng varghatare om du tittar på debatten i media. Det finns de som tycker att den ska utrotas m.m.
Jo, dessa människor blir inte precis mer inställsamma til vargen när nåt klappträ kommer med argument som tom ligger under deras nivå.
Den ena idioten föder den andra. Vart cirkeln började cet jag inte om jag orkar börja nysta i. Men jag kan väl tippa på nån omdebatterad artikel om nån stackars uppfödare/inavlad bondjävel som fälldes för jaktbrott..

Jag har sett flera vildsvin ute i naturen utan att ens ha letat. Var nära att cykla in i ett en gång. Någon varg har jag aldrig sett röken av.

Syftade på det här:

Var det inte i princip det jag skrev?

Sen är vildsvinet ett otacksamt bytesdjur. mamma gris är ganska uppkäftig mot de som ger sig på hennes bebisar.

Nitrometan
2010-05-07, 17:19
Ett av miljöministerns mål med licensjakten på varg var att öka acceptansen för varg i "varglänen". Det verkar inte ha funkat så bra hittills.

Nitrometan
2010-05-10, 07:38
Hittade denna.

"Folkaktionen ny rovdjurspolitik" http://www.folkaktion.com/

Läs själva.

thenut
2010-05-10, 08:40
Hörde en del om det på radion i helgen, en hel del folk i glesbygden (bland annat en del bönder med boskap på fäbods-bete och liknande) var fly förbannade för att folkaktionen uttalade sig som att de talade för alla i glesbygden. En bonde blev av med ca 15 får och 1-2 nötkreatur om året till björn, varg och annat (mest björn om jag kommer ihåg rätt), men han tyckte mer att det fick man räkna med när man bodde i vildmarken.

spoonchest
2010-05-10, 10:50
För egen del så blir vi av med 1-2kalvar per år till räven. Inte hatar vi den för det.

Nitrometan
2010-07-27, 07:22
Ett försök att smutskasta varg...

”Varning för vargrevir, låt inte dina barn stoppa fingrarna i munnen”. Skyltar med det budskapet mötte boende vid Rumsättravägen söder om Riala i helgen.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/falska-skyltar-varnar-for-varg-1.1143998

Skyltarna varnade för att vargarna i området kan vara smittade med den för människor farliga dvärgbandmasken och hänvisade till länsstyrelsen och Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA).

Men enligt Andreas Zetterberg, rovdjurshandläggare vid länsstyrelsen, är informationen felaktig och skyltarna uppsatta på privat initiativ.

Den typ av dvärgbandmask som hänvisas till har inte hittats i Sverige under de tio år som SVA gjort undersökningar, säger Zetterberg, som tror att avsikten är att skrämmas och att smutskasta vargen, skriver Norrtelje Tidning.

http://norrteljetidning.se/nyheter/1.903959-falska-vargskyltar-skrammer-allmanheten

"Varning!!!
Du befinner dig just nu i ett vargrevir. Här kan förekomma dvärgbandmask. Dvärgbandmasken orsakar en dödlig infektion hos hundar och människor.
.Koka bär och svamp noggrant
.Se till att barn inte stoppar fingrar i munnen
.Låt ej hundar äta eller nosa på avföring
Upplysningar kan fås hos
Länsstyrelsen stockholms län tel 08-7854000
SVA tel 018-674000 www.sva.se"

När Norrtelje Tidning åker ut för att titta på skyltarna syns minst tjugo skyltar, framförallt längs vägen från Damsboda söder om Riala förbi Rumsättra och vidare mot Brollsta i Vallentuna.

Jag tror nog att risken är större att dvärgbandmasken kommer in i landet med de hundar som smugglas in och inte veterinärkontrolleras.

Är det en varg vart femte år som vandrar in i landet?

Nitrometan
2010-07-29, 13:56
OK. Tydligen anfaller vargen människor.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tioaring-fick-tar-avslitna-av-varg-1.1145015

En tioårig flicka fick två tår avbitna av en varg på Lycksele djurpark på onsdagskvällen. Flickan hade lyckats få in en fot innanför stängslet.

– Och då var det en varg som grabbade tag i foten och slet och drog, säger Kenneth Jonsson, länsvakthavande befäl på polisen i Västerbotten.

Händelsen inträffade vid 19-tiden. Flickan fördes till Lycksele lasarett men tårna gick inte att hitta och därmed inte heller att rädda.

– De finns väl i vargmagen förstås, säger Jonsson till TT.

