Visa fullständig version : Köksknivar?
https://www.cleancut.se/butik/rea/rea2
Bra pris på Miyabi nu, skulle jag kört på.
shadowfire
2018-11-26, 18:22
Blev ett par Yaxell Zen på svartfredag nu. Hoppla. Påminn mig om att aldrig mer köpa keramiska knivar (som dessa ersätter)
Ett tips för budgeten.
Ikeas serie är vg10 stål.
Köp hela den serien och en bra knivslip från wish av denna modell
https://goo.gl/images/6MFPXD
Det enda Ikea saknar är en kniv med olivslipning eller dylikt
Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
Synd på den förbannade hälklacken på Ikeas kniv.
Synd på den förbannade hälklacken på Ikeas kniv.Fast 99% av användarna kommer va fulla svenskar, slipper dom tappa den med spetsen nedåt i foten.
Synd på den förbannade hälklacken på Ikeas kniv.
Hälklack?
Ett tips för budgeten.
Ikeas serie är vg10 stål.
Köp hela den serien och en bra knivslip från wish av denna modell
https://goo.gl/images/6MFPXD
Det enda Ikea saknar är en kniv med olivslipning eller dylikt
Tänker du på Ikeas 365+ så är det CroMo. Jag ser förvisso inget fel med det. Ordentligt slipad får du den mongovass och den behåller skärpan hyfsat bra. Kanske inte som en dyrare kniv men vet du hur du ska bryna och slipa den är det ju inga problem för vanlig matlagning.
Dyrare knivar är snarare bortkastade pengar om det bara är funktion du är ute efter, och du inte jobbar i ett kök. Sen kan man ju för all del av andra anledningar vilja ha fina knivar. Jag är helhjärtat för fina knivar. Men ska du ha bra funktion till lågt pris är Ikeas kniv riktigt bra.
Vad jag inte gillar är att handtaget är för tunt och det finns inget bra grepp framför handtaget. Kniven känns onödigt tillplattad och den hade gärna fått ha lite mer vikt. För 200Kr kan man dock inte gärna klaga.
Tänker du på Ikeas 365+ så är det CroMo. Jag ser förvisso inget fel med det. Ordentligt slipad får du den mongovass och den behåller skärpan hyfsat bra. Kanske inte som en dyrare kniv men vet du hur du ska bryna och slipa den är det ju inga problem för vanlig matlagning.
Dyrare knivar är snarare bortkastade pengar om det bara är funktion du är ute efter, och du inte jobbar i ett kök. Sen kan man ju för all del av andra anledningar vilja ha fina knivar. Jag är helhjärtat för fina knivar. Men ska du ha bra funktion till lågt pris är Ikeas kniv riktigt bra.
Vad jag inte gillar är att handtaget är för tunt och det finns inget bra grepp framför handtaget. Kniven känns onödigt tillplattad och den hade gärna fått ha lite mer vikt. För 200Kr kan man dock inte gärna klaga.
Tror agazza syftar på "Briljera" https://www.ikea.com/se/sv/search/?query=briljera
Jag är lite emot "Damascus" som begrepp, eftersom det ofta är vilseledande och lite luddigt vad säljarna egentligen menar med begreppet, ofta verkar man endast syfta på att det säregna mönstret av påstådda "lager". Men VG-10 är ju ett oerhört bra stål, används även i (eller användes iafl) tex fällknivens F1. Oklart vilket syfte det fyller i en kökskniv dock, köksknivar bör man ju helst inte hålla på och bända med eller hamra på.
Tror agazza syftar på "Briljera" https://www.ikea.com/se/sv/search/?query=briljera
Jag är lite emot "Damascus" som begrepp, eftersom det ofta är vilseledande och lite luddigt vad säljarna egentligen menar med begreppet, ofta verkar man endast syfta på att det säregna mönstret av påstådda "lager". Men VG-10 är ju ett oerhört bra stål, används även i (eller användes iafl) tex fällknivens F1. Oklart vilket syfte det fyller i en kökskniv dock, köksknivar bör man ju helst inte hålla på och bända med eller hamra på.
