handdator

Visa fullständig version : HIFI-tråden för tvåkanal

Sidor : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14

Litecore
2008-06-24, 12:47
det här är inte en "snela-jelp-tråd" om vad jag ska köpa eller inte utan mer
en frihamn skyddad från surroundhysterin där min tanke är att vi ska kunna
visa upp vår elektronik, hjälpa varandra med frågor och diskutera allmänt :)

personligen har jag för tillfället övergett tankarna på tvåkanal helt och hållet
eftersom jag inte har plats i lägenheten och prioriterar film framför musik men
på sikt (läs: när det blir en villa istället :D) så SKA jag ha en fin anläggning !

jag tror att det finns en del entusiaster på forumet som uppskattar tråden
och kanske har lust att inviga den "på riktigt" med ett par bilder kanske ?

Kryss
2008-06-24, 12:53
Gyllene tråd då jag själv ska köpa mig ett par nya högtalare snart.

Lutar mest mot B&W DM685 (http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/stativsmaa/bw_dm685_hoegtalare_svart_ask.htm) och en lämplig förstärkare till dem, verkar passa mig bra då jag bor litet och kommer fortsätta göra så under en lång period, kommer kopplas till dator för musik och filmtittande.

Hoppas du inte ser det som en trådkapning för det var inte syftet :em:

PowPow
2008-06-24, 13:08
Jag sitter på DM685:orna som Kryss talar om. Tillsammans med en NAD 315. Låter jäkligt mysigt, och än bättre om man håller i åtanke att det sammanlagda priset ligger på under 8k (exklusive kablar och stativ). Hade väl dock mått bra av en starkare förstärkare. Angående högtalarna så stod jag och vägde mellan dem och DM683:orna (golvhögtalare). Men då ljudbilden var så gott som identisk (och jag egentligen föredrar stativhögtalare ur estetiskt prespektiv), så blev valet till slut ganska självklart.

Tanken var kanske att man skulle ha foton från sina egna rum, men det har jag inget, och min kamera är sedan länge sönder /=

http://www.hifiklubben.com/image/products/NADC315BEEGR_1_m.jpg
http://www.hifiklubben.com/image/products/BWDM685BK_1_m.jpg

chidde
2008-06-24, 13:20
powpow... för ditt eget bästa, så hoppas jag att du har ett par fina stativ till dem vackra högtalarna.. annars :smash:

har själv tittat en del på den modellen parallellt med B&W CM1 om du vet vilka dem är, jag vill då ha dem i svart men dem tillverkas inte i den färgen
och det är lite synd, för det blir nog svårt att få mer ljud per krona här

jag kom fram till att jag gillar utseendet på DM685, men föredrar ljudet i CM1

vill du bjuda på en självtagen bild?

edit: uuuh, såg nu att din kamera var sönder

MasterChief
2008-06-24, 13:31
Min nuvarande anläggning:
http://www.wilsonaudio.com/profiles/uploads/6163354_s29_filtered%20(Custom).jpg

(In my dreams)

Whistler
2008-06-24, 13:32
Oh! Den här tråden gillar jag!

Jag fnyser alltid åt surround-system. Lägger hellre 20k på ett riktigt bra tvåkanals än 20k på ett halvbra surround.

http://static.pici.se/pictures/UCANESurV.jpg

Uppifrån och ned:

M-Audio Super DAC 2496 (extern digital/analog-konverterare)
XBOX
Pioneer DV-470
Denon DN-650F
Perception Audio Sansaar

Denon-spelaren gjordes specifikt för BBC Radio och har helt otrolig skärpa. Jag kör den med en Monster Cable koaxialt till DAC:en. Utseendemässigt är den kanske inte på topp... tills dagen då jag skaffar ett rackskåp! :D

Sansaar är en liten anekdot för sig själv. Jag fick den för 3000kr av en kille som sade att det var en schysst förstärkare bara. Det visade sig att den var trasig, och matade likspänning in absurdum i ena kanalen. Jag skickade ner den till en polare i Skåne som behöll den i 18 månader och jagade delar. När jag fick tillbaka den var det med kommentaren "Vet du vad det är du har här?". Det visade sig att det inte gjordes så himla många sådana här. Min har serienummer 25 (!). Den slutades tillverkas då den var för dyr, då bara produktionskostnaden uppgick till dryga 16000kr per enhet. Vad den kostade i handeln vill jag inte ens drömma om. :cool:

Jag har som synes den kopplad till hemmabion också, och det är mååånga som kryper runt och letar efter baslåda och bakre högtalare när vi kollar på film hemma. Jag älskar den här stereon, och det ska mycket till för att jag ska byta upp/ned/bort mig.

Högtalarna är hemmabygge. 24mm golvspån och Monacor-element. Insidan är dämpad med fårull och har en innervolym på dryga 100 liter. Helt underbar separation! :)

http://static.pici.se/pictures/DySvXPmJg.jpg

Jag spelar inte Mp3 på den här stereon. Det ska mycket till för att jag ens ska köra en bränd musik-CD. Annars så lirar den allt från Sarah Brightman till Dark Tranquillity. Bäst gör den sig dock för Danni Minouge. Jag sitter med öppen mun varenda gång jag lirar hennes singel "I Begin to Wonder", den är som gjord för den här stereon.

MasterChief
2008-06-24, 13:37
Sansaar är en liten anekdot för sig själv. Jag fick den för 3000kr av en kille som sade att det var en schysst förstärkare bara. Det visade sig att den var trasig, och matade likspänning in absurdum i ena kanalen. Jag skickade ner den till en polare i Skåne som behöll den i 18 månader och jagade delar. När jag fick tillbaka den var det med kommentaren "Vet du vad det är du har här?". Det visade sig att det inte gjordes så himla många sådana här. Min har serienummer 25 (!). Den slutades tillverkas då den var för dyr, då bara produktionskostnaden uppgick till dryga 16000kr per enhet. Vad den kostade i handeln vill jag inte ens drömma om. :cool:

990908
Den senaste veckan har jag blivit mailbombad av diverse hifi-entusiaster med en och samma fråga: "Hur låter Perceptions nya Bladelius-förstärkare?". Bakgrunden är att High Fidelity i sitt senaste nummer publicerar en artikel med rubriken "Nytt svenskt hifi-märke" (s. 35) där man bl.a. kan läsa följande: "Företaget har under de senaste åren haft förmånen att kunna konsultera Bladelius Design Group för att skapa en ny typ av förstärkarkoppling - Bladelius-kopplingen." Detta har förlett många att tro att Perceptions integrerade förstärkare Sansaar (för introduktionspriset 6645:-) kan vara en "Budget-amplifix", något som i mina öron föreföll ytterst osannolikt. Därför ringde jag upp Mike för att höra vad han hade att säga om saken:
- Jag kan inte på något sätt stå för deras förstärkare. Jag fick ett givet uppdrag som jag slutförde och det är sannerligen inte första gången jag gjort ett sånt konsultjobb åt en tillverkare, det innebär dock inte att jag på något sätt vill skylta med mitt namn bakom dessa produkter.

Och på frågan om hur bra dessa förstärkare egentligen är, svarar Mike:

- Tja, deras för- och slutstegskombination (15.000:-) kommer definitivt inte ens i närheten av Amplifix - dom spelar absolut inte i samma division - och deras integrerade Sansaar är väl att betrakta som ganska bra för dom pengarna....

Det förefaller alltså som att Perception Audio försöker sola sig i glansen av Bladelius framgångar på ett synnerligen osympatiskt sätt. Det vore ju bättre att man lät produkterna tala för sig själva, istället för att - som nu - skapa orimliga förväntningar som aldrig kommer att infrias. Man kan kanske lura kunderna en gång, men sedan är det nog kört...

Var bara tvungen att googla lite.

Whistler
2008-06-24, 13:43
Var bara tvungen att googla lite.

Får du så gärna göra. :)

Jag kontaktade själv Bladelius runt 2004 och försökte få tag på reparationsschematik till Sansaar för att kunna felsöka lättare, och passade då på att fråga om det jag hört stämde, vilket de bekräftade. Att den såldes för så lite hade jag dock ingen aning om, och då är det verkligen inte konstigt att de slutade med den. Man kan ju inte gå plus på att sälja en förstärkare för mindre än den kostade att tillverka... *rolleyes*

tp_88
2008-06-24, 13:48
Jag har som synes den kopplad till hemmabion också, och det är mååånga som kryper runt och letar efter baslåda och bakre högtalare när vi kollar på film hemma.
Hur är det med deras hörsel om dom är såpass övertygade om att det finns surrar?

Jag håller på att byta ut mitt MA Bronze hemmabiopaket till 2-ch, hoppas kunna återkomma med bilder snart. :)

MasterChief
2008-06-24, 13:57
Får du så gärna göra. :)

Jag kontaktade själv Bladelius runt 2004 och försökte få tag på reparationsschematik till Sansaar för att kunna felsöka lättare, och passade då på att fråga om det jag hört stämde, vilket de bekräftade. Att den såldes för så lite hade jag dock ingen aning om, och då är det verkligen inte konstigt att de slutade med den. Man kan ju inte gå plus på att sälja en förstärkare för mindre än den kostade att tillverka... *rolleyes*

Var ju en introprodukt så de hade kanske målet att få igång företaget. Det är alltid kul när man kan fynda.

The_RobRoy
2008-06-24, 14:25
Detta ska införskaffas denna vecka:

http://www.audioclub.it/h/audio/prodotti/NADM/picsnadm/m25_3_4.jpg

http://www.audioclub.it/h/audio/prodotti/NADM/picsnadm/m25_top.jpg

Låter äckligt bra även i stereo, med fina möjligheter att bi-ampa mina högtalare (och fortfarande ha 3 kanaler kvar till surround)

Effekt 8 ohm: 7 x 160 watt (kontinuerlig effekt, samtliga kanaler i drift, < 0,03 % förvrängning, 10–20 000 Hz)

Holmgren ringkärnetransformator på 1800VA

kondensatorbank på 100 000uF

Vikt: 43.7 kg *cupid*

bubbe
2008-06-24, 14:32
Jag har skänkt bort mitt hifirum till min dotter (eller rättare sagt, vi behövde rummet som ett sovrum). Så den utrustningen används inte längre, har kopplat min gamla cd-spelare sony xa20 es till onkyon i vardagsrummet fyskäms:whipped:

förstärkaren (spark cayin transistorstärkare) samt högtalarna acoustic energy (säkert 15år gamla nu) står och samlar damm.

Tråkigt men det finns liksom inte riktigt plats med hifi och familj i samma hus....

bertbert
2008-06-24, 14:32
Jag har ett par LTS S2 och 4st NHT1259 med aktiv delning. Ska vi ha bastävling?

Whistler
2008-06-24, 14:37
Tråkigt men det finns liksom inte riktigt plats med hifi och familj i samma hus....

Nej, WAFen på ens hifi står ju i omvänd proportion till antalet år man varit gift. ;)

bubbe
2008-06-24, 14:40
Nej, WAFen på ens hifi står ju i omvänd proportion till antalet år man varit gift. ;)

giftasåldern står som multiplikator till WAF? en språngbräda ut bland dom skrålande budget högtalarna prydligt upphängt på väggen.

Litecore
2008-06-24, 15:33
HOHO, kul att det blev lite liv i tråden! och att PowPow och Whistler är här
kunde jag nästa sätta pengar på när jag gjorde den ;) fast jag hade nog
räknat med lite mer gliringar för att jag "överger" mina vanliga hembiomarker :D

jag har spanat på en enkel förstärkare och en cd-spelare från xindak ett
ganska bra tag mest för att jag tycker att den är sjukt snygg helt enkelt !
sen om det låter bra eller inte har jag ingen aning om eftersom jag faktiskt
inte vet VAD jag ska tänka på längre.. vilka märken är bra för det första?

http://hifitrade.se/images/products/c06_a06_medium.jpg

Pudzianovski
2008-06-24, 15:40
Jag gillar film i tvåkanal. Alltid ogillat bio/surround. Gillar när det kommer framifrån bara liksom. Upplever det som skönare.

Fast jag kanske skulle ända mig om jag fick höra på en bra anläggning.

Litecore
2008-06-24, 16:27
Jag gillar film i tvåkanal. Alltid ogillat bio/surround. Gillar när det kommer framifrån bara liksom. Upplever det som skönare.

Fast jag kanske skulle ända mig om jag fick höra på en bra anläggning.
typ 90% av ljudet kommer fortfarande framifrån både på riktig bio
och hemmabio.. surroundkanalerna är mest till för effekter ändå.

måste låta naket att INTE ha en centerkanal precis under/över bilden
eftersom en tredjedel av ljudmattan vid en panorerring går förlorad.
men jag vet fler som säger att det inte gör nån skillnad så du/ni får
väl vara nöjda helt enkelt över att ha ett par så bra frontar istället :thumbup:

Sir Anselm
2008-06-24, 17:18
typ 90% av ljudet kommer fortfarande framifrån både på riktig bio
och hemmabio.. surroundkanalerna är mest till för effekter ändå.

måste låta naket att INTE ha en centerkanal precis under/över bilden
eftersom en tredjedel av ljudmattan vid en panorerring går förlorad.
men jag vet fler som säger att det inte gör nån skillnad så du/ni får
väl vara nöjda helt enkelt över att ha ett par så bra frontar istället :thumbup:

Faktum är att det finns de som rekommenderar att man kör med fantomcenter, alltså låter frontarna agera center också... Men det passar egentligen bäst om man bara tittar själv, mitt i sweetspot...

PowPow
2008-06-24, 19:38
powpow... för ditt eget bästa, så hoppas jag att du har ett par fina stativ till dem vackra högtalarna.. annars :smash:

har själv tittat en del på den modellen parallellt med B&W CM1 om du vet vilka dem är, jag vill då ha dem i svart men dem tillverkas inte i den färgen
och det är lite synd, för det blir nog svårt att få mer ljud per krona här

jag kom fram till att jag gillar utseendet på DM685, men föredrar ljudet i CM1

vill du bjuda på en självtagen bild?

edit: uuuh, såg nu att din kamera var sönder

Stativen är ett par svarta Norstone Stylum 2 (585 mm), som nedan:
http://www.norstone-design.com/EN/Produits/Stylum.html
http://www.norstone-design.com/Images/Produits/Stylum/Stylum.jpg

Har också sneglat på CM1:orna, och det verkar vara riktigt fina högtalare. Och utseendemässigt skiljer de ju inte så mycket åt, förutsatt att man använder högtalarskydden (vilket åtminstonde jag oftast gör).

Kameran har varit sönder riktigt länge nu, och jag ska skaffa en ny. Och om inte annat så får jag väl låna en kamera. Måste ändå fotografera massa annat nu när jag renoverar. Fast iofs, kanske roligare att fota när högtalarna står i ett nyrenoverat rum, och vardagsrummet är rummet som ska göras sist. Så det lär dröja.

PowPow
2008-06-24, 19:43
Ah, läste lite slarvigt. Såg inte att CM1:orna inte gjordes i svart. Det är ju synd om man vill ha svart /= Wengefärgen är jäkligt vacker, om det passar i rummet. Jag stod själv och valde mellan svart och wenge till mina 685:or. Men det blev svart till slut.

PowPow
2008-06-24, 19:54
fast jag hade nog
räknat med lite mer gliringar för att jag "överger" mina vanliga hembiomarker :D

Jag tänker på det varje kväll när jag ska gå och lägga mig :D

Men vadå, överger du helt ditt biosystem? Endast 2.0?

skaparn
2008-06-24, 20:13
Jaha, så påminns man om ens nuvarande usla stereoljudssituation.

I vilket fall, jag hoppas att ni alla sett filmen Guldörat som fanns på SVT's web för en tid sedan.
Tyvärr verkar inte hela filmen vara kvar här (http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=61757&a=995237&lid=is_search527895&lpos=1&queryArt527895=guld%F6rat&sortOrder527895=0&doneSearch=true&sd=47225&from=siteSearch&pageArt527895=0)

Men den var riktigt kul. Kanske inte så mycket HiFi som det var fokus på deras brinnande intresse.

hultman
2008-06-24, 20:20
Min tvåkanalsanläggning uppdateras snart med ett par nya högtalare. Lägst odds har Aurum Cantus Melody M103 för tillfället.

http://www.hifionline.cz/photos/original/aurum-cantus-melody-m-103-vincent.jpg

Har för övrigt en Pioneer A702R som förstärkare och en Pioneer PD S802 som cd-spelare. Dvd-spelaren är samma modell som Whistlers, nämligen en Pioneer DV 575A. När ekonomin tillåter som införskaffas nog Shanlingelektronik till högtalarna också :)

Kanske:
http://www.audiocostruzioni.com/r_s/sorgenti/shanling-cd300/shanling.jpg

och

http://www.spearitsound.com/shanling/shanling_images/a3000ftt.jpg

Yes
2008-06-24, 20:26
Jag tänkte den här videon kunde platsa här - antingen som ett varnande exempel eller något att se upp till... ;)
xs1aUws0Lrs

Litecore
2008-06-24, 21:41
Jag tänker på det varje kväll när jag ska gå och lägga mig :D

Men vadå, överger du helt ditt biosystem? Endast 2.0?
klart du gör, haha :P men nej.. jag ska inte överge bion alls utan bara
försöka komma ut ur garderoben med min hemliga tvåkanalskärlek :em:

det ultimata vore en kombination av dedikerat biorum och att sen köra
ren tvåkanal med, förmodligen, stativare eller väggmonterade högtalare
i vardagsrummet eller salongen. fast med en ständigt sinande WAF-mätare
över allt jag köper nu och med vårat begränsade utrymme så ligger de
här planerna mycket långt in i framtiden. men jag har ju inte bråttom ;)

The_RobRoy
2008-06-24, 21:48
Dehär med att se på film med bara fronthögtalare.

