Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-08, 08:03   #1
powderdog
Kött fii faan

powderdogs avatar

Reg.datum: May 2009
Snabba kolhydrater, bra eller dåligt?

Nu blir jag jäkligt förvirrad, alla säger ju att det är så fantastiskt med snabba kolisar direkt efter träning.

Bengt Saltin-professor i fysiologi menar anorlunda:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2856899.svd

Nu vet jag inte hur mycket man skall lita på denna fysiologi professor då han utalar sig så här:

"Tillför du socker efter träningen så bryts fettförbränningen tvärt av. Det innebär att sportdryck direkt efter ett träningspass tar bort effekten av passet. Och då kan man lika gärna stanna kvar i soffan, säger Bengt Saltin."

Menar han då att man inte förbrukat någon energi alls under den tiden man rört sig? Det låter i mina öron fullkomligt befängt och som en fysiologisk omöjlighet, dock så är jag ingen professor i fysiologi som vår ärevördiga Bengt Saltin.

LÖPNING
powderdog är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 08:12   #2
Ostknäcket
Registered User

Ostknäckets avatar

Reg.datum: Dec 2008
Han pratar strunt. Om du ligger på, låt oss säga, 2000kcal om dagen. Och 200kcal går till kolhydrater efter t.ex. ett hårt långt träningspass så kommer effekten inte alls utebli. Du kommer förbruka mer kcal den dagen än ifall du inte skulle ha sprungit även om du äter kolhydraterna efter. Om du dock springer ett hårt pass och sen lägger till extra kolhydrater så du får i dig 2200 kcal, så kommer du ju inte få lika stort underskott, men du förbrukar troligen mer än 200kcal på ett hårt träningspass ;P så det kommer ändå inte vara värdelöst på något sätt. Och sen finns det ju hälsoeffekten också. Den kommer inte försvinna pga kolhydrater efter träning.
Gammal 2009-05-08, 08:13   #3
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Jag har fört den här frågan här och fått mycket stryk av alla experter på området.
Men som Bengt säger
Citat:
En vanlig motionär har inte har något behov av att dricka sportdryck. I vissa fall kan den till och med motverka effekterna
Håller jag med till 100% och är helt säker på att det motverkar effekterna av träningen och kan vara negativt för utvecklingskurvan.

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 08:19   #4
Kischen
Äger Strikt!

Kischens avatar

Reg.datum: Jun 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Jag har fört den här frågan här och fått mycket stryk av alla experter på området.
Men som Bengt säger
Håller jag med till 100% och är helt säker på att det motverkar effekterna av träningen och kan vara negativt för utvecklingskurvan.
Så någon som löper en längre sträcka flera gånger i veckan och inte försöker gå ner i vikt, får negativa konsekvenser av det? Tror jag knappast

Det är inte underförstått att "en vanlig motionär" vill gå ner i vikt.
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 08:23   #5
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Kischen Visa inlägg
Så någon som löper en längre strecka flera gånger i veckan och inte försöker gå ner i vikt, får negativa konsekvenser av det? Tror jag knappast

Tränar du flera gånger om da'n (eller två hårda pass efterföljande dagar) är det intressant att vara superopti och knuffa ned sockret i musklerna direkt.

Men som det står, vanlig motionär, tränar varannan dag... Vad hände med vanlig mat?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 08:28   #6
Kischen
Äger Strikt!

Kischens avatar

Citat:
Tränar du flera gånger om da'n (eller två hårda pass efterföljande dagar) är det intressant att vara superopti och knuffa ned sockret i musklerna direkt.

Men som det står, vanlig motionär, tränar varannan dag... Vad hände med vanlig mat?
Vad har vanlig mat med saken att göra? Det ena behöver inte utesluta det andra. Ni får gärna förklara vad som skulle vara negativt om man ersätter -300kcal löpning med + 300 kcal "energidryck" om målet inte är att gå ner i vikt. Förutsatt att personen äter vettigt till att börja med.
Citat:
Var har jag räknat fel?
Citat:
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Gammal 2009-05-08, 08:31   #7
stafh
Registred User

stafhs avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Vad har vanlig mat med saken att göra? Det ena behöver inte utesluta det andra. Ni får gärna förklara vad som skulle vara negativt om man ersätter -300kcal löpning med + 300 kcal "energidryck" om målet inte är att gå ner i vikt. Förutsatt att personen äter vettigt till att börja med.
Jag uppfattade det som att professorn i huvudsak syftade på folk som motionerar lätt för att gå ner i vikt.
stafh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 08:33   #8
Kischen
Äger Strikt!