Aha, den hade jag missat. Ser ju faktiskt riktigt trevlig ut. Synd att de inte har lite större knivar - tycker 25cm är opti egentligen.
Ja, "damaskusstål" är ju rent tjurskit. Det är bara att bladet har det mönstret. Ska du ha något som ens aspirerar på att vara en äkta tillverkningsprocess (vilket förvisso bygger på gissningar och spekulationer) snackar vi inte direkt hundralappar längre.
svenbanan
2018-11-27, 01:19
De kallar väl allt stål som består av flera lager för damaskusstål. Dvs de menar inte att de plattar ut och viker ihop hundra gånger. De menar bara att de har ett slags stål i mitten och detta är omslutet på bägge sidor av ett annat slags stål.
Sen att de fixar till damaskusmönstret är ju bara en ren slump. Det har inget med att få kunderna att tro att det ligger nån slags hantverksprocess bakom smidandet av kniven. ;)
Hälklack?
Det är den klump stål som är närmast handtaget och stjäl en bit av eggen. Värdelöst på alla sätt och vis.
De kallar väl allt stål som består av flera lager för damaskusstål. Dvs de menar inte att de plattar ut och viker ihop hundra gånger. De menar bara att de har ett slags stål i mitten och detta är omslutet på bägge sidor av ett annat slags stål.
Sen att de fixar till damaskusmönstret är ju bara en ren slump. Det har inget med att få kunderna att tro att det ligger nån slags hantverksprocess bakom smidandet av kniven. ;)
Det är en konspiration säger jag! *gah!*
https://werunandride.files.wordpress.com/2015/07/tinfoil-hat-guy.jpg
Skämt åsido, man måste väl typ aktivt välja att ta fram mönstret med någon form av etsning efter smidet? Annars kommer det väl bara se ut som att det är "polerat"?
Det är den klump stål som är närmast handtaget och stjäl en bit av eggen. Värdelöst på alla sätt och vis.
Ah, ja. Ser inte riktigt vad den fyller för syfte, det är ju omöjligt att skära sig på den biten även om man försöker. Den brukar ju knappast vara vass.
Stör mig lite på att man inte har valt en full tang också.
svenbanan
2018-11-27, 10:30
Skämt åsido, man måste väl typ aktivt välja att ta fram mönstret med någon form av etsning efter smidet? Annars kommer det väl bara se ut som att det är "polerat"?
Ja. Ifall det inte är riktigt damaskusstål med flera hundra lager så antar jag att man ristar in nåt mönster eller kanske kan man måla dit det på nåt sätt.
Jag tror faktiskt man måste etsa fram mönstret även ifall det är riktigt damaskus. Dvs om man skiter i det steget så har man damaskusstål, men man ser inte vågmönstret så tydligt.
Ah, ja. Ser inte riktigt vad den fyller för syfte, det är ju omöjligt att skära sig på den biten även om man försöker. Den brukar ju knappast vara vass.
Jag tycker det är positivt om klacken inte är vass längst ned närmast fingrarna. Jag har fått den jäveln in i pekfingret flera gånger eftersom min är vass.
Stör mig lite på att man inte har valt en full tang också.
Kluddade i fetstil...
Ikeas Briljera är flera lager stål (inte bara två) och det är VG 10. Prisvärd serie tycker jag.
svenbanan
2018-11-27, 12:13
Ikeas Briljera är flera lager stål (inte bara två) och det är VG 10. Prisvärd serie tycker jag.
Hur vet du det?
Om jag inte minns fel står det att bladet har en kärna av VG 10. Det tycker jag låter som att de har "sandwichat" in det stålet mellan två andra stålbitar. Ifall de skulle ha flera olika lager så finns det ju rimligtvis ingen "kärna". Så tolkar jag beskrivningen i alla fall.
Men det kan ju såklart vara lite slarvigt uttryckt bara.
Hur vet du det?
Om jag inte minns fel står det att bladet har en kärna av VG 10. Det tycker jag låter som att de har "sandwichat" in det stålet mellan två andra stålbitar. Ifall de skulle ha flera olika lager så finns det ju rimligtvis ingen "kärna". Så tolkar jag beskrivningen i alla fall.