Med mina gamla högtalare var jag starkt emot det. Rösterna blandades in i de andra ljuden så mycket, så man hörde inte vad dom sa. Jag var tvungen att ha en center.

Nu med nya högtalarna har jag en helt annan spridning och separation i ljudet. Hör utan problem vad dom säger i filmer fast jag bara spelar 2-kanals. Ljudet upplevs också komma mycket mer framifrån, fast högtalarna står på sidan om, nästan lite kusligt mycket framifrån. Var tvungen att kontrollera att centern inte var igång ändå.

PowPow
2008-06-24, 21:52
klart du gör, haha :P men nej.. jag ska inte överge bion alls utan bara
försöka komma ut ur garderoben med min hemliga tvåkanalskärlek :em:

det ultimata vore en kombination av dedikerat biorum och att sen köra
ren tvåkanal med, förmodligen, stativare eller väggmonterade högtalare
i vardagsrummet eller salongen. fast med en ständigt sinande WAF-mätare
över allt jag köper nu och med vårat begränsade utrymme så ligger de
här planerna mycket långt in i framtiden. men jag har ju inte bråttom ;)

Nej, jag förstod det när jag läste din förstapost lite närmare.

Jag tänker lite som du gällande utrymme faktiskt. När dagen kommer då jag känner att jag har ett rum till övers, så kommer det antagligen bli ett dedikerat biorum. 5.1/7.1 och proektor/plasma (förutsatt att inget nytt hänt inom den tekniken, vilket det antagligen har vid det laget). Sen kommer jag ha en fin 2-kanalsanläggning och en mindre TV (typ 32" precis som jag har idag) i det rummet man umgås i.

-------------

Jag har faktiskt kört 5.1 i vardagsrummet tidigare. Jag var 18 och flyttade hemifrån med min flickvän. Självklart ville man ha riktigt fett ljud, och i brist på bättre vetande beställde jag ett proson-system och en Yamahasub. Sammanlagt 50" i baselement (dubbla 10:or i frontarna och 10 i subwoofern), och en lådvolym att matcha det hela. Maskineriet fick drivas av en Sonyförstärkare som var 4 gånger så stor som min nuvarande NAD-förstärkare, men vägde hälften så mycket. Den klarade väl inte riktigt uppdraget att driva alla högtalarna något vidare, men brevinkastet vibrerade när man spelade, så jag var trots allt ganska nöjd.

chidde
2008-06-25, 02:16
Självklart ville man ha riktigt fett ljud, och i brist på bättre vetande beställde jag ett proson-system och en Yamahasub.

powpow, det är såna som du som gör honorna kinkiga och menar att högtalarna är för stora, passar inte in i inredningen och ställer blomkrukor på dem. tur att det har skett förändringar sen dess!!

fina stativ, enkla, stilrena... me like
wenge är som du säger, extremt svårt att möblera
jag hade ek på mina möbler, så den ljusa (bok?) passade inte heller riktigt in

jag har spanat på en enkel förstärkare och en cd-spelare från xindak ett
ganska bra tag mest för att jag tycker att den är sjukt snygg helt enkelt !
sen om det låter bra eller inte har jag ingen aning om eftersom jag faktiskt
inte vet VAD jag ska tänka på längre.. vilka märken är bra för det första?

nu börjar vi närma oss sanningen :)
det är typ så jag vill att en apparat ska se ut, få knappar, släta ytor, enkelt och rent. less is more
ptja, och som sagt... hur det låter är svårt att säga, visste inte ens att xindak gjorde maskiner

men jag gillar ju då primare, hade hittat en dvd till ett bra pris och spanade på integrerad förstärkare och/eller för- och slutsteg väldigt länge utan resultat. sen upptäckte jag faktiskt att skaparn äger en vintage-uppsättning av primare men mitt prisförslag täckte inte hans dyra cykelvanor
sen hittade jag thule-uppsättningen för ett överkomligt pris, men märket är nerlagt nu om jag inte minns fel

annars finns det en uppsjö med andra märken och det whistler var inne på är också grymt t ex, bladelius. krell räknas väl som top notch, men det är liiite over my paygrade :)

Coldsmith
2008-06-25, 09:50
Tror att mina bilder inte går att länka till längre. Vet inte om jag hittar dom på datorn heller.

men 2-kanal rockar iaf. Ska mycket till innan en surround slår en bra 2-kanals.

chidde
2008-06-25, 10:58
Tror att mina bilder inte går att länka till längre. Vet inte om jag hittar dom på datorn heller.

men 2-kanal rockar iaf. Ska mycket till innan en surround slår en bra 2-kanals.

låt det få vara så, vi vill inte att du dödar tråden :D
skämt åsido, har du uppgraderat/bytat/köpt nåt nytt?

Coldsmith
2008-06-25, 11:01
låt det få vara så, vi vill inte att du dödar tråden :D
skämt åsido, har du uppgraderat/bytat/köpt nåt nytt?

Nä, funderat en del på det men jag avvaktar än så länge. Vart så mycket annat med lägenhet och så. Men nästa steg blir väl att byta försteg och slutsteg. En klimaxtwin skulle nog lyfta anläggninegn rätt bra även om det inte blir aktiv delning då. Men vi får se.

bubbe
2008-06-25, 16:13
Funderar på om det inte skulle gå att lösa lite bättre ljud i vardagsrummet med akustikmatrial. I rummet jag hade innan så var där två st hemmasnickrade 200x120cm paneler med 20cm mineralull täckt med glasfiberväv samt 2 st 5cm tjocka ljudabsorbenter. Dessa fungerade bra men såg hyffsat avskräckande ut med synnerligen låg waf.

Funderar lite på att göra ett par skivor att klä med designtyg och sätta upp (ca 70 x 110 x 10cm) på väggen bakom högtalarna, samt två st bas fällor av samma matrial i ena hörnet fram samt ett hörn bak. I taket borde ett par skivor med vitt tyg funka.

någon som har erfarenhet av liknande, går det att få snyggt utan att behöva betala multum för färdiga absorbenter? matrialet hos dessa, funkar det bra? http://www.ljudbalans.se/

Coldsmith
2008-06-25, 16:18
Funderar på om det inte skulle gå att lösa lite bättre ljud i vardagsrummet med akustikmatrial. I rummet jag hade innan så var där två st hemmasnickrade 200x120cm paneler med 20cm mineralull täckt med glasfiberväv samt 2 st 5cm tjocka ljudabsorbenter. Dessa fungerade bra men såg hyffsat avskräckande ut med synnerligen låg waf.

Funderar lite på att göra ett par skivor att klä med designtyg och sätta upp (ca 70 x 110 x 10cm) på väggen bakom högtalarna, samt två st bas fällor av samma matrial i ena hörnet fram samt ett hörn bak. I taket borde ett par skivor med vitt tyg funka.

någon som har erfarenhet av liknande, går det att få snyggt utan att behöva betala multum för färdiga absorbenter? matrialet hos dessa, funkar det bra? http://www.ljudbalans.se/

Har liten erfarenhet av sådant. Försökte med madresser förut men tyckte inte det gav så mycket.

Det som funkar bäst i mitt tycke är vanliga möbler, bokhyllor, mattor, bord.. whiskyflaskor :D.

bubbe
2008-06-25, 16:25
Har liten erfarenhet av sådant. Försökte med madresser förut men tyckte inte det gav så mycket.

Det som funkar bäst i mitt tycke är vanliga möbler, bokhyllor, mattor, bord.. whiskyflaskor :D.

Dom absorbenterna jag hade innan var guld värt.

Vardagsrummet är stort, ca 8x7 meter så det blir rätt bumligt ljud. Kanske skulle räcka med basfällor för att få bort det värsta.

MasterChief
2008-06-25, 16:57

Men skriv inte så mycket.

Upp med nya bilder på CD12:an ffs.

I need it. *drool*

Coldsmith
2008-06-25, 16:58

I need it. *drool*

haha, jag kanske får ordna ikväll då eftersom du ber så vackert :)

The_RobRoy
2008-06-25, 17:01

Säg till om du kommer på någon billig snygg lösning..

..vad sägs som frigolitbitar klädda i tyg, var det inte Angel som hade det på väggen?

En färdig diffusor ser ju annars rätt cool ut på väggen, men rätt färgval osv..

http://holmerup.com/bilder/mba/diffusor.jpg

bertbert
2008-06-25, 17:11

Har ingen egen erfarenhet av detta men stort intresse.

Ett problem med absorbenter är att om man gör det halvdant kan rummets övriga brister exponeras i blixtljus. Speciellt om man bygger rejäla dämpanordningar som de du pratar om.

Ett sätt att få jämnare frekvensgång i basen är att använda flera basmoduler som placeras strategiskt. Jag tillämpar själv den metoden, har 4 st. Basen blir helt torr och artikulerad, inget fladder alls. Nu är mina moduler enorma men det riskerar effektiva basfällor att bli också.

Ska du göra akustiska åtgärder måste du mäta upp rummet, och helst kunna tolka mätningarna också. Svårt. Att slänga upp absorbenter på måfå tror jag inte på.

bubbe
2008-06-25, 17:14
Säg till om du kommer på någon billig snygg lösning..

..vad sägs som frigolitbitar klädda i tyg, var det inte Angel som hade det på väggen?

En färdig diffusor ser ju annars rätt cool ut på väggen, men rätt färgval osv..

http://holmerup.com/bilder/mba/diffusor.jpg

såg inte så tokigt ut, men som diffusor tycker jag bokhyllor fungerar bra (gäller att stöka till böckerna lagom mycket för att skapa spridningen ;) )

just nu lutar det åt att montera en absorbentskiva kapad till ca 60cm bred diagonalt över hörnen i rummet, däröver en snygg blanklackad träbit som kan fungera som hylla (lämnar sista biten mot hörnet fritt). Insidan mot väggen kläs med absorberande ull, halvvägs ner ett lager absorbent på tvären.

Coldsmith
2008-06-26, 09:11

I need it. *drool*

Kejdå

http://static.apberget.se/images/p/g/61f/61f1246935210760bb532583593c6117_640_509.jpg

:)
Kass kvalitet jag vet, har inte tillgång till riktiga kameran just nu så det fick bli mobilen istället.

backflash
2008-06-26, 09:13
Kejdå

http://static.apberget.se/images/p/g/61f/61f1246935210760bb532583593c6117_640_509.jpg

Kass kvalitet jag vet, har inte tillgång till riktiga kameran just nu så det fick bli mobilen istället.

*cupid*

skaparn
2008-06-26, 09:28
Kejdå

Ställde du laphroaig (eller vad det nu för finwhiskey) framför bara för att förstärka en atmosfär av Storbritannien?

Coldsmith
2008-06-26, 09:31
Ställde du laphroaig (eller vad det nu för finwhiskey) framför bara för att förstärka en atmosfär av Storbritannien?

Nä, det är en balvenie. Orkade inte städa faktiskt innan bilden. Whiskyn står annars på en bokhylla till höger om bilden.

Den där flaskan grävde jag fram tidigare under dagen, jag hade råkat sparka in den under elektroniken. Hade använt den till att hålla upp en glappande tp-kabel.

MasterChief
2008-06-26, 09:33
Coldsmith: Tack!

Men jag måste reflektera över det faktum att de herrar som har den finaste HiFi-anläggningen (Coldsmith) och den finaste cykeln (skaparn) suger jävligt hårt på att fotografera. Teh pain.

skaparn
2008-06-26, 09:33
Nä, det är en balvenie. Orkade inte städa faktiskt innan bilden. Whiskyn står annars på en bokhylla till höger om bilden.

Den där flaskan grävde jag fram tidigare under dagen, jag hade råkat sparka in den under elektroniken. Hade använt den till att hålla upp en glappande tp-kabel.

Jag tänker osökt på diskussionen om kabelhållare i pryltråden.

Hur som. Du har en riktigt fin ljudanläggning och är en förebild för oss alla. Jag saknar känslan av att kunna sätta sig ner framför stereon och fastna i flera timmar bara för att musiken låter så bra och blir så medryckande.

Jag funderar faktiskt på en Linn Cassik som kompaktlösning. Den lät bra för 8 år sedan när jag provlyssnade, och de lär ju inte ha gjort den sämre

Coldsmith
2008-06-26, 09:35
Jag tänker osökt på diskussionen om kabelhållare i pryltråden.

Hur som. Du har en riktigt fin ljudanläggning och är en förebild för oss alla. Jag saknar känslan av att kunna sätta sig ner framför stereon och fastna i flera timmar bara för att musiken låter så bra och blir så medryckande.

Jag funderar faktiskt på en Linn Cassik som kompaktlösning. Den lät bra för 8 år sedan när jag provlyssnade, och de lär ju inte ha gjort den sämre

haha, jo, måste skaffa det. Ser lite skräpigt ut!

Classiken är underbar.

skaparn
2008-06-26, 09:40
haha, jo, måste skaffa det. Ser lite skräpigt ut!

Classiken är underbar.

Har du månne lyssnat på denna?

Sneaky Music DS (http://www.linn.co.uk/sneaky_music_ds)

Om den har samma elektronik som en Classik/motsvarande och även stöd för nätverksmusik så kan det här vara intressant för den som inte vill ha så många enheter i huset och har ett nätverk med olika musikformat. Streama är det nya svart

Coldsmith
2008-06-26, 09:50
Nä inte lyssnat... men verkar spännande :)
Alla DS-prylarna verkar helt klart intressanta

skaparn
2008-06-26, 12:00
Jaha. Trådjävul.

Jag var just in på High Fidelity på Karlavägen och kikade lite. Bokade in en provlyssning på nya Classiken som enligt uppgift ska ha blivit märkbart upphottad. Ska även lyssna på gamla vid samma tillfälle. Detta tillsammans Linns Katan stativhögtalare samt ett par Majik golvhögtalare.

Låter detta bra finns det risk att jag blir Linn-fanboy inom kort. Jävlar vad jag har varit sugen på ljud länge, och det är dumt att plåga sig.

Men då blir det inga handbyggda Ambrosio-hjul denna sommar... buhu.

Aja, vi får se hur bra det låter.

The_RobRoy
2008-06-26, 19:01
Såja såja, nu har jag kört hem min 43.7kg best på en pirra ifrån hifiklubben på Kungsholmen :)

Fasen trodde man tränat styrketräning, men den går knappt att rubba :em:

http://s3.tinypic.com/2469q4g.jpg

chidde
2008-06-26, 19:22
härliga prylar rob_roy!!
vad är det för högtalare du har? é det dali mentor? *popcorn*

dock lite nyfiken på hur du bor, eller iallafall hur rummet ser ut i övrigt
anläggningen förtjänar ju nästan en egen bänk av nåt slag, visst äger du dem dyraste datorhögtalarna och fotpall av alla du känner?

Johan_P
2008-06-26, 19:28
Mitt minhembio.com-galleri: http://www.minhembio.com/johan_p

Ny htpc och lite annat skoj ska inhandlas om en månad :)

The_RobRoy
2008-06-26, 19:29
härliga prylar rob_roy!!
vad är det för högtalare du har? é det dali mentor? *popcorn*

dock lite nyfiken på hur du bor, eller iallafall hur rummet ser ut i övrigt
anläggningen förtjänar ju nästan en egen bänk av nåt slag, visst äger du dem dyraste datorhögtalarna och fotpall av alla du känner?

Thx!

Jag ska flytta om en vecka, kan lägga upp bilder sen när jag fått iordning där. Detta rummet är alldelles för litet för denhär anläggningen.

Jo heltklart dyraste datorhögtalarna ;)

Tyvärr är ju nu mitt audigy ljudkort med mina lakritssnören till slutsteget en rejäl flaskhals i ljudkvaliten nu..

