Visa fullständig version : HIFI-tråden för tvåkanal
Sidor :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
[
14]
hahavaffan
2020-02-26, 21:18
Ingen som har tips om bra live-inspelningar?Nils Lofgren - Acoustic Live är nice.
Jag är tillbaks på 2-kanal nu. Min NAD M3 som stått nerpackad i fem år tillsammans med B&W CM10. Har saknat det :d
Edit: Kollade inte datum lol. Så se inte ovan kommentar om Nils album som svar utan som en generell rekommendation...
hahavaffan
2020-02-26, 21:24
Ifall jag vill bygga en center med två av dessa
http://www.bilstereohornan.se/images/bilstereohornan/webbshop/DLS/DLSPDF/DLS-M357-bruksanvisning.pdf
Hur fan gör jag för att seriekoppla dom för att få 8ohm i impedans när det är delninngsfilter med i kedjan?
paintskiss?Spelar filtret roll? Är det inte + från förstärkare till + på högtalare 1, sen från - på högtalare 1 till + på högtalare 2. Sen - på högtalare 2 till - på förstärkare? Om högtalarna är 4ohm ser förstärkaren det som 8ohm. Eller?
Spelar filtret roll? Är det inte + från förstärkare till + på högtalare 1, sen från - på högtalare 1 till + på högtalare 2. Sen - på högtalare 2 till - på förstärkare? Om högtalarna är 4ohm ser förstärkaren det som 8ohm. Eller?Hade dom inte varit tvåkanaliga element så
Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
Tänkte att jag skulle ordna så att jag kan spela musik på vinden.
Jag har högtalare och förstärkare (TX-SR876). Vad behöver jag skaffa för att kunna spela musik som finns på min NAS?
Nätverksuttag finns, wifi finns. Enklaste möjligt.
Tänkte att jag skulle ordna så att jag kan spela musik på vinden.
Jag har högtalare och förstärkare (TX-SR876). Vad behöver jag skaffa för att kunna spela musik som finns på min NAS?
Nätverksuttag finns, wifi finns. Enklaste möjligt.Finns gott om billiga Lan spelare, hur kräsen är du
elektronikfreak
2020-04-26, 11:53
Vore intressant att höra hur många som spelar vinyl och vad ni har för vinylspelare? Själv spelar jag vinyl på världens mest sålda vinylspelare som för övrigt är känd för att nästan varenda radiostation och vinyl-DJ har ägt en sådan. Vad det är för märke och modell kanske du kan räkna ut själv. :)
Enl Wiki: At the London Science Museum, this turntable is on display as one of the pieces of technology that have "shaped the world we live in". :hbang:
Finns gott om billiga Lan spelare, hur kräsen är du
Med detta här är jag väl mest kräsen på enkel smidig funktion, samt att man inte behöver se den.
Kan tänka mig max 2000.
Begagnad Bluesound Node 2 kan jag tänka uppfyller detta. Men då ska man få tag på en också.
Med detta här är jag väl mest kräsen på enkel smidig funktion, samt att man inte behöver se den.
Kan tänka mig max 2000.
Begagnad Bluesound Node 2 kan jag tänka uppfyller detta. Men då ska man få tag på en också.Dum fråga kanske men kan du inte lägga till ditt lokala bibliotek i typ google music och bara köra en chromecast audio.
PureWhey
2020-12-25, 16:59
Funderar på att köpa två stycken schysta golvhögtalare och en förstärkare. Eventuellt bygga ut senare med fler högtalare. Har just nu en Panorama 2 soundbar från Bowers & Wilkins - denna kan nog agera center(?).
Har absolut ingen koll på ljud. Kollade lite snabbt på blocket och såg t.ex. dessa:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/design_golvare_fran_canton/93303064
https://www.blocket.se/annons/goteborg/elac_fs189_3_5_vags_golvhogtalare/93269913
Kikat på dessa förstärkare:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?j=4663375,4842756,5165417,3928690
Något att ha? Andra tips?
Acentren
2020-12-26, 09:50
Funderar på att köpa två stycken schysta golvhögtalare och en förstärkare. Eventuellt bygga ut senare med fler högtalare. Har just nu en Panorama 2 soundbar från Bowers & Wilkins - denna kan nog agera center(?).
Har absolut ingen koll på ljud. Kollade lite snabbt på blocket och såg t.ex. dessa:
https://www.blocket.se/annons/goteborg/elac_fs189_3_5_vags_golvhogtalare/93269913
Något att ha? Andra tips?
Åk till närmsta hifi återförsäljare och lyssna på flera olika högtalare och flera olika förstärkare. Ljud är så mycket eget tycke och smak att jag i stort sett aldrig rekommenderar att gå på recensioner eller andras åsikter, även om det kan vara en bra fingervisning.
Exempelvis canton högtalarna du länkar hade jag kunnat rekommendera för att du kommer få en väldigt detaljerad ljudbild om du kopplar dem till bra elektronik. Däremot är det säkerligen flera som tycker ljudbilden är kall och saknar det där riktiga djupet (något som canton har åtgärdat med senare generationers högtalare).
Fundera sedan på om du ska ha en stereoförstärkare eller surroundförstärkare. Om budget ligger kring 4k för förstärkare så rekommenderar jag att jaga begagnat, du kommer snabbt märka att 4k inte ger mycket ljud att hurra över, framförallt då du ska lyssna på lägre volym men ändå vill bibehålla den ljudbild som du har vid ”normal” lyssningsnivå. Såg även att de förstärkare du länkar har ca 2 år på nacken, stöd för HDMI 2.1 kan vara bra om du har en modern tv med stöd för 4k 120hz, vilket jag tror dessa saknar.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Något att ha? Andra tips?Jag rekommenderar ett par begagnade kef iq90 tillsammans med en begagnad svs sb12 parat med en marantz sr7011 eller I nyare
Köp alltid hifi begagnat. Kolla minhembio eller hifi torget utöver Blocket.
Brukar va bättre priser på Blocket. Säljarna där är mer köp för att ha än riktiga entusiaster
Vad är det som gäller nuförtiden? Min Classé-elektronik sjunger på sista versen och har sneglat på Devialet. Finns något som låter bättre för pengarna? Kör med Dali Epicon 6 och Hegel HD30 eller vad den heter.
Anta att dessa är prisvärda för att slippa förstärkare iom att de är aktiva?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4238473
Vad är det som gäller nuförtiden? Min Classé-elektronik sjunger på sista versen och har sneglat på Devialet. Finns något som låter bättre för pengarna? Kör med Dali Epicon 6 och Hegel HD30 eller vad den heter.Kör dom klass T eller hur kan dom vara så lätta och små?
Dom lyckades ju bra med deras aktiva högtalare men jag tror inte på små lätta förstärkare/steg
Kör dom klass T eller hur kan dom vara så lätta och små?
Dom lyckades ju bra med deras aktiva högtalare men jag tror inte på små lätta förstärkare/steg
En blandning av T och A om jag inte missminner mig. Var lite revolutionerande när de kom för några år sedan. Men tänkte om någon lyssnat på deras senare modeller och om någon annan tillverkare hunnit ikapp.
Jag blir tokig, det fanns ett hifi märke som var poppis typ 2005, inte jättehigh end men runt Canton och Klipsch nivå.
Alla hade dom ett tag, nu hittar jag inte ens märket när jag försöker söka på diverse och jag har det på tungan, men kommer inte på det.
Hjälp.
Har för mig det var typ en acronym eller nåt också men är osäker.
alla som ville ha lite bättre hifi för Rock hade alltid det här märket för det blev go to märket som rekommenderades vad jag minns
Jag blir tokig, det fanns ett hifi märke som var poppis typ 2005, inte jättehigh end men runt Canton och Klipsch nivå.
Alla hade dom ett tag, nu hittar jag inte ens märket när jag försöker söka på diverse och jag har det på tungan, men kommer inte på det.
Hjälp.
alla som ville ha lite bättre hifi för Rock hade alltid det här märket för det blev go to märket som rekommenderades vad jag minns
Gissar att det är harman kardon? Eller kanske NAD, Marantz, Rotel?
Cerwin-Vega eller B&W är min gissning.
Ladugårdsdörr
2021-10-01, 08:10
NAD-förstärkare och högtalare från Cerwin Vega var receptet för "hellre högt än bra" andra halvan av 90-talet. B&W låter som en bra gissning.
The_RobRoy
2021-10-01, 09:21
Hjälp.
Högtalare antar jag du pratar om då? KEF, Dali, Dynaudio, Waferdale, XTZ, AudioPro
The_RobRoy
2021-10-01, 09:30
Har faktiskt en update på denhär fronten, varit helt frånvarande ifrån Hifi sen jag flyttade tillbaka till Hongkong för 5 år sen. Sålde då av hela min anläggning.
Har flyttat runt massor i Hongkong så inte tyckt det varit värt att skaffa något. Men nu med Covid och att vi blivit lite mer permanent i en lägenhet slog jag till på ett par aktiva högtalare Dynaudio Focus 20 XD, plocka upp dom beggat för cirka 22k SEK, mkt nöjd!
Basen är otroligt djup för att vara så små högtalare och på klassisk Dynaudio maner så funkar all musik riktigt bra utan lyssningströtthet. De saknar dedär lilla extra i röster och diskant som mina Dali Mentor 8 hade. Å andra sidan klarade inte Dali sämre inspelningar lika fint som Dynaudio. Kan helt klart reka dessa för dom som letar efter en kompetent stativare och inte vill mecka med att matcha förstärkare.
https://cdn.timelab.se/ljudshopen/20181012121634/Dynaudio-Focus-20-xd_Grey-oak.jpg
Högtalare antar jag du pratar om då? KEF, Dali, Dynaudio, Waferdale, XTZ, AudioPro
XTZ var en bra gissning också.
Vad driver du högtalarna med?
XTZ var en bra gissning också.
Vad driver du högtalarna med?
Dåliga skämt.
Dali tänkte jag på!
Ett par beggade Zensor 7 blir perfekt för kontoret!
Dåliga skämt.
Vad menar du? Det var en ärlig fråga till honom.
The_RobRoy
2021-10-01, 10:07
Vad menar du? Det var en ärlig fråga till honom.
Aktiva högtalare? :smash:
Aktiva högtalare? :smash:
Åh fy fan. Trodde du var ironisk då du skrev XD efter högtalarnas namn.
Har faktiskt en update på denhär fronten, varit helt frånvarande ifrån Hifi sen jag flyttade tillbaka till Hongkong för 5 år sen. Sålde då av hela min anläggning.
Har flyttat runt massor i Hongkong så inte tyckt det varit värt att skaffa något. Men nu med Covid och att vi blivit lite mer permanent i en lägenhet slog jag till på ett par aktiva högtalare Dynaudio Focus 20 XD, plocka upp dom beggat för cirka 22k SEK, mkt nöjd!
