handdator

Visa fullständig version : Köksknivar?

Sidor : [1] 2 3

Coldsmith
2008-10-19, 20:40
Som en liten knivfetischist och kanske sveriges bästa knivslipare (?) så undrar jag vad sjutton man ska ha för knivar hemma? Tänkte köpa på mig riktigt bra knivar, gillar att laga mat och tänkte det kunde vara både trevligt och kul med riktigt BRA knivar.

Tips? Råd? Gärna knivar med hård egg då jag har tillgång dagligen till riktig knivslip och inte bara ett brynjärn.

http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.browse&category_id=50&option=com_virtuemart&Itemid=3

Kikat lite på den, är den överreklamerad eller vad tror ni? Vore kul med lite samuraj över köksknivarna hemma :).

Kwon
2008-10-19, 20:41
Hur kom det sig att du blev Sveriges bästa knivsnipare ColdS?

Hur/när började intresset?

Coldsmith
2008-10-19, 20:44
hehe, självutnämnd :P. Kul grej jag skrev bara, men jag är utan att skryta riktigt bra på att slipa knivar.
Började när jag var 10 år kanske hemma hos morfar med en handvevad enorm slipsten där jag fick slipa yxan och min täljkniv.
Tror det har med mina fjolliga brutna handleder och en bra syn att göra.

-C-
2008-10-19, 20:46
Jag kör hela setet från Anders Petter (Backaryd). Riktigt bra knivar och håller hög kvalité. Har dock hängt med ett tag nu, men de vårdas som mina barn.

Efter inköpet av knivar köpte jag mig ett helt kök från Anders Petter oxå, kastruller, bestick, verktyg etc.

lectris
2008-10-19, 20:48
jag gillar Global.. de ska man väl dock slipa med porslin-pinne eller vad det nu heter :)

shadowfire
2008-10-19, 20:48
Följer denna tråd med intresse. Trött på budgetcrap nu och söker lite bättre doningar. Alla säger "Global" dock då man frågar runt. Överskattat?

-C-
2008-10-19, 20:49
Följer denna tråd med intresse. Trött på budgetcrap nu och söker lite bättre doningar. Alla säger "Global" dock då man frågar runt. Överskattat?

Överskattat.

Känner inte många kockar inom branschen som använder sig av Global. De är duktiga på att marknadsföra sig och det är det de vinner på, kvalitén är dock inte lika vinnande. Men ska inte säga att de är dåliga knivar, absolut inte. Men kanske inte så bra som det ibland kan låta..
När jag själv jobbade inom restaurang var där knappt någon som hade knivar från global, bara någon enstaka kniv möjligtvis.

hahavaffan
2008-10-19, 20:55
Jag äcklas redan av mina Ikea-knivar :(

Coldsmith
2008-10-19, 20:55
dom håller väl inte för industriellt bruk.. om man säger så.
Har så dåliga butiker nu i här i umeå,. ingen som kör de lite dyrare knivseten. Man vill ju känna åp knivarna innan man köper dom

Pudzianovski
2008-10-19, 20:59
Jag har Duka Kobe. Bra som fasen. Hyfsat billiga också. Fast jag antar du vill ha något exklusivare. ;)

internethjälten
2008-10-19, 20:59
Jag gillar Global men det finns givetvis bättre knivar, även sämre. Köksknivar är lite som med bilar, man gillar vissa märken även om man vet att ett annat märke har andra fördelar.

Det jag faller för hos Global är formen, känslan och utseendet, återigen så är det en likhet med bilbranschen. Man köper inte alltid en sak för att det är den bästa utan för att den faller en i smaken =)

Mental
2008-10-19, 21:09
om du inte är ute efter blingbling design så skulle jag köpa en keramisk kockkniv från Kyocera.

Coldsmith
2008-10-19, 21:11
om du inte är ute efter blingbling design så skulle jag köpa en keramisk kockkniv från Kyocera.

En keramisk kniv? Tell me more?
Hittar då iongen keramisk kniv när jag söker.

och nä, inte ute efter design. Då hade jag nog köpt porsches 301-serie isåfall.

MasterChief
2008-10-19, 21:15
Det är ju en smaksak, i allra högsta grad. Tar du toppknivar från Wusthof, Global, Kyocera, Exxent, Mashiro; Henkel, Sabatier osv så är nog de flesta väldigt välbalanserade och av god kvalitet. Det viktiga är ju till slut att du tycker den ligger bra och är skön. Så åk till en bra affär och jämför. NK:s köksavdelning hade en jäkligt bra knivavdelning för något år sedan.

Själv föredrar jag handtag av trä och tycker tex Global är osköna.

MasterChief
2008-10-19, 21:16

http://www.bagarenochkocken.se/shop/?artnr=FK075WH

shadowfire
2008-10-19, 21:19
Det är ju en smaksak, i allra högsta grad. Tar du toppknivar från Wusthof, Global, Kyocera, Exxent, Mashiro; Henkel, Sabatier osv så är nog de flesta väldigt välbalanserade och av god kvalitet. Det viktiga är ju till slut att du tycker den ligger bra och är skön. Så åk till en bra affär och jämför. NK:s köksavdelning hade en jäkligt bra knivavdelning för något år sedan.

Själv föredrar jag handtag av trä och tycker tex Global är osköna.

Trä lät iofs rätt nice, vilken tillverkare förespråkar du där?
Undrar just var sjutton man kan prova knivar här i götet, hmm. Får ta med mig en ryggbiff o knacka på i lite affärer tror jag.

MasterChief
2008-10-19, 21:23
Trä lät iofs rätt nice, vilken tillverkare förespråkar du där?
Undrar just var sjutton man kan prova knivar här i götet, hmm. Får ta med mig en ryggbiff o knacka på i lite affärer tror jag.

Wüsthof är fina.

http://www.zusenzokeukengerei.nl/mailing/2007_1/wusthof_ikon.jpg

Mental
2008-10-19, 21:29

Googla lite :) Finns massor av info
http://kockknivar.wordpress.com/2008/08/14/kyocera-keramiska-knivar/

Keramiska knivblad är skarpare än stål, men sprödare, och man kan inte slipa om dem själv så lätt då man behöver slipa med diamant. Man kan skicka in dem för omslipning dock. Runt en tusenlapp får man räkna med att lägga på en bra kniv, jag har provat dem lite granna och blev kär direkt, sån underbar skärpa har jag aldrig sett hos en stålkniv.

Bladen sägs vara skarpa i 10 år, men det skulle jag ta med en nypa salt. Har dock provat en polares kniv han köpte 05 och den skar tunna skivor ur övermogen tomat, så de är skarpa bra mycket längre än stålknivar.

Mental
2008-10-19, 21:32
http://www.vikingsun.se/säljer koyceras knivar. Den svarta är snyggare men dyrare, och i övrigt skiljer den sig inte från de vita bladen.

mamawi
2008-10-19, 21:34
Det bästa bästa, eller det bästa i en rimlig prisnivå? Och vilken är din budget i sådant fall? Mer än 10 lax per kniv? Handupplagd damask eller 18/10 stål? Helstål eller handtag i trä/micarta eller annat.
Ska du skära snygga citronskivor till drinken eller filéa en lax? Eller är du på jakt efter en hel knivportfölj?

Mycket att tänka på alltså - inte bara "vilken kniv är bäst"

z_bumbi
2008-10-19, 21:34
Knivar köper jag främst efter hur de känns i handen (i alla fall köksknivar :D) och hur de ska användas, stålkvalitet och härdning kommer i andra hand.
Själv har jag sk japanska knivar med korta, lätta blad som har en högre hårdhet än många andra knivar, jag tror att märket är Satake men jag har nött bort all texten från bladen de senaste 9-10 åren så jag är inte säker.

Coldsmith
2008-10-19, 21:37
Det bästa bästa, eller det bästa i en rimlig prisnivå? Och vilken är din budget i sådant fall? Mer än 10 lax per kniv? Handupplagd damask eller 18/10 stål? Helstål eller handtag i trä/micarta eller annat.
Ska du skära snygga citronskivor till drinken eller filéa en lax? Eller är du på jakt efter en hel knivportfölj?

Mycket att tänka på alltså - inte bara "vilken kniv är bäst"

Budgeten är väl kanske 3000/kniv.
Kommer nog bygga upp ett set med tiden.

Men visst vore det intressant att också se knivar över 10k/kniv. Dock inte sett några sådana alls. Men finns ju säkert.
Handtagen får vara i stål, eller trä eller vad somhelst. Är inte så petig där, bara den fungerar bra.

Jag ska filea plattfiskar, laxar, skära kött och grönsaker.

vsson
2008-10-19, 21:38
Jag trivs väldigt bra med min Global grönsakskniv som jag använder till det mesta.

http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=23&category_id=2&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=3

nínían
2008-10-19, 21:42
Kolla filmsnutten nedan. Den visades på Discovery Channel, i 'How do they do it' för några veckor sedan. Den handlar om Kyoceras tillverkning utav keramiska knivar. Skulle vara riktigt kul att testa en sån.

Edit: Jag var rätt seg med tipset.. :)

JFnT5INymiY

mela
2008-10-19, 21:48
Jag gillar global och många utav de kockar jag jobbat med har älskat dem. Främst för att de ligger bra i handen och är runda och lena. De skaver liksom inte hur mycket man än använder dem.

Det finns säkert bättre knivar, men Global är ett riktigt bra arbetsredskap.

Pudzianovski
2008-10-19, 21:54
Kolla filmsnutten nedan.

Intressant ! :thumbup:

mamawi
2008-10-19, 22:16
Dyrt = kolla in Hattori KD Series
Bra för pengarna - Victorinox, Kai Cutlery, Global, Al Mar, Zwilling, Messermeister, mfl mfl.

Du får väl googla lite och se vilken modell som faller dig i smaken.
Personligen så har jag köpt lite olika fabrikat, men många gillar ju att ha samma stil och ergonomi på handtagen.

hahavaffan
2008-10-19, 22:27
Kolla filmsnutten nedan. Den visades på Discovery Channel, i 'How do they do it' för några veckor sedan. Den handlar om Kyoceras tillverkning utav keramiska knivar. Skulle vara riktigt kul att testa en sån.

Edit: Jag var rätt seg med tipset.. :)

[y1t]JFnT5INymiY[/yt]Grym film. Nu vet man iaf vad för knivar man ska ha. :naughty:

Kwon
2008-10-19, 22:39
Tur som sagt att de stoppade metallfragment i knivarna så de kan bli detected.

Nalfaren
2008-10-19, 22:53
Ja intressant film, tycker alltid det är fascinerande när stora industrier, maskiner används till 98% av processen för att en liten gammal gubbe skall göra det viktigaste manuellt.

Purren
2008-10-19, 23:45
Ja intressant film, tycker alltid det är fascinerande när stora industrier, maskiner används till 98% av processen för att en liten gammal gubbe skall göra det viktigaste manuellt.

:laugh:

Huvudet på spiken!

Dreas
2008-10-19, 23:47
Jag måste även jag säga global, bästa knivarna jag någonsin använt iaf.

dooh
2008-10-20, 10:16
Vill ha helgjutna knivar med bra stöd för fingret innan eggen. Har några knivar från dukas eget (bra tyngd och bra stopp) och så har jag anders petter.
När jag jobbar hugger jag gärna globalen, då kan jag hacka en hel arbetsdag.
En bra kniv är verkligen A och O, och för min del är en bra kniv lätt och smidig.

Annars säger jag som alltid, en bra brödkniv och du överlever det mesta. Ska någon köpa en kniv för hemmabruk så det tio gånger bättre att köpa en brödkniv än ett budgetknivsätt som blir slöa efter 10 ggr. Lite off topic.

Squirrel
2008-10-20, 20:41
Kolla japanesechefsknife.com (http://www.japanesechefsknife.com) - 7 dollar frakt, framme inom en vecka.

Nu har ju tyvärr dollarn stigit igen, men man kan nog fortfarande få riktiga klipp där.

Själv är jag mycket nöjd med min Hiromoto Santouku 190mm med en kärna i Aogami Super (HRC 62?):
http://www.japanesechefsknife.com/images/Img481.jpg

Hattori HD är annars populär:
http://www.japanesechefsknife.com/images/Img556.jpg

Eller om man har 1000 dollar som man inte orkar bära omkring på:
http://www.japanesechefsknife.com/images/Img371.jpg

hahavaffan
2008-10-22, 18:53
Bara på Kolozzeum... Nåja. Någon annan som kan svara på min fråga, som tydligen blev borttagen utan förklaring? (Jag vet, ni måste inte ge förklaring, men ibland vore det trevligt för den allmänna stämningen:) )

Hur länge håller sig en keramisk kniv vass, och hur vass är den? Är den lika vass som nya traditionella knivar?

