Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-11-29, 20:20   #1
pejo
Registered User

pejos avatar

Reg.datum: Jul 2006
Knäböjsfråga

Jag försöker sträva efter att tyngdpunkten skall ligga mitt i foten eller något mot hälen. Jag har däremot upptäckt att om jag kommer lite längre fram med tyngdpunkten så får jag mer kraft. Är detta en sämre teknik på lång sikt? Är det eventuellt rumpan och baksidan som är för klen. Vilka komplementövningar rekomenderas i sådana fall? Är boxböj kanske det bästa?
Kanske gör det inte så mycket om man kommer lite längre fram med tyngdpunkten jag har ju inga obhagskänslor alls.
Gammal 2006-11-29, 21:02   #2
major Pectoralis
Registered User

Reg.datum: Sep 2006
Citat:
Ursprungligen postat av pejo
Jag försöker sträva efter att tyngdpunkten skall ligga mitt i foten eller något mot hälen. Jag har däremot upptäckt att om jag kommer lite längre fram med tyngdpunkten så får jag mer kraft. Är detta en sämre teknik på lång sikt? Är det eventuellt rumpan och baksidan som är för klen. Vilka komplementövningar rekomenderas i sådana fall? Är boxböj kanske det bästa?
Kanske gör det inte så mycket om man kommer lite längre fram med tyngdpunkten jag har ju inga obhagskänslor alls.
Fortsätt att sträva efter att få tyngdpunkten mitt under foten, något mot hälen. På sikt är det bättre att få till tekniken innan vikterna blir för tunga.

Knäböj med ryckfattning är en utmärkt övning för att hitta tyngdpunkten. Detta är även en bra övning för att träna upp rörlighet. Klarar man att nå "fullt djup" i denna övning har man rörligheten som krävs.

Jag misstänker att ditt tyngdpunktsproblem hänger samman med andra "teknikbrister". Om man t.ex. fäller ryggen mycket framåt förskjuts gärna tyngdpunkten framåt. Träna rörlighet och be någon kunnig se över din teknik. Att ställa en "fullständig diagnos" över nätet är omöjligt, även för forumets styrkelyfts-gurus.
major Pectoralis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-29, 21:15   #3
pragmatist
Registered User

pragmatists avatar

Reg.datum: Dec 2005
Vill du bli maximalt stark i knäböj bör du ha tyngdpunkten relativt långt bak på foten och "sitta bakåt" i början av lyftet, detta för att lyftet ska bli så rakt som möjligt. Som att sätta sig på muggen ungefär.

Bra kompletteringar till knäböj är lådböj, good mornings, glute-ham raises, och djupa benpressar med samma fotställning som knäböj och med paus i bottenläget (för att bygga styrka ut ur "hålet").
pragmatist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-30, 08:38   #4
pejo
Registered User

pejos avatar

Tack, det är väl som jag misstänkte.
Nu vill jag påpeka att det inte är någon stor föskjutning av tyngdpunkten jag pratar om.

Nu är ju inte mit primära mål att lyfta så mycket som möjligt i knäböj (se journal för mål), det är däremot ett delmål. Dessutom är ju baksidan också väldigt viktig för sprint.

Jag kommer försöka mig på några av övningarna ni föreslagit. Speciellt boxböj som verkar rekommenderas för styrkelyft. Nu vet jag inte om man kan överföra det som styrkelyftare kör rkt av då dom ju tränar på att bli så bra som möjligt med dräkt osv.
major Pectoralis, jag förstod dock inte riktigt vad knäböj med ryckfattning är. Är det en sån där med stången ovanför huvudet?
pragmatist, Jag förstod inte riktigt vad du menar med fotställning som knäböj i benpressen. Menar du då fötterna relativt långt ner på plattformen eller menar du bara samma bredd och vinkling på fötterna? Sen vågar jag nog iofs inte köra så djupt i benpressen då jag skadat mig tidigare när jag gjort detta.
Jag har ytterligare en fundering när det gäller benpressen. Borde det inte ta mer på baksidan om man har fötterna längre upp på plattformen?
Gammal 2006-11-30, 20:02   #5
Allan
Går i vanliga skor.....

Allans avatar

Reg.datum: Jan 2002
Citat:
Ursprungligen postat av pejo
Jag har ytterligare en fundering när det gäller benpressen. Borde det inte ta mer på baksidan om man har fötterna längre upp på plattformen?
Jo. Och på arslet.

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-30, 20:07   #6
Njabbesh
Registered User

Reg.datum: Sep 2006
Böj med ryckfattning=frontböj, med stången över bröstet, om jag förstått det rätt
Njabbesh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-30, 20:08   #7
Krokodil
WTF?

Krokodils avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Njabbesh
Böj med ryckfattning=frontböj, med stången över bröstet, om jag förstått det rätt
Nej!

Böj med ryckfattning är knäböj med stången på raka armar (med ryckfattning). Inte en nybörjarövning precis.

Hoa-Hoa Dahlgren.
Krokodil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-30, 20:28   #8
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Krokodil
Nej!

Böj med ryckfattning är knäböj med stången på raka armar (med ryckfattning). Inte en nybörjarövning precis.
En övning vårat volleybollag använder flitigt, nu senaste tiden kombinerar dom den med en balansbräda. jag testade brädan, fast utan skivstång kunde stå där 3 sek ungefär

Iofs gör dom aldrig djupa böjar i någon övning.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-30, 20:34   #9
pejo
Registered User

pejos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Allan
Jo. Och på arslet.
Som sitter på baksidan av kroppen

Då skulle ju även benpress med fötterna högt upp på plattformen kunna vara en bra komplementövning till knäböjen om man anser att man är för klen på baksidan av ben och baken. Faktum är när jag nu tänker på det så att när jag valt att komplettera med benpress så har det ofta gett bättre resultat på knäböjen, dvs dag 1: knäböj dag 2: benpress med fötterna högt upp har get bättre resultat än dag 1 och 2 knäböj. Tyvärr kan (vill) jag inte gå djupt i benpressen så därför kanske boxböj är bättre.

Det var ju ganska bra då att jag upptäckte att jag fick mer kraft med tyngdpunkten längre fram. nu vet jag ju vad min svaghet sitter. Dessutom kan det ju bli lite kul att experimentera med lite nya övningar.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:20.