Men det kan ju såklart vara lite slarvigt uttryckt bara.
Jo, man gör en bit med många lager av lite olika (eller samma) sorters stål sedan viker man den och lägger en bit med tex VG10 i mitten och smider ihop. Då får man ett kärnstål med en kappa av damaskerat stål. därefter etsar man för att få fram kontrasterna.
Ikeas knivar görs troligen maskinellt i kina.
På många knivar har man en kärna med väldigt hårt stål och en kappa med mjukare stål, både rotfritt och kolstål används som kappa. Detta för att antingen göra kniven starkare då kniven kan bli skör om den är härdad högt, eller att man vill att den ska hålla sig fin som en rostfri men ändå vara lätta att slipa som en kolstålskniv, eller för att kärnstålet är dyrt som vissa pulvermetalliska sorter är.
svenbanan
2018-11-27, 16:16
Jo, man gör en bit med många lager av lite olika (eller samma) sorters stål sedan viker man den och lägger en bit med tex VG10 i mitten och smider ihop. Då får man ett kärnstål med en kappa av damaskerat stål. därefter etsar man för att få fram kontrasterna.
Ikeas knivar görs troligen maskinellt i kina.
På många knivar har man en kärna med väldigt hårt stål och en kappa med mjukare stål, både rotfritt och kolstål används som kappa. Detta för att antingen göra kniven starkare då kniven kan bli skör om den är härdad högt, eller att man vill att den ska hålla sig fin som en rostfri men ändå vara lätta att slipa som en kolstålskniv, eller för att kärnstålet är dyrt som vissa pulvermetalliska sorter är.
Att det är möjligt att göra så förstår jag också. Men jag tycker det låter lite onödigt.
Jag tycker det verkar som att damaskusstålet i princip tappar sin funktion ifall man gör på detta sätt, eftersom ingen del av stålet där det är som tunnast kommer vara damaskus, eftersom kärnan då är helt av VG 10. Så enbart de delar av kniven som är rätt tjocka kommer bli förstärkta av damaskusstål. Så jag tycker det låter lite onödigt. Men det kanske det inte är...
EDIT: Varför man skulle vilja göra damaskusstål av enbart en sorts stål begriper jag inte. Enbart för att få fram mönstret då eller? För det lär väl inte förändra stålets egenskaper nämnvärt. Låter onödigt dyrt bara för det visuella.
Att det är möjligt att göra så förstår jag också. Men jag tycker det låter lite onödigt.
Jag tycker det verkar som att damaskusstålet i princip tappar sin funktion ifall man gör på detta sätt, eftersom ingen del av stålet där det är som tunnast kommer vara damaskus, eftersom kärnan då är helt av VG 10. Så enbart de delar av kniven som är rätt tjocka kommer bli förstärkta av damaskusstål. Så jag tycker det låter lite onödigt. Men det kanske det inte är...
EDIT: Varför man skulle vilja göra damaskusstål av enbart en sorts stål begriper jag inte. Enbart för att få fram mönstret då eller? För det lär väl inte förändra stålets egenskaper nämnvärt. Låter onödigt dyrt bara för det visuella.
Nja man vill ju ha ett homogent material i själva eggen annars kommer det bli en liten minisåg av det hela eftersom den slits ojämt om det är olika ståltyper med olika egenskaper.
Ja den typen av damaskus är enbart av estetiska skäl. Man kan lika gärna göra dem i bara VG10. Men många laminerar dem för ökad styrka.
Även vissa moraknivar har så.
Många tänker på den vågiga linje som är på japanska svärd, typ katana, men det blir eftersom svärdet är differentialhärdat.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0118/7161/7082/products/k126522s_540x.jpg?v=1530081529
Hur vet du det?
Men det kan ju såklart vara lite slarvigt uttryckt bara.Har för mig det stod i någon broschyr vid knivarna att det var 57 lager.
Det finns ingen fördel med Damaskus idag förutom att det kan va snyggt.
Har hellre en hamrad kniv så potatis inte fastnar.