Trance
2008-10-22, 18:58
Bara på Kolozzeum... Nåja. Någon annan som kan svara på min fråga, som tydligen blev borttagen utan förklaring?

Hur länge håller sig en keramisk kniv vass, och hur vass är den? Är den lika vass som nya traditionella knivar?

Haha, ja det var en extremt lustig moderering. Någon moderator kanske har fått hem en box från Systembolaget.

Keramiska knivar är coola men verkar lite jobbiga.

Jarod
2008-10-22, 20:08
Bara på Kolozzeum... Nåja. Någon annan som kan svara på min fråga, som tydligen blev borttagen utan förklaring? (Jag vet, ni måste inte ge förklaring, men ibland vore det trevligt för den allmänna stämningen:) )

Att regga sig enbart för att göra reklam har väl aldrig varit en bra idé på Kolo.

Men jag kan svara på din fråga - IKEAs knivar är kass - Ja. Keramiska är helt ok om man skär mjuka saker men värdelöst om det finns något hårt i det man skär, typ ben av alla slag (kött, fisk, fågel).

Så:

Keramiska knivar till sallad, gurka och tomat.
Metallknivar till kött, fågel och fisk.

Eddie Vedder
2008-10-22, 20:42
Bara på Kolozzeum... Nåja. Någon annan som kan svara på min fråga, som tydligen blev borttagen utan förklaring?

Inte för att bortplockade inlägg behöver förklaring men hursomhelst var det jag som tog bort den och det hade inte med dig att göra utan det faktum att medlemmar som enbart registrerar sig för att göra reklam för sin hemsida och sina produkter inte är särskilt populärt.

Är man nollpostare men bara "råkar" skapa en medlem som direkt ger sig in i en tråd om knivar och länkar till sin egen kivförsäljande hemsida så tar vi bort det.

TheGredde
2008-10-22, 21:45
Personligen kör jag med Sanelli, de gör riktigt bra knivar (har många av deras knivar allt från brödkniv till köttkniv). De ser högst budgetaktiga ut men har mycket god kvalité. Kanske så god kvalité att du, herr Coldsmith kommer glömma dina slipkunskaper :)

Coldsmith
2008-10-22, 22:16
Personligen kör jag med Sanelli, de gör riktigt bra knivar (har många av deras knivar allt från brödkniv till köttkniv). De ser högst budgetaktiga ut men har mycket god kvalité. Kanske så god kvalité att du, herr Coldsmith kommer glömma dina slipkunskaper :)

I jakttider så finns det ingen risk, har en hel uppsjö knivar att slipa :D.

Är jäkligt sugen på en sån där 63-lagerskniv.
Alternativt porsche 301, verkar rätt bra ändå.

TheGredde
2008-10-22, 22:55
Är jäkligt sugen på en sån där 63-lagerskniv.
Alternativt porsche 301, verkar rätt bra ändå.

Porsche har ju fin design, men vet inte alls hur den är att hålla i, jag tycker det är rätt viktigt. Men man kan antagligen tänka sig det att den är inte helt dålig ur ergonomisk synpunkt, dock finns det garanterat fler som har bättre.

Du borde egentligen kika på såna som används för industriellt bruk (tror att du eller någon annan nämnde det tidigare i tråden, dock minns jag inte i vilket syfte). Med industriellt bruk menar jag självklart, bland kockar av olika slag. Japanerna med sin lagerteknik och kolstål borde enligt min mening vara duktiga och även att ergonomin är bra.

hultman
2008-10-23, 00:03
Har både Porsche och Sabatier. Hade jag köpt idag och inte varit snål så hade det dock blivit en uppsättning Kai Shun istället.

Dreas
2009-12-08, 17:54
Tjo, bumpar upp denna tråd lite, har märkt att halva nöjet med att stå i köket är att använda bra grejor vid matlagningen, så jag undrar vad för bra knivar man kan tänkas för 1-2k, som högst 3k.

Ska väl använda dom till det mesta antar jag, hacka lök och skära kött mest.

1-2knivar. Som jag sa tidigare i tråden är Global bästa knivarna jag använt men även de solklart dyraste då nästa troligen är IKEAs för 300 spänn eller nåt.

spange
2009-12-08, 18:30
Tjo, bumpar upp denna tråd lite, har märkt att halva nöjet med att stå i köket är att använda bra grejor vid matlagningen, så jag undrar vad för bra knivar man kan tänkas för 1-2k, som högst 3k.

Ska väl använda dom till det mesta antar jag, hacka lök och skära kött mest.

1-2knivar. Som jag sa tidigare i tråden är Global bästa knivarna jag använt men även de solklart dyraste då nästa troligen är IKEAs för 300 spänn eller nåt.

jag kör Hattori. är väldigt nöjd, och dom är billiga 100-200 dollar + frakt är väl spannet på deras knivar, för HD serien då, finns KD också, men de ligger väl runt 10k/st

jag har sabatier också, med mjukare mer flexibelt stål som håller skärpan sämre.

men kolla upp hattori!

Dreas
2009-12-08, 18:38
jag kör Hattori. är väldigt nöjd, och dom är billiga 100-200 dollar + frakt är väl spannet på deras knivar, för HD serien då, finns KD också, men de ligger väl runt 10k/st

jag har sabatier också, med mjukare mer flexibelt stål som håller skärpan sämre.

men kolla upp hattori!Kommer googla, har du några tips på bra sidor att köpa ifrån? Ska man ha olika knivar för kött och lök, har för mig ja? Eller använder de flesta samma?

spange
2009-12-08, 19:49
Kommer googla, har du några tips på bra sidor att köpa ifrån? Ska man ha olika knivar för kött och lök, har för mig ja? Eller använder de flesta samma?

Min hattori är köpt från japanesechefsknife.com
finns en del fina på eventkock.se också, typ wusthof och andra fina grejer.

beror på var det är för kött, om det är ben etc. jag skär kött och grönsaker och en del rotfrukter, lök mm. med hattorin (hd5), kött med ben eller fisk med ben frukter/grönsaker med hårda skal så använder jag någon annan kniv, typ sabatiern som är mer lättslipad eller en skalkniv för frukt.

det står nog mer utförligt på sidorna jag länkade till vad som är lämpligt/ ej lämpligt ang. användning och skötsel av knivarna.

på knivslipning.wordpress.com finns bra info om skötsel, en sak som man ska tänka på vid slipning är vilken vinkel eggen är slipad till, på de japanska är det typ 15° och europeiska oftast 20-25°

Dreas
2009-12-08, 20:03
Min hattori är köpt från japanesechefsknife.com
finns en del fina på eventkock.se också, typ wusthof och andra fina grejer.

beror på var det är för kött, om det är ben etc. jag skär kött och grönsaker och en del rotfrukter, lök mm. med hattorin (hd5), kött med ben eller fisk med ben frukter/grönsaker med hårda skal så använder jag någon annan kniv, typ sabatiern som är mer lättslipad eller en skalkniv för frukt.

det står nog mer utförligt på sidorna jag länkade till vad som är lämpligt/ ej lämpligt ang. användning och skötsel av knivarna.

på knivslipning.wordpress.com finns bra info om skötsel, en sak som man ska tänka på vid slipning är vilken vinkel eggen är slipad till, på de japanska är det typ 15° och europeiska oftast 20-25°Tackar, sitter och kollar på JCK och tror det blir en Hattori, ja, det där med slipningen funderar jag på. Går väl att lämna in kniven va? För att göra det själv vette fan ifall jag vågar.

spange
2009-12-08, 20:18
Tackar, sitter och kollar på JCK och tror det blir en Hattori, ja, det där med slipningen funderar jag på. Går väl att lämna in kniven va? För att göra det själv vette fan ifall jag vågar.

det borde gå att hitta på någon professionell knivslipare, kostar nog inte mkt. Men man bör nog lära sig att bryna kniven iaf, då det kan behövas göra oftare (beroende på stål, hattorin är riktigt hård och håller skärpan länge.)

spyderco triangle sharpmaker är en omskriven pryl, verkar som att många gillar att skärpa sina knivar med den, värt att kolla upp kanske..

Edit: dessa hårda ståler som i hattori behöver ju brynas med keramiska brynen, annars sabbar man stålet.

Dreas
2009-12-08, 20:20
Gillar edittiden.... Funderar på en HD-8 Gyuto 240mm, fast mätte min IKEA 365 nu och den är 170mm ifrån spets till änden på bladet, och det räcker rätt bra för min del, kanske skulle ta en 210 eller 180mm?det borde gå att hitta på någon professionell knivslipare, kostar nog inte mkt. Men man bör nog lära sig att bryna kniven iaf, då det kan behövas göra oftare (beroende på stål, hattorin är riktigt hård och håller skärpan länge.)

spyderco triangle sharpmaker är en omskriven pryl, verkar som att många gillar att skärpa sina knivar med den, värt att kolla upp kanske..Kollade, 55dollar på knifecenter eller vad det heter. Ja, det kan nog kanske vara värt.

Kwon
2009-12-08, 20:20
VLz51DYch-Q

spange
2009-12-08, 20:24
Gillar edittiden.... Funderar på en HD-8 Gyuto 240mm, fast mätte min IKEA 365 nu och den är 170mm ifrån spets till änden på bladet, och det räcker rätt bra för min del, kanske skulle ta en 210 eller 180mm?Kollade, 55dollar på knifecenter eller vad det heter. Ja, det kan nog kanske vara värt.

jag har en hd-5 (170mm), min sabatier är 240 och jag föredrar 170 till det mesta, det känns som att det är ytterst sällan längden på bladet begränsar, och det blir grymt smidigt att jobba med 170 tycker jag =) men det beror väl på tycke och smak.

Dreas
2009-12-08, 20:30
jag har en hd-5 (170mm), min sabatier är 240 och jag föredrar 170 till det mesta, det känns som att det är ytterst sällan längden på bladet begränsar, och det blir grymt smidigt att jobba med 170 tycker jag =) men det beror väl på tycke och smak.Ja, just nu lutar det åt en 180mm + Spyderco sharpener faktiskt :) Tackar för svar och återkommer om jag kommer ihåg med resultatet av eran hjälp.

spange
2009-12-08, 20:32
Ja, just nu lutar det åt en 180mm + Spyderco sharpener faktiskt :) Tackar för svar och återkommer om jag kommer ihåg med resultatet av eran hjälp.

grattis till ett bra val då, jag är grymt nöjd med Hattori! snygga är de också!

Dreas
2009-12-08, 20:36
grattis till ett bra val då, jag är grymt nöjd med Hattori! snygga är de också!Tackar, ifall jag kommer ihåg så postar jag bilder när jag fått grejorna. Måste dock vänta i iaf en vecka för att se hur jag överlever månaden med en sådan utgift :)

Allan
2009-12-08, 21:26
Sabatier är mycket bra. Själv har jag bara två knivar som jag använder - en kock- och en filékniv. Som kan skärpas med strigel.

Dreas
2009-12-08, 21:27
Sabatier är mycket bra. Själv har jag bara två knivar som jag använder - en kock- och en filékniv. Som kan skärpas med strigel.Hur tror du dessa står sig gentemot Hattori som jag funderar skarpt på? :)

spange
2009-12-08, 21:44
Hur tror du dessa står sig gentemot Hattori som jag funderar skarpt på? :)

märkena har helt olika egenskaper, hattori är mycket hårdare (60-61 rockwell) sabatier har väl runt 55, stålet i sabatier är väl vad jag vet alltid kolstål(?) och är mjukare, håller skärpan sämre, men är i gengäld lättare att bryna, mer flexibla i stålet (bra om det är en filékniv t.ex) men får inte samma skärpa som ett riktigt hårt stål.

ska tillägga att jag håller på hattori, skär du inte i ben - ser till att skölja t.ex purjolöken så att du inte skär i grus/sand är det en kniv som kommer hålla en fruktansvärt bra skärpa länge innan den behöver brynas.

spange
2009-12-08, 21:56
http://i50.tinypic.com/15f272b.jpg

bild på min HD-5 =) lite mörk, man ser inte handtaget så bra..

GurraGo
2009-12-08, 22:04
För info och tips om köksknivar är den här killen tydligen guru:

http://www.freewebs.com/depaul56/

Ska tydligen ha en flera tusen inlägg lång tråd på fb där han ger svar på det mesta om knivar.

För min del blev det Victorinox vilket jag tror är en skaplig standardkniv för den som inte vill lägga ner för mycket pengar på sina köksknivar.

Prisman
2009-12-08, 22:16
Victorinox har väldigt fina knivar!