Ronny Stålfjäll, djuransvarig på Lycksele djurpark, tycker att händelsen är olustig. Samtidigt konstaterar han att det sitter en ledstång – en så kallad avbärare – 70–80 centimeter framför stängslet.

– Hon måste ha stoppat in foten medvetet, säger han.

Ingen ur personalen ska ha bevittnat händelsen, och ingenting kommer att hända med vargen.

Ronny Stålfjäll tycker inte det finns någon anledning att se över säkerheten i parken.

– Det går ju att hoppa ner till björnarna också om man vill. Man har ju gjort det man inte ska göra, säger han.

Dötsvargen högg henne.

Om man läser i VK så är det en lite annan historia:

http://www.vk.se/Article.jsp?article=366348
Den tioåriga flicka som bets av en varg på Lycksele djurpark stack inte in foten under stängslet. Det säger hennes pappa till VK i dag.
- Vargen stack ut huvudet och nosen under stängslet och fick tag i hennes fot, säger pappan.

- Det känns olustigt att det sprids en massa åsikter om att det är vår dotters fel. Det är det absolut inte.
Händelsen blev en mycket dramatisk historia för umefamiljen som var på besök på djurparken.
Flickan stod utanför stängslet när vargen, enligt familjens berättelse, stack ut huvudet och nosen under stängslet och tog tag i hennes fot.
- Han drog in henne mot stängslet sen också, och ville inte släppa taget. Det var ganska dramatiskt vad jag förstår, säger pappan som inte själv var på plats men körde upp till sjukhuset efter händelsen.

- Mamman ville inte att flickan skulle dras in mer under stängslet så hon höll emot. Fler vargar kom dit som hetsade varandra också. Sen hörde sällskapet som de var där med skriken, och han sprang tillsammans med pojkarna upp och började sparka och slå på stängslet för att vargen skulle släppa. Men det gjorde vargen inte ändå. Inte förrän mammans sällskap tagit sig upp på stängslet och lyckades sparka vargen i huvudet släppte han. Det var en väldigt olustig situation, säger pappan.

Dottern är fortfarande kvar på lasarettet, det är oklart om tån är räddad, säger pappan.
- Hon fick en tå i stort sett avbiten och har svåra bitskador under trampdynan. Tån är såpass svårt biten att om inte cirkulationen blir bättre riskerar hon att tappa den.
Flickan opererades under två timmar i går kväll.

Man undrar lite över vad som hände.

Slutklämmen är viktig.
Familjen är vana djurparksbesökare. De har besökt Lycksele djurpark åtminstone en gång per år.

stafh
2010-07-29, 14:01
Måste ha rätt lång nos, den där vargen.

Nitrometan
2010-07-29, 14:03
Måste ha rätt lång nos, den där vargen.

Långnosad varg.

Eller en rejäl öppning under stängslet.

Alternativt hoppade tjejen över (eller kröp under) ledstången.

Nåja, det visar sig.

stafh
2010-07-29, 14:26
Långnosad varg.
Canis lupus nasus longus.

http://i30.tinypic.com/b7chug.jpg

Mycket ovanlig.

spoonchest
2010-07-29, 14:38
OK. Tydligen anfaller vargen människor.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tioaring-fick-tar-avslitna-av-varg-1.1145015

Dötsvargen högg henne.

Om man läser i VK så är det en lite annan historia:

http://www.vk.se/Article.jsp?article=366348

Det finns inget för varghatarna att hämta här. Jag hoppas de låter bli, det skulle bara sänka nivån på debatten ytterligare.
Fast det är sant, är man övetygad om att vargen är satan så..

Grottmannen
2010-07-29, 14:39
Hahaha! Grym bild!

Frågan är hur man lyckas ta sig upp på stängslet och sedan ner med benet för att kunna kicka till vargen i huvudet utan att faila totalt..

Naturens urval ftw, stoppa in foten genom staketet och du blir av med den simple as that.

Nitrometan
2010-07-29, 14:42
Fast det är sant, är man övetygad om att vargen är satan så..
Är man varghatare så är ju detta ytterligare ett bevis på hur ond och blodtörstig vargen är.

Frågan är hur man lyckas ta sig upp på stängslet och sedan ner med benet för att kunna kicka till vargen i huvudet utan att de andra "Hetsande" vargarna ger sig på den foten också.
Om vargen är så ond, blodtörstig och satanisk som varghatarna säger så hade det ju inte gått.

Frågan är då om varghatarna har rätt och fel på samma gång?