Basen är otroligt djup för att vara så små högtalare och på klassisk Dynaudio maner så funkar all musik riktigt bra utan lyssningströtthet. De saknar dedär lilla extra i röster och diskant som mina Dali Mentor 8 hade. Å andra sidan klarade inte Dali sämre inspelningar lika fint som Dynaudio. Kan helt klart reka dessa för dom som letar efter en kompetent stativare och inte vill mecka med att matcha förstärkare.
https://cdn.timelab.se/ljudshopen/20181012121634/Dynaudio-Focus-20-xd_Grey-oak.jpg
Lite OT men ändå. Hur jävla välisolerat måste det inte vara i husen om det är så många som har saftiga anläggningar i små utrymmen*popcorn*
Mina Dali koncept 5'or kunde inte ens spela på 60% utan att det störde exakt alla grannar i huset.
The_RobRoy
2021-10-01, 15:48
Lite OT men ändå. Hur jävla välisolerat måste det inte vara i husen om det är så många som har saftiga anläggningar i små utrymmen*popcorn*
Mina Dali koncept 5'or kunde inte ens spela på 60% utan att det störde exakt alla grannar i huset.
Hehe, jag bor inte jättelitet för att vara i Hongkong, vi har väl typ 70 kvadrat här för 2 pers. Hus byggs rätt annorlunda än i Sverige, väggarna behöver va betydligt tjockare när byggnaden har 44 våningar. Men absolut det stör nog grannarna ibland, men det finns en helt annan acceptans för oljud jämfört med Sverige. Bara en sån sak som att någon renoverar nästan alltid någonstans i huset när det finns 44 våningar och 6 lägenheter per våning. Så på dagtid när byggisarna är här så hör man någon som borrar eller hackar i betongen nästan jämnt och det fortplantar sig jävligt mkt mer än mina små stativare :)
Nån här som har hörlurar med mini-xlr och har uppgraderat kabeln?
hahavaffan
2021-10-17, 12:00
men det finns en helt annan acceptans för oljud jämfört med Sverige. Bara en sån sak som att någon renoverar nästan alltid någonstans i huset när det finns 44 våningar och 6 lägenheter per våning. Så på dagtid när byggisarna är här så hör man någon som borrar eller hackar i betongen nästan jämnt och det fortplantar sig jävligt mkt mer än mina små stativare :)Hrregud vilken mardröm :D
Hur kan en förstärkare på 2x85W dra 25W ut väggen när man lyssnar på musik?
Anledningen att jag inte köpte största modellen (vilket mina högtalare kunnat nyttja) var att jag tänkte det skulle dra så jäkla mycket effekt och bli så himla varmt på sommaren.
Men nu drar den ju, precis som min gamla knastriga/glappiga 40-wattare, typ ingenting.
Är det så att vanliga väggmätare ej kan mäta förstärkare på ett vettigt sätt?
Eller måste man spela så man nästan blir döv för att nå högre effekt?
Efter en timmes testande så lyckades jag någorlunda få till ljudet som jag är van vid i alla fall :)
På gamla NAD:en körde jag loudness och bas/treble typ kl 2.
Med samma på nya Yamahan så blev det en hemsk gröt o mellanregistret försvann helt.
Tänkte det var värdelös loudness så körde utan den och drog upp basen mer, men det blev lika illa det.
Inser nu att det är basreglaget som är "dåligt", men om jag kör loudness men låter bas/treble va orörda så blir det typ som gamla trotjänaren :D
High1ander
2022-01-03, 17:25
Hur kan en förstärkare på 2x85W dra 25W ut väggen när man lyssnar på musik?
Anledningen att jag inte köpte största modellen (vilket mina högtalare kunnat nyttja) var att jag tänkte det skulle dra så jäkla mycket effekt och bli så himla varmt på sommaren.
Men nu drar den ju, precis som min gamla knastriga/glappiga 40-wattare, typ ingenting.
Är det så att vanliga väggmätare ej kan mäta förstärkare på ett vettigt sätt?
Eller måste man spela så man nästan blir döv för att nå högre effekt?
85W är ju vad den klarar och ska dra max. Samma med datorer och deras nätagg, det är vad dom drar/genererar max. Men det är sällan som saker körs på max, datorer t.ex. når det bara när du har GPU och CPU på full last, vilket kan ske i spel eller simuleringar, men oftast så får vissa saker vila lite iaf.
På högtalare så för att få ut max måste du väl i princip skicka ljud på alla frekvenser och köra högsta volymen. Har inte superkoll på högtalare och förstärkare hur de har "sweet spots", men ofta har iaf. nätagg till datorer att de presterar bäst runt 50%.
Sen påverkar ju förstärkningen av vilken sorts design du har på förstärkaren, om det t.ex. är en Class A som är väldigt vanlig så är den också väldigt ineffektiv energimässigt.
Det lilla jag vet med förstärkare för ljud så är det också oftast viktigare att ha sådana som klarar peaks på höga watt än några som alltid är hyffsat höga men inte når lika högt. Dvs, för dynamik i musiken så behöver man även dynamik i förstärkaren, lyssnar man på något som har samma styrka/dynamik hela tiden så kan man skaffa något som alltid kör högre men med mindre dynamik (bäst är självklart något som både klarar högsta höjderna och som kan ligga högt hela tiden).
Ja kanske är det så, men märkligt ändå.
Varför betala för 100-150W om 30W räcker för halvhög musiklyssning...
Om det nu inte är så att det är korta peakar hela tiden, typ varje "basdunk", som inte hinner ge utslag på mätaren...
Att det dynamiska du nämner går för snabbt liksom.
Ja kanske är det så, men märkligt ändå.
Varför betala för 100-150W om 30W räcker för halvhög musiklyssning...
Om det nu inte är så att det är korta peakar hela tiden, typ varje "basdunk", som inte hinner ge utslag på mätaren...
Att det dynamiska du nämner går för snabbt liksom.
För att lättare hålla koll på detta är det bättre att prata dB än Watt
En effektdubbling i förstärkaren ger dig +3dB extra ut akustiskt. Du upplever en ungefärlig fördubbling av ljudnivån om du höjer ljudet ca +10dB.
Det behövs allstå i runda slängar ca 10 gånger mer effekt för att kunna spela dubbelt så högt. Om högtalarna klarar av det dvs.
Vet du med dig att du aldrig spelar högt kan du utan problem med de flesta högtalare klara dig med några få Watt uteffekt från förtärkaren.
Däremot så mer effekt aldrig fel, speciellt om du spelar dynamisk musik och inte vill att det skall klippa i topparna eller om du någion skruvar upp bara lite extra, då flyger formligen effektbehovet upp snabbt från kanske någon tiondels Watt till 80W i en peak.
Problemet är att ökningen av effekt är en logaritmisk och inte en linjär skala.
Dvs 10W extra ger inte en viss linjär ökning utan att du sätter den relativt till något. Utgår du från 10W o h lägger till 10W så får du som sagt en ökning med 3dB. Utgår du istället från 100W och lägger till 10W så är det bara någon tiondels dB och knappt värt det.
Om du däremot spelar med en medelnivå på 0,1W och höjer med +10W så höjer du ljudet med +2+dB vilket är 100 gånger mer effekt men ändå bara ger en höjning av ljudnivån med +20dB vilket upplevs som fyra gånger högre.
För att lättare hålla koll på detta är det bättre att prata dB än Watt
En effektdubbling i förstärkaren ger dig +3dB extra ut akustiskt. Du upplever en ungefärlig fördubbling av ljudnivån om du höjer ljudet ca +10dB.
Det behövs allstå i runda slängar ca 10 gånger mer effekt för att kunna spela dubbelt så högt. Om högtalarna klarar av det dvs.
Vet du med dig att du aldrig spelar högt kan du utan problem med de flesta högtalare klara dig med några få Watt uteffekt från förtärkaren.
Däremot så mer effekt aldrig fel, speciellt om du spelar dynamisk musik och inte vill att det skall klippa i topparna eller om du någion skruvar upp bara lite extra, då flyger formligen effektbehovet upp snabbt från kanske någon tiondels Watt till 80W i en peak.
Problemet är att ökningen av effekt är en logaritmisk och inte en linjär skala.
Dvs 10W extra ger inte en viss linjär ökning utan att du sätter den relativt till något. Utgår du från 10W o h lägger till 10W så får du som sagt en ökning med 3dB. Utgår du istället från 100W och lägger till 10W så är det bara någon tiondels dB och knappt värt det.
Om du däremot spelar med en medelnivå på 0,1W och höjer med +10W så höjer du ljudet med +2+dB vilket är 100 gånger mer effekt men ändå bara ger en höjning av ljudnivån med +20dB vilket upplevs som fyra gånger högre.
Intressant, och lite märkligt :D
Men är väl ofta så att man inte bara vill spela högt, utan ha bra och snärtig bas, eller kunna driva större högtalare o.s.v.
Fast efter ditt inlägg känns mina 2x85W som typ likvärdiga med mina tidigare 2x40W - sak samma liksom, behöver upp på 500 minst för att få nån skillnad :d
Hur fungerar det isf med rörförstärkare och dess klena effekter?
Vet inte om det är så märkligt dock. Det följer fysikens lagar och är likvärdigt med hur mycke annat ser ut. :)
Jämför tex med en bil där dubbelt så mycket hästkrafter inte dubblar accelarationen eller topphastigheten för bilen utan då måste du verkligen trycka in extra kraft för att lyckas med det.¨
En extremt viktig parameter när du väljer förstärkare är att du utgår från dina högtalare. Kollar in deras känslighet, dvs, hur högt spelar de om du stoppar in 1W. Då kan du snabbt avgöra vilket effektbehov du behöver för ett visst ljuddtryck. Om du har högtalare med låg impedans och besvärliga fasvinklar så är även detta något att ta i beaktande vid förstärkarval. Då skall du så klart se till att matcha din förstärkare för detta annars kommer du inte kunna få till rätt output. Detta är oftast inte problem för vanliga konventionella högtalare utan mer exotiska konstruktioner likt magnetostater, elektrostater etc.
Det är ett vanligt missförstånd att stora högtalare kräver mer effekt. Större högtalare har faktiskt överlag ett mindre effektbehov för att kunna uppnå samma ljudtryck som en liten högtalare då de pga dess fysiska egenskaper har en högre känslighet, speciellt vid lägre frekvenser.
De effektangivelser som högtalartillverkarna anger är vilken effekt högtalaren klarar at tta emot kontinueligt eller i peak utan att brinna upp.
Större högtalare brukar klara mer effekt och kan därmed förstärkas mer än en liten högtalare.
Dvs, kopplar du in en dubbelt så stor förstärkare till en större högtalare så kan du spela 3dB högre. Om denna högtalare då har 5dB högre känslighet än din mindre högtalare så adderas dessa ihop och du hamnar på +8dB vilket nästan är en fördubbling av ljudnivån utan att du skall behöva uppleva nämnvärd distorsion. Detta är ganska mycket och en väldigt påtaglig skillnad.
