handdator

Visa fullständig version : Köksknivar?

Sidor : 1 [2] 3

Gober
2012-04-18, 20:12
Förutom att sabatier är enormt mjuka knivar som måste vässas vid varje användning då.

Gober ingen av knivarna du länkar är rostfri men du behöver bara torka din kniv torr så kommer den inte rosta.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Tamahagane och Fujiwara står det att de är rostfritt stål.

Fishtank
2012-04-18, 20:23
Ah
Orkade inte trycka vidare på alla via mobilen.

Ja om du känner att du inte diskar kniven inom 1-2 timmar efter användning och sen drar av den med en kökshandduk så go rostfritt men jag tror nog du är ganska noga med hygienen i köket om man dömer av din matlagning. :)

Gober
2012-04-18, 22:11
Ah
Orkade inte trycka vidare på alla via mobilen.

Ja om du känner att du inte diskar kniven inom 1-2 timmar efter användning och sen drar av den med en kökshandduk så go rostfritt men jag tror nog du är ganska noga med hygienen i köket om man dömer av din matlagning. :)

Jo jag tänkte mer att dom är superkänsliga och rostar väldigt snabbt för minsta lilla. Men vi får se ju mer jag kollar ju dyrare verkar det bli ;-)

shadowfire
2012-04-18, 22:31
blaaaaah, orka slipa en kniv efter varje användning? gnn... vad ska jag köpa istället?
Vill ha bra knivar fast med minimalt underhåll. Torka bort vatten är dock ingen bigdeal, men orka slipa skiten bara för att skära upp en tomat?

Vad ska jag satsa på, en OK kockkniv?

Fishtank
2012-04-18, 22:37
Akifusan.

I know gober, är en dyr hobby matlagning.
Du resonerade kanske att det var som gjutjärnspannor i rostmotstånd? :)

Gober
2012-04-18, 22:54
Akifusan.

I know gober, är en dyr hobby matlagning.
Du resonerade kanske att det var som gjutjärnspannor i rostmotstånd? :)

Hehe jo man har ju gjort misstaget att låta en gjutjärnsgryta självtorka. På tal om det har jag även lyckats förstöra min tefalpanna (Jamie oliver) all nonstick har gått av hyr fan nu det gått till, antar jag överhettat den för många gånger. Fungerar dock bra med fett i pannan.

Fishtank
2012-04-19, 07:36
Hehe ja jag har helt lämnat teflonpannorns på sista tiden i förmån för gjutjärnspannor och den högre temperaturen man kan hålla.
Jävla nonstick som inte tål värme.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

z_bumbi
2012-04-19, 07:42
blaaaaah, orka slipa en kniv efter varje användning? gnn... vad ska jag köpa istället?
Vill ha bra knivar fast med minimalt underhåll. Torka bort vatten är dock ingen bigdeal, men orka slipa skiten bara för att skära upp en tomat?

Vad ska jag satsa på, en OK kockkniv?

En hård kniv i bra stål brukar räcka att skärpa då och då och några tag med ett keramiskt skärpstål en gång i veckan tycker jag inte är så arbetsintensivt.
Om du måste slipa kniven efter varje användning så gör du däremot något enormt fel.

HMB
2012-04-19, 07:42
Själv köpte jag några billiga kinesiska keramiska knivar, hur underbara som helst. Dessutom är det rätt trevligt att slippa slipa knivarna.

Fishtank
2012-04-19, 07:50
En hård kniv i bra stål brukar räcka att skärpa då och då och några tag med ett keramiskt skärpstål en gång i veckan tycker jag inte är så arbetsintensivt.
Om du måste slipa kniven efter varje användning så gör du däremot något enormt fel.

Var sabatier knivarna han syftade på där tror jag.

Fishtank
2012-05-03, 21:33
Hur gick det med knivköpet Gober?

Snobbe
2012-05-18, 08:14
Tänkte köpa en bra kniv åt syrran när hon fyller år. Funderar på en keramisk eftersom jag vet att hon inte kommer vässa kniven någonsin.

Jag vet att man inte ska skära i ben osv med keramiska, men hur funkar det med "lite" frysta saker? Typ halvtinad kycklingfilé? Jag vill inte köpa en kniv för 500-1000spänn och få höra att hon råkat pajja den för hon försökte skära något hårt:)

Snobbe
2012-05-18, 08:38
Kollar lite på satake knivar, någon som vet om de är ok?

Gober
2012-05-18, 08:49
Hur gick det med knivköpet Gober?

Det blev tyvärr inget, råkade köpa lite köksmaskiner/verktyg som jag behövde. Behöver egentligen inga fler knivar just nu, mer att jag var sjukt sugen. Kommer dock köpa något lite längre fram och rapporterar då :-)

Fishtank
2012-05-18, 11:03
Keramiska och halvfrusna saker rekommenderas ej.

sudoo
2012-05-18, 19:11
Tänkte köpa en bra kniv åt syrran när hon fyller år. Funderar på en keramisk eftersom jag vet att hon inte kommer vässa kniven någonsin.

Jag vet att man inte ska skära i ben osv med keramiska, men hur funkar det med "lite" frysta saker? Typ halvtinad kycklingfilé? Jag vill inte köpa en kniv för 500-1000spänn och få höra att hon råkat pajja den för hon försökte skära något hårt:)

Keramiska knivar är för ömtåliga för en person som inte är försiktig med knivarna och vet vad de kan och inte kan användas till. Då är det bättre att köpa en i japanskt stål, fortfarande gräsligt vass (och ömtålig) men inte riktigt lika bräcklig som en i keramik. En annan nackdel med keramiska är att de är rätt korta, runt 18cm är de längsta och det tycker jag personligen är för kort i en del situationer.

Har själv en Kyocera 18cm som jag använder varje dag. Fruktansvärt vass och fjäderlätt i handen, en fröjd att arbeta med. Men lite kort ibland och jag ser inte fram emot när den behöver skärpas (även keramiska måste skärpas även om de håller längre än stål). Ska komplettera med en längre i hårt japanskt stål framöver, förmodligen en Akifusa, som man kan skärpa själv när det behövs.

Halvfruset är inte bra, nästan helt genomtinad skulle jag säga är ok om man är försiktig. Helst ska den absolut inte användas i närheten av ben eller där den kan kilas fast. Ytterst känslig för brytrörelser i sidled.

Snobbe
2012-05-18, 22:59
Keramiska knivar är för ömtåliga för en person som inte är försiktig med knivarna och vet vad de kan och inte kan användas till. Då är det bättre att köpa en i japanskt stål, fortfarande gräsligt vass (och ömtålig) men inte riktigt lika bräcklig som en i keramik. En annan nackdel med keramiska är att de är rätt korta, runt 18cm är de längsta och det tycker jag personligen är för kort i en del situationer.

Har själv en Kyocera 18cm som jag använder varje dag. Fruktansvärt vass och fjäderlätt i handen, en fröjd att arbeta med. Men lite kort ibland och jag ser inte fram emot när den behöver skärpas (även keramiska måste skärpas även om de håller längre än stål). Ska komplettera med en längre i hårt japanskt stål framöver, förmodligen en Akifusa, som man kan skärpa själv när det behövs.

Halvfruset är inte bra, nästan helt genomtinad skulle jag säga är ok om man är försiktig. Helst ska den absolut inte användas i närheten av ben eller där den kan kilas fast. Ytterst känslig för brytrörelser i sidled.

Mjo både kyocera och akifusa är dock inga alternativ, letar efter en helt ok kockniv till syrran som inte är allt för dyr typ 500 spänn. Därför ja undrade om satake knivarna. Hade jag köpt en kniv för 1500-2500kr till min syster så hade hon nog huggit mig i ansiktet med den och sagt åt mig att ge henne pengarna istället.

sudoo
2012-05-19, 10:41
Mjo både kyocera och akifusa är dock inga alternativ, letar efter en helt ok kockniv till syrran som inte är allt för dyr typ 500 spänn. Därför ja undrade om satake knivarna. Hade jag köpt en kniv för 1500-2500kr till min syster så hade hon nog huggit mig i ansiktet med den och sagt åt mig att ge henne pengarna istället.

Det jag framförallt ville få fram är att en keramisk kniv förmodligen inte är det bästa alternativet. För runt femhundringen finns IKEAs dyraste kniv i slitbarserien som faktiskt är gjord i japanskt stål och för priset vara riktigt bra. Kanske inte lika rolig som en riktig japansk kniv, men för den prislappen kan det vara svårt att hitta något bättre.

Förövrigt rekommenderar jag en kik i knivtråden på Flashback, mycket kunskap finns där. https://www.flashback.org/t402637

Dancerboy
2012-05-19, 10:52
Slitbar är bra!! Har en kagayaki kv-6 som jag älskar, och visst är den vassare och skönare, men ikeas finaste knivar är väldigt prisvärda! Nästan lika bra till det mesta i köket.

Snobbe
2012-05-22, 10:50
Det jag framförallt ville få fram är att en keramisk kniv förmodligen inte är det bästa alternativet. För runt femhundringen finns IKEAs dyraste kniv i slitbarserien som faktiskt är gjord i japanskt stål och för priset vara riktigt bra. Kanske inte lika rolig som en riktig japansk kniv, men för den prislappen kan det vara svårt att hitta något bättre.

Förövrigt rekommenderar jag en kik i knivtråden på Flashback, mycket kunskap finns där. https://www.flashback.org/t402637

Mm, hade jag haft tillfälle att ta mig till IKEA så hade jag garanterat köpt den åt syrran. Den ser rätt bra ut och har fått bra betyg osv. Men det tar mig typ 45min o ta mig dit och jag gillar inte att dra in på kungens kurva IKEA bara för o köpa en kniv:(

Tänkte även höra om någon har nå tips på ett bra knivställ? Jag funderar på att köpa en sån magnetlist för jag har inte så mycket arbetsyta i mitt minikök hemma. Men jag skulle gärna slippa skruva i saker i kaklet/väggen i köket... Kollat på t.ex. dessa

http://bagarenochkocken.se/knivar-m.m/knivforvaring/eva-solo-knivmagnet-magneto-for-8-knivar/

Fishtank
2012-08-08, 22:47
Ingen som gjort något roligt inköp på sistonde?
Min kniv göra fortfarande ett perfekt jobb men till nästa gång det blir det något roligare.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

AronP
2012-08-08, 22:57
http://img.tapatalk.com/53e34af2-e090-e3d0.jpg

Från hd5 serien införskaffade jag mig och fick betala dyr tull på.

delta_mats
2012-08-08, 23:16
Var hittar man någon som kan skärpa till en kvalitetskniv?
Tycker Hattorin har tappat lite skärpa, är inte kompetent att göra något själv.

Fishtank
2012-08-08, 23:38
Cleancut.se har väl slipservice också?

delta_mats
2012-08-09, 00:22
Cleancut.se har väl slipservice också?

Ahh... Åhh man kanske skulle lägga in en beställning på en kniv också, blev lite sugen:)

shadowfire
2013-03-02, 20:53
Ni som nördat in er lite mer på detta än vad jag har gjort, jag sitter liksom med IKEA-knivar fortfarande som blir bara slöare o slöare... såg precis detta till ett hyggligt pris, strax över tusenlappen. Bra eller anus?

Exklusivt keramiskt knivset från Edge of Belgravia
Fem knivar ingår: filékniv, kockkniv, santuko-kniv, allround-kniv och skalkniv
Futuristisk och stilren design
När en av världens främsta produktdesignpris delades ut av D&AD i fjol hamnade knivsetet Ceramic Onyx bland de sju främsta...

Det här får du:

Filékniv
Kockkniv
Santuko-kniv
Allround-kniv
Skalkniv

Designen var ju asläcker!

Jarod
2013-03-02, 21:26
Ni som nördat in er lite mer på detta än vad jag har gjort, jag sitter liksom med IKEA-knivar fortfarande som blir bara slöare o slöare... såg precis detta till ett hyggligt pris, strax över tusenlappen. Bra eller anus?

Exklusivt keramiskt knivset från Edge of Belgravia
Fem knivar ingår: filékniv, kockkniv, santuko-kniv, allround-kniv och skalkniv
Futuristisk och stilren design
När en av världens främsta produktdesignpris delades ut av D&AD i fjol hamnade knivsetet Ceramic Onyx bland de sju främsta...

Det här får du:

Filékniv
Kockkniv
Santuko-kniv
Allround-kniv
Skalkniv

Dessa? http://www.edgeofbelgravia.co.uk/collections/ceramic-series-onyx Isf verkar det jäkligt billigt om man jämför med priserna på deras sida?

Annars har IKEA en riktigt bra kniv i damaskusstål för en femhundring och även keramiska knivar. Har dock inte testat dom än.

shadowfire
2013-03-02, 21:28
Dessa? http://www.edgeofbelgravia.co.uk/collections/ceramic-series-onyx Isf verkar det jäkligt billigt om man jämför med priserna på deras sida?

Annars har IKEA en riktigt bra kniv i damaskusstål för en femhundring och även keramiska knivar. Har dock inte testat dom än.

Ja precis. Lets deal kör 60% något nu, jag 1199 kr inklusive frakt... kändes som det åtminstone inte lär vara sämre skit än mina budgetknivar för 99kr... ? Gillade designen, särskilt då jag har svarta vitvaror och gråa köksluckor osv.. svarta köksknivar hade varit riktigt stealth :D

Jarod
2013-03-02, 21:33
Ja precis. Lets deal kör 60% något nu, jag 1199 kr inklusive frakt... kändes som det åtminstone inte lär vara sämre skit än mina budgetknivar för 99kr... ? Gillade designen, särskilt då jag har svarta vitvaror och gråa köksluckor osv.. svarta köksknivar hade varit riktigt stealth :D

Shit. Go for it! Jag fyller snart år oxå så köp ett set till mig i present. Jag lovar att spela överraskad. :D

Amfksp
2013-03-02, 21:45
Tappa dom inte i golvet bara, då är de inte mkt kvar:)

Tomten
2013-03-02, 23:49
Jag har två Ohishi Tsuchime knivar, en santoku och en kockkniv.

http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.browse&category_id=101&option=com_virtuemart&Itemid=94

z_bumbi
2013-03-03, 08:24
Var hittar man någon som kan skärpa till en kvalitetskniv?
Tycker Hattorin har tappat lite skärpa, är inte kompetent att göra något själv.

Ska du bara skärpa kniven så köp ett keramiskt skärp"stål", en begagnad skräpkniv (om du inte redan har en) och öva lite. Sen är det bara att göra det, skär dig inte och följ eggvinkeln med "stålet".
Gäller det att slipa om kniven så brukar det gå att lämna in på ställen som säljer köksknivar.

Hur känns de i handen?

Wzup2u
2013-03-04, 07:48
bara ett tips coop forum säljer billiga jamie oliver knivar! ^^
http://www.jamie-olivers-kitchen-kit.com/images/big/2jb7800_knife_block_full_co.jpg

Udd3n
2013-03-04, 07:57
bara ett tips coop forum säljer billiga jamie oliver knivar! ^^
http://www.jamie-olivers-kitchen-kit.com/images/big/2jb7800_knife_block_full_co.jpg

Pris? Helt set inkl block?

shadowfire
2013-03-20, 21:56
heh jag brukar inte tappa knivar i golvet, alls.. däremot har jag aldrig ägt en kniv i hela mitt liv som kostat med än 99 kr, så detta blir ju en ny erfarenhet. Min äldsta kniv, fiskars, har aldrig blivit slipad och har åkt diskmaskin i +25 år.

