handdator

Visa fullständig version : HIFI-tråden för tvåkanal

Sidor : 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 13 14

BigForre
2009-12-09, 12:03
En fråga som jag grubblar på nu;

Vill spela en 1080.mkv med DTS genom 7070n. För att göra det måste ljudet kodas om till AC3, vilket jag gör i PopCorn MKC AudioConverter. Då klarar TVn att läsa ljudspåret. Dock fungerar det fortfarande inte med DACen, men provade att köra downmix to stereo, vilket ändå inte löste problemet.

Jag har funderat på om det kan ligga i att frekvensen sträcker sig över 48kHz, vilket DACen inte giller. Eller är det någon annan som vet var det är som gör att det inte fungerar?

hahavaffan
2009-12-09, 12:25
Jag tror helt enkelt det är TVn som skickar ut skum signal. Koppla den till en hembioreceiver och se vad du får för format.

agazza
2010-01-10, 17:41
Bump, lite OT men fick inget svar från dumma frågor tråden så jag frågar här där tekniknördarna hänger

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4092357&postcount=1009

BOSS
2010-01-10, 20:17
Nya högtalare, Monitor Audio RX8. Spelar riktigt bra! :)
Kör oftast Spotify (premium) eller J. River Media Center (flac) från laptopen via usb till DacMagic. Förstärkare Cambridge Audio 640A V2. Lite sugen på nåt kraftigare.
http://i45.tinypic.com/1jkrp0.jpg

MasterChief
2010-01-10, 20:37
Stiligt! Saknar dock en riktig konsol.

BOSS
2010-01-11, 16:50
Stiligt! Saknar dock en riktig konsol.

Tack =O Haha mm, tur är väl det! Fastnat i sån där skit förut...

hahavaffan
2010-01-11, 16:55
Bra val av högtalare! Så jävla snygga! Ett par med vit pianolack vore inte helt fel.

melancoolio
2010-01-12, 18:48
Får man fråga om trådlösa hörlurar i denna tråden?

Är dom nya sennheiser med digital teknik något att ha. RS160 och RS170 är intressanta. Eller funkar dom äldre med RF teknik lika bra RS120 osv.

Annars är läget bra. Gillar mina gamla Mirage 390is högtalare väldigt mycket!

Kryss
2010-01-18, 01:17
Bump!

1 år begagnade Canton GLE 407 för 2200spänn, bra köp?
Ligger inne med en gammal hembioförstärkare (JVC RX-616R) och funderar på huruvida den orkar driva dem.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=139344

Yip_man
2010-01-19, 07:55
för 2200 är det ett bra köp

Osten80
2010-02-03, 17:25
Jag vet inte om detta är rätt tråd, men jag gör ett försök i alla fall. Tänk på att jag är helt nollad när det gäller sådant här, så benämningar på komponenter har jag inte en susning om. :)

Det har hänt något med min förstärkare (en gammal Marantz PM-68).
Förmodligen var upptakten till felet att powerknappen helt plöstligt började fungera när den själv ville. Jag skruvade väck höljet och fann efter en stund att det från knappen går ett plaststag till någon okänd komponent på ett kretskort. Den där okända komponenten glappade, och den hamnade i något mellanläge där förstärkaren inte gick igång men ändå surrade och väste på något illavarslande kortslutningsaktigt sätt. Det problemet löste jag genom att klämma in en plastbit mellan höljet och den okända komponenten så att den var fixerad, och sedan dess har powerknappen fungerat precis som den ska.

Men efter detta har jag fått ett nytt problem: jag kan inte ha kablar inkopplade till två utgångar samtidigt, för då börjar det surra väldigt högt i högtalarna. Om jag enbart kopplar in datorn, så funkar den i vilken utgång som helst, och lika bra fungerar det om jag enbart kopplar in dvd:n i valfri utgång, men så fort jag kopplar in bägge börjar oljudet.

Är det något som har blivit kortslutet på grund av det där mellanläget som den där okända komponeneten hamnade i? Det surrandet lät verkligen inte alls bra. Är det ens värt att lämna in en sådan gammal förstärkare på lagning?

mangs
2010-02-03, 18:54
Jordproblem? Har du testat att ha all utrustning kopplad till samma el-uttag? Prova att vända kontakten på 1-2 av kontakterna och se om det hjälper.

Jag tror inte din finurliga lösning kortsluter någonting eftersom plast leder ström väldigt dåligt. :)

Osten80
2010-02-03, 22:57
Jordproblem? Har du testat att ha all utrustning kopplad till samma el-uttag? Prova att vända kontakten på 1-2 av kontakterna och se om det hjälper.

Jag tror inte din finurliga lösning kortsluter någonting eftersom plast leder ström väldigt dåligt. :)

Jordproblem lär det inte vara.
Nej, jag menar inte att min lösning skulle kortsluta utan att det skulle ha hänt när den stod och glappade, alltså innan jag fixade det.
Det är skit samma nu, för jag köpte en ny förstärkare i stället.

mangs
2010-02-04, 14:18
Det är alltid bästa lösningen på alla problem. Släng ut det som inte fungerar och köp nytt. :)

110
2010-02-27, 12:59
Själv sitter jag med;
Yarland FV 34 CIIISA
Ayon CD1
Phonar Credo S100
Nätfilter ENERR Powerpoint
strömkablar kommer snart från ENERR
Signal- och högtalarkablar Fadel Art

(ÅF och distributör inom HIFI)

Yip_man
2010-02-27, 14:05
jag ger fan upp, mitt letande är över. Slängde ut Wilson audio sophia 2 då mina gamla pjäser lät bättre....

Catstyle
2010-02-27, 14:39
Själv sitter jag med;
Yarland FV 34 CIIISA
Ayon CD1
Phonar Credo S100
Nätfilter ENERR Powerpoint
strömkablar kommer snart från ENERR
Signal- och högtalarkablar Fadel Art

(ÅF och distributör inom HIFI)
Bortsett från de fullständigt meningslösa ström- och kabelgrejerna så var det trevlig utrustning.

110
2010-02-27, 15:09
Bortsett från de fullständigt meningslösa ström- och kabelgrejerna så var det trevlig utrustning.

Meningslösa?? Hehe, du har nog bara inte testat rätt grejer ;)

tp_88
2010-02-27, 19:44
jag ger fan upp, mitt letande är över. Slängde ut Wilson audio sophia 2 då mina gamla pjäser lät bättre....
Inga dåliga högtalare att kasta ut.. ;) Vad var det för burkar som fick vara kvar?
Meningslösa?? Hehe, du har nog bara inte testat rätt grejer ;)
Placebo är bra grejer. :)

Yip_man
2010-02-28, 22:13
Inga dåliga högtalare att kasta ut.. ;) Vad var det för burkar som fick vara kvar?

Placebo är bra grejer. :)

inget märkvärdigt egentligen, ett par Mirage M3. tillräckligt märkvärdigt för att spela bättre än något jag lyssnat på dock....

Morrris
2010-03-01, 09:26
Sitter och skissar på ett nytt högtalarbygge som projekt i skolan. Kanske slänger upp lite material här under resans gång...

mangs
2010-03-01, 12:52
Sitter och skissar på ett nytt högtalarbygge som projekt i skolan. Kanske slänger upp lite material här under resans gång...

Please do so. Hur ser budgeten samt de initiala funderingarna ut?

Morrris
2010-03-01, 13:27
Please do so. Hur ser budgeten samt de initiala funderingarna ut?

Tack för visat intresse!

Budgeten är oerhört smal, därför kommer jag använda mig av Valutronic's HSQ-50 sats som jag redan har liggande här hemma. Uppgiften är ett projektarbete för elever som går Teknisk linje med inriktning på Design/formgivning samt teknisk med inriktning på Byggteknik.

Tanken var från början att göra ett par hyffsat små (~20 liter) högtalare som ska placeras på golvet nära lyssnarposition. Det har vi väl i stort sett hållt kvar vid.

Har kollat på lite värden i LspCAD och kommit fram till samma sak som en användare på minhembio.com. Nya delningsfilter ska alltså konstrueras, då det som skickas med original inte riktigt håller måttet.

Projektet har väl fortlöpt ungefär som man kunnat tänka sig. Några inledande skisser med olika grad av vansinne har kokats ned till ett förslag som alla kunde vara med på. Jag har ritat upp det exakt i Inventor för att kunna få en känsla för det. Slänger upp lite ritningsbilder senare.

Tidigare projekt kan ses här: www.minhembio.com/Zack_Ersa

Jajje
2010-03-01, 13:38
Måste säga att jag är mäkta imponerad av mina dynavoice s-4 EX. Låter för priset, fruktansvärt bra (695:-). Kopplat till en JVC förstärkare på från 1978 (:D), och en NAD t-550. Duger gott för att spela lite Dylan till morgonkaffet :).

tp_88
2010-03-03, 19:05
Blir helt klart intressant att följa, Morris! :thumbup: Jag har hört mycket gott om HSQ-50 men aldrig haft chansen att lyssna på dom.

Appropå DIY så drog jag ihop en tv-bänk för ett par dagar sedan, många tycker säkert att den inte alls är snygg men jag gillar den. Hittade ingen färdig bänk som uppfyllde mina krav riktigt, så det fick bli såhär. Smidig som tusan att bygga var den också. Om jag i framtiden gör en bredare variant så ska jag se till att få tag i passande rör som kan dölja gängstavarna/muttrarna etc. Översta lagret muttrar har ersatts av kupolmuttrar sedan bilden togs.

http://i45.tinypic.com/s4xvno.jpg

Morrris
2010-03-03, 19:12
Snyggt! Bättre än mitt moddande av en IKEA-möbel.

Morrris
2010-03-13, 11:03
Update ang. mitt högtalarbygge. Filterkomponenter beställda och levererade. Drog iväg rätt rejält, med 520:- som slutnota. Våran handledare lyckades dock skaka fram en femhundring. Mönsterkort tiggde vi till oss på ett närliggande elektronikföretag. Lödde ett filter igår, blev bra.

Om några veckor börjar själva lådbygget.

MasterChief
2010-03-13, 11:20
Någon som lyssnat på XTZ 99.36 och 99.38 och kan komma med omdöme om skillnader? 36:an är ju populär och det skrivs massor om den, men 38:an är det nästan helt tyst om.

tp_88
2010-03-13, 11:29
Update ang. mitt högtalarbygge. Filterkomponenter beställda och levererade. Drog iväg rätt rejält, med 520:- som slutnota. Våran handledare lyckades dock skaka fram en femhundring. Mönsterkort tiggde vi till oss på ett närliggande elektronikföretag. Lödde ett filter igår, blev bra.

Om några veckor börjar själva lådbygget.
:thumbup:
Någon som lyssnat på XTZ 99.36 och 99.38 och kan komma med omdöme om skillnader? 36:an är ju populär och det skrivs massor om den, men 38:an är det nästan helt tyst om.
Har bara lyssnat på 26orna och 36orna tyvärr, men har läst ett par inlägg där folk har varit besvikna iaf och föredragit just 26/36. Några riktiga testar kan jag inte minnas att jag har sett på 38orna, konstigt nog.

Personligen så hade jag inte betalt så mycket mer för 99.38 jämfört med 99.36, om det behövs så får man ju 99.26/36 + 2x 99 W10.16 / 99 W12.16 för ungefär samma pengar.

MasterChief
2010-03-13, 11:32
Personligen så hade jag inte betalt så mycket mer för 99.38 jämfört med 99.36, om det behövs så får man ju 99.26/36 + 2x 99 W10.16 / 99 W12.16 för ungefär samma pengar.

Ok, ja det finns väl helt enkelt en anledning att det inte skrivs om en viss modell. De ska ju mest gå i hemmabion men det kommer även liras musik, så jag valde denna tråd för frågan.

_Larre_
2010-03-13, 11:48
Föräldrarna går i köptankarna till ljud som förbättrar ljud till tvn och som dom kan spela skivor på i vardagsrummet då såklart.

Tanken är väl att det blir Denon-förstärkare och cd-spelare. Men valet kring ljud är desto svårare. Var in och kollade och pratade med grabbarna på hifi-klubben om Dali Concept 6 vilket är ganska hyllade högtalare. Men finns det något i samma prisklass som ger bättre ljud? Kanske t.o.m billigare.

Tips mottaget tacksamt!

ekmanc
2010-03-13, 13:18
Jag spelar just nu på:
Krell KPS28c cdspelare
Krell KCT försteg
Krell KAV400xi i HT thruput mode, går alltså som rent slutsteg.
Wilson Audio Watt/Puppy5.1
Nordost Frey högtalarkablar
Krell cast signalkabel
Nordost Vishnu strömkablar

Funkar ganska bra men det finns mycket kvar att göra, i sommar blir det ett nytt lite fetare krellslutsteg hoppas jag, borde kunna hända en hel del där.

Olegh
2010-03-13, 13:48
Föräldrarna går i köptankarna till ljud som förbättrar ljud till tvn och som dom kan spela skivor på i vardagsrummet då såklart.

Tanken är väl att det blir Denon-förstärkare och cd-spelare. Men valet kring ljud är desto svårare. Var in och kollade och pratade med grabbarna på hifi-klubben om Dali Concept 6 vilket är ganska hyllade högtalare. Men finns det något i samma prisklass som ger bättre ljud? Kanske t.o.m billigare.

Tips mottaget tacksamt!

Om föräldrarna inte är tillräckligt intresserade för att kika själva så skulle säkert Dynavoice högtalare funka alldeles ypperligt. Det vill säga om de inte är täta och vill att det ska kosta bara för att. Om grejerna ändå ska kopplas till teven borde ju dessutom en DVD/Blu-ray -spelare passa bättre för att läsa skivor.

http://www.fynda.se/

hahavaffan
2010-03-13, 14:49

Tips mottaget tacksamt!Dali Concept är inte jättebra.... hyllade är bara försäljningssnack. Jag hade hellre tittat på andra märken som Dynavoice, XTZ, Canton eller KEF. De har högtalare i ungefär samma prisklass som imho låter/enligt andra låter bättre.

Catstyle
2010-03-13, 22:34
Jag spelar just nu på:
Krell KPS28c cdspelare
Krell KCT försteg
Krell KAV400xi i HT thruput mode, går alltså som rent slutsteg.
Wilson Audio Watt/Puppy5.1
Nordost Frey högtalarkablar
Krell cast signalkabel
Nordost Vishnu strömkablar

Funkar ganska bra men det finns mycket kvar att göra, i sommar blir det ett nytt lite fetare krellslutsteg hoppas jag, borde kunna hända en hel del där.
Nu vet jag inte om du vill trolla, skryta eller om det är jag som är ovanligt lättprovocerad men...

Varför vill man offentliggöra att man lagt ner tusentals kronor på pesudoskräp?

skaparn
2010-03-13, 22:42
Nu vet jag inte om du vill trolla, skryta eller om det är jag som är ovanligt lättprovocerad men...

Jag tycker mig ana att du inte anser att 10 lax/meter högtalarkabel är en rimlig investering.

hahavaffan
2010-03-14, 00:17

Varför vill man offentliggöra att man lagt ner tusentals kronor på pesudoskräp?Har man gott om pengar så ser jag inget hinder för att låta placebo vara en del av ens hifi :)

The_RobRoy
2010-03-14, 00:32
Har man gott om pengar så ser jag inget hinder för att låta placebo vara en del av ens hifi :)

I så fall ska man ju ha jääävligt gott om pengar, annars så känns det onödigt ändå. Finns ju alltid något annat att lägga pengar på känns det som, som går före placebo kablar..

hahavaffan
2010-03-14, 00:34
I så fall ska man ju ha jääävligt gott om pengar, annars så känns det onödigt ändå. Finns ju alltid något annat att lägga pengar på känns det som, som går före placebo kablar..Hehe jo, men de kanske är snygga? Men killen kanske har äääääääckligt mycket pengar? :MrT:

MasterChief
2010-03-14, 13:43
Först var jag inne på separat hemmabio och stereo. Nu kanske det blir ändrade planer och jag kör projektor plus 2-kanal istället.

Av en tillfällighet var jag och lyssnade på B&W CM-9 idag. Ruggigt bra högtalare må jag säga. Och då var uppställningen usel. Sen var den ruggigt snygg också. I den prisklassen finns ju dock mycket gott att välja bland (25k). :-/

hahavaffan
2010-03-14, 14:05
Först var jag inne på separat hemmabio och stereo. Nu kanske det blir ändrade planer och jag kör projektor plus 2-kanal istället.

Av en tillfällighet var jag och lyssnade på B&W CM-9 idag. Ruggigt bra högtalare må jag säga. Och då var uppställningen usel. Sen var den ruggigt snygg också. I den prisklassen finns ju dock mycket gott att välja bland (25k). :-/Du får inte köpa dom före mig. Iofs kan jag åka hem till och stjäla dom då. Nä men ärligt, de är sanslöst fina! Är kär i dom svarta. Hade iofs idkat sex med basporten vilken av färgerna det än gällde... lite porr:

http://www.theflicks.co.uk/art%5Ccm9.jpg

http://www.productwiki.com/upload/images/b_w_cm9-400-400.jpg

Sen kan du ju bara bygga ut med resterande högtalare i serien om du vill ha hembio?

_Larre_
2010-03-14, 14:26
Dali Concept är inte jättebra.... hyllade är bara försäljningssnack. Jag hade hellre tittat på andra märken som Dynavoice, XTZ, Canton eller KEF. De har högtalare i ungefär samma prisklass som imho låter/enligt andra låter bättre.

XTZ har jag hört mycket gott om. Brorsan har deras 10" bas och den låter Riktigt bra för dom pengarna!

Så kanske ska kolla in billigare/andra alternativ.

Funderar även på Logitech z-5500, mest p.g.a storleken och ljudet för pengarna.

Föräldrarna vill bara ha något litet som förbättrar ljudet, så logitech kanske duger..!

petersson
2010-03-14, 14:45
Nu har jag äntligen renoverat färdigt mina Sonab OA-12. Jag har skaffat nya ersättningsdiskanter och byggt om delningsfiltret litegrann.

Det som är bra är att det fortfarande går att använda tonbyglarna (den blå saken på ovansidan) så att diskantnivån kan justeras enkelt i tre steg.

Jag gillar verkligen högtalarna. De är små och smidiga och har bra djupbas och sprider ljudet fint i rummet. Intressant att de är konstruerade på 70-talet :)
En nackdel är dock att viss musik kan låta lite skränigt. Det kanske går att skylla på dålig ljudkvaliet iofs :D Jag funderar på en lite tjockare matta framför högtalarna i alla fall.

http://img519.imageshack.us/img519/3350/sany0361h.jpg

http://img97.imageshack.us/img97/6360/sany0366.jpg

MasterChief
2010-03-14, 16:53
Du får inte köpa dom före mig. Iofs kan jag åka hem till och stjäla dom då. Nä men ärligt, de är sanslöst fina! Är kär i dom svarta. Hade iofs idkat sex med basporten vilken av färgerna det än gällde... lite porr:

Sen kan du ju bara bygga ut med resterande högtalare i serien om du vill ha hembio?