Vet du med dig om att du aldrig är i närheten av gränserna för ditt system kan det vara smartare att köpa en bättre förstärkare med mindre effekt. Rörförstärkare har ofta en lite annan varmare klang som många föredrar, dock på bekostnad av begränsad uteffekt.
Sedan skall en förstärkare vara transparent och enbart förstärka signalen den blir matad med, den skall inte förvränga och färga den på vägen, det finns det annan utrustning som är avsedd för ändamålet (EQ, kompressorer etc).
De effektangivelser som högtalartillverkarna anger är vilken effekt högtalaren klarar at tta emot kontinueligt eller i peak utan att brinna upp.
Aha, intressant!
Minns ej watt på mina och verkar ej gå hitta längre, men tror det var 250W?
97dB känslighet i alla fall så ska väl vara lättdrivna.
Nya förstärkaren är på 2x85 så den ska väl va duglig antar jag, men viktigaste är ju att en är ny och fräsch och inte knastrar :D
https://www.whathifi.com/yamaha/s501/review
Aha, intressant!
Minns ej watt på mina och verkar ej gå hitta längre, men tror det var 250W?
97dB känslighet i alla fall så ska väl vara lättdrivna.
Nya förstärkaren är på 2x85 så den ska väl va duglig antar jag, men viktigaste är ju att en är ny och fräsch och inte knastrar :D
https://www.whathifi.com/yamaha/s501/review
97dB känslighet är oerhört högt och troligtvis runt 10dB över snittet för vanliga högtalare så med 85W borde du komma rätt långt.
På samma sätt som jag beskrivit innan innebär det att din förstärkare bara behöver ge ut en tiondel av effekten för samma ljudnivå som om du haft en 87dBs högtalare.
Eftersom musik dessutom är dynamiska förlopp och mycket av peakarna hanteras inom bla en intern kondensatorbank i förstärkaren så kommer belastningen på elnätet vara lägre och jämnare. Du kan ju testa och mäta med någon låt med lite kompression eller rosa brus och skruva upp i små steg till det blir riktigt högt i små steg.
Du kommer troligtvis se väldigt små skillnader i början medan du när du på slutet skruvar upp ökar effektbehovet rejält för varje höjning om 0,5dB på volymkontrollen.
Är det ok att fixa en liten bass-boost genom att göra såhär, alltså ingen dyr specialprogramvara (eller hårdvara) utan bara öka ett band i vanliga standarddrivrutinen till vanliga inbyggda ljudkortet?
Eller är det hädelse och sabbar ljudet fullständigt?
Jag är ingen expert på att höra hur det ska låta, och ska jag switcha på/av så hamnar jag inte i en särskilt ideal lyssningsposition - plus att volymen ändras rätt mycket så jag får försöka kontra med volymratten samtidigt vilket aldrig blir exakt heller.
Men jag TROR att det inte sabbar ljudet nåt särskilt, och ger definitivt en liten boost till basen, och då det är i drivrutinen så ger det ju effekt i både spel och film och streaming o.s.v.
Och så slipper jag vrida på basen på förstärkaren, vilket mest bara ger grötigt ljud då den verkar höja en bra bit upp i frekvenserna o inte bara det djupa.
Annars är väl equalizern i Foobar eller VLC bättre där man kan ställa alla banden och inte bara välja ett för boost...
https://i.imgur.com/eguRle3.jpg
Kolla högtalare på Hifi-klubben på skoj, för att se vad som finns nu, och noterar att typ alla golvare har max 6,5" basar!
De har högtalare för typ 50 lakan, men det är ändå bara små fjuttiga baselement.
Är dagens högtalare så avancerade o välkonstruerade att 6" baselement räcker för att generera djup bas som dunkar i bröstet, eller är det så att djup snärtig bas á la 80-tal är totalt omodernt, eller är syftet med dessa högtalare att spela klassisk musik och alla som vill spela rock eller titta på film etc köper betydligt större (och billigare) högtalare?
I någon annan butik då, för Hifi-klubben har bara fjuttiga basar med ett eller två undantag...Cervin Vega dagarna verkar vara förbi :D
berserken
2022-01-22, 18:24
Kolla högtalare på Hifi-klubben på skoj, för att se vad som finns nu, och noterar att typ alla golvare har max 6,5" basar!
De har högtalare för typ 50 lakan, men det är ändå bara små fjuttiga baselement.
Är dagens högtalare så avancerade o välkonstruerade att 6" baselement räcker för att generera djup bas som dunkar i bröstet, eller är det så att djup snärtig bas á la 80-tal är totalt omodernt, eller är syftet med dessa högtalare att spela klassisk musik och alla som vill spela rock eller titta på film etc köper betydligt större (och billigare) högtalare?
I någon annan butik då, för Hifi-klubben har bara fjuttiga basar med ett eller två undantag...Cervin Vega dagarna verkar vara förbi :DSlutet av 80 talet köpte jag Cervin vega at 100 från Hifi-klubben Grym bas tyckte man då fick sätta lister i dörren till lägenheten för att den skull sluta föra liv
Slutet av 80 talet köpte jag Cervin vega at 100 från Hifi-klubben Grym bas tyckte man då fick sätta lister i dörren till lägenheten för att den skull sluta föra liv
Ja jag har mina AT-80 kvar, omkantade för några år sen :cool:
Gamla klassiker - vad jag förstått är de lite finare också än senare årgångars plast-Cervin...
I någon annan butik då, för Hifi-klubben har bara fjuttiga basar med ett eller två undantag...Cervin Vega dagarna verkar vara förbi :DHembiobutiken är ljusår bättre. Och nej, det krävs enormt mycket mer effekt på små element för samma tryck.
Finns gott om stora högtalare än. There's no replacement for displacement
Skickat från min ASUS_I006D via Tapatalk
Någon som har lite koll pa ett marke som heter Thule?
The_RobRoy
2022-01-23, 05:13
Tror det bara är att det är vad 95% av kunderna letar efter idag. Det är inte accepterat med stora feta högtalare i vardagsrummet längre. Att ens ha golvare är ju redan det ovanligt. De säljer vad kunderna vill ha. Gå till en butik som Audioconcept på Kungsholmen och du kan fortfarande hitta riktig hifi.
https://audioconcept.se/product-category/hogtalare/golvhogtalare/
Som ett exempel här har du något inte allt för dyrt som garanterat flyttar lite luft: https://audioconcept.se/produkt/canton-chrono-sl-596-2-dc/
Jag föredrar verkligen Kef, bra bang for the buck.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/golv/265130-kef-q950/
Har en övervakning på deras the egg serie, kef 2005, riktigt bra satelliter för pengarna de kostar begagnad. Använder dom till allt. Köket, stallet, gymmet, orangeriet.
Rea btw
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/golv/284960-canton-chrono-90-dc/
Jag föredrar verkligen Kef, bra bang for the buck.
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalare/golv/265130-kef-q950/
Har en övervakning på deras the egg serie, kef 2005, riktigt bra satelliter för pengarna de kostar begagnad. Använder dom till allt. Köket, stallet, gymmet, orangeriet.
Lär väl inte va optimalt med 4 st 8-tummare, där alltså även mellanregistret är 8", och har diskanten integrerad i sig på nåt sätt?
Känns som en designgrej i första hand, men har man nät på som skydd (vilket de flesta väl har) så är det ju skit samma hur det ser ut där bakom :confused:
Tror det bara är att det är vad 95% av kunderna letar efter idag. Det är inte accepterat med stora feta högtalare i vardagsrummet längre. Att ens ha golvare är ju redan det ovanligt. De säljer vad kunderna vill ha. Gå till en butik som Audioconcept på Kungsholmen och du kan fortfarande hitta riktig hifi.
https://audioconcept.se/product-category/hogtalare/golvhogtalare/
Som ett exempel här har du något inte allt för dyrt som garanterat flyttar lite luft: https://audioconcept.se/produkt/canton-chrono-sl-596-2-dc/
Ja så kanske det är - sabbar inredningen eller nåt.
Jag kan inget om inredning så jag behöver inte bry mig :D
Stora golvare är dock bra att ställa saker på, typ blommor eller så, blir ju som en del av inredningen om de är snygga (vilket mina är t.ex.).
Är väl kvinnfolket som bestämt att man inte ska ha såna längre :D
Lär väl inte va optimalt med 4 st 8-tummare, där alltså även mellanregistret är 8", och har diskanten integrerad i sig på nåt sätt?
Känns som en designgrej i första hand, men har man nät på som skydd (vilket de flesta väl har) så är det ju skit samma hur det ser ut där bakom :confused:Kef har diskant och mellanregister i samma konstruktion, men det är olika element, cirkeln i mitten överst är fristående från den gummiupphängda delen
Ribborna på gummit menar dom på ska funka som ringarna man delar simbanor med, men högtalare är extremt mycket design nuförtiden och mindre prestanda, det handlar mer om vilken profil varje tillverkare försöker eftersträva, som debatten kring Bose
Får man bättre ljud om man kör digitalt från (inbyggt) ljudkort till förstärkaren istället för line out?
Det lär väl va kompatibla kontakter i alla fall, om ni kollar bilderna?
Är det en sån här kabel jag ska köpa i så fall, typ billigaste man hittar bara?
https://i.imgur.com/RJyw7I8.jpg
Får man bättre ljud om man kör digitalt från (inbyggt) ljudkort till förstärkaren istället för line out?
Det är väl va kompatibla kontakter i alla fall, om ni kolla bilderna?
Är det en sån här kabel jag ska köpa i så fall, typ billigaste man hittar bara?
https://i.imgur.com/RJyw7I8.jpgBeror på vilken DAC som är bäst men jag har alltid haft synkproblem med spdif.
Beror på vilken DAC som är bäst men jag har alltid haft synkproblem med spdif.
Aha det kanske inte är jättestor skillnad? Tänkte att ljud integrerat i mellanklassmoderkort var rejält risigt o inget man bör använda, men det kanske är marginella skillnader?
Synkproblem låter ju riktigt illa! Så att läppsynk inte stämmer när man kollar film typ?
Eller menar du att den tappar kontakten emellanåt och såna saker?
Min Yamaha har enligt random snubbe på ett forum en usel DAC (enligt honom sämre än $100-dongles). En PCM5101.
Mitt moderkort har å andra sidan Realtek ALC887, som verkar omöjligt hitta specs på, men ska tydligen va en ganska usel DAC, och har ju nackdelen att sitta integrerad på moderkortet o kanske inte helt isolerat/optimerat ljudmässigt.
På en review av min förstärkare skrivs dock:
The A-S501’s DAC is about as good as you’d get for the price, and will put many stand-alone offerings to shame. It sounds a lot like the digital section found in the CD-N301 streamer – and that’s certainly no bad thing.
Dessutom slipper man ju en analog kabel som ska gå en meter mellan dator/förstärkare. Känns som det kanske borde va lite bättre med den i förstärkaren?