Får se hur det blir med dessa, kanske en uppgradering;

http://i92.photobucket.com/albums/l16/shadowfire77/P1020100.jpg

de är kolsvarta för ögat, även bladet, men kameran fick inte riktigt ihop färgsättningen;

http://i92.photobucket.com/albums/l16/shadowfire77/P1020095.jpg

G_lund
2013-03-20, 22:01
http://www.photosfan.com/images/stealth-plane1.jpg

Frantic
2013-03-20, 22:03
Skuggan - Snygga! Hur ska du förvara dem?

shadowfire
2013-03-20, 22:05
Hur känns de i handen?

Ingen aning innan köpet.
Nu med gummibeklätt handtag och kniven i näven så är det i jämförelse mot min gamla kockkniv för 59 kr på IKEA som..
http://cdn.motinetwork.net/motifake.com/image/demotivational-poster/0902/steven-seagal-demotivational-poster-1234484280.jpg

shadowfire
2013-03-20, 22:06
Skuggan - Snygga! Hur ska du förvara dem?

Står till och med i bilagan att de rekommenderar knivblock, och inte kökslåda... får se mig om efter ett knivblock... eller vänta nu, jag är ju gladasnickaren, klart jag ska fixa ett eget! I trä, svart givetvis, stealth.

Dreas
2013-03-20, 22:15
Har du köpt dom redan Skuggis? Om inte, knivdelen på flashback. Hoppas att knivgurun som fanns där förr fortfarande är där. Säg vad du vill ha för typ av knivar och budget och han ger dig mest kniv för pengarna utan tvekan.

Olegh
2013-03-20, 22:19
Har du köpt dom redan Skuggis? Om inte, knivdelen på flashback. Hoppas att knivgurun som fanns där förr fortfarande är där. Säg vad du vill ha för typ av knivar och budget och han ger dig mest kniv för pengarna utan tvekan.

DePaul, guru är verkligen rätt benämning.

shadowfire
2013-03-20, 22:20

ah, jag är inte så nördig av mig på detta område, har haft knivar som jag ärvt av min far som han i sin tur ärvt av sin far osv... på slutet nu så fick jag hacka som PsychoIII på en fläskfile för att bara bli av med hinnan utanpå den... alla knivar alltid i diskmaskin osv.

Men det är väl lite så, köper man en rollsroyce kanske man inte kör i grusgropen med den, men en rostig gammal volvo 740 bryr man sig inte om ifall man backar in i en lyktstolpe med. Blir kul o se, har aldrig använt en keramisk kniv och ingen av de vänner jag umgås med som lagar mat har haft någon heller, de flesta verkar som mig sitta på budgetknivar typ 5-set för 199 kr osv.

Första förvåningen var att knivarna bara känns vassa från ett håll när man drar med fingret på dem.

Dreas
2013-03-20, 22:26
DePaul, guru är verkligen rätt benämning.Så hette han ja. Han svarade snällt och rakt på alla mina frågor för massa år sedan, riktigt tacksam för det.

ah, jag är inte så nördig av mig på detta område, har haft knivar som jag ärvt av min far som han i sin tur ärvt av sin far osv... på slutet nu så fick jag hacka som PsychoIII på en fläskfile för att bara bli av med hinnan utanpå den... alla knivar alltid i diskmaskin osv.

Men det är väl lite så, köper man en rollsroyce kanske man inte kör i grusgropen med den, men en rostig gammal volvo 740 bryr man sig inte om ifall man backar in i en lyktstolpe med. Blir kul o se, har aldrig använt en keramisk kniv och ingen av de vänner jag umgås med som lagar mat har haft någon heller, de flesta verkar som mig sitta på budgetknivar typ 5-set för 199 kr osv.

Första förvåningen var att knivarna bara känns vassa från ett håll när man drar med fingret på dem.De flesta sitter på budgetknivar och är nöjda. Eller sattygen Global som lär vara Sveriges mest överskattade knivar.

Här är knivblocket jag beställde för några månader sen, riktigt nöjd:
http://ecx.images-amazon.com/images/I/41rThdRp1EL._SL.jpg

Tror att du blir nöjd oavsett knivar faktiskt. Är man van gamla slöa knivar är alla en positiv överraskning.

shadowfire
2013-03-20, 22:32
oj, sticker man in knivarna i trätbitarna där? hmm.. vettifan om jag kan fixa det där själv. Såg snyggt ut!

Dreas
2013-03-20, 22:34
oj, sticker man in knivarna i trätbitarna där? hmm.. vettifan om jag kan fixa det där själv. Såg snyggt ut!Du sticker inte in dom utan varje träbit innehåller en sjukt stark magnet.

http://images.knifecenter.com/thumb/1500x1500/knifecenter/boker/images/BO130425SETa.jpg

grondahl
2013-03-20, 22:37
Första förvåningen var att knivarna bara känns vassa från ett håll när man drar med fingret på dem.

Är de enkelslipade?

Bryggan
2013-03-20, 22:39
Hmm, måste uttala mig här också känner jag. När jag träffade min nuvarande kvinna släpade jag in mina knivar och hon hade en del bra knivar också. Eftersom jag gillar att laga mat så använder jag kniven en hel del och kallar mig själv ganska duktig. Bland hennes knivar så fanns det en speciell kockkniv som jag provade ibland i brist på annan bra kniv vid givet tillfälle. Ju längre tiden gick desto mer använde jag den speciella kniven, tillslut använde jag endast den speciella kniven till allt!! Den kniven kändes som en del av mig själv, som ett instrument jag kunde utföra mirakel i köket med. Kniven var inget speciellt utan påminde mest om en tillbankad plåtbit men med den i handen så blev man hjälten i köket....helt sjukt. Några år gick och tydligen gick det upp för hennes före detta att det inte alls var hennes kniv utan hans kniv och såklart skulle han då promt ha tillbaka "sin" kniv, så blev det:(. Kvalitén var helt klart ngt lite mjukare kolstål vilket gjorde att skärpan man fick upp i kniven var helt fantastiskt, så är mina andra kolstålsknivar också iofs men utöver det så var formen på kniven fördelaktig vid de flesta moment i köket också.

Jag har inte vågat köpa en ny eftersom jag antagligen inte kommer att hitta samma kniv igen, som var lika bra; viktmässigt, stålmässigt, formmässigt eller balansmässigt igen.

Ovan skrivna text var min kärleksförklaring till nedan givna bild på samma modell av kniv.
http://www.prokok.se/images/DM-0712-stor.jpg

shadowfire
2013-03-20, 22:39
Är de enkelslipade?

Nu ställer du jobbiga frågor, absolut ingen aning... mina nuvarande är inte slipade alls, men de klyver en tomat om man ställer ner skärbrädan på golvet och ställer sig ovanpå.

Bryggan
2013-03-20, 22:48
Dina knivars egg är brutna Shadow men eftersom vi bara ser ena sidan av dem så vet vi inte om de ser likadana ut på andra sidan. Gör de inte det utan där är "plana" så är de enkelslipade. Oftast en väldigt effektiv slipning....om man är högerhänt. Den typen av kniv fungerar inte för mig eftersom jag är vänsterhänt tex.

Ser bladen ut lika på andra sidan är de dubbelslipade.

grondahl
2013-03-20, 22:56
Nu ställer du jobbiga frågor, absolut ingen aning... mina nuvarande är inte slipade alls, men de klyver en tomat om man ställer ner skärbrädan på golvet och ställer sig ovanpå.

Det är hur eggen är utformad. Om du förenklat tänker dig en vanlig egg som ett smalt v har enkelslipade knivar en egg-form som ett halvt v. Dvs all slipning är på ena sidan. Ex sashimi-knivar brukar vara enkelslipade.

shadowfire
2013-03-22, 08:40
Dina knivars egg är brutna Shadow men eftersom vi bara ser ena sidan av dem så vet vi inte om de ser likadana ut på andra sidan. Gör de inte det utan där är "plana" så är de enkelslipade. Oftast en väldigt effektiv slipning....om man är högerhänt. Den typen av kniv fungerar inte för mig eftersom jag är vänsterhänt tex.

Ser bladen ut lika på andra sidan är de dubbelslipade.

Det är hur eggen är utformad. Om du förenklat tänker dig en vanlig egg som ett smalt v har enkelslipade knivar en egg-form som ett halvt v. Dvs all slipning är på ena sidan. Ex sashimi-knivar brukar vara enkelslipade.

ah intressant! Sådant där har jag aldrig tänkt på. De är slipade på båda sidor som det verkar, det är nog bara jag som uppfattar att kniven känns vassare från ena sidan om man drar fingret över.

shadowfire
2013-03-22, 08:41
Du sticker inte in dom utan varje träbit innehåller en sjukt stark magnet.

Var köpte du den? siten som du tog bilden från? pris?

Morty
2013-03-22, 08:54
Hmm, måste uttala mig här också känner jag. När jag träffade min nuvarande kvinna släpade jag in mina knivar och hon hade en del bra knivar också. Eftersom jag gillar att laga mat så använder jag kniven en hel del och kallar mig själv ganska duktig. Bland hennes knivar så fanns det en speciell kockkniv som jag provade ibland i brist på annan bra kniv vid givet tillfälle. Ju längre tiden gick desto mer använde jag den speciella kniven, tillslut använde jag endast den speciella kniven till allt!! Den kniven kändes som en del av mig själv, som ett instrument jag kunde utföra mirakel i köket med. Kniven var inget speciellt utan påminde mest om en tillbankad plåtbit men med den i handen så blev man hjälten i köket....helt sjukt. Några år gick och tydligen gick det upp för hennes före detta att det inte alls var hennes kniv utan hans kniv och såklart skulle han då promt ha tillbaka "sin" kniv, så blev det:(. Kvalitén var helt klart ngt lite mjukare kolstål vilket gjorde att skärpan man fick upp i kniven var helt fantastiskt, så är mina andra kolstålsknivar också iofs men utöver det så var formen på kniven fördelaktig vid de flesta moment i köket också.

Jag har inte vågat köpa en ny eftersom jag antagligen inte kommer att hitta samma kniv igen, som var lika bra; viktmässigt, stålmässigt, formmässigt eller balansmässigt igen.

Ovan skrivna text var min kärleksförklaring till nedan givna bild på samma modell av kniv.
http://www.prokok.se/images/DM-0712-stor.jpg

You jelly brah?
http://i.imgur.com/CERbYib.jpg

Dreas
2013-03-22, 09:05
Var köpte du den? siten som du tog bilden från? pris?Fanns att hitta i Sverige för totalt 1250 med frakt. Kommer inte ihåg vartifrån dock.

Amazon är billigare.

Glen
2013-03-22, 12:44
Var köpte du den? siten som du tog bilden från? pris?

Vill du komma billigt undan finns ju vanliga magnetlister som man skruvar upp, Ikea har en för 59 spänn bl.a.

Dreas
2013-03-22, 13:07
Vill du komma billigt undan finns ju vanliga magnetlister som man skruvar upp, Ikea har en för 59 spänn bl.a.Det tror jag att han är medveten om. Det är lite skillnad på kvalité och utseende där :)

Knivhuset beställde jag ifrån: http://www.knivhuset.com/knivblock-knivstall-knivforvaring/804-magnetiskt-knivstall-makassar.html

Finns flera olika färger.

Piranha
2013-03-22, 13:12
Har en flera victorinox som jag är sjukt nöjd med.

Både grov och fin slipsten.

Gober
2013-04-28, 20:01
Nu har jag trillat ner i träsket igen, vad bör man tänka på om jag vill ha en kniv som jag själv kan slipa i min Mino Sharp MC-550 plus 3 Våtslip?

Gober
2013-04-29, 16:54
Bump, någon som har knivar från Hattori? Tittar på kockkniv som tex HD-7 som verkar ha lagom längd, snygg men framförallt verkar det vara en bra kniv vid en snabb sökning. Ser dock bara en Svensk återförsäljare och då är det ett ganska saftigt pris på 1900:-, på JCK kostar den 172usd plus frakt vad nu det kan bli. Dock utsåld där. Finns det några andra trevliga tips? Tänkte höra på Flashback men väntar på att min användare ska aktiveras.

Amfksp
2013-04-29, 17:35
Maila jck och fråga hur lång tid det tar att få in den igen. Har 2 knivar från hattori och dom är ajälva definitionen av prisvärda.

Gober
2013-04-29, 17:57
Maila jck och fråga hur lång tid det tar att få in den igen. Har 2 knivar från hattori och dom är ajälva definitionen av prisvärda.

Får göra det, annars får jag se om jag slår till på något på Cleancut, men Hattori verkar ju för jäkla fina.

z_bumbi
2013-04-29, 19:05
Har en flera victorinox som jag är sjukt nöjd med.

Jag borde inte blivit förvånad med tanke på hur bra deras fällknivar är men än så länge håller jag med vad gäller deras köksknivar. Lite mjukt stål men för hemmabruk är det ju inte direkt så att man skärper slut på kniven de närmaste 20 åren.

Gober
2013-04-29, 22:57
Har läst på lite om dessa Japanska skönheter och funderar nu på om jag inte ska ta och köpa mig en Santoku istället för kockkniv, Hacka grönsaker, Lök och skära mindre bitar fisk och kött är det som jag vill använda den till. Ska jag stycka upp större bitar kött kan jag göra det med någon av mina andra kockknivar.

Så kanske börja med Santoku och senare komplettera med fler knivar. Med samma budget får man ju lite mer kniv för pengarna verkar det som.
Avvaktar svar från JCK angående Hattori och under tiden tittar jag på dessa,

Ohishi Classic, Denna är otroligt snygg imo.
http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=1125&category_id=144&option=com_virtuemart&Itemid=94

Shiro Kamo
http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=1210&category_id=160&option=com_virtuemart&Itemid=94

Tamahagane
http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=414&category_id=27&option=com_virtuemart&Itemid=94

Akifusa
http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=963&category_id=112&option=com_virtuemart&Itemid=94

Gober
2013-04-29, 23:37
Glöm inlägget ovan, slog till på en Hattori HD-5 Santoku från JCK :D

Någon som vet vem som levererar, är det posten?

AronP
2013-04-30, 07:37
Glöm inlägget ovan, slog till på en Hattori HD-5 Santoku från JCK :D

Någon som vet vem som levererar, är det posten?

Mysig kniv men tyvärr 0.5-1cm för kort för att jag ska gilla den fullt ut.

Mental
2013-04-30, 07:43
Även från wikipedia:

"Feminism: Är den klassiska politiska rörelsen för kvinnors fulla ekonomiska, sociala och politiska likställighet med mannen."

Någon som är mot detta?

hahavaffan
2013-04-30, 07:45
Även från wikipedia:

"Feminism: Är den klassiska politiska rörelsen för kvinnors fulla ekonomiska, sociala och politiska likställighet med mannen."

Någon som är mot detta?Bra inlägg.