Så, du funderar också på att skaffa dem? Jag måste göra lite mer research känner jag (Dynaudio, AE osv). Men principbeslutet är nog nu fattat. Jag börjar med proj + stereo. Sen efterhand kanske det blir flerkanal och där jag då utnyttjar stereoförstärkaren för drift av frontarna.

hahavaffan
2010-03-14, 17:02
Så, du funderar också på att skaffa dem? Jag måste göra lite mer research känner jag (Dynaudio, AE osv). Men principbeslutet är nog nu fattat. Jag börjar med proj + stereo. Sen efterhand kanske det blir flerkanal och där jag då utnyttjar stereoförstärkaren för drift av frontarna.Njaä. Jag vill väldigt gärna ha dem, men nöjer mig med DM683 tills jag är klar med plugg osv. Då blir det uppgradering, och CM9 ligger jävligt bra till utseendemässigt. Har inte lyssnat på så mycket i prisklassen, så kan inte heller ta något beslut än direkt.

tp_88
2010-03-14, 17:09
För knappt 25k får man ett par nästan nya Ino Audio pi60, nuff said. ;)

De är dessutom väldigt lättdrivna (ska inte dippa under 7ohm, t.ex.) vilket är en trevlig egenskap i hemmabio-sammanhang.

bertbert
2010-03-14, 17:11
Jag börjar med proj + stereo. Sen efterhand kanske det blir flerkanal och där jag då utnyttjar stereoförstärkaren för drift av frontarna.

The way to go! Rekommenderas stenhårt. Det är betydligt viktigare att ha riktigt bra ljud framifrån än halvkasst eller bara medelbra i surround enligt min erfarenhet.

Min anläggning har varit oförändrad på högtalarsidan i många år, jag har inte blivit färdig att bygga mina surrounder på åratal. Jag använder helt enkelt anläggningen till att glo på film på min lediga tid istället! :)

MasterChief
2010-03-14, 18:00
Njaä. Jag vill väldigt gärna ha dem, men nöjer mig med DM683 tills jag är klar med plugg osv. Då blir det uppgradering, och CM9 ligger jävligt bra till utseendemässigt. Har inte lyssnat på så mycket i prisklassen, så kan inte heller ta något beslut än direkt.

Lyssnade även på DM683 och skillnaden var...brutal...

Men för priset är det en helt klart kompetent högtalare det med. Lyssnade även en del på Dali och det funkade inte alls för mig (vet dock att högtalarvalet är väldigt personligt).

För knappt 25k får man ett par nästan nya Ino Audio pi60, nuff said. ;)

De är dessutom väldigt lättdrivna (ska inte dippa under 7ohm, t.ex.) vilket är en trevlig egenskap i hemmabio-sammanhang.

Jaha, du är en Ino-fanboy. De kanske är de mest stukade fanboysen av alla fanboys ;-)

The way to go! Rekommenderas stenhårt. Det är betydligt viktigare att ha riktigt bra ljud framifrån än halvkasst eller bara medelbra i surround enligt min erfarenhet.

Min anläggning har varit oförändrad på högtalarsidan i många år, jag har inte blivit färdig att bygga mina surrounder på åratal. Jag använder helt enkelt anläggningen till att glo på film på min lediga tid istället! :)

Jo, det stämmer absolut. Först var tanken att ha ett helt eget rum dedikerat till stereo. Tänkte mig ett par fina stativare och lite rörglöd. Allt för att skapa fina stråkljud till min älskade Bach. Men nu blir det inte ett rum över och allt måste samsas i Gillestugan. Tyvärr är inte budgeten obegränsad just nu (köpa hus i Stockholm är inte gratis) så jag har insett att bra 2-kanal är viktigare än bra flerkanal+halvdant tvåkanal. Sen kan man ju istället uppgradera efterhand.

bertbert
2010-03-14, 18:24
Tyvärr är inte budgeten obegränsad just nu (köpa hus i Stockholm är inte gratis) så jag har insett att bra 2-kanal är viktigare än bra flerkanal+halvdant tvåkanal. Sen kan man ju istället uppgradera efterhand.

Jupps. För mig är det otänkbart att inte ha ett dedikerat rum till grejorna. (Hur får man in fyra basmoduler med var sin 12" i ett icke-dedikerat rum!?)

Å andra sidan har jag tillgripit det genialiska knepet att bo 10-15 min från Malmö istället, vilket ger gott om plats för lågt pris. :)

tp_88
2010-03-14, 19:11
Jaha, du är en Ino-fanboy. De kanske är de mest stukade fanboysen av alla fanboys ;-)
Faktiskt inte. :)

Jag stör mig oftast på Ino-fanatikerna, men efter att ha lyssnat en del på pi60 i ett nästan akustiskt obehandlat rum(där jag också har lyssnat på 7-8 andra högtalare) så kan jag bara säga att det är fantastiskt bra högtalare för dom pengarna. Fantastiskt bra.

Återigen, fanatikerna är... fanatiker. Men det är bra högtalare.

MasterChief
2010-03-14, 19:56
Faktiskt inte. :)

Jag stör mig oftast på Ino-fanatikerna, men efter att ha lyssnat en del på pi60 i ett nästan akustiskt obehandlat rum(där jag också har lyssnat på 7-8 andra högtalare) så kan jag bara säga att det är fantastiskt bra högtalare för dom pengarna. Fantastiskt bra.

Återigen, fanatikerna är... fanatiker. Men det är bra högtalare.

Måste säga att jag är grymt sugen på att lyssna på dem. Synd att de ska vara kommersiellt en sådan bökig lösning.

Finns det en uppdaterad prislista att hitta någonstans? Vad ligger ett par nya pi60 på?

MasterChief
2010-03-14, 19:58
Hittade den officiella tråden på minhembio (över 100 sidor lång). Ska ta och läsa lite faktiskt. Det är ju trots allt rätt coola.

MasterChief
2010-03-14, 19:59
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=29996

I Värnamo liksom :-/

tp_88
2010-03-14, 20:10
Måste säga att jag är grymt sugen på att lyssna på dem. Synd att de ska vara kommersiellt en sådan bökig lösning.

Finns det en uppdaterad prislista att hitta någonstans? Vad ligger ett par nya pi60 på?
Ja, det är trist. Om du kan tänka dig det så brukar det alltid finnas ett gäng på minhembio/faktiskt/albatross som mer än gärna demar sina anläggningar. Väntetiden på en demo hos Ino/Ingvar själv ska vara ungefär 6 månader nu har jag för mig. :/

Jag har inte den allra senaste prislistan, men väl den från Maj 2009.

Byggsats, MDF: 22.300 | Lackade: 25.700 | Fanérade ca. 27.000 beroende på typ.

Monterade och klara, Lackade: 33.600 | Fanérade ca. 35.000

Vill du ha hela prislistan och manifestet(lol) så PMa din mailadress.
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=29996

I Värnamo liksom :-/
Finns ett par i Sthlm också: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=29854

EDIT: Byggsats innebär att man får löda och montera delningsfiltret, samt montera element, dämpning och basreflex. Lådorna är färdiga.

MasterChief
2010-03-14, 20:25
Ja, det är trist. Om du kan tänka dig det så brukar det alltid finnas ett gäng på minhembio/faktiskt/albatross som mer än gärna demar sina anläggningar. Väntetiden på en demo hos Ino/Ingvar själv ska vara ungefär 6 månader nu har jag för mig. :/

Jag har inte den allra senaste prislistan, men väl den från Maj 2009.

Byggsats, MDF: 22.300 | Lackade: 25.700 | Fanérade ca. 27.000 beroende på typ.

Monterade och klara, Lackade: 33.600 | Fanérade ca. 35.000

Vill du ha hela prislistan och manifestet(lol) så PMa din mailadress.

Finns ett par i Sthlm också: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=29854

EDIT: Byggsats innebär att man får löda och montera delningsfiltret, samt montera element, dämpning och basreflex. Lådorna är färdiga.

Tack för info!

Inget snack om de måste vara välljudande med tanke på responsen de fått sista åren. Sen är det lite coolt med en udda produkt (shit asså...vilken kännare jag är).

De i Stockholm är 2006:or. Har det hänt något specifikt versionsmässigt, för de i Värnamo står det sista versionen på.

tp_88
2010-03-14, 20:36
Tack för info!

Inget snack om de måste vara välljudande med tanke på responsen de fått sista åren. Sen är det lite coolt med en udda produkt (shit asså...vilken kännare jag är).

De i Stockholm är 2006:or. Har det hänt något specifikt versionsmässigt, för de i Värnamo står det sista versionen på.
Jag har för dålig koll tyvärr, modellen har funnits sedan någon gång på 70-talet så en hel del lär ha hänt på vägen. Vad och när har jag dessvärre inte riktigt koll på.

pi60 är ju, tillsammans med piP, den vanligast modellen skulle jag tro så det är inte helt ovanligt att dom dyker upp på begagnatmarknaden.

ekmanc
2010-03-14, 20:51

Kan ha något att göra med att det inte är pseudoskräp?

Varför vill man skryta med att man har noll kunskap om hifi? alternativt bara vill trolla?

Varför bara gnälla och kritisera istället för att diskutera och ge konstruktiv kritik? har svårt att se varför det ska vara provocerande för dig att det finns folk som faktiskt hör skillnad på kablar och tycker det är värt att lägga pengar på.

Morrris
2010-03-14, 21:19
Kan ha något att göra med att det inte är pseudoskräp?

Varför vill man skryta med att man har noll kunskap om hifi? alternativt bara vill trolla?

Varför bara gnälla och kritisera istället för att diskutera och ge konstruktiv kritik? har svårt att se varför det ska vara provocerande för dig att det finns folk som faktiskt hör skillnad på kablar och tycker det är värt att lägga pengar på.

Har du gjort ett blindtest någon gång?

ekmanc
2010-03-14, 21:33
Självklart har jag det på både kablar och massvis andra tweaks, överlag är det dock ett skitsätt att testa hifiprodukter.

Har du/ni gjort ett längre tids ABtest i en högupplöst anläggning?

MasterChief
2010-03-14, 21:34
Måste vi nu inte förstöra tråden med en kabeldiskussion. Vissa hör skillnad, vissa inte, och vissa älskar att gnälla på folk som hör skillnad även om de själva aldrig testat.

The_RobRoy
2010-03-14, 23:12
Hittade den officiella tråden på minhembio (över 100 sidor lång). Ska ta och läsa lite faktiskt. Det är ju trots allt rätt coola.

Det är ju inte konstigt att det är en bra högtalare. 30-40kkr för en högtalare i byggsats, i princip helt utan prispålägg.

Motsvarande högtalare i butik hade ju lätt kostat 100kkr och då är det väl underligt om det inte låter förbaskat bra..

ekmanc
2010-03-14, 23:42
Frågan är väl hur väl det där med i princip helt utan prispålägg stämmer ;)

Lite illa att INOsekten har hittat även till detta forum.

Yip_man
2010-03-15, 07:21
Fin anläggning ekmanc

jag skulle starkt råda dig att prova lite prylar till dina wilson utanför audionords sortiment. Krell i all ära men jag fick mina Sophia 2 att spela mycket bättre med Threshold /pass labs.

Luxman l-590 som lät skit på det mesta spelade även här fruktansvärt fint med bara 2x60w.

tp_88
2010-03-15, 08:38
Frågan är väl hur väl det där med i princip helt utan prispålägg stämmer ;)

Lite illa att INOsekten har hittat även till detta forum.
Han fick ta lån av en kund(tror jag det va) för några år sedan för att inte behöva lägga ner företaget, så några stora marginaler lär det inte vara. Vilket är synd, förhoppningsvis kan han tjäna lite på Guru.

Har du lyssnat på några Ino-högtalare? Jag var också mycket skeptisk innan jag hade gjort det, men dom är faktiskt riktigt bra. Om än inte fullt så bra som fanatikerna vill ha det till kanske.

hahavaffan
2010-03-15, 09:33
Kul med lite Ino-snack! Killen jag köpte min B&W-center av har en hel del (bild nedan), och det var första gången jag såg dem när jag var där o hämtade centern, så jag trodde mest det var några skumma hemmabyggen. Men efter att ha hört pi60 en gång och läst en hel del om dem, och inte minst tittat på bilder så har de blivit allt mer intressanta. Näst intill ganska snygga i rätt utförande :)

http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=331053.jpg

mangs
2010-03-15, 09:35
Jo, IÖ vet vad han talar om men har tyvärr fått en klan av fanatiker efter sig som faktiskt skrämmer bort tilltänkta kunder. PI60 är helt klart intressanta högtalare i en intressant prisklass. Nog har han marginaler på det han säljer även om de kanske är mindre än hos många andra företag.

Som alltid när något är prisvärt/svenskt etc så är det lätt att få många fanboys som lovordar ett företag lite för mycket vilket gör att i allaf all jag drar öronen till mig.

Ett annat liknande exempel är XTZ som ju har väldigt många fanboys runtom i landet. Inget ont om det företaget då deras grejor faktiskt är prisvärda men ofta får det oanade proportioner när folk provlyssnar på en modell och jämför dem med något som kostar 10 gånger mer utan att höra skillnad. Inte för att prsiet säger allt men någonstans i kedjan har ju XTZ valt att skära ned för att kunna hålla så låga priser. Jag gilalr deras idé när det handlar om att köra lite marknadsföring och få återförsäljare och hoppas mycket på deras kommande XTZ Divine som kan bli en riktigt bra och "billig" highend högtalare.
Det finns dock vissa aspekter som oroar mig lite gällande detta företagets produkter.

Deras fanbase är huvudsakligen svensk och deras produkter vinner alla svenska tester. Utomlands ser det lite annorlunda ut. De har gått från att tillverka extremt prisvärda XTZ 99.26/36 till 38 och gjort ett ganska stort prispåslag med tanke på vad man får extra. 99.36 är väl egentligen den högtalare där man får mest bang for the buck men även denna högtalare lider av sina brister. Se nedan

Notera nedan att jag jämfört XTZ med mina egna DIY 3-vägs med genomgående fina Scanspeak-element samt lyxkomponenter i filtret och fint internkablage. De både mäter och låter väldigt fint och naturligt (som sig bör med tanke på pris och tid nedlagd) så med det i åtanke kan man säga att mina krav är väldigt höga för att en högtalare skall bli godkänd.

Jag har själv ett par 99.36or hemma som för tillfället är kopplade i min tredje-anlägging. Det är inget fel på dem då de är snygga och lirar rätt ok med tanke på prislappen. Först fick jag inte alls till det och de både lät och mätte sjukt dåligt jämfört med vad jag är van vid (en BBC-dip på kanske 5-6dB och alldeles för stark bas). Efter kontakt med deras utmärkta och snabba support visade det sig att det var en äldre filtervariant som satt i. Jag fick de nya filterna vilket gjorde att de lät mycket bättre och naturligare och känsligheten gick upp en del. Detta kan vara något att tänka på för de som läst eller hört dåliga saker om just dessa högtalarna (bla High Fidelitys test som iofs lovordade högtalarna fick liknande mätvärden så jag misstänker att de hade samma filter). Att de olika filterversionerna gör GRYYYM skillnad är inget snack. Högtalarna gick från något jag knappt ville ha i köket till ett par välljudande dito. Mellanregistret är enligt mig deras bästa sida. Det låter naturligt och lent samt distorsionsfritt. Detta troligtvis pga det utsökta SEAS-mellanregistret. Diskanten upplever jag inte riktigt så bra som alla andra vill få det att låta. Den höjs ganska mycket i översta oktaven och är väldigt riktningsbenägen. Dvs, man bör sitta i Sweetspot och ffa i höjdled är det stor skillnad. Reser man sig upp är ljudet outhärdligt då all diskant mer eller mindre försvinner. Dessutom lider de av ett hack i frekvensgången vilket färgar ljudet lite grann i övre mellanregistret kring 3-4kHz (dock mycket bättre än tidigare). De klarar av skapliga ljudtryck med tanke på storlek och elementbestyckning men de är lite bumliga i basen (då kör jag ändå helt slutet). Dessutom går de väl ok djupt med tanke på storleken men inte avgrundsdjupt.

De är helt klart prisvärda skapelser och något som de flesta kan leva med men har man ett stoort intresse och plånboken så kan man hitta bättre alternativ, dock kanske inte i samma prisklass.

99.38 har jag inte själv lyssnat på men den bör gå djupare och kunna spela högre. Det jag däremot har hört till dess nackdel är att den sidmonterade basen är svår att integrera med musiken. Jag har själv haft lite problem med detta i några av mina skapelser då sidomonterade basar ofta spelar in i väggar etc och att delningen måste ske väldigt lågt för at tdet skall fungera bra. Dessutom så tycker jag inte prispåslaget till nästan dubbla priset är helt berättigat då man inte får så mycket mer för pengarna. Enda skillnaden är att en Seas 6,5 byts ut mot en 10a från samma serie.

Med facit i hand skulle jag nog välja 99.26 och sedan kompletterat med två riktigt bra subbar om jag bara fick hålla mig till deras nuvarande sortiment. Deras nya 10.18 med ICE Power verkar intressanta för pengarna.

XTZ 100.49 Divine är ju oerhört spännande på pappret och jag har lyssnat på den men i ett dåligt rum så jag kan inte utifrån det avgöra om den är något för mig. Det känns på förhand däremot som att den inte är lika prisvärd som 99.26/36 även om den säkert kommer kunna konkurera med rejält dyrare högtalare. Jag ställer mig dock lite tvekande till elementbestyckningen här där de ju utgått ifrån det Thiel&Partner mellanregister som av många klassas som ett av världens bästa element och kompleterat det med en diskant och basar som inte håller samma klass. Dessutom känns det som om den diskanten kan sätta käppar i hjulet för de som vill spela högt då den varken är känslig eller effekttålig. Nu läser jag bara på databladen här men eftersom Divine är utrustad med dubbla 10or samt ett högeffektivt mellanregister samt att lådorna är enorma kan jag tänka mig att många som väljer denna högtalare vill kunna dra på ordentligt vilket jag är osäker på att denna diskant klarar av om man inte väljer att dela onödigt högt vilket å andra sidan gör det jobbigare för mellanregsitret. Dessutom undrar jag hur mycket energi det lagts på att få hela alltet att samspela? Eftersom det är en ny högtalare från ett relativt lite föreatag kan inte oändligt mycket tid lagts på detta utvecklingsarbete vilket öppnar upp för förbättringar med tiden. Skulle man köpa ett tidigt ex riskerar man ju så att säga att stå med ett icke-färdigt filter. Sedan ställer jag mig lite tveksam till deras filter-tuning på en högtalare av denna typen. Att användaren få välja fritt hur de vill att högtalaren skall låta beroende på rum låter ju fint men det har också baksidan av att man som användaren kan sabba samspelet mellan elementen rejält och att de olika filternavarianterna inte alla kan vara optimala. Att dämpa diskanten 1dB med en fin resistor må väl vara hänt men att tex dämpa basen med 6DB med hjälp av två fete-resistorer i signalvägen känns sådär. Då lockar den aktiva drivningen betydligt mer och då givetvis se till att högtalarna från början passar in i det tänkta rummet. Men detta skiljer ju inte dessa högtalare ifrån övriga andra större burkar.