Men om det nu blir nån sorts synkproblem när man kör digitalt så spelar kanske inget av detta någon roll...
Aha, verkar som connectionen timear ut om inget ljud spelas på några sekunder (eller nåt).
Och sen tar det uppåt en sekund att komma igång.
Så spelas nåt kort plingljud i windows, nån notification etc, så kanske den inte hörs alls för ljudet är redan över innan förstärkaren kommit igång med det digitala...
Vet inte om ALLA har det problemet, men finns några sådana trådar och verkar aldrig som det finns nån direkt lösning på det...
Får se om jag slösar en hundring på att testa själv eller inte. Kunde ju va kul åtminstone att se om man själv hör nån skillnad. Fast gör man det så finns ju ändå inget att göra åt saken, så kanske inte så kul vetskap att ha med sig i så fall ändå :(
Vilken butik ska man gå till om man vill kunna provlyssna på grejerna och inte vill köpa ett system för 50 000?
Min prisklass är dryga 10 000 som mest. Alla nischbutiker har bara dyra grejer framme. Elgiganten och dylikt säljer ju billigare grejer men jag vet inte om man kan lyssna hos dem.
Edit: Jag behöver också hjälp att välja högtalare som passar med stärkare. Funkar dessa t.ex:
Yamaha NS-555 Golvhögtalare, https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-bild/hogtalare-hifi/hogtalare/yamaha-ns-555-golvhogtalare-1st/NS555B?utm_source=criteo&utm_medium=display_remarketing&utm_campaign=b2c-loc-running-campaign
med
Yamaha 2.0 stereo receiver R-N402D, https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-bild/hogtalare-hifi/receiver/yamaha-20-stereo-receiver-r-n402d-svart/RN402DBK
hahavaffan
2022-02-23, 09:59
Hifi-klubben har ju system i alla prisklasser, och där får du provlyssna hur mycket du vill, och även låna hem grejerna om du inte ser skum ut :D
Vilken butik ska man gå till om man vill kunna provlyssna på grejerna och inte vill köpa ett system för 50 000?
Min prisklass är dryga 10 000 som mest. Alla nischbutiker har bara dyra grejer framme. Elgiganten och dylikt säljer ju billigare grejer men jag vet inte om man kan lyssna hos dem.
Edit: Jag behöver också hjälp att välja högtalare som passar med stärkare. Funkar dessa t.ex:
Yamaha NS-555 Golvhögtalare, https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-bild/hogtalare-hifi/hogtalare/yamaha-ns-555-golvhogtalare-1st/NS555B?utm_source=criteo&utm_medium=display_remarketing&utm_campaign=b2c-loc-running-campaign
med
Yamaha 2.0 stereo receiver R-N402D, https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-bild/hogtalare-hifi/receiver/yamaha-20-stereo-receiver-r-n402d-svart/RN402DBK
Tycker fortfarande om hembiobutiken mest.
smalochklen
2022-02-25, 22:31
med
Köpte tidigare allt från HIFI-klubben (behövde inte lyssna, visste vad jag ville ha) men köper i dag bara begagnat. Ett tips är att bevaka Tomi Elektroniks saluhörna (https://www.tomi.se/store/c11/Audio.html) bara kvalitégrejer till priser som ligger inom ditt spann - man måste inte ha det senaste. Det bygger lite på att du vet vad du vill ha. Jag började med högtalarna (B&W 603) och letade sedan efter matchande receiver, om du bor i Stockholm vill säga. Ingen ide att ringa, utan besök butiken och snacka med honom. Grymt duktig kille.
Räknas Dali som lite av "finhögtalare", eller i alla fall helt ok att lyssna på rock/hårdrock etc?
Lite sugen på dessa, då jag nån gång borde ta och byta ut mina gamla Cerwin Vega.
https://www.whathifi.com/reviews/dali-oberon-9-speakers
https://www.hifiklubben.se/dali-oberon-9-golvhogtalare/dalioberon9wa/
Står en del att de behöver ett stort rum, men jag vet inte om det innebär att de låter DÅLIGT i ett vanligt vardagsrum i en mindre lägenhet, eller bara att man har massa kapacitet över som man inte kan utnyttja riktigt?
Fördelen mot de flesta andra moderna högtalare med små 6"-basar är ju att dessa går djupt ner i frekvens, o då slipper man köpa extra sub till tänker jag. Blir ju lite roligare kolla film/TV om man har lite mer djupbas, även om man bara kör 2-kanal.
Haken är väl annars att de är extremt höga - vet nog inte om det ser konstigt ut eller inte förrän man spanat in dem live. Men de tar ju upp mindre golvyta i alla fall än mina nuvarande så man sparar ju lite utrymme så :D
Någon i ett forum var dock missnöjd med att mellanregister/diskant var så skarp att han fick ont i öronen, men jag tänker att den utförliga recensionen ovan borde tagit upp detta om det var en verklig issue...
Sen läser jag också på flera ställen att högtalare (som dessa Dali) som är 4 Ohm är svårare att driva. Jag vet inte, min förstärkare är 2x85W i 8 Ohm, och 2x120 i 4 Ohm.
Effekten är ju högre på lägre Ohm, men det kanske inte är tillräckligt mycket högre så att man alltid tappar i effekt om man går från 8 till 4, och behöver ännu kraftigare förstärkare???
Kan ju bli dyrt byte i så fall... :(
Sen finns ju Oberon 7 också iofs...om den inte är för klen...
Den är ju 6 Ohm så kanske lättare driva, men bara 7" basar, och är bara 2-vägs så basarna måste spela mellanregister också (vilket sägs vara dåligt i texten till alla 3-vägare, men anses positivt i 2-vägar-reklam för det blir enklare med filterlösningarna) :D
Hur får man bra ljud ur datorn?
Jag tycker musik oftast låter lite oklart på nåt sätt, som att det är lite dålig kvalitet, men samma oavsett om högtalarna eller via hörlurar (320kbps mp3, hör ingen direkt skillnad med FLAC heller för den delen).
Antar att en DAC skulle kunna göra susen, men hittar inte så många rekommenderade förutom dessa Dragonfly som finns i några olika prisklasser.
https://www.whathifi.com/reviews/audioquest-dragonfly-cobalt
Allt ljud jag konsumerar (TV/radio/musik/film/dataspel) kommer från moderkortets line out och in i min analoga 2-kanalsförstärkare och ut i högtalarna (eller lurar kopplade till den) så jag har inget annat att jämföra med.
Jag blir dock konfunderad av instruktionerna, som verkar rätt luddiga o ingen verkar veta riktigt hur det funkar.
Det vanligaste är säkert att man kör dessa direkt till hörlurar, genom inbyggda lilla hörlursförstärkaren.
Men för att få dem till line out så verkar det som man måste dra upp volymen i Windows till max för då ska de känna av att det är line-out-nivåer som ska gälla, samt att även applikationen i fråga måste ha ljudet på max!?!
Blir ju sjukt konstigt i så fall, om man alltid måste ha 100% i VLC/Foobar/Youtube/SVTPlay/SVTNyheter/SR/Poddar/spel etc etc.
Vad händer om man drar ner volymen i någon tillämpning där ljudet är skithögt - slår den genast på hörlursförstärkning då och i värsta fall bränner förstärkare/högtalare, eller bara sig själv (vilket vore dyrt nog)?
Här ett dock citat från review på billigaste Black-modellen som antyder att bytet sker automatiskt, vilket vore super såklart!
https://iiwireviews.com/dragonfly-black-is-it-still-relevant
The first one is if you’re using it with an amplifier (headphones or speakers) in which case the line-out will be triggered. The second part is when you attach headphones directly, Dragonfly senses the impedance and uses its own headphone amp.
Medan diverse forumtrådar som länkar till (gamla?) manualer antyder att alla volymer på datorn måste va maxade:
https://www.reddit.com/r/headphones/comments/4ervwq/can_i_use_dragonfly_12_as_a_dedicated_dac_without/
From the manual:
DragonFly is also capable of being employed as a traditional fixed-output source component (such as a CD, DVD or Blu-ray player), and can be connected to a standard input on a receiver or preamplifier. For this application, both the music player’s volume control and the main operating system volume control should be set to maximum. This “fixed output mode” allows your audio or AV system’s volume control to be in charge.
Och här skriver, vad som verkar vara kunniga användare, att det inte finns något DAC-läge utan det är bara att hörlursförstärkaren när den matas till max går upp runt 2V, och det är där line-nivåer brukar ligga.
Alltså att man får dubbel förstärkning, vilket ju borde vara sämre för ljudkvaliteten än om det gått helt rent ut utan headphone-trams! En användare i tråden fick distat/dåligt ljud när han testade, men övriga verkar nöjda.
https://www.head-fi.org/threads/question-can-dragonfly-red-connect-to-amplifiers.901024/
There is no such thing as a "dac only" mode. It still uses the amp section. The same amp section that would be used otherwise. But the max voltage is around the same as a fixed line out (2v), so it won't matter much for the external amp. The output impedance is different from a regular line out, but it doesn't make much of a difference, it seems
Double-amping can result in the load clipping if voltage is too high.
And of course generally the less stuff a signal goes through the better.
Känns lite tveksamt med allt detta, men finns nån liknande produkt som har en dedikerad DAC-line-out utan förstärkning inblandat? Ser att det finns ett fåtal ljudkort, men det verkar mest va billigt RGB-trams med gamerfokus, så jag tror inte det är vad jag letar efter?
Tror jag kanske testar en sån här till datorn.
Verkar kunna kopplas direkt från USB, och sätter man volymen på "fixed" så ska man kunna köra line out till sin förstärkare, och tydligen ha en dugligt kompetent DAC istället för den usla i moderkortet!
https://www.hembiobutiken.se/produkter/horlurar/dachorlursforst/327810-ifi-audio-zen-dac-v2-upgraded-version/
Oklart om denna (liksom alla mobila varianter) kopplar bort förstärkardelen helt, eller om den bara krämar upp den på max, när man kör line-out, men det kanske inte har så stor påverkan ändå, eftersom inga nånsin skriver något om detta.
Har länge haft en känsla av att jag har ganska sunkigt ljud hemma, men ändå tyckt att det låter någorlunda lika även i mina hyfsat fina hörlurar...
Idag droppade jag in hos Hifi Kit, undrade om inte nån skulle kunna hänga med hem nån gång och lyssna hur det låter.
20 min senare så är en av deras experter hemma hos mig och han inser typ genast att det INTE låter bra!
Det låter instängt, och samtidigt ganska kraftlöst/tomt.
Från mina gamla feta Cerwin Vega.
Det slutade med att han tog både högtalare och förstärkare i bilen, och de ska testa dem i deras butik och se om vi kommer fram till nåt.
Han tyckte förresten också att det lät ganska dåligt i hörlurarna också, så var därför han ville testa förstärkaren med.