Snobbe
2013-05-01, 12:30
Jag har varit jävligt dålig på o sköta om mina globalknivar, kockkniven ser helt ok ut fortfarande och jag har nån globalskärpare som fungerar bra imo. Men den lilla skalkniven är eggen helt förstörd på små ingropningar osv.... Jag har ju använt dfen som en alltiallo kniv vilket är värdelöst men iaf går det att fixa? Eller är det bara o köpa nytt?

hahavaffan
2013-05-01, 13:41
Jag har varit jävligt dålig på o sköta om mina globalknivar, kockkniven ser helt ok ut fortfarande och jag har nån globalskärpare som fungerar bra imo. Men den lilla skalkniven är eggen helt förstörd på små ingropningar osv.... Jag har ju använt dfen som en alltiallo kniv vilket är värdelöst men iaf går det att fixa? Eller är det bara o köpa nytt?Lämna till en knivslipare så blir den som ny igen. Googla på det där du bor så finner du säkert någon. Annars såg jag att det finns nån tjänst där man postar sin kniv i nåt specialkuvert och får den slipad och tillbaka-skickad. Typ 150-200 spänn totalt.

Gober
2013-05-01, 14:12
Mysig kniv men tyvärr 0.5-1cm för kort för att jag ska gilla den fullt ut.

Tänkte komplettera med en längre chefknife senare, ska också införskaffa en mindre kniv till att pilla med småsaker som chilifrukter med mera. Får dock se vilken tillverkare det blir, får först känna på Hattorin.

Amfksp
2013-05-01, 14:16
SKalkniv från victorinoix(stavning) kostar typ 49kr och är grym för småpill

z_bumbi
2013-05-01, 14:22
Jag har varit jävligt dålig på o sköta om mina globalknivar, kockkniven ser helt ok ut fortfarande och jag har nån globalskärpare som fungerar bra imo. Men den lilla skalkniven är eggen helt förstörd på små ingropningar osv.... Jag har ju använt dfen som en alltiallo kniv vilket är värdelöst men iaf går det att fixa? Eller är det bara o köpa nytt?

Du kan antingen slipa kniven själv eller lämna in den, det senare kostar mellan 40-80 kr på de ställen jag har sett som gör det så vet du inte hur du gör så är det antagligen värt att betala för det.

Gober
2013-05-01, 14:27
SKalkniv från victorinoix(stavning) kostar typ 49kr och är grym för småpill

Fast de är inte lika fina som Japanska :d

Gober
2013-05-01, 14:27
Du kan antingen slipa kniven själv eller lämna in den, det senare kostar mellan 40-80 kr på de ställen jag har sett som gör det så vet du inte hur du gör så är det antagligen värt att betala för det.

Cleancut tar 75kr + frakt om man skickar in. Man får väl anta att de är duktiga men det ska tydligen ta 1-2 veckor.

FoolsGold
2013-05-01, 16:15
Hej, är också inne på att köpa en Hattori HD men jag undrar över storleken på handtaget. Har läst en del i Flashback-tråden som nämndes här och det verkar som att de Japanska knivarna generellt har något mindre handtag, vilket jag antar beror på att Japaner helt enkelt har mindre händer.

Är det någon här som har en Hattori-kniv och som kan kommentera storleken på handtaget? Är det märkbart mindre eller fungerar det fortfarande bra för lite större "västerländska" händer?

Arne Persson
2013-05-01, 16:43
Min ögonsten inom köksknivsgebitet...:)

http://forumbilder.se/CE885/bild-17.jpg (http://forumbilder.se/CE885/bild-17)

yooii
2013-05-01, 17:45
Min ögonsten inom köksknivsgebitet...:)

http://forumbilder.se/CE885/bild-17.jpg (http://forumbilder.se/CE885/bld-17)
Jag vet inte om det är ett tecken på mognad när man i princip får stånd av en kökskniv men herregud vad fin.

AronP
2013-05-01, 18:09
Hej, är också inne på att köpa en Hattori HD men jag undrar över storleken på handtaget. Har läst en del i Flashback-tråden som nämndes här och det verkar som att de Japanska knivarna generellt har något mindre handtag, vilket jag antar beror på att Japaner helt enkelt har mindre händer.

Är det någon här som har en Hattori-kniv och som kan kommentera storleken på handtaget? Är det märkbart mindre eller fungerar det fortfarande bra för lite större "västerländska" händer?

Jag har små men köttiga händer och jag kan uppleva att handtaget inte är helt hundra, har man större händer så är det nog värre.

Gober
2013-05-01, 18:37

Om du söker på hattori hd series på youtube så kommer ett klipp upp med en kille som recenserar en kockkniv ut serien, och han visar att hans händer är lite för stora så han får hålla lite över den där böjen på skaftet. Så har du megahänder kanske den inte är så bra.

Edit, den var fin Arne, vad är det för en?

Arne Persson
2013-05-02, 16:37
Om du söker på hattori hd series på youtube så kommer ett klipp upp med en kille som recenserar en kockkniv ut serien, och han visar att hans händer är lite för stora så han får hålla lite över den där böjen på skaftet. Så har du megahänder kanske den inte är så bra.

Edit, den var fin Arne, vad är det för en?

Kai Shun Pro 24 cm.

Minimjölk
2013-05-02, 16:46
Kai Shun Pro 24 cm.

jag trodde du hade en större? ;)

Arne Persson
2013-05-02, 17:36
jag trodde du hade en större? ;)

När det gäller i knivväg så räcker det...:d

Gober
2013-05-03, 16:41
Min kniv från JCK fastnade i tullen och nu vill de ha faktura/orderbekräftelse. Räcker det att skicka in fakturan eller behöver de även orderbekräftelse? Har ett mail från säljaren på JCK där han tackar för köpet och lämnar trackingnummer. Dock står det är även With US$38 value for your Customs Clearance purpose). Detta hade jag inte bett om men om jag skickar in det mailet så ser det ju jävligt märkligt ut och det är kanske något man kan få skit för?

Blev inte så billigt detta trots allt.

FoolsGold
2013-05-03, 17:08
Kai Shun Pro 24 cm.

Arne: Ska som sagt köpa en kniv till min far och han har ganska stora händer så är osäker på de Japanska knivarna överlag. Hur är storleken på handtaget jämfört med västerländska knivar?

Fishtank
2013-05-03, 17:44
Min kniv från JCK fastnade i tullen och nu vill de ha faktura/orderbekräftelse. Räcker det att skicka in fakturan eller behöver de även orderbekräftelse? Har ett mail från säljaren på JCK där han tackar för köpet och lämnar trackingnummer. Dock står det är även With US$38 value for your Customs Clearance purpose). Detta hade jag inte bett om men om jag skickar in det mailet så ser det ju jävligt märkligt ut och det är kanske något man kan få skit för?

Blev inte så billigt detta trots allt.

Du kan ju ändra mailet lite.

Morty
2013-05-03, 19:22
Kai Shun-knivar är verkligen fenomenala. Om de är snygga att se på så är det ändå inget mot att arbeta med dem!

Gober
2013-05-03, 19:27
Du kan ju ändra mailet lite.

Jag skickade bara in fakturan, det blir väl runt 370kr för moms och tullavgift. Smällar man får ta ibland. Blir fortfarande billigare än att köpa i Sverige.

Fick iaf hem en annan liten kniv idag, en Kashima.

Bryggan
2013-05-03, 19:33
You jelly brah?
http://i.imgur.com/CERbYib.jpgYup!

Var köpte du den?

*Mummel, mummel, ska köpa en också*

dauit
2013-05-06, 20:44
Vart i Stockholm kan man testa kockknivar för cirka 1000 lappen.

NK måste väl ha en kniv-avdelning, Åhlens, cervera?

Dreas
2013-05-06, 20:46
Vart i Stockholm kan man testa kockknivar för cirka 1000 lappen.

NK måste väl ha en kniv-avdelning, Åhlens, cervera?Beställ utifrån! Köper du ej svenskt får du troligen bättre grejor. En Hattori 21cm för 1000kr kan du nog hitta.

Kolla Japanesechefknifes.com.

Gober
2013-05-06, 20:51
Fick hem min Hattori HD-5 idag, och för några dagar sedan fick jag min lilla Kashima Black.

Nästa kniv blir en 24cm kockkniv, förmodligen kolstål.

dauit
2013-05-06, 20:53
Beställ utifrån! Köper du ej svenskt får du troligen bättre grejor. En Hattori 21cm för 1000kr kan du nog hitta.

Kolla Japanesechefknifes.com.

Studentpresent och mina morföräldrar lever fortfarande i stenåldern så dom vågar inte beställa från nätet... Eventuellt kan jag önska mig pengar till en kockkniv.

Vet du vart man kan testa, så jag får ett grepp om vilken längd, handtag och vikt som passar mig bäst?

Bryggan
2013-05-06, 20:57
Kolla Japanesechefknifes.com.Are you suuuure? Stämmer adressen?

Dreas
2013-05-06, 21:00
Fick hem min Hattori HD-5 idag, och för några dagar sedan fick jag min lilla Kashima Black.

Nästa kniv blir en 24cm kockkniv, förmodligen kolstål.You like? Tror min Yakifusa eller hur det stavas är kolstål, som en dröm!

Studentpresent och mina morföräldrar lever fortfarande i stenåldern så dom vågar inte beställa från nätet... Eventuellt kan jag önska mig pengar till en kockkniv.

Vet du vart man kan testa, så jag får ett grepp om vilken längd, handtag och vikt som passar mig bäst?Handtag är lite knepigt, och vikt? Så länge kniven är välbalanserad tror jag inte du kommer bry dig om vikt.

Are you suuuure? Stämmer adressen?Googla? http://japanesechefsknife.com/

Bryggan
2013-05-06, 21:07
Googla? http://japanesechefsknife.com/Tack. Adressen du gav ovan fanns också men ledde fel...nu är jag rätt dock:).

Dreas
2013-05-06, 21:08
Tack. Adressen du gav ovan fanns också men ledde fel...nu är jag rätt dock:).Ah, se där. Säg till om du hittar något spännande! Depaul på flashback är hjälpsam i matlagningsdelen om ni har frågor om knivar. Riktigt intresserad och snäll person.

edit: Akifusa heter min kniv. Alldeles för länge sen jag var inne i knivvärlden.

Gober
2013-05-06, 21:15
You like? Tror min Yakifusa eller hur det stavas är kolstål, som en dröm!

Skär genom grönsaker som ett rakblad, mycket nöjd.

Bryggan
2013-05-06, 22:02
You like? Tror min Yakifusa eller hur det stavas är kolstål, som en dröm! Kolstål is the shit *swish-swish* mot brynet så är det rakbladsvasst...tyvärr så får man handdiska. Det kan det iofs vara värt.

Sidan du tipsade om har slipsten Dreas. Det är det enda som duger till rostfria knivar i princip.

Dreas
2013-05-07, 06:09
Kolstål is the shit *swish-swish* mot brynet så är det rakbladsvasst...tyvärr så får man handdiska. Det kan det iofs vara värt.

Sidan du tipsade om har slipsten Dreas. Det är det enda som duger till rostfria knivar i princip.Använder mig av Spydercos knivslip, dock inte på Akifusan, den vågar jag inte ge mig på :)

Morty
2013-05-07, 09:01
Yup!

Var köpte du den?

*Mummel, mummel, ska köpa en också*

Online. Fick i födelsedagspresent vill jag minnas.

Gober
2013-05-07, 13:26
Hittade precis vad jag letat efter idag, en tung jävla kinesisk klyvare att knäcka ben osv med.

http://oi44.tinypic.com/1h2g4m.jpg

Slänger även upp bild på de nya Japanska,

Kashima Black
http://oi39.tinypic.com/3580uas.jpg

Hattori HD
http://oi42.tinypic.com/25z6tzc.jpg

Kassa bilder då det är från instagram, orkar inte ta fram kameran.

Gober
2013-05-16, 13:47
Har börjat få habegär efter en Takeda, man kan tydligen göra annat än att hacka lök.

Q_9ymiBnytM

agazza
2013-07-02, 19:41
Beställde just hem en Kai Shun "Ken Onion" till svärfarsans födelsedag, ska se ifall det kommer några bilder nästa vecka.

Fast jag är osäker på modellbeteckningen för jag tog en med olivslipning i bladet också. (annars skulle han gnälla på potatishackning osv..)

http://www.lagamera.se/component/virtuemart/view/productdetails/virtuemart_product_id/194

http://www.zappos.com/images/749/7494047/9994-803996-2.jpg

Amfksp
2013-07-02, 20:56
Vart kan man köpa hattori hd utöver japanesechefknives? De har slut på dom jag vill ha nämligen.

Mental
2013-07-02, 21:04
http://www.vassaknivar.se/hattori-c-17.html?

MEn inte billigt

Amfksp
2013-07-02, 23:15
Ne, det är ett par hundra dyrare men med frakt och moms/tull så är det inte extremt stor skillnad. Blev en Hd-5a. Har en hd-2 och hd-8 sen innan, underbara knivar!

agazza
2013-07-11, 15:55
http://www.forumbilder.com/images/2013/07/11/2013-07-11_152931.jpg

oredigerad mobilbild, men jag är nöjd

Amfksp
2013-07-11, 17:16
Snygg, hur funkar den i praktiken?

agazza
2013-07-11, 18:41
Snygg, hur funkar den i praktiken?

Jardu, den är skön att hålla i men jag ska inte använda den, det är en födelsedagspresent.

Sen är jag inte kock nog för att bedöma något sådant, mina obh nordica med tillhörande knivslip duger till mina behov :) Men jag kan rapportera när den hamnar i rätta händer, förhoppningsvis under en grillning.

Håll till godo med google translate av någon infosida:d

KAI Shuns Ken Onion har ett blad i 65 lager stål, hårt VG-10-stål i kärnan och sidor upbyggda av SUS-430 och SUS-431-stål.
Handtag i svart Pakkaträd. Klassisk kockkniv som är lämplig för mycket i köket. Köttstycken, grönsaker och rotsaker men undvik ben på grund utav stålets hårdhet.
Kai Shun är kända för sina karakteristiskt vackra knivar med ett ådrat utseende bestående av 65 lager Damaskusstål med en inre kärna av VG-10-stål.
Den speciella tillverkningsmetod med över 37 olika steg i tilverkningsprocessen, där två sorters mjukt stål varvas i 32 lager runt en kärna av mycket hårt VG-10-stål gör Kai Shun Ken Onion till en närmast overkligt skarp och tålig kniv som är mycket korrosionstålig. Knivbladets uppbyggnad gör också att kniven inte går av vid hård belastning och har en hårdhetsgrad på 60-62 HRC.
Kai Shun Ken Onion är alltid tillverkade för hand, inklusive stålarbetet, vilket ger varje kniv ett unikt mönster i stålet. Handtaget består av Pakkaträd, tunna lager ädelträ som varvas med plast under hårt tryck för lång hållbarhet.
Handtagen är D-formade och ligger skönt i handen. Kai har sin tillverkning i Seki, Japan. Staden har en lång hantverkstradition och där har mästersmeder skapat damaskerade blad i över sjuhundra år.