Ska inköpas ett sånt här snart:

http://www.sweclockers.com/imagebank/200706/AsusXonar001.jpg

http://img2.zol.com.cn/product/18_450x337/745/ceyJxIa36RQ16.jpg

Asus Xonar AV1 med Burr-Brown DAC:ar och 8 RCA utgångar, med lite schystare kablar också, så ska jag förhoppningsvis fått till ett riktigt bra ljud :)

MasterChief
2008-06-26, 19:54
I senaste Ljud&Bild så satte de Mentor högre än Helicon. Verkar vara en "most bang for the bucks"-högtalare helt enkelt.

Nad:en har jag bara läst gott om.

Du kommer få en grym anläggning.

The_RobRoy
2008-06-26, 19:59
I senaste Ljud&Bild så satte de Mentor högre än Helicon. Verkar vara en "most bang for the bucks"-högtalare helt enkelt.

Nad:en har jag bara läst gott om.

Du kommer få en grym anläggning.

Riktigt grymt ljud ja och de största högtalarna har allt de mindre har, plus dendär pondusen i basen som jag älskar. Det enda i ljudväg som jag ser som dåligt med Dali Mentor är diskanten som kan bli lite vass med viss elektronik, t.ex. Denon slutsteg. Men med NAD blir diskanten underbar!

Det enda jag kan klaga på är väl att högtalarna inte är de vackraste som sett dagens ljus. Helicon är en mycket vackrare högtalare, men Helicon 800 är utanför min budget.

Är du ifrån Sthlm, du får komma över och lyssna när jag flyttat! :)

Pudzianovski
2008-06-26, 20:06
Såja såja, nu har jag kört hem min 43.7kg best på en pirra ifrån hifiklubben på Kungsholmen :)

Damn...jävla biff ! :thumbup:

Yes
2008-06-26, 20:28
Jaha. Trådjävul.

Jag var just in på High Fidelity på Karlavägen och kikade lite. Bokade in en provlyssning på nya Classiken som enligt uppgift ska ha blivit märkbart upphottad. Ska även lyssna på gamla vid samma tillfälle. Detta tillsammans Linns Katan stativhögtalare samt ett par Majik golvhögtalare.

Låter detta bra finns det risk att jag blir Linn-fanboy inom kort. Jävlar vad jag har varit sugen på ljud länge, och det är dumt att plåga sig.

Men då blir det inga handbyggda Ambrosio-hjul denna sommar... buhu.

Aja, vi får se hur bra det låter.
Jag vet inte hur nya Classiken(om det nu har kommit en ny sedan jag hade min) låter men jag vill ändå rekomendera att du testar den tillsammans med lämpligt slutsteg. Jag tyckte Classiken var bra redan från början, men när jag uppgraderade min anläggning med ett LK120 slutsteg så tog det grejorna till en ny nivå.

Jagar du kompaktlösningar vill jag annars föreslå att du även kikar på Quad. Det lilla jag hört av deras grejor har imponerat stort.

Naim kanske har något intressant också - eller det kanske blir en annan prisklass då?

Med ovanstående i tankarna kan det eventuellt även gå att hitta någon slags helig treenighet(så passande för skaparn ;) ). Det är något jag själv skulle vilja experimentera med nångång i framtiden. Jäkla krångligt att ordna rent praktiskt bara.

Yip_man
2008-06-26, 21:34
Nya högtalare samt En ps3 sen detta fotot.
http://i248.photobucket.com/albums/gg198/jarlhov/IMG_1483.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg198/jarlhov/IMG_1135.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg198/jarlhov/IMG_1488.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg198/jarlhov/IMG_1106.jpg
http://i248.photobucket.com/albums/gg198/jarlhov/IMG_1160.jpg

skaparn
2008-06-26, 21:40
Jag vet inte hur nya Classiken(om det nu har kommit en ny sedan jag hade min) låter men jag vill ändå rekomendera att du testar den tillsammans med lämpligt slutsteg. Jag tyckte Classiken var bra redan från början, men när jag uppgraderade min anläggning med ett LK120 slutsteg så tog det grejorna till en ny nivå.

Jagar du kompaktlösningar vill jag annars föreslå att du även kikar på Quad. Det lilla jag hört av deras grejor har imponerat stort.

Naim kanske har något intressant också - eller det kanske blir en annan prisklass då?

Med ovanstående i tankarna kan det eventuellt även gå att hitta någon slags helig treenighet(så passande för skaparn ;) ). Det är något jag själv skulle vilja experimentera med nångång i framtiden. Jäkla krångligt att ordna rent praktiskt bara.

Naim blir ju genast några resor dyrare, men de är ju riktigt bra. De flesta svenska Linn-frälsta handlare säljer ju även Naim så jag har lyssnat på några av deras stärkare. I vilket fall så har de inte en lika kompakt lösning, och inte heller Quad av deras sida att döma (som iofs var den minst överskådliga jag sett på länge), så Classik är fortfarande het. Men det var ett mycket bra tips med uppgradering slutsteg. Det är ju utan problem något jag kan skjuta till nästa bonus så har jag ändå en fungerande anläggning omgående. Jag börjar ha abstinens

The_RobRoy
2008-06-26, 21:49
Nya högtalare samt En ps3 sen detta fotot.

Jäklar, vilka grejer! Nu får du berätta lite vad du har och hur du kopplat! Känner inte igen dina högtalare, vilka bjässar.

Är det en Kuro Pio också? *drool*

Usch, mina pengar börjar ta slut, så mycket roliga leksaker, så lite pengar..

bubbe
2008-06-26, 21:50

lön igår ffs! (nu har man något att bränna semestertillägget på:smash: )

The_RobRoy
2008-06-26, 21:52
lön igår ffs! (nu har man något att bränna semestertillägget på:smash: )

Köpte ju NAD M25an idag ffs :D

Jag köpte en lägenhet som jag ska slanta in kontantinsats på till på måndag också (min första lägenhet), 260k, svider i plånkan.

Yip_man
2008-06-26, 22:01
Jäklar, vilka grejer! Nu får du berätta lite vad du har och hur du kopplat! Känner inte igen dina högtalare, vilka bjässar.

Är det en Kuro Pio också? *drool*

Ja det är en pio plasma. Denon avc-11xv agear bara försteg i frontkanalerna, accuphasen driver mina Mirage m3, Kimber silver (silver och svart) streak mellan cd och förstärkare och mellan förstärkare och slutsteg. Till högtalarna använder jag Kimber 8tc ( den svart blåa kabeln). Strömrenaren och åskskyddet skyddar samtliga komponenter. xindak pc01 strömkabel används till samtliga enheter. I gömorna finns även Mirage om-r2 bakhögtalare, en inspelningsbar dvd samt en tuner.

OggeP
2008-06-26, 22:11
Kul Tråd!

Även om jag inte lirar i någon hörgre division när det gäller hifi så har jag tänkt uppdatera mig lite. Som det ser ut nu blir det NAD C372 som förstärkare och Canton GLE 409 som högtalare, jag har en rätt ny cambridgespelare men jag är sugen på en Rotel. Någon som har erfarenhet utav förstärkaren och högtalarna?

The_RobRoy
2008-06-26, 22:12
Ja det är en pio plasma. Denon avc-11xv agear bara försteg i frontkanalerna, accuphasen driver mina Mirage m3, Kimber silver (silver och svart) streak mellan cd och förstärkare och mellan förstärkare och slutsteg. Till högtalarna använder jag Kimber 8tc ( den svart blåa kabeln). Strömrenaren och åskskyddet skyddar samtliga komponenter. xindak pc01 strömkabel används till samtliga enheter. I gömorna finns även Mirage om-r2 bakhögtalare, en inspelningsbar dvd samt en tuner.

Ahh Mirage har jag lyssnat på endel, om dom kanske hette OM-7 och OM-5 eller något sådant. Aktiva basar, mycket och kraftig bas, med diskanten tyckte jag va lite skrikig. Dina M3 kan man ju missta för en vägg ;)

Accuphasen, är det något gammalt klassiskt märkte eller? Ingen jag någonsin stött på, kanske lite utav McIntosh still?

Du är ju uppenbarligen kabelbög, jag tror inte så mycket på dedär, köper billigast möjliga kabel av förhoppningsvis godkänd kvalite (typ high-end kablarna på claes ohlsson eller något sådant)

P.S. Var har du köpt bänken och vad heter modellen?

Yip_man
2008-06-26, 22:30
Ahh Mirage har jag lyssnat på endel, om dom kanske hette OM-7 och OM-5 eller något sådant. Aktiva basar, mycket och kraftig bas, med diskanten tyckte jag va lite skrikig. Dina M3 kan man ju missta för en vägg ;)

Accuphasen, är det något gammalt klassiskt märkte eller? Ingen jag någonsin stött på, kanske lite utav McIntosh still?

Du är ju uppenbarligen kabelbög, jag tror inte så mycket på dedär, köper billigast möjliga kabel av förhoppningsvis godkänd kvalite (typ high-end kablarna på claes ohlsson eller något sådant)

P.S. Var har du köpt bänken och vad heter modellen?

Det är lillebror M5 på bilden
;)

Accuphase är Japans mest anrika märke bildat av de duktigaste ingenjörerna från Kenwood på sen 70/tidigt 80 tal. Bänken är inget märkvärdigare än tre st Ikea bestå som står bredvid varandra. Kabelbög är jag inte men ibland när man får bra pris är det svårt att säga nej.

Mer info om Accuphase finns på www.accuphase.com och att det är motsvarigheten till mcintosh är ingen dum liknelse även om de flesta brukar vara överrens om att Accuphase är bättre/finare

The_RobRoy
2008-06-26, 22:35
Det är lillebror M5 på bilden
;)

Accuphase är Japans mest anrika märke bildat av de duktigaste ingenjörerna från Kenwood på sen 70/tidigt 80 tal. Bänken är inget märkvärdigare än tre st Ikea bestå som står bredvid varandra. Kabelbög är jag inte men ibland när man får bra pris är det svårt att säga nej.

Mer info om Accuphase finns på www.accuphase.com och att det är motsvarigheten till mcintosh är ingen dum liknelse även om de flesta brukar vara överrens om att Accuphase är bättre/finare

Det var OM-7 och OM-9 jag har lyssnat på, efter lite googlande.

Ok, där ser man. Synd att du bor så långt bort, annars hade jag gärna tittat förbi och lyssnat, inte ofta man får chansen att lyssna på lite udda grejer, i alla fall mot vad man hittar i de flesta butiker.

Kul att det verkar finnas så mycket hifi-töntar på kolo :)

Litecore
2008-06-27, 01:18
Kul Tråd!

Även om jag inte lirar i någon hörgre division när det gäller hifi så har jag tänkt uppdatera mig lite. Som det ser ut nu blir det NAD C372 som förstärkare och Canton GLE 409 som högtalare, jag har en rätt ny cambridgespelare men jag är sugen på en Rotel. Någon som har erfarenhet utav förstärkaren och högtalarna?
NAD är väl PowPows område eftersom han är den enda, såvitt jag vet, i den
här tråden som har en - fast kanske inte just den modellen som du tänker på..
jag har själv haft ett rotelslutsteg för typ ett halvår sen, RB-06, som jag körde
tillsammans med min gamla surroundreciver, Pioneer VSX-AX2AV-s, och mina
gamla högtalare, Infinity Primus 250, i ett tafatt försök att utvecka mitt då
ännu ganska oerfarana tvåkanalsöra men jag kunde inte avgöra om det blev
bättre eller sämre så jag sålde den rätt snabbt. (förlåt för all min märkes-namedropping ;P)

vad är det som tilltalar dig hos just NAD föresten, och valet av högtalare? :)
min personliga åsikt är att det finns bättre stereoförstärkare och högtalare
för ~7000 kr respektive ~6000 kr, men du kanske har bestämt dig redan..
jag vill absolut inte att det här ska bli en pajkastar-tråd men jag har fått en
rätt elak uppfattning där väldigt få köper NAD (förutom kanske M-serien) med
tankar om "finlyssning" jämfört med dom som vill spela basa ihjäl grannarna :P

OggeP
2008-06-27, 06:52
jag har själv haft ett rotelslutsteg för typ ett halvår sen, RB-06, som jag körde
bättre eller sämre så jag sålde den rätt snabbt. (förlåt för all min märkes-namedropping ;P)

För tillfället har jag en NAD C320 tilsammans med B&W 602 S3, en helt ok kombo. Aneldningen att jag funderar på att byta till en annan NAD beror på att jag har fått ett jäkligt bra erbjudande. Skulle jag köpt nytt hade jag inte plöjt 7000kr på den förstärkaren. Högtalarna känner jag mig rätt säker på, jag har provlyssnat en del och jag har fastnat för deras profil.

Har du några förslag på förstärkare och högtalare i den prisklassen?

Coldsmith
2008-06-27, 07:10

NAD gör bra grejjer, har hört deras helintegrerade pryl (cd+förstärkare för 5000kr, några år sen) spela röven av mångdubbelt dyrare anläggningar som prisats av audiofiler.

hahavaffan
2008-06-27, 09:44
Kul Tråd!

Även om jag inte lirar i någon hörgre division när det gäller hifi så har jag tänkt uppdatera mig lite. Som det ser ut nu blir det NAD C372 som förstärkare och Canton GLE 409 som högtalare, jag har en rätt ny cambridgespelare men jag är sugen på en Rotel. Någon som har erfarenhet utav förstärkaren och högtalarna?Jag lyssnade på både C372 och C352 när jag skulle köpa. Men jag lyssnade också på en Denon PMA-1500AE, och då var valet lite lättare faktiskt. Nu spelar ju självklart högtalaren stor roll, men jag tyckte att Denonen levererade en mycket klarare men ändå mjukare diskant, och gav lite mer tryck från basen. Detta var med noll tonkontroll, här hemma får jag tyvärr köra rätt så uppskruvad bas och bara en aning diskant för att bli nöjd. Men rummet suger apa ur stereo-synpunkt.

Får jag fråga om ni vet, nu kör jag utan skumgummi-grejen i basporten, och med dom stora plattorna som fötter. Hur kan ljudet förändras av att förändra detta, tror ni? Här ser ni fötterna jag syftar på. Vore spikes kanske bättre?
http://static.pici.se/pictures/wkvcRWIXZ.jpg

Litecore
2008-06-27, 10:44
För tillfället har jag en NAD C320 tilsammans med B&W 602 S3, en helt ok kombo. Aneldningen att jag funderar på att byta till en annan NAD beror på att jag har fått ett jäkligt bra erbjudande. Skulle jag köpt nytt hade jag inte plöjt 7000kr på den förstärkaren. Högtalarna känner jag mig rätt säker på, jag har provlyssnat en del och jag har fastnat för deras profil.

Har du några förslag på förstärkare och högtalare i den prisklassen?
ja det har jag faktiskt, hittade en annons i morse på minhembio (http://minhembio.com/Johan82/marknad/168618) där
en kille säljer en Advance Acoustic MAP305 för nästan halva priset :) --> länk (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=136043)

http://www.helloav.co.kr/main_images/20070806044916.jpg

OggeP
2008-06-27, 20:02
ja det har jag faktiskt, hittade en annons i morse på minhembio (http://minhembio.com/Johan82/marknad/168618) där
en kille säljer en Advance Acoustic MAP305 för nästan halva priset :) --> länk (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=136043)

http://www.helloav.co.kr/main_images/20070806044916.jpg

Läcker. Ska kika lite närmare på den. Inga tips på högtalare?

Litecore
2008-06-27, 21:31
Läcker. Ska kika lite närmare på den. Inga tips på högtalare?
jodå, jag tänkte länka in ett gäng samtidigt som förstärkaren men jag
hade lite snålt med tid på jobbet. var det 6000 du hade tänkt lägga ?

KEF iQ5 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=61476), 5590:-
http://www.impactaudio.co.uk/dbimages/l_iQ5_SE.jpg

Focal Chorus 716 S (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3516), 6490:-
http://www.stassen.nl/stassen/images/4972_1121773446.jpg

Mordaunt-Short Avant 906 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1942), 5995:-
http://www.accessories4less.com/mas_assets/image_cache/image_product.align.center;height.300;vspace.5;wid th.260;modified.1203113480.MORDAV906ICLV.jpg

OggeP
2008-06-28, 09:30
jodå, jag tänkte länka in ett gäng samtidigt som förstärkaren men jag
hade lite snålt med tid på jobbet. var det 6000 du hade tänkt lägga ?

Tack! Jag har lyssnat på kef och tyckte att ljudet blev lite platt. De andra två har jag inte hört, så det lägger jag till på att-göra-listan.

Jag har varit lite sugen på Monitor Audio BR5, fina högtalare.

Litecore
2008-06-28, 10:03
Tack! Jag har lyssnat på kef och tyckte att ljudet blev lite platt. De andra två har jag inte hört, så det lägger jag till på att-göra-listan.