Men en möjlighet är ju såklart att det är min DAC på moderkortet som är en stor bov i dramat, men de märker ju om allt plötsligt låter skitbra i deras butik, så nån sorts klarhet lär väl komma ut ur detta i slutändan hoppas jag :D
För Foobar2000 i Windows ska väl inte kräva massa manuell tweaking för att leverera bra ljud?
Jag bara kör default install på det o spelar allt därifrån.
Har inte fifflat nåt i Windows med ljud heller, och har dubbelkollat att 44100Hz är valt i drivrutinen.
Volymnormaliserade mp3 ner till ~93db, så de inte klipper, borde väl inte heller sabba ljudet på något sätt, utan snarare motsatta...
För Foobar2000 i Windows ska väl inte kräva massa manuell tweaking för att leverera bra ljud?
Jag bara kör default install på det o spelar allt därifrån.
Har inte fifflat nåt i Windows med ljud heller, och har dubbelkollat att 44100Hz är valt i drivrutinen.
Volymnormaliserade mp3 ner till ~93db, så de inte klipper, borde väl inte heller sabba ljudet på något sätt, utan snarare motsatta...
Installera den här på windowsdatorn, absolut bästa jag gjort för att få till ljudet som jag önskar hemma
https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/
Installera den här på windowsdatorn, absolut bästa jag gjort för att få till ljudet som jag önskar hemma
https://sourceforge.net/projects/equalizerapo/
Nu tror jag inte det hjälper mig att gå från uselt ljud till bra ljud, det är antagligen något som är "fel" i någon av alla kedjor...vi får se vad de lyckas felsöka fram i butiken.
Men jag är ändå intresserad av en EQ på datorn, ifall man vill boosta bas eller dra upp mellanregister eller whatever, men har inte riktigt hittat nåt som verkar va både bra och gratis.
Men detta alltså?
Är det bara att installera och köra?
Inget som tar över hela datorn, eller kraschar och har sig, eller kräver en massa audiofil-kunnande för att ens få igång?
Jag antar att det lägger sig "över allt annat", så att ALLT ljud som lämnar burken går genom equializern?
Nu tror jag inte det hjälper mig att gå från uselt ljud till bra ljud, det är antagligen något som är "fel" i någon av alla kedjor...vi får se vad de lyckas felsöka fram i butiken.
Men jag är ändå intresserad av en EQ på datorn, ifall man vill boosta bas eller dra upp mellanregister eller whatever, men har inte riktigt hittat nåt som verkar va både bra och gratis.
Men detta alltså?
Är det bara att installera och köra?
Inget som tar över hela datorn, eller kraschar och har sig, eller kräver en massa audiofil-kunnande för att ens få igång?
Jag antar att det lägger sig "över allt annat", så att ALLT ljud som lämnar burken går genom equializern?
det är open source och gratis, jag har använt det i säkert 15 år
Nejdå, installera och välj 15 eller 30 bands eq, sen kan du boosta eller sänka signalen ifall du vill också, men det brukar jag låta vara
Hur låter det dåligt då enligt dig? Vad saknas?
Jag hade för klen förstärkare sen fick jag köpa till en svs pb2000 sub
det är open source och gratis, jag har använt det i säkert 15 år
Nejdå, installera och välj 15 eller 30 bands eq, sen kan du boosta eller sänka signalen ifall du vill också, men det brukar jag låta vara
Hur låter det dåligt då enligt dig? Vad saknas?
Jag hade för klen förstärkare sen fick jag köpa till en svs pb2000 sub
:thumbup:
Jag tycker mitt låter instängt, inget klart ljud alls, och heller ingen punch i basen.
Killen från Hifi Kit som lyssnade noga hemma hos mig höll med, han sa att det låter riktigt dåligt.
Nu har de, och jag, lyssnat på högtalare och förstärkare i deras butik och allt låter bra!
Problemet är alltså min dator, alternativt hela min ljudsamling med mp3.
Enligt andra killen i butiken, som hade mer koll på datorer/streaming, så kan det vara så att alla mina filer är dåliga bara för de blivit rippade till mp3 med dåligt ljudkort!?
Jag tyckte det lät konstigt att en omvandling skulle gjorts när man går från digital CD till digital mp3, men han sa att ljudkretsar i datorn kan påverka negativt.
Nu har jag lånat hem en DAC i alla fall för 2000 spänn och ska testa om den gör någon skillnad. I annat fall är det ju bara mina filer kvar, för kör jag digitalt ut ur datorn, och både högtalare och förstärkare är verifierade på annan plats via CD-spelare, så kan det inte gärna vara något annat!
(Om inte Windows 10 sabbar allt ljud på nåt sätt men det låter lite otroligt...)
:thumbup:
Jag tycker mitt låter instängt, inget klart ljud alls, och heller ingen punch i basen.
Killen från Hifi Kit som lyssnade noga hemma hos mig höll med, han sa att det låter riktigt dåligt.
Nu har de, och jag, lyssnat på högtalare och förstärkare i deras butik och allt låter bra!
Problemet är alltså min dator, alternativt hela min ljudsamling med mp3.
Enligt andra killen i butiken, som hade mer koll på datorer/streaming, så kan det vara så att alla mina filer är dåliga bara för de blivit rippade till mp3 med dåligt ljudkort!?
Jag tyckte det lät konstigt att en omvandling skulle gjorts när man går från digital CD till digital mp3, men han sa att ljudkretsar i datorn kan påverka negativt.
Nu har jag lånat hem en DAC i alla fall för 2000 spänn och ska testa om den gör någon skillnad. I annat fall är det ju bara mina filer kvar, för kör jag digitalt ut ur datorn, och både högtalare och förstärkare är verifierade på annan plats via CD-spelare, så kan det inte gärna vara något annat!
(Om inte Windows 10 sabbar allt ljud på nåt sätt men det låter lite otroligt...)
Prova att koppla in en cd spelare på en annan källa och korsjämför samma låt från datorn och CD:n och se ifall det är skillnad först för att vara säker på att det är signalkällan som är problemet, det tycker jag låter osannolikt, har man kopierat digital data till digital data i form av mp3 ska inte ljudkortet spela roll, mer cd läsaren som skulle ha missat ettor och nollor men då får man ju error på rippen.
Är rippen på samma samplingsfrekvens så är det ju inte mer nedskalat än att det gått från FLAC/Lossless/.cda/wav till mp3
min erfarenhet är att jag tycker rent obehandlat ljud låter dött för mig, jag erkänner mer än gärna att jag tycker det låter mycket bättre ifall jag väljer min Marantz Oddessey inställningar, störst skillnad gör volymregleringen, som höjer diskant och bas desto lägre volym jag har, då upplever jag musiken som rikare och mustigare även när det spelar tyst.
Sen sänks den effekten desto mer volymen ökar så det inte skär och brölar när det blir högt.
utöver det var jag tvungen att lägga till några satelliter från KEF, från 2005 systemet, för diskanten, samt en svs sub för basen utöver mina golvhögtalare.
Men jag har aldrig haft problem med ljudkällan även vid mp3 spelning
Prova att koppla in en cd spelare på en annan källa och korsjämför samma låt från datorn och CD:n och se ifall det är skillnad först för att vara säker på att det är signalkällan som är problemet, det tycker jag låter osannolikt, har man kopierat digital data till digital data i form av mp3 ska inte ljudkortet spela roll, mer cd läsaren som skulle ha missat ettor och nollor men då får man ju error på rippen.
Är rippen på samma samplingsfrekvens så är det ju inte mer nedskalat än att det gått från FLAC/Lossless/.cda/wav till mp3
min erfarenhet är att jag tycker rent obehandlat ljud låter dött för mig, jag erkänner mer än gärna att jag tycker det låter mycket bättre ifall jag väljer min Marantz Oddessey inställningar, störst skillnad gör volymregleringen, som höjer diskant och bas desto lägre volym jag har, då upplever jag musiken som rikare och mustigare även när det spelar tyst.
Sen sänks den effekten desto mer volymen ökar så det inte skär och brölar när det blir högt.
utöver det var jag tvungen att lägga till några satelliter från KEF, från 2005 systemet, för diskanten, samt en svs sub för basen utöver mina golvhögtalare.
Men jag har aldrig haft problem med ljudkällan även vid mp3 spelning
Precis vad jag tänkt göra!
Har knappt nån skiva hemma, men ska beställa några av de som jag tycker låter dovt/instängt från datorn, och sen se om killen från butiken kan göra ett snabbt besök med en av deras fina CD-spelare, och jämföra rakt av.
Blir det ingen större skillnad så är det helt enkelt så att jag till 90% lyssnar på dåligt producerad musik :laugh:
Jag noterade igår att t.ex. Cover Me med Bruce Springsteen låter rent och klart som bara den (320kbps), medan mycket av den moderna hårdrock jag lyssnar på låter grötigt och oklart.
Samma med Kent, de låter ofta oklart och sången är dov och otydlig på nåt sätt, nästan som de lagt nåt sorts filter över den. Det kanske är ett av deras kännetecken, eller så är det mina rip på Kent-skivor som är dåliga...
Jag undrar alltså om det helt enkelt är så att jag mest lyssnar på musik som är grötig och inte låter så rent och fint, att det är producerat så helt enkelt.
Plus att mina gamla Cerwin med lite risiga mellanregister är extra dåliga på att återge sån musik, och egentligen bäst på att dunka gammal disco/techno (vilket jag aldrig lyssnar på) :D
Har nu testat extern DAC, jämfört med min förstärkares DAC, jämfört med integrerad DAC på moderkortet.
Det är marginell placeboskillnad mellan varje steg.
Externa DAC:en för 2000 spänn låter aningen bättre än interna, men inte 2000kr mycket bättre. Jag tror jag lämnar tillbaks den och kör digitalt till förstärkaren för jag märker inte direkt av några synkproblem etc, så får jag en gnutta placebo på ljudet därifrån i alla fall :cool:
I deras butik, när vi switchade direkt från mina Cerwin till ett par höga smala 10000kr-högtalare så var det enorm skillnad i klarhet i ljudet, men det är kanske inte förvånande heller. Men då var det inte min vanliga musik heller utan annan demo-musik typ.
Precis vad jag tänkt göra!
Har knappt nån skiva hemma, men ska beställa några av de som jag tycker låter dovt/instängt från datorn, och sen se om killen från butiken kan göra ett snabbt besök med en av deras fina CD-spelare, och jämföra rakt av.
Blir det ingen större skillnad så är det helt enkelt så att jag till 90% lyssnar på dåligt producerad musik :laugh:
Jag noterade igår att t.ex. Cover Me med Bruce Springsteen låter rent och klart som bara den (320kbps), medan mycket av den moderna hårdrock jag lyssnar på låter grötigt och oklart.
Samma med Kent, de låter ofta oklart och sången är dov och otydlig på nåt sätt, nästan som de lagt nåt sorts filter över den. Det kanske är ett av deras kännetecken, eller så är det mina rip på Kent-skivor som är dåliga...