Kai Shuns Ken Onion serie är designad av Ken Onion själv för optimal balans och form.
Ken Onion är känd bland moderna knivskapare då han vunnit fler enskilda priser än någon annan designer.
Bladet är designat för att minska friktionen över skärytan för att minska axelansträngning oavsett arbetshöjd vid professionell användning.
Handtagets unika form är noga utformad för maximal komfort samt att kunna inge förtroende. Handtaget har tum och fingerstöd på var sida bladet, vid knivens balanspunkt.
Handtaget är även kurvat nedåt för att följa handens naturliga form och rörelse. Handtaget är även upphöjt från bladet för att öka utrymmet mellan knogar och skärbräda

EDIT: enligt mig kändes den tung. Hade för mig att professionella knivar skall vara så lätta som möjligt för att underlätta arbetsdagen för en kock

Wzup2u
2013-07-11, 19:06
säger bara porsche knivar skulle inte klara mig utom dem äkta japanskt stål tom klingar ljud när man har vatten över dem och drar med fingret.

Eliasso n
2013-08-19, 12:45
Är på jakt efter ett litet roligare "nybörjar-set" knivar. Jag kan egentligen ingenting om knivar men fastnade utseendemässigt för http://www.cleancut.se/index.php?page=shop.browse&category_id=62&option=com_virtuemart&Itemid=94 (Elegance serien framförallt)

http://www.cleancut.se/components/com_virtuemart/show_image_in_imgtag.php?filename=resized%2FFil__k niv_50f6c9aa91972_180x168.jpg&newxsize=180&newysize=168&fileout=

Jag kommer dessutom befinna mig i Nagoya, Japan under nästa vecka och kommer eventuellt få tid till lite shopping, är det någon här som vet ifall det lönar sig att köpa knivar på plats eller om det är bättre att köpa via internet?

Några tankar om elegance-serien jag länkat eller tips på liknande att köpa i Japan för ungefär samma pengar?

tp_88
2013-09-03, 00:16
Funderar på att köpa (eller flera, beroende på pris) knivar i present framöver, är den där IKEA-kniven som påstås ha det där dyrstålet något att ha eller inte (hört lite olika)? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90131068/

Hur är de andra, billigare, knivarna i samma serie, t.ex.: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30131066/ Bara skräp?

Vad finns det annars runt samma prisklass?

Jarod
2013-09-03, 00:36
Funderar på att köpa (eller flera, beroende på pris) knivar i present framöver, är den där IKEA-kniven som påstås ha det där dyrstålet något att ha eller inte (hört lite olika)? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90131068/

Hur är de andra, billigare, knivarna i samma serie, t.ex.: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30131066/ Bara skräp?

Vad finns det annars runt samma prisklass?

Edit: Såg nu att du länkade till rätt. Imho bättre att köpa EN sån istället för flera av dom andra. Den är riktigt bra.

tp_88
2013-09-03, 00:56
Edit: Såg nu att du länkade till rätt. Imho bättre att köpa EN sån istället för flera av dom andra. Den är riktigt bra.
Jo, det håller jag med om.

Skummade igenom Flashback-tråden, men det är ju en jefla djungel. Inte bara tråden utan knivvärlden, Crv3nmbma7s9v9sad7a64-stål hit, och Crv7ssb45m652b3329nb^10-stål dit.

Som jag förstod det så skulle Frost/Mora of Sweden göra ganska hyggliga knivar, t.ex: http://www.frosts.se/kok/kockkniv-4216-pg

Synpunkter?

Frantic
2013-09-03, 07:09

Jag har också läst en hel del i tråden på Flashback och det slutade med att jag köpte 4 knivar ur Ikeas serie, däribland kockkniven. Jag var ändå i Polen och de låg på halva priset så det var värt en chansning. Jag har använt dem för kort tid för att kunna ge ett riktigt omdöme men hittills är de riktigt vassa iaf. Förmodligen kommer skärpan försvinna på de sämre knivarna men jag har goda förhoppningar om kockkniven. Dessutom är de riktigt snygga och jag gillar att ha fler knivar från samma märke. Det ser mer enhetligt ut i köket vilket är ganska viktigt för mig eftersom jag har knivarna framme på en magnetlist.

Som jag förstod det så skulle Frost/Mora of Sweden göra ganska hyggliga knivar, t.ex: http://www.frosts.se/kok/kockkniv-4216-pg

Synpunkter?

De flesta som kan något om knivar skulle säkert rekommendera Frost/Mora över IKEA.

tp_88
2013-09-03, 11:48
Ok! Halva priset på IKEA-knivarna känns som en bra deal.

Lutar åt Frosts-knivarna, riktigt dåligt med webbutiker som säljer dem dock. Mora of Sweden är väl samma sak, men ännu mycket fulare (och dyrare) med sina limegröna grepp.

Ristretto
2013-11-09, 21:45
http://www.cleancut.se/butik/knivserier/shiro-kamo-5-serier/shiro-kamo-black-dragon

Vad säger ni om denna serie?

nyvaken
2013-11-10, 00:42
http://www.cleancut.se/butik/knivserier/shiro-kamo-5-serier/shiro-kamo-black-dragon

Vad säger ni om denna serie?

Kan inte mkt om japanska knivar..

Däremot, för dem som tröttnat på knivar där tillome bladet går att böja fram o tebaks och vill ha nåt som känns proffsigt, kan jag rekommendera detta.
http://www.lykka.se/knivset-3-delar-rosentra-i-presentask

Köpt dem själv. Först förvånad över hur lätta de var, men stortrivs att jobbba med dem.

Ristretto
2013-11-10, 09:20
Kan inte mkt om japanska knivar..

Däremot, för dem som tröttnat på knivar där tillome bladet går att böja fram o tebaks och vill ha nåt som känns proffsigt, kan jag rekommendera detta.
http://www.lykka.se/knivset-3-delar-rosentra-i-presentask

Köpt dem själv. Först förvånad över hur lätta de var, men stortrivs att jobbba med dem.

Fast det där verkar inte vara vad jag letar efter. Hittar inget om vad det är för stål i dem heller.

Denna serie är otroligt vacker, damasksmitt kolstål med bra hårdhet. Någon som har något att säga om Shiro Kamo-knivarna?

http://www.cleancut.se/images/stories/virtuemart/product/Kockkniv_5208d872ad699.jpg

http://www.cleancut.se/butik/knivserier/shiro-kamo-5-serier/shiro-kamo-carbon-damascus

tp_88
2014-03-10, 19:23
Om man vill ha en idiotsäker, snabb och enkel, hyfsat billig sliplösning för en uppsättning Frosts/MoS-knivar vad rekommenderas då?

Behöver inte uppnå någon superskärpa, vill bara ha något som håller dem i hyfsat trim och som framförallt är lätt att använda.

Alfers
2014-03-10, 20:22
Om man vill ha en idiotsäker, snabb och enkel, hyfsat billig sliplösning för en uppsättning Frosts/MoS-knivar vad rekommenderas då?

Behöver inte uppnå någon superskärpa, vill bara ha något som håller dem i hyfsat trim och som framförallt är lätt att använda.

En sharpmaker kommer du långt med. I stort sett idiotsäker när det gäller slipvinklar också.
http://www.gpknives.com/images/spyderco/204MF%5Blarge%5D.1324653328.jpg

tp_88
2014-03-10, 21:23
Har förstått att den ska vara bra, men ska det verkligen behöva kosta så pass myckt att hålla knivarna vettigt vassa? Det är mer än dubbelt så mycket som kockkniven kostade, känns lite skevt.

Alfers
2014-03-10, 21:32
Har förstått att den ska vara bra, men ska det verkligen behöva kosta så pass myckt att hålla knivarna vettigt vassa? Det är mer än dubbelt så mycket som kockkniven kostade, känns lite skevt.

Finns för runt 400 på ebay.

z_bumbi
2014-03-10, 21:33
För att hålla dem vassa så kör du med ett vanligt skärpstål men stressa inte utan koncentrera dig på att hålla rätt vinkel. Jag har inte kollat hårdheten på Moraknivarna men har man en hård kniv är det ett keramiskt skäpstål som gäller och det funkar även till mjuka så man kan skaffa ett sådant på en gång.
Om du är osäker så ta valfri värdelös kniv och öva på den.

tp_88
2014-03-10, 21:42
Finns för runt 400 på ebay.
Thx, det känns rimligare iaf. Ska kolla upp det.
För att hålla dem vassa så kör du med ett vanligt skärpstål men stressa inte utan koncentrera dig på att hålla rätt vinkel. Jag har inte kollat hårdheten på Moraknivarna men har man en hård kniv är det ett keramiskt skäpstål som gäller och det funkar även till mjuka så man kan skaffa ett sådant på en gång.
Om du är osäker så ta valfri värdelös kniv och öva på den.
Lite det jag vill undvika, att man kör fel vinkel och måste få dem omslipade. 58 HRC. Men det är ju ett alternativ såklart.

Frantic
2014-03-10, 22:28
Hur nöjd är du med knivarna tp?

DPahkamaa
2014-03-10, 22:45
Har denna (P-03 Chroma type301 universal) och är sjukt nöjd.

http://www.chroma-cutlery.com/cache/210x50__images_products_type301_P-03.jpg

Rekommenderas.

tp_88
2014-03-10, 23:01
Hur nöjd är du med knivarna tp?
Jag har nästan inget att jämföra med och är inte särskilt intresserad av knivar, men jag jättenöjd. Stor skillnad mot det junket jag hade innan. Ser inte lika flashiga ut men känns minst lika bra som de Global som jag har testat (i princip de enda "lite finare" knivarna jag har testat). Och så är de väl 70% billigare eller något sådant. :)

shadowfire
2014-03-11, 01:11
kan säga att jag är sjukt nöjd med mina billiga svarta knivar, de är så snygga så alla tittar på dem o kommenterar och jag har skurit av delar av tumme o pekfinger hittills... så de uppfyller sin roll :P
Skillnaden mot IKEA och ICA-knivar går inte ens o beskriva, just nu är jag sjukt såld på keramiska knivar och av billigare men bra modell. Får se vad jag säger om 5 år här på forumet :)

Drfg
2014-03-11, 01:26
Googla? http://japanesechefsknife.com/

Wow, de borde ta 1 dags paus från knivskapandet och uppdatera sin hemsida :D

Drfg
2014-03-11, 01:30
Är lite sugen på en UX10 Series "Chef (Gyuto)" 21 eller 24. Någon som har provat en och kan rekommendera eller har ett bättre förslag? :)

z_bumbi
2014-03-11, 07:24
Lite det jag vill undvika, att man kör fel vinkel och måste få dem omslipade. 58 HRC. Men det är ju ett alternativ såklart.

Jag är mer rädd för att att behöva plocka fram en jigg varje gång jag ska laga mat än att jag får fel vinkel på kniven. Så himla noga är det inte och är man inte en total klåpare så tar det lång tid innan man förstör knivarna så pass att de måste slipas om.

narcissisten
2014-03-11, 22:11
Inte jättesmart av mig att gå in i denna tråd och läsa. Ebay ligger alldeles för nära till hands ibland.

Gober
2014-03-11, 22:50
Wow, de borde ta 1 dags paus från knivskapandet och uppdatera sin hemsida :D

Dock väldigt bra service och trevligt bemötande i mailkontakt, men visst, deras sida är ju rena skämtet :D

tp_88
2014-03-11, 23:14
Jag är mer rädd för att att behöva plocka fram en jigg varje gång jag ska laga mat än att jag får fel vinkel på kniven. Så himla noga är det inte och är man inte en total klåpare så tar det lång tid innan man förstör knivarna så pass att de måste slipas om.
Jag har inte för avsikt att använda någon aparatur varje gång jag använder knivarna oavsett.

shadowfire
2014-04-23, 12:41
Hur behandlar man keramiska knivar egentligen? Behöver man göra något mer än att handdiska/torka dem?

DekeThornton
2014-04-23, 12:48
Hur behandlar man keramiska knivar egentligen? Behöver man göra något mer än att handdiska/torka dem?

Man behandlar dem på så sätt att man inte köper dem till att börja med utan istället köper riktiga knivar i stål.

Snobbe
2014-04-26, 16:54
Försöker hitta vad för kniv jag ska köpa. Jag hade en Global kniv som jag misshandlade totalt och gick sönder. Denna gången tänkte jag försöka ta hand om min kniv bättre. Men jag undrar vad jag borde köpa. Som även går att slipa med en sån här http://royaldesign.se/products/59/MC550.jpg kanske alla knivar kan slipas med en sån?

Thornblom
2014-04-26, 19:26
Jag har två Sabatier Lion kockknivar, en 20cm och en 25cm. 20an är från 80-talet och är använd intensivt (både proffesionellt och på senare tid hemma), en satans grym kvalitet där. Redig kniv jämfört med Global.

Snobbe
2014-04-26, 20:00
Jag har två Sabatier Lion kockknivar, en 20cm och en 25cm. 20an är från 80-talet och är använd intensivt (både proffesionellt och på senare tid hemma), en satans grym kvalitet där. Redig kniv jämfört med Global.

Hur är dom i handen? Misstänker att du tycker dom är sköna men handtagen ser rätt små ut?:)

Dreas
2014-04-26, 20:03
Försöker hitta vad för kniv jag ska köpa. Jag hade en Global kniv som jag misshandlade totalt och gick sönder. Denna gången tänkte jag försöka ta hand om min kniv bättre. Men jag undrar vad jag borde köpa. Som även går att slipa med en sån här http://royaldesign.se/products/59/MC550.jpg kanske alla knivar kan slipas med en sån?Vill du ha lite bättre knivar, googla japanesechefknives. Jag rekommenderar DePauls tips på flashback när det kommer till knivar, finns en stor tråd om kockknivar där han är aktiv.

Jag skulle inte stoppa mina knivar i en sådan slip. Jag skickade dock in min kniv genom Knivbrev, snuskigt vass var den när den kom tillbaka, 170kr en gång per år och kniv eller så, riktigt värt!

Jag rekommenderar Hattori iaf. En 24cm kanske är för stort? Har en 20a eller om den är 18 och en 24a. Den på 24cm används när det är lite större saker som ska skäras men inte lika ofta.

Snobbe
2014-04-26, 20:23
Vill du ha lite bättre knivar, googla japanesechefknives. Jag rekommenderar DePauls tips på flashback när det kommer till knivar, finns en stor tråd om kockknivar där han är aktiv.

Jag skulle inte stoppa mina knivar i en sådan slip. Jag skickade dock in min kniv genom Knivbrev, snuskigt vass var den när den kom tillbaka, 170kr en gång per år och kniv eller så, riktigt värt!

Jag rekommenderar Hattori iaf. En 24cm kanske är för stort? Har en 20a eller om den är 18 och en 24a. Den på 24cm används när det är lite större saker som ska skäras men inte lika ofta.

Håller dom sig bra vassa i 1 år då? Många rekommenderar ju att vässa knivar mot ett järn varje gång du använder dom? För om det är 170 spänn per år så ere inga problem o skicka in det.

Får läsa vidare i den tråden på fb imorgon, verkar intressant.