Jag har varit lite sugen på Monitor Audio BR5, fina högtalare.
åsikterna går isär enormt mycket om Monitor Audio av vad jag har läst men
jag tycker själv att det är sjukt snygga högtalare.. bara att provlyssna :)

agenten
2008-06-29, 00:20
Någon som har erfarenhet av Audio Pros kompakt anläggning stereo one, är det något att ha tro?. Eller är det mer värt att snickra ihop ett system själv för dom pengarna? runt 6k

OggeP
2008-06-29, 10:20
Någon som har erfarenhet av Audio Pros kompakt anläggning stereo one, är det något att ha tro?. Eller är det mer värt att snickra ihop ett system själv för dom pengarna? runt 6k

Om jag inte missminner mig så testar Hi-Fi & musik en liten anläggning från danskaTangent. Jag tror att den är jäkligt prisvärd.

agenten
2008-06-29, 11:30
Om jag inte missminner mig så testar Hi-Fi & musik en liten anläggning från danskaTangent. Jag tror att den är jäkligt prisvärd.

Okej, låter intresant. får ta och titta lite närmare på den!

chidde
2008-06-29, 18:59
produktbilder sucks, så här är min egna
tyvärr äger jag ingen flashig mobil med fet kamera och
min digitalkamera tar halvdana bilder utan blixt, ni får ha överseende

thule pr100 och thule pa100
http://www.dwyfl.org/~chidde/upload/thule.jpg

primare v20
http://www.dwyfl.org/~chidde/upload/primare.jpg

som ni kanske vet så har jag flyttat hem till mitt pojkrum igen pga utlandsjobb
morsan gav bort min 28" tjock-tv idag *grr27*
så nu ser det ut såhär!

högtalarna är som sagt piss, nya blir det inte förräns jag bestämt mig för att komma hem och settle down

http://www.dwyfl.org/~chidde/upload/stereo.jpg

agenten
2008-06-29, 21:33
produktbilder sucks, så här är min egna
tyvärr äger jag ingen flashig mobil med fet kamera och
min digitalkamera tar halvdana bilder utan blixt, ni får ha överseende

thule pr100 och thule pa100
http://www.dwyfl.org/~chidde/upload/thule.jpg

primare v20
http://www.dwyfl.org/~chidde/upload/primare.jpg

som ni kanske vet så har jag flyttat hem till mitt pojkrum igen pga utlandsjobb
morsan gav bort min 28" tjock-tv idag *grr27*
så nu ser det ut såhär!

högtalarna är som sagt piss, nya blir det inte förräns jag bestämt mig för att komma hem och settle down

http://www.dwyfl.org/~chidde/upload/stereo.jpg

måste säga att Thules design är grymt snygg!. Vilka högtalare hade du tänkt att dessa skönheter ska få jobba med?:D

chidde
2008-06-29, 23:34
måste säga att Thules design är grymt snygg!. Vilka högtalare hade du tänkt att dessa skönheter ska få jobba med?

bra fråga, jag räknar på det just nu
som sagt, jag får kika närmare på det när jag är redo att sätta ner rötterna

men heta kandidater har varit:

AV mi3 (svart ask, helt okej... men inte wohooo-designmässigt)
http://www.audiostereo.pl/zalaczniki/922454_1.jpg

canton karat 707/770 (707 är föregångaren, kan jag gott vara nöjd med. färgen är svart grafit och inte svart pianolack)
http://www.cepro.com/images/uploads/Karat.jpg

dali mentor 5 (minstingen i familjen, 20 lappar gör dessa till de dyraste jag kollat på.. tänk då rob_roy som har farshan... som datorhögtalare!! )
http://www.hifiklubben.com/image/products/DALIMENTOR5CH_1_b.jpg

B&W CM1 (synd att rätt färg inte tillverkas, annars har vi den hetaste kandidten för en oetablerad pojk som jag)
http://www.soundstage.com/revequip/pics/bw_cm1.jpg

dali ikon 2 (schyssta första-högtalare, bara för att ha nåt)
http://www.creative-audio.co.uk/SPEAK_files/Dali_Icon2.jpg

summa summarum, allt beror på hur min situation ser ut.. hur jag bor osv
samtliga golvare har varit heta kandidater när jag bodde själv, högtalare för max 15000 kr är realistiskt för mig.. därför faller mentorn lite. om ett köp är aktuellt måste man jag prova ut vilka som känns bäst tillsammans med thule, om jag ska tala ur luften så hade canton karat varit mitt val just för att ljudet o designen tilltalar mig. gillar ljudet i mi3 också men inte mer än så

alla stativare har också varit hett, om det ska köpas nåt nu så blir det stativare eftersom jag bor i pojkrummet när jag är hemma. här finns inte plats för nåt annat och här står väl CM1 högst, trots färgen
lägg sen till att man måste ha stativ också, vilket gör att lösningen kostar lika mycket som en golvhögtalare

dali ikon 2 hade funkat, ljudet är okej... men inte mer. tycker inte man ska begära mer heller i den prisklassen

The_RobRoy
2008-06-30, 06:29
chidde köp ett par Mentor 6 eller Helicon 400 MKI begagnade, bör gå att hitta för runt 15 lappar för Mentor 6 och runt 16-18k för Helicon, mer ljud för pengarna är svårt att få enligt mig.

Vet dock inte hur Thule matchar dom högtalarna..

skaparn
2008-07-01, 12:15
Nu har jag varit och lyssnat på en Classik, modell förra året och inte den nya som de gjort om utseendemässigt ganska mycket och även lite i elektroniken. Den tillsammans med ett par Keilidh lät riktigt bra för pengarna, även om jag förstår vad Yes menar när han säger att ett LK140 skulle vara en fin uppgradering. Men med detta kit har jag i alla fall en början.

edit: har inte bestämt mig än, men det verkar som att detta blir en nudelmånad. Hag måste ha en stereo snarast!

Sir Anselm
2008-07-01, 12:29
Jag och en polare var på Ljudmakarn i Stockholm och lyssnade på två anläggningar i den lite högre klassen, Den ena var en Naim, och sen var det Hegel. Högtalarna var Amphion Xenon. Det lät ju helt klart bra, men skillnaden mellan märkena var i bästa fall minimal. Nu kan man ju inte dra några vittgående slutsatser av det, men jag tror överlag att folk tror att förstärkarens roll är större än vad den är. Jag ser det såhär: Så länge du har en cd-spelare och förstärkare som är korrekt designade, så kommer högtalarna och rummet vara en så mycket större faktor att det är svårt att höra skillnad på förstärkare och cd-spelare av olika märken. Jag upprepar dock för säkerhets skull att det naturligtvis förutsätter att de gör det de ska utan att ha massa otyg för sig. T.ex. skulle man nog rätt lätt höra skillnad på en rörförstärkare och en rotel.

skaparn
2008-07-01, 12:32
jag tror överlag att folk tror att förstärkarens roll är större än vad den är.

Lustigt. Jag tror precis tvärtom.

JJ
2008-07-01, 12:33

It's on.

Litecore
2008-07-01, 13:06
hejda testoseronet nu pojkar och tala om för mig var man kan hitta en
bra vinylsnurra för en lagom summa pengar istället? skulle vara najs :)

Sir Anselm
2008-07-01, 13:08

Jaså. Du tror att folk underskattar förstärkarens betydelse? Det kan ju stämma, men det beror nog lite på vilka folk vi pratar om. Med folk menar jag folk som trots allt har lite koll, såpass så man börjar titta på produkter i den lite högre klassen... Men jag kan ha fel :D

It's on.

He he...

Sir Anselm
2008-07-01, 13:10
hejda testoseronet nu pojkar och tala om för mig var man kan hitta en
bra vinylsnurra för en lagom summa pengar istället? skulle vara najs :)

Ha ha... Vad är en lagom summa pengar då? Pro-Ject och Rega har ju ganska populära modeller. Själv skulle jag dock vilja ha en Clearaudio...

Coldsmith
2008-07-01, 13:12
Nu har jag varit och lyssnat på en Classik, modell förra året och inte den nya som de gjort om utseendemässigt ganska mycket och även lite i elektroniken. Den tillsammans med ett par Keilidh lät riktigt bra för pengarna, även om jag förstår vad Yes menar när han säger att ett LK140 skulle vara en fin uppgradering. Men med detta kit har jag i alla fall en början.

edit: har inte bestämt mig än, men det verkar som att detta blir en nudelmånad. Hag måste ha en stereo snarast!

Vad skulle dom ha för keilidh? Jag skulle rekommendera att du hellre går på Ninka som är gudomliga skapelser(!) eller ett par Katan. Keilidh är bra men tillhör en gammal generation, högtalarna efter den ligger så mycket högre i kvalitet.

skaparn
2008-07-01, 13:16
Vad skulle dom ha för keilidh? Jag skulle rekommendera att du hellre går på Ninka som är gudomliga skapelser(!) eller ett par Katan. Keilidh är bra men tillhör en gammal generation, högtalarna efter den ligger så mycket högre i kvalitet.

Jag tror dig, men min enda chans att kunna lyssna på musik denna månad är ifall jag köper dessa som jag skulle få till ett riktigt fint pris. De sade i butiken att de lovar byta in dem till ett riktigt bra pris när jag väljer att uppgradera. Då har jag faktiskt redan förlorat lite saliv över Ninka. Men då måste jag ut med minst tio loppor till.

skaparn
2008-07-01, 13:21
Jag kollade annonsmarknaden nu för att se andrahandsvärdet för ett par Keilidh och den enda jag fann skulle ha 3900 för ett par i körsbär, så jag betalar lite mer på Hich Fidelity som ville ha 5000 för dem. Men samtidigt är det ju i butik och inte i en annons från Bleckomberga

Pudzianovski
2008-07-01, 13:32
Kan ni inte posta lite bilder på allt ni nämner !! :em:

Coldsmith
2008-07-01, 14:33
Jag kollade annonsmarknaden nu för att se andrahandsvärdet för ett par Keilidh och den enda jag fann skulle ha 3900 för ett par i körsbär, så jag betalar lite mer på Hich Fidelity som ville ha 5000 för dem. Men samtidigt är det ju i butik och inte i en annons från Bleckomberga

Ja det kan vara värt att köpa i butik, vilken var det? (såg nu, aldrig vart på den butiken faktiskt)

En begad ninka borde väl gå på 9k kanske?
Men köper du keilidh nu så lär ju inte priset på den sjunka så mycket. Så köp dom nu och spara till ninka, dom är ena helvetiska högtalare. Drömmer mig fortfarande tillbaka till dom :P. Dom har nåt speciellt över sig.
I mina öron är dom bättre än Keltik

The_RobRoy
2008-07-01, 18:04

Jag tror ni båda kan ha rätt i olika situationer.

Vissa högtalare är ganska lättdrivna. Då tycker jag effekten av en dyr/bra förstärkare är betydligt mindre.

Vissa högtalare är dock extremt trögdrivna och har på vissa frekvenser sjukt låg impedans (så gott som felbyggda högtalare i min mening). Köper man då en vanlig Receiver (som fungerar utmärkt ner till 4 ohm), när sedan högtalarn börjar traska ner mot 2 ohm, då kommer Receivern inte låta kul.

Så här ser en bra förstärkares kub ut:

http://www.audiograph.se/images/cubes/300px_good.jpg

Såhär kan en Receivers kub se ut:

http://www.audiograph.se/images/cubes/300px_Poor_power_supply.jpg

Sen färgar de flesta förstärkare ljudet något, men den skillnaden är betydligt mindre än skillnaden i olika högtalare. Den stora skillnaden mellan förstärkare är om de inte orkar driva högtalaren och kontrollera elementen korrekt.

Sir Anselm
2008-07-01, 18:36
Jag tror ni båda kan ha rätt i olika situationer.

Vissa högtalare är ganska lättdrivna. Då tycker jag effekten av en dyr/bra förstärkare är betydligt mindre.

Vissa högtalare är dock extremt trögdrivna och har på vissa frekvenser sjukt låg impedans (så gott som felbyggda högtalare i min mening). Köper man då en vanlig Receiver (som fungerar utmärkt ner till 4 ohm), när sedan högtalarn börjar traska ner mot 2 ohm, då kommer Receivern inte låta kul.

Så här ser en bra förstärkares kub ut:

http://www.audiograph.se/images/cubes/300px_good.jpg

Såhär kan en Receivers kub se ut:

http://www.audiograph.se/images/cubes/300px_Poor_power_supply.jpg

Sen färgar de flesta förstärkare ljudet något, men den skillnaden är betydligt mindre än skillnaden i olika högtalare. Den stora skillnaden mellan förstärkare är om de inte orkar driva högtalaren och kontrollera elementen korrekt.

Absolut, jag håller helt med dig, självklart måste förstärkaren vara dimensionerad för de högtalare den ska driva!

The_RobRoy
2008-07-01, 18:39
Absolut, jag håller helt med dig, självklart måste förstärkaren vara dimensionerad för de högtalare den ska driva!

Problemet är väl snarare att de flesta underskattar dimensionen på förstärkaren som behövs till sina högtalare. Särskilt eftersom det är så dyrt med en bra förstärkare.

Coldsmith
2008-07-01, 18:42
Själv har jag aldrig hört en förstärkare A som är bättre än förstärkare B plötsligt bli sämre än förstärkare B beronde på vilken högtalare man kopplar in.
Men jag kanske bara har hört förstärkare som klarar av det som ska drivas.

Vet att mina ninka tidigare var lite jobbiga och gick ner mot 2 ohm däremot.

Man hör tydligast skillnad på högtalare det kan jag hålla med om, men när det gäller bättre/sämre blir det lurigare. Där är min erfarenhet att det är källan som är viktigast.
Skillnad behöver inte betyda varken sämre eller bättre.

petersson
2008-07-01, 18:46
Har jag äldst stereo här eller?
NAD 319 och B&W DM-580.

Har blivit erbjuden att köpa en NAD 216 (samma slutsteg som det i 319) så kan jag bryggkoppla. Vad är era erfarenheter av bryggkoppling?

Coldsmith
2008-07-01, 18:49
Har jag äldst stereo här eller?
NAD 319 och B&W DM-580.

Har blivit erbjuden att köpa en NAD 216 (samma slutsteg som det i 319) så kan jag bryggkoppla. Vad är era erfarenheter av bryggkoppling?

Är det verkligen samma?

NAD är bra grejjer, hade en nad för länge sen. Men vore det inte bättre kanske att sälja den du har nu och köpa en bättre? Istället för att köpa en till och bryggkoppla? Det skulle vara mitt råd iaf.

Litecore
2008-07-01, 18:54
Ha ha... Vad är en lagom summa pengar då? Pro-Ject och Rega har ju ganska populära modeller. Själv skulle jag dock vilja ha en Clearaudio...
nåt sånt! jag är ingen audiofil men tycker bara att det kunde vara
trevligt att ha en vinylsvarv att fynda billiga skivor till helt enkelt :)

är allt under 1000 kr bara skit i alla bemärkelser eller?

petersson
2008-07-01, 18:55
Är det verkligen samma?

NAD är bra grejjer, hade en nad för länge sen. Men vore det inte bättre kanske att sälja den du har nu och köpa en bättre? Istället för att köpa en till och bryggkoppla? Det skulle vara mitt råd iaf.

Jo det är samma. Vad är en bättre förstärkare? :) NAD 218 eller 208? Om jag säljer min och låter bli att köpa 216 skulle det innebära ca 5000kr.

Coldsmith
2008-07-01, 18:57
Jo det är samma. Vad är en bättre förstärkare? :) NAD 218 eller 208? Om jag säljer min och låter bli att köpa 216 skulle det innebära ca 5000kr.

Jag brukar alltid rekommendera Linn :). Du får nog en LK140 för den summan och det är en riktigt bra förqstärkare. Kanske inte lika många watt, men klart bättre.
Att gå på 218/208 tror jag inte ger så himla mycket faktiskt, annat än att du kan vrida på mer.
Hade en 218 + cerwin vega Al1000 en gång i tiden. grannen hörde mig spela genom fjärrvärmen :D

OggeP
2008-07-01, 19:11
Jag har börjat tvivla på min GLE 409, jag är sugen på att köpa begagnade Canton Karat S 8 dc istället. Jäkla beslutsångest!
http://www.audiocostruzioni.com/r_s/diffusori/canton-karat-s8/karat%20s8%20canton.jpg

OggeP
2008-07-01, 19:12

Vill man komma billigt undan så brukar begagnade Technics prestera bra.

Coldsmith
2008-07-01, 19:13

Vinyl är ju underbart. Vill också ha en sån. Men min budget tillåter det inte :/.
Heder till dig som satsar på det :). Hoppas du hittar nån bra. Har tyvärr inga råd till dig. Men har hört att rega är riktigt bra.