Har för mig det stod i någon broschyr vid knivarna att det var 57 lager.
Det finns ingen fördel med Damaskus idag förutom att det kan va snyggt.
Har hellre en hamrad kniv så potatis inte fastnar.
Det är pga av kärnstålet man får det ojämna antalet lager btw.
Aa, just potatis kan vara ett skit. Särskilt högglanspolerade knivar kan vara fan själv till att fastna.
Det är pga av kärnstålet man får det ojämna antalet lager btw.
Aa, just potatis kan vara ett skit. Särskilt högglanspolerade knivar kan vara fan själv till att fastna.Reflekterade jag inte över men nu när du säger det [emoji16]
shadowfire
2018-11-27, 20:55
Kul effekt, men jag är ju inte alls insatt i knivar osv och har haft ett par billiga och sjukt slöa knivar (men snygga) som jag kört i diskmaskin varje vecka etc. Tills jag upptäckte att den billiga IKEA-kniven jag köpte för en hundring till uteköket var galet mycket bättre än de styleade keramiska.
Kände lite på de nya knivarna ikväll och hade förväntat mig att en tumme mot kniveggen skulle vara som rakblad. Stålet verkade tunt, men eggen verkade inte alls vass. Tills jag tog ett A4-papper och drog kniven igenom det. Hoppla.
Jag gillar dock att hacka saker och dessa knivar verkar vara bättre för att skära igenom saker. Vad ska man ha om man vill hacka typ gul lök som en idiot? Bara en fet, tung, billig kökskniv som man kan misshandla?
Kul effekt, men jag är ju inte alls insatt i knivar osv och har haft ett par billiga och sjukt slöa knivar (men snygga) som jag kört i diskmaskin varje vecka etc. Tills jag upptäckte att den billiga IKEA-kniven jag köpte för en hundring till uteköket var galet mycket bättre än de styleade keramiska.
Kände lite på de nya knivarna ikväll och hade förväntat mig att en tumme mot kniveggen skulle vara som rakblad. Stålet verkade tunt, men eggen verkade inte alls vass. Tills jag tog ett A4-papper och drog kniven igenom det. Hoppla.
Jag gillar dock att hacka saker och dessa knivar verkar vara bättre för att skära igenom saker. Vad ska man ha om man vill hacka typ gul lök som en idiot? Bara en fet, tung, billig kökskniv som man kan misshandla?Viktigast är att ha en slip man faktiskt använder.
OBH nordicas elektriska eller Ikeas manuella med 3 kornstorlekar.
Inte bästa sliparna men man orkar använda dom före varje användning.
Finns mycket snygga knivar. Viktigare att välja stålsort man gillar ifall man inte jobbar som kock och behöver lätta balanserade verktyg.
Viktigast är att ha en slip man faktiskt använder.
OBH nordicas elektriska eller Ikeas manuella med 3 kornstorlekar.
Inte bästa sliparna men man orkar använda dom före varje användning.
Finns mycket snygga knivar. Viktigare att välja stålsort man gillar ifall man inte jobbar som kock och behöver lätta balanserade verktyg.
Skickat från min ONEPLUS A3003 via TapatalkAnvända sliparna före varje användning?
Skickar hellre in mina till Knivbrev eller det där andra stället som slipar mer traditionellt. Du förstör ju eggen med de flesta slipar om den inte är rätt kass.
Jag gillar dock att hacka saker och dessa knivar verkar vara bättre för att skära igenom saker. Vad ska man ha om man vill hacka typ gul lök som en idiot? Bara en fet, tung, billig kökskniv som man kan misshandla?
En kniv med vasst och tunt blad för lök och annat som man faktiskt skär.
Tunga tjocka knivar för saker som man ska krossa, mosa eller fulla med grus eller ben.
IKEAS 365+ knivar är faktiskt rätt ok om man bara vill skära saker. Vardagen serien har jag inte provat men ser väl ok ut.
Annars gör Frost väldigt prisvärda robusta knivar i bra kvalitet.