Dreas
2014-04-26, 20:27
Håller dom sig bra vassa i 1 år då? Många rekommenderar ju att vässa knivar mot ett järn varje gång du använder dom? För om det är 170 spänn per år så ere inga problem o skicka in det.Såvida du inte misshandlar den ja. Och ett järn? Antar du menar en sån där pinne? Det är inte att slipa dom och mig veterligen behövs det inte såvida man inte råkat skära i något olämpligt.

Jag har haft min Hattori i fem år och min Akifusa i tre år tror jag. Hattorin skickade jag in förra året och Akifusan är fortfarande riktigt bra.

Thornblom
2014-04-27, 10:16
Hur är dom i handen? Misstänker att du tycker dom är sköna men handtagen ser rätt små ut?:)

Jag tycker inte att handtagen är för små. Å andra sidan gillar jag inte Globals handtag (som du kanske gör?), då jag tycker de ligger ostadigt pga formen och materialet.

Här kan du få dig en riktigt fin kniv med valfritt handtag:
http://www.sabatierknivesuk.co.uk

Använder bara Stainless Steel.

Snobbe
2014-04-27, 11:21
Jag tycker inte att handtagen är för små. Å andra sidan gillar jag inte Globals handtag (som du kanske gör?), då jag tycker de ligger ostadigt pga formen och materialet.

Här kan du få dig en riktigt fin kniv med valfritt handtag:
http://www.sabatierknivesuk.co.uk

Använder bara Stainless Steel.

Njae Global kniven va helt ok, men det va även min "seriösa" kniv och jag var inte helt nöjd.

Vivaldi
2014-04-28, 18:00
Snälla ... hjälp mig att övertala mig själv om att det är värt att lägga drygt 2500 på en hypervass handsmidd 270mm Gyoto.
Sitter i nuläget med en komplett samling av FROST knivar ... men har drömt så länge om en sådan :/

Olegh
2014-04-28, 18:20
Snälla ... hjälp mig att övertala mig själv om att det är värt att lägga drygt 2500 på en hypervass handsmidd 270mm Gyoto.
Sitter i nuläget med en komplett samling av FROST knivar ... men har drömt så länge om en sådan :/

Do it. Det är bara pengar, en bra kniv kan du ha hela livet.

Vivaldi
2014-04-28, 18:33
Do it. Det är bara pengar, en bra kniv kan du ha hela livet.

Får bli så ... blir en Takeda Gyoto as 270mm ... postar bilder då den anländer!

Torwald
2014-07-24, 18:46
Hej knivnördar! Jag är nyss hemkommen från semester i Tokyo där jag köpte mig följande souvenir:

http://www.scharfesjapan.de/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/H/M/HMCV-207DB.jpg

Jag skulle vilja veta lite mer om den! Jag har lyckats googla mig till att det är exakt en sån här: http://www.scharfesjapan.de/tojiro-handmade-vg10-kochmesser-240mm-rostfrei-1 (Stämmer med modellbetäckning och ser exakt likadan ut).

Jag har fått för mig att den är handsmidd och det verkar ju heta Tojiro. Någon som kan bidra med lite fakta, var man kan läsa mer?

dauit
2014-07-24, 18:57
Hej knivnördar! Jag är nyss hemkommen från semester i Tokyo där jag köpte mig följande souvenir:

Jag skulle vilja veta lite mer om den! Jag har lyckats googla mig till att det är exakt en sån här: http://www.scharfesjapan.de/tojiro-handmade-vg10-kochmesser-240mm-rostfrei-1 (Stämmer med modellbetäckning och ser exakt likadan ut).

Jag har fått för mig att den är handsmidd och det verkar ju heta Tojiro. Någon som kan bidra med lite fakta, var man kan läsa mer?

Du köpte alltså en kniv för närmare 8 000 kronor?

Torwald
2014-07-24, 19:13
Knivar är billigare i Japan, den kostade knappt 4000. Men det var inte det som var frågan, är såklart nyfiken på var den kommer ifrån.

kaer
2015-01-30, 14:01
Jag kan ingenting om att slipa knivar, vad behöver jag för verktyg? Knivslip, bryne eller skärpstål?
Är det någon skillnad mellan olika produkter?
Vad ska jag köpa?

Dreas
2015-01-30, 14:24
Jag kan ingenting om att slipa knivar, vad behöver jag för verktyg? Knivslip, bryne eller skärpstål?
Vad ska jag köpa?Knivbrev.se - Skicka in knivarna.

Annars är Spyderco sharpmaker poppis.

Jag rekommenderar dock knivbrev. Gör det kanske 1gg per år med några få knivar och få dom proffsslipade, lätt värt!

kaer
2015-01-30, 14:26
Knivbrev.se - Skicka in knivarna.

Annars är Spyderco sharpmaker poppis.

Jag rekommenderar dock knivbrev. Gör det kanske 1gg per år med några få knivar och få dom proffsslipade, lätt värt!

Nja, jag brukar ju lämna in dem, visserligen lokalt, men jag har ledsnat på det.

Edit: Hmmm efter att ha läst lite på knivbrev kanske jag ångrar mig lite, kanske värt att skicka in dem dit ngn gång.

C h r i s
2015-01-30, 14:37
Köp slipstenar och lär dig slipa själv. Så svårt är det inte, mina knivar är alltid rakbladsvassa och att underhålla dem går på minuter istället för att behöva skicka iväg dem... :)

z_bumbi
2015-01-30, 16:00
Vad ska jag köpa?

Du slipar bara en kniv om du har förstört eggen så det du behöver är ett skärpstål som idag oftast är keramiska istället för stål för att knivarna är så mycket hårdare än tidigare. Keramiska funkar också på mjukare knivar så det finns ingen mening med att skaffa något annat för hemmabruk.
Med skärpstålet gäller det att hålla samma vinkeln som eggen redan har och jobba med lugna rörelser, att snabbskärpa om man inte kan det orsakar bara dåliga resultat och man riskerar också att skära sig.
Börjar eggen se dålig ut av något skäl så brukar det gå att lämna in kniven på affärer som säljer knivar, hos någon knivsmed (dyrare) eller numera också via nätet.

shadowfire
2015-10-01, 11:26
Om jag vill köpa en köttkniv avsedd för att smeka de finaste oxfiléerna, så pass bra att det blir en ritual att bara ta fram kniven och förbereda köttet för den. Där kniven är så mäktig att köttet bara ger sig hän till den helt utan protest. Ingen vardagskniv alltså, utan den ska enbart användas för de närmast köttreligiösa måltiderna där grill+rök har fått briljera.

Vad ska jag välja?

z_bumbi
2015-10-01, 11:40
Om jag vill köpa en köttkniv avsedd för att smeka de finaste oxfiléerna, så pass bra att det blir en ritual att bara ta fram kniven och förbereda köttet för den. Där kniven är så mäktig att köttet bara ger sig hän till den helt utan protest. Ingen vardagskniv alltså, utan den ska enbart användas för de närmast köttreligiösa måltiderna där grill+rök har fått briljera.

Vad ska jag välja?

Jag skulle kolla med http://www.sevedsknivar.se/ (Hemsidan är inte så uppdaterad)

Wain
2015-10-01, 12:07

Vad ska jag välja?

Jag har Hattori (HD-9 Gyuto 270mm), underbara knivar. Men i princip alla på denna länk är nog bra:

http://japanesechefsknife.com/

Sedan behöver du ett bra sätt att underhålla kniven. Jag gillar Spyderco Sharpmaker: https://www.spyderco.com/catalog/details.php?product=77

Edit: Missade att det inte var en kökskniv att skära kött med du skulle ha. Dock har sidan jag rekommenderade en hel del köttknivar också. Fast en riktigt bra oxfilé skall man väl i princip kunna skära med en smörkniv? :D

agazza
2015-10-01, 14:46

Vad ska jag välja?

Mina, så fort jag köpt en äscha och börjat göra knivar

micke81
2015-10-03, 17:09
Jag skulle kolla med http://www.sevedsknivar.se/ (Hemsidan är inte så uppdaterad)

Tack för länken :thumbup:den där har potential att göra svärfar lycklig på julafton:)

awesomooo
2015-10-29, 18:21

Vad ska jag välja?

Kanske lite sent svar. Jag är väl inte jättekunnig kanske men tror du ska avstå en kniv i kolstål i alla fall efterson den kräven mycket underhåll och rostar lätt, superkockar gillar dom då vissa förmodligen gillar att slipa i olika grader och liknande rätt regelbundet.

Myabi hör man mycket om och visst är den snygg? Finns i alla möjliga modeller och storlekar med olika handtag.

http://www.cleancut.se/images/stories/virtuemart/product/close12.jpg

Finns en hel uppsjö av knivar, MAC, Hiro, Global (sai) etc. etc, sistnämnda är väl kanske ett frågetecken då Global verkar vara ett varumärke du antingen hatar eller älskar. Jag har en Global 18 cm kockkniv som jag tycker är skitfin, den ligger väldigt bra i handen då jag inte har dasslock till händer. Sen gillar jag personligen när knivarna är lite lättare, Porsche kniven exempelvis var väldigt tung. Träna underarmarna gör jag på gymmet och i sängkammaren, inte i köket.

Om du gillar Global och vill lyxa till den kan du slå till på någon Global sai, 18-21 cm. Dom går det alldeles utmärkt att skära kött med. Jag personligen brukar använda min allkniv (13 cm) till kött då den är lätt att handskas med då jag än så länge inte är någon super sushikock från Japan.

Ber om ursäkt om jag är okunnig!

Dreas
2015-10-29, 18:34
Global är inte bra knivar. Fråga Depaul på flashback :) Ogillar själv också handtagen, inte sköna om man skär mycket. Rekommenderar Akifusa eller Hattori. Japanesechefknives innehåller många trevliga knivar.

delta_mats
2015-10-29, 18:44
Har en Hattori just för de fina stunderna. Ett rent konstverk och väldigt vacker med damaskusblad och svart pakkawood handtag.

awesomooo
2015-10-29, 18:49
Såklart att Global är bra knivar, inte dom bästa men fortfarande väldigt bra knivar. Global är förmodligen det populäraste och vanligaste från Japan och med det tillkommer det mycket negativt då dom är alldeles för vanliga och anses inte vara lika speciella som dom andra hantverken till knivar. Finns ju en miljard knivar och det viktigaste av allt är ju hur kniven känns i handen, Global passar bäst till små händer.

Dreas
2015-10-29, 19:25
Såklart att Global är bra knivar, inte dom bästa men fortfarande väldigt bra knivar. Global är förmodligen det populäraste och vanligaste från Japan och med det tillkommer det mycket negativt då dom är alldeles för vanliga och anses inte vara lika speciella som dom andra hantverken till knivar. Finns ju en miljard knivar och det viktigaste av allt är ju hur kniven känns i handen, Global passar bäst till små händer.Det finns bättre knivar på alla sätt i samma prisklass som jag förstått det.

De hyllas ju också utav kreti och pleti vilket såklart irriterar mig. Sambon har Global så använder det själv nästan dagligen. Kökskniv för kött och lite rejälare saker är dock en 24cm Akifusa. Hattorin är mer för grönsaker och lite mer finlir.

awesomooo
2015-10-29, 19:36
Det finns bättre knivar på alla sätt i samma prisklass som jag förstått det.

De hyllas ju också utav kreti och pleti vilket såklart irriterar mig. Sambon har Global så använder det själv nästan dagligen. Kökskniv för kött och lite rejälare saker är dock en 24cm Akifusa. Hattorin är mer för grönsaker och lite mer finlir.

För priset finns det bättre alternativ när man utgår efter stålet som blivit kritiserat många gånger. Egentligen bör Globalknivarna ha en lägre prisklass. Sen vet jag inte hur Global Sai står sig men misstänker att dom är av bättre kvalitet och prislappen lite mer förståelig.

Sen har det väl kanske också lite med vilken kniv man ska ha. Jag ska köpa en 20 cm + och då blir det nog en Miyabi.

awesomooo
2015-10-31, 13:52
Hur förvarar ni era knivar? Vanligt knivställ eller magnetlist? Vill ha magnetlist men vägrar att borra i mitt nya kakel, kommer göra alldeles för ont i själen att borra i det då jag förmodligen kommer kanske vilja ta bort listen i framtiden. Dubbelhäftande tejp håller väl kanske inte riktigt och att limma upp det är väl kanske inte heller så bra då det kommer bli omöjligt att få bort listen sen i framtiden.

Finns även knivbrädor med magnet så dom blir som en list men tycker dom tar alldeles för mycket plats i mitt kök.

Sidén
2015-10-31, 14:06
Hur förvarar ni era knivar? Vanligt knivställ eller magnetlist? Vill ha magnetlist men vägrar att borra i mitt nya kakel, kommer göra alldeles för ont i själen att borra i det då jag förmodligen kommer kanske vilja ta bort listen i framtiden. Dubbelhäftande tejp håller väl kanske inte riktigt och att limma upp det är väl kanske inte heller så bra då det kommer bli omöjligt att få bort listen sen i framtiden.

Finns även knivbrädor med magnet så dom blir som en list men tycker dom tar alldeles för mycket plats i mitt kök.
Brukar bygga en säng till mina finaste knivar. En låda eller en form av något slag, lägger en vikt handduk i den som knivarna kan ligga mjukt och skönt på, över natten efter en lång arbetsdag.
Alla knivar brukar inte få plats i sängen, så resterande knivar ligger i knivväskan.

delta_mats
2015-10-31, 14:19

Hattorin ligger i sin låda. Skitknivarna har jag i ett knivställ av trä.

Dreas
2015-10-31, 14:31
http://www.prokok.se/oscthumb.php?src=/images/Boker-030401.jpg&w=300&h=450&fltr[]=wmi|/phpThumb/watermarks/www.prokok.se-5.png|Top|100|0&f=jpg&q=100&hash=f6903211a489383b69b745bec47a13aa

Fast i ek.

awesomooo
2015-10-31, 16:05
Får nog kanske bli en sådan då

http://www.profilreklam.net/varubilder/10139_s.jpg

Chrbo
2015-10-31, 18:02

Rätt tejp håller utan problem men då kan det såklart bli besvärligare att få bort den i framtiden. Vi fäster upp 20+ kg tunga speglar på jobbet och spegellisten är fäst enbart med dubbelhäftande tejp.

awesomooo
2015-10-31, 21:02
Rätt tejp håller utan problem men då kan det såklart bli besvärligare att få bort den i framtiden. Vi fäster upp 20+ kg tunga speglar på jobbet och spegellisten är fäst enbart med dubbelhäftande tejp.

Tips mottages gärna från vilken leveratör man ska välja om den pallar med så mycket :)

Gober
2015-10-31, 21:11
Ser att en del har Hattori, har en själv som jag är otroligt nöjd med. Blir mest grönsaker och lök med den.

Verkar vara svårt att få tag på numera då tillverkaren är gammal och det inte verkar vara någon som kan ta över.

Frantic
2015-11-01, 08:20

Borra i fogen?

awesomooo
2015-11-01, 08:30
Borra i fogen?

Jag har inte mycket till fog dock då jag anväde 2 mm kakelkryss.

Mr Zero
2015-11-02, 22:01
Tips mottages gärna från vilken leveratör man ska välja om den pallar med så mycket :)

Gå till bygghandeln och köp modellen som man använder att tejpa fast mattor på betonggolv. Håller garanterat. 3M har säkert en sådan tejp.
Annars kan du prova att limma fast den med silikon. Du får trixa lite för att få den att sitta kvar medan silikonet härdar men det sitter rätt bra sen.