Även om det ser negativt skrivet ut här uppe så är jag väldigt positiv till XTZ, både vad det gäller deras produkter/prisvärdhet samt deras fokus på att få fram smarta idéer. Det behövs friska fläktar som de på marknaden och jag hoppas innerligt att deras Divine blir en kanonhögtalare.

Härligt. Två-kanal är väldigt mycket roligare än hemmabio IMO.

hahavaffan
2010-03-15, 09:41
Upp med bilder på dina DIYs mangs! Gärna byggbilder om du har det också, det är alltid kul att se.

tp_88
2010-03-15, 09:59
Ja, det vore verkligen intressant! Bra inlägg förövrigt, mangs, håller helt och hållet med om det mesta.

Ett långskott; det var inte dina DIY-byggen som låg ute till försäljning på minhembio för någon vecka sedan? Ett par fina Scan-Speak-byggen baserade på något DIY-projekt på internet, Gravesen tror jag det var. Vill minnas att dom fanns i Skåne med, där jag har fått för mig att även du huserar.

En kompis till mig har lyssnat på Divine hos Fyndbörsen, om det var den slutgiltiga versionen, om dom var korrekt inställda/placerade etc vet jag inte, men han var dessvärre inte särskilt imponerad. Men även jag hoppas, snygga är dom som sagt och inte ett helt orimligt pris. Ska bli spännande att själv lyssna på dom när tillfälle ges.

mangs
2010-03-15, 10:46
Ja, det vore verkligen intressant! Bra inlägg förövrigt, mangs, håller helt och hållet med om det mesta.

Ett långskott; det var inte dina DIY-byggen som låg ute till försäljning på minhembio för någon vecka sedan? Ett par fina Scan-Speak-byggen baserade på något DIY-projekt på internet, Gravesen tror jag det var. Vill minnas att dom fanns i Skåne med, där jag har fått för mig att även du huserar.

En kompis till mig har lyssnat på Divine hos Fyndbörsen, om det var den slutgiltiga versionen, om dom var korrekt inställda/placerade etc vet jag inte, men han var dessvärre inte särskilt imponerad. Men även jag hoppas, snygga är dom som sagt och inte ett helt orimligt pris. Ska bli spännande att själv lyssna på dom när tillfälle ges.

Nope, mina burkar är inte till salu (än). Jag har sett de vita hemmabyggena med och de ser verkligen fina ut. Mina är merklassiska i Svartt läder och eksidor. FInns någon byggtråd på Hififorum vet jag men just nu har jag inga bilder att lägga upp. Kommer dock nog lägga upp med tiden då jag håller på och snickar på akustiken i rummet de spelar i. :)

Ja, med Divine har XTZ tagit ett rejält steg vilket ju gör att konkuensen ökar. Det är en sak att tillverka "dussinhögtalare" i prisklassen där många konsumenter kanske går från en kompaktstereo eller liknande jämfört med highend-segmentet. 40.000kr må ju ändå vara "billigt" om man jämför med vad man får. bara elementen kostar ju runt 20.000kr ut till slutkund. Däremot så krävs det ju en hel del utvecklingsarbete och testande för att få detta riktigt bra och det är väl där deras mindre resurser samt erfarenhet skulle kunna ställa till det. Sedan har jag mina farhågor att för att få DIvine att lira bra så krävs ett enormt rum. På demon jag deltog på var rummet väldigt stort med högt i tak och en helt fri placering med flera meter till närmsta väggar och dämpad bas fick ändå ljudet att bli lite bimligt och bastungt.

Jag gillar bas men det får inte bli för mycket. Som redan påpekats tidigare så känns det lite konstigt med två 10or parallelkopplade vilket får upp känsligheten 6dB i det området när diskanten bara ligger på 89db. Det kännns spontant som att dessa burkar mer är ämnade för deras nya förstärkare med Aktiv drivning etc vilket ju kan bli riktigt bra men då känns å andra sidan 20.000 extra för lådan lite overkill. Had de istället tagit bort det aktiva filtret helt kunde de minskat på utvecklingskostnaden och därmed priset ut till kund.

Jag tror och hopaps att de har en Divine Light på G som kör samma mellanregister men då kanske med dubbla 8or i basen. Denna högtalare skulle nog kunna gå att placera in bättre i vanliga rum. :)

Aktiva filter är väldigt överlägsna passiva diton IMO men det krävs en hel del arbete med tidsjustera/fasintegrerande etc för att få elementen att samspela. Det går inte bara att dela 24 dB/oktav med Linkwitx Riley filter för att få till det bra det är viktigt att elementen spelar akustiskt i fas i ett stort område. Får man til ldet och dessutom inkludera parametriska filter för problematiska rum och ojämnheter i frekvensgången så har man en killer högtalare. Deras kommande förstärkeri med inbyggda filter enligt ovan låter så här på förhand som oerhört intressant. Jag har kört med aktiva filter till och från de senaste 15åren och utöver at tdet är dyrare och mer komplext att sätta upp så blir resultaten mycket bättre. Man slipper ju passiva komponenter i högtalarfiltret samt att varje slutsteg bara belastas med en bråkdel då signalen delas innan.

mangs
2010-03-15, 11:29
Här (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=36701&whichpage=1) är förövrigt lite bilder från bygget.

Dock inga "färdig"-bilder utan jag slutade uppdatera någonstans i mitten. Har lagt ner en hel del arbete på framför allt filtret i efterhand. Onekligen den tid som tar längst tid att optimera. Att snickra en låda är betydligt snabbare.

MasterChief
2010-03-15, 11:37
Grymma inlägg mangs!

tp_88
2010-03-15, 11:44
Ser väldigt trevligt ut, jag tror att jag kan ha läst tråden tidigare faktiskt. En del bilder känns bekanta, andra inte alls. Om det blir någon uppdatering så får du gärna slänga in länken här! :)

Spiffy
2010-03-15, 11:59
Har alltid tyckt att Ino högtalarna varit otroligt fula. Men här såg det ju riktigt bra ut faktiskt.

http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=331053.jpg

Sir Anselm
2010-03-15, 12:12
Har alltid tyckt att Ino högtalarna varit otroligt fula. Men här såg det ju riktigt bra ut faktiskt.

Finns någon bild på ett forum på ett par i28 och py-4 i vitlack, grymt snygga. Ska se om jag kan hitta den...

Edit: Aha, här är de: i28 (http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=234161&view=findpost&p=2439974)

bertbert
2010-03-15, 13:29
Som redan påpekats tidigare så känns det lite konstigt med två 10or parallelkopplade vilket får upp känsligheten 6dB i det området när diskanten bara ligger på 89db. Det kännns spontant som att dessa burkar mer är ämnade för deras nya förstärkare med Aktiv drivning etc

Sant men idag görs många väldigt underliga element med känsligheter neråt 80-83 dB på grund av lustiga materialval och extrema slaglängder. Beroende på filter och direktivitet kan det också vara så att 89 dB i diskanten räcker rätt långt.

Man kan ju tänka sig att de höjt impedansen på Seas 10" tex och då får man lite lägre spänningskänslighet. Den verkar ju i praktiken ligga runt 85 dB @ 2,83V omodifierad.

mangs
2010-03-15, 14:24
Sant men idag görs många väldigt underliga element med känsligheter neråt 80-83 dB på grund av lustiga materialval och extrema slaglängder. Beroende på filter och direktivitet kan det också vara så att 89 dB i diskanten räcker rätt långt.

Man kan ju tänka sig att de höjt impedansen på Seas 10" tex och då får man lite lägre spänningskänslighet. Den verkar ju i praktiken ligga runt 85 dB @ 2,83V omodifierad.

Missade att känsligheten var så låg, hade för mig att den låg kring 89 även för basarna men där ser man. När jag kollade noffrannar såg jag dessutom att känsligheten på SEAS hemsida (http://www.seas.no/index.php?option=com_content&task=view&id=116&Itemid=138) är satt vid 2.83Vrms men med bara 0.5meters avstånd vilket borde sänka känslighet ytterligare i verkligheten.

Edit: såg nu att den var normaliserad till 1m.

Oavsett vilket så lät det spontant vid provlyssningen som att basen var lite dominerande och då var ändå basen sänkt i förhållande till resten.

ekmanc
2010-03-15, 19:51
Fin anläggning ekmanc

jag skulle starkt råda dig att prova lite prylar till dina wilson utanför audionords sortiment. Krell i all ära men jag fick mina Sophia 2 att spela mycket bättre med Threshold /pass labs.

Luxman l-590 som lät skit på det mesta spelade även här fruktansvärt fint med bara 2x60w.

Tack men njae alltså jag har inte direkt valt Krell för att dom råkar finnas med i audionords sortiment utan för att dom passar min smak, jag har ägt Accuphase och testat burmester och annat skoj hemma men i mina öron finns inget som är så dynamiskt och öppet och neutralt som en Krell dom tar verkligen kontroll och äger högtalaren:devil:

Sophiorna är förresten byggda för att kunna spela bra även med enklare elektronik, kanske därför dom funkar fint med Luxman watt/puppy däremot är en monitorhögtalare som är sanslöst känslig för elektronik och kablar.

Yip_man
2010-03-15, 20:45
En snabbmätning från lyssningposition. Dags att arbeta med akustiken.....

http://i188.photobucket.com/albums/z92/yip_man/fr1.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z92/yip_man/ra1.jpg

mangs
2010-03-16, 09:40
En snabbmätning från lyssningposition. Dags att arbeta med akustiken.....

http://i188.photobucket.com/albums/z92/yip_man/fr1.jpg
http://i188.photobucket.com/albums/z92/yip_man/ra1.jpg

Uach ja, det såg inget vidare ut. Du har rejält lång efterklang så du bör nog fiundera en del på att absorbera och diffusera en del.

Vidare ligger ju basen på toppar 20dB över mellanregistret och diskanten. Bastungt ljud?

Dippen och topparna i basen kan du säkert fixa till med hjälp av en anorlunda placering av lyssningsposition och högtalare. Hur ser rummets dimensioner ut och hur är högtalare samt lyssningsposition passerade. Jag hade väldiga problem med stående vågor i min lgh med betongväggar och dumma mått på rummet.

Låt mig gissa att ditt rum är hyffsat kvadratiskt eller rektangulärt där de olika sidorna är multiplar av varandra samt att du har en ganska sparsmakad inredning med få möbler och tavlor? :)

Jag håller på och funderar på hur jag skall få ner klangtiden i mitt vardagsrum så jag kan uppdatera dig med mina resultat.

Yip_man
2010-03-16, 18:56
Jag har anläggningen mot väggen till köket och soffan ända bak i motsatt vägg. Elternativ placering/andra högtalare är idag inte ett alternativ. Sparsmakad inredning är det dock. Det enda som diffusserar är mina monoblock bakom högtalarna ;)

http://i188.photobucket.com/albums/z92/yip_man/15.jpg

mangs
2010-03-16, 19:28
Kan du inte flytta fram soffan en aning, i alla fall vid lyssning?

Prova att sätta en dämpskiva bakom lyssningspositionen. Du kommer inte få ner basmullret men efterklangen borde minska en del samt att stereoperspektivet blir bättre.

Prova även att mäta med room analyzer med en högtalare åt gången och jämför dessa kurvor med totalen. Du lan även använda "Ambent" för att få med rumsinfon. Det är ett nyttigt litet program att leka runt med.

Lemmy
2010-03-18, 10:59
Alltid kul med högtalarsnack :)
Ingen som lyssnat på ATC och jämfört med andra högtalare? De verkar ha fått rätt mycket lovord på sistone.

agazza
2010-03-25, 11:40
Jag har ett par budgethögtalare http://www.proson.se/index.php3?pageid=45

Jag måste köpa en förstärkare för min gamla marantz börjar känna av åldern. Jag kan gärna köpa begagnat, men vad skulle ni rekommendera som matchar högtalarna i kvalitet. Jag söker nåt så billigt som möjligt som passar högtalarna.

Finns det något billigt ljudkort som även matchar kvaliteten på resten av sakerna. för jag skulle gärna vilja ha rca utgångar för att kunna ha en ordentligt skärmad kabel.

Jag ligger långt under eran nivå men jag är less på bakgrundsbrummet jag har, så jag tänkte att detta borde lösa den biten någorlunda.

mangs
2010-03-25, 11:51
Agazza i ditt fall skulle jag inte tveka att köpa något begagnat. Finns mängder av bra grejor till bra priser på begagnatmarkande. Förstärkare åldras heller inte så snabbt så en högkvalitativ förstärkare med 10 år på nacken låter oftast mycket bättre än något nytt i samma prisklass. Om du lyssnar mycket från datorn skulle jag köpa en DAC som tar signalen via USB, det är en smidigare lösning jämfört med ett bra integrerat ljudkort.

Om du prompt är ute efter ljudkort så skulle jag kolla in M Audio. Deras prylar är är rätt shyssta.

Impulsköpte förresten ett par Elektrostathögtalare i form av Martin Logan Aeon idag. Skall bli spännande att höra dem i hemma setupen. har väl alltid haft ett gott öga till elektrostater då jag ofta blivit imponerad av dessa på mässor och i affärer. har aldrig hört dem i hem-miljö dock så det skall bli spännande.

http://www.avrev.com/images/stories/jreviews/tn/tn_4957_martinloganaeon.gif

agazza
2010-03-25, 16:11
Agazza i ditt fall skulle jag inte tveka att köpa något begagnat. Finns mängder av bra grejor till bra priser på begagnatmarkande. Förstärkare åldras heller inte så snabbt så en högkvalitativ förstärkare med 10 år på nacken låter oftast mycket bättre än något nytt i samma prisklass. Om du lyssnar mycket från datorn skulle jag köpa en DAC som tar signalen via USB, det är en smidigare lösning jämfört med ett bra integrerat ljudkort.

Om du prompt är ute efter ljudkort så skulle jag kolla in M Audio. Deras prylar är är rätt shyssta.

Jag hade bara tänkt lägga runt 5000kr på allt som allt. Duger en sånhär? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=532500

Då har jag ju fortfarande problemet med kabeln till förstärkaren lär vara svår att hitta skärmad :/

The_RobRoy
2010-03-25, 18:40
Alltid kul med högtalarsnack :)
Ingen som lyssnat på ATC och jämfört med andra högtalare? De verkar ha fått rätt mycket lovord på sistone.

Jag lyssnade på ATC på mässan. Stativaren kändes väldigt prisvärd. Även golv-högtalaren var bra. Riktigt bra på röster, kanske lite för mycket in-your-face. Basen var OK, inte mycket mer.

hahavaffan
2010-03-25, 19:10
Impulsköpte förresten ett par Elektrostathögtalare i form av Martin Logan Aeon idag. Skall bli spännande att höra dem i hemma setupen. har väl alltid haft ett gott öga till elektrostater då jag ofta blivit imponerad av dessa på mässor och i affärer. har aldrig hört dem i hem-miljö dock så det skall bli spännande.

http://www.avrev.com/images/stories/jreviews/tn/tn_4957_martinloganaeon.gifHaha grattis antar jag :D Har också varit rejält kåt på elektrostater sen Hifimässan i Malmö för typ 5-6 år sedan. Det var ett par ML där också som spelade nån afrikansk musik med mycket trummor i, fy helvete vad bra det lät. Hoppas du blir nöjd! De är inte så värst stora va?

Yip_man
2010-03-26, 06:41
Kan du inte flytta fram soffan en aning, i alla fall vid lyssning?

Prova att sätta en dämpskiva bakom lyssningspositionen. Du kommer inte få ner basmullret men efterklangen borde minska en del samt att stereoperspektivet blir bättre.

Prova även att mäta med room analyzer med en högtalare åt gången och jämför dessa kurvor med totalen. Du lan även använda "Ambent" för att få med rumsinfon. Det är ett nyttigt litet program att leka runt med.

Vi kan bortse från mätningen då jag pratat med xtz och kom fram till att jag mätte på tok för lågt. ska se om det kommer en ny bättre mätning snart.

Lycka till med ML, mycket trevliga men lite liten sweetspot i vissa rum.

mangs
2010-03-26, 08:43
Haha grattis antar jag :D Har också varit rejält kåt på elektrostater sen Hifimässan i Malmö för typ 5-6 år sedan. Det var ett par ML där också som spelade nån afrikansk musik med mycket trummor i, fy helvete vad bra det lät. Hoppas du blir nöjd! De är inte så värst stora va?

Ja, det verkar vara något speciellt med Martin Logans elektrostater och malmömässan. jag vet flera som blivit förälskade i dem just där.

Ang. storlek så är ju allt relativt. Frågar du frugan så tycker hon dem är stora men enligt mig gerde ett nätt intryck. De är ju närmre 1.50 höga men bara 26cm breda och under 10cm djupa utöver den lilla klumpen längst ned där 8-tumamren huserar.

Vi kan bortse från mätningen då jag pratat med xtz och kom fram till att jag mätte på tok för lågt. ska se om det kommer en ny bättre mätning snart.

Lycka till med ML, mycket trevliga men lite liten sweetspot i vissa rum.

OK, hoppas att det ser bättre ut när du mäter högre men jag upplever det som ganska liten skillnad på mätningar i mitt rum oavsett om jag mäter högt, medelhögt eller lagom, mäter jag väldigt lågt blir det däremot helt fel beroende på allt bakgrundsbrus etc. Ett tips vad det gäller basen är att om du har en panna, fläktsystem eller liknande som går så kan den ge en hel del bidrag. Testa att mäta utan någon signal och se vad du får kvar. :)

Du som är i branchen, vad anser du vara ett vettigt pris för ett par begagnade ML Aeon, Nypris för 6år sedan var 43 papp?

Yip_man
2010-03-26, 20:56
runt 8-13k skulle jag nog säga. Andra modeller kan ligga lite högre men jag har ganska lite erfarenhet av beg aeon:s

agazza
2010-03-29, 19:22
Varför tvinnar vissa sina kablar nåt oerhört? Vad ska det hjälpa till?

Nu har jag tittat över en liten lista på vad jag tror jag ska köpa också för att slippa allt brus och bök med ljudsystemet.

Varning, budget budget budget!

det blir nog en

http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/forstarkare/denon_pma-510ae_forstarkare_svart.htm

http://www.nuforce.com/hp/products/iconudac/index.php

och en ny avskärmad kabel typ nåt liknande som denna

http://www.dustinhome.se/DisplayImage.aspx?ImageID=191959

Nu undrar jag ifall dacen är värd att köpa? funkar den där billiga? eller ska jag skippa den?

Vart kan jag få tag i billig skärmad kabel?

Snapphanen
2010-04-02, 13:41
Tänkte koppla mina audio pro black diamond v1 (rek 20-150w) till en receiver för att kunna köra lite film från ps3 samt datorn. Var inne på Hifiklubben och snackade och han sa att, inte bara i deras lager i sverige, utan i hela Europa så är deras Denon receiver slutsåld och är backad till juli (!). Någon som har tips på en schysst receiver för dessa ändamål? Ska alltså ha TV, PS3 samt datorn kopplad till receivern så jag borde satsa på en ny receiver och inte en begagnad (tex från http://rehifi.jetshop.se/ ), iom att gamla receivers inte har rätt uttag. Som jag har förstått det så är det mer prisvärt att köpa begagnade förstärkare samt högtalare då de inte åldras på samma sätt.