Köp Dreas spyderco sharpmaker om han har den kvar, det är en enkel och smidig sak som ger bra resultat om inte kniven är helt kass.;)
Den är kvar! Vet inte i vilken flyttlåda den har gömt sig dock :D
Frugan har passat på att tappa min Hattori i diskbänken så spetsen gick åt fanders, orkar inte riktigt skicka in bara den dock.
Vilket är det vanligaste stålet i knivar? Fick några av svärfar köpta i Kina men det står om tysk kvalite men av en stålsort jag knappt hittar något om. Innehöll 30 i stålmannen och vid en snabbgoogling sa farbror Google att 20 eller 40 var vanligast. 15nc30? Är det en stålsort?
Den är kvar! Vet inte i vilken flyttlåda den har gömt sig dock :D
Frugan har passat på att tappa min Hattori i diskbänken så spetsen gick åt fanders, orkar inte riktigt skicka in bara den dock.
Vilket är det vanligaste stålet i knivar? Fick några av svärfar köpta i Kina men det står om tysk kvalite men av en stålsort jag knappt hittar något om. Innehöll 30 i stålmannen och vid en snabbgoogling sa farbror Google att 20 eller 40 var vanligast. 15nc30? Är det en stålsort?
haha, att du inte provar den ordentligt? några drag på vita om kniven börjar bli lite trött gör underverk!
*cry*
Trist, det är en riktigt fin kniv!
Vet inte riktigt faktiskt. Det är inte helt logiskt vad det heter heller, och många heter olika men är lika, bara olika stålverk och ibland kan det skilja på nån tiondels % hitan ditan.
I sverige har vi kört mycket med 12c27 som rostfritt och 1070, 1080, 1095 som kolstål.
I billigare knivar är, eller iaf var 420j2 vanligt och är inget vidare om det inte är härdat på ett avancerat sätt.
Här står det lite om stålsorter, men det finns en drös till.
Att det skulle vara S30V betvivlar jag, men kanske.
15nc30 kan mycket väl vara nån sorts stål.
https://www.knifecenter.com/info/knife-blade-materials
Använda sliparna före varje användning?
Skickar hellre in mina till Knivbrev eller det där andra stället som slipar mer traditionellt. Du förstör ju eggen med de flesta slipar om den inte är rätt kass.Då är det ändå bättre att köpa en riktig slip hem, har man en sambo hemma blir det bara skit av skärpan på någon vecka på knivarna.
Den här typmodellen är riktigt bra, inte lika svår att lyckas med som vanliga våtstenar utan vinkel guide
www.wish.com/share/7343bfnbkx
Plus att det är rätt harmoniskt att sitta och slipa själv hemma
Då är det ändå bättre att köpa en riktig slip hem, har man en sambo hemma blir det bara skit av skärpan på någon vecka på knivarna.
Den här typmodellen är riktigt bra, inte lika svår att lyckas med som vanliga våtstenar utan vinkel guide
Gillar Spydercos Sharpmaker.
https://dpolicastro-wpengine.netdna-ssl.com/images/spyderco/img-spyderco-sharpmaker-04.jpg
speedy83
2018-11-28, 08:29
Tips på en prisvärd kökskniv i kolstål på typ 14-20 cm. Är sugen på att testa kolstål och att börja lära mig slipa dem. Vill dock ha en som är överkomlig i pris dvs under 1000-lappen men ändå helt ok. Har mycket knivar så inget "behov" av den och sambon blir ju tokig om jag lägger en massa pengar på det i onödan som hon säger men är sugen på att testa :D
Då är det ändå bättre att köpa en riktig slip hem, har man en sambo hemma blir det bara skit av skärpan på någon vecka på knivarna.
Skickat från min ONEPLUS A3003 via TapatalkHar redan min Spyderco som inte används då jag fann det rätt tradigt samt att jag hade knivar med en snävare vinkel än vad den körde med som standard.
Jag har inga problem med skärpan direkt utan de håller bra över ett halvår eller så. Iofs har vi olika knivar till olika saker. Min Akifusa 24cm är mest till stora köttbitar och de mindre används till grönsaker och diverse.