Litecore
2008-07-01, 19:21
Jag har börjat tvivla på min GLE 409, jag är sugen på att köpa begagnade Canton Karat S 8 dc istället. Jäkla beslutsångest!
http://www.audiocostruzioni.com/r_s/diffusori/canton-karat-s8/karat%20s8%20canton.jpg
begagnat är mer bang for the buck, men svårt att provlyssna oftast har jag lärt mig..
vad är det med just canton som tilltalar dig så himla mycket om jag får vara nyfiken? :P
Vill man komma billigt undan så brukar begagnade Technics prestera bra.
okej, då får jag kika på det! annars är typ 2000 kr för en rega eller pro-ject
absolut inom ramen för vad jag kan tänkas betala faktiskt.. helt okej priser!
men behöver man ett RIAA-steg och annan pickup blir det kanske dyrare?
Vinyl är ju underbart. Vill också ha en sån. Men min budget tillåter det inte :/.
Heder till dig som satsar på det :). Hoppas du hittar nån bra. Har tyvärr inga råd till dig. Men har hört att rega är riktigt bra.
hoho, lugn nu. jag ska inte beställa pizza förens jag är över ån ;)
tvåkanal har aldrig vart ett stort intresse måste jag erkänna men
i och med skapandet av den här tråden så har jag blivit sugen..

så att satsa är kanske inte rätt uttryck eftersom jag inte "bara" har
en surroundreciever och till 99% använder den till film kontra musik,
men ändå! det är fan ballt med vinyl så det måste jag ha, haha! :D

petersson
2008-07-01, 19:27
Jag brukar alltid rekommendera Linn :). Du får nog en LK140 för den summan och det är en riktigt bra förqstärkare. Kanske inte lika många watt, men klart bättre.
Att gå på 218/208 tror jag inte ger så himla mycket faktiskt, annat än att du kan vrida på mer.
Hade en 218 + cerwin vega Al1000 en gång i tiden. grannen hörde mig spela genom fjärrvärmen :D

Okej tackar för tipset!

Haha det lär ha varit något :)

OggeP
2008-07-01, 20:30
begagnat är mer bang for the buck, men svårt att provlyssna oftast har jag lärt mig..
vad är det med just canton som tilltalar dig så himla mycket om jag får vara nyfiken? :P

Ja du, jag har lyssnat lite på Canton och gillar ljudet, sen har jag alltid haft en svaghet för tysk ingenjörskonst. :D

Man ska väl inte utesluta andra högtalare men för tillfället är jag lite insnöad.

The_RobRoy
2008-07-01, 21:06
Ogge åk och lyssna på dessa:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=21148

The_RobRoy
2008-07-01, 21:07
Detta tycker jag är ett kap:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=21139

Han säljer även center, vilket är väldigt svårt att fåtag på annnars:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=21140

Litecore
2008-07-01, 21:08
märkligt att ingen nämnt piP eller nåt annat av IA's produkter..
verkar vara jävligt hypat överallt förutom just här. skönt, imo ;)

coxie
2008-07-02, 20:41
Hej mina glada audiofiler.

Jag har den senaste månaden varit och kollat på ett dussin hus och tror att jag efter en förvånansvärt kort tid hittat mitt drömhus. Bor nu i en 2a i Lund/hemma hos mor och far då jag har tappat suget efter att jobba i en storstad så söker jag mig tillbaka till mina rötter då jag känner att det är i skogen jag vill bo. Detta hus har ett vad jag tror kan bli ett riktigt kanonrum för lite ljudbögerier och därför har jag de senaste dagarna googlat, ringt, sprungit på stan och försökt provlyssna lite saker (vilket inte verkar vara så lätt utan att förboka om man vill lyssna ordentligt). Har tidigare aldrig haft en riktig 2-kanals utrustning utan jag har kört på reciever+högtalare i max 20 000kr klassen så jag är rätt grön på området.

De märken jag fått rekomenderade är Linn, B&O och Krell dock tycker jag Krell var i dyraste laget så om det inte något magiskt med deras saker så lutar det åt en "budgetväg". Har varit i 4 butiker i Göteborg men har inga problem med att åka till Stockholm, Malmö, Köpenhamn eller något annat mecka inom en vettig radie.

Ska om cirkus en vecka få provlyssna Beoloab 9 med en BeoCenter 2 då jag blev en aning avskräckt av skillnaden i pris mellan Beolab 5 och 9. Killen i butiken kunde inte riktigt motivera skillnaden i pris, men tror att jag ska provlyssna båda paren innan jag bestämmer mig för något. När jag var i butiken så hade jag inte en tanke på att fråga om vinylspelare och på B&Os hemsida hittar jag inga, har de slutat tillverka vinylspelare eller finns det att få tag i? Antar att man alltid kan köpa en vinyl separat, men hade varit extra kul att ha allt i samma stil.

Det Linnpaket jag tittat på är Akurate System vilket enligt de jag talat med ska vara ett riktigt bra paket. Här finns en vinylspelare i samma stil vilken är ett stort plus. Tyvärr hade jag inte tid att besöka Tonläget när jag var i Göteborg men jag ska ringa dom imorgon och boka en tid för provlyssning.

Så in med tips på lösningar ni tror skulle passa mig. Rummet kommer som sagt vara enbart Stereo + ett par fotöljer eller en soffa.

The_RobRoy
2008-07-02, 20:46
Vilken typ av musik lyssnar du på coxie?

Hur jäkla kort har du legat senaste tiden egentligen? Porsche, hus, fin-hifi.. ..jag nöjjer mig med lägenhet och hifi :)

coxie
2008-07-02, 20:49
Vilken typ av musik lyssnar du på coxie?

Hur jäkla kort har du legat senaste tiden egentligen? Porsche, hus, fin-hifi.. ..jag nöjjer mig med lägenhet och hifi :)

Den som spar han har :D

Lyssnar på allt, och antar att det får bli en kompromiss. Allt från Dylan till Psytrance till trash metal och avslutar gärna med lite klassiskt.

coxie
2008-07-02, 20:56
Sedan så tänker jag som så att jag hellre har ett ordentligt inrett hem som jag trivs i än ett lite större som innehåller en massa onödiga rum som gästrum, matsal, träningsrum som sedan efter 2 år är stora förådsutrymmen.

Den dag jag skaffar familj så får jag flytta, det är ett hus som där varenda rum kommer utnyttjas av mig.

hultman
2008-07-02, 20:57
Hej mina glada audiofiler.

Jag har den senaste månaden varit och kollat på ett dussin hus och tror att jag efter en förvånansvärt kort tid hittat mitt drömhus. Bor nu i en 2a i Lund/hemma hos mor och far då jag har tappat suget efter att jobba i en storstad så söker jag mig tillbaka till mina rötter då jag känner att det är i skogen jag vill bo. Detta hus har ett vad jag tror kan bli ett riktigt kanonrum för lite ljudbögerier och därför har jag de senaste dagarna googlat, ringt, sprungit på stan och försökt provlyssna lite saker (vilket inte verkar vara så lätt utan att förboka om man vill lyssna ordentligt). Har tidigare aldrig haft en riktig 2-kanals utrustning utan jag har kört på reciever+högtalare i max 20 000kr klassen så jag är rätt grön på området.

De märken jag fått rekomenderade är Linn, B&O och Krell dock tycker jag Krell var i dyraste laget så om det inte något magiskt med deras saker så lutar det åt en "budgetväg". Har varit i 4 butiker i Göteborg men har inga problem med att åka till Stockholm, Malmö, Köpenhamn eller något annat mecka inom en vettig radie.

Ska om cirkus en vecka få provlyssna Beoloab 9 med en BeoCenter 2 då jag blev en aning avskräckt av skillnaden i pris mellan Beolab 5 och 9. Killen i butiken kunde inte riktigt motivera skillnaden i pris, men tror att jag ska provlyssna båda paren innan jag bestämmer mig för något. När jag var i butiken så hade jag inte en tanke på att fråga om vinylspelare och på B&Os hemsida hittar jag inga, har de slutat tillverka vinylspelare eller finns det att få tag i? Antar att man alltid kan köpa en vinyl separat, men hade varit extra kul att ha allt i samma stil.

Det Linnpaket jag tittat på är Akurate System vilket enligt de jag talat med ska vara ett riktigt bra paket. Här finns en vinylspelare i samma stil vilken är ett stort plus. Tyvärr hade jag inte tid att besöka Tonläget när jag var i Göteborg men jag ska ringa dom imorgon och boka en tid för provlyssning.

Så in med tips på lösningar ni tror skulle passa mig. Rummet kommer som sagt vara enbart Stereo + ett par fotöljer eller en soffa.

Jag skulle aldrig kunna lyckas bestämma mig för en särskild anläggning om jag hade en massa pengar att spendera. Det finns så jäkla mycket roligt att välja på. Hur högt är pristaket?

coxie
2008-07-02, 21:01
Jag skulle aldrig kunna lyckas bestämma mig för en särskild anläggning om jag hade en massa pengar att spendera. Det finns så jäkla mycket roligt att välja på. Hur högt är pristaket?

Svårt att säga då jag ser det som en investering för ett bra tag framöver, finns det bra anledningar till att gå upp så får jag hellre göra det. Dock kan vi säga 300 000, men då vill jag ha cd-spelare, förstärkare, högtalare och vinylspelare.

Självklart ska jag köra kablar från rusta, prylbög blir jag aldrig...

Litecore
2008-07-02, 21:03
B&O samt LINN är, som jag ser det, båda rätt skumma märken där prislapparna har för många nollor
och som tyvärr inte ser speciellt bra ut heller.. men jag har aldrig lyssnat på ett par i skrivande stund heller :P

vad är det som har fått dig att lämna den "klassiska" hifi-marken med lite mer svenssonkända märken?
och är det viktigt med ett par stora/större golvare istället för ett par stativhögtalare istället ?

EDIT: åfan, 300 lakan! :D

The_RobRoy
2008-07-02, 21:11
Den som spar han har

Lyssnar på allt, och antar att det får bli en kompromiss. Allt från Dylan till Psytrance till trash metal och avslutar gärna med lite klassiskt.

Hehe, så sant så.

Okej, ungefär som mig då, det är jättesvårt att hitta en högtalare som bemästrar alla typer av musik på ett helt outstandig vis.

Dyrare högtalare är oftast mer finspelande och drar man på en hårdrocksskiva så är det inget den spelar bättre än en betydligt billigare högtalare. Inte för att det kanske låter dåligt, men dendär wow känslan som man kan få med lugnare musik uteblir ofta på de dyrare högtalarna när de ska ge sig på t.ex. hårdrock.

Sen har ju alla egna preferenser vad som är viktigast, vissa vill ha den silkeslena diskanten, en annan älskar detaljer, en tredje bryr sig mest om en snärtig skön bas osv osv, det enda sättet är att ge sig ut och lyssna och bilda sig en uppfattning vad man själv gillar.

Min personliga drömhögtalare är Dali Helicon 800 (finns på hifiklubben.se):

http://www.hifiklubben.com/image/products/DALIHELI800M2CH_1_m.jpg

Jag nöjde mig med att köpa lillebrorsan som nästan låter lika bra, men tyvärr inte är lika vacker, Dali Mentor 8:

http://www.hifiklubben.com/image/products/DALIMENTOR8CH_1_m.jpg

De dyrare dali föll alltså mig på läppen bäst, tillsammans med NAD Master serien förstärkare.

I en dyrare prisklass är väl B&W 802D mångas drömhögtalare (jag tycker dock den är för pricy):

http://www.hifiklubben.com/image/products/BWN802DBK_1_m.jpg

Om du bara ska sitta still när du lyssnar på musik, tycker jag nästan Martin Logans elektrostater är de som ger absolut bäst ljud i mellanregister och diskant delen. De har ett väldigt litet område där musiken låter bra, men där låter det sjukt bra. De ser riktigt häftiga ut också:

http://www.dk.martinlogan.com/images/module/gallery/216.jpg

Jag rekomenderar i alla fall en ordentlig lyssningsrunda på Hifiklubben, dom har många bra högtalare.

Dynaudio har många bra högtalare också, inte riktigt i min smak, men kanske faller dig på läppen, här Countur S3.4

http://www.referenceaudio.com/ImageUpload/Dynaudio/DynaudioContourS3.4.jpg

coxie
2008-07-02, 21:13
B&O samt LINN är, som jag ser det, båda rätt skumma märken där prislapparna har för många nollor
och som tyvärr inte ser speciellt bra ut heller.. men jag har aldrig lyssnat på ett par i skrivande stund heller :P

vad är det som har fått dig att lämna den "klassiska" hifi-marken med lite mer svenssonkända märken?
och är det viktigt med ett par stora/större golvare istället för ett par stativhögtalare istället ?

EDIT: åfan, 300 lakan! :D

För att jag är grön och konstigt nog blev jag inte rekomenderad några märken jag inte kände till. När jag gick in i butikerna tänke jag direkt att jag skulle få höra namn jag aldrig hört talas om och som jag sedan skulle kolla upp. Kanske har jag lyckats besöka försäljare som inte har något eget intresse för ljud utan som snarare vill sälja märken som imponerar på kundernas vänner.

Jag är som sagt totalt öppen för förslag, enda kriteriet jag egentligen har är att jag ska kunna provlyssna dom mellan köpenhamn och Uppsala.

bertbert
2008-07-02, 21:15
Svårt att säga då jag ser det som en investering för ett bra tag framöver, finns det bra anledningar till att gå upp så får jag hellre göra det. Dock kan vi säga 300 000, men då vill jag ha cd-spelare, förstärkare, högtalare och vinylspelare.

Nedanstående förslag knäcker... typ allt.

Ino pi60s alt. i32s + pY-4
Bryston 14B SST
Bryston BP26 MC
Linn CD12*
SME 30/2A

*) onödigt dyr i mitt tycke, finns troligen bättre alternativ

The_RobRoy
2008-07-02, 21:16

Helt rätt! :D

Läste någon skön tråd om en kille som hade en svindyr strömkabel till sin förstärkare, han var övertygad om att han hörde skillnad, så han körde ett blindtest med 20 stycken försök mot en standard 19 kronors elkabel. Han tyckte han hörde så stor skillnad att han innan testet började var ganska säker på att han skulle få rätt 80-90% av försöken.

Han fick rätt 11 gånger av 20 :D

skaparn
2008-07-02, 21:17

Jag tycker det är ganska orättvist att jämföra B&O och Linn. Inget ont om någon av dessa tillverkare men de är ju två helt olika produkter med olika målgrupper.

Litecore
2008-07-02, 21:17
det som slår mig direkt är ju Bower&Wilkins 802D (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=25180) för futtiga 109800:- paret ;)
och till detta skulle kanske lite elektronik från classé kunna smaka bra också..
med en fin matchande vinylsvarv från PROJECT som hallonet på glassbåten :P

spana in den här killens (http://www.minhembio.com/miper/87722) album på minhembio.com också *cupid*

http://thumbnail.image.rakuten.co.jp/@0_mall/audio/cabinet/80b/802d.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v335/Litecore/classe.jpg

hultman
2008-07-02, 21:18
Skulle jag ha mellan 100 och 200 papp att spendera så hade det antagligen blivit från något av dessa märken:

Elektronik:
Audionet
Bladelius
Accuphase
Primare
Krell
Musical Fidelity
Audio Research
Densen

Högtalare finns det nästan ännu fler att välja bland. Sonus Faber har alltid legat mig varmt om hjärtat. Monitor Audios PL300 är ett också ett alternativ, liksom Focals dyrare modeller. Kanske Aurum Cantus?

coxie
2008-07-02, 21:18
[QUOTE=The_RobRoy;3074499]

I en dyrare prisklass är väl B&W 802D mångas drömhögtalare (jag tycker dock den är för pricy):

http://www.hifiklubben.com/image/products/BWN802DBK_1_m.jpg

Ren porr, fyfan vad vilka vackra högtalare.

Tack för tipsen, ska ringa hifiklubben i göteborg imorgon och boka in ett par provlyssningar.

Har du någon aning om de brukar ha högtalare i denna klassen i lager?

The_RobRoy
2008-07-02, 21:19
Jag skulle dock köpa begagnat med din budget ändå :D

T.ex. denhär killen vet jag kunde tänka sig sälja dessa för 75k DKK

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=21255

Nypris är 320 000kr.

Kan inte tänka mig att dom kan låta dåligt :D

Här kan du läsa om Megaline:

http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/golv/dali_megaline_hoegtalare.htm

hultman
2008-07-02, 21:20
Classé och B&W känns så jäkla hifiklubben. Lite fantasi får man väl ha? :D

hultman
2008-07-02, 21:21
Jag skulle dock köpa begagnat med din budget ändå :D

T.ex. denhär killen vet jag kunde tänka sig sälja dessa för 75k DKK

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=21255

Nypris är 320 000kr.