Kischens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av stafh Visa inlägg
Jag uppfattade det som att professorn i huvudsak syftade på folk som motionerar lätt för att gå ner i vikt.
Ok, då utgår han ifrån att dom inte har koll på sitt kcal-intag mao. Han skulle lika gärna kunnat sagt:

Om du tränar och sen äter mer mat än vanligt så motverkar du bla bla bla. Uppfinna hjulet någon?
Citat:
Var har jag räknat fel?
Citat:
Gammal 2009-05-08, 08:36   #9
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Det som skapar diskussion är ju egentligen definitionen av "vanlig motionär". Jag hörde ett inslag om detta på något morgon-TV-program, och där framgick det, tycket jag, tydligt att den grupp som åsyftades var vad vi kan kalla "hobbymotionärer som motionerar i syfte att hålla vikten i schack (alt. abstrakt för hälsans skull)". Jag håller helt med Saltin om att de flesta i den gruppen varken tränar hårt eller länge nog för att sportdryck skall behövas, och att det, om målet med träningen/motionen är att skapa ett "kalorihål" att få stoppa mat i, är onödigt att fylla det hålet med sportdryck. Marknadsföringen av många sportdrycker och kosttillskott är, tycker jag, sjukt överdriven. När den ser ut som den gör (där det i princip påstås att <insert tillskott> kommer att förvandla vem som helst till en grekisk gud) t ycker jag att Saltins uttalande har sin plats. Sedan kan ju inte han ansvara för hur media väljer att formulera sig, och ev. riskera missförstånd.

Sedan blir generaliseringen "vanlig motionär" svår, för vem är vanlig och vem är ovanlig? Ganska många av de som springer maraton och liknande räknar sig nog också som vanliga motionärer och inte som "elit", "proffsidrottare" eller något. Det finns ju också, som Kischen påpekar, ett stort antal motionärer som faktiskt inte alls har problem med vikten eller vill reducera den.

Edit (med anledning av poster som tillkommit medan jag skrev): Det är precis lika olämpligt att generalisera åt andra hållet och säga ungefär att jamen alla som motinerar har koll på basic näringslära, vad de äter osv., så Saltin uppfinner hjulet som det är att göra den generalisering som det här klagas lite på.

Senast redigerad av Tolkia den 2009-05-08 klockan 08:39.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 08:38   #10
Kischen
Äger Strikt!

Kischens avatar

Jag är själv en vanlig motionär, och trots att jag använder malto efter träningen har jag skurit ned från 50 gram till 25, just för att kunna äta 100 kcal extra istället.
Citat:
Var har jag räknat fel?
Citat:
Gammal 2009-05-08, 08:41   #11
Grahn
Registered User

Grahns avatar

Reg.datum: Jul 2002
Eller så försöker han göra en motvikt mot all hype på sportdrycker? Om man vet bättre än honom och har kolla behöver man väl inte ta till sig av det han säger då det gäller de som inte gör det.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 08:43   #12
Anders The Peak
Registered User

Anders The Peaks avatar

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Så någon som löper en längre sträcka flera gånger i veckan och inte försöker gå ner i vikt, får negativa konsekvenser av det? Tror jag knappast

Anpassningen påverkas av intaget. Faktorerna som spelar specifika roller hämmas.
Du ser inte skogen pga träden...

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 08:44   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Jag är övertygad om att "sportdrycker" och snabba kolhydrater som maltodextrin, druvsocker, och liknande, är helt onödigt, kanske kontraproduktivt, för andra än seriösa konditionsidrottare inom distansgrenar som tränar dagligen. Att vräka i sig maltodextrin efter styrketräning måste vara helt onödigt.

Flera av senare års studier har dessutom visat en bättre återhämtning efter träning av lågglykemiska kolhydrater, med den bonus att fettförbränningen inte stängs av på samma sätt.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 09:08   #14
hasic
Banned

Reg.datum: Jan 2008
På vilket sätt är det negativt med snabba kolhydrater direkt efter träning, om ens syfte inte är att gå ned i vikt, utan ligga på energibalans eller i vissa fall gå upp i vikt?
hasic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 09:08   #15
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Det Saltin säger ligger det väldigt mycket i. Sedan plockas citaten fritt för att få det att framstå som mer svart eller vitt än jag tror han själv menar. Den som har lite koll på Saltins forskning och det han skriver/säger i rådgivning inom Svenska Olympiska Kommittén vet mycket väl att Saltin är en enormt kunnig expert om det här. Han vet vad han talar om när det kommer till kolhydratintag, prestation, fettförbränning o.s.v.

Så hur hans uttalanden framställs är inte helt rättvisande och dessutom riktar han sig knappast mot elitidrottare som sagt.

Att någon som tränar på min nivå skulle behöva sportdryck är ju bara löjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av hasic Visa inlägg
På vilket sätt är det negativt med snabba kolhydrater direkt efter träning, om ens syfte inte är att gå ned i vikt, utan ligga på energibalans eller i vissa fall gå upp i vikt?
Inget. Men de flesta funderar nog inte i de banorna, det är nog knappast ovanligt att vissa individer dricker någon form av återhämtningsdryck för att man hört att det "behövs" men inte kompenserar för det.

Finns ganska många trådar som vittnar om den typen av feluppfattningar.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2009-05-08 klockan 09:10.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:51.