Gillar Spydercos Sharpmaker.
https://dpolicastro-wpengine.netdna-ssl.com/images/spyderco/img-spyderco-sharpmaker-04.jpgHar en sån men det blir svårt att hålla jämn vinkel, gillar den fasta mycket mer. Då blir det att man använder den oftare
Har redan min Spyderco som inte används då jag fann det rätt tradigt samt att jag hade knivar med en snävare vinkel än vad den körde med som standard.
Jag har inga problem med skärpan direkt utan de håller bra över ett halvår eller så. Iofs har vi olika knivar till olika saker. Min Akifusa 24cm är mest till stora köttbitar och de mindre används till grönsaker och diverse.
Har en sån men det blir svårt att hålla jämn vinkel, gillar den fasta mycket mer. Då blir det att man använder den oftare
Bara att se till att hålla kniven rakt så blir det bra.
Dreas: kan lova att knivbrev tex inte håller samma vinkel som hattorin hade, den har väl närmare 20 om jag inte minns fel? Skulle inte bli förvånad om de lägger närmare 40.
Ceancut lägger det du ber om om du väljer handvarianten.
Det märks inte så mycket iom att resten av slipfasen är så snäv och vass blir den ju ändå.
Men lägger man den riktigt snävt så blir det nästan läskigt vasst, men den blir också skör.
30 är en ganska bra vinkel för köksknivar, men visst önskar också jag att SS hade ett par alternativ till, 25 och 20.
Blir det verkligen så mycket bättre med en "rigg" än om man använder någon form av brynstål (jag gillar keramiskt) på frihand? Eller till och med en slipsten?
Förutsatt att man inte vill ha en typ perfekt konvex eller typ "hollow" (vad heter det ens på svenska?) bladprofil då.
svenbanan
2018-11-28, 12:26
Blir det verkligen så mycket bättre med en "rigg" än om man använder någon form av brynstål (jag gillar keramiskt) på frihand? Eller till och med en slipsten?
Förutsatt att man inte vill ha en typ perfekt konvex eller typ "hollow" (vad heter det ens på svenska?) bladprofil då.
Det beror väl helt enkelt på hurpass stadig på handen man är. Har man en väldigt smal sten så är det ju också svårare att hålla kniven i rätt position än om man har en större och bredare sten. Så ifall man inte har nån jig så kanske man behöver större och dyrare stenar istället för att få samma resultat.
Med det sagt så har jag inte använt nån sådan jig, så jag kanske yrar i nattmössan. Dock blir mina knivar vassa nog utan så det funkar för mig i alla fall.
det går fortare och är lättare att köra med jigg.
Resultatmässigt kan man uppnå samma med eller utan, men nog fan är det mycket lättare med jiggen
Brynstål och slipjigg är inte riktigt samma sak. Ett brynstål används inte för att slipa kniven utan för att räta ut eggen som efter användning blir böjd snarare än rund.
Men det finns de som namnges brynstav men egentligen är en slipstav, de i keramer är ofta sådana.
Används mer som en toutch up än för att göra en ny vass egg, till det är det mycket bättre med än slipjigg än slipstav om man inte är skicklig med staven.
Hollow grind = skålslipat. Till det behöver man i princip en roterande slipsten.
Var och semestrade i Japan och passade på att köpa en kniv från Kamata Hakensha på Kappabashi Dori. Det är en 240mm gyuto med "kiritsuke spets" eller omvänd tanto kanske det även kallas. Formen på kniven och eggprofilen är nästan precis vad jag ville ha förutom att jag gärna hade haft den ännu mindre rundad. Jag är kluven till damaskusmönstret, å ena sidan gillar jag utseendet men samtidigt blir det kanske lite mycket tillsammans med den aggressiva profilen. Kniven känns lite turistig om ni förstår vad jag menar, men det var ju en souvenir så passar väl kanske. Det är bara en liten del av mig som tycker så, överlag är jag mycket förtjust i utseendet.