Jag undrar alltså om det helt enkelt är så att jag mest lyssnar på musik som är grötig och inte låter så rent och fint, att det är producerat så helt enkelt.
Plus att mina gamla Cerwin med lite risiga mellanregister är extra dåliga på att återge sån musik, och egentligen bäst på att dunka gammal disco/techno (vilket jag aldrig lyssnar på) :D
Har nu testat extern DAC, jämfört med min förstärkares DAC, jämfört med integrerad DAC på moderkortet.
Det är marginell placeboskillnad mellan varje steg.
Externa DAC:en för 2000 spänn låter aningen bättre än interna, men inte 2000kr mycket bättre. Jag tror jag lämnar tillbaks den och kör digitalt till förstärkaren för jag märker inte direkt av några synkproblem etc, så får jag en gnutta placebo på ljudet därifrån i alla fall :cool:
I deras butik, när vi switchade direkt från mina Cerwin till ett par höga smala 10000kr-högtalare så var det enorm skillnad i klarhet i ljudet, men det är kanske inte förvånande heller. Men då var det inte min vanliga musik heller utan annan demo-musik typ.
Kan ju vara loudnessproblemet med nyproducerad musik också som förstör, musik som är originalproducerad före runt 75-85 bör låta generellt renare
Jag tror du behöver spekulera i nya högtalare, det är alltid kul
jag brukar ranka köpställena såhär
Facebook köp och sälj - här har folk ingen aning om vad dom säljer, vilket är bra
Blocket, här har folk lite aning om vad dom säljer men värderar inte Hifi mer än att det är lite coola grejer.
Hifitorget - här är nördarna som verkligen tycker att hifi ska stå sig i värde för evigt
Kan ju vara loudnessproblemet med nyproducerad musik också som förstör, musik som är originalproducerad före runt 75-85 bör låta generellt renare
jag brukar ranka köpställena såhär
Facebook köp och sälj - här har folk ingen aning om vad dom säljer, vilket är bra
Blocket, här har folk lite aning om vad dom säljer men värderar inte Hifi mer än att det är lite coola grejer.
Hifitorget - här är nördarna som verkligen tycker att hifi ska stå sig i värde för evigt
Jag ska absolut skaffa fina högtalare framöver, men tar gärna det i samband med lägenhetsflytt. Så man kan skaffa färg o storlek som passar. Om ett år eller två kanske...
Men först vill jag kolla så inget är fel med min musiksamling eller dator!
Hur kör du equalizern på datorn?
Boostar djupbas o kanske diskant lite, eller ändrar du på nåt sätt däremellan med?
Jag tror fanemig att jag lyssnar mestadels på dåligt producerad musik, som låter instängt och grötigt :laugh:
Låter ungefär lika från youtube, möjligen aningen sämre än mina 320kbps men inte så farligt.
Så jag tror inte stora delar av min musiksamling är undermålig rent rippningsmässigt, och jag tror inget annat är totalt kass hemma hos mig heller, utan det är nog mer produktionsmässigt!?!
Lyssna på de tre första låtarna här och jämför sen med Bruce.
Det är inga källarband vi snackar, Eclipse är väl typ Sveriges största hårdrocksband, och Raised Fist inte långt efter, och Stratovarius är ju ett av Finlands största band sen mååånga år tillbaks!
Abnorm skillnad i klarhet när man kommer till Bruce, även fast det är YT o troligen rätt låg bitrate. Det andra låter instängt och grötigt.
Hör du samma Agazza?
Är det som du resonerade, att det är modern musik som trycker ihop och komprimerar för att få upp volymen liksom, och tappar dynamik/klarhet?
Om man som jag oftast lyssnar på de tre övre banden, och ytterst sällan på Bruce, så känns högtalare för 20-30 lakan rätt onödigt... :(
NSidoMfr7oM
vAM5159IW4E
9qoGx8x4ltw
s3tqIk8TPWM
Jag tror fanemig att jag lyssnar mestadels på dåligt producerad musik, som låter instängt och grötigt [emoji23]
Låter ungefär lika från youtube, möjligen aningen sämre än mina 320kbps men inte så farligt.
Så jag tror inte stora delar av min musiksamling är undermålig rent rippningsmässigt, och jag tror inget annat är totalt kass hemma hos mig heller, utan det är nog mer produktionsmässigt!?!
Lyssna på de tre första låtarna här och jämför sen med Bruce.
Det är inga källarband vi snackar, Eclipse är väl typ Sveriges största hårdrocksband, och Raised Fist inte långt efter, och Stratovarius är ju ett av Finlands största band sen mååånga år tillbaks!
Abnorm skillnad i klarhet när man kommer till Bruce, även fast det är YT o troligen rätt låg bitrate. Det andra låter instängt och grötigt.
Hör du samma Agazza?
Är det som du resonerade, att det är modern musik som trycker ihop och komprimerar för att få upp volymen liksom, och tappar dynamik/klarhet?
Om man som jag oftast lyssnar på de tre övre banden, och ytterst sällan på Bruce, så känns högtalare för 20-30 lakan rätt onödigt... :(
NSidoMfr7oM
vAM5159IW4E
9qoGx8x4ltw
s3tqIk8TPWM
Lyssnar också på samma band och jag blev nöjd med begagnade högtalare för under 12000 allt som allt
Kef 2005 the egg satelliter var riktigt bra diskant och mellanregister.
Svs subbar spelar bra bas för musik, du kanske kan göra som mig och komplettera befintligt och köra multi channel stereo
Lyssnar också på samma band och jag blev nöjd med begagnade högtalare för under 12000 allt som allt
Kef 2005 the egg satelliter var riktigt bra diskant och mellanregister.
Svs subbar spelar bra bas för musik, du kanske kan göra som mig och komplettera befintligt och köra multi channel stereo
Du hör ingen enorm skillnad i kvalitet i videosarna???
Du hör ingen enorm skillnad i kvalitet i videosarna???
Det har jag inte testat, har bara en android box vid huvudstereon så jag får mickla med det i helgen när ungarna är ute ur huset
Hur kör du equalizern på datorn?
Boostar djupbas o kanske diskant lite, eller ändrar du på nåt sätt däremellan med?
Jag börjar alltid med att köra en REW mätning när jag ska upp med nya stereoanläggningar
https://www.roomeqwizard.com/
Sen jobbar jag med dämpningar och placeringar först, samt val av högtalare.
(Jag köper mycket begagnat så jag kan mixa och matcha diverse högtalare i ett multi channel stereo upplägg, där jag mest fastnat för KEF och SVS
Därefter försöker jag få till en House curve, sen efter det lyssnar jag mig till en EQ som jag är tillräckligt nöjd med i min random spellista, där ska det funka tillräckligt med 80 tals rock, metal, festmusik, och egentligen nästan alla genrer, ingen blir ju perfekt men alla ska låta bra, vill jag ha 80 tals musiken som jag vill ha den så blir festmusiken brölig och vill jag ha tydlighet i festmusiken blir 80 tals rocken skränig så jag får hitta en kompromiss jag kan leva med.
oftast brukar det bli en höjning av bas och diskant och en dipp runt 250-600hz.
Typ en klassisk Bose eq kurva ungefär
https://forum.speakerplans.com/uploads/1159/Bose_802_eq.JPG
Det har jag inte testat, har bara en android box vid huvudstereon så jag får mickla med det i helgen när ungarna är ute ur huset
Testa gärna sen när du är hemma vid din riktiga setup.
Även om det är yt-videos så hör jag markant skillnad i kvalitet, och det är ungefär samma skillnad som jag även hör ur min dator på 320kbps mp3.
Och då tycker jag "min musik" låter så pass dov och instängd att jag t.o.m. började fundera på om något är trasigt hemma hos mig...
Testa gärna sen när du är hemma vid din riktiga setup.
Även om det är yt-videos så hör jag markant skillnad i kvalitet, och det är ungefär samma skillnad som jag även hör ur min dator på 320kbps mp3.
Och då tycker jag "min musik" låter så pass dov och instängd att jag t.o.m. började fundera på om något är trasigt hemma hos mig...
Provlyssnade på min hyfsade hörlursrigg (Burson Conductor SL, Denon AH-D5000, markl moddade).
De exempel du postade verkar vara rejält komprimerade så inte så mycket dynamik kvar tyvärr.
Några exempel på saker som borde låta lite bättre (mer dynamik kvar):
ym3_m_Apfas
xaRZh8b1EKA
pEth77XOVbk
YouTube komprimerar dock rätt hårt, Spotify låter betydligt bättre.
Provlyssnade på min hyfsade hörlursrigg (Burson Conductor SL, Denon AH-D5000, markl moddade).
De exempel du postade verkar vara rejält komprimerade så inte så mycket dynamik kvar tyvärr.
Ja, men som jag skrev så låter det väldigt likartat mina 320kbps mp3 av samma låtar!
Så antingen är det väldigt dåligt producerat, eller så är mina högtalare för dåliga på att återge den typen av produktion/musik, eller så är något fel på min dator eller mp3-samling.
Bruce-låten tycker jag dock låter bäst av alla exempel hittills, den låter väldigt rent och öppet.
Dina låtar är rätt bra också, lite som nåt mellanting typ. (är ju svårt veta hur rent/klart musiken är tänkt att låta också.)
Blir spännande att testa med fin CD-spelare vs mina mp3 sen om en vecka eller när det kan bli...väldigt spännande!
Tack för lyssningen förresten! :)
Ja, men som jag skrev så låter det väldigt likartat mina 320kbps mp3 av samma låtar!
Så antingen är det väldigt dåligt producerat, eller så är mina högtalare för dåliga på att återge den typen av produktion/musik, eller så är något fel på min dator eller mp3-samling.
Bruce-låten tycker jag dock låter bäst av alla exempel hittills, den låter väldigt rent och öppet.
Dina låtar är rätt bra också, lite som nåt mellanting typ. (är ju svårt veta hur rent/klart musiken är tänkt att låta också.)
Blir spännande att testa med fin CD-spelare vs mina mp3 sen om en vecka eller när det kan bli...väldigt spännande!
Tack för lyssningen förresten! :)
Jag uttryckte mig lite dåligt, när jag skrev komprimerat menade jag produktionstekniskt där de har komprimerat ihop ljudet så mycket av dynamiken försvinner, det är även känt som loudness war (googla på det om du inte känner till termen).
Några tips på spellistor med låtar som har bra produktionsteknisk kvalité:
https://open.spotify.com/playlist/2m9rvTQeDD7QEB2ewSazij?si=9439984f371a4f3e
https://open.spotify.com/playlist/5rPfgXvfqW3lmK2S5RHMSH?si=04ee8091abd043c1
Även om du inte gillar musikstilarna så bör de "låta bra" :)
Haft högtalarexpert från butik hemma hos mig, med CD-spelare.
Eclipse och Stratovarius låter lika illa från min dator (mp3) som direkt från CD.
Kanske minimal skillnad bara.