ChuckTesta
2015-11-03, 00:24
Jag hade för mig att jag såg en länk i den här tråden till en kniv som jag bara måste ha. Det såg ut som en liten katana typ, fast en kökskniv. Handtaget hade sånt där typiskt "svärdutseende" med typ snörning eller något. Jag tänker mig ett japanskt gatukök med en snubbe med pannband från karate kid står där och hackar och skär i högt tempo har en sådan kniv. Jag måste ha den, någon som vet?

http://www.knifepurveyor.com/images/content/japanese%20sword_open_L.jpg

Den såg ut ungefär så där, fast bladet var kortare och skaftet var ljust, tror den hade någon gravering av japanska tecken också. Någon som vet var man kan köpa/beställa?

Yes
2015-11-03, 15:24
Hur är stålet i IKEA;s 365+ serie? Ska tydligen vara någon CroMoVa-legering.

Armed Dingo
2015-11-03, 16:30
Jag hade för mig att jag såg en länk i den här tråden till en kniv som jag bara måste ha. Det såg ut som en liten katana typ, fast en kökskniv. Handtaget hade sånt där typiskt "svärdutseende" med typ snörning eller något. Jag tänker mig ett japanskt gatukök med en snubbe med pannband från karate kid står där och hackar och skär i högt tempo har en sådan kniv. Jag måste ha den, någon som vet?

http://www.knifepurveyor.com/images/content/japanese%20sword_open_L.jpg

Den såg ut ungefär så där, fast bladet var kortare och skaftet var ljust, tror den hade någon gravering av japanska tecken också. Någon som vet var man kan köpa/beställa?

Jag vill också veta

Yes
2015-11-14, 19:38
Hur är stålet i IKEA;s 365+ serie? Ska tydligen vara någon CroMoVa-legering.
Jag chansade på en sån kniv. 200Kr är inte mycket pengar och i värsta fall har jag den som en slit- och slängkniv.
Har inte testat många dyra knivar. De enda jag har lite koll på är Porsche (mycket bra) och Sabatier (som suger perkele). IKEA-kniven är iaf klart sämre än Porsche på allt, precis som det bör vara mot en 1000Kr dyrare kniv. Jag tycker däremot inte att den är dålig på nåt sätt. Tvärtom så har den bra skärpa, som den tycks hålla bra, och är rätt trevlig att jobba med. Bra balans, men greppet är lite för tunt för min smak.

Väl värt 200Kr iaf. Däremot har jag kommit fram till att 20cm är en aning för litet. Nästa inköp lär bli Victorinox 25cm kockkniv.

agazza
2015-11-14, 19:44
På loppisar kan man faktiskt hitta bra stål. Har hittat victorynox som bara behövde en slipning

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Frantic
2015-11-14, 20:48
Jag chansade på en sån kniv. 200Kr är inte mycket pengar och i värsta fall har jag den som en slit- och slängkniv.
Har inte testat många dyra knivar. De enda jag har lite koll på är Porsche (mycket bra) och Sabatier (som suger perkele). IKEA-kniven är iaf klart sämre än Porsche på allt, precis som det bör vara mot en 1000Kr dyrare kniv. Jag tycker däremot inte att den är dålig på nåt sätt. Tvärtom så har den bra skärpa, som den tycks hålla bra, och är rätt trevlig att jobba med. Bra balans, men greppet är lite för tunt för min smak.

Väl värt 200Kr iaf. Däremot har jag kommit fram till att 20cm är en aning för litet. Nästa inköp lär bli Victorinox 25cm kockkniv.

Väldigt synd att IKEA har slutat att sälja Slitbar-serien. Där hade kockkniven VG10-stål.

z_bumbi
2015-11-14, 21:17
Nästa inköp lär bli Victorinox 25cm kockkniv.

Jag har en mindre modell och jag är nöjd men stålet är ganska mjukt så man får skärpa den ganska ofta, den blir å andra sidan precis som deras övriga knivar löjligt vass med väldigt lite jobb.

Yes
2015-11-14, 22:36
På loppisar kan man faktiskt hitta bra stål. Har hittat victorynox som bara behövde en slipning

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk
Kan vara värt att kolla. Misstänker dock att loppisarna i min härad mer har machetes med torkat blod kvar...

Väldigt synd att IKEA har slutat att sälja Slitbar-serien. Där hade kockkniven VG10-stål.
Gnistra hade väl också VG10-stål? Frågan är dock om det är bättre än CroMoVa-legeringen de använder nu. Finns ingen info att hitta om det men man kan ju hoppas att de apar efter Global mer än till utseendet.

Jag trivs i varje fall väldigt bra med kniven hittils. Funkar hur bra som helst att jobba med. För bättre skärpa går det ju också att lämna in den för riktig slipning.

Jag har en mindre modell och jag är nöjd men stålet är ganska mjukt så man får skärpa den ganska ofta, den blir å andra sidan precis som deras övriga knivar löjligt vass med väldigt lite jobb.
Jo, det är ju europeiskt stål så de är ju mjukare. Tål ju samtidigt lite mer misshandel och skärpning är enkelt.
Har annars bara hört gott om Victorinox. Alla jag frågat tycker de är bra. En vän jag frågade hade haft en 10 år, som fått utstå svår misshandel, och den var fortfarande bra.

Apropå IKEA frågade jag två kockar. Ena tyckte jag lika gärna kunde ta ett par hundringar och laga mat med det, den andra ansåg att IKEA var bra skit för priset. Åsikterna går uppenbarligen isär.

awesomooo
2015-11-15, 08:56
En kniv jag i princip aldrig använt förut är skalkniven, men nu använder jag den väldigt ofta. Har en Global GS-38 på 9 cm, skitbra att gröpa avocado med imo.

z_bumbi
2015-11-15, 09:19
Jo, det är ju europeiskt stål så de är ju mjukare.

Hårdheten beror på härdningen och inte var det är producerat. Vissa stål går inte att härda hur hårt som helst utan att bli riktigt spröda men t ex 60-62 HRc är inte särskilt hårt för något stål och alla större ståltillverkare i världen kan utan problem plocka fram ett lämpligt stål ur sitt vanliga sortiment. (Ring och kolla med Sandviken om du vill ha några ton). Knivar har alltså också drabbats av marknadsföring dvs man döper om vanlig ståltyper för att det ska låta mer unikt.

tomccc
2015-11-15, 11:39
Det viktiga när man köper kniv är inte märket eller vad det är för stål utan istället utformningen för ändamålet och hur kniven ligger i ens händer. Är det hårt stål ja då håller slipningen längre men äggen är spröd och du får ett helvete den dagen du behöver slipa. Är det mjukt stål så är äggen mindre spröd och det är enkelt att slipa upp bra skärpa samtidigt som man får slipa oftare.

Jag tror att de flesta hushåll skulle göra gott i att investera ett par hundralappar på slipstenar istället för dyra knivar. En billig kniv är ofta relativt snabbslipad och en vass sådan slår en dyr slö kniv alla dagar i veckan.

Med det sagt är det kul att ha finare knivar och äger själv ett gäng japanska diton men det gäller att man slipar även dyra knivar regelbundet för att de ska hålla äggen.

Gober
2016-03-21, 21:52
Fick hem detta monster för ett tag sedan.
http://www.world-of-knives.ch/public/media/filer_thumbnails/2015/09/25/tdm-1707.jpg__663x372_q80_crop-1_upscale-1.jpg
http://www.world-of-knives.ch/public/media/filer_thumbnails/2015/09/25/shun-premier-griffende_timmaelzer.jpg__663x372_q80_crop-1_upscale-1.jpg
http://www.world-of-knives.ch/public/media/filer_thumbnails/2016/02/11/kai-shun-premier_pg30679.jpg__663x372_q80_crop-1_upscale-1.jpg

En Kai premier Shun chef's knife limited edition. Otroligt snygg och väldigt skön. Men känns lite väl stor att jobba med. Nu fick jag kniven, vet inte om jag hade pröjsat nästan 4000:- för en kniv, men visst lite kul med limiterad utgåva.

Annars är min favorit en Hattori HD Santoku.
http://www.japanesechefsknife.com/images/Img556.jpg
Otroligt skön att arbeta med och verkar vara svår att få tag på då knivmästaren verkar ha svårt att hitta en värdig efterföljare om jag förstått det rätt.

Är det någon som har erfarenhet av knivbrev.se? Får ju väldigt bra omdöme, har bara inte fått tummen ur att testa.

Dreas
2016-03-21, 22:13
Skickade in min Hattori till knivbrev, den har aldrig varit så vass!

Gober
2016-03-21, 22:31
Skickade in min Hattori till knivbrev, den har aldrig varit så vass!

Vad kostar det per kniv? Hur håller du uppe skärpan, brynstål, sten?

Ett Orm
2016-03-21, 23:42
Knivbrev verkar göra helt ok slipjobb men skulle jag välja skulle jag prova cleancuts slipservice, särskilt om det var tunning bakom eggen.

http://www.knivbrev.se/priser-slipa-knivar/ Om du endast vill ha engångsslipning, så var noga med att välja detta. De är nämligen inte så lite kinkiga om det blir fel.

http://www.cleancut.se/butik/knivslipning/professionell-knivslipning-pa-sten Lite dyrare med frakt. Sliparen ska vara en riktig klippa.

Jag kan rekommendera spydercos sharpmaker om mna vill ha något enkelt och effektivt hemma. Har den själv. http://www.cleancut.se/butik/knivslipning/sharpmaker2013-09-02-21-12-29

Gober
2016-03-22, 00:12
Har kollat in spyder ett par gånger och varit sugen på den för att underhålla knivarna. Kollade länken på knivbrev och det var ju gott om information iaf :D.

Har även möjlighet att lämna in knivarna på Torvehallarna i Köpenhamn, kostar väl lika mycket som knivbrev men slipper frakt och rek. Börjar bli dags för några av knivarna då de aldrig slipats.

tomccc
2016-03-22, 00:16
Fick hem detta monster för ett tag sedan.
http://www.world-of-knives.ch/public/media/filer_thumbnails/2015/09/25/tdm-1707.jpg__663x372_q80_crop-1_upscale-1.jpg
http://www.world-of-knives.ch/public/media/filer_thumbnails/2015/09/25/shun-premier-griffende_timmaelzer.jpg__663x372_q80_crop-1_upscale-1.jpg
http://www.world-of-knives.ch/public/media/filer_thumbnails/2016/02/11/kai-shun-premier_pg30679.jpg__663x372_q80_crop-1_upscale-1.jpg

En Kai premier Shun chef's knife limited edition. Otroligt snygg och väldigt skön. Men känns lite väl stor att jobba med. Nu fick jag kniven, vet inte om jag hade pröjsat nästan 4000:- för en kniv, men visst lite kul med limiterad utgåva.

Annars är min favorit en Hattori HD Santoku.
http://www.japanesechefsknife.com/images/Img556.jpg
Otroligt skön att arbeta med och verkar vara svår att få tag på då knivmästaren verkar ha svårt att hitta en värdig efterföljare om jag förstått det rätt.

Är det någon som har erfarenhet av knivbrev.se? Får ju väldigt bra omdöme, har bara inte fått tummen ur att testa.
Riktigt snygg Kai, hur stor är den?

Dreas
2016-03-22, 06:45
Vad kostar det per kniv? Hur håller du uppe skärpan, brynstål, sten?
Kommer inte ihåg, tror det var 120kr för en kniv.

Har en sharpmaker men den används aldrig.

Frisk
2016-03-22, 12:40
En sådan eller liknande överlägsen till att hålla knivar vassa.
http://www.knivesplus.com/gatco-ga-10003.html

Jakobson
2016-03-22, 13:33
Jag är mainstream och kör på global, ska ta tag i det hela och avancera min kniv uppsättning

Gober
2016-03-22, 15:51
Riktigt snygg Kai, hur stor är den?

24cm blad. Tycker det är lite väl, 20cm räcker bra. Fick lite ont i handleden efter mycket hackande. Kanske vanesak. Funkar dock bra om man ska finhacka mkt samtidigt. Den finns ju dock med lite kortare blad, det är bara denna limited som är längre.

PowPow
2017-02-14, 10:56
Någon knivfantast som har en aning om vad detta är för någon kniv?
högupplösta bilder finns om man knickar på respektive bild här:
http://imgur.com/a/NoySZ

http://i.imgur.com/eSRQK5M.jpg
http://i.imgur.com/rDbyYo5.jpg

juckeyy
2017-02-14, 11:15
Kul tråd!
Fick min första "ordentliga" kniv i julklapp av farsan.
En Ohishi VG-10. Har ingen vidare koll på knivar men den är iallafall betydligt bättre än allt annat vi har hemma.

http://www.cleancut.se/images/stories/virtuemart/product/gyuto210_vg102.jpg

Pepparspray
2017-02-14, 13:12
Jag är lite sugen på att samla på mig ett gäng Hinouri knivar, gillar hur de ser ut men har inte klämt på dem själv.

Hur är de i skärpa, stål, kvalitet osv? Är de sköna att arbeta med hemma i köket? :)

Tomten
2017-02-14, 21:43
Kul tråd!
Fick min första "ordentliga" kniv i julklapp av farsan.
En Ohishi VG-10. Har ingen vidare koll på knivar men den är iallafall betydligt bättre än allt annat vi har hemma.

http://www.cleancut.se/images/stories/virtuemart/product/gyuto210_vg102.jpg

Bra kniv, har samma själv och även en större av samma tillverkare en sk. santoku. Håller skärpan väldigt bra.

Tomten
2017-02-14, 21:51
Någon knivfantast som har en aning om vad detta är för någon kniv?
högupplösta bilder finns om man knickar på respektive bild här:

det står "gyuutou" 牛刀 (ぎゅうとう) som betyder "butcher's knife", men till formen ser den nästan ut som en 三得 (さんとく) "all purpose knife". Fast det är nog en japansk kniv.

om jag hade en bättre bild med kanji-tecknen på kniven så skulle jag nog kunna lista ut vilken tillverkaren är, kanji-tecknen är så slarvigt skrivna att jag behöver en macrobild för att kunna tyda det.

PowPow
2017-02-15, 09:26
det står "gyuutou" 牛刀 (ぎゅうとう) som betyder "butcher's knife", men till formen ser den nästan ut som en 三得 (さんとく) "all purpose knife". Fast det är nog en japansk kniv.

om jag hade en bättre bild med kanji-tecknen på kniven så skulle jag nog kunna lista ut vilken tillverkaren är, kanji-tecknen är så slarvigt skrivna att jag behöver en macrobild för att kunna tyda det.

Ja japansk är den i alla fall. Köpt i japan i alla fall. Den är iväg på slipning nu men ska försöka få en bättre bild på den när jag får tillbaka den. Tack för hjälpen :)

Snobbe
2017-02-15, 12:33
Vad väljer ni mellan när ni väljer dessa knivar? Jag vill ha en "bra" kniv gärna för runt 500-1000kr. Men ofta känns det som att det är hur den känns i handen + handtaget som är störst skillnad för mig, generellt känns alla nya knivar sylvassa iaf... sen behöver man väl ändå slipa alla. Utseende är för mig en ickefråga.