Jag har lyckats glömma de exakta specifikationerna men jag har mailat Kamata Hakensha och bett dem om mer info. Jag vet i alla fall att det är rostfritt. Jag hade egentligen tänkt mig kolstål men då fanns det inget med den formen jag ville ha om jag inte ville gå upp långt över min budget. Den första de visade mig kostade ca 12000kr och det kändes lite väl tilltaget. Genom att istället välja rostfritt så fick jag ned det till nästan en femtedel av det priset. Jag hade även kunnat välja en riktig kiritsuke men jag känner mig inte bekväm med en enkelslipad kniv.
Rent praktiskt är kniven väldigt bekväm. Den är otroligt lätt och laservass, tomattestet fixade den galant. Jag finner ett barnsligt nöje i att skära saker med den. Den är lite framtung, balansen ligger ett par cm in på bladet men jag trivs väldigt bra med det. Hade tänkt lägga upp den på Flashback och be knivfantasterna gissa vad det är för stål etc medan jag väntar på svar från säljaren. Det visade sig dock att mitt konto är väck så jag kan inte posta något på 3 dagar efter att ha registrerat ett nytt.
https://i.imgur.com/F05i6P9.jpg
Grattis! Förjävla grann kniv! Har varit sugen på den modellen länge, men är en smula snål av mig... som tur är kanske.
Tycker mig sett kanjin förut men kommer inte på vilket märke det är. Kamatas hemsida verkar vara gjord med ett utrymme på max 1 Mb så det gick inte att söka där.
Jag gissar SG2 som stål.
Annars kan du kanske lägga ut en krok här:https://www.kitchenknifeforums.com/forums/the-kitchen-knife.4/
och se vad de har att säga. Lots and lots of nerds där.
Eller på facebook " vi som har nördat ner oss i kockknivar" gruppen.
Grattis! Förjävla grann kniv! Har varit sugen på den modellen länge, men är en smula snål av mig... som tur är kanske.
Tycker mig sett kanjin förut men kommer inte på vilket märke det är. Kamatas hemsida verkar vara gjord med ett utrymme på max 1 Mb så det gick inte att söka där.
Jag gissar SG2 som stål.
Annars kan du kanske lägga ut en krok här:https://www.kitchenknifeforums.com/forums/the-kitchen-knife.4/
och se vad de har att säga. Lots and lots of nerds där.
Eller på facebook " vi som har nördat ner oss i kockknivar" gruppen.
Tack! Åk till Japan och intala dig att det är ok att slösa pengar eftersom det inte bara är en kniv utan även ett fint minne, det var så jag övertalade både mig själv och frugan att detta var ett jättevettigt köp trots att jag knappt är värd att kallas amatörkock.
Deras hemsida är lurig, tror det finns två versioner. Typiskt nog så hittade jag faktiskt min modell nu efter att jag har gjort mig omaket att maila. Denna är det: http://kamata-knife.xsrv.jp/index.php?dispatch=products.view&product_id=504
Lägger man till 8% skatt så blir dessutom priset vad jag minns också. VG10 stål alltså. Det står inte hur många lager det är runt kärnan men tittar man på en liknande kniv på deras sida så gissar jag att det är 67 lager. Magnolia i handtaget, återstår bara vad det är i bolstret. Jag gissar på pakkaträ, det ser för blankt ut för att vara horn.
Har återupptagit handslipandet också i förhoppning att jag ska hinna bli stadig nog tills den behöver slipas. Beställde precis en strigel från Cleancut. Farligt läge nu, gear acquisition syndrome på gång!
Edit: Ska kolla in den gruppen, tack för tipset!
Tack! Åk till Japan och intala dig att det är ok att slösa pengar eftersom det inte bara är en kniv utan även ett fint minne, det var så jag övertalade både mig själv och frugan att detta var ett jättevettigt köp trots att jag knappt är värd att kallas amatörkock.
Deras hemsida är lurig, tror det finns två versioner. Typiskt nog så hittade jag faktiskt min modell nu efter att jag har gjort mig omaket att maila. Denna är det: http://kamata-knife.xsrv.jp/index.php?dispatch=products.view&product_id=504
Lägger man till 8% skatt så blir dessutom priset vad jag minns också. VG10 stål alltså. Det står inte hur många lager det är runt kärnan men tittar man på en liknande kniv på deras sida så gissar jag att det är 67 lager. Magnolia i handtaget, återstår bara vad det är i bolstret. Jag gissar på pakkaträ, det ser för blankt ut för att vara horn.