Dreas
2009-12-08, 22:16
märkena har helt olika egenskaper, hattori är mycket hårdare (60-61 rockwell) sabatier har väl runt 55, stålet i sabatier är väl vad jag vet alltid kolstål(?) och är mjukare, håller skärpan sämre, men är i gengäld lättare att bryna, mer flexibla i stålet (bra om det är en filékniv t.ex) men får inte samma skärpa som ett riktigt hårt stål.

ska tillägga att jag håller på hattori, skär du inte i ben - ser till att skölja t.ex purjolöken så att du inte skär i grus/sand är det en kniv som kommer hålla en fruktansvärt bra skärpa länge innan den behöver brynas.Det ska jag vara noga med, och nej, blir det skärande i närheten av ben åker 365an fram.

För info och tips om köksknivar är den här killen tydligen guru:

http://www.freewebs.com/depaul56/

Ska tydligen ha en flera tusen inlägg lång tråd på fb där han ger svar på det mesta om knivar.

För min del blev det Victorinox vilket jag tror är en skaplig standardkniv för den som inte vill lägga ner för mycket pengar på sina köksknivar.Han har hjälpt mig i tråden på Flashback, han rekommenderade Spyderco + Hattori ifall man hade koll på vad man gjorde när det gällde slipandet. Spyderco beställd och till det blir det med största sannolikhet en 180mm Hattori.

http://i50.tinypic.com/15f272b.jpg

bild på min HD-5 =) lite mörk, man ser inte handtaget så bra..Åååh, snygga är dom iaf *drool*

daks
2009-12-08, 22:21
[QUOTE=Coldsmith;3272038]Som en liten knivfetischist och kanske sveriges bästa knivslipare (?) så undrar jag vad sjutton man ska ha för knivar hemma? Tänkte köpa på mig riktigt bra knivar, gillar att laga mat och tänkte det kunde vara både trevligt och kul med riktigt BRA knivar.

Tips? Råd? Gärna knivar med hård egg då jag har tillgång dagligen till riktig knivslip och inte bara ett brynjärn.
QUOTE]

Vad slipar Du med och var hittar Du det för rimlig peng. Har letat slipstenar för knivar men det finns bara dåligt prisvärda.

Gillar inte maskiner.

Dreas
2009-12-08, 22:24
[QUOTE=Coldsmith;3272038]Som en liten knivfetischist och kanske sveriges bästa knivslipare (?) så undrar jag vad sjutton man ska ha för knivar hemma? Tänkte köpa på mig riktigt bra knivar, gillar att laga mat och tänkte det kunde vara både trevligt och kul med riktigt BRA knivar.

QUOTE]

Vad slipar Du med och var hittar Du det för rimlig peng. Har letat slipstenar för knivar men det finns bara dåligt prisvärda.

Gillar inte maskiner.http://www.knifecenter.com/kc_new/store_detail.html?s=SP204MF där är grejorna som rekommenderades i tråden på FB, verkar vara riktigt bra grejor, iaf om man ska tro på det man läser. Priset är även nu nersatt, har själv beställt ett set idag.

Allan
2009-12-08, 23:10
Vem vill ha en kniv som man inte behöver slipa???? Hälften av magin ligger ju i att få fram skärpan. Å andra sidan hade Wretman bara en kniv som han brukade gno mot undersidan av en tallrik

Nelson81
2009-12-08, 23:19
Jag gillar Global men det finns givetvis bättre knivar, även sämre. Köksknivar är lite som med bilar, man gillar vissa märken även om man vet att ett annat märke har andra fördelar.

Det jag faller för hos Global är formen, känslan och utseendet, återigen så är det en likhet med bilbranschen. Man köper inte alltid en sak för att det är den bästa utan för att den faller en i smaken =)

aa mycket bra smak, älskar mina global knivar, dom ligger så grymt skönt och välbalanserat i handen.

Dreas
2009-12-08, 23:27
aa mycket bra smak, älskar mina global knivar, dom ligger så grymt skönt och välbalanserat i handen.Efter att ha läst på Flashback och andra ställen så verkar du vara en av de få som tycker det.

En sammanfattning av dom är väl, dåligt grepp och överprisatta. Men gillar du dom så är det bra.

https://www.flashback.info/showthread.php?t=70252&page=3 Depaul kan sina grejor :)

hultman
2009-12-09, 09:34
Har själv uppsättningar från Porsche, Sabatier och Global men har blivit lite sugen på Satakes keramiska serier. Bortsett från att de är ganska fula så verkar man inte behöva slipa dom eller bry sig särskilt mycket. De billigare varianterna med plasthandtag ska man t.o.m. kunna diska i maskin. Någon som tycker något?

http://www.gnetagalten.se/images/00057/0/satake-hi-tech-ceramics.jpg

Larsa_wee
2009-12-09, 16:12
Har själv uppsättningar från Porsche, Sabatier och Global men har blivit lite sugen på Satakes keramiska serier. Bortsett från att de är ganska fula så verkar man inte behöva slipa dom eller bry sig särskilt mycket. De billigare varianterna med plasthandtag ska man t.o.m. kunna diska i maskin. Någon som tycker något?

Dom är ju inte riktigt lika "snygg" som en Hattori tex, men säkert en riktigt vass och funktionell kniv. funderar själv på någon Kyocera eller en Satake keramisk kniv.

Dreas
2009-12-09, 16:18
Dom är ju inte riktigt lika "snygg" som en Hattori tex, men säkert en riktigt vass och funktionell kniv. funderar själv på någon Kyocera eller en Satake keramisk kniv.Jag vet inte hur det är med knivkunniga här inne, men inne på Flashb finns ju DePaul och han är minst sagt insatt, så att göra som jag och fråga i tråden om kockknivar rekommenderas :)

Dreas
2009-12-21, 15:45
Fick min Hattori idag, tack för hjälpen och råden :) Ska hitta lämpligt offer för min Hattori nu bara. *Hacki hack*

GurraGo
2009-12-21, 17:02
Victorinox har väldigt fina knivar!

+1

Är sjukt nöjd med min Victorinox kockkniv.

shadowfire
2009-12-21, 17:21
Fick min Hattori idag, tack för hjälpen och råden :) Ska hitta lämpligt offer för min Hattori nu bara. *Hacki hack*

vad fick du pröjsa? varifrån beställde du?

Dreas
2009-12-21, 18:56
vad fick du pröjsa? varifrån beställde du?Beställde ifrån JCK, kostade 1037 spänn totalt, det är 7 dollar i frakt. Tog 4 dagar ifrån Japan och hit :hbang:

shadowfire
2009-12-21, 19:24
Beställde ifrån JCK, kostade 1037 spänn totalt, det är 7 dollar i frakt. Tog 4 dagar ifrån Japan och hit :hbang:

jäklarns, coolt... ska ta mig en titt på det här jag med, håller fan inte o bara ha ikeas knivar.

Dreas
2009-12-21, 19:35
jäklarns, coolt... ska ta mig en titt på det här jag med, håller fan inte o bara ha ikeas knivar.Hehe.

https://www.flashback.info/showthread.php?t=402637

Mycket intressant tråd, de senaste sidorna där kan vara nåt kanske. kagayaki vs Hattori är en intressant diskussion. Har man inte lust att lägga över 1000 spänn på EN kniv så verkar kagayaki vara ett bra val. Inlägg 8279 startar frågan.

Sen kan man ju söka i den tråden också, lär hitta massa matnyttigt. Man kommer nog långt genom att fråga här, men DePaul har alltid snabba och bra svar :)

jäklarns, coolt... ska ta mig en titt på det här jag med, håller fan inte o bara ha ikeas knivar.Säker? Jag gick lös på morsans knivar med min nya Spyderco Sharpmaker och det märktes skillnad direkt kan jag lova. Men visst, det är lite annan känsla i Hattorin än i en IKEA :P

Nelson81
2009-12-21, 20:55
Efter att ha läst på Flashback och andra ställen så verkar du vara en av de få som tycker det.

En sammanfattning av dom är väl, dåligt grepp och överprisatta. Men gillar du dom så är det bra.

https://www.flashback.info/showthread.php?t=70252&page=3 Depaul kan sina grejor :)
ofan, det blev jag väldigt förvånad över, kanske jag som har mongo händer så dom passar bra :D

Nelson81
2009-12-21, 21:00
va tror ni om porsches knivar? diggar deras design.

Ekman_
2009-12-21, 21:12
Här mina vänner, är kärlek i 23bitar!
http://photos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs043.snc3/13042_367110955456_530770456_10011932_4396967_n.jp g

Dreas
2009-12-21, 21:34
Här mina vänner, är kärlek i 23bitar!
[IMG]http://photos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc3/hs043.snc3/13042_367110955456_530770456_10011932_4396967_n.jp g[/MG]How much kosta? Vad slipar du dom med? Verkar som ett komplett kit iaf :)

ofan, det blev jag väldigt förvånad över, kanske jag som har mongo händer så dom passar bra :DMöjligt, även storebror har Global och gillar dom skarpt.

F.W.Y.H
2009-12-21, 23:37
Fint Ekman, Wusthof är bra grejjer. äger ett par själv!

hoikka poika
2009-12-22, 00:06

Satan så snygg kniv!

Kör själv med en Anders Petter kockkniv (26 eller 28 cm, kommer ej ihåg) och en AP filékniv. Helt ok knivar för priset!

Ekman_
2009-12-22, 02:31
How much kosta? Vad slipar du dom med? Verkar som ett komplett kit iaf :)

Fint Ekman, Wusthof är bra grejjer. äger ett par själv!

LOVE IT :)
Fick dem för ett väldigt bra pris kan jag säga :) Jobbar dessutom som kock så jag kan köpa det som arbetsredskap dessutom

Dreas
2009-12-22, 12:09
Fick dem för ett väldigt bra pris kan jag säga :) Jobbar dessutom som kock så jag kan köpa det som arbetsredskap dessutomNice som fan. Nu blev jag ju lite avis *drool*

Coldsmith
2009-12-23, 23:32
Som en liten knivfetischist och kanske sveriges bästa knivslipare (?) så undrar jag vad sjutton man ska ha för knivar hemma? Tänkte köpa på mig riktigt bra knivar, gillar att laga mat och tänkte det kunde vara både trevligt och kul med riktigt BRA knivar.

Gillar inte maskiner.

Maskin på mitt gamla jobb, roterande slipsten. :)

Blev iaf Porsche-knivar för mig, gillar dom, men måste komplettera med en lite mindre kniv för att skära/hacka lök. Har en stor och en file-kniv nu.

Dreas
2009-12-23, 23:43
Spyderco Sharpmaker är rekommenderad av många, för slipning alltså. Har själv en, och den verkar absolut göra sitt jobb! Lättanvänd som bara den :)

shadowfire
2009-12-24, 00:28
Fick dem för ett väldigt bra pris kan jag säga :) Jobbar dessutom som kock så jag kan köpa det som arbetsredskap dessutom

lol värsta butcherlådan :D
blir sjukt avis dock... jag och wesaft väntar fortfarande på att du ska bjuda på käk o visa vad du går för. *popcorn*

CrazyJoeDavola
2010-01-10, 17:55
Har också funderat på en sån keramisk kniv, tycker det vita bladet ser najs ut :) Hur brukar ni göra med grundslipning av sina knivar? Vart ska man vända sig? Den lokala charken eller?

hahavaffan
2010-01-10, 19:06
Har också funderat på en sån keramisk kniv, tycker det vita bladet ser najs ut :) Hur brukar ni göra med grundslipning av sina knivar? Vart ska man vända sig? Den lokala charken eller?Efter att ha jobbat på den lokala charken, så nej. :D

Dreas
2010-04-15, 16:35
Tycke knivdiskussionen började ta över "Senast införskaffade pryl"-tråden så tänkte att vi kan väl fortsätta här?

Vilken är din favoritkniv, av de du äger?

shadowfire
2010-04-15, 16:51
Fan jag har fortfarande inte kommit till skott o köpt lite bra knivar.
Jäkla sommardäck nu som tankade mig på 12 lakan, goddamned... men innan sommaren måste det bli av ett köp.

Dreas
2010-04-15, 16:52
Fan jag har fortfarande inte kommit till skott o köpt lite bra knivar.
Jäkla sommardäck nu som tankade mig på 12 lakan, goddamned... men innan sommaren måste det bli av ett köp.Du kommer att bli riktigt nöjd, rekommenderar dig att kolla på Hattori, om de känns aningen dyra kolla andra märken på JCK :)

Jense
2010-04-15, 17:15
efter att ha köpt min wüsthofkniv igår är jag redan sugen på en jätte från mac. De är lite dyra kanske, för att bara användas hemma.

3300kr proserien, men jag är egentligen ute efter den längre kniven från superiorserien

http://www.eventkock.se/eventkock/images/shop/SBK95_ii.jpg

Dreas
2010-04-15, 17:20
efter att ha köpt min wüsthofkniv igår är jag redan sugen på en jätte från mac. De är lite dyra kanske, för att bara användas hemma.

