2007-07-18, 05:49
|
|
mussla på burk
Reg.datum: Nov 2006
|
Mer idrott i skolan (DN debatt)
DN debatt; en timmes idrott per dag i skolan?
En bra idé tycker jag. Enda nackdelen skulle vara att det måhända inte får plats i kriget med andra ämnen, men eftersom idrotten är vederkvickande (ett så vackert ord  ) faller den invändningen; det skulle gå att förlänga skoldagarna med en timme med bibehållen eller förbättrad koncentration om det skulle behövas, om idrotten ökar alltså. Men det verkar inte ens behövas.
Jag tror inte att idrotten är avgörande mycket dyrare än andra ämnen. (Är den det?) Samhällsekonomiskt verkar det i vilket fall helt klart betala sig.
Vilka invändningar återstår egentligen? Ändå tvivlar jag på något sätt på att någon radikal förändring kommer till stånd...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=671799
|
|
|
2007-07-18, 05:52
|
|
Går i vanliga skor.....
Reg.datum: Jan 2002
|
Det är väl bra att de engagerar sig men inte fan kommer ökad gympa dramatiskt minska barnfetman. Det skulle inte räcka med sex timmars gympa för att motverka det ungarna sätter i sig.
|
|
|
2007-07-18, 06:00
|
|
Löjligt internskämt
Reg.datum: Sep 2006
|
Det vore ypperligt. Jag skulle se att det infördes en timme idrott i början av dagen för samtliga elever. De som inte kan delta ges anpassad idrott, istället för som nu, ingen alls. Alla elever skulle ha sitt eget skåp för ombyte, samt att skolan skötte tvättning av kläder. På så vis kommer alla kunna vara med. Skolorna ska också tvingas ge tillräcklig tid för ombyte.
Om detta system var något som blev en del av varje nybliven förstaklassares vardag hade vi ett nytt land ur folkhälsosynpunkt om 10 år.
|
|
|
2007-07-18, 06:08
|
|
mussla på burk
|
Citat:
Ursprungligen postat av Allan
Det är väl bra att de engagerar sig men inte fan kommer ökad gympa dramatiskt minska barnfetman. Det skulle inte räcka med sex timmars gympa för att motverka det ungarna sätter i sig.
|
Jag tror faktiskt det kan bli så ändå. Inte, det har du väl rätt i, skoltimmarna i sig, men de kan säkert i många fall göra att ganska många på ett eller annat sätt upphör att vara mycket passiva. Segregationen mellan tränande och icke-tränande kan brytas i viss mån. Färre riskerar att hamna i en självdefinition av "en sån som inte tränar / kan träna".
Den fysiska passiviteten är antagligen i många fall en ond cirkel. En timme i veckan, varav flera kan skolkas bort, räcker inte för att bryta den, men en daglig dos kan nog göra det.
|
|
|
2007-07-18, 06:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
De kasnke även skulle passa på att faktiskt lära ungarna något oxå. Typ lite basic näringslära (sånt fick vi lära oss i högstadiet).
Annars måste idrottslärare vara det softaste jobbet någonsin; "Jaha ungar idag spelar vi fotboll, här är bollen".
|
|
|
2007-07-18, 07:41
|
|
Svensk mästarinna 2011.
Reg.datum: Sep 2003
|
Hur når man de barn som behöver det mest men rör sig minst?
Jag tycker att det är viktigare att försöka skapa en vilja hos alla barn att röra sig, samt en förståelse hos föräldrarna att det behövs. Idrottens sak är att få barnen intresserade, att hitta något utanför skoltid att syssla med. Som det är nu kommer det vara samma ungar som har en krånglig fot, ont i huvudet eller täta menstruationer. Man lär sig inte att gilla idrott för att man tvingas till det oftare.
Hellre att skolan knyter till sig de lokala idrottsklubbarna så barnen får ett närvarointyg på den aktivitet de själva väljer, och klubben får extra kommunala bidrag för det barnet så det inte är så dyrt att sporta utanför skoltid.
|
|
|
2007-07-18, 08:12
|
|
Oleg sex dr
Reg.datum: May 2004
|
Har man en bra idrottslärare så kan han/hon göra idrotten rolig för nästan alla.
Mera idrott behövs och mera kunskap gällande näringslära både för barn och förldrar.
När jag gick hockeygymnasiet så hade vi 2 ispass i veckan + en teorilektion (dubbellektion) och på teorin gick vi igenom hur man som hockeyspelare bör träna och givetvis då även kosten.
|
|
|
2007-07-18, 09:31
|
|
Registered User
|
1 timme idrott / DAG! dålig ide anser jag. Det tar ju inte alls hänsyn till att en del kanske lirar hockey 4-5 dagar i veckan plus matcher. Måste bli överansträngning att hålla på så. Kroppen behöver ju återhämta sig.