PowPow
2010-04-02, 14:28
Jag har ett par budgethögtalare http://www.proson.se/index.php3?pageid=45

Jag måste köpa en förstärkare för min gamla marantz börjar känna av åldern. Jag kan gärna köpa begagnat, men vad skulle ni rekommendera som matchar högtalarna i kvalitet. Jag söker nåt så billigt som möjligt som passar högtalarna.

Finns det något billigt ljudkort som även matchar kvaliteten på resten av sakerna. för jag skulle gärna vilja ha rca utgångar för att kunna ha en ordentligt skärmad kabel.

Jag ligger långt under eran nivå men jag är less på bakgrundsbrummet jag har, så jag tänkte att detta borde lösa den biten någorlunda.

Nu vet jag inte vd du menar med "billigt", men detta är iaf en prisvärd lösning:
http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/ovrigt/cambridge_dacmagic_da-omvandlare_silver.htm

RCA eller XLR ut.

en riktigt billig lösning är X-fi music-kort. Körde det innan, och det funkade hyffst. Ingen RCA dock. Har kvar mitt gamla om du är intresserad.

agazza
2010-04-02, 21:15
Nu vet jag inte vd du menar med "billigt", men detta är iaf en prisvärd lösning:
http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/ovrigt/cambridge_dacmagic_da-omvandlare_silver.htm

RCA eller XLR ut.

en riktigt billig lösning är X-fi music-kort. Körde det innan, och det funkade hyffst. Ingen RCA dock. Har kvar mitt gamla om du är intresserad.

Du missade mitt senare inlägg. dacmagicen är för dyr för mig.

Pma mig angående ljudkortet :)

agazza
2010-04-05, 14:09
Bump. Jag behöver en riktigt skärmad 2xrca -> 3,5mm kabel.

http://www.dustinhome.se/pd_5010190056.aspx

http://www.dustinhome.se/DisplayImage.aspx?ImageID=480325

Finns det något billigare alternativ? Kan det kosta så mycket att skärma en kabel?

Snapphanen
2010-04-05, 14:13
Tänkte koppla mina audio pro black diamond v1 (rek 20-150w) till en receiver för att kunna köra lite film från ps3 samt datorn. Var inne på Hifiklubben och snackade och han sa att, inte bara i deras lager i sverige, utan i hela Europa så är deras Denon receiver slutsåld och är backad till juli (!). Någon som har tips på en schysst receiver för dessa ändamål? Ska alltså ha TV, PS3 samt datorn kopplad till receivern så jag borde satsa på en ny receiver och inte en begagnad (tex från http://rehifi.jetshop.se/ ), iom att gamla receivers inte har rätt uttag. Som jag har förstått det så är det mer prisvärt att köpa begagnade förstärkare samt högtalare då de inte åldras på samma sätt.

OK uttalande att man borde akta sig för att köpa gamla receivers?

tp_88
2010-04-05, 15:43
Finns det något billigare alternativ?
Mängder, t.ex:

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/kabel-och-kontakt/stereokabel/Avant-35mm-2RCA1m(106143,3173)

OK uttalande att man borde akta sig för att köpa gamla receivers?
Va?

hahavaffan
2010-04-05, 15:59
OK uttalande att man borde akta sig för att köpa gamla receivers?Akta sig och akta sig. Du väljer ju en reciever som täcker dina behov och ligger inom din prisklass. Behöver du tre HDMI in och en ut, och vill ha stöd för HD-ljud så leta efter en begagnad med detta. Behöver du inte HD-ljud (du kollar mest på DVD eller från datorn) så kan du kanske välja en lite äldre osv... Jag köpte min reciever begagnad, och den var typ i nyskick även om den var inköpt -05. Du får helt klart mer för pengarna om du köper begagnat, så länge den täcker dina behov.

agazza
2010-04-05, 20:01
Mängder, t.ex:

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/kabel-och-kontakt/stereokabel/Avant-35mm-2RCA1m(106143,3173)

Ha, wow, tack. Du borde få 270kr av mig.. egentligen.

EDIT: jag har optisk ut på pc:n, iof inbyggda ljudkortet, men är det bättre att sikta på en förstärkare med optisk ingång?

EDIT2: guldplätterade optiska kablar??

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/kabel-och-kontakt/optisk-kabel/HQ-OPTICFIBER-OPTICCABLE15m(103846,3174)

hahavaffan
2010-04-05, 20:37

EDIT: jag har optisk ut på pc:n, iof inbyggda ljudkortet, men är det bättre att sikta på en förstärkare med optisk ingång?

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/kabel-och-kontakt/optisk-kabel/HQ-OPTICFIBER-OPTICCABLE15m(103846,3174)Haha lol. 300kr?! Sjuka marginaler där troligen... med studentkonto kostar den 91kr hos Dustinhome :D

agazza
2010-04-05, 20:49
Haha lol. 300kr?! Sjuka marginaler där troligen... med studentkonto kostar den 91kr hos Dustinhome :D

Seriöst? Hur kan detta va möjligt? Nu blev jag sur. :/

hahavaffan
2010-04-05, 20:52
Seriöst? Hur kan detta va möjligt? Nu blev jag sur. :/Gratis frakt också :thumbup: Älskar Dustinhome.

agazza
2010-04-05, 20:56
Gratis frakt också :thumbup: Älskar Dustinhome.

Men dom kan väl inte lägga på 200kr på en kabel? det är ju sjukt.

Vad mer roligt kan du beställa åt mig? :D Jag behöver en projektor..

hahavaffan
2010-04-05, 21:09
Men dom kan väl inte lägga på 200kr på en kabel? det är ju sjukt.

Vad mer roligt kan du beställa åt mig? :D Jag behöver en projektor..Min chef skulle köpa en projj när jag jobbade i somras, då fick jag nästan 3K rabatt på den han ville ha... visserligen en rätt dyr en, men galen rabatt. Med studentkonto är Dustinhome typ i 9 fall av 10 billigast på Prisjakt, speciellt på småsaker där frakten annars står för en märkbar del av priset. Blev dock ingen beställning åt chefen, han ångrade sig och behöll sin 720p-projj ett tag till. Vet dock inte vad studentavtalet säger om att beställa åt andra :p

tp_88
2010-04-05, 22:12

http://www.netonnet.se/art/ljud-och-musik/kabel-och-kontakt/optisk-kabel/HQ-OPTICFIBER-OPTICCABLE15m(103846,3174)
Np. Det finns som sagt många billigare alternativ, det var den billigaste skärmade jag hittade när jag letade lite snabbt. Mycket billigare kommer man nog inte undan.

Ja, optiskt ut från datorn är absolut att föredra (om du inte köper ett bra ljudkort, t.ex finare modeller ur Asus Xonar-serien t.ex.). Du behöver nog inte bekymra dig så mycket om kabelkvalitén på den optiska, det är ännu mindre viktigt än på analoga kablar.
Vet dock inte vad studentavtalet säger om att beställa åt andra :p
Antagligen no-no. :D

agazza
2010-04-05, 22:19
Np. Det finns som sagt många billigare alternativ, det var den billigaste skärmade jag hittade när jag letade lite snabbt. Mycket billigare kommer man nog inte undan.

Ja, optiskt ut från datorn är absolut att föredra (om du inte köper ett bra ljudkort, t.ex finare modeller ur Asus Xonar-serien t.ex.). Du behöver nog inte bekymra dig så mycket om kabelkvalitén på den optiska, det är ännu mindre viktigt än på analoga kablar.

Antagligen no-no. :D

Funderar på köpa ett begagnat x-fi music. Har inga super högtalare direkt.

Jo jag förstår optik. tyckte bara guldpläteringen var rolig :)

Vad finns det för bra billiga begagnade förstärkare med optisk in? Blir inte utsignalen från det inbyggda kortet sämre än från tex ett x-fi?

hahavaffan
2010-04-05, 22:27
Funderar på köpa ett begagnat x-fi music. Har inga super högtalare direkt.

Jo jag förstår optik. tyckte bara guldpläteringen var rolig :)

Vad finns det för bra billiga begagnade förstärkare med optisk in? Blir inte utsignalen från det inbyggda kortet sämre än från tex ett x-fi?Har du optisk ut så kör på det. Man ska ju som sagt upp en bra bit i pengar om man ska ha ett ljudkort med likvärdiga eller bättre DACar än vad genomsnittsreceivern har. Renodlade stereoförstärkare har dock rätt sällan optiska eller digitala ingångar, då de är helt analoga. Jag har en sådan som slutsteg just nu, och skulle precis köpa mig en Dacmagic när jag föll tillbaks i hembioträsket och köpte en receiver istället som hanterar den digitala signalen nu. Digital signal är "bara" ettor och nollor, så skickar du ut det orört från datorn till en receiver så slipper du mer eller mindre helt förluster på vägen. Analoga signaler är mer känsliga för störningar och kan vara krångligt om man vill ha ut flerkanalsljud osv.

agazza
2010-04-06, 07:36
Har du optisk ut så kör på det. Man ska ju som sagt upp en bra bit i pengar om man ska ha ett ljudkort med likvärdiga eller bättre DACar än vad genomsnittsreceivern har. Renodlade stereoförstärkare har dock rätt sällan optiska eller digitala ingångar, då de är helt analoga. Jag har en sådan som slutsteg just nu, och skulle precis köpa mig en Dacmagic när jag föll tillbaks i hembioträsket och köpte en receiver istället som hanterar den digitala signalen nu. Digital signal är "bara" ettor och nollor, så skickar du ut det orört från datorn till en receiver så slipper du mer eller mindre helt förluster på vägen. Analoga signaler är mer känsliga för störningar och kan vara krångligt om man vill ha ut flerkanalsljud osv.

Jag jag förstår skillnaden på analogt och digitalt och fiberkabel och koppar. Men jag menar tidigare i ledet, innan signalen skickas ut. Skickas musiken ut helt orörd via optiska utgången? Ingen påverkan av ljudkortet alls?

agazza
2010-04-06, 08:10
Varför finns det nästan inga tvåkanalsförstärkare med D/A omvandlare och optisk ingång? Men nästan alla surround har det.

Är en surroundförstärkare långt efter en tvåkanal när det gäller ljudkvalité?

hultman
2010-04-06, 09:17
Varför finns det nästan inga tvåkanalsförstärkare med D/A omvandlare och optisk ingång? Men nästan alla surround har det.

Är en surroundförstärkare långt efter en tvåkanal när det gäller ljudkvalité?

Ju fler kanaler ju dyrare blir det. Oftast iaf, och dessutom brukar det bli lägre effekt per kanal. Vill du ha bäst ljud för pengarna så letar du efter tvåkanalare. Det är inte sällan man ser att folk med surroundambitioner skaffar tvåkanalsljud efter en tid.

agazza
2010-04-06, 09:30
Ju fler kanaler ju dyrare blir det. Oftast iaf, och dessutom brukar det bli lägre effekt per kanal. Vill du ha bäst ljud för pengarna så letar du efter tvåkanalare. Det är inte sällan man ser att folk med surroundambitioner skaffar tvåkanalsljud efter en tid.

Problemet är att jag vill ha tvåkanal :) med optisk ingång. Men då kostade billigaste förstärkaren 9000kr för något halvdant.

Medan en surround med optisk ingång kostar 2200kr. Jag är bara ute efter 2 kanaler, bra ljud, och optisk ingång.

Annars blir det nytt ljudkort och ny skärmad ljudkabel, men känner mig inte riktigt nöjd med den lösningen tror jag. Plus vill jag ha en ny förstärkare med förhoppningsvis mindre bakgrundsbrum.

tp_88
2010-04-06, 09:34
Problemet är att jag vill ha tvåkanal :) med optisk ingång. Men då kostade billigaste förstärkaren 9000kr för något halvdant.

Medan en surround med optisk ingång kostar 2200kr. Jag är bara ute efter 2 kanaler, bra ljud, och optisk ingång.

Annars blir det nytt ljudkort och ny skärmad ljudkabel, men känner mig inte riktigt nöjd med den lösningen tror jag. Plus vill jag ha en ny förstärkare med förhoppningsvis mindre bakgrundsbrum.
Det finns billigare, t.ex: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=292112

Begagnade XTZ A-100 D/DII/DIII kan du titta efter också, jag sålde nyligen en A-100D för 2000kr. Mycket bra förstärkare med bra dac och 5 digitala ingångar.

hultman
2010-04-06, 09:53

En surroundförstärkare för 2200 spänn kommer inte låta bra. Oberoende av in/utgångar.

agazza
2010-04-06, 10:32
Det finns billigare, t.ex: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=292112

Begagnade XTZ A-100 D/DII/DIII kan du titta efter också, jag sålde nyligen en A-100D för 2000kr. Mycket bra förstärkare med bra dac och 5 digitala ingångar.

Tackar för tipset. Det blir nog en sån så fort jag får tag i en begagnad

petersson
2010-04-06, 11:40
En surroundförstärkare för 2200 spänn kommer inte låta bra. Oberoende av in/utgångar.

Denon AVR-1507 ska visst vara ett riktigt kap.

mangs
2010-04-06, 11:56
Det finns dock en viss koppling mellan pris - kvalité/funktion.

En finare tvåkanalare har i regel bara en ingångsväljare och volymknapp samt två förstärkarsteg medan en hembioförstärkare innehåller sju steg, 2 miljarder funktioner, radio, ett otal antal ingångar/utgångar DA/omvandlare etc etc.

Allting kostar pengar och vi får anta att tillverkarna inte går minus på sina sålda prodikter. Med detta i tanke är det nästan så att är det viktigaste att musik skall låta bra så är det lättare/bättre att börja med en ren tvåkanals-setup för at tsedan utöka med bio efterhand om man behöver det.

hahavaffan
2010-04-06, 12:03
Det finns billigare, t.ex: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=292112Tänkte också föreslå H/K. De har gott rykte och finns i 2-kanalsutförande med digitala ingångar.

Annars finns ju möjligheten att köra med den rätt populära Nuforce uDAC (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532500), som går för typ en tusenlapp, tillsammans med en (begagnad) analog stereoförstärkare. Vet dock inte hur bra uDACen är, men har i princip bara hört gott om den. Plus att den har bra recensioner på Prisjakt :)

hultman
2010-04-06, 12:11
Denon AVR-1507 ska visst vara ett riktigt kap.

Inte alls omöjligt. Men då relaterat till annat i den prisklassen. Jämfört med en prisvärd tvåkanalare i några prissegment högre så låter det nog direkt illa.

petersson
2010-04-06, 16:33
Jag har förstått att nytillverkade hemmabioförstärkare ofta kan vara mer prisvärda än nytillverkade tvåkanals stereoförstärkare. Detta ska bero på att det tillverkas många fler hemmabioförstärkare.
Det säger kanske inte så mycket men jag tror definitivt inte att det är någon tumregel att stereoförstärkare slår hemmabioförstärkare på fingrarna (när det gäller stereolyssning) även om de är i samma prisklass.

tp_88
2010-04-06, 17:17
Det beror nog mycket på vilka högtalare som ska drivas. Om båda förstärkarna kan driva dom på ett hyfsat sätt så blir inte skillnaderna stora, om högtalaren vandrar ner i ohm och håller på med jobbiga fasvridningar etc så blir antagligen skillnaderna klart större.

agazza
2010-04-06, 19:49
Är det någon som har tankar om högtalarna jag köpt fresten? Jag kan inte mycket om detta faktiskt.

Proson Reality 63 MK2 Heter dom, är det någon som har några åsikter?

mangs
2010-04-07, 18:26
Jag har förstått att nytillverkade hemmabioförstärkare ofta kan vara mer prisvärda än nytillverkade tvåkanals stereoförstärkare. Detta ska bero på att det tillverkas många fler hemmabioförstärkare.
Det säger kanske inte så mycket men jag tror definitivt inte att det är någon tumregel att stereoförstärkare slår hemmabioförstärkare på fingrarna (när det gäller stereolyssning) även om de är i samma prisklass.

Visst spelar försäljningsvolymen in i kostnaden att ta fram en produkt men å andra sidan är det då än mer troligt att företaget väljer att pressa COGsen för att kunna göra vinst och då med andra ord välja billigare delar där de kan.

Sedan är det som så att en taskig tvåkanalare kan en ganska ovan lyssnare snabbt skilja från en bra medan de stora massorna fortfarande blir imponerade bara det ljudet spelar bakom huvudet och det mullrar lite där suben står.

Jag generaliserar vilt här men ofta är hembiofolk mindre petiga med hur det låter så länger det bara låter från alla håll.

Jag har provat en del hemboioförstärkare och jag har varit ganska nöjd med dessa när jag lirat film, till musik i 2-kanal har de alla låtit jäkligt tama, färgade, dålig kanal-seperation i förhållande till motsvarande tvåkanaler i samma prisklass. För att få bra ljud i en hemmabio måste man pynta upp rätt många tusen enligt mig medan du kan få vettiga 2-kanalare från runt 5000kr.

Morrris
2010-04-19, 19:36
Vårt lilla högtalarbygge börjar närma sig sitt slut. Lådorna är ihopkexade, bafflarna ursågade och frästa, kanterna är frästa och delningsfiltrena är lödda. Kvar återstår slipning, spackling, grundmålning och lackning.

Högtalarna ska visas upp på en mässa och jag hade tänkt skriva en liten FAQ till en broschyr för besökare. Har skrivit några frågor, men skulle gärna ta emot förslag av er. Vad brukar nybörjare vilja veta?

Menigar
2010-04-19, 19:57
Vårt lilla högtalarbygge börjar närma sig sitt slut. Lådorna är ihopkexade, bafflarna ursågade och frästa, kanterna är frästa och delningsfiltrena är lödda. Kvar återstår slipning, spackling, grundmålning och lackning.

Högtalarna ska visas upp på en mässa och jag hade tänkt skriva en liten FAQ till en broschyr för besökare. Har skrivit några frågor, men skulle gärna ta emot förslag av er. Vad brukar nybörjare vilja veta?
Storlek på lådan, kostnad, byggtimmar, planeringstimmar, hur mycket ni har lött innan eller hur svårt det är att löda, vart ni har inhandlat element,filter och övrigt material, vad för utrustning och material ni haft tillgång till under bygget och kanske kompletta uppgifter på det ni driver högtalarna med.

Morrris
2010-04-19, 20:16
Projektinformationen är ett kapitel för sig och i stort sett redan kirrat. Vad vi driver högtalarna med ska läggas till på listan. Storleken är redan angiven.

Tack för hjälpen!

tp_88
2010-04-19, 20:55
Bilder och mer info vore kul, Morrris! :)

Morrris
2010-04-19, 21:23
Bilder och mer info vore kul, Morrris! :)

Absolut. Ska slänga upp bilder här.

Högtalaren är baserad på HSQ-50 satsen från Valutronic. Lådan är ihopkexad 19 mm MDF och på 20 liter, vilket ger ett f3 på ca 60 Hz om jag inte minns fel. Delningsfiltret är det som GrodanB på Minhembio konstruerat. Vi har ytbehandlingen kvar och som det verkar nu blir det vit högglansig lack.