Så det är jäkligt dålig produktion från många av mina stora favoritband :em:
Ska testa i deras butik nån gång framöver, och se hur mycket det hjälper att ha ett par finhögtalare istället, men han trodde inte det skulle lyfta musiken jättemycket för det är helt enkelt dåligt producerat från grunden, instängt liksom.
MasterChief
2022-08-17, 06:25
Haft högtalarexpert från butik hemma hos mig, med CD-spelare.
Eclipse och Stratovarius låter lika illa från min dator (mp3) som direkt från CD.
Kanske minimal skillnad bara.
Så det är jäkligt dålig produktion från många av mina stora favoritband :em:
Ska testa i deras butik nån gång framöver, och se hur mycket det hjälper att ha ett par finhögtalare istället, men han trodde inte det skulle lyfta musiken jättemycket för det är helt enkelt dåligt producerat från grunden, instängt liksom.
Tyvärr är mycket musik uselt producerat och en bra anläggning gör det ofta ännu värre. Det är som att sätta dåliga däck på en Ferrari. De flesta konsumerar ju musik via små in ears och de annpassar väl produktionen till den stora kundmassan. Det är ju inte många idag som har en riktig stereoanläggning hemma (och då räknar jag inte sonos till riktig).
The_RobRoy
2022-08-17, 06:39
Tyvärr är mycket musik uselt producerat och en bra anläggning gör det ofta ännu värre. Det är som att sätta dåliga däck på en Ferrari. De flesta konsumerar ju musik via små in ears och de annpassar väl produktionen till den stora kundmassan. Det är ju inte många idag som har en riktig stereoanläggning hemma (och då räknar jag inte sonos till riktig).
Nä det är faktiskt riktigt bedrövlig utveckling med soundbars och smart-speakers. När jag var liten hade de flesta medelklass-hem en ordentlig stereo med två ordentliga högtalare, antingen med LP spelare eller för de som hade en ny anläggning med CD. Det var inga lyx-grejer men i princip alla dessa anläggningar levererar ett bättre ljud än vad folk har idag. Alltså kunde musiken mixas annorlunda, då målgruppen för att spela upp musiken var dessa anläggningar. Nu när målgruppen är bilstereon, hörlurar och eventuellt en Sonos har det helt spårat ur vad som är bra ljud och mixning av en platta. Det är ju dock ett fenomen som pågått länge och peak loudness-war har väl redan passerat. Faktiskt har det om något blivit lite bättre än de va typ 5-10 år sen i min mening.
MasterChief
2022-08-17, 07:39
Nä det är faktiskt riktigt bedrövlig utveckling med soundbars och smart-speakers. När jag var liten hade de flesta medelklass-hem en ordentlig stereo med två ordentliga högtalare, antingen med LP spelare eller för de som hade en ny anläggning med CD. Det var inga lyx-grejer men i princip alla dessa anläggningar levererar ett bättre ljud än vad folk har idag. Alltså kunde musiken mixas annorlunda, då målgruppen för att spela upp musiken var dessa anläggningar. Nu när målgruppen är bilstereon, hörlurar och eventuellt en Sonos har det helt spårat ur vad som är bra ljud och mixning av en platta. Det är ju dock ett fenomen som pågått länge och peak loudness-war har väl redan passerat. Faktiskt har det om något blivit lite bättre än de va typ 5-10 år sen i min mening.
Förr i tiden fanns ju heller inget alternativ. Det var den stora stereon som gällde om man vill ha musik eftersom den lilla bordsradion var ju helt värdelös. Mina föräldrar hade också en stor anläggning. Men jag kan heller inte minnas att de satt koncentrerat och lyssnade. Musiken fanns ju bara som bakgrund mest hela tiden. Och när smidigare lösningar med streaming och mobila ljudanläggningar kom så blev det naturligt att använda sig av dessa. De flesta är inte tillräckligt intresserade att sitta och "finlyssna". Hade Spotify/Sonos funnits på 60-talet hade alla använt det då också.
Sedan är jag förundrad att folk ändå är så ointresserade av kvalitet när det gäller ljud och bild. Även när jag demar min utrustning för dem (och det är ju inga värstingsaker men oändligt mycket bättre än deras skit) så tappar ju alla hakan. Men i slutändan är det ju inte värt insatsen och det handlar väl om värderingar och intressen.
Det som stör mig mest är nog när man kommer hem till folk och de har inte ens bemödat sig med att justera inställningarna på sin nya OLED TV för 20k. Jag skriker inombords men de verkar så nöjda.
Samma på jobbet. Alla fick nya bildskärmar och de var "sååå bra". Jag fick nästan en hjärnblödning. Mmm, en HP-skärm för 1500kr är sååå bra. Bilden var helt utvattnad och disig men bara jag verkade notera det.
Eller så är jag skadad av att varit intresserad av ljud/bild/foto i 35 år. :d
The_RobRoy
2022-08-17, 08:01
Sedan är jag förundrad att folk ändå är så ointresserade av kvalitet när det gäller ljud och bild. Även när jag demar min utrustning för dem (och det är ju inga värstingsaker men oändligt mycket bättre än deras skit) så tappar ju alla hakan. Men i slutändan är det ju inte värt insatsen och det handlar väl om värderingar och intressen.
Japp det är en paradox, då en bred massa ändå njuter av att gå på bio och uppleva film med bra ljud & bild. Samt att man där har fått prova på hur bra det verkligen kan vara. Men troligen är det mer att man kan va först och se filmen, samt upplevelsen med popcorn och göra något tillsammans som drar, snarare än ljud/bild som är någon slags bonus.
Reflekterar man lite mer allmänt på ämnet, kan jag iofs tycka att människor är mest såhär med alla möjliga grejer. Folk kan bli blown away hur skön en bra säng kan vara, man sover där 8h varje natt hela livet, men man kör fortfarande sin halv-sunkiga IKEA säng som sett bättre dagar. Exemplena tar aldrig riktigt slut, jag tror folk helt enkelt bara är dåliga på ekonomi och lägga pengar på det som skapar verklig lycka och mervärde i livet. Man köper t.ex istället en ny Volvo för 600k som tappar till 150k när man sen säljer den 10 år senare. Hade man istället köpt en äldre bil kunde man köpt en grym hifi-anläggning också, samt hifin hade inte ens tappat i värde om man köpt det någolunda smart.
Intressanta diskussioner :thumbup:
Jag känner mig ändå lite nöjd över att det inte är något fel på mina högtalare eller dator eller förstärkare.
Ska provlyssna min musik i deras butik och se hur finhögtalare hanterar det hela (fina jämfört med mina gamla Cerwin alltså), så man inte bara slänger pengar i sjön.
Iofs lyssnar jag på välproducerad musik ibland också, denna tex är samma genre som Eclipse men låter mycket mer öppet o luftigt!
srI4pmaBBms
MasterChief
2022-08-17, 09:00
Japp det är en paradox, då en bred massa ändå njuter av att gå på bio och uppleva film med bra ljud & bild. Samt att man där har fått prova på hur bra det verkligen kan vara. Men troligen är det mer att man kan va först och se filmen, samt upplevelsen med popcorn och göra något tillsammans som drar, snarare än ljud/bild som är någon slags bonus.
Reflekterar man lite mer allmänt på ämnet, kan jag iofs tycka att människor är mest såhär med alla möjliga grejer. Folk kan bli blown away hur skön en bra säng kan vara, man sover där 8h varje natt hela livet, men man kör fortfarande sin halv-sunkiga IKEA säng som sett bättre dagar. Exemplena tar aldrig riktigt slut, jag tror folk helt enkelt bara är dåliga på ekonomi och lägga pengar på det som skapar verklig lycka och mervärde i livet. Man köper t.ex istället en ny Volvo för 600k som tappar till 150k när man sen säljer den 10 år senare. Hade man istället köpt en äldre bil kunde man köpt en grym hifi-anläggning också, samt hifin hade inte ens tappat i värde om man köpt det någolunda smart.
Instämmer, väldigt många som inte bryr sig om kvalitet längre när det gäller prylar.
Förutom med mat och dryck, där är det ju jävligt petigt nu för tiden (i alla fall i min kretsar). Drar man fram en köp-bea så inleds Nurnbergrättegången version 2.
The_RobRoy
2022-08-17, 09:32
Förutom med mat och dryck, där är det ju jävligt petigt nu för tiden (i alla fall i min kretsar). Drar man fram en köp-bea så inleds Nurnbergrättegången version 2.
Byt vänner :banned
MasterChief
2022-08-17, 09:39
Byt vänner :banned
Äsch, jag är ju likadan när jag hånar dem om deras val av hörlurar eller det faktum att de inte äger en kikare (vilket såklart är lika livsnödvändigt som en säng).
Vi har ju alla olika prioriteringar och deras bea är ju goare, det kan jag ju inte sticka under stolen med.
:d
All grötig dåligt producerat hårdrock jag lyssnar på låter ändå bättre på dessa: (som har rätt bra drag i basen ändå trots liten storlek)
https://www.hifikit.se/hogtalare/golvhogtalare/monitor-se-6000f.html#horizontalTab2
Och låter ännu bättre och mer luftigt på dessa gigantiska högtalare:
https://www.hifikit.se/hogtalare/golvhogtalare/monitor-se-8000f.html
Men låter väl inte lika bra som övrig musik ändå, men det lyfts absolut och blir mer klart i mellanregistret typ!
Återstår att se om jag behåller mina sunkiga gamla Cerwin ett tag till, eller om jag ska beställa nåt nytt, och i så fall vad...men ingen brådska!
Armed Dingo
2022-08-20, 08:11
Jag söker trådlös (Wifi eller Bluetooth) mottagare med fantastisk DAC. Ett stort plus om den också har optisk in. Helst ingen förstärkning för mina högtalare är aktiva. Förslag? Djungel därute..
Prisklass 1000-2000 kr. Den måste vara bättre än den Argon Audio BT2 för 500 kr som jag redan har *cupid*
Armed Dingo
2022-08-20, 08:27
All grötig dåligt producerat hårdrock jag lyssnar på låter ändå bättre på dessa: (som har rätt bra drag i basen ändå trots liten storlek)
https://www.hifikit.se/hogtalare/golvhogtalare/monitor-se-6000f.html#horizontalTab2
Och låter ännu bättre och mer luftigt på dessa gigantiska högtalare:
https://www.hifikit.se/hogtalare/golvhogtalare/monitor-se-8000f.html
Men låter väl inte lika bra som övrig musik ändå, men det lyfts absolut och blir mer klart i mellanregistret typ!
Återstår att se om jag behåller mina sunkiga gamla Cerwin ett tag till, eller om jag ska beställa nåt nytt, och i så fall vad...men ingen brådska!
Har du provat att spela från vad som helst utom din dator? Mobil med line out, till exempel. Sätt på Spotify, välj högsta inställningar, spela. Jämför med samma låt på datorn. Så du kan utesluta vad som är problemet.