Kan inte tänka mig att dom kan låta dåligt :D

Här kan du läsa om Megaline:

http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/golv/dali_megaline_hoegtalare.htm

Megaline är sjukt fula och sjukt stora.

Litecore
2008-07-02, 21:21
[QUOTE=The_RobRoy;3074499]
[.IMG]http://www.hifiklubben.com/image/products/BWN802DBK_1_m.jpg[/IMG]

Ren porr, fyfan vad vilka vackra högtalare.

Tack för tipsen, ska ringa hifiklubben i göteborg imorgon och boka in ett par provlyssningar.

Har du någon aning om de brukar ha högtalare i denna klassen i lager?
finns uppställda på hifiklubben i uppsala i alla fall och den butiken är väldigt
liten om man jämför med förmodligen både huvfudstaden och göteborrrrrg :)

Litecore
2008-07-02, 21:23
Classé och B&W känns så jäkla hifiklubben. Lite fantasi får man väl ha? :D
haha, men vafan! classé är ju ett erkänt skitbra märke och 802D:na också :D
ska vi gå helt jävla bananaz får jag rota lite djupare ner i monoblocksträsket !

hultman
2008-07-02, 21:25
McIntosh-elektronik:
http://euphonia-audioforum.se/patrik/Dag3/McIntosh_rig_1.jpg

Sonus Faber Cremona:
http://www.sumikoaudio.net/sonus/images/products/amati_pair.jpg

Spiffy
CLASSÉ CA-M400 Effektförstärkare 55 000
CLASSÉ CA-M400 Effektförstärkare 55 000
CLASSÉ Delta CP-700 Förförstärkare 73 000
B&W 802D Högtalare 110 000
Squeeze box 4 000

något jag hade börjat lyssna på med din budget.
Letat efter begagnat så hade där gått in LP spelare också.

Pudzianovski
Jag har ett par Audiovectorhögtalare som jag tycker är bra.

De brukar få ganska bra kritik så dessa kanske kan vara något.

http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx?refid=l68&lev=true&product=1112

coxie
2008-07-02, 21:27
Fan jag som tyckte Linns prylar var vackra, här snackar vi verkligen potential till ett rum vackrare än en midnattsol.

Tackar och bockar för förslagen, ska se till att kolla upp allt denna veckan och sedan försöka provlyssna så mycket som det bara går. Budgivningen på huset pågår ett par veckor till så jag har tid att kolla upp allt i lugn och ro.

hultman
2008-07-02, 21:29
Slutsteg Accuphase A30
http://accuphase.com/model/photo/a-30.jpg

Förförstärkare Accuphase C-2000:
http://www.hifi.nl/gfx/pd_accuphase_c-2000_020707.jpg

Landar på runt 100.000.

Litecore
2008-07-02, 21:34
4 st XA8800MNE (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=145666) Monoblock
http://www.xindak.com/products/images/88002pcs.jpg
http://www.xindak.com/products/images/88002pcs.jpg

+

Bladelius Thor (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=76920) & Freja (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=141291) MKII

http://web3.custompublish.com/getfile.php/253676.919.uupurfxefd/BladeliusThor_0206LS.jpg
http://www.hifihuset.se/catalog/images/freja-II.jpg

=

:kinky:

The_RobRoy
2008-07-02, 21:35
Ok nu när alla börjar bomba med svindyra förslag, så tycker jag det ska va på sin plats att säga, från ungefär 10 000kr och uppåt, så får du betala EXTREMT mycket pengar, för varje liten ljudförbättring på dina högtalare.

Om du plottar pris på y-axeln och ljudkvalite på x-axeln så är det fasen y = x^2, stora förbättringar i början, men uj vad det drar iväg sen.

Det skulle isåfall va designvärdet/utseende, som är mer linjärt.

Samt när utrustningen kostar över 100 000kr totalt, så börjar det bli dags att lägga stora slantar på akustik i rummet för att komma längre.

Litecore
2008-07-02, 21:37
sant det RobRoy, men det ska ju vara njutbart för ögat också.. right? :P
får se hur det här slutar när jag kommer hem inatt eller nåt för nu ska jag
iväg på en spelning med Stonebridge på ett ställe i uppsala. tjipp boys! :)

coxie
2008-07-02, 21:42
Hmm 100 kg st och 231cm höga, stort ÄR bra. Varje gång jag skriver så kommer det 5 förslag till så jag har mycket att beta av.

Sedan det här med Squeezebox, är det lika bra som ett bra ljudkort med kabel, för planen som jag fick var att bygga en dator med ett vettigt ljudkort till för enbart musikrummet.

hultman
2008-07-02, 21:43
Hmm 100 kg st och 231cm höga, stort ÄR bra. Varje gång jag skriver så kommer det 5 förslag till så jag har mycket att beta av.

Sedan det här med Squeezebox, är det lika bra som ett bra ljudkort med kabel, för planen som jag fick var att bygga en dator med ett vettigt ljudkort till för enbart musikrummet.

Både Squeezebox och "bra ljudkort" suger. Skaffa dig en DA-omvandlare av rang istället. Ljudet blir _betydligt_ bättre, särskilt om du har en bra anläggning.

coxie
2008-07-02, 21:49
Ok nu när alla börjar bomba med svindyra förslag, så tycker jag det ska va på sin plats att säga, från ungefär 10 000kr och uppåt, så får du betala EXTREMT mycket pengar, för varje liten ljudförbättring på dina högtalare.

Om du plottar pris på y-axeln och ljudkvalite på x-axeln så är det fasen y = x^2, stora förbättringar i början, men uj vad det drar iväg sen.

Samt när utrustningen kostar över 100 000kr totalt, så börjar det bli dags att lägga stora slantar på akustik i rummet för att komma längre.

Jo men så är det oftast med allt, just akustiken i rummet vet jag inte hur jag ska lösa. Som det ser ut är rummet 4,5x5,5m med ett centralt fönster på väggen där jag planerar att ha utrustningen så att det blir ca 5 meter mellan högtalarfroten och väggen mittemot. Kanske blir detta för litet för de dyraste av de nämnda högtalarna? Jag kommer antagligen plocka bort detta fönster, dels för insikten och dels för akustiken.

Sedan antar jag att det blir bäst att lägga in någon typ av heltäckningsmatta kombinerat med någon form av ljudoptimarande saker på väggarna/taket. Som tur är har jag en bror som kan gälvläggning och en far som är målare/självlärd snickare så jag kan fixa till det ordentligt precis så som jag vill ha det.

coxie
2008-07-02, 21:52
Både Squeezebox och "bra ljudkort" suger. Skaffa dig en DA-omvandlare av rang istället. Ljudet blir _betydligt_ bättre, särskilt om du har en bra anläggning.

Ah det låter bra som jag nämnt är jag grön när det gäller ljud. Dock tror jag att jag mest kommer köra vinyl och skivor. I dagsläget äger jag inte en enda orginalskiva men har ärvt närmare 500 LP skivor med en massa bra musik.

Litecore
2008-07-02, 21:54
ska posta loss järnet inatt eller imorn om akustikförbättringar, coxie! :thumbup:

The_RobRoy
2008-07-02, 21:58
Jo men så är det oftast med allt, just akustiken i rummet vet jag inte hur jag ska lösa. Som det ser ut är rummet 4,5x5,5m med ett centralt fönster på väggen där jag planerar att ha utrustningen så att det blir ca 5 meter mellan högtalarfroten och väggen mittemot. Kanske blir detta för litet för de dyraste av de nämnda högtalarna? Jag kommer antagligen plocka bort detta fönster, dels för insikten och dels för akustiken.

Sedan antar jag att det blir bäst att lägga in någon typ av heltäckningsmatta kombinerat med någon form av ljudoptimarande saker på väggarna/taket. Som tur är har jag en bror som kan gälvläggning och en far som är målare/självlärd snickare så jag kan fixa till det ordentligt precis så som jag vill ha det.

Jag är verkligen ingen expert, men de grejer du nämner är sådant man bör göra redan med en betydligt billigare anläggning. Med dyrare anläggningar snackar vi riva väggarna och bygga nya, alternativt bygga nya väggar innanför väggarna (ifall det är betong). På väggarna sätter du upp diverse ljudspridare.

Ok en bild säger mer än tusen ord helt enkelt:

http://doublea.diinoweb.com/files/hifi/HKS%20tr%E4ff%20P%E4r-08/IMGP2733.jpg

http://doublea.diinoweb.com/files/hifi/HKS%20tr%E4ff%20P%E4r-08/IMGP2735.jpg

hultman
2008-07-02, 22:04
Slutsteg Audionet V2:
http://www.ljudshopen.se/custom/artiklar/AudioNET/AMP1-V2_stor.jpg

Försteg Audionet G3:
http://www.ljudshopen.se/custom/artiklar/AudioNET/PRE-1-G3_liten.jpg

CD/SACD/DVD-audiospelare Audionet VIP G3:
http://www.ultimate.se/product_pics/250x250/1017.jpg

Till den nätta summan av 200.000 kr. Kanske kombinerat med Klipsch Palladium ?

http://www.computeraudiophile.com/files/p39f-2.jpeg

160.000 till.

coxie
2008-07-02, 22:07
Men det där ser inte så "svårt" ut att fixa, men om man vill ha de infällda så tappar man lite rymt. Antar att man kan riva ut isoleringen ur väggen och enbart köra reglar+gips+spridarna så man tjänar några cm. Blir ju en del pill med att fixa till för elen där man vill ha spridarna men sånt går alltid att lösa.

Ett stort jävla plus med hela huset är att jag har runt 500 meter skog till närmsta grannar på båda sidorna, skog så långt blicken når på framsidan och en sjö på baksidan så jag kan höja på rejält utan några klagomål (att stå och fiska/grilla naken utan att grannen ser är ett annat plus).

coxie
2008-07-02, 22:13
Försöker hinna med och googla återförsäljare och telenummer mellan posterna, vet ni på rak arm om något av detta är "omöjligt" att få provlyssna i butik i Sverige/Köpenhamn?

Förövrigt så borde man väl kunna dra allt detta+akustikförbättringar som kontorsmateriell (man kan väl alltid hoppas :D)?

hultman
2008-07-02, 22:16
Försöker hinna med och googla återförsäljare och telenummer mellan posterna, vet ni på rak arm om något av detta är "omöjligt" att få provlyssna i butik i Sverige/Köpenhamn?

Förövrigt så borde man väl kunna dra allt detta+akustikförbättringar som kontorsmateriell (man kan väl alltid hoppas :D)?

Vad vill du provlyssna?

The_RobRoy
2008-07-02, 22:20

Ett par saker när du beställer tid för provlyssning. Välj ett antal låtar dom du noga valt ut i föreväg, annars blir det helt omöjligt att jämföra högtalare.

Se även till att högtalarna du lyssnar på är inspelade. Ofta kan man be att få lyssna på någon högtalare, visst säger försäljaren. Sen 20 minuter senare när man står där besviken och tycker det låter skit, så frågar man, men är dessa högtalare verkligen inspelade? Nej nej säger han då, vi har max spelat 10h med dom *rolleyes*

Hände mig i förra veckan på Hifiklubben *gah!*

coxie
2008-07-02, 22:21
Vad vill du provlyssna?

Typ allt som postats, eller jag får väl välja ut ett 10tal till att börja med. Har cirkus en vecka ledigt till här hemma sedan åker jag på semester i 5-6 veckor. Efter detta kommer jag förhoppningsvis äga huset och då ska jag sätta mig vid ritbordet och bestämma vad jag vill ha i rummen. Hittills har jag bara plan för ett biorum och ljudrummet då återstår ett oanvänt sovrum som antingen blir en oldschool arcadhall eller gästrum. Svårt att veta om gästerna föredrar att fördriva tiden sovande eller lekande.

Som sagt jag åker gärna land och rike runt på jakt efter det ultimata ljudet.

hahavaffan
2008-07-02, 22:22
Min förstärkare slår ibland ifrån, det hände nyss. Det händer bara vid höga volymer. Kan det bero på distorsion från PISSBAJS-ljudkortet?

hultman
2008-07-02, 22:23
Fixa någon högkvalitetsinspelning också. Helst SACD.

coxie
Ett par saker när du beställer tid för provlyssning. Välj ett antal låtar dom du noga valt ut i föreväg, annars blir det helt omöjligt att jämföra högtalare.

Se även till att högtalarna du lyssnar på är inspelade. Ofta kan man be att få lyssna på någon högtalare, visst säger försäljaren. Sen 20 minuter senare när man står där besviken och tycker det låter skit, så frågar man, men är dessa högtalare verkligen inspelade? Nej nej säger han då, vi har max spelat 10h med dom *rolleyes*

Hände mig i förra veckan på Hifiklubben *gah!*

Aj då det var ju inte det smartaste i försäljningsväg, vem fan vill höra högtalare som inte är ordentligt inspelade :(.

hultman
Min förstärkare slår ibland ifrån, det hände nyss. Det händer bara vid höga volymer. Kan det bero på distorsion från PISSBAJS-ljudkortet?

Det tror jag inte.

coxie
2008-07-02, 22:24
Fixa någon högkvalitetsinspelning också. Helst SACD.

Jo det ska jag garanterat göra, finns det samma sak för vinyl?

hultman
2008-07-02, 22:32
Typ allt som postats, eller jag får väl välja ut ett 10tal till att börja med. Har cirkus en vecka ledigt till här hemma sedan åker jag på semester i 5-6 veckor. Efter detta kommer jag förhoppningsvis äga huset och då ska jag sätta mig vid ritbordet och bestämma vad jag vill ha i rummen. Hittills har jag bara plan för ett biorum och ljudrummet då återstår ett oanvänt sovrum som antingen blir en oldschool arcadhall eller gästrum. Svårt att veta om gästerna föredrar att fördriva tiden sovande eller lekande.

Som sagt jag åker gärna land och rike runt på jakt efter det ultimata ljudet.

Okej. Några ställen du bör besöka:

Esoterisk Hifi, Uppsala
Allradio, Uppsala
Ultimate Sound, Vimmerby
Lefflers Hifi, Norrköping
Reference Audio, Stockholm
Hifihuset, Örebro
Veteran Hifi, Stockholm (stort utbud av svarvar)

Finns förstås många fler.

OggeP
2008-07-02, 22:34
If sky is the limit:

http://www.ultimate.se/shop/frameset_index/product_page.asp?id=972&kid=262
:thumbup:

hultman
2008-07-02, 22:46
If sky is the limit:

http://www.ultimate.se/shop/frameset_index/product_page.asp?id=972&kid=262
:thumbup:

Fy fan. Fem ton tunga kolosser.

I prisklassen runt en mille skulle jag hellre köpa Kef Muon. Fått bättre kritik dessutom:

http://user.faktiskt.se/guldfisk/gignos_08/IMG_0098_webb.jpg

coxie
2008-07-02, 23:05
5 jävla ton, jag som tyckte 100kg var tungt :D

Tusen tack för butikerna, blir många samtal imorgon.

hultman
2008-07-02, 23:08
5 jävla ton, jag som tyckte 100kg var tungt :D

Tusen tack för butikerna, blir många samtal imorgon.