Edit: Har du tips på frågor att ta upp i broschyr?

The_RobRoy
2010-04-19, 22:18
Jag har börjat trixa med en riktigt grym equalizer för att komma åt att korrigera för de kraftiga problem i basområdet jag har p.g.a. betongväggar. Dvs att jag får utsläckningar och kraftiga förstärkningar..

Detta program är helt grymt, man kan ställa in i minsta detalj och med bibehållen ljudkvalite vid uppspelning av FLAC filer, så gott jag kan höra i alla fall.

http://112db.com/redline/equalizer/images/screenshots/1.png

Airline
2010-04-23, 00:25
Hej kära HiFi-vänner!

Har precis köpt en förstärkare och ett par schyssta canton-inwall högtalare och när jag skulle koppla in receivern till datorn så såg jag att det fanns både aux-in och d.audio. En vanlig bärbar dator har väl inte digitalhörlursutgång så det är väl aux-in som gäller ?

tack på förhand!

mangs
2010-04-23, 07:56
Jag har börjat trixa med en riktigt grym equalizer för att komma åt att korrigera för de kraftiga problem i basområdet jag har p.g.a. betongväggar. Dvs att jag får utsläckningar och kraftiga förstärkningar..

Detta program är helt grymt, man kan ställa in i minsta detalj och med bibehållen ljudkvalite vid uppspelning av FLAC filer, så gott jag kan höra i alla fall.

http://112db.com/redline/equalizer/images/screenshots/1.png

Tack för tipset, skulle vara kul att testa. Är tanken att man skall köra med multipla ljudkort alternativt någon form av multikanal? Jag tänker på att det fanns möjlighet att ändra fasen. Spelar ju inte så stor roll om man ändra fasen på alla utgångarna då det är skillnaden sinsemellan som påverkar.

Jag letade själv för länge sedan efter något snabbt och smidigt program för dator som har parametriska filter etc och fungerar i realtid. Numera använder jag en Vanlig rumskorrigerare och då funkar den till alla källor och inte bara dator. För de som har datorn som primär källa verkar ju dock denna smidig. Finns det möjlighet att via denna programvaran göra uppmätningar med mic etc?

Ett litet tips kan vara att undvika att korrigera uppåt. Dvs kompensera inte utsläckningar genom att vrida upp signalen. Detta eftersom utsläckningarna beror på rummet och du kommer inte kunna fixa til ldetta genom att spela högre. Det som händer är att du drar mer effekt vilket kan få slutsteget att klippa och eventuellt högtalaren att gå sönder.

Det fungerar ypperligt för att ta bort toppar i frekvensgången dock.

The_RobRoy
2010-04-23, 14:43
Tack för tipset, skulle vara kul att testa. Är tanken att man skall köra med multipla ljudkort alternativt någon form av multikanal? Jag tänker på att det fanns möjlighet att ändra fasen. Spelar ju inte så stor roll om man ändra fasen på alla utgångarna då det är skillnaden sinsemellan som påverkar.

Jag letade själv för länge sedan efter något snabbt och smidigt program för dator som har parametriska filter etc och fungerar i realtid. Numera använder jag en Vanlig rumskorrigerare och då funkar den till alla källor och inte bara dator. För de som har datorn som primär källa verkar ju dock denna smidig. Finns det möjlighet att via denna programvaran göra uppmätningar med mic etc?

Ett litet tips kan vara att undvika att korrigera uppåt. Dvs kompensera inte utsläckningar genom att vrida upp signalen. Detta eftersom utsläckningarna beror på rummet och du kommer inte kunna fixa til ldetta genom att spela högre. Det som händer är att du drar mer effekt vilket kan få slutsteget att klippa och eventuellt högtalaren att gå sönder.

Det fungerar ypperligt för att ta bort toppar i frekvensgången dock.

Jag antar fasen mellan left och right, eftersom man kan EQ:a varje kanal för sig. Inte helt säker dock..

Jag tror inte man kan mäta upp med mic, det hade ju varit riktigt bra.

Hur menar du att eftersom utsläckningarna beror på rummet, det är väl knappast någon skillnad mot förstärkningar som beror på rummet? Om rummet förstärker en frekvens 20 dB och jag sänker den frekvensen 20dB, så blir det ju "bättre", på samma vis om rummet försvagar en frekvens 10 dB och jag förstärker den 10dB så bör ju även det bli "bättre"

Effekt har jag i mängder ;)

agazza
2010-04-25, 19:57
Någon som har lust att Pma lite angående deras FLAC samling? Har just börjat byta ut min gamla samling just nu, men har problem att hitta endel speciella grupper jag söker. Tex. Raised fist.

PowPow
2010-04-26, 07:37
Hrm.. Min förstärkare (NAD C315bee) har nog gett upp. Den sätter på sig själv och slår över på "Disc" (en av ingångarna). Trycker jag på någon annan ingång så hoppar den snabbt över till en annan ingång (inte den jag tryckte på alltid dock..), sen snabbt tillbaka till Disc, och det klickar i högtalarna hela tiden..

Någon som har tips på vad man kan testa att göra? Förutom att köpa ny, den är ju given (= Garantin är utgången..

mangs
2010-04-26, 07:54
Hur menar du att eftersom utsläckningarna beror på rummet, det är väl knappast någon skillnad mot förstärkningar som beror på rummet? Om rummet förstärker en frekvens 20 dB och jag sänker den frekvensen 20dB, så blir det ju "bättre", på samma vis om rummet försvagar en frekvens 10 dB och jag förstärker den 10dB så bör ju även det bli "bättre"

Effekt har jag i mängder ;)

Visst blir det lite bättre men om det finns en utsläckning på låt säga 20dB i din lyssningposition och du försöker trixa upp den så räcker det i regel inte med att smälla på 20dB för just den frekvensenutan du måste lägga till ännu mer. Dessutom är det ofta andra närliggande frekvenser som spökar och ställer till denna dalgången. Dvs om du sänker en närliggande frekvens kan mycket väl denna dalgången bli mindre djup. Akustik är inte så enkelt.

Jag tvivlar inte på att du har effekt men att kompensera för 20dB dalgångar innebär att du behöver grymt mycket effekt. Låt säga att du har ett par högtalare med 90dBs känslighet och det är runt dessa nivåer du vill spela (dvs ganska lågt och förstärkaren lämnar då ungefär 1W ut). Om du in denna miljön vill kompensera för de 20dB i dalen som du har så innebär det att effekten som krävs är ca 100W.

Lyssnar du då på musik med någotlunda dynamik innebär det att topparna från ditt normala utgångsläge på 90dB kanske når 100dB (nu är detta väldigt lågt räknat dessutom om du inte enbart lyssnar på reklamradio). Då handlar det istället om 10ggr mer effekt i topparna. Dvs 10W för hela frekvensbandet utom där du valt att höja upp 20dB, där ligger vi istället på 1000W för att undvika att signalen klipper.

Du hade effekt sade du? :)

Självklart kan du justera dalarna något genom att EQa upp men det rätta svaret är att försöka undvika dessa dara genom att placera om lyssningspositionen, basarnas placering etc.

Detsamma gäller iofs topparna i frekvensgång, alltså att de delvis kan tas bort mha att flytta runt prylarna. Här är det dock lättare att med paramteriska filter plocka ned dem utan att riskera klippning av signalen.

Notera även att allt detta handlar om en given punkt i rummet. Det som är en topp i lyssningsposition kan mycket väl vara en dal i sätet bredvid. Vilket gör att om du väljer att kompensera för friskt med en EQ kan ljudet i positionen bredvid istället bli mycket sämre. Å andra sidan handlar detat om en egoisthobby så det är inga problem :)

Kan dock vara bra att tänka på om man skall vara flera som lyssnar.

Jag brukar EQa varsamt för högtalarnas ev. brister. Här pratar vi någon enstaka dB. Har jag sedan stora problem i rummet försöker jag fixa dem på annat sätt först.

hahavaffan
2010-04-27, 17:30
Har inte haft högtalare till datorn på ett bra tag nu, och eftersom jag skaffat en subbas till hemmabion så tänkte jag bygga mig ett par satelliter/bokhyllehögtalare att ha på var sin sida av skärmen, som kan lira bra ihop med subben. Sagt och gjort, när jag var hemma hos föräldrarna och passade hunden i helgen så köpte jag 12mm MDF och såga till bitar till ett par högtalare som kommer få de interna måtten av 156x156x168mm.

Det var fan inte helt lätt att få det rakt med cirkelsågen, och speciellt inte när mitt sågbord bestod av en euro-träpall :) Men iaf, jag har nu två halvfärdiga lådor som redan spräckt budgeten om jag räknar med inköpet av en billigare handöverfräs och lite annat smått och gott. Därför fortsatte jag i samma budgetspräckar-anda och valde helt andra element än jag först tänkt. Jag hade siktat in mig på ett par Peerless bredbandselement på 3" för typ 140kr stycket, men har nu beställt ett par Markaudio som är 4,5", vilket helt klart borde passa min låda mycket bättre. Lådan blev alltså en aning för stor... jag var förmodligen full när jag räknade på volymen innan sågningen :) Men iaf! Nu när de ändå kommer kosta en kännbar slant vill jag få de så snygga som möjligt, så att jag slipper sitta och stirra på ett par fula högtalarna dagarna i ända. Frågan lyder alltså:

Hur går jag tillväga för att få en snygg finish på dom? Hade tänkt mig vit klarlackad färg, men efter att ha googlat lite verkar det vara rätt drygt om man vill få fram den där snygga djupa pianolacksliknande finishen. Vad ska jag spackla med? Någon tipsade om Plastic paddings sprutspackel på sprayburk, men var fan köper man det? Vad tror ni en lackerare typ bil/mc-kille tar för att göra dom i vit högglans?

Morrris
2010-04-28, 10:59
Har inte haft högtalare till datorn på ett bra tag nu, och eftersom jag skaffat en subbas till hemmabion så tänkte jag bygga mig ett par satelliter/bokhyllehögtalare att ha på var sin sida av skärmen, som kan lira bra ihop med subben. Sagt och gjort, när jag var hemma hos föräldrarna och passade hunden i helgen så köpte jag 12mm MDF och såga till bitar till ett par högtalare som kommer få de interna måtten av 156x156x168mm.

Det var fan inte helt lätt att få det rakt med cirkelsågen, och speciellt inte när mitt sågbord bestod av en euro-träpall :) Men iaf, jag har nu två halvfärdiga lådor som redan spräckt budgeten om jag räknar med inköpet av en billigare handöverfräs och lite annat smått och gott. Därför fortsatte jag i samma budgetspräckar-anda och valde helt andra element än jag först tänkt. Jag hade siktat in mig på ett par Peerless bredbandselement på 3" för typ 140kr stycket, men har nu beställt ett par Markaudio som är 4,5", vilket helt klart borde passa min låda mycket bättre. Lådan blev alltså en aning för stor... jag var förmodligen full när jag räknade på volymen innan sågningen :) Men iaf! Nu när de ändå kommer kosta en kännbar slant vill jag få de så snygga som möjligt, så att jag slipper sitta och stirra på ett par fula högtalarna dagarna i ända. Frågan lyder alltså:

Hur går jag tillväga för att få en snygg finish på dom? Hade tänkt mig vit klarlackad färg, men efter att ha googlat lite verkar det vara rätt drygt om man vill få fram den där snygga djupa pianolacksliknande finishen. Vad ska jag spackla med? Någon tipsade om Plastic paddings sprutspackel på sprayburk, men var fan köper man det? Vad tror ni en lackerare typ bil/mc-kille tar för att göra dom i vit högglans?

Alternativ 1

Nöj dig med vanlig vit färg. Spackla kanter, slipa, lägg några lager grundfärg, slipa mellan. Done.

Alternativ 2

1. Slipa bort alla ojämna kanter och skarvar. (80 papper)
2. Lägg träspackel i alla skarvar, över alla ojämnheter och ev. skador på MFDen.
3. Slipa. (150 papper)
4. Spackla igen.
5. Slipa. Upprepa tills du inte känner några ojämnheter, hack eller skarvar.
6. Grundmåla med pensel.
7. Slipa. (150 papper) Nästan all färg kommer försvinna.
8. Grundmåla igen.
9. Slipa. Lite mer färg kommer finnas kvar. Upprepa tills ytan är slät och du har ett nästan heltäckande lager färg kvar.
10. Torka av med fuktig trasa.
11. Våtslipa (800 papper)
12. Borsta av ev. damm.
13. Lämna in till lackerare. Gick på 100 spänn/ låda för ett par 20 liters lådor jag gjorde sist.

Grattis! Du har mycket kul arbete framför dig!

hahavaffan
2010-04-28, 11:01
Alternativ 1

Nöj dig med vanlig vit färg. Spackla kanter, slipa, lägg några lager grundfärg, slipa mellan. Done.

Alternativ 2

1. Slipa bort alla ojämna kanter och skarvar. (80 papper)
2. Lägg träspackel i alla skarvar, över alla ojämnheter och ev. skador på MFDen.
3. Slipa. (150 papper)
4. Spackla igen.
5. Slipa. Upprepa tills du inte känner några ojämnheter, hack eller skarvar.
6. Grundmåla med pensel.
7. Slipa. (150 papper) Nästan all färg kommer försvinna.
8. Grundmåla igen.
9. Slipa. Lite mer färg kommer finnas kvar. Upprepa tills ytan är slät och du har ett nästan heltäckande lager färg kvar.
10. Torka av med fuktig trasa.
11. Våtslipa (800 papper)
12. Borsta av ev. damm.
13. Lämna in till lackerare. Gick på 100 spänn/ låda för ett par 20 liters lådor jag gjorde sist.

Grattis! Du har mycket kul arbete framför dig!Grymt bra! Tusen tack :) Var det en vanlig billackerare du lämnade in dina till?

mangs
2010-04-28, 11:38
Jag kan av egen erfarenhet säga att det är någonstans kring 2 du bör göra för att få en fin yta. Alt1 är enbart om du inte bryr dig nämnvärt hur de skall se ut.

TÄnk även på att spackel i regel tar en viss tid för att dra ihop sig så det som ser perfekt ut idag kan om 2 veckor vara gropigt. Med andra ord. Om du ger dig in på alt. 2 så se till att låta tiden ha sin gång. Inte kul att gå igenom allt jobbet och få högtalarna lackerade för att två veckor senare se hålighjeter och glipor. Lycka till! Du får gärna posta bilder.

Om du har runda element och en fräs så hoppas jag att du tar tillfället i akt och försänker elementen. Det ser 100gånger proffsigare ut och ger en hel del ljudmässigt med.

Morrris
2010-04-28, 14:21
Grymt bra! Tusen tack :) Var det en vanlig billackerare du lämnade in dina till?

Ja. Han använder en högglansig tvåkomponentslack om jag inte minns fel. Nu är ju det här via kontakter och han gör det på lunchrasten, men det kan ju iaf ge en fingervisning om priset. Vill gärna se lite bilder, har du lagt upp något på Minhembio/Faktiskt?

Jag kan av egen erfarenhet säga att det är någonstans kring 2 du bör göra för att få en fin yta. Alt1 är enbart om du inte bryr dig nämnvärt hur de skall se ut.

TÄnk även på att spackel i regel tar en viss tid för att dra ihop sig så det som ser perfekt ut idag kan om 2 veckor vara gropigt. Med andra ord. Om du ger dig in på alt. 2 så se till att låta tiden ha sin gång. Inte kul att gå igenom allt jobbet och få högtalarna lackerade för att två veckor senare se hålighjeter och glipor. Lycka till! Du får gärna posta bilder.

Om du har runda element och en fräs så hoppas jag att du tar tillfället i akt och försänker elementen. Det ser 100gånger proffsigare ut och ger en hel del ljudmässigt med.

+1 på alla tre stycken. Att försänka elementen kan bli lite krångligt när det är så små diametrar. Här är en bild på hur jag löste det när jag byggde: http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=165000.jpg

Lycka till!

hahavaffan
2010-04-28, 15:24

Om du har runda element och en fräs så hoppas jag att du tar tillfället i akt och försänker elementen. Det ser 100gånger proffsigare ut och ger en hel del ljudmässigt med.Handöverfräs är inköpt, och jag har idag provfräst en bit för att se om min mall som liknar den Morrris gjort fungerade, och det gjorde den. Ögonmåttade bara idag och det slog på 2mm, så det ska nog gå att få till snyggt. Frontbaffeln blir två 12mm MDFer ihoplimmade, för elementet ska försänkas 6mm, och då hade jag bara haft 6mm över att skruva i, och det kändes klent. Tack för info om spackel! Väntar gärna en vecka mellan spacklingarna, har ingen panik. Kan ju spela in dom under tiden :)

Ja. Han använder en högglansig tvåkomponentslack om jag inte minns fel. Nu är ju det här via kontakter och han gör det på lunchrasten, men det kan ju iaf ge en fingervisning om priset. Vill gärna se lite bilder, har du lagt upp något på Minhembio/Faktiskt?

+1 på alla tre stycken. Att försänka elementen kan bli lite krångligt när det är så små diametrar. Här är en bild på hur jag löste det när jag byggde: http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=165000.jpg

Lycka till!Okej! Nä har inga bilder på Minhembio än, men det kommer nog. Har dock bara tagit ett par kassa bilder med min iPhone so far... men bilder är bilder, det är kul oavsett kvalitet typ! Nice lösning till fräsen, den liknar min, fast ser 20ggr bättre ut :D

Morrris
2010-04-28, 15:41
Få se en iphonebild då.

hahavaffan
2010-04-28, 16:34
http://pici.se/pictures/mrwRDaGLR.jpg

http://pici.se/pictures/NYFYPHMWn.jpg

http://pici.se/pictures/FtIMJfodf.jpg

http://pici.se/pictures/JHhhqMAKM.jpg

Tredje bilden ser sjukt ojämn ut, men den biten är bara som stöd under limningen av motsatt sida :)

hahavaffan
2010-04-28, 18:39
Just nu torkar frontbaffel (2x12mm) nummer två under en del av vårens planerade alkoholintag :)

http://pici.se/pictures/EmCVFYHbt.jpg

Internkablage har idag snickrats ihop av några decimeter Supra classic mini 1.6. Paketet är skickat från Europe Audio och borde komma på fredag med lite tur! :thumbup:

Morrris
2010-04-28, 19:42
Kul bygge! 24mm baffel ska nog räcka till 3,5 liters lådor... Körde du bara kontaktlim rätt av eller? Vad ska de drivas med?

hahavaffan
2010-04-28, 19:54
Jupp vanligt casco vitt trälim. Funkar ypperligt enligt nån på ett forum(lol).