Du ska också se till att volymen skickas rätt. Du kan ligga på ca 90% av max från dator/mobil/källa. Sen så justerar du din slutvolym på förstärkaren. Du ska inte ligga på säg 20% från datorn och ampa upp det med förstärkaren. Alltid högt, eller rentav max om DACen klarar det utan att det låter skit, från källan. Annars tar förstärkaren en låg signal och förstärker, då kan det bli skit.
Har du bra källor för dina mp3s? Mina Kent låtar låter bra hos mig och jag har en 2.0 setup för drygt 4000 kr totalt. Inte high-end direkt.
Om du verkligen vill veta så får du öppna låtarna i t. ex Adobe Audition och titta att dom når upp i frekvenstaket och inte klipper innan. Det är fullt möjligt att reenkoda en 128 kbps till 320 kbps t. ex, då ser det bra ut i id3 tags men ljudkvaliteten är ändå skit. Vanligt bland piratad musik från förr. Då syns det som sagt i Audition att ljudet är komprimerat, frekvenserna klipper.
Armed Dingo
2022-08-20, 08:34
Om du köper nytt är mitt tips att du köper efter ändamål. Sådana där golvare t. ex. kan spela väldigt högt. Lyssnar du så högt? Om inte, köp monitorer för samma pris. Då får du högre ljudkvalitet för den volym som är aktuell för dig. Golvare kostar mycket pengar för kraft man kanske aldrig använder. Därtill osmakligt fula.
Provlyssna dessa om du kan. Fantastiskt ljud. https://www.scandinavianphoto.se/genelec/8030c-studio-monitor-dark-grey-16
Jag lyssnade på några skivor hemma och jämförde rakt av mot mina mp3 som låter dåligt/instängt, och det var minimal skillnad.
Jag gillar att kunna få djupbas, och att kunna dra på när det behövs, men ofta spelar man ju på ganska normal volym.
Men jag vill ha finare och klarare ljud - mina Cerwin är rejält sunkiga jämfört med finare högtalare för 10-20k, och de verkar extra sunkiga på grötig mellanregistersskränig hårdrock.
Suger på att bara spontanbeställa de stora Paradigm med 3x8" basar, för de lät så jäkla rent och luftigt och fint :)
Ibland är det bra att bara slå till, göra först och tänka efteråt :D
Nån som vet om skärmade högtalarkablar är värt det?
Såna där man tydligen fäster en liten tamp i förstärkarens jordkontakt på baksidan.
Kanske bara ger effekt om man har jordade uttag???
Någon som har tips på prisvärda och smidiga högtalare till garage?
Har själv sneglat på typ utomhushögtalare.
Garaget är ett isolerat varmgarage men där blöta/snöslaskiga bilar körs in vintertid så stundtals kommer det vara fuktigt.
Gillar också att utomhushögtalarna ofta har rätt smidigt format. Att väggfästen ingår. Att de går att köra i vit färg är också ett plus.
Tänker mig driva med nån miniförstärkare med inbyggd blåtand.
T.ex BRL:s paket med högtalare från System One känns lockande men jag har ingen aning om hur bra sådana låter:
https://www.brl.se/sv/artiklar/system-one-a50bt-od520-utomhushogtalare-vitt-par.html
Kan det vara något? eller finns bättre och mer prisvärda förslag.
Är främst ute efter något som ger trevligt bakgrundsljud när man mekar eller bara hänger i garaget. Är inte ute efter några skrymmande jättelådor och är inte ute efter kunna få grannarnas fönsterrutor att skallra.
Någon som har tips på prisvärda och smidiga högtalare till garage?
Har själv sneglat på typ utomhushögtalare.
Garaget är ett isolerat varmgarage men där blöta/snöslaskiga bilar körs in vintertid så stundtals kommer det vara fuktigt.
Gillar också att utomhushögtalarna ofta har rätt smidigt format. Att väggfästen ingår. Att de går att köra i vit färg är också ett plus.
Tänker mig driva med nån miniförstärkare med inbyggd blåtand.
T.ex BRL:s paket med högtalare från System One känns lockande men jag har ingen aning om hur bra sådana låter:
https://www.brl.se/sv/artiklar/system-one-a50bt-od520-utomhushogtalare-vitt-par.html
Kan det vara något? eller finns bättre och mer prisvärda förslag.
Är främst ute efter något som ger trevligt bakgrundsljud när man mekar eller bara hänger i garaget. Är inte ute efter några skrymmande jättelådor och är inte ute efter kunna få grannarnas fönsterrutor att skallra.
jag hade köpt ett begagnat Kef 2005 satellitsystem och en svs subwoofer.
Intressant.
Var mest inne på ett par mindre stereohögtalare för att hålla installation rätt liten och kompakt. Men de där surroundsatteliterna ser ju riktigt små och smidia ut.
Hur skulle man lämpligast placera dem i ett helt rektangulärt garage 6x6m? Är egentligen inte ute efter surround utan bara stereoljud för trevlig musik-lyssning
Intressant.
Var mest inne på ett par mindre stereohögtalare för att hålla installation rätt liten och kompakt. Men de där surroundsatteliterna ser ju riktigt små och smidia ut.
Hur skulle man lämpligast placera dem i ett helt rektangulärt garage 6x6m? Är egentligen inte ute efter surround utan bara stereoljud för trevlig musik-lyssning
Jag brukar köpa begagnade marantz recievers med stöd för multi channel stereo, sen sätter jag dom bara i hörnen, öronhöjd, pekandes mot centrum av rummet.
hahavaffan
2022-08-25, 11:16
Hade aldrig pallat med alla sladdar och skit en sån installation hade krävt. Hade köpt två Sonos Play:1 typ
Hade aldrig pallat med alla sladdar och skit en sån installation hade krävt. Hade köpt två Sonos Play:1 typ
bästa uppfinningen som finns är lister som är utfrästa för kablar, jag har ingen synlig kabeldragning och mina högtalare är dolda bakom gardiner och dylikt.
Jag kommer inte överens än med små högtalare och samplingen av musiken för dagens stereoanläggningar även fast dom börjar bli riktigt imponerande
Tack för bra tips!
Helt klart smidigt med trådlösa alternativ. Jag har också all möjlighet att gömma högtalarkablar bakom taklisterna så jag håller alla alternativ öppna.
Ytterligare en följdfråga på temat: Ser ju också att ibland poppar upp begagnade Kef 3005 till okej pris.
Uppfattar det som att det är uppföljaren till 2005. Är den lika bra/bättre?
Ser att du tipsar om annan subwoofer. Medföljande subwoofer i 3005 5.1. Är den inget att ha? Ser ut att vara en 10" bas men i en väldigt slimmad rund låda som inte kan innesluta särskillt mycket volym.
Ytterligare en följdfråga på temat: Ser ju också att ibland poppar upp begagnade Kef 3005 till okej pris.
Uppfattar det som att det är uppföljaren till 2005. Är den lika bra/bättre?
Ser att du tipsar om annan subwoofer. Medföljande subwoofer i 3005 5.1. Är den inget att ha? Ser ut att vara en 10" bas men i en väldigt slimmad rund låda som inte kan innesluta särskillt mycket volym.
2005 serien ses som bättre än 3005 och 5005
Det är säkert helt Ok bas, Men SVS är riktigt bra för musik.
Hur får jag bäst ljud för några tusenlappar? Har yamaha hs8 hemma som jag är nöjd ned och ska nu köpa högtalare till min andra bostad. Jag vill inte lägga mer än några tusen men märker att det blir svårt att hitta något acceptabelt. De högtalare jag först kollade på gick som lägst till 70 hz, och det var helt outhärdligt. När jag kommer ner på 43 hz börjar det kännas som ett acceptabelt frekvensomfång, men jag känner fortfarande att jag offrar något. Jag vet helt enkelt inte om jag kan acceptera en högtalare med mindre frekvensomfång än mina HS8, men samtidigt vill jag inte lägga 8 000 kr på högtalare till en sekundärbostad.
Så vad är mitt bästa alternativ? Kan man köpa "vanliga" högtalare med bredare frekvensomfång som ändå låter bra? Det gör inget för mig om det är lite färgat ljud. Men jag har svårt att veta var man ska leta eftersom jag bara är van vid studiomonitorer.
MasterChief
2023-08-03, 14:52
Hur får jag bäst ljud för några tusenlappar? Har yamaha hs8 hemma som jag är nöjd ned och ska nu köpa högtalare till min andra bostad. Jag vill inte lägga mer än några tusen men märker att det blir svårt att hitta något acceptabelt. De högtalare jag först kollade på gick som lägst till 70 hz, och det var helt outhärdligt. När jag kommer ner på 43 hz börjar det kännas som ett acceptabelt frekvensomfång, men jag känner fortfarande att jag offrar något. Jag vet helt enkelt inte om jag kan acceptera en högtalare med mindre frekvensomfång än mina HS8, men samtidigt vill jag inte lägga 8 000 kr på högtalare till en sekundärbostad.
Så vad är mitt bästa alternativ? Kan man köpa "vanliga" högtalare med bredare frekvensomfång som ändå låter bra? Det gör inget för mig om det är lite färgat ljud. Men jag har svårt att veta var man ska leta eftersom jag bara är van vid studiomonitorer.
Köp begagnat. Tex:
https://www.rehifi.se/hogtalare/golvhogtalare/dali-concept-6
Låg väl runt 8000 kr som nya.
Går ner till 41 Hz.
Hitta lämplig förstärkare för ett par tusen (finns massor) så har du ett ljud som slår allt nytt för tredubbla summan.
Hitta lämplig förstärkare för ett par tusen (finns massor) så har du ett ljud som slår allt nytt för tredubbla summan.
Om intresse finns sa letar mitt Thule-system (forsteg + slutsteg) efter ett nytt trevligt hem dar hen kan fa lite mer karlek an att samla damm i mitt pojkrum i Sverige :naughty:
Bra förslag från båda.
Bästa och enklaste för mig verkar vara att köpa ett par billigare monitorer + en billig sub. Ska testa det och se om det blir bra eller pannkaka.
https://auktion.kronofogden.se/auk/w.object?inC=KFM&inA=20240403_1113&inO=113
https://auktion.kronofogden.se/auk/w.object?inC=KFM&inA=20240508_1129&inO=148
hahavaffan
2024-05-20, 17:28
Saftig förstärkare det där, synd den är rostig och misskött :(
Sugen på köpa detta kitt och bygga, några andra som byggt själv tidigare? Jag har gjort tre byggsatser tidigare
https://heissmann-acoustics.de/en/dxt-wave-xl-fusion/
sladdbarn
2025-03-21, 15:03
Sugen på köpa detta kitt och bygga, några andra som byggt själv tidigare? Jag har gjort tre byggsatser tidigare
https://heissmann-acoustics.de/en/dxt-wave-xl-fusion/
Jag har byggt lite.
Här finns fler diy-kit som jag tror på:
http://www.troelsgravesen.dk/Diy_Loudspeaker_Projects.htm
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.