Klart de inte väger fem ton. Men mycket väger de för att vara så fula :D

coxie
2008-07-02, 23:11
Klart de inte väger fem ton. Men mycket väger de för att vara så fula :D

Ajdå jag som trodde de skulle stå stadigt :D

Litecore
2008-07-03, 02:46
coxie: det första du "ska/bör" göra i ditt kommande lyssningsrum är att montera
upp ett akustiktak, det gör otrolig mycket för t.ex. klappeko! dock har jag bara egen
erfarenhet av hur det funkar i dedikerade hemmabiorum men jag har svårt att se att det
inte skulle funka för tvåkanal också liksom.. eller att det skulle fungerar annorlunda.

ecophon (http://www.ecophon.se) är ett bra märke med goda referenser som levererar akustiktak med både synligt
och dolt bärverk i antingen svart eller vit färg. det vanligaste, svart, heter Sombra A och
den vita motsvariheten heter Focus, priserna varierar eftersom man köper färdigskurna
skivor och får anpassa så gott det går efter storleken på rummet men typ 300 kr/m2 :)
här på bilden är det Sombra A med synligt bärverk som håller på och monteras upp !

http://img.photobucket.com/albums/v335/Litecore/sombra.jpg

vill du ta det en nivå rejält högre så ringer du upp Svanå Miljöteknik (http://www.diffusor.com/index.htm) och bokar en uppmätning
av ditt lyssningsrum så får du ett förslag på vilka diffusorer och dämpare som passar bra där ;P
men då kommer det se ut ungefär som bilden RobRoy postade på förra sidan, inte snyggt imho.
ett par basfällor i varje hörn gör otrolig skillnad men hur fan ser dom ut? stora trälådor, suck..
diffusorerna är dock rätt okej, och speciellt en variant som heter Golden horn, ser ut såhär;

http://www.diffusor.com/res/Default/goldenhorn.jpg

men som tur är finns det ett annat svenskt företag som pysslar med ungefär samma sak
fast med mer designtänk och smakfulljet om jag får säga det själv, dom heter OFFECCT (http://www.offecct.se/produkter.asp?FAM=5)
egentligen är det väl kanske mer en ljudabsorbent än en diffusor men jag älskar dom ;D!
produkterna du borde kika lite extra på heter Swell, Scrunch och Skyline (swell på bilden)
http://www.offecct.se/img/img_arkitekt.jpg

så en kombination av dessa eller liknande grejer kan lyfta en anläggning till helt andra höjder
men till att börja med så nog är en stor tjock heltäckningsmatta, tunga gardiner/drapereier
och vanliga bokhyllor en bra början för att få riktigt goda förutsättningar till musiklyssnandet :)

chidde
2008-07-03, 03:06
coxie, ta en titt inne på malmsjö hifi i helsingborg om du har vägarna förbi
kan säkert vara värt det

förresten, om du kan hålla dig lite så kanske du kan vänta in hifimässan i malmö, den hålls årligen... var där själv förra året, fast minns inte riktigt när men det är nog inte svårt att ta reda på det

dessa hade man på ett lyssningsrum, vilket ungefär motsvarar 1 ferrari per högtalare
http://media.audiojunkies.com/sexiest/cabasse-la-sphere-1.jpg

Litecore
2008-07-03, 12:46
jag satt och tänkte lite på vilka stolar du har tänkt dig att använda i lyssningsrummet?
finns en sjukt bekväm fotölj med tillhörande fotpall på IKEA för lagom humana pengar ;)
den heter KARLSTAD (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40118724), kostar 3495:-, är superbekväm och skönt retrosnygg tycker jag !

http://www.ikea.com/PIAimages/68398_PE182536_S4.jpg

Sir Anselm
2008-07-03, 14:09
Nedanstående förslag knäcker... typ allt.

Ino pi60s alt. i32s + pY-4
Bryston 14B SST
Bryston BP26 MC
Linn CD12*
SME 30/2A

*) onödigt dyr i mitt tycke, finns troligen bättre alternativ

*cupid* :hbang:

Jag kommer vara så j-a glad när jag kan köpa ett par pi60... pi60s, och allt över dem, ligger nog lite beyond my paygrade...

coxie
2008-07-03, 14:10
Tusen tack för tipsen, ska kolla upp båda företagen.

bertbert
2008-07-03, 14:14
*cupid* :hbang:

Jag kommer vara så j-a glad när jag kan köpa ett par pi60... pi60s, och allt över dem, ligger nog lite beyond my paygrade...

Skönt att någon reagerade på mitt högst vulgära förslag :D

Sir Anselm
2008-07-03, 14:21
Skönt att någon reagerade på mitt högst vulgära förslag :D

Det var ju det enda förslaget jag gillade :D

Lemmy
2008-07-03, 19:27
Två saker som kan vara värda att nämna:
1. Apropå Linn så finns det en ganska stor begagnatmarknad tack vare/på grund av att de mer eller mindre sprutat ut nya modeller de senaste åren. De är inte gratis begagnade heller, men det blir mycket prisvärt.

2. Apropå vinylsvarvar så är nog Pro-Ject en svårslagen budgetmodell. "Debut III" kostar runt 2500 vilket ju i princip är växelpengar i såna här sammanhang. Låter mycket bra och har hyllats av alla. Åtminstone av de som är värda att lyssna på :)

Mina 2 cent.

Yip_man
2008-07-04, 19:21

nja jag skulle säga högtalare över 50k

Yip_man
2008-07-04, 20:05
coxie, ta en titt inne på malmsjö hifi i helsingborg om du har vägarna förbi
kan säkert vara värt det

förresten, om du kan hålla dig lite så kanske du kan vänta in hifimässan i malmö, den hålls årligen... var där själv förra året, fast minns inte riktigt när men det är nog inte svårt att ta reda på det

dessa hade man på ett lyssningsrum, vilket ungefär motsvarar 1 ferrari per högtalare
http://media.audiojunkies.com/sexiest/cabasse-la-sphere-1.jpg

Den hålls vartannat år och högtarna kostar 1.3 mil, det finns förövriigt ett par hos en nöjd kund i skåneland.

OggeP
2008-07-07, 12:03

Jag är lite sugen på ett par standard Audiovector M3. Finns det någon som har erfarenhet utav dem? Det jag gillar med audiovector är att man kan uppgradera dem efter hand om man inte är nöjd med ljudet.

Pudzianovski
2008-07-07, 12:48
Jag är lite sugen på ett par standard Audiovector M3. Finns det någon som har erfarenhet utav dem? Det jag gillar med audiovector är att man kan uppgradera dem efter hand om man inte är nöjd med ljudet.

Yes, jag har högtalarmärket Audiovector. M3 är en rätt gammal modell som efterföljdes av Mi3. Idag finns den nyaste modellen S3. vilken är du intresserad av?
De brukar generellt sätt vara lättdrivna.

hultman
2008-07-07, 13:41

Aurum Cantus Melody M-103 är ett betydligt mer intressant alternativ än Mi3. M-103 blev tesvinnare i Hifi&Musik när några golvare i prisklassen 11500-20000 kronor testades (däribland Mi3) och idag är de 4500 kronor billigare.

www.goldenagemusic.com

http://www.hifionline.cz/photos/original/aurum-cantus-melody-m-103-vincent.jpg

Coldsmith
2008-07-07, 15:15

Om du lyssnar på allt möjligt. Så måste jag ju faktiskt starkt rekommendera Linn. Där kan du köra allt från pop, till hårdrock, till metal till klassiskt. Det blir aldrig tråkigt.

jag själv kör allt från mozart till nirvana.

Be att få jämföra grejerna mot varandra, då kommer du inse skillnaden. och glöm aldrig bort att det är musiken som har betydelse. Det är den du ska åt. Inte nåt annat.
Bang olufsen rekommenderar jag dig att skippa fullständigt, dom gör designade grejer, inte kvalitetsgrejer.

MEDiAHORAN
2008-07-07, 16:01
Någon som vet någon fin PA förstärkare på ca 2x400w RMS? Carver Pro zr1600 har man hört gott om men verkar inte finnas att få tag på?

Vill ha lite tryck i ljudet då jag gillar trance osv :P

Några tips på högtalare och försteg?

OggeP
2008-07-07, 16:16
Yes, jag har högtalarmärket Audiovector. M3 är en rätt gammal modell som efterföljdes av Mi3. Idag finns den nyaste modellen S3. vilken är du intresserad av?
De brukar generellt sätt vara lättdrivna.

Jag hade tänkt köpa beg. Har du provlyssnat på m3 kontra mi3? Om jag har förstått rätt så kan man uppgradera M3 till Mi3.

Annars finns Mordaunt Short 908 till bra pris beg. har ni någon åsikt om märket?

Pudzianovski
2008-07-07, 17:06
Jag hade tänkt köpa beg. Har du provlyssnat på m3 kontra mi3? Om jag har förstått rätt så kan man uppgradera M3 till Mi3.

Jag vet faktiskt inte om de uppgraderar det ens längre eftersom de nu finns en helt ny serie som heter S3. Jag har inte hört M3 vs. Mi3.

tuben
2008-07-07, 18:06
Ni som kan lite, vilka högtalare för max 15000 är bra för blandad musik? Lutar väl mest åt rock/metal och elektronisk musik iofs, men det är väl rätt stor del av all musik :Virro

Har själv försökt leta runt lite på forum och Monitor Audio RS8 och B&W DM683 verkar ju vara populära.
Tänkte försöka fixa provlyssning på dessa men ni som kan kanske har några fler självklara val att lyssna på i den prisklassen?

skaparn
2008-07-07, 19:36
Ni som kan lite, vilka högtalare för max 15000 är bra för blandad musik? Lutar väl mest åt rock/metal och elektronisk musik iofs, men det är väl rätt stor del av all musik :Virro

Har själv försökt leta runt lite på forum och Monitor Audio RS8 och B&W DM683 verkar ju vara populära.
Tänkte försöka fixa provlyssning på dessa men ni som kan kanske har några fler självklara val att lyssna på i den prisklassen?

Jag har faktiskt själv just köpte ett par MA RS10. De låter hur bra som helst, och är precis de stativare jag behöver i den prisklassen. Hade ju som bekant först tänkt köpa ett par Linn men de här spelade bättre tillsammans med den Primare som jag också köpte.

Grejerna hämtas på onsdag vilket blir dagen för lite bilder.

PowPow
2008-07-07, 20:10
Jag har faktiskt själv just köpte ett par MA RS10. De låter hur bra som helst, och är precis de stativare jag behöver i den prisklassen. Hade ju som bekant först tänkt köpa ett par Linn men de här spelade bättre tillsammans med den Primare som jag också köpte.

Grejerna hämtas på onsdag vilket blir dagen för lite bilder.

RS10?
Menade du RS1 eller är det jag som är kass på att hitta bara?

skaparn
2008-07-07, 20:19
RS10?
Menade du RS1 eller är det jag som är kass på att hitta bara?

Förlåt mig. Alldeles för mycket dregel över grannens RS4 har fått mig att blanda ihop bokstäver. GS-10 heter de.

PowPow
2008-07-07, 20:21
Förlåt mig. Alldeles för mycket dregel över grannens RS4 har fått mig att blanda ihop bokstäver. GS-10 heter de.

Ah, okej. Vilken färg?

Edit: Haha, har jag fel fokus om första frågan är vilken färg det är ? (=

skaparn
2008-07-07, 20:25
Ah, okej. Vilken färg?

Edit: Haha, har jag fel fokus om första frågan är vilken färg det är ? (=

Hmm, lite kanske, För jag kommer inte ens vad den hette. Denna:

http://www.prisjakt.nu/bilder/bild.php?p=3493

Fast visst tittade jag på färgen. Högtalarna måste ju funka som möbel. Jag ska leta lite bland stativ också så att jag hittar några som passar. Tills vidare fick jag med ett par fulstativ.

PowPow
2008-07-07, 20:27
Hmm, lite kanske, För jag kommer inte ens vad den hette. Denna:

http://www.prisjakt.nu/bilder/bild.php?p=3493

Fast visst tittade jag på färgen. Högtalarna måste ju funka som möbel. Jag ska leta lite bland stativ också så att jag hittar några som passar. Tills vidare fick jag med ett par fulstativ.

Ja, självklart. Så länge de syns så måste de ju passa i rummet.

De verkar härliga i alla fall!

Pudzianovski
2008-07-07, 20:29
Skaparn: Med sub? vad kör du för stärkare och sånt till GS10?

skaparn
2008-07-07, 20:31
Skaparn: Med sub? vad kör du för stärkare och sånt till GS10?

Inte Sub. Jag har bara dåliga erfarenheter av sub, och tycker basen var väldigt djup för att vara stativare.

Ska köra dem med en Primare A21 som jag hittat på den eminenta begagnatmarknaden tillsammans med en D21. Tillbaka till Primare med andra ord, fast något upphottade delar, och i silver. Jag gillar silver.

Pudzianovski
2008-07-07, 20:33
Låter nice ! Gärna lite bilder sen. :thumbup:

The_RobRoy
2008-07-07, 21:15
Inte Sub. Jag har bara dåliga erfarenheter av sub, och tycker basen var väldigt djup för att vara stativare.

Ska köra dem med en Primare A21 som jag hittat på den eminenta begagnatmarknaden tillsammans med en D21. Tillbaka till Primare med andra ord, fast något upphottade delar, och i silver. Jag gillar silver.

Verkar nice skaparn! Är nyfiken att lyssna på dina leksaker..

Litecore
2008-07-08, 04:01

jag skulle säga att DM683:orna ger liet mer för pengarna..
vad ska du använda för elektronik till högtalarna föresten?

tuben
2008-07-08, 04:06
jag skulle säga att DM683:orna ger liet mer för pengarna..
vad ska du använda för elektronik till högtalarna föresten?

Som det är nu så har jag ingen elektronik utan ska bestämma mig för högtalare först och köpa elektronik därefter, iaf det jag hört man skall göra.

Litecore
2008-07-08, 09:02
Som det är nu så har jag ingen elektronik utan ska bestämma mig för högtalare först och köpa elektronik därefter, iaf det jag hört man skall göra.
om du provlyssnar högtalare med en viss typ av förstärkare och tycker att
det låter bra så bör du också lämpligen köpa en liknande för att få samma
upplevelse hemma.. det kan bli dyrare än du tror. vad är totalbudgeten? :)

skaparn
2008-07-08, 09:13
Verkar nice skaparn! Är nyfiken att lyssna på dina leksaker..

Kein problem.

Idag är det tisdag. Imorgon är det onsdag. Längtar redan, även om jag vet att man ska inte blir för upphetsad eftersom det tar någon dag av justeringar innan man fått placeringen att stämma. I början kan man nästan bli besviken.

The_RobRoy
2008-07-08, 17:15
Kein problem.

Idag är det tisdag. Imorgon är det onsdag. Längtar redan, även om jag vet att man ska inte blir för upphetsad eftersom det tar någon dag av justeringar innan man fått placeringen att stämma. I början kan man nästan bli besviken.

Jag är mitt i flyttstöket nu. Är inte nöjd med basåtergivningen i min nya lägenhet *grr* . Brukar va sjukt svårt att göra något åt också..

Vi bor ju båda i Solna, så vi får ta en dejt och leka med högtalare :)

skaparn
2008-07-09, 20:03
Så har jag hämtat mitt ljud. Nu saknas bara möbler i form av stativ och stereobänk värdigt delarna. Jag fick nämligen inga stativ alls nu utan får besöka TV-Nisse för att se om de har inne några passande.

Monitor Audio GS-10
http://bay01.imagebay.com/_upload/img/43/MA_fram_1_800.jpg

http://bay01.imagebay.com/_upload/img/43/MA_bak_1_800.jpg

Primare A21 och D21
http://bay01.imagebay.com/_upload/img/43/Primare_D21_A21_fram_1_800.jpg

Signalkabel Nordost
http://bay01.imagebay.com/_upload/img/43/Nordost_800.jpg

chidde
2008-07-09, 20:15
schyssta prylar skaparn... !!

men alltså, har jag missat nåt nu
du hade väl en svart setup primare innan eller?
hur mkt släppte du prylarna för?

skaparn
2008-07-09, 20:23
schyssta prylar skaparn... !!

men alltså, har jag missat nåt nu
du hade väl en svart setup primare innan eller?
hur mkt släppte du prylarna för?

Jag hade A20 och D20 ja. De här är lite bättre, lite nyare, lite snyggare. Men visst, lite avigt är det att jag säljer och efter en makndsgenomgång ånyp kommer fram till att Primare är väldigt mycket smäll för dollarna.

skaparn
2008-07-09, 20:35
Argh. Stativen som MA har till dessa högtalare kostade ju inte mindre än 3990 SEK vilket jag inte alls hade räknat med. Och jag kan inte gärna köpa några fulstativ nu när jag ska välja ut dem själv och inte får med dem som det först var tänkt.

tp_88
2008-07-09, 20:37
Argh. Stativen som MA har till dessa högtalare kostade ju inte mindre än 3990 SEK vilket jag inte alls hade räknat med. Och jag kan inte gärna köpa några fulstativ nu när jag ska välja ut dem själv och inte får med dem som det först var tänkt.
Detta kan kanske vara något: http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=19991 !?

EDIT: Var en jävla bit att åka såg jag nu, och antagligen skapligt bökigt och dyrt att frakta stativ..

PowPow
2008-07-09, 20:43

Det finns en fransk tillverkare som heter Norstone som enligt mig gör snygga och prisvärda stativ. Jag har själv Stylum-modellen, och den finns på hembiobutiken.com. Kostar lite över 1000 kronor bara (beroende på höjd). Inte skitstabila ur förpackning, men rören rymmer mer än man kan tro, så det går bra att tynga dem.

skaparn
2008-07-09, 20:46
Detta kan kanske vara något: http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=19991 !?

EDIT: Var en jävla bit att åka såg jag nu, och antagligen skapligt bökigt och dyrt att frakta stativ..

Hehe, stora sinnen tänker lika, typ. Just efter jag skrivit mitt inlägg kollade jag och har skickat ett brev till killen för att kolla läget.

skaparn
2008-07-09, 21:28
Det finns en fransk tillverkare som heter Norstone som enligt mig gör snygga och prisvärda stativ. Jag har själv Stylum-modellen, och den finns på hembiobutiken.com. Kostar lite över 1000 kronor bara (beroende på höjd). Inte skitstabila ur förpackning, men rören rymmer mer än man kan tro, så det går bra att tynga dem.