Ju längre den håller sig vass desto bättre såklart.

agazza
2017-02-15, 12:53
Vad väljer ni mellan när ni väljer dessa knivar? Jag vill ha en "bra" kniv gärna för runt 500-1000kr. Men ofta känns det som att det är hur den känns i handen + handtaget som är störst skillnad för mig, generellt känns alla nya knivar sylvassa iaf... sen behöver man väl ändå slipa alla. Utseende är för mig en ickefråga.

Ju längre den håller sig vass desto bättre såklart.

Stålet, vad är det för stål, mjukt och lättslipat eller hårt och extremt vasst osv.

Finns mycket billiga knivar som man klarar sig bra med ifall man har en smidig slip hemma. (som har tvingade slipvinklar)

Snobbe
2017-02-15, 13:42
Stålet, vad är det för stål, mjukt och lättslipat eller hårt och extremt vasst osv.

Finns mycket billiga knivar som man klarar sig bra med ifall man har en smidig slip hemma. (som har tvingade slipvinklar)

Jag har inget problem att skicka in den på slipning nångång om året och kanske ha något stål för att underhålla. Har du några märken du kan rekommendera?

Ett Orm
2017-02-15, 14:07
Jag har inget problem att skicka in den på slipning nångång om året och kanske ha något stål för att underhålla. Har du några märken du kan rekommendera?

Mora Frost knivar är prisvärda knivar.
http://www.oqvist.se/knivar-tillbehor/frosts/

Vill du att skärpan ska hålla sig betydligt bättre är det någon form av pulverstål som gäller. Då blir priset därefter också.

Sen skulle jag skaffa en spyderco sharpmaker, bra kvalitet, bra resultat och enkel att lära sig. http://www.cleancut.se/butik/knivslipning/sharpmaker2013-09-02-21-12-29/sharpmaker-detail
Inte helt billig dock.. Finns kina kopior som är betydligt billigare men kvaliteten på dessa vet jag inte.

Bob90
2017-02-15, 17:20
Fällkniven har schyssta knivar, men kostar en hel del klöver.
https://www.fallkniven.com/kniv-kategori/koksknivar/

Ett Orm
2017-02-15, 21:29
https://www.fallkniven.com/kniv-kategori/koksknivar/

Man får en kniv under tusingen i VG10 stål, så de är inte direkt prisvärda på det sättet.

Dreas
2017-02-15, 21:55
Mora Frost knivar är prisvärda knivar.
http://www.oqvist.se/knivar-tillbehor/frosts/

Vill du att skärpan ska hålla sig betydligt bättre är det någon form av pulverstål som gäller. Då blir priset därefter också.

Sen skulle jag skaffa en spyderco sharpmaker, bra kvalitet, bra resultat och enkel att lära sig. http://www.cleancut.se/butik/knivslipning/sharpmaker2013-09-02-21-12-29/sharpmaker-detail
Inte helt billig dock.. Finns kina kopior som är betydligt billigare men kvaliteten på dessa vet jag inte.Värt att nämna är att man kan behöva minska lutningen till 10 grader om man har en kniv som kommer från t.ex Akifusa eller Hattori. Iaf enligt Depaul på flashback som fick mig att köpa min Sharpmaker för massa år sedan.

https://www.fallkniven.com/kniv-kategori/koksknivar/Hade hellre gått in på japanesechefknives och köpt bättre knivar för de pengarna. Eller tittat på Akifusa som inte fanns där på min tid.

agazza
2017-02-16, 08:52

Bättre att lära sig slipa själv, det är rogivande och tar typ en timme för ett sett.

Man blir också mer varsam med knivenseggen.

Den här serien är vad jag själv landade på, men i ärlighetens namn kommer man dölångt med OBH nordica sett, slip och bra slipmetod.

Jag känner folk som köpt billiga begagnade fula victoryNox med rejält nedslipat blad, oljat om handtag, och slipat om bladet.

https://www.amazon.com/Shun-Onion-7-Inch-Santoku-Knife/dp/B0016GZ9X0

Det hela med köksknivar är ju mer en känsla än praktikaliteter.

Ett Orm
2017-02-16, 11:02
Värt att nämna är att man kan behöva minska lutningen till 10 grader om man har en kniv som kommer från t.ex Akifusa eller Hattori. Iaf enligt Depaul på flashback som fick mig att köpa min Sharpmaker för massa år sedan.

Hade hellre gått in på japanesechefknives och köpt bättre knivar för de pengarna. Eller tittat på Akifusa som inte fanns där på min tid.

Man kan gå ner så lågt iom pulverstålet för att få ut det mesta av prestandan, men inget man behöver.
Ju lägre man går ju känsligare blir också eggen oavsett stål.
Men det är en miss att det inte finns fler alternativ till grader än 30/40 tot.
En sten, eller diamantplatta är ett bra komplement.

För de flesta finare.knivar räcker dock 30 väldigt bra. Jag lägger tom en liten microegg på 40 det sista jag gör och märker ingen större skillnand i prestanda men däremot i hållbarhet på skärpan.

Cleancut, japanesechefsknives, men även amazon och ebay har guldkorn.
Toijo dp ska vara en prisvärd kniv, även om jag inte provat dem själv.

Gymmis
2017-02-16, 11:41
Om man vill ha prisvärda japanska knivar rekommenderar jag att kolla på Shiro Kamo. Tunna och hårda blad som gör att de är väldigt trevliga att jobba med.

http://www.cleancut.se/images/stories/virtuemart/product/G-4103_3.jpg

Det som man bör beakta när man väljer kniv är att japanska knivar i allmänhet är gjorda för en annan teknik än europeiska knivar. Många som inte funderat så mycket kring sitt användande av knivar i köket trycker bladet igenom snarare än att skära genom det som ska delas. Japanska knivar är gjorda just för att skära inte trycka. Om man skär så är det en stor fördel att bladet är tunt, om man trycker så är det lite högre risk att skada ett tunt och hårt knivblad.

Gymmis
2017-02-16, 11:48
Om man vill ta steget vidare för att slipa och bryna knivar så är Edgepal Chef riktigt grym. Kostar en rejäl slant. Enkel att använda ger ett väldigt exakt resultat och gör det enkelt att underhålla sina knivar.

http://h24-original.s3.amazonaws.com/60727/17280827-zdtbQ.jpg

Tillverkas i Sverige: http://www.edgepal.com/slipverktyg/chef/chef-med-piv%C3%A5-25161685

agazza
2017-02-16, 13:12
Om man vill ta steget vidare för att slipa och bryna knivar så är Edgepal Chef riktigt grym. Kostar en rejäl slant. Enkel att använda ger ett väldigt exakt resultat och gör det enkelt att underhålla sina knivar.

http://h24-original.s3.amazonaws.com/60727/17280827-zdtbQ.jpg

Tillverkas i Sverige: http://www.edgepal.com/slipverktyg/chef/chef-med-piv%C3%A5-25161685

Shit, den måste jag nog ha, finns det någon bra youtubevideo som visar tillvägagångssättet?

Just det här med att frihanda samma slipvinkel är omöjligt

EDIT: nu ser jag iof funktionen och det där går ju att göra själv i trä med ett bryne bara. Bra grej!

Gymmis
2017-02-16, 13:23
Shit, den måste jag nog ha, finns det någon bra youtubevideo som visar tillvägagångssättet?

Just det här med att frihanda samma slipvinkel är omöjligt

EDIT: nu ser jag iof funktionen och det där går ju att göra själv i trä med ett bryne bara. Bra grej!

HZSlgYuPlQ0

18MczwNdTOA

Hänger inte med på hur du återskapar det med något du gör själv i trä och ett bryne?

agazza
2017-02-16, 13:50
HZSlgYuPlQ0

18MczwNdTOA

Hänger inte med på hur du återskapar det med något du gör själv i trä och ett bryne?

Man får ju tumma lite på regleringen, men du kan fortfarande se till att bygga så man kan slipa exakt samma vinkel eftersom du får låst vinkel på brynet.

Gymmis
2017-02-16, 13:57
Man får ju tumma lite på regleringen, men du kan fortfarande se till att bygga så man kan slipa exakt samma vinkel eftersom du får låst vinkel på brynet.

Ah, ok då är jag med.

Om man inte vill kunna justera till en specifik vinkel utan bara vill att det är samma vinkel (vilket är viktigast för att få en skarp kniv) så finns det betydligt billigare alternativ än Edgepal.

T.ex Lansky:

http://www.knifestore.se/artikel/lansky-professional-system

Ett Orm
2017-02-16, 18:13
Gör en sån här: https://youtu.be/F9Oin-_MAB4
:d

https://youtu.be/F9Oin-_MAB4

Bob90
2017-02-16, 19:20
Man får en kniv under tusingen i VG10 stål, så de är inte direkt prisvärda på det sättet.

Nu hävdade jag förvisso inte att de var "prisvärda". Dessutom är de i laminerat VG10 och finns även i laminerat CoS, sen så kan man ju fråga sig om det behövs laminerat stål i köksknivar.

Vågar nästan lova att alla som inte själva slaktar eller benar ur klarar sig med en kökskniv för någon hundralapp. Det är viktigare att man vet hur man håller den vass.

Sen så kan man ju uppskatta hantverk, både ur kvalitet och estetiska aspekter men då ökar ju såklart priset.

agazza
2017-02-16, 21:06
Gör en sån här: [T] https://youtu.be/F9Oin-_MAB4 [/YT]
:d

[url]https://youtu.be/F9Oin-_MAB4[/rl]

Det var ju ett toppenförslag, en delad gängstav, två brädor, några muttrar och en fastlimmad slipsten, iof får man olika slipvinkel längs med hela eggen, men ändå.

Ett Orm
2017-02-16, 22:15
Nu hävdade jag förvisso inte att de var "prisvärda". Dessutom är de i laminerat VG10 och finns även i laminerat CoS, sen så kan man ju fråga sig om det behövs laminerat stål i köksknivar.

Vågar nästan lova att alla som inte själva slaktar eller benar ur klarar sig med en kökskniv för någon hundralapp. Det är viktigare att man vet hur man håller den vass.

Sen så kan man ju uppskatta hantverk, både ur kvalitet och estetiska aspekter men då ökar ju såklart priset.

Nä, jag menade inte riktigt som det kanske lät.
Jag tänkte enbart på matrialvalet som sådant.

Har de gjort kniven hård och tunnbladig så kan det helt klart vara befogat med en laminering, annars kan den helt enkelt gå av om man tappar den i golvet tex.

Det var ju ett toppenförslag, en delad gängstav, två brädor, några muttrar och en fastlimmad slipsten, iof får man olika slipvinkel längs med hela eggen, men ändå.

Han bevisar dess effektivitet bra med att hugga av en gren.. *whatever*

Kimball
2017-02-18, 12:23
Påtal om knivbrev så insåg jag precis att Cervera kör samarbete med just dessa för knivslipning! Lämnade in min JCK KV-5 för grundslipning igår, 99:- allt som allt! Har underhållsslipat alldeles för dåligt sedan jag fick den för 3 år sedan, får bli bättre på det i framtiden, men en hundring 1-2 ggr per år kan jag gott spendera för att hålla den riktigt vass :)

agazza
2017-03-09, 12:36
https://www.indiegogo.com/projects/knife-robot-world-s-first-auto-knife-sharpener#/

Danieldanne
2017-04-20, 13:30
Som många redan har sagt är global bra knivar, gillar modellen G-2 särskilt mycket. Köpte ett knivset billigt med olika modeller när läst om global knivar här (http://global-knivar.se/globalknivar-billig/). Har hittills varit väldigt nöjd med dem. Jag antar att det andra märken som är bättre eller mer "proffsiga", men det är vassa, känns välbalanserade och behöver slipas sällan.

Mental
2017-04-20, 13:53
https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/16142236_10154957659073343_7818644815201644489_n.j pg?oh=4abc58b08aea3ab591ab985a01330207&oe=598AEAE5

Jag slipade min Ikeakniv på knivbrev för lite mer än 3 månader, den håller skärpan riktigt bra och man behöver bara smeka den lite med skärpestålet för att den skall bli klockren igen.
Kommer nog grundslipa årligen via knivbrev, för som någon påpekade, det kostar en hunka när man lämnar in via cervera.
Det här är lätt min favoritprodukt från IKEA.

Kimball
2017-04-20, 15:52
Jag slipade min Ikeakniv på knivbrev för lite mer än 3 månader, den håller skärpan riktigt bra och man behöver bara smeka den lite med skärpestålet för att den skall bli klockren igen.
Kommer nog grundslipa årligen via knivbrev, för som någon påpekade, det kostar en hunka när man lämnar in via cervera.
Det här är lätt min favoritprodukt från IKEA.

Har Ikea sålt knivar i VG10-stål alltså? Verkar inte finna den i sortimentet längre, såvida jag inte har otur med google & deras hemsida idag?

Yes
2017-04-20, 17:05
Har Ikea sålt knivar i VG10-stål alltså? Verkar inte finna den i sortimentet längre, såvida jag inte har otur med google & deras hemsida idag?
De finns inte längre i sortimentet. Deras nya 365+ är det dock inget fel på. Jag är mycket nöjd med min även om det börjar bli dags att testa Knivbrev.

Wain
2017-04-20, 18:08
Som många redan har sagt är global bra knivar, gillar modellen G-2 särskilt mycket. Köpte ett knivset billigt med olika modeller när läst om global knivar här (http://global-knivar.se/globalknivar-billig/). Har hittills varit väldigt nöjd med dem. Jag antar att det andra märken som är bättre eller mer "proffsiga", men det är vassa, känns välbalanserade och behöver slipas sällan.

Nej, Global är inte bra knivar för det priset.

Kimball
2017-07-03, 17:49
Värt att nämna är att man kan behöva minska lutningen till 10 grader om man har en kniv som kommer från t.ex Akifusa eller Hattori. Iaf enligt Depaul på flashback som fick mig att köpa min Sharpmaker för massa år sedan.

Hade hellre gått in på japanesechefknives och köpt bättre knivar för de pengarna. Eller tittat på Akifusa som inte fanns där på min tid.

Jag går lite i tankarn på såväl Sharpmaker som på ny kniv. Jag vet dock inte om jag har otur när jag googlar, men Sharpmaker verkar inte lätt att lösa 10 grader på, väl? Jag gillar mekanismen för Sharpmakern, men är inte sugen på att slänga pengar i sjön. Stenar ska ju såklart vara bäst, men där går någon form av gräns på mitt tålamod tror jag, räcker att behöva putsa skor till och från var och varannan vecka.

Blivit fånigt förtjust i utseendet på:

https://japanesechefsknife.com/products/jck-natures-gekko-gyuto-180mm-to-240mm-3-sizes

i 18 eller 21 cm, har sedan tidigare en fullt likvärdig kniv:

https://japanesechefsknife.com/collections/kagayaki-vg-10-es-series i 24cm, men den känns dels en aning för lång samt att damen min inte är helt bekväm i att använda den just pga dess längd heller. Så egentligen är det ett rent estetiskt och kanske korkat köp men...