3300kr proserien, men jag är egentligen ute efter den längre kniven från superiorserien

http://www.eventkock.se/eventkock/images/shop/SBK95_ii.jpgNär man väl börjat är det svårt att sluta :D

Jense
2010-04-15, 17:28
När man väl börjat är det svårt att sluta :D

Det var längesedan jag började:) Men jag kommer inte köpa en mac givetvis, är sugen på en ändå. Förnuftet brukar komma i fatt

Sebbe_H
2010-12-15, 14:38
Ska köpa mig en Satake keramisk kniv idag tänkte jag, nån som vet nått vettigt om dom?

hultman
2010-12-15, 15:11
Ska köpa mig en Satake keramisk kniv idag tänkte jag, nån som vet nått vettigt om dom?

Har ett par. Hyfsat vassa även ett år efter inköp. Behöver aldrig slipas.

olle lindblad
2010-12-15, 15:41
Jag har använt en hel del knivar genom åren. Mina favoriter är Mac och Masamoto. Den osymmetriska slipningen på den senare kan vara lite knepig att hantera om man inte är van, så jag brukar alltid rekommendera Mac om man använder sina knivar ofta och mycket. Jag har provat i princip alla tyska knivar och gillar varken känslan eller tyngden i dem. Global är ok om man använder de med större handtag, Victorinox är oftast bäst för normalanvändaren. Relativt mjukt stål och därmed lättslipad, ganska billig om man jämför med Mac.

Pdaddy
2010-12-15, 15:59
Här är min nästa uppsättning !!

Böker knives GORM kitchen set designed by VOX.. Jesper Voxnäs är en polare från Danmark som gör knivar, Boker betalar en peng för att göra denna design, Jesper gör jävligt grymma knivar..

http://www.boker.de/kochmesser/boeker-gorm.html

VOX hemsida

http://voxknives.com/

Pd

Dreas
2010-12-15, 16:25
Ska man köpa en ny kniv idag och har under 2k att lägga så skulle jag säga att en Akifusa 240mm gyuto är det självklara valet.

Ruggigt nöjd med min kan jag säga.

Sebbe_H
2010-12-16, 12:56
Har ett par. Hyfsat vassa även ett år efter inköp. Behöver aldrig slipas.

Blev en kyocera till att börja med istället. Älskar skillnaden från Ikea-knivarna :D

Sir Anselm
2010-12-16, 14:20
Här är min nästa uppsättning !!

Böker knives GORM kitchen set designed by VOX.. Jesper Voxnäs är en polare från Danmark som gör knivar, Boker betalar en peng för att göra denna design, Jesper gör jävligt grymma knivar..

http://www.boker.de/kochmesser/boeker-gorm.html

VOX hemsida

http://voxknives.com/

Pd

Oj, de var helt klart speciella! SKulle vara kul att testa en för att se hur den fungerar. Ett knivställ i camouflage skulle nog passa bra :D

Dreas
2010-12-16, 14:32
http://img254.imageshack.us/img254/5752/dscf3329z.jpg

Från Vänster:

CoC - #1
Akifusa 240mm gyuto
Hattori HD-6 180mm Gyuto

Gillar Akifusan bäst till matlagning, skärpan är löjligt bra.

Sir Anselm
2010-12-17, 07:59

Från Vänster:

CoC - #1
Akifusa 240mm gyuto
Hattori HD-6 180mm Gyuto

Gillar Akifusan bäst till matlagning, skärpan är löjligt bra.

Hur funkar Coc till matlagning?

:D

Är inte 24cm lite otympligt? Jag tänkte nog nöja mig med 20 när jag köper nya knivar. Fast när jag kollar på en linjal känns 20 lite lite faktiskt...

Dreas
2010-12-17, 08:19
Hur funkar Coc till matlagning?

:D

Är inte 24cm lite otympligt? Jag tänkte nog nöja mig med 20 när jag köper nya knivar. Fast när jag kollar på en linjal känns 20 lite lite faktiskt...Den är ganska dålig att hacka lök med, ypperlig för att träna underarmarna dock ;)

Jag köpte Hattorin först av precis den anledningen. Ett år senare investerade jag i Akifusan, inget jag ångrar. Nu har jag inte använt Akifusan så mycket som jag hade hoppats på men det har blivit några timmar, och jag gillar den!

Thompy
2010-12-28, 00:41
http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=208&category_id=7&option=com_virtuemart&Itemid=53

Hur är en sån att slipa sina globalknivar med? Blir det bra?

Jarod
2010-12-28, 00:49
http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=208&category_id=7&option=com_virtuemart&Itemid=53

Hur är en sån att slipa sina globalknivar med? Blir det bra?

Ett skärpestål för 100kr kommer du lika långt med. Förutsatt att du vet hur man använder ett..

Jarod
2010-12-28, 00:57
http://www.frosts.se/knivvard_main.html

Kimball
2011-10-31, 15:34
Bumpar en lite äldre tråd här. Såg följande set @ 799:- på Campadre just nu:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=273832

Jag har endast ett Fiskars set sedan tidigare och har väl egentligen inte lidit av det öht, men dessa ser ju så vackra ut, bortsett från "handtaget". Har dessutom varit sugen på lite roliga knivar ett tag nu.

Just nu använder jag väl oftast min 20cm kökskniv samt:

http://s3.pji.nu/product/standard/800/361175.jpg

Till det mesta. Alternativet vore ju att lägga 6-900:- på en mer ordentlig kökskniv kanske?

Inputs? Riktigt oviss på området..

Pernam
2011-10-31, 15:37

Jag har endast ett Fiskars set sedan tidigare och har väl egentligen inte lidit av det öht, men dessa ser ju så vackra ut, bortsett från "handtaget". Har dessutom varit sugen på lite roliga knivar ett tag nu.

Just nu använder jag väl oftast min 20cm kökskniv samt:

http://s3.pji.nu/product/standard/800/361175.jpg

Till det mesta. Alternativet vore ju att lägga 6-900:- på en mer ordentlig kökskniv kanske?

Inputs? Riktigt oviss på området..

Påminner lite om skaftet på mina zwilling-knivar. Vilket är dom bästa skaft jag testat på köksknivar. Annars, om du bara är ute efter bra knivar till bra pris är victorinox oslagbara.

z_bumbi
2011-10-31, 15:50
Problemet med setet är att det är två mindre knivar och en köttkniven och enligt mig är även köttkniven i kortaste laget för att skära upp en stek etc. Du får med andra ord ingen vanlig lite längre kockkniv och om det är den som du använder mest idag så tappar du den funktionen. Eftersom din nuvarande kniv är från Fiskars kommer du nämligen inte vilja använda den igen så fort du använt en kniv som håller skärpan...
Märket som sådant är däremot bra och jag har inte lämnat in någon av mina för omslipning på de 12-13 år jag haft dem.

Dreas
2011-10-31, 16:02
Jag har en Hattori 18cm och en Akifusa 24cm.

Akifusan är lätt värd sina slantar.

Kolla JCK.com för att kolla priser.

Man kommer riktigt långt med en ordentlig kökskniv :)

grondahl
2011-10-31, 16:07

Har haft en Satake-kniv tidigare, helt ok men lite väl lätt i handen. Vill ha lite tyngre knivar, bättre känsla.

Skulle nog hellre köra på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=293609 (osexiga men prisvärt) eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=314840 (lite lätta men fin skärpa).

Morty
2011-10-31, 16:12
Jag har haft mina shun-knivar i ett år nu, och det börjar bli dags att slipa dem för första gången. Hur tycker ni andra knivfetischister att det görs bäst? Lämna in? Lära sig själv? Skita i slipning och bara bryna?

Pic related, det är en shunkniv/porr.
http://www.thenibble.com/zone/kitchen/appliances/images/5_000.jpg

Dreas
2011-10-31, 16:16
Jag beställde en Spyderco bla bla och kör med den på mina mindre viktiga knivar(alla utom Akifusan) och tycker mig på dåliga knivar iaf märka en stor skillnad.

Pernam
2011-10-31, 16:18
Jag har haft mina shun-knivar i ett år nu, och det börjar bli dags att slipa dem för första gången. Hur tycker ni andra knivfetischister att det görs bäst? Lämna in? Lära sig själv? Skita i slipning och bara bryna?

Skärp och bryna knivar går bara till en viss gräns. Sen är det omslipning som gäller. Om du inte har riktiga grejjor hemma så är det bästa att lämna in dom för slipning. Se bara till att det är nån som duger till det, och inte nån klåpare som torrslipar bort härdningen i stålet eller inte kan hålla linjen på eggen.

z_bumbi
2011-10-31, 16:21

Om det är dags att slipa den så räcker det inte att bryna den så lämna in den till någon som kan, öva kan du göra på billigare knivar.

Kimball
2011-10-31, 16:49
Problemet med setet är att det är två mindre knivar och en köttkniven och enligt mig är även köttkniven i kortaste laget för att skära upp en stek etc. Du får med andra ord ingen vanlig lite längre kockkniv och om det är den som du använder mest idag så tappar du den funktionen. Eftersom din nuvarande kniv är från Fiskars kommer du nämligen inte vilja använda den igen så fort du använt en kniv som håller skärpan...
Märket som sådant är däremot bra och jag har inte lämnat in någon av mina för omslipning på de 12-13 år jag haft dem.

Köttkniven är lika lång som den Fiskarskniven jag är van vid, dock. Riktigt stora köttstycken är sällan jag spelar med egentligen.

Det är väl lite det jag tröttnat på med Fiskarsknivarna ja, även om jag tycker de är trevliga att använda efter att man precis brynat dem, men detta hade ju behövts göra var-varannan månad för bästa resultat. Om bättre knivar innebär att skärpan hålls intakt såpass mycket längre vore det ju underbart!

Jag har en Hattori 18cm och en Akifusa 24cm.

Akifusan är lätt värd sina slantar.

Kolla JCK.com för att kolla priser.

Man kommer riktigt långt med en ordentlig kökskniv :)

Dedär ligger lite över min tänkta budget dock :/ Även om det säkerligen hade varit värt det i längden..

Har haft en Satake-kniv tidigare, helt ok men lite väl lätt i handen. Vill ha lite tyngre knivar, bättre känsla.

Skulle nog hellre köra på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=293609 (osexiga men prisvärt) eller http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=314840 (lite lätta men fin skärpa).

Globalknivarna är verkligen ruskigt osexiga som sagt, så no go! Victorinox setet verkar lira ungefär samma längder men blir då 500:- dyrare. Dilemma dilemma..

Handtaget på de Satakeknivarna jag nämnde ser dock inte speciellt sköna ut att hålla i, det måste jag ju erkänna mina Fiskars är! Chansen att finna några Satakeknivar i någon shop i stan är inte så stor?

grondahl
2011-10-31, 16:52
Satake är rätt vanliga, brukar finnas på Åhlens, Cervera etc.

(Du menade OBH, right?)

Morrris
2011-10-31, 16:55
De Satakeknivar jag äger har bekväma handtag, iaf för mig som har prinskorvsfingrar... :D De liknar inte de på bilden dock.

Kimball
2011-10-31, 16:59
Satake är rätt vanliga, brukar finnas på Åhlens, Cervera etc.

(Du menade OBH, right?)

Jamen dåså, då borde jag kunna känna på dem innan ev. beställning! :)

OBH ja, såklart. Gick lite snabbt där.

Alexton
2011-10-31, 17:09
Importera riktiga japanska knivar, de är helt överlägsna när det kommer till kött/fisk/fågel. Kan vara lite knepigt i början med underhåll men skärpan är otrolig.

Brukar be min kusin köpa med sig från Japan när han kommer hem. Det kostar runt 1200-2000:- för en enklare men hantverket är väldigt bra. Och jag gissar att priset på den svenska marknaden är betydligt dyrare för en kniv i samma klass.

Dreas
2011-10-31, 17:36
Kimball, det finns fler knivar att kolla på hos JCK.

Mitt tips är faktiskt att ta dig till Flashback. DePaul i matlagningsdelen är en av Sveriges största knivsamlare och han hjälper folk dagligen till bra knivinköp :)

Kimball
2011-10-31, 17:48
Kimball, det finns fler knivar att kolla på hos JCK.