Kommer koppla dom på B-kanalen på min Denon stereoförstärkare som är kopplat som slutsteg till recievern, så får de hjälp av min sub :)

hahavaffan
2010-04-29, 11:36
Fräsmall som gör en cirkel på 123,5mm från ytterkant till ytterkant. Högtalaren ska ha 124mm, så det borde väl bli opti efter att man fixat till kanterna med Dremeln?

http://pici.se/pictures/atHXCVWFi.jpg

Lådorna med frontbafflar färdiga. Nu återstår att vänta på paketet med element, dämpmaterial och terminaler, innan jag ger mig på att fräsa ut hålen.
http://pici.se/pictures/kcgeNSTdn.jpg

Sir Anselm
2010-04-29, 12:46
Har köpt ett par AKG K530 till min Photoshop-dator och undrar nu om ni har några tips när det gäller hörlursförstärkare? Gärna med USB, alltså inbyggd DAC, och kosta runt 1000-1500.

Just nu körs de mot moderkortets inbyggda ljudkort...

hahavaffan
2010-04-29, 14:22
Kolla in Nuforce, de är poppis som fan.

mangs
2010-04-29, 15:03
Fräsmall som gör en cirkel på 123,5mm från ytterkant till ytterkant. Högtalaren ska ha 124mm, så det borde väl bli opti efter att man fixat till kanterna med Dremeln?

Om det inte är för sent skulle jag snarare säga att du bör ligga på 124,5mm. Väldigt lätt att det blir för litet hål och då blir det svårt att få i. Att medvetet göra hålet mindre borgar för problem imo.

Lycka till!

hahavaffan
2010-04-29, 15:12
Om det inte är för sent skulle jag snarare säga att du bör ligga på 124,5mm. Väldigt lätt att det blir för litet hål och då blir det svårt att få i. Att medvetet göra hålet mindre borgar för problem imo.

Lycka till!Jasså. Men är det inte rätt lätt att slipa bort 1mm med vanligt sandpapper? Ska kolla när jag får elementen exakt hur stora de är, och se om min provfräsning funkar... är det för litet så får jag öka på med en millimeter.

mangs
2010-04-29, 15:17
Nja, det är betydligt jobbigare att sandpappra upp detta jämt än att eventuellt behöva fylla på med plastic padding eller spackel om hålet skulle bli för stort.

Som sagt, gör en provfräsning i en bit som du sedan vaskar så löser det sig säkert.

Vill du vara riktigt opti skall du även fräsa ned baksidan där inte skruvarna finns så att elementet kan andas fritt in i lådan. :)

hahavaffan
2010-04-29, 15:49
Nja, det är betydligt jobbigare att sandpappra upp detta jämt än att eventuellt behöva fylla på med plastic padding eller spackel om hålet skulle bli för stort.

Som sagt, gör en provfräsning i en bit som du sedan vaskar så löser det sig säkert.

Vill du vara riktigt opti skall du även fräsa ned baksidan där inte skruvarna finns så att elementet kan andas fritt in i lådan. :)Ok, då gör jag så :)

Jupp, baksidan skall snyggas till för opti luftflöde typ:
http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=340096.jpg

Tack för hjälp och info!

mangs
2010-04-29, 15:57
Det är lugnt. Nu kan jag fortsätta med mitt i lugn och ro. Satt en stund och var lite orolig att du fräst ut för små hål. :)

hahavaffan
2010-04-29, 16:17
Det är lugnt. Nu kan jag fortsätta med mitt i lugn och ro. Satt en stund och var lite orolig att du fräst ut för små hål. :):thumbup:

Nu är framsidan slipad så att frontbitarna ligger tätt mot. Plugg och lim på det sen, så blir det kalas. Gief mitt paket nu tack.

hahavaffan
2010-05-03, 15:49
Nu har jag fått elementen, terminalerna och dämpull! Det ingick visst utkörning med DHL Economy-tjohejsan som var det billiga alternativet.

Sjukt fina element, hade inte väntat mig att de skulle vara så snygga faktiskt. Och jag sket ner mig lite när jag precis kopplade in dom liggandes på mitt tv-bord, de lät redan jävligt bra. Hade nog rätt låga förväntningar, och kunde inte ö.h.t. förstå folk som monterar ett sånt här element i en stor golvhögtalare, och sen är nöjd. Men alltså de pissar ju random datorhögtalarpaket rakt i ansiktet redan nu, oinspelade och fritt spelandes utan låda.

http://pici.se/pictures/phlnjuKqE.jpg

Har fräst ut hålet till elementet, och då fräsen inte nådde helt ner körde jag på den väl beprövade metoden med många borrhål, och sen fräste jag bara en halvdann cirkel genom hålen, och knackade ut mittbiten. 10 min med Dremeln så lär det bli riktigt nice, MDF är löjligt lätt att forma.

Tänkte fortsätta imorrn och förhoppningsvis kanske passa in båda elementen i respektive baffel. Bild på baffeln med lite häftmassa so far:
http://pici.se/pictures/CXsPSWDJU.jpg

Fråga... vad rekommenderar ni för spackel, och ska jag köpa nån form av silikon för att täta alla skarvar inne i högtalaren, och även där terminalskruvarna går in? Isf vilket silikon?

Morrris
2010-05-03, 15:51
Spackel är vilket som. Random träspackel går bra. Tätning med silikon låter ganska onödigt, dra en extra sträng trälim i alla skarvar om du är optinojjig. :)

hahavaffan
2010-05-03, 15:53
Ok, tack!

hahavaffan
2010-05-03, 17:37
Kunde inte hålla mig, drog fram Dremeln och fixade till hålen. Fräsningen är 1mm för låg. Skulle gått 1mm längre ner i träet alltså. Lär iofs inte vara allt för svårt att slipa till med sanspapper! Hade inte räknat med ca 1mm tätning som följde med elementen.

Måste hitta billiga spikes eller fötter av annat slag, gärna i olika längder så kan vinklas en aning uppåt. Förslag?

http://pici.se/pictures/FxpvlQmoq.jpg

Sorry för lite spam :)

Morrris
2010-05-03, 17:41
Kul!

Du ska inte ha någon form av dämpvadd i lådan? Har aldrig byggt med bredbandselement, det kanske inte behövs?

tp_88
2010-05-03, 17:50
Jag är också ruggigt sugen på att bygga ett bar liknande lådor efter att jag läste en tråd på faktiskt nyligen, fast att jag inte har någon som helst användning av dom. :D Hur gör du med delningsfilter? Ska du knåpa ihop något eller kör du utan filter?

hahavaffan
2010-05-03, 17:51
Jodå! Har precis provat ut lite bitar. Denna biten som ligger i nu är enligt förpackningen rätt mängd för 4 liter.

http://pici.se/pictures/jjcdDXVXE.jpg

Sexig fot också!

Jag är också ruggigt sugen på att bygga ett bar liknande lådor efter jag läste en tråd på faktiskt, fast att jag inte har någon som helst användning av dom. :D Hur gör du med delningsfilter? Ska du knåpa ihop något eller kör du utan filter?Do it :D Det är sjukt kul. Kommer köra utan filter. Man kan enligt vissa montera nån liten komponent bara om man vill ta ner området kring 10Khz en smula (som i version 1 av elementen hade en liten topp, dock mindre nu i version 2 som jag har), men jag orkar inte bry mig om det nu i början iaf. De kommer hur som helst spela så mycket bättre än alla mina datorhögtalare jag haft tidigare.

Morrris
2010-05-03, 18:04
Vad hette elementen? Kan man få se lite värden på dem?

tp_88
2010-05-03, 18:26
Do it :D Det är sjukt kul. Kommer köra utan filter. Man kan enligt vissa montera nån liten komponent bara om man vill ta ner området kring 10Khz en smula (som i version 1 av elementen hade en liten topp, dock mindre nu i version 2 som jag har), men jag orkar inte bry mig om det nu i början iaf. De kommer hur som helst spela så mycket bättre än alla mina datorhögtalare jag haft tidigare.
Det är kanske samma element då, dom(som byggde på faktiskt) dämpade nämligen också toppen vill jag minnas.

Är det dom här elementen? (VIFA TG9FD-10-04) http://www.hifikit.se/show_prod.php?id=2496

hahavaffan
2010-05-03, 19:39
Det är kanske samma element då, dom(som byggde på faktiskt) dämpade nämligen också toppen vill jag minnas.

Är det dom här elementen? (VIFA TG9FD-10-04) http://www.hifikit.se/show_prod.php?id=2496Nä det blev aldrig dom. Valde ett par lite större, Markaudio CHR-70. Så här mäter dom enligt Mark själv:

http://www.markaudio.com/sites/all/files/chr70-v2/chr70-v2-fr.png

mangs
2010-05-03, 21:27
Om den mätningen är relevant skulle jag troligtvis dämpa diskanten något med en liten spole i serie samt kompensera för peaken kring 400Hz med en sugkrets. En peak på nästan 10dB låter aldrig trevligt utan kommer färga ljudet och dessutom i ett känsligt område. Å andra sidan så är det dina element i kombination med dina lådor så resultatet kan bli helt annorlunda än denna mätning. Har du någon möjlighet att mäta upp frekvensgången när du är klar?

hahavaffan
2010-05-03, 22:41
Har nog tyvärr ingen möjlighet att mäta själv, och kan inte heller svara på hur relevant mätningen på bild är, det är den som finns på tillverkarens webbplats.

Vad behövs för att göra en egen mätning btw? En rätt ordentlig mic, antar jag?

Men kan du säga exakt vad det är jag behöver för att dämpa där kring 400Hz? Om nej, hur tar jag reda på det? Kommer ju inte precis limma dit elementen, så justeringar i form av filter osv kan ju enkelt installeras senare.

mangs
2010-05-03, 23:00
En sugkrets består av en spole,kondensator och resistor i serie som sedan parallellkopplas med högtalarelementet. Genom lämpliga värden på C och L kommer du ställa in en frekvens som impedansen för kretsen är lägre och därmed suga sig till strömmen. Därav namnet. Du kan hitta calculators på nätet om du söker på sugkrets eller notch-filter. Det finns även varianter där du parallellkopplar filterpaketet och kopplar det i serie med ditt element. Funktionen är dock snarlik men den totala impedansen förändras i de olika fallen.

Som jag tidigare sade. I din låda kanske toppen inte blir lika hög eller placeras annorlunda. Därför är det vanskligt att bara räkna ut ett filter sådär. En mätning är alltid bra. Det finns hyffsad utrustning för relativ billiga pengar (XTZ Room analyzer är ett grymt bra verktyg som du skulle kunna använda) Finns även tips på hur man bygger sin egen mätmic på nätet men blir ju projektet väldigt stort. En vanlig mic kopplad till någon gratis programvara skulle kunna funka hjälpligt ´.Gå in på Hififorum.nu/faktiskt.se och kolla om det finns någon i Halmstadtrakten som kan hjälpa dig att mäta upp. Det är snabbt gjort.

Ett annat alternativ är om du kan använda någon form av EQ på ditt ljudkort. Då kan du ju EQa för högtalarens brister där och få till ljudet enligt vad som passar dig. ;)

Som sagt, för en datorhögtalare behöver man inte vara så kräsen generellt men å andra sidan kan man ju få till det riktigt bra med hyffsat små medel.

hahavaffan
2010-05-04, 09:26
Tack igen mangs! Ovärderligt med hjälp från folk som kan :)

Ska ta en koll bland polarna om det är nån som har grejer till att göra egna mätningar. Smider redan planer på ett par rejäla stativare, så mätutrustning vore ju klart bra att ha då.

mangs
2010-05-04, 20:07
Ja, är du sugen på att bygga mer saker framöver rekommenderar jag verkligen mätutrustning då det underlättar enormt. Innan alla hjälpmedel som finns idag satt jag mest och laborerade olika simuleringar och försökte optimera mitt system efter dessa teoretiska resonemang. När jag sedan testade såg jag att verkligheten inte såg likadan ut. Idag når jag 10 gånger längre på en 10-del av tiden men det beror kanske på erfarenheten jag ändå skaffat mig genom att pilla runt så mycket.

Jag tycker du skall slutföra dessa burkarna, sitta och småmysa framför datorn och börja planera ditt nästa projekt. När du väl blivit biten kommer du bara vilja bygga bättre och bättre prylar. ;)

agazza
2010-05-04, 20:23
Vad tar du för ett par högtalare mangs? Ifall det nu vore så att du skulle bygga på beställning?

hahavaffan
2010-05-05, 15:00
Nu spammar jag igen. Nu är lådorna färdiga, och elementen provmonterade med 2 av 4 skruvar. Ska försänka elementen lite till och fasa ner sidorna på fronten med en 45graders fräs tror jag, och sen är det bara finnishen kvar... och där har jag inte bestämt mig hur jag ska göra än. Antingen spacklar och slipar jag tills de är perfekta och lackar dom själv, eller så lämnar jag iväg dom på lack, eller så lämnar jag iväg dom helt orörda så lackeraren får spackla o slipa själv. Ska kolla upp kostnad osv.

Här ska snart fronten paras med lådan.
http://www.smyls.se/storage/speakers/bzvbcvb.jpg

Internkablage... digert arbete!
http://www.smyls.se/storage/speakers/fdsfgss.jpg

Slipade till kanterna så elementen får andas friare.
http://www.smyls.se/storage/speakers/sgfgdfg.jpg

Så ser fronten ut nu utan element.
http://www.smyls.se/storage/speakers/vxbdfbbd.jpg

Provspelning/jungfrufärd!
http://www.smyls.se/storage/speakers/xvxvbcvb.jpg

Har bara lyssnat på 5-6 låtar, men det är redan jävligt gött. Är egentligen otroligt baskåt, ända sedan jag var typ 12 år och mamma och jag byggde en baslåda med en United-15" hehe. Anyhow, nu efter 5 låtar utan nån direkt djupbas har jag glömt beroendet och förvånas över hur klart de spelar. Påminner om mina B&W med basarna urkopplade, dvs bara fst-elementen och diskanterna. Ganska vassa till viss metal typ Children of Bodom, men jävligt bra till John Mayers livealbum.

Har testat dra ner det där området kring 450Hz med datorns EQ, och det gör faktiskt rätt stor skillnad, så en mätning vore opti. De upplevs lite burkigare utan förändringen i EQ, kan det stämma?

Får dom spela ihop med subban, även om det är extremt låg volym på subben, låter det så skabbigt mycket bättre än mitt gamla Logitech 2.1-datorsystem.

Kaboffastar
2010-05-11, 11:39
Bra bild på garagehögtalarna; Cerwin Vega CLS 12.. i en etta...

Robyn - None Of Dem Featuring Röyksopp går inte ens att lyssna på på en kvarts volle på stärkarn, har sett för många par av grannens arga kalsonger already...

http://i41.tinypic.com/1zr02vm.jpg

Morrris
2010-05-23, 14:59
Håller på och skriver projektrapporten för mitt arbete, finns det någon som skulle kunna tänka sig att titta på det och se vad ni tycker?

hahavaffan
2010-05-23, 15:17
PMa så glor jag gärna! Måste ta en paus från mitt eget uppsatsskrivande.

Durante
2010-05-23, 15:29
http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/system/nad_c715-dali-concept-1_stereosystem_sysnad09.htm

Vad tror ni om det där? Är det prisvärt? Spelar mestadels Kent, men bor i lägenhet så kan inte dra på något vidare.

The_RobRoy
2010-05-23, 15:30
http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/system/nad_c715-dali-concept-1_stereosystem_sysnad09.htm

Vad tror ni om det där? Är det prisvärt? Spelar mestadels Kent, men bor i lägenhet så kan inte dra på något vidare.

Klart du kan dra på!

Gillar inte Concept. Lektor har jag hört ska vara bättre.

Morrris
2010-05-23, 15:34
PMa så glor jag gärna! Måste ta en paus från mitt eget uppsatsskrivande.

Du har PM. :)

agazza
2010-05-23, 22:30
Men vafan posta i tråden så vi alla får ta del av den :/

mangs
2010-05-24, 09:34
Vad tar du för ett par högtalare mangs? Ifall det nu vore så att du skulle bygga på beställning?

Ha ha, det beror på tusentals faktorer och just nu har jag väldigt dåligt med tid för detta men jag konsulterar dig gärna gratis antingen här eller via PM. :)

Rent generellt kan jag säga att tipset är att desto dyrare konstruktion du bygger desto mer har du att hämta med DIY. Dyrare kommersiella konstruktioner har beroende på sina små tillverkningsserier ofta ett oförskämt högt pris i förhållande till prestanda.

Har bara lyssnat på 5-6 låtar, men det är redan jävligt gött. Är egentligen otroligt baskåt, ända sedan jag var typ 12 år och mamma och jag byggde en baslåda med en United-15" hehe. Anyhow, nu efter 5 låtar utan nån direkt djupbas har jag glömt beroendet och förvånas över hur klart de spelar. Påminner om mina B&W med basarna urkopplade, dvs bara fst-elementen och diskanterna. Ganska vassa till viss metal typ Children of Bodom, men jävligt bra till John Mayers livealbum. .

Härligt, kul att din mamma hjälpte sin son att bygga baslåda, det hör nog inte till vanligheterna. :)

Jag var själv basnarkoman deluxe när jag var ung men när man hamnar i sitsen att allt annat låter bra så klarar man sig bra utan lågbas.... ett tag. Däremot brukar denna uppenbarelse göra att man byter kvanitet mot kvalité.

Klart att det ibland är kul att dra på så att byxbenen fladdrar och man känner näsblodet är på G men i 95% av fallen njuter jag mer av att det låter bra hellre än högt.

Har testat dra ner det där området kring 450Hz med datorns EQ, och det gör faktiskt rätt stor skillnad, så en mätning vore opti. De upplevs lite burkigare utan förändringen i EQ, kan det stämma?

Alla oregelbundheter i frekvensgång kommer leda till färgat ljud. Det är helt omöjligt att få en snörrätt frekvensgång oavsett vilka högtalare du har men det är eftersträvansvärt att dämpa ffa kraftiga peakar i frekvensgången. Vill du åtgärda detta i högtalarna bör du nog mäta upp det hela först men om du blev nöjd med förändringen du fick fram genom att ändra i EQn så kanske det fungerar som ett enklare och billigare alternativ. Hoppas du blir nöjd med dina nya burkar och at tde kommer skänka dig sköna lyssningsstunder framför datorn.

agazza
2010-05-24, 11:23
Ha ha, det beror på tusentals faktorer och just nu har jag väldigt dåligt med tid för detta men jag konsulterar dig gärna gratis antingen här eller via PM. :)

Rent generellt kan jag säga att tipset är att desto dyrare konstruktion du bygger desto mer har du att hämta med DIY. Dyrare kommersiella konstruktioner har beroende på sina små tillverkningsserier ofta ett oförskämt högt pris i förhållande till prestanda.

Ifall du har någon byggtråd eller beskrivelse på datorn så tittar jag gärna över den så kanske jag lyckas kopiera dig och lära mig nåt på vägen :)

mangs
2010-05-24, 12:11
Det finns en del på hififorum. Om du är ute efter att lära dig så mycket som möjligt råder jag dig att inte bara ta en färdig konstruktion rakt av. Visst kan det vara en bra inkörsport men du lär dig betydligt mer av att faktiskt göra något utifrån dina egna tankar och ideal. Börja med att fundera på vad som du anser vara viktigast. Några saker att tänka på:

Hur mycket får det kosta?
Hur stora får de vara?
Vilken typ av design/utseende föredrar du?
Hur skall de placeras?
Hur högt vill du kunna spela?
Vad har du för förstärkeri?
Vilken musiksmak har du?
Skall de användas för film i en hembio?
Vilken spridning vill du ha från högtalaren?
Vad kan du göra avkall på?
Vilken typ av ljud gillar du? Hifi-ljud eller "imponator-ljud"?