Har återupptagit handslipandet också i förhoppning att jag ska hinna bli stadig nog tills den behöver slipas. Beställde precis en strigel från Cleancut. Farligt läge nu, gear acquisition syndrome på gång!
Edit: Ska kolla in den gruppen, tack för tipset!
Ah, där ser man. Min google-fu är inte så värst.
Det brukar annars vara buffelhorn på bolstret på lite exklusivare knivar och är det en fin bit som är putsad kan den vara väldigt svart och blank.
Ja fy fan, det där är livsfarligt för plånboken. Snart sitter du där och gnider på en natursten för 15000 pix.:d
Nu har de svarat:
"Thank you for your purchasing.
This is our shop brand, made of a 67layered VG10 cobalt stainless steel by our subcontractor in Niigata prefecture.
The handle is mahogany wood with a buffalo`s horn.
Thank you."
Edit: står ju magnolia på hemsidan, han skrev nog fel.
Hur slipar ni era knivar? Jag har 2 knivar som kanske inte är värda så mycket men skulle vilja köpa något som gör så jag kan slipa dom och kanske lära mig slipa dom korrekt om jag i framtiden köper någon dyrare kniv.
Hur slipar ni era knivar? Jag har 2 knivar som kanske inte är värda så mycket men skulle vilja köpa något som gör så jag kan slipa dom och kanske lära mig slipa dom korrekt om jag i framtiden köper någon dyrare kniv.Har typ en sån här grej med fasta vinklar
SEK 236.43 46%OFF | 2019 New Iron Steel Kitchen Sharpener Professional Kitchen Knife Sharpener Sharpening Tools Fix-angle With 4 Stones Whetstone
https://s.click.aliexpress.com/e/UvYXJmC
Fungerar skitbra.
Har man en kvinna i huset kan man lika gärna köpa ett sett med billiga knivar på aliexpress alm ändå har vg10 stål och en sånhär
SEK 91.05 51%OFF | Myvit Knife Sharpener 4 in 1 Diamond Coated&Fine Ceramic Rod Knife Shears and Scissors Sharpening System Stainless Steel Blades
https://s.click.aliexpress.com/e/nTcf0d2
Annars kommer du få slipa ihjäl dig när dom hackat märken i din 10 gradiga kniv
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Hur slipar ni era knivar?
Spyderco Sharpmaker
grondahl
2019-07-30, 16:23
Spyderco Sharpmaker
+1 Funkar fint så länge man inte har alltför liten slipvinkel på eggen
Spyderco Sharpmaker
+2
Kan vara jobbigt första gången om man har en riktigt slö rackare. Men sedan brukar det räcka med några drag då och då.
Jag kör tills den blir vass på 30 sedan ett par lätta på 40, tycker eggen håller något längre då.
Får kolla in, är den enkel att lära sig så man inte förstör kniven samtidigt? Iofs bryr jag mig inte så mycket om jag förstör de knivar jag har just nu.
grondahl
2019-08-01, 15:46
Får kolla in, är den enkel att lära sig så man inte förstör kniven samtidigt? Iofs bryr jag mig inte så mycket om jag förstör de knivar jag har just nu.
Poängen med Sharpmaker är att den är enkel att använda. Men har du knivar som du inte bryr dig så mycket om så skulle jag köpa riktiga stenar och lära sig slipa på fri hand.
Jag har slutat använda min spyderco för det är så mycket lättare med alieexpressgrejen
Jag har slutat använda min spyderco för det är så mycket lättare med alieexpressgrejen
Vad är vinkeln på? Den såg ut att vara rätt stor på videon.
Vad är vinkeln på? Den såg ut att vara rätt stor på videon.Kan man välja själv men under 10 grader är lite svårt, då behöver man en bred kniv annars tar det i fästet man skruvar fast kniven med
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.