Mitt tips är faktiskt att ta dig till Flashback. DePaul i matlagningsdelen är en av Sveriges största knivsamlare och han hjälper folk dagligen till bra knivinköp :)

Haha jo, spanat i den gigantiska knivtråden några gånger. Får slänga en post. :)

tumme
2011-10-31, 18:34
Vad blir skillnaden med dyrare knivar? Är lika bra stål i fiskars 100kr knivar från ica som i global för 1000kr(?). Deras CROMOVA 18 får ju bara marginella skillnader i rockwell-tester (55 mot 56). Finns inte någon vettig beskrivning utav vad deras så coola CROMOVA 18 består av ens förutom det mest basic. Jobbar just nu med försäljning av specialmetaller och ingen där verkar förstå heller. Testat dyrare knivar också och det är ju ingen skillnad. Global samt nån japansk svindyr sak vi fick som present slipad med nå dyr slipmaskin mot fiskars slipad med baksidan av en kaffemugg. Var ju samma sak.

Cilia
2011-10-31, 18:53
Jag köpte en liten grönsakskniv med blad av keramik i somras.
Det är den bästa kniv jag haft

shadowfire
2011-10-31, 18:56
Jag köpte en liten grönsakskniv med blad av keramik i somras.
Det är den bästa kniv jag haft

Jag måste hälsa på dig nästa sommar och se hur du bor och din inredning. Du verkar onekligen ha top notch på mkt.
Lovar att inte ha på mig shorts.

Cilia
2011-10-31, 19:13
Jag måste hälsa på dig nästa sommar och se hur du bor och din inredning. Du verkar onekligen ha top notch på mkt.
Lovar att inte ha på mig shorts.

Tror du skulle bli besviken. Köpte den här kniven för färgen på skaftet.
Jag har nästan ingen teknik men vissa saker prioriterar jag såsom kvalitet på tyg till min fotölj *s*

Dreas
2011-10-31, 21:33
Vad blir skillnaden med dyrare knivar? Är lika bra stål i fiskars 100kr knivar från ica som i global för 1000kr(?). Deras CROMOVA 18 får ju bara marginella skillnader i rockwell-tester (55 mot 56). Finns inte någon vettig beskrivning utav vad deras så coola CROMOVA 18 består av ens förutom det mest basic. Jobbar just nu med försäljning av specialmetaller och ingen där verkar förstå heller. Testat dyrare knivar också och det är ju ingen skillnad. Global samt nån japansk svindyr sak vi fick som present slipad med nå dyr slipmaskin mot fiskars slipad med baksidan av en kaffemugg. Var ju samma sak.Global har inget vidare stål som jag förstått det. Kollar man på vad mer kunniga säger om global är det inte fina ord.

Men ja, stålet är det skillnad på. Exakt vad låter jag vara osagt. Jag fick mina knivar rekommenderade av riktigt kunniga som jag litar på, det räckte för ett köp.

Global, japansk svindyr och en fiskars, samma sak? Nej nej, nu har du nog inte jämfört ordentligt.

Sökte på Akifusa 240mm och se på tusan vilken bild som låg först på google:

Min Hattori längst till höger, Akifusan i mitten och COC #1 längst till vänster.

Vastrix
2011-10-31, 22:11
Sökte på Akifusa 240mm och se på tusan vilken bild som låg först på google:

Min Hattori längst till höger, Akifusan i mitten och COC #1 längst till vänster.

Underbar bild, bara på kolozzeum!

spange
2011-10-31, 22:59
är ju så mkt mer är bara stålet som skiljer knivar åt - utformningen av bladet, slipvinkel och kanske främst balansen i kniven.

Snobbe
2011-10-31, 23:14
Har en globalkniv, tycker dom funkar riktigt bra. Funderat på o importera fler från japan dock. Någon som vet nå bra ställe?

Dreas
2011-11-01, 06:46
Har en globalkniv, tycker dom funkar riktigt bra. Funderat på o importera fler från japan dock. Någon som vet nå bra ställe?http://japanesechefsknife.com/

PowPow
2011-11-01, 08:06
Har ett märkligt hopplock av ikea- och andra skitknivar hemma. Slöa som tusan hela högen så funderar på att köpa nya. Victorinox verkar ha bra saker som är prisvärda (prylböghet i all ära men så viktigt är inte skärupplevelsen för mig). Funderar på vad man ska köpa för några bara.. Kockkniv, brödkniv och någon mindre skalkniv tänkte jag först, för det är det jag tror jag faktiskt använder i dagsläget.

Är vegetarian så inga fiskar som ska filéas eller stora stekar som ska skäras. Någon ytterliggare kniv man bör komplettera med? Alternativ till Victorinox?

Dreas
2011-11-01, 08:09
Har ett märkligt hopplock av ikea- och andra skitknivar hemma. Slöa som tusan hela högen så funderar på att köpa nya. Victorinox verkar ha bra saker som är prisvärda (prylböghet i all ära men så viktigt är inte skärupplevelsen för mig). Funderar på vad man ska köpa för några bara.. Kockkniv, brödkniv och någon mindre skalkniv tänkte jag först, för det är det jag tror jag faktiskt använder i dagsläget.

Är vegetarian som inga fiskar som ska fileás eller stora stekar som ska skäras. Någon ytterliggare kniv man bör komplettera med? Alternativ till Victorinox?Hur ofta tror du att du kommer skära bröd? Det känns lite som en investering bara för att.

Ifall du testat en riktig kniv så tror jag du ändrar dig, det blir såå mycket roligare att stå i köket med vettiga knivar.

Som sagt, kolla på JCK. Läs lite på Flashback i den stora matlagningsdelen, tråden om vilken kockkniv man har är även köprådstråd numera. Där finns det mycket matnyttigt.

PowPow
2011-11-01, 08:21
Hur ofta tror du att du kommer skära bröd? Det känns lite som en investering bara för att.

Ifall du testat en riktig kniv så tror jag du ändrar dig, det blir såå mycket roligare att stå i köket med vettiga knivar.

Som sagt, kolla på JCK. Läs lite på Flashback i den stora matlagningsdelen, tråden om vilken kockkniv man har är även köprådstråd numera. Där finns det mycket matnyttigt.

Skär bröd gör jag ganska ofta faktiskt.

Ska läsa runt lite.. Vettiga knivar är väl precis vad jag är ute efter. Tänkte Victorinox kunde vara det. Tittade på deras olivslipade kniv framför allt:
http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=740&category_id=81&option=com_virtuemart&Itemid=53

Mcusta Twisted Ripple är väl "bästa" kniven jag använt. Var mest rädd att förlora fingrarna :D

Dreas
2011-11-01, 08:43

Ska läsa runt lite.. Vettiga knivar är väl precis vad jag är ute efter. Tänkte Victorinox kunde vara det. Tittade på deras olivslipade kniv framför allt:
http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=740&category_id=81&option=com_virtuemart&Itemid=53

Mcusta Twisted Ripple är väl "bästa" kniven jag använt. Var mest rädd att förlora fingrarna :DDå kan en vettig brödkniv vara en god tanke också.

De kan säkert vara bra, jag är alldeles för oinsatt i stål och knivar för att kunna uttala mig.

DePaul kan som sagt sin sak. Fråga och du lär få ett bra svar. Undvik dock att nämna Global, de är inte så poppis hos kniventusiaster :p

Twisted Ripple verkar trevlig. Orolig för att förlora fingrarna ger sig med tiden, alternativt alkoholhalten.

Snobbe
2011-11-01, 08:56
Vad är felet på Global knivar? Har en hemma själv tycker den fungerar bra, den kanske är lite för lätt skulle vilja ha mer tyngd men annars så tycker jag den funkar bra.

z_bumbi
2011-11-01, 08:59
Vad blir skillnaden med dyrare knivar? Är lika bra stål i fiskars 100kr knivar från ica som i global för 1000kr(?). Deras CROMOVA 18 får ju bara marginella skillnader i rockwell-tester (55 mot 56). Finns inte någon vettig beskrivning utav vad deras så coola CROMOVA 18 består av ens förutom det mest basic. Jobbar just nu med försäljning av specialmetaller och ingen där verkar förstå heller. Testat dyrare knivar också och det är ju ingen skillnad. Global samt nån japansk svindyr sak vi fick som present slipad med nå dyr slipmaskin mot fiskars slipad med baksidan av en kaffemugg. Var ju samma sak.

Om ni har testat dyrare knivar så vad hade de för hårdhet? Jag skulle nämligen bli förvånad om en hård japansk kniv tappar skärpan lika fort som en mjukare från fiskars eller global. Skärpan initialt är däremot inget konstigt då jag kan vässa en bit plåt från en plåtburk så att den går att skära tomat med.
Själv märker jag också stor skillnad mellan fiskars och global hur länge de håller sig skarpa och är lite förvånad över att ni inte märkte samma sak.
Slipmetoden har inte någon betydelse så länge den inte förstör härdningen eller eggen men det visste ni antagligen redan innan ni testade. I annat fall så jobbar ni i fel bransch. :)

Är vegetarian så inga fiskar som ska filéas eller stora stekar som ska skäras. Någon ytterliggare kniv man bör komplettera med? Alternativ till Victorinox?

Det viktigaste är inte alltid stålet utan hur den ligger i handen så gå till en butik och testa alla knivarna. Det behöver t ex inte vara så att småknivarna och kockkniven av samma märke passar lika bra eller att den dyrare kniven ligger bättre i handen.

Dreas
2011-11-01, 09:16
Vad är felet på Global knivar? Har en hemma själv tycker den fungerar bra, den kanske är lite för lätt skulle vilja ha mer tyngd men annars så tycker jag den funkar bra.Stålet är inge vidare, handtagen ganska dåliga för längre sessioner och de är överhypade. De är inte värda pengarna helt enkelt.

Sen har jag testat Global själv och tycker de inte är så pjåkiga, även om handtagen är under all kritik.

Pansartax
2011-11-01, 09:18
Va fan, om man vill ha svenskt stål i köket, är det helt kört då? Finns det inga bra knivar med svenskt stål?

z_bumbi
2011-11-01, 09:30
Va fan, om man vill ha svenskt stål i köket, är det helt kört då? Finns det inga bra knivar med svenskt stål?

Eftersom Sverige är storproducent av järn och stål så är det inga problem.

Cilia
2011-11-01, 10:53
Dom dyra märkena brukar inte alltid få så bra i test.

Jag har en brödkniv som kom med en prenumeration, tror det var Gourmet och den är kanonbra. Bästa brödkniven jag har haft. Skär genom bröd som om om det vore smör.

Min lilla grönsakskniv var inte heller så dyr men superbra.

Sen har jag massa franska Sabatierknivar och dom är jag inte lika impad av även om dom är helt ok och snygga.

tomccc
2011-11-01, 12:23

Mcusta Twisted Ripple är väl "bästa" kniven jag använt. Var mest rädd att förlora fingrarna :D

Jag har en Victorinox brödkniv och jag vet inte om handtagen är samma på alla deras knivar men det ser ut som handtaget på bilden. Och handtaget på min kniv är alldeles för smalt för mina händer. Så om du har stora händer se till att testa kniven innan du köper.

Men överlag så tycker jag faktiskt alla knivar är bra, så länge man underhåller dem. Visst är det kul att köpa nya knivar men slipar man dem aldrig så kommer de vara precis lika slöa som dina gamla knivar inom ett år. En bättre investering för alla är antagligen brynstenar, går loss på under 500 kronor på ebay och gör att alla dina gamla knivar blir som nya igen.

Spiffy
2011-11-01, 12:30
Om fördelen att de dyra knivarna håller sig skarpa länge så borde ju en sådan ->här<- (http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=476&category_id=7&option=com_virtuemart&Itemid=53) + en kniv från Ica göra jobbet?

Själv är jag jäkligt nöjd med mina knivar från Ica faktiskt :D Underhåller de med ett brynstål lite då och då. När de är nyslipade förstår jag inte hur man kan behöva vassare.

Dock inte lika coola och snygga som vissa dyra.

Pansartax
2011-11-01, 12:34
Eftersom Sverige är storproducent av järn och stål så är det inga problem.

Ah okej så om man vill ha en kniv med bra svenskt stål, är det mora kniv man ska leta efter då eller vad?

tomccc
2011-11-01, 12:40
Ah okej så om man vill ha en kniv med bra svenskt stål, är det mora kniv man ska leta efter då eller vad?

Ja t.ex. Mora of Sweden, Eka eller Fällkniven AB.

agazza
2011-12-09, 19:59
Bump, ska köpa julklapp till en kille som älskar att laga diverse köttbitar, budgeten är runt 1000 lappen och den får gärna ha en yta av vikt stål som tex denna

Vilken knivmodell är mest allround och vad rekommenderar ni för modell?

Det ska mest vara ögongodis före användning

Snobbe
2011-12-09, 20:39
Varför mer ögongodis än användning? Då missar du ju hela grejjen med en kockkniv?:p

agazza
2011-12-09, 20:43
Varför mer ögongodis än användning? Då missar du ju hela grejjen med en kockkniv?:p

Det är en present, och jag tror även en global är bättre än typ ikeas.