Det fräcka med högtalarbygge är att du kan skräddarsy något som exakt täcker dina egna behov. Börja dock med att fundera på vad du är ute efter samt ungefärlig budget. Sedan kommer du behöva göra någon form av avkall.

Om du svarar på frågorna ovan kan jag säkert jag eller någon annan komma med någon form av förslag?

agazza
2010-05-24, 16:35
Det finns en del på hififorum. Om du är ute efter att lära dig så mycket som möjligt råder jag dig att inte bara ta en färdig konstruktion rakt av. Visst kan det vara en bra inkörsport men du lär dig betydligt mer av att faktiskt göra något utifrån dina egna tankar och ideal. Börja med att fundera på vad som du anser vara viktigast. Några saker att tänka på:

Hur stora får de vara?
Hur skall de placeras?
Vilken musiksmak har du?

Det fräcka med högtalarbygge är att du kan skräddarsy något som exakt täcker dina egna behov. Börja dock med att fundera på vad du är ute efter samt ungefärlig budget. Sedan kommer du behöva göra någon form av avkall.

Om du svarar på frågorna ovan kan jag säkert jag eller någon annan komma med någon form av förslag?

7000?

Hur stora får de vara?

1100 x 243 x 430 mm är dom jag har nu, därikring. Inte jättenoga med storleken.

typ nåt enkelt såhär bara

http://www.fynda.se/bilder/monitor-audio-silver-rx8-black-piano-finish.jpg

Hur skall de placeras?

runt 2 meter isär och 3,5 meter ifrån lyssningspunkt

Det här var svårare, men tillräckligt för att kunna njuta av musiken, utan att bli vräckt ur lägenheten.

XTZ A-100 D/DII/DIII kommer det antagligen bli

Vilken musiksmak har du?

endel klassisk 80 tal, bruce springsteen, marc cohn osv,
men det är nog mest rock. Hela vägen upp mot in flames.

nej film kommer i andra hand. blir bara ett 2 kanals system

Vet jag inte riktigt vad jag ska svara på men
rummet och soffan är rätt stor, soffan är runt 4,5 meter lång

volymen

Det ska vara klart, men jag gillar ljudtryck, men har problem med högtalarna jag har nu, för dom låter burkigt när dom går för djupt i basen.

hahavaffan
2010-05-24, 17:36
Härligt, kul att din mamma hjälpte sin son att bygga baslåda, det hör nog inte till vanligheterna. :)

Jag var själv basnarkoman deluxe när jag var ung men när man hamnar i sitsen att allt annat låter bra så klarar man sig bra utan lågbas.... ett tag. Däremot brukar denna uppenbarelse göra att man byter kvanitet mot kvalité.

Klart att det ibland är kul att dra på så att byxbenen fladdrar och man känner näsblodet är på G men i 95% av fallen njuter jag mer av att det låter bra hellre än högt.Hehe när det är nog inte allt för vanligt, men hon är världens snällaste :)

Alla oregelbundheter i frekvensgång kommer leda till färgat ljud. Det är helt omöjligt att få en snörrätt frekvensgång oavsett vilka högtalare du har men det är eftersträvansvärt att dämpa ffa kraftiga peakar i frekvensgången. Vill du åtgärda detta i högtalarna bör du nog mäta upp det hela först men om du blev nöjd med förändringen du fick fram genom att ändra i EQn så kanske det fungerar som ett enklare och billigare alternativ. Hoppas du blir nöjd med dina nya burkar och at tde kommer skänka dig sköna lyssningsstunder framför datorn.Okej, bra info! Och tack! Har knappt hunnit fundera över att färdigställa utseendet på dom, så nog njuter jag :D Precis som jag läste i nån annan tråd om små billiga DIY-högtalare låter det förvånansvärt bra överlag, även om viss musik är lite svår utan mer bas och en småstrulig frekvenskurva, men sen ett par låtar kan överraska så in i helvetet, och man undrar varför man inte hört låten så bra tidigare, på tio gånger så dyra anläggningar. Sjukt är det! Och fyfan vad sugen jag är på att bygga golvare, center och surrar nu :D Får se vad budgeten i sommar räcker till.

Morrris: Läste lite igår, men har så förbannat med min egen uppsats att jag inte hann tänka igenom det direkt, men jag återkommer innan helgen via PM om det är något jag tänker på!

Morrris
2010-05-25, 18:42
Morrris: Läste lite igår, men har så förbannat med min egen uppsats att jag inte hann tänka igenom det direkt, men jag återkommer innan helgen via PM om det är något jag tänker på!

Den är redan inlämnad, men tack ändå. :) Skrev 18 sidor på lite drygt fyra timmar...

Yip_man
2010-05-25, 19:34
Krell HTS has entered the building.......

Sebbe_H
2010-05-28, 14:09
Vet ju inte om detta är rätt tråd, men är på jakt efter ett par in-ear lurar för runt 1000-2000kr, nån som har tips på ett par små, smidiga och med bra ljud?

hahavaffan
2010-05-28, 15:25
Krell HTS has entered the building.......Pics or we can't fap!

ekmanc
2010-05-28, 16:37
Krell HTS är inte dum alls jag sålde just en sådan.

Vad spelar den med???

Yip_man
2010-05-28, 18:18
Threshold sa-1 & Mirage m3 just nu..

nínían
2010-05-28, 19:35
Vet ju inte om detta är rätt tråd, men är på jakt efter ett par in-ear lurar för runt 1000-2000kr, nån som har tips på ett par små, smidiga och med bra ljud?

Jag finkammade head-fi.org efter ett par in-ear som skulle uppfylla mina krav. Har endast erfarenhet utav de billiga standard-öronsnäckor som följer med vid köp utav elektronik, så jag visste att oavsett vad jag väljer för modell (i samma prisomfång som du) kommer jag bli nöjd.

La en beställning på ett par Ultimate Ears 700 från tyskland. Slutade på ~1400kr för ett par månader sedan.

De tre viktigaste kraven jag hade var att de ska vara små, lätta och "stealth"-aktiga. De uppfyller kraven helt perfekt. När jag väl stoppat in dem i öronen så är det endast kabeln som påminner mig om att de sitter i; och ljudet såklart. Att kabeln ibland fastnar i halsduk eller krage kommer man fan aldrig ifrån... De försvinner i öronen, och man kan utan problem somna med dem medan man har örat mot kudden. De känns knappt av.

När du väl hittat de öronmuffar (?) som passar dina öron bäst så är isolationen helt outstanding. Man får med 4st olika. De skönaste och bästa är de i skum, men silikonmuffarna är bara ett steg efter. Jag har en gammal iriver clix (mp3-spelare), och när jag väl satt in hörlurarna så räcker det att jag höjer volymen till ca en tredjedel utav maxvolymen för att high/mid/bass ska tillfredsställa mig och så gott som utesluta allt kringvarande ljud. Höj några snäpp till och tunnelbaneoljudet försvinner. Höj ännu mer och du har en orkester. Att höja till max eller i närheten undviker jag eftersom isolationen och volymen är alldeles för bra. En nyare mp3spelare eller iPhone har säkerligen bättre inbyggd förstärkare, så de får nog lurarna att prestera bättre.

Är ingen audiofil, så jag kan inte de rätta orden för att skriva en schysst recension, men dessa är de enda 'riktiga' hörlurarna jag ägt, och jag kan verkligen rekommendera dem. Det finns ett alldeles för stort utbud utav hörlurar i den här prisklassen, så det är svårt att välja... :)

Negativt: Ingen utbytbar kabel. Det verkar som att ett av de största problemen när det gäller alla typer av hörlurar är att kabeln ger vika innan själva "huset". Så man får fatta tag i huset istället för att rycka i kabeln när man ska ta ut dem, men hänsyn ska man alltid ta till sina favoritprylar!

skaparn
2010-05-28, 19:56
Är ingen audiofil, så jag kan inte de rätta orden för att skriva en schysst recension

Lite inspiration

Ljudet lät lite laid-back med bra djup...Bra fokus med stor ljudbild...Väldigt öppen basåtergivning, här kan det bli problem i vissa system....too much...???
-Lite varm, lite avrullad både uppåt o nedåt......lite kompakt, dvs inte såå luftigt ljud...ett lite vanlig Transparent problem....återigen MM2-generationen har blivit bättre, dock är högt.kabeln från gamla MM-tiden....Misstänker att en del missar här härrör till högt.kabelns prestanda

Nordenator
2010-05-28, 20:04
Jag sitter med en Primare i21, DacMagic och ska snart inkassera ett par KEF Cresta 30. Högisarna blir väl första som byts ut senare, men det är en stund tills dess.

Får jag vara med i klubben? :D

http://www.audioactive.se/arkivet/CD21-I21-s.jpg

The_RobRoy
2010-05-28, 20:08
Lite inspiration

Det är nästan lika utförligt och målande som när cyklisterna bytt till nya pedaler..

nínían
2010-05-28, 20:10
Lite inspiration

Precis. Måste nog ha testat ett par olika lurar under en längre tid med exakt samma musik för att förstå innebörden av ett varmt, kompakt och avrullat ljud. Roliga beskrivningar är det iaf, och finkännare finns inom alla områden, frågan är bara om alla finkännare verkligen förstår vad de kastar ur sig, eller om de bara tolkar och kopierar vad andra skriver. :D

ekmanc
2010-05-28, 20:41
För en som har ägt ett par modeller av Transparentkablar så tycker jag nog den där beskrivningen var ganska träffande även om det kan låta lite väl flummigt för de flesta.

Hampep
2010-05-31, 15:34
Jag är på jakt efter ett par sjyssta högtalare i två-tretusenkronorsklassen och har stött på Wharfedale Diamond, som tydligen skall vara ganska bra.

Länkar:

Diamond 10.1 (http://www.wharfedale.co.uk/Products/Product/tabid/78/PID/166/CID/171/language/en-GB/Default.aspx#detail)

Diamond 10.2 (http://www.wharfedale.co.uk/Products/Product/tabid/78/PID/166/CID/172/language/en-GB/Default.aspx#detail)

Till saken hör att jag inte vet särskilt mycket om högtalare och vilken kringutrustning som krävs till någon av de ovanstående högtalare. Jag tänker på förstärkare osv, så här är jag väldigt tacksam för hjälp.

Det jag främst skall ha mina högtalare till är att spela gitarr, kör nämligen elgitarren genom en effektsimulator i datorn. Sedan kan det ju vara trevligt att kunna kräma på lite vid fester osv, men jag är i huvudsak inte ute efter den eftertraktade "fjortisbasen", utan snarare en sjysst ljudåtergivning, då främst för mitt gitarrspelande och musiklyssnande.

Nå vad tror ni om någon av ovanstående högtalare?

Om ingen ids svara utförligt på mina frågor så skulle jag väldigt mycket någon sorts "guide" inför högtalarköp.

Tack på förhand!

mangs
2010-05-31, 15:41
Spontant skulle jag säga att de har rätt låg känslighet för det användingsområde du tänkt använda dem för. 86dB är ingen katatstrof men jämfört med 92dB som vissa andra liknande högtalare har så måste du ha 4gånger mer effekt för att uppnå samma ljudtryck om de ens når dit. Hur de låter kan jag inte uttala mig om men om du har en fast budget på 2-3tkr skulle jag kolla på begagnatmarknaden. Där kan du hitta helt ok högtalare för det priset.

Hampep
2010-05-31, 15:44
Tack för snabbt svar!

Jag ska definitivt ta en titt på blocket efter högtalare!

Catstyle
2010-05-31, 18:24
Föredrar personligen hifimagasinet.com framför blocket.

Sir Anselm
2010-05-31, 21:16
Jag sitter med en Primare i21, DacMagic och ska snart inkassera ett par KEF Cresta 30. Högisarna blir väl första som byts ut senare, men det är en stund tills dess.

Får jag vara med i klubben? :D

http://www.audioactive.se/arkivet/CD21-I21-s.jpg

Primare är snygga! Låter säkert bra också :hbang:

Litecore
2010-06-02, 21:02
en gammal dröm har besannats, jag kommer under veckan bli med en ny stereoförstärkare :)

XINDAK A06

http://www.daylite.se/images/a06.jpg

Nalfaren
2010-06-03, 22:16
Litecore: NAJS! :)

Några tips på bra utomhushögtalare, altan med tak så skyddad mot väder.

Litecore
2010-06-04, 00:15
blir tokig! fick ingen sms-avi så jag antog att paketet inte hade kommit så jag tog en lång
dusch och bastade efter träningen och när jag kommer hem 21:15 ligger en lapp i brevlådan!
tyvärr stänger just det ICA som hanterar postutlämningen klockan 21 så jag är ledsen hest just nu..

som tur är börjar jag inte jobba förens klockan 12 i morgon så det kan omöjligt bli en dålig fredag :D

Nordenator
2010-06-04, 07:13
Primare är snygga! Låter säkert bra också :hbang:

Var ett bra lyft från min gamla sony prologicförstärkare :D Nu måste jag bara byta ut högtalarna också, men det är nära nu :)

-AG-
2010-06-04, 08:26
Spontant skulle jag säga att de har rätt låg känslighet för det användingsområde du tänkt använda dem för. 86dB är ingen katatstrof men jämfört med 92dB som vissa andra liknande högtalare har så måste du ha 4gånger mer effekt för att uppnå samma ljudtryck om de ens når dit. Hur de låter kan jag inte uttala mig om men om du har en fast budget på 2-3tkr skulle jag kolla på begagnatmarknaden. Där kan du hitta helt ok högtalare för det priset.

Jag tror att det är svårt att hitta stativhögtalare med 92dB känslighet. 86dB är en ganska normal siffra.

-AG-
2010-06-04, 08:28
Jag är på jakt efter ett par sjyssta högtalare i två-tretusenkronorsklassen och har stött på Wharfedale Diamond, som tydligen skall vara ganska bra.

Länkar:

Diamond 10.1 (http://www.wharfedale.co.uk/Products/Product/tabid/78/PID/166/CID/171/language/en-GB/Default.aspx#detail)

Diamond 10.2 (http://www.wharfedale.co.uk/Products/Product/tabid/78/PID/166/CID/172/language/en-GB/Default.aspx#detail)

Till saken hör att jag inte vet särskilt mycket om högtalare och vilken kringutrustning som krävs till någon av de ovanstående högtalare. Jag tänker på förstärkare osv, så här är jag väldigt tacksam för hjälp.

Det jag främst skall ha mina högtalare till är att spela gitarr, kör nämligen elgitarren genom en effektsimulator i datorn. Sedan kan det ju vara trevligt att kunna kräma på lite vid fester osv, men jag är i huvudsak inte ute efter den eftertraktade "fjortisbasen", utan snarare en sjysst ljudåtergivning, då främst för mitt gitarrspelande och musiklyssnande.

Nå vad tror ni om någon av ovanstående högtalare?

Om ingen ids svara utförligt på mina frågor så skulle jag väldigt mycket någon sorts "guide" inför högtalarköp.

Tack på förhand!

Det första man bör göra är att gå runt i butiker och lyssna. Sedan är det bra att låna hem innan man bestämmer sig.

mangs
2010-06-04, 10:08
Jag tror att det är svårt att hitta stativhögtalare med 92dB känslighet. 86dB är en ganska normal siffra.

Ja, det finns ju begränsat antal burkar med hög känslighet som är just små stativare, finns ju en del med PA eller hornlösningar som skulle kunna fungera då han främst vill spela Gura och ha det för fest snarare än rent välljud på normala nivåer. Kanske var missvisande när jag skrev liknande men jag menade främst liknande prisklass.

Precis som du skriver så bör man ju lyssna sig fram och då helst i den tänka miljön. Att lyssna på utrustning i en för dig okänd lyssningsmiljö säger inte så mycket om hur det fatsikt kommer låta.

bertbert
2010-06-04, 10:29
Problemet med att göra en stativare med hög känslighet är att nedre gränsfrekvensen kommer att bli väldigt hög. Det finns gränser för hur mycket djupbas (i form av utsträckning neråt) och känslighet man kan pressa ur ett system av given storlek.

Sir Anselm
2010-06-04, 10:59
Precis som du skriver så bör man ju lyssna sig fram och då helst i den tänka miljön. Att lyssna på utrustning i en för dig okänd lyssningsmiljö säger inte så mycket om hur det fatsikt kommer låta.

Samt att långt ifrån alla butiker har koll på hur viktig rumsmiljön är för ljudet. Lyssnade på några av B&W's större modeller i en Hifiklubben-butiken, lät skräp. Kala väggar, den bakre väggen var dessutom av glas, den främre har jag för mig var betong osv osv. Visserligen fanns det lite maskiner på ena sidoväggen som väl bröt upp ljudet lite, men bra blev det inte... :smash:

Litecore
2010-06-04, 21:16
nu sitter man och myser ^^

http://www.daylite.se/images/A06uDAC.jpg

ekmanc
2010-06-04, 21:22
Ah en ny kines.

Litecore
2010-06-04, 21:37
Ah en ny kines.
spotify premium -> nuforce uDAC -> xindak A06 -> audio pro avantek six :)

ekmanc
2010-06-04, 21:38
Grattis, låter som en väldigt fin kombination.

Litecore
2010-06-05, 01:10
Grattis, låter som en väldigt fin kombination.
låter jävligt annorlunda jämfört med surroundrecievern i alla fall ;P

ekmanc
2010-06-05, 01:40
Det kan jag absolut tänka mig, att byta till en bättre förstärkare är nog den roligaste uppgradering man kan göra.

Detta får man väl garanterat skit för på detta forum men om du inte har gjort det ännu så borde du testa en bra nätkabel på den, det kan göra en enorm skillnad, det finns flera bra modeller till exempel JPC2,5 som är ganska billiga och du kan ju alltid testa innan köp också.

Litecore
2010-06-06, 23:58
förstärkaren är inte tänkt att driva högtalarna egentligen utan ska användas till mina buttkickers ;)

overkill is the new black.

ekmanc
2010-06-07, 00:42
Mycket konstigt val isåfall, då skulle du väl köpt något där ljudkvaliteten spelar noll roll men som är strömstarkt som tusan.

PAsteg kanslke? Där brukar man få mycket watt och ampere för pengarna.

Litecore
2010-06-07, 00:54
jag har en cambridge azur 340A SE i dagsläget men när jag snubblade över xindaken på blocket
kunde jag bara inte låta bli och köpa den.. eftersom det primära användandet för mig är film/spel
så får tvåkanal gott vänta tills jag får utrymme nog att flytta hembion till ett dedikerat rum :)

hahavaffan
2010-06-16, 19:07
Tänkte att ni kunde vara intresserade av lite bilder på hur snygga ett par Dali Suite 1.7 kan bli ;)

Är hos föräldrarna och hälsar på, och tänkte att jag skulle ta och snygga till deras slitna stereo. Dali Suite i den blå-grå färgen med nån slagt alu-imitation på sidorna var kanske snygg 2003, men idag är dom helt och hållet gräsliga.

