Visa fullständig version : Dina matutgifter per månad?
Insulinus
2010-06-01, 11:59
Inget kosttillskott i världen kan ersätta riktigt mat, anser jag.
+1
Och det är väl knappast tanken heller, men som "tillskott" är det smidigt iaf. :)
Mat + tillskott för ca 2200 kr, då äter även sonen av den maten men lägg till typ 500 för mjukt bröd, yoghurt, pålägg, frukt, juice, utemat för honom, sånt blir det inte mkt för mig.
Äter ofta fint kött, men köper bara vacuumförpackat sista förbrukningsdag, jättebra kvali´te ändå och landar på 100 kr/kg för finaste bitarna/firrarna. Handlar mejeriprodukterna på Lidl, äter 40 g sötmandlar om dagen så tjänar mkt på att köpa dem från ö&b (59 kr/kg jmf 230 kr/kg på lokala coop). Äter en dl bärblandning varje dag, även där 60 kr/kg istället för typ 220 kr/kg på andra affärer.
Grönsaker, frukt, färska örter, kryddor på sk "turkaffärer", tycker det är viktigt att maten är och ser god ut. Odla krasse och gräslök etc hemma kostar ju inte mer än ett par spänn heller. Ägg där det är billigast, brukar bli ö&b om de har.
Skulle aldrig köpa funlight, kvarg, frukt och grönt på typ coop el ica om de inte har ngn drive för jag har helt enkelt inte råd. På sådana stormarknader köper jag endast lockvarorna och saker som inte skiljer så mkt i kgpris. Visst - det är kanske bökigare att handla på olika ställen men vet ju vart jag ska köpa vart och promenader är väl aldrig fel, gör hellre det och unnar oss bra käk.
Gurka, tomater, isbergssallad, smaksatt mineralvatten, lightläsk och andra "tomma" matvaror tycker jag är lyx så blir typ på helgen. Har väl ngn slags "näringperkrona" issue. :D
Edit: kom på att jag nog räknat in toapapper, duschcrem, tvättmedel etc när det landar på under 3000 kr för oss två, men som sagt, har inga issues med att handla på lågprisbutiker.
Vi skulle komma bra överens med en gemensam budget :)
Får man fresta med ett giftermål, imorrn? :D
Chrillee
2010-06-01, 12:08
Det handlar väl om att prioritera? Själv skulle jag aldrig dra in på maten för jag vet att utan bra mat kommer det bli svårt att öka på vikterna på stången och då känns det lite meningslöst att gå dit 5 gånger i veckan. Maten är bränslet och bra bränsle är fan AO. Hellre bra och dyr mat än massa kosttillskott.
Även om jag prioiterar skulle jag inte kunna handla mat för 5000:- då min inkomst ligger på 8100:- (Student) med en hyra på 2200:-. Blir lite körigt...
Sen är det ju också individuellt, men om man vill bli jättestor med massa muskler då kostar det såklart. Man får väl se det som vilken hobby som helst, istället för att köpa dyra bildelar exempelvis så köper man massa mat.
Stjarnan
2010-06-01, 12:16
Handlar ofta på måndagar då veckans reklam blad kommer upp på nätet. Om jag då ser att t. ex ica har kycklingfilé för 50:-/kg köper jag 10-12kg. Har inga problem att äta samma mat 4-5 dagar i veckan. Skönt att göra storkok så man slipper stå vid spisen flera timmar i veckan! så runt 2000:- i månaden brukar det väl landa på
Turbo Rico
2010-06-01, 12:26
Även om jag prioiterar skulle jag inte kunna handla mat för 5000:- då min inkomst ligger på 8100:- (Student) med en hyra på 2200:-. Blir lite körigt...
Sen är det ju också individuellt, men om man vill bli jättestor med massa muskler då kostar det såklart. Man får väl se det som vilken hobby som helst, istället för att köpa dyra bildelar exempelvis så köper man massa mat.
Självfallet måste man anpassa maten efter plånboken. Hade med all säkerhet lagt ut mindre på mat om jag varit student eller inte haft heltidslön. I första hand hade jag dock dragit ner på kosttillskotten om jag hade haft ont om deg.
LillSkalman
2010-06-01, 15:48
Det som inte går till hyran går till mat typ... 3000:- kommer jag nog upp i efter något mål ute i månaden. Student + stockholm + hungrig = pank 24/7
stikkan18
2010-06-02, 12:28
Kanske 2000 kronor, betalar lite grann hemma och sedan äter man ju såklart ute också
Erkserks
2010-06-03, 21:53
Typ 2000 kr på mat. Tillskott vet jag inte o vill inte veta (mycket superpump 250). Sen ca 300-400kr på toapapper / månad på det (äter som sagt mycket superpump). Brukar bli en bal varje gång jag storhandlar.
JimmyJoe
2010-06-04, 15:53
Nu blev jag inspirerad att räkna. Ska spara alla kvitton i juli. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.