Men saken är att jag är ute efter WAOW grejjen.

Jag funderar på en Hattori för då känner han antagligen igen namnet.

typ en HD serie

Men jag behöver hjälp med storlek och typ av kniv, eller ifall någon har tips på ännu finare knivar.

http://japanesechefsknife.com/images/Img524.jpg

Olegh
2011-12-09, 20:44
Fast köper man en snygg, japansk santoku, så kommer den vara gjord av så pass hårt och sprött stål att den inte är särskilt lämplig för någon som bara vill använda kniven. Det kommer krävas underhåll och då menar jag inte felaktigt användande av ett skärpstål eller en elektrisk knivslip. Den sanslöst flacka egg-vinkeln hjälper ju inte heller..

agazza
2011-12-09, 20:50
Fast köper man en snygg, japansk santoku, så kommer den vara gjord av så pass hårt och sprött stål att den inte är särskilt lämplig för någon som bara vill använda kniven. Det kommer krävas underhåll och då menar jag inte felaktigt användande av ett skärpstål eller en elektrisk knivslip. Den sanslöst flacka egg-vinkeln hjälper ju inte heller..

Fungerar inte dessa manuella knivslipar där man kan byta ut rullarna? tänkte ta en sån också

typ denna

http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=594&category_id=7&option=com_virtuemart&Itemid=53

Han är ju inte helt bakom flötet och han har lite koll på knivar osv också men han har ingen riktigt fin hemma.

Olegh
2011-12-09, 21:03
Fungerar inte dessa manuella knivslipar där man kan byta ut rullarna? tänkte ta en sån också

typ denna

http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=594&category_id=7&option=com_virtuemart&Itemid=53

Han är ju inte helt bakom flötet och han har lite koll på knivar osv också men han har ingen riktigt fin hemma.

Den där funkar absolut, tack vare att du kan välja slipvinkel. Men sen kostar den ju 700 pix också, något de flesta svenssons aldrig skulle lägga på en knivslip.

Dreas
2011-12-10, 00:28

typ en HD serie

Men jag behöver hjälp med storlek och typ av kniv, eller ifall någon har tips på ännu finare knivar.

[IMG]http://japanesechefsknife.com/images/Img524.jpg[IMG]HD-6an är okej, jag har den, för det är den som är 18cm right?

18cm duger, 24 är dock det man inser att är bäst enligt mig.

För knivslipande rekommenderar jag en Spyderco Sharpmaker :)

Fishtank
2011-12-10, 03:37
Måste nog återuppta min fetisch för vassa och bra knivar nu då den här tråden blev väckt till liv.
Har för närvarande riktigt dåliga knivar även om de är vässade bra men känner att riktiga knivar aldrig kan vara fel.

Någon som har en aning om det finns något ställe i Umeå som säljer lite finare knivar?

Fredriiik
2011-12-10, 16:05

typ en HD serie

Kolla cleancut.se. riktigt snygga, bra knivar, Det finns allt att välja på. Om du vill ha tre lager stål med ett handtag finns det å vill du ha 63 lager stål så finns det också med samma handtag, iaf i mina Tamahagane serier :)

Linnet
2011-12-11, 18:16
Måste nog återuppta min fetisch för vassa och bra knivar nu då den här tråden blev väckt till liv.
Har för närvarande riktigt dåliga knivar även om de är vässade bra men känner att riktiga knivar aldrig kan vara fel.

Någon som har en aning om det finns något ställe i Umeå som säljer lite finare knivar?

Duå: http://www.duaumea.se/

Kimball
2011-12-24, 20:45
YAY fick en KAGAYAKI VG-10 Gyuto 210mm (är det rätta benämningen? skitsamma) i julklapp. Tack tomten :D

kaer
2011-12-24, 23:13
Köpte en sån här till mig själv:
http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=522&category_id=50&option=com_virtuemart&Itemid=53

Samtidigt som jag beställde en globalkniv till min mor i julklapp.

Väldigt nöjd med den en så länge, framförallt med utseendet kanske, har ju inte hunnit göra så mycket mer än att skiva skinka med den. :eating:

CrazyJoeDavola
2011-12-26, 13:00
Fick detta paket i julklapp. Har inte hunnit prova dem så mycket, men den funkar fint till att skära julskinka :)

Kyocera ceramic, helvita. Känns nästa som en leksak så lätta de är. Tror ni att de går att slipa med diamantbryne? Eller måste man skicka in dem? Lite delade bud beroende på märke man läser om. Tål de maskindisk, enligt "manualen" ska de handdiskas, men även här så skiljer det mellan olika märken om man kan maskindiska dem.

http://ecx.images-amazon.com/images/I/51oiANMjsWL._SL500_AA300_.jpg

Morrris
2011-12-26, 14:40
Kör keramiskt i diskmaskin.

martikainen
2011-12-26, 15:43
Fick detta paket i julklapp. Har inte hunnit prova dem så mycket, men den funkar fint till att skära julskinka :)

Kyocera ceramic, helvita. Känns nästa som en leksak så lätta de är. Tror ni att de går att slipa med diamantbryne? Eller måste man skicka in dem? Lite delade bud beroende på märke man läser om. Tål de maskindisk, enligt "manualen" ska de handdiskas, men även här så skiljer det mellan olika märken om man kan maskindiska dem.

Jag har haft mina keramisa i 2år snart, de har inte tappat i skärpa ett dugg (har 1 som jag ej använder som jag jämfört med)
Och jag handdiskar mina då jag iof inte har maskindisk, men det är inget som fastnar på dom heller :)

delta_mats
2011-12-28, 13:32
Vi köpte en Hattori hd-7. Är riktigt nöjd över den än så länge. Förutom grym skärpa så är den ju även riktigt snygg.

isato
2011-12-28, 14:27
Jag kommer nog aldrig köpa en keramisk kniv igen. Jag fick massa små hack i bladet. Bröt av den i en vattenmelon. :)

Det var ändå en kniv i 1-1500 kr klassen. Jag måste vara ovantligt hårdhänt med mina knivar. Håller dock med om att dom var helt underbara att jobba med.

Cilia
2011-12-28, 16:19

Dom där har jag också tittat på till jul. Köpte några andra. Har en liten keramisk kniv och det är den bästa jag någonsin haft. Love it

hultman
2011-12-28, 16:40
Jag har också keramiska knivar (Satake) och de har inte tappat skärpan ett dugg på snart två år. Har förvisso aldrig diskats i diskmaskin, men ändå. Den enda gången mina Porsche/Sabatier presterar bättre är direkt efter slipning. De har heller inte fått några hack eller andra skador som andra verkar ha drabbats av.

Kwon
2011-12-28, 16:50
Kör fortfarande med den vänstra
http://i.imgur.com/XCJLd.jpg

Cilia
2011-12-28, 17:18
Jag har också keramiska knivar (Satake) och de har inte tappat skärpan ett dugg på snart två år. Har förvisso aldrig diskats i diskmaskin, men ändå. Den enda gången mina Porsche/Sabatier presterar bättre är direkt efter slipning. De har heller inte fått några hack eller andra skador som andra verkar ha drabbats av.
Jag har förstått att man inte ska skära i ben och fruset kött med de keramiska knivarna.

JAg har också Sabatier som övriga knivar. De är också bra.

martikainen
2011-12-28, 17:38
Jag har förstått att man inte ska skära i ben och fruset kött med de keramiska knivarna.

Det krävs ju att man är försiktig med dom, har lyckats sabba spetsen på en av mina knivar, tror jag varit lite klantig när jag diskat och slagit i.
Men är man försiktig så kommer man älska keramiska knivar :)

delta_mats
2011-12-28, 19:15
Vad jag förstått ska man inte använda keramiska knivar till fruset kött, men inte heller vanliga stålknivar mår bra av att skära i fruset kött vad jag läst. Om man nu vill ha en skapligt bra kniv för att kunna skära i fruset/halvfruset kött, vad ska man då välja för någon?

agazza
2011-12-29, 00:03
Jag har en obh nordica, modell stor, för att klyva sånt.
Kör bara en vanlig obh nordica slip till den också för den slöar till sig fort, men funkar bra till såna saker ifall man slipar dom mellan gångerna.

Cilia
2011-12-29, 00:05
Vad jag förstått ska man inte använda keramiska knivar till fruset kött, men inte heller vanliga stålknivar mår bra av att skära i fruset kött vad jag läst. Om man nu vill ha en skapligt bra kniv för att kunna skära i fruset/halvfruset kött, vad ska man då välja för någon?

köttyxa kanske?

shadowfire
2011-12-29, 00:05

what? så man köper en dyr märkeskniv men kan inte kära i frusen föda? say whatlolwhut? varför inte bara en ikea-kniv för 40 pix då? Nu fattar jag ännu mindre vitsen med att köpa dyra märkesknivar om man inte ens kan använda dem *rolleyes*

Cilia
2011-12-29, 00:09
what? så man köper en dyr märkeskniv men kan inte kära i frusen föda? say whatlolwhut? varför inte bara en ikea-kniv för 40 pix då? Nu fattar jag ännu mindre vitsen med att köpa dyra märkesknivar om man inte ens kan använda dem *rolleyes*
Jag tror det är bäst att du håller dig till IKEA-knivarna :)

shadowfire
2011-12-29, 00:11
Jag tror det är bäst att du håller dig till IKEA-knivarna :)

jag har bara 2st knivar, en kockkniv från ikea o en liten kniv från ikea.. + en fiskarssax... fonkar utmärkt :D

hultman
2011-12-29, 00:14
jag har bara 2st knivar, en kockkniv från ikea o en liten kniv från ikea.. + en fiskarssax... fonkar utmärkt :D

Kallar du en IKEAkniv för "kockkniv"? Skamvrån. Jag trodde du hade lite klass ;)

shadowfire
2011-12-29, 00:18
Kallar du en IKEAkniv för "kockkniv"? Skamvrån. Jag trodde du hade lite klass ;)

vafan den skär ju i fruset kött??! å går inte sönder? :D

hultman
2011-12-29, 00:26
vafan den skär ju i fruset kött??! å går inte sönder? :D

Haha :D Tänkte inte på det.

MasterChief
2011-12-29, 10:00
Nu kommer givetvis knivonanisterna att gråta över felaktiga mätmetoder osv. Men allvarligt, hur dyrt ska det egentligen behöva bli för att att tillverka en knivjävel? Lite metall och ett handtag. Ikeakniven duger utmärkt för oss som typ hackar lite lök. För hur många minuter i veckan använder vi amatörer kniven? Själv uppskattar jag att den heller inte är vassare än ett rakblad, utan snarare att den bibehåller skärpan länge. Sedan är den så billig att man kan ju köpa ny istället för att hålla på att slipa.

Det är lite som med andra typer av verktyg. Min bror som är elektriker har en Makita skruvdragare för 5000 spänn. Jag som skruvar en gång i månaden klarar mig alldeles utmärkt med en Black&Decker för 700kr. Visst blir min skruvdragarpenis längre när jag kan flasha med en proffsmakita för grannen, men jag vet inte om det är värt 4000 spänn.

http://oi41.tinypic.com/2lvbudu.jpg

Kliffen
2011-12-29, 10:39
Men porschen har ju glidstopp, små fina piggar på sidan å funkar hur bra som helst

Arne Persson
2011-12-29, 10:56
Denna har jag starka funderingar på...
http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=171&category_id=30&option=com_virtuemart&Itemid=53

Dreas
2011-12-29, 10:58
De kunde ha testat en Akifusa eller en Hattori, de hade troligen legat i toppen.

Globalknivar var jag inne på ett tag, tills jag stötte på "DePaul" som verkligen svor högt över dom. Sen har brorsan ett par och ergonomin är ganska dålig kan erkännas.

Sen vet jag ingen som står så lite i köket att en kniv för 1000kr känns onödigt mycket.

Inte bara får man bättre stål utan det blir ju roligare att stå i köket också. Med tanke på att man kan korta ner tiden i köket rätt bra över åren borde ju göra att investeringen inte gör så ont. Tyvärr tänker få långsiktigt.

http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=171&category_id=30&option=com_virtuemart&Itemid=53http://www.epicedge.com/shopexd.asp?id=85649 - Min högst amatörmässiga gissning är att Akifusan har bättre stål. Har inget ont att säga om kniven heller.

hultman
2011-12-29, 11:06
Nu kommer givetvis knivonanisterna att gråta över felaktiga mätmetoder osv. Men allvarligt, hur dyrt ska det egentligen behöva bli för att att tillverka en knivjävel? Lite metall och ett handtag. Ikeakniven duger utmärkt för oss som typ hackar lite lök. För hur många minuter i veckan använder vi amatörer kniven? Själv uppskattar jag att den heller inte är vassare än ett rakblad, utan snarare att den bibehåller skärpan länge. Sedan är den så billig att man kan ju köpa ny istället för att hålla på att slipa.