De skall dessutom snart flytta in i ett nytt hus, och färgerna där kommer gå i vitt/svart med diverse färgklickar, så valet föll på vit vinylplast och svart tyg till frontskydden.

Hoppas inte bilderna är för stora... sitter med en liten laptop och det funkar för mig, så jag tror ni överlever.

http://pici.se/pictures/koryDBuXS.jpg

http://pici.se/pictures/bBnCFBzZZ.jpg

http://pici.se/pictures/dcNnSlhcK.jpg

Nu ska jag hem igen och klä in min olikfärgade centerkanal i samma vita plastfilm, med förhoppningar om samma goda resultat.

Litecore
2010-06-17, 11:06
mycket stiligt! var köpte du filmen? :)

jakke
2010-07-01, 08:11
Bump.
Vad jag behöver nya hörlurar. De kommer mest att användas till och från jobbet och när jag är ute och rör på mig. Eftersom mina lurar brukar ha en max-tid på några månader har jag satt ett tak på 500 men ser inget syfte i att hamna så nära 500 som möjligt. Tips, rekommendationer?

Litecore
2010-07-01, 13:04
Bump.
Vad jag behöver nya hörlurar. De kommer mest att användas till och från jobbet och när jag är ute och rör på mig. Eftersom mina lurar brukar ha en max-tid på några månader har jag satt ett tak på 500 men ser inget syfte i att hamna så nära 500 som möjligt. Tips, rekommendationer?
in-ear eller "kåpor" ? :)

jakke
2010-07-01, 13:53
in-ear eller "kåpor" ? :)

In-ear

tp_88
2010-07-01, 15:19
Ni som följer tråden kanske minns att jag har ett par Scan-speak DIY-högtalare, idag fick jag hem ett par till... :)

Ett par stativare den här gången, (Scan-speak) 8545 mid/woofer och 9300-diskant. Väldigt gedigna byggen är det, 40mm MDF, skinnimitation+träsidor och dom väger in på drygt 13kg/st. Har ingen närmare info om delningsfiltren men dom ska vara konstruerade i samråd med Svalander. Blir inte någon lyssning förrän imorgon, men jag är övertygad om att det var ett extremt fynd. Igen. :) Riktigt stiliga tycker jag att dom är också:

http://i46.tinypic.com/2pyte39.jpg

mangs
2010-07-01, 16:31
Trevliga, Jag har just dessa elementen liggande hemma i en låda någonstans och de låter mycket bra ihop med rätt filter och låda.

tp_88
2010-07-01, 16:36
Trevliga, Jag har just dessa elementen liggande hemma i en låda någonstans och de låter mycket bra ihop med rätt filter och låda.
Jag har ju som sagt 8545/9000 i mina golvare, och det är det bästa jag har haft hört på mitt rum åtminstone, utan tvekan. Då har jag ändå haft bl.a. Dynaudio 1.3 MKII (samtidigt, dessutom) och Audiovector M3 Super tidigare som inte direkt är några dåliga högtalare med nypriser på runt 15-20kkr. Nu vet jag ju inte riktigt hur filtrena skiljer sig åt (samt skillnader mellan 9000 och 9300-diskanterna) men volymen på lådorna är ungefär den samma och även tjockleken.

Hur eller hur, för 3000kr kunde jag inte motstå att köpa dom. Ska bli väldigt trevligt att testa imorgon, första semesterdagen till ära. :)

mangs
2010-07-01, 16:51
3000 låter som ett bra pris. Gillade du 9000 kommer du 9300. :)

Jag föredrar till och med 9300 över 9500 men det hänger ju såklart mycket på lådan och filtret också. 8545 kan prestera hyffsad lågbas ur relativt små lådor och båda elementen kan spela hyffsat högt utan att låta ansträngda (återigen med rätt filter så klart). Lycka till!

hahavaffan
2010-07-01, 18:17
Kul tp! Sjukt snygga element imho, älskar lite skrovliga pappkoner! Hoppas de låter bra! För 3K låter de säkerligen sjukt bra.

Yip_man
2010-07-01, 19:43
för onekligen tankarna till Sonus faber

jakke
2010-07-02, 08:08
.

Bump på min fråga. Det är alltså in-ear det framförallt handlar om. Ingen som har några åsikter?

Litecore
2010-07-02, 12:09
In-ear
då kommer min högst personliga åsikt ;)

Argon nånting (har själv) från hifiklubben. säljs inte längre ^^
JAY d-jays, sitter underbart men något klen bas
SHURE ES210 (+) också klen bas men annars okej
philips från kjell&co 249/279/399 väldigt identiska i ljudet
SHURE E2C passar inte alls mina öron eller smak.

Superior
2010-07-02, 12:24
Bump på min fråga. Det är alltså in-ear det framförallt handlar om. Ingen som har några åsikter?

Mina favoriter i den prisklassen är Skullcandy Full Metal Jacket (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=178154)
Dom är snygga och ger ett gediget intryck, dom känns knappt i örat (väldigt lätta) och enligt mig har ett bra ljud.

Finns en uppsjö olika färger oxå.

tp_88
2010-07-02, 12:30
Sådär, då har jag lyssnat en del. Jag har inte mycket att jämföra med i det aktuella rummet (det enda jag har hört där tidigare är ett par katastrofala Eltax-golvare... :D) men det låter onekligen väldigt bra. De klarar av att fylla rummet på ett bra sätt upp till ganska höga ljudnivåer, och det finns dessutom en hel del bas, vilket var en positiv överraskning. Detta trots långt ifrån optimala förutsättningar; halvdant förstärkeri (hyfsat strömstark, men inte så välljudande hemmabiostärkare), kala väggar (ska åtgärdas snarast, nymålat), stort rum för stativare och möbeltassar både mellan stativ och golv och stativ och högtalare. Ska skaffa SD-fötter mellan stativ och högtalare i veckan. Är lite rädd för att dom kommer stå allt för instabilt då bara, har dom på ett par Dynaudio-stativ och plattan är uppskattningsvis ungefär hälften så stor som högtalarens undersida.

Mangs, du som verkar ha byggt(?) en del med dom här elementen, hur pass svårdrivna brukar konfigurationerna bli? Alltså, har du några uppmätta/uppskattade värden på impedans/känslighet/fasvridningar etc. Jag vet givetvis att det, återigen, beror på delningsfiltrena, men generellt sett. Strax under 90dB och ganska hög impedans(över stora delar av registret, åtminstone) skulle jag gissa på. De verkar nämligen inte vara särskilt svårdrivna enligt mig.
Kul tp! Sjukt snygga element imho, älskar lite skrovliga pappkoner! Hoppas de låter bra! För 3K låter de säkerligen sjukt bra.
Jag tycker att just den woofern är ganska ful egentligen, ser ut som att den är ihopklistrad på dagis nästan. :) Men bra låter den. Väldigt bra.
för onekligen tankarna till Sonus faber
Japp, antagligen har deras utseende inspirerat. Givetvis inte i närheten av SF's finish dock, även om den är god. Lådorna ska enligt säljaren vara byggda av möbelsnickare.

bertbert
2010-07-02, 12:34
Mangs, du som verkar ha byggt(?) en del med dom här elementen, hur pass svårdrivna brukar konfigurationerna bli? Alltså, har du några uppmätta/uppskattade värden på impedans/känslighet/fasvridningar etc. Jag vet givetvis att det, återigen, beror på delningsfiltrena, men generellt sett. Strax under 90dB och ganska hög impedans(över stora delar av registret, åtminstone) skulle jag gissa på. De verkar nämligen inte vara särskilt svårdrivna enligt mig.

Nu är jag inte mangs men wtf. Med baffelstöd ger den 88 dB, det innebär att i praktiska dimensioneringar når man maximalt 82-84 dB @ 2,83V. Det är rätt trögdrivet, med alla normala mått mätt.

tp_88
2010-07-02, 12:40
Nu är jag inte mangs men wtf. Med baffelstöd ger den 88 dB, det innebär att i praktiska dimensioneringar når man maximalt 82-84 dB @ 2,83V. Det är rätt trögdrivet, med alla normala mått mätt.
Det går alldeles utmärkt med bertx2. Där ser man, det var lägre än jag trodde helt klart. Nu är ju inte känslighet allt iofs, men ja, helt klart lägre än jag trodde. Tackar!

mangs
2010-07-05, 09:41
Som redan konstaterats så ger en känslighet på 88dB som denna basen har med full baffelstödskompensering på 6dB en känslighet på låga 82dB. Nu är det dock frågan om de i filtret gjort en fullständig kompensering, normalt sett brukar man hamna något högre. Om du inte har någon som helst info ang. filtret så kan du testa genom att placera högtalaren helt fritt i rummet eller nära vägg och jämföra var framför allt de lägre registrerna låter mest naturligt. Helt klart är dock att Scanspeakarna inte har högst verkningsgrad på marknaden men de kan hantera en hel del effekt och låter bra även när man pressar dem lite. Många riktiga högtalare som stoltserar med en hög verkningsgrad har ju å andra sidan inte kompenserat för detta baffelsteg vilket gör att de får en högre verkningsgrad från 400Hz och uppåt men låter lite tunnare nedåt.

9300/8545 är ingen direkt tung last att driva för förstärkaren men som sagt, mer effekt är alltid bra. Däremot så är ju då kanske inte strömkapiciteten så viktig men som du redan var inne på så handlar ju detta mest om filtrets konstruktion. Med de ingående elementen du har så brukar dock filtrena normalt sett göra att såväl impedans och fasförlopp är snälla.

Dessa element förtjänar ett bra filter och drivas av en ok förstärkare samtidigt som att de placeras med omsorg och att rummet åtgärdas för eventuella problem.

agazza
2010-07-05, 16:12
Byggs det inga högtalarelement med förstärkardel så nära elementet som möjligt, dvs aktiva högtalare med väldigt liten förvrängning av signalen.

Är det en dum idé?

Ett par frontar med optisk in och strömkabel bara :D

Jag finurlar bara så dumförklara mig inte så fort är ni snäll :)

Litecore
2010-07-05, 18:15
Byggs det inga högtalarelement med förstärkardel så nära elementet som möjligt, dvs aktiva högtalare med väldigt liten förvrängning av signalen.

Är det en dum idé?

ska du bara ansluta en dator så kan du köra på följande lösning;

d'feldt audioengine 5
http://www.hometheaterhifi.com/volume_13_4/images/audioengine-5-speakers-rear-panel.jpg

+

nuforce udac
http://www.hifi.nl/gfx/uDac_450_181209.jpg

agazza
2010-07-05, 20:39
ska du bara ansluta en dator så kan du köra på följande lösning;

d'feldt audioengine 5
http://www.hometheaterhifi.com/volume_13_4/images/audioengine-5-speakers-rear-panel.jpg

+

nuforce udac
http://www.hifi.nl/gfx/uDac_450_181209.jpg

Jag tänkte mest på varför man inte gör så ifall man vill ha så ren signal så långt som möjligt :)

ekmanc
2010-07-05, 21:01
Jag tänkte mest på varför man inte gör så ifall man vill ha så ren signal så långt som möjligt :)

Om du ska ha både DAC och förstärkare i högtalaren så får du massvis med andra problem med störningar, det finns en anledning att ju dyrare prylar du köper desto mer separerade nätdelar o.s.v. får du, finns cdspelare som är 4-5lådor själva.

bertbert
2010-07-05, 21:13

Är det en dum idé?

Det är en bra idé, men kostsam. Exempelvis digital överföring via helt vanlig TP-sladd är nästan omöjlig att störa ut och går att göra extremt robust. Å andra sidan får man problem med fördröjning (vilket iofs redan är ett problem i hemmabioanläggningar - projektorn ligger efter pga HDMI).

I de flesta fall överskrider nog nackdelarna fördelarna. Aktiva högtalare är dyra. Men det finns rätt många.

PyToN
2010-07-23, 15:43
Ursäkta min okunskap.
Har precis beställt följande system från HIFI-klubben (http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/system/nad_c717-argon-6220-system_stereosystem_sysnadarg01.htm).
Jag ska koppla in tvn via en komponentkabel och undrar hur stor skillnad det är på kablar i olika prisklasser. Har ni någon speciellt kabel att rekommendera? En ipod kopplar jag enklast in genom vcr-in-uttaget med en vanlig ljudkabel? Tack på förhand.

Spiffy
2010-07-23, 16:07
hur stor skillnad det är på kablar i olika prisklasser.

Minimal så länge kontakterna är bra, och kabeln är hel och ordentligt gjord.

agazza
2010-07-28, 17:06
Jag är sugen på att ha ett mer öppet hifi system, allt står i tv bänken just nu, men hur som helst så funderar jag på något hifirack. Det billigaste jag hittade är detta

http://www.fyndborsen.se/images/P_6900_1_750-325.jpg

Men skulle gärna vilja ha ett med glasskivor, tips?

För övrigt tycker jag om prylar så jag skulle gärna vilja ha en sak på varje hyllplan, men det känns onödigt att bara handla för sakens skull, så jag måste fråga, är ett stereoförsteg något att ha ifall jag kör htpc optiskt direkt till en XTZ Class A-100 D3

http://www.luleahifihembio.se/bilder/artiklar/zoom/XTZ%2001%20SILVER_2.jpg

sen undrar jag ifall det är ett bra köp att köpa en ny d3a eller en begagnad typ 1 eller 2a?

Går det att ha monoblock istället för ungefär samma pengar?

tp_88
2010-07-28, 17:23
Men skulle gärna vilja ha ett med glasskivor, tips?
http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/hi-fitv-mobler/vm_acoustics_s4_rack_svart.htm
För övrigt tycker jag om prylar så jag skulle gärna vilja ha en sak på varje hyllplan, men det känns onödigt att bara handla för sakens skull, så jag måste fråga, är ett stereoförsteg något att ha ifall jag kör htpc optiskt direkt till en XTZ Class A-100 D3
Nej, det är ingen bra idé enligt mig. Försteget i XTZan är det absolut inget fel på, det skulle isåfall vara ett som är kraftigt färgat på ett sätt som du tycker om. Men jag tycker inte du ska satsa på det.
sen undrar jag ifall det är ett bra köp att köpa en ny d3a eller en begagnad typ 1 eller 2a?

Går det att ha monoblock istället för ungefär samma pengar?
De är bra, och prisvärda både som nya och begagnade. Livslängden är antagligen ganska lång (undantag finns givetvis) så begagnat är mest prisvärt om man inte har något emot det.

Monoblock + försteg blir klurigt att hitta för samma pengar. Begagnade XTZ med inbyggd DAC (I och II) brukar kostar strax över 2000kr och det är utan tvekan prisvärt. Äldre hemmabioreceivrar får man också otroligt billigt, har du inte allt för trögdrivna högtalare så är det absolut ett alternativ också.

Menigar
2010-07-28, 17:35
Slänger in den här här också.

Hejhej, min far har en gammal JVC RX-1050VPTN som håller på att klappa ihop(ena högtalarutgången har redan gett upp) och nu vill han en ny för att se på film från htpc och lyssna på vinyl, kassettdäck, cd, rullbandspelare. Men mest musik. Han vill ha nåt med 5.1-ljud, men som även låter skapligt på stereobiten. Högtalarna är Monitor Audio RS6 med RS45 som bakhögtalare och rscentern.
Budgeten ligger väl nånstans mellan 8-12kkr. Ska man titta på begagnat och i sånt fall vad och vart?

Gärna nåt i liknande design som JVC:n (http://audiozavar.com/wp-content/uploads/2009/06/1.jpg)

agazza
2010-07-29, 10:28
http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehor/hi-fitv-mobler/vm_acoustics_s4_rack_svart.htm

Nej, det är ingen bra idé enligt mig. Försteget i XTZan är det absolut inget fel på, det skulle isåfall vara ett som är kraftigt färgat på ett sätt som du tycker om. Men jag tycker inte du ska satsa på det.

De är bra, och prisvärda både som nya och begagnade. Livslängden är antagligen ganska lång (undantag finns givetvis) så begagnat är mest prisvärt om man inte har något emot det.

Monoblock + försteg blir klurigt att hitta för samma pengar. Begagnade XTZ med inbyggd DAC (I och II) brukar kostar strax över 2000kr och det är utan tvekan prisvärt. Äldre hemmabioreceivrar får man också otroligt billigt, har du inte allt för trögdrivna högtalare så är det absolut ett alternativ också.

Tack den var schysst, men jag vill gärna ha en stabelbar :/

Vart hittar jag begagnat? Jag har letat i flera månader och har bara kommit över en blocketannons och en på minhembio och där skulle dom båda ha 3500 för dom och en ny d3 kostar 5000kr och då har jag ju garanti osv.

Sen har vi ju problemet med mitt prylbegär och då får jag ju fortfarande bara htpc:n och xtz:n på hyllan :/ Begagnade monoblock och försteg då? Vart letar man?

tp_88
2010-07-29, 10:35
Tack den var schysst, men jag vill gärna ha en stabelbar :/

Vart hittar jag begagnat? Jag har letat i flera månader och har bara kommit över en blocketannons och en på minhembio och där skulle dom båda ha 3500 för dom och en ny d3 kostar 5000kr och då har jag ju garanti osv.

Sen har vi ju problemet med mitt prylbegär och då får jag ju fortfarande bara htpc:n och xtz:n på hyllan :/ Begagnade monoblock och försteg då? Vart letar man?
Lite dyrt, men försök pruta: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=8110

http://www.hifimagasinet.com/lasannons.asp?rec=1 och Blocket är bäst, ibland dyker det upp något intressant på Minhembio, Tradera etc också.

Du ska bara ha 2.0 eller? Annars kan du ju ha centern högst upp i racket. PS3/Xbox/Wii? Digitalbox?

2st såna här sägs vara riktigt trevligt: http://emotiva.com/upa1.shtm om du vill ha monoblock. Tror att det blir drygt 6kkr inkl tull och frakt ungefär. Sedan ett försteg till det då, t.ex. en enklare Denon-receiver.

agazza
2010-07-29, 14:33
Lite dyrt, men försök pruta: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=8110

http://www.hifimagasinet.com/lasannons.asp?rec=1 och Blocket är bäst, ibland dyker det upp något intressant på Minhembio, Tradera etc också.

Du ska bara ha 2.0 eller? Annars kan du ju ha centern högst upp i racket. PS3/Xbox/Wii? Digitalbox?

2st såna här sägs vara riktigt trevligt: http://emotiva.com/upa1.shtm om du vill ha monoblock. Tror att det blir drygt 6kkr inkl tull och frakt ungefär. Sedan ett försteg till det då, t.ex. en enklare Denon-receiver.

Emotiva lät intressant faktiskt, försteg finns ju runt 1000lappen också.

Jag vill inte ha nintendot framme, bara fin och vacker aluminium :D

PyToN
2010-07-30, 13:01
Ursäkta min okunskap. Måste man koppla ljudet separat om man använder sig av en komponentkabel mellan reciver och tv?