Dreas
2017-07-03, 20:48
Jag går lite i tankarn på såväl Sharpmaker som på ny kniv. Jag vet dock inte om jag har otur när jag googlar, men Sharpmaker verkar inte lätt att lösa 10 grader på, väl? Jag gillar mekanismen för Sharpmakern, men är inte sugen på att slänga pengar i sjön. Stenar ska ju såklart vara bäst, men där går någon form av gräns på mitt tålamod tror jag, räcker att behöva putsa skor till och från var och varannan vecka.

https://japanesechefsknife.com/products/jck-natures-gekko-gyuto-180mm-to-240mm-3-sizes

https://japanesechefsknife.com/collections/kagayaki-vg-10-es-series i 24cm, men den känns dels en aning för lång samt att damen min inte är helt bekväm i att använda den just pga dess längd heller. Så egentligen är det ett rent estetiskt och kanske korkat köp men...Korrekt, 10grader går inte att få enkelt. Jag lämnar numera in på knivbrev en gång per år.

Personligen är 18 eller 21cm bra längd. Min 24cm är lite overkill och används sällan pga storleken.

Kimball
2017-07-04, 10:23
Korrekt, 10grader går inte att få enkelt. Jag lämnar numera in på knivbrev en gång per år.

Personligen är 18 eller 21cm bra längd. Min 24cm är lite overkill och används sällan pga storleken.

Bra, då är inte mina googleskills helt off. Känns nog värt att nyttja knivbrev 1-2ggr/år för att slippa lägga tid på att lära sig våtstenslipa om man bara har 1-2 knivar med så snäv vinkel som är knepiga att lösa själv.

Dreas
2017-07-04, 12:53
Bra, då är inte mina googleskills helt off. Känns nog värt att nyttja knivbrev 1-2ggr/år för att slippa lägga tid på att lära sig våtstenslipa om man bara har 1-2 knivar med så snäv vinkel som är knepiga att lösa själv.Förslaget från DePaul tror jag var att lägga en av slipstavarna under Sharpmakern i mitten.

Knivbrev gör en ny egg, så att kunna underhålla befintlig egg är bra, dock inget jag orkar göra.

Ett Orm
2017-07-04, 22:53

https://japanesechefsknife.com/collections/kagayaki-vg-10-es-series i 24cm, men den känns dels en aning för lång samt att damen min inte är helt bekväm i att använda den just pga dess längd heller. Så egentligen är det ett rent estetiskt och kanske korkat köp men...

Är resten av eggen i gott skick kommer du inte att märka nämnvärd skillnad mellan 10 och 15 grader, du får snarare en mer hållbar egg.
SM håller bra kvalitet och är mycket lätt att använda, särskilt till touths ups. En fördel är att den funkar bra även till serraterade knivar typ brödknivar.
Där den brister är de låsta vinklarna och om man vill göra större jobb som urtunning, vill man inte det är det ju en ickefråga.
En stringel på det och du har en mycket fin egg.
Finns billigare kinakopior, men hur kvallen är på dessa vette fan.
Haft min SM i flera år och använt den flitigt till, i sammanhanget, grova jobb och det märks knappast något slitage alls.

Knivbrev ja.. jag skulle inte skicka mina japanska dyrgripar dit ens om jag fick betalt om jag ska vara ärlig. De gör ett bra jobb på standardknivar för det mesta dock.
Jag skulle välja cleancuts slipservice för detta, deras slipmästare är erkänt skillad. Dessutom själv japan om det nu gör nån skillnad.
Dessutom har knivbrev Sveriges kanske otrevligaste kundtjänst om det skulle bli nått knas.
http://knivforum.proboards.com/thread/119/knivbrev-bra-eller-ligt
En del snaskigt togs tyvärr bort av mod där.
http://knivforum.proboards.com/thread/369/knivbrev-okej-resultat

Bob90
2017-07-04, 23:38
Supernöjd med min Victorinox 20 cm http://www.knivar.nu/knivar/knivmodeller/kockknivar2/victorinox-kockkniv-20cm

Har aldrig fattat grejen med svindyra (och i mitt tycke, ganska fula) japanska kockknivar :d
Är det något speciellt med stålet eller eggen som gör det svårt att slipa/skärpa/bryna själv? Victorinox har ju ett ganska mjukt stål (typ 56 hrc?) som blir slött lite snabbare än tex japanska knivarna (typ ganska långt över 60 hrc?), men går går att bryna med stor framgång istället.

Har också en liten grönsakskniv, noname. Går att få vansinnigt vass med keramstål.

Jag får alltid toppresultat när jag bryner mina knivar själv, kör Fällknivens C12. Har aldrig lyckats slita ut knivar till den grad att man måste sätta en helt ny egg från scratch på dem.

VG10 är ju utmärkt för en "överlevnadskniv", men känns ju overkill i köket :d

Edit: Såg att victorinox var dyrare nu, tror jag gav ca 250-300 för den när det begav sig.

Dreas
2017-07-05, 13:53
resten av eggen i gott skick kommer du inte att märka nämnvärd skillnad mellan 10 och 15 grader, du får snarare en mer hållbar egg.
SM håller bra kvalitet och är mycket lätt att använda, särskilt till touths ups. En fördel är att den funkar bra även till serraterade knivar typ brödknivar.
Där den brister är de låsta vinklarna och om man vill göra större jobb som urtunning, vill man inte det är det ju en ickefråga.
Haft min SM i flera år och använt den flitigt till, i sammanhanget, grova jobb och det märks knappast något slitage alls.

Knivbrev ja.. jag skulle inte skicka mina japanska dyrgripar dit ens om jag fick betalt om jag ska vara ärlig. De gör ett bra jobb på standardknivar för det mesta dock.
Jag skulle välja cleancuts slipservice för detta, deras slipmästare är erkänt skillad. Dessutom själv japan om det nu gör nån skillnad.
Dessutom har knivbrev Sveriges kanske otrevligaste kundtjänst om det skulle bli nått knas.
http://knivforum.proboards.com/thread/369/knivbrev-okej-resultatNästa gång blir det Cleancut :)

Tjejens Global kan gå till Knivbrev ☺️

Bob: Hur ser en japansk kniv ut enligt dig? Och likt mycket annat så är det tycke och smak. Jag gillar vetskapen att ha riktigt bra grejer även om jag skulle klara mig med sämre.

Kimball
2017-07-05, 16:39
Är resten av eggen i gott skick kommer du inte att märka nämnvärd skillnad mellan 10 och 15 grader, du får snarare en mer hållbar egg.

http://knivforum.proboards.com/thread/369/knivbrev-okej-resultat

Problemet med SM är väl att även 15 grader är svårt att lösa? Eller har jag missat något?

Edit: Jag har nog otur när jag tänker ja, när man menar på att knivarna tex har slipvinkel 12 grader syftar man såklart på ena sidan - SM löser 15 x 2 = totalt 30 grader. Då blev det ju genast mer intressant igen! :)

Har också läst mycket illa om knivbrev, jag hade inga som helst problem när jag faktiskt sände in min japanare för några månader sedan, väldigt smidigt via Cervera. Men jag har förstått att de är katastrof att ha och göra med gällande kundtjänstärenden osv, plus att många påpekar deras slipteknik. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro då jag inte kan klaga ett dugg på det jobb de utförde åt mig.

Supernöjd med min Victorinox 20 cm http://www.knivar.nu/knivar/knivmodeller/kockknivar2/victorinox-kockkniv-20cm

Har aldrig fattat grejen med svindyra (och i mitt tycke, ganska fula) japanska kockknivar :d
Är det något speciellt med stålet eller eggen som gör det svårt att slipa/skärpa/bryna själv? Victorinox har ju ett ganska mjukt stål (typ 56 hrc?) som blir slött lite snabbare än tex japanska knivarna (typ ganska långt över 60 hrc?), men går går att bryna med stor framgång istället.

Har också en liten grönsakskniv, noname. Går att få vansinnigt vass med keramstål.

Jag får alltid toppresultat när jag bryner mina knivar själv, kör Fällknivens C12. Har aldrig lyckats slita ut knivar till den grad att man måste sätta en helt ny egg från scratch på dem.

Edit: Såg att victorinox var dyrare nu, tror jag gav ca 250-300 för den när det begav sig.

Smaken är ju som baken, skönt att det finns saker som passar alla ju! Victorinox nämns ju ofta som väldigt bra budgetalternativ i sammanhanget så :)

Ett Orm
2017-07-05, 17:52

Alltså..
En av mina mest använda knivar är en KN från 70-80-talet som jag gav 10 pix för på en loppis. Svart plasthandtag, ful som fan.*cupid*
Enda anledningen till att jag gillar den är att den är tunn, bra och oöm. Kan gnaga på en hel del om KNs utmärkta knivar, men det besparar jag er... om ni inte vill förstås, hehe.

Har f.ö ett par Vic också, det är absolut bra knivar om än något för mjuka i stålet.

Se en handgjord japansk (särskilt kolstål) kniv mer som en sportbil eller nått i den stilen, visst kan man köra volvo - i vissa fall är det tom bättre- men hur kul är det.
Att använda en japansk finkniv ger helt enkelt en förnäm känsla förutom att de skär fantastiskt, manligt på ett smakfullt sätt.
Gillar överlag tanken på att en enskild person lagt ner en hel del tid och yrkesskicklighet på en sak.

Bob90
2017-07-05, 18:12
Bob: Hur ser en japansk kniv ut enligt dig? Och likt mycket annat så är det tycke och smak. Jag gillar vetskapen att ha riktigt bra grejer även om jag skulle klara mig med sämre.
I mitt huvud har en japansk (kock)kniv ganska smalt handtag i förhållande till bladets "bredd/höjd" och har någon form av avvikande textur på sidan av bladet. Antingen i form av "luftfickorna" (kommer inte ihåg korrekt term, men det som ska motverka att tex grönsaker suger sig fast på bladet), obehandlat/opolerat stål eller en antingen riktig eller fejkad "damuscusådring". Stålet har ofta en väldigt hög hårdhet (dvs håller skärpa bra och länge, men lite svårare att skärpa och kan "chippas" lättare). Inte heller allt för sällan har de, enligt mig, också en liten annan form på bladet än en "standard" kockknivs blad. Absolut, att uppskatta en kvalité, utseende, ha en viss mängd av etc är väl alla skyldiga till i någon form. Jag har tex nog en obegränsad budget för böcker och gör mig aldrig av med böcker utan extremt noga avvägande. Men tex möbler, bestick, porslin och dylikt är jag nästan enbart intresserad av funktion och där är budgeten således mycket mer åtstramad. Även om en victorinox är i högre prisklass än nonames eller tex ikea.

Har f.ö ett par Vic också, det är absolut bra knivar om än något för mjuka i stålet.

Se en handgjord japansk (särskilt kolstål) kniv mer som en sportbil eller nått i den stilen, visst kan man köra volvo - i vissa fall är det tom bättre- men hur kul är det.
Att använda en japansk finkniv ger helt enkelt en förnäm känsla förutom att de skär fantastiskt, manligt på ett smakfullt sätt.
Gillar överlag tanken på att en enskild person lagt ner en hel del tid och yrkesskicklighet på en sak.
Och den tanken delar jag i tex cyklar, böcker och klockor. Det är något speciellt med en fint inbunden bok, jämfört med en massproducerad pocket. Och det "känns" annorlunda att cykla på en stålram jämfört med kolfiber eller aluminium.

Smaken är ju som baken, skönt att det finns saker som passar alla ju! Victorinox nämns ju ofta som väldigt bra budgetalternativ i sammanhanget så :)
Ja absolut, jag var i cleancuts butik och tjötade lite med de som jobbade där när jag köpte en knivlist. Vi hade ju olika åsikter (han jobbar ju i en butik som typ riktat in sig på knivnördar/konnässörer med fallenhet för japanskt stål), men det får man ju ha liksom :d

Sen så har ju alla olika "budgetar" och intresse för olika föremål, som jag skrev ovan.
Jag la tex rätt mycket energi och för mig, mycket pengar på att få ett snyggt golv i boningen, men lät tex hantverkarna bestämma vilken färg på väggarna och vilket kakel i köket jag skulle ha. Sa bara vitt som instruktion på bägge.

Bob90
2017-07-13, 19:03
Förresten, ni som har exklusiva knivar, har ni också en uppsättning av knivar ni inte är rädda om som "gästknivar" om någon kompis/släkting ska hjälpa till att skära saker för någon middag?

Dreas
2017-07-14, 07:02
Förresten, ni som har exklusiva knivar, har ni också en uppsättning av knivar ni inte är rädda om som "gästknivar" om någon kompis/släkting ska hjälpa till att skära saker för någon middag?Har två bra knivar, gäster får skära med dom men tror att dom flesta tar sambons Global.

Köttis
2017-07-14, 10:05
Förresten, ni som har exklusiva knivar, har ni också en uppsättning av knivar ni inte är rädda om som "gästknivar" om någon kompis/släkting ska hjälpa till att skära saker för någon middag?
Jag har en specifik kniv för att se till så inga obehöriga kommer in i köket och använder mina knivar.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk

shadowfire
2018-11-01, 17:40
Går i tankar på att byta ut samtliga mina köksknivar. Keramiska knivar som för all del har fungerar skapligt genom åren och som är snygga, men inte speciellt vassa.

Jag tror jag behöver 4 knivar, med en kockkniv och en extra kockkniv som gärna kan vara lite mindre och lite smidigare för att hacka grönsaker mm (stora kockkniven använder jag mest till kött). Jag tänker mig typ mellansegment, lite bättre än typ en kniv från ICA/Clas Ohlsson etc, men inte snuskdyra japanska knivar för tusentals kronor.

Vad bör jag kika på och googla på? Säg inte global bara, de knivarna har inte fallit mig i smaken.

Edit: jag tror jag behöver en kockkniv (kött), en Santuko (grönsaker) och två allroundknivar.

agazza
2018-11-01, 18:13
Rätt stål sen en bra slip.

för hackning gillar jag knivar med relief så det inte klibbar.

Sartorius
2018-11-01, 18:44
Mac.

https://bagarenochkocken.se/koksknivar/mac-knivar/?gclid=EAIaIQobChMIo_GOo9-z3gIVF4uyCh3bcArLEAAYAiAAEgKxL_D_BwE

shadowfire
2018-11-01, 19:56
Mac.

https://bagarenochkocken.se/koksknivar/mac-knivar/?gclid=EAIaIQobChMIo_GOo9-z3gIVF4uyCh3bcArLEAAYAiAAEgKxL_D_BwE

Ja, har kikat lite på dessa. De + Victorinox verkar rätt ok?

d1anny2
2018-11-01, 21:25
Jag har den Victorinox santoku 17cm som kostar 479 på bagaren&kocken. Den tillsammans med Ikeas knivslip funkar kanon.

Bob90
2018-11-01, 21:56
Ja, har kikat lite på dessa. De + Victorinox verkar rätt ok?

Jag har en Victorinox kockkniv https://bagarenochkocken.se/koksknivar/victorinox/victorinox-kockkniv-20-cm-extra-bred-rosentra/ och ett "keramikstål" från Fällkniven. Funkar hur bra som helst.

Finns nog billigare än bagaren och kocken. Har för mig att jag gav ca 360-400 kr för min kniv.