Det är lite som med andra typer av verktyg. Min bror som är elektriker har en Makita skruvdragare för 5000 spänn. Jag som skruvar en gång i månaden klarar mig alldeles utmärkt med en Black&Decker för 700kr. Visst blir min skruvdragarpenis längre när jag kan flasha med en proffsmakita för grannen, men jag vet inte om det är värt 4000 spänn.

Hm. Fåniga parametrar. De flesta som ägt några olika typer av knivar märker snabbt kvalitetsskillnaden mellan en kniv från IKEA och random kvalitetsmärke. Dels för att kniven från IKEA kommer att rosta och vara ful, men heller aldrig vara i närheten så vass från en finare variant. Inte ens om den finare varianten utsatts för riktigt elak hantering och skräpkniven är sprillans.

http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=171&category_id=30&option=com_virtuemart&Itemid=53

Kai Shun är fina.

De kunde ha testat en Akifusa eller en Hattori, de hade troligen legat i toppen.

Globalknivar var jag inne på ett tag, tills jag stötte på "DePaul" som verkligen svor högt över dom. Sen har brorsan ett par och ergonomin är ganska dålig kan erkännas.

Sen vet jag ingen som står så lite i köket att en kniv för 1000kr känns onödigt mycket.

Inte bara får man bättre stål utan det blir ju roligare att stå i köket också. Med tanke på att man kan korta ner tiden i köket rätt bra över åren borde ju göra att investeringen inte gör så ont. Tyvärr tänker få långsiktigt.

http://www.epicedge.com/shopexd.asp?id=85649 - Min högst amatörmässiga gissning är att Akifusan har bättre stål. Har inget ont att säga om kniven heller.

Många är dumsnåla.

Arne Persson
2011-12-29, 11:30
Hm. Fåniga parametrar. De flesta som ägt några olika typer av knivar märker snabbt kvalitetsskillnaden mellan en kniv från IKEA och random kvalitetsmärke. Dels för att kniven från IKEA kommer att rosta och vara ful, men heller aldrig vara i närheten så vass från en finare variant. Inte ens om den finare varianten utsatts för riktigt elak hantering och skräpkniven är sprillans.

Kai Shun är fina.

Många är dumsnåla.

Då får det bli en sådan då...:)

z_bumbi
2011-12-29, 11:38
Nu kommer givetvis knivonanisterna att gråta över felaktiga mätmetoder osv. Men allvarligt, hur dyrt ska det egentligen behöva bli för att att tillverka en knivjävel? Lite metall och ett handtag. Ikeakniven duger utmärkt för oss som typ hackar lite lök.

Mycket riktigt krävs det inte så mycket för att få en fungerande kniv som håller skärpan hyggligt eller t o m bra men det som är förvånande är att IKEA så fundamentalt misslyckas med att sätta ihop lite metall och ett handtag och få fram en sådan produkt.

Mental
2011-12-29, 11:39

Kai Shun är fina.

Många är dumsnåla.

Fast IKEA's "kockkniv" Slitbar hyllas av många knivkunniga, även i flashbacktråden, så bara för att en kniv säljs på IKEA så måste den inte vara dålig.

Många gånger betalar man en stor slant för märke/utseende med, och inte bara stålets kvalité och slipningen. Inget fel med det dock, jag älskar snygga knivar.

MasterChief
2011-12-29, 12:22
"dePaul" är gurun i den oändliga FB-tråden skriver såhär om Ikeas Slitbar:

"Jag har också hört ganska positiva omdömen när det gäller Slitbarkniven i VG-10. Det har nu gått så pass lång tid sedan denna kniv kom ut att man kan börja anse att det är trots allt ett bra köp."

Det finns en del om Slitbar här och var på nätet om de flesta tycker att det är en bra kniv, och för priset en lysande kniv.

Men det är klart, det står ju Ikea på den och det är ju jobbigt.

Här är en beskrivning och (amatör-)test av kniven:
(Ikeas kniv görs alltså i det japanska kvalitetsstålet VG-10)

http://jasoncwallace.com/cms/reviews/productreviews/57-damascusikea

MathiasF
2011-12-29, 12:32

Fogsvans?

hultman
2011-12-29, 12:42
Fast IKEA's "kockkniv" Slitbar hyllas av många knivkunniga, även i flashbacktråden, så bara för att en kniv säljs på IKEA så måste den inte vara dålig.

Många gånger betalar man en stor slant för märke/utseende med, och inte bara stålets kvalité och slipningen. Inget fel med det dock, jag älskar snygga knivar.

"dePaul" är gurun i den oändliga FB-tråden skriver såhär om Ikeas Slitbar:

"Jag har också hört ganska positiva omdömen när det gäller Slitbarkniven i VG-10. Det har nu gått så pass lång tid sedan denna kniv kom ut att man kan börja anse att det är trots allt ett bra köp."

Det finns en del om Slitbar här och var på nätet om de flesta tycker att det är en bra kniv, och för priset en lysande kniv.

Men det är klart, det står ju Ikea på den och det är ju jobbigt.

Här är en beskrivning och (amatör-)test av kniven:
(Ikeas kniv görs alltså i det japanska kvalitetsstålet VG-10)

http://jasoncwallace.com/cms/reviews/productreviews/57-damascusikea

Ok. Den kniven har jag missat. Men den ser helt klart mer intressant ut än de andra knivar jag sett från IKEA. Men de test som MC länkade känns så jävla fåniga, hur många gånger har man inte sett att ICAs stekpannor vinner sådana test?

Snobbe
2011-12-29, 12:44
Jag tycker porsche knivarna ser helt skumma ut? Handtaget ser ju extremt jobbigt ut att hålla i? Värre än globalknivarna?

MasterChief
2011-12-29, 12:54
Ok. Den kniven har jag missat. Men den ser helt klart mer intressant ut än de andra knivar jag sett från IKEA. Men de test som MC länkade känns så jävla fåniga, hur många gånger har man inte sett att ICAs stekpannor vinner sådana test?

Men en stekpanna borde väl vara ganska lätt att göra ett objektivt test på?
Parametrar som reptålighet, värmefördelning och värmeeffektivitet säger väl en hel del om stekpannan är bra eller dålig? De som utförde knivtestet har även gjort ett test av stekpannor där ICA:s panna slog tex en 250% dyrare Tefal.

Vad specifikt i detta test om stekpannor är så fel?

http://gd.se/polopoly_fs/1.974107.1240209675!/stekpannor.pdf

hallar
2011-12-29, 13:04
Jag köpte för 5 år sedan en globalkniv med en knivslip som man bara drar kniven i. Jag lagar inte så mycket mat, det gör min tjej. Men både hon och jag är jättenöjda med kniven. Finns säkert de som är bättre men den är bekväm att använda, vass och lättdiskad.

MathiasF
2011-12-29, 13:09
Parametrar som reptålighet, värmefördelning och värmeeffektivitet säger väl en hel del om stekpannan är bra eller dålig? De som utförde knivtestet har även gjort ett test av stekpannor där ICA:s panna slog tex en 250% dyrare Tefal.

Saknar vikt, form på kanten samt handtag.

viktiga faktorer om man gillar matlagning men rent kvalitetsmässigt så är testet klockrent.

hahavaffan
2011-12-29, 13:22
Jag har en salig blandning knivar, och den som håller skärpan bäst och upplevs som vassast vad som än ska skäras, är en stor OBH Nordica, faktiskt. Den är inte snygg, men den är ta mig tusan vassare än någon annan i samlingen, och då finns det allt från Ikea och Global till Kyoceras keramiska. Har gjort diverse tomat-tester och jämfört helt nya keramiska diton med OBH-kniven, och det är alltid OBHn som upplevs som vassast. Konstigt, men så känns det iaf.

delta_mats
2011-12-29, 16:02
Fogsvans?

Hahaha! Men seriöst så skär jag i fruset/halvfruset kött inte alltför sällan när jag gör skav. Då passar sig inte riktigt vare sig en köttyxa eller fogsvans. Vill inte använda en dyr kniv och riskera förstöra den, och är ganska jobbigt och trist att använda en dålig kniv. Tänkte om det fanns någon kniv speciellt framtagen för ändamålet eller om jag får hålla mig till skitknivarna för det arbtet.

Cilia
2011-12-29, 18:18
Hahaha! Men seriöst så skär jag i fruset/halvfruset kött inte alltför sällan när jag gör skav. Då passar sig inte riktigt vare sig en köttyxa eller fogsvans. Vill inte använda en dyr kniv och riskera förstöra den, och är ganska jobbigt och trist att använda en dålig kniv. Tänkte om det fanns någon kniv speciellt framtagen för ändamålet eller om jag får hålla mig till skitknivarna för det arbtet.
Skav lägger man ner i en halvvarm panna och låter tina där. Skrapar av allt eftersom det tinar. Det tar ingen lång tid.

nottis
2011-12-29, 18:26
Skav lägger man ner i en halvvarm panna och låter tina där. Skrapar av allt eftersom det tinar. Det tar ingen lång tid.

Om man skär sin egen skav så görs det dock bäst från en halvfrusen köttbit med en kniv som inte är alltför dyr, en morakniv är utmärkt för ändamålet. Köper man "färdigskavd" skav så är din metod alldeles utmärkt. =)

sudoo
2011-12-29, 18:51
Ja, IKEAs dyraste kniv ska vara helt ok, men den kostar ändå runt 500kr så helt gratis är den inte. Den ska inte jämföras med den billigare kockkniven i slitbarserien som kostar runt hälften så mycket.

-AG-
2011-12-29, 19:16

...och fisk är fyrkantig och har ett knaprigt gyllenbrunt skinn? ;-)
Postat via en mobil enhet

z_bumbi
2011-12-29, 19:35
Ja, IKEAs dyraste kniv ska vara helt ok, men den kostar ändå runt 500kr så helt gratis är den inte. Den ska inte jämföras med den billigare kockkniven i slitbarserien som kostar runt hälften så mycket.

För 500 kr får man också en kniv från tillverkare som är känd för att göra bra knivar och inte utstansade plåtbitar utan härdning som några IKEA:s andra knivar verkar vara.

Mental
2011-12-29, 19:56
För 500 kr får man också en kniv från tillverkare som är känd för att göra bra knivar och inte utstansade plåtbitar utan härdning som några IKEA:s andra knivar verkar vara.

Var hittar man en kockkniv i den storleken i VG10 stål för en femhunka? Jag är klart intresserad!

hultman
2011-12-29, 20:28

Jag vet inte hur de utförde testet. Men jag har ägt fyra av de stekpannorna i testet (har Jamie Oliver rakt igenom nuförtiden, typ 4-5 stekpannor och 6 kastruller) och min högst subjektiva uppfattning är att allt utom de jag har nu har varit rent skräp. IKEAs trams har blivit rundade i botten bara man sprutat lite kallvatten på stekpannan medan den varit varm. Och ICAs (som en exflickvän hade) gick ju sönder i ytan så fort man petade i den med ett plastredskap, för att sedan bli rundad i botten den också.

Sedan har de ej tagit högst intressanta parametrar i beaktande. Bland annat "design" och chans att man kommer att ta in grejerna i köket utan att skämmas röven av sig :D

Yes
2011-12-29, 20:47
Jag skulle skämmas mer om jag lagt dyra pengar på en skitsak för att laga mat. Det är hipster-metrosexuellt att köpa dyra köksknivar. Tro mig, jag är finne så kom inte och tjaffsa med mig om knivar.

För övrigt har jag fått tips om att Claes Ohlssons knivar ska vara bra.

olle lindblad
2011-12-29, 20:54

Om man vill ha non-stick så är det inget fel. Själv förstår jag inte varför man skall ha en panna som obönhörligen kommer att bli mer eller mindre obrukbar efter ett tag.

hultman
2011-12-29, 21:30
Jag skulle skämmas mer om jag lagt dyra pengar på en skitsak för att laga mat. Det är hipster-metrosexuellt att köpa dyra köksknivar. Tro mig, jag är finne så kom inte och tjaffsa med mig om knivar.

För övrigt har jag fått tips om att Claes Ohlssons knivar ska vara bra.

Det är hipster-metrosexuellt att läsa tester. Man köper det dyraste och lär sig att det är bäst. Finnejävel, kom inte och jiddra med mig om vad man ska lägga pengar på :D

Yes
2011-12-29, 21:56
Det är hipster-metrosexuellt att läsa tester. Man köper det dyraste och lär sig att det är bäst. Finnejävel, kom inte och jiddra med mig om vad man ska lägga pengar på :D
Test? Duger den till att stycka en ren, hugga bastuved och korka upp brännvin med så ska den väl duga till vanlig matlagning.