Nu vet inte jag vad skolidrott alltid innebär i hur ansträngande det är.
Skulle vara bättre med något slags individuellt och så vore 1-2 timme / vecka obligatorisk.
Senast redigerad av Emil_Larsson den 2007-07-18 klockan 09:33.
|
|
|
2007-07-18, 09:39
|
|
Kolos egen surtant
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
|
Citat:
Ursprungligen postat av Allan
|
Jag tycker det är bra. Jag tror det blir en stor förbättring.
Det handlar om att lära barn att röra sig än något bra.
Sen kan skolan inte lösa alla problem i samhället.
Det andra som är bra med att ha en timmes idrott per dag är att man har lättare att koncentrera sig om man rör på sig. Det gör att det blir lättare för eleverna att lära sig i dom andra ämnena om man lägger mer tid på idrott. Det finns skolor som redan jobbar så med bra resultat.
Citat:
Ursprungligen postat av Emil_Larsson
1 timme idrott / DAG! dålig ide anser jag. Det tar ju inte alls hänsyn till att en del kanske lirar hockey 4-5 dagar i veckan plus matcher. Måste bli överansträngning att hålla på så. Kroppen behöver ju återhämta sig.
Skulle vara bättre med något slags individuellt och så vore 1-2 timme / vecka obligatorisk.
|
Man kan inte lägga upp undervisningen utifrån vilka fritidsintressen eleverna har. Det är dom som får anpassa sig till skolan.
Om det finns en elev som läser på sin fritid flera timmar om dagen så kan vi inte anpassa undervisningen utifrån det för att deras ögon inte ska bli skadade.
|
|
2007-07-18, 09:47
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia
Man kan inte lägga upp undervisningen utifrån vilka fritidsintressen eleverna har. Det är dom som får anpassa sig till skolan.
Om det finns en elev som läser på sin fritid flera timmar om dagen så kan vi inte anpassa undervisningen utifrån det för att deras ögon inte ska bli skadade.
|
Iofs
|
|
|
2007-07-18, 09:49
|
|
Svensk mästarinna 2011.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia
|
Mja, jag tror Emil har en poäng. Varför riskera att stjälpa de som faktiskt rör på sig på fritiden?
Jag tror också på en individualisering av skolidrotten. På så sätt kan man ge förutsättningar för alla att röra på sig på sina egna villkor.
Edit: din parallell till ögonskador var fånig. Bättre kan du.
|
|
|
2007-07-18, 09:53
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av mini
Mja, jag tror Emil har en poäng. Varför riskera att stjälpa de som faktiskt rör på sig på fritiden?
Jag tror också på en individualisering av skolidrotten. På så sätt kan man ge förutsättningar för alla att röra på sig på sina egna villkor.
Edit: din parallell till ögonskador var fånig. Bättre kan du.
|
Mm och det jag vill säga är inte allt eller inget utan man skulle ju kunna ha en viss mängd som är obligatorisk och sen frivilliga timmar utöver det (om det nu går med skolscheman, tider, bla bla.)
Vore det helt frivilligt så hade ju det blivit ett minus för då hade folk gått till ett rökbås och skitit i idrotten helt, så det krävs bra uppläggning för sånt, och det är frågan om skolan engagerar sig i det.
Fast jag vet inte ändå.. Hmm..
|
|
|
2007-07-18, 12:30
|
|
Banned
Reg.datum: Oct 2003
|
En timme per dag är ju sjukt mycket.
På högstadiet hade vi två lektioner i veckan, ena 80 min andra kanske 60 min. Det tyckte jag var rätt mycket, fick ju röra på sig rejält. Har alltid varit ganska ointresserad av idrotten och aldrig haft mer än G.
I gymnasiet hade vi en lektion i veckan och det är lite lite, men varje dag? Fatta vad glada tjockisarna och andra som brukar skolka från idrotten skulle bli, woohoo, nu kör vi idrott varje dag! De lär ju hoppa av gymnasiet.
|
|
|
2007-07-18, 12:51
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2002
|
Jag tror att ökade idrottstimmar på skolan är en kanonidé. I längden så är jag övertygad om att det kommer att öka både studieresultat och hälsa hos eleverna.
|
|
2007-07-18, 13:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Emil_Larsson
|
Blir man överansträngd av att röra på sig av en timmes skolgympa om dagen så bör man nog se över sin kropp ordentligt. Min erfarenhet av skolgympan är att den sällan är ordentligt ansträngande. Det behöver den heller inte vara. Det viktiga är att barnen växer upp i en kultur där rörelse varje dag är en självklarhet.
*edit*
Personer som tränar 4-5 pass/v av valfri idrott lär vara tillräckligt vältränade för att klara av en timmes lätt motion extra varje dag.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:36.
|

|