Det där såg riktigt ok ut. Och för dryga tusenlappen var det mer än OK om det är som du säger en stor sandfyllningspotential.

Sedan återstår att försöka få tag i avjoniserad och balanserad sand då.

OggeP
2008-07-10, 13:44
Nu har jag precis hämtat mina Canton Karat M80DC, de har 4-5 år på nacken, men det finns inte en skråma. Just nu lyssnar jag in mig på dem, de låter riktigt bra, men ny förstärkare skulle sitta fint. Det får bli senare i höst, näst på listan är en ny säng.

chidde
2008-07-10, 14:40
Nu har jag precis hämtat mina Canton Karat M80DC, de har 4-5 år på nacken, men det finns inte en skråma. Just nu lyssnar jag in mig på dem, de låter riktigt bra, men ny förstärkare skulle sitta fint. Det får bli senare i höst, näst på listan är en ny säng.

fan va nice!! grattis!
färg? bild?

vad ska du med en säng till? du kan ju sova på soffan *screwy*

OggeP
2008-07-10, 14:52
fan va nice!! grattis!
färg? bild?

vad ska du med en säng till? du kan ju sova på soffan *screwy*

Säg det till AFan :)

Ja det är riktigt trevliga. Jag tror dock att de skulle blomma ut desto mer med en förstärkare som överstiger mina nuvarande 2x50watt vid 8ohm. Marantz Pm7002 ligger farligt till *drool*

Jag slänger upp en bild efter träningen ikväll.

chidde
2008-07-10, 15:40
Säg det till AFan

o-yes, men om en dam vill ha sin säng.. då ska hon få sin säng
marantz låter säkert bra, har själv gjort lite research på den fronten men då var det lite andra prylar

annars är HK ett hett alternativ också

PowPow
2008-07-10, 16:19
Ha, levererade ett par Monitor audio BR5:or idag. Det var lite klydd, och av någon anledning fick jag bara 1 av 2 kolli imorse. I vanliga fall skiter man som chaffis i vilket (inte mitt fel, inte mitt problem-mentaliteten). Men jag kände hur ivrig jag själv hade varit om jag hade beställt ett par, så jag spenderade fan halva lunchen (sjuklig överdrift) på att tracka det andra paketet för att sedan leverera det till en evigt tacksam kund :D

Litecore
2008-07-10, 16:51
åh, halva lunchen!?!?!?!?!? 30 minuter !?!?!?!?!?!1!?? ZOMG, I TELL YOU! :D

PowPow
2008-07-10, 16:56
åh, halva lunchen!?!?!?!?!? 30 minuter !?!?!?!?!?!1!?? ZOMG, I TELL YOU! :D

Hade det varit halva lunchen idag så hade det varit 1,5 timme :D

Jag skrev ju att jag överdrev lite. ;)

Litecore
2008-07-10, 17:38
Hade det varit halva lunchen idag så hade det varit 1,5 timme :D

Jag skrev ju att jag överdrev lite. ;)
jobbar du åt schenker förstår jag att ni inte gör annat än sitter och fikar..
maken till slöare, otrevligare och osamarbetsvilliga klåpare finns fan inte !

:furious:

PowPow
2008-07-10, 18:26
jobbar du åt schenker förstår jag att ni inte gör annat än sitter och fikar..
maken till slöare, otrevligare och osamarbetsvilliga klåpare finns fan inte !

:furious:

Det gör jag inte. Är inte slö, otrevlig eller osammarbetsvillig heller ;)
Men när alla har semester så är det ju inte så mycket att göra. Det perfekta sommarjobbet, med andra ord :D

OggeP
2008-07-10, 19:20
http://bp3.blogger.com/_QscHLfnQqc4/SHZSTOIDSJI/AAAAAAAAAYs/mpXcsnOQK7o/s320/IMG_1527.jpg

Sådär, nu har jag fått i ordning mina nya högtalare. Ljudet är riktigt detaljerat och fylligt, dock skulle högtalarna nog må bättre av lite mer kräm.

Sir Anselm
2008-07-11, 07:35
http://bp3.blogger.com/_QscHLfnQqc4/SHZSTOIDSJI/AAAAAAAAAYs/mpXcsnOQK7o/s320/IMG_1527.jpg

Sådär, nu har jag fått i ordning mina nya högtalare. Ljudet är riktigt detaljerat och fylligt, dock skulle högtalarna nog må bättre av lite mer kräm.

En polare kör en biffig NAD-receiver till sina M80, det rekommenderar jag inte. Tycker han får en rätt jobbig diskant. Det kan ju visserligen vara akustiken som spökar också...

Men det är ju bara att börja låna hem lite olika prylar och testa!

Litecore
2008-07-11, 07:44
nån som har koll på vad i helvete ett akustiktak kostar egentligen,
börjar lessna på mitt klappeko i betongbunkern.. 5000 kr eller nåt ?
har sökt lite undertaksentreprenörer i uppsala men dom verkar ha
semester eller nåt så jag vänder mig till den osinande kunskapskällan :)

skaparn
2008-07-11, 07:47

Nyggt! Mer kräm är ju en ganska lätt brist att åtgärda ändå. Det är ju värre om det låter kasst, för då blir felsökning/åtgärd lite svårare, men nu är det ju bara dubbla Krell-steg och aktiverade högtalare som krävs. Klart och betalt.

Yip_man
2008-07-11, 08:52

räkna med 200kr kvm och upp.

Litecore
2008-07-11, 09:11
räkna med 200kr kvm och upp.
hupp! då blev det dubbelt så dyrt direkt :(

OggeP
2008-07-11, 12:11
En polare kör en biffig NAD-receiver till sina M80, det rekommenderar jag inte. Tycker han får en rätt jobbig diskant. Det kan ju visserligen vara akustiken som spökar också...

Men det är ju bara att börja låna hem lite olika prylar och testa!

Jag tycker inte att diskanten är så påtaglig med min NAD, men det är en rätt halvklen 2-kanal.

Jag har hört mycket om att Onkyo och Canton lirar bra ihop, men å andra sidan så är det samma generalagent för dem båda i Sverige. :)

Nyggt! Mer kräm är ju en ganska lätt brist att åtgärda ändå. Det är ju värre om det låter kasst, för då blir felsökning/åtgärd lite svårare, men nu är det ju bara dubbla Krell-steg och aktiverade högtalare som krävs. Klart och betalt.

Haha, vi får väl se. Som det ser ut blir det en begagnad förstärkare. Mitt småländska påbrå strävar alltid efter mest valuta för pengarna.

Sir Anselm
2008-07-11, 13:13

Lägg en heltäckningsmatta istället! :thumbup:

Litecore
2008-07-11, 14:48
Lägg en heltäckningsmatta istället! :thumbup:
i taket? :D haha, nejdå. jag tror stenhårt på att ecophon Focus (vit) skulle
göra underverk hemma hos mig men smakar det så kostar det - onekligen :P

tuben
2008-07-11, 18:30
om du provlyssnar högtalare med en viss typ av förstärkare och tycker att
det låter bra så bör du också lämpligen köpa en liknande för att få samma
upplevelse hemma.. det kan bli dyrare än du tror. vad är totalbudgeten? :)

Oj hade visst glömt av att jag postat i den här tråden :Virro

har väl inte direkt satt nån totalbudget vilket inte är så smart när man är prylbög :D

Men vill ju ha ett helt hemmabiosystem sen så småningom så blir väl en hemmabioreciever men samtidigt så gillar jag verkligen att lyssna på musik så vet inte riktigt hur jag ska lösa det.

OggeP
2008-07-11, 22:38
Jag har fått för mig att Naim Nait 5i skulle passa mina högtalare. Jag måste säga att jag gillar enkelheten.

Någon här som har erfarenhet utav den?

http://www.naim-audio.com/img/products/nait_5i_popup_1.JPG

Pudzianovski
2008-07-11, 22:47
Jag har fått för mig att Naim Nait 5i skulle passa mina högtalare. Jag måste säga att jag gillar enkelheten.

Någon här som har erfarenhet utav den?

Provade högtalare i Linköping en gång. Då var den stärkaren inkopplad. Den lät bra (även när jag vred på 90% på volymknappen :D ).

OggeP
2008-07-12, 08:23
Provade högtalare i Linköping en gång. Då var den stärkaren inkopplad. Den lät bra (även när jag vred på 90% på volymknappen :D ).

Hehe. Naim har rykte om att spela med bra glädje och sväng. Det blir nog en sväng till Lefflers för provlyssning.

OggeP
2008-07-12, 10:18

http://s3.tinypic.com/2469q4g.jpg

Har du tröttnat på Mentorn så finns det tillfälle att byta upp sig nu. ;)

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=21950

Coldsmith
2008-07-14, 15:11
har alltid velat provlyssna naim. Dom verkar lik Linn i sättet när man läser om dom. Rätt var det är sitter man med Naim i framtiden. Blir ju lättare för plånboken iaf :D

The_RobRoy
2008-07-14, 16:40
Har du tröttnat på Mentorn så finns det tillfälle att byta upp sig nu. ;)

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=21950

Jag vet :D, stackarn är riktigt desperat, har sett att han skrivit att han går med på bud så lågt som 65k danska kronor.

Inte lätt att bli av med domdär.

Har faktiskt lite problem redan med mina högtalare i nya lägenheten, betongväggar och högtalare med rejäl bas är inte lätt. Har enorma toppar i basen runt 44Hz p.g.a. rummets dimmensioner. *grr*

OggeP
2008-07-14, 16:55
har alltid velat provlyssna naim. Dom verkar lik Linn i sättet när man läser om dom. Rätt var det är sitter man med Naim i framtiden. Blir ju lättare för plånboken iaf :D

Det blir nog en provlyssning i sommar. :)

Jag har dock ett intressant alternativ, vad tror ni om den här?

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=19626

OggeP
2008-07-14, 17:01
Jag vet :D, stackarn är riktigt desperat, har sett att han skrivit att han går med på bud så lågt som 65k danska kronor.

Inte lätt att bli av med domdär.

Har faktiskt lite problem redan med mina högtalare i nya lägenheten, betongväggar och högtalare med rejäl bas är inte lätt. Har enorma toppar i basen runt 44Hz p.g.a. rummets dimmensioner. *grr*

Usch inte kul att köpa på sig ett par Megaline, sen går likviditeten i botten av någon anledning och man måste sälja av dem. Han lär göra en skaplig förlust.

Morrris
2008-07-14, 17:08
Mitt hemmabygge (Valutronics SQ-50l)
http://www.minhembio.com/Zack_Ersa/108860/

Coldsmith
2008-07-14, 17:11
Det blir nog en provlyssning i sommar. :)

Jag har dock ett intressant alternativ, vad tror ni om den här?

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=19626

Att byta mina tre Linn Lk140 mott en accuphase är inte intressant :).

Litecore
2008-07-14, 17:56
hur många här är det som har ett album på minhembio egentligen? :)

Fed up
2008-07-14, 18:08
Kan man posta jelp-mig saker här med, även om man inget begriper på området? Jag ger det ett försök, radera mig om jag överträder nån lag:

Ok, från och med söndag står jag med bara en dator (macbook), en iPod (nano), ett par sunkiga högtalare (B&O, men hundra år gamla) och en vinylspelare. Ekonomin är knackig som tusan men vill ändå kunna lyssna på musik via cd, vinyl och min dator.

Bästa lösningen, nån?

Bäst vore om man kunde få nån slags stegvis lösning, så jag slipper punga ut med allt nu på en gång. I lägenheten jag flyttar in står hyffsade högtalare men förstärkaren är paj.

Obs: Använd gärna förklaringsnivå a la femåring här, för jag har noll på detta området/är tjej.

OggeP
2008-07-14, 20:18
Att byta mina tre Linn Lk140 mott en accuphase är inte intressant :).

Njae det var väl mer tänkt till mig. Jag har tänkt köpa en bra beg integrerad för 5-10kkr.

Några tips? Jag lite inne på Arcam och Naim för tillfället.

Coldsmith
2008-07-14, 20:45
Njae det var väl mer tänkt till mig. Jag har tänkt köpa en bra beg integrerad för 5-10kkr.

Några tips? Jag lite inne på Arcam och Naim för tillfället.

jaha, hehe. missuppfattade :)

Inte lyssnat på accuphase själv. Men arcam rekommenderar jag alltid i den prisklassen. I mina öron låter en integrerad arcam bättre än amplifix och alla bladelius grejjer

chidde
2008-07-14, 22:59
Kan man posta jelp-mig saker här med, även om man inget begriper på området? Jag ger det ett försök, radera mig om jag överträder nån lag:

Ok, från och med söndag står jag med bara en dator (macbook), en iPod (nano), ett par sunkiga högtalare (B&O, men hundra år gamla) och en vinylspelare. Ekonomin är knackig som tusan men vill ändå kunna lyssna på musik via cd, vinyl och min dator.

Bästa lösningen, nån?

Bäst vore om man kunde få nån slags stegvis lösning, så jag slipper punga ut med allt nu på en gång. I lägenheten jag flyttar in står hyffsade högtalare men förstärkaren är paj.

Obs: Använd gärna förklaringsnivå a la femåring här, för jag har noll på detta området/är tjej.

ska jag vara helt ärligt blir det svårt att placera ett par högtalare i ditt hem feddan... men å andra sidan kanske du inte bryr dig så mkt om ljudet. enda högtalaren (som inte är pod) är isåfall danska tangent

http://www.hifi-videos.fr/images/TANGENT%20CLARITY%208.jpg

PowPow
2008-07-14, 23:18
Förstärkare är ju det enda som saknas för feddan. Vad är det för några högtalare som står i lägenheten du ska flytta till?

Och vad har du för någon skivspelare?

petersson
2008-07-15, 12:08
Någon som har erfarenhet av Dali 7? Högtalaren är nog 20 år gammal men ska vara omkantad i basarna. Kan en så gammal högtalare ha något att komma med idag?

http://www.minhembio.com/bild/140415.jpg

Litecore
2008-07-15, 12:26
FED UP: vet inte vad det får det kosta ju, här har du ett tips i alla fall :)
Sonic Impact T-amp (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=84459), kostar runt en femhundring om du lyckas få tag i en..
den jag länkade till är originalet men det finns nyare (och dyrare) också ;P
här är en länk till ett gäng andra SI-modeller också (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=84459,231707,158268,88356,) + en från Trends Audio.
låt dig inte luras av storleken, det är en sjukt bra och populär förstärkare !

http://www.audiocostruzioni.com/p_u/amici/genny-la-bottega-del-buon-suono/t-amp.jpg
http://www.audio-ideas.com/reviews/power-amps/graphics/t-amp-rear.jpg

skaparn
2008-07-15, 12:43
<Medusa>

Jag har sett mycket fult i mina dagar, tro mig. Men argh! Mina ögon!!1

Litecore
2008-07-15, 13:07
Jag har sett mycket fult i mina dagar, tro mig. Men argh! Mina ögon!!1
haha! ja.. skitsnygg är den inte, det håller jag faktiskt med om.
men som jag skrev också är det en mycket kompetent ful burk :D
tur isf att T-amp Gen 2 (http://prisjakt.nu/produkt.php?p=231707http://prisjakt.nu/produkt.php?p=231707) & Super T-amp (http://prisjakt.nu/produkt.php?p=88356) är skönare för ögat..

http://www.stereomojo.com/images/clip_image021_004.pnghttp://cache.gizmodo.com/assets/resources/2007/11/t_amp_gen2.jpg

Kaboffastar
2008-07-15, 13:49
Nu snackar vi High End städning

http://i38.tinypic.com/9kta8g.jpg

Notera också hur nån sommarjobbare lyckats montera emblemet på gallret upp och ner.
http://i34.tinypic.com/wrb84.jpg

Inte glada:
http://i38.tinypic.com/35hppqb.jpg

petersson
2008-07-15, 18:42
Haha kaboffa. Kan mig att det är skaplig högt när du har strax över klockan nio på naden.

skaparn
2008-07-15, 18:51
Nu snackar vi High End städning

[.IMG]http://i38.tinypic.com/9kta8g.jpg[/IMG]

Notera också hur nån sommarjobbare lyckats montera emblemet på gallret upp och ner.
[.IMG]http://i34.tinypic.com/wrb84.jpg[/IMG]

VAXG4hb_E44

Kaboffastar
2008-07-16, 00:29
Talarna dansar runt på golvet så fint av vibrationerna vid 75% krank på stärkarn med låten SMK - Övningsköra.

Förvånansvärt är ju att det fortfarande låter bra, det det kanske är en hörselvilla iofs då det är öronbedövande högt. Jag och de däringa grekerna på sida typ 3 har inte direkt samma krav =).

The_RobRoy
2008-07-16, 06:21
Bra pris på Litecores högtalare:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=22254