MasterChief
2011-12-29, 22:16
Test? Duger den till att stycka en ren, hugga bastuved och korka upp brännvin med så ska den väl duga till vanlig matlagning.

Tydligen inte. För att hacka lök behöver man numera ett 3000 kr samurajsvärd i miniatyr.

Dreas
2011-12-29, 22:26
Tydligen inte. För att hacka lök behöver man numera ett 3000 kr samurajsvärd i miniatyr.Så tänkte mor och far också, tills jag kom hem med en av mina knivar :)

Olegh
2011-12-29, 22:56
Men det är väl inte en kotte som påstår att man behöver en jättedyr och vass kniv för att laga mat, bara att det blir lite trevligare att hacka och skära.

Det är ungefär som att uppgradera stereon. Att gå från ett Ikea knivset á 29 spänn till en Fiskars kniv för 300 är en gigantisk skillnad. Att gå från den kniven, till en Hattori för en och en halv lax ger mindre skillnad, men den finns likväl där.

Kung atlas
2011-12-29, 23:47
Jag tycker porsche knivarna ser helt skumma ut? Handtaget ser ju extremt jobbigt ut att hålla i? Värre än globalknivarna?

Jag är jäkligt nöjd med mina och dom ligger bra i handen.

Ristretto
2011-12-29, 23:55
[...]och dom ligger bra i handen.
+1
Väldigt behaglig design, även om det inte ser så ut.

PowPow
2011-12-30, 08:09
Men det är väl inte en kotte som påstår att man behöver en jättedyr och vass kniv för att laga mat, bara att det blir lite trevligare att hacka och skära.

Det är ungefär som att uppgradera stereon. Att gå från ett Ikea knivset á 29 spänn till en Fiskars kniv för 300 är en gigantisk skillnad. Att gå från den kniven, till en Hattori för en och en halv lax ger mindre skillnad, men den finns likväl där.

Sambon köpte med sig en Fiskarskniv från Ullared (tror jag det var) som kostade 49 kronor :D

Den tyckte jag var bra :em:

kaer
2011-12-30, 09:41
Någon tidigare nämnde ju OBH Nordica, jag har själv en:
http://www.obhnordica.se/Default.aspx?ID=61&ProductID=1908

Och är väldigt nöjd med den, har använt den i flera år utan att slipa, den ser fortfarande ut som ny dessutom.
Nu är jag inte direkt någon knivfetishist heller.

MasterChief
2011-12-30, 10:22
Ok, jag trollar lite. Jag har ju själv några dyra knivar. Visst är det "något speciellt" som inte går att objektivt mäta med en välbyggd kniv.

Ska sluta förstöra tråden med plussverkermentalitet.

Arne Persson
2011-12-30, 12:20
Beställd och betald...:)

hultman
2011-12-30, 12:22
Beställd och betald...:)

Bara att köpa resterande knivar i serien nu. De är riktigt sexiga i verkligheten.

Snobbe
2011-12-30, 12:28
Fan va sexig den där är. Synd att den kostar 2500kr mer än vad jag har råd med atm.

Arne Persson
2011-12-30, 12:34
Bara att köpa resterande knivar i serien nu. De är riktigt sexiga i verkligheten.

Har du erfarenhet av dom? Jag tycker dom ser både smidiga, funktionella, vackra ut samt verkar ha en brutal skärpa...:)

hultman
2011-12-30, 13:13
Har du erfarenhet av dom? Jag tycker dom ser både smidiga, funktionella, vackra ut samt verkar ha en brutal skärpa...:)

Jepp. Har ägt fyra-fem Kai Shun-knivar för några år sedan innan jag behövde sälja dem för att finansiera något annat. Väldigt fina.

Arne Persson
2011-12-30, 13:17
Jepp. Har ägt fyra-fem Kai Shun-knivar för några år sedan innan jag behövde sälja dem för att finansiera något annat. Väldigt fina.

Trevligt! Då blir nog det till slut en liten komplett samling med tiden om jag känner mig själv rätt...:D

Arne Persson
2012-01-04, 16:18
Den kom igår och den är ett riktigt mästerverk! Skärpan är som en rakkniv/skalpell.:)
Har inhandlat 400 hg oxfilé som skall tunnskivas till carpaccio ikväll.
Då skall den få bekänna färg...:D

Silveta
2012-01-04, 16:24
Någon som har erfarenhet av tamahagane knivarna som finns på tex cleancut. Dags att uppdatera kniv samlingen och de verkar redigt fina

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Mental
2012-01-04, 17:44
Den kom igår och den är ett riktigt mästerverk! Skärpan är som en rakkniv/skalpell.:)
Har inhandlat 400 hg oxfilé som skall tunnskivas till carpaccio ikväll.
Då skall den få bekänna färg...:D

Jävlar, det blir ett eldprov direkt, tunnskiva 40kg kött!

;)

Jag hoppas du menar 400g, annars liter jag med dig, trots den fina kniven.

agazza
2012-01-04, 18:15
Det är typ minst halva priset ifall man köper utomlands

MasterChief
2012-01-04, 19:33
Jag hoppas du menar 400g, annars liter jag med dig, trots den fina kniven.

För helvete. Det är Arne. Klart det är 400 hg. Och hans carpaccioskivor väger 400g styck.

LoveMachine
2012-01-04, 20:03
Någon som har erfarenhet av tamahagane knivarna som finns på tex cleancut.

Jag har stått och dreglat över en sån, hur fina som helst speciellt när man är kendo-ka och svärdfantast. Men de är långt utanför min budget. Jag trodde först att knivarna var gjorda av faktisk tamahagane, vilket tydligen inte är fallet. Då hade de nog varit ohemult dyra, alltså ett par tusenlappar till per kniv. Det är i och för sig bra med tanke på den klart begränsade produktionen och att man då skulle haft mindre tamahagane kvar till att göra shinsaku-to av.

hultman
2012-01-04, 20:37
För helvete. Det är Arne. Klart det är 400 hg. Och hans carpaccioskivor väger 400g styck.

Exakt!

Arne, upp med bilder nu.

Arne Persson
2012-01-04, 20:55

Hahaha! Hoppsan! 400g...:em::D

Arne Persson
2012-01-04, 20:56
Exakt!

Arne, upp med bilder nu.

Kommer

Arne Persson
2012-01-04, 22:24
Exakt!

Arne, upp med bilder nu.

Skall ta riktiga bilder när det är lite dagsljus. Tog denna ikväll med Iphonen och uselt ljus som nog framgår. Gjorde 3 st sådana tallrikar och åt själv upp två av dom...:)
Den blev faktiskt riktigt god trots att den kanske inte ser ut att vara det..:D

Kniven fungerade perfekt trots att det var färsk oxfile (helt mjuk). Hade man haft den i frysen en stund så hade det gått lättare att skära ännu tunnare skivor. Men personligen föredrar jag dom något tjockare,

http://forumbilder.se/thumbs/bc2012101416P9b64.jpg (http://forumbilder.se/show.aspx?iid=bc2012101416P9b64)

Fishtank
2012-02-17, 22:49
Köpte mig en miyabi idag.
Gud vad nöjd jag är med köpet.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Gober
2012-04-18, 08:13
Tänkte unna mig en ny kniv till löningen. Ekonomin är inte helt på topp denna månad så jag vill ha tips på en bra allround kniv (kött och grönsaker) som inte kostar mer än 1000:- Enda kravet är att den ska gå att slipa med min Minosharp plus 3. Alternativt två knivar kött/grönsaker för runt 500:-

Gober
2012-04-18, 08:39
Tänkte unna mig en ny kniv till löningen. Ekonomin är inte helt på topp denna månad så jag vill ha tips på en bra allround kniv (kött och grönsaker) som inte kostar mer än 1000:- Enda kravet är att den ska gå att slipa med min Minosharp plus 3. Alternativt två knivar kött/grönsaker för runt 500:-

Glöm det där med två billigare knivar. En bra ska det vara.

Fishtank
2012-04-18, 08:48
Som jag sett så är en bra att föredra men du kan nog behöva lägga lite mer.

Den här verkar folk prisa, finns nog billigare på jck eller något om du har tid att vänta på frakten.

http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=965&category_id=112&option=com_virtuemart&Itemid=53

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Fishtank
2012-04-18, 09:07
http://www.epicedge.com/shopexd.asp?id=85650

Här har du den billigare.

Dreas
2012-04-18, 09:27

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2Den där har jag och jag fick svaret av DePaul att för under 2000 får man inte en bättre kniv.

Ruggigt trevlig kniv.

Fishtank
2012-04-18, 09:57
Så jag också fått höra.
Trivdes tyvärr inte med handtaget då jag kände på den senast så fick bli en miyabi 600D för mig som jag är väldigt nöjd med.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Gober
2012-04-18, 13:36

Den såg trevlig ut, men kanske att handtaget inte passar mig, lite smalt och fyrkantigt. Svårt när man inte får känna på knivarna först. Men ska ha den i åtanke och titta runt lite.

Fishtank
2012-04-18, 14:47
Det är problemet med många knivar, man vill helst känna innan man kastar ut några tusenlappar.
Kanske finns någon butik där du bor eller någon forummedlem som har den i samma stad som dig.

drakfelt
2012-04-18, 14:50
Glöm det där med två billigare knivar. En bra ska det vara.

Har en 18cm Kyocera svart keramisk kniv som du kan få klämma på och prova innan du köper. Är en helt fantastisk kniv, kostar dock runt 1500

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRfgAsvpNCVPVmCDj8uW3gaQPkofHKiY EbdScm4f4R4-6z6lLPAt4L5R-KW

Fishtank
2012-04-18, 15:00
Vita är billigare om du inte bryr dig om färgen också gober.

drakfelt
2012-04-18, 15:00
Vita är billigare om du inte bryr dig om färgen också gober.

Och fulare, och snäppet sämre (sägs det)

Gober
2012-04-18, 15:02
Vill inte ha keramisk men tack ändå, stål ska det vara :-) finns en butik i Malmö som har lite japanskt man kan klämma på.

drakfelt
2012-04-18, 15:03
Vill inte ha keramisk men tack ändå, stål ska det vara :-) finns en butik i Malmö som har lite japanskt man kan klämma på.

Skyll dig själv, keramiska knivar är guds gåva till mänskligheten ;)

Fishtank
2012-04-18, 15:37
Skyll dig själv, keramiska knivar är guds gåva till mänskligheten ;)

Nja, spröda till tusen jämfört med en bra i kolstål.

drakfelt
2012-04-18, 15:39
Nja, spröda till tusen jämfört med en bra i kolstål.

Du ska inte dela krabbor eller kastanjer med dem, nej.

Men till kött, fisk och grönsaker gör den jobbet som en dröm samt behåller skärpan en mansålder

Gober
2012-04-18, 17:17
Gör inget om jag behöver slipa ibland, mino sharp gör det till en barnlek. Någon som har erfarenhet av Sabatier? Tycker dom verkar schysta. En del Japanska är riktigt fina men inte rostfria och det är jag för slarvig för att kunna ha.

Gober
2012-04-18, 17:30
Nu har jag lite här att välja på. Erfarenhet och feedback på dessa?
Ryusen
http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=1029&category_id=124&option=com_virtuemart&Itemid=53
Takamura
http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=599&category_id=67&option=com_virtuemart&Itemid=53
Masahiro
http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=630&category_id=74&option=com_virtuemart&Itemid=53
Tamahagane
http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=915&category_id=109&option=com_virtuemart&Itemid=53
Fujiwara
http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=532&category_id=52&option=com_virtuemart&Itemid=53

Sabatier K
http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=1058&category_id=133&option=com_virtuemart&Itemid=53

Snobbe
2012-04-18, 17:32
Hört mycket bra om sabatier.

Angående keramiska så funderar jag på o köpa en sån dom verkar balla.

Lychgate
2012-04-18, 18:00
Kollar runt efter en ny kökskniv då den jag har är som en avkapad kockkniv, kort och ohanterbar i ren allmänhet.

Är det någon som använder en Nakiri som primär kniv i köket? Tror utformningen skulle passa mig personligen bättre än en standard kockkniv. Upplever dom flesta som lite väl långa.

Någon som har en Satake? Verkar lite som ett budgetmärke och prishoppen på Cleancut är ganska ordentliga. Bättre att spara ihop och köpa en dyrare kniv?

Fishtank
2012-04-18, 19:38
Hört mycket bra om sabatier.

Angående keramiska så funderar jag på o köpa en sån dom verkar balla.

Förutom att sabatier är enormt mjuka knivar som måste vässas vid varje användning då.

Gober ingen av knivarna du länkar är rostfri men du behöver bara torka din kniv torr så kommer den inte rosta.